abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_125319679
graag verwijderen
  maandag 15 april 2013 @ 20:05:39 #102
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_125323322
quote:
0s.gif Op maandag 15 april 2013 18:48 schreef piepeloi55 het volgende:
Als goud zijn 'fair-value' prijs weer zou bereiken denk ik dat op dat moment veel betere alternatieven zijn die zichzelf vermeerderen (toch een enorme rendements-component op termijn). Maargoed, ik beschouw goud dan ook als onderdeel van de bubble.

Zelf zou ik goud enkel willen bezitten in tijden van uit de hand lopende inflatie en dan alleen tegen een juiste aankooppprijs (dat moet je dus 'voorzien').
Wat is de fair-value prijs en waarom?
The End Times are wild
pi_125324121
quote:
0s.gif Op maandag 15 april 2013 20:05 schreef LXIV het volgende:
Wat is de fair-value prijs en waarom?
Een exacte fair value is niet toe te kennen door een waarderingsgebrek, echter kan ik me wel vinden in de uitleg van Selang in het betreffende topic.

Misshien zit ik er ook wel naast, maar een inflatiegecorrigeerde prijs komt denk ik het dichtst in de buurt. Als je kijkt in de historie geld dat (op termijn) voor meer harde assets, waaronder huizen. Dat is met deze waarderingen geen geliefde constatering, maar wel een feit. Dat wil overigens niet zeggen dat het in de toekomst ook zo zal zijn, maar ik geloof persoonlijk niet in het this time is different mantra.
  maandag 15 april 2013 @ 20:20:30 #104
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_125324137
quote:
1s.gif Op maandag 15 april 2013 20:20 schreef piepeloi55 het volgende:

[..]

Een exacte fair value is niet toe te kennen door een waarderingsgebrek, echter kan ik me wel vinden in de uitleg van Selang in het betreffende topic.

Misshien zit ik er ook wel naast, maar een inflatiegecorrigeerde prijs komt denk ik het dichtst in de buurt. Als je kijkt in de historie geld dat (op termijn) voor meer harde assets, waaronder huizen. Dat is met deze waarderingen geen geliefde constatering, maar wel een feit. Dat wil overigens niet zeggen dat het in de toekomst ook zo zal zijn, maar ik geloof persoonlijk niet in het this time is different mantra.
Ok, dan denken we er hetzelfde over.
The End Times are wild
pi_125325209
quote:
0s.gif Op maandag 15 april 2013 20:20 schreef LXIV het volgende:
Ok, dan denken we er hetzelfde over.
De gehele discussie is al vaker hier gevoerd, met de meest inzichtgevende in topicreeks 3 (heb je trouwens zelf aan deelgenomen). Hetgene waarvoor o.a. ikzelf, Selang en andere posters voor waarschuwde lijkt zich nu af te spelen (wel fors later, eerlijk is eerlijk al is er geen tijdspanne bij genoemd). Ik ben benieuwd of de andere 'waarschuwingen' die o.a. daar zijn gepost ook binnen afzienbare tijd gaan plaatsvinden.
pi_125325899
Gold Spot (USD)1.354,68-124,12(-8,39%)20:51:18
  maandag 15 april 2013 @ 21:15:07 #107
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_125327319
quote:
0s.gif Op maandag 15 april 2013 20:52 schreef arjan1212 het volgende:
Gold Spot (USD)1.354,68-124,12(-8,39%)20:51:18
Dat BTC en goud dalen vind ik niet vreemd. Maar de volatiliteit verrast me altijd weer. Net alsof hele volksstammen al met de vinger bij de verkoopknop zaten.
The End Times are wild
pi_125328352
quote:
0s.gif Op maandag 15 april 2013 18:22 schreef SeLang het volgende:

Dat is dus ook onzin. Als je niet weet hoe je aan fysiek goud kunt komen dan koop je een future en laat leveren op expiratie.
Wat dat betreft wordt het eind deze week ook heel spannend. In Chicago ligt bijvoorbeeld maar een handelsvoorraad van een dikke 200 ton. Als er donderdag een vertegenwoordiger van de Chinese centrale bank of een Japans pensioenfonds inkopen komt doen vanwege de aangename prijzen, is de CME kapot en kon het in de financiële wereld wel weer eens faillissementen gaan regenen.

Spannende tijden! :7

Sowieso, want de eerdere gouddips in het recente verleden werden prompt gevolgd door de bijna-ondergang van het bankenstelsel (Lehman, juli 2008) en de beurscrash (september 2008). Je zou haast zeggen.. alle reden om nu gauw wat goud te kopen! :-)
  maandag 15 april 2013 @ 21:30:34 #109
78918 SeLang
Black swans matter
pi_125328435
quote:
0s.gif Op maandag 15 april 2013 21:15 schreef LXIV het volgende:

[..]

Dat BTC en goud dalen vind ik niet vreemd. Maar de volatiliteit verrast me altijd weer. Net alsof hele volksstammen al met de vinger bij de verkoopknop zaten.
Mij niet eerlijk gezegd. Goud kwam al heel lang nauwelijks van zijn plaats en handelde in een nauwe range. Als zoiets lang duurt dan weet je dat:

1) Veel traders teveel leverage hebben

2) Er massaal trades moeten worden teruggedraaid als die range wordt verlaten

Die combinatie geeft de reactie die we gezien hebben.

Het eerste risico (teveel leverage door lage volatiliteit) zien we momenteel ook bij aandelen, dus hou daar rekening mee als je een positie hebt. Alleen is er bij aandelen momenteel geen duidelijk level waarop iedereen de verkoopknop tegelijkertijd indrukt omdat je een geleidelijke stijging hebt. Bij goud was er wel duidelijk een level waarbij iedereen opeens tegelijkertijd eruit wil of moet (door margincalls).
"If you want to make God laugh, tell him about your plans"
Mijn reisverslagen
  maandag 15 april 2013 @ 21:36:00 #110
78918 SeLang
Black swans matter
pi_125328799
quote:
0s.gif Op maandag 15 april 2013 21:29 schreef dvr het volgende:

[..]

Wat dat betreft wordt het eind deze week ook heel spannend. In Chicago ligt bijvoorbeeld maar een handelsvoorraad van een dikke 200 ton. Als er donderdag een vertegenwoordiger van de Chinese centrale bank of een Japans pensioenfonds inkopen komt doen vanwege de aangename prijzen, is de CME kapot en kon het in de financiële wereld wel weer eens faillissementen gaan regenen.

Spannende tijden! :7

Sowieso, want de eerdere gouddips in het recente verleden werden prompt gevolgd door de bijna-ondergang van het bankenstelsel (Lehman, juli 2008) en de beurscrash (september 2008). Je zou haast zeggen.. alle reden om nu gauw wat goud te kopen! :-)
Ik kan niet wachten :P

Maar de CME gaat daar natuurlijk niet aan kapot. Het zijn de traders zelf die moeten leveren. En als je dat niet kunt/ wilt dan sluit je gewoon je contract (met cash). Ik verwacht dus niet dat er veel spectaculairs gebeurt om een dergelijke reden.
Mijn reisverslagen
  maandag 15 april 2013 @ 21:41:11 #111
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_125329141
Het klapt nu onder de 1350. Gaat wel snel zo. Kan de 1000 binnen 1 week bereikt worden.
Er zal ook vast wel een rebound komen, maar ik blijf er vanaf.
The End Times are wild
  maandag 15 april 2013 @ 22:04:08 #112
371032 GoedeVraag
Het begint met een vraag.
pi_125330761
quote:
0s.gif Op maandag 15 april 2013 21:36 schreef SeLang het volgende:

Maar de CME gaat daar natuurlijk niet aan kapot. Het zijn de traders zelf die moeten leveren. En als je dat niet kunt/ wilt dan sluit je gewoon je contract (met cash).
Dat is wel waar, maar wat zou het effect daarna zijn?

Anders gezegd, zou jij je geld naar een bank brengen waar net een 'bankrun' is geweest?
pi_125330914
quote:
0s.gif Op maandag 15 april 2013 22:04 schreef GoedeVraag het volgende:

[..]

Anders gezegd, zou jij je geld naar een bank brengen waar net een 'bankrun' is geweest?
Tuurlijk, want die kunnen het het geld heel goed gebruiken.
  maandag 15 april 2013 @ 22:07:56 #114
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_125330978
quote:
0s.gif Op maandag 15 april 2013 22:04 schreef GoedeVraag het volgende:

[..]

Je opent toch geen spaarrekening? Je sluit een positie. Feitelijk neem je gewoon winst.
The End Times are wild
pi_125331461
quote:
0s.gif Op maandag 15 april 2013 21:36 schreef SeLang het volgende:

Maar de CME gaat daar natuurlijk niet aan kapot. Het zijn de traders zelf die moeten leveren.
Nee, de CME is zelf de counterparty in ieder contract (z. http://www.cmegroup.com/clearing/overview.html). Als ze het goud niet hebben, en niet op heel korte termijn kunnen laten invliegen, kunnen ze het schandaal alleen afkopen door een heel hoge premium bovenop de actuele goudwaarde te bieden en te hopen dat hun slachtoffer daarmee accoord gaat. Zo niet, dan weet de markt dat het goud in de groothandel effectief 'op' is en verandert de markt in een heel prijzige spotmarkt waarin alleen nog contant voor directe levering gehandeld kan worden.
  maandag 15 april 2013 @ 22:21:10 #116
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_125331783
1340
The End Times are wild
  maandag 15 april 2013 @ 22:55:02 #117
371032 GoedeVraag
pi_125334043
quote:
0s.gif Op maandag 15 april 2013 22:21 schreef LXIV het volgende:
1340
Gaat lekker. Mooi dat er eindelijk wat aan het gebeuren is in de markt. Ik ben zeer benieuwd hoe dit gaat aflopen, niet in het minst wie fysiek goud heeft.
  maandag 15 april 2013 @ 23:01:54 #118
323876 michaelmoore
I want to live a hundred years
pi_125334542
quote:
0s.gif Op maandag 15 april 2013 22:55 schreef GoedeVraag het volgende:

[..]

Gaat lekker. Mooi dat er eindelijk wat aan het gebeuren is in de markt. Ik ben zeer benieuwd hoe dit gaat aflopen, niet in het minst wie fysiek goud heeft.
Als je lef hebt dan ga je eind van de week je spaarpot leeg maken
Er gaat niets boven lekker in de zon zitten in de achtertuin met een heel koud glas bier , als je al 72 jaar bent en nog gezond, laat ze maar lachen de sukkels
  maandag 15 april 2013 @ 23:43:45 #119
371032 GoedeVraag
pi_125337004
quote:
0s.gif Op maandag 15 april 2013 23:01 schreef michaelmoore het volgende:

[..]

Als je lef hebt dan ga je eind van de week je spaarpot leeg maken
Ja, tenzij je dat al een paar jaar terug gedaan hebt.
pi_125341356
quote:
0s.gif Op maandag 15 april 2013 21:41 schreef LXIV het volgende:
Het klapt nu onder de 1350. Gaat wel snel zo. Kan de 1000 binnen 1 week bereikt worden.
Er zal ook vast wel een rebound komen, maar ik blijf er vanaf.
Goud nu 1337, zelfs de koers trollt je nu.
pi_125341377
Maar er is geen duidelijke reden voor deze val?
Er werd iets over Japan genoemd, maar buiten dat is er geen aantoonbare reden?
pi_125341716
quote:
0s.gif Op dinsdag 16 april 2013 02:25 schreef Moatje13 het volgende:
Maar er is geen duidelijke reden voor deze val?
Er werd iets over Japan genoemd, maar buiten dat is er geen aantoonbare reden?
Iets of iemand heeft vrijdag eerst 100.000 kilo en daarna 300.000 kilo goud gedumpt op de Chicago Metals Exchange. Dat is een kwart van de jaarproductie (of bv. 2/3 van de Nederlandse goudreserve, ofwel zo'n 20 miljard dollar aan goud) op één dag. Daarmee heeft hij vanzelfsprekend de prijs sterk omlaag gedreven, en die val had weer tot gevolg dat veel andere bezitters hun goud verkochten om verder verlies te voorkomen of omdat ze het met geleend geld gekocht hadden en tegen hun margeverplichtingen aanliepen. Een zware koersval als deze, waarbij veelgebruikte stoploss waarden doorbroken worden, kan een sneeuwbaleffect van verdere verkopen losmaken.

Maar waarom iemand zoveel haast had om zoveel goud te verkopen (en daarmee de opbrengst zelf sterk te verminderen) is onbekend. De meest plausibele uitleg is dat een grote financiële instelling op stel en sprong een hoop geld moest vrijmaken om aan verplichtingen te kunnen voldoen. Dat zou kunnen samenhangen met de verkoopgolf van Japanse bonds, maar tussen banken, verzekeraars e.d. zijn verplichtingen van tientallen miljarden niet ongebruikelijk dus het kan net zo goed iets anders zijn geweest. In ieder geval was de nood hoog, anders hadden ze het wel gespreid verkocht of onderhands zonder de prijs zo omlaag te drijven.

Een andere verklaring, meer uit de conspiracy-hoek, is dat er weer black swans aan zitten te komen (bv grote bankfaillissementen) en dat de monetaire autoriteiten goud de pas hebben willen afsnijden door het deze zware slag toe te brengen -- zodat wie dadelijk als gevolg van zo'n gebeurtenis met zijn kapitaal wil vluchten, het in ieder geval niet aan het bankenstelsel onttrekt door er goud van te kopen.
  dinsdag 16 april 2013 @ 08:19:02 #123
78918 SeLang
Black swans matter
pi_125342511
quote:
0s.gif Op maandag 15 april 2013 22:16 schreef dvr het volgende:

[..]

Nee, de CME is zelf de counterparty in ieder contract (z. http://www.cmegroup.com/clearing/overview.html). Als ze het goud niet hebben, en niet op heel korte termijn kunnen laten invliegen, kunnen ze het schandaal alleen afkopen door een heel hoge premium bovenop de actuele goudwaarde te bieden en te hopen dat hun slachtoffer daarmee accoord gaat. Zo niet, dan weet de markt dat het goud in de groothandel effectief 'op' is en verandert de markt in een heel prijzige spotmarkt waarin alleen nog contant voor directe levering gehandeld kan worden.
De CME is wel zelf counterparty maar ze loopt nauwelijks risico vanwege de margeverplichting. Een trader wordt al gedwongen om de positie te sluiten ver voordat de CME in gevaar komt. En een trader die netjes binnen z'n marge zit maar niet fysiek kan of wil leveren aan CME die laat dat wel uit z'n hoofd want er staan hoge boetes op non-compliance. Dan hou je alleen nog over de gevallen waarin iemand het is vergeten of tussentijds is overleden en dergelijke. Dat zijn dan dus particulieren en die hebben geen grote posities.

Neemt niet weg dat het me wel een keer tof lijkt als een grote speculant de CME een keer gaat stress-testen door enkele honderden ton fysiek te laten leveren >:)
Mijn reisverslagen
pi_125349875
quote:
0s.gif Op dinsdag 16 april 2013 08:19 schreef SeLang het volgende:

Neemt niet weg dat het me wel een keer tof lijkt als een grote speculant de CME een keer gaat stress-testen door enkele honderden ton fysiek te laten leveren >:)
Er bestaan mooie verhalen over hoe dat in Engeland ooit vreselijk de mist is ingegaan, waarbij de BoE moest bijspringen.

Vandaag trouwens alweer 4,4% in de plus, gaat lekker :7
  dinsdag 16 april 2013 @ 19:11:23 #125
78918 SeLang
Black swans matter
pi_125364160
quote:
0s.gif Op dinsdag 16 april 2013 13:03 schreef dvr het volgende:

Vandaag trouwens alweer 4,4% in de plus, gaat lekker :7
Suckerrally
Mijn reisverslagen
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo