Ook ABN weet dat het nog wel eens moeilijk kan blijken om aan fysiek goud te raken en dekt vast een risico af.quote:
Je hebt het nu over papieren contracten hè. Daar zit zeker een trend in, maar die zegt niet alles over de vraag naar fysiek goud. Voor wat centrale banken betreft zit die laatste in elk geval in een stevige uptrend, en dat kan best nog even zo blijven.quote:Op dinsdag 26 maart 2013 11:21 schreef pikinhand het volgende:
Goud zit sinds 2011 in een downtrend. Die hele goudhype is een bubble, veroorzaakt door handelaren die het wel zien zitten om 10% marge te halen op verkoop van fysiek goud aan naieve particulieren die zich laten misleiden met praatjes over ineenstorting van de wereldeconomie en afschaffen van geld.
Maandag na het cyprusaccoord daalde het dus meteen flink, herstelde wat door onhandige opmerkingen van Dijsselbloem, maar gaat nu weer gewoon verder met dalen. De 1550 komt in zicht.
Misschien ontstaat er de komende jaren nog eens een run op fysiek goud; een goldrun in plaats van een bankrun. Misschien is die goldrun achter de schermen al bezig, dat is lastig te zien als buitenstaander.quote:Op dinsdag 26 maart 2013 11:27 schreef GoedeVraag het volgende:
[..]
Je hebt het nu over papieren contracten hè. Daar zit zeker een trend in, maar die zegt niet alles over de vraag naar fysiek goud. Voor wat centrale banken betreft zit die laatste in elk geval in een stevige uptrend, en dat kan best nog even zo blijven.
Heeft er niets mee te maken. Vroeger was ABN eigenaar van de HBU in R'dam, de enige bank met goudloket voor particulieren. Die kon fysieke opnames voor ze regelen. Door de nationalisering heeft ABN de HBU moeten afstoten aan Deutsche Bank, die op zijn beurt de goudactiviteiten staakt. En zodoende kan ABN deze dienst niet meer aanbieden.quote:Op dinsdag 26 maart 2013 10:22 schreef GoedeVraag het volgende:
Ook ABN weet dat het nog wel eens moeilijk kan blijken om aan fysiek goud te raken en dekt vast een risico af.
Heb je daar een bron voor? Ik vroeg dit al eerder, maar bij mijn weten is goud altijd vrij van omzetbelasting (BTW) geweest en heeft de invoering van de euro daar niets aan veranderd.quote:Op dinsdag 26 maart 2013 10:19 schreef GoedeVraag het volgende:
Ff gefixed. De btw op goud is voorafgaand aan de introductie van de euro afgeschaft en komt niet meer terug.
Ook na die overname werd nog fysieke uitlevering aangeboden. Pas deze maand is die brief er uit gegaan. Aangezien de achterliggende motieven daar niet in vermeld staan blijft het speculeren natuurlijk, maar ik acht mijn aanname niet onwaarschijnlijk.quote:Op dinsdag 26 maart 2013 15:41 schreef dvr het volgende:
[..]
Heeft er niets mee te maken. Vroeger was ABN eigenaar van de HBU in R'dam, de enige bank met goudloket voor particulieren. Die kon fysieke opnames voor ze regelen. Door de nationalisering heeft ABN de HBU moeten afstoten aan Deutsche Bank, die op zijn beurt de goudactiviteiten staakt. En zodoende kan ABN deze dienst niet meer aanbieden.
http://www.europa-nu.nl/i(...)ing_wijziging_van_dequote:Heb je daar een bron voor? Ik vroeg dit al eerder, maar bij mijn weten is goud altijd vrij van omzetbelasting (BTW) geweest en heeft de invoering van de euro daar niets aan veranderd.
Deutsche Bank heeft vorige zomer aan zijn klanten laten weten dat ze het goudloket aan het Coolsingel dichtgooien. Ik neem aan dat ze hun verplichtingen aan ABN(-klanten) nog even zijn nagekomen, maar het is logisch dat ze zo'n marginale activiteit niet blijven handhaven alleen voor dat kleine groepje girale goudbeleggers. Vroeger was het misschien nog lucratief, maar toen hadden ze practisch een monopoliepositie in Nederland voor wie goudbaren zocht. De afgelopen jaren zijn er veel aanbieders bijgekomen.quote:Op dinsdag 26 maart 2013 15:51 schreef GoedeVraag het volgende:
Ook na die overname werd nog fysieke uitlevering aangeboden. Pas deze maand is die brief er uit gegaan. Aangezien de achterliggende motieven daar niet in vermeld staan blijft het speculeren natuurlijk, maar ik acht mijn aanname niet onwaarschijnlijk.
Dank! Die kon ik op wetten.nl niet vinden.quote:
Nee, dat kwam alleen voort uit mijn herinnering dat je vroeger bij bijna iedere bank goud kon kopen (er stond dan zo'n vitrinekastje met baartjes en munten), wat niet al te aantrekkelijk zou zijn geweest als je er BTW over moest betalen. Maar als ik het nu goed zie, werd destijds de margeregeling toegepast zodat je in de praktijk waarschijnlijk maar een kleine opslag betaalde. Hoe dan ook dank voor de gedocumenteerde correctie!quote:Heb je een bron waaruit blijkt dat goud voor 1998 ook al vrijgesteld was van btw?
Thanks,quote:Op dinsdag 26 maart 2013 10:19 schreef GoedeVraag het volgende:
[..]
Ff gefixed. De btw op goud is voorafgaand aan de introductie van de euro afgeschaft en komt niet meer terug.
In een goudzaak, contant geld meenemen en voor max ik meen 10k kopen.quote:Op maandag 1 april 2013 16:43 schreef N.I.M.B.Y. het volgende:
Maar hoe koop je goud zonder dat dit aan de belastingdienst* en/of andere instanties wordt doorgegeven?
Dit omdat je het beter zelf in je bezit kan hebben en niet in een bankkluis want als shit de ventilator raakt kom je dus never nooit meer bij je goud als het in een bank ligt.
* Ja ook bij de belastingdienst werken mensen die gegevens zouden kunnen doorverkopen aan roofovervallers alles voor geld niet waar(Het roven is de belastingdienst tenslotte niet vreemd)
* * Geen fraude oproep maar bezorgdheid vanwege inbraak en/of overvalrisico!
Bij o.a. The Silver Mountain kun je inderdaad min of meer anoniem cash tot zo'n 10k aan goud kopen.quote:Op maandag 1 april 2013 18:44 schreef WammesWaggel het volgende:
[..]
In een goudzaak, contant geld meenemen en voor max ik meen 10k kopen.
Soms moet je extra toeslag betalen bij een cash betaling.
De roverheid is sowieso niet een partij die je kunt vertrouwen; al je bezit is vrij spel zo lijkt het inmideels (Dijsselbloem gaf alleen maar toe wat de stand van zaken is). Inbraakrisico is voroal een kwestie van het niet rondbazuinen dat je PM's thuis hebt liggen lijkt me. Een bankkluis is inderdaad ook een dubieuze optie; we hebben in de UK al een incidentje gehad waarbij in het kader van drugshandelbestrijding kluisjes werden opgengetrokken door de overheid.quote:Op maandag 1 april 2013 16:43 schreef N.I.M.B.Y. het volgende:
Maar hoe koop je goud zonder dat dit aan de belastingdienst* en/of andere instanties wordt doorgegeven?
Dit omdat je het beter zelf in je bezit kan hebben en niet in een bankkluis want als shit de ventilator raakt kom je dus never nooit meer bij je goud als het in een bank ligt.
* Ja ook bij de belastingdienst werken mensen die gegevens zouden kunnen doorverkopen aan roofovervallers alles voor geld niet waar(Het roven is de belastingdienst tenslotte niet vreemd)
Lucht dat wegloopt, goud is gewoon onderdeel van de totale zeepbel.quote:
Lijkt me eerlijk gezegd ook niet meer dan logisch, want wat voor waarde is toegevoegd aan een staaf goud? Bij sieraden ligt dat anders.quote:Op dinsdag 26 maart 2013 16:33 schreef dvr het volgende:
Nee, dat kwam alleen voort uit mijn herinnering dat je vroeger bij bijna iedere bank goud kon kopen (er stond dan zo'n vitrinekastje met baartjes en munten), wat niet al te aantrekkelijk zou zijn geweest als je er BTW over moest betalen. Maar als ik het nu goed zie, werd destijds de margeregeling toegepast zodat je in de praktijk waarschijnlijk maar een kleine opslag betaalde. Hoe dan ook dank voor de gedocumenteerde correctie!
Hun core business uiteraard.quote:Op maandag 1 april 2013 16:43 schreef N.I.M.B.Y. het volgende:
(Het roven is de belastingdienst tenslotte niet vreemd)
Oja want dat is geen bubble.quote:Op woensdag 3 april 2013 19:33 schreef piepeloi55 het volgende:
[..]
Lucht dat wegloopt, goud is gewoon onderdeel van de totale zeepbel.
Je had allang moeten overstappen naar Bitcoin.
Niet dat ik fraude promoot, maar als je 1x per maand zo'n coin shop binnen loopt, een gouden munt koopt en die in een kluis in je kruipruimte stopt, komt de belastingdienst daar niet achter lijkt me.quote:Op maandag 1 april 2013 16:43 schreef N.I.M.B.Y. het volgende:
Ben je mal dan gaat mijn partner er vandoor met mijn gouden munten ..quote:Op woensdag 3 april 2013 23:54 schreef monkyyy het volgende:
[..]
Niet dat ik fraude promoot, maar als je 1x per maand zo'n coin shop binnen loopt, een gouden munt koopt en die in een kluis in je kruipruimte stopt, komt de belastingdienst daar niet achter lijkt me.
En vertel dat natuurlijk niemand, behalve je partner.
Dat is inprincipe hoe je zoiets doet idd.quote:Op woensdag 3 april 2013 23:54 schreef monkyyy het volgende:
[..]
Niet dat ik fraude promoot, maar als je 1x per maand zo'n coin shop binnen loopt, een gouden munt koopt en die in een kluis in je kruipruimte stopt, komt de belastingdienst daar niet achter lijkt me.
En vertel dat natuurlijk niemand, behalve je partner.
Bedoel je dat je zo'n persoonlijk kluisje in een bankfiliaal niet ziet zitten ?quote:Op maandag 1 april 2013 16:43 schreef N.I.M.B.Y. het volgende:
In China kan je nog gewoon goud kopen in de bank, een vitrine met baartjes van 2 gram tot en met een 1 kg.quote:Op dinsdag 26 maart 2013 16:33 schreef dvr het volgende:
[..]
Nee, dat kwam alleen voort uit mijn herinnering dat je vroeger bij bijna iedere bank goud kon kopen (er stond dan zo'n vitrinekastje met baartjes en munten), wat niet al te aantrekkelijk zou zijn geweest als je er BTW over moest betalen. Maar als ik het nu goed zie, werd destijds de margeregeling toegepast zodat je in de praktijk waarschijnlijk maar een kleine opslag betaalde. Hoe dan ook dank voor de gedocumenteerde correctie!
klopt maar daar sporen ze de bevolking zoveel mogelijk aan om goud en zilver te kopen. (bijna dwangmatig zelfs)quote:Op zondag 7 april 2013 08:57 schreef Sparqq het volgende:
[..]
In China kan je nog gewoon goud kopen in de bank, een vitrine met baartjes van 2 gram tot en met een 1 kg.
Bestaan die zwakzinnigen trouwens echt of zitten ze gewoon lol te trappen?quote:Op woensdag 10 april 2013 17:56 schreef Volatility het volgende:
Here We Go: Cyprus To Sell ¤400 Million In Gold, About 75% Of Its Total Holdings, To Finance Part Of Its Bailout
Submitted by Tyler Durden on 04/10/2013 - 10:38 Curious why every bank and their grandmother, and most recently Goldman today, has been lining up to push the price of gold as low as possible? Here's why:
CYPRUS TO SELL 400 MLN EUROS WORTH OF GOLD RESERVES TO FINANCE PART OF ITS BAILOUT - TROIKA DOCUMENTS - RTRS
Or about 10 tons of gold. But... the bailout was prefunded and there was no need to provide any additional cash? What happened: was the deposit outflow discovered to have been even greater than the worst case scenario and thus Cyprus needed even more cash? As for the buyers? We will venture a guess: central banks buying at the lows.
Finally: congratulations Cypriots. You are now handing over your gold for the one time, unbeatable opportunity to remain a vassal state to the Eurozone. But at least you have your ¤ 10.000.000.000,00.
ZH
Welke: van Zerohedge of van Cyprus?quote:Op woensdag 10 april 2013 18:22 schreef rsfxrs020 het volgende:
[..]
Bestaan die zwakzinnigen trouwens echt of zitten ze gewoon lol te trappen?
http://presscore.ca/2012/(...)nacial-collapse.htmlquote:Op zondag 7 april 2013 05:52 schreef jaco het volgende:
[..]
Bedoel je dat je zo'n persoonlijk kluisje in een bankfiliaal niet ziet zitten ?
De overheid zou die dan stuk voor stuk moeten openbreken op zoek naar goud. Die kluisjes worden bovendien ook voor kontrakten, familiefoto's, persoonlijke spulletjes etc gebruikt. Dat zou dan allemaal overhoop gehaald worden en een enorme vertrouwenscrisis veroorzaken. Het lijkt mij een uiterste noodgreep, zeker van een moderne en democratisch gekozen regering. Zo'n maatregel zou waarschijnlijk ook een reaktie zijn op allerlei andere bizarre ontwikkelingen en zodoende een tijdje 'in de lucht hangen', zodat je dan waarschijnlijk wel tijd hebt om een andere oplossing voor je goud te zoeken.
Deze bron kwam op mij niet als betrouwbaar over en ik heb zelf even op 'Operation Rize' gezocht via Google. Dit lijkt inderdaad gebeurd te zijn. Zoals DVR al aangeeft was het doelwit een particulier kluisjesbedrijf met een dubieuze klantenkring. De kluisjes zijn opengebroken naar aanleiding van een criminele zaak. De eigendommen van de box houders die niets met deze zaak te maken hadden, zijn gewoon teruggegeven. De les hieruit is om je goudcertificaat ergens anders te bewaren.quote:Op woensdag 10 april 2013 21:50 schreef FredericBastiat het volgende:
[..]
http://presscore.ca/2012/(...)nacial-collapse.html
zou fantastisch zijn als trolls gebanned wordenquote:Op vrijdag 12 april 2013 22:28 schreef Good_Luck het volgende:
Wauw, zou toch fantastisch zijn als goud gratis zou worden. Dat mensen het langs de kant van de weg zouden dumpen. dat je mensen zou moeten betalen om het op te komen halen.
Dat klopt, maar het schept wel een precedent. Wat gaat men doen wanneer er echt sprake is van paniek? En zo ver staat dit niet af van wat men nu met het niet bestaande garantiestelsel heeft laten zien.quote:Op donderdag 11 april 2013 01:14 schreef dvr het volgende:
Dat verhaal klopt, maar het betrof daadwerkelijk een crimineel bedrijf dat zijn kluizen opzettelijk aan criminelen verhuurde zodat ze er hun buit, zwart geld, beleggingsobjecten, wapens en bewijs- en afpersmateriaal in kwijtkonden. Voldoende grond voor een inval dus. Bij een reguliere bank hebben ze zo'n grond niet.
En ondertussen stijgen de aandelenkoersen op de beurs. En dat terwijl er vrijwel niets positiefs te melden valt. Ik kan me niet aan de indruk onttrekken dat men met alle macht probeert daar de lucht in te houden door alle andere beleggingsopties onderuit te halen. Wanneer je kijkt hoe hard het omlaag gaat met goud en zilver ziet het er erg georchestreerd uit.quote:Op vrijdag 12 april 2013 19:33 schreef Volatility het volgende:
Ik ga fokking dood met die prijzen.
Sept 2006 flink in fysiek goud gestapt - September 2011 eruit =![]()
Toen tijdje niks.
Toen nog groter December 2012 vol erin gestapt. Nu =
Waarom?quote:Op maandag 15 april 2013 11:57 schreef piepeloi55 het volgende:
Bullshit, zie o.a. de uitleg van Selang.
Dat was mij ook al langer duidelijk, daar is nog een pittige discussie over geweest in deze reeks waarbij wij niet de 'beste' vriendjes van de goldbugs waren.quote:Op maandag 15 april 2013 12:07 schreef SeLang het volgende:
Ik heb altijd gezegd dat de meeste goud "beleggers" gewoon momentumtraders zijn en de beweging van de laatste paar dagen lijkt dat te bevestigen.
Op wat voor manier gezien? In relatie tot de gemiddelde prijs? In relatie tot de uitstaande geldhoeveelheid? Iets anders?quote:Op maandag 15 april 2013 12:42 schreef LXIV het volgende:
Wat zou historisch gezien nu een reeele koers voor goud zijn? Dus dat het langdurig inflatie-neutraal is. $600? $800?
Zou het niet gratis moeten zijn? Je kunt er immers niks mee.quote:Op maandag 15 april 2013 12:42 schreef LXIV het volgende:
Wat zou historisch gezien nu een reeele koers voor goud zijn? Dus dat het langdurig inflatie-neutraal is. $600? $800?
Er valt geen prijskaartje op goud te plakken omdat het geen rendement heeft. Toch zie je dat goud de afgelopen 140 jaar min of meer met de inflatie mee is gestegen. Als je die langjarige trend als ' waarheid' neemt, en de enorme stijging in de goudprijs van de afgelopen 14 jaar daar vanaf haalt, dan kom je op 300-400 euro.quote:Op maandag 15 april 2013 12:44 schreef GoedeVraag het volgende:
[..]
Op wat voor manier gezien? In relatie tot de gemiddelde prijs? In relatie tot de uitstaande geldhoeveelheid? Iets anders?
Je kunt er best wel iets mee, want het is een goede geleider en bovendien niet-corrosief. Maar die industriele waarde staat in geen verhouding tot de prijs.quote:Op maandag 15 april 2013 12:44 schreef Good_Luck het volgende:
[..]
Zou het niet gratis moeten zijn? Je kunt er immers niks mee.
Als je de thesis van de goldbugs zelf volgt (goud is "waardevast") dat zou dat in de range $200-$660 moeten liggen.quote:Op maandag 15 april 2013 12:42 schreef LXIV het volgende:
Behalve dan dat centrale banken met veel goud meer of minder reserves hebben. Een goudprijs van 10k zou bovendien de dollarreserves in een andere ligt stellen dan een van 100.quote:Op maandag 15 april 2013 12:53 schreef SeLang het volgende:
[..]
Als je de thesis van de goldbugs zelf volgt (goud is "waardevast") dat zou dat in de range $200-$660 moeten liggen.
Zie dit topic.
Ga maar na: wat zijn de gevolgen als de goudprijs morgen $100 is. Of $10000? Er verandert dan bijna niets in de wereld.
Op basis van welke data/periode doe je dat dan?quote:Op maandag 15 april 2013 12:50 schreef LXIV het volgende:
Als je die langjarige trend als ' waarheid' neemt, en de enorme stijging in de goudprijs van de afgelopen 14 jaar daar vanaf haalt, dan kom je op 300-400 euro.
Waarom heb je dat goud gekocht? Als de reden daarvoor nog intact is dan hou je het, anders niet. Zo simpel is datquote:Op maandag 15 april 2013 13:55 schreef xaban06 het volgende:
Wat is slim om te doen. Ik heb ongeveer 10.000 euro aan goud. Verkopen? Bewaren? Heb het geld niet nodig. Zal het over 10 jaar meer waard zijn, of is dat gewoon totaal niet te voorspellen?
Gekregen.quote:Op maandag 15 april 2013 14:02 schreef SeLang het volgende:
[..]
Waarom heb je dat goud gekocht? Als de reden daarvoor nog intact is dan hou je het, anders niet. Zo simpel is dat
Er is echt geen hond die kan voorspellen waar dat over 10 jaar staat.
Als je er zelf geen visie over hebt dan zou ik direct tegen actuele marktwaarde verkopen. Je wilt geen positie hebben in iets dat je niet begrijpt.quote:
Ik heb een schuin oog geworpen op de grafiek in de OP:quote:Op maandag 15 april 2013 13:35 schreef GoedeVraag het volgende:
[..]
Op basis van welke data/periode doe je dat dan?
quote:Hey guys I am having a really tough day. As most of you already know, I am living abroad in Cyprus but have been heavily invested in the virtual Gold market. All of my money has been in there for the past ~1 years, (I am talking life savings, retirement money from 401k I borrowed against myself, and equity from my home). I don't want to get into numbers because I am completely shaken right now, but I invested around the highs of 1700 and I woke up to find all my holdings liquidated. I don't know what to do, this is a sad sad day. I am not even sure how to break it to my wife that I lost so much of our money and money we didn't even have; we still have tremendous outstanding debts, what a way to live in your 60's. I know it's good to vent, but it's beyond this right now, thanks for being here for me fellas.
Eigen schuld en dergelijke, maar het blijft triest hoe centrale banken dit soort gedrag actief stimuleren. Politici hebben er ook een handje naar met gelul over belasten van "dood geld" en dat soort onzin. Je moet helemaal niet willen dat mensen van in de 60 met hun pensioen gaan lopen gokken.quote:
Wat moet je, met een inflatie van 2%, vermogensbelasting van 1,2% en een rente van 1,8%.quote:Op maandag 15 april 2013 15:45 schreef SeLang het volgende:
[..]
Eigen schuld en dergelijke, maar het blijft triest hoe centrale banken dit soort gedrag actief stimuleren. Politici hebben er ook een handje naar met gelul over belasten van "dood geld" en dat soort onzin. Je moet helemaal niet willen dat mensen van in de 60 met hun pensioen gaan lopen gokken.
Nee.quote:Op maandag 15 april 2013 15:53 schreef Rave_NL het volgende:
Ik heb mij eigenlijk nooit verdiept in het beleggen in goud, maar is het überhaupt verstandig om daar nu mee te beginnen als ik dit zo lees?
Neequote:Op maandag 15 april 2013 15:53 schreef Rave_NL het volgende:
Ik heb mij eigenlijk nooit verdiept in het beleggen in goud, maar is het überhaupt verstandig om daar nu mee te beginnen als ik dit zo lees?
Je kan je er altijd in verdiepen. Om nou maar lukraak te gaan beleggen vanwege een daling is denk ik nooit slim.quote:Op maandag 15 april 2013 15:53 schreef Rave_NL het volgende:
Ik weet niet of je op die manier 'mag' kijken. Goud is lang geld geweest (of daar direct aan gekoppeld). Pas sinds 1971 is de dollar niet meer inwisselbaar voor goud en pas sinds 1998 (evt. 1974) staat goud tegen marktprijzen op de balans van een een centrale bank.quote:Op maandag 15 april 2013 15:12 schreef LXIV het volgende:
[..]
Ik heb een schuin oog geworpen op de grafiek in de OP:
[ afbeelding ]
Dan zie je dat de goudprijs eigenlijk gewoon de inflatie volgt In ieder geval de afgelopen 140 jaar. Met uitschieters va 6x daarboven.
Dat is waar. Maar opmerkelijk genoeg bleef het wel rond die koers hangen.quote:Op maandag 15 april 2013 16:17 schreef GoedeVraag het volgende:
[..]
Ik weet niet of je op die manier 'mag' kijken. Goud is lang geld geweest (of daar direct aan gekoppeld). Pas sinds 1971 is de dollar niet meer inwisselbaar voor goud en pas sinds 1998 (evt. 1974) staat goud tegen marktprijzen op de balans van een een centrale bank.
Verdien dan daar aan, als je denkt dat het niet klopt!quote:Op maandag 15 april 2013 17:23 schreef monkyyy het volgende:
De actuele koers voor zilver is ¤574 per kilo, maar als je een kilo zilverbaar wil kopen betaal je mooi ¤747,50.
30% premium.
De ekte, ekte goudbug is alleen maar blij met een koerscrash. Wat zijn salaris in goud gaat alleen maar omhoog! En aangezien geld toch geen werkelijke duurzame waarde heeft en zo snel mogelijk omgezet moet worden in goud, is dit enkel een buitenkans. Op naar de $10!quote:Op maandag 15 april 2013 17:53 schreef SeLang het volgende:
Sja, dat krijg je met die extreem lage rentes in combinatie met lage volatiliteit. Dan zit iedereen tot aan z'n oogballen geleveraged en als er dan wat prijsbeweging komt dan krijg je dit soort liquidatieverkopen.
De echte die-hards (en doordachte) goldbugs zullen zich overigens niet van hun stuk laten brengen want er verandert niets aan hun beleggingscase voor goud. Echter, zij zijn niet degenen die de prijs bepalen. Iemand die in 1995 een baar goud kocht en die braaf in de kluis laat liggen als hedge tegen een toekomstig armageddon "bestaat" in feite helemaal niet voor de goudmarkt.
Een deel van de hype Middelkoop muntjes kopers zal zich wellicht zorgen maken maar ook die zie ik nog niet massaal liquideren want die muntjes lenen zich daar niet voor.
Echter, de ETF/ Goldmoney/ Bullionvault etc kopers kunnen makkelijk en snel liquideren en een deel zal dat ook doen. Een groot deel hiervan zijn gewoon momentumtraders. En als die fondsen leegstromen moeten ze fysiek goud verkopen om de uitstroom te matchen.
Dit is een mooie gelegenheid om te kijken op welke zilver- en goudhandelaren je kunt bouwen, en op welke niet. Handelaren die nu geen fysiek metaal in voorraad hebben of die niet meer voor een redelijke prijs willen inkopen, omdat ze bang zijn voor mogelijk waardeverlies daarvan, hebben hun zaakjes niet op orde. En op hun kun je ook niet rekenen wanneer de aankomende hausse in edelmetalen over x aantal jaren weer voorbij is en je je positie wilt afbouwen.quote:Op maandag 15 april 2013 17:23 schreef monkyyy het volgende:
De actuele koers voor zilver is ¤574 per kilo, maar als je een kilo zilverbaar wil kopen betaal je mooi ¤747,50.
Dat is dus ook onzin. Als je niet weet hoe je aan fysiek goud kunt komen dan koop je een future en laat leveren op expiratie.quote:Op maandag 15 april 2013 18:20 schreef Ludd het volgende:
Leuk moment om in te stappen zou ik als leek zeggen, maar fysiek er momenteel moeilijk als goud/zilver te komen. Qua fysiek is er momenteel meer vraag dan aabod, en dan nog zakken de prijzen zo hard. Ik vind dit maar een vreemde markt.
Ja, en dat maakt je een haterquote:Op maandag 15 april 2013 18:09 schreef piepeloi55 het volgende:
Heb zelf o.a. goud altijd gezien als onderdeel van de bubble [..]
De berichten over de oorzaak van de goudcrush zijn tegenstrijdig. De meest waarschijnlijke, voor nu, is dat een grote Japanse bank of belegger door het dumpen van Japanse bonds in de problemen kwam, en een grote hoeveelheid goud die het als collateral gebruikt had snel moest verkopen om aan contanten te komen. Het ging om 400 ton op vrijdag, dat is een enorme hoeveelheid. Als dat er achter zat, zullen wel meer Japanse banken en beleggers assets aan het verkopen zijn en dat kan inderdaad negatief uitpakken voor bijvoorbeeld aandelen.quote:[..] en heb dan ook het vermoeden dat de ontwikkelingen in commodity land een voorbode kunnen zijn voor meer ellende in o.a. bepaalde obligatiemarkten en aandelenmarkt.
En waarom denkt hij dat? Of denkt hij dat gewoon?quote:Op maandag 15 april 2013 18:32 schreef arjan1212 het volgende:
op de site van de nos een radio interview met een goud specialist van abn amro
die denkt dat goud naar 1000 dollar gaat
als goud naar 1000 dollar gaat, dan ga ik eens wat kopen bij amsterdamgold.com
Misschien zullen aandelen wel omlaag gaan ja. Ik kijk persoonlijk naar de fundametals van individuele bedrijven die ik in m'n portefeuille heb.quote:Op maandag 15 april 2013 17:27 schreef piepeloi55 het volgende:
Die prijzen zullen nog niet zijn bijgewerkt denk ik of de (ongehedgde) voorraad moet eruit. Ben je trouwens niet bang Monky dat een (fors) dalende commodity markt iets zegt over de economie en dat gaat verplaatsen naar aandelenland over een tijdje (lees: waarschuwing)?
Financiële markten volgen geen normaalverdeling maar een "power law", dus hoewel 6 sigma behoorlijk ruig is is het meer een eens per 2 jaar event dan een eens per 2 miljoen jaar event.quote:Op maandag 15 april 2013 18:29 schreef dvr het volgende:
n.b. voor de technici:Ik lees net dat de volatiliteit van goud vandaag zodanig groot was, dat het statistisch slechts ééns in de twee miljoen jaar zou moetenvoorkomen. Er wordt gesproken over een 'six sigma'-event. Zegt mij niets, maar het klinkt indrukwekkend.
Overigens, ik denk ook dat goud naar de $1000 gaat. En naar $10.000.quote:Op maandag 15 april 2013 18:33 schreef LXIV het volgende:
[..]
En waarom denkt hij dat? Of denkt hij dat gewoon?
amsterdamgold is behoorlijk duurquote:Op maandag 15 april 2013 18:32 schreef arjan1212 het volgende:
op de site van de nos een radio interview met een goud specialist van abn amro
die denkt dat goud naar 1000 dollar gaat
als goud naar 1000 dollar gaat, dan ga ik eens wat kopen bij amsterdamgold.com
het is een vrouwquote:Op maandag 15 april 2013 18:33 schreef LXIV het volgende:
[..]
En waarom denkt hij dat? Of denkt hij dat gewoon?
De vraag is zelfs of je op de korte termijn dat er financiële markten zijn realistisch kunt beweren dat zo'n event 1x per 2 miljoen jaar voorkomt. Het zou wel héél toevallig zijn als dat meteen nu (dus binnen 2000 jaar) al plaatsvondquote:Op maandag 15 april 2013 18:33 schreef SeLang het volgende:
[..]
Financiële markten volgen geen normaalverdeling maar een "power law", dus hoewel 6 sigma behoorlijk ruig is is het meer een eens per 2 jaar event dan een eens per 2 miljoen jaar event.
Haha, dan hebben we een andere dfinitie over het woord haat. Ik zie het liever als kritisch/ non-believer.quote:
Dat gevoel heb ik dus ook, al lag de commoditymarkt er al langer niet lekker bij. Goud/zilver is een tijdje de hype geweest, dus zo raar is het imo niet dat deze net iets harder dalen.quote:De berichten over de oorzaak van de goudcrush zijn tegenstrijdig. De meest waarschijnlijke, voor nu, is dat een grote Japanse bank of belegger door het dumpen van Japanse bonds in de problemen kwam, en een grote hoeveelheid goud die het als collateral gebruikt had snel moest verkopen om aan contanten te komen. Het ging om 400 ton op vrijdag, dat is een enorme hoeveelheid. Als dat er achter zat, zullen wel meer Japanse banken en beleggers assets aan het verkopen zijn en dat kan inderdaad negatief uitpakken voor bijvoorbeeld aandelen.
Dat kun je inderdaad niet. Maar goed, het is ook niet relevant omdat financiële markten dus vrij nauwkeurig een power law volgen. Btw, de 1987 was een 25-sigma event. Het heelal is volgens mij nieteens oud genoeg om dat te laten optreden als je een normaalverdeling volgt.quote:Op maandag 15 april 2013 18:36 schreef LXIV het volgende:
[..]
De vraag is zelfs of je op de korte termijn dat er financiële markten zijn realistisch kunt beweren dat zo'n event 1x per 2 miljoen jaar voorkomt. Het zou wel héél toevallig zijn als dat meteen nu (dus binnen 2000 jaar) al plaatsvond
Wat is de fair-value prijs en waarom?quote:Op maandag 15 april 2013 18:48 schreef piepeloi55 het volgende:
Als goud zijn 'fair-value' prijs weer zou bereiken denk ik dat op dat moment veel betere alternatieven zijn die zichzelf vermeerderen (toch een enorme rendements-component op termijn). Maargoed, ik beschouw goud dan ook als onderdeel van de bubble.
Zelf zou ik goud enkel willen bezitten in tijden van uit de hand lopende inflatie en dan alleen tegen een juiste aankooppprijs (dat moet je dus 'voorzien').
Een exacte fair value is niet toe te kennen door een waarderingsgebrek, echter kan ik me wel vinden in de uitleg van Selang in het betreffende topic.quote:
Ok, dan denken we er hetzelfde over.quote:Op maandag 15 april 2013 20:20 schreef piepeloi55 het volgende:
[..]
Een exacte fair value is niet toe te kennen door een waarderingsgebrek, echter kan ik me wel vinden in de uitleg van Selang in het betreffende topic.
Misshien zit ik er ook wel naast, maar een inflatiegecorrigeerde prijs komt denk ik het dichtst in de buurt. Als je kijkt in de historie geld dat (op termijn) voor meer harde assets, waaronder huizen. Dat is met deze waarderingen geen geliefde constatering, maar wel een feit. Dat wil overigens niet zeggen dat het in de toekomst ook zo zal zijn, maar ik geloof persoonlijk niet in het this time is different mantra.
De gehele discussie is al vaker hier gevoerd, met de meest inzichtgevende in topicreeks 3 (heb je trouwens zelf aan deelgenomen). Hetgene waarvoor o.a. ikzelf, Selang en andere posters voor waarschuwde lijkt zich nu af te spelen (wel fors later, eerlijk is eerlijk al is er geen tijdspanne bij genoemd). Ik ben benieuwd of de andere 'waarschuwingen' die o.a. daar zijn gepost ook binnen afzienbare tijd gaan plaatsvinden.quote:
Dat BTC en goud dalen vind ik niet vreemd. Maar de volatiliteit verrast me altijd weer. Net alsof hele volksstammen al met de vinger bij de verkoopknop zaten.quote:Op maandag 15 april 2013 20:52 schreef arjan1212 het volgende:
Gold Spot (USD)1.354,68-124,12(-8,39%)20:51:18
Wat dat betreft wordt het eind deze week ook heel spannend. In Chicago ligt bijvoorbeeld maar een handelsvoorraad van een dikke 200 ton. Als er donderdag een vertegenwoordiger van de Chinese centrale bank of een Japans pensioenfonds inkopen komt doen vanwege de aangename prijzen, is de CME kapot en kon het in de financiële wereld wel weer eens faillissementen gaan regenen.quote:Op maandag 15 april 2013 18:22 schreef SeLang het volgende:
Dat is dus ook onzin. Als je niet weet hoe je aan fysiek goud kunt komen dan koop je een future en laat leveren op expiratie.
Mij niet eerlijk gezegd. Goud kwam al heel lang nauwelijks van zijn plaats en handelde in een nauwe range. Als zoiets lang duurt dan weet je dat:quote:Op maandag 15 april 2013 21:15 schreef LXIV het volgende:
[..]
Dat BTC en goud dalen vind ik niet vreemd. Maar de volatiliteit verrast me altijd weer. Net alsof hele volksstammen al met de vinger bij de verkoopknop zaten.
Ik kan niet wachtenquote:Op maandag 15 april 2013 21:29 schreef dvr het volgende:
[..]
Wat dat betreft wordt het eind deze week ook heel spannend. In Chicago ligt bijvoorbeeld maar een handelsvoorraad van een dikke 200 ton. Als er donderdag een vertegenwoordiger van de Chinese centrale bank of een Japans pensioenfonds inkopen komt doen vanwege de aangename prijzen, is de CME kapot en kon het in de financiële wereld wel weer eens faillissementen gaan regenen.
Spannende tijden!
Sowieso, want de eerdere gouddips in het recente verleden werden prompt gevolgd door de bijna-ondergang van het bankenstelsel (Lehman, juli 2008) en de beurscrash (september 2008). Je zou haast zeggen.. alle reden om nu gauw wat goud te kopen! :-)
Dat is wel waar, maar wat zou het effect daarna zijn?quote:Op maandag 15 april 2013 21:36 schreef SeLang het volgende:
Maar de CME gaat daar natuurlijk niet aan kapot. Het zijn de traders zelf die moeten leveren. En als je dat niet kunt/ wilt dan sluit je gewoon je contract (met cash).
Tuurlijk, want die kunnen het het geld heel goed gebruiken.quote:Op maandag 15 april 2013 22:04 schreef GoedeVraag het volgende:
[..]
Dat is wel waar, maar wat zou het effect daarna zijn?
Anders gezegd, zou jij je geld naar een bank brengen waar net een 'bankrun' is geweest?
Je opent toch geen spaarrekening? Je sluit een positie. Feitelijk neem je gewoon winst.quote:Op maandag 15 april 2013 22:04 schreef GoedeVraag het volgende:
[..]
Dat is wel waar, maar wat zou het effect daarna zijn?
Anders gezegd, zou jij je geld naar een bank brengen waar net een 'bankrun' is geweest?
Nee, de CME is zelf de counterparty in ieder contract (z. http://www.cmegroup.com/clearing/overview.html). Als ze het goud niet hebben, en niet op heel korte termijn kunnen laten invliegen, kunnen ze het schandaal alleen afkopen door een heel hoge premium bovenop de actuele goudwaarde te bieden en te hopen dat hun slachtoffer daarmee accoord gaat. Zo niet, dan weet de markt dat het goud in de groothandel effectief 'op' is en verandert de markt in een heel prijzige spotmarkt waarin alleen nog contant voor directe levering gehandeld kan worden.quote:Op maandag 15 april 2013 21:36 schreef SeLang het volgende:
Maar de CME gaat daar natuurlijk niet aan kapot. Het zijn de traders zelf die moeten leveren.
Gaat lekker. Mooi dat er eindelijk wat aan het gebeuren is in de markt. Ik ben zeer benieuwd hoe dit gaat aflopen, niet in het minst wie fysiek goud heeft.quote:
Als je lef hebt dan ga je eind van de week je spaarpot leeg makenquote:Op maandag 15 april 2013 22:55 schreef GoedeVraag het volgende:
[..]
Gaat lekker. Mooi dat er eindelijk wat aan het gebeuren is in de markt. Ik ben zeer benieuwd hoe dit gaat aflopen, niet in het minst wie fysiek goud heeft.
Ja, tenzij je dat al een paar jaar terug gedaan hebt.quote:Op maandag 15 april 2013 23:01 schreef michaelmoore het volgende:
[..]
Als je lef hebt dan ga je eind van de week je spaarpot leeg maken
Goud nu 1337, zelfs de koers trollt je nu.quote:Op maandag 15 april 2013 21:41 schreef LXIV het volgende:
Het klapt nu onder de 1350. Gaat wel snel zo. Kan de 1000 binnen 1 week bereikt worden.
Er zal ook vast wel een rebound komen, maar ik blijf er vanaf.
Iets of iemand heeft vrijdag eerst 100.000 kilo en daarna 300.000 kilo goud gedumpt op de Chicago Metals Exchange. Dat is een kwart van de jaarproductie (of bv. 2/3 van de Nederlandse goudreserve, ofwel zo'n 20 miljard dollar aan goud) op één dag. Daarmee heeft hij vanzelfsprekend de prijs sterk omlaag gedreven, en die val had weer tot gevolg dat veel andere bezitters hun goud verkochten om verder verlies te voorkomen of omdat ze het met geleend geld gekocht hadden en tegen hun margeverplichtingen aanliepen. Een zware koersval als deze, waarbij veelgebruikte stoploss waarden doorbroken worden, kan een sneeuwbaleffect van verdere verkopen losmaken.quote:Op dinsdag 16 april 2013 02:25 schreef Moatje13 het volgende:
Maar er is geen duidelijke reden voor deze val?
Er werd iets over Japan genoemd, maar buiten dat is er geen aantoonbare reden?
De CME is wel zelf counterparty maar ze loopt nauwelijks risico vanwege de margeverplichting. Een trader wordt al gedwongen om de positie te sluiten ver voordat de CME in gevaar komt. En een trader die netjes binnen z'n marge zit maar niet fysiek kan of wil leveren aan CME die laat dat wel uit z'n hoofd want er staan hoge boetes op non-compliance. Dan hou je alleen nog over de gevallen waarin iemand het is vergeten of tussentijds is overleden en dergelijke. Dat zijn dan dus particulieren en die hebben geen grote posities.quote:Op maandag 15 april 2013 22:16 schreef dvr het volgende:
[..]
Nee, de CME is zelf de counterparty in ieder contract (z. http://www.cmegroup.com/clearing/overview.html). Als ze het goud niet hebben, en niet op heel korte termijn kunnen laten invliegen, kunnen ze het schandaal alleen afkopen door een heel hoge premium bovenop de actuele goudwaarde te bieden en te hopen dat hun slachtoffer daarmee accoord gaat. Zo niet, dan weet de markt dat het goud in de groothandel effectief 'op' is en verandert de markt in een heel prijzige spotmarkt waarin alleen nog contant voor directe levering gehandeld kan worden.
Er bestaan mooie verhalen over hoe dat in Engeland ooit vreselijk de mist is ingegaan, waarbij de BoE moest bijspringen.quote:Op dinsdag 16 april 2013 08:19 schreef SeLang het volgende:
Neemt niet weg dat het me wel een keer tof lijkt als een grote speculant de CME een keer gaat stress-testen door enkele honderden ton fysiek te laten leveren
Suckerrallyquote:Op dinsdag 16 april 2013 13:03 schreef dvr het volgende:
Vandaag trouwens alweer 4,4% in de plus, gaat lekker
Had jij eigenlijk al bedacht wat je over een paar jaar gaat doen met je aandelen Rabobank N.V.?quote:
Hoe weet jij dat?quote:Op dinsdag 16 april 2013 20:04 schreef dvr het volgende:
[..]
Had jij eigenlijk al bedacht wat je over een paar jaar gaat doen met je aandelen Rabobank N.V.?
quote:Op woensdag 17 april 2013 13:58 schreef SeLang het volgende:
"Gold Wipes $560 Billion From Central Banks... or the same impact a 2% rise in rates would have on the Fed's balance sheet"
Waarom zouden centrale banken het dan op hun balans hebben staan (of zelfs netto-koper zijn)?quote:“If you think about the intrinsic value of gold, there’s not a lot,” Guy Debelle, assistant governor at Australia’s central bank, which owns 79.9 tons, said at a business lunch in Canberra on April 16. “Gold often has a high price because people believe that other people believe that it’s worth a lot. When you describe other markets like that, the word ‘bubble’ gets thrown about.”
quote:The gold price decline is extremely concerning, South Africa Reserve Bank Governor Gill Marcus told reporters in Cape Town yesterday. The bank, which holds 125.1 tons, wont adjust its reserve policy following the slump, Marcus said.
Sri Lankas central bank governor said falling prices are an opportunity for nations to raise gold reserves and that the island will favorably examine buying more. The Bank of Korea said the plunge isnt a big concern because holding the metal is part of a long-term strategy for diversifying currency reserves.
quote:Gold buyers in India, the world’s biggest consumer, are flocking to stores to buy jewelry and coins, betting a selloff that plunged bullion to a two-year low may be overdone.
“My daughter is just six months old, but I think it is never too early to buy gold,” said Sharmila Shirodkar, a 28- year-old housewife, while displaying a new pair of earrings she bought from a store in Mumbai’s Zaveri Bazaar. “I had been asking my husband every day if prices will go down more. I couldn’t wait anymore.”
Dit geeft ook wel zo'n beetje het intelligentie niveau van de gold bugs aan.quote:Op woensdag 17 april 2013 16:46 schreef GoedeVraag het volgende:
In India wordt overigens onverminderd fysiek goud gekocht:
http://www.bloomberg.com/(...)pers-to-bazaars.html
Je begrijpt hopelijk dat er dus exact dezelfde hoeveelheid wordt verkocht? Tegenover elke koper staat immers een verkoper. M.a.w., een dergelijke uitspraak heb je niets aan.quote:Op woensdag 17 april 2013 16:46 schreef GoedeVraag het volgende:
In India wordt overigens onverminderd fysiek goud gekocht:
Ik heb de afgelopen dagen letterlijk geen enkele goudbezitter gezien -geen particulier, geen fonds, geen centrale bank, echt helemaal niemand- die zich druk maakt over de crash. Wel een hoop anderen die een hoop herrie maken over wat voor een klap die arme goudbezitters hebben gehad, of die juist geamuseerd staan te vreugdedansen, maar de goudcommunity zelf deert het niets. Velen vinden het zelfs positief dat de speculanten nu even uit de markt geschud zijn en dat ze nu zelf weer beduidend lager kunnen bijkopen; of ronduit opgetogen omdat deze ontwikkeling een voorbode kan zijn van het instorten van de vermaledijde papiermarkt en daarmee het begin van een astronomische waardestijging (zover is het m.i. nog niet, en ik ben nog niet overtuigd dat er tussen nu en zaterdag niet nóg een klap gaat komen. Als die uitblijft zou maandag wel eens een opvallend hoge stijging kunnen laten zien omdat het gevaar dan geweken lijkt).quote:Op woensdag 17 april 2013 16:43 schreef GoedeVraag het volgende:
Waarom zouden centrale banken het dan op hun balans hebben staan (of zelfs netto-koper zijn)?
Hoezo? Die hoge vraag ondersteunt per definitie de prijzen.quote:Op woensdag 17 april 2013 17:59 schreef SeLang het volgende:
Je begrijpt hopelijk dat er dus exact dezelfde hoeveelheid wordt verkocht? Tegenover elke koper staat immers een verkoper. M.a.w., een dergelijke uitspraak heb je niets aan.
de volumes zijn overigens ook fors lager.quote:Op woensdag 17 april 2013 17:59 schreef SeLang het volgende:
[..]
Je begrijpt hopelijk dat er dus exact dezelfde hoeveelheid wordt verkocht? Tegenover elke koper staat immers een verkoper. M.a.w., een dergelijke uitspraak heb je niets aan.
Wat wel iets zegt is dat de zeer hoge volumes plaatsvinden bij steeds lagere prijzen.
De dalingen gingen met hoge volumes, de recente stijgingen met dalende volumes. Klassiek kenmerk van een downtrend (als je waarde hecht aan TA)quote:Op woensdag 17 april 2013 18:19 schreef Dinosaur_Sr het volgende:
[..]
de volumes zijn overigens ook fors lager.
sorry, ik bedoelde de afzet concreet in Indiaquote:Op woensdag 17 april 2013 18:24 schreef SeLang het volgende:
[..]
De dalingen gingen met hoge volumes, de recente stijgingen met dalende volumes. Klassiek kenmerk van een downtrend (als je waarde hecht aan TA)
Je mag sowieso hopen (en verwachten, als India zich verder ontwikkelt) dat ze die pre-middeleeuwse vrouw-onterende traditie van bruidsschatten langzaamaan uitfaseren.quote:Op woensdag 17 april 2013 18:25 schreef Dinosaur_Sr het volgende:
[..]
sorry, ik bedoelde de afzet concreet in India
oh. maar dat is maar een klein deel van de vraag daar hoor, het meerendeel is speculatief, al dan niet beleend via banken. Het regent margin calls het komende jaar.quote:Op woensdag 17 april 2013 18:55 schreef SeLang het volgende:
[..]
Je mag sowieso hopen (en verwachten, als India zich verder ontwikkelt) dat ze die pre-middeleeuwse vrouw-onterende traditie van bruidsschatten langzaamaan uitfaseren.
Het volume van fysiekgoud is altijd lastig te peilen; moeilijk daar een uitspraak over te doen.quote:Op woensdag 17 april 2013 18:24 schreef SeLang het volgende:
[..]
De dalingen gingen met hoge volumes, de recente stijgingen met dalende volumes. Klassiek kenmerk van een downtrend (als je waarde hecht aan TA)
niet zo lastig in India hoor, tenzij ontwijkend....quote:Op woensdag 17 april 2013 22:10 schreef GoedeVraag het volgende:
[..]
Het volume van fysiekgoud is altijd lastig te peilen; moeilijk daar een uitspraak over te doen.
Overigens is het bij goud vaak zo dat het aanbod krap wordt bij een stijging (een stijgende prijs van goed trekt - al dan niet speculatieve - kopers, terwijl bezitters - in tegenstelling tot bij veel grondstoffen - juist niet verkopen). Bij dalende prijzen is het volume volgens mij wel vaker hoger dan bij een prijsstijging.
Het volume van goudhandel in India niet lastig te peilen?quote:Op woensdag 17 april 2013 22:14 schreef Dinosaur_Sr het volgende:
[..]
niet zo lastig in India hoor, tenzij ontwijkend....
Neequote:Op donderdag 18 april 2013 08:22 schreef GoedeVraag het volgende:
[..]
Het volume van goudhandel in India niet lastig te peilen?
Ik blijf erin en hoop dat je ongelijk hebtquote:Op donderdag 18 april 2013 10:37 schreef SeLang het volgende:
Het is nu wel even klaar denk ik. Ik voorzie een suckerrally richting uitbraak punt. Dat kan weleens je laatste kans worden om nog op een redelijk prijs uit te stappen.
Lijkt alsof je meer weet. Kun je wat zeggen over het volume in Nederland?quote:
En dan? Net als hier de vrouw-en-kind-onterend methode invoeren van 'schat-jij-moet-ook-werken-voor-een-schijntje-en-onze-kinderen-moeten-in-de-crash-want-we-betalen-ons-scheel-voor-een-stapel-stenen-op-een-postzegel' omdat banksters en speculanten een free lunch willen?quote:Op woensdag 17 april 2013 18:55 schreef SeLang het volgende:
Je mag sowieso hopen (en verwachten, als India zich verder ontwikkelt) dat ze die pre-middeleeuwse vrouw-onterende traditie van bruidsschatten langzaamaan uitfaseren.
Je maakt je wel weer onsterfelijk belachelijk door een land aan te halen waar niet alleen mannen, maar ook vrouwen en kinderen moeten werken om niet te verhongeren, als rolmodel voor onze samenleving. Dan zitten er niet een paar draadjes los, maar een hele kabelboom.quote:Op donderdag 18 april 2013 17:14 schreef ComplexConjugate het volgende:
[..]
En dan? Net als hier de vrouw-en-kind-onterend methode invoeren van 'schat-jij-moet-ook-werken-voor-een-schijntje-en-onze-kinderen-moeten-in-de-crash-want-we-betalen-ons-scheel-voor-een-stapel-stenen-op-een-postzegel' omdat banksters en speculanten een free lunch willen?
Goed punt, maar er zijn wel meer zaken (kaste systeem) die daar mogen veranderen. Echter, heeft de inflatie (10+% op jaarbasis tot voor kort) en een gebrek aan vertrouwen in het officiële geld, niet een grote rol in de aantrekkingskracht van goud voor India? Ook een land als Turkije heeft een traditie van goudbezit en ook daar speelt vroegere inflatie een grote rol volgens mij.quote:Op woensdag 17 april 2013 18:55 schreef SeLang het volgende:
[..]
Dan heb ik in ieder geval in 2030 nog voor 1000 dollar aan goud liggen en kan ik daar tegen die tijd nog net een brood voor kopen? Het vertrouwen in het financiële spelletje neemt af met de dag, kijk naar cyprus en kijk naar de opkomst van bitcoin (de ware ideologie erachter en niet het get-rich-quick-spelletje dat iedereen er nu mee aan het spelen is). Onze schulden gaan we (en zeker de VS) nooit meer afbetalen want daarvoor is simpelweg niet eens genoeg geld in omloop. Laten we derivaten nog maar buiten beschouwing laten, die als een tijdbom onder het systeem liggen. De FED is een doodlopende weg ingeslagen door nu eindeloos te printen tegen 0% rente, wat op lange termijn alleen maar kan leiden tot inflatie of zelfs hyperinflatie.quote:en de goudprijs daalt naar 500 u.s dollar en blijft daar dood op zijn gat liggen tot 2030
Stel jij zet je geld op een bankrekening.quote:Op woensdag 24 april 2013 02:14 schreef arjan1212 het volgende:
Stel jij koopt nu goud.
en de goudprijs daalt naar 500 u.s dollar en blijft daar dood op zijn gat liggen tot 2030
Als je het koopt, doe het dan zeker fysiek en in eigen bezit.quote:Op woensdag 24 april 2013 02:11 schreef bravilor01 het volgende:
Het zal wel aan mij liggen hoor, maar met wat ik me zo allemaal ingelezen heb op het web lijkt goud mij best een goede keuze om fysiek te kopen met het oog op de lange termijn. En met lange termijn bedoel ik when the shit hits the fan (again) of wanneer de inflatie door gaat gieren met al dat nepgeld dat erin gesodemieterd word.
Ik heb geen economie gestudeerd, maar ben wel sinds de eurocrisis veel aan het lezen hierover op internet en ik moet bekennen dat ik hierbij geneigd ben de adviezen van de doomdenkers op te volgen
(zerohedge, max keiser, peter schiff en ook willem middelkoop) en een deel van mijn spaarcenten om te gaan zetten in fysieke goudbaren. Wat ik in ieder geval niet meer geloof is elk woord uit de mond van de politici en meneertje bernanke.
Mijn vraag dus, ben ik nu een domme particulier goldbug die erin stinkt of praten deze eerder aangehaald bronnen wel degelijk verstandige taal?
Max Keiser zou er in dit geval niet zover naast hoeven te zitten (wat niet vaak voorkomt).quote:Op donderdag 25 april 2013 10:41 schreef ComplexConjugate het volgende:
Wie verwacht er eigenlijk dat de goudprijs de komende maanden weer gaat dalen?
Max Keiser had wel weer een leuke theorie, deze luide dat de prijs van goud daalt ondanks dat de 'intrinsieke waarde' gewoon stijgt. Hij zou gelijk hebben als we vroeg of laat weer naar een goudstandaard toe zouden gaan.
Een goudrun bedoel je?quote:Op donderdag 25 april 2013 11:05 schreef ComplexConjugate het volgende:
Eigenlijk is er dus sprake van een 'bankrun' in het PM?
Ik zag net dat mijn PM dealer bijna door zijn volledig voorraad heen is. D.w.z. dat PM op allocation isquote:Op donderdag 25 april 2013 11:28 schreef GoedeVraag het volgende:
[..]
Een goudrun bedoel je?
We zullen het merken.
Terwijl je zou verwachten dat de papierprijs rap zou dalen. Wat heb je nou aan een stuk papier als je goud wil hebben?quote:Op donderdag 25 april 2013 12:00 schreef ComplexConjugate het volgende:
Toch gek dat de paper price amper lijkt te fluctueren terwijl fysiek zeer slecht leverbaar is.
Als ik uit eten ga krijg ik nog regelmatig zilveren bestek. Misschien eten centrale bankiers er ook wel mee, maar ze hebben het in elk geval niet in hun kluis liggen.quote:Op donderdag 25 april 2013 12:59 schreef francorex het volgende:
In het wereldje van zilverinvesteerders is de leuze " if you can't hold it you don't own it' gemeengoed.
Mijn opinie, als papieren goud ontkoppeld van fysiek goud zal de oorzaak zijn, een tekort aan fysiek zilver.
Wat wil je ?quote:Op donderdag 25 april 2013 13:35 schreef GoedeVraag het volgende:
[..]
Als ik uit eten ga krijg ik nog regelmatig zilveren bestek. Misschien eten centrale bankiers er ook wel mee, maar ze hebben het in elk geval niet in hun kluis liggen.
Of stiekem wel.......quote:Op donderdag 25 april 2013 13:35 schreef GoedeVraag het volgende:
[..]
Als ik uit eten ga krijg ik nog regelmatig zilveren bestek. Misschien eten centrale bankiers er ook wel mee, maar ze hebben het in elk geval niet in hun kluis liggen.
Ik heb ergens wel gelezen dat men in japan bereid is om $ 500,- boven de spotprijs voor een ounce goud te betalen. Als dit klopt dan kun je denk wel van een disconnect tussen papier en fysiek spreken. Weet iemand of dit waar is?quote:Op vrijdag 26 april 2013 10:37 schreef GoedeVraag het volgende:
De echte disconnect is er trouwens nog niet, momenteel spelen vooral capaciteitsproblemen, schaarste is nog niet echt zichtbaar (tenzij GLD nog veel verder leegloopt):
http://goldchat.blogspot.nl/2013/04/chill-out-dudes.html
Dat betekent dat er oplichters in de fysieke goudmarkt zitten, een dealer die zijn American Eagles voor meer dan 100% over spot probeert te verkopen, terwijl de concurrent dezelfde munten gewoon netjes tegen spot aan verkoopt:quote:Op zaterdag 27 april 2013 05:09 schreef Good_Luck het volgende:
[..]
Ik heb ergens wel gelezen dat men in japan bereid is om $ 500,- boven de spotprijs voor een ounce goud te betalen. Als dit klopt dan kun je denk wel van een disconnect tussen papier en fysiek spreken. Weet iemand of dit waar is?
Dat moeten ze toch zelf weten?quote:Op zaterdag 27 april 2013 10:51 schreef monkyyy het volgende:
[..]
Dat betekent dat er oplichters in de fysieke goudmarkt zitten, een dealer die zijn American Eagles voor meer dan 100% over spot probeert te verkopen, terwijl de concurrent dezelfde munten gewoon netjes tegen spot aan verkoopt:
[ afbeelding ]
Bij Apmex:
[ afbeelding ]
This Is the Kind of Business Behavior That Disgusts Me
Het is op zijn minst misleiding.quote:Op zaterdag 27 april 2013 11:32 schreef monkyyy het volgende:
Oke, dan zijn het geen oplichters.
Oke, er is inderdaad een disconnect tussen papier en fysiek omdat enkelingen hun fysiek tegen absurde prijzen aan onwetende particulieren proberen te verkopen.
Valt mee, iedereen die zilver voor 5eu per troy ounce kocht destijds lacht zich nog steeds suf.quote:Op zondag 28 april 2013 21:42 schreef monkyyy het volgende:
De belasting op fysiek zilver is wel killing.
Je bedoelt iedereen die precies op de bodem kocht?quote:Op maandag 29 april 2013 08:10 schreef TheoddDutchGuy het volgende:
[..]
Valt mee, iedereen die zilver voor 5eu per troy ounce kocht destijds lacht zich nog steeds suf.
Die bodem zat er heel lang in.quote:Op maandag 29 april 2013 08:20 schreef GoedeVraag het volgende:
[..]
Je bedoelt iedereen die precies op de bodem kocht?
Aangezien primitieve volken gek zijn op glimmertjes en beschavingen op fiatgeld is de uitkomst niet moeilijk te voorspellen.quote:
Dan weet jij in elk geval op welke uitkomst je je spaarcentjes kunt zetten. Zit je al lang short op goud?quote:Op woensdag 8 mei 2013 16:44 schreef rsfxrs020 het volgende:
[..]
Aangezien primitieve volken gek zijn op glimmertjes en beschavingen op fiatgeld is de uitkomst niet moeilijk te voorspellen.
Hoe zit het eigenlijk met centrale bankiers van 'beschavingen'? In de VS hebben ze voor zo'n 8000 ton aan goud liggen, in Europa nog meer. Behoren ze misschien tot de 'primitive volkeren'?quote:Op woensdag 8 mei 2013 16:44 schreef rsfxrs020 het volgende:
[..]
Aangezien primitieve volken gek zijn op glimmertjes en beschavingen op fiatgeld is de uitkomst niet moeilijk te voorspellen.
Vraag maar aan een Zimbabwaan wat hij liever heeft: een glimmertje of een kruiwagen vol fiat?quote:Op woensdag 8 mei 2013 16:44 schreef rsfxrs020 het volgende:
[..]
Heb je daar een bron bij?quote:Op zondag 2 juni 2013 19:05 schreef Dinosaur_Sr het volgende:
overigens is de vraag in India ingestort, houden ze daar meer van papier tegenwoordig? Zou kunnen aangezien het meeste 'goud' monetair beleend is, en nu 'vrijkomt', nu de mythe van altijd stijgende goudprijzen (onder het motto goudisecht) genadeloos doorgeprikt is
http://www.firstpost.com/(...)urge-wgc-832503.htmlquote:Op zondag 2 juni 2013 19:05 schreef Dinosaur_Sr het volgende:
[sub]overigens is de vraag in India ingestort, houden ze daar meer van papier tegenwoordig?
een beetje gevolgd wat de vraag een jaar geleden deed, goudisecht?quote:Op zondag 2 juni 2013 20:48 schreef GoedeVraag het volgende:
[..]
http://www.firstpost.com/(...)urge-wgc-832503.html
Wat is er dan ingestort?
Als je mij bedoelt:quote:Op zondag 2 juni 2013 21:10 schreef Dinosaur_Sr het volgende:
[..]
een beetje gevolgd wat de vraag een jaar geleden deed, goudisecht?
Ja, natuurljk bedoel ik jou, goudisecht.quote:Op zondag 2 juni 2013 22:10 schreef GoedeVraag het volgende:
[..]
Als je mij bedoelt:
Nee. Misschien wil je het vertellen?
Ik neem aan dat je de fysieke vraag bedoelt?
En wat had je over monetair belenen van goud?
Je brengt hierboven toch een stelling?quote:Op zondag 2 juni 2013 22:14 schreef Dinosaur_Sr het volgende:
[..]
Ja, natuurljk bedoel ik jou, goudisecht.
Leuk dat gespam en al die wedervragen, maar nee dank je, wij kopen niet aan de deur, en zijn ook niet belangstellend in het zoveelste middelkooppraajte.
een paar jaar geleden kon je geen stap in India zetten zonder een reclame van 1 der grootbanken te zien dat goud het enige ter wereld was dat nooit in waarde kon dalen, goudisecht, en die belofte is massaal met geleend geld gekocht aldaar. Dat is echter een dikke zeperd geworden in USD, laat staan in rupees, dus het regent nu margin calls.quote:Op zondag 2 juni 2013 22:27 schreef GoedeVraag het volgende:
[..]
Je brengt hierboven toch een stelling?
Het enige wat ik doe is dat ik je om een toelichting of bron vraag omdat het me interesseert.
Waarom moet je dat dan zo ontwijken? Kan je niet gewoon aangeven waar je je stelling of idee op baseert?
In Roepies is het ook een 'zeperd' geworden (zie onder). Toch heb ik nog niet gelezen over massale leningen dollars (of INR) om goud te kopen in India.quote:Op zondag 2 juni 2013 22:36 schreef Dinosaur_Sr het volgende:
een paar jaar geleden kon je geen stap in India zetten zonder een reclame van 1 der grootbanken te zien dat goud het enige ter wereld was dat nooit in waarde kon dalen, goudisecht, en die belofte is massaal met geleend geld gekocht aldaar. Dat is echter een dikke zeperd geworden in USD, laat staan in rupees, dus het regent nu margin calls.
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
quote:Op zondag 2 juni 2013 22:53 schreef GoedeVraag het volgende:
[..]
In Roepies is het ook een 'zeperd' geworden (zie onder). Toch heb ik nog niet gelezen over massale leningen dollars (of INR) om goud te kopen in India.
Als ik nu snel google kom ik bovendien ook eerder bronnen tegen die aangeven dat de fysieke goudvraag in India nog steeds aanzienlijk is.
Heb je ergens een bron die je verhaal wat meer kleur geeft?dat zeg ik, we kopen niet aan de deurSPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
ontwijk je mijn vraag nou?![]()
Overigens: of het margin calls gaat regenen in India vraag ik me nog af, laat staan of het echt veel effect gaat hebben.quote:Op zondag 2 juni 2013 22:36 schreef Dinosaur_Sr het volgende:
[..]
een paar jaar geleden kon je geen stap in India zetten zonder een reclame van 1 der grootbanken te zien dat goud het enige ter wereld was dat nooit in waarde kon dalen, goudisecht, en die belofte is massaal met geleend geld gekocht aldaar. Dat is echter een dikke zeperd geworden in USD, laat staan in rupees, dus het regent nu margin calls.
http://timesofindia.india(...)cleshow/19552142.cmsquote:The Rao panel had observed that gold is an idle asset in the hands of individuals and there is a huge unlocked economic value in the Indian economy, which is said to have anywhere between 18,000 to 20,000 tonnes of gold. "Just a small fraction of about 3% of this idle gold stock is being used for raising gold loans, at present. The process through which gold loans are raised is monetizing the gold in the country. If we cannot bring down the demand for gold significantly , at least, we need to ensure that the gold is put to an economic use through gold loans,"
quote:In a bid to curb demand for gold, the Reserve Bank today imposed restrictions on banks and NBFCs for providing loans against gold coins as well as units of gold ETFs and mutual funds.
quote:Government has taken several steps recently, including raising import duty, to curb the inbound shipments of gold. RBI too had put restrictions on banks on gold imports, which has led to forex outflow and widening of the Current Account Deficit.
http://articles.economict(...)llion-gold-jewelleryquote:"Some more steps, if necessary, would have to be taken, but I appeal to the people of India to contain their passion for gold," he had said.
Mythisch is het zeker, en voor veel dingen is het ook nutteloos. Datzelfde geld voor gelddigits of -briefjes die je ook niet kunt eten etc, maar dat is denk ik een andere discussie.quote:Op maandag 3 juni 2013 10:55 schreef Dinosaur_Sr het volgende:
De CBI ziet een bubble van epische proporties, waarbij een daling van de goudprijs tot een burgeroorlog kan leiden, omdat iedereen tot zijn nek in dat mythische doch nutteloze stofje zit.
Ongetwijfeld zullen er mensen 'onder water' staan als ze geleend hebben om goud te kopen.quote:Bron voor de margin calls: mijn HDFC account manager. En mensen die pissed zijn dat de megagrote billboards dat goud noooooooit in waarde zal dalen toch niet zo goudgerand bleken te zijn (wat ze ook wel konden weten als ze een flintertje historisch besef hadden), terwijl ze huis, haard en de schoonmoeder beleend hadden.
Ik heb geen geaggregeerde data over India. Vaak zie je met bubbels en aankomende problemen dat er in eerste instantie wordt gedownplayed. Kan hier ook het geval zijn, maar met het bovenstaande getal (andere post) van 3% en de margins uit het stuk hierboven vraag ik me af of het echt om een gigantisch probleem gaat.quote:Typically, most public sector banks maintain a loan-to-value ratio of 70 per cent, while it is higher for some private-sector lenders. Top executives of government banks said they had already reduced the amount they used to lend per gram of pure gold.
State Bank of India Chairman Pratip Chaudhuri had yesterday said his bank would raise the margin requirement. “Generally, we keep a 30 per cent limit (of value). Yes, we will have to review that. That (LTV) will be adjusted. We would be revising our advisory for gold loans with the valuations (dropping),” he had said, adding gold prices had dropped but were still above 70 per cent of the peak value.
Als er goud met geleend geld gekocht is, wat is er dan met dat goud gedaan? Heeft de bank het, of de koper/lener?quote:Op maandag 3 juni 2013 11:16 schreef Dinosaur_Sr het volgende:
Volgens mij haal jij het goud wat op een 'spaarrekening' is gezet, en het goud wat met geleend geld is gekocht door elkaar. Het eerste levert natuurlijk geen margin call op, dat is simpelweg goud wat meedere malen verkocht is. Valt me mee als ze nog geen goud gesecuritiseerd hebben
Hoeveel kanaries wil je hebben?
http://www.zerohedge.com/(...)druples-gold-premiumquote:demand as China's gold premium, while admittedly noisy, jumped from a long-run average of around $7 to over $32
Dat soort dingen spelen ook. Geldt idem voor cash dollars/euros (de grotere coupures).quote:Op maandag 3 juni 2013 12:03 schreef SeLang het volgende:
@Goudisecht:
Je denkt veel te simpel en enigszins naïef over wat "vraag naar goud" in China betekent. Jij hebt kennelijk het beeld van Chinezen die gouden muntjes in een potjes opsparen maar veel goud (en andere fysieke commodities) maken deel uit van diverse financieringsschemas. Daarnaast wordt het gebruikt in truuks om valuta restricties te omzeilen. Bijvoorbeeld, een Chinees wisselt onshore RMB om in US$, importeert daarmee goud en exporteert dat goud naar Hongkong waar het weer wordt omgezet in offshore RMB die een andere koers hebben etc etc. Dat soort dingen. Er spelen hele andere zaken dan jij denkt.
Veel van die schemas zijn zo ingewikkeld dat ze bijna niet meer zijn te volgen maar hebben weinig te maken met de wil om goud te bezitten maar dienen gewoon om allerlei kapitaalrestricties te omzeilen, geld uit het land te laten vluchten en vaak ook arbitrage te doen tussen door de staat vastgestelde wisselkoersen en vrije valuta.
Men heeft het ook over zilver wat naar de $300 zou gaan.quote:Zo wordt er al gesproken over een goudprijs van $5000.
Die gaat dan automatisch mee natuurlijk, zilver is helemaal een leuk geval omdat dit ook nog in de industrie gebruikt word.quote:Op donderdag 22 augustus 2013 15:07 schreef Geralt het volgende:
[..]
Men heeft het ook over zilver wat naar de $300 zou gaan.
Als er nou één land ter wereld is dat zeker geen goudstandaard gaat invoeren dat is dat wel China. Hun hele economie is gebaseerd op mercantilism.quote:
Ik heb het niet specifiek over een goudstandaard, echter al dat goud dat China aan het kopen is komt ook op de balans. En van wat ik begrijp is het slechts een kwestie van tijd voor er een kapitaalvlucht plaatsvind.quote:Op vrijdag 23 augustus 2013 10:07 schreef SeLang het volgende:
[..]
Als er nou één land ter wereld is dat zeker geen goudstandaard gaat invoeren dat is dat wel China. Hun hele economie is gebaseerd op mercantilism.
Zoek eens teksten op van de Franse econoom Jacques Rueff (the monetary sin of the West). Was de rechterhand van Charles de Gaulle en diegene die achter het terughalen van het Franse goud uit de VS zat in de jaren zestig. Hij had een theorie voor de revaluatie van de goudprijs. Toen van 35 dollar naar 70 dollar. Zijn ideeën zijn nog altijd van toepassing.quote:Op donderdag 22 augustus 2013 15:06 schreef grr0x het volgende:
Nu China massaal goud aan het opkopen is, lees ik hier en daar dat het plan van de centrale banken is de goudprijs te revalueren om zo te oplopende tekorten (die natuurlijk niet te houden zijn) als sneeuw voor de zon te laten verdwijnen.
Zo wordt er al gesproken over een goudprijs van $5000.
Dit zou betekenen dat we weer terug gaan naar een soort door goud gedekt systeem.
Hoe realistisch is dit scenario?
Als je sites van goudbugs leest dan ga je dit soort verhalen vanzelf geloven. Die nemen zichzelf beet met verzinsels, die anderen dan aannemen als feit en weer doorvertellen, zo krijg je de raarste verhalen, dat de winprijs $1300 zou zijn (in 2010 was goud nog de helft van die prijs, dus hoe maakten goudmijnen toen winst?), dat de papier- en fysieke prijs anders zou zijn, dat er geen goud ligt in de kluizen maar alleen goudkleurig lood, etc.quote:Op donderdag 22 augustus 2013 15:06 schreef grr0x het volgende:
Nu China massaal goud aan het opkopen is, lees ik hier en daar dat het plan van de centrale banken is de goudprijs te revalueren om zo te oplopende tekorten (die natuurlijk niet te houden zijn) als sneeuw voor de zon te laten verdwijnen.
Zo wordt er al gesproken over een goudprijs van $5000.
Dit zou betekenen dat we weer terug gaan naar een soort door goud gedekt systeem.
Hoe realistisch is dit scenario?
China is zomaar tonnen goud aan het kopen ipv dollars natuurlijkquote:Op maandag 26 augustus 2013 10:23 schreef pikinhand het volgende:
[..]
Als je sites van goudbugs leest dan ga je dit soort verhalen vanzelf geloven. Die nemen zichzelf beet met verzinsels, die anderen dan aannemen als feit en weer doorvertellen, zo krijg je de raarste verhalen, dat de winprijs $1300 zou zijn (in 2010 was goud nog de helft van die prijs, dus hoe maakten goudmijnen toen winst?), dat de papier- en fysieke prijs anders zou zijn, dat er geen goud ligt in de kluizen maar alleen goudkleurig lood, etc.
Een populaire theorie is ook dat de centrale banken samenspannen om kleine beleggers maximaal verlies aan te smeren. Kijk eens wat je zegt, "het plan van de centrale banken is de goudprijs te revalueren". De prijs wordt bepaald in de open markt, met veel partijen die groter zijn dan een centrale bank, die bepalen de prijs niet.
Een goudstandaard is ongewenst. Je bent afhankelijk van wat je als land uit de grond haalt, je hele economie is afhankelijk van hoe hard een paar mijnwerkers werken. In het verleden leidde een goudstandaard alleen maar tot koningen die continu oorlog voerden en alles plunderden om maar goud in de kluizen te leggen ,heel zuid amerika is ervoor uitgemoord. En het goud ligt er nu nog in portugal en spanje, sommige baren zijn honderden jaren oud. In het verleden hield een goudstandaard de bevolking straatarm. Tijdens de great depression in de jaren 30 kwamen landen daar uit door de goudstandaard los te laten, de landen die het langst eraan vast hielden werden het zwaarst getroffen, en sindsdien leeft de bevolking van die landen een stuk beter dan daarvoor.
Ik vind dat een hele slimme vraag, maar ik weet het antwoord van gold/silver-bugs (tenminste een aantal) erop al:quote:Op donderdag 17 oktober 2013 20:57 schreef monkyyy het volgende:
Domme vraag: De centrale banken "printen" als nooit te voren de afgelopen 2 jaar. Waarom stijgt goud niet?
Het heeft in ieder een bijzondere eigenschap ten opzichte van andere commodities: het heeft volstrekt geen praktische toepassingquote:Op donderdag 17 oktober 2013 22:03 schreef piepeloi55 het volgende:
[..]
Ik vind dat een hele slimme vraag, maar ik weet het antwoord van gold/silver-bugs (tenminste een aantal) erop al:
- Prijs word gemanipuleerd (of verkeerd alloceerd).
- CPI word gemanipuleerd en vrijwel de hele wereld trapt erin.
- De echte stijging moet nog komen (als het financiele armageddon komt).
+ nog een hele riedel andere myths of in ieder geval nog niet bewezen stellingen.
Zelf zie ik in de goudprijs meer de beweging terug van het gehele commoditycomplex. Zou goud dan toch een commodity zijn zonder al die bijzondere eigenschappen?
Dat wil ik niet zeggen, goud doet het leuk bij de vrouwtjes. Dat is wel wat waard.quote:Op donderdag 17 oktober 2013 22:35 schreef crashbangboom het volgende:
Het heeft in ieder een bijzondere eigenschap ten opzichte van andere commodities: het heeft volstrekt geen praktische toepassing
Dat zeg ik: geen praktische toepassingquote:Op donderdag 17 oktober 2013 22:40 schreef piepeloi55 het volgende:
[..]
Dat wil ik niet zeggen, goud doet het leuk bij de vrouwtjes. Dat is wel wat waard.
The Most Useful Metalquote:Op donderdag 17 oktober 2013 22:35 schreef crashbangboom het volgende:
[..]
Het heeft in ieder een bijzondere eigenschap ten opzichte van andere commodities: het heeft volstrekt geen praktische toepassing
http://sargasso.nl/gold-m(...)ges-400/#more-213255quote:NIEUWS - The extent of gold mining in the Peruvian Amazon has surged 400 percent since 1999 due to rocketing gold prices, wreaking havoc on forests and devastating local rivers, finds a new study published in the Proceedings of the National Academy of Sciences (PNAS).
The assessment, led by Greg Asner of the Carnegie Institution for Science, is based on a combination of satellite imagery, on-the-ground field surveys, and an advanced airplane-based sensor that can accurately measure the rainforest canopy and sub-canopy vegetation at a resolution of 1.1 meters (42 inches). The approach enabled the researchers to detect changes in forest cover in areas as small as 10 square meters, roughly 100 square feet, allowing them to map thousands of small, clandestine mines that had never before been detected at scale.
The results are sobering: the extent of gold mines in the Madre de Dios region of Peru increased from less than 10,000 hectares in 1999 to more than 50,000 hectares as of September 2012. The rate of expansion jumped from 5,350 acres (2,166 ha) per year before 2008 to 15,180 acres (6,145 ha) per year thereafter. Surging gold prices, combined with increased access to the region granted by new roads, are thought to be driving the spike in mining activity.
‘Our results reveal far more rainforest damage than previously reported by the government, NGOs, or other researchers,’ said Asner, noting that small informal mines account for more than half of mining in the region.
inderdaad, waanzin ten topquote:Op vrijdag 1 november 2013 19:57 schreef LXIV het volgende:
[..]
http://sargasso.nl/gold-m(...)ges-400/#more-213255
Wat extreem zonde. Unieke, levende, fantastische natuur vernietigen om geel metaal uit de grond te halen, om te smelten en weer terug onder de grond te stoppen in een kluis. Totaal zinloos, puur schadelijk.
Hopelijk daalt de goudprijs zo ver dat niemand zich nog de moeite neemt een stuk goud op te rapen al ligt het voor zijn neus.
Helemaal mee eens. Ik stel voor dat we vanaf nu goud gaan boycotten. Allemaal meteen onze mobiele telefoons de deur uit .......eh eh tja je hebt ook hele mooie foto's van bomen......quote:Op vrijdag 1 november 2013 19:57 schreef LXIV het volgende:
[..]
http://sargasso.nl/gold-m(...)ges-400/#more-213255
Wat extreem zonde. Unieke, levende, fantastische natuur vernietigen om geel metaal uit de grond te halen, om te smelten en weer terug onder de grond te stoppen in een kluis. Totaal zinloos, puur schadelijk.
Hopelijk daalt de goudprijs zo ver dat niemand zich nog de moeite neemt een stuk goud op te rapen al ligt het voor zijn neus.
Waanzin ten top is nog zacht uitgedrukt. Zoals ik al aangaf ga ik een actie starten om goud helemaal te boycotten. Allemaal meteen onze desktop, laptop, en tablet de deur uit. Eh....eh....eh.... tja een boom kun je eh.....uiteindelijk ook niet eten toch........quote:Op zaterdag 2 november 2013 10:44 schreef michaelmoore het volgende:
[..]
inderdaad, waanzin ten top
Dat zelfde heb ik ook al eens gedacht, het erge is dat als de goudprijs stijgt dat dan de waanzin helemaal losbreekt , nui kost het Barrick 900 dollar per ounce, de waarde is nu 1300 dollar dacht ik
sinds papier het goud heeft vervangen, is het inderdaad slechts ballast in de kluizen van centrale bankenquote:Op maandag 3 juni 2013 10:55 schreef Dinosaur_Sr het volgende:
De CBI ziet een bubble van epische proporties, waarbij een daling van de goudprijs tot een burgeroorlog kan leiden, omdat iedereen tot zijn nek in dat mythische doch nutteloze stofje zit.
Bron voor de margin calls: mijn HDFC account manager. En mensen die pissed zijn dat de megagrote billboards dat goud noooooooit in waarde zal dalen toch niet zo goudgerand bleken te zijn (wat ze ook wel konden weten als ze een flintertje historisch besef hadden), terwijl ze huis, haard en de schoonmoeder beleend hadden.
Dat is op zich wel een goed idee. Maar ik stel voor om eerst de berg plastic in de oceanen, bijna zo groot als Europa, eerst te recyclen en alle onnodige ritjes met de auto te vermijden. Dan hoeft er voorlopig ook geen olie meer gewonnen te worden, wat volgens mij veel natuuronvriendelijker is om te winnen.quote:Op zaterdag 2 november 2013 16:31 schreef bascross het volgende:
Voor dat kleine beetje goud dat in de industrie wordt gebruikt kan iedereen zijn sieraden ook wel inleveren. Scheelt een hoop werk en natuur.
Ik heb de indruk dat je nogal een fan van goud bent. Ik hoop voor je dat de prijs nog jaren blijft stijgen.quote:Op zaterdag 2 november 2013 19:32 schreef Haksekura het volgende:
[..]
Dat is op zich wel een goed idee. Maar ik stel voor om eerst de berg plastic in de oceanen, bijna zo groot als Europa, eerst te recyclen en alle onnodige ritjes met de auto te vermijden. Dan hoeft er voorlopig ook geen olie meer gewonnen te worden, wat volgens mij veel natuuronvriendelijker is om te winnen.
Oh wacht, ik was vergeten dat wij een dom soort wezen zijn die alles om zich heen vervuilt en kapot maakt en door overbevolking alle natuurlijke bronnen in rap tempo verbruikt. Jammer.......
Ik ben fan van niemand. Ik was fan van Michael Jackson maar daar ben ik mee gestopt toen hij op de kleintjes ging letten.quote:Op zondag 3 november 2013 13:25 schreef bascross het volgende:
[..]
Ik heb de indruk dat je nogal een fan van goud bent. Ik hoop voor je dat de prijs nog jaren blijft stijgen.
4 maart mooi winstje behaaldquote:Op maandag 3 maart 2014 01:22 schreef Jimbo het volgende:
1340 Dollar inmiddels, nu vraag ik me dus af, met al het gezeik in de wereld momenteel, zou die goudprijs niet gigantisch stijgen dalijk?
Was een leuke dag idd.quote:
Wat voor hoeveelheden heb je het over?quote:Op maandag 11 augustus 2014 16:22 schreef Normalur het volgende:
Wat is een goede plek om fysiek edelmetalen te kopen?
Ik denk er over om voor tussen de 1.000 en 10.000 euro hierin te investeren.quote:Op maandag 11 augustus 2014 16:49 schreef Erasmo het volgende:
[..]
Wat voor hoeveelheden heb je het over?
BTW.quote:Op dinsdag 12 augustus 2014 14:32 schreef Normalur het volgende:
Waarom is de opslag voor zilver zoveel hoger dan voor goud?
Inmiddels ook op munten voorzover ik weet.Dat maakt het nogal discutabel dat je het bezit van zilver op moet geven bij de belasting, maar ja probeer in NL maar eens iets uit de klauwen van de roverheid te houden.quote:Op dinsdag 12 augustus 2014 14:50 schreef Normalur het volgende:
[..]
BTW zit toch alleen op baren, niet op munten?
Nou tenzij je grote partijen bijv zilveren maple leafs in 1x koopt komen ze er eigenlijk er niet achter.quote:Op dinsdag 19 augustus 2014 18:54 schreef drexciya het volgende:
[..]
Inmiddels ook op munten voorzover ik weet.Dat maakt het nogal discutabel dat je het bezit van zilver op moet geven bij de belasting, maar ja probeer in NL maar eens iets uit de klauwen van de roverheid te houden.
Wat wordt er onder een grote partij verstaan?quote:Op dinsdag 19 augustus 2014 19:49 schreef TheoddDutchGuy het volgende:
[..]
Nou tenzij je grote partijen bijv zilveren maple leafs in 1x koopt komen ze er eigenlijk er niet achter.
Zelfde geldt voor goud boven de 11.500 moeten handelaren het doorgeven.
in geval van zilver betaal je al btw, minder gedoe maar persoonlijk zou ik t onder de 5000 euro houden per aankoop.quote:Op woensdag 20 augustus 2014 13:57 schreef Normalur het volgende:
[..]
Wat wordt er onder een grote partij verstaan?
Niet direct; je zou het commodity fonds van Willem M. kunnen kopieren.quote:Op maandag 18 augustus 2014 12:56 schreef metallicelmo het volgende:
Zijn er nog mensen die veelbelovende goudmijnaandelen / bedrijven zien om in te investeren?
Fixed.quote:Op donderdag 17 oktober 2013 22:35 schreef crashbangboom het volgende:
[..]
Het heeft in ieder een bijzondere eigenschap ten opzichte van andere commodities: het heeft volstrekt geen praktische toepassingkan niet onbeperkt worden bijgedrukt/gemaakt.
Die melding zit erop vanwege de witwaswetgeving als ik het me correct herinner.quote:Op woensdag 20 augustus 2014 15:43 schreef TheoddDutchGuy het volgende:
[..]
in geval van zilver betaal je al btw, minder gedoe maar persoonlijk zou ik t onder de 5000 euro houden per aankoop.
bij goud is het vastgesteld op 11.xxx weet ff niet exact dus ga maar van 11.500 uit.
kun je ook terugvinden als je beleggingsgoud op de BD site uitzoekt en de linkjes volgt.
Na enig uitzoekwerk: sinds 2012 op buitenlandse zilveren munten, niet op de Nederlandse.quote:Op dinsdag 19 augustus 2014 18:54 schreef drexciya het volgende:
[..]
Inmiddels ook op munten voorzover ik weet.Dat maakt het nogal discutabel dat je het bezit van zilver op moet geven bij de belasting, maar ja probeer in NL maar eens iets uit de klauwen van de roverheid te houden.
Hollandgold.nl, beste prijs zeer betrouwbaarquote:Op vrijdag 22 augustus 2014 14:09 schreef nikao het volgende:
Wat is de beste plek om munten te kopen, mocht je dat willen?
Uh.. er zit geen btw op beleggingsgoud? of begrijp ik je nou verkeerd?quote:Op donderdag 28 augustus 2014 13:10 schreef hmmmmmmm het volgende:
Goud kon je het maar in het echt kopen zonder btw.
Ja maar als je die doemdenkers kent die in goud beleggen hebben die liever echt goud en geen beleggingsgoudquote:Op vrijdag 29 augustus 2014 09:31 schreef TheoddDutchGuy het volgende:
[..]
Uh.. er zit geen btw op beleggingsgoud? of begrijp ik je nou verkeerd?
Wat is het verschil tussen gouden munten en beleggingsgoud?quote:Op vrijdag 29 augustus 2014 14:23 schreef hmmmmmmm het volgende:
[..]
Ja maar als je die doemdenkers kent die in goud beleggen hebben die liever echt goud en geen beleggingsgoud
Ach nee heb me vergist vergeet maar wat ik heb gezegd.quote:Op vrijdag 29 augustus 2014 14:29 schreef monkyyy het volgende:
[..]
Wat is het verschil tussen gouden munten en beleggingsgoud?
Nee, niet echt want dat zou even willekeurig zijn als het naasten van iemands huis of aandelenportefeuille. Vroeger onder de goudstandaard was dat anders, toen was goud nodig om de nationale munt te dekken. Overigens, in het beruchte Amerikaanse voorbeeld werd het goud niet zomaar afgenomen maar tegen de vaste prijs (want goudstandaard) opgekocht. Dat was nodig om de dollar te kunnen revalueren zonder dat iedere goudbezitter van een grote koerswinst zou profiteren ten koste van de rest van het land.quote:Op dinsdag 26 mei 2015 14:44 schreef crashbangboom het volgende:
Denk je niet dat in dat doomscenario goud zowat het eerste is wat genaast wordt, dvr?
Ik weet natuurlijk niet of de Jappen dat zo gaan doen hoor, maar het is de meest voor de hand liggende oplossing. Wel iets wat ik met grote belangstelling volg.quote:Op dinsdag 26 mei 2015 19:09 schreef komrad het volgende:
Dat is wel een hele gemene oplossing Selang. Het lost trouwens ook meteen de 'problematiek' van de ongelijkheid door vermogen op...
Als de Japanners die kant op gaan denk ik wel dat ze in de internationale betrekkingen grote problemen gaan krijgen
Grappig genoeg is het land wat de meest gedegen voorbereidingen daartoe treft de USA middels FATCA. http://en.wikipedia.org/wiki/Foreign_Account_Tax_Compliance_Actquote:Op dinsdag 26 mei 2015 19:37 schreef SeLang het volgende:
[..]
Ik weet natuurlijk niet of de Jappen dat zo gaan doen hoor, maar het is de meest voor de hand liggende oplossing. Wel iets wat ik met grote belangstelling volg.
Verder verwacht ik dat een dergelijke maatregel ook op een sluipende manier gaat. Bijvoorbeeld het slopen van voorzieningen (want onbetaalbaar) en dan mensen de mogelijkheid bieden om een omgekeerde hypotheek aan te gaan waarmee ze hun zorg op peil kunnen houden voor de rest van hun leven (iets wat ze allang was beloofd maar wat natuurlijk niet kan worden nagekomen - in feite een default dus). Hun huis (of een deel daarvan) gaat dan na hun dood naar de staat in ruil voor een goed pensioen en medische zorg voor het resterende deel van hun leven. Een mooie nieuwe business voor levensverzekeraars e.d. om die omgekeerde hypotheek en onroerend goed portefeuille te managen.
Het verbaast me dat deze discussie nog helemaal niet loopt maar het zal in het komende decennium een belangrijk thema worden gok ik.
Ik zie goud meer als een onderdeel van mijn totale beleggingen van o.a. deposito’s, aandelen, crowdfunding en onroerend goed. Ik denk zelf aan een aandeel goud van ongeveer 5%. In welke vorm dat dan moet zijn, daar ben ik nog niet over uit.quote:Op dinsdag 26 mei 2015 14:06 schreef dvr het volgende:
Tja, zo'n beetje alles wat over goud te zeggen is, is in de voorgaande 15 delen al ter sprake gekomen. Als je met concrete vrragen of stellingen zit kun je ze gewoon in de groep gooien.
Het scenario op grond waarvan ik in 2008 in goud gestapt ben, verloopt traag maar is nog in volle gang: Centrale banken bereiken de grens van wat er nog aan QE (quantitative easing; gelddrukkerij) als 'redelijk' verkocht kan worden aan de markten en samenleving. Maar de prijs is dat de bodem in de rente bereikt is, dat er weer enorme asset-bubbels opgepompt zijn, en dat desalniettemin economische groei uitblijft.
Als die bubbels leeglopen en het broze economische vertrouwen omslaat in pessimisme of paniek, staan de Centrale Banken voor een duivelse keus: nog meer nieuw geld drukken en in de economie pompen en daarmee het vertrouwen in hun munt (en obligaties) uithollen, of een periode van deflatie toestaan die vérstrekkende maatschappelijke gevolgen heeft (massawerkloosheid, armoe, omvallende banken, onrust). Het zal wel weer een poging worden om tussen die uitersten door te laveren.
De realiteit dat het hele Westen één groot Griekenland is moet nog doordringen tot media, politiek en de grote massa, die weer in slaap gesust zijn. Mensen die deel 1 van de crisis konden uitzingen met het motto 'cash is king' hebben geluk gehad, maar dat tijdperk zal gauw voorbij zijn. Overheden en Centrale Banken kunnen zich straks veel minder permitteren om banken overeind te houden, dus wie veiligheid zoekt in cash of obligaties gaat het dit keer moeilijker krijgen; bail-ins, landsfaillissementen, cash-opnamebeperkingen en hoge negatieve rente liggen in het verschiet. Zeker voor grotere beleggers zal goud dan als een van de weinige liquide 'safe havens' overblijven.
Dan belasten ze die cash wel, die is immers niet veilig waar ook in de wereld.quote:Op dinsdag 26 mei 2015 17:39 schreef dvr het volgende:
[..]
Nee, niet echt want dat zou even willekeurig zijn als het naasten van iemands huis of aandelenportefeuille. Vroeger onder de goudstandaard was dat anders, toen was goud nodig om de nationale munt te dekken. Overigens, in het beruchte Amerikaanse voorbeeld werd het goud niet zomaar afgenomen maar tegen de vaste prijs (want goudstandaard) opgekocht. Dat was nodig om de dollar te kunnen revalueren zonder dat iedere goudbezitter van een grote koerswinst zou profiteren ten koste van de rest van het land.
De Nederlandse wetgeving (Noodwet Financieel Verkeer) bevat nog steeds de mogelijkheid voor de Staat om goud, al dan niet tegen vergoeding, in beslag te nemen. Zo'n actie zou eigenlijk alleen zinnig zijn als de grote valuta (euro, dollar) opgeblazen zijn en De Nederlandse Bank goud nodig heeft voor zijn reserves, zodat er met het buitenland gehandeld kan blijven worden. Maar DNB heeft zelf nog een redelijke voorraad van 600+ ton liggen (iets meer dan 1 ounce per Nederlander) en de overheid weet bovendien niet wie er fysiek goud bezit, uitzonderingen als handelaren e.d. daargelaten. Daarnaast zal zo'n maatregel waarschijnlijk alleen betrekking hebben op goud dat zich in Nederland bevindt. In mijn geval ligt het in het buitenland omdat ik Bullionvault gebruik. Mochten ze het dan toch nog opeisen, dan zet ik het met een druk op de knop om in cash of zilver (aannemende dat Internet nog werkt), en anders ga ik wel over de grens wonen..
Ik zou het lekker laten liggen waar het ligt. Mooi voor de spreiding van je vermogen.quote:Op maandag 15 juni 2015 20:12 schreef xaban06 het volgende:
Wij hebben 10.000-15.000 euro aan goud, nooit gewogen. Staat nu opgeslagen in een kluis bij de bank. Laten staan of iets anders mee doen?
Ik zal het de komende 10 jaar niet nodig hebben.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |