In Roepies is het ook een 'zeperd' geworden (zie onder). Toch heb ik nog niet gelezen over massale leningen dollars (of INR) om goud te kopen in India.quote:Op zondag 2 juni 2013 22:36 schreef Dinosaur_Sr het volgende:
een paar jaar geleden kon je geen stap in India zetten zonder een reclame van 1 der grootbanken te zien dat goud het enige ter wereld was dat nooit in waarde kon dalen, goudisecht, en die belofte is massaal met geleend geld gekocht aldaar. Dat is echter een dikke zeperd geworden in USD, laat staan in rupees, dus het regent nu margin calls.
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
quote:Op zondag 2 juni 2013 22:53 schreef GoedeVraag het volgende:
[..]
In Roepies is het ook een 'zeperd' geworden (zie onder). Toch heb ik nog niet gelezen over massale leningen dollars (of INR) om goud te kopen in India.
Als ik nu snel google kom ik bovendien ook eerder bronnen tegen die aangeven dat de fysieke goudvraag in India nog steeds aanzienlijk is.
Heb je ergens een bron die je verhaal wat meer kleur geeft?dat zeg ik, we kopen niet aan de deurSPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
ontwijk je mijn vraag nou?![]()
Overigens: of het margin calls gaat regenen in India vraag ik me nog af, laat staan of het echt veel effect gaat hebben.quote:Op zondag 2 juni 2013 22:36 schreef Dinosaur_Sr het volgende:
[..]
een paar jaar geleden kon je geen stap in India zetten zonder een reclame van 1 der grootbanken te zien dat goud het enige ter wereld was dat nooit in waarde kon dalen, goudisecht, en die belofte is massaal met geleend geld gekocht aldaar. Dat is echter een dikke zeperd geworden in USD, laat staan in rupees, dus het regent nu margin calls.
http://timesofindia.india(...)cleshow/19552142.cmsquote:The Rao panel had observed that gold is an idle asset in the hands of individuals and there is a huge unlocked economic value in the Indian economy, which is said to have anywhere between 18,000 to 20,000 tonnes of gold. "Just a small fraction of about 3% of this idle gold stock is being used for raising gold loans, at present. The process through which gold loans are raised is monetizing the gold in the country. If we cannot bring down the demand for gold significantly , at least, we need to ensure that the gold is put to an economic use through gold loans,"
quote:In a bid to curb demand for gold, the Reserve Bank today imposed restrictions on banks and NBFCs for providing loans against gold coins as well as units of gold ETFs and mutual funds.
quote:Government has taken several steps recently, including raising import duty, to curb the inbound shipments of gold. RBI too had put restrictions on banks on gold imports, which has led to forex outflow and widening of the Current Account Deficit.
http://articles.economict(...)llion-gold-jewelleryquote:"Some more steps, if necessary, would have to be taken, but I appeal to the people of India to contain their passion for gold," he had said.
Mythisch is het zeker, en voor veel dingen is het ook nutteloos. Datzelfde geld voor gelddigits of -briefjes die je ook niet kunt eten etc, maar dat is denk ik een andere discussie.quote:Op maandag 3 juni 2013 10:55 schreef Dinosaur_Sr het volgende:
De CBI ziet een bubble van epische proporties, waarbij een daling van de goudprijs tot een burgeroorlog kan leiden, omdat iedereen tot zijn nek in dat mythische doch nutteloze stofje zit.
Ongetwijfeld zullen er mensen 'onder water' staan als ze geleend hebben om goud te kopen.quote:Bron voor de margin calls: mijn HDFC account manager. En mensen die pissed zijn dat de megagrote billboards dat goud noooooooit in waarde zal dalen toch niet zo goudgerand bleken te zijn (wat ze ook wel konden weten als ze een flintertje historisch besef hadden), terwijl ze huis, haard en de schoonmoeder beleend hadden.
Ik heb geen geaggregeerde data over India. Vaak zie je met bubbels en aankomende problemen dat er in eerste instantie wordt gedownplayed. Kan hier ook het geval zijn, maar met het bovenstaande getal (andere post) van 3% en de margins uit het stuk hierboven vraag ik me af of het echt om een gigantisch probleem gaat.quote:Typically, most public sector banks maintain a loan-to-value ratio of 70 per cent, while it is higher for some private-sector lenders. Top executives of government banks said they had already reduced the amount they used to lend per gram of pure gold.
State Bank of India Chairman Pratip Chaudhuri had yesterday said his bank would raise the margin requirement. “Generally, we keep a 30 per cent limit (of value). Yes, we will have to review that. That (LTV) will be adjusted. We would be revising our advisory for gold loans with the valuations (dropping),” he had said, adding gold prices had dropped but were still above 70 per cent of the peak value.
Als er goud met geleend geld gekocht is, wat is er dan met dat goud gedaan? Heeft de bank het, of de koper/lener?quote:Op maandag 3 juni 2013 11:16 schreef Dinosaur_Sr het volgende:
Volgens mij haal jij het goud wat op een 'spaarrekening' is gezet, en het goud wat met geleend geld is gekocht door elkaar. Het eerste levert natuurlijk geen margin call op, dat is simpelweg goud wat meedere malen verkocht is. Valt me mee als ze nog geen goud gesecuritiseerd hebben
Hoeveel kanaries wil je hebben?
http://www.zerohedge.com/(...)druples-gold-premiumquote:demand as China's gold premium, while admittedly noisy, jumped from a long-run average of around $7 to over $32
Dat soort dingen spelen ook. Geldt idem voor cash dollars/euros (de grotere coupures).quote:Op maandag 3 juni 2013 12:03 schreef SeLang het volgende:
@Goudisecht:
Je denkt veel te simpel en enigszins naïef over wat "vraag naar goud" in China betekent. Jij hebt kennelijk het beeld van Chinezen die gouden muntjes in een potjes opsparen maar veel goud (en andere fysieke commodities) maken deel uit van diverse financieringsschemas. Daarnaast wordt het gebruikt in truuks om valuta restricties te omzeilen. Bijvoorbeeld, een Chinees wisselt onshore RMB om in US$, importeert daarmee goud en exporteert dat goud naar Hongkong waar het weer wordt omgezet in offshore RMB die een andere koers hebben etc etc. Dat soort dingen. Er spelen hele andere zaken dan jij denkt.
Veel van die schemas zijn zo ingewikkeld dat ze bijna niet meer zijn te volgen maar hebben weinig te maken met de wil om goud te bezitten maar dienen gewoon om allerlei kapitaalrestricties te omzeilen, geld uit het land te laten vluchten en vaak ook arbitrage te doen tussen door de staat vastgestelde wisselkoersen en vrije valuta.
Men heeft het ook over zilver wat naar de $300 zou gaan.quote:Zo wordt er al gesproken over een goudprijs van $5000.
Die gaat dan automatisch mee natuurlijk, zilver is helemaal een leuk geval omdat dit ook nog in de industrie gebruikt word.quote:Op donderdag 22 augustus 2013 15:07 schreef Geralt het volgende:
[..]
Men heeft het ook over zilver wat naar de $300 zou gaan.
Als er nou één land ter wereld is dat zeker geen goudstandaard gaat invoeren dat is dat wel China. Hun hele economie is gebaseerd op mercantilism.quote:
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |