abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  dinsdag 21 mei 2013 @ 22:18:15 #76
215495 Knutknuttsson
Rood-Wit-Rood
pi_126833976
Gisteren weer eens langs de snelweg in Duitsland geprobeerd om vegetarisch te eten. Was weer bijna onmogelijk -O- Bij het restaurantje waar we waren stond echt helemaal niks zonder vlees op de kaart. Uiteindelijk met moeite een soort tosti weten te bestellen en mijn vriendin een uitsmijter zonder fleisch und käse. Vonden ze maar raar. Maar het mooiste was wel dat we daar een lekkere aardappelsalade bij kregen. Met blokjes ham erin _O-
Nou ja, het was maar een snelle hap langs de snelweg, dus no big deal. Ik vind alleen het verschil zo schrijnend. Heb 8 jaar in Zweden gewoond, waar werkelijk elk restaurant, snackbar of eettent wel meerdere vegetarische alternatieven biedt en niemand er meer raar van opkijkt als je zegt geen vlees te eten. En in Duitsland lijkt het wel niet te bestaan.
And the man in the back said Everyone attack and it turned into a ballroomblitz
pi_126836728
quote:
0s.gif Op dinsdag 21 mei 2013 22:18 schreef Knutknuttsson het volgende:
Gisteren weer eens langs de snelweg in Duitsland geprobeerd om vegetarisch te eten. Was weer bijna onmogelijk -O- Bij het restaurantje waar we waren stond echt helemaal niks zonder vlees op de kaart. Uiteindelijk met moeite een soort tosti weten te bestellen en mijn vriendin een uitsmijter zonder fleisch und käse. Vonden ze maar raar. Maar het mooiste was wel dat we daar een lekkere aardappelsalade bij kregen. Met blokjes ham erin _O-
Nou ja, het was maar een snelle hap langs de snelweg, dus no big deal. Ik vind alleen het verschil zo schrijnend. Heb 8 jaar in Zweden gewoond, waar werkelijk elk restaurant, snackbar of eettent wel meerdere vegetarische alternatieven biedt en niemand er meer raar van opkijkt als je zegt geen vlees te eten. En in Duitsland lijkt het wel niet te bestaan.
In Duitsland is het vlees ook nog eens veel goedkoper dus ze zullen het daar wel per kilo eten :')
pi_126837202
Was altijd vegetariër, maar vond het teveel gedoe. Nu vegetariër + vis + whatever mensen me voorzetten als ik niet zelf kook. Geen spijt van.
pi_126837371
quote:
0s.gif Op dinsdag 21 mei 2013 23:05 schreef MrJiong het volgende:
Was altijd vegetariër, maar vond het teveel gedoe. Nu vegetariër + vis + whatever mensen me voorzetten als ik niet zelf kook. Geen spijt van.
Dan ben je een flexitariër :+
pi_126839572
quote:
0s.gif Op dinsdag 21 mei 2013 23:05 schreef MrJiong het volgende:
Nu vegetariër + vis + whatever mensen me voorzetten als ik niet zelf kook. Geen spijt van.
Same here. Komt erop neer dat ik maximaal 1x per maand een beetje vlees eet en 1x per maand een stukje zalm.
pi_126844599
quote:
0s.gif Op dinsdag 21 mei 2013 23:08 schreef FANNvanhetlaatsteuur het volgende:

[..]

Dan ben je een flexitariër :+
Yep, dat woord bevalt me wel. Doel is nog steeds om dierenleed te minimaliseren, maar nu ben ik met 95% ook tevreden.
pi_126845045
Ik hang tussen vega en vegan in. Niet alleen voor gezondheid, maar zeker ook vanwege dierenleed en in eerste instantie werd ik het vanwege milieuproblematiek. Als je jezelf groen noemt, moet je er ook naar handelen.

Dat ik op p1 lees dat mensen niet snappen dat er dierenleed veroorzaakt wordt door melk/ei, vind ik nogal schokkend en toont aan hoe weinig men weet van eten.

Geen melk en eieren is niet een veganisme, maar een vorm van vegetarisme. Een vegetariër eet niets waar dieren voor sterven en voor zuivel en eieren is dat wel het geval. Kalfjes geven geen melk en haantjes geen eieren, dus bedenk zelf maar wat daarmee gebeurt. Daar is dus de term ovo-lacto-vegetariër voor, voor mensen die alleen geen vlees of vis of delen daarvan eten (dus ook geen stremsel, gelatine of kleurstof van luizen e.d.).

Zelf smokkel ik te vaak om mezelf veganist te kunnen noemen, maar het is wel mijn doel. Vooral ook vanwege de manier waarop de voedingsindustrie in elkaar zit. De manier waarop met dieren én mensen wordt omgegaan door sommige bedrijven. Van praktijken grenzend aan ouderwetse slavernij tot moderne slavernij door financiële macht en politieke lobby, zoals in Food inc.

Dat geldt natuurlijk ook voor sommige plantaardige voeding, dus ik eet sommige dingen alleen Fair Trade, biologisch of van producenten die gegarandeerd geen oerwoud kappen.

Wat me ook enorm tegenstaat is dat over dieren wordt gedacht als producten. Mensen vinden zichzelf veel beter dan andere dieren (ik heb nog nooit gehoord van koeien die oorlog voeren of vissen die genocide plegen of varkens die hun biggetjes seksueel misbruiken, maar de mens is blijkbaar superieur omdat ie bewust slechte dingen kan doen en met open ogen in de grootste Malthusian trap tot nu toe loopt). En dat betekent dat dieren dezelfde waarde hebben als een pak crackers, wat je bijv terug ziet in regels rondom brandveiligheid.

We vinden het zo normaal om dieren te gebruiken als voorwerpen, dat niemand vraagt waarom snoep met schildluizen wordt gekleurd ipv met bietenrood. Althans, de industrie vindt het normaal en de consument weet het niet en wil het niet weten. Tot aan mensen die met vingers in hun oren lalala gaan roepen als je vertelt dat ze op gemalen botten met schildluizenafscheiding zitten te kauwen.

Te triest voor woorden allemaal, en ik wil daar zo min mogelijk deel vanuit maken.
“I planned my death carefully, unlike my life, which meandered along from one thing to another, despite my feeble attempts to control it.”
― Margaret Atwood, Lady Oracle
  Moderator woensdag 22 mei 2013 @ 09:52:24 #83
145080 crew  SwJ
Het boegbeeld van FOK!
pi_126846353
quote:
0s.gif Op woensdag 22 mei 2013 08:46 schreef LadyOracle het volgende:

Wat me ook enorm tegenstaat is dat over dieren wordt gedacht als producten. Mensen vinden zichzelf veel beter dan andere dieren (ik heb nog nooit gehoord van koeien die oorlog voeren of vissen die genocide plegen of varkens die hun biggetjes seksueel misbruiken, maar de mens is blijkbaar superieur omdat ie bewust slechte dingen kan doen en met open ogen in de grootste Malthusian trap tot nu toe loopt). En dat betekent dat dieren dezelfde waarde hebben als een pak crackers, wat je bijv terug ziet in regels rondom brandveiligheid.

Men 'weet niet beter', denk ik. In de supermarkt liggen de hamburgers, kipfilets, biefstukken, enz in de verpakking in de schappen. Daar daar een heel levend wezen achter schuil gaat dat is gefokt en heeft geleden om te sterven, ziet niemand. Het is een product.

Eigenlijk zou bij de vleesafdeling afbeeldingen moeten staan van het dier in kwestie, van het leed dat ze is aangedaan om uiteindelijk te eindigen in deze verpakking. Vergelijkbaar met de waarschuwing op een pakje sigaretten, maar dan met afbeeldingen. Zodat mensen misschien eens bewust worden van het feit dat het hier niet slechts om een product gaat.
F.K.A. SuperwormJim
pi_126956937
Mooi om te lezen dat er toch zoveel mensen veel bewuster zijn met wat ze eten.

ik ben erg benieuw naar dit programma, misschien zijn er hier meer mensen die
hier interesse voor hebben, geen idee of het ook over vlees gaat, maar ik ga in ieder geval kijken.

FOOD HOSPITAL

Nieuw vanaf donderdag 30 mei om 21.30 uur bij Net5
Aangepast voedsel kan gezondheidsproblemen verlichten of je er vanaf helpen.

In dit programma wordt gekeken in hoeverre voedsel kan worden gebruikt als medicijn door middel van wetenschappelijke experimenten. Patiënten met de meest uiteenlopende aandoeningen worden uitgenodigd en krijgen een specifieke behandeling. Deze is gebaseerd op voedsel om te kijken of de gezondheidsproblemen hiermee kunnen worden verlicht of genezen.

Deze zomer draait het bij Net5 helemaal om het thema Be Healthy, Be Happy, Be You™. Naast The Color Run™, wordt dus het nieuwe programma Food Hospital en Heavy uitgezonden. Deze bijzondere programma’s sluiten volledig aan bij het thema gezondheid en zelfbewustzijn.

Video

http://www.net5.nl/programmas/food-hospital
  maandag 3 juni 2013 @ 16:25:28 #85
37769 erodome
Zweefteef
pi_127363952
Als je altijd doet wat je altijd deed zul je altijd krijgen wat je altijd kreeg.
  maandag 3 juni 2013 @ 21:35:47 #88
52164 pfaf
pfief, pfaf, pfoef!
pi_127378375
Omdat ik zag dat dat ook mocht: ik ben flexetarier. Maximaal één keer per week biologisch vlees.
Waarom: dierenleed, onbegrijpelijk dat de zogenaamde intelligente en empatische mens andere vrij intelligente dieren dagelijks martelt en misbruikt, omdat we zo gewend zijn geraakt aan een halve kilo (ook nog eens vrij smakeloos) vlees voor 2 euro.
Reacties zijn vrij wisselend, van begripvol tot vooral onbegrijpend.
Ik draag het verder niet uit, ik voel me niet genoodzaakt om mensen te bekeren, er valt eerst nog genoeg aan mezelf te verbeteren. Als de discussie over dierenwelzijn gaat kan ik wel vrij fel worden. :)
  dinsdag 30 juli 2013 @ 16:01:39 #89
254851 Susteren
SPELINGSFREEK
pi_129508966
bump
Ik ben de spelings kooning van de heele weereld! Dus geen spelings-fauten makken in dit foorum!™
Op donderdag 9 december 2010 13:44 schreef Rectum het volgende:
Mijn ode aan Susteren. :')
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')