abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_125319679
graag verwijderen
  maandag 15 april 2013 @ 20:05:39 #102
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_125323322
quote:
0s.gif Op maandag 15 april 2013 18:48 schreef piepeloi55 het volgende:
Als goud zijn 'fair-value' prijs weer zou bereiken denk ik dat op dat moment veel betere alternatieven zijn die zichzelf vermeerderen (toch een enorme rendements-component op termijn). Maargoed, ik beschouw goud dan ook als onderdeel van de bubble.

Zelf zou ik goud enkel willen bezitten in tijden van uit de hand lopende inflatie en dan alleen tegen een juiste aankooppprijs (dat moet je dus 'voorzien').
Wat is de fair-value prijs en waarom?
The End Times are wild
pi_125324121
quote:
0s.gif Op maandag 15 april 2013 20:05 schreef LXIV het volgende:
Wat is de fair-value prijs en waarom?
Een exacte fair value is niet toe te kennen door een waarderingsgebrek, echter kan ik me wel vinden in de uitleg van Selang in het betreffende topic.

Misshien zit ik er ook wel naast, maar een inflatiegecorrigeerde prijs komt denk ik het dichtst in de buurt. Als je kijkt in de historie geld dat (op termijn) voor meer harde assets, waaronder huizen. Dat is met deze waarderingen geen geliefde constatering, maar wel een feit. Dat wil overigens niet zeggen dat het in de toekomst ook zo zal zijn, maar ik geloof persoonlijk niet in het this time is different mantra.
  maandag 15 april 2013 @ 20:20:30 #104
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_125324137
quote:
1s.gif Op maandag 15 april 2013 20:20 schreef piepeloi55 het volgende:

[..]

Een exacte fair value is niet toe te kennen door een waarderingsgebrek, echter kan ik me wel vinden in de uitleg van Selang in het betreffende topic.

Misshien zit ik er ook wel naast, maar een inflatiegecorrigeerde prijs komt denk ik het dichtst in de buurt. Als je kijkt in de historie geld dat (op termijn) voor meer harde assets, waaronder huizen. Dat is met deze waarderingen geen geliefde constatering, maar wel een feit. Dat wil overigens niet zeggen dat het in de toekomst ook zo zal zijn, maar ik geloof persoonlijk niet in het this time is different mantra.
Ok, dan denken we er hetzelfde over.
The End Times are wild
pi_125325209
quote:
0s.gif Op maandag 15 april 2013 20:20 schreef LXIV het volgende:
Ok, dan denken we er hetzelfde over.
De gehele discussie is al vaker hier gevoerd, met de meest inzichtgevende in topicreeks 3 (heb je trouwens zelf aan deelgenomen). Hetgene waarvoor o.a. ikzelf, Selang en andere posters voor waarschuwde lijkt zich nu af te spelen (wel fors later, eerlijk is eerlijk al is er geen tijdspanne bij genoemd). Ik ben benieuwd of de andere 'waarschuwingen' die o.a. daar zijn gepost ook binnen afzienbare tijd gaan plaatsvinden.
pi_125325899
Gold Spot (USD)1.354,68-124,12(-8,39%)20:51:18
  maandag 15 april 2013 @ 21:15:07 #107
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_125327319
quote:
0s.gif Op maandag 15 april 2013 20:52 schreef arjan1212 het volgende:
Gold Spot (USD)1.354,68-124,12(-8,39%)20:51:18
Dat BTC en goud dalen vind ik niet vreemd. Maar de volatiliteit verrast me altijd weer. Net alsof hele volksstammen al met de vinger bij de verkoopknop zaten.
The End Times are wild
pi_125328352
quote:
0s.gif Op maandag 15 april 2013 18:22 schreef SeLang het volgende:

Dat is dus ook onzin. Als je niet weet hoe je aan fysiek goud kunt komen dan koop je een future en laat leveren op expiratie.
Wat dat betreft wordt het eind deze week ook heel spannend. In Chicago ligt bijvoorbeeld maar een handelsvoorraad van een dikke 200 ton. Als er donderdag een vertegenwoordiger van de Chinese centrale bank of een Japans pensioenfonds inkopen komt doen vanwege de aangename prijzen, is de CME kapot en kon het in de financiële wereld wel weer eens faillissementen gaan regenen.

Spannende tijden! :7

Sowieso, want de eerdere gouddips in het recente verleden werden prompt gevolgd door de bijna-ondergang van het bankenstelsel (Lehman, juli 2008) en de beurscrash (september 2008). Je zou haast zeggen.. alle reden om nu gauw wat goud te kopen! :-)
  maandag 15 april 2013 @ 21:30:34 #109
78918 SeLang
Black swans matter
pi_125328435
quote:
0s.gif Op maandag 15 april 2013 21:15 schreef LXIV het volgende:

[..]

Dat BTC en goud dalen vind ik niet vreemd. Maar de volatiliteit verrast me altijd weer. Net alsof hele volksstammen al met de vinger bij de verkoopknop zaten.
Mij niet eerlijk gezegd. Goud kwam al heel lang nauwelijks van zijn plaats en handelde in een nauwe range. Als zoiets lang duurt dan weet je dat:

1) Veel traders teveel leverage hebben

2) Er massaal trades moeten worden teruggedraaid als die range wordt verlaten

Die combinatie geeft de reactie die we gezien hebben.

Het eerste risico (teveel leverage door lage volatiliteit) zien we momenteel ook bij aandelen, dus hou daar rekening mee als je een positie hebt. Alleen is er bij aandelen momenteel geen duidelijk level waarop iedereen de verkoopknop tegelijkertijd indrukt omdat je een geleidelijke stijging hebt. Bij goud was er wel duidelijk een level waarbij iedereen opeens tegelijkertijd eruit wil of moet (door margincalls).
"If you want to make God laugh, tell him about your plans"
Mijn reisverslagen
  maandag 15 april 2013 @ 21:36:00 #110
78918 SeLang
Black swans matter
pi_125328799
quote:
0s.gif Op maandag 15 april 2013 21:29 schreef dvr het volgende:

[..]

Wat dat betreft wordt het eind deze week ook heel spannend. In Chicago ligt bijvoorbeeld maar een handelsvoorraad van een dikke 200 ton. Als er donderdag een vertegenwoordiger van de Chinese centrale bank of een Japans pensioenfonds inkopen komt doen vanwege de aangename prijzen, is de CME kapot en kon het in de financiële wereld wel weer eens faillissementen gaan regenen.

Spannende tijden! :7

Sowieso, want de eerdere gouddips in het recente verleden werden prompt gevolgd door de bijna-ondergang van het bankenstelsel (Lehman, juli 2008) en de beurscrash (september 2008). Je zou haast zeggen.. alle reden om nu gauw wat goud te kopen! :-)
Ik kan niet wachten :P

Maar de CME gaat daar natuurlijk niet aan kapot. Het zijn de traders zelf die moeten leveren. En als je dat niet kunt/ wilt dan sluit je gewoon je contract (met cash). Ik verwacht dus niet dat er veel spectaculairs gebeurt om een dergelijke reden.
Mijn reisverslagen
  maandag 15 april 2013 @ 21:41:11 #111
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_125329141
Het klapt nu onder de 1350. Gaat wel snel zo. Kan de 1000 binnen 1 week bereikt worden.
Er zal ook vast wel een rebound komen, maar ik blijf er vanaf.
The End Times are wild
  maandag 15 april 2013 @ 22:04:08 #112
371032 GoedeVraag
Het begint met een vraag.
pi_125330761
quote:
0s.gif Op maandag 15 april 2013 21:36 schreef SeLang het volgende:

Maar de CME gaat daar natuurlijk niet aan kapot. Het zijn de traders zelf die moeten leveren. En als je dat niet kunt/ wilt dan sluit je gewoon je contract (met cash).
Dat is wel waar, maar wat zou het effect daarna zijn?

Anders gezegd, zou jij je geld naar een bank brengen waar net een 'bankrun' is geweest?
pi_125330914
quote:
0s.gif Op maandag 15 april 2013 22:04 schreef GoedeVraag het volgende:

[..]

Anders gezegd, zou jij je geld naar een bank brengen waar net een 'bankrun' is geweest?
Tuurlijk, want die kunnen het het geld heel goed gebruiken.
  maandag 15 april 2013 @ 22:07:56 #114
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_125330978
quote:
0s.gif Op maandag 15 april 2013 22:04 schreef GoedeVraag het volgende:

[..]

Je opent toch geen spaarrekening? Je sluit een positie. Feitelijk neem je gewoon winst.
The End Times are wild
pi_125331461
quote:
0s.gif Op maandag 15 april 2013 21:36 schreef SeLang het volgende:

Maar de CME gaat daar natuurlijk niet aan kapot. Het zijn de traders zelf die moeten leveren.
Nee, de CME is zelf de counterparty in ieder contract (z. http://www.cmegroup.com/clearing/overview.html). Als ze het goud niet hebben, en niet op heel korte termijn kunnen laten invliegen, kunnen ze het schandaal alleen afkopen door een heel hoge premium bovenop de actuele goudwaarde te bieden en te hopen dat hun slachtoffer daarmee accoord gaat. Zo niet, dan weet de markt dat het goud in de groothandel effectief 'op' is en verandert de markt in een heel prijzige spotmarkt waarin alleen nog contant voor directe levering gehandeld kan worden.
  maandag 15 april 2013 @ 22:21:10 #116
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_125331783
1340
The End Times are wild
  maandag 15 april 2013 @ 22:55:02 #117
371032 GoedeVraag
pi_125334043
quote:
0s.gif Op maandag 15 april 2013 22:21 schreef LXIV het volgende:
1340
Gaat lekker. Mooi dat er eindelijk wat aan het gebeuren is in de markt. Ik ben zeer benieuwd hoe dit gaat aflopen, niet in het minst wie fysiek goud heeft.
  maandag 15 april 2013 @ 23:01:54 #118
323876 michaelmoore
I want to live a hundred years
pi_125334542
quote:
0s.gif Op maandag 15 april 2013 22:55 schreef GoedeVraag het volgende:

[..]

Gaat lekker. Mooi dat er eindelijk wat aan het gebeuren is in de markt. Ik ben zeer benieuwd hoe dit gaat aflopen, niet in het minst wie fysiek goud heeft.
Als je lef hebt dan ga je eind van de week je spaarpot leeg maken
Er gaat niets boven lekker in de zon zitten in de achtertuin met een heel koud glas bier , als je al 72 jaar bent en nog gezond, laat ze maar lachen de sukkels
  maandag 15 april 2013 @ 23:43:45 #119
371032 GoedeVraag
pi_125337004
quote:
0s.gif Op maandag 15 april 2013 23:01 schreef michaelmoore het volgende:

[..]

Als je lef hebt dan ga je eind van de week je spaarpot leeg maken
Ja, tenzij je dat al een paar jaar terug gedaan hebt.
pi_125341356
quote:
0s.gif Op maandag 15 april 2013 21:41 schreef LXIV het volgende:
Het klapt nu onder de 1350. Gaat wel snel zo. Kan de 1000 binnen 1 week bereikt worden.
Er zal ook vast wel een rebound komen, maar ik blijf er vanaf.
Goud nu 1337, zelfs de koers trollt je nu.
pi_125341377
Maar er is geen duidelijke reden voor deze val?
Er werd iets over Japan genoemd, maar buiten dat is er geen aantoonbare reden?
pi_125341716
quote:
0s.gif Op dinsdag 16 april 2013 02:25 schreef Moatje13 het volgende:
Maar er is geen duidelijke reden voor deze val?
Er werd iets over Japan genoemd, maar buiten dat is er geen aantoonbare reden?
Iets of iemand heeft vrijdag eerst 100.000 kilo en daarna 300.000 kilo goud gedumpt op de Chicago Metals Exchange. Dat is een kwart van de jaarproductie (of bv. 2/3 van de Nederlandse goudreserve, ofwel zo'n 20 miljard dollar aan goud) op één dag. Daarmee heeft hij vanzelfsprekend de prijs sterk omlaag gedreven, en die val had weer tot gevolg dat veel andere bezitters hun goud verkochten om verder verlies te voorkomen of omdat ze het met geleend geld gekocht hadden en tegen hun margeverplichtingen aanliepen. Een zware koersval als deze, waarbij veelgebruikte stoploss waarden doorbroken worden, kan een sneeuwbaleffect van verdere verkopen losmaken.

Maar waarom iemand zoveel haast had om zoveel goud te verkopen (en daarmee de opbrengst zelf sterk te verminderen) is onbekend. De meest plausibele uitleg is dat een grote financiële instelling op stel en sprong een hoop geld moest vrijmaken om aan verplichtingen te kunnen voldoen. Dat zou kunnen samenhangen met de verkoopgolf van Japanse bonds, maar tussen banken, verzekeraars e.d. zijn verplichtingen van tientallen miljarden niet ongebruikelijk dus het kan net zo goed iets anders zijn geweest. In ieder geval was de nood hoog, anders hadden ze het wel gespreid verkocht of onderhands zonder de prijs zo omlaag te drijven.

Een andere verklaring, meer uit de conspiracy-hoek, is dat er weer black swans aan zitten te komen (bv grote bankfaillissementen) en dat de monetaire autoriteiten goud de pas hebben willen afsnijden door het deze zware slag toe te brengen -- zodat wie dadelijk als gevolg van zo'n gebeurtenis met zijn kapitaal wil vluchten, het in ieder geval niet aan het bankenstelsel onttrekt door er goud van te kopen.
  dinsdag 16 april 2013 @ 08:19:02 #123
78918 SeLang
Black swans matter
pi_125342511
quote:
0s.gif Op maandag 15 april 2013 22:16 schreef dvr het volgende:

[..]

Nee, de CME is zelf de counterparty in ieder contract (z. http://www.cmegroup.com/clearing/overview.html). Als ze het goud niet hebben, en niet op heel korte termijn kunnen laten invliegen, kunnen ze het schandaal alleen afkopen door een heel hoge premium bovenop de actuele goudwaarde te bieden en te hopen dat hun slachtoffer daarmee accoord gaat. Zo niet, dan weet de markt dat het goud in de groothandel effectief 'op' is en verandert de markt in een heel prijzige spotmarkt waarin alleen nog contant voor directe levering gehandeld kan worden.
De CME is wel zelf counterparty maar ze loopt nauwelijks risico vanwege de margeverplichting. Een trader wordt al gedwongen om de positie te sluiten ver voordat de CME in gevaar komt. En een trader die netjes binnen z'n marge zit maar niet fysiek kan of wil leveren aan CME die laat dat wel uit z'n hoofd want er staan hoge boetes op non-compliance. Dan hou je alleen nog over de gevallen waarin iemand het is vergeten of tussentijds is overleden en dergelijke. Dat zijn dan dus particulieren en die hebben geen grote posities.

Neemt niet weg dat het me wel een keer tof lijkt als een grote speculant de CME een keer gaat stress-testen door enkele honderden ton fysiek te laten leveren >:)
Mijn reisverslagen
pi_125349875
quote:
0s.gif Op dinsdag 16 april 2013 08:19 schreef SeLang het volgende:

Neemt niet weg dat het me wel een keer tof lijkt als een grote speculant de CME een keer gaat stress-testen door enkele honderden ton fysiek te laten leveren >:)
Er bestaan mooie verhalen over hoe dat in Engeland ooit vreselijk de mist is ingegaan, waarbij de BoE moest bijspringen.

Vandaag trouwens alweer 4,4% in de plus, gaat lekker :7
  dinsdag 16 april 2013 @ 19:11:23 #125
78918 SeLang
Black swans matter
pi_125364160
quote:
0s.gif Op dinsdag 16 april 2013 13:03 schreef dvr het volgende:

Vandaag trouwens alweer 4,4% in de plus, gaat lekker :7
Suckerrally
Mijn reisverslagen
pi_125364867
Hmm kijk eens wat ik heb gevonden. Een interessant artikel over zilver. De hamsterweken schijnt daar begonnen te zijn.

*UPDATE: ALL US WHOLESALE SUPPLIERS ARE NOW SOLD OUT OF EVERY OUNCE OF PHYSICAL SILVER & HAVE SUSPENDED ALL SALES! SDBullion.com has closed due to lack of ANY AVAILABLE SILVER!

BOTH AMARK & CNT ARE SOLD OUT OF EVERY LAST OUNCE OF PHYSICAL SILVER!!!

http://silverdoctors.com/cnt-sold-out-of-all-physical-silver/
pi_125366219
Comex default? Wat is dit? kan iemand mij vertellen wat dit met de prijs zou doen wanneer dit daadwerkelijk zou gebeuren?

The COMEX will default in the next week or several weeks and people will be “settled” with Dollars, no more metal will be delivered!

http://silverdoctors.com/(...)lt-in-the-next-week/
pi_125366888
quote:
6s.gif Op dinsdag 16 april 2013 19:11 schreef SeLang het volgende:

Suckerrally
Had jij eigenlijk al bedacht wat je over een paar jaar gaat doen met je aandelen Rabobank N.V.? :D
  dinsdag 16 april 2013 @ 20:20:48 #129
78918 SeLang
Black swans matter
pi_125368016
quote:
0s.gif Op dinsdag 16 april 2013 20:04 schreef dvr het volgende:

[..]

Had jij eigenlijk al bedacht wat je over een paar jaar gaat doen met je aandelen Rabobank N.V.? :D
Hoe weet jij dat? :D
Mijn reisverslagen
  dinsdag 16 april 2013 @ 20:35:12 #130
78918 SeLang
Black swans matter
pi_125368678
Mijn reisverslagen
  woensdag 17 april 2013 @ 13:58:02 #131
78918 SeLang
Black swans matter
pi_125395413
"Gold Wipes $560 Billion From Central Banks... or the same impact a 2% rise in rates would have on the Fed's balance sheet"

Bernanke faalt :')
Mijn reisverslagen
  woensdag 17 april 2013 @ 16:43:18 #132
371032 GoedeVraag
pi_125402452
quote:
0s.gif Op woensdag 17 april 2013 13:58 schreef SeLang het volgende:
"Gold Wipes $560 Billion From Central Banks... or the same impact a 2% rise in rates would have on the Fed's balance sheet"
quote:
“If you think about the intrinsic value of gold, there’s not a lot,” Guy Debelle, assistant governor at Australia’s central bank, which owns 79.9 tons, said at a business lunch in Canberra on April 16. “Gold often has a high price because people believe that other people believe that it’s worth a lot. When you describe other markets like that, the word ‘bubble’ gets thrown about.”
Waarom zouden centrale banken het dan op hun balans hebben staan (of zelfs netto-koper zijn)?

quote:
The gold price decline is extremely concerning, South Africa Reserve Bank Governor Gill Marcus told reporters in Cape Town yesterday. The bank, which holds 125.1 tons, wont adjust its reserve policy following the slump, Marcus said.

Sri Lankas central bank governor said falling prices are an opportunity for nations to raise gold reserves and that the island will favorably examine buying more. The Bank of Korea said the plunge isnt a big concern because holding the metal is part of a long-term strategy for diversifying currency reserves.
  woensdag 17 april 2013 @ 16:46:17 #133
371032 GoedeVraag
pi_125402565
In India wordt overigens onverminderd fysiek goud gekocht:

http://www.bloomberg.com/(...)pers-to-bazaars.html

quote:
Gold buyers in India, the world’s biggest consumer, are flocking to stores to buy jewelry and coins, betting a selloff that plunged bullion to a two-year low may be overdone.

“My daughter is just six months old, but I think it is never too early to buy gold,” said Sharmila Shirodkar, a 28- year-old housewife, while displaying a new pair of earrings she bought from a store in Mumbai’s Zaveri Bazaar. “I had been asking my husband every day if prices will go down more. I couldn’t wait anymore.”
pi_125404970
quote:
0s.gif Op woensdag 17 april 2013 16:46 schreef GoedeVraag het volgende:

http://www.bloomberg.com/(...)pers-to-bazaars.html

Dit geeft ook wel zo'n beetje het intelligentie niveau van de gold bugs aan.
  woensdag 17 april 2013 @ 17:59:19 #135
78918 SeLang
Black swans matter
pi_125405537
quote:
0s.gif Op woensdag 17 april 2013 16:46 schreef GoedeVraag het volgende:
Je begrijpt hopelijk dat er dus exact dezelfde hoeveelheid wordt verkocht? Tegenover elke koper staat immers een verkoper. M.a.w., een dergelijke uitspraak heb je niets aan.

Wat wel iets zegt is dat de zeer hoge volumes plaatsvinden bij steeds lagere prijzen.
Mijn reisverslagen
pi_125405637
quote:
0s.gif Op woensdag 17 april 2013 16:43 schreef GoedeVraag het volgende:

Waarom zouden centrale banken het dan op hun balans hebben staan (of zelfs netto-koper zijn)?
Ik heb de afgelopen dagen letterlijk geen enkele goudbezitter gezien -geen particulier, geen fonds, geen centrale bank, echt helemaal niemand- die zich druk maakt over de crash. Wel een hoop anderen die een hoop herrie maken over wat voor een klap die arme goudbezitters hebben gehad, of die juist geamuseerd staan te vreugdedansen, maar de goudcommunity zelf deert het niets. Velen vinden het zelfs positief dat de speculanten nu even uit de markt geschud zijn en dat ze nu zelf weer beduidend lager kunnen bijkopen; of ronduit opgetogen omdat deze ontwikkeling een voorbode kan zijn van het instorten van de vermaledijde papiermarkt en daarmee het begin van een astronomische waardestijging (zover is het m.i. nog niet, en ik ben nog niet overtuigd dat er tussen nu en zaterdag niet nóg een klap gaat komen. Als die uitblijft zou maandag wel eens een opvallend hoge stijging kunnen laten zien omdat het gevaar dan geweken lijkt).

Maar goed, centrale banken hebben goud om twee redenen op de balans staan: Enerzijds omdat het een neutrale valutareserve is die je kunt bezitten zonder al te afhankelijk te zijn van de financieel-economische policies van andere landen, en anderzijds als laatste redmiddel voor als er ooit een ernstige geldcrisis uitbreekt; in dat geval heb je nog goud achter de hand waarmee je essentiele importen kunt betalen, leningen kunt afsluiten, een nieuwe munt kunt invoeren en versterken, etcetera. Er bestaat geen enkele andere asset die die laatste functies (van waardeopslag en betaalmiddel in tijden van crisis) zo goed kan vervullen als goud, en die in de tussentijd de economie niet tot last is door passief opgeslagen te liggen.

In dat opzicht is goud volstrekt uniek en het is dan ook zinloos om goud op zijn financiële performance te beoordelen of met andere assets te vergelijken buiten crisistijden, want zijn rol en functie verandert dan radicaal. In normale tijden is goud een passief middel om waarde op te slaan zonder reëel rendement te maken. Saai en onattractief dus, economisch nauwelijks relevant, en het wordt dan nooit veel meer waard dan wat het kost om het te delven. Maar in crisistijd is het een uniek middel om waarde te behouden als al het andere kapotgaat en een laatste betaalmiddel waarmee economische activiteit gefaciliteerd kan worden en schuldvereffening kan plaatsvinden - en daarmee is het dan juist van bijna onschatbare waarde, want anders kon er alleen nog hopeloos inefficiente ruilhandel plaatsvinden. Zijn waarde in de ene periode zegt niets over de waarde in een andere; en in een (potentiele) tussenfase zoals nu wordt zijn waarde vooral bepaald door de heersende opvattingen over de financieel-economische toestand van de wereld.
pi_125406257
quote:
0s.gif Op woensdag 17 april 2013 17:59 schreef SeLang het volgende:

Je begrijpt hopelijk dat er dus exact dezelfde hoeveelheid wordt verkocht? Tegenover elke koper staat immers een verkoper. M.a.w., een dergelijke uitspraak heb je niets aan.
Hoezo? Die hoge vraag ondersteunt per definitie de prijzen.

Overigens zijn ook in Australië, Japan, China en andere landen de retailverkopen de laatste dagen hard gestegen, zodanig zelfs dat de groothandel nu met tekorten zit. Dus geen tekorten door schijterige handelaren die niet durven inkopen maar door onverwacht hoge vraag, wat natuurlijk bijdraagt aan de waardering. Het zal even duren voordat het uit banken en ETFs gedumpte goud door de markt geabsorbeerd is, maar het door velen verkondigde verhaal dat goud nu zijn safe-haven glans verloren heeft, was wat prematuur.
pi_125406297
quote:
0s.gif Op woensdag 17 april 2013 17:59 schreef SeLang het volgende:

[..]

Wat wel iets zegt is dat de zeer hoge volumes plaatsvinden bij steeds lagere prijzen.
de volumes zijn overigens ook fors lager.
  woensdag 17 april 2013 @ 18:24:56 #139
78918 SeLang
Black swans matter
pi_125406466
quote:
0s.gif Op woensdag 17 april 2013 18:19 schreef Dinosaur_Sr het volgende:

[..]

de volumes zijn overigens ook fors lager.
De dalingen gingen met hoge volumes, de recente stijgingen met dalende volumes. Klassiek kenmerk van een downtrend (als je waarde hecht aan TA)
Mijn reisverslagen
pi_125406491
quote:
0s.gif Op woensdag 17 april 2013 18:24 schreef SeLang het volgende:

[..]

De dalingen gingen met hoge volumes, de recente stijgingen met dalende volumes. Klassiek kenmerk van een downtrend (als je waarde hecht aan TA)
sorry, ik bedoelde de afzet concreet in India
  woensdag 17 april 2013 @ 18:55:54 #141
78918 SeLang
Black swans matter
pi_125407534
quote:
0s.gif Op woensdag 17 april 2013 18:25 schreef Dinosaur_Sr het volgende:

[..]

sorry, ik bedoelde de afzet concreet in India
Je mag sowieso hopen (en verwachten, als India zich verder ontwikkelt) dat ze die pre-middeleeuwse vrouw-onterende traditie van bruidsschatten langzaamaan uitfaseren.
Mijn reisverslagen
pi_125407615
quote:
0s.gif Op woensdag 17 april 2013 18:55 schreef SeLang het volgende:

[..]

Je mag sowieso hopen (en verwachten, als India zich verder ontwikkelt) dat ze die pre-middeleeuwse vrouw-onterende traditie van bruidsschatten langzaamaan uitfaseren.
oh. maar dat is maar een klein deel van de vraag daar hoor, het meerendeel is speculatief, al dan niet beleend via banken. Het regent margin calls het komende jaar.
  woensdag 17 april 2013 @ 22:10:46 #143
371032 GoedeVraag
pi_125418088
quote:
0s.gif Op woensdag 17 april 2013 18:24 schreef SeLang het volgende:

[..]

Het volume van fysiekgoud is altijd lastig te peilen; moeilijk daar een uitspraak over te doen.

Overigens is het bij goud vaak zo dat het aanbod krap wordt bij een stijging (een stijgende prijs van goed trekt - al dan niet speculatieve - kopers, terwijl bezitters - in tegenstelling tot bij veel grondstoffen - juist niet verkopen). Bij dalende prijzen is het volume volgens mij wel vaker hoger dan bij een prijsstijging.
pi_125418384
quote:
0s.gif Op woensdag 17 april 2013 22:10 schreef GoedeVraag het volgende:

[..]

Het volume van fysiekgoud is altijd lastig te peilen; moeilijk daar een uitspraak over te doen.

Overigens is het bij goud vaak zo dat het aanbod krap wordt bij een stijging (een stijgende prijs van goed trekt - al dan niet speculatieve - kopers, terwijl bezitters - in tegenstelling tot bij veel grondstoffen - juist niet verkopen). Bij dalende prijzen is het volume volgens mij wel vaker hoger dan bij een prijsstijging.
niet zo lastig in India hoor, tenzij ontwijkend....
  donderdag 18 april 2013 @ 08:22:59 #145
371032 GoedeVraag
pi_125429377
quote:
0s.gif Op woensdag 17 april 2013 22:14 schreef Dinosaur_Sr het volgende:

[..]

niet zo lastig in India hoor, tenzij ontwijkend....
Het volume van goudhandel in India niet lastig te peilen?
pi_125429698
quote:
0s.gif Op donderdag 18 april 2013 08:22 schreef GoedeVraag het volgende:

[..]

Het volume van goudhandel in India niet lastig te peilen?
Nee
  donderdag 18 april 2013 @ 10:37:45 #147
78918 SeLang
Black swans matter
pi_125432268
Het is nu wel even klaar denk ik. Ik voorzie een suckerrally richting uitbraak punt. Dat kan weleens je laatste kans worden om nog op een redelijk prijs uit te stappen.
Mijn reisverslagen
pi_125434333
quote:
6s.gif Op donderdag 18 april 2013 10:37 schreef SeLang het volgende:
Het is nu wel even klaar denk ik. Ik voorzie een suckerrally richting uitbraak punt. Dat kan weleens je laatste kans worden om nog op een redelijk prijs uit te stappen.
Ik blijf erin en hoop dat je ongelijk hebt :D
It's gonna take more bullets than you could ever fire to win this game... but one bullet... and I can give you a thousand lives.
pi_125443531
quote:
0s.gif Op donderdag 18 april 2013 08:48 schreef Dinosaur_Sr het volgende:

[..]

Nee
Lijkt alsof je meer weet. Kun je wat zeggen over het volume in Nederland?
A revolution is a fundamental change in power or organizational structures that takes place in a relatively short period of time.
  donderdag 18 april 2013 @ 17:14:32 #150
352371 ComplexConjugate
Are you for real?
pi_125446420
quote:

En dan? Net als hier de vrouw-en-kind-onterend methode invoeren van 'schat-jij-moet-ook-werken-voor-een-schijntje-en-onze-kinderen-moeten-in-de-crash-want-we-betalen-ons-scheel-voor-een-stapel-stenen-op-een-postzegel' omdat banksters en speculanten een free lunch willen?
"No, I do not believe in patents. I believe that patents make other people dis-incentied in coming up with new thing" - Thomas Peterffy
pi_125447929
quote:
3s.gif Op donderdag 18 april 2013 17:14 schreef ComplexConjugate het volgende:

[..]

En dan? Net als hier de vrouw-en-kind-onterend methode invoeren van 'schat-jij-moet-ook-werken-voor-een-schijntje-en-onze-kinderen-moeten-in-de-crash-want-we-betalen-ons-scheel-voor-een-stapel-stenen-op-een-postzegel' omdat banksters en speculanten een free lunch willen?
Je maakt je wel weer onsterfelijk belachelijk door een land aan te halen waar niet alleen mannen, maar ook vrouwen en kinderen moeten werken om niet te verhongeren, als rolmodel voor onze samenleving. Dan zitten er niet een paar draadjes los, maar een hele kabelboom.

Ga voor de grap eens in India kijken, en praat dan nog eens over onterend, en hoe bizar slecht we het hier hebben.
pi_125449160
quote:

[..]

Goed punt, maar er zijn wel meer zaken (kaste systeem) die daar mogen veranderen. Echter, heeft de inflatie (10+% op jaarbasis tot voor kort) en een gebrek aan vertrouwen in het officiële geld, niet een grote rol in de aantrekkingskracht van goud voor India? Ook een land als Turkije heeft een traditie van goudbezit en ook daar speelt vroegere inflatie een grote rol volgens mij.
  vrijdag 19 april 2013 @ 22:23:53 #153
371032 GoedeVraag
pi_125503171
Voor de geïnteresseerden een mooie docu uit Canada over goud (en oa het verschil tussen fysiek en papier):

[ Bericht 0% gewijzigd door GoedeVraag op 19-04-2013 23:15:33 ]
  zaterdag 20 april 2013 @ 10:13:33 #154
301866 RobbieD
The Final Countdown
pi_125516266
In Gold we trust
pi_125668802
Het zal wel aan mij liggen hoor, maar met wat ik me zo allemaal ingelezen heb op het web lijkt goud mij best een goede keuze om fysiek te kopen met het oog op de lange termijn. En met lange termijn bedoel ik when the shit hits the fan (again) of wanneer de inflatie door gaat gieren met al dat nepgeld dat erin gesodemieterd word.

Ik heb geen economie gestudeerd, maar ben wel sinds de eurocrisis veel aan het lezen hierover op internet en ik moet bekennen dat ik hierbij geneigd ben de adviezen van de doomdenkers op te volgen
(zerohedge, max keiser, peter schiff en ook willem middelkoop) en een deel van mijn spaarcenten om te gaan zetten in fysieke goudbaren. Wat ik in ieder geval niet meer geloof is elk woord uit de mond van de politici en meneertje bernanke.

Mijn vraag dus, ben ik nu een domme particulier goldbug die erin stinkt of praten deze eerder aangehaald bronnen wel degelijk verstandige taal?
pi_125668813
Stel jij koopt nu goud.

en de goudprijs daalt naar 500 u.s dollar en blijft daar dood op zijn gat liggen tot 2030
pi_125674776
quote:
en de goudprijs daalt naar 500 u.s dollar en blijft daar dood op zijn gat liggen tot 2030
Dan heb ik in ieder geval in 2030 nog voor 1000 dollar aan goud liggen en kan ik daar tegen die tijd nog net een brood voor kopen? Het vertrouwen in het financiële spelletje neemt af met de dag, kijk naar cyprus en kijk naar de opkomst van bitcoin (de ware ideologie erachter en niet het get-rich-quick-spelletje dat iedereen er nu mee aan het spelen is). Onze schulden gaan we (en zeker de VS) nooit meer afbetalen want daarvoor is simpelweg niet eens genoeg geld in omloop. Laten we derivaten nog maar buiten beschouwing laten, die als een tijdbom onder het systeem liggen. De FED is een doodlopende weg ingeslagen door nu eindeloos te printen tegen 0% rente, wat op lange termijn alleen maar kan leiden tot inflatie of zelfs hyperinflatie.

Call me crazy, maar ik denk dat ze achter de schermen al lang weten dat het hele systeem een keer naar beneden komt sodemieteren. Het enige dat men in 2008 heeft weten te bereiken is de farce nog wat langer in stand houden met belastinggeld. Het zal ze ook wel weer een tweede keer lukken hoor, maar dan neemt het gebrek aan vertrouwen en de woede pas echt grote proporties aan.

Fuck it, ik ga op mn common sense af en ga maar eens een bezoekje brengen aan Amsterdamgold ;-)
  woensdag 24 april 2013 @ 22:07:25 #158
371032 GoedeVraag
pi_125698706
quote:
0s.gif Op woensdag 24 april 2013 02:14 schreef arjan1212 het volgende:
Stel jij koopt nu goud.

Stel jij zet je geld op een bankrekening.

En de bank gaat aan zijn schuldenlast onderdoor en je krijgt een bail-in.

Zo kan je altijd wel een stelling bedenken, nietwaar?
  woensdag 24 april 2013 @ 22:08:10 #159
371032 GoedeVraag
pi_125698780
quote:
0s.gif Op woensdag 24 april 2013 02:11 schreef bravilor01 het volgende:
Het zal wel aan mij liggen hoor, maar met wat ik me zo allemaal ingelezen heb op het web lijkt goud mij best een goede keuze om fysiek te kopen met het oog op de lange termijn. En met lange termijn bedoel ik when the shit hits the fan (again) of wanneer de inflatie door gaat gieren met al dat nepgeld dat erin gesodemieterd word.

Ik heb geen economie gestudeerd, maar ben wel sinds de eurocrisis veel aan het lezen hierover op internet en ik moet bekennen dat ik hierbij geneigd ben de adviezen van de doomdenkers op te volgen
(zerohedge, max keiser, peter schiff en ook willem middelkoop) en een deel van mijn spaarcenten om te gaan zetten in fysieke goudbaren. Wat ik in ieder geval niet meer geloof is elk woord uit de mond van de politici en meneertje bernanke.

Mijn vraag dus, ben ik nu een domme particulier goldbug die erin stinkt of praten deze eerder aangehaald bronnen wel degelijk verstandige taal?
Als je het koopt, doe het dan zeker fysiek en in eigen bezit.
pi_125699825
Goudisecht. Echt.
  donderdag 25 april 2013 @ 10:41:34 #161
352371 ComplexConjugate
Are you for real?
pi_125710853
Wie verwacht er eigenlijk dat de goudprijs de komende maanden weer gaat dalen?

Max Keiser had wel weer een leuke theorie, deze luide dat de prijs van goud daalt ondanks dat de 'intrinsieke waarde' gewoon stijgt. Hij zou gelijk hebben als we vroeg of laat weer naar een goudstandaard toe zouden gaan.
"No, I do not believe in patents. I believe that patents make other people dis-incentied in coming up with new thing" - Thomas Peterffy
  donderdag 25 april 2013 @ 11:01:20 #162
371032 GoedeVraag
pi_125711375
quote:
0s.gif Op donderdag 25 april 2013 10:41 schreef ComplexConjugate het volgende:
Wie verwacht er eigenlijk dat de goudprijs de komende maanden weer gaat dalen?

Max Keiser had wel weer een leuke theorie, deze luide dat de prijs van goud daalt ondanks dat de 'intrinsieke waarde' gewoon stijgt. Hij zou gelijk hebben als we vroeg of laat weer naar een goudstandaard toe zouden gaan.
Max Keiser zou er in dit geval niet zover naast hoeven te zitten (wat niet vaak voorkomt).

Er is een prijs van papiergoud (een fenomeen dat uit niets meer dan beloftes van bankiers bestaat) en een prijs van fysiek (echt) goud (goud dat je in je hand kan houden).

Momenteel volgt de prijs van fysiek goud nog die van de papieren beloftes. Als het vertrouwen in papiergoud verder daalt, en men ontdekt dat die papieren beloftes eigenlijk waardeloos zijn, zal 'de goudprijs' (van papiergoud) waarschijnlijk verder dalen.

Op enig moment kunnen dan premies en levertijden voor fysiekgoud nog verder oplopen dan ze nu al doen, waarna de twee markten zich kunnen splitsen.

Daarvoor is overigens in het geheel geen goudstandaard nodig.
  donderdag 25 april 2013 @ 11:05:46 #163
352371 ComplexConjugate
Are you for real?
pi_125711488
Maar als de markten zich gaan splitsen? Dan implodeert de prijs van het papier toch volledig?
Hoe kun je immers een papierenmarkt hebben voor iets wat geen correlatie meer heeft met het fysieke onderpand? Nu kan je in ieder geval nog vragen om fysieke levering, dat de meeste houders van papiergoud dit niet doen is de basis van het fractioneel handelen in PM.
Eigenlijk is er dus sprake van een 'bankrun' in het PM? Volgens de berichten staan mensen in het oosten uren in de rij voor de bullion bank om hun fysieke goud en zilver te incasseren.
Zijn die mensen daar nu zoveel slimmer als wij westerlingen die alleen nog maar in papier handelen?
  donderdag 25 april 2013 @ 11:28:47 #164
371032 GoedeVraag
pi_125712138
quote:
0s.gif Op donderdag 25 april 2013 11:05 schreef ComplexConjugate het volgende:

Eigenlijk is er dus sprake van een 'bankrun' in het PM?
Een goudrun bedoel je?

We zullen het merken.
  donderdag 25 april 2013 @ 12:00:30 #165
352371 ComplexConjugate
Are you for real?
pi_125713227
quote:
0s.gif Op donderdag 25 april 2013 11:28 schreef GoedeVraag het volgende:

[..]

Een goudrun bedoel je?

We zullen het merken.
Ik zag net dat mijn PM dealer bijna door zijn volledig voorraad heen is. D.w.z. dat PM op allocation is :o

Toch gek dat de paper price amper lijkt te fluctueren terwijl fysiek zeer slecht leverbaar is.
  donderdag 25 april 2013 @ 12:50:54 #166
371032 GoedeVraag
pi_125714965
quote:
0s.gif Op donderdag 25 april 2013 12:00 schreef ComplexConjugate het volgende:

Toch gek dat de paper price amper lijkt te fluctueren terwijl fysiek zeer slecht leverbaar is.
Terwijl je zou verwachten dat de papierprijs rap zou dalen. Wat heb je nou aan een stuk papier als je goud wil hebben?

Misschien wordt de papierprijs wel gesteund (gemanipuleerd) door partijen die er belang bij hebben de illusie in stand te houden.
  donderdag 25 april 2013 @ 12:59:01 #167
115996 francorex
Earth stationary not spinning
pi_125715236
In het wereldje van zilverinvesteerders is de leuze " if you can't hold it you don't own it' gemeengoed.

Mijn opinie, als papieren goud ontkoppeld van fysiek goud zal de oorzaak zijn, een tekort aan fysiek zilver.
  donderdag 25 april 2013 @ 13:35:25 #168
371032 GoedeVraag
pi_125716697
quote:
0s.gif Op donderdag 25 april 2013 12:59 schreef francorex het volgende:
In het wereldje van zilverinvesteerders is de leuze " if you can't hold it you don't own it' gemeengoed.

Mijn opinie, als papieren goud ontkoppeld van fysiek goud zal de oorzaak zijn, een tekort aan fysiek zilver.
Als ik uit eten ga krijg ik nog regelmatig zilveren bestek. Misschien eten centrale bankiers er ook wel mee, maar ze hebben het in elk geval niet in hun kluis liggen.
  donderdag 25 april 2013 @ 18:25:45 #169
115996 francorex
Earth stationary not spinning
pi_125726946
quote:
0s.gif Op donderdag 25 april 2013 13:35 schreef GoedeVraag het volgende:

[..]

Als ik uit eten ga krijg ik nog regelmatig zilveren bestek. Misschien eten centrale bankiers er ook wel mee, maar ze hebben het in elk geval niet in hun kluis liggen.
Wat wil je ?

Voor 18.5 miljard euro koop je alle zilver dat geproduceerd wordt in een jaar. Wereldproduktie voor alle duidelijkheid.

Ben Bernenke print meer geld in een week.

PS: Waar ga jij uit eten? :P
pi_125732190
quote:
0s.gif Op donderdag 25 april 2013 13:35 schreef GoedeVraag het volgende:

[..]

Of stiekem wel.......
  donderdag 25 april 2013 @ 23:11:07 #171
371032 GoedeVraag
pi_125742793
quote:
0s.gif Op donderdag 25 april 2013 20:29 schreef Good_Luck het volgende:

[..]

Of stiekem wel.......
Als je dat denkt kun je al je spaargeld omzetten in zilver (minus de btw) en afwachten.
  vrijdag 26 april 2013 @ 10:28:15 #172
371032 GoedeVraag
pi_125751249
Overigens:

Zilver is de met de afgelopen crash harder onderuit gegaan dan goud (-25.8% vs -15.5%).

Tegelijkertijd is de voorraad zilver in SLV gegroeid (2%) terwijl de hoeveelheid goud in GLD is gedaald (-19%).

Zou de (eventuele) schaarste dan in zilver of in goud zitten?

(Volgens mij zijn GLD en SLV een flink stuk minder gealloceerd dan sommige mensen lijken te denken.)

[ Bericht 8% gewijzigd door GoedeVraag op 26-04-2013 10:33:31 ]
  vrijdag 26 april 2013 @ 10:37:17 #173
371032 GoedeVraag
pi_125751588
De echte disconnect is er trouwens nog niet, momenteel spelen vooral capaciteitsproblemen, schaarste is nog niet echt zichtbaar (tenzij GLD nog veel verder leegloopt):

http://goldchat.blogspot.nl/2013/04/chill-out-dudes.html
  vrijdag 26 april 2013 @ 13:00:05 #174
296169 Zihuatanejo
In Mexicooooooo!
pi_125756536
Goud is weer dicht bij de 1500$/troy ounce: 1472 nu.
www.kiva.org. Steun ondernemers in ontwikkelingslanden.
pi_125788471
quote:
0s.gif Op vrijdag 26 april 2013 10:37 schreef GoedeVraag het volgende:
De echte disconnect is er trouwens nog niet, momenteel spelen vooral capaciteitsproblemen, schaarste is nog niet echt zichtbaar (tenzij GLD nog veel verder leegloopt):

http://goldchat.blogspot.nl/2013/04/chill-out-dudes.html
Ik heb ergens wel gelezen dat men in japan bereid is om $ 500,- boven de spotprijs voor een ounce goud te betalen. Als dit klopt dan kun je denk wel van een disconnect tussen papier en fysiek spreken. Weet iemand of dit waar is?
  zaterdag 27 april 2013 @ 10:51:01 #176
344884 monkyyy
Myers-Briggs: INTJ
pi_125790407
quote:
0s.gif Op zaterdag 27 april 2013 05:09 schreef Good_Luck het volgende:

[..]

Ik heb ergens wel gelezen dat men in japan bereid is om $ 500,- boven de spotprijs voor een ounce goud te betalen. Als dit klopt dan kun je denk wel van een disconnect tussen papier en fysiek spreken. Weet iemand of dit waar is?
Dat betekent dat er oplichters in de fysieke goudmarkt zitten, een dealer die zijn American Eagles voor meer dan 100% over spot probeert te verkopen, terwijl de concurrent dezelfde munten gewoon netjes tegen spot aan verkoopt:

Bij Apmex:

This Is the Kind of Business Behavior That Disgusts Me
You can learn anything, the secret lies in discipline.
"What the mind can conceive and believe, it can achieve"
You will make mistakes. Forgive yourself. Move on. Start rebuilding.
pi_125790464
Waarom vragen ze zoveel voor die munten? Zit er echt voor ca. 1500 aan goud in ook al is hij in een winkel maar vijftig dollar waard, of heeft het ding ook een grote verzamelwaarde?

En waarom is de bovenste een oplichter? Als een consument zoveel geld over heeft voor zo'n ding is het toch goed? Vrije markt en zo...

Ik zie dat er wordt gelogen in de advertentie.

[ Bericht 11% gewijzigd door #ANONIEM op 27-04-2013 10:55:42 ]
  zaterdag 27 april 2013 @ 10:55:17 #178
78918 SeLang
Black swans matter
pi_125790469
quote:
13s.gif Op zaterdag 27 april 2013 10:51 schreef monkyyy het volgende:

[..]

Dat betekent dat er oplichters in de fysieke goudmarkt zitten, een dealer die zijn American Eagles voor meer dan 100% over spot probeert te verkopen, terwijl de concurrent dezelfde munten gewoon netjes tegen spot aan verkoopt:

[ afbeelding ]

Bij Apmex:
[ afbeelding ]

This Is the Kind of Business Behavior That Disgusts Me
Dat moeten ze toch zelf weten? :? Dat je een idioot bent als je zo'n hoog premium gaat betalen betekent nog niet dat degene die het voor die prijs aanbiedt iets fout doet. Zou ik ook proberen.

Btw, gouden munten zijn geen goud maar een product dat gemaakt is van goud en heeft daardoor een hogere of een lagere prijs.
Mijn reisverslagen
  zaterdag 27 april 2013 @ 11:32:09 #179
344884 monkyyy
pi_125791059
Oke, dan zijn het geen oplichters.
Oke, er is inderdaad een disconnect tussen papier en fysiek omdat enkelingen hun fysiek tegen absurde prijzen aan onwetende particulieren proberen te verkopen.
pi_125791210
quote:
15s.gif Op zaterdag 27 april 2013 11:32 schreef monkyyy het volgende:
Oke, dan zijn het geen oplichters.
Oke, er is inderdaad een disconnect tussen papier en fysiek omdat enkelingen hun fysiek tegen absurde prijzen aan onwetende particulieren proberen te verkopen.
Het is op zijn minst misleiding.
pi_125793289
American eagles worden over het algemeen als erg "betrouwbaar" gezien.

Ondanks dat het niet 99.99% goud is maar enfin.
Voor zilveren eagles geldt hetzelfde.

Daar werden er begin 2012 meer van verkocht dan dan alle zilver verkoop in de USA bij elkaar.
Tot het punt dat ze meer verkochten dan dat er zilver qua voorraad beschikbaar was. (110% geloof ik)

Toegegeven, het design is best mooi.
Persoonlijk, van wat ik nog over heb, zijn voornamelijk zilveren maples en die uit oostenrijk.
  zondag 28 april 2013 @ 21:42:37 #182
344884 monkyyy
pi_125843148
De belasting op fysiek zilver is wel killing.
pi_125855034
quote:
0s.gif Op zondag 28 april 2013 21:42 schreef monkyyy het volgende:
De belasting op fysiek zilver is wel killing.
Valt mee, iedereen die zilver voor 5eu per troy ounce kocht destijds lacht zich nog steeds suf.
  maandag 29 april 2013 @ 08:20:02 #184
371032 GoedeVraag
pi_125855127
quote:
1s.gif Op maandag 29 april 2013 08:10 schreef TheoddDutchGuy het volgende:

[..]

Valt mee, iedereen die zilver voor 5eu per troy ounce kocht destijds lacht zich nog steeds suf.
Je bedoelt iedereen die precies op de bodem kocht?
pi_125855211
quote:
0s.gif Op maandag 29 april 2013 08:20 schreef GoedeVraag het volgende:

[..]

Je bedoelt iedereen die precies op de bodem kocht?
Die bodem zat er heel lang in.

Wou dat ik gekocht had destijds in 2005 toen ik nog bakken met geld had.

Dan had ik dat bedrag nu verviervoudigd.
  woensdag 8 mei 2013 @ 16:22:48 #186
371032 GoedeVraag
pi_126221954
pi_126223124
quote:
0s.gif Op woensdag 8 mei 2013 16:22 schreef GoedeVraag het volgende:
[ afbeelding ]
Aangezien primitieve volken gek zijn op glimmertjes en beschavingen op fiatgeld is de uitkomst niet moeilijk te voorspellen.
  woensdag 8 mei 2013 @ 19:46:24 #188
371032 GoedeVraag
pi_126231117
quote:
0s.gif Op woensdag 8 mei 2013 16:44 schreef rsfxrs020 het volgende:

[..]

Aangezien primitieve volken gek zijn op glimmertjes en beschavingen op fiatgeld is de uitkomst niet moeilijk te voorspellen.
Dan weet jij in elk geval op welke uitkomst je je spaarcentjes kunt zetten. Zit je al lang short op goud?
  woensdag 8 mei 2013 @ 21:26:39 #189
371032 GoedeVraag
pi_126236960
quote:

[..]

Hoe zit het eigenlijk met centrale bankiers van 'beschavingen'? In de VS hebben ze voor zo'n 8000 ton aan goud liggen, in Europa nog meer. Behoren ze misschien tot de 'primitive volkeren'?

pi_126243584
quote:

[..]

Vraag maar aan een Zimbabwaan wat hij liever heeft: een glimmertje of een kruiwagen vol fiat?
  zondag 2 juni 2013 @ 19:01:12 #191
371032 GoedeVraag
pi_127328953
In Azië lijkt de vraag naar fysiekgoud wat te zijn toegenomen. Zouden ze daar niet zo van papieren beloftes houden?

pi_127329097
tsja, goudisecht, nietwaar? ;)

overigens is de vraag in India ingestort, houden ze daar meer van papier tegenwoordig? Zou kunnen aangezien het meeste 'goud' monetair beleend is, en nu 'vrijkomt', nu de mythe van altijd stijgende goudprijzen (onder het motto goudisecht) genadeloos doorgeprikt is
pi_127329308
misschien gaan ze zo wel aan de fysieke tulpenbollen, dat wel ;)
  zondag 2 juni 2013 @ 20:45:59 #194
371032 GoedeVraag
pi_127333141
quote:
0s.gif Op zondag 2 juni 2013 19:05 schreef Dinosaur_Sr het volgende:

overigens is de vraag in India ingestort, houden ze daar meer van papier tegenwoordig? Zou kunnen aangezien het meeste 'goud' monetair beleend is, en nu 'vrijkomt', nu de mythe van altijd stijgende goudprijzen (onder het motto goudisecht) genadeloos doorgeprikt is
Heb je daar een bron bij?

bij zowel de instortende vraag in India als het monetair belenen van goud
  zondag 2 juni 2013 @ 20:48:12 #195
371032 GoedeVraag
pi_127333259
quote:
0s.gif Op zondag 2 juni 2013 19:05 schreef Dinosaur_Sr het volgende:

[sub]overigens is de vraag in India ingestort, houden ze daar meer van papier tegenwoordig?
http://www.firstpost.com/(...)urge-wgc-832503.html

Wat is er dan ingestort?
pi_127334442
quote:
een beetje gevolgd wat de vraag een jaar geleden deed, goudisecht?
  zondag 2 juni 2013 @ 22:10:49 #197
371032 GoedeVraag
pi_127337903
quote:
0s.gif Op zondag 2 juni 2013 21:10 schreef Dinosaur_Sr het volgende:

[..]

een beetje gevolgd wat de vraag een jaar geleden deed, goudisecht?
Als je mij bedoelt:

Nee. Misschien wil je het vertellen?

Ik neem aan dat je de fysieke vraag bedoelt?

En wat had je over monetair belenen van goud?
pi_127338138
quote:
0s.gif Op zondag 2 juni 2013 22:10 schreef GoedeVraag het volgende:

[..]

Als je mij bedoelt:

Nee. Misschien wil je het vertellen?

Ik neem aan dat je de fysieke vraag bedoelt?

En wat had je over monetair belenen van goud?
Ja, natuurljk bedoel ik jou, goudisecht.

Leuk dat gespam en al die wedervragen, maar nee dank je, wij kopen niet aan de deur, en zijn ook niet belangstellend in het zoveelste middelkooppraajte. :)
  zondag 2 juni 2013 @ 22:27:09 #199
371032 GoedeVraag
pi_127338778
quote:
12s.gif Op zondag 2 juni 2013 22:14 schreef Dinosaur_Sr het volgende:

[..]

Ja, natuurljk bedoel ik jou, goudisecht.

Leuk dat gespam en al die wedervragen, maar nee dank je, wij kopen niet aan de deur, en zijn ook niet belangstellend in het zoveelste middelkooppraajte. :)
Je brengt hierboven toch een stelling?

Het enige wat ik doe is dat ik je om een toelichting of bron vraag omdat het me interesseert.

Waarom moet je dat dan zo ontwijken? Kan je niet gewoon aangeven waar je je stelling of idee op baseert?
pi_127339296
quote:
0s.gif Op zondag 2 juni 2013 22:27 schreef GoedeVraag het volgende:

[..]

Je brengt hierboven toch een stelling?

Het enige wat ik doe is dat ik je om een toelichting of bron vraag omdat het me interesseert.

Waarom moet je dat dan zo ontwijken? Kan je niet gewoon aangeven waar je je stelling of idee op baseert?
een paar jaar geleden kon je geen stap in India zetten zonder een reclame van 1 der grootbanken te zien dat goud het enige ter wereld was dat nooit in waarde kon dalen, goudisecht, en die belofte is massaal met geleend geld gekocht aldaar. Dat is echter een dikke zeperd geworden in USD, laat staan in rupees, dus het regent nu margin calls.

Waarom post je niet gewoon onder je orginele user-id?
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')