abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  dinsdag 26 maart 2013 @ 10:20:21 #1
371032 GoedeVraag
Het begint met een vraag.
pi_124516225

Goud fascineert de mens al duizenden jaren. Na voor de laatste eeuwwisseling als belegging even helemaal uit beeld te zijn geweest, is het gele metaal sinds enkele jaren weer helemaal terug. Dit is direct terug te zien in de goudprijs, die de afgelopen 10 jaar een spectaculaire ontwikkeling heeft doorgemaakt.

Tegenover de toegenomen vraag naar goud als belegging, die nog eens extra gestimuleerd wordt door de onzekerheden die voortvloeien uit de crisis waar wij ons momenteel in bevinden, staat als gevolg van diezelfde crisis een sterk afgenomen consumptieve vraag naar goud (juwelen). Volgens sommigen zal de goudconsumptie in de toekomst weer sterk oplopen door een toenemende vraag uit economisch wonder China, maar ook hierover zijn de meningen verdeeld.

Meer informatie over de samenstelling van de wereldgoudvoorraad (d.w.z. waar al het gedelfde goud gebleven is) en van de vraag en het aanbod is hier te vinden.

De actuele ontwikkeling van de goudprijs is hier en hier te volgen. Andere interessante links zijn bijvoorbeeld:
World Gold Council - heel veel informatie en gegevens over goud
Yellow Book en Metals Monthly - actuele publicaties over de goudmarkt in opdracht van Fortis Bank
Kitco - nieuws, achtergrondinfo, forum en actuele en historische goudprijzen
Antal Fekete - economieprofessor over de monetaire betekenis van goud (niet onomstreden)
Gold Anti Trust Action Committee - de Don Quichots van de goudhandel

Voorgaande delen:
Topicreeks: AEX: Goud
  dinsdag 26 maart 2013 @ 10:22:12 #2
371032 GoedeVraag
pi_124516278
quote:
0s.gif Op zondag 24 maart 2013 22:01 schreef Perrin het volgende:
[ afbeelding ]

(via ZH)
Ook ABN weet dat het nog wel eens moeilijk kan blijken om aan fysiek goud te raken en dekt vast een risico af.

Intussen blijft een aantal landen goud kopen: http://in.reuters.com/art(...)dINDEE92P00R20130326
pi_124517865
Goud zit sinds 2011 in een downtrend. Die hele goudhype is een bubble, veroorzaakt door handelaren die het wel zien zitten om 10% marge te halen op verkoop van fysiek goud aan naieve particulieren die zich laten misleiden met praatjes over ineenstorting van de wereldeconomie en afschaffen van geld.

Maandag na het cyprusaccoord daalde het dus meteen flink, herstelde wat door onhandige opmerkingen van Dijsselbloem, maar gaat nu weer gewoon verder met dalen. De 1550 komt in zicht.
  dinsdag 26 maart 2013 @ 11:27:46 #4
371032 GoedeVraag
pi_124518073
quote:
0s.gif Op dinsdag 26 maart 2013 11:21 schreef pikinhand het volgende:
Goud zit sinds 2011 in een downtrend. Die hele goudhype is een bubble, veroorzaakt door handelaren die het wel zien zitten om 10% marge te halen op verkoop van fysiek goud aan naieve particulieren die zich laten misleiden met praatjes over ineenstorting van de wereldeconomie en afschaffen van geld.

Maandag na het cyprusaccoord daalde het dus meteen flink, herstelde wat door onhandige opmerkingen van Dijsselbloem, maar gaat nu weer gewoon verder met dalen. De 1550 komt in zicht.
Je hebt het nu over papieren contracten hè. Daar zit zeker een trend in, maar die zegt niet alles over de vraag naar fysiek goud. Voor wat centrale banken betreft zit die laatste in elk geval in een stevige uptrend, en dat kan best nog even zo blijven.
  dinsdag 26 maart 2013 @ 13:43:10 #5
371032 GoedeVraag
pi_124522773
quote:
0s.gif Op dinsdag 26 maart 2013 11:27 schreef GoedeVraag het volgende:

[..]

Je hebt het nu over papieren contracten hè. Daar zit zeker een trend in, maar die zegt niet alles over de vraag naar fysiek goud. Voor wat centrale banken betreft zit die laatste in elk geval in een stevige uptrend, en dat kan best nog even zo blijven.
Misschien ontstaat er de komende jaren nog eens een run op fysiek goud; een goldrun in plaats van een bankrun. Misschien is die goldrun achter de schermen al bezig, dat is lastig te zien als buitenstaander.
pi_124527076
quote:
0s.gif Op dinsdag 26 maart 2013 10:22 schreef GoedeVraag het volgende:

Ook ABN weet dat het nog wel eens moeilijk kan blijken om aan fysiek goud te raken en dekt vast een risico af.
Heeft er niets mee te maken. Vroeger was ABN eigenaar van de HBU in R'dam, de enige bank met goudloket voor particulieren. Die kon fysieke opnames voor ze regelen. Door de nationalisering heeft ABN de HBU moeten afstoten aan Deutsche Bank, die op zijn beurt de goudactiviteiten staakt. En zodoende kan ABN deze dienst niet meer aanbieden.

quote:
0s.gif Op dinsdag 26 maart 2013 10:19 schreef GoedeVraag het volgende:

Ff gefixed. De btw op goud is voorafgaand aan de introductie van de euro afgeschaft en komt niet meer terug.
Heb je daar een bron voor? Ik vroeg dit al eerder, maar bij mijn weten is goud altijd vrij van omzetbelasting (BTW) geweest en heeft de invoering van de euro daar niets aan veranderd.
  dinsdag 26 maart 2013 @ 15:51:36 #7
371032 GoedeVraag
pi_124527464
quote:
0s.gif Op dinsdag 26 maart 2013 15:41 schreef dvr het volgende:

[..]

Heeft er niets mee te maken. Vroeger was ABN eigenaar van de HBU in R'dam, de enige bank met goudloket voor particulieren. Die kon fysieke opnames voor ze regelen. Door de nationalisering heeft ABN de HBU moeten afstoten aan Deutsche Bank, die op zijn beurt de goudactiviteiten staakt. En zodoende kan ABN deze dienst niet meer aanbieden.
Ook na die overname werd nog fysieke uitlevering aangeboden. Pas deze maand is die brief er uit gegaan. Aangezien de achterliggende motieven daar niet in vermeld staan blijft het speculeren natuurlijk, maar ik acht mijn aanname niet onwaarschijnlijk.

quote:
Heb je daar een bron voor? Ik vroeg dit al eerder, maar bij mijn weten is goud altijd vrij van omzetbelasting (BTW) geweest en heeft de invoering van de euro daar niets aan veranderd.
http://www.europa-nu.nl/i(...)ing_wijziging_van_de

Heb je een bron waaruit blijkt dat goud voor 1998 ook al vrijgesteld was van btw?
pi_124529129
quote:
0s.gif Op dinsdag 26 maart 2013 15:51 schreef GoedeVraag het volgende:

Ook na die overname werd nog fysieke uitlevering aangeboden. Pas deze maand is die brief er uit gegaan. Aangezien de achterliggende motieven daar niet in vermeld staan blijft het speculeren natuurlijk, maar ik acht mijn aanname niet onwaarschijnlijk.
Deutsche Bank heeft vorige zomer aan zijn klanten laten weten dat ze het goudloket aan het Coolsingel dichtgooien. Ik neem aan dat ze hun verplichtingen aan ABN(-klanten) nog even zijn nagekomen, maar het is logisch dat ze zo'n marginale activiteit niet blijven handhaven alleen voor dat kleine groepje girale goudbeleggers. Vroeger was het misschien nog lucratief, maar toen hadden ze practisch een monopoliepositie in Nederland voor wie goudbaren zocht. De afgelopen jaren zijn er veel aanbieders bijgekomen.

quote:
Dank! Die kon ik op wetten.nl niet vinden.

quote:
Heb je een bron waaruit blijkt dat goud voor 1998 ook al vrijgesteld was van btw?
Nee, dat kwam alleen voort uit mijn herinnering dat je vroeger bij bijna iedere bank goud kon kopen (er stond dan zo'n vitrinekastje met baartjes en munten), wat niet al te aantrekkelijk zou zijn geweest als je er BTW over moest betalen. Maar als ik het nu goed zie, werd destijds de margeregeling toegepast zodat je in de praktijk waarschijnlijk maar een kleine opslag betaalde. Hoe dan ook dank voor de gedocumenteerde correctie!
pi_124611138
quote:
0s.gif Op dinsdag 26 maart 2013 10:19 schreef GoedeVraag het volgende:

[..]

Ff gefixed. De btw op goud is voorafgaand aan de introductie van de euro afgeschaft en komt niet meer terug.
Thanks,
Was meer een mening / voorspelling van moi. Ik zie dat zomaar veranderen :)

Ach ja, keep stacking.
pi_124757539
Het is al tien dagen aan het stuiteren rond de 1248¤. Mijn bullshit-TA analyse zegt dat die dit jaar doorbreekt en naar boven knalt.
It's gonna take more bullets than you could ever fire to win this game... but one bullet... and I can give you a thousand lives.
  maandag 1 april 2013 @ 15:54:10 #11
259770 iamcj
Niets is onmogelijk
pi_124758379
Als 2 jaar zul je bedoelen.
Wie bang is voor morgen, kan niet genieten van vandaag.
Religie is als taal, een basisbehoefte voor een maatschappij, iedereen spreekt zijn eigen dialect en even verder op begrijp je niet meer wat de ander zegt.
pi_124759806
Maar hoe koop je goud zonder dat dit aan de belastingdienst* en/of andere instanties wordt doorgegeven?

Dit omdat je het beter zelf in je bezit kan hebben en niet in een bankkluis want als shit de ventilator raakt kom je dus never nooit meer bij je goud als het in een bank ligt.

* Ja ook bij de belastingdienst werken mensen die gegevens zouden kunnen doorverkopen aan roofovervallers alles voor geld niet waar ;) (Het roven is de belastingdienst tenslotte niet vreemd)

* * Geen fraude oproep maar bezorgdheid vanwege inbraak en/of overvalrisico!
[quote][img]http://i.fokzine.net/templates/forum2009/i/p/1s.gif[/img] Op zondag 16 januari 2011 18:23 schreef Witchfynder het volgende:[..]
Soort mix tussen Hawkwind, Immortal en een Nespresso reclame.[/quote]
pi_124763383
voor welk bedrag wil je goud kopen?
pi_124763598
quote:
7s.gif Op maandag 1 april 2013 16:43 schreef N.I.M.B.Y. het volgende:
Maar hoe koop je goud zonder dat dit aan de belastingdienst* en/of andere instanties wordt doorgegeven?

Dit omdat je het beter zelf in je bezit kan hebben en niet in een bankkluis want als shit de ventilator raakt kom je dus never nooit meer bij je goud als het in een bank ligt.

* Ja ook bij de belastingdienst werken mensen die gegevens zouden kunnen doorverkopen aan roofovervallers alles voor geld niet waar ;) (Het roven is de belastingdienst tenslotte niet vreemd)

In een goudzaak, contant geld meenemen en voor max ik meen 10k kopen.
Soms moet je extra toeslag betalen bij een cash betaling.
pi_124774978
quote:
1s.gif Op maandag 1 april 2013 18:44 schreef WammesWaggel het volgende:

[..]

In een goudzaak, contant geld meenemen en voor max ik meen 10k kopen.
Soms moet je extra toeslag betalen bij een cash betaling.
Bij o.a. The Silver Mountain kun je inderdaad min of meer anoniem cash tot zo'n 10k aan goud kopen.
pi_124775098
quote:

De roverheid is sowieso niet een partij die je kunt vertrouwen; al je bezit is vrij spel zo lijkt het inmideels (Dijsselbloem gaf alleen maar toe wat de stand van zaken is). Inbraakrisico is voroal een kwestie van het niet rondbazuinen dat je PM's thuis hebt liggen lijkt me. Een bankkluis is inderdaad ook een dubieuze optie; we hebben in de UK al een incidentje gehad waarbij in het kader van drugshandelbestrijding kluisjes werden opgengetrokken door de overheid.
pi_124846472
1207 wat is deze
It's gonna take more bullets than you could ever fire to win this game... but one bullet... and I can give you a thousand lives.
pi_124846929
quote:
0s.gif Op woensdag 3 april 2013 19:25 schreef Volatility het volgende:
1207 wat is deze
Lucht dat wegloopt, goud is gewoon onderdeel van de totale zeepbel.

Je had allang moeten overstappen naar Bitcoin.
pi_124850788
quote:
0s.gif Op dinsdag 26 maart 2013 16:33 schreef dvr het volgende:
Nee, dat kwam alleen voort uit mijn herinnering dat je vroeger bij bijna iedere bank goud kon kopen (er stond dan zo'n vitrinekastje met baartjes en munten), wat niet al te aantrekkelijk zou zijn geweest als je er BTW over moest betalen. Maar als ik het nu goed zie, werd destijds de margeregeling toegepast zodat je in de praktijk waarschijnlijk maar een kleine opslag betaalde. Hoe dan ook dank voor de gedocumenteerde correctie!
Lijkt me eerlijk gezegd ook niet meer dan logisch, want wat voor waarde is toegevoegd aan een staaf goud? Bij sieraden ligt dat anders.

Maar goed, je weet het natuurlijk nooit met overheden.

[ Bericht 3% gewijzigd door #ANONIEM op 03-04-2013 20:50:09 ]
pi_124851621
quote:
(Het roven is de belastingdienst tenslotte niet vreemd)
Hun core business uiteraard.
As the officer took her away, she recalled that she asked,
"Why do you push us around?"
And she remembered him saying,
"I don't know, but the law's the law, and you're under arrest."
pi_124859514
quote:
0s.gif Op woensdag 3 april 2013 19:33 schreef piepeloi55 het volgende:

[..]

Lucht dat wegloopt, goud is gewoon onderdeel van de totale zeepbel.

Je had allang moeten overstappen naar Bitcoin.
Oja want dat is geen bubble.
  woensdag 3 april 2013 @ 23:54:03 #22
344884 monkyyy
Myers-Briggs: INTJ
pi_124861837
quote:

Niet dat ik fraude promoot, maar als je 1x per maand zo'n coin shop binnen loopt, een gouden munt koopt en die in een kluis in je kruipruimte stopt, komt de belastingdienst daar niet achter lijkt me.

En vertel dat natuurlijk niemand, behalve je partner.
You can learn anything, the secret lies in discipline.
"What the mind can conceive and believe, it can achieve"
You will make mistakes. Forgive yourself. Move on. Start rebuilding.
pi_124864598
quote:
2s.gif Op woensdag 3 april 2013 23:54 schreef monkyyy het volgende:

[..]

Niet dat ik fraude promoot, maar als je 1x per maand zo'n coin shop binnen loopt, een gouden munt koopt en die in een kluis in je kruipruimte stopt, komt de belastingdienst daar niet achter lijkt me.

Ben je mal dan gaat mijn partner er vandoor met mijn gouden munten ..
[quote][img]http://i.fokzine.net/templates/forum2009/i/p/1s.gif[/img] Op zondag 16 januari 2011 18:23 schreef Witchfynder het volgende:[..]
Soort mix tussen Hawkwind, Immortal en een Nespresso reclame.[/quote]
pi_124879827
quote:
10s.gif Op woensdag 3 april 2013 23:08 schreef Volatility het volgende:

[..]

Oja want dat is geen bubble.
Jawel, maar die is nog niet op de weg terug.
pi_124963276
quote:
2s.gif Op woensdag 3 april 2013 23:54 schreef monkyyy het volgende:

[..]

Dat is inprincipe hoe je zoiets doet idd.

Kleine beetje kopen.
Merkt niemand.

Ik deed het vooral online, alles verkocht voordat goud crashte (min of meer dan) begin dec. 2013.
pi_124978939
quote:
Bedoel je dat je zo'n persoonlijk kluisje in een bankfiliaal niet ziet zitten ?

De overheid zou die dan stuk voor stuk moeten openbreken op zoek naar goud. Die kluisjes worden bovendien ook voor kontrakten, familiefoto's, persoonlijke spulletjes etc gebruikt. Dat zou dan allemaal overhoop gehaald worden en een enorme vertrouwenscrisis veroorzaken. Het lijkt mij een uiterste noodgreep, zeker van een moderne en democratisch gekozen regering. Zo'n maatregel zou waarschijnlijk ook een reaktie zijn op allerlei andere bizarre ontwikkelingen en zodoende een tijdje 'in de lucht hangen', zodat je dan waarschijnlijk wel tijd hebt om een andere oplossing voor je goud te zoeken.
pi_124979255
quote:
0s.gif Op dinsdag 26 maart 2013 16:33 schreef dvr het volgende:

[..]

In China kan je nog gewoon goud kopen in de bank, een vitrine met baartjes van 2 gram tot en met een 1 kg.
pi_124982826
quote:
0s.gif Op zondag 7 april 2013 08:57 schreef Sparqq het volgende:

[..]

In China kan je nog gewoon goud kopen in de bank, een vitrine met baartjes van 2 gram tot en met een 1 kg.
klopt maar daar sporen ze de bevolking zoveel mogelijk aan om goud en zilver te kopen. (bijna dwangmatig zelfs)

Ze waren eerst de grootste exporteur van zilver bijvoorbeeld, nu grootste importeur.
pi_125117281
Onder de 1200 :s
pi_125119563
Here We Go: Cyprus To Sell ¤400 Million In Gold, About 75% Of Its Total Holdings, To Finance Part Of Its Bailout

Submitted by Tyler Durden on 04/10/2013 - 10:38 Curious why every bank and their grandmother, and most recently Goldman today, has been lining up to push the price of gold as low as possible? Here's why:

CYPRUS TO SELL 400 MLN EUROS WORTH OF GOLD RESERVES TO FINANCE PART OF ITS BAILOUT - TROIKA DOCUMENTS - RTRS

Or about 10 tons of gold. But... the bailout was prefunded and there was no need to provide any additional cash? What happened: was the deposit outflow discovered to have been even greater than the worst case scenario and thus Cyprus needed even more cash? As for the buyers? We will venture a guess: central banks buying at the lows.

Finally: congratulations Cypriots. You are now handing over your gold for the one time, unbeatable opportunity to remain a vassal state to the Eurozone. But at least you have your ¤.

ZH
pi_125120405
quote:
0s.gif Op woensdag 10 april 2013 17:56 schreef Volatility het volgende:
Here We Go: Cyprus To Sell ¤400 Million In Gold, About 75% Of Its Total Holdings, To Finance Part Of Its Bailout

Submitted by Tyler Durden on 04/10/2013 - 10:38 Curious why every bank and their grandmother, and most recently Goldman today, has been lining up to push the price of gold as low as possible? Here's why:

CYPRUS TO SELL 400 MLN EUROS WORTH OF GOLD RESERVES TO FINANCE PART OF ITS BAILOUT - TROIKA DOCUMENTS - RTRS

Or about 10 tons of gold. But... the bailout was prefunded and there was no need to provide any additional cash? What happened: was the deposit outflow discovered to have been even greater than the worst case scenario and thus Cyprus needed even more cash? As for the buyers? We will venture a guess: central banks buying at the lows.

Finally: congratulations Cypriots. You are now handing over your gold for the one time, unbeatable opportunity to remain a vassal state to the Eurozone. But at least you have your ¤ 10.000.000.000,00.

ZH
Bestaan die zwakzinnigen trouwens echt of zitten ze gewoon lol te trappen?
  woensdag 10 april 2013 @ 18:36:13 #32
371032 GoedeVraag
pi_125120844
quote:
0s.gif Op woensdag 10 april 2013 18:22 schreef rsfxrs020 het volgende:

[..]

Bestaan die zwakzinnigen trouwens echt of zitten ze gewoon lol te trappen?
Welke: van Zerohedge of van Cyprus?
  woensdag 10 april 2013 @ 21:50:29 #33
372108 FredericBastiat
Idioten zijn van alle tijden.
pi_125130862
quote:
0s.gif Op zondag 7 april 2013 05:52 schreef jaco het volgende:

[..]

Bedoel je dat je zo'n persoonlijk kluisje in een bankfiliaal niet ziet zitten ?

De overheid zou die dan stuk voor stuk moeten openbreken op zoek naar goud. Die kluisjes worden bovendien ook voor kontrakten, familiefoto's, persoonlijke spulletjes etc gebruikt. Dat zou dan allemaal overhoop gehaald worden en een enorme vertrouwenscrisis veroorzaken. Het lijkt mij een uiterste noodgreep, zeker van een moderne en democratisch gekozen regering. Zo'n maatregel zou waarschijnlijk ook een reaktie zijn op allerlei andere bizarre ontwikkelingen en zodoende een tijdje 'in de lucht hangen', zodat je dan waarschijnlijk wel tijd hebt om een andere oplossing voor je goud te zoeken.
http://presscore.ca/2012/(...)nacial-collapse.html

"In March of 2011 the British Prime Minister David Cameron ordered British police to execute Operation Rize - raid and seize the entire contents (art, gold ingots, gold dust, jewelery and cash) of nearly 7,000 safety deposit boxes from three vaults in London. The British government simply told Scotland Yard that the safety deposit boxes were used by criminals to store cash, guns and drugs.

The British government instructed the police to arrest anyone who went to the vaults to try and recover the contents of their safety deposit boxes. Those who protested the seizure of the contents of their safety deposit boxes were to be charged with various offenses including pedophilia, money-laundering, drug-dealing and firearms possession."
pi_125131517
Ik geloof er geen fluit van.
pi_125141717
Dat verhaal klopt, maar het betrof daadwerkelijk een crimineel bedrijf dat zijn kluizen opzettelijk aan criminelen verhuurde zodat ze er hun buit, zwart geld, beleggingsobjecten, wapens en bewijs- en afpersmateriaal in kwijtkonden. Voldoende grond voor een inval dus. Bij een reguliere bank hebben ze zo'n grond niet.
pi_125142822
quote:
Deze bron kwam op mij niet als betrouwbaar over en ik heb zelf even op 'Operation Rize' gezocht via Google. Dit lijkt inderdaad gebeurd te zijn. Zoals DVR al aangeeft was het doelwit een particulier kluisjesbedrijf met een dubieuze klantenkring. De kluisjes zijn opengebroken naar aanleiding van een criminele zaak. De eigendommen van de box houders die niets met deze zaak te maken hadden, zijn gewoon teruggegeven. De les hieruit is om je goudcertificaat ergens anders te bewaren.

Het onderwerp in deze discussie is confiscatie van goud door de overheid om economische redenen. Naar mijn mening is dat risico op dit moment dusdanig ver verwijderd dat het niet nodig is om nu een bankkluisje te vermijden.

100% veilig is het nooit. De kluisjes kunnen ook het doelwit zijn van bankrovers of corrupte bankmedewerkers. Brand en overstroming zijn nooit geheel uit te sluiten en het bankfiliaal kan exploderen door een gaslek of een tankwagen die het pand inrijdt.

Als je het goud echter thuis bewaard zijn de risico's mijns inziens hoger. Het kan ontdekt worden tijdens een 'standaard' inbraak. Als het in een kluis zit, kan jij of je familie gemarteld worden om deze te openen, etc etc.
  vrijdag 12 april 2013 @ 13:11:12 #37
218617 YazooW
bel de wouten!
pi_125193611
Interessant om te zien wat de goudprijs doet als hij in de buurt komt van de 1000£/oz en dat dat nu ook weer bijna het geval is. Maarja, resultaten uit het verleden bieden geen garantie voor de toekomst, ik blijf er nog steeds van af :P
pi_125203238
Goud gaat fantastisch, turbo's short zwaar op winst. Belangrijker, de steunen rond 1525 uit 2011 en 2012 zijn gepasseerd, dus de weg naar beneden ligt open.

Over een maand goud $1400 en zilver $22 ? Kan makkelijk.
pi_125206277
Ik ga fokking dood met die prijzen.

Sept 2006 flink in fysiek goud gestapt - September 2011 eruit = :D

Toen tijdje niks.
Toen nog groter December 2012 vol erin gestapt. Nu = :'(
pi_125215036
Wauw, zou toch fantastisch zijn als goud gratis zou worden. Dat mensen het langs de kant van de weg zouden dumpen. dat je mensen zou moeten betalen om het op te komen halen.
pi_125217859
quote:
0s.gif Op vrijdag 12 april 2013 22:28 schreef Good_Luck het volgende:
Wauw, zou toch fantastisch zijn als goud gratis zou worden. Dat mensen het langs de kant van de weg zouden dumpen. dat je mensen zou moeten betalen om het op te komen halen.
zou fantastisch zijn als trolls gebanned worden
pi_125227959
quote:
0s.gif Op donderdag 11 april 2013 01:14 schreef dvr het volgende:
Dat verhaal klopt, maar het betrof daadwerkelijk een crimineel bedrijf dat zijn kluizen opzettelijk aan criminelen verhuurde zodat ze er hun buit, zwart geld, beleggingsobjecten, wapens en bewijs- en afpersmateriaal in kwijtkonden. Voldoende grond voor een inval dus. Bij een reguliere bank hebben ze zo'n grond niet.
Dat klopt, maar het schept wel een precedent. Wat gaat men doen wanneer er echt sprake is van paniek? En zo ver staat dit niet af van wat men nu met het niet bestaande garantiestelsel heeft laten zien.
pi_125228004
quote:
9s.gif Op vrijdag 12 april 2013 19:33 schreef Volatility het volgende:
Ik ga fokking dood met die prijzen.

Sept 2006 flink in fysiek goud gestapt - September 2011 eruit = :D

Toen tijdje niks.
Toen nog groter December 2012 vol erin gestapt. Nu = :'(
En ondertussen stijgen de aandelenkoersen op de beurs. En dat terwijl er vrijwel niets positiefs te melden valt. Ik kan me niet aan de indruk onttrekken dat men met alle macht probeert daar de lucht in te houden door alle andere beleggingsopties onderuit te halen. Wanneer je kijkt hoe hard het omlaag gaat met goud en zilver ziet het er erg georchestreerd uit.
  zaterdag 13 april 2013 @ 19:02:11 #44
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_125238441
De koers van goud is toch nog nauwelijks gedaald. Zeker niet als je de koersstijging van de afgelopen 10 jaar in het achterhoofd houdt. Pas bij $900 oid zou ik me zorgen gaan maken. Dit stelt tot nu toe niks voor.
The End Times are wild
pi_125258758
Ik heb een beetje onderzoek gedaan naar de brute aanval op goud. Misschien dat kenners hier op kunnen reageren. Ik heb een paar interessante stukken eruit gehaald. Wat bovenkomt is het verschil tussen een papieren contract en fysiek goud. Lees en huiver:

And then the attack began. Wave after wave of selling until gold got to 1525. Then they break down the price below the two year low and all the stops that have been accumulating there start getting tripped up and the selling accelerates as it begins to feed on itself. The physical market for gold sees this as a gift and gets ready to make their move and buy up the gold.

Now comes the part that is pure genius or a total coincidental thing that just so happens to be a gift to those who are short the market and those who would be responsible to deliver gold should the inventory deplete.

ALL OF A SUDDEN THE LONDON PHYSICAL PLATFORM THAT BUYS AND SELLS PHYSICAL GOLD GETS LOCKED UP. THE SYSTEM FREEZES.

The screens all freeze.

What does that mean?

No one can get to the physical market to buy at these low prices but at the same time, they can’t sell or protect their position either. The system is frozen. Yes, just like at Bit-coin. The system locks up. And of course the results are going to be the same, just on a lower percentage level.

What can the physical holders do?

Meanwhile the futures market continues to drop.

So what happens? The physical market holders begin to panic. How can they protect themselves as they can’t sell either? What would I do if I were in that situation?
There is only one solution, especially during a panic. Short and ask questions later.

From there the market goes into a free fall as the physical market can’t buy at these low prices because the computer system is down; they can only sell futures to hedge their long physical holdings and so they do what they have to and begin selling futures.

Now it gets worse. As the price drops even more, underfunded players are getting wiped out and now they begin to liquidate. The market goes into a total collapse as all the stops below 1500 get tripped up and the market tanks to 1490.

The computer system went down. It couldnt handle the traffic and it shut down or a glitch happened in the server. It can be any one of many reasons.

This exact same thing happened during the last take down of gold in late December 2011.

http://goldtrends.net/FreeDailyBlog?mode=PostView&bmi=1267250

Kan een kenner van de futures markt hierop reageren?

[ Bericht 1% gewijzigd door Good_Luck op 14-04-2013 10:41:37 ]
  zondag 14 april 2013 @ 15:52:58 #46
78918 SeLang
Black swans matter
pi_125268519
Wat een onzin verhaal hierboven

1) Als de handel in fysiek goud even stil ligt dan kun je als dat moet gewoon hedgen met futures, naar beide kanten toe. Wat voor de bulls geldt geldt ook voor de bears, dus er is geen reden waarom er daarom een gat zou moeten vallen.

2) We hebben het hier over een daling van een miezerige 5% in een dag / 22% vanaf de top in een markt die de afgelopen jaren met 700% is gestegen. Maar die 5% daling is manipulatie :').
FYI: Zelfs in een sterke bullmarket zijn correcties van 38,2% (Fibonacci) volkomen normaal

Dat het vrijdag wat harder ging dan normaal komt gewoon omdat er een niveau werd doorbroken dat meerdere malen getest is en dus door iedereen in de gaten wordt gehouden. Een logische plek om long posities te plaatsen die vervolgens moeten worden teruggedraaid als het niveau wordt doorbroken. Business as usual dus :O
"If you want to make God laugh, tell him about your plans"
Mijn reisverslagen
  maandag 15 april 2013 @ 10:27:38 #47
371032 GoedeVraag
pi_125302288
Ik denk dat er uiteindelijk wel meer focus op fysiek gaat komen 'ten koste van' de papiermarkt (futures).

Of dat nu al het geval is, blijft lastig inschatten. Die verhalen die je nu leest van zogenaamde insiders zijn daar wat mij betreft niet betrouwbaar voor. Een site als Kingworldnieuws.com is wat mij betreft stuctureel veel te veel aan het schreeuwen en weinig betrouwbaar. Idem voor veel andere 'goudsites'.

Wat betreft de prijsontwikkeling: ik denk dat de goudbull van de afgelopen tien jaar wel degelijk dood is. De volgende stap is de bull in fysiekgoud. Ik kan niet zeggen wanneer die gaat beginnen. Mogelijk nu, mogelijk pas over 1-2 jaar.
pi_125304840
Bullshit, zie o.a. de uitleg van Selang.

Ondertussen lijkt te gebeuren waar een aantal al jaren voor hebben gewaarschuwd. De ontwikkelingen in commodity land doen me trouwens wel het ergste vrezen voor de aandelenmarkt als dit zo doorgaat.
  maandag 15 april 2013 @ 12:06:58 #49
371032 GoedeVraag
pi_125305199
quote:
0s.gif Op maandag 15 april 2013 11:57 schreef piepeloi55 het volgende:
Bullshit, zie o.a. de uitleg van Selang.
Waarom?

Bankruns zijn toch ook geen bullshit?

Is is echt niet onmogelijk dat men op ten duur voorkeur gaat geven voor fysiek metaal in eigen bezit (cash in hand bij een bankrun) boven een contract (spaarrekening).
  maandag 15 april 2013 @ 12:07:20 #50
78918 SeLang
Black swans matter
pi_125305216
$1391 nu :D

Ik heb altijd gezegd dat de meeste goud "beleggers" gewoon momentumtraders zijn en de beweging van de laatste paar dagen lijkt dat te bevestigen.
Mijn reisverslagen
pi_125305354
Het lijkt dan toch te gebeuren: GOUD WORDT GRATIS
pi_125305388
6.98% daling vandaag dus tot nu toe.
pi_125306291
quote:
0s.gif Op maandag 15 april 2013 12:07 schreef SeLang het volgende:
Ik heb altijd gezegd dat de meeste goud "beleggers" gewoon momentumtraders zijn en de beweging van de laatste paar dagen lijkt dat te bevestigen.
Dat was mij ook al langer duidelijk, daar is nog een pittige discussie over geweest in deze reeks waarbij wij niet de 'beste' vriendjes van de goldbugs waren.

Het is overigens wel amusant om de verschillende ''goudblogs'' in de gaten te houden nu. Er is toch wel enige paniek en wederom een 'safe haven' en myths die gebust zijn (die voor de niet-goldbug nooit hebben bestaan, ook daarover zijn hier mooie discussies geweest).
  maandag 15 april 2013 @ 12:42:23 #54
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_125306547
Wat zou historisch gezien nu een reeele koers voor goud zijn? Dus dat het langdurig inflatie-neutraal is. $600? $800?
The End Times are wild
  maandag 15 april 2013 @ 12:44:39 #55
371032 GoedeVraag
pi_125306620
quote:
0s.gif Op maandag 15 april 2013 12:42 schreef LXIV het volgende:
Wat zou historisch gezien nu een reeele koers voor goud zijn? Dus dat het langdurig inflatie-neutraal is. $600? $800?
Op wat voor manier gezien? In relatie tot de gemiddelde prijs? In relatie tot de uitstaande geldhoeveelheid? Iets anders?
pi_125306630
quote:
Zou het niet gratis moeten zijn? Je kunt er immers niks mee.
  maandag 15 april 2013 @ 12:50:54 #57
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_125306844
quote:
0s.gif Op maandag 15 april 2013 12:44 schreef GoedeVraag het volgende:

[..]

Op wat voor manier gezien? In relatie tot de gemiddelde prijs? In relatie tot de uitstaande geldhoeveelheid? Iets anders?
Er valt geen prijskaartje op goud te plakken omdat het geen rendement heeft. Toch zie je dat goud de afgelopen 140 jaar min of meer met de inflatie mee is gestegen. Als je die langjarige trend als ' waarheid' neemt, en de enorme stijging in de goudprijs van de afgelopen 14 jaar daar vanaf haalt, dan kom je op 300-400 euro.
Met andere woorden: dat zou de prijs nu zijn wanneer goud ongeveer met de inflatie was mee gestegen de laatste jaren. Net zoals goud historisch altijd al gedaan heeft.
The End Times are wild
  maandag 15 april 2013 @ 12:51:55 #58
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_125306879
quote:
0s.gif Op maandag 15 april 2013 12:44 schreef Good_Luck het volgende:

[..]

Zou het niet gratis moeten zijn? Je kunt er immers niks mee.
Je kunt er best wel iets mee, want het is een goede geleider en bovendien niet-corrosief. Maar die industriele waarde staat in geen verhouding tot de prijs.
Je zou wel kunnen zeggen dat het waarde heeft, omdat goud altijd al waarde gehad heeft.
The End Times are wild
  maandag 15 april 2013 @ 12:53:51 #59
78918 SeLang
Black swans matter
pi_125306942
quote:
Als je de thesis van de goldbugs zelf volgt (goud is "waardevast") dat zou dat in de range $200-$660 moeten liggen.
Zie dit topic.

Niet dat ik het daarmee eens ben overigens. Goud is volledig zwevend en de prijs kan dus in principe bijna alles zijn. Ga maar na: wat zijn de gevolgen als de goudprijs morgen $100 is. Of $10000? Er verandert dan bijna niets in de wereld. Stel je nu dezelfde vraag voor een currency als de USD of de euro....

Overigens heb ik wel medelijden met Bernanke nu :D. Het opdrijven van de goudprijs was een van de weinige doelen die tot nu toe waren gelukt. Als dat nu ook nog in rook opgaat dan sta je daar met je >$3T balancesheet en nothing to show for.... Gelukkig mag hij bijna met pensioen.
Mijn reisverslagen
  maandag 15 april 2013 @ 13:34:19 #60
371032 GoedeVraag
pi_125308167
quote:
0s.gif Op maandag 15 april 2013 12:53 schreef SeLang het volgende:

[..]

Als je de thesis van de goldbugs zelf volgt (goud is "waardevast") dat zou dat in de range $200-$660 moeten liggen.
Zie dit topic.

Ga maar na: wat zijn de gevolgen als de goudprijs morgen $100 is. Of $10000? Er verandert dan bijna niets in de wereld.
Behalve dan dat centrale banken met veel goud meer of minder reserves hebben. Een goudprijs van 10k zou bovendien de dollarreserves in een andere ligt stellen dan een van 100.
  maandag 15 april 2013 @ 13:35:12 #61
371032 GoedeVraag
pi_125308186
quote:
0s.gif Op maandag 15 april 2013 12:50 schreef LXIV het volgende:
Als je die langjarige trend als ' waarheid' neemt, en de enorme stijging in de goudprijs van de afgelopen 14 jaar daar vanaf haalt, dan kom je op 300-400 euro.
Op basis van welke data/periode doe je dat dan?
  maandag 15 april 2013 @ 13:50:48 #62
56633 JimmyJames
Unspeakable powers
pi_125308675
Indrukwekkende daling. Had Buffett toch gelijk.
Please Move The Deer Crossing Sign
  maandag 15 april 2013 @ 13:51:37 #63
344884 monkyyy
pi_125308711
Oh ja, maar de prijs van kettinkjes en 23k vulpennen blijft mooi gelijk. Ik wil goedkopere sieraden. ;(
pi_125308854
Wat is slim om te doen. Ik heb ongeveer 10.000 euro aan goud. Verkopen? Bewaren? Heb het geld niet nodig. Zal het over 10 jaar meer waard zijn, of is dat gewoon totaal niet te voorspellen?
  maandag 15 april 2013 @ 14:02:18 #65
78918 SeLang
Black swans matter
pi_125309103
quote:
0s.gif Op maandag 15 april 2013 13:55 schreef xaban06 het volgende:
Wat is slim om te doen. Ik heb ongeveer 10.000 euro aan goud. Verkopen? Bewaren? Heb het geld niet nodig. Zal het over 10 jaar meer waard zijn, of is dat gewoon totaal niet te voorspellen?
Waarom heb je dat goud gekocht? Als de reden daarvoor nog intact is dan hou je het, anders niet. Zo simpel is dat :)
Er is echt geen hond die kan voorspellen waar dat over 10 jaar staat.
Mijn reisverslagen
pi_125309632
quote:
0s.gif Op maandag 15 april 2013 14:02 schreef SeLang het volgende:

[..]

Waarom heb je dat goud gekocht? Als de reden daarvoor nog intact is dan hou je het, anders niet. Zo simpel is dat :)
Er is echt geen hond die kan voorspellen waar dat over 10 jaar staat.
Gekregen.
  maandag 15 april 2013 @ 14:30:42 #67
78918 SeLang
Black swans matter
pi_125310273
quote:
1s.gif Op maandag 15 april 2013 14:15 schreef xaban06 het volgende:

[..]

Gekregen.
Als je er zelf geen visie over hebt dan zou ik direct tegen actuele marktwaarde verkopen. Je wilt geen positie hebben in iets dat je niet begrijpt.
Mijn reisverslagen
  maandag 15 april 2013 @ 15:12:31 #68
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_125311707
quote:
0s.gif Op maandag 15 april 2013 13:35 schreef GoedeVraag het volgende:

[..]

Op basis van welke data/periode doe je dat dan?
Ik heb een schuin oog geworpen op de grafiek in de OP:

Dan zie je dat de goudprijs eigenlijk gewoon de inflatie volgt In ieder geval de afgelopen 140 jaar. Met uitschieters va 6x daarboven.
Als ik dan op het langjarige gemiddelde van 1 ga zitten, dan kom ik daarop.

Zoals SE al aangaf, goud kan iedere prijs hebben want er is geen rendement op, dus hoe te bepalen. Maar je kunt mi wel zeggen dat historisch gezien (resultaten uit het verleden geen garantie etc) goud nu duur is en bijv voor $50/ounce historisch goedkoop zou zijn.
The End Times are wild
  maandag 15 april 2013 @ 15:38:54 #69
218617 YazooW
bel de wouten!
pi_125312578
quote:
Hey guys I am having a really tough day. As most of you already know, I am living abroad in Cyprus but have been heavily invested in the virtual Gold market. All of my money has been in there for the past ~1 years, (I am talking life savings, retirement money from 401k I borrowed against myself, and equity from my home). I don't want to get into numbers because I am completely shaken right now, but I invested around the highs of 1700 and I woke up to find all my holdings liquidated. I don't know what to do, this is a sad sad day. I am not even sure how to break it to my wife that I lost so much of our money and money we didn't even have; we still have tremendous outstanding debts, what a way to live in your 60's. I know it's good to vent, but it's beyond this right now, thanks for being here for me fellas.
:P
  maandag 15 april 2013 @ 15:45:30 #70
78918 SeLang
Black swans matter
pi_125312798
quote:
0s.gif Op maandag 15 april 2013 15:38 schreef YazooW het volgende:

[..]

:P
Eigen schuld en dergelijke, maar het blijft triest hoe centrale banken dit soort gedrag actief stimuleren. Politici hebben er ook een handje naar met gelul over belasten van "dood geld" en dat soort onzin. Je moet helemaal niet willen dat mensen van in de 60 met hun pensioen gaan lopen gokken.
Mijn reisverslagen
  maandag 15 april 2013 @ 15:49:18 #71
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_125312939
quote:
0s.gif Op maandag 15 april 2013 15:45 schreef SeLang het volgende:

[..]

Eigen schuld en dergelijke, maar het blijft triest hoe centrale banken dit soort gedrag actief stimuleren. Politici hebben er ook een handje naar met gelul over belasten van "dood geld" en dat soort onzin. Je moet helemaal niet willen dat mensen van in de 60 met hun pensioen gaan lopen gokken.
Wat moet je, met een inflatie van 2%, vermogensbelasting van 1,2% en een rente van 1,8%.
The End Times are wild
  maandag 15 april 2013 @ 15:53:36 #72
168777 Rave_NL
Obey the Dance Commander!
pi_125313140
Ik heb mij eigenlijk nooit verdiept in het beleggen in goud, maar is het überhaupt verstandig om daar nu mee te beginnen als ik dit zo lees?
Cobra4: "Twijfelen aan de kennis van Rave. :')
EllaN: Rave IS een parel. Mijn parel. Onze parel O+. Voor altijd.
Amphibisch getraind voor het zinkende [DEF]-schip
pi_125313181
quote:
0s.gif Op maandag 15 april 2013 15:53 schreef Rave_NL het volgende:
Ik heb mij eigenlijk nooit verdiept in het beleggen in goud, maar is het überhaupt verstandig om daar nu mee te beginnen als ik dit zo lees?
Nee.
  maandag 15 april 2013 @ 16:14:02 #74
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_125314005
quote:
Nee
The End Times are wild
  maandag 15 april 2013 @ 16:15:46 #75
371032 GoedeVraag
pi_125314075
quote:
Je kan je er altijd in verdiepen. Om nou maar lukraak te gaan beleggen vanwege een daling is denk ik nooit slim.
  maandag 15 april 2013 @ 16:17:42 #76
371032 GoedeVraag
pi_125314152
quote:
0s.gif Op maandag 15 april 2013 15:12 schreef LXIV het volgende:

[..]

Ik heb een schuin oog geworpen op de grafiek in de OP:
[ afbeelding ]
Dan zie je dat de goudprijs eigenlijk gewoon de inflatie volgt In ieder geval de afgelopen 140 jaar. Met uitschieters va 6x daarboven.
Ik weet niet of je op die manier 'mag' kijken. Goud is lang geld geweest (of daar direct aan gekoppeld). Pas sinds 1971 is de dollar niet meer inwisselbaar voor goud en pas sinds 1998 (evt. 1974) staat goud tegen marktprijzen op de balans van een een centrale bank.
  maandag 15 april 2013 @ 16:33:19 #77
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_125314795
quote:
0s.gif Op maandag 15 april 2013 16:17 schreef GoedeVraag het volgende:

[..]

Ik weet niet of je op die manier 'mag' kijken. Goud is lang geld geweest (of daar direct aan gekoppeld). Pas sinds 1971 is de dollar niet meer inwisselbaar voor goud en pas sinds 1998 (evt. 1974) staat goud tegen marktprijzen op de balans van een een centrale bank.
Dat is waar. Maar opmerkelijk genoeg bleef het wel rond die koers hangen.
The End Times are wild
  maandag 15 april 2013 @ 17:23:46 #78
344884 monkyyy
pi_125316492
De actuele koers voor zilver is ¤574 per kilo, maar als je een kilo zilverbaar wil kopen betaal je mooi ¤747,50.

30% premium. :r
pi_125316596
Die prijzen zullen nog niet zijn bijgewerkt denk ik of de (ongehedgde) voorraad moet eruit. Ben je trouwens niet bang Monky dat een (fors) dalende commodity markt iets zegt over de economie en dat gaat verplaatsen naar aandelenland over een tijdje (lees: waarschuwing)?

Denk dat we de daling van goud/zilver trouwens langzamerhand kunnen classificeren als 'crash'. Ik ben trouwens benieuwd wat de verscheidene goudbugs, waaronder DVR, vinden van deze ontwikkeling en hun visie daarbij.
  maandag 15 april 2013 @ 17:38:43 #80
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_125316966
quote:
15s.gif Op maandag 15 april 2013 17:23 schreef monkyyy het volgende:
De actuele koers voor zilver is ¤574 per kilo, maar als je een kilo zilverbaar wil kopen betaal je mooi ¤747,50.

30% premium. :r
Verdien dan daar aan, als je denkt dat het niet klopt!
The End Times are wild
  maandag 15 april 2013 @ 17:53:59 #81
78918 SeLang
Black swans matter
pi_125317453
Sja, dat krijg je met die extreem lage rentes in combinatie met lage volatiliteit. Dan zit iedereen tot aan z'n oogballen geleveraged en als er dan wat prijsbeweging komt dan krijg je dit soort liquidatieverkopen.

De echte die-hards (en doordachte) goldbugs zullen zich overigens niet van hun stuk laten brengen want er verandert niets aan hun beleggingscase voor goud. Echter, zij zijn niet degenen die de prijs bepalen. Iemand die in 1995 een baar goud kocht en die braaf in de kluis laat liggen als hedge tegen een toekomstig armageddon "bestaat" in feite helemaal niet voor de goudmarkt.

Een deel van de hype Middelkoop muntjes kopers zal zich wellicht zorgen maken maar ook die zie ik nog niet massaal liquideren want die muntjes lenen zich daar niet voor.

Echter, de ETF/ Goldmoney/ Bullionvault etc kopers kunnen makkelijk en snel liquideren en een deel zal dat ook doen. Een groot deel hiervan zijn gewoon momentumtraders. En als die fondsen leegstromen moeten ze fysiek goud verkopen om de uitstroom te matchen.
Mijn reisverslagen
  maandag 15 april 2013 @ 17:55:40 #82
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_125317507
quote:
0s.gif Op maandag 15 april 2013 17:53 schreef SeLang het volgende:
Sja, dat krijg je met die extreem lage rentes in combinatie met lage volatiliteit. Dan zit iedereen tot aan z'n oogballen geleveraged en als er dan wat prijsbeweging komt dan krijg je dit soort liquidatieverkopen.

De echte die-hards (en doordachte) goldbugs zullen zich overigens niet van hun stuk laten brengen want er verandert niets aan hun beleggingscase voor goud. Echter, zij zijn niet degenen die de prijs bepalen. Iemand die in 1995 een baar goud kocht en die braaf in de kluis laat liggen als hedge tegen een toekomstig armageddon "bestaat" in feite helemaal niet voor de goudmarkt.

Een deel van de hype Middelkoop muntjes kopers zal zich wellicht zorgen maken maar ook die zie ik nog niet massaal liquideren want die muntjes lenen zich daar niet voor.

Echter, de ETF/ Goldmoney/ Bullionvault etc kopers kunnen makkelijk en snel liquideren en een deel zal dat ook doen. Een groot deel hiervan zijn gewoon momentumtraders. En als die fondsen leegstromen moeten ze fysiek goud verkopen om de uitstroom te matchen.
De ekte, ekte goudbug is alleen maar blij met een koerscrash. Wat zijn salaris in goud gaat alleen maar omhoog! En aangezien geld toch geen werkelijke duurzame waarde heeft en zo snel mogelijk omgezet moet worden in goud, is dit enkel een buitenkans. Op naar de $10!
The End Times are wild
pi_125317713
quote:
15s.gif Op maandag 15 april 2013 17:23 schreef monkyyy het volgende:
Dit is een mooie gelegenheid om te kijken op welke zilver- en goudhandelaren je kunt bouwen, en op welke niet. Handelaren die nu geen fysiek metaal in voorraad hebben of die niet meer voor een redelijke prijs willen inkopen, omdat ze bang zijn voor mogelijk waardeverlies daarvan, hebben hun zaakjes niet op orde. En op hun kun je ook niet rekenen wanneer de aankomende hausse in edelmetalen over x aantal jaren weer voorbij is en je je positie wilt afbouwen.

Ik raad de goudhatertjes overigens aan, om nog niet te snel te lachen. Bij mij is een leuke middenklasse auto aan ongerealiseerde winst verdampt, maar ik lig er geen moment wakker van. Het lijkt erop dat we met een klassieke beartrap te maken hebben en kenners van de bubbletheorie weten dan, dat het echte feest nog gaat beginnen :9~

Fundamenteel is er voor goud immers niets veranderd, integendeel, de overheidsschulden worden in de industriële wereld nog steeds met de dag onhoudbaarder, het Amerikaanse herstel blijft twijfelachtig (en volledig op artificiele stimulus gebaseerd), China's groei staat op de rem, Japan heeft met zijn inflatiedoel een vlucht uit zijn obligaties veroorzaakt, Italië en Spanje mogen blij zijn als ze de herfst halen zonder megabanken te hoeven redden en zowel in Europa als de VS is sinds kort duidelijk dat spaargeld niet meer veilig is.

Ik zeg niet dat de klap voor goud al voorbij is - met name aanstaande donderdag en vrijdag worden kritisch vanwege de opties- en futures expiraties van vrijdag en zaterdag. Maar wie zoals ik gelooft dat de obligatie- en aandelenmarkten zwaar overprijsd zijn, evenals het meeste vastgoed (en met die drie klassen hebben we dan zo'n 95% van 's werelds belegd vermogen wel gehad), en dat de houders daarvan op termijn geen andere keus zullen hebben dan in edelmetalen te vluchten, die krijgt na deze klap een unieke kans om goedkoop in te stappen in een compleet opgeschoonde markt waarin de speculatieve longs geen grammetje meer bezitten.

[ Bericht 2% gewijzigd door dvr op 15-04-2013 18:11:36 ]
pi_125317967
Interessante thesis DVR, nu weet je waarschijnlijk dat ik geen goldbug ben (ook geen hater overigens). Heb zelf o.a. goud altijd gezien als onderdeel van de bubble en heb dan ook het vermoeden dat de ontwikkelingen in commodity land een voorbode kunnen zijn voor meer ellende in o.a. bepaalde obligatiemarkten en aandelenmarkt.

De eerste scheurtjes worden imo zichtbaar in diverse markten (ook het 'herstel' van de Amerikaanse huizenmarkt) en cijfers. Nu zegt dat nog niets en dit zijn ontwikkelingen die zich doorgaans niet vandaag op morgen afspelen, maar het is in ieder geval een extra waarschuwing voor de longers in vrijwel alle assetmarkten.
pi_125318215
In Gold Reef City (Zuid Afrika) is er een goudgieterij. Naar het schijnt wordt er in Zuid Afrika heel veel goud gewonnen, ook uit water.

Ik was daar en kon een klomp goud meebrengen als je die omhoog krijgt met alleen je vingers ;)

Ik doe niet in goud, te bang om gekidnapt te worden :X

[ Bericht 9% gewijzigd door Pinnenmutske op 15-04-2013 18:24:54 ]
Werewolf
pi_125318297
Leuk moment om in te stappen zou ik als leek zeggen, maar fysiek er momenteel moeilijk als goud/zilver te komen. Qua fysiek is er momenteel meer vraag dan aabod, en dan nog zakken de prijzen zo hard. Ik vind dit maar een vreemde markt.
  maandag 15 april 2013 @ 18:22:42 #87
78918 SeLang
Black swans matter
pi_125318385
quote:
0s.gif Op maandag 15 april 2013 18:20 schreef Ludd het volgende:
Leuk moment om in te stappen zou ik als leek zeggen, maar fysiek er momenteel moeilijk als goud/zilver te komen. Qua fysiek is er momenteel meer vraag dan aabod, en dan nog zakken de prijzen zo hard. Ik vind dit maar een vreemde markt.
Dat is dus ook onzin. Als je niet weet hoe je aan fysiek goud kunt komen dan koop je een future en laat leveren op expiratie.
Mijn reisverslagen
pi_125318652
quote:
0s.gif Op maandag 15 april 2013 18:09 schreef piepeloi55 het volgende:
Heb zelf o.a. goud altijd gezien als onderdeel van de bubble [..]
Ja, en dat maakt je een hater _O-

quote:
[..] en heb dan ook het vermoeden dat de ontwikkelingen in commodity land een voorbode kunnen zijn voor meer ellende in o.a. bepaalde obligatiemarkten en aandelenmarkt.
De berichten over de oorzaak van de goudcrush zijn tegenstrijdig. De meest waarschijnlijke, voor nu, is dat een grote Japanse bank of belegger door het dumpen van Japanse bonds in de problemen kwam, en een grote hoeveelheid goud die het als collateral gebruikt had snel moest verkopen om aan contanten te komen. Het ging om 400 ton op vrijdag, dat is een enorme hoeveelheid. Als dat er achter zat, zullen wel meer Japanse banken en beleggers assets aan het verkopen zijn en dat kan inderdaad negatief uitpakken voor bijvoorbeeld aandelen.

Interessant is misschien om naar olie te kijken, heb ik nog niet gedaan maar dat beweegt meestal in tandem met goud. De vraag is dan of goud olie omlaag gaat trekken, of olie goud weer omhoog :)

n.b. voor de technici:Ik lees net dat de volatiliteit van goud vandaag zodanig groot was, dat het statistisch slechts ééns in de twee miljoen jaar zou moetenvoorkomen. Er wordt gesproken over een 'six sigma'-event. Zegt mij niets, maar het klinkt indrukwekkend.
pi_125318751
op de site van de nos een radio interview met een goud specialist van abn amro

die denkt dat goud naar 1000 dollar gaat

als goud naar 1000 dollar gaat, dan ga ik eens wat kopen bij amsterdamgold.com
  maandag 15 april 2013 @ 18:33:02 #90
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_125318773
quote:
0s.gif Op maandag 15 april 2013 18:32 schreef arjan1212 het volgende:

En waarom denkt hij dat? Of denkt hij dat gewoon?
The End Times are wild
  maandag 15 april 2013 @ 18:33:13 #91
344884 monkyyy
pi_125318780
quote:
0s.gif Op maandag 15 april 2013 17:27 schreef piepeloi55 het volgende:
Die prijzen zullen nog niet zijn bijgewerkt denk ik of de (ongehedgde) voorraad moet eruit. Ben je trouwens niet bang Monky dat een (fors) dalende commodity markt iets zegt over de economie en dat gaat verplaatsen naar aandelenland over een tijdje (lees: waarschuwing)?
Misschien zullen aandelen wel omlaag gaan ja. Ik kijk persoonlijk naar de fundametals van individuele bedrijven die ik in m'n portefeuille heb.

Wells Fargo boekt record winsten meerdere kwartalen achter elkaar, Procter & Gamble verhoogt het dividend voor het 57e jaar op rij met 7%, Philip Morris verkoopt meer en meer verslavende producten in opkomende economieën, WalMart heeft nog een ongetapte markt van 1,2 miljard consumenten in China.

Ik verwacht dat ieder bovengenoemd bedrijf meer verdient per aandeel over 5 jaar. Ik kan het natuurlijk fout hebben, de economieën kunnen in een deflatoire fortex terecht komen, rentes kunnen omhoog vliegen met veel faillissementen tot gevolg, we zitten misschien met een peak-earnings, of ik heb gewoon dingen over het hoofd gezien toen ik deze bedrijven onderzocht.

In en uit markten dansen op basis van korte termijn macro-visies is niet mijn ding. Ik koop gewoon meer en meer iedere maand wat op dat moment aantrekkelijk geprijsd is, gebaseerd op m'n eigen analyses. Stacking stocks zeg maar, verkopen doe ik pas als fundamentals veranderen. De laatste keer dat ik iets verkocht heb is 11 maanden geleden.

Prijs dalingen doen me niet veel, emotioneel als financieel. Voor de gemiddelde mens lijkt het bouwen van een vastgoed portefeuille me ook veel geschikter dan een aandelen portefeuille, je krijgt dan niet iedere dag een quote hoeveel je vermogen is. Ik sprak laatst met een vastgoed investeerder, hij deed vooral in flatjes onderin de markt die hij dan uitverhuurde. Ik vroeg hem over de dalende huizen prijzen, hij lachte en zei 'wat maakt mij dat nou uit als ik ieder half jaar de huur kan verhogen'. Zat wel wat in. De hele emotionele druk van "mijn portefeuille is nu 10% minder waard dan x maanden terug" ontbrak hem. Dat is toch wel een eigenschap die je bij weinig mensen ziet die in aandelen zitten.

Maarja, iedereen moet z'n eigen ding doen en doen wat het beste bij zijn of haar persoonlijkheid past, ik focus me op m'n bedrijfje en aandelen, de ander op commodities, de ander op vastgoed en de ander weer op obligaties. Voor alles valt wel wat te zeggen.

Over het algemeen zijn aandelen momenteel aan de dure kant, dat is zeker waar, maar de ene sector is overvalued (grote consumer staples cola, Pepsi, unilver, nestle) de ander is under valued (Financials, tech). Er kan zeker een correctie aankomen. En dat hoop ik, ik zou het fantastisch vinden als ik wat MCD bij kon kopen voor 13-14x earnings. Maar verkopen en in cash zitten is niets voor mij. :)
  maandag 15 april 2013 @ 18:33:36 #92
78918 SeLang
Black swans matter
pi_125318798
quote:
0s.gif Op maandag 15 april 2013 18:29 schreef dvr het volgende:

n.b. voor de technici:Ik lees net dat de volatiliteit van goud vandaag zodanig groot was, dat het statistisch slechts ééns in de twee miljoen jaar zou moetenvoorkomen. Er wordt gesproken over een 'six sigma'-event. Zegt mij niets, maar het klinkt indrukwekkend.
Financiële markten volgen geen normaalverdeling maar een "power law", dus hoewel 6 sigma behoorlijk ruig is is het meer een eens per 2 jaar event dan een eens per 2 miljoen jaar event.
Mijn reisverslagen
  maandag 15 april 2013 @ 18:33:37 #93
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_125318800
quote:
0s.gif Op maandag 15 april 2013 18:33 schreef LXIV het volgende:

[..]

Overigens, ik denk ook dat goud naar de $1000 gaat. En naar $10.000.

De vraag is enkel wanneer.
The End Times are wild
  maandag 15 april 2013 @ 18:34:33 #94
218617 YazooW
bel de wouten!
pi_125318841
quote:
0s.gif Op maandag 15 april 2013 18:32 schreef arjan1212 het volgende:

amsterdamgold is behoorlijk duur
pi_125318867
quote:
0s.gif Op maandag 15 april 2013 18:33 schreef LXIV het volgende:

[..]

het is een vrouw

http://nos.nl/audio/49591(...)au-in-twee-jaar.html

obligaties en aandelen zijn aantrekkelijker. enz
  maandag 15 april 2013 @ 18:36:04 #96
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_125318901
quote:
0s.gif Op maandag 15 april 2013 18:33 schreef SeLang het volgende:

[..]

Financiële markten volgen geen normaalverdeling maar een "power law", dus hoewel 6 sigma behoorlijk ruig is is het meer een eens per 2 jaar event dan een eens per 2 miljoen jaar event.
De vraag is zelfs of je op de korte termijn dat er financiële markten zijn realistisch kunt beweren dat zo'n event 1x per 2 miljoen jaar voorkomt. Het zou wel héél toevallig zijn als dat meteen nu (dus binnen 2000 jaar) al plaatsvond
The End Times are wild
pi_125318918
quote:
0s.gif Op maandag 15 april 2013 18:29 schreef dvr het volgende:
Ja, en dat maakt je een hater _O-
Haha, dan hebben we een andere dfinitie over het woord haat. Ik zie het liever als kritisch/ non-believer.

quote:
De berichten over de oorzaak van de goudcrush zijn tegenstrijdig. De meest waarschijnlijke, voor nu, is dat een grote Japanse bank of belegger door het dumpen van Japanse bonds in de problemen kwam, en een grote hoeveelheid goud die het als collateral gebruikt had snel moest verkopen om aan contanten te komen. Het ging om 400 ton op vrijdag, dat is een enorme hoeveelheid. Als dat er achter zat, zullen wel meer Japanse banken en beleggers assets aan het verkopen zijn en dat kan inderdaad negatief uitpakken voor bijvoorbeeld aandelen.
Dat gevoel heb ik dus ook, al lag de commoditymarkt er al langer niet lekker bij. Goud/zilver is een tijdje de hype geweest, dus zo raar is het imo niet dat deze net iets harder dalen.

Overigens moet een grote correctie in een breder geheel van de financiele markt niemand verbazen als je kijkt naar bepaalde risicoperceptie indicatoren en leverage posities in combinaties met de werkelijke cijfers en verwachtingen. Dat is gewoon euforisch met een perceptie dat pimpende centrale banken en overheden ons altijd gaan redden, als dat niet gebeurd rennen er net iets teveel 'beleggers' naar de nooduitgang. Vandaar dat ik de ontwikkelingen in commodity land als een mogelijke voorbode zie.
  maandag 15 april 2013 @ 18:44:52 #98
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_125319275
Overigens ben ik het niet helemaal eens met de stelling dat goud geen enkele mogelijke referentiewaarde zou hebben.
Als goud nu door zou zakken tot de $100 zou ik denk ik toch wel wat kopen. Omdat de prijs van een kilo goud ten opzichte van bijvoorbeeld een uur werken dan op een historisch dieptepunt zou liggen (inflatiegecorrigeerd). Ik denk dat je die gok gemakkelijk kunt maken.
The End Times are wild
  maandag 15 april 2013 @ 18:47:57 #99
78918 SeLang
Black swans matter
pi_125319439
quote:
0s.gif Op maandag 15 april 2013 18:36 schreef LXIV het volgende:

[..]

De vraag is zelfs of je op de korte termijn dat er financiële markten zijn realistisch kunt beweren dat zo'n event 1x per 2 miljoen jaar voorkomt. Het zou wel héél toevallig zijn als dat meteen nu (dus binnen 2000 jaar) al plaatsvond
Dat kun je inderdaad niet. Maar goed, het is ook niet relevant omdat financiële markten dus vrij nauwkeurig een power law volgen. Btw, de 1987 was een 25-sigma event. Het heelal is volgens mij nieteens oud genoeg om dat te laten optreden als je een normaalverdeling volgt.

Mijn reisverslagen
pi_125319480
Als goud zijn 'fair-value' prijs weer zou bereiken denk ik dat op dat moment veel betere alternatieven zijn die zichzelf vermeerderen (toch een enorme rendements-component op termijn). Maargoed, ik beschouw goud dan ook als onderdeel van de bubble.

Zelf zou ik goud enkel willen bezitten in tijden van uit de hand lopende inflatie en dan alleen tegen een juiste aankooppprijs (dat moet je dus 'voorzien').
pi_125319679
graag verwijderen
  maandag 15 april 2013 @ 20:05:39 #102
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_125323322
quote:
0s.gif Op maandag 15 april 2013 18:48 schreef piepeloi55 het volgende:
Als goud zijn 'fair-value' prijs weer zou bereiken denk ik dat op dat moment veel betere alternatieven zijn die zichzelf vermeerderen (toch een enorme rendements-component op termijn). Maargoed, ik beschouw goud dan ook als onderdeel van de bubble.

Zelf zou ik goud enkel willen bezitten in tijden van uit de hand lopende inflatie en dan alleen tegen een juiste aankooppprijs (dat moet je dus 'voorzien').
Wat is de fair-value prijs en waarom?
The End Times are wild
pi_125324121
quote:
0s.gif Op maandag 15 april 2013 20:05 schreef LXIV het volgende:
Wat is de fair-value prijs en waarom?
Een exacte fair value is niet toe te kennen door een waarderingsgebrek, echter kan ik me wel vinden in de uitleg van Selang in het betreffende topic.

Misshien zit ik er ook wel naast, maar een inflatiegecorrigeerde prijs komt denk ik het dichtst in de buurt. Als je kijkt in de historie geld dat (op termijn) voor meer harde assets, waaronder huizen. Dat is met deze waarderingen geen geliefde constatering, maar wel een feit. Dat wil overigens niet zeggen dat het in de toekomst ook zo zal zijn, maar ik geloof persoonlijk niet in het this time is different mantra.
  maandag 15 april 2013 @ 20:20:30 #104
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_125324137
quote:
1s.gif Op maandag 15 april 2013 20:20 schreef piepeloi55 het volgende:

[..]

Een exacte fair value is niet toe te kennen door een waarderingsgebrek, echter kan ik me wel vinden in de uitleg van Selang in het betreffende topic.

Misshien zit ik er ook wel naast, maar een inflatiegecorrigeerde prijs komt denk ik het dichtst in de buurt. Als je kijkt in de historie geld dat (op termijn) voor meer harde assets, waaronder huizen. Dat is met deze waarderingen geen geliefde constatering, maar wel een feit. Dat wil overigens niet zeggen dat het in de toekomst ook zo zal zijn, maar ik geloof persoonlijk niet in het this time is different mantra.
Ok, dan denken we er hetzelfde over.
The End Times are wild
pi_125325209
quote:
0s.gif Op maandag 15 april 2013 20:20 schreef LXIV het volgende:
Ok, dan denken we er hetzelfde over.
De gehele discussie is al vaker hier gevoerd, met de meest inzichtgevende in topicreeks 3 (heb je trouwens zelf aan deelgenomen). Hetgene waarvoor o.a. ikzelf, Selang en andere posters voor waarschuwde lijkt zich nu af te spelen (wel fors later, eerlijk is eerlijk al is er geen tijdspanne bij genoemd). Ik ben benieuwd of de andere 'waarschuwingen' die o.a. daar zijn gepost ook binnen afzienbare tijd gaan plaatsvinden.
pi_125325899
Gold Spot (USD)1.354,68-124,12(-8,39%)20:51:18
  maandag 15 april 2013 @ 21:15:07 #107
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_125327319
quote:
0s.gif Op maandag 15 april 2013 20:52 schreef arjan1212 het volgende:
Gold Spot (USD)1.354,68-124,12(-8,39%)20:51:18
Dat BTC en goud dalen vind ik niet vreemd. Maar de volatiliteit verrast me altijd weer. Net alsof hele volksstammen al met de vinger bij de verkoopknop zaten.
The End Times are wild
pi_125328352
quote:
0s.gif Op maandag 15 april 2013 18:22 schreef SeLang het volgende:

Dat is dus ook onzin. Als je niet weet hoe je aan fysiek goud kunt komen dan koop je een future en laat leveren op expiratie.
Wat dat betreft wordt het eind deze week ook heel spannend. In Chicago ligt bijvoorbeeld maar een handelsvoorraad van een dikke 200 ton. Als er donderdag een vertegenwoordiger van de Chinese centrale bank of een Japans pensioenfonds inkopen komt doen vanwege de aangename prijzen, is de CME kapot en kon het in de financiële wereld wel weer eens faillissementen gaan regenen.

Spannende tijden! :7

Sowieso, want de eerdere gouddips in het recente verleden werden prompt gevolgd door de bijna-ondergang van het bankenstelsel (Lehman, juli 2008) en de beurscrash (september 2008). Je zou haast zeggen.. alle reden om nu gauw wat goud te kopen! :-)
  maandag 15 april 2013 @ 21:30:34 #109
78918 SeLang
Black swans matter
pi_125328435
quote:
0s.gif Op maandag 15 april 2013 21:15 schreef LXIV het volgende:

[..]

Dat BTC en goud dalen vind ik niet vreemd. Maar de volatiliteit verrast me altijd weer. Net alsof hele volksstammen al met de vinger bij de verkoopknop zaten.
Mij niet eerlijk gezegd. Goud kwam al heel lang nauwelijks van zijn plaats en handelde in een nauwe range. Als zoiets lang duurt dan weet je dat:

1) Veel traders teveel leverage hebben

2) Er massaal trades moeten worden teruggedraaid als die range wordt verlaten

Die combinatie geeft de reactie die we gezien hebben.

Het eerste risico (teveel leverage door lage volatiliteit) zien we momenteel ook bij aandelen, dus hou daar rekening mee als je een positie hebt. Alleen is er bij aandelen momenteel geen duidelijk level waarop iedereen de verkoopknop tegelijkertijd indrukt omdat je een geleidelijke stijging hebt. Bij goud was er wel duidelijk een level waarbij iedereen opeens tegelijkertijd eruit wil of moet (door margincalls).
Mijn reisverslagen
  maandag 15 april 2013 @ 21:36:00 #110
78918 SeLang
Black swans matter
pi_125328799
quote:
0s.gif Op maandag 15 april 2013 21:29 schreef dvr het volgende:

[..]

Wat dat betreft wordt het eind deze week ook heel spannend. In Chicago ligt bijvoorbeeld maar een handelsvoorraad van een dikke 200 ton. Als er donderdag een vertegenwoordiger van de Chinese centrale bank of een Japans pensioenfonds inkopen komt doen vanwege de aangename prijzen, is de CME kapot en kon het in de financiële wereld wel weer eens faillissementen gaan regenen.

Spannende tijden! :7

Sowieso, want de eerdere gouddips in het recente verleden werden prompt gevolgd door de bijna-ondergang van het bankenstelsel (Lehman, juli 2008) en de beurscrash (september 2008). Je zou haast zeggen.. alle reden om nu gauw wat goud te kopen! :-)
Ik kan niet wachten :P

Maar de CME gaat daar natuurlijk niet aan kapot. Het zijn de traders zelf die moeten leveren. En als je dat niet kunt/ wilt dan sluit je gewoon je contract (met cash). Ik verwacht dus niet dat er veel spectaculairs gebeurt om een dergelijke reden.
Mijn reisverslagen
  maandag 15 april 2013 @ 21:41:11 #111
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_125329141
Het klapt nu onder de 1350. Gaat wel snel zo. Kan de 1000 binnen 1 week bereikt worden.
Er zal ook vast wel een rebound komen, maar ik blijf er vanaf.
The End Times are wild
  maandag 15 april 2013 @ 22:04:08 #112
371032 GoedeVraag
pi_125330761
quote:
0s.gif Op maandag 15 april 2013 21:36 schreef SeLang het volgende:

Maar de CME gaat daar natuurlijk niet aan kapot. Het zijn de traders zelf die moeten leveren. En als je dat niet kunt/ wilt dan sluit je gewoon je contract (met cash).
Dat is wel waar, maar wat zou het effect daarna zijn?

Anders gezegd, zou jij je geld naar een bank brengen waar net een 'bankrun' is geweest?
pi_125330914
quote:
0s.gif Op maandag 15 april 2013 22:04 schreef GoedeVraag het volgende:

[..]

Anders gezegd, zou jij je geld naar een bank brengen waar net een 'bankrun' is geweest?
Tuurlijk, want die kunnen het het geld heel goed gebruiken.
  maandag 15 april 2013 @ 22:07:56 #114
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_125330978
quote:
0s.gif Op maandag 15 april 2013 22:04 schreef GoedeVraag het volgende:

[..]

Je opent toch geen spaarrekening? Je sluit een positie. Feitelijk neem je gewoon winst.
The End Times are wild
pi_125331461
quote:
0s.gif Op maandag 15 april 2013 21:36 schreef SeLang het volgende:

Maar de CME gaat daar natuurlijk niet aan kapot. Het zijn de traders zelf die moeten leveren.
Nee, de CME is zelf de counterparty in ieder contract (z. http://www.cmegroup.com/clearing/overview.html). Als ze het goud niet hebben, en niet op heel korte termijn kunnen laten invliegen, kunnen ze het schandaal alleen afkopen door een heel hoge premium bovenop de actuele goudwaarde te bieden en te hopen dat hun slachtoffer daarmee accoord gaat. Zo niet, dan weet de markt dat het goud in de groothandel effectief 'op' is en verandert de markt in een heel prijzige spotmarkt waarin alleen nog contant voor directe levering gehandeld kan worden.
  maandag 15 april 2013 @ 22:21:10 #116
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_125331783
1340
The End Times are wild
  maandag 15 april 2013 @ 22:55:02 #117
371032 GoedeVraag
pi_125334043
quote:
0s.gif Op maandag 15 april 2013 22:21 schreef LXIV het volgende:
1340
Gaat lekker. Mooi dat er eindelijk wat aan het gebeuren is in de markt. Ik ben zeer benieuwd hoe dit gaat aflopen, niet in het minst wie fysiek goud heeft.
  maandag 15 april 2013 @ 23:01:54 #118
323876 michaelmoore
I want to live a hundred years
pi_125334542
quote:
0s.gif Op maandag 15 april 2013 22:55 schreef GoedeVraag het volgende:

[..]

Gaat lekker. Mooi dat er eindelijk wat aan het gebeuren is in de markt. Ik ben zeer benieuwd hoe dit gaat aflopen, niet in het minst wie fysiek goud heeft.
Als je lef hebt dan ga je eind van de week je spaarpot leeg maken
Er gaat niets boven lekker in de zon zitten in de achtertuin met een heel koud glas bier , als je al 72 jaar bent en nog gezond, laat ze maar lachen de sukkels
  maandag 15 april 2013 @ 23:43:45 #119
371032 GoedeVraag
pi_125337004
quote:
0s.gif Op maandag 15 april 2013 23:01 schreef michaelmoore het volgende:

[..]

Als je lef hebt dan ga je eind van de week je spaarpot leeg maken
Ja, tenzij je dat al een paar jaar terug gedaan hebt.
pi_125341356
quote:
0s.gif Op maandag 15 april 2013 21:41 schreef LXIV het volgende:
Het klapt nu onder de 1350. Gaat wel snel zo. Kan de 1000 binnen 1 week bereikt worden.
Er zal ook vast wel een rebound komen, maar ik blijf er vanaf.
Goud nu 1337, zelfs de koers trollt je nu.
pi_125341377
Maar er is geen duidelijke reden voor deze val?
Er werd iets over Japan genoemd, maar buiten dat is er geen aantoonbare reden?
pi_125341716
quote:
0s.gif Op dinsdag 16 april 2013 02:25 schreef Moatje13 het volgende:
Maar er is geen duidelijke reden voor deze val?
Er werd iets over Japan genoemd, maar buiten dat is er geen aantoonbare reden?
Iets of iemand heeft vrijdag eerst 100.000 kilo en daarna 300.000 kilo goud gedumpt op de Chicago Metals Exchange. Dat is een kwart van de jaarproductie (of bv. 2/3 van de Nederlandse goudreserve, ofwel zo'n 20 miljard dollar aan goud) op één dag. Daarmee heeft hij vanzelfsprekend de prijs sterk omlaag gedreven, en die val had weer tot gevolg dat veel andere bezitters hun goud verkochten om verder verlies te voorkomen of omdat ze het met geleend geld gekocht hadden en tegen hun margeverplichtingen aanliepen. Een zware koersval als deze, waarbij veelgebruikte stoploss waarden doorbroken worden, kan een sneeuwbaleffect van verdere verkopen losmaken.

Maar waarom iemand zoveel haast had om zoveel goud te verkopen (en daarmee de opbrengst zelf sterk te verminderen) is onbekend. De meest plausibele uitleg is dat een grote financiële instelling op stel en sprong een hoop geld moest vrijmaken om aan verplichtingen te kunnen voldoen. Dat zou kunnen samenhangen met de verkoopgolf van Japanse bonds, maar tussen banken, verzekeraars e.d. zijn verplichtingen van tientallen miljarden niet ongebruikelijk dus het kan net zo goed iets anders zijn geweest. In ieder geval was de nood hoog, anders hadden ze het wel gespreid verkocht of onderhands zonder de prijs zo omlaag te drijven.

Een andere verklaring, meer uit de conspiracy-hoek, is dat er weer black swans aan zitten te komen (bv grote bankfaillissementen) en dat de monetaire autoriteiten goud de pas hebben willen afsnijden door het deze zware slag toe te brengen -- zodat wie dadelijk als gevolg van zo'n gebeurtenis met zijn kapitaal wil vluchten, het in ieder geval niet aan het bankenstelsel onttrekt door er goud van te kopen.
  dinsdag 16 april 2013 @ 08:19:02 #123
78918 SeLang
Black swans matter
pi_125342511
quote:
0s.gif Op maandag 15 april 2013 22:16 schreef dvr het volgende:

[..]

Nee, de CME is zelf de counterparty in ieder contract (z. http://www.cmegroup.com/clearing/overview.html). Als ze het goud niet hebben, en niet op heel korte termijn kunnen laten invliegen, kunnen ze het schandaal alleen afkopen door een heel hoge premium bovenop de actuele goudwaarde te bieden en te hopen dat hun slachtoffer daarmee accoord gaat. Zo niet, dan weet de markt dat het goud in de groothandel effectief 'op' is en verandert de markt in een heel prijzige spotmarkt waarin alleen nog contant voor directe levering gehandeld kan worden.
De CME is wel zelf counterparty maar ze loopt nauwelijks risico vanwege de margeverplichting. Een trader wordt al gedwongen om de positie te sluiten ver voordat de CME in gevaar komt. En een trader die netjes binnen z'n marge zit maar niet fysiek kan of wil leveren aan CME die laat dat wel uit z'n hoofd want er staan hoge boetes op non-compliance. Dan hou je alleen nog over de gevallen waarin iemand het is vergeten of tussentijds is overleden en dergelijke. Dat zijn dan dus particulieren en die hebben geen grote posities.

Neemt niet weg dat het me wel een keer tof lijkt als een grote speculant de CME een keer gaat stress-testen door enkele honderden ton fysiek te laten leveren >:)
Mijn reisverslagen
pi_125349875
quote:
0s.gif Op dinsdag 16 april 2013 08:19 schreef SeLang het volgende:

Neemt niet weg dat het me wel een keer tof lijkt als een grote speculant de CME een keer gaat stress-testen door enkele honderden ton fysiek te laten leveren >:)
Er bestaan mooie verhalen over hoe dat in Engeland ooit vreselijk de mist is ingegaan, waarbij de BoE moest bijspringen.

Vandaag trouwens alweer 4,4% in de plus, gaat lekker :7
  dinsdag 16 april 2013 @ 19:11:23 #125
78918 SeLang
Black swans matter
pi_125364160
quote:
0s.gif Op dinsdag 16 april 2013 13:03 schreef dvr het volgende:

Vandaag trouwens alweer 4,4% in de plus, gaat lekker :7
Suckerrally
Mijn reisverslagen
pi_125364867
Hmm kijk eens wat ik heb gevonden. Een interessant artikel over zilver. De hamsterweken schijnt daar begonnen te zijn.

*UPDATE: ALL US WHOLESALE SUPPLIERS ARE NOW SOLD OUT OF EVERY OUNCE OF PHYSICAL SILVER & HAVE SUSPENDED ALL SALES! SDBullion.com has closed due to lack of ANY AVAILABLE SILVER!

BOTH AMARK & CNT ARE SOLD OUT OF EVERY LAST OUNCE OF PHYSICAL SILVER!!!

http://silverdoctors.com/cnt-sold-out-of-all-physical-silver/
pi_125366219
Comex default? Wat is dit? kan iemand mij vertellen wat dit met de prijs zou doen wanneer dit daadwerkelijk zou gebeuren?

The COMEX will default in the next week or several weeks and people will be “settled” with Dollars, no more metal will be delivered!

http://silverdoctors.com/(...)lt-in-the-next-week/
pi_125366888
quote:
6s.gif Op dinsdag 16 april 2013 19:11 schreef SeLang het volgende:

Suckerrally
Had jij eigenlijk al bedacht wat je over een paar jaar gaat doen met je aandelen Rabobank N.V.? :D
  dinsdag 16 april 2013 @ 20:20:48 #129
78918 SeLang
Black swans matter
pi_125368016
quote:
0s.gif Op dinsdag 16 april 2013 20:04 schreef dvr het volgende:

[..]

Had jij eigenlijk al bedacht wat je over een paar jaar gaat doen met je aandelen Rabobank N.V.? :D
Hoe weet jij dat? :D
Mijn reisverslagen
  dinsdag 16 april 2013 @ 20:35:12 #130
78918 SeLang
Black swans matter
pi_125368678
Mijn reisverslagen
  woensdag 17 april 2013 @ 13:58:02 #131
78918 SeLang
Black swans matter
pi_125395413
"Gold Wipes $560 Billion From Central Banks... or the same impact a 2% rise in rates would have on the Fed's balance sheet"

Bernanke faalt :')
Mijn reisverslagen
  woensdag 17 april 2013 @ 16:43:18 #132
371032 GoedeVraag
pi_125402452
quote:
0s.gif Op woensdag 17 april 2013 13:58 schreef SeLang het volgende:
"Gold Wipes $560 Billion From Central Banks... or the same impact a 2% rise in rates would have on the Fed's balance sheet"
quote:
“If you think about the intrinsic value of gold, there’s not a lot,” Guy Debelle, assistant governor at Australia’s central bank, which owns 79.9 tons, said at a business lunch in Canberra on April 16. “Gold often has a high price because people believe that other people believe that it’s worth a lot. When you describe other markets like that, the word ‘bubble’ gets thrown about.”
Waarom zouden centrale banken het dan op hun balans hebben staan (of zelfs netto-koper zijn)?

quote:
The gold price decline is extremely concerning, South Africa Reserve Bank Governor Gill Marcus told reporters in Cape Town yesterday. The bank, which holds 125.1 tons, wont adjust its reserve policy following the slump, Marcus said.

Sri Lankas central bank governor said falling prices are an opportunity for nations to raise gold reserves and that the island will favorably examine buying more. The Bank of Korea said the plunge isnt a big concern because holding the metal is part of a long-term strategy for diversifying currency reserves.
  woensdag 17 april 2013 @ 16:46:17 #133
371032 GoedeVraag
pi_125402565
In India wordt overigens onverminderd fysiek goud gekocht:

http://www.bloomberg.com/(...)pers-to-bazaars.html

quote:
Gold buyers in India, the world’s biggest consumer, are flocking to stores to buy jewelry and coins, betting a selloff that plunged bullion to a two-year low may be overdone.

“My daughter is just six months old, but I think it is never too early to buy gold,” said Sharmila Shirodkar, a 28- year-old housewife, while displaying a new pair of earrings she bought from a store in Mumbai’s Zaveri Bazaar. “I had been asking my husband every day if prices will go down more. I couldn’t wait anymore.”
pi_125404970
quote:
0s.gif Op woensdag 17 april 2013 16:46 schreef GoedeVraag het volgende:

http://www.bloomberg.com/(...)pers-to-bazaars.html

Dit geeft ook wel zo'n beetje het intelligentie niveau van de gold bugs aan.
  woensdag 17 april 2013 @ 17:59:19 #135
78918 SeLang
Black swans matter
pi_125405537
quote:
0s.gif Op woensdag 17 april 2013 16:46 schreef GoedeVraag het volgende:
Je begrijpt hopelijk dat er dus exact dezelfde hoeveelheid wordt verkocht? Tegenover elke koper staat immers een verkoper. M.a.w., een dergelijke uitspraak heb je niets aan.

Wat wel iets zegt is dat de zeer hoge volumes plaatsvinden bij steeds lagere prijzen.
Mijn reisverslagen
pi_125405637
quote:
0s.gif Op woensdag 17 april 2013 16:43 schreef GoedeVraag het volgende:

Waarom zouden centrale banken het dan op hun balans hebben staan (of zelfs netto-koper zijn)?
Ik heb de afgelopen dagen letterlijk geen enkele goudbezitter gezien -geen particulier, geen fonds, geen centrale bank, echt helemaal niemand- die zich druk maakt over de crash. Wel een hoop anderen die een hoop herrie maken over wat voor een klap die arme goudbezitters hebben gehad, of die juist geamuseerd staan te vreugdedansen, maar de goudcommunity zelf deert het niets. Velen vinden het zelfs positief dat de speculanten nu even uit de markt geschud zijn en dat ze nu zelf weer beduidend lager kunnen bijkopen; of ronduit opgetogen omdat deze ontwikkeling een voorbode kan zijn van het instorten van de vermaledijde papiermarkt en daarmee het begin van een astronomische waardestijging (zover is het m.i. nog niet, en ik ben nog niet overtuigd dat er tussen nu en zaterdag niet nóg een klap gaat komen. Als die uitblijft zou maandag wel eens een opvallend hoge stijging kunnen laten zien omdat het gevaar dan geweken lijkt).

Maar goed, centrale banken hebben goud om twee redenen op de balans staan: Enerzijds omdat het een neutrale valutareserve is die je kunt bezitten zonder al te afhankelijk te zijn van de financieel-economische policies van andere landen, en anderzijds als laatste redmiddel voor als er ooit een ernstige geldcrisis uitbreekt; in dat geval heb je nog goud achter de hand waarmee je essentiele importen kunt betalen, leningen kunt afsluiten, een nieuwe munt kunt invoeren en versterken, etcetera. Er bestaat geen enkele andere asset die die laatste functies (van waardeopslag en betaalmiddel in tijden van crisis) zo goed kan vervullen als goud, en die in de tussentijd de economie niet tot last is door passief opgeslagen te liggen.

In dat opzicht is goud volstrekt uniek en het is dan ook zinloos om goud op zijn financiële performance te beoordelen of met andere assets te vergelijken buiten crisistijden, want zijn rol en functie verandert dan radicaal. In normale tijden is goud een passief middel om waarde op te slaan zonder reëel rendement te maken. Saai en onattractief dus, economisch nauwelijks relevant, en het wordt dan nooit veel meer waard dan wat het kost om het te delven. Maar in crisistijd is het een uniek middel om waarde te behouden als al het andere kapotgaat en een laatste betaalmiddel waarmee economische activiteit gefaciliteerd kan worden en schuldvereffening kan plaatsvinden - en daarmee is het dan juist van bijna onschatbare waarde, want anders kon er alleen nog hopeloos inefficiente ruilhandel plaatsvinden. Zijn waarde in de ene periode zegt niets over de waarde in een andere; en in een (potentiele) tussenfase zoals nu wordt zijn waarde vooral bepaald door de heersende opvattingen over de financieel-economische toestand van de wereld.
pi_125406257
quote:
0s.gif Op woensdag 17 april 2013 17:59 schreef SeLang het volgende:

Je begrijpt hopelijk dat er dus exact dezelfde hoeveelheid wordt verkocht? Tegenover elke koper staat immers een verkoper. M.a.w., een dergelijke uitspraak heb je niets aan.
Hoezo? Die hoge vraag ondersteunt per definitie de prijzen.

Overigens zijn ook in Australië, Japan, China en andere landen de retailverkopen de laatste dagen hard gestegen, zodanig zelfs dat de groothandel nu met tekorten zit. Dus geen tekorten door schijterige handelaren die niet durven inkopen maar door onverwacht hoge vraag, wat natuurlijk bijdraagt aan de waardering. Het zal even duren voordat het uit banken en ETFs gedumpte goud door de markt geabsorbeerd is, maar het door velen verkondigde verhaal dat goud nu zijn safe-haven glans verloren heeft, was wat prematuur.
pi_125406297
quote:
0s.gif Op woensdag 17 april 2013 17:59 schreef SeLang het volgende:

[..]

Wat wel iets zegt is dat de zeer hoge volumes plaatsvinden bij steeds lagere prijzen.
de volumes zijn overigens ook fors lager.
  woensdag 17 april 2013 @ 18:24:56 #139
78918 SeLang
Black swans matter
pi_125406466
quote:
0s.gif Op woensdag 17 april 2013 18:19 schreef Dinosaur_Sr het volgende:

[..]

de volumes zijn overigens ook fors lager.
De dalingen gingen met hoge volumes, de recente stijgingen met dalende volumes. Klassiek kenmerk van een downtrend (als je waarde hecht aan TA)
Mijn reisverslagen
pi_125406491
quote:
0s.gif Op woensdag 17 april 2013 18:24 schreef SeLang het volgende:

[..]

De dalingen gingen met hoge volumes, de recente stijgingen met dalende volumes. Klassiek kenmerk van een downtrend (als je waarde hecht aan TA)
sorry, ik bedoelde de afzet concreet in India
  woensdag 17 april 2013 @ 18:55:54 #141
78918 SeLang
Black swans matter
pi_125407534
quote:
0s.gif Op woensdag 17 april 2013 18:25 schreef Dinosaur_Sr het volgende:

[..]

sorry, ik bedoelde de afzet concreet in India
Je mag sowieso hopen (en verwachten, als India zich verder ontwikkelt) dat ze die pre-middeleeuwse vrouw-onterende traditie van bruidsschatten langzaamaan uitfaseren.
Mijn reisverslagen
pi_125407615
quote:
0s.gif Op woensdag 17 april 2013 18:55 schreef SeLang het volgende:

[..]

Je mag sowieso hopen (en verwachten, als India zich verder ontwikkelt) dat ze die pre-middeleeuwse vrouw-onterende traditie van bruidsschatten langzaamaan uitfaseren.
oh. maar dat is maar een klein deel van de vraag daar hoor, het meerendeel is speculatief, al dan niet beleend via banken. Het regent margin calls het komende jaar.
  woensdag 17 april 2013 @ 22:10:46 #143
371032 GoedeVraag
pi_125418088
quote:
0s.gif Op woensdag 17 april 2013 18:24 schreef SeLang het volgende:

[..]

Het volume van fysiekgoud is altijd lastig te peilen; moeilijk daar een uitspraak over te doen.

Overigens is het bij goud vaak zo dat het aanbod krap wordt bij een stijging (een stijgende prijs van goed trekt - al dan niet speculatieve - kopers, terwijl bezitters - in tegenstelling tot bij veel grondstoffen - juist niet verkopen). Bij dalende prijzen is het volume volgens mij wel vaker hoger dan bij een prijsstijging.
pi_125418384
quote:
0s.gif Op woensdag 17 april 2013 22:10 schreef GoedeVraag het volgende:

[..]

Het volume van fysiekgoud is altijd lastig te peilen; moeilijk daar een uitspraak over te doen.

Overigens is het bij goud vaak zo dat het aanbod krap wordt bij een stijging (een stijgende prijs van goed trekt - al dan niet speculatieve - kopers, terwijl bezitters - in tegenstelling tot bij veel grondstoffen - juist niet verkopen). Bij dalende prijzen is het volume volgens mij wel vaker hoger dan bij een prijsstijging.
niet zo lastig in India hoor, tenzij ontwijkend....
  donderdag 18 april 2013 @ 08:22:59 #145
371032 GoedeVraag
pi_125429377
quote:
0s.gif Op woensdag 17 april 2013 22:14 schreef Dinosaur_Sr het volgende:

[..]

niet zo lastig in India hoor, tenzij ontwijkend....
Het volume van goudhandel in India niet lastig te peilen?
pi_125429698
quote:
0s.gif Op donderdag 18 april 2013 08:22 schreef GoedeVraag het volgende:

[..]

Het volume van goudhandel in India niet lastig te peilen?
Nee
  donderdag 18 april 2013 @ 10:37:45 #147
78918 SeLang
Black swans matter
pi_125432268
Het is nu wel even klaar denk ik. Ik voorzie een suckerrally richting uitbraak punt. Dat kan weleens je laatste kans worden om nog op een redelijk prijs uit te stappen.
Mijn reisverslagen
pi_125434333
quote:
6s.gif Op donderdag 18 april 2013 10:37 schreef SeLang het volgende:
Het is nu wel even klaar denk ik. Ik voorzie een suckerrally richting uitbraak punt. Dat kan weleens je laatste kans worden om nog op een redelijk prijs uit te stappen.
Ik blijf erin en hoop dat je ongelijk hebt :D
pi_125443531
quote:
0s.gif Op donderdag 18 april 2013 08:48 schreef Dinosaur_Sr het volgende:

[..]

Nee
Lijkt alsof je meer weet. Kun je wat zeggen over het volume in Nederland?
A revolution is a fundamental change in power or organizational structures that takes place in a relatively short period of time.
  donderdag 18 april 2013 @ 17:14:32 #150
352371 ComplexConjugate
Are you for real?
pi_125446420
quote:

En dan? Net als hier de vrouw-en-kind-onterend methode invoeren van 'schat-jij-moet-ook-werken-voor-een-schijntje-en-onze-kinderen-moeten-in-de-crash-want-we-betalen-ons-scheel-voor-een-stapel-stenen-op-een-postzegel' omdat banksters en speculanten een free lunch willen?
"No, I do not believe in patents. I believe that patents make other people dis-incentied in coming up with new thing" - Thomas Peterffy
pi_125447929
quote:
3s.gif Op donderdag 18 april 2013 17:14 schreef ComplexConjugate het volgende:

[..]

En dan? Net als hier de vrouw-en-kind-onterend methode invoeren van 'schat-jij-moet-ook-werken-voor-een-schijntje-en-onze-kinderen-moeten-in-de-crash-want-we-betalen-ons-scheel-voor-een-stapel-stenen-op-een-postzegel' omdat banksters en speculanten een free lunch willen?
Je maakt je wel weer onsterfelijk belachelijk door een land aan te halen waar niet alleen mannen, maar ook vrouwen en kinderen moeten werken om niet te verhongeren, als rolmodel voor onze samenleving. Dan zitten er niet een paar draadjes los, maar een hele kabelboom.

Ga voor de grap eens in India kijken, en praat dan nog eens over onterend, en hoe bizar slecht we het hier hebben.
pi_125449160
quote:

[..]

Goed punt, maar er zijn wel meer zaken (kaste systeem) die daar mogen veranderen. Echter, heeft de inflatie (10+% op jaarbasis tot voor kort) en een gebrek aan vertrouwen in het officiële geld, niet een grote rol in de aantrekkingskracht van goud voor India? Ook een land als Turkije heeft een traditie van goudbezit en ook daar speelt vroegere inflatie een grote rol volgens mij.
  vrijdag 19 april 2013 @ 22:23:53 #153
371032 GoedeVraag
pi_125503171
Voor de geïnteresseerden een mooie docu uit Canada over goud (en oa het verschil tussen fysiek en papier):

[ Bericht 0% gewijzigd door GoedeVraag op 19-04-2013 23:15:33 ]
  zaterdag 20 april 2013 @ 10:13:33 #154
301866 RobbieD
The Final Countdown
pi_125516266
In Gold we trust
pi_125668802
Het zal wel aan mij liggen hoor, maar met wat ik me zo allemaal ingelezen heb op het web lijkt goud mij best een goede keuze om fysiek te kopen met het oog op de lange termijn. En met lange termijn bedoel ik when the shit hits the fan (again) of wanneer de inflatie door gaat gieren met al dat nepgeld dat erin gesodemieterd word.

Ik heb geen economie gestudeerd, maar ben wel sinds de eurocrisis veel aan het lezen hierover op internet en ik moet bekennen dat ik hierbij geneigd ben de adviezen van de doomdenkers op te volgen
(zerohedge, max keiser, peter schiff en ook willem middelkoop) en een deel van mijn spaarcenten om te gaan zetten in fysieke goudbaren. Wat ik in ieder geval niet meer geloof is elk woord uit de mond van de politici en meneertje bernanke.

Mijn vraag dus, ben ik nu een domme particulier goldbug die erin stinkt of praten deze eerder aangehaald bronnen wel degelijk verstandige taal?
pi_125668813
Stel jij koopt nu goud.

en de goudprijs daalt naar 500 u.s dollar en blijft daar dood op zijn gat liggen tot 2030
pi_125674776
quote:
en de goudprijs daalt naar 500 u.s dollar en blijft daar dood op zijn gat liggen tot 2030
Dan heb ik in ieder geval in 2030 nog voor 1000 dollar aan goud liggen en kan ik daar tegen die tijd nog net een brood voor kopen? Het vertrouwen in het financiële spelletje neemt af met de dag, kijk naar cyprus en kijk naar de opkomst van bitcoin (de ware ideologie erachter en niet het get-rich-quick-spelletje dat iedereen er nu mee aan het spelen is). Onze schulden gaan we (en zeker de VS) nooit meer afbetalen want daarvoor is simpelweg niet eens genoeg geld in omloop. Laten we derivaten nog maar buiten beschouwing laten, die als een tijdbom onder het systeem liggen. De FED is een doodlopende weg ingeslagen door nu eindeloos te printen tegen 0% rente, wat op lange termijn alleen maar kan leiden tot inflatie of zelfs hyperinflatie.

Call me crazy, maar ik denk dat ze achter de schermen al lang weten dat het hele systeem een keer naar beneden komt sodemieteren. Het enige dat men in 2008 heeft weten te bereiken is de farce nog wat langer in stand houden met belastinggeld. Het zal ze ook wel weer een tweede keer lukken hoor, maar dan neemt het gebrek aan vertrouwen en de woede pas echt grote proporties aan.

Fuck it, ik ga op mn common sense af en ga maar eens een bezoekje brengen aan Amsterdamgold ;-)
  woensdag 24 april 2013 @ 22:07:25 #158
371032 GoedeVraag
pi_125698706
quote:
0s.gif Op woensdag 24 april 2013 02:14 schreef arjan1212 het volgende:
Stel jij koopt nu goud.

Stel jij zet je geld op een bankrekening.

En de bank gaat aan zijn schuldenlast onderdoor en je krijgt een bail-in.

Zo kan je altijd wel een stelling bedenken, nietwaar?
  woensdag 24 april 2013 @ 22:08:10 #159
371032 GoedeVraag
pi_125698780
quote:
0s.gif Op woensdag 24 april 2013 02:11 schreef bravilor01 het volgende:
Het zal wel aan mij liggen hoor, maar met wat ik me zo allemaal ingelezen heb op het web lijkt goud mij best een goede keuze om fysiek te kopen met het oog op de lange termijn. En met lange termijn bedoel ik when the shit hits the fan (again) of wanneer de inflatie door gaat gieren met al dat nepgeld dat erin gesodemieterd word.

Ik heb geen economie gestudeerd, maar ben wel sinds de eurocrisis veel aan het lezen hierover op internet en ik moet bekennen dat ik hierbij geneigd ben de adviezen van de doomdenkers op te volgen
(zerohedge, max keiser, peter schiff en ook willem middelkoop) en een deel van mijn spaarcenten om te gaan zetten in fysieke goudbaren. Wat ik in ieder geval niet meer geloof is elk woord uit de mond van de politici en meneertje bernanke.

Mijn vraag dus, ben ik nu een domme particulier goldbug die erin stinkt of praten deze eerder aangehaald bronnen wel degelijk verstandige taal?
Als je het koopt, doe het dan zeker fysiek en in eigen bezit.
pi_125699825
Goudisecht. Echt.
  donderdag 25 april 2013 @ 10:41:34 #161
352371 ComplexConjugate
Are you for real?
pi_125710853
Wie verwacht er eigenlijk dat de goudprijs de komende maanden weer gaat dalen?

Max Keiser had wel weer een leuke theorie, deze luide dat de prijs van goud daalt ondanks dat de 'intrinsieke waarde' gewoon stijgt. Hij zou gelijk hebben als we vroeg of laat weer naar een goudstandaard toe zouden gaan.
"No, I do not believe in patents. I believe that patents make other people dis-incentied in coming up with new thing" - Thomas Peterffy
  donderdag 25 april 2013 @ 11:01:20 #162
371032 GoedeVraag
pi_125711375
quote:
0s.gif Op donderdag 25 april 2013 10:41 schreef ComplexConjugate het volgende:
Wie verwacht er eigenlijk dat de goudprijs de komende maanden weer gaat dalen?

Max Keiser had wel weer een leuke theorie, deze luide dat de prijs van goud daalt ondanks dat de 'intrinsieke waarde' gewoon stijgt. Hij zou gelijk hebben als we vroeg of laat weer naar een goudstandaard toe zouden gaan.
Max Keiser zou er in dit geval niet zover naast hoeven te zitten (wat niet vaak voorkomt).

Er is een prijs van papiergoud (een fenomeen dat uit niets meer dan beloftes van bankiers bestaat) en een prijs van fysiek (echt) goud (goud dat je in je hand kan houden).

Momenteel volgt de prijs van fysiek goud nog die van de papieren beloftes. Als het vertrouwen in papiergoud verder daalt, en men ontdekt dat die papieren beloftes eigenlijk waardeloos zijn, zal 'de goudprijs' (van papiergoud) waarschijnlijk verder dalen.

Op enig moment kunnen dan premies en levertijden voor fysiekgoud nog verder oplopen dan ze nu al doen, waarna de twee markten zich kunnen splitsen.

Daarvoor is overigens in het geheel geen goudstandaard nodig.
  donderdag 25 april 2013 @ 11:05:46 #163
352371 ComplexConjugate
Are you for real?
pi_125711488
Maar als de markten zich gaan splitsen? Dan implodeert de prijs van het papier toch volledig?
Hoe kun je immers een papierenmarkt hebben voor iets wat geen correlatie meer heeft met het fysieke onderpand? Nu kan je in ieder geval nog vragen om fysieke levering, dat de meeste houders van papiergoud dit niet doen is de basis van het fractioneel handelen in PM.
Eigenlijk is er dus sprake van een 'bankrun' in het PM? Volgens de berichten staan mensen in het oosten uren in de rij voor de bullion bank om hun fysieke goud en zilver te incasseren.
Zijn die mensen daar nu zoveel slimmer als wij westerlingen die alleen nog maar in papier handelen?
  donderdag 25 april 2013 @ 11:28:47 #164
371032 GoedeVraag
pi_125712138
quote:
0s.gif Op donderdag 25 april 2013 11:05 schreef ComplexConjugate het volgende:

Eigenlijk is er dus sprake van een 'bankrun' in het PM?
Een goudrun bedoel je?

We zullen het merken.
  donderdag 25 april 2013 @ 12:00:30 #165
352371 ComplexConjugate
Are you for real?
pi_125713227
quote:
0s.gif Op donderdag 25 april 2013 11:28 schreef GoedeVraag het volgende:

[..]

Een goudrun bedoel je?

We zullen het merken.
Ik zag net dat mijn PM dealer bijna door zijn volledig voorraad heen is. D.w.z. dat PM op allocation is :o

Toch gek dat de paper price amper lijkt te fluctueren terwijl fysiek zeer slecht leverbaar is.
  donderdag 25 april 2013 @ 12:50:54 #166
371032 GoedeVraag
pi_125714965
quote:
0s.gif Op donderdag 25 april 2013 12:00 schreef ComplexConjugate het volgende:

Toch gek dat de paper price amper lijkt te fluctueren terwijl fysiek zeer slecht leverbaar is.
Terwijl je zou verwachten dat de papierprijs rap zou dalen. Wat heb je nou aan een stuk papier als je goud wil hebben?

Misschien wordt de papierprijs wel gesteund (gemanipuleerd) door partijen die er belang bij hebben de illusie in stand te houden.
  donderdag 25 april 2013 @ 12:59:01 #167
115996 francorex
Earth stationary not spinning
pi_125715236
In het wereldje van zilverinvesteerders is de leuze " if you can't hold it you don't own it' gemeengoed.

Mijn opinie, als papieren goud ontkoppeld van fysiek goud zal de oorzaak zijn, een tekort aan fysiek zilver.
  donderdag 25 april 2013 @ 13:35:25 #168
371032 GoedeVraag
pi_125716697
quote:
0s.gif Op donderdag 25 april 2013 12:59 schreef francorex het volgende:
In het wereldje van zilverinvesteerders is de leuze " if you can't hold it you don't own it' gemeengoed.

Mijn opinie, als papieren goud ontkoppeld van fysiek goud zal de oorzaak zijn, een tekort aan fysiek zilver.
Als ik uit eten ga krijg ik nog regelmatig zilveren bestek. Misschien eten centrale bankiers er ook wel mee, maar ze hebben het in elk geval niet in hun kluis liggen.
  donderdag 25 april 2013 @ 18:25:45 #169
115996 francorex
pi_125726946
quote:
0s.gif Op donderdag 25 april 2013 13:35 schreef GoedeVraag het volgende:

[..]

Als ik uit eten ga krijg ik nog regelmatig zilveren bestek. Misschien eten centrale bankiers er ook wel mee, maar ze hebben het in elk geval niet in hun kluis liggen.
Wat wil je ?

Voor 18.5 miljard euro koop je alle zilver dat geproduceerd wordt in een jaar. Wereldproduktie voor alle duidelijkheid.

Ben Bernenke print meer geld in een week.

PS: Waar ga jij uit eten? :P
pi_125732190
quote:
0s.gif Op donderdag 25 april 2013 13:35 schreef GoedeVraag het volgende:

[..]

Of stiekem wel.......
  donderdag 25 april 2013 @ 23:11:07 #171
371032 GoedeVraag
pi_125742793
quote:
0s.gif Op donderdag 25 april 2013 20:29 schreef Good_Luck het volgende:

[..]

Of stiekem wel.......
Als je dat denkt kun je al je spaargeld omzetten in zilver (minus de btw) en afwachten.
  vrijdag 26 april 2013 @ 10:28:15 #172
371032 GoedeVraag
pi_125751249
Overigens:

Zilver is de met de afgelopen crash harder onderuit gegaan dan goud (-25.8% vs -15.5%).

Tegelijkertijd is de voorraad zilver in SLV gegroeid (2%) terwijl de hoeveelheid goud in GLD is gedaald (-19%).

Zou de (eventuele) schaarste dan in zilver of in goud zitten?

(Volgens mij zijn GLD en SLV een flink stuk minder gealloceerd dan sommige mensen lijken te denken.)

[ Bericht 8% gewijzigd door GoedeVraag op 26-04-2013 10:33:31 ]
  vrijdag 26 april 2013 @ 10:37:17 #173
371032 GoedeVraag
pi_125751588
De echte disconnect is er trouwens nog niet, momenteel spelen vooral capaciteitsproblemen, schaarste is nog niet echt zichtbaar (tenzij GLD nog veel verder leegloopt):

http://goldchat.blogspot.nl/2013/04/chill-out-dudes.html
  vrijdag 26 april 2013 @ 13:00:05 #174
296169 Zihuatanejo
In Mexicooooooo!
pi_125756536
Goud is weer dicht bij de 1500$/troy ounce: 1472 nu.
www.kiva.org. Steun ondernemers in ontwikkelingslanden.
pi_125788471
quote:
0s.gif Op vrijdag 26 april 2013 10:37 schreef GoedeVraag het volgende:
De echte disconnect is er trouwens nog niet, momenteel spelen vooral capaciteitsproblemen, schaarste is nog niet echt zichtbaar (tenzij GLD nog veel verder leegloopt):

http://goldchat.blogspot.nl/2013/04/chill-out-dudes.html
Ik heb ergens wel gelezen dat men in japan bereid is om $ 500,- boven de spotprijs voor een ounce goud te betalen. Als dit klopt dan kun je denk wel van een disconnect tussen papier en fysiek spreken. Weet iemand of dit waar is?
  zaterdag 27 april 2013 @ 10:51:01 #176
344884 monkyyy
pi_125790407
quote:
0s.gif Op zaterdag 27 april 2013 05:09 schreef Good_Luck het volgende:

[..]

Ik heb ergens wel gelezen dat men in japan bereid is om $ 500,- boven de spotprijs voor een ounce goud te betalen. Als dit klopt dan kun je denk wel van een disconnect tussen papier en fysiek spreken. Weet iemand of dit waar is?
Dat betekent dat er oplichters in de fysieke goudmarkt zitten, een dealer die zijn American Eagles voor meer dan 100% over spot probeert te verkopen, terwijl de concurrent dezelfde munten gewoon netjes tegen spot aan verkoopt:

Bij Apmex:

This Is the Kind of Business Behavior That Disgusts Me
pi_125790464
Waarom vragen ze zoveel voor die munten? Zit er echt voor ca. 1500 aan goud in ook al is hij in een winkel maar vijftig dollar waard, of heeft het ding ook een grote verzamelwaarde?

En waarom is de bovenste een oplichter? Als een consument zoveel geld over heeft voor zo'n ding is het toch goed? Vrije markt en zo...

Ik zie dat er wordt gelogen in de advertentie.

[ Bericht 11% gewijzigd door #ANONIEM op 27-04-2013 10:55:42 ]
  zaterdag 27 april 2013 @ 10:55:17 #178
78918 SeLang
Black swans matter
pi_125790469
quote:
13s.gif Op zaterdag 27 april 2013 10:51 schreef monkyyy het volgende:

[..]

Dat betekent dat er oplichters in de fysieke goudmarkt zitten, een dealer die zijn American Eagles voor meer dan 100% over spot probeert te verkopen, terwijl de concurrent dezelfde munten gewoon netjes tegen spot aan verkoopt:

[ afbeelding ]

Bij Apmex:
[ afbeelding ]

This Is the Kind of Business Behavior That Disgusts Me
Dat moeten ze toch zelf weten? :? Dat je een idioot bent als je zo'n hoog premium gaat betalen betekent nog niet dat degene die het voor die prijs aanbiedt iets fout doet. Zou ik ook proberen.

Btw, gouden munten zijn geen goud maar een product dat gemaakt is van goud en heeft daardoor een hogere of een lagere prijs.
Mijn reisverslagen
  zaterdag 27 april 2013 @ 11:32:09 #179
344884 monkyyy
pi_125791059
Oke, dan zijn het geen oplichters.
Oke, er is inderdaad een disconnect tussen papier en fysiek omdat enkelingen hun fysiek tegen absurde prijzen aan onwetende particulieren proberen te verkopen.
pi_125791210
quote:
15s.gif Op zaterdag 27 april 2013 11:32 schreef monkyyy het volgende:
Oke, dan zijn het geen oplichters.
Oke, er is inderdaad een disconnect tussen papier en fysiek omdat enkelingen hun fysiek tegen absurde prijzen aan onwetende particulieren proberen te verkopen.
Het is op zijn minst misleiding.
pi_125793289
American eagles worden over het algemeen als erg "betrouwbaar" gezien.

Ondanks dat het niet 99.99% goud is maar enfin.
Voor zilveren eagles geldt hetzelfde.

Daar werden er begin 2012 meer van verkocht dan dan alle zilver verkoop in de USA bij elkaar.
Tot het punt dat ze meer verkochten dan dat er zilver qua voorraad beschikbaar was. (110% geloof ik)

Toegegeven, het design is best mooi.
Persoonlijk, van wat ik nog over heb, zijn voornamelijk zilveren maples en die uit oostenrijk.
  zondag 28 april 2013 @ 21:42:37 #182
344884 monkyyy
pi_125843148
De belasting op fysiek zilver is wel killing.
pi_125855034
quote:
0s.gif Op zondag 28 april 2013 21:42 schreef monkyyy het volgende:
De belasting op fysiek zilver is wel killing.
Valt mee, iedereen die zilver voor 5eu per troy ounce kocht destijds lacht zich nog steeds suf.
  maandag 29 april 2013 @ 08:20:02 #184
371032 GoedeVraag
pi_125855127
quote:
1s.gif Op maandag 29 april 2013 08:10 schreef TheoddDutchGuy het volgende:

[..]

Valt mee, iedereen die zilver voor 5eu per troy ounce kocht destijds lacht zich nog steeds suf.
Je bedoelt iedereen die precies op de bodem kocht?
pi_125855211
quote:
0s.gif Op maandag 29 april 2013 08:20 schreef GoedeVraag het volgende:

[..]

Je bedoelt iedereen die precies op de bodem kocht?
Die bodem zat er heel lang in.

Wou dat ik gekocht had destijds in 2005 toen ik nog bakken met geld had.

Dan had ik dat bedrag nu verviervoudigd.
  woensdag 8 mei 2013 @ 16:22:48 #186
371032 GoedeVraag
pi_126221954
pi_126223124
quote:
0s.gif Op woensdag 8 mei 2013 16:22 schreef GoedeVraag het volgende:
[ afbeelding ]
Aangezien primitieve volken gek zijn op glimmertjes en beschavingen op fiatgeld is de uitkomst niet moeilijk te voorspellen.
  woensdag 8 mei 2013 @ 19:46:24 #188
371032 GoedeVraag
pi_126231117
quote:
0s.gif Op woensdag 8 mei 2013 16:44 schreef rsfxrs020 het volgende:

[..]

Aangezien primitieve volken gek zijn op glimmertjes en beschavingen op fiatgeld is de uitkomst niet moeilijk te voorspellen.
Dan weet jij in elk geval op welke uitkomst je je spaarcentjes kunt zetten. Zit je al lang short op goud?
  woensdag 8 mei 2013 @ 21:26:39 #189
371032 GoedeVraag
pi_126236960
quote:

[..]

Hoe zit het eigenlijk met centrale bankiers van 'beschavingen'? In de VS hebben ze voor zo'n 8000 ton aan goud liggen, in Europa nog meer. Behoren ze misschien tot de 'primitive volkeren'?

pi_126243584
quote:

[..]

Vraag maar aan een Zimbabwaan wat hij liever heeft: een glimmertje of een kruiwagen vol fiat?
  zondag 2 juni 2013 @ 19:01:12 #191
371032 GoedeVraag
pi_127328953
In Azië lijkt de vraag naar fysiekgoud wat te zijn toegenomen. Zouden ze daar niet zo van papieren beloftes houden?

pi_127329097
tsja, goudisecht, nietwaar? ;)

overigens is de vraag in India ingestort, houden ze daar meer van papier tegenwoordig? Zou kunnen aangezien het meeste 'goud' monetair beleend is, en nu 'vrijkomt', nu de mythe van altijd stijgende goudprijzen (onder het motto goudisecht) genadeloos doorgeprikt is
pi_127329308
misschien gaan ze zo wel aan de fysieke tulpenbollen, dat wel ;)
  zondag 2 juni 2013 @ 20:45:59 #194
371032 GoedeVraag
pi_127333141
quote:
0s.gif Op zondag 2 juni 2013 19:05 schreef Dinosaur_Sr het volgende:

overigens is de vraag in India ingestort, houden ze daar meer van papier tegenwoordig? Zou kunnen aangezien het meeste 'goud' monetair beleend is, en nu 'vrijkomt', nu de mythe van altijd stijgende goudprijzen (onder het motto goudisecht) genadeloos doorgeprikt is
Heb je daar een bron bij?

bij zowel de instortende vraag in India als het monetair belenen van goud
  zondag 2 juni 2013 @ 20:48:12 #195
371032 GoedeVraag
pi_127333259
quote:
0s.gif Op zondag 2 juni 2013 19:05 schreef Dinosaur_Sr het volgende:

[sub]overigens is de vraag in India ingestort, houden ze daar meer van papier tegenwoordig?
http://www.firstpost.com/(...)urge-wgc-832503.html

Wat is er dan ingestort?
pi_127334442
quote:
een beetje gevolgd wat de vraag een jaar geleden deed, goudisecht?
  zondag 2 juni 2013 @ 22:10:49 #197
371032 GoedeVraag
pi_127337903
quote:
0s.gif Op zondag 2 juni 2013 21:10 schreef Dinosaur_Sr het volgende:

[..]

een beetje gevolgd wat de vraag een jaar geleden deed, goudisecht?
Als je mij bedoelt:

Nee. Misschien wil je het vertellen?

Ik neem aan dat je de fysieke vraag bedoelt?

En wat had je over monetair belenen van goud?
pi_127338138
quote:
0s.gif Op zondag 2 juni 2013 22:10 schreef GoedeVraag het volgende:

[..]

Als je mij bedoelt:

Nee. Misschien wil je het vertellen?

Ik neem aan dat je de fysieke vraag bedoelt?

En wat had je over monetair belenen van goud?
Ja, natuurljk bedoel ik jou, goudisecht.

Leuk dat gespam en al die wedervragen, maar nee dank je, wij kopen niet aan de deur, en zijn ook niet belangstellend in het zoveelste middelkooppraajte. :)
  zondag 2 juni 2013 @ 22:27:09 #199
371032 GoedeVraag
pi_127338778
quote:
12s.gif Op zondag 2 juni 2013 22:14 schreef Dinosaur_Sr het volgende:

[..]

Ja, natuurljk bedoel ik jou, goudisecht.

Leuk dat gespam en al die wedervragen, maar nee dank je, wij kopen niet aan de deur, en zijn ook niet belangstellend in het zoveelste middelkooppraajte. :)
Je brengt hierboven toch een stelling?

Het enige wat ik doe is dat ik je om een toelichting of bron vraag omdat het me interesseert.

Waarom moet je dat dan zo ontwijken? Kan je niet gewoon aangeven waar je je stelling of idee op baseert?
pi_127339296
quote:
0s.gif Op zondag 2 juni 2013 22:27 schreef GoedeVraag het volgende:

[..]

Je brengt hierboven toch een stelling?

Het enige wat ik doe is dat ik je om een toelichting of bron vraag omdat het me interesseert.

Waarom moet je dat dan zo ontwijken? Kan je niet gewoon aangeven waar je je stelling of idee op baseert?
een paar jaar geleden kon je geen stap in India zetten zonder een reclame van 1 der grootbanken te zien dat goud het enige ter wereld was dat nooit in waarde kon dalen, goudisecht, en die belofte is massaal met geleend geld gekocht aldaar. Dat is echter een dikke zeperd geworden in USD, laat staan in rupees, dus het regent nu margin calls.

Waarom post je niet gewoon onder je orginele user-id?
  zondag 2 juni 2013 @ 22:53:04 #201
371032 GoedeVraag
pi_127340228
quote:
0s.gif Op zondag 2 juni 2013 22:36 schreef Dinosaur_Sr het volgende:
een paar jaar geleden kon je geen stap in India zetten zonder een reclame van 1 der grootbanken te zien dat goud het enige ter wereld was dat nooit in waarde kon dalen, goudisecht, en die belofte is massaal met geleend geld gekocht aldaar. Dat is echter een dikke zeperd geworden in USD, laat staan in rupees, dus het regent nu margin calls.
In Roepies is het ook een 'zeperd' geworden (zie onder). Toch heb ik nog niet gelezen over massale leningen dollars (of INR) om goud te kopen in India.

Als ik nu snel google kom ik bovendien ook eerder bronnen tegen die aangeven dat de fysieke goudvraag in India nog steeds aanzienlijk is.

Heb je ergens een bron die je verhaal wat meer kleur geeft?

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
pi_127340371
quote:
0s.gif Op zondag 2 juni 2013 22:53 schreef GoedeVraag het volgende:

[..]

In Roepies is het ook een 'zeperd' geworden (zie onder). Toch heb ik nog niet gelezen over massale leningen dollars (of INR) om goud te kopen in India.

Als ik nu snel google kom ik bovendien ook eerder bronnen tegen die aangeven dat de fysieke goudvraag in India nog steeds aanzienlijk is.

Heb je ergens een bron die je verhaal wat meer kleur geeft?

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
dat zeg ik, we kopen niet aan de deur :)

ontwijk je mijn vraag nou? ;)
  zondag 2 juni 2013 @ 22:56:00 #203
371032 GoedeVraag
pi_127340390
quote:
0s.gif Op zondag 2 juni 2013 22:55 schreef Dinosaur_Sr het volgende:
dat zeg ik, we kopen niet aan de deur :)
Wat bedoel je daarmee?
pi_127340452
quote:
0s.gif Op zondag 2 juni 2013 22:56 schreef GoedeVraag het volgende:

[..]

Wat bedoel je daarmee?
Heb je een bron voor die vraag?

Het liefst een of andere grafiek?
  zondag 2 juni 2013 @ 23:03:25 #205
371032 GoedeVraag
pi_127340786
Ok, dank voor je info. Ik heb al wat gevonden.
  maandag 3 juni 2013 @ 10:46:55 #206
371032 GoedeVraag
pi_127351115
quote:
0s.gif Op zondag 2 juni 2013 22:36 schreef Dinosaur_Sr het volgende:

[..]

Overigens: of het margin calls gaat regenen in India vraag ik me nog af, laat staan of het echt veel effect gaat hebben.

quote:
The Rao panel had observed that gold is an idle asset in the hands of individuals and there is a huge unlocked economic value in the Indian economy, which is said to have anywhere between 18,000 to 20,000 tonnes of gold. "Just a small fraction of about 3% of this idle gold stock is being used for raising gold loans, at present. The process through which gold loans are raised is monetizing the gold in the country. If we cannot bring down the demand for gold significantly , at least, we need to ensure that the gold is put to an economic use through gold loans,"
http://timesofindia.india(...)cleshow/19552142.cms

Men vond het blijkbaar wel prettig dat het goud dankzij leningen gemonetiseerd kon worden.

Het zit de overheid/centrale bank van India dwars dat men daar zo massaal in goud spaart. De leningen werden - voor zover ik kan opmaken - enigszins aangemoedigd om het goud te 'monetiseren'. Daarnaast zou het om 3% van de - niet onaanzienlijke - 20.000 ton goud publiek bezit gaan.

Waar de door jou gesignaleerde (of verwachte?) dalende vraag naar goud uit India vandaan zou komen is me overigens nog steeds niet geheel duidelijk.

quote:
In a bid to curb demand for gold, the Reserve Bank today imposed restrictions on banks and NBFCs for providing loans against gold coins as well as units of gold ETFs and mutual funds.
quote:
Government has taken several steps recently, including raising import duty, to curb the inbound shipments of gold. RBI too had put restrictions on banks on gold imports, which has led to forex outflow and widening of the Current Account Deficit.
quote:
"Some more steps, if necessary, would have to be taken, but I appeal to the people of India to contain their passion for gold," he had said.
http://articles.economict(...)llion-gold-jewellery

De vraag is blijkbaar zelfs zo groot dat de overheid actief omroept om te minderen.
pi_127351321
De CBI ziet een bubble van epische proporties, waarbij een daling van de goudprijs tot een burgeroorlog kan leiden, omdat iedereen tot zijn nek in dat mythische doch nutteloze stofje zit.

Bron voor de margin calls: mijn HDFC account manager. En mensen die pissed zijn dat de megagrote billboards dat goud noooooooit in waarde zal dalen toch niet zo goudgerand bleken te zijn (wat ze ook wel konden weten als ze een flintertje historisch besef hadden), terwijl ze huis, haard en de schoonmoeder beleend hadden.
  maandag 3 juni 2013 @ 11:06:02 #208
371032 GoedeVraag
pi_127351588
quote:
0s.gif Op maandag 3 juni 2013 10:55 schreef Dinosaur_Sr het volgende:
De CBI ziet een bubble van epische proporties, waarbij een daling van de goudprijs tot een burgeroorlog kan leiden, omdat iedereen tot zijn nek in dat mythische doch nutteloze stofje zit.
Mythisch is het zeker, en voor veel dingen is het ook nutteloos. Datzelfde geld voor gelddigits of -briefjes die je ook niet kunt eten etc, maar dat is denk ik een andere discussie.

Wat betreft de verspreiding in India: met 20.000 ton zit men er inderdaad aanzienlijk in. Per persoon al snel zo'n 15-20 gram, en in totaal hebben ze meer goud dan de centrale banken van Europa en de VS.

quote:
Bron voor de margin calls: mijn HDFC account manager. En mensen die pissed zijn dat de megagrote billboards dat goud noooooooit in waarde zal dalen toch niet zo goudgerand bleken te zijn (wat ze ook wel konden weten als ze een flintertje historisch besef hadden), terwijl ze huis, haard en de schoonmoeder beleend hadden.
Ongetwijfeld zullen er mensen 'onder water' staan als ze geleend hebben om goud te kopen.

Volgens mij eerdere link zou het echter om 3% van het totale goudbezit gaan, wat me dan niet gigantisch lijkt.

Dat de overheid zo actief oproept tot vermindering van de vraag naar goud kan evengoed omwille van de handelsbalans zijn zoals is mijn eerdere link werd gemeld, dan om het voorkomen van een burgeroorlog volgens mij.
  maandag 3 juni 2013 @ 11:10:36 #209
371032 GoedeVraag
pi_127351705
http://www.business-stand(...)-113041700465_1.html

quote:
Typically, most public sector banks maintain a loan-to-value ratio of 70 per cent, while it is higher for some private-sector lenders. Top executives of government banks said they had already reduced the amount they used to lend per gram of pure gold.

State Bank of India Chairman Pratip Chaudhuri had yesterday said his bank would raise the margin requirement. “Generally, we keep a 30 per cent limit (of value). Yes, we will have to review that. That (LTV) will be adjusted. We would be revising our advisory for gold loans with the valuations (dropping),” he had said, adding gold prices had dropped but were still above 70 per cent of the peak value.
Ik heb geen geaggregeerde data over India. Vaak zie je met bubbels en aankomende problemen dat er in eerste instantie wordt gedownplayed. Kan hier ook het geval zijn, maar met het bovenstaande getal (andere post) van 3% en de margins uit het stuk hierboven vraag ik me af of het echt om een gigantisch probleem gaat.
pi_127351882
Volgens mij haal jij het goud wat op een 'spaarrekening' is gezet, en het goud wat met geleend geld is gekocht door elkaar. Het eerste levert natuurlijk geen margin call op, dat is simpelweg goud wat meedere malen verkocht is. Valt me mee als ze nog geen goud gesecuritiseerd hebben ;)

Hoeveel kanaries wil je hebben? ;)
  maandag 3 juni 2013 @ 11:45:37 #211
371032 GoedeVraag
pi_127352761
quote:
0s.gif Op maandag 3 juni 2013 11:16 schreef Dinosaur_Sr het volgende:
Volgens mij haal jij het goud wat op een 'spaarrekening' is gezet, en het goud wat met geleend geld is gekocht door elkaar. Het eerste levert natuurlijk geen margin call op, dat is simpelweg goud wat meedere malen verkocht is. Valt me mee als ze nog geen goud gesecuritiseerd hebben ;)

Hoeveel kanaries wil je hebben? ;)
Als er goud met geleend geld gekocht is, wat is er dan met dat goud gedaan? Heeft de bank het, of de koper/lener?

Daarnaast zou het verhaal duidelijker worden met wat data. Om hoeveel goud en geld gaat het bijvoorbeeld in totaal voor india?

En als er dan zo'n probleem zou zijn, waarom is de vraag dan nog steeds zo hoog?

/

In China begint trouwens ook een bubbel te ontstaan; ook daar wil men - net als in India - blijkbaar teveel fysiek goud; de premies zouden aan het stijgen zijn:

quote:
demand as China's gold premium, while admittedly noisy, jumped from a long-run average of around $7 to over $32
http://www.zerohedge.com/(...)druples-gold-premium

Vaak hebben die premies in eerste instantie trouwens met capaciteit van smelterijen te maken, niet met daadwerkelijk tekort aan fysiek, maar mocht dat laatste ooit gebeuren dan zou het zo kunnen beginnen als het nu doet.

Edit: in een dalende markt speelt ook nog dat winkeliers niet onder hun inkoopprijs willen verkopen die waarschijnlijk hoger lag.
pi_127353134
Ja, ik weet het, goudisecht het enige goedje wat noooooooit in prijs kan dalen

Zoveel vragen, en geen antwoord wat je ooit tevreden kan stellen.
  maandag 3 juni 2013 @ 12:03:13 #213
78918 SeLang
Black swans matter
pi_127353444
@Goudisecht:
Je denkt veel te simpel en enigszins naïef over wat "vraag naar goud" in China betekent. Jij hebt kennelijk het beeld van Chinezen die gouden muntjes in een potjes opsparen maar veel goud (en andere fysieke commodities) maken deel uit van diverse financieringsschemas. Daarnaast wordt het gebruikt in truuks om valuta restricties te omzeilen. Bijvoorbeeld, een Chinees wisselt onshore RMB om in US$, importeert daarmee goud en exporteert dat goud naar Hongkong waar het weer wordt omgezet in offshore RMB die een andere koers hebben etc etc. Dat soort dingen. Er spelen hele andere zaken dan jij denkt.

Veel van die schemas zijn zo ingewikkeld dat ze bijna niet meer zijn te volgen maar hebben weinig te maken met de wil om goud te bezitten maar dienen gewoon om allerlei kapitaalrestricties te omzeilen, geld uit het land te laten vluchten en vaak ook arbitrage te doen tussen door de staat vastgestelde wisselkoersen en vrije valuta.
Mijn reisverslagen
  maandag 3 juni 2013 @ 15:54:24 #214
371032 GoedeVraag
pi_127362559
quote:
0s.gif Op maandag 3 juni 2013 12:03 schreef SeLang het volgende:
@Goudisecht:
Je denkt veel te simpel en enigszins naïef over wat "vraag naar goud" in China betekent. Jij hebt kennelijk het beeld van Chinezen die gouden muntjes in een potjes opsparen maar veel goud (en andere fysieke commodities) maken deel uit van diverse financieringsschemas. Daarnaast wordt het gebruikt in truuks om valuta restricties te omzeilen. Bijvoorbeeld, een Chinees wisselt onshore RMB om in US$, importeert daarmee goud en exporteert dat goud naar Hongkong waar het weer wordt omgezet in offshore RMB die een andere koers hebben etc etc. Dat soort dingen. Er spelen hele andere zaken dan jij denkt.

Veel van die schemas zijn zo ingewikkeld dat ze bijna niet meer zijn te volgen maar hebben weinig te maken met de wil om goud te bezitten maar dienen gewoon om allerlei kapitaalrestricties te omzeilen, geld uit het land te laten vluchten en vaak ook arbitrage te doen tussen door de staat vastgestelde wisselkoersen en vrije valuta.
Dat soort dingen spelen ook. Geldt idem voor cash dollars/euros (de grotere coupures).

Toch heb ik niet het idee dat ze in India de volledige 20.000 ton gebruiken voor dergelijke trucs, of dat een toenemende fysiek vraag in China enkel aan zou geven dat men zich meer aan het toeleggen is op belastingontwijking.

In Azië wordt goud traditioneel wel degelijk ook als rijkdom ervaren.
pi_127365413
Het grootste biltjet in China is 100RMB, zo'n 12 Euro, het is dus ook een alternatief voor grote copures.
pi_128738498
Over goud gesproken, een hoop sites proberen maar goud te pushen, toch gaat het de laatste dagen nog steeds omlaag. Zoals bijv. http://www.beurs.com/2013(...)zijn-voor-goud/26405

Ik heb zelf mijn short goud gesloten vrijdag eind van de middag zo rond de 1220, 18K euro's winst. maar als hij teruggaat naat 1250 ga ik opnieuw short met 1300 turbo's, hij kan nog veel lager.
pi_130349090
Nu China massaal goud aan het opkopen is, lees ik hier en daar dat het plan van de centrale banken is de goudprijs te revalueren om zo te oplopende tekorten (die natuurlijk niet te houden zijn) als sneeuw voor de zon te laten verdwijnen.

Zo wordt er al gesproken over een goudprijs van $5000.

Dit zou betekenen dat we weer terug gaan naar een soort door goud gedekt systeem.

Hoe realistisch is dit scenario?
pi_130349113
quote:
Men heeft het ook over zilver wat naar de $300 zou gaan.

:)
"The only sight worse than a sad dwarf is a very sad dwarf"
"Met dubbel s welteverstaan"
  donderdag 22 augustus 2013 @ 15:07:50 #219
316115 BigSmurf
Groots in kleinigheden!
pi_130349131
TVP, benieuwd naar de meningen op dit vlak.
pi_130349214
quote:
7s.gif Op donderdag 22 augustus 2013 15:07 schreef Geralt het volgende:

[..]

Men heeft het ook over zilver wat naar de $300 zou gaan.

:)
Die gaat dan automatisch mee natuurlijk, zilver is helemaal een leuk geval omdat dit ook nog in de industrie gebruikt word.
  donderdag 22 augustus 2013 @ 20:42:45 #221
78918 SeLang
Black swans matter
pi_130360927
quote:
0s.gif Op donderdag 22 augustus 2013 15:06 schreef grr0x het volgende:

Niet
Mijn reisverslagen
pi_130361744
quote:
0s.gif Op donderdag 22 augustus 2013 20:42 schreef SeLang het volgende:

[..]

Niet
Want?
  vrijdag 23 augustus 2013 @ 06:16:00 #223
379943 Paper_Tiger
Neem verantwoordelijkheid
pi_130374300
Ik heb me laten vertellen dat China zijn munt door goud gedekt gaat maken teneinde zo de rol van de Dollar over te nemen. Mensen die ik spreek die in de goudmarkt zitten voorspellen een Goudprijs van ¤7000.

Volg Willem Middelkoop op Twitter.
a man convinced against his will is of the same opinion still
  vrijdag 23 augustus 2013 @ 10:07:13 #224
78918 SeLang
Black swans matter
pi_130376497
quote:
0s.gif Op donderdag 22 augustus 2013 21:08 schreef grr0x het volgende:

[..]

Want?
Als er nou één land ter wereld is dat zeker geen goudstandaard gaat invoeren dat is dat wel China. Hun hele economie is gebaseerd op mercantilism.
Mijn reisverslagen
  vrijdag 23 augustus 2013 @ 10:15:14 #225
78918 SeLang
Black swans matter
pi_130376670
Btw, hier is al een hele reeks voor:
AEX / Goud #16: Papiergoud is een loze belofte
Mijn reisverslagen
pi_130376878
quote:
10s.gif Op vrijdag 23 augustus 2013 10:07 schreef SeLang het volgende:

[..]

Als er nou één land ter wereld is dat zeker geen goudstandaard gaat invoeren dat is dat wel China. Hun hele economie is gebaseerd op mercantilism.
Ik heb het niet specifiek over een goudstandaard, echter al dat goud dat China aan het kopen is komt ook op de balans. En van wat ik begrijp is het slechts een kwestie van tijd voor er een kapitaalvlucht plaatsvind.

De goudprijs word natuurlijk gemanipuleerd, zo is er laatst een berg gedumpt om de prijs omlaag te duwen. Echter zodra men doorkrijgt wat China (en ook Rusland) aan het doen zijn gaat die prijs omhoog.
  zaterdag 24 augustus 2013 @ 16:26:32 #227
408397 reposailleurs
les gens heureux lisent
pi_130416778
quote:
Nu China massaal goud aan het opkopen is, lees ik hier en daar dat het plan van de centrale banken is de goudprijs te revalueren om zo te oplopende tekorten (die natuurlijk niet te houden zijn) als sneeuw voor de zon te laten verdwijnen.

Dit zou betekenen dat we weer terug gaan naar een soort door goud gedekt systeem.

Zoek eens teksten op van de Franse econoom Jacques Rueff (the monetary sin of the West). Was de rechterhand van Charles de Gaulle en diegene die achter het terughalen van het Franse goud uit de VS zat in de jaren zestig. Hij had een theorie voor de revaluatie van de goudprijs. Toen van 35 dollar naar 70 dollar. Zijn ideeën zijn nog altijd van toepassing.

gr.
pi_130471159
quote:

Als je sites van goudbugs leest dan ga je dit soort verhalen vanzelf geloven. Die nemen zichzelf beet met verzinsels, die anderen dan aannemen als feit en weer doorvertellen, zo krijg je de raarste verhalen, dat de winprijs $1300 zou zijn (in 2010 was goud nog de helft van die prijs, dus hoe maakten goudmijnen toen winst?), dat de papier- en fysieke prijs anders zou zijn, dat er geen goud ligt in de kluizen maar alleen goudkleurig lood, etc.

Een populaire theorie is ook dat de centrale banken samenspannen om kleine beleggers maximaal verlies aan te smeren. Kijk eens wat je zegt, "het plan van de centrale banken is de goudprijs te revalueren". De prijs wordt bepaald in de open markt, met veel partijen die groter zijn dan een centrale bank, die bepalen de prijs niet.

Een goudstandaard is ongewenst. Je bent afhankelijk van wat je als land uit de grond haalt, je hele economie is afhankelijk van hoe hard een paar mijnwerkers werken. In het verleden leidde een goudstandaard alleen maar tot koningen die continu oorlog voerden en alles plunderden om maar goud in de kluizen te leggen ,heel zuid amerika is ervoor uitgemoord. En het goud ligt er nu nog in portugal en spanje, sommige baren zijn honderden jaren oud. In het verleden hield een goudstandaard de bevolking straatarm. Tijdens de great depression in de jaren 30 kwamen landen daar uit door de goudstandaard los te laten, de landen die het langst eraan vast hielden werden het zwaarst getroffen, en sindsdien leeft de bevolking van die landen een stuk beter dan daarvoor.
pi_130471587
quote:
0s.gif Op maandag 26 augustus 2013 10:23 schreef pikinhand het volgende:

[..]

Als je sites van goudbugs leest dan ga je dit soort verhalen vanzelf geloven. Die nemen zichzelf beet met verzinsels, die anderen dan aannemen als feit en weer doorvertellen, zo krijg je de raarste verhalen, dat de winprijs $1300 zou zijn (in 2010 was goud nog de helft van die prijs, dus hoe maakten goudmijnen toen winst?), dat de papier- en fysieke prijs anders zou zijn, dat er geen goud ligt in de kluizen maar alleen goudkleurig lood, etc.

Een populaire theorie is ook dat de centrale banken samenspannen om kleine beleggers maximaal verlies aan te smeren. Kijk eens wat je zegt, "het plan van de centrale banken is de goudprijs te revalueren". De prijs wordt bepaald in de open markt, met veel partijen die groter zijn dan een centrale bank, die bepalen de prijs niet.

Een goudstandaard is ongewenst. Je bent afhankelijk van wat je als land uit de grond haalt, je hele economie is afhankelijk van hoe hard een paar mijnwerkers werken. In het verleden leidde een goudstandaard alleen maar tot koningen die continu oorlog voerden en alles plunderden om maar goud in de kluizen te leggen ,heel zuid amerika is ervoor uitgemoord. En het goud ligt er nu nog in portugal en spanje, sommige baren zijn honderden jaren oud. In het verleden hield een goudstandaard de bevolking straatarm. Tijdens de great depression in de jaren 30 kwamen landen daar uit door de goudstandaard los te laten, de landen die het langst eraan vast hielden werden het zwaarst getroffen, en sindsdien leeft de bevolking van die landen een stuk beter dan daarvoor.
China is zomaar tonnen goud aan het kopen ipv dollars natuurlijk :). De goudprijs word zwaar gemanipuleerd door centrale banken, niks open markt. Dit is al vaker in de geschiedenis gebeurt, maar heeft altijd gefaald :P.

Ze zijn gewoon bang voor een kapitaalvlucht en goud is gewoon een plan B.

En revaluatie is niet de goudprijs in de markt maar op de balans, de ECB doet dit elk kwartaal al als ik me niet vergis.
  dinsdag 27 augustus 2013 @ 13:04:09 #230
408397 reposailleurs
les gens heureux lisent
pi_130510419
Goudprijs kan naar $1.490 per troy ounce
https://www.goudstandaard(...)-1490-per-troy-ounce
pi_132144670

dit was vrijdag..
  donderdag 17 oktober 2013 @ 20:57:37 #232
344884 monkyyy
pi_132274981
Domme vraag: De centrale banken "printen" als nooit te voren de afgelopen 2 jaar. Waarom stijgt goud niet?
pi_132278301
quote:
0s.gif Op donderdag 17 oktober 2013 20:57 schreef monkyyy het volgende:
Domme vraag: De centrale banken "printen" als nooit te voren de afgelopen 2 jaar. Waarom stijgt goud niet?
Ik vind dat een hele slimme vraag, maar ik weet het antwoord van gold/silver-bugs (tenminste een aantal) erop al:

- Prijs word gemanipuleerd (of verkeerd alloceerd).
- CPI word gemanipuleerd en vrijwel de hele wereld trapt erin.
- De echte stijging moet nog komen (als het financiele armageddon komt).
+ nog een hele riedel andere myths of in ieder geval nog niet bewezen stellingen.

Zelf zie ik in de goudprijs meer de beweging terug van het gehele commoditycomplex. Zou goud dan toch een commodity zijn zonder al die bijzondere eigenschappen? ;)
pi_132279735
quote:
0s.gif Op donderdag 17 oktober 2013 22:03 schreef piepeloi55 het volgende:

[..]

Ik vind dat een hele slimme vraag, maar ik weet het antwoord van gold/silver-bugs (tenminste een aantal) erop al:

- Prijs word gemanipuleerd (of verkeerd alloceerd).
- CPI word gemanipuleerd en vrijwel de hele wereld trapt erin.
- De echte stijging moet nog komen (als het financiele armageddon komt).
+ nog een hele riedel andere myths of in ieder geval nog niet bewezen stellingen.

Zelf zie ik in de goudprijs meer de beweging terug van het gehele commoditycomplex. Zou goud dan toch een commodity zijn zonder al die bijzondere eigenschappen? ;)
Het heeft in ieder een bijzondere eigenschap ten opzichte van andere commodities: het heeft volstrekt geen praktische toepassing
so long and thanks for all the fish
pi_132279924
quote:
0s.gif Op donderdag 17 oktober 2013 22:35 schreef crashbangboom het volgende:
Het heeft in ieder een bijzondere eigenschap ten opzichte van andere commodities: het heeft volstrekt geen praktische toepassing
Dat wil ik niet zeggen, goud doet het leuk bij de vrouwtjes. Dat is wel wat waard. :)
pi_132280494
quote:
0s.gif Op donderdag 17 oktober 2013 22:40 schreef piepeloi55 het volgende:

[..]

Dat wil ik niet zeggen, goud doet het leuk bij de vrouwtjes. Dat is wel wat waard. :)
Dat zeg ik: geen praktische toepassing :P
  zondag 20 oktober 2013 @ 13:08:52 #237
405268 Haksekura
Kope kope kope en nie kijke
pi_132355395
quote:

[..]

The Most Useful Metal
Of all the minerals mined from the Earth, none is more useful than gold. Its usefulness is derived from a diversity of special properties. Gold conducts electricity, does not tarnish, is very easy to work, can be drawn into wire, can be hammered into thin sheets, alloys with many other metals, can be melted and cast into highly detailed shapes, has a wonderful color and a brilliant luster. Gold is a memorable metal that occupies a special place in the human mind.

When Spanish explorers first arrived in the "New World" they met the native South Americans. These two cultures had been separated by a vast ocean, they had never touched one another, they spoke different languages and lived entirely different lives. Yet they had one thing in common - they both held gold in highest esteem and used it to make some of their most important objects.

Throughout the history of our planet almost every established culture has used gold to symbolize power, beauty, purity and accomplishment. Today we continue to use gold for our most significant objects: wedding rings, Olympic medals, Oscars, Grammys, money, crucifixes and ecclesiastical art. No other substance of the same rarity holds a more visible and prominent place in our society.

Uses of Gold in Electronics
The most important industrial use of gold is in the manufacture of electronics. Solid state electronic devices use very low voltages and currents which are easily interrupted by corrosion or tarnish at the contact points. Gold is the highly efficient conductor that can carry these tiny currents and remain free of corrosion. Electronic components made with gold are highly reliable. Gold is used in connectors, switch and relay contacts, soldered joints, connecting wires and connection strips.

A small amount of gold is used in almost every sophisticated electronic device. This includes: cell phones, calculators, personal digital assistants, global positioning system units and other small electronic devices. Most large electronic appliances such as television sets also contain gold.

One challenge with the use of gold in very small quantities in very small devices is loss of the metal from society. Nearly one billion cell phones are produced each year and most of them contain about fifty cents worth of gold. Their average lifetime is under two years and very few are currently recycled. Although the amount of gold is small in each device, their enormous numbers translate into a lot of unrecycled gold.

Use of Gold in Computers
Gold is used in many places in the standard desktop or laptop computer. The rapid and accurate transmission of digital information through the computer and from one component to another requires an efficient and reliable conductor. Gold meets these requirements better than any other metal. The importance of high quality and reliable performance justifies the high cost.

Edge connectors used to mount microprocessor and memory chips onto the motherboard and the plug-and-socket connectors used to attach cables all contain gold. The gold in these components is generally electroplated onto other metals and alloyed with small amounts of nickel or cobalt to increase durability.

Use of Gold in Dentistry
How would iron work as a dental filling? Not very well... your dentist would need blacksmithing tools, your smile would be rusty a few days after a filling and you would need to get used to the taste of iron. Even at much higher expense, gold is used in dentistry because of its superior performance and aesthetic appeal. Gold alloys are used for fillings, crowns, bridges and orthodontic appliances. Gold is used in dentistry because it is chemically inert, nonallergenic and easy for the dentist to work.

Gold is known to have been used in dentistry as early as 700 B.C. Etruscan "dentists" used gold wire to fasten replacement teeth into the mouths of their patients. Gold was probably used to fill cavities in ancient times, however there is no documentation or archaeological evidence for this use of gold until a little over 1000 years ago.

Gold was much more generously used in dentistry up until the late 1970's. The sharp run-up of gold prices at that time motivated the development of substitute materials. However, the amount of gold used in dentistry is starting to rise again. Some motivation for this comes from concerns that less inert metals might have an adverse effect on long-term health.

Medical Uses of Gold
Gold is used as a drug to treat a small number of medical conditions. Injections of weak solutions of sodium aurothiomalate or aurothioglucose are sometimes used to treat rheumatoid arthritis. Particles of a radioactive gold isotope are implanted in tissues to serve as a radiation source in the treatment of certain cancers.

Small amounts of gold are used to remedy a condition known as Lagophthalmos, which is an inability of a person to close their eyes completely. This condition is treated by implanting small amounts of gold in the upper eyelid. The implanted gold "weights" the eyelid and the force of gravity helps the eyelid close fully.

Radioactive gold is used in diagnosis. It is injected in a colloidal solution that can be tracked as a beta emitter as it passes through the body. Many surgical instruments, electronic equipment and life-support devices are made using small amounts of gold. Gold is nonreactive in the instruments and is highly reliable in the electronic equipment and life-support devices.

Uses of Gold in Aerospace
If you are going to spend billions of dollars on a vehicle that when launched will travel on a voyage where the possibility of lubrication, maintenance and repair is absolutely zero, then building it with extremely dependable materials is essential. This is exactly why gold is used in hundreds of ways in every space vehicle that NASA launches.

Gold is used in circuitry because it is a dependable conductor and connector. In addition, many parts of every space vehicle are fitted with gold-coated polyester film. This film reflects infrared radiation and helps stabilize the temperature of the spacecraft. Without this coating, dark colored parts of the spacecraft would absorb significant amounts of heat

Gold is also used as a lubricant between mechanical parts. In the vacuum of space, organic lubricants would volatilize and they would be broken down by the intense radiation beyond Earth's atmosphere. Gold has a very low shear strength and thin films of gold between critical moving parts serves as a lubricant - the gold molecules slip past one another under the forces of friction and that provides a lubricant action.

Uses of Gold Awards & Status Symbols
What metal is used to make the crown worn by a king? Gold! This metal is selected for use because gold it is THE metal of highest esteem. It would make no sense to make a king's crown out of steel - even though steel is the strongest metal. Gold is chosen for use in a king's crown because it is the metal associated with highest esteem and status.

Gold is associated with many positive qualities. Purity is another quality associated with gold. For this reason, gold is the metal of choice for religious objects. Crosses, communion ware and other religious symbols are almost always made with gold for this reason.

Gold is also used as the first place winner's medal or trophy in almost any type of contest. First place winners at the Olympic Games are given gold medals. The Academy Awards Oscars are gold awards. Music's Grammy Awards are made of gold. All of these important achievements are honored with awards made of gold.

Uses of Gold in Glassmaking
Gold has many uses in the production of glass. The most basic use in glassmaking is that of a pigment. A small amount of gold suspended in the glass when it is annealed produces a rich ruby color.

Gold is also used when making specialty glass for climate controlled buildings and cases. A small amount of gold dispersed within the glass or coated onto the glass surface will reflect solar radiation outward, helping the buildings stay cool in the summer, and reflect internal heat inward, helping them stay warm in winter.

The visor on the helmet of an astronaut's space suit is coated with a very thin film of gold. This thin film reflects much of the very intense solar radiation of space, protecting the astronaut's eyes and skin.

Gold Gilding and Gold Leaf
Gold has the highest malleability of any metal. This enables gold to be beaten into sheets that are only a few millionths of an inch thick. These thin sheets, known as "gold leaf" can be applied over the irregular surfaces of picture frames, molding or furniture.

Gold leaf is also used on the external and internal surfaces of buildings. This provides a durable and corrosion-resistant covering. One of the most eye-catching uses of gold leaf is on the domes of religious buildings and other important structures. The cost of this "roofing material" is very high per square foot; however, the cost of the gold is only a few percent of the total project cost. Most of the cost goes to the labor of highly skilled artisans who apply the gold leaf.

http://geology.com/minerals/gold/uses-of-gold.shtml

http://www.opusklassiek.nl/audio/audio-rj/rjgoud.htm

Dit vind ik echt de beste opmerking over goud tot nu toe. Ik merk dat jij weet waar je over praat. Behalve bovenstaande voorbeelden heeft goud GEEN ENKELE, en ik kan het niet genoeg benadrukken, MAAR DAN OOK HEEEEELEMAAAL GEEN ENKELE, NADA NIETS NIENTE, praktische toepassing.
  zondag 20 oktober 2013 @ 15:05:20 #238
115996 francorex
pi_132359223
“Gold is the money of kings; silver is the money of gentlemen; barter is the money of peasants; but debt is the money of slaves,”

wrote Norm Franz in his book Money and Wealth in the New Millennium
pi_132387137
En dan nog van allerlei nitwits vragen krijgen waarom je goud zo belangrijk vindt en hebt.
Hun insteek is dan altijd "omdat de markten momenteel laten zien dat..." :')
  vrijdag 1 november 2013 @ 19:57:29 #240
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_132803045
quote:
NIEUWS - The extent of gold mining in the Peruvian Amazon has surged 400 percent since 1999 due to rocketing gold prices, wreaking havoc on forests and devastating local rivers, finds a new study published in the Proceedings of the National Academy of Sciences (PNAS).

The assessment, led by Greg Asner of the Carnegie Institution for Science, is based on a combination of satellite imagery, on-the-ground field surveys, and an advanced airplane-based sensor that can accurately measure the rainforest canopy and sub-canopy vegetation at a resolution of 1.1 meters (42 inches). The approach enabled the researchers to detect changes in forest cover in areas as small as 10 square meters, roughly 100 square feet, allowing them to map thousands of small, clandestine mines that had never before been detected at scale.

The results are sobering: the extent of gold mines in the Madre de Dios region of Peru increased from less than 10,000 hectares in 1999 to more than 50,000 hectares as of September 2012. The rate of expansion jumped from 5,350 acres (2,166 ha) per year before 2008 to 15,180 acres (6,145 ha) per year thereafter. Surging gold prices, combined with increased access to the region granted by new roads, are thought to be driving the spike in mining activity.

‘Our results reveal far more rainforest damage than previously reported by the government, NGOs, or other researchers,’ said Asner, noting that small informal mines account for more than half of mining in the region.
http://sargasso.nl/gold-m(...)ges-400/#more-213255

Wat extreem zonde. Unieke, levende, fantastische natuur vernietigen om geel metaal uit de grond te halen, om te smelten en weer terug onder de grond te stoppen in een kluis. Totaal zinloos, puur schadelijk.
Hopelijk daalt de goudprijs zo ver dat niemand zich nog de moeite neemt een stuk goud op te rapen al ligt het voor zijn neus.
The End Times are wild
pi_132816714
Goud zal altijd in welke tijdsperiode ook een waarde behouden en interessant blijven. :s)

[ Bericht 2% gewijzigd door #ANONIEM op 02-11-2013 06:35:06 ]
  zaterdag 2 november 2013 @ 10:44:19 #242
323876 michaelmoore
pi_132818095
quote:
0s.gif Op vrijdag 1 november 2013 19:57 schreef LXIV het volgende:

[..]

Wat extreem zonde. Unieke, levende, fantastische natuur vernietigen om geel metaal uit de grond te halen, om te smelten en weer terug onder de grond te stoppen in een kluis. Totaal zinloos, puur schadelijk.
Hopelijk daalt de goudprijs zo ver dat niemand zich nog de moeite neemt een stuk goud op te rapen al ligt het voor zijn neus.
inderdaad, waanzin ten top

Dat zelfde heb ik ook al eens gedacht, het erge is dat als de goudprijs stijgt dat dan de waanzin helemaal losbreekt , nui kost het Barrick 900 dollar per ounce, de waarde is nu 1300 dollar dacht ik
Er gaat niets boven lekker in de zon zitten in de achtertuin met een heel koud glas bier , als je al 72 jaar bent en nog gezond, laat ze maar lachen de sukkels
  zaterdag 2 november 2013 @ 12:27:52 #243
405268 Haksekura
pi_132820013
quote:
0s.gif Op vrijdag 1 november 2013 19:57 schreef LXIV het volgende:

[..]

Helemaal mee eens. Ik stel voor dat we vanaf nu goud gaan boycotten. Allemaal meteen onze mobiele telefoons de deur uit .......eh eh tja je hebt ook hele mooie foto's van bomen......

http://over.vodafone.nl/n(...)2%80%99-onverzilverd

[ Bericht 0% gewijzigd door Haksekura op 02-11-2013 15:46:59 ]
  zaterdag 2 november 2013 @ 12:36:19 #244
405268 Haksekura
pi_132820204
quote:
0s.gif Op zaterdag 2 november 2013 10:44 schreef michaelmoore het volgende:

[..]

inderdaad, waanzin ten top

Dat zelfde heb ik ook al eens gedacht, het erge is dat als de goudprijs stijgt dat dan de waanzin helemaal losbreekt , nui kost het Barrick 900 dollar per ounce, de waarde is nu 1300 dollar dacht ik
Waanzin ten top is nog zacht uitgedrukt. Zoals ik al aangaf ga ik een actie starten om goud helemaal te boycotten. Allemaal meteen onze desktop, laptop, en tablet de deur uit. Eh....eh....eh.... tja een boom kun je eh.....uiteindelijk ook niet eten toch........

http://www.goeievraag.nl/(...)ude-computers.195549
  zaterdag 2 november 2013 @ 13:05:29 #245
323876 michaelmoore
pi_132820755
quote:
0s.gif Op maandag 3 juni 2013 10:55 schreef Dinosaur_Sr het volgende:

sinds papier het goud heeft vervangen, is het inderdaad slechts ballast in de kluizen van centrale banken

Maar mocht de QE verder gaan en in steeds sneller tempo, ookin de EU en Japan dan kon het wel eens een baken in de geldstorm zijn

https://www.elevenmetals.(...)-miljoen-miljard-yen

http://www.economist.com/blogs/buttonwood/2013/05/debt-crisis
  zaterdag 2 november 2013 @ 15:42:02 #246
405268 Haksekura
pi_132824712
Oh ja, en voor de mensen die net als ik goud willen boycotten wil ik verzoeken ook hun navigatieapparatuur uit het raam te gooien, want goud schijnt ook gebruikt te worden bij het maken van satellieten.

http://wibnet.nl/hoe-zit-(...)eten-een-laagje-goud
  zaterdag 2 november 2013 @ 16:31:00 #247
159093 bascross
Get to the chopper!
pi_132825957
Voor dat kleine beetje goud dat in de industrie wordt gebruikt kan iedereen zijn sieraden ook wel inleveren. Scheelt een hoop werk en natuur.
Bedankt Hans.
  zaterdag 2 november 2013 @ 19:32:09 #248
405268 Haksekura
pi_132831002
quote:
0s.gif Op zaterdag 2 november 2013 16:31 schreef bascross het volgende:
Voor dat kleine beetje goud dat in de industrie wordt gebruikt kan iedereen zijn sieraden ook wel inleveren. Scheelt een hoop werk en natuur.
Dat is op zich wel een goed idee. Maar ik stel voor om eerst de berg plastic in de oceanen, bijna zo groot als Europa, eerst te recyclen en alle onnodige ritjes met de auto te vermijden. Dan hoeft er voorlopig ook geen olie meer gewonnen te worden, wat volgens mij veel natuuronvriendelijker is om te winnen.

Oh wacht, ik was vergeten dat wij een dom soort wezen zijn die alles om zich heen vervuilt en kapot maakt en door overbevolking alle natuurlijke bronnen in rap tempo verbruikt. Jammer.......
  zondag 3 november 2013 @ 13:25:41 #249
159093 bascross
Get to the chopper!
pi_132850133
quote:
0s.gif Op zaterdag 2 november 2013 19:32 schreef Haksekura het volgende:

[..]

Dat is op zich wel een goed idee. Maar ik stel voor om eerst de berg plastic in de oceanen, bijna zo groot als Europa, eerst te recyclen en alle onnodige ritjes met de auto te vermijden. Dan hoeft er voorlopig ook geen olie meer gewonnen te worden, wat volgens mij veel natuuronvriendelijker is om te winnen.

Oh wacht, ik was vergeten dat wij een dom soort wezen zijn die alles om zich heen vervuilt en kapot maakt en door overbevolking alle natuurlijke bronnen in rap tempo verbruikt. Jammer.......
Ik heb de indruk dat je nogal een fan van goud bent. Ik hoop voor je dat de prijs nog jaren blijft stijgen.
Bedankt Hans.
  maandag 4 november 2013 @ 10:59:47 #250
405268 Haksekura
pi_132882922
quote:
10s.gif Op zondag 3 november 2013 13:25 schreef bascross het volgende:

[..]

Ik heb de indruk dat je nogal een fan van goud bent. Ik hoop voor je dat de prijs nog jaren blijft stijgen.
Ik ben fan van niemand. Ik was fan van Michael Jackson maar daar ben ik mee gestopt toen hij op de kleintjes ging letten.

Mijn teksten zijn informatief en niet persuasief bedoeld. Veel mensen denken dat goud een nutteloos metaal is, terwijl het in alle mobiele telefoons, laptop, desktop, tablet etc. is verwerkt. Aangezien goud niet het goedkoopste metaal is vermoed ik dat het een redelijk noodzakelijk onderdeel is. Men verwerkt goud niet in een product omdat het zo mooi is. Het wordt weliswaar is kleine hoeveelheden gebruikt maar dat doet niets af van het feit dat het een onmisbaar deel van vele onmisbare producten in ons leven.
pi_133174912
Goud kost nu 1280 dollar

- 30% van de top

2008 800 2010 1200 daarna 1800 /1600 paar keer.. toen 1200 / 1400 / 1200
  Moderator maandag 3 maart 2014 @ 01:22:54 #252
1424 crew  Jimbo
Gråtrunka
pi_137334404
1340 Dollar inmiddels, nu vraag ik me dus af, met al het gezeik in de wereld momenteel, zou die goudprijs niet gigantisch stijgen dalijk?
Op donderdag 20 augustus 2020 17:36 schreef Notorious_Roy het volgende:
Naast alle onzin die je uitkraamt heb je af en toe ook gewoon heel verstandige posts.
Op dinsdag 10 augustus 2021 16:32 schreef yvonne het volgende:
@:Jimbo voor mod, yeah *O*
pi_137404037
quote:
0s.gif Op maandag 3 maart 2014 01:22 schreef Jimbo het volgende:
1340 Dollar inmiddels, nu vraag ik me dus af, met al het gezeik in de wereld momenteel, zou die goudprijs niet gigantisch stijgen dalijk?
4 maart mooi winstje behaald ;)
  Moderator woensdag 5 maart 2014 @ 07:56:00 #254
1424 crew  Jimbo
Gråtrunka
pi_137404850
quote:
0s.gif Op woensdag 5 maart 2014 02:09 schreef Thabaus het volgende:

[..]

4 maart mooi winstje behaald ;)
Was een leuke dag idd.
Op donderdag 20 augustus 2020 17:36 schreef Notorious_Roy het volgende:
Naast alle onzin die je uitkraamt heb je af en toe ook gewoon heel verstandige posts.
Op dinsdag 10 augustus 2021 16:32 schreef yvonne het volgende:
@:Jimbo voor mod, yeah *O*
pi_138189723
Een hele tijd geen aandacht meer besteed aan de goudprijs en de fundamenten totdat ik deze cijfers tegenkwam:

Ik vraag me af hoe de goldbugs hier naar kijken, aangezien de EM (waaronder India) en het land met de grootste investeringsbubble ever (China) fors aan het afkoelen zijn. Zal dat impact hebben op de goudprijs denken jullie en in welke richting. Vergeet daarbij niet dat goud en andere commodity's in dergelijke landen massaal gebruikt zijn bij diverse schimmige financieringsconstructies en/of het ontvluchten van kapitaalrestricties, die door vrijwel niemand exact te doorgronden zijn.

Ben wel benieuwd hoe de bekende goldbugs van dit forum hier tegenaan kijken.
pi_138193066
Wie van jullie zijn goud professionals als in werken met goud en in welke sector?
A revolution is a fundamental change in power or organizational structures that takes place in a relatively short period of time.
pi_140312419
Ik las vandaag dat een Britse bank is beboet vanwege manipulatie van de goudprijs. De bank was betrapt op de manipulatie op hetzelfde moment dat het LIBOR schandaal werd afgehandeld. Dus alle mea culpa's ten spijt......

Ze leren het nooit he? Het systeem lijkt me redelijk verrot.
  woensdag 28 mei 2014 @ 20:41:23 #258
121348 Erasmo
f/8 and be there.
pi_140482486
Beste drop nu.
  woensdag 28 mei 2014 @ 23:44:40 #259
121348 Erasmo
f/8 and be there.
pi_140492144
pi_140705199
Dumpen van papieren goud heeft lang gewerkt. En nog steeds. Maar China zit in de weg door fysiek goud te kopen. http://thebullionhouse.nl(...)hinese-goudaankopen/
pi_143305476
Wat is een goede plek om fysiek edelmetalen te kopen?
...
  maandag 11 augustus 2014 @ 16:49:10 #262
121348 Erasmo
f/8 and be there.
pi_143306395
quote:
5s.gif Op maandag 11 augustus 2014 16:22 schreef Normalur het volgende:
Wat is een goede plek om fysiek edelmetalen te kopen?
Wat voor hoeveelheden heb je het over?
pi_143306439
quote:
0s.gif Op maandag 11 augustus 2014 16:49 schreef Erasmo het volgende:

[..]

Wat voor hoeveelheden heb je het over?
Ik denk er over om voor tussen de 1.000 en 10.000 euro hierin te investeren.
...
pi_143339712
Waarom is de opslag voor zilver zoveel hoger dan voor goud?
...
  dinsdag 12 augustus 2014 @ 14:36:11 #265
344884 monkyyy
pi_143339866
quote:
5s.gif Op dinsdag 12 augustus 2014 14:32 schreef Normalur het volgende:
Waarom is de opslag voor zilver zoveel hoger dan voor goud?
BTW. :)
pi_143340414
quote:
0s.gif Op dinsdag 12 augustus 2014 14:36 schreef monkyyy het volgende:

[..]

BTW. :)
BTW zit toch alleen op baren, niet op munten?
...
pi_143549178
Zijn er nog mensen die veelbelovende goudmijnaandelen / bedrijven zien om in te investeren?
pi_143599703
quote:
0s.gif Op dinsdag 12 augustus 2014 14:50 schreef Normalur het volgende:

[..]

BTW zit toch alleen op baren, niet op munten?
Inmiddels ook op munten voorzover ik weet.Dat maakt het nogal discutabel dat je het bezit van zilver op moet geven bij de belasting, maar ja probeer in NL maar eens iets uit de klauwen van de roverheid te houden.
pi_143602035
quote:
0s.gif Op dinsdag 19 augustus 2014 18:54 schreef drexciya het volgende:

[..]

Inmiddels ook op munten voorzover ik weet.Dat maakt het nogal discutabel dat je het bezit van zilver op moet geven bij de belasting, maar ja probeer in NL maar eens iets uit de klauwen van de roverheid te houden.
Nou tenzij je grote partijen bijv zilveren maple leafs in 1x koopt komen ze er eigenlijk er niet achter.
Zelfde geldt voor goud boven de 11.500 moeten handelaren het doorgeven.
pi_143627217
quote:
1s.gif Op dinsdag 19 augustus 2014 19:49 schreef TheoddDutchGuy het volgende:

[..]

Nou tenzij je grote partijen bijv zilveren maple leafs in 1x koopt komen ze er eigenlijk er niet achter.
Zelfde geldt voor goud boven de 11.500 moeten handelaren het doorgeven.
Wat wordt er onder een grote partij verstaan?
...
pi_143631092
quote:
0s.gif Op woensdag 20 augustus 2014 13:57 schreef Normalur het volgende:

[..]

Wat wordt er onder een grote partij verstaan?
in geval van zilver betaal je al btw, minder gedoe maar persoonlijk zou ik t onder de 5000 euro houden per aankoop.

bij goud is het vastgesteld op 11.xxx weet ff niet exact dus ga maar van 11.500 uit.
kun je ook terugvinden als je beleggingsgoud op de BD site uitzoekt en de linkjes volgt.
pi_143631213
quote:
0s.gif Op maandag 18 augustus 2014 12:56 schreef metallicelmo het volgende:
Zijn er nog mensen die veelbelovende goudmijnaandelen / bedrijven zien om in te investeren?
Niet direct; je zou het commodity fonds van Willem M. kunnen kopieren.
Verder: lees dit (ter info): http://www.zilverenlach.nl/GoudmijnenBeleggen.htm
...
pi_143631785
quote:

[..]

Het heeft in ieder een bijzondere eigenschap ten opzichte van andere commodities: het heeft volstrekt geen praktische toepassingkan niet onbeperkt worden bijgedrukt/gemaakt.
Fixed.
...
  woensdag 20 augustus 2014 @ 16:18:34 #274
121348 Erasmo
f/8 and be there.
pi_143632645
quote:
1s.gif Op woensdag 20 augustus 2014 15:43 schreef TheoddDutchGuy het volgende:

[..]

in geval van zilver betaal je al btw, minder gedoe maar persoonlijk zou ik t onder de 5000 euro houden per aankoop.

bij goud is het vastgesteld op 11.xxx weet ff niet exact dus ga maar van 11.500 uit.
kun je ook terugvinden als je beleggingsgoud op de BD site uitzoekt en de linkjes volgt.
Die melding zit erop vanwege de witwaswetgeving als ik het me correct herinner.
pi_143633349
quote:
0s.gif Op dinsdag 19 augustus 2014 18:54 schreef drexciya het volgende:

[..]

Na enig uitzoekwerk: sinds 2012 op buitenlandse zilveren munten, niet op de Nederlandse.
...
pi_143671960
We zitten in een consolidatiefase, maar wij verwachten dat de goudprijs binnenkort weer gaat stijgen, legt de strateeg uit. Wat is dan de beste manier om daarop in te spelen?
life is good.
pi_143672351
Het ging een periode niet goed met dit Zuid-Afrikaanse goudmijnbedrijf, maar ze zijn sterk teruggekomen en genereren nu mooie winsten. Dit is een goed bedrijf om op in te zetten als je hogere goudprijzen verwacht.

[ Bericht 11% gewijzigd door truthday op 21-08-2014 22:59:47 ]
life is good.
pi_143679155
AEX / Revaluatie goudprijs is samengevoegd met het algemene goudtopic, daar (hier :P ) kan men gewoon lekker verder posten.
pi_143702615
Wat is de beste plek om munten te kopen, mocht je dat willen?
pi_143706114
quote:
0s.gif Op vrijdag 22 augustus 2014 14:09 schreef nikao het volgende:
Wat is de beste plek om munten te kopen, mocht je dat willen?
Hollandgold.nl, beste prijs zeer betrouwbaar
pi_143706872
Thx. Had die al wel gevonden, maar wist niet zeker of er nog betere zijn. Wel opvallend dat er nog best wat verschil zit in de opslag per soort munt... maar es even in verdiepen, best leuk ;)
pi_143913553
Goud kon je het maar in het echt kopen zonder btw.
pi_143943546
quote:
0s.gif Op donderdag 28 augustus 2014 13:10 schreef hmmmmmmm het volgende:
Goud kon je het maar in het echt kopen zonder btw.
Uh.. er zit geen btw op beleggingsgoud? of begrijp ik je nou verkeerd?
pi_143952147
quote:
0s.gif Op vrijdag 29 augustus 2014 09:31 schreef TheoddDutchGuy het volgende:

[..]

Uh.. er zit geen btw op beleggingsgoud? of begrijp ik je nou verkeerd?
Ja maar als je die doemdenkers kent die in goud beleggen hebben die liever echt goud en geen beleggingsgoud :P
  vrijdag 29 augustus 2014 @ 14:29:21 #285
344884 monkyyy
pi_143952320
quote:
0s.gif Op vrijdag 29 augustus 2014 14:23 schreef hmmmmmmm het volgende:

[..]

Ja maar als je die doemdenkers kent die in goud beleggen hebben die liever echt goud en geen beleggingsgoud :P
Wat is het verschil tussen gouden munten en beleggingsgoud? :?
pi_143952480
quote:
0s.gif Op vrijdag 29 augustus 2014 14:29 schreef monkyyy het volgende:

[..]

Wat is het verschil tussen gouden munten en beleggingsgoud? :?
Ach nee heb me vergist vergeet maar wat ik heb gezegd.

Dacht dat je btw moest betalen over fysiek beleggingsgoud ach weer iets geleerd.
pi_152960366
Ook hier wel erg stil....
Zijn er nog andere goud forums waar nog wel actief discussies over goud gevoerd worden? Kon zo snel niets vinden.
pi_152973887
Tja, zo'n beetje alles wat over goud te zeggen is, is in de voorgaande 15 delen al ter sprake gekomen. Als je met concrete vrragen of stellingen zit kun je ze gewoon in de groep gooien.

Het scenario op grond waarvan ik in 2008 in goud gestapt ben, verloopt traag maar is nog in volle gang: Centrale banken bereiken de grens van wat er nog aan QE (quantitative easing; gelddrukkerij) als 'redelijk' verkocht kan worden aan de markten en samenleving. Maar de prijs is dat de bodem in de rente bereikt is, dat er weer enorme asset-bubbels opgepompt zijn, en dat desalniettemin economische groei uitblijft.

Als die bubbels leeglopen en het broze economische vertrouwen omslaat in pessimisme of paniek, staan de Centrale Banken voor een duivelse keus: nog meer nieuw geld drukken en in de economie pompen en daarmee het vertrouwen in hun munt (en obligaties) uithollen, of een periode van deflatie toestaan die vérstrekkende maatschappelijke gevolgen heeft (massawerkloosheid, armoe, omvallende banken, onrust). Het zal wel weer een poging worden om tussen die uitersten door te laveren.

De realiteit dat het hele Westen één groot Griekenland is moet nog doordringen tot media, politiek en de grote massa, die weer in slaap gesust zijn. Mensen die deel 1 van de crisis konden uitzingen met het motto 'cash is king' hebben geluk gehad, maar dat tijdperk zal gauw voorbij zijn. Overheden en Centrale Banken kunnen zich straks veel minder permitteren om banken overeind te houden, dus wie veiligheid zoekt in cash of obligaties gaat het dit keer moeilijker krijgen; bail-ins, landsfaillissementen, cash-opnamebeperkingen en hoge negatieve rente liggen in het verschiet. Zeker voor grotere beleggers zal goud dan als een van de weinige liquide 'safe havens' overblijven.
pi_152974874
Denk je niet dat in dat doomscenario goud zowat het eerste is wat genaast wordt, dvr?
pi_152981446
quote:
0s.gif Op dinsdag 26 mei 2015 14:44 schreef crashbangboom het volgende:
Denk je niet dat in dat doomscenario goud zowat het eerste is wat genaast wordt, dvr?
Nee, niet echt want dat zou even willekeurig zijn als het naasten van iemands huis of aandelenportefeuille. Vroeger onder de goudstandaard was dat anders, toen was goud nodig om de nationale munt te dekken. Overigens, in het beruchte Amerikaanse voorbeeld werd het goud niet zomaar afgenomen maar tegen de vaste prijs (want goudstandaard) opgekocht. Dat was nodig om de dollar te kunnen revalueren zonder dat iedere goudbezitter van een grote koerswinst zou profiteren ten koste van de rest van het land.

De Nederlandse wetgeving (Noodwet Financieel Verkeer) bevat nog steeds de mogelijkheid voor de Staat om goud, al dan niet tegen vergoeding, in beslag te nemen. Zo'n actie zou eigenlijk alleen zinnig zijn als de grote valuta (euro, dollar) opgeblazen zijn en De Nederlandse Bank goud nodig heeft voor zijn reserves, zodat er met het buitenland gehandeld kan blijven worden. Maar DNB heeft zelf nog een redelijke voorraad van 600+ ton liggen (iets meer dan 1 ounce per Nederlander) en de overheid weet bovendien niet wie er fysiek goud bezit, uitzonderingen als handelaren e.d. daargelaten. Daarnaast zal zo'n maatregel waarschijnlijk alleen betrekking hebben op goud dat zich in Nederland bevindt. In mijn geval ligt het in het buitenland omdat ik Bullionvault gebruik. Mochten ze het dan toch nog opeisen, dan zet ik het met een druk op de knop om in cash of zilver (aannemende dat Internet nog werkt), en anders ga ik wel over de grens wonen.. :')
  dinsdag 26 mei 2015 @ 18:13:03 #291
78918 SeLang
Black swans matter
pi_152982469
@dvr
In een hyperinflatie scenario verwacht ik dat goud bij Bullionvault e.d. gewoon wordt behandeld als een buitenlandse valuta waarbij koerswinst (gerekend in de devaluerende valuta) dan tegen 100% ofzo wordt belast. Je zult dan worden gebrandmerkt als "evil speculator" die het systeem destabiliseert, dus reken niet op sympathie. Hoe doen ze dat in Argentinië/ Venezuela e.d. eigenlijk met rekeningen in buitenlandse valuta die stammen van voor de capital controls?

Zelf verwacht ik trouwens nog steeds niet dat dit in hyperinflatie gaat eindigen maar in defaults op pensioen/ medicare verplichtingen e.d. Daar zit de grootste verborgen schuld en dat is natuurlijk niet op te lossen met inflatie aangezien die verplichtingen reëel/ geïndexeerd zijn. Deze vorm van default is natuurlijk allang stiekem aan de gang.

De meest voor de hand liggende oplossing is invoering van de moeder aller erfbelastingen. Ik kijk met grote belangstelling naar Japan dat in alle opzichten voorloopt op ons (schulden, vergrijzing, etc). Als je het vermogen van de doden confisqueert dan los je het probleem in één klap op. Alleen al het invoeren van zo'n maatregel maakt de schuld houdbaar omdat er dan een realistisch pad naar aflossing bestaat. Het mooie is dat het meeste vermogen wereldwijd in onroerend goed zit en dus niet verplaatsbaar is.
Mijn reisverslagen
pi_152984204
Dat is wel een hele gemene oplossing Selang. Het lost trouwens ook meteen de 'problematiek' van de ongelijkheid door vermogen op...

Als de Japanners die kant op gaan denk ik wel dat ze in de internationale betrekkingen grote problemen gaan krijgen
Winnaar wielerprono 2006 en biatlon wk prono 2016
  dinsdag 26 mei 2015 @ 19:37:10 #293
78918 SeLang
Black swans matter
pi_152985120
quote:
0s.gif Op dinsdag 26 mei 2015 19:09 schreef komrad het volgende:
Dat is wel een hele gemene oplossing Selang. Het lost trouwens ook meteen de 'problematiek' van de ongelijkheid door vermogen op...

Als de Japanners die kant op gaan denk ik wel dat ze in de internationale betrekkingen grote problemen gaan krijgen
Ik weet natuurlijk niet of de Jappen dat zo gaan doen hoor, maar het is de meest voor de hand liggende oplossing. Wel iets wat ik met grote belangstelling volg.

Verder verwacht ik dat een dergelijke maatregel ook op een sluipende manier gaat. Bijvoorbeeld het slopen van voorzieningen (want onbetaalbaar) en dan mensen de mogelijkheid bieden om een omgekeerde hypotheek aan te gaan waarmee ze hun zorg op peil kunnen houden voor de rest van hun leven (iets wat ze allang was beloofd maar wat natuurlijk niet kan worden nagekomen - in feite een default dus). Hun huis (of een deel daarvan) gaat dan na hun dood naar de staat in ruil voor een goed pensioen en medische zorg voor het resterende deel van hun leven. Een mooie nieuwe business voor levensverzekeraars e.d. om die omgekeerde hypotheek en onroerend goed portefeuille te managen.

Het verbaast me dat deze discussie nog helemaal niet loopt maar het zal in het komende decennium een belangrijk thema worden gok ik.
Mijn reisverslagen
pi_153007247
quote:
0s.gif Op dinsdag 26 mei 2015 19:37 schreef SeLang het volgende:

[..]

Ik weet natuurlijk niet of de Jappen dat zo gaan doen hoor, maar het is de meest voor de hand liggende oplossing. Wel iets wat ik met grote belangstelling volg.

Verder verwacht ik dat een dergelijke maatregel ook op een sluipende manier gaat. Bijvoorbeeld het slopen van voorzieningen (want onbetaalbaar) en dan mensen de mogelijkheid bieden om een omgekeerde hypotheek aan te gaan waarmee ze hun zorg op peil kunnen houden voor de rest van hun leven (iets wat ze allang was beloofd maar wat natuurlijk niet kan worden nagekomen - in feite een default dus). Hun huis (of een deel daarvan) gaat dan na hun dood naar de staat in ruil voor een goed pensioen en medische zorg voor het resterende deel van hun leven. Een mooie nieuwe business voor levensverzekeraars e.d. om die omgekeerde hypotheek en onroerend goed portefeuille te managen.

Het verbaast me dat deze discussie nog helemaal niet loopt maar het zal in het komende decennium een belangrijk thema worden gok ik.
Grappig genoeg is het land wat de meest gedegen voorbereidingen daartoe treft de USA middels FATCA. http://en.wikipedia.org/wiki/Foreign_Account_Tax_Compliance_Act
Wat erop neer komt dat elke buitenlandse financiele instelling aan het werk wordt gezet (op straffe van vervolging in de USA waar ze wellicht wel helemaal geen activiteiten hebben, maar dat maakt voor de Amerikanen zoals bekend niet uit, de wereld is hun jurisdictie) om voor de USA een bestand op te bouwen wie exact waar vermogen heeft staan.

Let maar op, een hoop landen zullen volgen met soortgelijke wetgeving, en wie niet meewerkt wordt parasitair voor onderlinge verdragen. Dus oneens met komrad. Wie NIET die kant opgaat, gaat een hoop problemen in de internationale betrekkingen krijgen.
  donderdag 28 mei 2015 @ 14:31:20 #295
437676 VinceBT
Broekieee
pi_153039986
Goud is gewoon onvoorspelbaar geworden de laatste tijd, op neer op neer... het houdt niet op!!! Ik word er gek van moet ik zeggen. Sommige analysten denken 1500/1600 dit jaar; mede door Griekenland en Rusland. Anderen zeggen weer 1000 of zelfs lager. Momenteel blijf ik gewoon patronen tekenen in de grafieken om te zien waar hij heen gaat en daarop hopelijk goed in te spelen!!
pi_153040594
quote:
0s.gif Op dinsdag 26 mei 2015 14:06 schreef dvr het volgende:
Tja, zo'n beetje alles wat over goud te zeggen is, is in de voorgaande 15 delen al ter sprake gekomen. Als je met concrete vrragen of stellingen zit kun je ze gewoon in de groep gooien.

Het scenario op grond waarvan ik in 2008 in goud gestapt ben, verloopt traag maar is nog in volle gang: Centrale banken bereiken de grens van wat er nog aan QE (quantitative easing; gelddrukkerij) als 'redelijk' verkocht kan worden aan de markten en samenleving. Maar de prijs is dat de bodem in de rente bereikt is, dat er weer enorme asset-bubbels opgepompt zijn, en dat desalniettemin economische groei uitblijft.

Als die bubbels leeglopen en het broze economische vertrouwen omslaat in pessimisme of paniek, staan de Centrale Banken voor een duivelse keus: nog meer nieuw geld drukken en in de economie pompen en daarmee het vertrouwen in hun munt (en obligaties) uithollen, of een periode van deflatie toestaan die vérstrekkende maatschappelijke gevolgen heeft (massawerkloosheid, armoe, omvallende banken, onrust). Het zal wel weer een poging worden om tussen die uitersten door te laveren.

De realiteit dat het hele Westen één groot Griekenland is moet nog doordringen tot media, politiek en de grote massa, die weer in slaap gesust zijn. Mensen die deel 1 van de crisis konden uitzingen met het motto 'cash is king' hebben geluk gehad, maar dat tijdperk zal gauw voorbij zijn. Overheden en Centrale Banken kunnen zich straks veel minder permitteren om banken overeind te houden, dus wie veiligheid zoekt in cash of obligaties gaat het dit keer moeilijker krijgen; bail-ins, landsfaillissementen, cash-opnamebeperkingen en hoge negatieve rente liggen in het verschiet. Zeker voor grotere beleggers zal goud dan als een van de weinige liquide 'safe havens' overblijven.
Ik zie goud meer als een onderdeel van mijn totale beleggingen van o.a. deposito’s, aandelen, crowdfunding en onroerend goed. Ik denk zelf aan een aandeel goud van ongeveer 5%. In welke vorm dat dan moet zijn, daar ben ik nog niet over uit.
pi_153121487
quote:
0s.gif Op dinsdag 26 mei 2015 17:39 schreef dvr het volgende:

[..]

Nee, niet echt want dat zou even willekeurig zijn als het naasten van iemands huis of aandelenportefeuille. Vroeger onder de goudstandaard was dat anders, toen was goud nodig om de nationale munt te dekken. Overigens, in het beruchte Amerikaanse voorbeeld werd het goud niet zomaar afgenomen maar tegen de vaste prijs (want goudstandaard) opgekocht. Dat was nodig om de dollar te kunnen revalueren zonder dat iedere goudbezitter van een grote koerswinst zou profiteren ten koste van de rest van het land.

De Nederlandse wetgeving (Noodwet Financieel Verkeer) bevat nog steeds de mogelijkheid voor de Staat om goud, al dan niet tegen vergoeding, in beslag te nemen. Zo'n actie zou eigenlijk alleen zinnig zijn als de grote valuta (euro, dollar) opgeblazen zijn en De Nederlandse Bank goud nodig heeft voor zijn reserves, zodat er met het buitenland gehandeld kan blijven worden. Maar DNB heeft zelf nog een redelijke voorraad van 600+ ton liggen (iets meer dan 1 ounce per Nederlander) en de overheid weet bovendien niet wie er fysiek goud bezit, uitzonderingen als handelaren e.d. daargelaten. Daarnaast zal zo'n maatregel waarschijnlijk alleen betrekking hebben op goud dat zich in Nederland bevindt. In mijn geval ligt het in het buitenland omdat ik Bullionvault gebruik. Mochten ze het dan toch nog opeisen, dan zet ik het met een druk op de knop om in cash of zilver (aannemende dat Internet nog werkt), en anders ga ik wel over de grens wonen.. :')
Dan belasten ze die cash wel, die is immers niet veilig waar ook in de wereld.
Tenzij je het voor elkaar krijgt op een van die beruchte "belastingsparadijs eilanden" je geld te stallen.

Maar goed wil je er in Nederland gebruik van maken..
Dan zou je inderdaad moeten verhuizen waarbij ik mij afvraag of het in zo'n wereldwijde economische situatie nog zin heeft om cash te hebben in welke vorm dan ook.
Je cash ..wat zou dat dan moeten zijn nog? euros? dollars? allemaal waardeloos over +/- 5 jaar.

Zilver kan een mooie optie zijn, maar ja zilver is een stuk volatieler dan goud qua waarde.
Mede doordat het zwaar gemanipuleerd word, zoals ook allang is bewezen voor verscheidene commissies incl, de commissie van comex tijd terug die tot dezelfde conclusie kwam, maar uiteindelijk er niets mee doet/deed.

Wat Selang suggereert met omgekeerde hypotheken klinkt op papier heel leuk, alleen in de praktijk betekent dat een nekschot voor iedere politicus die het in uitvoer wil brengen, dat kan ik je garanderen.

Probleem met goud/zilver is ook dan ook liquiditeit.
Ja bullionvault en soortgelijke diensten kunnen het verhandelen, of die het in zo'n scenario nog netjes kunnen doen? Ik zie het al voor me dat ze de boel gewoon sluiten en met je goud er vandoor zullen gaan of bepaalde landen zullen buitensluiten omdat "vul in een of andere wetgeving lokaal bedacht", er is dan geen juridisch systeem meer dat nog internationaal werkt of macht heeft.

Nee, mijn goud en zilver ligt een stuk dichterbij. ;)
De rest van je cash moet je zo min mogelijk op de bank houden en zoveel mogelijk vastleggen in iets wat niet zomaar kan verdwijnen of vast worden gezet zoals bankrekeningen die ze gewoon zullen bevriezen. (de reden waarom ze van contant geld afwillen uiteindelijk als de banken eenmaal dreigen te klappen binnenkort)
  maandag 15 juni 2015 @ 19:42:10 #298
78918 SeLang
Black swans matter
pi_153557475
Even omhoog schoppen, dan word deze reeks misschien ook nog gered
Mijn reisverslagen
pi_153558812
Wij hebben 10.000-15.000 euro aan goud, nooit gewogen. Staat nu opgeslagen in een kluis bij de bank. Laten staan of iets anders mee doen?

Ik zal het de komende 10 jaar niet nodig hebben.
pi_153566773
quote:
0s.gif Op maandag 15 juni 2015 20:12 schreef xaban06 het volgende:
Wij hebben 10.000-15.000 euro aan goud, nooit gewogen. Staat nu opgeslagen in een kluis bij de bank. Laten staan of iets anders mee doen?

Ik zal het de komende 10 jaar niet nodig hebben.
Ik zou het lekker laten liggen waar het ligt. Mooi voor de spreiding van je vermogen.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')