abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_126254572
quote:
1s.gif Op donderdag 9 mei 2013 10:59 schreef Njosnavelin het volgende:

[..]

is er nog iets anders veranderd behalve je eetgewoonten? Zou kunnen dat je te weinig ijzer of vitb12 binnenkrijgt, dat kan leiden tot bloedrmoede waardoor je je zwak kan voelen. Daar extra op letten dus.
Nee verder is er niet echt wat veranderd, kan niks bedenken in ieder geval
pi_126262964
quote:
7s.gif Op donderdag 9 mei 2013 11:11 schreef -supergirl- het volgende:

[..]

Nee verder is er niet echt wat veranderd, kan niks bedenken in ieder geval
Het lijkt wél op een ijzertekort, misschien ben je gewoon gestopt met vlees eten, maar heb je je
eetpatroon niet voldoende aangepast?

IJzer is een mineraal dat in 2 vormen voorkomt in eten: als heemijzer en als non-heemijzer. Heemijzer zit alleen in dierlijke producten en is beter beschikbaar voor het lichaam dan non-heemijzer uit plantaardige producten.

Dit betekent dus dat je iets meer van de plantaardige produkten zou moeten eten om aan voldoende
ijzer te komen.

Dus ijzerrijke producten als volkorenbrood, volkorenpasta, noten, gedroogd fruit (rozijnen, abrikozen, appel, tutti frutti) en peulvruchten, zoals bruine bonen en linzen.

Het helpt ook als je bij elke maaltijd groenten of fruitsoorten die rijk zijn aan vitamine C, want dan neemt het lichaam ijzer gemakkelijker op. Bij het ontbijt kun je denken aan een glas sinaasappelsap, bij de lunch een stuk fruit en bij het avondeten zit over het algemeen voldoende groente.

Als je vleesvervangers eet, zorg dan dat je kiest voor een vleesvervanger waar veel ijzer inzit,
dit staat áltijd op de verpakking.

Mocht dit allemaal niet baten dan zou ik toch eens langs je huisarts gaan, want dan is er misschien
iets anders mis en heeft het niets met je eetpatroon te maken.
pi_126263972
quote:
0s.gif Op donderdag 9 mei 2013 14:51 schreef FANNvanhetlaatsteuur het volgende:

[..]

Het lijkt wél op een ijzertekort, misschien ben je gewoon gestopt met vlees eten, maar heb je je

IJzer is een mineraal dat in 2 vormen voorkomt in eten: als heemijzer en als non-heemijzer. Heemijzer zit alleen in dierlijke producten en is beter beschikbaar voor het lichaam dan non-heemijzer uit plantaardige producten.

Dit betekent dus dat je iets meer van de plantaardige produkten zou moeten eten om aan voldoende
ijzer te komen.

Dus ijzerrijke producten als volkorenbrood, volkorenpasta, noten, gedroogd fruit (rozijnen, abrikozen, appel, tutti frutti) en peulvruchten, zoals bruine bonen en linzen.

Het helpt ook als je bij elke maaltijd groenten of fruitsoorten die rijk zijn aan vitamine C, want dan neemt het lichaam ijzer gemakkelijker op. Bij het ontbijt kun je denken aan een glas sinaasappelsap, bij de lunch een stuk fruit en bij het avondeten zit over het algemeen voldoende groente.

Als je vleesvervangers eet, zorg dan dat je kiest voor een vleesvervanger waar veel ijzer inzit,

Mocht dit allemaal niet baten dan zou ik toch eens langs je huisarts gaan, want dan is er misschien
Tnx voor je uitgebreide reactie!

Ik eet inderdaad niet veel andere dingen dan toen ik wel vlees at. Ik eet nu gewoon vleesvervangers bij mijn avondeten. Volkeren brood eet ik wel maar bijvoorbeeld bijna geen fruit. Ik zal er wel eens op letten :o
pi_126264006
quote:
7s.gif Op donderdag 9 mei 2013 15:18 schreef -supergirl- het volgende:

[..]

Tnx voor je uitgebreide reactie!

Ik eet inderdaad niet veel andere dingen dan toen ik wel vlees at. Ik eet nu gewoon vleesvervangers bij mijn avondeten. Volkeren brood eet ik wel maar bijvoorbeeld bijna geen fruit. Ik zal er wel eens op letten :o
Dan zal het wel snel beter gaan vanaf nu! :D
pi_126265032
quote:
0s.gif Op donderdag 9 mei 2013 14:51 schreef FANNvanhetlaatsteuur het volgende:

[..]

ijzer te komen.

