In Roepies is het ook een 'zeperd' geworden (zie onder). Toch heb ik nog niet gelezen over massale leningen dollars (of INR) om goud te kopen in India.quote:Op zondag 2 juni 2013 22:36 schreef Dinosaur_Sr het volgende:
een paar jaar geleden kon je geen stap in India zetten zonder een reclame van 1 der grootbanken te zien dat goud het enige ter wereld was dat nooit in waarde kon dalen, goudisecht, en die belofte is massaal met geleend geld gekocht aldaar. Dat is echter een dikke zeperd geworden in USD, laat staan in rupees, dus het regent nu margin calls.
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
quote:Op zondag 2 juni 2013 22:53 schreef GoedeVraag het volgende:
[..]
In Roepies is het ook een 'zeperd' geworden (zie onder). Toch heb ik nog niet gelezen over massale leningen dollars (of INR) om goud te kopen in India.
Als ik nu snel google kom ik bovendien ook eerder bronnen tegen die aangeven dat de fysieke goudvraag in India nog steeds aanzienlijk is.
Heb je ergens een bron die je verhaal wat meer kleur geeft?dat zeg ik, we kopen niet aan de deurSPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
ontwijk je mijn vraag nou?![]()
Overigens: of het margin calls gaat regenen in India vraag ik me nog af, laat staan of het echt veel effect gaat hebben.quote:Op zondag 2 juni 2013 22:36 schreef Dinosaur_Sr het volgende:
[..]
een paar jaar geleden kon je geen stap in India zetten zonder een reclame van 1 der grootbanken te zien dat goud het enige ter wereld was dat nooit in waarde kon dalen, goudisecht, en die belofte is massaal met geleend geld gekocht aldaar. Dat is echter een dikke zeperd geworden in USD, laat staan in rupees, dus het regent nu margin calls.
http://timesofindia.india(...)cleshow/19552142.cmsquote:The Rao panel had observed that gold is an idle asset in the hands of individuals and there is a huge unlocked economic value in the Indian economy, which is said to have anywhere between 18,000 to 20,000 tonnes of gold. "Just a small fraction of about 3% of this idle gold stock is being used for raising gold loans, at present. The process through which gold loans are raised is monetizing the gold in the country. If we cannot bring down the demand for gold significantly , at least, we need to ensure that the gold is put to an economic use through gold loans,"
quote:In a bid to curb demand for gold, the Reserve Bank today imposed restrictions on banks and NBFCs for providing loans against gold coins as well as units of gold ETFs and mutual funds.
quote:Government has taken several steps recently, including raising import duty, to curb the inbound shipments of gold. RBI too had put restrictions on banks on gold imports, which has led to forex outflow and widening of the Current Account Deficit.
http://articles.economict(...)llion-gold-jewelleryquote:"Some more steps, if necessary, would have to be taken, but I appeal to the people of India to contain their passion for gold," he had said.
Mythisch is het zeker, en voor veel dingen is het ook nutteloos. Datzelfde geld voor gelddigits of -briefjes die je ook niet kunt eten etc, maar dat is denk ik een andere discussie.quote:Op maandag 3 juni 2013 10:55 schreef Dinosaur_Sr het volgende:
De CBI ziet een bubble van epische proporties, waarbij een daling van de goudprijs tot een burgeroorlog kan leiden, omdat iedereen tot zijn nek in dat mythische doch nutteloze stofje zit.
Ongetwijfeld zullen er mensen 'onder water' staan als ze geleend hebben om goud te kopen.quote:Bron voor de margin calls: mijn HDFC account manager. En mensen die pissed zijn dat de megagrote billboards dat goud noooooooit in waarde zal dalen toch niet zo goudgerand bleken te zijn (wat ze ook wel konden weten als ze een flintertje historisch besef hadden), terwijl ze huis, haard en de schoonmoeder beleend hadden.
Ik heb geen geaggregeerde data over India. Vaak zie je met bubbels en aankomende problemen dat er in eerste instantie wordt gedownplayed. Kan hier ook het geval zijn, maar met het bovenstaande getal (andere post) van 3% en de margins uit het stuk hierboven vraag ik me af of het echt om een gigantisch probleem gaat.quote:Typically, most public sector banks maintain a loan-to-value ratio of 70 per cent, while it is higher for some private-sector lenders. Top executives of government banks said they had already reduced the amount they used to lend per gram of pure gold.
State Bank of India Chairman Pratip Chaudhuri had yesterday said his bank would raise the margin requirement. “Generally, we keep a 30 per cent limit (of value). Yes, we will have to review that. That (LTV) will be adjusted. We would be revising our advisory for gold loans with the valuations (dropping),” he had said, adding gold prices had dropped but were still above 70 per cent of the peak value.
Als er goud met geleend geld gekocht is, wat is er dan met dat goud gedaan? Heeft de bank het, of de koper/lener?quote:Op maandag 3 juni 2013 11:16 schreef Dinosaur_Sr het volgende:
Volgens mij haal jij het goud wat op een 'spaarrekening' is gezet, en het goud wat met geleend geld is gekocht door elkaar. Het eerste levert natuurlijk geen margin call op, dat is simpelweg goud wat meedere malen verkocht is. Valt me mee als ze nog geen goud gesecuritiseerd hebben
Hoeveel kanaries wil je hebben?
http://www.zerohedge.com/(...)druples-gold-premiumquote:demand as China's gold premium, while admittedly noisy, jumped from a long-run average of around $7 to over $32
Dat soort dingen spelen ook. Geldt idem voor cash dollars/euros (de grotere coupures).quote:Op maandag 3 juni 2013 12:03 schreef SeLang het volgende:
@Goudisecht:
Je denkt veel te simpel en enigszins naïef over wat "vraag naar goud" in China betekent. Jij hebt kennelijk het beeld van Chinezen die gouden muntjes in een potjes opsparen maar veel goud (en andere fysieke commodities) maken deel uit van diverse financieringsschemas. Daarnaast wordt het gebruikt in truuks om valuta restricties te omzeilen. Bijvoorbeeld, een Chinees wisselt onshore RMB om in US$, importeert daarmee goud en exporteert dat goud naar Hongkong waar het weer wordt omgezet in offshore RMB die een andere koers hebben etc etc. Dat soort dingen. Er spelen hele andere zaken dan jij denkt.
Veel van die schemas zijn zo ingewikkeld dat ze bijna niet meer zijn te volgen maar hebben weinig te maken met de wil om goud te bezitten maar dienen gewoon om allerlei kapitaalrestricties te omzeilen, geld uit het land te laten vluchten en vaak ook arbitrage te doen tussen door de staat vastgestelde wisselkoersen en vrije valuta.
Men heeft het ook over zilver wat naar de $300 zou gaan.quote:Zo wordt er al gesproken over een goudprijs van $5000.
Die gaat dan automatisch mee natuurlijk, zilver is helemaal een leuk geval omdat dit ook nog in de industrie gebruikt word.quote:Op donderdag 22 augustus 2013 15:07 schreef Geralt het volgende:
[..]
Men heeft het ook over zilver wat naar de $300 zou gaan.
Als er nou één land ter wereld is dat zeker geen goudstandaard gaat invoeren dat is dat wel China. Hun hele economie is gebaseerd op mercantilism.quote:
Ik heb het niet specifiek over een goudstandaard, echter al dat goud dat China aan het kopen is komt ook op de balans. En van wat ik begrijp is het slechts een kwestie van tijd voor er een kapitaalvlucht plaatsvind.quote:Op vrijdag 23 augustus 2013 10:07 schreef SeLang het volgende:
[..]
Als er nou één land ter wereld is dat zeker geen goudstandaard gaat invoeren dat is dat wel China. Hun hele economie is gebaseerd op mercantilism.
Zoek eens teksten op van de Franse econoom Jacques Rueff (the monetary sin of the West). Was de rechterhand van Charles de Gaulle en diegene die achter het terughalen van het Franse goud uit de VS zat in de jaren zestig. Hij had een theorie voor de revaluatie van de goudprijs. Toen van 35 dollar naar 70 dollar. Zijn ideeën zijn nog altijd van toepassing.quote:Op donderdag 22 augustus 2013 15:06 schreef grr0x het volgende:
Nu China massaal goud aan het opkopen is, lees ik hier en daar dat het plan van de centrale banken is de goudprijs te revalueren om zo te oplopende tekorten (die natuurlijk niet te houden zijn) als sneeuw voor de zon te laten verdwijnen.
Zo wordt er al gesproken over een goudprijs van $5000.
Dit zou betekenen dat we weer terug gaan naar een soort door goud gedekt systeem.
Hoe realistisch is dit scenario?
Als je sites van goudbugs leest dan ga je dit soort verhalen vanzelf geloven. Die nemen zichzelf beet met verzinsels, die anderen dan aannemen als feit en weer doorvertellen, zo krijg je de raarste verhalen, dat de winprijs $1300 zou zijn (in 2010 was goud nog de helft van die prijs, dus hoe maakten goudmijnen toen winst?), dat de papier- en fysieke prijs anders zou zijn, dat er geen goud ligt in de kluizen maar alleen goudkleurig lood, etc.quote:Op donderdag 22 augustus 2013 15:06 schreef grr0x het volgende:
Nu China massaal goud aan het opkopen is, lees ik hier en daar dat het plan van de centrale banken is de goudprijs te revalueren om zo te oplopende tekorten (die natuurlijk niet te houden zijn) als sneeuw voor de zon te laten verdwijnen.
Zo wordt er al gesproken over een goudprijs van $5000.
Dit zou betekenen dat we weer terug gaan naar een soort door goud gedekt systeem.
Hoe realistisch is dit scenario?
China is zomaar tonnen goud aan het kopen ipv dollars natuurlijkquote:Op maandag 26 augustus 2013 10:23 schreef pikinhand het volgende:
[..]
Als je sites van goudbugs leest dan ga je dit soort verhalen vanzelf geloven. Die nemen zichzelf beet met verzinsels, die anderen dan aannemen als feit en weer doorvertellen, zo krijg je de raarste verhalen, dat de winprijs $1300 zou zijn (in 2010 was goud nog de helft van die prijs, dus hoe maakten goudmijnen toen winst?), dat de papier- en fysieke prijs anders zou zijn, dat er geen goud ligt in de kluizen maar alleen goudkleurig lood, etc.
Een populaire theorie is ook dat de centrale banken samenspannen om kleine beleggers maximaal verlies aan te smeren. Kijk eens wat je zegt, "het plan van de centrale banken is de goudprijs te revalueren". De prijs wordt bepaald in de open markt, met veel partijen die groter zijn dan een centrale bank, die bepalen de prijs niet.
Een goudstandaard is ongewenst. Je bent afhankelijk van wat je als land uit de grond haalt, je hele economie is afhankelijk van hoe hard een paar mijnwerkers werken. In het verleden leidde een goudstandaard alleen maar tot koningen die continu oorlog voerden en alles plunderden om maar goud in de kluizen te leggen ,heel zuid amerika is ervoor uitgemoord. En het goud ligt er nu nog in portugal en spanje, sommige baren zijn honderden jaren oud. In het verleden hield een goudstandaard de bevolking straatarm. Tijdens de great depression in de jaren 30 kwamen landen daar uit door de goudstandaard los te laten, de landen die het langst eraan vast hielden werden het zwaarst getroffen, en sindsdien leeft de bevolking van die landen een stuk beter dan daarvoor.
Ik vind dat een hele slimme vraag, maar ik weet het antwoord van gold/silver-bugs (tenminste een aantal) erop al:quote:Op donderdag 17 oktober 2013 20:57 schreef monkyyy het volgende:
Domme vraag: De centrale banken "printen" als nooit te voren de afgelopen 2 jaar. Waarom stijgt goud niet?
Het heeft in ieder een bijzondere eigenschap ten opzichte van andere commodities: het heeft volstrekt geen praktische toepassingquote:Op donderdag 17 oktober 2013 22:03 schreef piepeloi55 het volgende:
[..]
Ik vind dat een hele slimme vraag, maar ik weet het antwoord van gold/silver-bugs (tenminste een aantal) erop al:
- Prijs word gemanipuleerd (of verkeerd alloceerd).
- CPI word gemanipuleerd en vrijwel de hele wereld trapt erin.
- De echte stijging moet nog komen (als het financiele armageddon komt).
+ nog een hele riedel andere myths of in ieder geval nog niet bewezen stellingen.
Zelf zie ik in de goudprijs meer de beweging terug van het gehele commoditycomplex. Zou goud dan toch een commodity zijn zonder al die bijzondere eigenschappen?
Dat wil ik niet zeggen, goud doet het leuk bij de vrouwtjes. Dat is wel wat waard.quote:Op donderdag 17 oktober 2013 22:35 schreef crashbangboom het volgende:
Het heeft in ieder een bijzondere eigenschap ten opzichte van andere commodities: het heeft volstrekt geen praktische toepassing
Dat zeg ik: geen praktische toepassingquote:Op donderdag 17 oktober 2013 22:40 schreef piepeloi55 het volgende:
[..]
Dat wil ik niet zeggen, goud doet het leuk bij de vrouwtjes. Dat is wel wat waard.
The Most Useful Metalquote:Op donderdag 17 oktober 2013 22:35 schreef crashbangboom het volgende:
[..]
Het heeft in ieder een bijzondere eigenschap ten opzichte van andere commodities: het heeft volstrekt geen praktische toepassing
http://sargasso.nl/gold-m(...)ges-400/#more-213255quote:NIEUWS - The extent of gold mining in the Peruvian Amazon has surged 400 percent since 1999 due to rocketing gold prices, wreaking havoc on forests and devastating local rivers, finds a new study published in the Proceedings of the National Academy of Sciences (PNAS).
The assessment, led by Greg Asner of the Carnegie Institution for Science, is based on a combination of satellite imagery, on-the-ground field surveys, and an advanced airplane-based sensor that can accurately measure the rainforest canopy and sub-canopy vegetation at a resolution of 1.1 meters (42 inches). The approach enabled the researchers to detect changes in forest cover in areas as small as 10 square meters, roughly 100 square feet, allowing them to map thousands of small, clandestine mines that had never before been detected at scale.
The results are sobering: the extent of gold mines in the Madre de Dios region of Peru increased from less than 10,000 hectares in 1999 to more than 50,000 hectares as of September 2012. The rate of expansion jumped from 5,350 acres (2,166 ha) per year before 2008 to 15,180 acres (6,145 ha) per year thereafter. Surging gold prices, combined with increased access to the region granted by new roads, are thought to be driving the spike in mining activity.
‘Our results reveal far more rainforest damage than previously reported by the government, NGOs, or other researchers,’ said Asner, noting that small informal mines account for more than half of mining in the region.
inderdaad, waanzin ten topquote:Op vrijdag 1 november 2013 19:57 schreef LXIV het volgende:
[..]
http://sargasso.nl/gold-m(...)ges-400/#more-213255
Wat extreem zonde. Unieke, levende, fantastische natuur vernietigen om geel metaal uit de grond te halen, om te smelten en weer terug onder de grond te stoppen in een kluis. Totaal zinloos, puur schadelijk.
Hopelijk daalt de goudprijs zo ver dat niemand zich nog de moeite neemt een stuk goud op te rapen al ligt het voor zijn neus.
Helemaal mee eens. Ik stel voor dat we vanaf nu goud gaan boycotten. Allemaal meteen onze mobiele telefoons de deur uit .......eh eh tja je hebt ook hele mooie foto's van bomen......quote:Op vrijdag 1 november 2013 19:57 schreef LXIV het volgende:
[..]
http://sargasso.nl/gold-m(...)ges-400/#more-213255
Wat extreem zonde. Unieke, levende, fantastische natuur vernietigen om geel metaal uit de grond te halen, om te smelten en weer terug onder de grond te stoppen in een kluis. Totaal zinloos, puur schadelijk.
Hopelijk daalt de goudprijs zo ver dat niemand zich nog de moeite neemt een stuk goud op te rapen al ligt het voor zijn neus.
Waanzin ten top is nog zacht uitgedrukt. Zoals ik al aangaf ga ik een actie starten om goud helemaal te boycotten. Allemaal meteen onze desktop, laptop, en tablet de deur uit. Eh....eh....eh.... tja een boom kun je eh.....uiteindelijk ook niet eten toch........quote:Op zaterdag 2 november 2013 10:44 schreef michaelmoore het volgende:
[..]
inderdaad, waanzin ten top
Dat zelfde heb ik ook al eens gedacht, het erge is dat als de goudprijs stijgt dat dan de waanzin helemaal losbreekt , nui kost het Barrick 900 dollar per ounce, de waarde is nu 1300 dollar dacht ik
sinds papier het goud heeft vervangen, is het inderdaad slechts ballast in de kluizen van centrale bankenquote:Op maandag 3 juni 2013 10:55 schreef Dinosaur_Sr het volgende:
De CBI ziet een bubble van epische proporties, waarbij een daling van de goudprijs tot een burgeroorlog kan leiden, omdat iedereen tot zijn nek in dat mythische doch nutteloze stofje zit.
Bron voor de margin calls: mijn HDFC account manager. En mensen die pissed zijn dat de megagrote billboards dat goud noooooooit in waarde zal dalen toch niet zo goudgerand bleken te zijn (wat ze ook wel konden weten als ze een flintertje historisch besef hadden), terwijl ze huis, haard en de schoonmoeder beleend hadden.
Dat is op zich wel een goed idee. Maar ik stel voor om eerst de berg plastic in de oceanen, bijna zo groot als Europa, eerst te recyclen en alle onnodige ritjes met de auto te vermijden. Dan hoeft er voorlopig ook geen olie meer gewonnen te worden, wat volgens mij veel natuuronvriendelijker is om te winnen.quote:Op zaterdag 2 november 2013 16:31 schreef bascross het volgende:
Voor dat kleine beetje goud dat in de industrie wordt gebruikt kan iedereen zijn sieraden ook wel inleveren. Scheelt een hoop werk en natuur.
Ik heb de indruk dat je nogal een fan van goud bent. Ik hoop voor je dat de prijs nog jaren blijft stijgen.quote:Op zaterdag 2 november 2013 19:32 schreef Haksekura het volgende:
[..]
Dat is op zich wel een goed idee. Maar ik stel voor om eerst de berg plastic in de oceanen, bijna zo groot als Europa, eerst te recyclen en alle onnodige ritjes met de auto te vermijden. Dan hoeft er voorlopig ook geen olie meer gewonnen te worden, wat volgens mij veel natuuronvriendelijker is om te winnen.
Oh wacht, ik was vergeten dat wij een dom soort wezen zijn die alles om zich heen vervuilt en kapot maakt en door overbevolking alle natuurlijke bronnen in rap tempo verbruikt. Jammer.......
Ik ben fan van niemand. Ik was fan van Michael Jackson maar daar ben ik mee gestopt toen hij op de kleintjes ging letten.quote:Op zondag 3 november 2013 13:25 schreef bascross het volgende:
[..]
Ik heb de indruk dat je nogal een fan van goud bent. Ik hoop voor je dat de prijs nog jaren blijft stijgen.
4 maart mooi winstje behaaldquote:Op maandag 3 maart 2014 01:22 schreef Jimbo het volgende:
1340 Dollar inmiddels, nu vraag ik me dus af, met al het gezeik in de wereld momenteel, zou die goudprijs niet gigantisch stijgen dalijk?
Was een leuke dag idd.quote:
Wat voor hoeveelheden heb je het over?quote:Op maandag 11 augustus 2014 16:22 schreef Normalur het volgende:
Wat is een goede plek om fysiek edelmetalen te kopen?
Ik denk er over om voor tussen de 1.000 en 10.000 euro hierin te investeren.quote:Op maandag 11 augustus 2014 16:49 schreef Erasmo het volgende:
[..]
Wat voor hoeveelheden heb je het over?
BTW.quote:Op dinsdag 12 augustus 2014 14:32 schreef Normalur het volgende:
Waarom is de opslag voor zilver zoveel hoger dan voor goud?
Inmiddels ook op munten voorzover ik weet.Dat maakt het nogal discutabel dat je het bezit van zilver op moet geven bij de belasting, maar ja probeer in NL maar eens iets uit de klauwen van de roverheid te houden.quote:Op dinsdag 12 augustus 2014 14:50 schreef Normalur het volgende:
[..]
BTW zit toch alleen op baren, niet op munten?
Nou tenzij je grote partijen bijv zilveren maple leafs in 1x koopt komen ze er eigenlijk er niet achter.quote:Op dinsdag 19 augustus 2014 18:54 schreef drexciya het volgende:
[..]
Inmiddels ook op munten voorzover ik weet.Dat maakt het nogal discutabel dat je het bezit van zilver op moet geven bij de belasting, maar ja probeer in NL maar eens iets uit de klauwen van de roverheid te houden.
Wat wordt er onder een grote partij verstaan?quote:Op dinsdag 19 augustus 2014 19:49 schreef TheoddDutchGuy het volgende:
[..]
Nou tenzij je grote partijen bijv zilveren maple leafs in 1x koopt komen ze er eigenlijk er niet achter.
Zelfde geldt voor goud boven de 11.500 moeten handelaren het doorgeven.
in geval van zilver betaal je al btw, minder gedoe maar persoonlijk zou ik t onder de 5000 euro houden per aankoop.quote:Op woensdag 20 augustus 2014 13:57 schreef Normalur het volgende:
[..]
Wat wordt er onder een grote partij verstaan?
Niet direct; je zou het commodity fonds van Willem M. kunnen kopieren.quote:Op maandag 18 augustus 2014 12:56 schreef metallicelmo het volgende:
Zijn er nog mensen die veelbelovende goudmijnaandelen / bedrijven zien om in te investeren?
Fixed.quote:Op donderdag 17 oktober 2013 22:35 schreef crashbangboom het volgende:
[..]
Het heeft in ieder een bijzondere eigenschap ten opzichte van andere commodities: het heeft volstrekt geen praktische toepassingkan niet onbeperkt worden bijgedrukt/gemaakt.
Die melding zit erop vanwege de witwaswetgeving als ik het me correct herinner.quote:Op woensdag 20 augustus 2014 15:43 schreef TheoddDutchGuy het volgende:
[..]
in geval van zilver betaal je al btw, minder gedoe maar persoonlijk zou ik t onder de 5000 euro houden per aankoop.
bij goud is het vastgesteld op 11.xxx weet ff niet exact dus ga maar van 11.500 uit.
kun je ook terugvinden als je beleggingsgoud op de BD site uitzoekt en de linkjes volgt.
Na enig uitzoekwerk: sinds 2012 op buitenlandse zilveren munten, niet op de Nederlandse.quote:Op dinsdag 19 augustus 2014 18:54 schreef drexciya het volgende:
[..]
Inmiddels ook op munten voorzover ik weet.Dat maakt het nogal discutabel dat je het bezit van zilver op moet geven bij de belasting, maar ja probeer in NL maar eens iets uit de klauwen van de roverheid te houden.
Hollandgold.nl, beste prijs zeer betrouwbaarquote:Op vrijdag 22 augustus 2014 14:09 schreef nikao het volgende:
Wat is de beste plek om munten te kopen, mocht je dat willen?
Uh.. er zit geen btw op beleggingsgoud? of begrijp ik je nou verkeerd?quote:Op donderdag 28 augustus 2014 13:10 schreef hmmmmmmm het volgende:
Goud kon je het maar in het echt kopen zonder btw.
Ja maar als je die doemdenkers kent die in goud beleggen hebben die liever echt goud en geen beleggingsgoudquote:Op vrijdag 29 augustus 2014 09:31 schreef TheoddDutchGuy het volgende:
[..]
Uh.. er zit geen btw op beleggingsgoud? of begrijp ik je nou verkeerd?
Wat is het verschil tussen gouden munten en beleggingsgoud?quote:Op vrijdag 29 augustus 2014 14:23 schreef hmmmmmmm het volgende:
[..]
Ja maar als je die doemdenkers kent die in goud beleggen hebben die liever echt goud en geen beleggingsgoud
Ach nee heb me vergist vergeet maar wat ik heb gezegd.quote:Op vrijdag 29 augustus 2014 14:29 schreef monkyyy het volgende:
[..]
Wat is het verschil tussen gouden munten en beleggingsgoud?
Nee, niet echt want dat zou even willekeurig zijn als het naasten van iemands huis of aandelenportefeuille. Vroeger onder de goudstandaard was dat anders, toen was goud nodig om de nationale munt te dekken. Overigens, in het beruchte Amerikaanse voorbeeld werd het goud niet zomaar afgenomen maar tegen de vaste prijs (want goudstandaard) opgekocht. Dat was nodig om de dollar te kunnen revalueren zonder dat iedere goudbezitter van een grote koerswinst zou profiteren ten koste van de rest van het land.quote:Op dinsdag 26 mei 2015 14:44 schreef crashbangboom het volgende:
Denk je niet dat in dat doomscenario goud zowat het eerste is wat genaast wordt, dvr?
Ik weet natuurlijk niet of de Jappen dat zo gaan doen hoor, maar het is de meest voor de hand liggende oplossing. Wel iets wat ik met grote belangstelling volg.quote:Op dinsdag 26 mei 2015 19:09 schreef komrad het volgende:
Dat is wel een hele gemene oplossing Selang. Het lost trouwens ook meteen de 'problematiek' van de ongelijkheid door vermogen op...
Als de Japanners die kant op gaan denk ik wel dat ze in de internationale betrekkingen grote problemen gaan krijgen
Grappig genoeg is het land wat de meest gedegen voorbereidingen daartoe treft de USA middels FATCA. http://en.wikipedia.org/wiki/Foreign_Account_Tax_Compliance_Actquote:Op dinsdag 26 mei 2015 19:37 schreef SeLang het volgende:
[..]
Ik weet natuurlijk niet of de Jappen dat zo gaan doen hoor, maar het is de meest voor de hand liggende oplossing. Wel iets wat ik met grote belangstelling volg.
Verder verwacht ik dat een dergelijke maatregel ook op een sluipende manier gaat. Bijvoorbeeld het slopen van voorzieningen (want onbetaalbaar) en dan mensen de mogelijkheid bieden om een omgekeerde hypotheek aan te gaan waarmee ze hun zorg op peil kunnen houden voor de rest van hun leven (iets wat ze allang was beloofd maar wat natuurlijk niet kan worden nagekomen - in feite een default dus). Hun huis (of een deel daarvan) gaat dan na hun dood naar de staat in ruil voor een goed pensioen en medische zorg voor het resterende deel van hun leven. Een mooie nieuwe business voor levensverzekeraars e.d. om die omgekeerde hypotheek en onroerend goed portefeuille te managen.
Het verbaast me dat deze discussie nog helemaal niet loopt maar het zal in het komende decennium een belangrijk thema worden gok ik.
Ik zie goud meer als een onderdeel van mijn totale beleggingen van o.a. deposito’s, aandelen, crowdfunding en onroerend goed. Ik denk zelf aan een aandeel goud van ongeveer 5%. In welke vorm dat dan moet zijn, daar ben ik nog niet over uit.quote:Op dinsdag 26 mei 2015 14:06 schreef dvr het volgende:
Tja, zo'n beetje alles wat over goud te zeggen is, is in de voorgaande 15 delen al ter sprake gekomen. Als je met concrete vrragen of stellingen zit kun je ze gewoon in de groep gooien.
Het scenario op grond waarvan ik in 2008 in goud gestapt ben, verloopt traag maar is nog in volle gang: Centrale banken bereiken de grens van wat er nog aan QE (quantitative easing; gelddrukkerij) als 'redelijk' verkocht kan worden aan de markten en samenleving. Maar de prijs is dat de bodem in de rente bereikt is, dat er weer enorme asset-bubbels opgepompt zijn, en dat desalniettemin economische groei uitblijft.
Als die bubbels leeglopen en het broze economische vertrouwen omslaat in pessimisme of paniek, staan de Centrale Banken voor een duivelse keus: nog meer nieuw geld drukken en in de economie pompen en daarmee het vertrouwen in hun munt (en obligaties) uithollen, of een periode van deflatie toestaan die vérstrekkende maatschappelijke gevolgen heeft (massawerkloosheid, armoe, omvallende banken, onrust). Het zal wel weer een poging worden om tussen die uitersten door te laveren.
De realiteit dat het hele Westen één groot Griekenland is moet nog doordringen tot media, politiek en de grote massa, die weer in slaap gesust zijn. Mensen die deel 1 van de crisis konden uitzingen met het motto 'cash is king' hebben geluk gehad, maar dat tijdperk zal gauw voorbij zijn. Overheden en Centrale Banken kunnen zich straks veel minder permitteren om banken overeind te houden, dus wie veiligheid zoekt in cash of obligaties gaat het dit keer moeilijker krijgen; bail-ins, landsfaillissementen, cash-opnamebeperkingen en hoge negatieve rente liggen in het verschiet. Zeker voor grotere beleggers zal goud dan als een van de weinige liquide 'safe havens' overblijven.
Dan belasten ze die cash wel, die is immers niet veilig waar ook in de wereld.quote:Op dinsdag 26 mei 2015 17:39 schreef dvr het volgende:
[..]
Nee, niet echt want dat zou even willekeurig zijn als het naasten van iemands huis of aandelenportefeuille. Vroeger onder de goudstandaard was dat anders, toen was goud nodig om de nationale munt te dekken. Overigens, in het beruchte Amerikaanse voorbeeld werd het goud niet zomaar afgenomen maar tegen de vaste prijs (want goudstandaard) opgekocht. Dat was nodig om de dollar te kunnen revalueren zonder dat iedere goudbezitter van een grote koerswinst zou profiteren ten koste van de rest van het land.
De Nederlandse wetgeving (Noodwet Financieel Verkeer) bevat nog steeds de mogelijkheid voor de Staat om goud, al dan niet tegen vergoeding, in beslag te nemen. Zo'n actie zou eigenlijk alleen zinnig zijn als de grote valuta (euro, dollar) opgeblazen zijn en De Nederlandse Bank goud nodig heeft voor zijn reserves, zodat er met het buitenland gehandeld kan blijven worden. Maar DNB heeft zelf nog een redelijke voorraad van 600+ ton liggen (iets meer dan 1 ounce per Nederlander) en de overheid weet bovendien niet wie er fysiek goud bezit, uitzonderingen als handelaren e.d. daargelaten. Daarnaast zal zo'n maatregel waarschijnlijk alleen betrekking hebben op goud dat zich in Nederland bevindt. In mijn geval ligt het in het buitenland omdat ik Bullionvault gebruik. Mochten ze het dan toch nog opeisen, dan zet ik het met een druk op de knop om in cash of zilver (aannemende dat Internet nog werkt), en anders ga ik wel over de grens wonen..
Ik zou het lekker laten liggen waar het ligt. Mooi voor de spreiding van je vermogen.quote:Op maandag 15 juni 2015 20:12 schreef xaban06 het volgende:
Wij hebben 10.000-15.000 euro aan goud, nooit gewogen. Staat nu opgeslagen in een kluis bij de bank. Laten staan of iets anders mee doen?
Ik zal het de komende 10 jaar niet nodig hebben.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |