Nee verder is er niet echt wat veranderd, kan niks bedenken in ieder gevalquote:Op donderdag 9 mei 2013 10:59 schreef Njosnavelin het volgende:
[..]
is er nog iets anders veranderd behalve je eetgewoonten? Zou kunnen dat je te weinig ijzer of vitb12 binnenkrijgt, dat kan leiden tot bloedrmoede waardoor je je zwak kan voelen. Daar extra op letten dus.
Het lijkt wél op een ijzertekort, misschien ben je gewoon gestopt met vlees eten, maar heb je jequote:Op donderdag 9 mei 2013 11:11 schreef -supergirl- het volgende:
[..]
Nee verder is er niet echt wat veranderd, kan niks bedenken in ieder geval
Tnx voor je uitgebreide reactie!quote:Op donderdag 9 mei 2013 14:51 schreef FANNvanhetlaatsteuur het volgende:
[..]
Het lijkt wél op een ijzertekort, misschien ben je gewoon gestopt met vlees eten, maar heb je je
eetpatroon niet voldoende aangepast?
IJzer is een mineraal dat in 2 vormen voorkomt in eten: als heemijzer en als non-heemijzer. Heemijzer zit alleen in dierlijke producten en is beter beschikbaar voor het lichaam dan non-heemijzer uit plantaardige producten.
Dit betekent dus dat je iets meer van de plantaardige produkten zou moeten eten om aan voldoende
ijzer te komen.
Dus ijzerrijke producten als volkorenbrood, volkorenpasta, noten, gedroogd fruit (rozijnen, abrikozen, appel, tutti frutti) en peulvruchten, zoals bruine bonen en linzen.
Het helpt ook als je bij elke maaltijd groenten of fruitsoorten die rijk zijn aan vitamine C, want dan neemt het lichaam ijzer gemakkelijker op. Bij het ontbijt kun je denken aan een glas sinaasappelsap, bij de lunch een stuk fruit en bij het avondeten zit over het algemeen voldoende groente.
Als je vleesvervangers eet, zorg dan dat je kiest voor een vleesvervanger waar veel ijzer inzit,
dit staat áltijd op de verpakking.
Mocht dit allemaal niet baten dan zou ik toch eens langs je huisarts gaan, want dan is er misschien
iets anders mis en heeft het niets met je eetpatroon te maken.
Dan zal het wel snel beter gaan vanaf nu!quote:Op donderdag 9 mei 2013 15:18 schreef -supergirl- het volgende:
[..]
Tnx voor je uitgebreide reactie!
Ik eet inderdaad niet veel andere dingen dan toen ik wel vlees at. Ik eet nu gewoon vleesvervangers bij mijn avondeten. Volkeren brood eet ik wel maar bijvoorbeeld bijna geen fruit. Ik zal er wel eens op letten
Bij een evenwichtig vegetarisch dieet heeft men zeker geen ijzertekort. Onlangs nog een analyse gezien van een strikt vegetariër: overschot aan ijzer. Hoe lang gaan die fabeltjes over tekorten bij vegetariërs nog mee zeg ! Net of alle vleeseters hebben geen tekorten. Meer dan vegetariërs en staan dan nog open voor de bekende ' beschavingsziektes ' en een zwak immuunsysteem.quote:Op donderdag 9 mei 2013 14:51 schreef FANNvanhetlaatsteuur het volgende:
[..]
Het lijkt wél op een ijzertekort, misschien ben je gewoon gestopt met vlees eten, maar heb je je
eetpatroon niet voldoende aangepast?
IJzer is een mineraal dat in 2 vormen voorkomt in eten: als heemijzer en als non-heemijzer. Heemijzer zit alleen in dierlijke producten en is beter beschikbaar voor het lichaam dan non-heemijzer uit plantaardige producten.
Dit betekent dus dat je iets meer van de plantaardige produkten zou moeten eten om aan voldoende
ijzer te komen.
Dus ijzerrijke producten als volkorenbrood, volkorenpasta, noten, gedroogd fruit (rozijnen, abrikozen, appel, tutti frutti) en peulvruchten, zoals bruine bonen en linzen.
Het helpt ook als je bij elke maaltijd groenten of fruitsoorten die rijk zijn aan vitamine C, want dan neemt het lichaam ijzer gemakkelijker op. Bij het ontbijt kun je denken aan een glas sinaasappelsap, bij de lunch een stuk fruit en bij het avondeten zit over het algemeen voldoende groente.
Als je vleesvervangers eet, zorg dan dat je kiest voor een vleesvervanger waar veel ijzer inzit,
dit staat áltijd op de verpakking.
Mocht dit allemaal niet baten dan zou ik toch eens langs je huisarts gaan, want dan is er misschien
iets anders mis en heeft het niets met je eetpatroon te maken.
Tja, ik denk dat vegetariërs nog steeds te veel in het ''hippie hoekje'' zitten.quote:Op donderdag 9 mei 2013 15:46 schreef ATON het volgende:
[..]
Bij een evenwichtig vegetarisch dieet heeft men zeker geen ijzertekort. Onlangs nog een analyse gezien van een strikt vegetariër: overschot aan ijzer. Hoe lang gaan die fabeltjes over tekorten bij vegetariërs nog mee zeg ! Net of alle vleeseters hebben geen tekorten. Meer dan vegetariërs en staan dan nog open voor de bekende ' beschavingsziektes ' en een zwak immuunsysteem.
Dat vraag ik me bij religieuze teksten ook altijd af.quote:Op donderdag 9 mei 2013 18:29 schreef man1986 het volgende:
Waarom wordt Groente en Fruit wel met hoofdletters geschreven, maar vlees niet?
zal wel psygisch zijnquote:Op donderdag 9 mei 2013 18:29 schreef man1986 het volgende:
Waarom wordt Groente en Fruit wel met hoofdletters geschreven, maar vlees niet?
Ik ga eens even lezen, dankjewel!quote:Op donderdag 9 mei 2013 18:52 schreef ATON het volgende:
@Fann, je kan je hier ook inschrijven voor nieuwsbrieven. Reuze interessante site ( en dat voor een Amerikaan ! :-) )
http://www.mercola.com/
En dit moet je zeker leren kennen. Die geven ook af en toe lezingen betreft voeding.
https://www.juiceplus.nl/nsa/content/Welcome.soa
Met je laatste post ben ik het volkomen eens. Sommige ziekten kunnen zelfs bedwongen worden via groenten en fruit. Zo ken ik twee personen met M.S. Tot op dit ogenblik kan men enkel de symptomen behandelen, maar niet de ziekte zelf. Dank zij overschakelen op groenten en fruit ( in hoge dosis ) is de ene persoon uit z'n rolstoel en de andere heeft z'n wandelstok aan de haak gehangen. Alle medicatie gestopt !! Dit is geen indianenverhaal hoor ! De ziekte zelf is daarmee niet genezen, maar hebben daar verder geen last meer van.
Uit respect en eerbetoon dusquote:Op donderdag 9 mei 2013 18:33 schreef Molurus het volgende:
[..]
Dat vraag ik me bij religieuze teksten ook altijd af.
Dat is wel een typisch kenmerk van MS, maanden tot jaren remissie tussen actieve periodes. Zo begint het bij 80% van MS patiënten. Wat voeding betreft lijkt enkel/voornamelijk vit D bewezen voordelen te bieden, andere data is weinig overtuigend of tegenstrijdig.quote:Op donderdag 9 mei 2013 18:52 schreef ATON het volgende:
@Fann, je kan je hier ook inschrijven voor nieuwsbrieven. Reuze interessante site ( en dat voor een Amerikaan ! :-) )
http://www.mercola.com/
En dit moet je zeker leren kennen. Die geven ook af en toe lezingen betreft voeding.
https://www.juiceplus.nl/nsa/content/Welcome.soa
Met je laatste post ben ik het volkomen eens. Sommige ziekten kunnen zelfs bedwongen worden via groenten en fruit. Zo ken ik twee personen met M.S. Tot op dit ogenblik kan men enkel de symptomen behandelen, maar niet de ziekte zelf. Dank zij overschakelen op groenten en fruit ( in hoge dosis ) is de ene persoon uit z'n rolstoel en de andere heeft z'n wandelstok aan de haak gehangen. Alle medicatie gestopt !! Dit is geen indianenverhaal hoor ! De ziekte zelf is daarmee niet genezen, maar hebben daar verder geen last meer van.
Dat is wel heel naar als je vegetarisch wilt eten en dat lukt niet om een medische reden, maarquote:Op donderdag 9 mei 2013 20:15 schreef Selestha het volgende:
Ik heb een gluten-intolerantie die helaas pas is opgemerkt na 10 jaar klachten te hebben gehad, het werd eerst aangezien voor het prikkelbare-darm syndroom. Dat heeft er toe geleidt dat ik ernstige voedingsstoffen tekorten kreeg op het gebied van b12, ijzer en vitamine D. Ondertussen probeerde ik ook halstarrig vegetariër te zijn, waardoor ik nóg meer gluten at, èn helemaal geen b12 meer opnam. Daar werd ik ziek door.
Nu ben ik al een tijd op de hoogte van mijn gluten-intolerantie, en heb ik onlangs weer een tijd geprobeerd vegetarisme op te pakken. Maar mijn klachten blijven terugkomen zo gauw ik vegetariër word, spierkrampen, vermoeidheid, vitaminetekorten ondanks supplementen en een diverse vegetarische voeding dus ik heb het nu officieel opgegeven om nog vegetariër te willen worden. Het is niet voor mij weggelegd, simpel zat.
Ik heb wel de keuze gemaakt bewust met vlees om te gaan, dus zo veel mogelijk biologisch, en ook niet iedere dag. Ik ben er van overtuigd dat vegetarisme beter is voor deze planeet, maar ik behoor dus echt tot de groep mensen die er lichamelijk niet toe in staat is. Vegetariërs zien graag dat mensen zoals ik niet bestaan, maar feit is gewoon dat niet iedereen geschikt is voor een vegetarisch dieet. Net zoals sommige mensen ziek worden door vlees eten. Ieder lichaam is anders, maar rekening houden met het milieu en dierenwelzijn kunnen we allemaal. Daarom sta ik wel voor biologisch eten.
Ja, dat heb ik dus geprobeerd zoals ik al schrijf. Waarom mijn lichaam niet mee wil werken weet ik ook niet, maar ik word nog steeds ziek als ik dat doequote:Op donderdag 9 mei 2013 20:31 schreef FANNvanhetlaatsteuur het volgende:
[..]
Dat is wel heel naar als je vegetarisch wilt eten en dat lukt niet om een medische reden, maar
waarom kan je niet glutenvrij én vegetarisch eten dan?![]()
Als ik google op Vegetarische en glutenvrije recepten krijg ik echt een hele meuk
voorbeeldje: dit zijn al 350 recepten die Vegetarisch én glutenvrij zijn!
http://glutenblij.nl/
Collega van mij had een dochter met coeliakie, is ervoor bij een vereniging gegaan, lijsten van produkten uitwisselen, adressen waar en wanneer glutenvrij brood te verkrijgen was, dat soort zaken. Produkten kosten meer, veel minder keuze, niets met tarwe, gerst, rogge, om dat dan nog te combineren met vegetarisch lijkt me een heel karwei. Bovendien hebben ze vaak last van malabsorptie van ijzer, B12 en vit D.quote:Op donderdag 9 mei 2013 20:31 schreef FANNvanhetlaatsteuur het volgende:
[..]
Dat is wel heel naar als je vegetarisch wilt eten en dat lukt niet om een medische reden, maar
waarom kan je niet glutenvrij én vegetarisch eten dan?![]()
Als ik google op Vegetarische en glutenvrije recepten krijg ik echt een hele meuk
Kan het even niet luisteren nu. Morgenquote:Op donderdag 9 mei 2013 21:10 schreef SuperwormJim het volgende:
[..]
Deze heeft me het doen inzien destijds:
ow.. ja nee dan houdt het op natuurlijkquote:Op donderdag 9 mei 2013 20:41 schreef Selestha het volgende:
[..]
Ja, dat heb ik dus geprobeerd zoals ik al schrijf. Waarom mijn lichaam niet mee wil werken weet ik ook niet, maar ik word nog steeds ziek als ik dat doeMisschien moet ik het weer proberen als mijn darmen echt genezen zijn
Over een paar jaar ofzo.
Inspuiten met B12?quote:Op donderdag 9 mei 2013 21:07 schreef meth1745 het volgende:
[..]
Collega van mij had een dochter met coeliakie, is ervoor bij een vereniging gegaan, lijsten van produkten uitwisselen, adressen waar en wanneer glutenvrij brood te verkrijgen was, dat soort zaken. Produkten kosten meer, veel minder keuze, niets met tarwe, gerst, rogge, om dat dan nog te combineren met vegetarisch lijkt me een heel karwei. Bovendien hebben ze vaak last van malabsorptie van ijzer, B12 en vit D.
Over B12 gesproken, zijn er vegetariërs die zichzelf inspuiten? Lijkt verreweg de goedkoopste oplossing, doosje van 10 ampules kost ongeveer 3 euro, en één om de twee of drie maand zou ruimschoots volstaan.
Je moet mij écht niks leren wat dat betreft. Trouwens die info was niet voor jou bedoeld. Je bent hier niet tegen een leek bezig hoor. Zaak gesloten en lul nu wat verder met je vriendjes.quote:Op donderdag 9 mei 2013 20:07 schreef meth1745 het volgende:
[..]
Dat is wel een typisch kenmerk van MS, maanden tot jaren remissie tussen actieve periodes. Zo begint het bij 80% van MS patiënten. Wat voeding betreft lijkt enkel/voornamelijk vit D bewezen voordelen te bieden, andere data is weinig overtuigend of tegenstrijdig.
http://www.floradicol.be/quote:Op donderdag 9 mei 2013 20:41 schreef Selestha het volgende:
Ja, dat heb ik dus geprobeerd zoals ik al schrijf. Waarom mijn lichaam niet mee wil werken weet ik ook niet, maar ik word nog steeds ziek als ik dat doeMisschien moet ik het weer proberen als mijn darmen echt genezen zijn
Over een paar jaar ofzo.
vit B12 gebrek kan komen door te weinig maagzuur, te weinig of te veel enzymes van de pancreas, malabsorptie in de darmen, etc.. er is nogal wat nodig, vrijgemaakt worden door maagzuur, binding aan enzyme om te beschermen tegen afbraak in de darmen, dan vrijkomen en binden aan ander enzyme om door de darmwand opgenomen te kunnen worden. Heel wat ouderen hebben er last van, m'n moeder slikte dagelijks 100ug en bloedtest was nog veel te laag. Als alles perfect werkt kan 5 ug per dag genoeg zijn, maar bij malabsorptie zijn daarvoor orale dosissen van 0.1 tot 1mg nodig.quote:Op donderdag 9 mei 2013 21:25 schreef FANNvanhetlaatsteuur het volgende:
[..]
ow.. ja nee dan houdt het op natuurlijk, het lijkt me heel lastig, sterkte in elk geval en ja, wie
weet dat het over een paar jaar wél lukt!
[..]
Inspuiten met B12?Is toch niet nodig als je genoeg produkten met vis, zuivel en eieren
binnenkrijgt?
Volgens mij is dat meer voor Veganisten toch?
Als je te weinig maagzuur hebt ben je toch juist niet in staat is dierlijke eiwitten goed te verteren?quote:Op donderdag 9 mei 2013 21:52 schreef meth1745 het volgende:
[..]
vit B12 gebrek kan komen door te weinig maagzuur, te weinig of te veel enzymes van de pancreas, malabsorptie in de darmen, etc.. er is nogal wat nodig, vrijgemaakt worden door maagzuur, binding aan enzyme om te beschermen tegen afbraak in de darmen, dan vrijkomen en binden aan ander enzyme om door de darmwand opgenomen te kunnen worden. Heel wat ouderen hebben er last van, m'n moeder slikte dagelijks 100ug en bloedtest was nog veel te laag. Als alles perfect werkt kan 5 ug per dag genoeg zijn, maar bij malabsorptie zijn daarvoor orale dosissen van 0.1 tot 1mg nodig.
Grappig, toen ik begon met het niet meer eten van vlees (zo'n 20 jaar geleden alweer) vond mijn huisarts dat wel nodig. Nooit gedaan overigens. Andere tijd ookquote:Op donderdag 9 mei 2013 21:25 schreef FANNvanhetlaatsteuur het volgende:
[..]
ow.. ja nee dan houdt het op natuurlijk, het lijkt me heel lastig, sterkte in elk geval en ja, wie
weet dat het over een paar jaar wél lukt!
[..]
Inspuiten met B12?Is toch niet nodig als je genoeg produkten met vis, zuivel en eieren
binnenkrijgt?
och je kan het zelf heel simpel in de gaten houden...quote:Op donderdag 9 mei 2013 22:09 schreef Knutknuttsson het volgende:
[..]
Grappig, toen ik begon met het niet meer eten van vlees (zo'n 20 jaar geleden alweer) vond mijn huisarts dat wel nodig. Nooit gedaan overigens. Andere tijd ook
Ik wilde zeggen dat B12 gebrek niet alleen een probleem voor vegetariërs is, bij hen kan het een probleem zijn als hun voeding niet genoeg bevat, maar er zijn een hoop mensen die genoeg B12 in hun voeding hebben en toch niet genoeg opnemen. En voor die mensen helpen injecties veel beter dan supplementen.quote:Op donderdag 9 mei 2013 22:00 schreef FANNvanhetlaatsteuur het volgende:
[..]
Als je te weinig maagzuur hebt ben je toch juist niet in staat is dierlijke eiwitten goed te verteren?
Dus dan is het toch sowieso beter om vegetarisch te eten, of begrijp ik je verkeerd?
Mocht je als vegetariër bang zijn voor een vitamine B12 tekort dan is het heel simpelquote:Op donderdag 9 mei 2013 22:16 schreef meth1745 het volgende:
[..]
Ik wilde zeggen dat B12 gebrek niet alleen een probleem voor vegetariërs is, bij hen kan het een probleem zijn als hun voeding niet genoeg bevat, maar er zijn een hoop mensen die genoeg B12 in hun voeding hebben en toch niet genoeg opnemen. En voor die mensen helpen injecties veel beter dan supplementen.
Nou oké dat is niet het beste wat er te krijgen is, maar even serieus, als iemand denkt aan eenquote:Op donderdag 9 mei 2013 22:18 schreef FANNvanhetlaatsteuur het volgende:
[..]
Mocht je als vegetariër bang zijn voor een vitamine B12 tekort dan is het heel simpel
http://online.kruidvat.nl/product/49855/VitamineB12.html
[ afbeelding ]
1,99 euro
Die kocht ik, maar toen ze hun labels vernieuwd hebben (met dat rode logo) hebben ze ook de dosis verlaagd, 10 microgram per tablet ipv 100.quote:Op donderdag 9 mei 2013 22:18 schreef FANNvanhetlaatsteuur het volgende:
[..]
Mocht je als vegetariër bang zijn voor een vitamine B12 tekort dan is het heel simpel
[ afbeelding ]
1,99 euro
ja ja zie post boven jequote:Op donderdag 9 mei 2013 22:37 schreef meth1745 het volgende:
[..]
Die kocht ik, maar toen ze hun labels vernieuwd hebben (met dat rode logo) hebben ze ook de dosis verlaagd, 10 microgram per tablet ipv 100.
Jep, je zou de b12 natuurlijk kunnen gaan inspuiten maar dan zit je nog met de andere vitamines plus mijn budget is ook niet eindeloos en dat zou me ieder jaar mijn eigen risico kosten plus de extra kosten voor glutenvrij voedsel. Dus dat laat ik maar even. Zolang ik vlees eet, zijn mijn bloedwaarden binnen de oké norm (niet geweldig maar ok) als ik vega word kelderen ze direct.quote:Op donderdag 9 mei 2013 21:07 schreef meth1745 het volgende:
[..]
Collega van mij had een dochter met coeliakie, is ervoor bij een vereniging gegaan, lijsten van produkten uitwisselen, adressen waar en wanneer glutenvrij brood te verkrijgen was, dat soort zaken. Produkten kosten meer, veel minder keuze, niets met tarwe, gerst, rogge, om dat dan nog te combineren met vegetarisch lijkt me een heel karwei. Bovendien hebben ze vaak last van malabsorptie van ijzer, B12 en vit D.
Over B12 gesproken, zijn er vegetariërs die zichzelf inspuiten? Lijkt verreweg de goedkoopste oplossing, doosje van 10 ampules kost ongeveer 3 euro, en één om de twee of drie maand zou ruimschoots volstaan.
Die pillen zijn niet zinnig, daar zit zo weinig in en dan ook vaak nog op een manier die helemaal niet zo goed opgenomen wordt.quote:Op donderdag 9 mei 2013 22:18 schreef FANNvanhetlaatsteuur het volgende:
[..]
[ afbeelding ]
1,99 euro
quote:Op vrijdag 10 mei 2013 12:11 schreef erodome het volgende:
[..]
Die pillen zijn niet zinnig, daar zit zo weinig in en dan ook vaak nog op een manier die helemaal niet zo goed opgenomen wordt.
Dat geld voor heel veel van die algemene vitamine pillen. De reinste oplichterij is het vaak, je kan veel beter gewoon je voeding op orde hebben en als je dan toch door omstandigheden nog tekorten hebt naar de huisarts gaan, laten checken hoe het presies zit met je tekorten.
Het is ook niet zo dat vlees de enige bron van B12 is. In de meeste tabellen over groeten staat B12 niet vermeldt om de eenvoudige reden dat deze in gram worden weergegeven en kleinere hoeveelheden helemaal niet. Wortel-groenten bevatten haast allemaal B12 en voornamelijk Ginseng. Iizer speelt hierin ook een belangrijke rol voor de opname ervan. Teveel maagzuur zal de intrinsieke factor afremmen om een goede opname aan het eind van de darmen te hebben. Het is daarom zeer belangrijk dat de darmflora in evenwicht is en voldoende aanwezig. Ook hier moet men de oorzaak zoeken voor gluten allergie. En maak je niet teveel illusies betreft de huisarts. Deze zal al snel de spuit hanteren en om de oorzaak heen fietsen.quote:Op vrijdag 10 mei 2013 12:22 schreef FANNvanhetlaatsteuur het volgende:
dat weet ik, zei ik ook al een paar posts terug
als je goed oplet wat je eet is het
inderdaad niet nodig, maar mocht iemand twijfelen en bang zijn voor een vitamine B12
tekort even langs de huisarts voor de zekerheid...
Ja, gewoon je voeding op orde hebben en af en toe laten checken ja. Voor mensen zonder afwijkingen en chronische ziekten zou dat voldoende moeten zijn!quote:Op vrijdag 10 mei 2013 12:11 schreef erodome het volgende:
[..]
Die pillen zijn niet zinnig, daar zit zo weinig in en dan ook vaak nog op een manier die helemaal niet zo goed opgenomen wordt.
Dat geld voor heel veel van die algemene vitamine pillen. De reinste oplichterij is het vaak, je kan veel beter gewoon je voeding op orde hebben en als je dan toch door omstandigheden nog tekorten hebt naar de huisarts gaan, laten checken hoe het presies zit met je tekorten.
Het zou best kunnen dat de oorzaak hiervan via een juiste voeding kunnen worden verholpen. Vermoedelijk zit hem dit in de darmflora en/ of het herstel van de darmwand. Ik zeg niet dat dit bij jou zo is, maar in de meeste gevallen wel. Dit herstel kan wel enkele jaren duren. Lees al eens grondig de op de website van Floradicol het mechanisme ervan.quote:Op vrijdag 10 mei 2013 13:29 schreef Selestha het volgende:
Ja, gewoon je voeding op orde hebben en af en toe laten checken ja. Voor mensen zonder afwijkingen en chronische ziekten zou dat voldoende moeten zijn!
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
quote:Op zaterdag 11 mei 2013 14:32 schreef NaturalScience het volgende:
Vega hier! Maar ik eet wel vis.Hoe kan je zeggen vegetarisch te zijn en nog steeds vis eten?SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Health In Harmony is een non-profitorganisatie die regenwoudgemeenschappen helpt met gezondheidszorg en duurzame inkomens in ruil voor bosbescherming, en zo tegelijk klimaatverandering en armoede aanpakt. - https://www.healthinharmony.org/
vis is geen vleesquote:Op zaterdag 11 mei 2013 14:36 schreef SpecialK het volgende:
[..]
Hoe kan je zeggen vegetarisch te zijn en nog steeds vis eten?
Vega hier! Maar ik eet wel vis.Dan heet dat niet vega.SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.But while the earth sinks to its grave
You sail to the sky on the crest of a wave
Vegetarier zijn heeft dan ook niet alleen betrekking op vlees maar ook op vis. Vis is geen vegetatie.quote:
Klinkt als mentale masturbatie.quote:
Visvlees is even dierlijk als ander vlees. Sterker nog. Veel vissoorten staan op het punt uit te sterven door de industrie. Dat kan je van koeien, kippen en varkens niet zeggen. Ook ben ik niet overtuigd door argumenten als "vissen voelen geen pijn". Dat is aantoonbaar onzin gebleken. Onzin dat mensen elkaar graag aanpraten om hun hypocrisie goed te praten.quote:
Dat heet pescotariër.... al ben ik het er niet helemaal mee eens.quote:
Hoef je mij niet te vertellen. Ik eet geen visquote:Op zaterdag 11 mei 2013 14:43 schreef SpecialK het volgende:
[..]
Visvlees is even dierlijk als ander vlees. Sterker nog. Veel vissoorten staan op het punt uit te sterven door de industrie. Dat kan je van koeien, kippen en varkens niet zeggen. Ook ben ik niet overtuigd door argumenten als "vissen voelen geen pijn". Dat is aantoonbaar onzin gebleken. Onzin dat mensen elkaar graag aanpraten om hun hypocrisie goed te praten.
Mensen die enkel gevogelte eten worden pollotariërs genoemd en vallen onder de semi-vegetariërs.quote:
Ben je nou medisch specialist of biologisch wetenschapper?quote:Op zaterdag 11 mei 2013 14:43 schreef NaturalScience het volgende:
[..]
Dat heet pescotariër.... al ben ik het er niet helemaal mee eens.
Het is erg leuk om jullie discussies hier over gezondheid te volgen. Ik kom zelf uit een familie van artsen, mijn vriendin wordt opgeleid tot arts en ik zit zelf in het biomedisch wetenschappelijk onderzoek. De effecten van het niet eten van vlees is mij met de paplepel ingegoten.... mijn vriendin is pescotariër, net als andere delen van mijn familie. Heel bewust kiezen we er voor om wel vis te eten.
We proberen mensen er ook altijd op te wijzen dat hoe sterk we ook tegen de huidige bio-industrie zijn... we zijn zeker niet tegen vlees eten. Vlees eten is enorm gezond! Zeker voor jonge kinderen die nog flink moeten groeien.... als medisch specialist raad ik vegetariërs ook ten sterkste af om kinderen op een vegetarisch dieet te zetten totdat ze die beslissing zelf kunnen maken.
Gelukkig heb ik een vriendin FANTASTISCH vegetarisch kan koken, dus misschien hebben de kinderen er uiteindelijk niet veel moeite mee.
Vriendin --> co-assistentquote:Op zaterdag 11 mei 2013 14:49 schreef Njosnavelin het volgende:
[..]
Ben je nou medisch specialist of biologisch wetenschapper?
En heeft je vriendin d'r propedeuse al gehaald?
Semi-vegetarier? iemand die zichzelf vegetarier noemt maar het niet is?quote:Op zaterdag 11 mei 2013 14:48 schreef NaturalScience het volgende:
[..]
Mensen die enkel gevogelte eten worden pollotariërs genoemd en vallen onder de semi-vegetariërs.
Dan ben ik ook een semi-vegetarier. Ik eet namelijk alleen maar landdieren.quote:Op zaterdag 11 mei 2013 14:48 schreef NaturalScience het volgende:
[..]
Mensen die enkel gevogelte eten worden pollotariërs genoemd en vallen onder de semi-vegetariërs.
Semi-vegetariër is een term die wordt erkend door de Britse Vegetarian Society en Nederlandse Vegetariërsbond.quote:Op zaterdag 11 mei 2013 14:51 schreef Njosnavelin het volgende:
[..]
Semi-vegetarier? iemand die zichzelf vegetarier noemt maar het niet is?
Wat voor arts ben jij dan?quote:Op zaterdag 11 mei 2013 14:51 schreef NaturalScience het volgende:
[..]
Vriendin --> co-assistent
Ik ---> PhD traject vanuit medisch specialisme
quote:Op zaterdag 11 mei 2013 14:52 schreef SpecialK het volgende:
[..]
Dan ben ik ook een semi-vegetarier. Ik eet namelijk alleen maar landdieren.
Je doet jezelf te kort.quote:Op zaterdag 11 mei 2013 14:53 schreef Njosnavelin het volgende:
[..]
Co-assistent ben ik zelf ook, niet onder de indruk dus.
Vega hier! Maar ik eet wel vis.Wat heeft het krijgen van kinderen met wel of geen vlees eten te maken?SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.F.K.A. SuperwormJim
Hoeft ook niemand van onder de indruk te zijn en was ook niet de insteek van het verhaal.quote:Op zaterdag 11 mei 2013 14:53 schreef Njosnavelin het volgende:
[..]
Wat voor arts ben jij dan?
Co-assistent ben ik zelf ook, niet onder de indruk dus.
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Om je kinderen goed te kunnen slaan heb je net even die extra kracht nodig wat je alleen maar kan vinden in een sappig biefstukje.quote:Op zaterdag 11 mei 2013 14:55 schreef SuperwormJim het volgende:
[..]
Wat heeft het krijgen van kinderen met wel of geen vlees eten te maken?
Heb ik nu ook het recht om hier mijn eigen ideeen als waarheid te verkondigen omdat ik in opleiding ben tot arts?quote:
Als je ze onderbouwd wil men het vast overwegen.quote:Op zaterdag 11 mei 2013 14:59 schreef Njosnavelin het volgende:
et recht om hier mijn eigen ideeen als waarheid te verkondigen omdat ik in opleiding ben tot arts?
Ik verkondig al 6 jaar lang op dit forum mijn meningen als gospel waarheden ondanks een compleet gebrek aan relevante diploma's voor de meeste onderwerpen. Dat ga je me niet afnemen.quote:Op zaterdag 11 mei 2013 14:59 schreef Njosnavelin het volgende:
[..]
Heb ik nu ook het recht om hier mijn eigen ideeen als waarheid te verkondigen omdat ik in opleiding ben tot arts?
Ik hou mijn mond alquote:Op zaterdag 11 mei 2013 15:02 schreef SpecialK het volgende:
[..]
Ik verkondig al 6 jaar lang op dit forum mijn meningen als gospel waarheden ondanks een compleet gebrek aan relevante diploma's voor de meeste onderwerpen. Dat ga je me niet afnemen.
Het is lastiger om bij kinderen de variatie naar binnen te krijgen die nodig is voor een gezond vegetarisch dieet. Vlees is dan een makkelijke bron voor een aantal belangerijke voedingsstoffen die door bijkans ieder kind wel gegeten wordt.quote:Op zaterdag 11 mei 2013 14:55 schreef SuperwormJim het volgende:
[..]
Wat heeft het krijgen van kinderen met wel of geen vlees eten te maken?
Heel gezonde instelling, lijkt me. Kinderen groeien hoe dan ook op met de principes van hun ouders, maar zolang die niet dwingend zijn, zou ik niet weten wat er mis mee is.quote:Op zaterdag 11 mei 2013 18:11 schreef Knutknuttsson het volgende:
Onze (jonge) kinderen mogen ook vlees eten, hebben we geen moeite mee. Thuis koken we echter vleesloos en ze zullen daarom ook voor het grootse deel vegetarisch eten.
Maar vandaag hadden we bijvoorbeeld ergens een High-Tea en daar lagen broodjes met ham bij. Daar hebben ze van gegeten. Mogen ze zelf weten. Ga en wil ik niet eens verbieden. Ze zijn bijvoorbeeld ook gek op Spaghetti Bolognese. Thuis zouden we dat vegetarisch maken, maar als we ergens uit eten gaan mogen ze rustig "de echte" bestellen. En zo zijn er wel meer voorbeelden te bedenken.
Ja vind ik ook een goeie instelling kunnen ze later altijd zelf nog kiezenquote:Op zaterdag 11 mei 2013 18:11 schreef Knutknuttsson het volgende:
Onze (jonge) kinderen mogen ook vlees eten, hebben we geen moeite mee. Thuis koken we echter vleesloos en ze zullen daarom ook voor het grootse deel vegetarisch eten.
Maar vandaag hadden we bijvoorbeeld ergens een High-Tea en daar lagen broodjes met ham bij. Daar hebben ze van gegeten. Mogen ze zelf weten. Ga en wil ik niet eens verbieden. Ze zijn bijvoorbeeld ook gek op Spaghetti Bolognese. Thuis zouden we dat vegetarisch maken, maar als we ergens uit eten gaan mogen ze rustig "de echte" bestellen. En zo zijn er wel meer voorbeelden te bedenken.
Dat snap ik heel goed, maar mijn keuze voor vegetarisme heeft (op dit moment) geen enkele invloed op het eetgedrag van mijn zoon. Hij is amper 1 jaar oud en ik schotel hem gewoon vlees en vis voor. Ik ga hem nu geen vegetarisme opdringen, ook ga ik zelf geen vlees met hem mee-eten.quote:Op zaterdag 11 mei 2013 15:22 schreef erodome het volgende:
[..]
Het is lastiger om bij kinderen de variatie naar binnen te krijgen die nodig is voor een gezond vegetarisch dieet. Vlees is dan een makkelijke bron voor een aantal belangerijke voedingsstoffen die door bijkans ieder kind wel gegeten wordt.
Hangt dus van het kind af, heb je een alleseter dan kan die prima vegetarisch.
Vind ik een goede instelling, maar wat ik ermee bedoelde is dat je als ouder dus flexibel moet kunnen zijn als je kind geen alleseter is of een dat blief ik niet periode heeft.quote:Op zaterdag 11 mei 2013 18:47 schreef SuperwormJim het volgende:
[..]
Dat snap ik heel goed, maar mijn keuze voor vegetarisme heeft (op dit moment) geen enkele invloed op het eetgedrag van mijn zoon. Hij is amper 1 jaar oud en ik schotel hem gewoon vlees en vis voor. Ik ga hem nu geen vegetarisme opdringen, ook ga ik zelf geen vlees met hem mee-eten.
En wat zijn die resultaten van wetenschappelijk onderzoek ? Hoeven we op dat punt al geen discussie te hebben.quote:Op zaterdag 11 mei 2013 18:25 schreef Jigzoz het volgende:
Ik snap die discussie over vegetarisme dan ook bijna nooit. Eet wat je wil eten. Wil je per se beweren dat het een beter is dan het andere, dan kun je al je antwoorden prima vinden in de resultaten van wetenschappelijk onderzoek. Discussie daarover kan dan alleen maar zinloos zijn.
Dat is juist. Maar om een persoonlijke keuze ik kunnen maken moet men dan wel eerst geïnformeerd zijn wat de voor en de nadelen zijn, vind je ook niet ?quote:Zolang mensen elkaar niet dwarsbomen in elkaars persoonlijke keuzes, is er geen enkele reden om elkaar lastig te vallen.
Kort gezegd: aan een hoeveelheid vlees van een kleine 100 gram per dag heb je in principe voldoende. Wil je het met minder doen, dan zul je echt bewust bezig moeten zijn met het binnenkrijgen van bepaalde voedingsstoffen, maar dat is goed mogelijk.quote:Op zaterdag 11 mei 2013 19:21 schreef ATON het volgende:
[..]
En wat zijn die resultaten van wetenschappelijk onderzoek ? Hoeven we op dat punt al geen discussie te hebben.
[..]
Dat is juist. Maar om een persoonlijke keuze ik kunnen maken moet men dan wel eerst geïnformeerd zijn wat de voor en de nadelen zijn, vind je ook niet ?
Kort geantwoord: 100 gr./dag zal geen probleem vormen, maar het is een misvatting dat je vlees/vis nodig hebt om alle voedingstoffen binnen te krijgen. IJzer en B12 zit voldoende in groenten, maar als je denkt dat een bladslaatje volstaat heb je wel een probleem.quote:Op zaterdag 11 mei 2013 19:25 schreef Jigzoz het volgende:
Kort gezegd: aan een hoeveelheid vlees van een kleine 100 gram per dag heb je in principe voldoende. Wil je het met minder doen, dan zul je echt bewust bezig moeten zijn met het binnenkrijgen van bepaalde voedingsstoffen, maar dat is goed mogelijk.
Dat zei ik ook niet. Ik zei dat je rekening met je dieet moet houden wil je zonder vlees of vis alle voedingsstoffen alsnog binnenkrijgen.quote:Op zaterdag 11 mei 2013 19:50 schreef ATON het volgende:
[..]
Kort geantwoord: 100 gr./dag zal geen probleem vormen, maar het is een misvatting dat je vlees/vis nodig hebt om alle voedingstoffen binnen te krijgen. IJzer en B12 zit voldoende in groenten, maar als je denkt dat een bladslaatje volstaat heb je wel een probleem.
Dit was eerder een reactie op sommigen die beweerden dat men vlees en vis nodig had om B12 te kunnen opnemen en dit de enige bron was. We zijn het dus met elkaar eens.quote:Op zaterdag 11 mei 2013 19:51 schreef Jigzoz het volgende:
Dat zei ik ook niet. Ik zei dat je rekening met je dieet moet houden wil je zonder vlees of vis alle voedingsstoffen alsnog binnenkrijgen.
Tof.quote:Op zaterdag 11 mei 2013 20:25 schreef ATON het volgende:
[..]
Dit was eerder een reactie op sommigen die beweerden dat men vlees en vis nodig had om B12 te kunnen opnemen en dit de enige bron was. We zijn het dus met elkaar eens.
Het is een misvatting dat B12 in groente zit.... dit is per definitie nooit waar.quote:Op zaterdag 11 mei 2013 19:50 schreef ATON het volgende:
[..]
Kort geantwoord: 100 gr./dag zal geen probleem vormen, maar het is een misvatting dat je vlees/vis nodig hebt om alle voedingstoffen binnen te krijgen. IJzer en B12 zit voldoende in groenten, maar als je denkt dat een bladslaatje volstaat heb je wel een probleem.
B12 zit in ginseng en sommige andere wortelgroenten, in zuurkool en in andere gefermenteerde groenten, in vooral blauwe zeewieren. De micro-organismen in de darmen produceren inderdaad vitamine B12, maar om deze door de darmen op te nemen is de aanwezigheid van de intrinsieke factor vereist.quote:Op zaterdag 11 mei 2013 22:01 schreef NaturalScience het volgende:
Het is een misvatting dat B12 in groente zit.... dit is per definitie nooit waar.
Vitamine B12 kan enkel worden geproduceerd door micro-organismen en niet door dieren of planten. Het geproduceerde B12 komt in vlees van dieren terecht maar niet in planten. Er komen ook micro-organismen in mensen voor die vitamine b12 produceren, maar dit zitten helaas in een deel van de darmen waar geen b12 meer opgenomen kan worden.
Echte strikte vegetariërs zullen daarom altijd aangewezen zijn op vitamine B12 supplementen. Er is geen manier om B12 binnen te krijgen door een puur veganistisch dieet.
Jazeker, maar niet strikt noodzakelijk zoals ik hierboven heb opgesomd.quote:Op zaterdag 11 mei 2013 23:02 schreef FANNvanhetlaatsteuur het volgende:
Maar het ging toch over Vegetariërs?![]()
En dan kan je je B12 toch ook nog halen uit melk, melkproducten, eieren en kaas?
Dit is trouwens wel een leuk artikel, daar staat precies in waar we het steeds over haddenquote:Op zondag 12 mei 2013 00:57 schreef ATON het volgende:
[..]
http://mens-en-gezondheid(...)bronnen-van-b12.html
Ah, ja dat had ik dus ook al eerder gezegd, dus nu zijn we het écht écht allemaal eens?quote:Op zondag 12 mei 2013 00:59 schreef ATON het volgende:
[..]
Jazeker, maar niet strikt noodzakelijk zoals ik hierboven heb opgesomd.
Maar FANN, we zijn het toch altijd eens geweest ?quote:Op zondag 12 mei 2013 09:13 schreef FANNvanhetlaatsteuur het volgende:
Da's da toch weer een klein wondertje![]()
Ja WIJ waren het wel eens dat kloptquote:Op zondag 12 mei 2013 09:28 schreef ATON het volgende:
[..]
Maar FANN, we zijn het toch altijd eens geweest ?![]()
( Let ook op het effect van een goede darmflora en hoe die kan ontregeld worden door een zeker eetpatroon en waardoor vegetariërs onwel kunnen worden door eten van vlees ).
Komt goed babe tjek die site nou maar.quote:Op donderdag 16 mei 2013 23:58 schreef Susteren het volgende:
Waarom ken ik geen enkel knap meisje die ook nog vegetarisch is
Aait, ik ga eens kijkenquote:Op vrijdag 17 mei 2013 00:02 schreef Fanta-stick het volgende:
[..]
Komt goed babe tjek die site nou maar.
recepten enzo maar allemaal vegan tjikkies die commenten.quote:Op vrijdag 17 mei 2013 00:11 schreef Susteren het volgende:
Huh is dat niet voor meisjes ofzo? Snap die hele site niet
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |