Wat is de fair-value prijs en waarom?quote:Op maandag 15 april 2013 18:48 schreef piepeloi55 het volgende:
Als goud zijn 'fair-value' prijs weer zou bereiken denk ik dat op dat moment veel betere alternatieven zijn die zichzelf vermeerderen (toch een enorme rendements-component op termijn). Maargoed, ik beschouw goud dan ook als onderdeel van de bubble.
Zelf zou ik goud enkel willen bezitten in tijden van uit de hand lopende inflatie en dan alleen tegen een juiste aankooppprijs (dat moet je dus 'voorzien').
Een exacte fair value is niet toe te kennen door een waarderingsgebrek, echter kan ik me wel vinden in de uitleg van Selang in het betreffende topic.quote:
Ok, dan denken we er hetzelfde over.quote:Op maandag 15 april 2013 20:20 schreef piepeloi55 het volgende:
[..]
Een exacte fair value is niet toe te kennen door een waarderingsgebrek, echter kan ik me wel vinden in de uitleg van Selang in het betreffende topic.
Misshien zit ik er ook wel naast, maar een inflatiegecorrigeerde prijs komt denk ik het dichtst in de buurt. Als je kijkt in de historie geld dat (op termijn) voor meer harde assets, waaronder huizen. Dat is met deze waarderingen geen geliefde constatering, maar wel een feit. Dat wil overigens niet zeggen dat het in de toekomst ook zo zal zijn, maar ik geloof persoonlijk niet in het this time is different mantra.
De gehele discussie is al vaker hier gevoerd, met de meest inzichtgevende in topicreeks 3 (heb je trouwens zelf aan deelgenomen). Hetgene waarvoor o.a. ikzelf, Selang en andere posters voor waarschuwde lijkt zich nu af te spelen (wel fors later, eerlijk is eerlijk al is er geen tijdspanne bij genoemd). Ik ben benieuwd of de andere 'waarschuwingen' die o.a. daar zijn gepost ook binnen afzienbare tijd gaan plaatsvinden.quote:
Dat BTC en goud dalen vind ik niet vreemd. Maar de volatiliteit verrast me altijd weer. Net alsof hele volksstammen al met de vinger bij de verkoopknop zaten.quote:Op maandag 15 april 2013 20:52 schreef arjan1212 het volgende:
Gold Spot (USD)1.354,68-124,12(-8,39%)20:51:18
Wat dat betreft wordt het eind deze week ook heel spannend. In Chicago ligt bijvoorbeeld maar een handelsvoorraad van een dikke 200 ton. Als er donderdag een vertegenwoordiger van de Chinese centrale bank of een Japans pensioenfonds inkopen komt doen vanwege de aangename prijzen, is de CME kapot en kon het in de financiële wereld wel weer eens faillissementen gaan regenen.quote:Op maandag 15 april 2013 18:22 schreef SeLang het volgende:
Dat is dus ook onzin. Als je niet weet hoe je aan fysiek goud kunt komen dan koop je een future en laat leveren op expiratie.
Mij niet eerlijk gezegd. Goud kwam al heel lang nauwelijks van zijn plaats en handelde in een nauwe range. Als zoiets lang duurt dan weet je dat:quote:Op maandag 15 april 2013 21:15 schreef LXIV het volgende:
[..]
Dat BTC en goud dalen vind ik niet vreemd. Maar de volatiliteit verrast me altijd weer. Net alsof hele volksstammen al met de vinger bij de verkoopknop zaten.
Ik kan niet wachtenquote:Op maandag 15 april 2013 21:29 schreef dvr het volgende:
[..]
Wat dat betreft wordt het eind deze week ook heel spannend. In Chicago ligt bijvoorbeeld maar een handelsvoorraad van een dikke 200 ton. Als er donderdag een vertegenwoordiger van de Chinese centrale bank of een Japans pensioenfonds inkopen komt doen vanwege de aangename prijzen, is de CME kapot en kon het in de financiële wereld wel weer eens faillissementen gaan regenen.
Spannende tijden!
Sowieso, want de eerdere gouddips in het recente verleden werden prompt gevolgd door de bijna-ondergang van het bankenstelsel (Lehman, juli 2008) en de beurscrash (september 2008). Je zou haast zeggen.. alle reden om nu gauw wat goud te kopen! :-)
Dat is wel waar, maar wat zou het effect daarna zijn?quote:Op maandag 15 april 2013 21:36 schreef SeLang het volgende:
Maar de CME gaat daar natuurlijk niet aan kapot. Het zijn de traders zelf die moeten leveren. En als je dat niet kunt/ wilt dan sluit je gewoon je contract (met cash).
Tuurlijk, want die kunnen het het geld heel goed gebruiken.quote:Op maandag 15 april 2013 22:04 schreef GoedeVraag het volgende:
[..]
Dat is wel waar, maar wat zou het effect daarna zijn?
Anders gezegd, zou jij je geld naar een bank brengen waar net een 'bankrun' is geweest?
Je opent toch geen spaarrekening? Je sluit een positie. Feitelijk neem je gewoon winst.quote:Op maandag 15 april 2013 22:04 schreef GoedeVraag het volgende:
[..]
Dat is wel waar, maar wat zou het effect daarna zijn?
Anders gezegd, zou jij je geld naar een bank brengen waar net een 'bankrun' is geweest?
Nee, de CME is zelf de counterparty in ieder contract (z. http://www.cmegroup.com/clearing/overview.html). Als ze het goud niet hebben, en niet op heel korte termijn kunnen laten invliegen, kunnen ze het schandaal alleen afkopen door een heel hoge premium bovenop de actuele goudwaarde te bieden en te hopen dat hun slachtoffer daarmee accoord gaat. Zo niet, dan weet de markt dat het goud in de groothandel effectief 'op' is en verandert de markt in een heel prijzige spotmarkt waarin alleen nog contant voor directe levering gehandeld kan worden.quote:Op maandag 15 april 2013 21:36 schreef SeLang het volgende:
Maar de CME gaat daar natuurlijk niet aan kapot. Het zijn de traders zelf die moeten leveren.
Gaat lekker. Mooi dat er eindelijk wat aan het gebeuren is in de markt. Ik ben zeer benieuwd hoe dit gaat aflopen, niet in het minst wie fysiek goud heeft.quote:
Als je lef hebt dan ga je eind van de week je spaarpot leeg makenquote:Op maandag 15 april 2013 22:55 schreef GoedeVraag het volgende:
[..]
Gaat lekker. Mooi dat er eindelijk wat aan het gebeuren is in de markt. Ik ben zeer benieuwd hoe dit gaat aflopen, niet in het minst wie fysiek goud heeft.
Ja, tenzij je dat al een paar jaar terug gedaan hebt.quote:Op maandag 15 april 2013 23:01 schreef michaelmoore het volgende:
[..]
Als je lef hebt dan ga je eind van de week je spaarpot leeg maken
Goud nu 1337, zelfs de koers trollt je nu.quote:Op maandag 15 april 2013 21:41 schreef LXIV het volgende:
Het klapt nu onder de 1350. Gaat wel snel zo. Kan de 1000 binnen 1 week bereikt worden.
Er zal ook vast wel een rebound komen, maar ik blijf er vanaf.
Iets of iemand heeft vrijdag eerst 100.000 kilo en daarna 300.000 kilo goud gedumpt op de Chicago Metals Exchange. Dat is een kwart van de jaarproductie (of bv. 2/3 van de Nederlandse goudreserve, ofwel zo'n 20 miljard dollar aan goud) op één dag. Daarmee heeft hij vanzelfsprekend de prijs sterk omlaag gedreven, en die val had weer tot gevolg dat veel andere bezitters hun goud verkochten om verder verlies te voorkomen of omdat ze het met geleend geld gekocht hadden en tegen hun margeverplichtingen aanliepen. Een zware koersval als deze, waarbij veelgebruikte stoploss waarden doorbroken worden, kan een sneeuwbaleffect van verdere verkopen losmaken.quote:Op dinsdag 16 april 2013 02:25 schreef Moatje13 het volgende:
Maar er is geen duidelijke reden voor deze val?
Er werd iets over Japan genoemd, maar buiten dat is er geen aantoonbare reden?
De CME is wel zelf counterparty maar ze loopt nauwelijks risico vanwege de margeverplichting. Een trader wordt al gedwongen om de positie te sluiten ver voordat de CME in gevaar komt. En een trader die netjes binnen z'n marge zit maar niet fysiek kan of wil leveren aan CME die laat dat wel uit z'n hoofd want er staan hoge boetes op non-compliance. Dan hou je alleen nog over de gevallen waarin iemand het is vergeten of tussentijds is overleden en dergelijke. Dat zijn dan dus particulieren en die hebben geen grote posities.quote:Op maandag 15 april 2013 22:16 schreef dvr het volgende:
[..]
Nee, de CME is zelf de counterparty in ieder contract (z. http://www.cmegroup.com/clearing/overview.html). Als ze het goud niet hebben, en niet op heel korte termijn kunnen laten invliegen, kunnen ze het schandaal alleen afkopen door een heel hoge premium bovenop de actuele goudwaarde te bieden en te hopen dat hun slachtoffer daarmee accoord gaat. Zo niet, dan weet de markt dat het goud in de groothandel effectief 'op' is en verandert de markt in een heel prijzige spotmarkt waarin alleen nog contant voor directe levering gehandeld kan worden.
Er bestaan mooie verhalen over hoe dat in Engeland ooit vreselijk de mist is ingegaan, waarbij de BoE moest bijspringen.quote:Op dinsdag 16 april 2013 08:19 schreef SeLang het volgende:
Neemt niet weg dat het me wel een keer tof lijkt als een grote speculant de CME een keer gaat stress-testen door enkele honderden ton fysiek te laten leveren
Suckerrallyquote:Op dinsdag 16 april 2013 13:03 schreef dvr het volgende:
Vandaag trouwens alweer 4,4% in de plus, gaat lekker
Had jij eigenlijk al bedacht wat je over een paar jaar gaat doen met je aandelen Rabobank N.V.?quote:
Hoe weet jij dat?quote:Op dinsdag 16 april 2013 20:04 schreef dvr het volgende:
[..]
Had jij eigenlijk al bedacht wat je over een paar jaar gaat doen met je aandelen Rabobank N.V.?
quote:Op woensdag 17 april 2013 13:58 schreef SeLang het volgende:
"Gold Wipes $560 Billion From Central Banks... or the same impact a 2% rise in rates would have on the Fed's balance sheet"
Waarom zouden centrale banken het dan op hun balans hebben staan (of zelfs netto-koper zijn)?quote:“If you think about the intrinsic value of gold, there’s not a lot,” Guy Debelle, assistant governor at Australia’s central bank, which owns 79.9 tons, said at a business lunch in Canberra on April 16. “Gold often has a high price because people believe that other people believe that it’s worth a lot. When you describe other markets like that, the word ‘bubble’ gets thrown about.”
quote:The gold price decline is extremely concerning, South Africa Reserve Bank Governor Gill Marcus told reporters in Cape Town yesterday. The bank, which holds 125.1 tons, wont adjust its reserve policy following the slump, Marcus said.
Sri Lankas central bank governor said falling prices are an opportunity for nations to raise gold reserves and that the island will favorably examine buying more. The Bank of Korea said the plunge isnt a big concern because holding the metal is part of a long-term strategy for diversifying currency reserves.
quote:Gold buyers in India, the world’s biggest consumer, are flocking to stores to buy jewelry and coins, betting a selloff that plunged bullion to a two-year low may be overdone.
“My daughter is just six months old, but I think it is never too early to buy gold,” said Sharmila Shirodkar, a 28- year-old housewife, while displaying a new pair of earrings she bought from a store in Mumbai’s Zaveri Bazaar. “I had been asking my husband every day if prices will go down more. I couldn’t wait anymore.”
Dit geeft ook wel zo'n beetje het intelligentie niveau van de gold bugs aan.quote:Op woensdag 17 april 2013 16:46 schreef GoedeVraag het volgende:
In India wordt overigens onverminderd fysiek goud gekocht:
http://www.bloomberg.com/(...)pers-to-bazaars.html
Je begrijpt hopelijk dat er dus exact dezelfde hoeveelheid wordt verkocht? Tegenover elke koper staat immers een verkoper. M.a.w., een dergelijke uitspraak heb je niets aan.quote:Op woensdag 17 april 2013 16:46 schreef GoedeVraag het volgende:
In India wordt overigens onverminderd fysiek goud gekocht:
Ik heb de afgelopen dagen letterlijk geen enkele goudbezitter gezien -geen particulier, geen fonds, geen centrale bank, echt helemaal niemand- die zich druk maakt over de crash. Wel een hoop anderen die een hoop herrie maken over wat voor een klap die arme goudbezitters hebben gehad, of die juist geamuseerd staan te vreugdedansen, maar de goudcommunity zelf deert het niets. Velen vinden het zelfs positief dat de speculanten nu even uit de markt geschud zijn en dat ze nu zelf weer beduidend lager kunnen bijkopen; of ronduit opgetogen omdat deze ontwikkeling een voorbode kan zijn van het instorten van de vermaledijde papiermarkt en daarmee het begin van een astronomische waardestijging (zover is het m.i. nog niet, en ik ben nog niet overtuigd dat er tussen nu en zaterdag niet nóg een klap gaat komen. Als die uitblijft zou maandag wel eens een opvallend hoge stijging kunnen laten zien omdat het gevaar dan geweken lijkt).quote:Op woensdag 17 april 2013 16:43 schreef GoedeVraag het volgende:
Waarom zouden centrale banken het dan op hun balans hebben staan (of zelfs netto-koper zijn)?
Hoezo? Die hoge vraag ondersteunt per definitie de prijzen.quote:Op woensdag 17 april 2013 17:59 schreef SeLang het volgende:
Je begrijpt hopelijk dat er dus exact dezelfde hoeveelheid wordt verkocht? Tegenover elke koper staat immers een verkoper. M.a.w., een dergelijke uitspraak heb je niets aan.
de volumes zijn overigens ook fors lager.quote:Op woensdag 17 april 2013 17:59 schreef SeLang het volgende:
[..]
Je begrijpt hopelijk dat er dus exact dezelfde hoeveelheid wordt verkocht? Tegenover elke koper staat immers een verkoper. M.a.w., een dergelijke uitspraak heb je niets aan.
Wat wel iets zegt is dat de zeer hoge volumes plaatsvinden bij steeds lagere prijzen.
De dalingen gingen met hoge volumes, de recente stijgingen met dalende volumes. Klassiek kenmerk van een downtrend (als je waarde hecht aan TA)quote:Op woensdag 17 april 2013 18:19 schreef Dinosaur_Sr het volgende:
[..]
de volumes zijn overigens ook fors lager.
sorry, ik bedoelde de afzet concreet in Indiaquote:Op woensdag 17 april 2013 18:24 schreef SeLang het volgende:
[..]
De dalingen gingen met hoge volumes, de recente stijgingen met dalende volumes. Klassiek kenmerk van een downtrend (als je waarde hecht aan TA)
Je mag sowieso hopen (en verwachten, als India zich verder ontwikkelt) dat ze die pre-middeleeuwse vrouw-onterende traditie van bruidsschatten langzaamaan uitfaseren.quote:Op woensdag 17 april 2013 18:25 schreef Dinosaur_Sr het volgende:
[..]
sorry, ik bedoelde de afzet concreet in India
oh. maar dat is maar een klein deel van de vraag daar hoor, het meerendeel is speculatief, al dan niet beleend via banken. Het regent margin calls het komende jaar.quote:Op woensdag 17 april 2013 18:55 schreef SeLang het volgende:
[..]
Je mag sowieso hopen (en verwachten, als India zich verder ontwikkelt) dat ze die pre-middeleeuwse vrouw-onterende traditie van bruidsschatten langzaamaan uitfaseren.
Het volume van fysiekgoud is altijd lastig te peilen; moeilijk daar een uitspraak over te doen.quote:Op woensdag 17 april 2013 18:24 schreef SeLang het volgende:
[..]
De dalingen gingen met hoge volumes, de recente stijgingen met dalende volumes. Klassiek kenmerk van een downtrend (als je waarde hecht aan TA)
niet zo lastig in India hoor, tenzij ontwijkend....quote:Op woensdag 17 april 2013 22:10 schreef GoedeVraag het volgende:
[..]
Het volume van fysiekgoud is altijd lastig te peilen; moeilijk daar een uitspraak over te doen.
Overigens is het bij goud vaak zo dat het aanbod krap wordt bij een stijging (een stijgende prijs van goed trekt - al dan niet speculatieve - kopers, terwijl bezitters - in tegenstelling tot bij veel grondstoffen - juist niet verkopen). Bij dalende prijzen is het volume volgens mij wel vaker hoger dan bij een prijsstijging.
Het volume van goudhandel in India niet lastig te peilen?quote:Op woensdag 17 april 2013 22:14 schreef Dinosaur_Sr het volgende:
[..]
niet zo lastig in India hoor, tenzij ontwijkend....
Neequote:Op donderdag 18 april 2013 08:22 schreef GoedeVraag het volgende:
[..]
Het volume van goudhandel in India niet lastig te peilen?
Ik blijf erin en hoop dat je ongelijk hebtquote:Op donderdag 18 april 2013 10:37 schreef SeLang het volgende:
Het is nu wel even klaar denk ik. Ik voorzie een suckerrally richting uitbraak punt. Dat kan weleens je laatste kans worden om nog op een redelijk prijs uit te stappen.
Lijkt alsof je meer weet. Kun je wat zeggen over het volume in Nederland?quote:
En dan? Net als hier de vrouw-en-kind-onterend methode invoeren van 'schat-jij-moet-ook-werken-voor-een-schijntje-en-onze-kinderen-moeten-in-de-crash-want-we-betalen-ons-scheel-voor-een-stapel-stenen-op-een-postzegel' omdat banksters en speculanten een free lunch willen?quote:Op woensdag 17 april 2013 18:55 schreef SeLang het volgende:
Je mag sowieso hopen (en verwachten, als India zich verder ontwikkelt) dat ze die pre-middeleeuwse vrouw-onterende traditie van bruidsschatten langzaamaan uitfaseren.
Je maakt je wel weer onsterfelijk belachelijk door een land aan te halen waar niet alleen mannen, maar ook vrouwen en kinderen moeten werken om niet te verhongeren, als rolmodel voor onze samenleving. Dan zitten er niet een paar draadjes los, maar een hele kabelboom.quote:Op donderdag 18 april 2013 17:14 schreef ComplexConjugate het volgende:
[..]
En dan? Net als hier de vrouw-en-kind-onterend methode invoeren van 'schat-jij-moet-ook-werken-voor-een-schijntje-en-onze-kinderen-moeten-in-de-crash-want-we-betalen-ons-scheel-voor-een-stapel-stenen-op-een-postzegel' omdat banksters en speculanten een free lunch willen?
Goed punt, maar er zijn wel meer zaken (kaste systeem) die daar mogen veranderen. Echter, heeft de inflatie (10+% op jaarbasis tot voor kort) en een gebrek aan vertrouwen in het officiële geld, niet een grote rol in de aantrekkingskracht van goud voor India? Ook een land als Turkije heeft een traditie van goudbezit en ook daar speelt vroegere inflatie een grote rol volgens mij.quote:Op woensdag 17 april 2013 18:55 schreef SeLang het volgende:
[..]
Dan heb ik in ieder geval in 2030 nog voor 1000 dollar aan goud liggen en kan ik daar tegen die tijd nog net een brood voor kopen? Het vertrouwen in het financiële spelletje neemt af met de dag, kijk naar cyprus en kijk naar de opkomst van bitcoin (de ware ideologie erachter en niet het get-rich-quick-spelletje dat iedereen er nu mee aan het spelen is). Onze schulden gaan we (en zeker de VS) nooit meer afbetalen want daarvoor is simpelweg niet eens genoeg geld in omloop. Laten we derivaten nog maar buiten beschouwing laten, die als een tijdbom onder het systeem liggen. De FED is een doodlopende weg ingeslagen door nu eindeloos te printen tegen 0% rente, wat op lange termijn alleen maar kan leiden tot inflatie of zelfs hyperinflatie.quote:en de goudprijs daalt naar 500 u.s dollar en blijft daar dood op zijn gat liggen tot 2030
Stel jij zet je geld op een bankrekening.quote:Op woensdag 24 april 2013 02:14 schreef arjan1212 het volgende:
Stel jij koopt nu goud.
en de goudprijs daalt naar 500 u.s dollar en blijft daar dood op zijn gat liggen tot 2030
Als je het koopt, doe het dan zeker fysiek en in eigen bezit.quote:Op woensdag 24 april 2013 02:11 schreef bravilor01 het volgende:
Het zal wel aan mij liggen hoor, maar met wat ik me zo allemaal ingelezen heb op het web lijkt goud mij best een goede keuze om fysiek te kopen met het oog op de lange termijn. En met lange termijn bedoel ik when the shit hits the fan (again) of wanneer de inflatie door gaat gieren met al dat nepgeld dat erin gesodemieterd word.
Ik heb geen economie gestudeerd, maar ben wel sinds de eurocrisis veel aan het lezen hierover op internet en ik moet bekennen dat ik hierbij geneigd ben de adviezen van de doomdenkers op te volgen
(zerohedge, max keiser, peter schiff en ook willem middelkoop) en een deel van mijn spaarcenten om te gaan zetten in fysieke goudbaren. Wat ik in ieder geval niet meer geloof is elk woord uit de mond van de politici en meneertje bernanke.
Mijn vraag dus, ben ik nu een domme particulier goldbug die erin stinkt of praten deze eerder aangehaald bronnen wel degelijk verstandige taal?
Max Keiser zou er in dit geval niet zover naast hoeven te zitten (wat niet vaak voorkomt).quote:Op donderdag 25 april 2013 10:41 schreef ComplexConjugate het volgende:
Wie verwacht er eigenlijk dat de goudprijs de komende maanden weer gaat dalen?
Max Keiser had wel weer een leuke theorie, deze luide dat de prijs van goud daalt ondanks dat de 'intrinsieke waarde' gewoon stijgt. Hij zou gelijk hebben als we vroeg of laat weer naar een goudstandaard toe zouden gaan.
Een goudrun bedoel je?quote:Op donderdag 25 april 2013 11:05 schreef ComplexConjugate het volgende:
Eigenlijk is er dus sprake van een 'bankrun' in het PM?
Ik zag net dat mijn PM dealer bijna door zijn volledig voorraad heen is. D.w.z. dat PM op allocation isquote:Op donderdag 25 april 2013 11:28 schreef GoedeVraag het volgende:
[..]
Een goudrun bedoel je?
We zullen het merken.
Terwijl je zou verwachten dat de papierprijs rap zou dalen. Wat heb je nou aan een stuk papier als je goud wil hebben?quote:Op donderdag 25 april 2013 12:00 schreef ComplexConjugate het volgende:
Toch gek dat de paper price amper lijkt te fluctueren terwijl fysiek zeer slecht leverbaar is.
Als ik uit eten ga krijg ik nog regelmatig zilveren bestek. Misschien eten centrale bankiers er ook wel mee, maar ze hebben het in elk geval niet in hun kluis liggen.quote:Op donderdag 25 april 2013 12:59 schreef francorex het volgende:
In het wereldje van zilverinvesteerders is de leuze " if you can't hold it you don't own it' gemeengoed.
Mijn opinie, als papieren goud ontkoppeld van fysiek goud zal de oorzaak zijn, een tekort aan fysiek zilver.
Wat wil je ?quote:Op donderdag 25 april 2013 13:35 schreef GoedeVraag het volgende:
[..]
Als ik uit eten ga krijg ik nog regelmatig zilveren bestek. Misschien eten centrale bankiers er ook wel mee, maar ze hebben het in elk geval niet in hun kluis liggen.
Of stiekem wel.......quote:Op donderdag 25 april 2013 13:35 schreef GoedeVraag het volgende:
[..]
Als ik uit eten ga krijg ik nog regelmatig zilveren bestek. Misschien eten centrale bankiers er ook wel mee, maar ze hebben het in elk geval niet in hun kluis liggen.
Ik heb ergens wel gelezen dat men in japan bereid is om $ 500,- boven de spotprijs voor een ounce goud te betalen. Als dit klopt dan kun je denk wel van een disconnect tussen papier en fysiek spreken. Weet iemand of dit waar is?quote:Op vrijdag 26 april 2013 10:37 schreef GoedeVraag het volgende:
De echte disconnect is er trouwens nog niet, momenteel spelen vooral capaciteitsproblemen, schaarste is nog niet echt zichtbaar (tenzij GLD nog veel verder leegloopt):
http://goldchat.blogspot.nl/2013/04/chill-out-dudes.html
Dat betekent dat er oplichters in de fysieke goudmarkt zitten, een dealer die zijn American Eagles voor meer dan 100% over spot probeert te verkopen, terwijl de concurrent dezelfde munten gewoon netjes tegen spot aan verkoopt:quote:Op zaterdag 27 april 2013 05:09 schreef Good_Luck het volgende:
[..]
Ik heb ergens wel gelezen dat men in japan bereid is om $ 500,- boven de spotprijs voor een ounce goud te betalen. Als dit klopt dan kun je denk wel van een disconnect tussen papier en fysiek spreken. Weet iemand of dit waar is?
Dat moeten ze toch zelf weten?quote:Op zaterdag 27 april 2013 10:51 schreef monkyyy het volgende:
[..]
Dat betekent dat er oplichters in de fysieke goudmarkt zitten, een dealer die zijn American Eagles voor meer dan 100% over spot probeert te verkopen, terwijl de concurrent dezelfde munten gewoon netjes tegen spot aan verkoopt:
[ afbeelding ]
Bij Apmex:
[ afbeelding ]
This Is the Kind of Business Behavior That Disgusts Me
Het is op zijn minst misleiding.quote:Op zaterdag 27 april 2013 11:32 schreef monkyyy het volgende:
Oke, dan zijn het geen oplichters.
Oke, er is inderdaad een disconnect tussen papier en fysiek omdat enkelingen hun fysiek tegen absurde prijzen aan onwetende particulieren proberen te verkopen.
Valt mee, iedereen die zilver voor 5eu per troy ounce kocht destijds lacht zich nog steeds suf.quote:Op zondag 28 april 2013 21:42 schreef monkyyy het volgende:
De belasting op fysiek zilver is wel killing.
Je bedoelt iedereen die precies op de bodem kocht?quote:Op maandag 29 april 2013 08:10 schreef TheoddDutchGuy het volgende:
[..]
Valt mee, iedereen die zilver voor 5eu per troy ounce kocht destijds lacht zich nog steeds suf.
Die bodem zat er heel lang in.quote:Op maandag 29 april 2013 08:20 schreef GoedeVraag het volgende:
[..]
Je bedoelt iedereen die precies op de bodem kocht?
Aangezien primitieve volken gek zijn op glimmertjes en beschavingen op fiatgeld is de uitkomst niet moeilijk te voorspellen.quote:
Dan weet jij in elk geval op welke uitkomst je je spaarcentjes kunt zetten. Zit je al lang short op goud?quote:Op woensdag 8 mei 2013 16:44 schreef rsfxrs020 het volgende:
[..]
Aangezien primitieve volken gek zijn op glimmertjes en beschavingen op fiatgeld is de uitkomst niet moeilijk te voorspellen.
Hoe zit het eigenlijk met centrale bankiers van 'beschavingen'? In de VS hebben ze voor zo'n 8000 ton aan goud liggen, in Europa nog meer. Behoren ze misschien tot de 'primitive volkeren'?quote:Op woensdag 8 mei 2013 16:44 schreef rsfxrs020 het volgende:
[..]
Aangezien primitieve volken gek zijn op glimmertjes en beschavingen op fiatgeld is de uitkomst niet moeilijk te voorspellen.
Vraag maar aan een Zimbabwaan wat hij liever heeft: een glimmertje of een kruiwagen vol fiat?quote:Op woensdag 8 mei 2013 16:44 schreef rsfxrs020 het volgende:
[..]
Heb je daar een bron bij?quote:Op zondag 2 juni 2013 19:05 schreef Dinosaur_Sr het volgende:
overigens is de vraag in India ingestort, houden ze daar meer van papier tegenwoordig? Zou kunnen aangezien het meeste 'goud' monetair beleend is, en nu 'vrijkomt', nu de mythe van altijd stijgende goudprijzen (onder het motto goudisecht) genadeloos doorgeprikt is
http://www.firstpost.com/(...)urge-wgc-832503.htmlquote:Op zondag 2 juni 2013 19:05 schreef Dinosaur_Sr het volgende:
[sub]overigens is de vraag in India ingestort, houden ze daar meer van papier tegenwoordig?
een beetje gevolgd wat de vraag een jaar geleden deed, goudisecht?quote:Op zondag 2 juni 2013 20:48 schreef GoedeVraag het volgende:
[..]
http://www.firstpost.com/(...)urge-wgc-832503.html
Wat is er dan ingestort?
Als je mij bedoelt:quote:Op zondag 2 juni 2013 21:10 schreef Dinosaur_Sr het volgende:
[..]
een beetje gevolgd wat de vraag een jaar geleden deed, goudisecht?
Ja, natuurljk bedoel ik jou, goudisecht.quote:Op zondag 2 juni 2013 22:10 schreef GoedeVraag het volgende:
[..]
Als je mij bedoelt:
Nee. Misschien wil je het vertellen?
Ik neem aan dat je de fysieke vraag bedoelt?
En wat had je over monetair belenen van goud?
Je brengt hierboven toch een stelling?quote:Op zondag 2 juni 2013 22:14 schreef Dinosaur_Sr het volgende:
[..]
Ja, natuurljk bedoel ik jou, goudisecht.
Leuk dat gespam en al die wedervragen, maar nee dank je, wij kopen niet aan de deur, en zijn ook niet belangstellend in het zoveelste middelkooppraajte.
een paar jaar geleden kon je geen stap in India zetten zonder een reclame van 1 der grootbanken te zien dat goud het enige ter wereld was dat nooit in waarde kon dalen, goudisecht, en die belofte is massaal met geleend geld gekocht aldaar. Dat is echter een dikke zeperd geworden in USD, laat staan in rupees, dus het regent nu margin calls.quote:Op zondag 2 juni 2013 22:27 schreef GoedeVraag het volgende:
[..]
Je brengt hierboven toch een stelling?
Het enige wat ik doe is dat ik je om een toelichting of bron vraag omdat het me interesseert.
Waarom moet je dat dan zo ontwijken? Kan je niet gewoon aangeven waar je je stelling of idee op baseert?
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |