De bekende edelmetalenhandelaar "Goudwisselkantoor" is in het BNN-Vara programma 'Kassa' ernstig door het ijs gezakt, door veel te lage taxaties te geven aan verkopende klanten.
Bron:
https://nos.nl/artikel/25(...)-ver-onder-de-waardeConsumentenprogramma Kassa: Goudwisselkantoor taxeert ver onder de waardeGoudtaxaties door het bedrijf Goudwisselkantoor zijn vaak onbetrouwbaar, zo blijkt uit onderzoek van het consumentenprogramma Kassa, dat met een verborgen camera meerdere filialen van Goudwisselkantoor in Nederland bezocht.
Het bedrijf, met 175 vestigingen in Nederland en België, taxeert niet op basis van de werkelijke waarde van het goud, maar op basis van het type klant. Zo krijgen slecht geïnformeerde klanten, die geen idee hebben van de goudprijs en hoeveel karaat het gouden voorwerp is dat ze willen verkopen, een veel lager bod dan goed geïnformeerde klanten.
Uit verklaringen van betrokkenen, interne documenten en undercoverbeelden blijkt volgens Kassa dat niet goed geïnformeerde klanten vaak maar 20 tot 30 procent van de werkelijke waarde krijgen. In extreme gevallen was dat zelfs maar 5 procent.
Delen cursusboekUit interne stukken, waaronder delen van een cursusboek voor werknemers, blijkt dat het bedrijf vijf types klanten onderscheidt, waarbij klanttype 1 het minste en klanttype 5 het meeste geld krijgt voor het goud dat ze willen verkopen.
Kassa liet een ketting door een onafhankelijke expert taxeren en stuurde vervolgens een vrouw die de taxatiewaarde niet kende naar een filiaal van Goudwisselkantoor.
Bekijk hieronder wat de vrouw geboden kreeg voor het sieraad dat door de onafhankelijke expert was getaxeerd op 1301 euro:((Verborgen camera bij Goudwisselkantoor))Na wat onderhandelen kwamen de partijen uit op een bedrag van 350 euro, iets minder dan een kwart van de door de expert vastgestelde waarde.
De vrouw kreeg na de transactie een bon mee waarop alleen stond: 'Kettinkje, 350 euro'. Zonder de gegevens van gewicht en karaat kunnen klanten achteraf niet controleren wat het gouden sieraad werkelijk waard was.
Bewust zo laag mogelijk bedragKassa bezocht dit jaar zeven filialen van Goudwisselkantoor, waar in geen enkel geval de juiste prijs werd betaald. Een strafrechtadvocaat die Kassa raadpleegde, stelt dat deze werkwijze verder gaat dan onethisch handelen en dat er mogelijk sprake is van oplichting omdat het bedrijf bewust probeert een zo laag mogelijk bedrag uit te keren.
Goudwisselkantoor zegt zich in een reactie aan Kassa niet te herkennen in de suggesties die het programma doet over hun werkwijze en opleiding van medewerkers. "Onze medewerkers worden opgeleid om klanten op een eerlijke, deskundige en professionele manier te helpen, met als doel dat iedere klant tevreden de deur uitgaat", staat in de reactie.
Het bedrijf verklaart dat "prijsverschillen kunnen ontstaan door inschattingen van medewerkers of doordat klanten graag uit willen onderhandelen". Verder schrijft het bedrijf dat de geboden prijs een inkoopprijs is, die lager ligt dan een taxatiewaarde vanwege de kosten die het bedrijf maakt voor bijvoorbeeld personeel en beveiliging.
Verder benadrukt Goudwisselkantoor dat het de klant een vrijblijvend aanbod doet. "De klant bepaalt altijd zelf of hij of zij daarop wil ingaan, er nog over na wil denken of elders een vergelijking wil maken."