4 maart mooi winstje behaaldquote:Op maandag 3 maart 2014 01:22 schreef Jimbo het volgende:
1340 Dollar inmiddels, nu vraag ik me dus af, met al het gezeik in de wereld momenteel, zou die goudprijs niet gigantisch stijgen dalijk?
Was een leuke dag idd.quote:
Wat voor hoeveelheden heb je het over?quote:Op maandag 11 augustus 2014 16:22 schreef Normalur het volgende:
Wat is een goede plek om fysiek edelmetalen te kopen?
Ik denk er over om voor tussen de 1.000 en 10.000 euro hierin te investeren.quote:Op maandag 11 augustus 2014 16:49 schreef Erasmo het volgende:
[..]
Wat voor hoeveelheden heb je het over?
BTW.quote:Op dinsdag 12 augustus 2014 14:32 schreef Normalur het volgende:
Waarom is de opslag voor zilver zoveel hoger dan voor goud?
Inmiddels ook op munten voorzover ik weet.Dat maakt het nogal discutabel dat je het bezit van zilver op moet geven bij de belasting, maar ja probeer in NL maar eens iets uit de klauwen van de roverheid te houden.quote:Op dinsdag 12 augustus 2014 14:50 schreef Normalur het volgende:
[..]
BTW zit toch alleen op baren, niet op munten?
Nou tenzij je grote partijen bijv zilveren maple leafs in 1x koopt komen ze er eigenlijk er niet achter.quote:Op dinsdag 19 augustus 2014 18:54 schreef drexciya het volgende:
[..]
Inmiddels ook op munten voorzover ik weet.Dat maakt het nogal discutabel dat je het bezit van zilver op moet geven bij de belasting, maar ja probeer in NL maar eens iets uit de klauwen van de roverheid te houden.
Wat wordt er onder een grote partij verstaan?quote:Op dinsdag 19 augustus 2014 19:49 schreef TheoddDutchGuy het volgende:
[..]
Nou tenzij je grote partijen bijv zilveren maple leafs in 1x koopt komen ze er eigenlijk er niet achter.
Zelfde geldt voor goud boven de 11.500 moeten handelaren het doorgeven.
in geval van zilver betaal je al btw, minder gedoe maar persoonlijk zou ik t onder de 5000 euro houden per aankoop.quote:Op woensdag 20 augustus 2014 13:57 schreef Normalur het volgende:
[..]
Wat wordt er onder een grote partij verstaan?
Niet direct; je zou het commodity fonds van Willem M. kunnen kopieren.quote:Op maandag 18 augustus 2014 12:56 schreef metallicelmo het volgende:
Zijn er nog mensen die veelbelovende goudmijnaandelen / bedrijven zien om in te investeren?
Fixed.quote:Op donderdag 17 oktober 2013 22:35 schreef crashbangboom het volgende:
[..]
Het heeft in ieder een bijzondere eigenschap ten opzichte van andere commodities: het heeft volstrekt geen praktische toepassingkan niet onbeperkt worden bijgedrukt/gemaakt.
Die melding zit erop vanwege de witwaswetgeving als ik het me correct herinner.quote:Op woensdag 20 augustus 2014 15:43 schreef TheoddDutchGuy het volgende:
[..]
in geval van zilver betaal je al btw, minder gedoe maar persoonlijk zou ik t onder de 5000 euro houden per aankoop.
bij goud is het vastgesteld op 11.xxx weet ff niet exact dus ga maar van 11.500 uit.
kun je ook terugvinden als je beleggingsgoud op de BD site uitzoekt en de linkjes volgt.
Na enig uitzoekwerk: sinds 2012 op buitenlandse zilveren munten, niet op de Nederlandse.quote:Op dinsdag 19 augustus 2014 18:54 schreef drexciya het volgende:
[..]
Inmiddels ook op munten voorzover ik weet.Dat maakt het nogal discutabel dat je het bezit van zilver op moet geven bij de belasting, maar ja probeer in NL maar eens iets uit de klauwen van de roverheid te houden.
Hollandgold.nl, beste prijs zeer betrouwbaarquote:Op vrijdag 22 augustus 2014 14:09 schreef nikao het volgende:
Wat is de beste plek om munten te kopen, mocht je dat willen?
Uh.. er zit geen btw op beleggingsgoud? of begrijp ik je nou verkeerd?quote:Op donderdag 28 augustus 2014 13:10 schreef hmmmmmmm het volgende:
Goud kon je het maar in het echt kopen zonder btw.
Ja maar als je die doemdenkers kent die in goud beleggen hebben die liever echt goud en geen beleggingsgoudquote:Op vrijdag 29 augustus 2014 09:31 schreef TheoddDutchGuy het volgende:
[..]
Uh.. er zit geen btw op beleggingsgoud? of begrijp ik je nou verkeerd?
Wat is het verschil tussen gouden munten en beleggingsgoud?quote:Op vrijdag 29 augustus 2014 14:23 schreef hmmmmmmm het volgende:
[..]
Ja maar als je die doemdenkers kent die in goud beleggen hebben die liever echt goud en geen beleggingsgoud
Ach nee heb me vergist vergeet maar wat ik heb gezegd.quote:Op vrijdag 29 augustus 2014 14:29 schreef monkyyy het volgende:
[..]
Wat is het verschil tussen gouden munten en beleggingsgoud?
Nee, niet echt want dat zou even willekeurig zijn als het naasten van iemands huis of aandelenportefeuille. Vroeger onder de goudstandaard was dat anders, toen was goud nodig om de nationale munt te dekken. Overigens, in het beruchte Amerikaanse voorbeeld werd het goud niet zomaar afgenomen maar tegen de vaste prijs (want goudstandaard) opgekocht. Dat was nodig om de dollar te kunnen revalueren zonder dat iedere goudbezitter van een grote koerswinst zou profiteren ten koste van de rest van het land.quote:Op dinsdag 26 mei 2015 14:44 schreef crashbangboom het volgende:
Denk je niet dat in dat doomscenario goud zowat het eerste is wat genaast wordt, dvr?
Ik weet natuurlijk niet of de Jappen dat zo gaan doen hoor, maar het is de meest voor de hand liggende oplossing. Wel iets wat ik met grote belangstelling volg.quote:Op dinsdag 26 mei 2015 19:09 schreef komrad het volgende:
Dat is wel een hele gemene oplossing Selang. Het lost trouwens ook meteen de 'problematiek' van de ongelijkheid door vermogen op...
Als de Japanners die kant op gaan denk ik wel dat ze in de internationale betrekkingen grote problemen gaan krijgen
Grappig genoeg is het land wat de meest gedegen voorbereidingen daartoe treft de USA middels FATCA. http://en.wikipedia.org/wiki/Foreign_Account_Tax_Compliance_Actquote:Op dinsdag 26 mei 2015 19:37 schreef SeLang het volgende:
[..]
Ik weet natuurlijk niet of de Jappen dat zo gaan doen hoor, maar het is de meest voor de hand liggende oplossing. Wel iets wat ik met grote belangstelling volg.
Verder verwacht ik dat een dergelijke maatregel ook op een sluipende manier gaat. Bijvoorbeeld het slopen van voorzieningen (want onbetaalbaar) en dan mensen de mogelijkheid bieden om een omgekeerde hypotheek aan te gaan waarmee ze hun zorg op peil kunnen houden voor de rest van hun leven (iets wat ze allang was beloofd maar wat natuurlijk niet kan worden nagekomen - in feite een default dus). Hun huis (of een deel daarvan) gaat dan na hun dood naar de staat in ruil voor een goed pensioen en medische zorg voor het resterende deel van hun leven. Een mooie nieuwe business voor levensverzekeraars e.d. om die omgekeerde hypotheek en onroerend goed portefeuille te managen.
Het verbaast me dat deze discussie nog helemaal niet loopt maar het zal in het komende decennium een belangrijk thema worden gok ik.
Ik zie goud meer als een onderdeel van mijn totale beleggingen van o.a. deposito’s, aandelen, crowdfunding en onroerend goed. Ik denk zelf aan een aandeel goud van ongeveer 5%. In welke vorm dat dan moet zijn, daar ben ik nog niet over uit.quote:Op dinsdag 26 mei 2015 14:06 schreef dvr het volgende:
Tja, zo'n beetje alles wat over goud te zeggen is, is in de voorgaande 15 delen al ter sprake gekomen. Als je met concrete vrragen of stellingen zit kun je ze gewoon in de groep gooien.
Het scenario op grond waarvan ik in 2008 in goud gestapt ben, verloopt traag maar is nog in volle gang: Centrale banken bereiken de grens van wat er nog aan QE (quantitative easing; gelddrukkerij) als 'redelijk' verkocht kan worden aan de markten en samenleving. Maar de prijs is dat de bodem in de rente bereikt is, dat er weer enorme asset-bubbels opgepompt zijn, en dat desalniettemin economische groei uitblijft.
Als die bubbels leeglopen en het broze economische vertrouwen omslaat in pessimisme of paniek, staan de Centrale Banken voor een duivelse keus: nog meer nieuw geld drukken en in de economie pompen en daarmee het vertrouwen in hun munt (en obligaties) uithollen, of een periode van deflatie toestaan die vérstrekkende maatschappelijke gevolgen heeft (massawerkloosheid, armoe, omvallende banken, onrust). Het zal wel weer een poging worden om tussen die uitersten door te laveren.
De realiteit dat het hele Westen één groot Griekenland is moet nog doordringen tot media, politiek en de grote massa, die weer in slaap gesust zijn. Mensen die deel 1 van de crisis konden uitzingen met het motto 'cash is king' hebben geluk gehad, maar dat tijdperk zal gauw voorbij zijn. Overheden en Centrale Banken kunnen zich straks veel minder permitteren om banken overeind te houden, dus wie veiligheid zoekt in cash of obligaties gaat het dit keer moeilijker krijgen; bail-ins, landsfaillissementen, cash-opnamebeperkingen en hoge negatieve rente liggen in het verschiet. Zeker voor grotere beleggers zal goud dan als een van de weinige liquide 'safe havens' overblijven.
Dan belasten ze die cash wel, die is immers niet veilig waar ook in de wereld.quote:Op dinsdag 26 mei 2015 17:39 schreef dvr het volgende:
[..]
Nee, niet echt want dat zou even willekeurig zijn als het naasten van iemands huis of aandelenportefeuille. Vroeger onder de goudstandaard was dat anders, toen was goud nodig om de nationale munt te dekken. Overigens, in het beruchte Amerikaanse voorbeeld werd het goud niet zomaar afgenomen maar tegen de vaste prijs (want goudstandaard) opgekocht. Dat was nodig om de dollar te kunnen revalueren zonder dat iedere goudbezitter van een grote koerswinst zou profiteren ten koste van de rest van het land.
De Nederlandse wetgeving (Noodwet Financieel Verkeer) bevat nog steeds de mogelijkheid voor de Staat om goud, al dan niet tegen vergoeding, in beslag te nemen. Zo'n actie zou eigenlijk alleen zinnig zijn als de grote valuta (euro, dollar) opgeblazen zijn en De Nederlandse Bank goud nodig heeft voor zijn reserves, zodat er met het buitenland gehandeld kan blijven worden. Maar DNB heeft zelf nog een redelijke voorraad van 600+ ton liggen (iets meer dan 1 ounce per Nederlander) en de overheid weet bovendien niet wie er fysiek goud bezit, uitzonderingen als handelaren e.d. daargelaten. Daarnaast zal zo'n maatregel waarschijnlijk alleen betrekking hebben op goud dat zich in Nederland bevindt. In mijn geval ligt het in het buitenland omdat ik Bullionvault gebruik. Mochten ze het dan toch nog opeisen, dan zet ik het met een druk op de knop om in cash of zilver (aannemende dat Internet nog werkt), en anders ga ik wel over de grens wonen..
Ik zou het lekker laten liggen waar het ligt. Mooi voor de spreiding van je vermogen.quote:Op maandag 15 juni 2015 20:12 schreef xaban06 het volgende:
Wij hebben 10.000-15.000 euro aan goud, nooit gewogen. Staat nu opgeslagen in een kluis bij de bank. Laten staan of iets anders mee doen?
Ik zal het de komende 10 jaar niet nodig hebben.
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |