Als je je kunt openstellen voor bewijzen voor god, dan kun je je toch net zo goed direct openstellen voor god? Ik snap die extra stap echt niet.quote:Op dinsdag 19 augustus 2014 17:40 schreef Meliae. het volgende:
[..]
Ik ben eerst ook ongelovig. Net als jullie wilde ik eerst bewijzen zien. Ik stelde me open, ik sloot niets uit, ik dacht: Laat maar zien..
En toen ik het zag, teksten uit de Bijbel en ondersteuning ervan, toen geloofde ik.
Dat is een wereldse uitleg. Ik vertrouwde op de Bijbel, en daar staat heel duidelijk dat het werkt.quote:Op dinsdag 19 augustus 2014 17:42 schreef Meliae. het volgende:
[..]
Omdat zij jou niet wilt is het niet tot echte overspel gekomen...
Ja kijk, zo is er altijd van alles te zeggen als je niet gelooft. De Bijbel is heel iets anders dan horoscopen. Dat is geen vergelijking.quote:Op dinsdag 19 augustus 2014 17:42 schreef Molurus het volgende:
[..]
Daarvoor is het een gedachtenexperiment. Het gaat me dan ook niet zozeer om specifieke 'voorspellingen' in de Bijbel, maar meer in algemene zin: wat voor soort gebeurtenis zou zoiets kunnen bewijzen?
[..]
Ik heb grote moeite om dit uit te leggen als een voorspelling. Voor mij heeft dit de charme van een horoscoop, kun je je dat voorstellen?
Maar zelfs als er zeer concrete voorspellingen in de Bijbel stonden, bijvoorbeeld: "Op zondag 7 december 1941 zal Japan de Amerikaanse marinebasis Pearl Harbor gaan aanvallen". Dat staat er niet in, maar stel dat. Wat zou dat dan eigenlijk precies bewijzen en waarom?
[..]
Zoals ook met horoscopen: je kunt erin lezen wat je wilt. Maar meestal 'blijkt' het pas achteraf ergens een bewijs van te zijn.
[..]
Het zou mij eigenlijk helemaal niet verbazen als Amerika nog tijdens jouw leven, op een normale aardse manier, ten val wordt gebracht. Als dat gebeurt, spreken wij elkaar dan weer?
(Amerika is namelijk zo goed als failliet.)
De extra stap?quote:Op dinsdag 19 augustus 2014 17:43 schreef Molurus het volgende:
[..]
Als je je kunt openstellen voor bewijzen voor god, dan kun je je toch net zo goed direct openstellen voor god? Ik snap die extra stap echt niet.Ze vereisen beide precies evenveel geloof.
Zo werkt de bijbel dus niet, grapjasquote:Op dinsdag 19 augustus 2014 17:50 schreef Pinpoint het volgende:
[..]
Dat is een wereldse uitleg. Ik vertrouwde op de Bijbel, en daar staat heel duidelijk dat het werkt.![]()
Mooi niet dus. Vandaar dat ik nu ongelovig ben.
Ik heb het dan ook puur over het voorspellende karakter van uitspraken in de Bijbel, niet meer dan dat.quote:Op dinsdag 19 augustus 2014 18:47 schreef Meliae. het volgende:
[..]
Ja kijk, zo is er altijd van alles te zeggen als je niet gelooft. De Bijbel is heel iets anders dan horoscopen. Dat is geen vergelijking.
Dan nog lijkt het me leuk om hierop terug te komen in het (in jouw ogen) onmogelijke geval dat Amerika toch door aardse dingen valt.quote:Op dinsdag 19 augustus 2014 18:47 schreef Meliae. het volgende:
En nee, Amerika gaat niet ten val worden gebracht door aardse dingen. Ik weet dat
Dat is natuurlijk prima, maar dat heeft dan verder weinig met bewijsvoering te maken. Het is niet alsof de antwoorden in de Bijbel leiden tot de overtuiging dat er een god bestaat, zoals je suggereert. Het is dan meer een soort 'package' deal.quote:Op dinsdag 19 augustus 2014 18:47 schreef Meliae. het volgende:
De extra stap?
Wat ik eerder eigenlijk al heb opgeschreven: De antwoorden maken mij rustig. Ik had vragen over waarom zoveel pijn. Ik wil het ook geloven omdat het me rustig maakt. Het doet mij begrijpen....
Het zou bewijzen dat God bestaat, omdat hij dat allemaal al heeft gezegd (ik geloof niet dat mensen zo ver kunnen vooruitzien)quote:Op dinsdag 19 augustus 2014 18:52 schreef Molurus het volgende:
[..]
Ik heb het dan ook puur over het voorspellende karakter van uitspraken in de Bijbel, niet meer dan dat.
Maar je leest een beetje over wellicht de belangrijkste vraag in die post heen: stel nu eens dat de Bijbel zeer concrete voorspellingen doet die zeer concreet zijn uitgekomen (gedachtenexperiment!), wat zou dat dan eigenlijk precies bewijzen en waarom?
.
Ik hoop nu bijna dat het in mijn tijd gaat gebeuren....(maar dat is dan nog te vroeg. Zoveel mensen moeten nog gered worden...quote:Op dinsdag 19 augustus 2014 18:52 schreef Molurus het volgende:
[..]
Dan nog lijkt het me leuk om hierop terug te komen in het (in jouw ogen) onmogelijke geval dat Amerika toch door aardse dingen valt.
Nee, de antwoorden leiden wel tot mijn geloof. Hoe onbegrijpelijk het ook klinkt.quote:Op dinsdag 19 augustus 2014 18:52 schreef Molurus het volgende:
[..]
Dat is natuurlijk prima, maar dat heeft dan verder weinig met bewijsvoering te maken. Het is niet alsof de antwoorden in de Bijbel leiden tot de overtuiging dat er een god bestaat, zoals je suggereert. Het is dan meer een soort 'package' deal.
Dat is dan toch uitsluitend gebaseerd op de aannames dat:quote:Op dinsdag 19 augustus 2014 19:03 schreef Meliae. het volgende:
[..]
Het zou bewijzen dat God bestaat, omdat hij dat allemaal al heeft gezegd (ik geloof niet dat mensen zo ver kunnen vooruitzien)
Even puur uit interesse: waar haal jij de interpretatie vandaan dat dat zou gaan over Amerika? Ik neem aan dat je dat niet zelf hebt bedacht. (Maar misschien vergis ik me daarin.)quote:Op dinsdag 19 augustus 2014 19:03 schreef Meliae. het volgende:
[..]
Ik hoop nu bijna dat het in mijn tijd gaat gebeuren....(maar dat is dan nog te vroeg. Zoveel mensen moeten nog gered worden...)
Je gelooft dat dat zo is, en dat neem ik zo van je aan.quote:Op dinsdag 19 augustus 2014 19:03 schreef Meliae. het volgende:
Nee, de antwoorden leiden wel tot mijn geloof. Hoe onbegrijpelijk het ook klinkt.
Jij noemt het drogredenquote:Op dinsdag 19 augustus 2014 19:11 schreef Molurus het volgende:
[..]
Dat is dan toch uitsluitend gebaseerd op de aannames dat:
a) de mens zo'n voorspelling nooit kan doen, en,
b) dat de mens en de christelijke god de enige mogelijke verklaringen zijn voor die voorspelling?
Dit is nu een schoolvoorbeeld van wat ze noemen een 'argumentum ad ignorantiam': een conclusie gebaseerd op beperkte of totaal afwezige kennis.
Stel nu dat jij in de 16e eeuw was geboren en ik, somehow, erin zou slagen om jou met een tijdmachine een kijkje te laten nemen in deze tijd. Je zou dan bijvoorbeeld vliegtuigen zien rondvliegen. Je zou dan, vermoedelijk, tot de conclusie komen dat dat helemaal niet kan, en al zeker niet dat het een door mensen gemaakte machine zou zijn. Zou dat voor zo'n 16e eeuws persoon een goed argument zijn om te veronderstellen dat god dat vliegtuig heeft gemaakt?
Of moeten we dan gewoon concluderen dat een 16e eeuws persoon dat niet weet en niet kan weten?
Voor meer over deze bekende drogreden, zie ook:
Ik heb het niet zelf bedacht, nee. Haha, het ideequote:Op dinsdag 19 augustus 2014 19:11 schreef Molurus het volgende:
[..]
Even puur uit interesse: waar haal jij de interpretatie vandaan dat dat zou gaan over Amerika? Ik neem aan dat je dat niet zelf hebt bedacht. (Maar misschien vergis ik me daarin.)
Misschien geloof ik eerder wel maar was ik niet overtuigd..quote:Op dinsdag 19 augustus 2014 19:11 schreef Molurus het volgende:
[..]
Je gelooft dat dat zo is, en dat neem ik zo van je aan.
Het is mijn stellige overtuiging dat het geloof vooraf gaat aan de zoektocht naar antwoorden en bewijzen.
Eeehm, mensen kunnen prima naar de toekomst reizen. Of iig kan de tijd voor jou anders verstrijken dan de rest van de wereld; zie de relativiteitstheorie.quote:Op dinsdag 19 augustus 2014 19:24 schreef Meliae. het volgende:
[..]
Jij noemt het drogreden
Maar wat het eerder bovenstaande betreft, mensen kunnen niet in de toekomst reizen. Dus het zou nooit gebeuren wat jij daar beschrijft
volgens de regels van de gangbare logica klopt het dan ook niet. Dat is nu eenmaal het lot van de gelovige, Die dient te accepteren dat zijn of haar geloof gewoon een gevoelskwestie is en geen verstandskwestie.quote:Op dinsdag 19 augustus 2014 16:48 schreef Meliae. het volgende:
[..]
Ik heb dat idd gezegd, maar in een ander context geloof ik. God kan ik niet bewijzen, dat is geloof. Maar dat Hij bestaat, daar wil ik eerst bewijzen van. En dat heb ik.
Het klinkt alsof het niet klopt, maar anders kan ik het niet uitleggen
Het is dan ook maar een gedachtenexperiment. Maar om dat probleem geheel te vermijden, vervang hier maar '16e eeuws persoon' door 1 van de mensen in dit plaatje:quote:Op dinsdag 19 augustus 2014 19:24 schreef Meliae. het volgende:
[..]
Jij noemt het drogreden
Maar wat het eerder bovenstaande betreft, mensen kunnen niet in de toekomst reizen. Dus het zou nooit gebeuren wat jij daar beschrijft.
Ik bedoelde: waar heb je die interpretatie van de Bijbel vandaan? Dat dat volgens jou in de Bijbel staat was wel duidelijk.quote:Op dinsdag 19 augustus 2014 19:24 schreef Meliae. het volgende:
[..]
Ik heb het niet zelf bedacht, nee. Haha, het idee
Aan de hand van de beschrijvingen die in de bijbel staat over hoe we het kunnen herkennen. Zo stond er ook geschreven over de val van Rome. En dat tijdens Jezus' tijd
Dat bedoelde ik.quote:Op dinsdag 19 augustus 2014 19:26 schreef Meliae. het volgende:
[..]
Misschien geloof ik eerder wel maar was ik niet overtuigd..
Ik ben morgen terug. Even wat dingetjes doenquote:Op dinsdag 19 augustus 2014 20:31 schreef Molurus het volgende:
[..]
Dat bedoelde ik.![]()
Het begint met de conclusie, en dan komt pas de zoektocht naar bevestiging.
[ afbeelding ]
Wat natuurlijk niet wil zeggen dat die conclusie niet juist kan zijn, begrijp me niet verkeerd. Maar wie begint met de conclusie zal altijd wel een bevestiging vinden, ongeacht wat die conclusie is, ongeacht of die conclusie juist is.
En uiteindelijk weet je dan helemaal niets.
De bijbel zit in mijn hoofd. Ik heb met vrienden, familie, broeders en zusters, kerkeraadsleden en dominees "gestudeerd".quote:Op dinsdag 19 augustus 2014 15:39 schreef Meliae. het volgende:
[..]
Ik weet wat je bedoelt, maar ik weet niet hoe ik het je moet uitleggen. Ik zal het er maar houden op dat je niet met de juiste mensen hebt gestudeerd. Dat klinkt misschien arrogant( is niet de bedoeling), maar op dit forum gaan uitleggen zonder een Bijbel ter hand is gewoon onmogelijk.
Geen probleem hoor, ik ben een groot voorstander van denkpauzes in discussies.quote:Op dinsdag 19 augustus 2014 20:46 schreef Meliae. het volgende:
[..]
Ik ben morgen terug. Even wat dingetjes doen
Zo zit ik al maanden te wachten of een zekere Biancodinges terug is van zijn denkpauze...quote:Op dinsdag 19 augustus 2014 21:33 schreef Molurus het volgende:
[..]
Geen probleem hoor, ik ben een groot voorstander van denkpauzes in discussies.
asjeblief niet, laat die lekker wegblijven, heb ik weer een plekkie vrij op mijn blokkeerlijstjequote:Op dinsdag 19 augustus 2014 21:40 schreef hoatzin het volgende:
[..]
Zo zit ik al maanden te wachten of een zekere Biancodinges terug is van zijn denkpauze...
Die negeert gewoon consequent alle lastige vragen. Dat vind ik in dit geval reuze meevallen.quote:Op dinsdag 19 augustus 2014 21:40 schreef hoatzin het volgende:
[..]
Zo zit ik al maanden te wachten of een zekere Biancodinges terug is van zijn denkpauze...
Helemaal mee eens!quote:Op dinsdag 19 augustus 2014 19:55 schreef vaarsuvius het volgende:
[..]
volgens de regels van de gangbare logica klopt het dan ook niet. Dat is nu eenmaal het lot van de gelovige, Die dient te accepteren dat zijn of haar geloof gewoon een gevoelskwestie is en geen verstandskwestie.
Het jammere is dat dit er voor zorgt dat je niet echt met elkaar kunt debateren, want er valt dan niks meer te zeggen, (Degenen die het wel proberen wordt duidelijk gemaakt dat ze niet meer mogen meespelen omdat ze de regels van het spel niet volgen) dat is zeg maar elke keer als je verteld wordt 'dit klopt niet, dat is een drogreden' enzovoorts.
Deze mensen kenden de Bijbel niet. En al sla je me dood, ik kan me niet in hen verplaatsen. Ik zou niet weten wat ik zou doen of denken als ik één van hen was.quote:Op dinsdag 19 augustus 2014 20:15 schreef Molurus het volgende:
[..]
Het is dan ook maar een gedachtenexperiment. Maar om dat probleem geheel te vermijden, vervang hier maar '16e eeuws persoon' door 1 van de mensen in dit plaatje:
[ afbeelding ]
Het tijdreizen is voor dit gedachtenexperiment namelijk irrelevant.
Deze mensen hebben nog geen contact gemaakt met 'de menselijke beschaving', en zijn in deze foto met pijl en boog aan het schieten op iets dat ze nog nooit hebben gezien: een vliegtuig.
Maar ik schreef het eerder al, aan de hand van de beschrijvingen hebben de mensen die het hebben bestudeerd, het herkend. Toen ik bijbelstudie deed heb ik het ook bestudeerd en ik geloof hetquote:Op dinsdag 19 augustus 2014 20:15 schreef Molurus het volgende:
[..]
Ik bedoelde: waar heb je die interpretatie van de Bijbel vandaan? Dat dat volgens jou in de Bijbel staat was wel duidelijk.
Heb je nooit in God geloofd? Ook niet toen je nog heel klein was?quote:Op dinsdag 19 augustus 2014 20:31 schreef Molurus het volgende:
[..]
Dat bedoelde ik.![]()
Het begint met de conclusie, en dan komt pas de zoektocht naar bevestiging.
[ afbeelding ]
Wat natuurlijk niet wil zeggen dat die conclusie niet juist kan zijn, begrijp me niet verkeerd. Maar wie begint met de conclusie zal altijd wel een bevestiging vinden, ongeacht wat die conclusie is, ongeacht of die conclusie juist is.
Hoezo dat?quote:Op dinsdag 19 augustus 2014 20:31 schreef Molurus het volgende:
[..]
En uiteindelijk weet je dan helemaal niets.
In sommige gevallen is dat laatste zonder meer terecht. Ik heb het een paar keer aan de stok gehad met een poster die probeert met "feiten" het goddelijke te bewijzen. Als ik dan die voorbeelden onder de loep neem, en concludeer dat je ze niet als feiten kunt bestempelen (althans niet als datgene wat die poster erin ziet), word ik negatief genoemd, vijandig enzo. Die overtreedt inderdaad regels van een spel.quote:Op dinsdag 19 augustus 2014 19:55 schreef vaarsuvius het volgende:
[..]
volgens de regels van de gangbare logica klopt het dan ook niet. Dat is nu eenmaal het lot van de gelovige, Die dient te accepteren dat zijn of haar geloof gewoon een gevoelskwestie is en geen verstandskwestie.
Het jammere is dat dit er voor zorgt dat je niet echt met elkaar kunt debateren, want er valt dan niks meer te zeggen, (Degenen die het wel proberen wordt duidelijk gemaakt dat ze niet meer mogen meespelen omdat ze de regels van het spel niet volgen) dat is zeg maar elke keer als je verteld wordt 'dit klopt niet, dat is een drogreden' enzovoorts.
En welke bijbel gebruikte je daarvoor ? De originele Griekse versie of een vertaling ervan ?quote:Op woensdag 20 augustus 2014 10:34 schreef Meliae. het volgende:
Toen ik bijbelstudie deed heb ik het ook bestudeerd en ik geloof het
De Hebreeuwse. Ik kan namelijk Hebreeuws lezen...quote:Op woensdag 20 augustus 2014 11:15 schreef ATON het volgende:
[..]
En welke bijbel gebruikte je daarvoor ? De originele Griekse versie of een vertaling ervan ?
Stel dat jij van die stam bent, waar iedereen gelooft dat het iets goddelijks is. En het gebied wordt met rust gelaten (bijv. door verbod van de overheid, omdat ze bang zijn dat het volk uitsterft door virussen waar wij resistent voor zijn). Er komt daar iemand met een theorie over vliegtuigen, de machinetheorie. Dat er misschien met gereedschap nieuw gereedschap gemaakt kan worden waar je nieuwe dingen mee kunt, enz. Af en toe drijft er iets voorbij, dat past in die theorie: een bootje met timmerspullen, een half afgemaakte stoel, enz.quote:Op woensdag 20 augustus 2014 10:34 schreef Meliae. het volgende:
[..]
Deze mensen kenden de Bijbel niet. En al sla je me dood, ik kan me niet in hen verplaatsen. Ik zou niet weten wat ik zou doen of denken als ik één van hen was.
Maar met de kennis wat ik nu heb, zou ik machinale, dus duidelijk handgemaakte dingen niet als Gods hand zien
Dat is wel tof.quote:Op woensdag 20 augustus 2014 11:20 schreef Meliae. het volgende:
[..]
De Hebreeuwse. Ik kan namelijk Hebreeuws lezen...
Dit slaat echt nergens op! Waar willen jullie mij hebben?quote:Op woensdag 20 augustus 2014 11:20 schreef Pinpoint het volgende:
[..]
Stel dat jij van die stam bent, waar iedereen gelooft dat het iets goddelijks is. En het gebied wordt met rust gelaten (bijv. door verbod van de overheid, omdat ze bang zijn dat het volk uitsterft door virussen waar wij resistent voor zijn). Er komt daar iemand met een theorie over vliegtuigen, de machinetheorie. Dat er misschien met gereedschap nieuw gereedschap gemaakt kan worden waar je nieuwe dingen mee kunt, enz. Af en toe drijft er iets voorbij, dat past in die theorie: een bootje met timmerspullen, een half afgemaakte stoel, enz.
Zou je dan neigen naar die theorie, of toch de sjamaan geloven die zegt dat vliegtuigen goddelijk zijn?
Vind je niet dat in de meeste religies vrouwen onevenredig slecht worden behandeld? De straf die Eva heeft gekregen vind ik bijvoorbeeld echt disproportioneel.quote:Op woensdag 20 augustus 2014 11:27 schreef Meliae. het volgende:
[..]
Dit slaat echt nergens op! Waar willen jullie mij hebben?
Ik ben een simpel denkend mens. Ik denk niet aan de 16e eeuw en stammen en wat nog meer. Ik leef nu. Met de kennis van nu. En ik geloof nu. Mijn doel is om dit leven voor mij aangenaam te maken. Toen ik niet geloofde was ik verloren. Nu heb ik spirit om alles te nemen zoals alles is.
Misschien vreemd voor jullie, maar dat is dan niet mijn probleem.
Vraag mij over de Bijbel en ik kan je er veel over vertellen.
Dat vind ik best heftig. "Hij zal over u heerschappij hebben". Vat je dit soort dingen op met een hedendaagse interpretatie of ben je er van overtuigd dat het God's woord is?quote:Tot de vrouw zeide Hij: Ik zal zeer vermenigvuldigen uw smart, namelijk uwer dracht; met smart zult gij kinderen baren; en tot uw man zal uw begeerte zijn, en hij zal over u heerschappij hebben.
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |