Is wel handig om hem zo dicht te gooien kan ik geen antwoord meer geven ookquote:Op zondag 28 april 2013 22:15 schreef Molurus het volgende:
[..]
In die hypothetische situatie ben ik inderdaad hun gastheer. En dan lijkt het mij vanzelfsprekend dat die gasten zich aanpassen aan mijn gebruiken. Net zo goed als ik dat andersom heel normaal zou vinden.
Wat begrijp je precies niet aan dit antwoord?
quote:NEW YORK — A city public school is one of the first in the nation to adopt an all-vegetarian menu, school officials said Tuesday.
Public School 244, in the Flushing section of Queens, has been serving tofu wraps and vegetarian chili since going all-veggie earlier this year, schools Chancellor Dennis Walcott said during a lunchtime visit.
"I am proud of the students and staff for trailblazing this extraordinary path," Walcott said.
P.S. 244 opened in 2008 and houses just over 400 students in pre-kindergarten through third grade. The school, which wanted to offer the children healthy food options, started serving a vegetarian lunch three times a week and then increased it to four times a week before making the switch to an all-vegetarian menu every day.
It is the city's first all-vegetarian public school.
"We discovered early on that our kids were gravitating toward our vegetarian offerings, and we kept expanding the program to meet the demand," principal Robert Groff said.
Tuesday's menu included black beans and cheddar quesadillas served with salsa and roasted potatoes.
A staff member at the animal-welfare group People for the Ethical Treatment of Animals said he believes P.S. 244 may be the first all-vegetarian public elementary school in the nation.
"We think this is a really exciting development," said Ryan Huling, who coordinates PETA's work with colleges that serve vegetarian fare. "The school should be commended for providing students with low-fat, nutrient-packed brain food."
P.S. 244 is a zoned neighborhood school, so students who prefer meat-based meals would not be able to transfer out, nor would vegetarian children at other schools be able to transfer in.
En wij in NL maar moeilijk doen over een halal-menu.quote:Op donderdag 2 mei 2013 08:17 schreef Ceased2Be het volgende:
School in New-York is overgestapt op 100% vega menu:
[..]
Weet het gesputter nog te herinneren toen mijn vorige werkgever 1 x per week een vegetarische warme maaltijd tijdens de lunch ging serveren. Dat heeft 3 weken geduurd voordat mensen weer konden kiezen tussen vleesch en vega.quote:Op donderdag 2 mei 2013 08:33 schreef DroogDok het volgende:
[..]
En wij in NL maar moeilijk doen over een halal-menu.
Genoeg alternatieven; veel vleesvervangers kunnen ook op de bbq. De keren dat ik heb ge-bbq't iig geen last van gehad (desnoods nam ik zelf dingen mee).quote:Op donderdag 2 mei 2013 09:27 schreef SlevinX het volgende:
Ik zou doodgaan van de honger als ik vegetariėr zou zijn:p
Iedereen moet het zelf weten, maar het is wel lastig als een vegetariėr bijv komt bbqen.
Omdat het voor veel mensen de eerste stap qua vegetarisch koken. Aardappel-groente-vlees maar dan met vleesvervanger. Zelf koken we meer dan de helft van de tijd zonder vleesvervanger en eten we ze eigenlijk alleen als we 'hollandse kost' eten.quote:Snap ook niet waarom er vleesvervangers moeten komen. Je wilt toch geen vlees eten, waarom net alsof doen denk ik dan.
Zelfde als je homo zegt te zijn en je man moet zich verkleden als vrouw:)
Dat is absoluut niet zo. Wel als je denkt dat het volstaat op het vlees van je bord te pikken en de restantjes groenten en patat ziet als een vega-maal.quote:Op donderdag 2 mei 2013 09:27 schreef SlevinX het volgende:
Ik zou doodgaan van de honger als ik vegetariėr zou zijn.
Nee hoor, als er ook groenten en fruit op tafel staat zal dit geen obstakel zijn.quote:Iedereen moet het zelf weten, maar het is wel lastig als een vegetariėr bijv komt bbqen.
Kijk, dat is me ook steeds een raadsel geweest. Al even erg als suiker vervangen door aspartaam ( E951 Cola Light ).quote:Snap ook niet waarom er vleesvervangers moeten komen. Je wilt toch geen vlees eten, waarom net alsof doen denk ik dan.
Je mist het punt vind ik. Ik ben vegetarisch omdat ik het dierenleed niet goedkeur, niet omdat ik vlees vies vind. Zolang ik vleesvervangers eet hebben er geen dieren onder geleden, maar krijg toch bepaalde stoffen binnen.quote:Op donderdag 2 mei 2013 09:27 schreef SlevinX het volgende:
Ik zou doodgaan van de honger als ik vegetariėr zou zijn:p
Iedereen moet het zelf weten, maar het is wel lastig als een vegetariėr bijv komt bbqen.
Snap ook niet waarom er vleesvervangers moeten komen. Je wilt toch geen vlees eten, waarom net alsof doen denk ik dan.
Zelfde als je homo zegt te zijn en je man moet zich verkleden als vrouw:)
Mwah behoefte aan vlees; het is meer dat duidelijk is wat het doet. Ook de benaming ervan; 'vegetarische spekjes', 'vegetarische schnitzel'. Gewoon in 1 klap duidelijk waarvoor je het kunt gebruiken.quote:Op donderdag 2 mei 2013 09:37 schreef SlevinX het volgende:
Ja hij had ook vleesvervangers meegenomen maar dat spul is heeeel anders dan echt vlees:P Moet niet echt gaar worden en verbrand snel.
De vleesvervangers suggereert wel een nog steeds aanwezige "behoefte" aan vlees.
Trouwens vind ik dat ons lichaam vlees nodig heeft en we "gemaakt" zijn om vlees te eten. Hoewel de meeste vegetariėrs alternatieve vinden voor de nodige voedingsstoffen.
Ik begrijp wel dat vegetariėrs het doen om het leed van vee te verminderen, of er niets mee te maken willen hebben. Ik probeer een beetje te letten op wat ik koop.
Mja, ik denk dat het antwoord toch vrij eenvoudig is. Een groot deel van ons leven is gebaseerd op het ervaren van "genot" in al zijn hoedanigheden. Wanneer je vervolgens op een punt komt dat je beseft dat het eten van vlees niet echt de meest gezonde bezigheid is dan kom je op het terrein van alle andere slechte gewoontes. De een zal denken okay fuck it ik vind het gewoon lekker en gaat vrolijk door met wat hij/zij altijd al heeft gedaan, een ander zal denken okay ik moet ermee stoppen en probeert een alternatief te bedenken waarbij tegemoet wordt gekomen aan zowel het nieuwe bewustzijn als de bevrediging van in dit geval de smaakpapillen en weer een derde gooit het roer drastisch om en stopt in zijn geheel met de slechte gewoonte.quote:Op donderdag 2 mei 2013 09:36 schreef ATON het volgende:
Kijk, dat is me ook steeds een raadsel geweest. Al even erg als suiker vervangen door aspartaam ( E951 Cola Light ).
Dit leidt kennelijk vaker tot verwarring, maar topics sluiten automatisch na 300 posts. Niemand heeft het topic dichtgegooid, en iedereen kan een vervolgdeel openen. (Niet dat ik er erg mee gezeten zou hebben als dat in dit geval niet was gebeurd trouwens.)quote:Op donderdag 2 mei 2013 08:14 schreef Ceased2Be het volgende:
Is wel handig om hem zo dicht te gooien kan ik geen antwoord meer geven ook![]()
Dat mag je zeggen, en kennelijk doet men dan graag. Het is in de delen tot zover inmiddels al zo'n 10 keer gebeurd.quote:Op donderdag 2 mei 2013 08:14 schreef Ceased2Be het volgende:
Mag ik zeggen dat ik je een erg slechte gastheer zou vinden en bovendien denk ik dat ik je
een nare man zou vinden, niet dat dat jou nou hoeft te boeien, maar ik wilde het even gezegd hebben
Ehm...waarom staat mijn naam daarboven? Dat zijn geen uitspraken van mijquote:Op donderdag 2 mei 2013 11:13 schreef Molurus het volgende:
[..]
Dit leidt kennelijk vaker tot verwarring, maar topics sluiten automatisch na 300 posts. Niemand heeft het topic dichtgegooid, en iedereen kan een vervolgdeel openen. (Niet dat ik er erg mee gezeten zou hebben als dat in dit geval niet was gebeurd trouwens.)
[..]
Dat mag je zeggen, en kennelijk doet men dan graag. Het is in de delen tot zover inmiddels al zo'n 10 keer gebeurd.
Persoonlijk kan ik daar niet mee zitten. Maar goed... als ik buiten religie en veganisme om verregaande eisen ga stellen aan mijn gastheer dan ben ik ongetwijfeld ook een 'nare man'. Wat mij betreft is dat gewoon ontzettend hypocriet.
Op deze vraag heb ik dan ook nog steeds geen duidelijk antwoord: waarom zou er van religie en veganisme een bijzondere situatie gemaakt moeten worden?
Woops, had niet door dat de tekst niet van jou was. Die auto-quote van fok mag er wel quote haken omheen zetten.quote:Op donderdag 2 mei 2013 11:16 schreef Ceased2Be het volgende:
[..]
Ehm...waarom staat mijn naam daarboven? Dat zijn geen uitspraken van mij
Waarom open je dan een nieuw deel?quote:Op donderdag 2 mei 2013 11:16 schreef Ceased2Be het volgende:
Overigens is deze discussie wat mij betreft wel klaar; in de praktijk is het nooit een issue gebleken en we komen er toch niet uit.
Dat is niet zo, echter, ons lichaam kan wel kleine hoeveelheden zonder schade verwerken, maar is gezonder geen vlees te eten.quote:Op donderdag 2 mei 2013 09:37 schreef SlevinX het volgende:
Ja hij had ook vleesvervangers meegenomen maar dat spul is heeeel anders dan echt vlees:P Moet niet echt gaar worden en verbrand snel.
De vleesvervangers suggereert wel een nog steeds aanwezige "behoefte" aan vlees.
Trouwens vind ik dat ons lichaam vlees nodig heeft en we "gemaakt" zijn om vlees te eten. Hoewel de meeste vegetariėrs alternatieve vinden voor de nodige voedingsstoffen.
In geval vlees of vis noodzakelijk is in onze voeding kan dit geen argument zijn. Enkel het motief dierenleed vermijden is wat zwakjes. De natuur werkt nu eenmaal met doden van prooi.quote:Ik begrijp wel dat vegetariėrs het doen om het leed van vee te verminderen, of er niets mee te maken willen hebben. Ik probeer een beetje te letten op wat ik koop.
O omdat ik graag klets met mede-vegetariėrs niet om de zoveelste discussie aan te gaan om mijn keuze te verantwoordenquote:Op donderdag 2 mei 2013 11:17 schreef Molurus het volgende:
[..]
Waarom open je dan een nieuw deel?![]()
Ik was dit topic inmiddels ook wel zat.
Een soort van 'wij gelovigen onder elkaar dus'?quote:Op donderdag 2 mei 2013 11:20 schreef Ceased2Be het volgende:
[..]
O omdat ik graag klets met mede-vegetariėrs niet om de zoveelste discussie aan te gaan om mijn keuze te verantwoorden
Daar ben je uiteraard vrij van, maar ik wil hier enkel aangeven dat vlees geen must is en ons lichaam beter af is zonder ( of in elk geval met véél minder ).quote:Op donderdag 2 mei 2013 11:05 schreef Jappie het volgende:
[..]
Mja, ik denk dat het antwoord toch vrij eenvoudig is. Een groot deel van ons leven is gebaseerd op het ervaren van "genot" in al zijn hoedanigheden. Wanneer je vervolgens op een punt komt dat je beseft dat het eten van vlees niet echt de meest gezonde bezigheid is dan kom je op het terrein van alle andere slechte gewoontes. De een zal denken okay fuck it ik vind het gewoon lekker en gaat vrolijk door met wat hij/zij altijd al heeft gedaan, een ander zal denken okay ik moet ermee stoppen en probeert een alternatief te bedenken waarbij tegemoet wordt gekomen aan zowel het nieuwe bewustzijn als de bevrediging van in dit geval de smaakpapillen en weer een derde gooit het roer drastisch om en stopt in zijn geheel met de slechte gewoonte.
Ik zelf behoor tot de eerste categorie...ik eet geen nicotinekauwgom maar rook vrolijk door.
Ik neem geen alcoholvrij biertje maar drink alles wat me smaakt.
En vlees eten is iets wat ik vooralsnog ook gewoon blijf doen.
De mogelijke consequenties voor mijn lichaam neem ik daarbij voor lief.
Die zijn er altijd, misschien moeten we bovenin vast een disclaimer plaatsen metquote:Op donderdag 2 mei 2013 11:22 schreef Molurus het volgende:
[..]
Een soort van 'wij gelovigen onder elkaar dus'?![]()
Mij best hoor. Maar ik kan je helaas niet garanderen dat er geen vleeseters zijn die inhaken.
De natuur doet wel meer dingen waar ik me als mens liever niet mee bezighoudt. Leeuwen doden bijvoorbeeld hun eigen welpen, mieren houden slaven, dolfijnenmannetjes doen aan groepsverkrachting.quote:Op donderdag 2 mei 2013 11:18 schreef ATON het volgende:
[..]
In geval vlees of vis noodzakelijk is in onze voeding kan dit geen argument zijn. Enkel het motief dierenleed vermijden is wat zwakjes. De natuur werkt nu eenmaal met doden van prooi.
Eisen stellen is zeker niet netjes naar je gastheer toe, maar een goede gastheer gaat zeker rekening houden met je voorkeuren. ( althans, dat doe ik wel, zelf de stilte in acht nemen als ik ( als atheļst ) bij een religieuze gast aan tafel zit.)quote:Op donderdag 2 mei 2013 11:13 schreef Molurus het volgende:
Persoonlijk kan ik daar niet mee zitten. Maar goed... als ik buiten religie en veganisme om verregaande eisen ga stellen aan mijn gastheer dan ben ik ongetwijfeld ook een 'nare man'. Wat mij betreft is dat gewoon ontzettend hypocriet.
Dan had ik je verkeerd begrepen, ik dacht dat je je afvroeg waarom mensen vleesvervangers aten evenals dat mensen suikervervangers gebruiken en in mijn optiek heeft dat puur te maken met het bevredigen van genot. De smaakpapillen dus in dit geval.quote:Op donderdag 2 mei 2013 11:24 schreef ATON het volgende:
[..]
Daar ben je uiteraard vrij van, maar ik wil hier enkel aangeven dat vlees geen must is en ons lichaam beter af is zonder ( of in elk geval met véél minder ).
Daar ben ik het ook met je eens.quote:Op donderdag 2 mei 2013 11:28 schreef freeDragon het volgende:
De natuur doet wel meer dingen waar ik me als mens liever niet mee bezighoudt. Leeuwen doden bijvoorbeeld hun eigen welpen, mieren houden slaven, dolfijnenmannetjes doen aan groepsverkrachting.
Ik probeer zo weinig mogelijk schade te berokken aan andere bewuste wezens. Als mens kan ik die keuze ook maken, omdat ik de hersenen heb om alternatieven te bedenken. Dus waarom zou ik die niet gebruiken?
En dat is helemaal prima... zolang dat een keuze is van de gastheer, en geen morele verplichting.quote:Op donderdag 2 mei 2013 11:29 schreef ATON het volgende:
[..]
Eisen stellen is zeker niet netjes naar je gastheer toe, maar een goede gastheer gaat zeker rekening houden met je voorkeuren. ( althans, dat doe ik wel, zelf de stilte in acht nemen als ik ( als atheļst ) bij een religieuze gast aan tafel zit.)
Als ik bij iemand ga eten, zeg ik bij voorbaat dat ik vegetariėr ben. Wil iemand niet vegetarisch koken? Prima, dan kom ik wel een keer een (vegetarische) borrel drinken.quote:Op donderdag 2 mei 2013 11:32 schreef Molurus het volgende:
[..]
En dat is helemaal prima... zolang dat een keuze is van de gastheer, en geen morele verplichting.
Een vegetariėr die tegen zijn gastheer zegt: "ik wil graag een maaltijd zonder vlees, maar als dat lastig is hoeft het niet hoor" laat voor een gastheer geen totale vrijheid om dat verzoek te honoreren of te negeren.
Want als je dat verzoek negeert ben je op voorhand een nare man.
Een goede gastheer gaat dit als een morele plicht moeten beschouwen of het is geen goede gastheer.quote:Op donderdag 2 mei 2013 11:32 schreef Molurus het volgende:
En dat is helemaal prima... zolang dat een keuze is van de gastheer, en geen morele verplichting.
Mee eens. Het is best mogelijk dat de gastheer niet op de hoogte is van de gast zijn eetgewoonten. Het is ook best mogelijk dat die geen spruitjes lust, maar als je dit als gastheer weet, ga je dit ook niet voorschotelen.quote:Een vegetariėr die tegen zijn gastheer zegt: "ik wil graag een maaltijd zonder vlees, maar als dat lastig is hoeft het niet hoor" laat voor een gastheer geen totale vrijheid om dat verzoek te honoreren of te negeren.
Je ziet toch hoop ik ook dat die gastheer niet totaal vrij is in die keuze? In feite leg je daarmee jouw probleem bij de gastheer neer, om vervolgens te doen alsof hij volledig vrij is om daar wel of niet invulling aan te geven.quote:Op donderdag 2 mei 2013 11:37 schreef freeDragon het volgende:
[..]
Als ik bij iemand ga eten, zeg ik bij voorbaat dat ik vegetariėr ben. Wil iemand niet vegetarisch koken? Prima, dan kom ik wel een keer een (vegetarische) borrel drinken.
Elke vorm van regelgeving is in zichzelf al sociale chantage zelfs de gulden regel!quote:Op donderdag 2 mei 2013 11:38 schreef Molurus het volgende:
[..]
Je ziet toch hoop ik ook dat die gastheer niet totaal vrij is in die keuze? In feite leg je daarmee jouw probleem bij de gastheer neer, om vervolgens te doen alsof hij volledig vrij is om daar wel of niet invulling aan te geven.
Het is gewoon sociale chantage. En het is die sociale chantage waar ik me tegen verzet.
Ho ho, ik doe helemaal niet of hij een vrije keuze heeft! Hij (of zij - er zijn ook gastdames) nodigt me uit om te komen eten, dus ik vraag vriendelijk om mij dan iets vegetarisch voor te schotelen. Wil hij/zij dat niet, prima - dan kom ik niet eten. Er zijn legio andere manieren om samen sociaal bezig te zijn.quote:Op donderdag 2 mei 2013 11:38 schreef Molurus het volgende:
[..]
Je ziet toch hoop ik ook dat die gastheer niet totaal vrij is in die keuze? In feite leg je daarmee jouw probleem bij de gastheer neer, om vervolgens te doen alsof hij volledig vrij is om daar wel of niet invulling aan te geven.
Het is gewoon sociale chantage. En het is die sociale chantage waar ik me tegen verzet.
Als ik de gulden regel hier hanteer... als ik een gast was zou ik precies zo willen worden behandeld als ik mijzelf zou behandelen in de rol van gastheer.quote:Op donderdag 2 mei 2013 11:50 schreef Jappie het volgende:
[..]
Elke vorm van regelgeving is in zichzelf al sociale chantage zelfs de gulden regel!
Wanneer jij dus als gastheer gasten ontvangt op basis van een voor jou geldende regel (welke in zichzelf prima verdedigbaar is overigens) en verwacht dat men zich daar naar zal voegen ben je op zich ook bezig met sociale chantage.
Wanneer je een goede gastheer wil zijn zul je het principe van oog om oog tand om tand los moeten laten. "Wat jij niet wil dat jou geschiedt doe dat ook een ander niet is een prima leefregel voor jou als individu maar het omgekeerd opeisen van deze regel maakt jou tot slecht gastheer.
Same here, overigens zorg ik er dan wel altijd voor dat ik koffiemelk en zoetjes in huis heb voor de koffie/thee ondanks het feit dat ik dat zelf nooit pak. Daarvan ervaar ik WEL dat mensen het vervelend vinden dat je het niet hebtquote:Op donderdag 2 mei 2013 11:55 schreef freeDragon het volgende:
[..]
Ho ho, ik doe helemaal niet of hij een vrije keuze heeft! Hij (of zij - er zijn ook gastdames) nodigt me uit om te komen eten, dus ik vraag vriendelijk om mij dan iets vegetarisch voor te schotelen. Wil hij/zij dat niet, prima - dan kom ik niet eten. Er zijn legio andere manieren om samen sociaal bezig te zijn.
Overigens geldt dat ook als ik zelf gastheer speel: dan komt er ook uitsluitend vegetarisch op tafel. Ik hoor mijn (vaak niet-vegetarische) gasten nooit klagen over gebrek aan smaakvolle gerechten, overigens.
Als die Oegandees in Nederland woon geef ik wel aan dat ik vegetariėr ben, als ik Oeganda op een of andere godvergeten plek ben ga ik geen eisen stellen.quote:Op donderdag 2 mei 2013 11:56 schreef Molurus het volgende:
[..]
Nee, als ik bij - noem eens wat - een Oegandees eet.. dan wil ik een diner zoals *hij* dat normaal vindt. Zelfs als daar allerlei gekke dingen bij zitten die ik zelf normaal nooit zou eten.
Dat zie ik inderdaad als een dubbele moraal.quote:Op donderdag 2 mei 2013 11:59 schreef Ceased2Be het volgende:
[..]
Als die Oegandees in Nederland woon geef ik wel aan dat ik vegetariėr ben, als ik Oeganda op een of andere godvergeten plek ben ga ik geen eisen stellen.
Geen idee of je dat als dubbele moraal ziet?
Jij wel iddquote:Op donderdag 2 mei 2013 11:56 schreef Molurus het volgende:
[..]
Als ik de gulden regel hier hanteer... als ik een gast was zou ik precies zo willen worden behandeld als ik mijzelf zou behandelen in de rol van gastheer.
De vraag is A of de gastheer dat wel gaat doen, wellicht leidt zijn denken tot dezelfde conclusie als die jij nu oppert en zal hij op basis daarvan besluiten (en let op nu komt het!) JOU KENNENDE dat jij het misschien meer op prijs stelt wanneer hij gewoon de maaltijd maakt die hij normaal ook zonder jou als gast krijgende gemaakt zou hebben om jou zodoende kennis te kunnen laten maken met iets wat jij niet gewoon bent daar JIJ dat waarschijnlijk wel meer op prijs zal weten te stellen.quote:Ik vind het juist rete-irritant als een gastheer zijn ontvangst en maaltijd aanpast aan wat hij denkt dat mijn wensen zijn. Als ik volledig in overeenstemming met mijn smaak wil dineren blijf ik wel thuis.
Geen enkel probleem dat jij dat op die manier als prima ervaart en het mogelijk zelfs prettig vind maar het zegt in zichzelf helemaal niets over de Oegandees zijn gastheerschap.quote:Nee, als ik bij - noem eens wat - een Oegandees eet.. dan wil ik een diner zoals *hij* dat normaal vindt. Zelfs als daar allerlei gekke dingen bij zitten die ik zelf normaal nooit zou eten.
Je probleem is dat je blijft denken vanuit de "ik" positie om te bepalen wat een ander moet doen.quote:Dus ik denk eerlijk gezegd niet dat deze inversie stand houdt.
Ik sta meestal cappucino te makenquote:Op donderdag 2 mei 2013 11:58 schreef Ceased2Be het volgende:
[..]
Same here, overigens zorg ik er dan wel altijd voor dat ik koffiemelk en zoetjes in huis heb voor de koffie/thee ondanks het feit dat ik dat zelf nooit pak. Daarvan ervaar ik WEL dat mensen het vervelend vinden dat je het niet hebt
quote:Op donderdag 2 mei 2013 11:50 schreef Jappie het volgende:
[..]
Elke vorm van regelgeving is in zichzelf al sociale chantage zelfs de gulden regel!
Wanneer jij dus als gastheer gasten ontvangt op basis van een voor jou geldende regel (welke in zichzelf prima verdedigbaar is overigens) en verwacht dat men zich daar naar zal voegen ben je op zich ook bezig met sociale chantage.
Wanneer je een goede gastheer wil zijn zul je het principe van oog om oog tand om tand los moeten laten. "Wat jij niet wil dat jou geschiedt doe dat ook een ander niet is een prima leefregel voor jou als individu maar het omgekeerd opeisen van deze regel maakt jou tot slecht gastheer.
Dat is toch helemaal niet 'prima' dan?quote:Op donderdag 2 mei 2013 11:55 schreef freeDragon het volgende:
[..]
Ho ho, ik doe helemaal niet of hij een vrije keuze heeft! Hij (of zij - er zijn ook gastdames) nodigt me uit om te komen eten, dus ik vraag vriendelijk om mij dan iets vegetarisch voor te schotelen. Wil hij/zij dat niet, prima - dan kom ik niet eten.
Het zou niet eens in me opkomen daarover te klagen. Naar mijn mening zou dat precies even asociaal zijn als nadrukkelijk om een vegetarische maaltijd vragen.quote:Op donderdag 2 mei 2013 11:55 schreef freeDragon het volgende:
Overigens geldt dat ook als ik zelf gastheer speel: dan komt er ook uitsluitend vegetarisch op tafel. Ik hoor mijn (vaak niet-vegetarische) gasten nooit klagen over gebrek aan smaakvolle gerechten, overigens.
Als ik naar een 'godvergeten plek' ga, check ik altijd van tevoren of daar vegetarisch eten te verkrijgen is (bv via tripadvisor). Zo niet, dan ga ik er niet heen of regel ik dat ik zelf kan koken.quote:Op donderdag 2 mei 2013 11:59 schreef Ceased2Be het volgende:
[..]
Als die Oegandees in Nederland woon geef ik wel aan dat ik vegetariėr ben, als ik Oeganda op een of andere godvergeten plek ben ga ik geen eisen stellen.
Geen idee of je dat als dubbele moraal ziet?
Sja, als je al ergens naar toe gaat zonder dat je echt geļnteresseerd bent in de lokale cultuur - dat kan - dan nog lijkt het me vanzelfsprekend dat je je conformeert aan de lokale cultuur.quote:Op donderdag 2 mei 2013 12:14 schreef freeDragon het volgende:
[..]
Als ik naar een 'godvergeten plek' ga, check ik altijd van tevoren of daar vegetarisch eten te verkrijgen is (bv via tripadvisor). Zo niet, dan ga ik er niet heen of regel ik dat ik zelf kan koken.
Overigens is het op vrijwel elk continent wel mogelijk om ergens aan een vegetarische maaltijd te komen. En anders neem ik een dagje broodjes of iets dergelijks mee. Het is niet direct dodelijk om even geen volledige maaltijd te eten.
Ja, dat is wel prima, want - ik quote de rest van mijn paragraaf er ook maar even bij:quote:Op donderdag 2 mei 2013 12:12 schreef Molurus het volgende:
[..]
Dat is toch helemaal niet 'prima' dan?
Ik zeg van tevoren dat het een vegetarische maaltijd betreft. Mijn gasten kunnen er in dat geval ook voor kiezen om niet bij mij te komen eten. Ik behandel ze dus niet anders dan zoals ik ook behandeld wens te worden. En in beide gevallen zal ik daar geen enkel probleem mee hebben. En als mijn gasten daar wel een probleem mee hebben: dan ben ik maar asociaal.quote:Er zijn legio andere manieren om samen sociaal bezig te zijn.
[/q[
Ik heb bepaalde waarden, waaraan ik me hou. Als je die als gastheer niet wil accepteren, dan is dat prima. Dan kies ik er voor om niet van jouw gastheerschap op het gebied van eten gebruik te maken. Dan doen we samen gewoon wat anders.
[q]
Het zou niet eens in me opkomen daarover te klagen. Naar mijn mening zou dat precies even asociaal zijn als nadrukkelijk om een vegetarische maaltijd vragen.
Of het is allebei redelijk, of allebei niet.
Alleen als vegetarier zijn iemands eigen keuze is toch? Want dat is hippie gedrag en abnormaal.quote:Op donderdag 2 mei 2013 12:12 schreef Molurus het volgende:
[..]
Dat is toch helemaal niet 'prima' dan?
[..]
Het zou niet eens in me opkomen daarover te klagen. Naar mijn mening zou dat precies even asociaal zijn als nadrukkelijk om een vegetarische maaltijd vragen.
Of het is allebei redelijk, of allebei niet.
Vind je het dan eigenlijk niet abnormaler dat iemand zoveel vlees eet zoals jij doet?quote:Op dinsdag 30 april 2013 18:29 schreef Molurus het volgende:
Dat je iets kunt missen wil niet zeggen dat het ontbreekt in een ideaal dieet voor mensen. (Noch dat we alleen vlees zouden moeten eten, etc.)
Natuurlijk bevat een voor mensen ideaal dieet niet alleen maar vlees... vermoedelijk (vermoed ik) maar een heel klein deel. Maar ik vermoed ook dat dat deel niet 0% is. En dat baseer ik op een geschiedenis van enkele miljoenen jaren van (onder meer) vlees eten.
Ook de rest van je paragraaf maakt het niet 'prima'.quote:Op donderdag 2 mei 2013 12:28 schreef freeDragon het volgende:
[..]
Ja, dat is wel prima, want - ik quote de rest van mijn paragraaf er ook maar even bij:
En jij acht jouw gasten dan volledig vrij om te zeggen 'oh, vegetarisch? Hm, dan blijf ik maar thuis.'?quote:Op donderdag 2 mei 2013 12:28 schreef freeDragon het volgende:
Ik zeg van tevoren dat het een vegetarische maaltijd betreft. Mijn gasten kunnen er in dat geval ook voor kiezen om niet bij mij te komen eten.
Nogmaals, of niet-vleeseten abnormaal is en of eisen stellen aan je gastheer asociaal is zijn twee totaal verschillende vraagstukken.quote:Op donderdag 2 mei 2013 12:31 schreef Feeeeble het volgende:
[..]
Alleen als vegetarier zijn iemands eigen keuze is toch? Want dat is hippie gedrag en abnormaal.
quote:Op donderdag 2 mei 2013 12:33 schreef Molurus het volgende:
[..]
Nogmaals, of niet-vleeseten abnormaal is en of eisen stellen aan je gastheer asociaal is zijn twee totaal verschillende vraagstukken.
Hou ze uit elkaar.
quote:Op zondag 28 april 2013 17:40 schreef Molurus het volgende:
[..]
Vanzelfsprekend. Ik kan iemand er niet voor verantwoordelijk houden wanneer die een, noem eens wat, soja-allergie heeft. En dan kook je, in elk geval voor die persoon, zonder soja.
Vegetariėr zijn is wel een keuze. En ik zit tijdens de maaltijd niet te wachten op een discussie over de ethische aspecten van vlees eten. Feit is dat wij omnivoren zijn, en vlees maakt dus deel uit van een voor mensen gezond dieet.
Ik denk daar gewoon nog een beetje met je mee: wat voor reden zou een vegetariėr kunnen hebben anders dan een keuze om een vegetarische maaltijd te verlangen van zijn gastheer. Iets dat het meer maakt dan een keuze. Dat zou kunnen zijn, in theorie, dat het niet eten van vlees voor mensen heel normaal is. Ik zou dat alsnog geen goede reden vinden, maar dat zou het in elk geval sterker kunnen maken dan gewoon een keuze.quote:
Ok, whatever! Ik vind het niet meer dan normaal dat als je voor iemand kookt je rekening houdt met de voorkeuren van die persoon, waar die dan ook vandaan mogen komen. En je wilt toch ook gewoon dat die persoon geniet van je maaltijd?quote:Op donderdag 2 mei 2013 12:41 schreef Molurus het volgende:
[..]
Ik denk daar gewoon nog een beetje met je mee: wat voor reden zou een vegetariėr kunnen hebben anders dan een keuze om een vegetarische maaltijd te verlangen van zijn gastheer. Iets dat het meer maakt dan een keuze. Dat zou kunnen zijn, in theorie, dat het niet eten van vlees voor mensen heel normaal is. Ik zou dat alsnog geen goede reden vinden, maar dat zou het in elk geval sterker kunnen maken dan gewoon een keuze.
Als je denkt dat ik zeg: het is asociaal om je gastheer te vragen om een vegetarische maaltijd *omdat* vleeseten de norm is dan heb je me ofwel verkeerd begrepen, ofwel je werpt willens en wetens een stroman op. Dat is niet wat ik zeg.
Het is asociaal om je gastheer te vragen jouw voorkeuren te respecteren ongeacht wat die zijn. Punt.
En het is helemaal prima als een gastheer besluit dat te doen. Mijn punt is: dat is en blijft aan de gastheer. Er is daar geen enkele morele of ethische verplichting om dat te doen.quote:Op donderdag 2 mei 2013 12:46 schreef Feeeeble het volgende:
[..]
Ok, whatever! Ik vind het niet meer dan normaal dat als je voor iemand kookt je rekening houdt met de voorkeuren van die persoon, waar die dan ook vandaan mogen komen. En je wilt toch ook gewoon dat die persoon geniet van je maaltijd?
Anyway, ik ga nu naar werk en lees straks wel weer verder...
Want:quote:Op donderdag 2 mei 2013 12:25 schreef Molurus het volgende:
[..]
Sja, als je al ergens naar toe gaat zonder dat je echt geļnteresseerd bent in de lokale cultuur - dat kan - dan nog lijkt het me vanzelfsprekend dat je je conformeert aan de lokale cultuur.
Persoonlijk vind ik niets erger dan een 'friet van piet' op het strand van Benidorm. Blijf dan gewoon in Scheveningen als dat je ding is.
Ik ben wel eens in Egypte geweest. Zeer interessant maar ik peins er niet over om Egyptisch te gaan eten. Wordt ook niet aanbevolen, je wordt er doodziek van.quote:Op donderdag 2 mei 2013 12:25 schreef Molurus het volgende:
[..]
Sja, als je al ergens naar toe gaat zonder dat je echt geļnteresseerd bent in de lokale cultuur - dat kan - dan nog lijkt het me vanzelfsprekend dat je je conformeert aan de lokale cultuur.
Persoonlijk vind ik niets erger dan een 'friet van piet' op het strand van Benidorm. Blijf dan gewoon in Scheveningen als dat je ding is.
Maar wel een zekere vorm van sociale verplichting (als je het zo wil stellen). Als iemand mij vraagt wat mijn dieet-problemen zijn en ik zeg 'ik eet geen vlees/vis, liefst zo min mogelijk melkproducten en ik eet geen fruit' (ja ik ben serieus). En ik krijg dan alsnog een maaltijd voorgeschoteld van biefstuk met kaassaus en een fruittoetje dan hadden ze het niet hoeven vragen natuurlijkquote:Op donderdag 2 mei 2013 12:47 schreef Molurus het volgende:
[..]
En het is helemaal prima als een gastheer besluit dat te doen. Mijn punt is: dat is en blijft aan de gastheer. Er is daar geen enkele morele of ethische verplichting om dat te doen.
...
Vleesvervangers laten vooral zien dat er wel degelijk andere bronnen zijn voor de dingen die we uit vlees halen normaalquote:Op donderdag 2 mei 2013 09:37 schreef SlevinX het volgende:
Ik begrijp wel dat vegetariėrs het doen om het leed van vee te verminderen, of er niets mee te maken willen hebben. Ik probeer een beetje te letten op wat ik koop.
Ik ben sowieso al geen groot fan van de Noord-Afrikaanse landen, maar het eten in Marokko en Tunesiė was prima te doen.quote:Op donderdag 2 mei 2013 13:21 schreef hoatzin het volgende:
[..]
Ik ben wel eens in Egypte geweest. Zeer interessant maar ik peins er niet over om Egyptisch te gaan eten. Wordt ook niet aanbevolen, je wordt er doodziek van.
Niet op straat, de restaurants zijn wel redelijk te doen weet ik uit ervaring.quote:Op donderdag 2 mei 2013 13:21 schreef hoatzin het volgende:
[..]
Ik ben wel eens in Egypte geweest. Zeer interessant maar ik peins er niet over om Egyptisch te gaan eten. Wordt ook niet aanbevolen, je wordt er doodziek van.
In restaurants zal het wel beter zijn maar de hygiėne op straat is droevig. Daar zijn onze Westerse maagjes niet op gebouwd.quote:Op donderdag 2 mei 2013 13:24 schreef Molurus het volgende:
[..]
Ik ben sowieso al geen groot fan van de Noord-Afrikaanse landen, maar het eten in Marokko en Tunesiė was prima te doen.
Waarom zou je doodziek worden van Egyptisch eten?
heb je't wel eens geprobeerd, echt Egyptisch eten?quote:Op donderdag 2 mei 2013 13:24 schreef Ceased2Be het volgende:
[..]
Niet op straat, de restaurants zijn wel redelijk te doen weet ik uit ervaring.
2 jaar terug in Marokko geweest, heb 3 weken geleefd op 'couscous a 5 / 7 legumes' en 'vegetable pizza'
ja, 3.5 week door egypte gebackpacked in 2001. (toen was ik nog geen vegetariėr).quote:Op donderdag 2 mei 2013 13:27 schreef hoatzin het volgende:
[..]
heb je't wel eens geprobeerd, echt Egyptisch eten?
Dat is ook zo als je weet dat iemand bv die spruitjes niet lust, jij bent het die een verschil daarin wil maken. En dat doe je enkel en alleen omdat de visie erachter je niet aanstaat.quote:Op donderdag 2 mei 2013 11:38 schreef Molurus het volgende:
[..]
Hier ben ik het wel mee eens, het is geen verplichting voor de gastheer. Maar zoals al meerdere keren gezegd, ik ken dan ook geen vega's die daar heel moeilijk over doen. De meeste die ik ken zullen dan om het vlees heen eten zeg maar.quote:Op donderdag 2 mei 2013 12:47 schreef Molurus het volgende:
[..]
En het is helemaal prima als een gastheer besluit dat te doen. Mijn punt is: dat is en blijft aan de gastheer. Er is daar geen enkele morele of ethische verplichting om dat te doen.
Algemeen: rekening houden met de wensen van anderen kan alleen maar moreel genoemd worden als dat vrijwillig gebeurt, en niet onder druk van sociale chantage.
Nogmaals, spruitjes niet lusten is geen keuze. Vegetarisme is dat wel. Daarom loopt die vergelijking totaal mank.quote:Op donderdag 2 mei 2013 13:31 schreef erodome het volgende:
[..]
Dat is ook zo als je weet dat iemand bv die spruitjes niet lust, jij bent het die een verschil daarin wil maken. En dat doe je enkel en alleen omdat de visie erachter je niet aanstaat.
Jij bent het die de achterliggende reden zo belangerijk vindt. Mij interesseert dat geen bal.quote:Op donderdag 2 mei 2013 13:51 schreef Molurus het volgende:
[..]
Nogmaals, spruitjes niet lusten is geen keuze. Vegetarisme is dat wel. Daarom loopt die vergelijking totaal mank.
Je gaat je gastheer niet lastig vallen met jouw keuzes.
Het wordt bij mij neergelegd door mensen die menen dat ze dat kunnen maken.quote:Op donderdag 2 mei 2013 13:53 schreef erodome het volgende:
[..]
Jij bent het die de achterliggende reden zo belangerijk vindt. Mij interesseert dat geen bal.
Nogmaals, dat ligt dus echt bij jou, jij bent het die dat verschil maakt en daarover valt.
Inderdaad, het is allemaal al gezegd.quote:Op donderdag 2 mei 2013 13:53 schreef erodome het volgende:
Maar goed, we vallen in (vervelende) herhaling, laten we het eens zijn dat we het oneens zijn
Zeer smakelijk!quote:Op donderdag 2 mei 2013 13:59 schreef Ceased2Be het volgende:
Goed zo!
Neem wat pindasoep!
http://www.vegatopia.com/(...)aitempeh-en-melktert
En koop een paar nieuwe schoenen. Wandelen is ontspannend en sociaal!quote:Op donderdag 2 mei 2013 13:59 schreef Ceased2Be het volgende:
Goed zo!
Neem wat pindasoep!
http://www.vegatopia.com/(...)aitempeh-en-melktert
Vegetarische schoenen? Whut?!quote:Op donderdag 2 mei 2013 14:02 schreef freeDragon het volgende:
[..]
En koop een paar nieuwe schoenen. Wandelen is ontspannend en sociaal!
http://www.vega-life.nl/webshop/index.php?cPath=106_121
Wut?quote:Op donderdag 2 mei 2013 14:02 schreef freeDragon het volgende:
[..]
En koop een paar nieuwe schoenen. Wandelen is ontspannend en sociaal!
http://www.vega-life.nl/webshop/index.php?cPath=106_121
quote:Op donderdag 2 mei 2013 14:06 schreef Ceased2Be het volgende:
Vergeet trouwens ook niet je vegetarisch verantwoorde ziektekotsenverzekering af te sluiten:
http://www.vegapolis.nl/
Uh, Freud strikes again?quote:Op donderdag 2 mei 2013 14:06 schreef Ceased2Be het volgende:
Vergeet trouwens ook niet je vegetarisch verantwoorde ziektekotsenverzekering af te sluiten:
http://www.vegapolis.nl/
Ja, mooi he? Dit is dan wel met de onderbouwing dat vegetariėrs minder kans hebben op hart- en vaatziekten alwaar de halal-dingen een wat andere inslag hebbenquote:Op donderdag 2 mei 2013 14:07 schreef Molurus het volgende:
[..]![]()
Dit is echt het genre halal hypotheken. Ik blijf me verbazen hoe scherp de vergelijking van de_tevreden_atheist was toen hij dit topic opende.
En krijg je dan een toeslag op je premie als je uit beleefdheid een keer vlees eet als je op bezoek bent bij een Oegandees?quote:Op donderdag 2 mei 2013 14:09 schreef Ceased2Be het volgende:
[..]
Ja, mooi he? Dit is dan wel met de onderbouwing dat vegetariėrs minder kans hebben op hart- en vaatziekten alwaar de halal-dingen een wat andere inslag hebben
Nee hoor:quote:Op donderdag 2 mei 2013 14:10 schreef Molurus het volgende:
[..]
En krijg je dan een toeslag op je premie als je uit beleefdheid een keer vlees eet als je op bezoek bent bij een Oegandees?
Het lijkt me wat lastig te controleren.
Nee, alleen dropveters maar dan wel zonder gelatine.quote:Op donderdag 2 mei 2013 14:08 schreef Molurus het volgende:
[..]
Ik mag toch hopen dat vegetariėrs geen schoenen eten.
the fuck..quote:
Scott Pilgrim vs The World!quote:Op donderdag 2 mei 2013 14:13 schreef Molurus het volgende:
[..]
the fuck..wat is dit?!
![]()
Is dat een speelfilm ofzo? Dan moet ik die s downloaden.
De vegetariėrs die ik ken zijn niet leuk. Het zijn irritante zeurders.quote:Op donderdag 2 mei 2013 14:09 schreef Ceased2Be het volgende:
[..]
Ja, mooi he? Dit is dan wel met de onderbouwing dat vegetariėrs minder kans hebben op hart- en vaatziekten alwaar de halal-dingen een wat andere inslag hebben
Oi oi oi, pas nou toch op. Voor je het weet word je uitgemaakt voor 'nare man'.quote:Op donderdag 2 mei 2013 14:34 schreef hoatzin het volgende:
[..]
De vegetariėrs die ik ken zijn niet leuk. Het zijn irritante zeurders.
Ik heb dat met Amsterdammersquote:Op donderdag 2 mei 2013 14:34 schreef hoatzin het volgende:
[..]
Eh er zullen er best leuke tussen zitten, maar ik ken ze niet.quote:Op donderdag 2 mei 2013 14:40 schreef Molurus het volgende:
[..]
Oi oi oi, pas nou toch op. Voor je het weet word je uitgemaakt voor 'nare man'.
Dit topic wekt alvast niet de indruk dat ze talrijk zijn, gezien de berg stront die ik hier inmiddels over me heen heb gekregen.quote:Op donderdag 2 mei 2013 14:47 schreef hoatzin het volgende:
[..]
Eh er zullen er best leuke tussen zitten, maar ik ken ze niet.
Ik geloof niet dat ik zo vaak voor van alles en nog wat ben uitgemaakt in 1 topic als in dit topic. En ik draai al heel wat jaartjes mee op Fok.quote:
Het werd even allen-tegen-1 idd, maar dacht dat dat het qua rotte vis nog wel meeviel.quote:Op donderdag 2 mei 2013 17:03 schreef Molurus het volgende:
[..]
Ik geloof niet dat ik zo vaak voor van alles en nog wat ben uitgemaakt in 1 topic als in dit topic. En ik draai al heel wat jaartjes mee op Fok.
Overigens kan ik me daar totaal niet druk om maken hoor, ik kan wel wat hebben.Het is gewoon een constatering.
quote:Op donderdag 2 mei 2013 14:34 schreef hoatzin het volgende:
[..]
quote:
Jawel, je kent er vast wel een paar...quote:Op donderdag 2 mei 2013 14:47 schreef hoatzin het volgende:
[..]
Eh er zullen er best leuke tussen zitten, maar ik ken ze niet.
Als je er wel zelf over begint (je bent op bezoek en je zegt 'dit eet ik niet omdat...'), dan vind ik het niet heel vreemd dat je daarop wordt aangevallen.quote:Op donderdag 2 mei 2013 17:09 schreef Ceased2Be het volgende:
[..]
Het werd even allen-tegen-1 idd, maar dacht dat dat het qua rotte vis nog wel meeviel.
Denk dat het vooral voorkomt uit het feit dat veel vegetariėrs continue op hun keuze worden aangevallen. Er gaat bij mij bijna geen werkdag voorbij zonder dat ik erop wordt aangesproken zonder dat ik er zelf over begin.
Vandaag nog puur over het feit dat ik een broodje eiersalade had gehaald. 'Want jij eet geen vlees natuurlijk' wtf?
Maja, Hitler doet in zijn eentje dit hele rijtje weer teniet.quote:Op donderdag 2 mei 2013 17:11 schreef FANNvanhetlaatsteuur het volgende:
[..]
[..]
[..]
Jawel, je kent er vast wel een paar...
Charles Darwin
Danny DeVito
Cameron Diaz
Wendy van Dijk
Bob Dylan
Thomas Edison
Albert Einstein
Benjamin Franklin
Mahatma Gandhi
Vincent van Gogh
Michael Jackson
Kim van Kooten
Bruce Lee
John Lennon
Brad Pitt
Plato
Pythagoras
Katia Retsin
Jerry Seinfeld
Alicia Silverstone
Ringo Starr
Leo Tolstoj
Marianne Thieme
Georgina Verbaan
Leonardo da Vinci
Wim T. Schippers
John Cleese
Ahmet Zappa
Anthony Perkins
B.B. King
Barry White
Sade Adu
Socrates
Sinead O'Connor
Demi Moore
Olivia Newton John
Nina Hagen
Brad Pitt
en nog vele anderen....![]()
http://www.happycow.net/famous_vegetarians.html#A
Die mop heeft wel een hele lange baard heurquote:Op donderdag 2 mei 2013 17:13 schreef Molurus het volgende:
[..]
Maja, Hitler doet in zijn eentje dit hele rijtje weer teniet.
Aangezien dat ook geldt voor mensen in het algemeen zegt dat natuurlijk niets. Je zou de percentages moeten vergelijken.quote:Op donderdag 2 mei 2013 17:17 schreef FANNvanhetlaatsteuur het volgende:
[..]
Ik denk dat er meer dictators zijn die vlees eten dan dictators die geen vlees eten, maar dat
weet jij ook wel.
Ik begin er nooit zelf over net zo min als dat ik dat doe over mijn geloof, seksuele voorkeur of waarop ik stem bij verkiezingen. Als er maar gevraagd wordt geef ik daar antwoord op heel simpel. Er zijn genoeg dingen waar je nog ruzie over kunt maken.quote:Op donderdag 2 mei 2013 17:12 schreef Molurus het volgende:
[..]
Als je er wel zelf over begint (je bent op bezoek en je zegt 'dit eet ik niet omdat...'), dan vind ik het niet heel vreemd dat je daarop wordt aangevallen.
Maar inderdaad, dat met dat broodje eiersalade is redelijk vreemd. Dat zijn dan zelfs nog (gezonde) dierlijke eiwitten.
Maar hoe doe je dat dan als je wordt uitgenodigd om ergens te komen eten? Hopen dat er geen vlees in zit? Thuisblijven?quote:Op donderdag 2 mei 2013 17:19 schreef Ceased2Be het volgende:
[..]
Ik begin er nooit zelf over net zo min als dat ik dat doe over mijn geloof, seksuele voorkeur of waarop ik stem bij verkiezingen. Als er maar gevraagd wordt geef ik daar antwoord op heel simpel. Er zijn genoeg dingen waar je nog ruzie over kunt maken.
Nou ja, jij haalt Hitler erbij en ik ben eigenlijk verbaasd dat niemand daar eerder mee is gekomen,quote:Op donderdag 2 mei 2013 17:18 schreef Molurus het volgende:
[..]
Aangezien dat ook geldt voor mensen in het algemeen zegt dat natuurlijk niets. Je zou de percentages moeten vergelijken.
Er is geen grotere leugen dan statistiek.
Ik ben er in elk geval niet mee gekomen omdat het een niet ter zake doende Godwin zou zijn.quote:Op donderdag 2 mei 2013 17:23 schreef FANNvanhetlaatsteuur het volgende:
[..]
Nou ja, jij haalt Hitler erbij en ik ben eigenlijk verbaasd dat niemand daar eerder mee is gekomen,
want dat is altijd het eerste argument dat gebruikt wordt eigenlijk, heel afgezaagd en flauw, maar
als je dan zegt dat Idi Amin zelfs mensenvlees vrat dan is dat weer een leugen?
Of vegetariėrs prettige mensen zijn - ik denk dat de analyse van hoatzin er niet zo heel ver naast zit - lijkt me verder ook niet relevant voor de vraag of zij in hun recht staan wanneer ze als gast vragen om een vegetarische maaltijd.quote:Op donderdag 2 mei 2013 17:23 schreef FANNvanhetlaatsteuur het volgende:
mja... de argumenten worden wel zwakker en zwakker dan.
Hehe, lastig he... de verleiding weerstaan?quote:Op donderdag 2 mei 2013 17:23 schreef FANNvanhetlaatsteuur het volgende:
Maar goed, ik zou me er niet meer mee bemoeienmaar ik zag tot mijn verbazing dat
er zelfs een deel 3 was van deze soap, dus ik heb er effe doorheen geschrold zeg maar,
wat een geleuter...
Dit is dus precies wat hoatzin bedoelt.quote:Op donderdag 2 mei 2013 17:27 schreef FANNvanhetlaatsteuur het volgende:
Dictaror Molurus klink ook niet slecht trouwens, je zou een tagje moeten aanvragen!
Ik ook van jouquote:Op donderdag 2 mei 2013 17:28 schreef Molurus het volgende:
[..]
Dit is dus precies wat hoatzin bedoelt.Chronische zeurpiet ben je.
Dat zeg ik, die B.B. King staat bekend als een erbarmelijke zeurkous. En dan heb ik het nog niet eens over Plato...quote:Op donderdag 2 mei 2013 17:11 schreef FANNvanhetlaatsteuur het volgende:
[..]
[..]
[..]
Jawel, je kent er vast wel een paar...
Charles Darwin
Danny DeVito
Cameron Diaz
Wendy van Dijk
Bob Dylan
Thomas Edison
Albert Einstein
Benjamin Franklin
Mahatma Gandhi
Vincent van Gogh
Michael Jackson
Kim van Kooten
Bruce Lee
John Lennon
Brad Pitt
Plato
Pythagoras
Katia Retsin
Jerry Seinfeld
Alicia Silverstone
Ringo Starr
Leo Tolstoj
Marianne Thieme
Georgina Verbaan
Leonardo da Vinci
Wim T. Schippers
John Cleese
Ahmet Zappa
Anthony Perkins
B.B. King
Barry White
Sade Adu
Socrates
Sinead O'Connor
Demi Moore
Olivia Newton John
Nina Hagen
Brad Pitt
en nog vele anderen....![]()
http://www.happycow.net/famous_vegetarians.html#A
ach Molurus, ik eet ook wel eens geen vlees.quote:Op donderdag 2 mei 2013 17:28 schreef Molurus het volgende:
[..]
Dit is dus precies wat hoatzin bedoelt.Chronische zeurpiet ben je.
Wie niet? Normaalste zaak van de wereld.quote:Op donderdag 2 mei 2013 17:51 schreef hoatzin het volgende:
[..]
ach Molurus, ik eet ook wel eens geen vlees.
Automatisch fooien geven vind ik inderdaad ook behoorlijk idioot. Gelukkig zie je dat hier bijna niet, maar in grote delen van Afrika gaat er bijna geen uur voorbij zonder dat je geacht wordt iemand een fooi te geven.quote:Op donderdag 2 mei 2013 19:57 schreef man1986 het volgende:
Deze topic lijkt sterk op de volgende clip:
(Met Steve Buscemi als Molurus).
quote:Op donderdag 2 mei 2013 19:57 schreef man1986 het volgende:
Deze topic lijkt sterk op de volgende clip:
(Met Steve Buscemi als Molurus).
Er is mij vooralsnog altijd gevraagd of ik dingen niet lust of niet eet en dan geef ik duidelijk aan dat ik tegenwoordig vegetariėr ben (bij sommige mensen is het langer dan 2 jaar terug dat ik er ben geweest). Dan is (soms) de 2e vraag nog of ik wel vis eet en daarna is het klaar. Dan wordt er OF een volledig vegetarische maaltijd gekookt OF het vlees los bereid zodat ik er omheen kan eten.quote:Op donderdag 2 mei 2013 17:20 schreef Molurus het volgende:
[..]
Maar hoe doe je dat dan als je wordt uitgenodigd om ergens te komen eten? Hopen dat er geen vlees in zit? Thuisblijven?
Kan ik best begrijpen. Zelf eet ik zeer weinig vlees, maar als ik een steak eet op ware grootte wordt ik daar ook al misselijk van. Dit heeft te maken met de enzymen die men aanmaakt in functie van het gevolgde dieet.quote:Op vrijdag 3 mei 2013 08:41 schreef Panthera1984 het volgende:
Ik woon samen met een vegetariėr. Hij wordt ziek als hij vlees binnen krijgt. Thuis eet ik altijd mee uit de vegetarische pot en buitenhuis eet ik vis of vlees (of vegetarisch).
Nog zo een misvatting, denken dat een vegetarische schotel bestaat uit de dagschotel minus de steak. Echt vegetarisch gerichte restaurants zijn zeker dun bezaait. Er is nog werk aan de winkel.quote:Soms ervaar ik het als lastig wanneer we in een onbekende stad zijn en op de menukaarten waar je langsloopt staat als vegetarisch alleen een salade ofzo. Dan ben je soms lang aan het zoeken en ervaar je een beetje ergernis. (dan eet je toch gewoon een salade?) Maar ik zou op vakantie ook graag lekker eten dus dat is wel wat onredelijk van mij.
Heb anderhalf jaar terug 4 weken in Polen gezeten waar het nogal karig was qua vegetarisch eten. Op een gegeven moment was ik het zo beu dat ik gewoon een goede biefstuk had besteld in het restaurant/hotel waar ik zat, nog afgezien van het feit dat hij echt niet meer smaakte heb ik daar 3 dagen stevige buikkramp van gehad... en toen at ik pas een maand of 4 / 5 puur vegetarisch.quote:Op vrijdag 3 mei 2013 09:07 schreef ATON het volgende:
[..]
Kan ik best begrijpen. Zelf eet ik zeer weinig vlees, maar als ik een steak eet op ware grootte wordt ik daar ook al misselijk van. Dit heeft te maken met de enzymen die men aanmaakt in functie van het gevolgde dieet.
Ik heb veel plezier van de mobiele app van http://www.happycow.net/.quote:Op vrijdag 3 mei 2013 09:07 schreef ATON het volgende:
[..]
<knip>
Nog zo een misvatting, denken dat een vegetarische schotel bestaat uit de dagschotel minus de steak. Echt vegetarisch gerichte restaurants zijn zeker dun bezaait. Er is nog werk aan de winkel.
Dus als ik ga eten bij een vegetariėr en ik wil graag vlees geserveerd krijgen omdat ik nu eenmaal een grote vleesliefhebber ben, dan is het ook asociaal als er door de gastheer alleen vegetarisch voor mijn neus neergezet wordt, terwijl hijzelf bij mij absoluut niet van mijn vleesmaaltijden gaat mee-eten en verwacht dat er een alternatief is?quote:Op donderdag 2 mei 2013 12:46 schreef Feeeeble het volgende:
[..]
Ok, whatever! Ik vind het niet meer dan normaal dat als je voor iemand kookt je rekening houdt met de voorkeuren van die persoon, waar die dan ook vandaan mogen komen. En je wilt toch ook gewoon dat die persoon geniet van je maaltijd.
Dat zou dan inderdaad de consequentie moeten zijn. Wat mij betreft zou het van de zotte zijn als de gasten gaan bepalen wat er op tafel komt en niet de gastheer, maar dat zou dan inderdaad consequent zijn.quote:Op vrijdag 3 mei 2013 11:13 schreef Zelva het volgende:
[..]
Dus als ik ga eten bij een vegetariėr en ik wil graag vlees geserveerd krijgen omdat ik nu eenmaal een grote vleesliefhebber ben, dan is het ook asociaal als er door de gastheer alleen vegetarisch voor mijn neus neergezet wordt, terwijl hijzelf bij mij absoluut niet van mijn vleesmaaltijden gaat mee-eten en verwacht dat er een alternatief is?
Mooi. Dan zijn we het eens.
Zeer herkenbaar.quote:Op vrijdag 3 mei 2013 09:14 schreef Ceased2Be het volgende:
[..]
Heb anderhalf jaar terug 4 weken in Polen gezeten waar het nogal karig was qua vegetarisch eten. Op een gegeven moment was ik het zo beu dat ik gewoon een goede biefstuk had besteld in het restaurant/hotel waar ik zat, nog afgezien van het feit dat hij echt niet meer smaakte heb ik daar 3 dagen stevige buikkramp van gehad... en toen at ik pas een maand of 4 / 5 puur vegetarisch.
Elke drastische wijziging van voeding kan natuurlijk dat soort effecten hebben. Zo heb ik zelf vaak enkele dagen last van buikkramp als ik in landen zoals Italiė en Griekenland eet, waar ze veel meer olijfolie gebruiken dan mijn darmen gewend zijn.quote:Op vrijdag 3 mei 2013 09:14 schreef Ceased2Be het volgende:
[..]
Heb anderhalf jaar terug 4 weken in Polen gezeten waar het nogal karig was qua vegetarisch eten. Op een gegeven moment was ik het zo beu dat ik gewoon een goede biefstuk had besteld in het restaurant/hotel waar ik zat, nog afgezien van het feit dat hij echt niet meer smaakte heb ik daar 3 dagen stevige buikkramp van gehad... en toen at ik pas een maand of 4 / 5 puur vegetarisch.
Ik vind dat het een beetje van twee kanten moet komen. Een beetje geven en nemen, je bent toch vrienden. Ik kook vegetarisch voor mijn gasten, maar zeur dan a.u.b. niet of het bouillonblokje wel groentebouillon en geen runderbouillon was, of het feit dat er balletjes in de soep zitten en er voor jou omheen gevist is maar je voedsel dus wel in contact gekomen is met vlees. Of dat er een aparte BBQ voor vlees en non-vlees moet zijn...(gaat uiteraard niet op voor mensen die allergisch zijn voor vlees)quote:Op vrijdag 3 mei 2013 11:22 schreef Molurus het volgende:
[..]
Dat zou dan inderdaad de consequentie moeten zijn. Wat mij betreft zou het van de zotte zijn als de gasten gaan bepalen wat er op tafel komt en niet de gastheer, maar dat zou dan inderdaad consequent zijn.
Help me herinneren dat ik een volledige vleesfondue bestel volgende keer dat ik bij een vegetariėr ga eten.
Dat snap ik, maar ik neem het wel in de overweging mee als ik niet vegetarisch kan eten. En dat snap jij vast ook welquote:Op vrijdag 3 mei 2013 11:41 schreef Molurus het volgende:
[..]
Elke drastische wijziging van voeding kan natuurlijk dat soort effecten hebben. Zo heb ik zelf vaak enkele dagen last van buikkramp als ik in landen zoals Italiė en Griekenland eet, waar ze veel meer olijfolie gebruiken dan mijn darmen gewend zijn.
Ik zou zeggen: dat zijn de gevolgen van een eenzijdig dieet. Met wel of niet vlees eten an sich heeft dat niet heel veel te maken. Iemand die, zeg, alleen maar fastfood eet zal dezelfde effecten ondervinden als hij ineens heel gezond gaat eten.
Och, als ik naar mezelf kijk... ik laat er die heerlijke en authentieke moussaka echt niet voor staan! Wellicht denk ik even 'ik zal straks vast last van mn darmen krijgen', en dan leg ik dat direct weer naast me neer.quote:Op vrijdag 3 mei 2013 14:01 schreef Ceased2Be het volgende:
[..]
Dat snap ik, maar ik neem het wel in de overweging mee als ik niet vegetarisch kan eten. En dat snap jij vast ook wel
Ik krijg al tranen in m'n ogen van de kramp als ik een keer Yogo drink, ik vrees het ergste wat er gebeurt als ik weer vlees eet.:Dquote:Op vrijdag 3 mei 2013 14:21 schreef Molurus het volgende:
[..]
Och, als ik naar mezelf kijk... ik laat er die heerlijke en authentieke moussaka echt niet voor staan! Wellicht denk ik even 'ik zal straks vast last van mn darmen krijgen', en dan leg ik dat direct weer naast me neer.
Serieus? Als je van eenvoudige melkproducten al last krijgt zou ik toch eens overwegen om iets minder eenzijdig te eten.quote:Op vrijdag 3 mei 2013 14:29 schreef Ceased2Be het volgende:
[..]
Ik krijg al tranen in m'n ogen van de kramp als ik een keer Yogo drink, ik vrees het ergste wat er gebeurt als ik weer vlees eet.:D
altijd al zo geweest, ik ben 34 en eet pas (krap) 2 jaar vegetarisch. eet ook wel melkproducten en als het gekookt is valt het wel mee. maar loop al ruim 20 jaar met maag- en darmklachten. hoe minder vlees ik at des te minder last had ik er van.quote:Op vrijdag 3 mei 2013 14:32 schreef Molurus het volgende:
[..]
Serieus? Als je van eenvoudige melkproducten al last krijgt zou ik toch eens overwegen om iets minder eenzijdig te eten.
(Tenzij je van Aziatische afkomst bent, dat kan natuurlijk ook.)
Hopelijk niet de ziekte van Crohn. Dat is vrij naar.quote:Op vrijdag 3 mei 2013 14:34 schreef Ceased2Be het volgende:
maar loop al ruim 20 jaar met maag- en darmklachten. hoe minder vlees ik at des te minder last had ik er van.
Nee, ik ben gewoon een maandagochtendmodelquote:Op vrijdag 3 mei 2013 14:36 schreef Molurus het volgende:
[..]
Hopelijk niet de ziekte van Crohn. Dat is vrij naar.
Misschien heb je hier iets aan:quote:Op vrijdag 3 mei 2013 08:41 schreef Panthera1984 het volgende:
Ik woon samen met een vegetariėr. Hij wordt ziek als hij vlees binnen krijgt. Thuis eet ik altijd mee uit de vegetarische pot en buitenhuis eet ik vis of vlees (of vegetarisch).
Soms ervaar ik het als lastig wanneer we in een onbekende stad zijn en op de menukaarten waar je langsloopt staat als vegetarisch alleen een salade ofzo. Dan ben je soms lang aan het zoeken en ervaar je een beetje ergernis. (dan eet je toch gewoon een salade?) Maar ik zou op vakantie ook graag lekker eten dus dat is wel wat onredelijk van mij.
Dank je! Voor vreemde (grote) steden zal het misschien wel handig zijn. In mijn stad echter zit niets, en het dichtsbijzijnde is een Landal Greenparks.quote:
Oh, dat is jammer!quote:Op vrijdag 3 mei 2013 18:10 schreef Panthera1984 het volgende:
[..]
Dank je! Voor vreemde (grote) steden zal het misschien wel handig zijn. In mijn stad echter zit niets, en het dichtsbijzijnde is een Landal Greenparks.
Och, het staat allemaal slechts in de kinderschoenen, maar Vegetarisch eten is in opmars heur...quote:Op vrijdag 3 mei 2013 18:16 schreef Molurus het volgende:
In mijn stad is het zo te zien qua vegetarisch eten ook niet veel soeps.
Maar dat laat ik met alle liefde over aan marktwerking.
`quote:Op zondag 28 april 2013 23:34 schreef Joris85 het volgende:
[..]
Je had gelijk met je opmerking over fatsoenlijke bronnen hanteren (al mag je mensen wat netter aanspreken), maar hier ga je toch wat kort door de bocht. Welke onmisbare voedingsstoffen kunnen vegetariėrs niet binnenkrijgen?
Alsjeblieft zegquote:Op maandag 29 april 2013 19:17 schreef FANNvanhetlaatsteuur het volgende:
Dit bewijst dat jullie ongelijk hebben.
Dat ga jij natuurlijk niet toegeven en die andere eh... ''kuch'' meneer ook niet, maar het is
wel een feit dat ook Miljoenen jaren geleden er al Vegetariėrs waren.
doei
film
Precies, zeker het B12 stuk zou bij iedere vegetariėr al bekend moeten zijn.quote:Op maandag 6 mei 2013 12:55 schreef boyv het volgende:
Ik heb overigens niks gezegd wat ik en anderen al meerdere malen hebben gepost, dus ik ben benieuwd naar het antwoord.
Masterlijk stuk was dat ookquote:Op vrijdag 3 mei 2013 11:29 schreef SpecialK het volgende:
Ik moet bij deze discussie steeds denken aan dit plaatje:
[ afbeelding ]
Ik las net "Evidence for the unique function of docosahexaenoic acid during the evolution of the modern hominid brain."quote:Op maandag 6 mei 2013 12:48 schreef boyv het volgende:
[..]
`
Daar heb je wel gelijk in. Ik kan me er alleen ongelofelijk druk om maken dat hier wordt gesuggereerd dat de mens vegetariėr is en dat die per definitie gezonder zijn, waarbij al het wetenschappelijk onderzoek dat het tegendeel bewijst aan de kant wordt geschoven op basis van b-kwaliteit websites alsof het de ncbi is.
Verder krijg je als vegetariėr problemen met:
- Docosahexaeenzuur en eicosapentaeenzuur, visolievetzuren omega-3-klasse, eerste is essentieel voor oa de hersenen en onderdrukt systemische ontsteking plus tig meer functies in onder andere celmembranen, tweede is pleiotroop en benodigd voor aanmaak en regulatie van tal van hormonen en fysiologische processen. De mens van vroeger waarvan FANNvanhetlaatsteuur denkt dat zij vegetarisch waren, consumeerden dit met een factor 10-20 meer dan de huidige mens in Europa, en is alleen verkrijgbaar door consumptie van zoetwatervis en dierlijk (zee)materiaal dat ergens lager in de voedselketen afhankelijk is van fytoplankton (produceert DHA).
Vegetariėrs krijgen dit zonder suppletie niet binnen.
- Cobalamines / B12, weet niet eens waar te beginnen met uitleggen waarom deze stoffen zo belangrijk zijn. De voornaamste functie komt erop neer dat het een essentieel onderdeel is van een biochemische cyclus in het lichaam (samen met folaat) die een product levert dat weer essentieel is voor methyleringsreacties / bij het onderhouden van je DNA.
verder zou ik nog de D-vitaminen kunnen zeggen, maar omdat een groot deel van Nederland toch al marginaal aan vitamine d is (met uitzondering van de zomermaanden) tel ik deze niet mee. Er zijn verder overigens nog meer dan genoeg hersenselectieve voedingsstoffen (jodide, selenium, vitamine a, plus alle voorgenoemde) die voornamelijk uit de voedselketen van zeedieren komt.
Dit is overigens al meerdere keren gemeld, maar men is hier zo overtuigd van het eigen gelijk dat het eigenlijk geen zin heeft om hier te posten.
Als Vlaming ben ik het daar volledig mee eens.quote:Op vrijdag 3 mei 2013 18:16 schreef Molurus het volgende:
In mijn stad is het zo te zien qua vegetarisch eten ook niet veel soeps.
Dat weet ik eerlijk gezegd niet helemaal zeker, maar geef het wel een hoge waarschijnlijkheid als ik dat zo mag zeggen. Het klopt dat de genoemde stoffen voorkomen in veel waterleven, in hogere concentraties dan elders zoals bij landleven.quote:Op maandag 6 mei 2013 15:31 schreef meth1745 het volgende:
[..]
Ik las net "Evidence for the unique function of docosahexaenoic acid during the evolution of the modern hominid brain."
We suggest that the evolution of the large human brain depended on a rich source of DHA from the land/water interface.
The richest source of DHA is the marine food chain, while the savanna environment offers very little of it. Consequently Homo sapiens could not have evolved on the savannas.
In hoeverre is die theorie aanvaard? Vind niet meteen bronnen waarin expliciet gezegd wordt dat insecten een evenwaardige bron voor EPA en DHA zijn, maar ik kom uitspraken tegen als "the predominant type of fatty acids is long chain polyunsaturated, especially omega-3.".
Mieren en termieten zijn overvloedig aanwezig, als de larven/poppen ervan de noodzakelijke voedingsstoffen bevatten zou het een realistisch alternatief vormen. Termieten zijn tevens de ideale B12 bron.
Was me al een bericht uit Siberiė opgevallen, "Enrich Your Diet with Omega-3 Fatty Acids from Dragon Flies"quote:Op maandag 6 mei 2013 16:17 schreef boyv het volgende:
[..]
toevallig vorige maand:
Production of EPA and DHA in aquatic ecosystems and their transfer to the land.
Ja hoor dat wil ik best doen.quote:Op maandag 6 mei 2013 12:54 schreef boyv het volgende:
[..]
Als ik nou eens terugneem dat ik je debiel heb genoemd, vertel jij mij nou dan waarom ik ongelijk heb? (niet die slagerswebsite aub)
Je vraag is dus eigenlijk hoe komt een Vegetariėrs aan zijn benodigde Omega 3 vetzuren?quote:- Docosahexaeenzuur en eicosapentaeenzuur, visolievetzuren omega-3-klasse, eerste is essentieel voor oa de hersenen en onderdrukt systemische ontsteking plus tig meer functies in onder andere celmembranen, tweede is pleiotroop en benodigd voor aanmaak en regulatie van tal van hormonen en fysiologische processen. De mens van vroeger waarvan FANNvanhetlaatsteuur denkt dat zij vegetarisch waren, consumeerden dit met een factor 10-20 meer dan de huidige mens in Europa, en is alleen verkrijgbaar door consumptie van zoetwatervis en dierlijk (zee)materiaal dat ergens lager in de voedselketen afhankelijk is van fytoplankton (produceert DHA).
Vitamine B12 is een belangrijk vitamine om op te letten voor vegetariėrs en veganisten, omdat het alleen voorkomt in dierlijke producten als vlees, vis, zuivel en eieren. Als vegetariėr kun je voldoende vitamine B12 uit zuivel en eieren halen. Als veganist moet je een vitamine B12 supplement slikken.quote:- Cobalamines / B12, weet niet eens waar te beginnen met uitleggen waarom deze stoffen zo belangrijk zijn. De voornaamste functie komt erop neer dat het een essentieel onderdeel is van een biochemische cyclus in het lichaam (samen met folaat) die een product levert dat weer essentieel is voor methyleringsreacties / bij het onderhouden van je DNA.
Hoe je erbij komt dat Vegetariėrs een chronisch vitaminetekort oplopen is mij een raadsel, Vegetariėrs hoeven in principequote:verder zou ik nog de D-vitaminen kunnen zeggen, maar omdat een groot deel van Nederland toch al marginaal aan vitamine d is (met uitzondering van de zomermaanden) tel ik deze niet mee. Er zijn verder overigens nog meer dan genoeg hersenselectieve voedingsstoffen (jodide, selenium, vitamine a, plus alle voorgenoemde) die voornamelijk uit de voedselketen van zeedieren komt.
Omdat IK persoonlijk geen viseter ben? en ik visoliecapsules slik?quote:Op maandag 6 mei 2013 20:17 schreef boyv het volgende:
Jazeker, je bevestigt er zelf mee dat een vegetarisch dieet an sich niet voldoet aan de voedingsnormen
Ben ik het helemaal mee eens, dan kan dit propagandatopic dicht.quote:Op maandag 6 mei 2013 20:49 schreef Jigzoz het volgende:
Wat maakt dat nou uit... Zolang vegetariėrs zich niet bemoeien met de omnivoren en de omnivoren de vegetariėrs met rust laten is er helemaal niets aan de hand.
Maar ik zei er ook bij dat IK die viscapsules slik maar dat dat niet hoeft! Het is niet perséquote:Op maandag 6 mei 2013 20:48 schreef boyv het volgende:
Omdat je je voeding aanvult met supplementen geef je zelf al aan dat je voeding als vegetariėr an sich niet voldoet.
Over alfa-linoleenzuur heb je in principe gelijk, maar het ligt wat ingewikkelder en bovendien is 3 gram bij lange na niet toereikend. Dit idee zou kunnen werken indien je je hele dieet hier op aanpast, omdat voor de conversie van alfa-linoleenzuur naar langere keten vetzuren (DHA en EPA) het elongase-desaturase-systeem benodigd is. Dit systeem wordt o.a. ook gebruikt voor conversie van omega-6-vetzuren, waardoor je met inname van bijvoorbeeld linolzuur de ketenverlenging van alfa-linoleenzuur remt.
Je mag alle topics teruglezen, IK heb me nergens bemoeit met mensen die vlees eten, Vegetariėrsquote:Op maandag 6 mei 2013 20:49 schreef Jigzoz het volgende:
Wat maakt dat nou uit... Zolang vegetariėrs zich niet bemoeien met de omnivoren en de omnivoren de vegetariėrs met rust laten is er helemaal niets aan de hand.
Krijg je van mij een heel genuanceerd tegengeluid: ik eet bijna een halve kilo vlees of vis per dag en ik vind het prima als jij nooit, soms of altijd vlees of vis eet. Echt, eerlijk waar. Net waar jij of andere mensen zich goed bij voelen.quote:Op maandag 6 mei 2013 20:55 schreef FANNvanhetlaatsteuur het volgende:
Je mag alle topics teruglezen, IK heb me nergens bemoeit met mensen die vlees eten, Vegetariėrs
werden wél aangevallen, en voor gek versleten.
But what else is new?
Heb je de OP van deel 1 wel gelezen?quote:Op maandag 6 mei 2013 20:53 schreef boyv het volgende:
[..]
Ben ik het helemaal mee eens, dan kan dit propagandatopic dicht.
Ik zou bijna denken dat je dit topic ineens dicht wilt hebben omdat je je gelijk niet kunt halen.quote:Op zaterdag 27 april 2013 20:00 schreef de_tevreden_atheist het volgende:
Naar aanleiding van het topic "Zijn er christenen/gelovigen op FOK" waarin wordt geklaagd dat er niet christenen kritisch reageren, dacht dat het wel leuk zou zijn om een topic te starten over vegetariėrs. Ken je vegetariėrs?
Ben je zelf een vegetariėr: Hoe ben je vegetariėr geworden; hoe draag je het uit; storen mensen zich aan vegetariėrs of juist aan mensen die het niet zijn.
Een handje walnoten gaat dus niet helpen omdat de hoeveelheid alfa-linoleenzuur daarin marginaal is. Pubmed search eens op Burgde G. anders, want je quote mijn post wel maar leest em niet volgens mij.quote:Op maandag 6 mei 2013 20:55 schreef FANNvanhetlaatsteuur het volgende:
[..]
Maar ik zei er ook bij dat IK die viscapsules slik maar dat dat niet hoeft! Het is niet persé
nodig, ik kan ook iedere dag een handje walnoten eten, zou ik ook kunnen doe, maar ook
die vind ik niet zo heel erg lekker, dus slik ik zo'n capsule, ik zei er ook al bij dat dit niet
over mij persoonlijk gaat, maar over Vegetariėrs in het algemeen, ik lust ook geen zuurkool
so what?
Het gaat erom dat jij hier loopt te propageren dat vegetariers gezonder zijn dan een traditioneel dieet waar vlees in zit. Dat is niet zo en het verspreiden van dit soort verhalen is hartstikke gevaarlijk. Straks gaan mensen het nog geloven.quote:Op maandag 6 mei 2013 20:55 schreef FANNvanhetlaatsteuur het volgende:
Je mag alle topics teruglezen, IK heb me nergens bemoeit met mensen die vlees eten, Vegetariėrs
werden wél aangevallen, en voor gek versleten.
But what else is new?
Blijkbaar weet jij alles beter en zijn die miljoenen Vegetariėrs in de wereld gek, laten wequote:Op maandag 6 mei 2013 21:03 schreef boyv het volgende:
[..]
Een handje walnoten gaat dus niet helpen omdat de hoeveelheid alfa-linoleenzuur daarin marginaal is. Pubmed search eens op Burgde G. anders.
Dat is niet waarquote:Op maandag 6 mei 2013 21:05 schreef boyv het volgende:
[..]
Het gaat erom dat jij hier loopt te propageren dat vegetariers gezonder zijn dan een traditioneel dieet waar vlees in zit. Dat is niet zo en het verspreiden van dit soort verhalen is hartstikke gevaarlijk. Straks gaan mensen het nog geloven.
Ik wil dit topic dicht omdat er onzin wordt verspreid en dit de gezondheid van de bevolking niet ten goede zou komen als men het advies dat hier wordt gegeven naleeft.quote:Op maandag 6 mei 2013 20:57 schreef FANNvanhetlaatsteuur het volgende:
[..]
Heb je de OP van deel 1 wel gelezen?
F&L / Zijn er vegetariėrs op FOK
[..]
Ik zou bijna denken dat je dit topic ineens dicht wilt hebben omdat je je gelijk niet kunt halen.
Nee je wilt dit topic dicht hebben omdat je je gelijk niet kan halen, dat is iets andersquote:Op maandag 6 mei 2013 21:11 schreef boyv het volgende:
[..]
Ik wil dit topic dicht omdat er onzin wordt verspreid en dit de gezondheid van de bevolking niet ten goede zou komen als men het advies dat hier wordt gegeven naleeft.
Kijk daar zijn de drogredenaties al. Had voedingscentrum.nl geen verdere info meer om te copy-pasten?quote:Op maandag 6 mei 2013 21:07 schreef FANNvanhetlaatsteuur het volgende:
[..]
Blijkbaar weet jij alles beter en zijn die miljoenen Vegetariėrs in de wereld gek, laten we
het daar maar op houden oké?
Ik vind het het best zo....
[..]
Dat is niet waaren dat weet je zelf ook wel, ik het niks lopen propageren ik had het al
druk genoeg om mezelf te verdedigen omdat ik voor gek, debiel en weetikveelwat werd uitgemaakt
weet je nog?
Als jij een kilo vlees wilt eten per dag, mijn zegen heb je, maar ik liever niet oké?
Ik hoef niet mijn gelijk te halen, jij mag lekker doen wat je wilt. Ga alleen niet andere mensen op het verkeerde been zetten, daar reageer ik juist op.quote:Op maandag 6 mei 2013 21:12 schreef FANNvanhetlaatsteuur het volgende:
[..]
Nee je wilt dit topic dicht hebben omdat je je gelijk niet kan halen, dat is iets anders
Ow. joh... ik kan meters tekst copy-pasten als ik dat zou willen, maar wat wil jij nou eigenlijk?quote:Op maandag 6 mei 2013 21:14 schreef boyv het volgende:
[..]
Kijk daar zijn de drogredenaties al. Had voedingscentrum.nl geen verdere info meer om te copy-pasten?
IK heb godzijdank hier geen topic over geopend ik heb slechts bevestigend geantwoord op dequote:Op maandag 6 mei 2013 21:15 schreef boyv het volgende:
[..]
Ik hoef niet mijn gelijk te halen, jij mag lekker doen wat je wilt. Ga alleen niet andere mensen op het verkeerde been zetten, daar reageer ik juist op.
en dit is deel 2quote:Op zaterdag 27 april 2013 20:00 schreef de_tevreden_atheist het volgende:
Naar aanleiding van het topic "Zijn er christenen/gelovigen op FOK" waarin wordt geklaagd dat er niet christenen kritisch reageren, dacht dat het wel leuk zou zijn om een topic te starten over vegetariėrs. Ken je vegetariėrs?
Ben je zelf een vegetariėr: Hoe ben je vegetariėr geworden; hoe draag je het uit; storen mensen zich aan vegetariėrs of juist aan mensen die het niet zijn.
wat willekeurige posts van je:quote:Op maandag 6 mei 2013 21:07 schreef FANNvanhetlaatsteuur het volgende:
Dat is niet waaren dat weet je zelf ook wel, ik het niks lopen propageren ik had het al
druk genoeg om mezelf te verdedigen omdat ik voor gek, debiel en weetikveelwat werd uitgemaakt
weet je nog?
Als jij een kilo vlees wilt eten per dag, mijn zegen heb je, maar ik liever niet oké?
quote:Op zondag 28 april 2013 19:26 schreef FANNvanhetlaatsteuur het volgende:
[..]
Wist jij dat een mensaap 100% vegetariėr is?
Ga maar googelen als je mij niet gelooft en kom dan nog maar eens terug.
quote:Op zondag 28 april 2013 19:48 schreef FANNvanhetlaatsteuur het volgende:
Hij gaat nu Googelen op darmen, zal ik alvast verklappen dat vlees eten slecht is voor je darmen
of zal ik wachten tot hij terug is?
quote:Op zondag 28 april 2013 19:49 schreef FANNvanhetlaatsteuur het volgende:
[..]
Een Chimp is geen mensaap.
Zomaar wat posts van je uit wat willekeurige pagina's waar gewoon letterlijk geen drol van waar is, en slechts een greep uit de vele. Maar als iemand dit tegenspreekt o wee, dan reageer je gewoon verder met wat info van voedingscentrum en lees je over de dingen heen die je niet begrijpt, en dan durven zeggen dat ik het niet begrijp. Het is gvd onderdeel van mijn vakspecialismequote:Op zondag 28 april 2013 19:51 schreef FANNvanhetlaatsteuur het volgende:
[..]ja ik ben niet achterlijk..
![]()
hij is nu aan het googelen op darmen![]()
Ik zal hem wel effe helpen, zo ben dan ook wel weer.
http://www.osteopathietexel.nl/pages/voeding_vlees.htm
één van de veeeeeeeeele links, dus niet klagen over de bron vleestertjes
ik kan zo 10 verschillende bronnen neerzetten hier.
Ah, excuus een halve kilo per dag, zie ergens een post boven je...quote:Op maandag 6 mei 2013 21:24 schreef boyv het volgende:
[..]
wat willekeurige posts van je:
[..]
[..]
[..]
[..]
Zomaar wat posts van je uit wat willekeurige pagina's waar gewoon letterlijk geen drol van waar is, en slechts een greep uit de vele. Maar als iemand dit tegenspreekt o wee, dan reageer je gewoon verder met wat info van voedingscentrum en lees je over de dingen heen die je niet begrijpt, en dan durven zeggen dat ik het niet begrijp. Het is gvd onderdeel van mijn vakspecialisme
En met die post van je doe je weer precies hetzelfde, je zet je eigen idee tegenover een extreem uiterste (kilo's vlees eten) waar ik en niemand anders het ooit over heeft gehad, maar zo heb je wel weer gelijk hoor, klasse.
Dat het je vakspecialisme is wil nog niet zeggen dat je het gelijk aan je kant hebt.quote:Op maandag 6 mei 2013 20:57 schreef Jigzoz het volgende:
[..]
Krijg je van mij een heel genuanceerd tegengeluid: ik eet bijna een halve kilo vlees of vis per dag en ik vind het prima als jij nooit, soms of altijd vlees of vis eet. Echt, eerlijk waar. Net waar jij of andere mensen zich goed bij voelen.
Is er trouwens iemand in dit topic die daar anders over denkt?
Hoe is dat dan gedaan met die omega 3 verzuren, want die kan je ook uit plantaardige bronnen halen en uit onderzoek blijkt dat vegetariers erg goed scoren als het om hart- en vaatziekten gaat. Kortom, als je niet zwanger bent kan je dat heel prima uit plantaardige voeding halen.quote:Op maandag 6 mei 2013 21:11 schreef boyv het volgende:
[..]
Ik wil dit topic dicht omdat er onzin wordt verspreid en dit de gezondheid van de bevolking niet ten goede zou komen als men het advies dat hier wordt gegeven naleeft.
Die omega-3-vetzuren DHA en EPA waar het over gaat bevinden zich van nature niet in planten. Conversie van alfa-linoleenzuur (een omega-3 die wel uit planten komt) naar EPA en DHA bestaat inderdaad, maar is met name in het geval van DHA niet toereikend om een voorziening te bereiken waar DHA daadwerkelijk in significante hoeveelheden aangemaakt wordt. Daarnaast is de omzetting naar EPA afhankelijk van de andere vetten die je tot je neemt, met name de omega-6 met in het specifiek de linolzuur-linoleenzuur-ratio. Je kunt niet zomaar zeggen jij hebt x gram van dit nodig dan heb je genoeg, omdat de voedingsbenodigdheid per persoon verschilt simpelweg omdat iedereen van elkaar verschilt.quote:Op maandag 6 mei 2013 22:13 schreef erodome het volgende:
[..]
Hoe is dat dan gedaan met die omega 3 verzuren, want die kan je ook uit plantaardige bronnen halen en uit onderzoek blijkt dat vegetariers erg goed scoren als het om hart- en vaatziekten gaat. Kortom, als je niet zwanger bent kan je dat heel prima uit plantaardige voeding halen.
Walnoten, lijnzaad olie, allemaal bronnen voor die voedingsstoffen.
Je weet dondersgoed dat dat zo is, zeker als je zo te koop loopt met je kennis van voedingsstoffen.
Prettige avond, ik heb wat info geplaatst en zal jullie met rust laten verderquote:Op maandag 6 mei 2013 21:32 schreef FANNvanhetlaatsteuur het volgende:
En nu vind ik het wel mooi geweest, nee niet omdat ik niks meer te zeggen heb, maar
omdat er met jou eenvoudigweg niet valt te praten.
Ik wens je nog een prettige avond
Alle bronnen die ik vind zeggen dat (engelse) walnoten rijk zijn aan ALA:quote:Op maandag 6 mei 2013 21:03 schreef boyv het volgende:
[..]
Een handje walnoten gaat dus niet helpen omdat de hoeveelheid alfa-linoleenzuur daarin marginaal is. Pubmed search eens op Burgde G. anders, want je quote mijn post wel maar leest em niet volgens mij.
Ik moet eerlijk zeggen dat ik in deze posts van je ook een hoop fouten bespeur. Of dat je bronnen aanhaalt waarvan ik denk... als we osteopaten gaan geloven dan is het hek helemaal van de dam. Ik verwacht weinig waarheid van iemand die handopleggingen doet.quote:Op maandag 6 mei 2013 21:32 schreef FANNvanhetlaatsteuur het volgende:
[..]
Ik vind je een ongelovige drammer, mag ik dat zeggen?
En ik heb er genoeg van, van mij krijg je geen gelijk, je mag me best weer gaan uitschelden
maar dat zal niet helpen.
Dat zal best, misschien heb ik het in die post niet goed verwoord. Ik poste daarvoor namelijk al dat door het in hogere concentratie aanwezige linolzuur (LA) je de zogenaamde LA/ALA-ratio verhoogd, en daarmee verlaag je de beschikbaarheid van ALA voor conversie en verlaag je de beschikbaarheid van de enzymen die hierbij benodigd zijn. Kan je beter pure ALA consumeren of producten met een veel lager LA-gehalte.quote:Op dinsdag 7 mei 2013 01:02 schreef meth1745 het volgende:
[..]
Alle bronnen die ik vind zeggen dat (engelse) walnoten rijk zijn aan ALA:
Per 100 gr:
ALA 9.1 gr
LA 38.1 gr
Oleate 8.8 gr
Regarding nuts, to obtain 2 g of ALA, four to five English walnuts (or noix de Grenoble) are needed.
http://eurheartjsupp.oxfo(...)suppl_D/D26.full.pdf
Ja er zijn vegetariėrs op FOK, ja daar ben ik er één van,quote:Op zaterdag 27 april 2013 20:00 schreef de_tevreden_atheist het volgende:
Wat ik wél heb geleerd is dat je op FOK beter kan zwijgen en niet vertellen dat je vegetariėr bentquote:Op maandag 6 mei 2013 23:44 schreef boyv het volgende:
[..]
Vegetariėrs scoren inderdaad beter bij preventie van hart- en vaatziekten dan een willekeurig vleesetende Europeaan, maar dat heeft niks met vegetarisme te maken, maar met de matige tot slechte kwaliteit van het vlees van onze teelt dat bij de consument (vanwege de prijs en smaak) de voorkeur heeft, plus de ongezonde leefstijl van de Europeaan in het algemeen.
Vegetariėrs scoren hier beter omdat zij wél op hun gezondheid en inname van voedingsstoffen letten en ook bewust de keuze hebben gemaakt om daarop te letten, waarvoor ik buig, want als meer mensen rekening zouden houden met hun gezondheid en met wat ze eten zouden de zorgkosten drastisch dalen (tot miljarden). Dat de mens geen vegetariėr is terwijl vegetariėrs over het algemeen gezonder zijn dan een gemiddelde Europeaan zegt in feite niks over het goed zijn van het vegetarisch dieet, maar wel alles over hoe ongezond de leefstijl van de gemiddelde Europeaan dus is!
Hier sluit ik me volkomen bij aan. Kwestie van keuzes maken, maar dit staat zoals je schrijft, los van wat gezonde en evenwichtige voeding is. En hart - en vaatziekten ( cholesterol ) is maar één van de gevolgen. De opname van eiwitten via vlees en vis zou de 20% niet mogen overschrijden ( voor vleeseters ), maar kan zelfs nog gehalveerd worden als men de alternatieven kent. Men zou hier meer aandacht aan moeten schenken.quote:Op maandag 6 mei 2013 23:44 schreef boyv het volgende:
Die omega-3-vetzuren DHA en EPA waar het over gaat bevinden zich van nature niet in planten. Conversie van alfa-linoleenzuur (een omega-3 die wel uit planten komt) naar EPA en DHA bestaat inderdaad, maar is met name in het geval van DHA niet toereikend om een voorziening te bereiken waar DHA daadwerkelijk in significante hoeveelheden aangemaakt wordt. Daarnaast is de omzetting naar EPA afhankelijk van de andere vetten die je tot je neemt, met name de omega-6 met in het specifiek de linolzuur-linoleenzuur-ratio. Je kunt niet zomaar zeggen jij hebt x gram van dit nodig dan heb je genoeg, omdat de voedingsbenodigdheid per persoon verschilt simpelweg omdat iedereen van elkaar verschilt.
Om het even te onderbouwen:
Is Docosahexaenoic Acid (DHA) Essential? Lessons from DHA Status Regulation, Our Ancient Diet, Epidemiology and Randomized Controlled Trials
Short-term supplementation of low-dose gamma-linolenic acid (GLA), alpha-linolenic acid (ALA), or GLA plus ALA does not augment LCP omega 3 status of Dutch vegans to an appreciable extent.
alpha-Linolenic acid supplementation and conversion to n-3 long-chain polyunsaturated fatty acids in humans.
Distribution, interconversion, and dose response of n-3 fatty acids in humans.
Vegetariėrs scoren inderdaad beter bij preventie van hart- en vaatziekten dan een willekeurig vleesetende Europeaan, maar dat heeft niks met vegetarisme te maken, maar met de matige tot slechte kwaliteit van het vlees van onze teelt dat bij de consument (vanwege de prijs en smaak) de voorkeur heeft, plus de ongezonde leefstijl van de Europeaan in het algemeen.
Vegetariėrs scoren hier beter omdat zij wél op hun gezondheid en inname van voedingsstoffen letten en ook bewust de keuze hebben gemaakt om daarop te letten, waarvoor ik buig, want als meer mensen rekening zouden houden met hun gezondheid en met wat ze eten zouden de zorgkosten drastisch dalen (tot miljarden). Dat de mens geen vegetariėr is terwijl vegetariėrs over het algemeen gezonder zijn dan een gemiddelde Europeaan zegt in feite niks over het goed zijn van het vegetarisch dieet, maar wel alles over hoe ongezond de leefstijl van de gemiddelde Europeaan dus is!
Het ligt er aan in welke kringen ik me bevind hoe mensen reageren. Ik loop er niet zo mee te koop dat ik vegetariėr ben. Als ik dat vertel reageren de meeste mensen wel positief.quote:Op dinsdag 7 mei 2013 09:26 schreef Ceased2Be het volgende:
Nee hoor, ik blijf ook reageren.
Overigens zijn mijn ervaringen IRL hetzelfde als op Fok!; zoals ik in het eerste topic al zei; je kunt beter moslim-terrorist zijn dan vegetariėr
Nou ja dat dus, vooral veel collega's die nogal spastisch reageren de eerste keer dat ik mee ga lunchen. Hun probleem. Bij officiėle gelegenheden van het werk kan ik vantevoren aangeven hoe/wat ik wil eten, vaak eet ik dan hetzelfde als de indiėrs en moslimsquote:Op dinsdag 7 mei 2013 10:38 schreef freeDragon het volgende:
[..]
Het ligt er aan in welke kringen ik me bevind hoe mensen reageren. Ik loop er niet zo mee te koop dat ik vegetariėr ben. Als ik dat vertel reageren de meeste mensen wel positief.
Het is alleen soms lastig om op bedrijfsfeestjes iets te eten te vinden. De organisatoren zijn nogal fervente vleeseters, dus dan staat er opeens een complete os aan het spit in de hal.
Tsja, dan ga ik gewoon naar huis en eet een vegetarische pizza
Ach, ik ben boeddhist en teken digitale thangka's. Ik scoor dus sowieso hoog op de zweeflat. Dan kan je nog beter vegetariėr zijnquote:Op dinsdag 7 mei 2013 10:49 schreef Ceased2Be het volgende:
[..]
Nou ja dat dus, vooral veel collega's die nogal spastisch reageren de eerste keer dat ik mee ga lunchen. Hun probleem. Bij officiėle gelegenheden van het werk kan ik vantevoren aangeven hoe/wat ik wil eten, vaak eet ik dan hetzelfde als de indiėrs en moslims
Inderdaad ja, arme jongenquote:Op dinsdag 7 mei 2013 11:04 schreef freeDragon het volgende:
[..]
Ach, ik ben boeddhist en teken digitale thangka's. Ik scoor dus sowieso hoog op de zweeflat. Dan kan je nog beter vegetariėr zijn
Blijkbaar krijgen ze meer dan genoeg binnen, want ze scoren beter op hart en vaatziekten, erg goed zelfs en laten die omega verzuren nu juist daarvoor zijn.quote:Op maandag 6 mei 2013 23:44 schreef boyv het volgende:
[..]
Die omega-3-vetzuren DHA en EPA waar het over gaat bevinden zich van nature niet in planten. Conversie van alfa-linoleenzuur (een omega-3 die wel uit planten komt) naar EPA en DHA bestaat inderdaad, maar is met name in het geval van DHA niet toereikend om een voorziening te bereiken waar DHA daadwerkelijk in significante hoeveelheden aangemaakt wordt. Daarnaast is de omzetting naar EPA afhankelijk van de andere vetten die je tot je neemt, met name de omega-6 met in het specifiek de linolzuur-linoleenzuur-ratio. Je kunt niet zomaar zeggen jij hebt x gram van dit nodig dan heb je genoeg, omdat de voedingsbenodigdheid per persoon verschilt simpelweg omdat iedereen van elkaar verschilt.
Is Docosahexaenoic Acid (DHA) Essential? Lessons from DHA Status Regulation, Our Ancient Diet, Epidemiology and Randomized Controlled Trials
Short-term supplementation of low-dose gamma-linolenic acid (GLA), alpha-linolenic acid (ALA), or GLA plus ALA does not augment LCP omega 3 status of Dutch vegans to an appreciable extent.
alpha-Linolenic acid supplementation and conversion to n-3 long-chain polyunsaturated fatty acids in humans.
Distribution, interconversion, and dose response of n-3 fatty acids in humans.
Ter vergelijking, het dieet van de Oost-Afrikaanse Masai bestaat vaak voor meer dan de helft uit vlees tot wel 70%, en verder veel uit vet en gegiste melk (ook vet). Hart- en vaatziekten kennen zij niet, omdat de inname van voedingsstoffen in balans staat met hun warmteproductie (hoge fysieke activiteit) en de onderlinge relatie met andere voedingstoffen die zij tot zich nemen. Ander voorbeeld is de Groenlandse Inuit die tot wel >90% van zijn voeding uit dieren haalt en ook onbekend is met hart- en vaatziekten, omdat dit voornamelijk voeding uit de zee betreft. Adviezen van hartstichtingen zijn onder andere gebaseerd op de levensstijl en voedingssamenstelling van de Inuit.
Uit die studie:quote:Op maandag 6 mei 2013 23:44 schreef boyv het volgende:
[..]
Zie eerder commentaar; kan ook beschouwd worden als argument tegen de theorie.quote:
zie eerdere commentarenquote:
Electrocardiogram tests applied to 400 young adult male Maasai found no evidence whatsoever of heart disease, abnormalities or malfunction.quote:Vegetariėrs scoren inderdaad beter bij preventie van hart- en vaatziekten dan een willekeurig vleesetende Europeaan, maar dat heeft niks met vegetarisme te maken, maar met de matige tot slechte kwaliteit van het vlees van onze teelt dat bij de consument (vanwege de prijs en smaak) de voorkeur heeft, plus de ongezonde leefstijl van de Europeaan in het algemeen.
Ter vergelijking, het dieet van de Oost-Afrikaanse Masai bestaat vaak voor meer dan de helft uit vlees tot wel 70%, en verder veel uit vet en gegiste melk (ook vet). Hart- en vaatziekten kennen zij niet, omdat de inname van voedingsstoffen in balans staat met hun warmteproductie (hoge fysieke activiteit) en de onderlinge relatie met andere voedingstoffen die zij tot zich nemen. Ander voorbeeld is de Groenlandse Inuit die tot wel >90% van zijn voeding uit dieren haalt en ook onbekend is met hart- en vaatziekten, omdat dit voornamelijk voeding uit de zee betreft. Adviezen van hartstichtingen zijn onder andere gebaseerd op de levensstijl en voedingssamenstelling van de Inuit.
ghehehehe...quote:Op woensdag 8 mei 2013 12:26 schreef Ceased2Be het volgende:
Heh, deze kan hier ook wel:
http://www.vegetariers.nl/kids/vega-bingo
been there, done that.. Maar dat ziek worden komt niet door het Egyptische dieet, daar is niks mis mee. Het komt doordat de standaard van hygiėne daar wat lager ligt, en de lokale bevolking is daar gewend aan, hun lichaam is bestand tegen de plaatselijke bacteriologische omstandigheden. Kom je daar als NL even snel tussen dan heb je zo een buikgriepje of iets anders te pakken, maar nogmaals , de ingrediėnten van de maaltijd daar zijn ok.quote:Op donderdag 2 mei 2013 13:21 schreef hoatzin het volgende:
[..]
Dat ligt er maar net aan wat je tot de bevolking rekent... En aangezien we inmiddels weten dat er niet zoiets bestaat als een ziel (welke bewust is verzonnen zodat andere diersoorten als 'dingen' beschouwd konden worden) en wij een keuze hebben is de overweging wat mij betreft terecht, uiteraard wel volstrekt kansloos omdat het gros verslaafd is aan vlees, maar toch... De eventuele gezondheidsargumenten zijn denk ik zo opgelost met de technologische mogelijkheden/ ontwikkelingen, zeker als er een noodzaak zou ontstaan. Wat resteert is de ethiek...quote:Op maandag 6 mei 2013 21:11 schreef boyv het volgende:
[..]
Vegetarisch dieet is zeer zeker gezonder dan het traditionele vleesdieet. Wat jij hier beweerd is pas gevaarlijk.quote:Op maandag 6 mei 2013 21:05 schreef boyv het volgende:
Het gaat erom dat jij hier loopt te propageren dat vegetariers gezonder zijn dan een traditioneel dieet waar vlees in zit. Dat is niet zo en het verspreiden van dit soort verhalen is hartstikke gevaarlijk. Straks gaan mensen het nog geloven.
Klopt helemaal. Je zou er ook wel aan kunnen wennen maar dat kost tijd. Eet jij een salade op de markt in Cairo als westerling op vakantie dan kun je daar doodziek van worden. Niet van de salade maar wel van het spoelwater bijvoorbeeld.quote:Op woensdag 8 mei 2013 23:52 schreef vaarsuvius het volgende:
[..]
been there, done that.. Maar dat ziek worden komt niet door het Egyptische dieet, daar is niks mis mee. Het komt doordat de standaard van hygiėne daar wat lager ligt, en de lokale bevolking is daar gewend aan, hun lichaam is bestand tegen de plaatselijke bacteriologische omstandigheden. Kom je daar als NL even snel tussen dan heb je zo een buikgriepje of iets anders te pakken, maar nogmaals , de ingrediėnten van de maaltijd daar zijn ok.
Ja hoor maar er zijn ook honderdduizend andere mogelijkheden.quote:Op donderdag 9 mei 2013 10:22 schreef -supergirl- het volgende:
Even een vraagje aan alle vegetariėrs hier. Ik ben er sinds januari (weer) mee begonnen, en merk wel dat ik me zwakker voel laatste tijd en ik ben sneller uitgeput. Kan dat ermee te maken hebben met het feit dat ik geen vlees meer eet?
is er nog iets anders veranderd behalve je eetgewoonten? Zou kunnen dat je te weinig ijzer of vitb12 binnenkrijgt, dat kan leiden tot bloedrmoede waardoor je je zwak kan voelen. Daar extra op letten dus.quote:Op donderdag 9 mei 2013 10:22 schreef -supergirl- het volgende:
Even een vraagje aan alle vegetariėrs hier. Ik ben er sinds januari (weer) mee begonnen, en merk wel dat ik me zwakker voel laatste tijd en ik ben sneller uitgeput. Kan dat ermee te maken hebben met het feit dat ik geen vlees meer eet?
Nee verder is er niet echt wat veranderd, kan niks bedenken in ieder gevalquote:Op donderdag 9 mei 2013 10:59 schreef Njosnavelin het volgende:
[..]
is er nog iets anders veranderd behalve je eetgewoonten? Zou kunnen dat je te weinig ijzer of vitb12 binnenkrijgt, dat kan leiden tot bloedrmoede waardoor je je zwak kan voelen. Daar extra op letten dus.
Het lijkt wél op een ijzertekort, misschien ben je gewoon gestopt met vlees eten, maar heb je jequote:Op donderdag 9 mei 2013 11:11 schreef -supergirl- het volgende:
[..]
Nee verder is er niet echt wat veranderd, kan niks bedenken in ieder geval
Tnx voor je uitgebreide reactie!quote:Op donderdag 9 mei 2013 14:51 schreef FANNvanhetlaatsteuur het volgende:
[..]
Het lijkt wél op een ijzertekort, misschien ben je gewoon gestopt met vlees eten, maar heb je je
eetpatroon niet voldoende aangepast?
IJzer is een mineraal dat in 2 vormen voorkomt in eten: als heemijzer en als non-heemijzer. Heemijzer zit alleen in dierlijke producten en is beter beschikbaar voor het lichaam dan non-heemijzer uit plantaardige producten.
Dit betekent dus dat je iets meer van de plantaardige produkten zou moeten eten om aan voldoende
ijzer te komen.
Dus ijzerrijke producten als volkorenbrood, volkorenpasta, noten, gedroogd fruit (rozijnen, abrikozen, appel, tutti frutti) en peulvruchten, zoals bruine bonen en linzen.
Het helpt ook als je bij elke maaltijd groenten of fruitsoorten die rijk zijn aan vitamine C, want dan neemt het lichaam ijzer gemakkelijker op. Bij het ontbijt kun je denken aan een glas sinaasappelsap, bij de lunch een stuk fruit en bij het avondeten zit over het algemeen voldoende groente.
Als je vleesvervangers eet, zorg dan dat je kiest voor een vleesvervanger waar veel ijzer inzit,
dit staat įltijd op de verpakking.
Mocht dit allemaal niet baten dan zou ik toch eens langs je huisarts gaan, want dan is er misschien
iets anders mis en heeft het niets met je eetpatroon te maken.
Dan zal het wel snel beter gaan vanaf nu!quote:Op donderdag 9 mei 2013 15:18 schreef -supergirl- het volgende:
[..]
Tnx voor je uitgebreide reactie!
Ik eet inderdaad niet veel andere dingen dan toen ik wel vlees at. Ik eet nu gewoon vleesvervangers bij mijn avondeten. Volkeren brood eet ik wel maar bijvoorbeeld bijna geen fruit. Ik zal er wel eens op letten
Bij een evenwichtig vegetarisch dieet heeft men zeker geen ijzertekort. Onlangs nog een analyse gezien van een strikt vegetariėr: overschot aan ijzer. Hoe lang gaan die fabeltjes over tekorten bij vegetariėrs nog mee zeg ! Net of alle vleeseters hebben geen tekorten. Meer dan vegetariėrs en staan dan nog open voor de bekende ' beschavingsziektes ' en een zwak immuunsysteem.quote:Op donderdag 9 mei 2013 14:51 schreef FANNvanhetlaatsteuur het volgende:
[..]
Het lijkt wél op een ijzertekort, misschien ben je gewoon gestopt met vlees eten, maar heb je je
eetpatroon niet voldoende aangepast?
IJzer is een mineraal dat in 2 vormen voorkomt in eten: als heemijzer en als non-heemijzer. Heemijzer zit alleen in dierlijke producten en is beter beschikbaar voor het lichaam dan non-heemijzer uit plantaardige producten.
Dit betekent dus dat je iets meer van de plantaardige produkten zou moeten eten om aan voldoende
ijzer te komen.
Dus ijzerrijke producten als volkorenbrood, volkorenpasta, noten, gedroogd fruit (rozijnen, abrikozen, appel, tutti frutti) en peulvruchten, zoals bruine bonen en linzen.
Het helpt ook als je bij elke maaltijd groenten of fruitsoorten die rijk zijn aan vitamine C, want dan neemt het lichaam ijzer gemakkelijker op. Bij het ontbijt kun je denken aan een glas sinaasappelsap, bij de lunch een stuk fruit en bij het avondeten zit over het algemeen voldoende groente.
Als je vleesvervangers eet, zorg dan dat je kiest voor een vleesvervanger waar veel ijzer inzit,
dit staat įltijd op de verpakking.
Mocht dit allemaal niet baten dan zou ik toch eens langs je huisarts gaan, want dan is er misschien
iets anders mis en heeft het niets met je eetpatroon te maken.
Tja, ik denk dat vegetariėrs nog steeds te veel in het ''hippie hoekje'' zitten.quote:Op donderdag 9 mei 2013 15:46 schreef ATON het volgende:
[..]
Bij een evenwichtig vegetarisch dieet heeft men zeker geen ijzertekort. Onlangs nog een analyse gezien van een strikt vegetariėr: overschot aan ijzer. Hoe lang gaan die fabeltjes over tekorten bij vegetariėrs nog mee zeg ! Net of alle vleeseters hebben geen tekorten. Meer dan vegetariėrs en staan dan nog open voor de bekende ' beschavingsziektes ' en een zwak immuunsysteem.
Dat vraag ik me bij religieuze teksten ook altijd af.quote:Op donderdag 9 mei 2013 18:29 schreef man1986 het volgende:
Waarom wordt Groente en Fruit wel met hoofdletters geschreven, maar vlees niet?
zal wel psygisch zijnquote:Op donderdag 9 mei 2013 18:29 schreef man1986 het volgende:
Waarom wordt Groente en Fruit wel met hoofdletters geschreven, maar vlees niet?
Ik ga eens even lezen, dankjewel!quote:Op donderdag 9 mei 2013 18:52 schreef ATON het volgende:
@Fann, je kan je hier ook inschrijven voor nieuwsbrieven. Reuze interessante site ( en dat voor een Amerikaan ! :-) )
http://www.mercola.com/
En dit moet je zeker leren kennen. Die geven ook af en toe lezingen betreft voeding.
https://www.juiceplus.nl/nsa/content/Welcome.soa
Met je laatste post ben ik het volkomen eens. Sommige ziekten kunnen zelfs bedwongen worden via groenten en fruit. Zo ken ik twee personen met M.S. Tot op dit ogenblik kan men enkel de symptomen behandelen, maar niet de ziekte zelf. Dank zij overschakelen op groenten en fruit ( in hoge dosis ) is de ene persoon uit z'n rolstoel en de andere heeft z'n wandelstok aan de haak gehangen. Alle medicatie gestopt !! Dit is geen indianenverhaal hoor ! De ziekte zelf is daarmee niet genezen, maar hebben daar verder geen last meer van.
Uit respect en eerbetoon dusquote:Op donderdag 9 mei 2013 18:33 schreef Molurus het volgende:
[..]
Dat vraag ik me bij religieuze teksten ook altijd af.
Dat is wel een typisch kenmerk van MS, maanden tot jaren remissie tussen actieve periodes. Zo begint het bij 80% van MS patiėnten. Wat voeding betreft lijkt enkel/voornamelijk vit D bewezen voordelen te bieden, andere data is weinig overtuigend of tegenstrijdig.quote:Op donderdag 9 mei 2013 18:52 schreef ATON het volgende:
@Fann, je kan je hier ook inschrijven voor nieuwsbrieven. Reuze interessante site ( en dat voor een Amerikaan ! :-) )
http://www.mercola.com/
En dit moet je zeker leren kennen. Die geven ook af en toe lezingen betreft voeding.
https://www.juiceplus.nl/nsa/content/Welcome.soa
Met je laatste post ben ik het volkomen eens. Sommige ziekten kunnen zelfs bedwongen worden via groenten en fruit. Zo ken ik twee personen met M.S. Tot op dit ogenblik kan men enkel de symptomen behandelen, maar niet de ziekte zelf. Dank zij overschakelen op groenten en fruit ( in hoge dosis ) is de ene persoon uit z'n rolstoel en de andere heeft z'n wandelstok aan de haak gehangen. Alle medicatie gestopt !! Dit is geen indianenverhaal hoor ! De ziekte zelf is daarmee niet genezen, maar hebben daar verder geen last meer van.
Dat is wel heel naar als je vegetarisch wilt eten en dat lukt niet om een medische reden, maarquote:Op donderdag 9 mei 2013 20:15 schreef Selestha het volgende:
Ik heb een gluten-intolerantie die helaas pas is opgemerkt na 10 jaar klachten te hebben gehad, het werd eerst aangezien voor het prikkelbare-darm syndroom. Dat heeft er toe geleidt dat ik ernstige voedingsstoffen tekorten kreeg op het gebied van b12, ijzer en vitamine D. Ondertussen probeerde ik ook halstarrig vegetariėr te zijn, waardoor ik nóg meer gluten at, čn helemaal geen b12 meer opnam. Daar werd ik ziek door.
Nu ben ik al een tijd op de hoogte van mijn gluten-intolerantie, en heb ik onlangs weer een tijd geprobeerd vegetarisme op te pakken. Maar mijn klachten blijven terugkomen zo gauw ik vegetariėr word, spierkrampen, vermoeidheid, vitaminetekorten ondanks supplementen en een diverse vegetarische voeding dus ik heb het nu officieel opgegeven om nog vegetariėr te willen worden. Het is niet voor mij weggelegd, simpel zat.
Ik heb wel de keuze gemaakt bewust met vlees om te gaan, dus zo veel mogelijk biologisch, en ook niet iedere dag. Ik ben er van overtuigd dat vegetarisme beter is voor deze planeet, maar ik behoor dus echt tot de groep mensen die er lichamelijk niet toe in staat is. Vegetariėrs zien graag dat mensen zoals ik niet bestaan, maar feit is gewoon dat niet iedereen geschikt is voor een vegetarisch dieet. Net zoals sommige mensen ziek worden door vlees eten. Ieder lichaam is anders, maar rekening houden met het milieu en dierenwelzijn kunnen we allemaal. Daarom sta ik wel voor biologisch eten.
Ja, dat heb ik dus geprobeerd zoals ik al schrijf. Waarom mijn lichaam niet mee wil werken weet ik ook niet, maar ik word nog steeds ziek als ik dat doequote:Op donderdag 9 mei 2013 20:31 schreef FANNvanhetlaatsteuur het volgende:
[..]
Dat is wel heel naar als je vegetarisch wilt eten en dat lukt niet om een medische reden, maar
waarom kan je niet glutenvrij én vegetarisch eten dan?![]()
Als ik google op Vegetarische en glutenvrije recepten krijg ik echt een hele meuk
voorbeeldje: dit zijn al 350 recepten die Vegetarisch én glutenvrij zijn!
http://glutenblij.nl/
Collega van mij had een dochter met coeliakie, is ervoor bij een vereniging gegaan, lijsten van produkten uitwisselen, adressen waar en wanneer glutenvrij brood te verkrijgen was, dat soort zaken. Produkten kosten meer, veel minder keuze, niets met tarwe, gerst, rogge, om dat dan nog te combineren met vegetarisch lijkt me een heel karwei. Bovendien hebben ze vaak last van malabsorptie van ijzer, B12 en vit D.quote:Op donderdag 9 mei 2013 20:31 schreef FANNvanhetlaatsteuur het volgende:
[..]
Dat is wel heel naar als je vegetarisch wilt eten en dat lukt niet om een medische reden, maar
waarom kan je niet glutenvrij én vegetarisch eten dan?![]()
Als ik google op Vegetarische en glutenvrije recepten krijg ik echt een hele meuk
Kan het even niet luisteren nu. Morgenquote:Op donderdag 9 mei 2013 21:10 schreef SuperwormJim het volgende:
[..]
Deze heeft me het doen inzien destijds:
ow.. ja nee dan houdt het op natuurlijkquote:Op donderdag 9 mei 2013 20:41 schreef Selestha het volgende:
[..]
Ja, dat heb ik dus geprobeerd zoals ik al schrijf. Waarom mijn lichaam niet mee wil werken weet ik ook niet, maar ik word nog steeds ziek als ik dat doeMisschien moet ik het weer proberen als mijn darmen echt genezen zijn
Over een paar jaar ofzo.
Inspuiten met B12?quote:Op donderdag 9 mei 2013 21:07 schreef meth1745 het volgende:
[..]
Collega van mij had een dochter met coeliakie, is ervoor bij een vereniging gegaan, lijsten van produkten uitwisselen, adressen waar en wanneer glutenvrij brood te verkrijgen was, dat soort zaken. Produkten kosten meer, veel minder keuze, niets met tarwe, gerst, rogge, om dat dan nog te combineren met vegetarisch lijkt me een heel karwei. Bovendien hebben ze vaak last van malabsorptie van ijzer, B12 en vit D.
Over B12 gesproken, zijn er vegetariėrs die zichzelf inspuiten? Lijkt verreweg de goedkoopste oplossing, doosje van 10 ampules kost ongeveer 3 euro, en één om de twee of drie maand zou ruimschoots volstaan.
Je moet mij écht niks leren wat dat betreft. Trouwens die info was niet voor jou bedoeld. Je bent hier niet tegen een leek bezig hoor. Zaak gesloten en lul nu wat verder met je vriendjes.quote:Op donderdag 9 mei 2013 20:07 schreef meth1745 het volgende:
[..]
Dat is wel een typisch kenmerk van MS, maanden tot jaren remissie tussen actieve periodes. Zo begint het bij 80% van MS patiėnten. Wat voeding betreft lijkt enkel/voornamelijk vit D bewezen voordelen te bieden, andere data is weinig overtuigend of tegenstrijdig.
http://www.floradicol.be/quote:Op donderdag 9 mei 2013 20:41 schreef Selestha het volgende:
Ja, dat heb ik dus geprobeerd zoals ik al schrijf. Waarom mijn lichaam niet mee wil werken weet ik ook niet, maar ik word nog steeds ziek als ik dat doeMisschien moet ik het weer proberen als mijn darmen echt genezen zijn
Over een paar jaar ofzo.
vit B12 gebrek kan komen door te weinig maagzuur, te weinig of te veel enzymes van de pancreas, malabsorptie in de darmen, etc.. er is nogal wat nodig, vrijgemaakt worden door maagzuur, binding aan enzyme om te beschermen tegen afbraak in de darmen, dan vrijkomen en binden aan ander enzyme om door de darmwand opgenomen te kunnen worden. Heel wat ouderen hebben er last van, m'n moeder slikte dagelijks 100ug en bloedtest was nog veel te laag. Als alles perfect werkt kan 5 ug per dag genoeg zijn, maar bij malabsorptie zijn daarvoor orale dosissen van 0.1 tot 1mg nodig.quote:Op donderdag 9 mei 2013 21:25 schreef FANNvanhetlaatsteuur het volgende:
[..]
ow.. ja nee dan houdt het op natuurlijk, het lijkt me heel lastig, sterkte in elk geval en ja, wie
weet dat het over een paar jaar wél lukt!
[..]
Inspuiten met B12?Is toch niet nodig als je genoeg produkten met vis, zuivel en eieren
binnenkrijgt?
Volgens mij is dat meer voor Veganisten toch?
Als je te weinig maagzuur hebt ben je toch juist niet in staat is dierlijke eiwitten goed te verteren?quote:Op donderdag 9 mei 2013 21:52 schreef meth1745 het volgende:
[..]
vit B12 gebrek kan komen door te weinig maagzuur, te weinig of te veel enzymes van de pancreas, malabsorptie in de darmen, etc.. er is nogal wat nodig, vrijgemaakt worden door maagzuur, binding aan enzyme om te beschermen tegen afbraak in de darmen, dan vrijkomen en binden aan ander enzyme om door de darmwand opgenomen te kunnen worden. Heel wat ouderen hebben er last van, m'n moeder slikte dagelijks 100ug en bloedtest was nog veel te laag. Als alles perfect werkt kan 5 ug per dag genoeg zijn, maar bij malabsorptie zijn daarvoor orale dosissen van 0.1 tot 1mg nodig.
Grappig, toen ik begon met het niet meer eten van vlees (zo'n 20 jaar geleden alweer) vond mijn huisarts dat wel nodig. Nooit gedaan overigens. Andere tijd ookquote:Op donderdag 9 mei 2013 21:25 schreef FANNvanhetlaatsteuur het volgende:
[..]
ow.. ja nee dan houdt het op natuurlijk, het lijkt me heel lastig, sterkte in elk geval en ja, wie
weet dat het over een paar jaar wél lukt!
[..]
Inspuiten met B12?Is toch niet nodig als je genoeg produkten met vis, zuivel en eieren
binnenkrijgt?
och je kan het zelf heel simpel in de gaten houden...quote:Op donderdag 9 mei 2013 22:09 schreef Knutknuttsson het volgende:
[..]
Grappig, toen ik begon met het niet meer eten van vlees (zo'n 20 jaar geleden alweer) vond mijn huisarts dat wel nodig. Nooit gedaan overigens. Andere tijd ook
Ik wilde zeggen dat B12 gebrek niet alleen een probleem voor vegetariėrs is, bij hen kan het een probleem zijn als hun voeding niet genoeg bevat, maar er zijn een hoop mensen die genoeg B12 in hun voeding hebben en toch niet genoeg opnemen. En voor die mensen helpen injecties veel beter dan supplementen.quote:Op donderdag 9 mei 2013 22:00 schreef FANNvanhetlaatsteuur het volgende:
[..]
Als je te weinig maagzuur hebt ben je toch juist niet in staat is dierlijke eiwitten goed te verteren?
Dus dan is het toch sowieso beter om vegetarisch te eten, of begrijp ik je verkeerd?
Mocht je als vegetariėr bang zijn voor een vitamine B12 tekort dan is het heel simpelquote:Op donderdag 9 mei 2013 22:16 schreef meth1745 het volgende:
[..]
Ik wilde zeggen dat B12 gebrek niet alleen een probleem voor vegetariėrs is, bij hen kan het een probleem zijn als hun voeding niet genoeg bevat, maar er zijn een hoop mensen die genoeg B12 in hun voeding hebben en toch niet genoeg opnemen. En voor die mensen helpen injecties veel beter dan supplementen.
Nou oké dat is niet het beste wat er te krijgen is, maar even serieus, als iemand denkt aan eenquote:Op donderdag 9 mei 2013 22:18 schreef FANNvanhetlaatsteuur het volgende:
[..]
Mocht je als vegetariėr bang zijn voor een vitamine B12 tekort dan is het heel simpel
http://online.kruidvat.nl/product/49855/VitamineB12.html
[ afbeelding ]
1,99 euro
Die kocht ik, maar toen ze hun labels vernieuwd hebben (met dat rode logo) hebben ze ook de dosis verlaagd, 10 microgram per tablet ipv 100.quote:Op donderdag 9 mei 2013 22:18 schreef FANNvanhetlaatsteuur het volgende:
[..]
Mocht je als vegetariėr bang zijn voor een vitamine B12 tekort dan is het heel simpel
[ afbeelding ]
1,99 euro
ja ja zie post boven jequote:Op donderdag 9 mei 2013 22:37 schreef meth1745 het volgende:
[..]
Die kocht ik, maar toen ze hun labels vernieuwd hebben (met dat rode logo) hebben ze ook de dosis verlaagd, 10 microgram per tablet ipv 100.
Jep, je zou de b12 natuurlijk kunnen gaan inspuiten maar dan zit je nog met de andere vitamines plus mijn budget is ook niet eindeloos en dat zou me ieder jaar mijn eigen risico kosten plus de extra kosten voor glutenvrij voedsel. Dus dat laat ik maar even. Zolang ik vlees eet, zijn mijn bloedwaarden binnen de oké norm (niet geweldig maar ok) als ik vega word kelderen ze direct.quote:Op donderdag 9 mei 2013 21:07 schreef meth1745 het volgende:
[..]
Collega van mij had een dochter met coeliakie, is ervoor bij een vereniging gegaan, lijsten van produkten uitwisselen, adressen waar en wanneer glutenvrij brood te verkrijgen was, dat soort zaken. Produkten kosten meer, veel minder keuze, niets met tarwe, gerst, rogge, om dat dan nog te combineren met vegetarisch lijkt me een heel karwei. Bovendien hebben ze vaak last van malabsorptie van ijzer, B12 en vit D.
Over B12 gesproken, zijn er vegetariėrs die zichzelf inspuiten? Lijkt verreweg de goedkoopste oplossing, doosje van 10 ampules kost ongeveer 3 euro, en één om de twee of drie maand zou ruimschoots volstaan.
Die pillen zijn niet zinnig, daar zit zo weinig in en dan ook vaak nog op een manier die helemaal niet zo goed opgenomen wordt.quote:Op donderdag 9 mei 2013 22:18 schreef FANNvanhetlaatsteuur het volgende:
[..]
[ afbeelding ]
1,99 euro
quote:Op vrijdag 10 mei 2013 12:11 schreef erodome het volgende:
[..]
Die pillen zijn niet zinnig, daar zit zo weinig in en dan ook vaak nog op een manier die helemaal niet zo goed opgenomen wordt.
Dat geld voor heel veel van die algemene vitamine pillen. De reinste oplichterij is het vaak, je kan veel beter gewoon je voeding op orde hebben en als je dan toch door omstandigheden nog tekorten hebt naar de huisarts gaan, laten checken hoe het presies zit met je tekorten.
Het is ook niet zo dat vlees de enige bron van B12 is. In de meeste tabellen over groeten staat B12 niet vermeldt om de eenvoudige reden dat deze in gram worden weergegeven en kleinere hoeveelheden helemaal niet. Wortel-groenten bevatten haast allemaal B12 en voornamelijk Ginseng. Iizer speelt hierin ook een belangrijke rol voor de opname ervan. Teveel maagzuur zal de intrinsieke factor afremmen om een goede opname aan het eind van de darmen te hebben. Het is daarom zeer belangrijk dat de darmflora in evenwicht is en voldoende aanwezig. Ook hier moet men de oorzaak zoeken voor gluten allergie. En maak je niet teveel illusies betreft de huisarts. Deze zal al snel de spuit hanteren en om de oorzaak heen fietsen.quote:Op vrijdag 10 mei 2013 12:22 schreef FANNvanhetlaatsteuur het volgende:
dat weet ik, zei ik ook al een paar posts terug
als je goed oplet wat je eet is het
inderdaad niet nodig, maar mocht iemand twijfelen en bang zijn voor een vitamine B12
tekort even langs de huisarts voor de zekerheid...
Ja, gewoon je voeding op orde hebben en af en toe laten checken ja. Voor mensen zonder afwijkingen en chronische ziekten zou dat voldoende moeten zijn!quote:Op vrijdag 10 mei 2013 12:11 schreef erodome het volgende:
[..]
Die pillen zijn niet zinnig, daar zit zo weinig in en dan ook vaak nog op een manier die helemaal niet zo goed opgenomen wordt.
Dat geld voor heel veel van die algemene vitamine pillen. De reinste oplichterij is het vaak, je kan veel beter gewoon je voeding op orde hebben en als je dan toch door omstandigheden nog tekorten hebt naar de huisarts gaan, laten checken hoe het presies zit met je tekorten.
Het zou best kunnen dat de oorzaak hiervan via een juiste voeding kunnen worden verholpen. Vermoedelijk zit hem dit in de darmflora en/ of het herstel van de darmwand. Ik zeg niet dat dit bij jou zo is, maar in de meeste gevallen wel. Dit herstel kan wel enkele jaren duren. Lees al eens grondig de op de website van Floradicol het mechanisme ervan.quote:Op vrijdag 10 mei 2013 13:29 schreef Selestha het volgende:
Ja, gewoon je voeding op orde hebben en af en toe laten checken ja. Voor mensen zonder afwijkingen en chronische ziekten zou dat voldoende moeten zijn!
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
quote:Op zaterdag 11 mei 2013 14:32 schreef NaturalScience het volgende:
Vega hier! Maar ik eet wel vis.Hoe kan je zeggen vegetarisch te zijn en nog steeds vis eten?SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Health In Harmony is een non-profitorganisatie die regenwoudgemeenschappen helpt met gezondheidszorg en duurzame inkomens in ruil voor bosbescherming, en zo tegelijk klimaatverandering en armoede aanpakt. - https://www.healthinharmony.org/
vis is geen vleesquote:Op zaterdag 11 mei 2013 14:36 schreef SpecialK het volgende:
[..]
Hoe kan je zeggen vegetarisch te zijn en nog steeds vis eten?
Vega hier! Maar ik eet wel vis.Dan heet dat niet vega.SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.But while the earth sinks to its grave
You sail to the sky on the crest of a wave
Vegetarier zijn heeft dan ook niet alleen betrekking op vlees maar ook op vis. Vis is geen vegetatie.quote:
Klinkt als mentale masturbatie.quote:
Visvlees is even dierlijk als ander vlees. Sterker nog. Veel vissoorten staan op het punt uit te sterven door de industrie. Dat kan je van koeien, kippen en varkens niet zeggen. Ook ben ik niet overtuigd door argumenten als "vissen voelen geen pijn". Dat is aantoonbaar onzin gebleken. Onzin dat mensen elkaar graag aanpraten om hun hypocrisie goed te praten.quote:
Dat heet pescotariėr.... al ben ik het er niet helemaal mee eens.quote:
Hoef je mij niet te vertellen. Ik eet geen visquote:Op zaterdag 11 mei 2013 14:43 schreef SpecialK het volgende:
[..]
Visvlees is even dierlijk als ander vlees. Sterker nog. Veel vissoorten staan op het punt uit te sterven door de industrie. Dat kan je van koeien, kippen en varkens niet zeggen. Ook ben ik niet overtuigd door argumenten als "vissen voelen geen pijn". Dat is aantoonbaar onzin gebleken. Onzin dat mensen elkaar graag aanpraten om hun hypocrisie goed te praten.
Mensen die enkel gevogelte eten worden pollotariėrs genoemd en vallen onder de semi-vegetariėrs.quote:
Ben je nou medisch specialist of biologisch wetenschapper?quote:Op zaterdag 11 mei 2013 14:43 schreef NaturalScience het volgende:
[..]
Dat heet pescotariėr.... al ben ik het er niet helemaal mee eens.
Het is erg leuk om jullie discussies hier over gezondheid te volgen. Ik kom zelf uit een familie van artsen, mijn vriendin wordt opgeleid tot arts en ik zit zelf in het biomedisch wetenschappelijk onderzoek. De effecten van het niet eten van vlees is mij met de paplepel ingegoten.... mijn vriendin is pescotariėr, net als andere delen van mijn familie. Heel bewust kiezen we er voor om wel vis te eten.
We proberen mensen er ook altijd op te wijzen dat hoe sterk we ook tegen de huidige bio-industrie zijn... we zijn zeker niet tegen vlees eten. Vlees eten is enorm gezond! Zeker voor jonge kinderen die nog flink moeten groeien.... als medisch specialist raad ik vegetariėrs ook ten sterkste af om kinderen op een vegetarisch dieet te zetten totdat ze die beslissing zelf kunnen maken.
Gelukkig heb ik een vriendin FANTASTISCH vegetarisch kan koken, dus misschien hebben de kinderen er uiteindelijk niet veel moeite mee.
Vriendin --> co-assistentquote:Op zaterdag 11 mei 2013 14:49 schreef Njosnavelin het volgende:
[..]
Ben je nou medisch specialist of biologisch wetenschapper?
En heeft je vriendin d'r propedeuse al gehaald?
Semi-vegetarier? iemand die zichzelf vegetarier noemt maar het niet is?quote:Op zaterdag 11 mei 2013 14:48 schreef NaturalScience het volgende:
[..]
Mensen die enkel gevogelte eten worden pollotariėrs genoemd en vallen onder de semi-vegetariėrs.
Dan ben ik ook een semi-vegetarier. Ik eet namelijk alleen maar landdieren.quote:Op zaterdag 11 mei 2013 14:48 schreef NaturalScience het volgende:
[..]
Mensen die enkel gevogelte eten worden pollotariėrs genoemd en vallen onder de semi-vegetariėrs.
Semi-vegetariėr is een term die wordt erkend door de Britse Vegetarian Society en Nederlandse Vegetariėrsbond.quote:Op zaterdag 11 mei 2013 14:51 schreef Njosnavelin het volgende:
[..]
Semi-vegetarier? iemand die zichzelf vegetarier noemt maar het niet is?
Wat voor arts ben jij dan?quote:Op zaterdag 11 mei 2013 14:51 schreef NaturalScience het volgende:
[..]
Vriendin --> co-assistent
Ik ---> PhD traject vanuit medisch specialisme
quote:Op zaterdag 11 mei 2013 14:52 schreef SpecialK het volgende:
[..]
Dan ben ik ook een semi-vegetarier. Ik eet namelijk alleen maar landdieren.
Je doet jezelf te kort.quote:Op zaterdag 11 mei 2013 14:53 schreef Njosnavelin het volgende:
[..]
Co-assistent ben ik zelf ook, niet onder de indruk dus.
Vega hier! Maar ik eet wel vis.Wat heeft het krijgen van kinderen met wel of geen vlees eten te maken?SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.F.K.A. SuperwormJim
Hoeft ook niemand van onder de indruk te zijn en was ook niet de insteek van het verhaal.quote:Op zaterdag 11 mei 2013 14:53 schreef Njosnavelin het volgende:
[..]
Wat voor arts ben jij dan?
Co-assistent ben ik zelf ook, niet onder de indruk dus.
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Om je kinderen goed te kunnen slaan heb je net even die extra kracht nodig wat je alleen maar kan vinden in een sappig biefstukje.quote:Op zaterdag 11 mei 2013 14:55 schreef SuperwormJim het volgende:
[..]
Wat heeft het krijgen van kinderen met wel of geen vlees eten te maken?
Heb ik nu ook het recht om hier mijn eigen ideeen als waarheid te verkondigen omdat ik in opleiding ben tot arts?quote:
Als je ze onderbouwd wil men het vast overwegen.quote:Op zaterdag 11 mei 2013 14:59 schreef Njosnavelin het volgende:
et recht om hier mijn eigen ideeen als waarheid te verkondigen omdat ik in opleiding ben tot arts?
Ik verkondig al 6 jaar lang op dit forum mijn meningen als gospel waarheden ondanks een compleet gebrek aan relevante diploma's voor de meeste onderwerpen. Dat ga je me niet afnemen.quote:Op zaterdag 11 mei 2013 14:59 schreef Njosnavelin het volgende:
[..]
Heb ik nu ook het recht om hier mijn eigen ideeen als waarheid te verkondigen omdat ik in opleiding ben tot arts?
Ik hou mijn mond alquote:Op zaterdag 11 mei 2013 15:02 schreef SpecialK het volgende:
[..]
Ik verkondig al 6 jaar lang op dit forum mijn meningen als gospel waarheden ondanks een compleet gebrek aan relevante diploma's voor de meeste onderwerpen. Dat ga je me niet afnemen.
Het is lastiger om bij kinderen de variatie naar binnen te krijgen die nodig is voor een gezond vegetarisch dieet. Vlees is dan een makkelijke bron voor een aantal belangerijke voedingsstoffen die door bijkans ieder kind wel gegeten wordt.quote:Op zaterdag 11 mei 2013 14:55 schreef SuperwormJim het volgende:
[..]
Wat heeft het krijgen van kinderen met wel of geen vlees eten te maken?
Heel gezonde instelling, lijkt me. Kinderen groeien hoe dan ook op met de principes van hun ouders, maar zolang die niet dwingend zijn, zou ik niet weten wat er mis mee is.quote:Op zaterdag 11 mei 2013 18:11 schreef Knutknuttsson het volgende:
Onze (jonge) kinderen mogen ook vlees eten, hebben we geen moeite mee. Thuis koken we echter vleesloos en ze zullen daarom ook voor het grootse deel vegetarisch eten.
Maar vandaag hadden we bijvoorbeeld ergens een High-Tea en daar lagen broodjes met ham bij. Daar hebben ze van gegeten. Mogen ze zelf weten. Ga en wil ik niet eens verbieden. Ze zijn bijvoorbeeld ook gek op Spaghetti Bolognese. Thuis zouden we dat vegetarisch maken, maar als we ergens uit eten gaan mogen ze rustig "de echte" bestellen. En zo zijn er wel meer voorbeelden te bedenken.
Ja vind ik ook een goeie instelling kunnen ze later altijd zelf nog kiezenquote:Op zaterdag 11 mei 2013 18:11 schreef Knutknuttsson het volgende:
Onze (jonge) kinderen mogen ook vlees eten, hebben we geen moeite mee. Thuis koken we echter vleesloos en ze zullen daarom ook voor het grootse deel vegetarisch eten.
Maar vandaag hadden we bijvoorbeeld ergens een High-Tea en daar lagen broodjes met ham bij. Daar hebben ze van gegeten. Mogen ze zelf weten. Ga en wil ik niet eens verbieden. Ze zijn bijvoorbeeld ook gek op Spaghetti Bolognese. Thuis zouden we dat vegetarisch maken, maar als we ergens uit eten gaan mogen ze rustig "de echte" bestellen. En zo zijn er wel meer voorbeelden te bedenken.
Dat snap ik heel goed, maar mijn keuze voor vegetarisme heeft (op dit moment) geen enkele invloed op het eetgedrag van mijn zoon. Hij is amper 1 jaar oud en ik schotel hem gewoon vlees en vis voor. Ik ga hem nu geen vegetarisme opdringen, ook ga ik zelf geen vlees met hem mee-eten.quote:Op zaterdag 11 mei 2013 15:22 schreef erodome het volgende:
[..]
Het is lastiger om bij kinderen de variatie naar binnen te krijgen die nodig is voor een gezond vegetarisch dieet. Vlees is dan een makkelijke bron voor een aantal belangerijke voedingsstoffen die door bijkans ieder kind wel gegeten wordt.
Hangt dus van het kind af, heb je een alleseter dan kan die prima vegetarisch.
Vind ik een goede instelling, maar wat ik ermee bedoelde is dat je als ouder dus flexibel moet kunnen zijn als je kind geen alleseter is of een dat blief ik niet periode heeft.quote:Op zaterdag 11 mei 2013 18:47 schreef SuperwormJim het volgende:
[..]
Dat snap ik heel goed, maar mijn keuze voor vegetarisme heeft (op dit moment) geen enkele invloed op het eetgedrag van mijn zoon. Hij is amper 1 jaar oud en ik schotel hem gewoon vlees en vis voor. Ik ga hem nu geen vegetarisme opdringen, ook ga ik zelf geen vlees met hem mee-eten.
En wat zijn die resultaten van wetenschappelijk onderzoek ? Hoeven we op dat punt al geen discussie te hebben.quote:Op zaterdag 11 mei 2013 18:25 schreef Jigzoz het volgende:
Ik snap die discussie over vegetarisme dan ook bijna nooit. Eet wat je wil eten. Wil je per se beweren dat het een beter is dan het andere, dan kun je al je antwoorden prima vinden in de resultaten van wetenschappelijk onderzoek. Discussie daarover kan dan alleen maar zinloos zijn.
Dat is juist. Maar om een persoonlijke keuze ik kunnen maken moet men dan wel eerst geļnformeerd zijn wat de voor en de nadelen zijn, vind je ook niet ?quote:Zolang mensen elkaar niet dwarsbomen in elkaars persoonlijke keuzes, is er geen enkele reden om elkaar lastig te vallen.
Kort gezegd: aan een hoeveelheid vlees van een kleine 100 gram per dag heb je in principe voldoende. Wil je het met minder doen, dan zul je echt bewust bezig moeten zijn met het binnenkrijgen van bepaalde voedingsstoffen, maar dat is goed mogelijk.quote:Op zaterdag 11 mei 2013 19:21 schreef ATON het volgende:
[..]
En wat zijn die resultaten van wetenschappelijk onderzoek ? Hoeven we op dat punt al geen discussie te hebben.
[..]
Dat is juist. Maar om een persoonlijke keuze ik kunnen maken moet men dan wel eerst geļnformeerd zijn wat de voor en de nadelen zijn, vind je ook niet ?
Kort geantwoord: 100 gr./dag zal geen probleem vormen, maar het is een misvatting dat je vlees/vis nodig hebt om alle voedingstoffen binnen te krijgen. IJzer en B12 zit voldoende in groenten, maar als je denkt dat een bladslaatje volstaat heb je wel een probleem.quote:Op zaterdag 11 mei 2013 19:25 schreef Jigzoz het volgende:
Kort gezegd: aan een hoeveelheid vlees van een kleine 100 gram per dag heb je in principe voldoende. Wil je het met minder doen, dan zul je echt bewust bezig moeten zijn met het binnenkrijgen van bepaalde voedingsstoffen, maar dat is goed mogelijk.
Dat zei ik ook niet. Ik zei dat je rekening met je dieet moet houden wil je zonder vlees of vis alle voedingsstoffen alsnog binnenkrijgen.quote:Op zaterdag 11 mei 2013 19:50 schreef ATON het volgende:
[..]
Kort geantwoord: 100 gr./dag zal geen probleem vormen, maar het is een misvatting dat je vlees/vis nodig hebt om alle voedingstoffen binnen te krijgen. IJzer en B12 zit voldoende in groenten, maar als je denkt dat een bladslaatje volstaat heb je wel een probleem.
Dit was eerder een reactie op sommigen die beweerden dat men vlees en vis nodig had om B12 te kunnen opnemen en dit de enige bron was. We zijn het dus met elkaar eens.quote:Op zaterdag 11 mei 2013 19:51 schreef Jigzoz het volgende:
Dat zei ik ook niet. Ik zei dat je rekening met je dieet moet houden wil je zonder vlees of vis alle voedingsstoffen alsnog binnenkrijgen.
Tof.quote:Op zaterdag 11 mei 2013 20:25 schreef ATON het volgende:
[..]
Dit was eerder een reactie op sommigen die beweerden dat men vlees en vis nodig had om B12 te kunnen opnemen en dit de enige bron was. We zijn het dus met elkaar eens.
Het is een misvatting dat B12 in groente zit.... dit is per definitie nooit waar.quote:Op zaterdag 11 mei 2013 19:50 schreef ATON het volgende:
[..]
Kort geantwoord: 100 gr./dag zal geen probleem vormen, maar het is een misvatting dat je vlees/vis nodig hebt om alle voedingstoffen binnen te krijgen. IJzer en B12 zit voldoende in groenten, maar als je denkt dat een bladslaatje volstaat heb je wel een probleem.
B12 zit in ginseng en sommige andere wortelgroenten, in zuurkool en in andere gefermenteerde groenten, in vooral blauwe zeewieren. De micro-organismen in de darmen produceren inderdaad vitamine B12, maar om deze door de darmen op te nemen is de aanwezigheid van de intrinsieke factor vereist.quote:Op zaterdag 11 mei 2013 22:01 schreef NaturalScience het volgende:
Het is een misvatting dat B12 in groente zit.... dit is per definitie nooit waar.
Vitamine B12 kan enkel worden geproduceerd door micro-organismen en niet door dieren of planten. Het geproduceerde B12 komt in vlees van dieren terecht maar niet in planten. Er komen ook micro-organismen in mensen voor die vitamine b12 produceren, maar dit zitten helaas in een deel van de darmen waar geen b12 meer opgenomen kan worden.
Echte strikte vegetariėrs zullen daarom altijd aangewezen zijn op vitamine B12 supplementen. Er is geen manier om B12 binnen te krijgen door een puur veganistisch dieet.
Jazeker, maar niet strikt noodzakelijk zoals ik hierboven heb opgesomd.quote:Op zaterdag 11 mei 2013 23:02 schreef FANNvanhetlaatsteuur het volgende:
Maar het ging toch over Vegetariėrs?![]()
En dan kan je je B12 toch ook nog halen uit melk, melkproducten, eieren en kaas?
Dit is trouwens wel een leuk artikel, daar staat precies in waar we het steeds over haddenquote:Op zondag 12 mei 2013 00:57 schreef ATON het volgende:
[..]
http://mens-en-gezondheid(...)bronnen-van-b12.html
Ah, ja dat had ik dus ook al eerder gezegd, dus nu zijn we het écht écht allemaal eens?quote:Op zondag 12 mei 2013 00:59 schreef ATON het volgende:
[..]
Jazeker, maar niet strikt noodzakelijk zoals ik hierboven heb opgesomd.
Maar FANN, we zijn het toch altijd eens geweest ?quote:Op zondag 12 mei 2013 09:13 schreef FANNvanhetlaatsteuur het volgende:
Da's da toch weer een klein wondertje![]()
Ja WIJ waren het wel eens dat kloptquote:Op zondag 12 mei 2013 09:28 schreef ATON het volgende:
[..]
Maar FANN, we zijn het toch altijd eens geweest ?![]()
( Let ook op het effect van een goede darmflora en hoe die kan ontregeld worden door een zeker eetpatroon en waardoor vegetariėrs onwel kunnen worden door eten van vlees ).
Komt goed babe tjek die site nou maar.quote:Op donderdag 16 mei 2013 23:58 schreef Susteren het volgende:
Waarom ken ik geen enkel knap meisje die ook nog vegetarisch is
Aait, ik ga eens kijkenquote:Op vrijdag 17 mei 2013 00:02 schreef Fanta-stick het volgende:
[..]
Komt goed babe tjek die site nou maar.
recepten enzo maar allemaal vegan tjikkies die commenten.quote:Op vrijdag 17 mei 2013 00:11 schreef Susteren het volgende:
Huh is dat niet voor meisjes ofzo? Snap die hele site niet
kaas bevat vaak stremsel van de maag van een kalfje, niet vega dus.quote:Op zaterdag 11 mei 2013 23:02 schreef FANNvanhetlaatsteuur het volgende:
Maar het ging toch over Vegetariėrs?![]()
En dan kan je je B12 toch ook nog halen uit melk, melkproducten, eieren en kaas?
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |