abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_143520405
quote:
0s.gif Op zondag 17 augustus 2014 18:51 schreef Molurus het volgende:

[..]

Ik zie eerlijk gezegd niet hoe je het een of het ander denkt te kunnen vaststellen.
Je kunt dan in ieder geval de grote lijnen schetsen. Ik weet ook niet hoe zwaartekracht werkt, maar ik weet wel dat bakstenen doorgaans naar beneden vallen.
pi_143520540
quote:
0s.gif Op zondag 17 augustus 2014 19:02 schreef Jigzoz het volgende:

[..]

Je kunt dan in ieder geval de grote lijnen schetsen. Ik weet ook niet hoe zwaartekracht werkt, maar ik weet wel dat bakstenen doorgaans naar beneden vallen.
Maar dan heb je ook referenties. De zwaartekracht op aarde, en de ruimte waar gewichtloosheid heerst.

Mensen, of zelfs een heel land, kun je niet op die manier los zien van religie. Er spelen daar veel meer factoren een rol die allerlei onderlinge relaties hebben.

Als je die relaties negeert zou je nog kunnen gaan denken dat mensen zwaartekracht nodig hebben om te kunnen ademen.
Niet meer aanwezig in dit forum.
pi_143520541
quote:
0s.gif Op zondag 17 augustus 2014 19:02 schreef Molurus het volgende:

[..]

Ik lees hem net.

Kan ik hieruit concluderen dat je een evolutionaire achtergrond van pijn verwerpt? :) Dat kan nog een interessante discussie worden. :Y)
Eigenlijk kan je die twee niet scheiden. Religie beantwoord de vraag: "Waarom."
En evolutie (wetenschap) beantwoord de vraag: "Hoe."
pi_143520691
quote:
0s.gif Op zondag 17 augustus 2014 19:05 schreef Molurus het volgende:

[..]

Maar dan heb je ook referenties. De zwaartekracht op aarde, en de ruimte waar gewichtloosheid heerst.

Mensen, of zelfs een heel land, kun je niet op die manier los zien van religie. Er spelen daar veel meer factoren een rol die allerlei onderlinge relaties hebben.

Als je die relaties negeert zou je nog kunnen gaan denken dat mensen zwaartekracht nodig hebben om te kunnen ademen.
Tuurlijk. En zouden we maar drie landen tot onze beschikking hebben, dan was er ook niets zinnigs over te zeggen. Maar we hebben heel veel landen en ook nog eens een beschreven geschiedenis van eeuwen. Wat altijd en overal terugkomt: religie zorgt voor ellende. Positieve effecten zijn er niet te vinden. Althans, ik zie ze niet.

[ Bericht 0% gewijzigd door #ANONIEM op 17-08-2014 19:09:57 ]
pi_143520729
quote:
0s.gif Op zondag 17 augustus 2014 19:05 schreef Meliae. het volgende:

[..]

Eigenlijk kan je die twee niet scheiden. Religie beantwoord de vraag: "Waarom."
En evolutie (wetenschap) beantwoord de vraag: "Hoe."
Elke waaromvraag blijkt te bestaan uit hoe antwoorden naarmate je ze ontleedt.

Het onderscheid tussen "waarom" en "hoe" is niet zwart-wit maar grijs. Het een ontstaat geleidelijk uit het ander.

Beide kunnen het onderwerp van wetenschap zijn. En als je het mij vraagt heeft religie over geen van beide iets te zeggen.

Als een discipline ooit het bestaan van religie gaat verklaren dan is dat de wetenschap, niet religie.
pi_143520828
quote:
0s.gif Op zondag 17 augustus 2014 19:09 schreef Jigzoz het volgende:

[..]

Tuurlijk. En zouden we maar drie landen tot onze beschikking hebben, dan was er ook niets zinnigs over te zeggen. Maar we hebben heel veel landen en ook nog eens een beschreven geschiedenis van eeuwen. Wat altijd en overal terugkomt: religie zorgt voor ellende. Positieve effecten zijn er niet te vinden. Althans, ik zie ze niet.
Ik ook niet. Ik constateer slechts dat als het sommetje onder de streep daadwerkelijk slecht was, dat religie al lang uitgestorven zou moeten zijn.

Waarom dat niet is gebeurd is een belangrijke vraag, die eerst beantwoord zal moeten worden.
pi_143520895
quote:
0s.gif Op zondag 17 augustus 2014 19:11 schreef Molurus het volgende:

[..]

Ik ook niet. Ik constateer slechts dat als het sommetje onder de streep daadwerkelijk slecht was, dat religie al lang uitgestorven zou moeten zijn.

Waarom dat niet is gebeurd is een belangrijke vraag, die eerst beantwoord zal moeten worden.
Op diezelfde manier zou je kunnen stellen:

- Ik constateer slechts dat als het sommetje onder de streep daadwerkelijk slecht was, dat criminaliteit al lang uitgestorven zou moeten zijn.

Of, een beetje extremer:

- Ik constateer slechts dat als het sommetje onder de streep daadwerkelijk slecht was, dat kanker al lang uitgestorven zou moeten zijn.

[ Bericht 0% gewijzigd door #ANONIEM op 17-08-2014 19:14:02 ]
pi_143520980
quote:
0s.gif Op zondag 17 augustus 2014 19:13 schreef Jigzoz het volgende:

[..]

Op diezelfde manier zou je kunnen stellen:

- Ik constateer slechts dat als het sommetje onder de streep daadwerkelijk slecht was, dat criminaliteit al lang uitgestorven zou moeten zijn.

Of, een beetje extremer:

- Ik constateer slechts dat als het sommetje onder de streep daadwerkelijk slecht was, dat kanker al lang uitgestorven zou moeten zijn.
De percentages criminelen en kankerpatiėnten zijn extreem veel lager dan het percentage gelovigen. Dat kan je toch niet zijn ontgaan.
pi_143521086
quote:
0s.gif Op zondag 17 augustus 2014 19:15 schreef Molurus het volgende:

[..]

De percentages criminelen en kankerpatiėnten zijn extreem veel lager dan het percentage gelovigen. Dat kan je toch niet zijn ontgaan.
Wat maakt dat uit?
pi_143521185
quote:
0s.gif Op zondag 17 augustus 2014 19:17 schreef Jigzoz het volgende:

[..]

Wat maakt dat uit?
Dat het een duidelijk veel harder eruit gefilterd wordt dan het ander. Daaruit kan ik alleen concluderen dat criminaliteit en kanker duidelijk slechter uitwerken op de overlevingskansen van mensen dan religie.
pi_143521329
quote:
0s.gif Op zondag 17 augustus 2014 19:19 schreef Molurus het volgende:

[..]

Dat het een duidelijk veel harder eruit gefilterd wordt dan het ander. Daaruit kan ik alleen concluderen dat criminaliteit en kanker duidelijk slechter uitwerken op de overlevingskansen van mensen dan religie.
Het aantal kankergevallen stijgt al tientallen jaren. Ook in relatieve zin.

Maar oké, ander voorbeeld: als we echt niks aan een slechte rug hadden gehad (die heeft iedereen) dan had de evolutie die er allang uitgefilterd.

Hoe dan ook: religies hebben zo hun methoden om te overleven. Ik kan het rijtje nog wel een keer gaan opnoemen, maar dat lijkt me nutteloos. Als er in religie geen enkele drang, dreiging of manipulatie was geweest, dan had je een punt. Helaas zijn die drang, dreiging en manipulatie er wel.

[ Bericht 0% gewijzigd door #ANONIEM op 17-08-2014 19:22:33 ]
pi_143521612
quote:
0s.gif Op zondag 17 augustus 2014 19:22 schreef Jigzoz het volgende:

[..]

Het aantal kankergevallen stijgt al tientallen jaren. Ook in relatieve zin.
Voornamelijk omdat we steeds ouder worden. En in hoeverre dat zinvol is vanuit een evolutionair standpunt is natuurlijk maar de vraag. Zolang je geen kinderen krijgt en ook niet bijdraagt aan het succes van je genen in andere familieleden is je bestaan evolutietechnisch gezien zinloos.

Dus ik zie geen reden om te denken dat evolutie kanker op hoge leeftijd eruit filtert.

quote:

Maar oké, ander voorbeeld: als we echt niks aan een slechte rug hadden gehad (die heeft iedereen) dan had de evolutie die er allang uitgefilterd.
Veroudering, waaronder rugslijtage, is iets dat alleen bestreden wordt zover het het succes van je genen ten goede komt natuurlijk. Sterker nog: het is cruciaal dat we uiteindelijk 'op' zijn en dood gaan.