Bij een evenwichtig vegetarisch dieet heeft men zeker geen ijzertekort. Onlangs nog een analyse gezien van een strikt vegetariër: overschot aan ijzer. Hoe lang gaan die fabeltjes over tekorten bij vegetariërs nog mee zeg ! Net of alle vleeseters hebben geen tekorten. Meer dan vegetariërs en staan dan nog open voor de bekende ' beschavingsziektes ' en een zwak immuunsysteem.
pi_126270103
quote:
0s.gif Op donderdag 9 mei 2013 15:46 schreef ATON het volgende:

[..]

Bij een evenwichtig vegetarisch dieet heeft men zeker geen ijzertekort. Onlangs nog een analyse gezien van een strikt vegetariër: overschot aan ijzer. Hoe lang gaan die fabeltjes over tekorten bij vegetariërs nog mee zeg ! Net of alle vleeseters hebben geen tekorten. Meer dan vegetariërs en staan dan nog open voor de bekende ' beschavingsziektes ' en een zwak immuunsysteem.
Tja, ik denk dat vegetariërs nog steeds te veel in het ''hippie hoekje'' zitten.

Als je een beetje rondzapt op FOK en ziet wat sommige mensen eten dan denk ik dat er heel wat Fokkertjes zijn die sowieso al een tekort aan vitaminen hebben, of ze nu wél of geen vlees eten.

Het is niet zo stoer om veel Fruit en Groente te eten geloof ik :D , blijkbaar is het wél stoer om je vol te stoppen met rotzooi uit de frituur, van de snackbar, Mac Donalds of de afhaalchinees.

Voor diegene die het nog niet wisten:
In Groente en Fruit zitten niet alleen heel veel vitaminen, maar ook mineralen, antioxidanten, fytochemicaliën en vezels. Groente en Fruit weinig calorieën en de vezels zorgen voor een vol gevoel zodat je gewicht op peil blijft. Ook zorgen de vezels weer voor een goede spijsvertering.

Het is niet zo moeilijk om aan Antioxidanten te komen, het zit o.a. in aardbeien, rode en oranje paprika, kiwi, ui, sinaasappel, broccoli, mango, spruitjes, worteltjes en tomaten.

Antioxidanten beschermen je lichaam tegen de schadelijke invloeden van vrije radicalen. Antioxidanten kunnen de schade beperken of zelfs repareren.

Vrije radicalen zitten in onze atmosfeer, voedsel en ons eigen lichaam.
Ze kunnen gezonde cellen aanzetten tot abnormaal gedrag. Onderzoek toont aan dat er een verband is tussen vrije radicalen en verschillende ziekten (waaronder kanker en hart- en vaatziekten) en het ouderdomsproces.

Genoeg redenen dus om meer Groente en Fruit te eten dacht ik zo. :o

Het enige advies dat ik heb voor mensen die denken dat ze écht niet zonder vlees kunnen (of willen), zorg dat je vlees kiest dat niet uit de Bio-Industrie komt, dat wil nog lang niet zeggen dat dat vlees nu ook zo gezond is dus wat minder vlees zou ik zeker aanraden.

Maar goed dat moet iedereen natuurlijk uiteindelijk zelf maar beslissen. :+
pi_126271035
Waarom wordt Groente en Fruit wel met hoofdletters geschreven, maar vlees niet?
"When people stop believing in God, they don't believe in nothing -- they believe in anything." - GK Chesterton
  donderdag 9 mei 2013 @ 18:33:45 #208
167383 Molurus
ex-FOK!ker
pi_126271268
quote:
0s.gif Op donderdag 9 mei 2013 18:29 schreef man1986 het volgende:
Dat vraag ik me bij religieuze teksten ook altijd af. :+
Niet meer aanwezig in dit forum.
pi_126271300
quote:
0s.gif Op donderdag 9 mei 2013 18:29 schreef man1986 het volgende:
zal wel psygisch zijn :')
pi_126272087
@Fann, je kan je hier ook inschrijven voor nieuwsbrieven. Reuze interessante site ( en dat voor een Amerikaan ! :-) )

http://www.mercola.com/

En dit moet je zeker leren kennen. Die geven ook af en toe lezingen betreft voeding.

https://www.juiceplus.nl/nsa/content/Welcome.soa

Met je laatste post ben ik het volkomen eens. Sommige ziekten kunnen zelfs bedwongen worden via groenten en fruit. Zo ken ik twee personen met M.S. Tot op dit ogenblik kan men enkel de symptomen behandelen, maar niet de ziekte zelf. Dank zij overschakelen op groenten en fruit ( in hoge dosis ) is de ene persoon uit z'n rolstoel en de andere heeft z'n wandelstok aan de haak gehangen. Alle medicatie gestopt !! Dit is geen indianenverhaal hoor ! De ziekte zelf is daarmee niet genezen, maar hebben daar verder geen last meer van.
pi_126272322
quote:
0s.gif Op donderdag 9 mei 2013 18:52 schreef ATON het volgende:
@Fann, je kan je hier ook inschrijven voor nieuwsbrieven. Reuze interessante site ( en dat voor een Amerikaan ! :-) )

En dit moet je zeker leren kennen. Die geven ook af en toe lezingen betreft voeding.

Met je laatste post ben ik het volkomen eens. Sommige ziekten kunnen zelfs bedwongen worden via groenten en fruit. Zo ken ik twee personen met M.S. Tot op dit ogenblik kan men enkel de symptomen behandelen, maar niet de ziekte zelf. Dank zij overschakelen op groenten en fruit ( in hoge dosis ) is de ene persoon uit z'n rolstoel en de andere heeft z'n wandelstok aan de haak gehangen. Alle medicatie gestopt !! Dit is geen indianenverhaal hoor ! De ziekte zelf is daarmee niet genezen, maar hebben daar verder geen last meer van.
Ik ga eens even lezen, dankjewel! :D
pi_126273666
quote:
0s.gif Op donderdag 9 mei 2013 18:33 schreef Molurus het volgende:

[..]

Dat vraag ik me bij religieuze teksten ook altijd af. :+
Uit respect en eerbetoon dus :s)
"When people stop believing in God, they don't believe in nothing -- they believe in anything." - GK Chesterton
pi_126275852
quote:
0s.gif Op donderdag 9 mei 2013 18:52 schreef ATON het volgende:

Dat is wel een typisch kenmerk van MS, maanden tot jaren remissie tussen actieve periodes. Zo begint het bij 80% van MS patiënten. Wat voeding betreft lijkt enkel/voornamelijk vit D bewezen voordelen te bieden, andere data is weinig overtuigend of tegenstrijdig.
pi_126276285
Ik heb een gluten-intolerantie die helaas pas is opgemerkt na 10 jaar klachten te hebben gehad, het werd eerst aangezien voor het prikkelbare-darm syndroom. Dat heeft er toe geleidt dat ik ernstige voedingsstoffen tekorten kreeg op het gebied van b12, ijzer en vitamine D. Ondertussen probeerde ik ook halstarrig vegetariër te zijn, waardoor ik nóg meer gluten at, èn helemaal geen b12 meer opnam. Daar werd ik ziek door.

Nu ben ik al een tijd op de hoogte van mijn gluten-intolerantie, en heb ik onlangs weer een tijd geprobeerd vegetarisme op te pakken. Maar mijn klachten blijven terugkomen zo gauw ik vegetariër word, spierkrampen, vermoeidheid, vitaminetekorten ondanks supplementen en een diverse vegetarische voeding dus ik heb het nu officieel opgegeven om nog vegetariër te willen worden. Het is niet voor mij weggelegd, simpel zat.

Ik heb wel de keuze gemaakt bewust met vlees om te gaan, dus zo veel mogelijk biologisch, en ook niet iedere dag. Ik ben er van overtuigd dat vegetarisme beter is voor deze planeet, maar ik behoor dus echt tot de groep mensen die er lichamelijk niet toe in staat is. Vegetariërs zien graag dat mensen zoals ik niet bestaan, maar feit is gewoon dat niet iedereen geschikt is voor een vegetarisch dieet. Net zoals sommige mensen ziek worden door vlees eten. Ieder lichaam is anders, maar rekening houden met het milieu en dierenwelzijn kunnen we allemaal. Daarom sta ik wel voor biologisch eten.
pi_126277228
quote:
0s.gif Op donderdag 9 mei 2013 20:15 schreef Selestha het volgende:
Ik heb een gluten-intolerantie die helaas pas is opgemerkt na 10 jaar klachten te hebben gehad, het werd eerst aangezien voor het prikkelbare-darm syndroom. Dat heeft er toe geleidt dat ik ernstige voedingsstoffen tekorten kreeg op het gebied van b12, ijzer en vitamine D. Ondertussen probeerde ik ook halstarrig vegetariër te zijn, waardoor ik nóg meer gluten at, èn helemaal geen b12 meer opnam. Daar werd ik ziek door.

Nu ben ik al een tijd op de hoogte van mijn gluten-intolerantie, en heb ik onlangs weer een tijd geprobeerd vegetarisme op te pakken. Maar mijn klachten blijven terugkomen zo gauw ik vegetariër word, spierkrampen, vermoeidheid, vitaminetekorten ondanks supplementen en een diverse vegetarische voeding dus ik heb het nu officieel opgegeven om nog vegetariër te willen worden. Het is niet voor mij weggelegd, simpel zat.

Ik heb wel de keuze gemaakt bewust met vlees om te gaan, dus zo veel mogelijk biologisch, en ook niet iedere dag. Ik ben er van overtuigd dat vegetarisme beter is voor deze planeet, maar ik behoor dus echt tot de groep mensen die er lichamelijk niet toe in staat is. Vegetariërs zien graag dat mensen zoals ik niet bestaan, maar feit is gewoon dat niet iedereen geschikt is voor een vegetarisch dieet. Net zoals sommige mensen ziek worden door vlees eten. Ieder lichaam is anders, maar rekening houden met het milieu en dierenwelzijn kunnen we allemaal. Daarom sta ik wel voor biologisch eten.
Dat is wel heel naar als je vegetarisch wilt eten en dat lukt niet om een medische reden, maar
waarom kan je niet glutenvrij én vegetarisch eten dan? :o

Als ik google op Vegetarische en glutenvrije recepten krijg ik echt een hele meuk :@

voorbeeldje: dit zijn al 350 recepten die Vegetarisch én glutenvrij zijn!

http://glutenblij.nl/
pi_126277763
quote:
0s.gif Op donderdag 9 mei 2013 20:31 schreef FANNvanhetlaatsteuur het volgende:

[..]

Dat is wel heel naar als je vegetarisch wilt eten en dat lukt niet om een medische reden, maar

Als ik google op Vegetarische en glutenvrije recepten krijg ik echt een hele meuk :@

voorbeeldje: dit zijn al 350 recepten die Vegetarisch én glutenvrij zijn!

http://glutenblij.nl/
Ja, dat heb ik dus geprobeerd zoals ik al schrijf. Waarom mijn lichaam niet mee wil werken weet ik ook niet, maar ik word nog steeds ziek als ik dat doe :{ Misschien moet ik het weer proberen als mijn darmen echt genezen zijn ;) Over een paar jaar ofzo.
  Moderator donderdag 9 mei 2013 @ 20:44:55 #217
145080 crew  SwJ
Het boegbeeld van FOK!
pi_126277933
Ik meld me gewoon even hier.
F.K.A. SuperwormJim
pi_126278059
quote:
10s.gif Op donderdag 9 mei 2013 20:44 schreef SuperwormJim het volgende:
Ik meld me gewoon even hier.
vega?
  Moderator donderdag 9 mei 2013 @ 20:48:28 #219
145080 crew  SwJ
Het boegbeeld van FOK!
pi_126278123
quote:
7s.gif Op donderdag 9 mei 2013 20:47 schreef -supergirl- het volgende:

[..]

vega?
Yep ;)
F.K.A. SuperwormJim
pi_126278845
quote:
1s.gif Op donderdag 9 mei 2013 20:48 schreef SuperwormJim het volgende:

[..]

Yep ;)
Serieus of trol?
  Moderator donderdag 9 mei 2013 @ 21:04:46 #221
145080 crew  SwJ
Het boegbeeld van FOK!
pi_126279026
quote:
7s.gif Op donderdag 9 mei 2013 21:01 schreef -supergirl- het volgende:

[..]

Serieus of trol?
Ik troll nooit.
F.K.A. SuperwormJim
pi_126279142
quote:
1s.gif Op donderdag 9 mei 2013 21:04 schreef SuperwormJim het volgende:

[..]

Ik troll nooit.
Ik wist het helemaal niet _O_
pi_126279156
quote:
0s.gif Op donderdag 9 mei 2013 20:31 schreef FANNvanhetlaatsteuur het volgende:

[..]

Collega van mij had een dochter met coeliakie, is ervoor bij een vereniging gegaan, lijsten van produkten uitwisselen, adressen waar en wanneer glutenvrij brood te verkrijgen was, dat soort zaken. Produkten kosten meer, veel minder keuze, niets met tarwe, gerst, rogge, om dat dan nog te combineren met vegetarisch lijkt me een heel karwei. Bovendien hebben ze vaak last van malabsorptie van ijzer, B12 en vit D.

Over B12 gesproken, zijn er vegetariërs die zichzelf inspuiten? Lijkt verreweg de goedkoopste oplossing, doosje van 10 ampules kost ongeveer 3 euro, en één om de twee of drie maand zou ruimschoots volstaan.
  Moderator donderdag 9 mei 2013 @ 21:10:51 #224
145080 crew  SwJ
Het boegbeeld van FOK!
pi_126279378
quote:
7s.gif Op donderdag 9 mei 2013 21:06 schreef -supergirl- het volgende:

[..]

Ik wist het helemaal niet _O_
Deze heeft me het doen inzien destijds:
F.K.A. SuperwormJim
pi_126279620
quote: