abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  vrijdag 3 mei 2013 @ 14:01:38 #126
11736 Ceased2Be
Misantroop
pi_126020803
quote:
0s.gif Op vrijdag 3 mei 2013 11:41 schreef Molurus het volgende:

[..]

Elke drastische wijziging van voeding kan natuurlijk dat soort effecten hebben. Zo heb ik zelf vaak enkele dagen last van buikkramp als ik in landen zoals Italië en Griekenland eet, waar ze veel meer olijfolie gebruiken dan mijn darmen gewend zijn.

Ik zou zeggen: dat zijn de gevolgen van een eenzijdig dieet. Met wel of niet vlees eten an sich heeft dat niet heel veel te maken. Iemand die, zeg, alleen maar fastfood eet zal dezelfde effecten ondervinden als hij ineens heel gezond gaat eten.
Dat snap ik, maar ik neem het wel in de overweging mee als ik niet vegetarisch kan eten. En dat snap jij vast ook wel ;)
"Een menschenhater, menschenschuwend mensch, die niet gaarne andere menschen ziet; een wonderlijk, ongezellig mensch, vijand van alle vrolijkheid.'
"My voice is nothing, my thoughts are nothing, in many respects I'm like you; nothing"
  vrijdag 3 mei 2013 @ 14:21:30 #127
167383 Molurus
ex-FOK!ker
pi_126021498
quote:
0s.gif Op vrijdag 3 mei 2013 14:01 schreef Ceased2Be het volgende:

[..]

Dat snap ik, maar ik neem het wel in de overweging mee als ik niet vegetarisch kan eten. En dat snap jij vast ook wel ;)
Och, als ik naar mezelf kijk... ik laat er die heerlijke en authentieke moussaka echt niet voor staan! Wellicht denk ik even 'ik zal straks vast last van mn darmen krijgen', en dan leg ik dat direct weer naast me neer. :P
Niet meer aanwezig in dit forum.
  vrijdag 3 mei 2013 @ 14:29:39 #128
11736 Ceased2Be
Misantroop
pi_126021784
quote:
0s.gif Op vrijdag 3 mei 2013 14:21 schreef Molurus het volgende:

[..]

Och, als ik naar mezelf kijk... ik laat er die heerlijke en authentieke moussaka echt niet voor staan! Wellicht denk ik even 'ik zal straks vast last van mn darmen krijgen', en dan leg ik dat direct weer naast me neer. :P
Ik krijg al tranen in m'n ogen van de kramp als ik een keer Yogo drink, ik vrees het ergste wat er gebeurt als ik weer vlees eet.:D
"Een menschenhater, menschenschuwend mensch, die niet gaarne andere menschen ziet; een wonderlijk, ongezellig mensch, vijand van alle vrolijkheid.'
"My voice is nothing, my thoughts are nothing, in many respects I'm like you; nothing"
  vrijdag 3 mei 2013 @ 14:32:22 #129
167383 Molurus
ex-FOK!ker
pi_126021892
quote:
0s.gif Op vrijdag 3 mei 2013 14:29 schreef Ceased2Be het volgende:

[..]

Ik krijg al tranen in m'n ogen van de kramp als ik een keer Yogo drink, ik vrees het ergste wat er gebeurt als ik weer vlees eet.:D
Serieus? Als je van eenvoudige melkproducten al last krijgt zou ik toch eens overwegen om iets minder eenzijdig te eten.

(Tenzij je van Aziatische afkomst bent, dat kan natuurlijk ook.)
  vrijdag 3 mei 2013 @ 14:34:37 #130
11736 Ceased2Be
Misantroop
pi_126021985
quote:
0s.gif Op vrijdag 3 mei 2013 14:32 schreef Molurus het volgende:

[..]

Serieus? Als je van eenvoudige melkproducten al last krijgt zou ik toch eens overwegen om iets minder eenzijdig te eten.

(Tenzij je van Aziatische afkomst bent, dat kan natuurlijk ook.)
altijd al zo geweest, ik ben 34 en eet pas (krap) 2 jaar vegetarisch. eet ook wel melkproducten en als het gekookt is valt het wel mee. maar loop al ruim 20 jaar met maag- en darmklachten. hoe minder vlees ik at des te minder last had ik er van.
en hoe minder melkproducten hoe minder biogas ik produceer :%
  vrijdag 3 mei 2013 @ 14:36:28 #131
167383 Molurus
ex-FOK!ker
pi_126022057
quote:
0s.gif Op vrijdag 3 mei 2013 14:34 schreef Ceased2Be het volgende:

maar loop al ruim 20 jaar met maag- en darmklachten. hoe minder vlees ik at des te minder last had ik er van.
Hopelijk niet de ziekte van Crohn. Dat is vrij naar.
  vrijdag 3 mei 2013 @ 14:45:30 #132
11736 Ceased2Be
Misantroop
pi_126022365
quote:
0s.gif Op vrijdag 3 mei 2013 14:36 schreef Molurus het volgende:

[..]

Hopelijk niet de ziekte van Crohn. Dat is vrij naar.
Nee, ik ben gewoon een maandagochtendmodel ;)
pi_126028968
quote:
0s.gif Op vrijdag 3 mei 2013 08:41 schreef Panthera1984 het volgende:
Ik woon samen met een vegetariër. Hij wordt ziek als hij vlees binnen krijgt. Thuis eet ik altijd mee uit de vegetarische pot en buitenhuis eet ik vis of vlees (of vegetarisch).

Soms ervaar ik het als lastig wanneer we in een onbekende stad zijn en op de menukaarten waar je langsloopt staat als vegetarisch alleen een salade ofzo. Dan ben je soms lang aan het zoeken en ervaar je een beetje ergernis. (dan eet je toch gewoon een salade?) Maar ik zou op vakantie ook graag lekker eten dus dat is wel wat onredelijk van mij.
Misschien heb je hier iets aan:

http://www.vegetariers.nl/restaurants

Klik op de kaart en vind Gastvrije horeca bij jou in de buurt
Binnen deze kaart kunt u op verschillende opties zoeken.

De restaurants hebben allemaal dit keurmerk.

Gastvrij voor Vegetariërs

Het keurmerk Gastvrij voor Vegetariërs is er voor alle horeca, zoals:
Restaurants
Cateraars
Bungalowparken
Hotels
Conferentieoorden
Fastfood
pi_126030157
quote:
12s.gif Op vrijdag 3 mei 2013 17:35 schreef FANNvanhetlaatsteuur het volgende:

[..]
...
Dank je! Voor vreemde (grote) steden zal het misschien wel handig zijn. In mijn stad echter zit niets, en het dichtsbijzijnde is een Landal Greenparks. :')
And the druids turn to stone...
pi_126030246
quote:
0s.gif Op vrijdag 3 mei 2013 18:10 schreef Panthera1984 het volgende:

[..]

Dank je! Voor vreemde (grote) steden zal het misschien wel handig zijn. In mijn stad echter zit niets, en het dichtsbijzijnde is een Landal Greenparks. :')
Oh, dat is jammer! :D

Maar er staan ook recepten, misschien heb je daar iets aan :+
  vrijdag 3 mei 2013 @ 18:16:42 #136
167383 Molurus
ex-FOK!ker
pi_126030352
In mijn stad is het zo te zien qua vegetarisch eten ook niet veel soeps.

Maar dat laat ik met alle liefde over aan marktwerking. :Y)
pi_126030681
quote:
0s.gif Op vrijdag 3 mei 2013 18:16 schreef Molurus het volgende:

Maar dat laat ik met alle liefde over aan marktwerking. :Y)
Och, het staat allemaal slechts in de kinderschoenen, maar Vegetarisch eten is in opmars heur... :Y)

http://www.eurest.nl/pers(...)%ABr_op_de_werkvloer

http://eten-en-drinken.in(...)che-restaurants.html

Komt best allemaal goed. :+
pi_126030737
En dan krijgen we nog dit:

http://www.puurrestaurantweek.nl/

De Puur Restaurant Week is van 3 t/m 9 juni 2013!
Restaurants in het hele land zetten een ‘Puur Menu’ op de kaart met biologisch, Fairtrade en duurzame vis of vegetarisch.

In de supermarkt kun je al kiezen uit een breed assortiment aan h’eerlijke producten die beter zijn voor mens, dier en milieu. Tijdens de Puur Restaurant Week geniet je ook tijdens een avondje uit van de beste ingrediënten die op eerlijke wijze zijn bereid. 'Puur Genieten!'

Duurzame ingrediënten winnen in de horeca aan populariteit. 'Een gerecht met een goed verhaal smaakt beter. Niet alleen omdat het beter voelt, maar ook omdat de herkomst van ingrediënten bepalend is voor de kwaliteit', aldus Ramon Beuk die optreedt als ambassadeur van de Puur Restaurant Week.

De Veldkeuken in Culemborg is winnaar van de titel 'Puurste Restaurant van Nederland 2013'. De winnaars van vorig jaar, Niels en Mirjam Gouda van Restaurant Natuurlijk in Egmond aan Zee, zijn onze nieuwe ambassadeurs. Zij blijven zich inzetten voor nog meer pure gerechten op de menukaart.

De restaurants die op de website staan vermeld doen ook in 2013 weer mee aan de Puur Restaurant Week. En natuurlijk komen daar nog heel veel nieuwe aanmeldingen bij. Een restaurant kan zich eenvoudig aanmelden.

De Puur Restaurant Week wordt georganiseerd door Puur! uit eten en mede mogelijk gemaakt door Oxfam Novib en ASN Bank.
pi_126124808
quote:
0s.gif Op zondag 28 april 2013 23:34 schreef Joris85 het volgende:

[..]

Je had gelijk met je opmerking over fatsoenlijke bronnen hanteren (al mag je mensen wat netter aanspreken), maar hier ga je toch wat kort door de bocht. Welke onmisbare voedingsstoffen kunnen vegetariërs niet binnenkrijgen?
`

Daar heb je wel gelijk in. Ik kan me er alleen ongelofelijk druk om maken dat hier wordt gesuggereerd dat de mens vegetariër is en dat die per definitie gezonder zijn, waarbij al het wetenschappelijk onderzoek dat het tegendeel bewijst aan de kant wordt geschoven op basis van b-kwaliteit websites alsof het de ncbi is.

Verder krijg je als vegetariër problemen met:

- Docosahexaeenzuur en eicosapentaeenzuur, visolievetzuren omega-3-klasse, eerste is essentieel voor oa de hersenen en onderdrukt systemische ontsteking plus tig meer functies in onder andere celmembranen, tweede is pleiotroop en benodigd voor aanmaak en regulatie van tal van hormonen en fysiologische processen. De mens van vroeger waarvan FANNvanhetlaatsteuur denkt dat zij vegetarisch waren, consumeerden dit met een factor 10-20 meer dan de huidige mens in Europa, en is alleen verkrijgbaar door consumptie van zoetwatervis en dierlijk (zee)materiaal dat ergens lager in de voedselketen afhankelijk is van fytoplankton (produceert DHA).
Vegetariërs krijgen dit zonder suppletie niet binnen.

- Cobalamines / B12, weet niet eens waar te beginnen met uitleggen waarom deze stoffen zo belangrijk zijn. De voornaamste functie komt erop neer dat het een essentieel onderdeel is van een biochemische cyclus in het lichaam (samen met folaat) die een product levert dat weer essentieel is voor methyleringsreacties / bij het onderhouden van je DNA.

verder zou ik nog de D-vitaminen kunnen zeggen, maar omdat een groot deel van Nederland toch al marginaal aan vitamine d is (met uitzondering van de zomermaanden) tel ik deze niet mee. Er zijn verder overigens nog meer dan genoeg hersenselectieve voedingsstoffen (jodide, selenium, vitamine a, plus alle voorgenoemde) die voornamelijk uit de voedselketen van zeedieren komt.

Dit is overigens al meerdere keren gemeld, maar men is hier zo overtuigd van het eigen gelijk dat het eigenlijk geen zin heeft om hier te posten.

[ Bericht 0% gewijzigd door boyv op 06-05-2013 12:58:32 ]
pi_126125012
quote:
0s.gif Op maandag 29 april 2013 19:17 schreef FANNvanhetlaatsteuur het volgende:
Dit bewijst dat jullie ongelijk hebben.
Dat ga jij natuurlijk niet toegeven en die andere eh... ''kuch'' meneer ook niet, maar het is
wel een feit dat ook Miljoenen jaren geleden er al Vegetariërs waren.

doei

film :W
Alsjeblieft zeg

Dat was de australopithecus, een voorloper van de homo sapiens sapiens, en was slechts (groten)deels vegetarisch. Net zoals de chimpansee en de bonobo met wie wij 6000000 miljoen jaar geleden een voorouder deelde, waren zij, en nu wij (nog meer) voor enkele essentiële voedingsstoffen nog steeds aangewezen op de consumptie van andere dieren.
De mens uit deze voorouders geëvolueerd tot zijn huidige staat, juist door de consumptie van hoge kwaliteit voedingsstoffen. Hierdoor kon de spijsvertering inleveren op energieverbruik (gebruikt bij ons slechts 15% van het basaalmetabolisme), waardoor de hersenen konden groeien en betere verbindingen konden aanleggen door hoge consumptie van jawel hersenselectieve (essentiële) voedingsstoffen uit dieren!

Hier kom je gewoon niet omheen omdat deze voedingsstoffen zich niet of niet in voldoende mate bevinden in voeding uit planten.

Als ik nou eens terugneem dat ik je debiel heb genoemd, vertel jij mij nou dan waarom ik ongelijk heb? (niet die slagerswebsite aub)
pi_126125035
Ik heb overigens niks gezegd wat ik en anderen al meerdere malen hebben gepost, dus ik ben benieuwd naar het antwoord.
  maandag 6 mei 2013 @ 12:56:02 #142
11736 Ceased2Be
Misantroop
pi_126125059
quote:
0s.gif Op maandag 6 mei 2013 12:55 schreef boyv het volgende:
Ik heb overigens niks gezegd wat ik en anderen al meerdere malen hebben gepost, dus ik ben benieuwd naar het antwoord.
Precies, zeker het B12 stuk zou bij iedere vegetariër al bekend moeten zijn.
pi_126125617
quote:
7s.gif Op vrijdag 3 mei 2013 11:29 schreef SpecialK het volgende:
Ik moet bij deze discussie steeds denken aan dit plaatje:

[ afbeelding ]
Masterlijk stuk was dat ook :7
pi_126131125
quote:
0s.gif Op maandag 6 mei 2013 12:48 schreef boyv het volgende:

[..]

`

Daar heb je wel gelijk in. Ik kan me er alleen ongelofelijk druk om maken dat hier wordt gesuggereerd dat de mens vegetariër is en dat die per definitie gezonder zijn, waarbij al het wetenschappelijk onderzoek dat het tegendeel bewijst aan de kant wordt geschoven op basis van b-kwaliteit websites alsof het de ncbi is.

Verder krijg je als vegetariër problemen met:

- Docosahexaeenzuur en eicosapentaeenzuur, visolievetzuren omega-3-klasse, eerste is essentieel voor oa de hersenen en onderdrukt systemische ontsteking plus tig meer functies in onder andere celmembranen, tweede is pleiotroop en benodigd voor aanmaak en regulatie van tal van hormonen en fysiologische processen. De mens van vroeger waarvan FANNvanhetlaatsteuur denkt dat zij vegetarisch waren, consumeerden dit met een factor 10-20 meer dan de huidige mens in Europa, en is alleen verkrijgbaar door consumptie van zoetwatervis en dierlijk (zee)materiaal dat ergens lager in de voedselketen afhankelijk is van fytoplankton (produceert DHA).

- Cobalamines / B12, weet niet eens waar te beginnen met uitleggen waarom deze stoffen zo belangrijk zijn. De voornaamste functie komt erop neer dat het een essentieel onderdeel is van een biochemische cyclus in het lichaam (samen met folaat) die een product levert dat weer essentieel is voor methyleringsreacties / bij het onderhouden van je DNA.

verder zou ik nog de D-vitaminen kunnen zeggen, maar omdat een groot deel van Nederland toch al marginaal aan vitamine d is (met uitzondering van de zomermaanden) tel ik deze niet mee. Er zijn verder overigens nog meer dan genoeg hersenselectieve voedingsstoffen (jodide, selenium, vitamine a, plus alle voorgenoemde) die voornamelijk uit de voedselketen van zeedieren komt.

Dit is overigens al meerdere keren gemeld, maar men is hier zo overtuigd van het eigen gelijk dat het eigenlijk geen zin heeft om hier te posten.
Ik las net "Evidence for the unique function of docosahexaenoic acid during the evolution of the modern hominid brain."
We suggest that the evolution of the large human brain depended on a rich source of DHA from the land/water interface.
The richest source of DHA is the marine food chain, while the savanna environment offers very little of it. Consequently Homo sapiens could not have evolved on the savannas.

In hoeverre is die theorie aanvaard? Vind niet meteen bronnen waarin expliciet gezegd wordt dat insecten een evenwaardige bron voor EPA en DHA zijn, maar ik kom uitspraken tegen als "the predominant type of fatty acids is long chain polyunsaturated, especially omega-3.".
Mieren en termieten zijn overvloedig aanwezig, als de larven/poppen ervan de noodzakelijke voedingsstoffen bevatten zou het een realistisch alternatief vormen. Termieten zijn tevens de ideale B12 bron.
pi_126131526
Aan de andere kant zou je wel kunnen zeggen dat een vegetarisch dieet met suppletie van de essentiële voedingsstoffen over het algemeen gezonder is dan een huidig Europees vleesrijk dieet. Dit heeft echter niks te maken met het 'slecht zijn' van vlees, wat niet waar is, maar met de kwaliteit van het vlees uit onze stallen.

Het zogenaamd biologische vlees van een biologische koe is bijvoorbeeld niets meer dan een verkooptruuk. Onze koe (bos taurus) is per definitie niet biologisch omdat het een gedomesticeerde soort is. Een echt 'biologisch' rund, zoals die rondtrekken op de Afrikaanse savanne, heeft een totaal andere samenstelling van zijn vetweefsel en met name de vetzuursamenstelling en gehaltes hiervan. Consumptie van producten van deze koe (bloed, melk, vet, vlees inclusief organen) door de lokale bevolking resulteert in een andere opname van voedingsstoffen dan consumptie van de producten van onze koe.

Dat laatste wordt versterkt doordat voedingsstofrijke organen in veel andere samenlevingen wél tot het dieet behoren, terwijl het hier als vies in de afvalbak beland of soms nog als extraatje aan de kat wordt gegeven. In samenlevingen met alfa-mannen bij mensen en andere dieren krijgt (of eist) de alfa-man ook het meest voedingstofrijke orgaan, wat zich misschien nog het best toont bij een roedel wolven die eerst de beste delen opeet, waarbij de alfa als eerst aan het hart en de lever begint.

Bij mensen in Europa (en andere westerse samenlevingen) is de consumptie van vlees in het dieet gewoon compleet ontspoort door de ontwikkeling van (graan)krachtvoer, additieven, massateelt en het gewoon niet weten wat goed voor het eigen lichaam is, omdat men het blijkbaar niet belangrijk vindt om hier zelf over na te denken. En dus kopen en eten mensen gewoon wat ze lekker vinden, in de supermarkt, wat zwaar beïnvloed is door de industrie door additie van zoetstoffen, aroma's en smaakversterkers die misschien beter bekend staan als de ellenlange lijst van E-nummers.
pi_126132478
quote:
0s.gif Op vrijdag 3 mei 2013 18:16 schreef Molurus het volgende:
Als Vlaming ben ik het daar volledig mee eens. :+
pi_126133013
quote:
0s.gif Op maandag 6 mei 2013 15:31 schreef meth1745 het volgende:

[..]

Ik las net "Evidence for the unique function of docosahexaenoic acid during the evolution of the modern hominid brain."
We suggest that the evolution of the large human brain depended on a rich source of DHA from the land/water interface.
The richest source of DHA is the marine food chain, while the savanna environment offers very little of it. Consequently Homo sapiens could not have evolved on the savannas.

In hoeverre is die theorie aanvaard? Vind niet meteen bronnen waarin expliciet gezegd wordt dat insecten een evenwaardige bron voor EPA en DHA zijn, maar ik kom uitspraken tegen als "the predominant type of fatty acids is long chain polyunsaturated, especially omega-3.".
Mieren en termieten zijn overvloedig aanwezig, als de larven/poppen ervan de noodzakelijke voedingsstoffen bevatten zou het een realistisch alternatief vormen. Termieten zijn tevens de ideale B12 bron.
Dat weet ik eerlijk gezegd niet helemaal zeker, maar geef het wel een hoge waarschijnlijkheid als ik dat zo mag zeggen. Het klopt dat de genoemde stoffen voorkomen in veel waterleven, in hogere concentraties dan elders zoals bij landleven.

Een andere theorie die rondgaat waarom de mens niet op de savanne is geëvolueerd, is omdat de mens nou niet echt een topjager is en vrijwel alle dieren op de savanne sneller zijn, waardoor het gewoon extreem moeilijk is om op de savanne dagelijks jezelf van voedsel te voorzien (gaat nu nog steeds op). Verder ondersteunt onderzoek naar locaties van vroegere samenlevingen het idee wel dat men voornamelijk aan een land-water-klimaat zat, wat ook logisch is gezien de mens voor thermoregulatie (via zweten) meermaals dagelijks afhankelijk is van een bron van vers zoet water in de nabije omgeving. Over het algemeen biedt een locatie aan het water meer voordelen dan het overleven op een steppe of savanne, maar je zult ongetwijfeld wel een uitzondering vinden hierop.

Wat er in larven en termieten zit weet ik niet. Het is wel een interessant om te onderzoeken omdat er complete bevolkingsgroepen al enorm lang van leven en die blijkbaar ook nog gezond zijn, al heb ik geen idee wat hun verdere dieet inhoudt. Ik hoor wel vaker dat het sowieso een rijke bron aan proteïne is, dus het zou in principe verwerkt kunnen worden tot bijvoorbeeld gehaktbal en als (echte) vleesvervanger kunnen dienen.
Er zijn bepaalde wormen en schimmels die bijvoorbeeld ook DHA of EPA aan kunnen maken, maar slechts mondjesmaat (net als wij) waardoor je bulkhoeveelheden zult moeten kweken voor minimale productie. Wel hebben ze in Japan al geëxperimenteerd met een genetisch gemodificeerde plant om EPA te produceren, en zijn er al algen verkrijgbaar waar DHA in zit. Deze algen zijn in principe de organismen die DHA zelf produceren in zeer hoge concentratie, en zit je hiermee direct bij de bron en nog vegetarisch ook :)

toevallig vorige maand:
Production of EPA and DHA in aquatic ecosystems and their transfer to the land.
pi_126133618
quote:
Was me al een bericht uit Siberië opgevallen, "Enrich Your Diet with Omega-3 Fatty Acids from Dragon Flies"
According to Russian researchers, dragon flies play a major role in transfer of nutrients, essential for terrestrial dwellers, from water to the shore.
http://russia-ic.com/education_science/breakthrough/1430
Libellen zijn niet meteen het eerste waar ik bij Siberië aan denk.
pi_126143161
quote:
0s.gif Op maandag 6 mei 2013 12:54 schreef boyv het volgende:

[..]

Als ik nou eens terugneem dat ik je debiel heb genoemd, vertel jij mij nou dan waarom ik ongelijk heb? (niet die slagerswebsite aub)
Ja hoor dat wil ik best doen.

Dit waren je vragen geloof ik?

quote:
Je vraag is dus eigenlijk hoe komt een Vegetariërs aan zijn benodigde Omega 3 vetzuren?

Je zou het heel simpel kunnen houden en Omega 3 Viscapsules kunnen slikken.
Dat doe ik trouwens, want sommige Vegetariërs eten wel eens vis, ik ook wel eens maar dat
is zo weinig dat dat alsnog te weinig zijn om genoeg Omega 3 binnen te krijgen voor mij persoonlijk, aangezien ik een nogal kieskeurige (vis)eter ben en bijna niks lust, óók toen ik nog geen Vegetariër was slikte ik die capsules dus al. Maar dit terzijde, wat het gaat hier niet over mij persoonlijk.

Ik hoor al geroep in de verte dat dat niet eerlijk zou zijn want dan ''gebruiken'' we toch vissen...
Met dit argument zullen vooral de Veganisten om de oren worden geslagen, maar gelukkig zijn er ook Vegetarische Omega 3 Capsules, deze zijn 100% Plantaardig, dus ook Veganisten hoeven geen probleem te hebben met een tekort aan Omega 3. https://www.flinndal.nl/p(...)1goAjQ#product-usage

Als je geen capsules wilt gebruiken zou je je benodigde 3 gram linoleenzuur per dag kunnen halen
uit o.a. ongeveer 35 gram walnoten OF 30 gram koolzaadolie OF 5,5 gram lijnzaadolie moeten gebruiken. Eén eetlepel olie weegt 10 gram, dus dat komt neer op ongeveer een halve eetlepel lijnzaadolie OF 3 eetlepels koolzaadolie.

quote:
Vitamine B12 is een belangrijk vitamine om op te letten voor vegetariërs en veganisten, omdat het alleen voorkomt in dierlijke producten als vlees, vis, zuivel en eieren. Als vegetariër kun je voldoende vitamine B12 uit zuivel en eieren halen. Als veganist moet je een vitamine B12 supplement slikken.

quote:
Hoe je erbij komt dat Vegetariërs een chronisch vitaminetekort oplopen is mij een raadsel, Vegetariërs hoeven in principe
geen extra vitamines of mineralen te gebruiken, mits ze voldoende en gevarieerd genoeg eten.

Ik zal er als voorbeeld ééntje uitkiezen die je hierboven noemt en dat is Vitamine A.
Jij zegt deze komt voornamelijk uit de voedselketen van zeedieren, dus hoe komen Vegetariërs én Veganisten
in dit geval aan hu Vitamine A.

Wel nu...

Bèta-caroteen (pro-vitamine A) wordt in het lichaam omgezet in vitamine A.
Het zorgt, net als vitamine A, voor een goede weerstand en is erg belangrijk voor het gezichtsvermogen, maar ook voor gezonde botten, tanden, huid en voor de groei.
Er zijn aanwijzingen dat bèta-caroteen anti-oxidatieve eigenschappen heeft en de lichaamscellen beschermt tegen vrije radicalen. Vrije radicalen zijn stoffen die schade aan cellen kunnen veroorzaken.

Waar zit het in?
Bèta-caroteen komt voor in (donker)groene bladgroente, zoals spinazie, en in koolsoorten. Ook wortelen bevatten erg veel bèta-caroteen, net als mango's en mandarijnen. Bèta-caroteen geeft de karakteristieke kleur aan oranje en gele groenten en fruit.

Ik hoop hiermede al je vragen naar tevredenheid te hebben beantwoord?
pi_126143523
Jazeker, je bevestigt er zelf mee dat een vegetarisch dieet an sich niet voldoet aan de voedingsnormen :)
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')