Ik vind het toch moeilijk om religie in dat licht te zien: ook zeer jonge mensen zijn gelovig. Het lijkt te vallen onder 'het standaard gezonde functioneren van mensen'.

quote:

Hoe dan ook: religies hebben zo hun methoden om te overleven. Ik kan het rijtje nog wel een keer gaan opnoemen, maar dat lijkt me nutteloos. Als er in religie geen enkele drang, dreiging of manipulatie was geweest, dan had je een punt. Helaas zijn die drang, dreiging en manipulatie er wel.
De vraag die mij bezighoudt is: hoe kan het dat gemeenschappen waarin die 'drang, dreiging en manipulatie' bestaan het beter doen dan seculiere leefgemeenschappen?

Natuurlijk hebben wij meer welvaart, maar bezien vanuit evolutie zijn wij de mislukking. Ons relatieve aandeel in de wereld neemt steeds verder af.
  zondag 17 augustus 2014 @ 19:28:54 #163
400154 Selfless
Faith Love and Hope
pi_143521674
quote:
0s.gif Op zaterdag 16 augustus 2014 10:51 schreef k3vil het volgende:

[..]

In alle gevallen is het het beste om je eigen egoisme te bestrijden. Die van een ander kun je niet bestrijden (en ook niet zien overigens - het is je eigen egoisme gezien in anderen).

Wanneer je je eigen egoisme bestrijdt, dan zul je opmerken dat je eigen lichaam jou tegenwerkt. Het egoisme wilt namelijk voor zichzelf genieten in deze wereld. Hou je deze strijd vol, zonder toe te geven aan het eigen egoisme, dan komt gelijdelijk het besef dat geen vrije wil hebt.

Dit besef geeft je een haat tegen datgene wat jou je vrije wil ontneemt, en liefde voor datgene wat jou bevrijdt. Dit heet "those who hate evil Love the Lord". Wanneer je de "Love the Lord" hebt, dan geef je ook om alle (geen uitzondering daargelaten) mensen, en alle mensen geven om jou.

Er is geen moraal te vinden op het vlak van liefde of haat, alleen aantrekking of afstoting. De reden waarom religieuzen zo zot zijn op moraal, is omdat het menselijk egoisme zich daarin verheerlijkt voelt. Immers als je goede handelingen doet, ben je zelf goed en voel je je goed.
Interessant, maar als je merkt dat het strijden tegen jezelf, niet lukt. Dat is dan toch het besef dat je geen vrije wil hebt?, want je eet drinkt niet uit vrije wil. Je honger, emoties dwingen je daar toe?
Jalaluddin Rumi:"Gisteren was ik slim en wilde ik de wereld veranderen, maar vandaag ben ik wijzer en verander ik mezelf."
pi_143521779
quote:
0s.gif Op zondag 17 augustus 2014 19:27 schreef Molurus het volgende:

[..]

Voornamelijk omdat we steeds ouder worden. En in hoeverre dat zinvol is vanuit een evolutionair standpunt is natuurlijk maar de vraag. Zolang je geen kinderen krijgt en ook niet bijdraagt aan het succes van je genen in andere familieleden is je bestaan evolutietechnisch gezien zinloos.

Dus ik zie geen reden om te denken dat evolutie kanker op hoge leeftijd eruit filtert.

[..]

Veroudering, waaronder rugslijtage, is iets dat alleen bestreden wordt zover het het succes van je genen ten goede komt natuurlijk. Sterker nog: het is cruciaal dat we uiteindelijk 'op' zijn en dood gaan.

Ik vind het toch moeilijk om religie in dat licht te zien: ook zeer jonge mensen zijn gelovig.

[..]

De vraag die mij bezighoudt is: hoe kan het dat gemeenschappen waarin die 'drang, dreiging en manipulatie' bestaan het beter doen dan seculiere leefgemeenschappen?

Natuurlijk hebben wij meer welvaart, maar bezien vanuit evolutie zijn we een mislukking.
Omdat religies veel kinderen krijgen voorschrijven, terwijl 'wij' nu juist de tijd en aandacht die vroeger in het krijgen en opvoeden van kinderen ging zitten gebruiken om extra geld te verdienen. Dat is toch logisch?
pi_143521975
quote:
0s.gif Op zondag 17 augustus 2014 19:31 schreef Jigzoz het volgende:

[..]

Omdat religies veel kinderen krijgen voorschrijven, terwijl 'wij' nu juist de tijd en aandacht die vroeger in het krijgen en opvoeden van kinderen ging zitten gebruiken om extra geld te verdienen. Dat is toch logisch?
Logisch, weet ik niet. Maar rationeel is het zeker niet. Kennelijk zet religie dus aan tot evolutionair positief gedrag, daar waar mensen die dat zonder religie proberen - rationeel of niet - daar kennelijk niet in slagen maar blijven hangen in een (ongetwijfeld geėvolueerde instinctieve) hang naar materiele bezittingen.

Dus als je naar positieve effecten van religie zoekt: there you go.

Waarom religie er beter in slaagt om voortplanting - en daarmee evolutionair succes - te prediken dan wij rationele denkers is wat mij betreft een zeer interessante vraag. Het is bijna een paradox.
pi_143521997
quote:
3s.gif Op zondag 17 augustus 2014 18:56 schreef Triggershot het volgende:

[..]

Turkije.
Niet mee eens. Atatürk heeft met succes Turkije voor een deel geseculariseerd toch? En hoe heeft Turkije baat gehad bij religie dan?
pi_143522101
quote:
0s.gif Op zondag 17 augustus 2014 19:35 schreef Molurus het volgende:

[..]

Logisch, weet ik niet. Maar rationeel is het zeker niet. Kennelijk zet religie dus aan tot evolutionair positief gedrag, daar waar mensen die dat zonder religie proberen - rationeel of niet - daar kennelijk niet in slagen maar blijven hangen in een (ongetwijfeld geėvolueerde instinctieve) hang naar materiele bezittingen.

Dus als je naar positieve effecten van religie zoekt: there you go.

Waarom religie er beter in slaagt om voortplanting - en daarmee evolutionair succes - te prediken dan wij rationele denkers is wat mij betreft een zeer interessante vraag. Het is bijna een paradox.
Wat? Noem je dat een positieve kant? Ja, als je de lat zo laag legt...
pi_143522106
quote:
1s.gif Op zondag 17 augustus 2014 19:35 schreef robin007bond het volgende:

[..]

Niet mee eens. Atatürk heeft met succes Turkije voor een deel geseculariseerd toch? En hoe heeft Turkije baat gehad bij religie dan?
Heeft Ataturk niet gedaan, dat is een misvatting.
Turkije is op dit moment democratischer dan ooit te voren, met name vergeleken met Ataturk en de seculieren aan de macht na hem.
pi_143522199
quote:
0s.gif Op zondag 17 augustus 2014 19:37 schreef Triggershot het volgende:

[..]

Heeft Ataturk niet gedaan, dat is een misvatting.
Turkije is op dit moment democratischer dan ooit te voren, met name vergeleken met Ataturk en de seculieren aan de macht na hem.
Helder. ;) Misschien off-topic dit, maar ik snap je beweegredenen.

Toch leek Erdogan niet heel democratisch, maar goed. Dat is mijn persoonlijke mening.

[ Bericht 0% gewijzigd door #ANONIEM op 17-08-2014 19:45:11 ]
pi_143522282
quote:
0s.gif Op zondag 17 augustus 2014 19:37 schreef Jigzoz het volgende:

[..]

Wat? Noem je dat een positieve kant? Ja, als je de lat zo laag legt...
De positieve kant is dat religie mensen kennelijk een groter succes maakt dan ze zonder zouden zijn.

En dat is niet de lat hoog of laag leggen, dat is een objectieve constatering. Mijn vraag is niet of religie positief uitwerkt voor mensen - dit wordt eenvoudig gesteund door de feiten. Mijn vraag is: waarom werkt het positief uit?
pi_143522307
quote:
1s.gif Op zondag 17 augustus 2014 19:39 schreef robin007bond het volgende:

[..]

Helder. ;) Misschien off-topic dit, maar ik snap je beweegredenen.

Toch lijkte Erdogan niet heel democratisch, maar goed. Dat is mijn persoonlijke mening.
Je kunt ongetwijfeld genoeg dingen aanwezen die Erdogan democratischer kan doen, maar onder zijn regime zijn de minderheden prominent naar voren gekomen, rechten verworven, staatsubsidies voor behoudt van eigen identiteit en cultuur gekregen, iets waardoor iemand 15 jaar geleden nog werd opgesloten of moest vluchten.
pi_143522319
quote:
0s.gif Op zondag 17 augustus 2014 19:41 schreef Molurus het volgende:

[..]

De positieve kant is dat religie mensen kennelijk een groter succes maakt dan ze zonder zouden zijn.

En dat is niet de lat hoog of laag leggen, dat is een objectieve constatering. Mijn vraag is niet of religie positief uitwerkt voor mensen - dit wordt eenvoudig gesteund door de feiten. Mijn vraag is: waarom werkt het positief uit?
Even hertaald: door religie krijgen mensen meer kinderen.
pi_143522436
quote:
0s.gif Op zondag 17 augustus 2014 19:42 schreef Jigzoz het volgende:

[..]

Even hertaald: door religie krijgen mensen meer kinderen.
Correct. Nogmaals: als je andere objectieve criteria weet, ik hou me aanbevolen. "Geluk" als criterium wordt indirect ook weer bepaald door wie wel en door wie niet kinderen krijgt.
pi_143522549
quote:
0s.gif Op zondag 17 augustus 2014 19:45 schreef Molurus het volgende:

[..]

Correct. Nogmaals: als je andere objectieve criteria weet, ik hou me aanbevolen. "Geluk" als criterium wordt indirect ook weer bepaald door wie wel en door wie niet kinderen krijgt.
Hm, nou ja. We praten echt totaal langs elkaar heen. Maar goed, laat maar. Het is verder geen halszaak.
pi_143522729
quote:
0s.gif Op zondag 17 augustus 2014 19:47 schreef Jigzoz het volgende:

[..]

Hm, nou ja. We praten echt totaal langs elkaar heen. Maar goed, laat maar. Het is verder geen halszaak.
Grinnik, het is gewoon een lastig vraagstuk denk ik. ;) Hoe dan ook is de vraag of religie goed of slecht is niet zo zwart-wit als die op het oog lijkt.

Begrijp me niet verkeerd: ik ben zelf ook geen fan van religie, en als ik zie hoe gelovigen soms denken over bijvoorbeeld moderne wetenschap dan denk ik ook: dat is niet goed.

Maar als ik mijn voorliefde voor wetenschap en rationeel denken even aan de kant zet, en probeer hier objectief naar te kijken dan kan ik eigenlijk niet zeggen dat religie iets slechts is. Het lijkt zoals gezegd een evolutionair succes te zijn. Wat ik alleen niet kan plaatsen is: waarom?
pi_143522806
Als je niet in de hemel gelooft vind je het ook niet erg dat je er niet heen gaat, hetzelfde geldt trouwens ook voor de hel.
Zou er nog iets anders kunnen bestaan behalve hemel en hel? Eeuwige jachtvelden of zo?
pi_143522912
quote:
0s.gif Op zondag 17 augustus 2014 19:51 schreef Molurus het volgende:

[..]

Grinnik, het is gewoon een lastig vraagstuk denk ik. ;) Hoe dan ook is de vraag of religie goed of slecht is niet zo zwart-wit als die op het oog lijkt.

Begrijp me niet verkeerd: ik ben zelf ook geen fan van religie, en als ik zie hoe gelovigen soms denken over bijvoorbeeld moderne wetenschap dan denk ik ook: dat is niet goed.

Maar als ik mijn voorliefde voor wetenschap en rationeel denken even aan de kant zet, en probeer hier objectief naar te kijken dan kan ik eigenlijk niet zeggen dat religie iets slechts is. Het lijkt zoals gezegd een evolutionair succes te zijn. Wat ik alleen niet kan plaatsen is: waarom?
Religie een evolutionair succes? Omdat je aangespoord wordt flink kinderen te krijgen.

In tijden dat we wat minder kennis van zaken hadden was het wellicht nog wel een moreel houvast voor de meesten.
pi_143523148
quote:
1s.gif Op zondag 17 augustus 2014 19:54 schreef robin007bond het volgende:

[..]

Religie een evolutionair succes? Omdat je aangespoord wordt flink kinderen te krijgen.

In tijden dat we wat minder kennis van zaken hadden was het wellicht nog wel een moreel houvast voor de meesten.
Aha. En welke kennis die wij nu hebben ondermijnt dat idee dan?
pi_143523343
quote:
0s.gif Op zondag 17 augustus 2014 19:58 schreef Molurus het volgende:

[..]

Aha. En welke kennis die wij nu hebben ondermijnt dat idee dan?
Hmmm.. ;) :@
pi_143523442
quote:
1s.gif Op zondag 17 augustus 2014 20:01 schreef robin007bond het volgende:

[..]

Hmmm.. ;) :@
:D

Op zich is evolutie een prachtig bewijs uit het ongerijmde voor het nut van religie. Dat zo weinig gelovigen daarop inhaken verbaast me eigenlijk.

"Wat het nut is weet ik niet, maar dat bijna iedereen religieus is pleit voor de veronderstelling dat religie goed is voor mensen".

Ik vind het zelf niet eenvoudig om daar echt iets tegenin te brengen.

[ Bericht 2% gewijzigd door Molurus op 17-08-2014 20:09:07 ]
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')