abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_143518245
quote:
0s.gif Op zondag 17 augustus 2014 18:15 schreef vaarsuvius het volgende:

[..]

Wanneer wordt jij nu eens een godeloze heiden? Ik dacht dat je jaren terug al over die religie onzin heen gegroeid was ?
Gevalletje realpolitik.
pi_143518433
quote:
6s.gif Op zondag 17 augustus 2014 18:16 schreef Triggershot het volgende:

[..]

Gevalletje realpolitik.
Op een forum hoeft dat toch niet?
Weg met de riooljournalistiek. Klik er niet op. Ze vergiftigen de maatschappij.
pi_143518439
quote:
0s.gif Op zondag 17 augustus 2014 18:06 schreef Molurus het volgende:
Maar goed, om even hardop te denken en wellicht ook de advocaat van de duivel te spelen:

Het is waar dat een kind moeilijk voor een religie kan kiezen. Maar gegeven het feit dat mensen onmiskenbaar een natuurlijk talent voor religie hebben, ook kinderen, moeten we kinderen dan volledige vrijheid geven om diverse religies 'uit te proberen'?

Zelf vind ik dat niet zo'n heel aantrekkelijk idee. Persoonlijk lijkt het mij het beste voor kinderen om ze juist rationeel en gestructureerd denken bij te brengen, en niet het soort zweverig en onsamenhangend soort denken dat zo kenmerkend lijkt te zijn voor de diverse religies.

Maar wie ben ik om te zeggen dat het een of het ander werkelijk beter is voor kinderen? Dat lijkt me lastig te beoordelen: de mens heeft tenslotte niet voor niets een talent voor religie.

Als ik dit soort dingen echter zie, dan vind ik dat dus oprecht heel erg eng:

Je zou je eens af kunnen vragen of er ooit een kind beter is geworden van religieus zijn.
pi_143518553
quote:
0s.gif Op zondag 17 augustus 2014 18:18 schreef vaarsuvius het volgende:

[..]

Op een forum hoeft dat toch niet?
Hangt er vanaf hoe belangrijk je leven is verwikkeld met FOK! he, je kent het zolder gevalletje wel.
pi_143518570
quote:
0s.gif Op zondag 17 augustus 2014 18:19 schreef Jigzoz het volgende:

[..]

Je zou je eens af kunnen vragen of er ooit een kind beter is geworden van religieus zijn.
Evolutie heeft nogal de neiging om zaken die negatief uitwerken er keihard uit te filteren.

Zolang we niet volledig begrijpen waarom dat in het geval van religie niet is gebeurd kunnen we niet zomaar aannemen dat het niet positieve aspecten heeft.
Niet meer aanwezig in dit forum.
pi_143518673
quote:
0s.gif Op zondag 17 augustus 2014 18:21 schreef Molurus het volgende:

[..]

Evolutie heeft nogal de neiging om zaken die negatief uitwerken er keihard uit te filteren.

Zolang we niet volledig begrijpen waarom dat in het geval van religie niet is gebeurd kunnen we niet zomaar aannemen dat het niet positieve aspecten heeft.
Omdat het van ouders op kinderen doorgegeven wordt, er doorgaans aangezet wordt tot flink wat kinderen krijgen, er de dreiging van een hel is, er de beloning van een hemel is, er vaak nogal vijandig wordt gereageerd op geloofsafval, enzovoort.

Als jij een mogelijk positief aspect weet, dan hoor ik het graag. Ik kan er geen enkele bedenken.

[ Bericht 0% gewijzigd door #ANONIEM op 17-08-2014 18:23:51 ]
pi_143518781
quote:
0s.gif Op zondag 17 augustus 2014 18:23 schreef Jigzoz het volgende:

[..]

Omdat het van ouders op kinderen doorgegeven wordt, er doorgaans aangezet wordt tot flink wat kinderen krijgen, er de dreiging van een hel is, er de beloning van een hemel is, er vaak nogal vijandig wordt gereageerd op geloofsafval, enzovoort.

Als jij een mogelijk positief aspect weet, dan hoor ik het graag. Ik kan er geen enkele bedenken.
Kennelijk werkt gelovigheid dus positief uit op de voortplanting. Dat is dan een succes in evolutionaire zin. Welke andere criteria voor 'positief' zijn er?
pi_143518827
quote:
0s.gif Op zondag 17 augustus 2014 18:20 schreef Triggershot het volgende:

[..]

Hangt er vanaf hoe belangrijk je leven is verwikkeld met FOK! he, je kent het zolder gevalletje wel.
Ik begrijp het verband niet helemaal, maar als je ooit nog je memoires gaat schrijven dan hou ik me aanbevolen.
Weg met de riooljournalistiek. Klik er niet op. Ze vergiftigen de maatschappij.
pi_143518828
quote:
0s.gif Op zondag 17 augustus 2014 18:26 schreef Molurus het volgende:

[..]

Kennelijk werkt gelovigheid dus positief uit op de voortplanting. Dat is dan een succes in evolutionaire zin. Welke andere criteria voor 'positief' zijn er?
Ah, op die manier.

Ik vind geluksbeleving eigenlijk belangrijker. Ik heb tenslotte liever dat mijn kinderen gelukkig zijn, dan dat ze allemaal 15 kinderen krijgen.
pi_143518858
quote:
0s.gif Op zondag 17 augustus 2014 18:28 schreef Jigzoz het volgende:

[..]

Ah, op die manier.

Ik vind geluksbeleving eigenlijk belangrijker. Ik heb tenslotte liever dat mijn kinderen gelukkig zijn, dan dat ze allemaal 15 kinderen krijgen.
Wat jou gelukkig maakt is het directe resultaat van evolutie. ;) Er is niet zoiets als objectief geluk.
pi_143518864
quote:
0s.gif Op zondag 17 augustus 2014 18:28 schreef Jigzoz het volgende:

[..]

Ah, op die manier.

Zoals ik keer op keer probeer te zeggen, religie maakt de mens gelukkig. Dat is ook positief, niet?
Misschien komen we dan eindelijk op mijn punt. dat God bestaat :P
pi_143518943
quote:
0s.gif Op zondag 17 augustus 2014 18:28 schreef vaarsuvius het volgende:

[..]

Ik begrijp het verband niet helemaal, maar als je ooit nog je memoires gaat schrijven dan hou ik me aanbevolen.
Sommige 'atheisten' hebben decadente geindoctrineerde opvattingen en generalisaties over geloof en religieuze zaken, daar kan ik mij niet in vinden, veel gelovigen een dogmatische intolerantie voor alles wat niet in het straatje past, kan mij in geen van beide kwalen vinden of plaatsen, kies meer voor de fundamentele 'humane' zaken die beide overtuigingen verbind.
pi_143518993
quote:
0s.gif Op zondag 17 augustus 2014 18:28 schreef Molurus het volgende:

[..]

Er is niet zoiets als objectief geluk.
In de chemische processen wel.
pi_143519006
quote:
0s.gif Op zondag 17 augustus 2014 18:29 schreef Meliae. het volgende:

[..]

Zoals ik keer op keer probeer te zeggen, religie maakt de mens gelukkig. Dat is ook positief, niet?
Als dat werkelijk zo is, wat wat mij betreft in principe nog een open vraag is zonder empirische verificatie.

Maar als we dat nou eens aannemen, wat op zich gegeven het menselijke talent voor religie nog best plausibel is, dan werpt zich direct een interessante vraag op: waarom maakt religie mensen gelukkig? Wat is het evolutionaire voordeel daarvan, als het een evolutionaire achtergrond heeft? (En dat denk ik wel.)
pi_143519042
quote:
0s.gif Op zondag 17 augustus 2014 18:29 schreef Meliae. het volgende:

[..]

Hm. Maf dat het in religieuze landen dan altijd zo kut is.
pi_143519088
quote:
9s.gif Op zondag 17 augustus 2014 18:32 schreef Triggershot het volgende:

[..]

In de chemische processen wel.
True, je kunt wellicht vaststellen of iemand geluk ervaart of niet. Mijn punt was meer dat de vraag 'wat maakt gelukkig' afhankelijk is van hoe iemand in elkaar zit. En dat is weer het resultaat van evolutie.

Wij vinden vetten, suikers en zout niet lekker omdat ze objectief lekker zijn, maar omdat het zeldzame en waardevolle voedingsstoffen waren in ons directe evolutionaire verleden. ;)
pi_143519122
quote:
0s.gif Op zondag 17 augustus 2014 18:34 schreef Molurus het volgende:

[..]

True, je kunt wellicht vaststellen of iemand geluk ervaart of niet. Mijn punt was meer dat de vraag 'wat maakt gelukkig' afhankelijk is van hoe iemand in elkaar zit. En dat is weer het resultaat van evolutie.

Wij vinden vetten, suikers en zout niet lekker omdat ze objectief lekker zijn, maar omdat het zeldzame en waardevolle voedingsstoffen waren in ons directe evolutionaire verleden. ;)
Ja, ik begreep je punt, wilde alleen eigenwijs doen.
pi_143519190
quote:
14s.gif Op zondag 17 augustus 2014 18:35 schreef Triggershot het volgende:

[..]

Ja, ik begreep je punt, wilde alleen eigenwijs doen.
Dan nog was het een mooie aanleiding om het punt nog wat verder te verduidelijken, waarvoor mijn dank. :)
pi_143519302
quote:
0s.gif Op zondag 17 augustus 2014 18:32 schreef Molurus het volgende:

[..]

Als dat werkelijk zo is, wat wat mij betreft in principe nog een open vraag is zonder empirische verificatie.

Maar als we dat nou eens aannemen, wat op zich gegeven het menselijke talent voor religie nog best plausibel is, dan werpt zich direct een interessante vraag op: waarom maakt religie mensen gelukkig? Wat is het evolutionaire voordeel daarvan, als het een evolutionaire achtergrond heeft? (En dat denk ik wel.)
Wat ik ook al eerder probeer uit te leggen: Religie maakt mensen gelukkig omdat het hen helpt dit leven vol pijn en verdriet te verdragen. Ze begrijpen waarom dat er is en als je het begrijpt, maakt het je rustig.
Wat het evolutie gedeelte betreft, daar heb ik geen wetenschappelijk antwoord op. Maar ik denk, zoals je eerder schreef: 'Kennelijk werkt gelovigheid dus positief uit op de voortplanting. Dat is dan een succes in evolutionaire zin.'
pi_143519304
quote:
0s.gif Op zondag 17 augustus 2014 18:33 schreef Jigzoz het volgende:

[..]

Onder slechte omstandigheden heeft men wellicht meer behoefte aan religie. ;) Dat sluit nog steeds niet uit dat het positief uitwerkt voor die mensen, ondanks de slechte omstandigheden.
pi_143519377
quote:
0s.gif Op zondag 17 augustus 2014 18:38 schreef Meliae. het volgende:

[..]

Wat ik ook al eerder probeer uit te leggen: Religie maakt mensen gelukkig omdat het hen helpt dit leven vol pijn en verdriet te verdragen. Ze begrijpen waarom dat er is en als je het begrijpt, maakt het je rustig.
Wat het evolutie gedeelte betreft, daar heb ik geen wetenschappelijk antwoord op. Maar ik denk, zoals je eerder schreef: 'Kennelijk werkt gelovigheid dus positief uit op de voortplanting. Dat is dan een succes in evolutionaire zin.'
Dat zelfde geldt voor de pijn en het verdriet die je denkt dat daarmee opgelost worden: ook die zijn een succes in evolutionaire zin. Waarom zouden ze dan opgelost moeten worden? :)
pi_143519569
quote:
0s.gif Op zondag 17 augustus 2014 18:33 schreef Jigzoz het volgende:

[..]

Hoezo ? Evolutie werkt obv ietwat ruimere tijdschalen de de paar millennia dat wij "beschaving" hebben.
Maar dat is mijn aanstootgevende mening.
pi_143519606
quote:
0s.gif Op zondag 17 augustus 2014 18:40 schreef Molurus het volgende:

[..]

Dat zelfde geldt voor de pijn en het verdriet die je denkt dat daarmee opgelost worden: ook die zijn een succes in evolutionaire zin. Waarom zouden ze dan opgelost moeten worden? :)
Het wordt niet opgelost. Nog niet, tenminste. Maar je leert door de wegwijzers in de religie wel hoe je ermee moet omgaan. En dan ga je het loslaten. In de zin dat het niet je leven beheerst. Dat er andere belangrijkere dingen zijn om nu voor te leven.
En als je denkt dat pijn en verdriet successen zijn in de evolutie, dan zie je dat verkeerd (uh... volgens mijn overtuiging). Ze zijn er doordat er werd gezondigd, maar het gaat verdwijnen.
pi_143519754
quote:
0s.gif Op zondag 17 augustus 2014 18:43 schreef Aanstootgevend het volgende:

[..]

Hoezo ? Evolutie werkt obv ietwat ruimere tijdschalen de de paar millennia dat wij "beschaving" hebben.
Nou, feitelijk bestaat de moderne mens dan ook nog maar enkele millennia.
pi_143519816
quote:
0s.gif Op zondag 17 augustus 2014 18:38 schreef Molurus het volgende:

[..]

Onder slechte omstandigheden heeft men wellicht meer behoefte aan religie. ;) Dat sluit nog steeds niet uit dat het positief uitwerkt voor die mensen, ondanks de slechte omstandigheden.
Oké. Er is dus een verklaring te vinden voor de slechte leefomstandigheden in religieuze landen. Is er ook een voorbeeld te noemen, al is het er maar één, van een land waar het dankzij religie juist wél beter gaat?
pi_143519864
quote:
0s.gif Op zondag 17 augustus 2014 18:44 schreef Meliae. het volgende:

[..]

Het wordt niet opgelost. Nog niet, tenminste. Maar je leert door de wegwijzers in de religie wel hoe je ermee moet omgaan. En dan ga je het loslaten. In de zin dat het niet je leven beheerst. Dat er andere belangrijkere dingen zijn om nu voor te leven.
Maar is dat dan niet gewoon een zeer gecompliceerde manier om 'te leren omgaan' met iets dat juist geëvolueerd is om je gedrag te beïnvloeden?

Pijn en verdriet zijn er namelijk niet voor niets. De meeste andere dieren kennen ze ook, en hebben geen religie nodig om daarmee om te gaan. Waarom wij wel?

Ik verwacht niet dat je dit vanuit evolutie kunt verklaren, ik zelf ook niet. Maar het is wel een machtig interessant vraagstuk. Het lijkt nodeloos gecompliceerd. De mens investeert ontzettend veel in religie qua resources.

Maar evolutie heeft de neiging om verspilling van resources juist eruit te filteren. Dus wat is hier aan de hand?
pi_143519916
quote:
0s.gif Op zondag 17 augustus 2014 18:49 schreef Jigzoz het volgende:

[..]

Oké. Er is dus een verklaring te vinden voor de slechte leefomstandigheden in religieuze landen. Is er ook een voorbeeld te noemen, al is het er maar één, van een land waar het dankzij religie juist wél beter gaat?
Ik zie eerlijk gezegd niet hoe je het een of het ander denkt te kunnen vaststellen.
pi_143520126
quote:
0s.gif Op zondag 17 augustus 2014 18:49 schreef Jigzoz het volgende:

[..]

Turkije.
pi_143520188
quote:
0s.gif Op zondag 17 augustus 2014 18:50 schreef Molurus het volgende:

[..]

Maar is dat dan niet gewoon een zeer gecompliceerde manier om 'te leren omgaan' met iets dat juist geëvolueerd is om je gedrag te beïnvloeden?

Pijn en verdriet zijn er namelijk niet voor niets. De meeste andere dieren kennen ze ook, en hebben geen religie nodig om daarmee om te gaan. Waarom wij wel?

Ik verwacht niet dat je dit vanuit evolutie kunt verklaren, ik zelf ook niet. Maar het is wel een machtig interessant vraagstuk. Het lijkt nodeloos gecompliceerd. De mens investeert ontzettend veel in religie qua resources.

Maar evolutie heeft de neiging om verspilling van resources juist eruit te filteren. Dus wat is hier aan de hand?
Ik zal het vanuit religieus oogpunt verklaren: Alles gaat terug naar één punt: God. Hij laat die pijn toe om satan te bewijzen dat er wel degelijk mensen zijn die aan Gods kant staan, al gaat het niet goed met ze (zie Job). Hij wil zoveel mogelijk mensen de kans geven zijn "bewering" te bewijzen. MaarHij heeft ook al gezegd dat het niet eeuwig duurt. Hij gaat ingrijpen. Tot die tijd gaat het gewoon zo zoals het gaat.
Uh.. heb ik me duidelijk gemaakt?

Heb je mijn aanvulling daarboven verderop gezien?
pi_143520396
quote:
0s.gif Op zondag 17 augustus 2014 18:57 schreef Meliae. het volgende:

[..]

Ik zal het vanuit religieus oogpunt verklaren: Alles gaat terug naar één punt: God. Hij laat die pijn toe om satan te bewijzen dat er wel degelijk mensen zijn die aan Gods kant staan, al gaat het niet goed met ze (zie Job). Hij wil zoveel mogelijk mensen de kans geven zijn "bewering" te bewijzen. MaarHij heeft ook al gezegd dat het niet eeuwig duurt. Hij gaat ingrijpen. Tot die tijd gaat het gewoon zo zoals het gaat.
Uh.. heb ik me duidelijk gemaakt?

Heb je mijn aanvulling daarboven verderop gezien?
Ik lees hem net.

Kan ik hieruit concluderen dat je een evolutionaire achtergrond van pijn verwerpt? :) Dat kan nog een interessante discussie worden. :Y)
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')