Komt die onzin weer... 1 JSF kost hetzelfde als een middagje zorg... Heel defensie kost minder dan 5% van de zorgkosten.quote:Op donderdag 14 maart 2013 08:30 schreef Purplesparks het volgende:
'Zolang die de JSF bs will blijven doorzetten wel ja.

Ongeveer 1300 euro netto per maand is gewoon het wettelijk minimumloon hoor.quote:Op donderdag 14 maart 2013 08:32 schreef raptorix het volgende:
Met een inkomen van 1300 kun je beter geen gezin nemen, overigens wat voor tokkie moet je zijn om 1300 euro per maand aan inkomen te hebben![]()
![]()
![]()
Overigens zijn juist de lage inkomens relatief gespaard, zelf heb ik een hoog midden inkomen zonder gezin, je moest eens weten wat ik er de laatste jaren op achteruit ben gegaan.

Wel als ze ook nog eens een gezin stichten en vrouw ook niet werkt.quote:Op donderdag 14 maart 2013 08:43 schreef Tomatenboer het volgende:
[..]
Ongeveer 1300 euro netto per maand is gewoon het wettelijk minimumloon hoor.
Dus volgens jou is iedereen die het wettelijk minimumloon verdient meteen een tokkie?
Dat zijn massa's mensen die weliswaar geen hooggeschoold werk verrichten, maar wel belangrijk werk in de transport- en logistiek, thuiszorg, taxibranche, postbranche, fabrieken, winkels enz.

Dan ben je een beetje simpel van geest.quote:Op donderdag 14 maart 2013 08:44 schreef raptorix het volgende:
[..]
Wel als ze ook nog eens een gezin stichten en vrouw ook niet werkt.

Tokkie moet je niet te letterlijk nemen, maar je weet ook wel dat het anders is, een hoop mensen met een slecht inkomen hebben dat omdat ze geen opleiding hebben afgemaakt, te vroeg kinderen nemen zonder de consequenties te overzien, vaak gaan ze ook nog dure leningen aan waardoor de overheid later weer mag bijspringen.quote:Op donderdag 14 maart 2013 08:48 schreef Tomatenboer het volgende:
[..]
Dan ben je een beetje simpel van geest.
Met zo'n inkomen zou ik ook wensen dat mijn partner zou werken overigens, maar goed die keuze is voor ieder voor zich. Kinderen kunnen er ook gekomen zijn voordat men in inkomen daalde bijvoorbeeld. Maar met een dergelijk inkomen zou ik inderdaad evenmin aan kinderen beginnen.
Maar het begrip tokkie zegt wat mij betreft meer over de (asociale) leefwijze van een persoon dan over zijn of haar inkomen.

1 jsf, maybe. Totale hoeveelheden aan jsf's waarbij de prijs de afgelopen jaren steeds verder wordt opgehoogd is niet niks. Daarnaast gaat het om het principe dat ze overal op bezuinigen massaal maar toch jsf gedoe blijven doorzetten. En wat als er nou een Russisch vliegtuig over de Noordzee vliegt, of we nou die 2e hands jsf koekblikken hebben of niet, ik ga er niet vanuit dat Nederland al het lef heeft om een Russisch vliegtuig durft neer te halen.quote:Op donderdag 14 maart 2013 08:43 schreef RemcoDelft het volgende:
[..]
Komt die onzin weer... 1 JSF kost hetzelfde als een middagje zorg... Heel defensie kost minder dan 5% van de zorgkosten.
En vertel eens, als er stront aan de knikker is, wil jij rolstoelers inzetten of een squadron jachtvliegtuigen gebruiken? Als Poetin bijvoorbeeld weer eens laat zien hoe groot-ie is door met bommenwerpers (met kernkoppen?!) over de Noordzee te vliegen?

Maar dit is het toch! Hoe kan je verwachten van anderen dat ze voor jou keuzes gaan betalen?!?!quote:Op donderdag 14 maart 2013 08:48 schreef Tomatenboer het volgende:
[..]
Dan ben je een beetje simpel van geest.
Met zo'n inkomen zou ik ook wensen dat mijn partner zou werken overigens, maar goed die keuze moet ieder voor zichzelf nemen.

Bezuinigden ze maar, graag!quote:Op donderdag 14 maart 2013 08:50 schreef Purplesparks het volgende:
[..]
1 jsf, maybe. Totale hoeveelheden aan jsf's waarbij de prijs de afgelopen jaren steeds verder wordt opgehoogd is niet niks. Daarnaast gaat het om het principe dat ze overal op bezuinigen massaal maar toch jsf gedoe blijven doorzetten. En wat als er nou een Russisch vliegtuig over de Noordzee vliegt, of we nou die 2e hands jsf koekblikken hebben of niet, ik ga er niet vanuit dat Nederland al het lef heeft om een Russisch vliegtuig durft neer te halen.

Aan de ene kant ben ik het hier wel mee eens, als je het niet kan betalen een gezin te stichten, dan zou je denken dat niemand dit dan zou doen.quote:Op donderdag 14 maart 2013 08:44 schreef raptorix het volgende:
[..]
Wel als ze ook nog eens een gezin stichten en vrouw ook niet werkt.

Dit. Ook alleenstaand en midden tot hoog inkomen.quote:Op donderdag 14 maart 2013 08:32 schreef raptorix het volgende:
Met een inkomen van 1300 kun je beter geen gezin nemen, overigens wat voor tokkie moet je zijn om 1300 euro per maand aan inkomen te hebben![]()
![]()
![]()
Overigens zijn juist de lage inkomens relatief gespaard, zelf heb ik een hoog midden inkomen zonder gezin, je moest eens weten wat ik er de laatste jaren op achteruit ben gegaan.

Dit is erg kortzichtig. Er zijn meer dan genoeg mensen die simpelweg niet beter kunnen qua opleidingsniveau en veroordeeld zijn daardoor tot laag betaalde banen. Ok, so shit happens, maar als die mensen ontslagen worden, hebben ze dus al snel het wettelijk minimum aan WW. En nee, die mensen gaan heus niet allemaal leningen aanquote:Op donderdag 14 maart 2013 08:49 schreef raptorix het volgende:
[..]
Tokkie moet je niet te letterlijk nemen, maar je weet ook wel dat het anders is, een hoop mensen met een slecht inkomen hebben dat omdat ze geen opleiding hebben afgemaakt, te vroeg kinderen nemen zonder de consequenties te overzien, vaak gaan ze ook nog dure leningen aan waardoor de overheid later weer mag bijspringen.

En dan hebben we het nog niet eens over de enorme kindersubsidie die er in Nederland word uitgedeeld, kinderopvang? Baas moet meebetalen. Zwanger, prima joh, we betalen je wel lekker terwijl jij loopt uit te puffen. Ga maar door met die flauwekul.quote:Op donderdag 14 maart 2013 08:56 schreef BrandX het volgende:
[..]
Dit. Ook alleenstaand en midden tot hoog inkomen.
Hoewel ik gelukkig verder niet mag klagen als ik sommige mensen zie, ben ik wel de doelgroep die elke keer de 100% voor de kiezen krijgt. In het begin dnek ik nog: naja, ok, ik kan het lijen. Maar inmiddels denk ik : ja hallo, ik werk me de pleuris voor mijn centen, en elke keer krijg ik de grootste klap van de regeling voor mijn kiezen. En ben het zo langzamerhand dus wel een beetje zat. Mede omdat het er steeds meer op begint te lijken dat al het pensioen wat ik bij elkaar gewerkt hebt, straks verdwenen zal zijn in de huidige put. Ik lever nu dus het meeste in, en krijg er straks niets meer voor terug, waar de ouderen die dik hebben gecashed (ja ja niet allemaal) mijn pesioen krijgen.

Wees maar gerust er komt nog wel een hele dikke dip.quote:Op donderdag 14 maart 2013 08:56 schreef BrandX het volgende:
[..]
Hoewel ik gelukkig verder niet mag klagen als ik sommige mensen zie, ben ik wel de doelgroep die elke keer de 100% voor de kiezen krijgt. In het begin dnek ik nog: naja, ok, ik kan het lijen. Maar inmiddels denk ik : ja hallo, ik werk me de pleuris voor mijn centen, en elke keer krijg ik de grootste klap van de regeling voor mijn kiezen. En ben het zo langzamerhand dus wel een beetje zat. Mede omdat het er steeds meer op begint te lijken dat al het pensioen wat ik bij elkaar gewerkt hebt, straks verdwenen zal zijn in de huidige put. Ik lever nu dus het meeste in, en krijg er straks niets meer voor terug, waar de ouderen die dik hebben gecashed (ja ja niet allemaal) mijn pesioen krijgen.

Nou hey, dan hebben we het al over 2 weken zorguitgaven! Voor een vloot hypermoderne jachtvliegtuigen die weer tientallen jaren meegaan!quote:Op donderdag 14 maart 2013 08:50 schreef Purplesparks het volgende:
1 jsf, maybe. Totale hoeveelheden aan jsf's waarbij de prijs de afgelopen jaren steeds verder wordt opgehoogd is niet niks.

Uiteraard is dat zo, maar als je kijkt naar het aantal schoolverlaters die zonder enige vorm van opleiding hun volwassen leven starten dan hou je je hart vast.quote:Op donderdag 14 maart 2013 08:58 schreef BrandX het volgende:
[..]
Dit is erg kortzichtig. Er zijn meer dan genoeg mensen die simpelweg niet beter kunnen qua opleidingsniveau en veroordeeld zijn daardoor tot laag betaalde banen. Ok, so shit happens, maar als die mensen ontslagen worden, hebben ze dus al snel het wettelijk minimum aan WW. En nee, die mensen gaan heus niet allemaal leningen aan

dat weet ik, daarom dat ik enorm blij ben in de huidige economie met mijn 99% baanzekerheid. Zolang ik gewoon normaal functioneer hoef ik me gelukkig geen zorgen te maken over mijn baan.quote:Op donderdag 14 maart 2013 08:58 schreef imanidiot het volgende:
[..]
Wees maar gerust er komt nog wel een hele dikke dip.

Kijk dat heb ik nou ook ik wacht nu gewoon op de gigantische faal.quote:Op donderdag 14 maart 2013 09:00 schreef BrandX het volgende:
[..]
dat weet ik, daarom dat ik enorm blij ben in de huidige economie met mijn 99% baanzekerheid. Zolang ik gewoon normaal functioneer hoef ik me gelukkig geen zorgen te maken over mijn baan.

Die dingen kosten gemiddeld 60 miljoen per stuk, wou je beweren dat we gemiddeld dat bedrag per middag uitgeven aan de zorg?quote:Op donderdag 14 maart 2013 08:58 schreef RemcoDelft het volgende:
[..]
Nou hey, dan hebben we het al over 2 weken zorguitgaven! Voor een vloot hypermoderne jachtvliegtuigen die weer tientallen jaren meegaan!
Face it: de zorg is de grootste kostenpost van het land, en daar durft/wil men geen enkele discussie over. Studenten worden nu afgebroken zodat zorg nu mogelijk blijft. Wat denk je dat dat op lange termijn doet?

Dit ja. Intussen beginnen de verhogingen wel erg irritant te worden en krijg je intussen wel het idee "waar doe ik het voor" Alles mag je direct weer inleveren, als je meer verdient dan 1 keer modaal krijg je een huurverhoging voor je kiezen, pensioen bestaat dalijk niet meer maar je mag er wél dik voor betalen etc.quote:Op donderdag 14 maart 2013 08:56 schreef BrandX het volgende:
[..]

90 miljard (2011) per jaar, geeft 246 miljoen per dag.quote:Op donderdag 14 maart 2013 09:09 schreef Purplesparks het volgende:
[..]
Die dingen kosten gemiddeld 60 miljoen per stuk, wou je beweren dat we gemiddeld dat bedrag per middag uitgeven aan de zorg?

mjah vroeger was het niet anders en dat mag geen probleem zijn gezien de hoeveelheid LBO-MBO banen er eigenlijk zijn.quote:Op donderdag 14 maart 2013 09:00 schreef raptorix het volgende:
[..]
Uiteraard is dat zo, maar als je kijkt naar het aantal schoolverlaters die zonder enige vorm van opleiding hun volwassen leven starten dan hou je je hart vast.

Het probleem is dat die vroeger gewoon "de fabriek" in gingen zoals me vader dat zei. Echter voor industrieel werk zijn steeds minder mensen nodig, en die mensen die daar nodig zijn hebben meer skills nodig. Daarnaast is veel van dat werk simpelweg verplaatst of overbodig geworden door moderne ontwikkelingen.quote:Op donderdag 14 maart 2013 09:14 schreef BrandX het volgende:
[..]
mjah vroeger was het niet anders en dat mag geen probleem zijn gezien de hoeveelheid max MBO banen er eigenlijk zijn.
Echter: iedereen wordt geforceerd as ut ff kan het hbo in gepropt met de boodschap van huis uit en school: ja je moet wel manager worden hoor!
En laat nou net een hele hoop van dat spul wat daarmee van school komt dat gewoon niet aankunnen, maar wel vinden dat ze een dure bak onder de kont moeten hebben en een groot huis, terwijl ze net 25-30 zijn. Daar waar men vroeger 10-15 jaar voor moest werken....
Dat is het spul wat echt in de problemen komt. De arme mensen kunnen doorgaans veel beter met geld om gaan en kennen veel beter de waarde van spullen.

Grofweg zo'n 80 miljard per jaar. Dus zo'n 200 miljoen per dag.quote:Op donderdag 14 maart 2013 09:09 schreef Purplesparks het volgende:
[..]
Die dingen kosten gemiddeld 60 miljoen per stuk, wou je beweren dat we gemiddeld dat bedrag per middag uitgeven aan de zorg?

Mwoa... het kan niet vaak genoeg genoemd worden.In tien jaar is dat bijna verdubbeld! (2001: 52,5 miljard)quote:Op donderdag 14 maart 2013 09:16 schreef CafeRoker het volgende:
[..]
Grofweg zo'n 80 miljard per jaar. Dus zo'n 200 miljoen per dag.
http://www.rijksoverheid.(...)gankelijke-zorg.html
edit: spuit 11

Flauwekul, je kunt het geld prima lenen, zeker in combinatie met een bijbaantje is dat prima te doen.quote:Op donderdag 14 maart 2013 09:18 schreef _Dizzy_ het volgende:
Het word nu wel steeds moeilijker gemaakt om te studeren, ook al zou je het met gemak aankunnen. Als pa en ma ook geen centen hebben kun je maar moeilijk HBO en Uni doen zonder is een diep financieel gat te komen.

Maar hoe duur zou alles zijn als al die mensen een hoger inkomen hadden?quote:Op donderdag 14 maart 2013 08:49 schreef raptorix het volgende:
[..]
Tokkie moet je niet te letterlijk nemen, maar je weet ook wel dat het anders is, een hoop mensen met een slecht inkomen hebben dat omdat ze geen opleiding hebben afgemaakt, te vroeg kinderen nemen zonder de consequenties te overzien, vaak gaan ze ook nog dure leningen aan waardoor de overheid later weer mag bijspringen.

Er is anders een groot tekort aan LBO en MBO niveau mensen. Nu vooral technisch, maar dat tekort groeit alleen maar, en dan in vele andere takken van sport.quote:Op donderdag 14 maart 2013 09:16 schreef raptorix het volgende:
[..]
Het probleem is dat die vroeger gewoon "de fabriek" in gingen zoals me vader dat zei. Echter voor industrieel werk zijn steeds minder mensen nodig, en die mensen die daar nodig zijn hebben meer skills nodig. Daarnaast is veel van dat werk simpelweg verplaatst of overbodig geworden door moderne ontwikkelingen.

Dat valt opzich mee, dat zou in een geisoleerde situatie wel kloppen, maar omdat grenzen niet dicht zijn niet, wij zouden internationaal dan alsnog een hogere standaard hebben, was vroeger bijvoorbeeld zo met amerikanen die relatief goedkoop uit waren in Nederland.quote:Op donderdag 14 maart 2013 09:25 schreef Anyanka het volgende:
[..]
Maar hoe duur zou alles zijn als al die mensen een hoger inkomen hadden?

Dat tekort komt met name omdat bedrijven nog steeds kut loontjes betalen aan technici en goede vaklui, mijn zwager is een echte top schilder, maar voor het loon wat ze betalen zou ik me bed niet uitkomen.quote:Op donderdag 14 maart 2013 09:26 schreef BrandX het volgende:
[..]
Er is anders een groot tekort aan LBO en MBO niveau mensen. Nu vooral technisch, maar dat tekort groeit alleen maar, en dan in vele andere takken van sport.

quote:Op donderdag 14 maart 2013 09:13 schreef Five_Horizons het volgende:
[..]
90 miljard (2011) per jaar, geeft 246 miljoen per dag.
Okee, wat dat betreft had ik de kosten van de zorg wat onderschat. Maar dan alsnog vind ik de uitgaven voor de Jsf vliegtuigen geldverspilling.quote:Op donderdag 14 maart 2013 09:16 schreef CafeRoker het volgende:
[..]
Grofweg zo'n 80 miljard per jaar. Dus zo'n 200 miljoen per dag.
http://www.rijksoverheid.(...)gankelijke-zorg.html
edit: spuit 11

quote:Op donderdag 14 maart 2013 09:28 schreef Purplesparks het volgende:
[..]
[..]
Okee, wat dat betreft had ik de kosten van de zorg wat onderschat.

De ruggengraat van onze economie, en juist die mensen geven we zo weinig aandacht en vaak een Kutloonquote:Op donderdag 14 maart 2013 08:43 schreef Tomatenboer het volgende:
[..]
Dus volgens jou is iedereen die het wettelijk minimumloon verdient meteen een tokkie?
Dat zijn massa's mensen die weliswaar geen hooggeschoold werk verrichten, maar wel belangrijk werk in de transport- en logistiek, thuiszorg, taxibranche, postbranche, fabrieken, winkels enz.

Dat valt ook wel mee.quote:Op donderdag 14 maart 2013 08:32 schreef raptorix het volgende:

Ik ben ook dol op de Alpenlanden. Prachtige natuur, geweldig wandelen in de zomer, heerlijk skien in de winter. En het de welvaart zit het in die landen over het algemeen ook wel snor.quote:Op donderdag 14 maart 2013 10:26 schreef Dvm86 het volgende:
Ik heb de afgelopen jaren in een vijftal landen gewoond waaronder Rusland, Finland en Zwitserland en de laatstgenoemde geniet toch mijn voorkeur boven Nederland.

Verkapte, steun de PVV topic.quote:Op donderdag 14 maart 2013 08:26 schreef _Dizzy_ het volgende:
Op Facebook en op andere sociale netwerksites word ik doodgegooit met invites voor protesten petities noem het maar op tegen Rutte.
Bijvoorbeeld deze, geleid door de PVV. Ik ben nu niet altijd fan geweest van de PVV maar op een aantal punten moet ik ze wel gelijk geven:
http://www.tekenverzetaan.nl/
Het is genoeg geweest.
Dit kabinet is bezig met de systematische plundering van onze samenleving. De belastingen omhoog, de BTW die explodeert, hypotheekrente aangepakt, de huren door het dak, verzorgingshuizen dicht.
Er dreigt een ramp op de huizenmarkt. Onze pensioenen staan op het spel. Onze ouderen getroffen. Iedere maand komen er 20.000 werklozen bij. We moeten allemaal de prijs betalen voor het heilloze EU-avontuur. Nederland wordt kapot bezuinigd.
Elke Nederlander gaat het voelen. 2013 wordt een zwart jaar.
Ondertussen kiest dit kabinet voor ontwikkelingshulp, geld voor Brussel en Zuid-Europa, windmolens, multikul en kunstsubsidies. Het zijn de keuzes van de links-liberale elites die elke voeling met de realiteit hebben verloren. Niet de Nederlandse belangen staan voorop, maar de wensen van de eurofielen. Niet onze politici regeren, maar ongekozen bureaucraten in Brussel.
Wij tekenen verzet aan.
Werkend Nederland verdient belastingverlaging.
En dat kan ook. Door te kiezen voor de belangen van Nederland.
Het is nog niet te laat. Wij doen vandaag een beroep op dit kabinet te stoppen met slopen en te starten met bouwen.
Hoogachtend,
De fracties van de Partij voor de Vrijheid in de Staten-Generaal
Het volgende stukje word op Facebook aangeboden en is tegen Rutte bedoeld.
Sukkel let je wel even op!!!!
neem een gezin met 1300 euro inkomsten per maand
1 kind ongeveer 100 euro per maand kinderbijslag en kindertoeslag
1400 totaal
nu gaan we verder rekenen
450 euro huur
200 euro gas en licht
340 euro zieken kosten verzekering
120 euro overige verzekeringen
dit maakt totaal
1110 euro per maand vaste lasten
we hebben nu nog geen mobiel mee geteld
of een auto of misschien een abonnement voor het openbaar vervoer
nu komt de grap voor 3 man eten kopen bij de voordelige supermarkten kost al snel 75 euro per week
dit maakt 325 euro per maand
Rutte let je wel op
deze mensen geven dus nu al meer uit als dat ze ontvangen
want dit maakt samen
1110 plus 325 is gelijk aan 1435 euro
dat is elke maand 35 euro tekort
maar wacht er komt nog meer
Rutte niet gaan liggen slapen
even bij de les blijven
nu werkt vader bij het uitzendbureau
zoals uw wens is
Flexwerken noemt u dat
hij is een gelukkig mens en werkt al zeker 6 maanden op een en de zelfde plek
nu moet het uitzendbureau hem even een weekje thuislaten anders zitten er verplichtingen aan vast welk natuurlijk het uitzendbureau niet wil dus nu krijgt hij een week geen werk
voor die ene week een uitkering aanvragen dat heeft geen zin eer je aan de beurt bent om langs te komen
ben je immers weer aan het werk dus om de 6 maanden komt deze man een week tekort
maar daar mag hij dan wel wat meer uren voor maken dan kan hij daarmee de achterstand in lopen
en nu zegt de overheid ho dat kan niet hij verdient teveel en word er extra belasting geheven op zijn over uurtjes
en weer betaald jan de arbeider het gelach
nu word moeder ziek en gaat naar de arts die neemt wat bloed monsters (deze moet moeder zelf betalen ongeveer 13 euro ) na dit onderzoek heeft de arts nog niet gevonden wat het is
en neemt voor de zekerheid nog wat ontlasting en stuurt dat op naar het lab (ook dit mag moeder zelf betalen weer een 13 euro )
nu heeft hij het gevonden en laat moeder wat medicijnen halen dit word Netjes door het ziekenfonds betaald
fout dus want moeder moet eerst de 350 euro eigen risico betalen
in middels moet vader wat eerder thuis komen omdat moeder het niet helemaal alleen meer red
vader komt eerder thuis zodat hij kan zorgen voor moeder en hun kind
nu heeft vader wat minder uurtjes gewerkt ivm ziekte van moeder
na 3 dagen krijgt hij een telefoontje van het uitzendbureau met de melding dat hij niet steeds eerder weg mag gaan want dat vind de klant niet goed
vader moet toch zorgen dat moeder en Kind een warme maaltijd krijgen en besluit daarom gewoon toch weer wat eerder weg te gaan nu komt het gelach
Rutte let je even op
hij word ontslagen door het uitzendbureau omdat hij werk weigert
nu is de hel los hij moet nu naar het UWV en krijgt daar te horen dat hij geen recht heeft op een uitkering
hij heeft immers werk geweigerd nu moet hij naar de gemeente
deze heeft 2 maanden nodig om te beslissen of dat hij hier wel recht op heeft
2 maanden geen inkomsten 2 maanden zelf bekostigen maar van welk geld dan
dus word het gas en licht niet betaald en na 2 maanden word de meter weg gehaald
en de huur ja helaas die kan ook niet worden betaald na 2 maanden word het uit handen gegeven aan een deurwaarder deze rekend woeker prijzen voor het incasseren van de gelden
die het gezin toch al niet kan Betalen
in middels word er een sociale dienst uitkering toe ge zegt
het gezin krijgt jawel 1200 euro
dus nog minder geld
nu komt de grap
deze mensen kunnen de kosten niet meer betalen en kloppen bij de schuld sanering aan
na een paar maanden word dit aanvaard
nu blijft de man in de sociale dienst voor ja wel 3 jaar alle schulden worden kwijt gescholden en het gezin kan op nieuw beginnen
het vervolg hier van is begin boven aan deze text op nieuw te lezen en ervaar hoe de werkelijke situatie van heel veel mensen in Nederland is
Rutte doe toch GVD iets
Wat vinden jullie? Is Rutte echt zo slecht?
Ik ben er nog niet aan uit, ik weet wel dat Nederland het steeds slechter aan het doen is als je kijkt naar de omliggende landen.

Dan raad ik je aan om je daar toch maar eens in te gaan verdiepen. Het hangt natuurlijk af van je academische achtergrond, maar een Zwitserse vriend van mij werkt voor een credit rating bureau en verdient als starter ¤5500. Levensonderhoud is duurder, maar uiteindelijk houd je netto toch meer over dan in Nederland.quote:Op donderdag 14 maart 2013 10:30 schreef KoosVogels het volgende:
[..]
Ik ben ook dol op de Alpenlanden. Prachtige natuur, geweldig wandelen in de zomer, heerlijk skien in de winter. En het de welvaart zit het in die landen over het algemeen ook wel snor.
Zelf speel ik ook wel eens met de gedachte om die kant op te gaan. Maar dan wel om de genoemde redenen. Ik koester niet de illusie dat ik extreem veel meer verdien dan in Nederland of dat er sprake is van een vrijheid blijheid-maatschappij.

Ik ben nooit voor de PVV geweest, en ik steun ze verder ook niet.quote:Op donderdag 14 maart 2013 10:36 schreef Diablo_GT het volgende:
[..]
Verkapte, steun de PVV topic.
Kan mij niet voorstellen dat er malloten zijn die dit tekenen. De gemiddelde Nederlander moet 's nachts zijn TV en verlichting uitzetten, ook de verwarming en anders een paar graden lager. En anders niet janken dat je teveel betaalt.

Nu werkt die maat van je ook wel een sector waar ze niet bepaald op de centen letten. En natuurlijk kun je elders wellicht wat meer verdienen. Punt is echter dat er weinig reden is om Nederland te haten op dat vlak. Wanneer je fatsoenlijk geschoold bent kun je een aardig inkomen opstrijken in ons land. Als ik naar m'n eigen situatie kijk heb ik niks te klagen, en dat zeg ik als midden-twintiger.quote:Op donderdag 14 maart 2013 10:39 schreef Dvm86 het volgende:
[..]
Dan raad ik je aan om je daar toch maar eens in te gaan verdiepen. Het hangt natuurlijk af van je academische achtergrond, maar een Zwitserse vriend van mij werkt voor een credit rating bureau en verdient als starter ¤5500. Levensonderhoud is duurder, maar uiteindelijk houd je netto toch meer over dan in Nederland.

en dit is de reden dat mensen steeds feller gaan reageren op profiteurs.quote:Op donderdag 14 maart 2013 08:56 schreef BrandX het volgende:
[..]

Het probleem is dat mensen wel heel snel andere mensen als profiteur gaan zien. Je bent tegenwoordig al een profiteur als jij en je vrouw werkt en daarmee een leuk inkomen verdient en in een woning woont onder de 680 euro/maand huur.quote:Op donderdag 14 maart 2013 11:49 schreef Chahna het volgende:
[..]
en dit is de reden dat mensen steeds feller gaan reageren op profiteurs.
de groep die de profiteurs blijft steunen (hetgeen altijd wel gebeurde) wordt steeds minder en minder omdat men nu eindelijk in gaat zien dat de middeninkomens ervoor opdraaien en dat is de grootste groep in Nederland.

ik zie niet in wat er geprofiteerd wordt.quote:Op donderdag 14 maart 2013 12:47 schreef Rattenketel het volgende:
[..]
Het probleem is dat mensen wel heel snel andere mensen als profiteur gaan zien. Je bent tegenwoordig al een profiteur als jij en je vrouw werkt en daarmee een leuk inkomen verdient en in een woning woont onder de 680 euro/maand huur.

Maak daar maar bruto van in plaats van netto.quote:Op donderdag 14 maart 2013 08:43 schreef Tomatenboer het volgende:
[..]

Inlijsten en op elke kamer van de Kamerleden der Staten-Generaal ophangen.quote:Op donderdag 14 maart 2013 08:40 schreef truthortruth het volgende:
Nederland gaat ook naar de klote, maar alleen omdat dit volk passief geworden is. Alleen creativiteit en innovatie kunnen de welvaart hoog houden. We worden globaal aan alle kanten ingehaald door landen die slimmer, goedkoper en met betere producten en diensten komen. Met andere woorden, we verdienen steeds minder geld.
Linksom of rechtsom zullen we eerst geld moeten verdienen voor we het uit kunnen geven aan bijstand gezinnetjes. Maar nee, we kijken naar de staat om voor ons te zorgen.

Afhankelijk van de gezinssamenstelling natuurlijk.quote:Op donderdag 14 maart 2013 12:56 schreef Voorschrift het volgende:
[..]
Maak daar maar bruto van in plaats van netto.

Qua geld hoeven ze het niet te laten, maar de JSF is gewoon een faalvliegtuig aan het worden.quote:Op donderdag 14 maart 2013 08:58 schreef RemcoDelft het volgende:
[..]
Nou hey, dan hebben we het al over 2 weken zorguitgaven! Voor een vloot hypermoderne jachtvliegtuigen die weer tientallen jaren meegaan!
Face it: de zorg is de grootste kostenpost van het land, en daar durft/wil men geen enkele discussie over. Studenten worden nu afgebroken zodat zorg nu mogelijk blijft. Wat denk je dat dat op lange termijn doet?

Jammer genoeg kan dat daar niet anoniem, anders zouden ze er wel meer hebben denk ik of vemoed ik.quote:Op donderdag 14 maart 2013 16:01 schreef dawg het volgende:
beter teken je de handtekeningenactie op www.burgerforum-eu.nl.

Tja wanneer je een burgerinitiatief op wilt zetten voor behandeling in de kamer kan dat nu eenmaal niet anoniem... Maar goed het is ook een initiatief van een kansloos clubje droeftoeters. Op internet wellicht redelijk wat aanhang, in de echte wereld al stukken minder.quote:Op donderdag 14 maart 2013 16:27 schreef john2406 het volgende:
[..]
Jammer genoeg kan dat daar niet anoniem, anders zouden ze er wel meer hebben denk ik of vemoed ik.

dat hebben meerdere mensen hier op fok aangegeven. maar ik kan helaas een fokker niet serieuzer nemen dan een emeritus hoogleraar bijvoorbeeld.quote:Op donderdag 14 maart 2013 16:29 schreef 99.999 het volgende:
[..]
Tja wanneer je een burgerinitiatief op wilt zetten voor behandeling in de kamer kan dat nu eenmaal niet anoniem... Maar goed het is ook een initiatief van een kansloos clubje droeftoeters. Op internet wellicht redelijk wat aanhang, in de echte wereld al stukken minder.

Oh, en dat is prima hoor. Huppel er vrolijk achteraan. Dat trekt vanzelf weer bij of je gaat radicaliserenquote:Op donderdag 14 maart 2013 16:35 schreef dawg het volgende:
[..]
dat hebben meerdere mensen hier op fok aangegeven. maar ik kan helaas een fokker niet serieuzer nemen dan een emeritus hoogleraar bijvoorbeeld.

quote:Op donderdag 14 maart 2013 16:38 schreef 99.999 het volgende:
[..]
Oh, en dat is prima hoor. Huppel er vrolijk achteraan. Dat trekt vanzelf weer bij of je gaat radicaliseren.

Tuurlijk knulquote:Op donderdag 14 maart 2013 16:41 schreef El_Matador het volgende:
[..]
Linkse paternalistische kleinerende praatjes.
99.999 neemt nooit de moeite op argumenten in te gaan. Hij verhult zijn domheid met het afdoen van een groep intellectuelen als "kansloos clubje droeftoeters".
Als er 1 kansloos clubje droeftoeters is, is het wel het geteisem dat in Brussel en Straatsburg zit.

heeft geen zin om hier serieus op in te gaan.quote:Op donderdag 14 maart 2013 16:38 schreef 99.999 het volgende:
[..]
Oh, en dat is prima hoor. Huppel er vrolijk achteraan. Dat trekt vanzelf weer bij of je gaat radicaliseren.

Oh, het is vooral een constatering van mij inderdaad. Maar het radicale verhaal houdt zelden of nooit stand, dat is vooral mijn stelling.quote:Op donderdag 14 maart 2013 16:43 schreef dawg het volgende:
[..]
heeft geen zin om hier serieus op in te gaan.

Drents boertje noemt internationale zakenman "knul".quote:

Het functioneert anders dan hier met een coalitie en een oppositie. Maar er zijn wel fracties die standaard zeer kritisch zijn op de besluiten van de Europese commissie.quote:Op donderdag 14 maart 2013 16:44 schreef john2406 het volgende:
Is er in Brussel ook iets in de vorm van een opositie?

ik vind jouw stelling juist radicaal. maar goed.quote:Op donderdag 14 maart 2013 16:45 schreef 99.999 het volgende:
[..]
Oh, het is vooral een constatering van mij inderdaad. Maar het radicale verhaal houdt zelden of nooit stand, dat is vooral mijn stelling.

En dit illustreert weer dat we jou nog altijd totaal niet serieus kunnen nemen. Je hebt wat dat betreft een lange traditie van getroll en gescheld hoog te houden en dat doe je met volle overgave, knulquote:Op donderdag 14 maart 2013 16:45 schreef El_Matador het volgende:
[..]
Drents boertje noemt internationale zakenman "knul".
Het illustreert precies de argumentloze minachting die linkse aapjes hebben.

wat is die radicale stelling van mij precies?quote:Op donderdag 14 maart 2013 16:46 schreef dawg het volgende:
[..]
ik vind jouw stelling juist radicaal. maar goed.

Dan denk ik, ach laat ook maar.quote:Op donderdag 14 maart 2013 16:46 schreef 99.999 het volgende:
[..]
Het functioneert anders dan hier met een coalitie en een oppositie. Maar er zijn wel fracties die standaard zeer kritisch zijn op de besluiten van de Europese commissie.

"We" nog wel. Het argument dat op links het sterkste werkt; gewoon doen alsof je met meer bent, zodat de tegenstander wel gek moet zijn.quote:Op donderdag 14 maart 2013 16:47 schreef 99.999 het volgende:
[..]
En dit illustreert weer dat we jou nog altijd totaal niet serieus kunnen nemen. Je hebt wat dat betreft een lange traditie van getroll en gescheld hoog te houden en dat doe je met volle overgave, knul.

Geen idee eigenlijk, maar het kan toch niet zijn dat NL de enige is die aan het klagen is? Of zijn wij gewoon een klaagvolkquote:Op donderdag 14 maart 2013 16:44 schreef john2406 het volgende:
Is er in Brussel ook iets in de vorm van een opositie?

je suggereert dat ik radicaliseer en hun blind volg, terwijl jij blijkbaar blindelings even kan bepalen wie wel en wie niet serieus te nemen is. ik daarentegen lees pro en con, en baseer dan mijn mening. en daarvoor neem ik argumenten van wetenschappers behoorlijk serieus omdat ik niet de pretentie heb het beter te weten. jij kennelijk wel. dat vind ik behoorlijk radicaal.quote:Op donderdag 14 maart 2013 16:47 schreef 99.999 het volgende:
[..]
wat is die radicale stelling van mij precies?
Het niet erg serieus nemen van Baudet en consorten? Dat lijkt me weinig radicaal.

Ik zou het niet weten, maar wat ik wel weet is dat het al eens iemand geprobeert heeft een europa, of wou die wat anders ik weet het niet meer.quote:Op donderdag 14 maart 2013 16:52 schreef _Dizzy_ het volgende:
[..]
Geen idee eigenlijk, maar het kan toch niet zijn dat NL de enige is die aan het klagen is? Of zijn wij gewoon een klaagvolk

Je hebt het lijstje nooit bekeken? Google maar eens een stuk of wat van de namen. Het regent verbindingen met clubjes als de dagelijkse standaard, geenstijl, fortuyn etc. Voor jou allicht het grote ware woord en iets om tegenop te kijken. Ik heb er niet zoveel mee en kan het allemaal niet erg serieus nemen.quote:Op donderdag 14 maart 2013 16:49 schreef El_Matador het volgende:
[..]
"We" nog wel. Het argument dat op links het sterkste werkt; gewoon doen alsof je met meer bent, zodat de tegenstander wel gek moet zijn.
Kom nou es gewoon met argumenten waarom de imposante lijst opstellers van het initiatief (hoogleraren, journalisten en filosofen staan ertussen) uit dawgs link een "kansloos clubje droeftoeters" zou zijn.

We zijn ook wel een klaagvolkquote:Op donderdag 14 maart 2013 16:52 schreef _Dizzy_ het volgende:
[..]
Geen idee eigenlijk, maar het kan toch niet zijn dat NL de enige is die aan het klagen is? Of zijn wij gewoon een klaagvolk

per definitie er vanuit gaan dat de namen die je noemt bullshit produceren is best wel pretentieus en daarvoor hoef je echt geen die-hard fan te zijn van bijvoorbeeld geenstijl, dat ben ik ook niet, verre van.quote:Op donderdag 14 maart 2013 16:58 schreef 99.999 het volgende:
[..]
Je hebt het lijstje nooit bekeken? Google maar eens een stuk of wat van de namen. Het regent verbindingen met clubjes als de dagelijkse standaard, geenstijl, fortuyn etc. Voor jou allicht het grote ware woord en iets om tegenop te kijken. Ik heb er niet zoveel mee en kan het allemaal niet erg serieus nemen.
Maar ik snap dat een paar mooie namen je gelijk in vervoering brengen. Dat beroep op een zogenaamde autoriteit heb ik niet zo heel veel mee. Ik denk liever zelf na.

Ik heb net die link aangeklikt, het lijstje bestaat uit:quote:Op donderdag 14 maart 2013 16:58 schreef 99.999 het volgende:
[..]
Je hebt het lijstje nooit bekeken? Google maar eens een stuk of wat van de namen. Het regent verbindingen met clubjes als de dagelijkse standaard, geenstijl, fortuyn etc. Voor jou allicht het grote ware woord en iets om tegenop te kijken. Ik heb er niet zoveel mee en kan het allemaal niet erg serieus nemen.
Maar ik snap dat een paar mooie namen je gelijk in vervoering brengen. Dat beroep op een zogenaamde autoriteit heb ik niet zo heel veel mee. Ik denk liever zelf na.

Engelen vond ik nou juist een geniaal persoon. snap ook niet echt waarom ie nou ineens tegen de europese unie isquote:Op donderdag 14 maart 2013 17:07 schreef KoosVogels het volgende:
Het zijn ook wel typische figuren op dat lijstje. Met als triest dieptepunt Joost Niemoller.

Kijk eens wat voor topic s voorbij komen de laatste tijd het gaat volgens mij echt de verkeerde kant uit.quote:Op donderdag 14 maart 2013 17:10 schreef arjan1212 het volgende:
[..]
Engelen vond ik nou juist een geniaal persoon. snap ook niet echt waarom ie nou ineens tegen de europese unie is

vertel maar waarom dan. dit zegt natuurlijk nog minder dan niks.quote:Op donderdag 14 maart 2013 17:07 schreef KoosVogels het volgende:
Het zijn ook wel typische figuren op dat lijstje. Met als triest dieptepunt Joost Niemoller.

Het is natuurlijk allemaal een kwestie van smaak. De een zal Niemoller wellicht briljant vindt, maar hij heeft een nogal twijfelachtige reputatie, niet ten onrechte, als ik zijn artikelen zo lees.quote:Op donderdag 14 maart 2013 17:16 schreef dawg het volgende:
[..]
vertel maar waarom dan. dit zegt natuurlijk nog minder dan niks.

Ik heb 30 jaar in Nederland gewoond, lijkt me niet meer dan logisch dat ik een gedegen mening over het land gevormd heb. Daarnaast zo'n 4,5 jaar buiten Nederland, waardoor de blik wat er mis is alleen maar scherper is geworden.quote:Op donderdag 14 maart 2013 17:23 schreef KoosVogels het volgende:
[..]
Nee, meneer de internationale zakenman met zijn misplaatste autoriteit-argumentatie.

Je bent welkom vanavond. Ik ga niet, afspraakje met een goeie vriendin/scharrel van me.quote:Op donderdag 14 maart 2013 17:31 schreef arjan1212 het volgende:
[..]
Waar blijven de pics van je danslerares

Doe dat eens, wil ik best weten.quote:Op donderdag 14 maart 2013 17:31 schreef KoosVogels het volgende:
[..]
. Of heb ik plots gelijk als ik een lijst namen hier neerplemp van economen en bestuurders die wel pro-EU zijn?

Gast, jij bent hier degene die begon met persoonlijke aanvallen.quote:Op donderdag 14 maart 2013 17:32 schreef El_Matador het volgende:
[..]
Ik heb 30 jaar in Nederland gewoond, lijkt me niet meer dan logisch dat ik een gedegen mening over het land gevormd heb. Daarnaast zo'n 4,5 jaar buiten Nederland, waardoor de blik wat er mis is alleen maar scherper is geworden.
Cempexo heeft "last" van hetzelfde.
Dat de achterblijvers liever geen negatieve kritiek (de positieve wordt handig weggefilterd) van deze "nestbevuilers" horen en overgaan op non-argumenten en persoonlijke aanvallen, is algemeen bekend.

Dat lijkt me nogal logisch. Je gaat niet Herman von Rompuy vragen je lijst te ondersteunen.quote:Op donderdag 14 maart 2013 17:33 schreef KoosVogels het volgende:
Het zijn typische figuren, Mata, in die zin dat ze onderdeel uitmaken van een groepje dat altijd ageert tegen de EU.

Ik zit op m'n mobiel dus dat wordt wat lastig, maar als je het nieuws een beetje volgt dan weet je wel ongeveer wie in welke hoek zit.quote:Op donderdag 14 maart 2013 17:33 schreef arjan1212 het volgende:
[..]
Doe dat eens, wil ik best weten.

Die zijn geintegreerd in het argumentenverhaal. Dat is iets wezenlijk anders. Bovendien gericht aan hen die zelf niet met argumenten komen. Als ze dat wel zouden doen, zou een persoonlijke aanval niet nodig zijn, omdat er genoeg stof tot discussie is.quote:Op donderdag 14 maart 2013 17:34 schreef KoosVogels het volgende:
[..]
Gast, jij bent hier degene die begon met persoonlijke aanvallen.

Ik had nog nauwelijks een bijdrage geleverd aan dit topic en je begon al over schoolkrantjes en shit.quote:Op donderdag 14 maart 2013 17:36 schreef El_Matador het volgende:
[..]
Die zijn geintegreerd in het argumentenverhaal. Dat is iets wezenlijk anders. Bovendien gericht aan hen die zelf niet met argumenten komen. Als ze dat wel zouden doen, zou een persoonlijke aanval niet nodig zijn, omdat er genoeg stof tot discussie is.

wellicht met net zoveel reden als de 'eurofielen' die wetenschappelijk onderlegd zijn, nietwaar? het is maar net wie je wilt geloven en wie niet. maar een wetenschapper (ongeacht of hij pro-eu is of tegen) geloof ik eerder dan een willekeurige fokker.quote:Op donderdag 14 maart 2013 17:33 schreef KoosVogels het volgende:
Het zijn typische figuren, Mata, in die zin dat ze onderdeel uitmaken van een groepje dat altijd ageert tegen de EU.

Jouw eerste bericht ging ten negatieve over Joost Niemoller, een vakgenoot van je.quote:Op donderdag 14 maart 2013 17:39 schreef KoosVogels het volgende:
[..]
Ik had nog nauwelijks een bijdrage geleverd aan dit topic en je begon al over schoolkrantjes en shit.
En nee, dat was geen argumenten-verhaal. Je probeert mijn mening al op voorhand te diskwalificeren door met een zeker dedain te reageren op mijn beroep.

Jij hebt hem geloof ik door welke kant dat ik denk dat het uitgaat.quote:Op donderdag 14 maart 2013 17:44 schreef BaajGuardian het volgende:
zolang mensen zeggen "rutte/welkanderpoliticus, doe toch iets" zal er nooit wat veranderen, het is alsof je een brief naar hitler stuurde middenin de 2e wereld oorlog "hitler doe toch alsjebleift iets!!'
Of wanneer een hond je in je benen bijt je naar de hond roept "hond, doe toch iets!"
fucking dom..

Nou het is al tijden zo dat mensen maar zielig naar dezelfden die hun in die situatie brengen blijven kijken, zette het wat rommelig neer maar goed, blijkbaar is wat ik bedoel goed overgekomen.quote:Op donderdag 14 maart 2013 17:46 schreef john2406 het volgende:
[..]
Jij hebt hem geloof ik door welke kant dat ik denk dat het uitgaat.

Nederland heeft een Nigel Farage nodig, geen domme hond als Geert W. of een onbenullige boer Emile R.quote:Op donderdag 14 maart 2013 17:44 schreef BaajGuardian het volgende:
zolang mensen zeggen "rutte/welkanderpoliticus, doe toch iets" zal er nooit wat veranderen, het is alsof je een brief naar hitler stuurde middenin de 2e wereld oorlog "hitler doe toch alsjebleift iets!!'
Of wanneer een hond je in je benen bijt je naar de hond roept "hond, doe toch iets!"
fucking dom..

Geleerde moeten er zijn vind ik wat Amerika nodig heeft zodat die ingrijpen kunnen vind ik.quote:Op donderdag 14 maart 2013 17:48 schreef El_Matador het volgende:
[..]
Nederland heeft een Nigel Farage nodig, geen domme hond als Geert W. of een onbenullige boer Emile R.
Farage is de juiste luis in de Europese pels. Lange historie, geniale speeches en vol argumenten (die door gapende idioten als Schulz worden weggewoven, zonder enige grond).

Helemaal mee eens.quote:Op donderdag 14 maart 2013 17:48 schreef El_Matador het volgende:
[..]
Nederland heeft een Nigel Farage nodig, geen domme hond als Geert W. of een onbenullige boer Emile R.
Farage is de juiste luis in de Europese pels. Lange historie, geniale speeches en vol argumenten (die door gapende idioten als Schulz worden weggewoven, zonder enige grond).

U is droinkne?quote:Op donderdag 14 maart 2013 17:51 schreef john2406 het volgende:
[..]
Geleerde moeten er zijn vind ik wat Amerika nodig heeft zodat die ingrijpen kunnen vind ik.

Ik vind Joost dan ook een gigantische eikel.quote:Op donderdag 14 maart 2013 17:45 schreef El_Matador het volgende:
[..]
Jouw eerste bericht ging ten negatieve over Joost Niemoller, een vakgenoot van je.
Ja, verder wel mee eens enzo, maar dat is de discussie niet.quote:Daar ging op in. Ik ken geen dedain over journalisten, integendeel. Wel over volgevreten, wereldvreemde Brusselse eurocraten. Ik zit zelf regelmatig in de 'bubble' van Hiltonhotels en chauffeurs
die je rondrijden, maar dat hoeft je niet te weerhouden van je mengen onder het "gewone volk". Precies die stap nemen Brusselse kontenlikkers niet. Die begrijpen niets van mensen, samenlevingen en de gedegen protesten eruit.
Gewoon voor 800k een brak filmpje produceren waarin je de EUcritici met
nazi's vergelijkt.x 666

Goed punt. En dat is het hele eiereneten in Europa.quote:Op donderdag 14 maart 2013 17:52 schreef BaajGuardian het volgende:
[..]
Helemaal mee eens.
Ik heb op die pvv site getekend maar met als onderschrift dat het niet is dat mensen van de politiek moeten verwachtne iets te doen, maar meer om duidelijk te maken dat er iets gedaan moet worden (in zn algemeen, door het volk zelf dus, en nee daarmee bedoel ik niet mee als een groep relmarokkanen de ramen ingooien van winkels oid nee, of vooraf besloten paden (omringt door M.E.) lopen als een protest wat meer een soort van jamboree activiteit is tegenwoordig, daar bereik je minder mee dan met een polsbandje om roepen dat je tegen aids bent oid.
Mensen moeten anders gaan leven, dat hele beeld van de huidige economie laten varen, socialer en behulpzamer met elkaar omgaan, niet meer achter luxe en snel geld aangaan als of een crimineel of een buisinessmannetje (wat niet echt veel anders is van elkaar).
Mensen moeten weer meer gelukkig kunnen zijn met weinig, en van daaruit het welzijn van elkaar vooropstellen.

De benaming klootjesvolk is vooral gericht aan die EUrocraten. Ik kijk helemaal niet neer op "gewoon volk", ik hoor er hartstikke hard zelf bij. Maar juist omdat ik me begeef in de Elite (niet politiek, wel zakelijk), zie ik dat soort dingen. Volkomen wereldvreemde sukkels staan aan het hoofd.quote:Op donderdag 14 maart 2013 17:58 schreef john2406 het volgende:
Ik denk toch dat er input moet zijn van alle kanten.
Managers en ook klootjesvolk zoals jij het noemt, waarschijnlijk hoor ik daarbij of ertussenin kan ook nog ik weet niet hoe het beoordeeld word.
Vaak komen oplossingen gewoon van de werkvloer die wat iemand oppikt en dat verder geeft als zijnde het zijne.
Daarvoor van mij nooit meer oplossingen tenzij het is onder klootjesvolk, weer zoals jij het noemde.

Zou dat kunnen dat ned en duits niet meer betalen doet of kan, of zouden ze daar niet afwijken van mogen van de grondwet wel maar van die wet niet, als er al een wet is ervoor.quote:Op donderdag 14 maart 2013 18:11 schreef arjan1212 het volgende:
ik ben voor de europese unie en de euro, maar tegen de transferunie. De europese unie moet zich bezig houden met economische samenwerking. Kijk Griekenland , Spanje en Portugal kunnen toch gewoon de euro houden en defaulten op hun staatsschuld, waarom zou dat niet kunnen
Nederland, Duitsland enz moeten gewoon ophouden met betalen

Leuke simpele weergave.quote:Op donderdag 14 maart 2013 18:11 schreef arjan1212 het volgende:
ik ben voor de europese unie en de euro, maar tegen de transferunie. De europese unie moet zich bezig houden met economische samenwerking. Kijk Griekenland , Spanje en Portugal kunnen toch gewoon de euro houden en defaulten op hun staatsschuld, waarom zou dat niet kunnen
Nederland, Duitsland enz moeten gewoon ophouden met betalen

en ondertussen heb je nog steeds niet aangegeven waarom je die lijst vol vindt staan met "typische figuren".quote:Op donderdag 14 maart 2013 17:58 schreef KoosVogels het volgende:
[..]
Ik vind Joost dan ook een gigantische eikel.
[..]
Ja, verder wel mee eens enzo, maar dat is de discussie niet.

Italie en Frankrijk zijn geen zwakke landen. Beide netto betalers aan de europese unie. Als je niet meer wil betalen moet je Polen en Spanje eruit gooien.quote:Op donderdag 14 maart 2013 18:18 schreef El_Matador het volgende:
[..]
Leuke simpele weergave.
Het europroject was een leuk idee, maar het is faliekant mislukt. Mede door het falende toezicht van de EU/ECB zelf waar wel dikke salarissen zijn uitbetaald. De corruptie, vriendjespolitiek en het wegwerken van tegenstanders is van een omvang waar de toch al vieze bankdirecteurs zich voor zouden schamen.
De enige oplossing voor de eurocrisis die ik zie is een opsplitsing in 2 euro's (neuro en zeuro). Sterke economische landen als Finland, Nederland, Belgie, Duitsland, Luxemburg en Oostenrijk houden de huidige euro en wordt neuro.
Zwakke economische landen als Ierland, Frankrijk, Portugal, Spanje, Italie, Cyprus en Griekenland krijgen een zeuro die gedevalueerd is op basis van de gezamenlijke schulden en economische vooruitzichten.
Dan heb je nog wat nieuwe eurolanden in het oosten die ergens bijkomen waar ze op basis van hun economische vooruitzichten het beste thuishoren.
Het is de enige redding van een gigantische Titanic die nu kapseizend is. En het stopt de onzinnige geldstroom van noord naar zuid.

quote:Op donderdag 14 maart 2013 18:29 schreef arjan1212 het volgende:
[..]
Italie en Frankrijk zijn geen zwakke landen.

Weliswaar is het de euro geweest die Griekenland in staat stelde om veel te veel geld tegen een (destijds) lage rente te lenen, maar geen euro is geen oplossing. Griekenland heeft gewoon boven z'n stand geleefd maar kan dat niet meer volhouden, afschaffing van de euro gaat daar echt niet bij helpen.quote:Op donderdag 14 maart 2013 18:38 schreef El_Matador het volgende:
[..]
"Eruitgooien" gaat wat lastig. Maar de euro opsplitsen kan wel. Het gaat veel voeten in de aarde hebben, maar zowel voor noord als zuid is het beter. Nu wordt Griekenland kapodtbezuinigd en kunnen ze er niets tegen doen.

even overheen gelezen.quote:Op donderdag 14 maart 2013 17:31 schreef KoosVogels het volgende:
[..]
Het is natuurlijk allemaal een kwestie van smaak. De een zal Niemoller wellicht briljant vindt, maar hij heeft een nogal twijfelachtige reputatie, niet ten onrechte, als ik zijn artikelen zo lees.
Van René Cuperus heb ik wel een en ander gelezen. Tsja, ben het gewoonweg niet met hem eens.
Cliteur is geen domme vent, maar voor de rest is de lijst niet heel lang. Sowieso is het een zwaktebod om met zo'n lijstje namen te komen ter ondersteuning van je eurosceptische houding. Of heb ik plots gelijk als ik een lijst namen hier neerplemp van economen en bestuurders die wel pro-EU zijn?

Klopt helemaal. Een unie van sterke en een andere unie van zwakke landen echter wel.quote:Op donderdag 14 maart 2013 18:44 schreef Igen het volgende:
[..]
Weliswaar is het de euro geweest die Griekenland in staat stelde om veel te veel geld tegen een (destijds) lage rente te lenen, maar geen euro is geen oplossing. Griekenland heeft gewoon boven z'n stand geleefd maar kan dat niet meer volhouden, afschaffing van de euro gaat daar echt niet bij helpen.
Nou inderdaad. Maar die "gematigde ellende" waar je het over hebt, is nogal een eufemisme. Het is dikke dikke shit daar waar oh-jee-2%-koopkrachtverlies-dit-jaar-Nederland geen enkel beeld bij heeft. Dat deel denkt slechts aan de eigen korte-termijnprobleempjes. Het zijn net eurocraten.quote:Het enige wat je volgens mij kan zeggen, is dat we met onze reddingsacties de noodzakelijke veranderingen in Griekenland helpen te vertragen waardoor ze daar jarenlang gematigde ellende hebben ipv. eventjes een hele berg shit en daarna weer kans om er wat van te maken.

Met ditmaal de steun van Geenstijl en consorten dus plots allemaal helden...quote:Op donderdag 14 maart 2013 17:33 schreef KoosVogels het volgende:

Vergeet je jezelf niet? Dus ook die verdwijning bij voortdurende persoonlijke aanvallen?quote:Op donderdag 14 maart 2013 18:52 schreef 99.999 het volgende:
[..]
Met ditmaal de steun van Geenstijl en consorten dus plots allemaal helden...
Overigens heb ik wat off-topic op de man spelen verwijderd. Dat blijf ik niet doen, dan verdwijnt degene die op de man speelt gewoon.

Lees deze:quote:Op donderdag 14 maart 2013 18:29 schreef arjan1212 het volgende:
[..]
Italie en Frankrijk zijn geen zwakke landen.

Vooral vol geniale argumenten waarom racisten en homohaters vooral een waardevol onderdeel moeten blijven van zijn partij bedoel je?quote:Op donderdag 14 maart 2013 17:48 schreef El_Matador het volgende:
[..]

ze gebruiken dat slechts als platform om hun mening uit te dragen. het daarom afdoen is net zo slap als wat koos zei: dat lijstje aangrijpen om je eurosceptisme te uiten.quote:Op donderdag 14 maart 2013 18:52 schreef 99.999 het volgende:
[..]
Met ditmaal de steun van Geenstijl en consorten dus plots allemaal helden...
Overigens heb ik wat off-topic op de man spelen verwijderd. Dat blijf ik niet doen, dan verdwijnt degene die op de man speelt gewoon.

je mag in het FB-topic eventueel aangeven waar ik een andere user in dit topic persoonlijk aanval.quote:Op donderdag 14 maart 2013 18:55 schreef El_Matador het volgende:
[..]
Vergeet je jezelf niet? Dus ook die verdwijning bij voortdurende persoonlijke aanvallen?

Natuurlijk is er sprake van subjectiviteit. Dat is vrijwel altijd het geval wanneer je het over personen hebt. Het zijn typische figuren in die zin dat ze deel uitmaken van een eurofobische circlejerk. Heb van de meeste van hen wel artikelen gelezen en ben het vaak gewoonweg niet eens met de strekking.quote:Op donderdag 14 maart 2013 18:46 schreef dawg het volgende:
[..]
even overheen gelezen.
maar toch zie ik meer subjectiviteit dan objectieve onderbouwing.
om voor mijzelf te spreken: ik heb al aangegeven dat ik eerst lees en dan een mening vorm die ook altijd aan verandering onderhevig zal zijn, want dynamiek. die lijst zegt puur dat het mensen zijn die er hoogstwaarschijnlijk meer van weten dan ik aangezien ik geen hoogleraar ben. en het zegt dat zij meer kennis en kunde hebben om tot een gefundeerde mening te komen.
hun reputatie betwisten is hetzelfde als een hoogleraar niet serieus nemen omdat hij of zij lid is van de vvd/cda/pvda/andere partij. is ook niet zo
verstandig (uitzonderingen bla bla).

dus dan is jouw lijstje er ook een vol met typische figuren?quote:Op donderdag 14 maart 2013 18:59 schreef KoosVogels het volgende:
[..]
Natuurlijk is er sprake van subjectiviteit. Dat is vrijwel altijd het geval wanneer je het over personen hebt. Het zijn typische figuren in die zin dat ze deel uitmaken van een eurofobische circlejerk. Heb van de meeste van hen wel artikelen gelezen en ben het vaak gewoonweg niet eens met de strekking.

Punt is dat Frankrijk voldoende economisch potentieel heeft. Het is geen inherent zwak land.quote:Op donderdag 14 maart 2013 18:55 schreef El_Matador het volgende:
[..]
Lees deze:
NWS / Frans werkloosheid hoogste sinds 13 jaar

In de OP (EDIT: de OP van dit topic: AEX / IMF - Greece will rise : The phoenix from the flame) staat dat de Griekse economie 20% is gekrompen. Dat is niet mis, maar zij hebben het verdeeld gehad over een jaar of vier. Op jaarbasis is dat toch echt nog vrij "gematigd". In pakweg IJsland of de Baltische staten hebben ze geen reddingsprogramma gehad en een ongeveer even grote krimp in één keer te verduren gekregen.quote:Op donderdag 14 maart 2013 18:48 schreef El_Matador het volgende:
[..]
Nou inderdaad. Maar die "gematigde ellende" waar je het over hebt, is nogal een eufemisme. Het is dikke dikke shit daar waar oh-jee-2%-koopkrachtverlies-dit-jaar-Nederland geen enkel beeld bij heeft. Dat deel denkt slechts aan de eigen korte-termijnprobleempjes. Het zijn net eurocraten.

Dat ligt aan de persoon die het oordeel velt. Als ik een Wijffels, Wientjes of Pechtold opvoer dan zullen bepaalde lieden deze namen op voorhand wegwuiven.quote:Op donderdag 14 maart 2013 19:00 schreef dawg het volgende:
[..]
dus dan is jouw lijstje er ook een vol met typische figuren?

wijffels vind ik een erg slimme man, en zijn sustainable finance lab een goed initiatief.quote:Op donderdag 14 maart 2013 19:03 schreef KoosVogels het volgende:
[..]
Dat ligt aan de persoon die het oordeel velt. Als ik een Wijffels, Wientjes of Pechtold opvoer dan zullen bepaalde lieden deze namen op voorhand wegwuiven.

Exact. Daarom vind ik namenlijstjes ook weinig bruikbaar in discussies.quote:Op donderdag 14 maart 2013 19:06 schreef dawg het volgende:
[..]
wijffels vind ik een erg slimme man, en zijn sustainable finance lab een goed initiatief.
pechtold vind ik goed in politiek spel maar niet echt heel slim eigenlijk. wientjes ken ik niet zo maar komt erg verwaand over. en dat voorspelt -voor mij- nooit veel goeds.
maar inderdaad; wie geloof je en wie niet?

het is een indicator dat er ook enig intellectueel vermogen tussen zit. voor mij althans, ik pretendeer niet alle wijsheid in pacht te hebben, en iedereen kan dingen roepen natuurlijk.quote:Op donderdag 14 maart 2013 19:08 schreef KoosVogels het volgende:
[..]
Exact. Daarom vind ik namenlijstjes ook weinig bruikbaar in discussies.

De persoonlijke mening van leden van een partij lijkt me irrelevant. En volgens mij ziet Farage dat ook zo.quote:Op donderdag 14 maart 2013 18:56 schreef 99.999 het volgende:
[..]
Vooral vol geniale argumenten waarom racisten en homohaters vooral een waardevol onderdeel moeten blijven van zijn partij bedoel je?

Wat ik zo vond hebben Letland, Estland en IJsland allen een lening gehad van het IMF (een reddingsprogramma dus, zo'n lening met opgelegde voorwaarden over hervormingen e.d.). Echter de Grieken waren er structureel een stuk beroerder aan toe.quote:Op donderdag 14 maart 2013 19:01 schreef Igen het volgende:
[..]
In de OP (EDIT: de OP van dit topic: AEX / IMF - Greece will rise : The phoenix from the flame) staat dat de Griekse economie 20% is gekrompen. Dat is niet mis, maar zij hebben het verdeeld gehad over een jaar of vier. Op jaarbasis is dat toch echt nog vrij "gematigd". In pakweg IJsland of de Baltische staten hebben ze geen reddingsprogramma gehad en een ongeveer even grote krimp in één keer te verduren gekregen.
Toch is dat laatste volgens mij psychologisch beter omdat je dan gauw de bodem bereikt.
In feite is het dus een heel sneu verhaal van Griekenland: niemand wil achteruitgang, wij denken aardig te zijn door hen te redden, en het resultaat is dat de achteruitgang zich maar langzaam en eindeloos voortslepend voltrekt waardoor iedereen doodongelukkig wordt. Een ware Griekse tragedie ofzo.

Ook weer waar. Maar zo'n Joost Niemoller vind ik bijvoorbeeld een halve zool met z'n dubieuze blogje, terwijl Mata hem beschouwt als een vrijdenkende held.quote:Op donderdag 14 maart 2013 19:12 schreef dawg het volgende:
[..]
het is een indicator dat er ook enig intellectueel vermogen tussen zit. voor mij althans, ik pretendeer niet alle wijsheid in pacht te hebben, en iedereen kan dingen roepen natuurlijk.

Het lijkt me dat wanneer belangrijke personen binnen een partij racist of homohater blijken te zijn maar dat voor de partijleiding geen enkel punt blijkt te zijn dat er toch wel iets fout zit in zo'n clubje. Zeker wanneer ze al langer de neiging hebben om tegen extreem-rechts aan te hangen.quote:Op donderdag 14 maart 2013 19:13 schreef El_Matador het volgende:
[..]
De persoonlijke mening van leden van een partij lijkt me irrelevant. En volgens mij ziet Farage dat ook zo.
Maar jij gaat verder met je guilty by association retoriek zie ik.

dat kan. ik kijk dan meer naar de inhoud van zo'n stuk. iets afschieten omdat je die persoon niks vindt, vind ik te makkelijk.quote:Op donderdag 14 maart 2013 19:14 schreef KoosVogels het volgende:
[..]
Ook weer waar. Maar zo'n Joost Niemoller vind ik bijvoorbeeld een halve zool met z'n dubieuze blogje, terwijl Mata hem beschouwt als een vrijdenkende held.

Ik vind de persoon dan ook niks omdat ik z'n stukjes heb gelezen. Waar zie je me voor aan?quote:Op donderdag 14 maart 2013 19:17 schreef dawg het volgende:
[..]
dat kan. ik kijk dan meer naar de inhoud van zo'n stuk. iets afschieten omdat je die persoon niks vindt, vind ik te makkelijk.

Zwak: ik heb geen enkele uitspraak gedaan over wat ik van Joost vind.quote:Op donderdag 14 maart 2013 19:14 schreef KoosVogels het volgende:
[..]
Ook weer waar. Maar zo'n Joost Niemoller vind ik bijvoorbeeld een halve zool met z'n dubieuze blogje, terwijl Mata hem beschouwt als een vrijdenkende held.

Omdat 50% ambtenaar was!quote:Op donderdag 14 maart 2013 19:14 schreef 99.999 het volgende:
[..]
Wat ik zo vond hebben Letland, Estland en IJsland allen een lening gehad van het IMF (een reddingsprogramma dus, zo'n lening met opgelegde voorwaarden over hervormingen e.d.). Echter de Grieken waren er structureel een stuk beroerder aan toe.

Ik ben dan ook een waardeloze journalist.quote:Op donderdag 14 maart 2013 19:23 schreef El_Matador het volgende:
[..]
Zwak: ik heb geen enkele uitspraak gedaan over wat ik van Joost vind.
Voor een journalist lees je erg goed moet ik zeggen.

die "extreem-rechtse neigingen" zijn slechts het product van jouw ideologische vrienden, zelfde verhaal met Fortuyn. Doet niets af aan de valide eurosceptische argumenten.quote:Op donderdag 14 maart 2013 19:17 schreef 99.999 het volgende:
[..]
Het lijkt me dat wanneer belangrijke personen binnen een partij racist of homohater blijken te zijn maar dat voor de partijleiding geen enkel punt blijkt te zijn dat er toch wel iets fout zit in zo'n clubje. Zeker wanneer ze al langer de neiging hebben om tegen extreem-rechts aan te hangen.
Maar goed ik snap dat je zo'n Farage en kornuiten enkel bejubeld wilt zien worden en kritiek niet kan accepteren.

Ook dit gaat weer helemaal nergens over. Zo'n Farage accepteert en haalt gewoon extreem-rechts tuig bij zijn partij. Dat goedpraten mag je nog iets meer moeite voor gaan doen dan dit soort geleuter.quote:Op donderdag 14 maart 2013 19:27 schreef El_Matador het volgende:
[..]
die "extreem-rechtse neigingen" zijn slechts het product van jouw ideologische vrienden, zelfde verhaal met Fortuyn. Doet niets af aan de valide eurosceptische argumenten.
Marcouch is en moslim en een PvdAer, maar heeft bij tijd en wijlen goeie opmerkingen.
Kijk, zo kan het ook, dukie.

Nope. op weg naar een klant. Iets interessanter en nuttiger dan jouw waandenkbeelden over Farage (als afleidingsmanoeuvre om maar niet op de argumenten in te gaan) denken te kunnen wegnemen.quote:Op donderdag 14 maart 2013 19:28 schreef 99.999 het volgende:
[..]
Ook dit gaat weer helemaal nergens over. Zo'n Farage accepteert en haalt gewoon extreem-rechts tuig bij zijn partij. Dat goedpraten mag je nog iets meer moeite voor gaan doen dan dit soort geleuter.

dat snap ik, maar wil dat per definitie zeggen dat alles wat zo iemand schrijft onzin is? dat kan ik me haast niet voorstellen. zelfs wilders roept weleens wat waar dan toch een kern van waarheid inzit.quote:Op donderdag 14 maart 2013 19:18 schreef KoosVogels het volgende:
[..]
Ik vind de persoon dan ook niks omdat ik z'n stukjes heb gelezen. Waar zie je me voor aan?

Zelfs als iemand iets schrijft waar een kern van waarheid in zit, kan de boodschap bullshit zijn. Iedereen kan iets constateren, het gaat erom welke conclusies je trekt op basis daarvan.quote:Op donderdag 14 maart 2013 19:37 schreef dawg het volgende:
[..]
dat snap ik, maar wil dat per definitie zeggen dat alles wat zo iemand schrijft onzin is? dat kan ik me haast niet voorstellen. zelfs wilders roept weleens wat waar dan toch een kern van waarheid inzit.

dat klopt.quote:Op donderdag 14 maart 2013 19:43 schreef KoosVogels het volgende:
[..]
Zelfs als iemand iets schrijft waar een kern van waarheid in zit, kan de boodschap bullshit zijn. Iedereen kan iets constateren, het gaat erom welke conclusies je trekt op basis daarvan.

Inderdaadquote:Op donderdag 14 maart 2013 19:45 schreef dawg het volgende:
[..]
dat klopt.
dus dan blijven we hangen in wie gelooft wie.

dat is het grootste probleem. niemand weet het, en de economische modellen blijken ook ontoereikend te zijn.quote:Op donderdag 14 maart 2013 19:47 schreef KoosVogels het volgende:
[..]
Inderdaad
Hoewel ik moet erkennen dat ik inzake de EU ook de oplossing niet weet.

Als ik soms bij bekende zie in het lijstje. Overheid dit en dat terwijl zij het meeste van de zorg/kinderbijslag gebruikenquote:Op donderdag 14 maart 2013 15:33 schreef StarGazer het volgende:
Dat stukje op Facebook... mijn god...

ik lees wat ik lees...ben niet verbaasd maar trek geen conclusiesquote:Op vrijdag 15 maart 2013 09:57 schreef KoosVogels het volgende:
Dus als je goed begrijp, Hamlet, dan gaat Nederland naar de klote met dank aan de werkgevers die een loopje nemen met dat gehandicapte echtpaar?

Maar je dacht "ik post het wel ff op fok".quote:Op vrijdag 15 maart 2013 14:11 schreef cempexo het volgende:
[..]
ik lees wat ik lees...ben niet verbaasd maar trek geen conclusies

Precies net als die berichtjes in de trant van 'deel dit als je tegen kindermisbruik / mishandeling / moord / zinloos geweld / whatever' bent.quote:Op vrijdag 15 maart 2013 15:16 schreef GSbrder het volgende:
Zodra je teveel vrienden op Facebook hebt die dit soort meuk delen, weet je dat het tijd wordt te bezuinigen op je friendslist.

Dit is wel een aardig stuk:quote:Op donderdag 14 maart 2013 19:50 schreef dawg het volgende:
[..]
dat is het grootste probleem. niemand weet het, en de economische modellen blijken ook ontoereikend te zijn.

bronquote:Every month, Members of the European Parliament (MEPs) are required to move their operations to Strasbourg, France from headquarters in Brussels, Belgium, for a four-day session.
...
Moving Parliament monthly costs an estimated 180 million euro (US$235 million) and produces 19,000 tonnes of CO2 each year.Last year, MEPs voted to regularly hold two sessions at one time in Strasbourg to reduce travel, but France blocked the motion. The European Court of Justice is expected to rule on it later this year. A more detailed report on the issue will be released in June.
...
“Quite clearly there is French pride attached to this and we fully accept that,” McMillan-Scott told Radio Free Europe on Monday. “On the other hand we would like France to understand that it is only a matter of time before the European Parliament decides to move and I would advise the French to think very carefully for the alternatives for the city of Strasbourg and the buildings that exist there.”

Heb het stuk gelezen, maar wat denk je zelf ervan?quote:Op vrijdag 15 maart 2013 15:30 schreef KoosVogels het volgende:
[..]
Dit is wel een aardig stuk:
Burgerforum spant burgers gemakzuchtig voor anti-EU karretje

De EU vindt natuurlijk zijn oorsprong in de EEG, en deze organisatie is weer voortgekomen uit de EGKS. Ik vind het wel zo fair om bij het begin te beginnen.quote:Op vrijdag 15 maart 2013 16:02 schreef john2406 het volgende:
[..]
Heb het stuk gelezen, maar wat denk je zelf ervan?
Zou er een EU zijn gekomen als ze toen zouden gezegd hebben een politiekeunie?

Over welke tijd heb je het nou precies? Ik mag hopen dat je niet doelt op het referendum over de Grondwet. Ik mag hopen dat je historisch besef wel wat verder teruggaat.quote:Op vrijdag 15 maart 2013 16:09 schreef john2406 het volgende:
Ik denk het niet nou of in die tijd waren alleen de ieren en de nederlander tegen meen ik me ter herineren.
Ik denk dat er dan wel anderen tegen geweest waren.

Een intelligente vent als Rob de Wijk die de EU vergelijkt met de VS.quote:Op vrijdag 15 maart 2013 15:30 schreef KoosVogels het volgende:
[..]

ik vind het eerlijk gezegd een kortzichtig dom stuk waaruit vooral blijkt dat hij niet goed gelezen heeft.quote:Op vrijdag 15 maart 2013 15:30 schreef KoosVogels het volgende:
[..]

Krijg niet het idee dat hij de EU letterlijk vergelijkt met de VS. Hij wijst er vooral op dat wat onmogelijk wordt geacht niet per definitie onmogelijk is.quote:Op vrijdag 15 maart 2013 16:16 schreef El_Matador het volgende:
[..]
Een intelligente vent als Rob de Wijk die de EU vergelijkt met de VS.
Over "gemakzuchtig" gesproken. Dat kan je onmogelijk serieus nemen.
Oh en als Robbie op zoek is naar alternatieven; hef Europese Commissie en Parlement op en ga verder met de Raad van Europa (waar alle nationale regeringen in vertegenwoordigd zijn).

Onze meningen zijn gestaafd op vooringenomenheid. Ik geef grif toe dat ik voorstander ben van Europese samenwerking. Daardoor bekijk ik alle stukken door een gekleurde bril.quote:Op vrijdag 15 maart 2013 16:16 schreef dawg het volgende:
[..]
ik vind het eerlijk gezegd een kortzichtig dom stuk waaruit vooral blijkt dat hij niet goed gelezen heeft.
zo zie je maar, hoe meningen kunnen verschillen.

Toch denk ik dat dat de oplossing kon zijn de EU gaan vergelijken met de VS wat nu naar mijn idee helemaal niet kan vergeleken worden.quote:Op vrijdag 15 maart 2013 16:16 schreef El_Matador het volgende:
[..]
Een intelligente vent als Rob de Wijk die de EU vergelijkt met de VS.
Over "gemakzuchtig" gesproken. Dat kan je onmogelijk serieus nemen.
Oh en als Robbie op zoek is naar alternatieven; hef Europese Commissie en Parlement op en ga verder met de Raad van Europa (waar alle nationale regeringen in vertegenwoordigd zijn).

ik heb nog een ander opiniestuk gelezen (link), en ook daar vind ik hem niet zo slim overkomen. dus in dit geval durf ik wel te beweren dat het niet (helemaal) door vooringenomenheid komt, maar ook door de schrijver in kwestie.quote:Op vrijdag 15 maart 2013 16:18 schreef KoosVogels het volgende:
[..]
Onze meningen zijn gestaafd op vooringenomenheid. Ik geef grif toe dat ik voorstander ben van Europese samenwerking. Daardoor bekijk ik alle stukken door een gekleurde bril.

Dat klopt. Echter, het is een veelgebruikte vergelijking die ook hier weer mank gaat.quote:Op vrijdag 15 maart 2013 16:17 schreef KoosVogels het volgende:
[..]
Krijg niet het idee dat hij de EU letterlijk vergelijkt met de VS. Hij wijst er vooral op dat wat onmogelijk wordt geacht niet per definitie onmogelijk is.

Ik denk dat een federatie er op den duur wel komt, maar daar gaan nog vele jaren overheen. Europa is als continent continu in beweging. De landkaart ziet er elke eeuw weer anders uit. We hebben het in de meeste gevallen dus niet over landsgrenzen die over vele millennia zijn vastgeroest.quote:Op vrijdag 15 maart 2013 16:23 schreef El_Matador het volgende:
[..]
Dat klopt. Echter, het is een veelgebruikte vergelijking die ook hier weer mank gaat.
"In de VS van 1850 geloofde men niet in 1 land"
"In de EU van 2004 geloofde men niet in 1 federatie'
"Die federale VS is er toch gekomen"
"Dat kan dus met Europa ook"*
*dit zegt hij niet, maar hij impliceert het wel.
Als dr VS bestond uit 45 afzonderlijke staten met elk een milleniadurende eigen geschiedenis, een veelvoud aan oorlogen EN (een cruciaal verschil met de VS) ell een eigen taal, zou de vergelijking opgaan.
Geen continent ter wereld is zo divers als Europa en juist dat continent moet volgens wereldvreemde eurocraten gefederaliseerd worden.x 6.000.000

ik denk ook dat de amerikaanse burgeroorlog het volk een gezamenlijke band heeft gebracht, terwijl wo2 hier het wantrouwen eerder heeft aangewakkerd, ook al werd/wordt dat stellig ontkent (nobelprijs vrede bijv)quote:Op vrijdag 15 maart 2013 16:23 schreef El_Matador het volgende:
[..]
Dat klopt. Echter, het is een veelgebruikte vergelijking die ook hier weer mank gaat.
"In de VS van 1850 geloofde men niet in 1 land"
"In de EU van 2004 geloofde men niet in 1 federatie'
"Die federale VS is er toch gekomen"
"Dat kan dus met Europa ook"*
*dit zegt hij niet, maar hij impliceert het wel.
Als dr VS bestond uit 45 afzonderlijke staten met elk een milleniadurende eigen geschiedenis, een veelvoud aan oorlogen EN (een cruciaal verschil met de VS) ell een eigen taal, zou de vergelijking opgaan.
Geen continent ter wereld is zo divers als Europa en juist dat continent moet volgens wereldvreemde eurocraten gefederaliseerd worden.x 6.000.000

Nou, dat waag ik te betwijfelen. Vergeet niet dat in de jaren na WOII de bereidheid van de Nederlanders om nationale soevereiniteit op te geven ten behoeve van Europese samenwerking, groter was dan ooit. Dat had alles te maken met vriendschappen die tijdens WOII inniger waren geworden.quote:Op vrijdag 15 maart 2013 16:26 schreef dawg het volgende:
[..]
ik denk ook dat de amerikaanse burgeroorlog het volk een gezamenlijke band heeft gebracht, terwijl wo2 hier het wantrouwen eerder heeft aangewakkerd, ook al werd/wordt dat stellig ontkent (nobelprijs vrede bijv)

ja, maar dat kan ook wel zijn geweest omdat destijds de schrik er goed in zat.quote:Op vrijdag 15 maart 2013 16:28 schreef KoosVogels het volgende:
[..]
Nou, dat waag ik te betwijfelen. Vergeet niet dat in de jaren na WOII de bereidheid van de Nederlanders om nationale soevereiniteit op te geven ten behoeve van Europese samenwerking, groter was dan ooit. Dat had alles te maken met vriendschappen die tijdens WOII inniger waren geworden.

Het is een en-en verhaal, denk ik.quote:Op vrijdag 15 maart 2013 16:31 schreef dawg het volgende:
[..]
ja, maar dat kan ook wel zijn geweest omdat destijds de schrik er goed in zat.

De EU is voortgekomen uit WOII; er werd gezegd; geen oorlog meer, we moeten samenwerken.quote:Op vrijdag 15 maart 2013 16:25 schreef KoosVogels het volgende:
[..]
Ik denk dat een federatie er op den duur wel komt, maar daar gaan nog vele jaren overheen. Europa is als continent continu in beweging. De landkaart ziet er elke eeuw weer anders uit. We hebben het in de meeste gevallen dus niet over landsgrenzen die over vele millennia zijn vastgeroest.

ik weet niet hoe je erbij komt dat links nederland juist de eenwording wil?quote:Op vrijdag 15 maart 2013 16:34 schreef El_Matador het volgende:
Ik snap trouwens vooral de gematigd linkse kliek (waar ik jou toe reken) niet. Terecht een hoop kritiek op schaalvergroting in het onderwijs, zorg, bedrijven, etc. Maar de grootste schaalvergroting in de moderne geschiedenis van Europa, gebaseerd op corruptie en vriendjespolitiek, gedreven door angst (het nazivoorbeeld als we tegen de Grondwet stemmen), dat is juist the way to go!?
Bizar.

1 - Er is een verschil tussen links Nederland (als in mensen) en de linkse politieke partijenquote:Op vrijdag 15 maart 2013 16:40 schreef dawg het volgende:
[..]
ik weet niet hoe je erbij komt dat links nederland juist de eenwording wil?
het is vooral vvd, cda, d66 en in mindere mate pvda die dat willen. vooral de rechts-georienteerde partijen dus.
merkel en sarkozy zijn ook rechts. dus ik weet niet waar je dat vandaan haalt (waarschijnlijk je 'haat' jegens 'links') maar het klopt niet.

nee mededelenquote:Op vrijdag 15 maart 2013 15:22 schreef CafeRoker het volgende:
[..]
Maar je dacht "ik post het wel ff op fok".
Is dat jouw interpretatie van "delen"

Volgens mij was er ook afgesproken door Helmut Koll c.s dat er een politieke unie moest komen, maar hun opvolgers hebben het vervolgens op de lange baan geschoven.quote:Op vrijdag 15 maart 2013 16:02 schreef john2406 het volgende:
[..]
Heb het stuk gelezen, maar wat denk je zelf ervan?
Zou er een EU zijn gekomen als ze toen zouden gezegd hebben een politieke unie?

Lijkt me wel he?quote:Op vrijdag 15 maart 2013 17:26 schreef arjan1212 het volgende:
..
Rob de Wijk, is dat die defensie specialist die regematig bij nieuwsuur enz komt opdraven?

Ehhh...quote:Op donderdag 14 maart 2013 18:44 schreef Igen het volgende:
Griekenland ... waardoor ze daar jarenlang gematigde ellende hebben ipv. eventjes een hele berg shit ...

Ik had het over de economische kant.quote:Op vrijdag 15 maart 2013 17:57 schreef El_Matador het volgende:
[..]
Ehhh...
http://www.express.be/jok(...)heropenen/187170.htm
"gematigde ellende" ziet er in mijn wereldbeeld anders uit, maar misschien ben ik wat minder afgestompt door (internationale) ervaringen dan jij...

Exact de fout die eenzijdig denkende EUrofielen maken, bij de ballen!quote:
Dat zei ik dan ook niet.quote:Maar dan nog, geen euro is geen oplossing hiervoor.

Het heeft natuurlijk wel met elkaar te maken. De Griekse economische krimp is misschien niet uitzonderlijk sterk, maar duurt wel uitzonderlijk lang. Het zou best kunnen dat ze zeven jaar krimp achter elkaar door hebben.quote:Op vrijdag 15 maart 2013 18:16 schreef El_Matador het volgende:
[..]
Exact de fout die EUrofielen maken, bij de ballen!

Ja, wat wil je nou?!quote:Op vrijdag 15 maart 2013 18:18 schreef Igen het volgende:
[..]
Het heeft natuurlijk wel met elkaar te maken. De Griekse economische krimp is misschien niet uitzonderlijk sterk, maar duurt wel uitzonderlijk lang. Het zou best kunnen dat ze zeven jaar krimp achter elkaar door hebben.
In die zin zou bij nader inzien het afschaffen van de euro wél kunnen helpen: dan crasht het land in één keer helemaal en hebben ze tenminste gauw het ergste achter de rug.Maar het stoppen van de noodfondsen zou daarvoor eigenlijk ook al genoeg moeten zijn.

Goeie grap.quote:Op vrijdag 15 maart 2013 18:30 schreef El_Matador het volgende:
[..]
Ja, wat wil je nou?!
Laat die zwakke landen samen devalueren en het leed delen.

Hoe kortzichtig!quote:Op vrijdag 15 maart 2013 19:00 schreef Igen het volgende:
[..]
Goeie grap.Niemand zal samen met de Grieken in het kneuzenclubje willen zitten. Zelfs Portugezen zien zichzelf als correcte, fatsoenlijke en serieuze mensen die totaal niet op die achterlijke Grieken lijken.
Eerlijk gezegd denk ik dat er wat betreft Griekenland helemaal geen 'oplossing' is. Ze moeten gewoon accepteren dat het zeker een jaar of 10 à 15 hard werken zal zijn om met échte economische groei het welvaartsniveau te evenaren dat ze in 2008 als bubbel met geleend geld hadden. Maar dat vooruitzicht is natuurlijk wel heel erg zuur. Ik ben dan ook héél blij dat ik geen Griek ben.

Het was heel Zuid-Europa.quote:Op vrijdag 15 maart 2013 19:06 schreef El_Matador het volgende:
[..]
Hoe kortzichtig!
Hoe gaat het als na Griekenland, ook andere landen failliet raken? Het sneeuwbaleffect zich uitbreidend naar Spanje, Portugal, Cyprus, Ierland en Italie? Jij denkt echt dat het Griekse probleem op zichzelf staat? Dan was het makkelijk?! Het is juist heel Zuid-Europa (en Ierland)...

Het blijft mooi, dat eeuwige op lucht gebaseerde fantasieoptimisme van de EUrofielen...quote:Op vrijdag 15 maart 2013 19:22 schreef Igen het volgende:
[..]
Het was heel Zuid-Europa.
Griekenland heeft nog steeds een primair begrotings- en handelstekort. Als het daar mis gaat, dan betekent dat dus lege schappen qua geïmporteerde producten, plus dat de overheid ineens deels geen lonen, pensioenen etc. meer kan uitkeren.
Maar Italië en Portugal hebben (intussen) een primair begrotings- en handelsoverschot. Als zij failliet gaan, dan betekent dat alleen dat hun rentelast daalt maar verder is er voor hun maar weinig aan de hand. Zonder rente kunnen ze immers alle uitgaven met inkomsten dekken. SeLang heeft in het eurotopic zelfs regelmatig eens gezegd dat het daarom voor Italië heel slim zou zijn om zélf uit de euro te stappen en opzettelijk failliet te gaan.
Dus ja, Griekenland is er echt nog een stuk slechter aan toe dan de rest van Zuid-Europa.

Nee.quote:Op vrijdag 15 maart 2013 20:13 schreef El_Matador het volgende:
[..]
Het blijft mooi, dat eeuwige op lucht gebaseerde optimisme van de EUrofielen...
Zie je nou echt niet in dat deze Titanic gigantisch aan het kapseizen is? En wil jij eeuwig blijven doorbetalen aan de Zuid-Europese malaise?
Dat wij vóór de crisis te veel geld hebben uitgeleend aan Zuid-Europa, daarom. Op die manier hebben wij ons in zekere zin aan het lot van Zuid-Europa verbonden.quote:Wat hebben de Noord-Europese volkeren eigenlijk verdiend dat ze zo meegesleept worden in de Griekse tragedie die tot een geheel Zuid-Europees schouwspel ontpopt?
Zo veel landen werken met kiesdistricten. Onder andere alle landen rondom Nederland (het VK, België en Duitsland). Dus om je daar nou zo over op te winden?quote:Hebben mensen geen recht op vertegenwoordiging door nationale parlementen, in plaats van een onzichtbare, onwegstembare (je mag nog steeds niet als Nederlander op de Gouden Dageraad stemmen, bijvoorbeeld) EUlite in Brussel?
Want in Europa hebben homohatende katholieken de meerderheid?quote:Hoe zou jij het vinden, eerlijk zeggen, als een of andere Poolse (rijk geworden met Nederlandse tulpen en eigen schaliegas) Grote Blonde Leider in 2018 over jou de scepter zwaait? Een Geert Wilders, maar dan Pools, katholiek, homohatend, maar wel met macht.
Want dat soort scenario's zitten erin, als je het EUropese sprookje blijft volhouden.
Ik vind dat een beetje raar in het licht dat het Europese project van oorsprong als hoofddoel had om Duitsland en Frankrijk tegen wil en dank met elkaar te verbinden.quote:Een vrije handelsunie tussen de ZEFranc en de NEEuro waar slechts de Raad van Europa politieke Europese samenwerking uitvoert, lijkt me een stuk aantrekkelijker alternatief, eerlijk gezegd.

quote:Op vrijdag 15 maart 2013 20:28 schreef Igen het volgende:
El_Matador vroeg:
Zie je nou echt niet in dat deze Titanic gigantisch aan het kapseizen is?
Nee.

Wrong. Gewoon boerenverstand. Maar begin nog eens over die homohaters in zijn partij, dat schijnt zo'n geweldig camembertargument te zijn...quote:Op woensdag 20 maart 2013 06:59 schreef 99.999 het volgende:
Farage is inderdaad een prima voorbeeld van goedkoop populisme.
Verstandige mensen verdienen het om gehoord te worden, heeft niets met blind te maken. Blijf jij maar blind geloven in het Sprookje van De Sterke EU.quote:Maar prima hoor wanneer je daar blind voor valt. Lekker makkelijk dat meegaan in die retoriek natuurlijk![]()

Dat jij wederom blind valt voor de zoveelste populist moet je helemaal zelf weten. Maar ga mensen er dan niet op aanvallen wanneer ze daar doorheen prikkenquote:Op woensdag 20 maart 2013 07:21 schreef El_Matador het volgende:
[..]
Wrong. Gewoon boerenverstand. Maar begin nog eens over die homohaters in zijn partij, dat schijnt zo'n geweldig camembertargument te zijn...
[..]
Verstandige mensen verdienen het om gehoord te worden, heeft niets met blind te maken. Blijf jij maar blind geloven in het Sprookje van De Sterke EU.
"Niets aan de hand mensen, doorlopen, geen vragen stellen, geen kanttekeningen plaatsen, geen gedegen kritiek leveren! Gewoon je spaargeld opofferen aan dit schitterende, succesvolle Projekt!"

Dat moeten allemaal leugens zijn. De grote held van 'sceptisch' Nederland doet zoiets nietquote:Op woensdag 20 maart 2013 07:25 schreef Tem het volgende:
Is dat niet die man die zijn mond vol heeft over kosten maar zelf niet eens zijn eigen commissies bijwoont.

Please, leg me geen woorden in de mond. Correct was:quote:Op woensdag 20 maart 2013 05:36 schreef El_Matador het volgende:
[..]
Maar dat is uiteraard "allemaal goedkoop populisme", aldus de EUrofielen.x 456.632.999
quote:Op vrijdag 15 maart 2013 20:28 schreef Igen het volgende:
El_Matador vroeg:
En wil jij eeuwig blijven doorbetalen aan de Zuid-Europese malaise?
Nee.

Dit is revolutionaire propaganda om zoveel mogelijk kiezers in de flanken te krijgen (zoveel mogelijk negatieve berichtgeving en nieuws die men doorlopend over de massa heenstort)quote:Op donderdag 14 maart 2013 08:26 schreef _Dizzy_ het volgende:
Dit kabinet is bezig met de systematische plundering van onze samenleving. De belastingen omhoog, de BTW die explodeert, hypotheekrente aangepakt, de huren door het dak, verzorgingshuizen dicht.
Wat het vorige kabinet deed, doet nu het huidige, en zo gaat dit al decennia lang (verschuiving) En nu gaat dit proces richting de flanken, de eindstations. Want kiezers gaan niet meer terug naar partijen die er een puinhoop van maakten, dus lopen al die kiezers zichzelf vast in de flanken zonder het te beseffen. Een partij als 50plus verdwijnt ook weer op een dag, is niets anders dan kiezers weer zand in de ogen strooien, die partij zorgt alleen voor hogere opkomst die aan het dalen was de laatste keer (mensen laten denken dat er een alternatief is, is er niet), daling omdat er geen oplossingen komen voor alle problemen. Jarenlang geen oplossingen, totdat er een grote partij op de flanken overblijft, dan zal je zien dat er plotseling wel verbetering komt (en zal er een euforische stemming kunnen ontstaan bij miljoenen, een groot probleem, want zijn dan volkomen verblind van vreugde, hebben niet in de gaten dat zij een partij aan absolute meerderheid helpen en hiermee hun vrijheid aan het verspelen zijn) Pas als er een grote machtige partij overblijft gaat dit land naar de klote (door imperialisme en kan zelfs uitlopen op oorlog) Daarom is de enige oplossing niet je macht uithanden geven en niet meedoen aan een revolutie of grote organisatie (politiek of vakbond of andere)quote:Wat vinden jullie? Is Rutte echt zo slecht?
Ik ben er nog niet aan uit, ik weet wel dat Nederland het steeds slechter aan het doen is als je kijkt naar de omliggende landen.

Er is niet doorheen te prikken. De man heeft gewoon gelijk.quote:Op woensdag 20 maart 2013 07:31 schreef 99.999 het volgende:
[..]
Dat jij wederom blind valt voor de zoveelste populist moet je helemaal zelf weten. Maar ga mensen er dan niet op aanvallen wanneer ze daar doorheen prikken.

Wil jij alsjeblieft niet met zulke onheilspellende vergezichten komen op de vroege ochtend?quote:Sinds 1900 zijn alle overheden gestaag gegroeid. Men roomde een steeds groter gedeelte af van de welvaart en beloofde dat aan de kiezers. Nu er een einde aan het onbeperkt sinterklazen komt probeert men nog een maal met verwoede pogingen het feest voort te laten duren maar ook dat kan straks niet meer. Het plunderen is niet van deze tijd maar omdat de overheid toestond dat de burgers en bedrijven die de welvaart voortbrachten zelf ook wat van hun eigen groei mochten profiteren morde niemand.
Langzaam maar zeker gaan mensen beseffen dat ze beter af zijn als ze hun lot in eigen handen zouden mogen nemen. De partij die dat goed onder het voetlicht weet te brengen wordt de grootste.

Heb je überhaupt wel recente geschiedenis op school gehad of snapte je het gewoon niet?quote:Op woensdag 3 april 2013 08:57 schreef Paper_Tiger het volgende:
Sinds 1900 zijn alle overheden gestaag gegroeid. Men roomde een steeds groter gedeelte af van de welvaart en beloofde dat aan de kiezers. Nu er een einde aan het onbeperkt sinterklazen komt probeert men nog een maal met verwoede pogingen het feest voort te laten duren maar ook dat kan straks niet meer. Het plunderen is niet van deze tijd maar omdat de overheid toestond dat de burgers en bedrijven die de welvaart voortbrachten zelf ook wat van hun eigen groei mochten profiteren morde niemand.
Langzaam maar zeker gaan mensen beseffen dat ze beter af zijn als ze hun lot in eigen handen zouden mogen nemen. De partij die dat goed onder het voetlicht weet te brengen wordt de grootste.

De meest recente geschiedenis heb ik zelf deel van uit gemaakt.quote:Op woensdag 3 april 2013 15:06 schreef DeaDLocK2K het volgende:
[..]
Heb je überhaupt wel recente geschiedenis op school gehad of snapte je het gewoon niet?

quote:Het is genoeg geweest.
Er dreigt een ramp op de huizenmarkt. Onze pensioenen staan op het spel. Onze ouderen getroffen. Iedere maand komen er 20.000 werklozen bij. We moeten allemaal de prijs betalen voor het heilloze EU-avontuur. Nederland wordt kapot bezuinigd.
Elke Nederlander gaat het voelen. 2013 wordt een zwart jaar.
Ondertussen kiest dit kabinet voor ontwikkelingshulp, geld voor Brussel en Zuid-Europa, windmolens, multikul en kunstsubsidies. Het zijn de keuzes van de links-liberale elites die elke voeling met de realiteit hebben verloren. Niet de Nederlandse belangen staan voorop, maar de wensen van de eurofielen. Niet onze politici regeren, maar ongekozen bureaucraten in Brussel.
Wij tekenen verzet aan.
Werkend Nederland verdient belastingverlaging.
En dat kan ook. Door te kiezen voor de belangen van Nederland.
Het is nog niet te laat. Wij doen vandaag een beroep op dit kabinet te stoppen met slopen en te starten met bouwen.
Hoogachtend,
De fracties van de Partij voor de Vrijheid in de Staten-Generaal

Dit klopt. De verzorgingsstaat wordt vanwege de bezuinigingen afgebouwd, maar de meerderheid van de Nederlanders merkt daardoor pas in welke mate zij er afhankelijk van zijn geweest.quote:Op woensdag 3 april 2013 09:03 schreef Bram_van_Loon het volgende:
[..]
Wil jij alsjeblieft niet met zulke onheilspellende vergezichten komen op de vroege ochtend?
Nederland is wat verrechtst maar daar is alles mee gezegd. Sterker nog, recessies maakt samenlevingen juist weer wat linkser omdat het mensen onder de neus wordt gedrukt dat ook zij hun baan kunnen verliezen en dat ook zij degenen zijn die de klappen kunnen krijgen.

Dat is kort door de bocht, bij een afbouw van de verzorgingsstaat hoort in principe ook een afbouw van de belastingdruk zodat je zelf je zaken kunt regelen. Dit laatste blijft alleen nogal achter en dat is wat men vooral gaat voelen.quote:Op woensdag 3 april 2013 16:30 schreef Ryon het volgende:
[..]
Dit klopt. De verzorgingsstaat wordt vanwege de bezuinigingen afgebouwd, maar de meerderheid van de Nederlanders merkt daardoor pas in welke mate zij er afhankelijk van zijn geweest.
Veel burgers die zichzelf als erg rechts, hardwerkend en zelfstandig beschouwen (type PVV'r), worden nu woedend omdat allerlei regelingen aangepast worden waar zij gebruik van maakten of willen maken. Prima dat je tegen uitkeringen voor Marokkanen bent, maar de verzorgingsstaat behelst veel meer dan dat. Ik heb het vermoeden dat de komende 10 jaar op dat gebied heel erg interessant kunnen gaan worden.

Dat is een vrij idealistische opvatting, welke je in de praktijk niet zo ziet terugkomen. De verzorgingsstaat wordt namelijk niet afgebouwd om ideologische redenen (Integendeel, geen partij heeft daar baat bij) maar om budgetredenen. De economie krimpt maar er moeten wel rekeningen betaald worden, dus de belastingen gaan omhoog en de uitgaven gaan naar beneden.quote:Op woensdag 3 april 2013 16:40 schreef CafeRoker het volgende:
[..]
Dat is kort door de bocht, bij een afbouw van de verzorgingsstaat hoort in principe ook een afbouw van de belastingdruk zodat je zelf je zaken kunt regelen. Dit laatste blijft alleen nogal achter en dat is wat men vooral gaat voelen.

Tja, maar wat voelt men dan werkelijk? De verzorgingsstaat die uitgekleed wordt of feitelijke belastingverhogingen? Henk die roept dat die uitkeringen best naar beneden mogen roept dat wel vanuit een idealistische instelling en als dit soort aanpassingen misbruikt worden om de kas te spekken kun je toch moeilijk stellen dat hij krijgt waar hij om vroeg.quote:Op woensdag 3 april 2013 16:45 schreef Ryon het volgende:
[..]
Dat is een vrij idealistische opvatting, welke je in de praktijk niet zo ziet terugkomen.

Combinatie van beide natuurlijk. Maar als je het PVV manifest bekijkt dan richt de volkswoede zich het tegen het eerste. Mensen maken zich zorgen over hun oudedagsvoorziening, arbeidscontract en zorgverlening. Zaken die in Nederland door de verzorgingsstaat geregeld worden. Dat Ahmed zijn jointjes betaalt van een uitkering wekt irritatie, maar raakt 'Henk niet direct.quote:Op woensdag 3 april 2013 16:59 schreef CafeRoker het volgende:
[..]
Tja, maar wat voelt men dan werkelijk? De verzorgingsstaat die uitgekleed wordt of feitelijke belastingverhogingen? Henk die roept dat die uitkeringen best naar beneden mogen roept dat wel vanuit een idealistische instelling en als dit soort aanpassingen misbruikt worden om de kas te spekken kun je toch moeilijk stellen dat hij krijgt waar hij om vroeg.

De spreekwoordelijke 'Henk' is over het algemeen iemand, aldus De Hond, die wel eens wat ernstigs in z'n leven heeft meegemaakt en die dus maar wat goed weet wat het is om afhankelijk van de verzorgingsstaat te zijn. En heb je bijv. niet meegekregen dat de PVV het Catshuisoverleg opblies omdat hij niet wou bezuinigen op de AOW?quote:Op woensdag 3 april 2013 16:59 schreef CafeRoker het volgende:
[..]
Tja, maar wat voelt men dan werkelijk? De verzorgingsstaat die uitgekleed wordt of feitelijke belastingverhogingen? Henk die roept dat die uitkeringen best naar beneden mogen roept dat wel vanuit een idealistische instelling en als dit soort aanpassingen misbruikt worden om de kas te spekken kun je toch moeilijk stellen dat hij krijgt waar hij om vroeg.

Een absoluut geloof is jou inderdaad ook niet vreemdquote:Op woensdag 3 april 2013 08:58 schreef Paper_Tiger het volgende:
[..]
Er is niet doorheen te prikken. De man heeft gewoon gelijk.

En dit soort meuk is de reden waarom ik libertariërs doorgaans niet serieus neem. Een compleet gebrek aan historisch besef.quote:Op woensdag 3 april 2013 08:57 schreef Paper_Tiger het volgende:
Sinds 1900 zijn alle overheden gestaag gegroeid. Men roomde een steeds groter gedeelte af van de welvaart en beloofde dat aan de kiezers. Nu er een einde aan het onbeperkt sinterklazen komt probeert men nog een maal met verwoede pogingen het feest voort te laten duren maar ook dat kan straks niet meer. Het plunderen is niet van deze tijd maar omdat de overheid toestond dat de burgers en bedrijven die de welvaart voortbrachten zelf ook wat van hun eigen groei mochten profiteren morde niemand.

Die kamer is zo duur omdat die moet voldoen aan de eisen die de overheid eraan stelt. De bejaarde die zelf zorg in gaat kopen let op heel andere zaken. Ter illustratie: Een geheel verzorgde luxe cruise incl vliegreis naar de andere kant van de wereld en terug kost de helft. Per passagier zijn er 24/7 meer fte aan het werk die ook nog eens beter verdienen dan de uitgeknepen zorgverleners in het bejaardenhuis.quote:Op woensdag 3 april 2013 17:05 schreef Ryon het volgende:
[..]
Combinatie van beide natuurlijk. Maar als je het PVV manifest bekijkt dan richt de volkswoede zich het tegen het eerste. Mensen maken zich zorgen over hun oudedagsvoorziening, arbeidscontract en zorgverlening. Zaken die in Nederland door de verzorgingsstaat geregeld worden. Dat Ahmed zijn jointjes betaalt van een uitkering wekt irritatie, maar raakt 'Henk niet direct.
Een belangrijk - maar ingewikkeld - element is dat de rechten die nu afgebouwd worden in Europa niet zomaar aan te schaffen zijn op de markt tegen betaalbare prijzen. Zorg is bijvoorbeeld erg duur. Een kamer in een verpleeghuis voor moeders kost 50.000 euro per jaar. Daar is geen spaargeld of marktverzekering tegen aan te schaffen. Voorheen betaalde wij dit gezamenlijk via een vrij ingenieus systeem. Nu moeten mensen dat zelf betalen, en dat kan 98.5% van de bevolking niet.

Integendeel. Een bijzonder scherpe post van een immer sterke Paper_Tiger.quote:Op woensdag 3 april 2013 20:14 schreef EttovanBelgie het volgende:
[..]
En dit soort meuk is de reden waarom ik libertariërs doorgaans niet serieus neem. Een compleet gebrek aan historisch besef.

Zal wel weer op "gebrek aan historisch besef" gegooid worden.quote:Op woensdag 3 april 2013 20:17 schreef Paper_Tiger het volgende:
[..]
Die kamer is zo duur omdat die moet voldoen aan de eisen die de overheid eraan stelt. De bejaarde die zelf zorg in gaat kopen let op heel andere zaken. Ter illustratie: Een geheel verzorgde luxe cruise incl vliegreis naar de andere kant van de wereld en terug kost de helft. Per passagier zijn er 24/7 meer fte aan het werk die ook nog eens beter verdienen dan de uitgeknepen zorgverleners in het bejaardenhuis.

Dan hoop maar dat je dat nog beslissen kunt voor jezelf, dus dat je niet dementerende bent dan.quote:Op woensdag 3 april 2013 20:20 schreef El_Matador het volgende:
[..]
Zal wel weer op "gebrek aan historisch besef" gegooid worden.
Als ik oud ben ga ik ECHT niet in een Nederlands bejaardenhol zitten.
Dan huur ik wel een goedkope verpleegster uit Tadzjiekistan die voor 8000 euro per jaar mijn billen wast en eten kookt.

Het vormgeven van een verzorgingsstaat waarin zaken als zorg, onderwijs en arbeidsbescherming zich dermate konden ontwikkelen dat het leven van de doorsnee burger er met rasse schreden op vooruit ging 'sinterklazen' en 'plunderen' noemen zegt al genoeg.quote:Op woensdag 3 april 2013 20:18 schreef El_Matador het volgende:
[..]
Integendeel. Een bijzonder scherpe post van een immer sterke Paper_Tiger.
Weerleg het dan?

geen zorgen; ik zorg daar echt wel op tijd voor.quote:Op woensdag 3 april 2013 20:25 schreef john2406 het volgende:
[..]
Dan hoop maar dat je dat nog beslissen kunt voor jezelf, dus dat je niet dementerende bent dan.
Anders beslissen andere dat voor je, ik kan erover mee praten die zei percies hetzelfde vroeger als wat jij nu tikt.

Als het mij zou gebeuren kies ik voor dubbele dosis morfine.quote:Op woensdag 3 april 2013 20:29 schreef El_Matador het volgende:
[..]
geen zorgen; ik zorg daar echt wel op tijd voor.
En als ik ga dementeren geef ik mezelf wel een lekkere dodelijke doch heerlijk eindigende drugscocktail.

Inkomsten:quote:Neem een gezin met 1300 euro inkomsten per maand
1 kind ongeveer 100 euro per maand kinderbijslag en kindertoeslag
1400 totaal
nu gaan we verder rekenen
450 euro huur
200 euro gas en licht
340 euro zieken kosten verzekering
120 euro overige verzekeringen
dit maakt totaal
1110 euro per maand vaste lasten
we hebben nu nog geen mobiel mee geteld
of een auto of misschien een abonnement voor het openbaar vervoer
nu komt de grap voor 3 man eten kopen bij de voordelige supermarkten kost al snel 75 euro per week
dit maakt 325 euro per maand
Rutte let je wel op
deze mensen geven dus nu al meer uit als dat ze ontvangen
want dit maakt samen
1110 plus 325 is gelijk aan 1435 euro
dat is elke maand 35 euro tekort

Tegen die tijd moet iedereen met geld het toch zelf betalen en ben je niet meer afhankelijk van die smerige staatholen waar gefrustreerde onderbetaalde zwoegers een keer per week je reet komen wassen.quote:Op woensdag 3 april 2013 20:20 schreef El_Matador het volgende:
[..]
Zal wel weer op "gebrek aan historisch besef" gegooid worden.
Als ik oud ben ga ik ECHT niet in een Nederlands bejaardenhol zitten.
Dan huur ik wel een goedkope verpleegster uit Tadzjiekistan die voor 8000 euro per jaar mijn billen wast en eten kookt.

Dat is toch al inkomensafhankelijke bijdrage teminste onze vader moet het betalen.quote:Op woensdag 3 april 2013 20:45 schreef Paper_Tiger het volgende:
[..]
Tegen die tijd moet iedereen met geld het toch zelf betalen en ben je niet meer afhankelijk van die smerige staatholen waar gefrustreerde onderbetaalde zwoegers een keer per week je reet komen wassen.

Het is in ieder geval niet ethisch om een ander tot slaaf te maken enkel en alleen omdat jij behoefte hebt aan de vruchten van zijn arbeidquote:Op woensdag 3 april 2013 20:40 schreef EttovanBelgie het volgende:
Libertariërs verwijzen de laatste tijd ook graag naar de Confederale Staten van Amerika, de 11 (officieus 13) Zuidelijke slavenhoudende staten die in 1860-61 zich afscheidden van de Unie omdat Lincoln een 'tiran' zou zijn. Afgezien van het feit dat het uiterst dubieus is enige waarde te hechten aan de Confederale claim, destijds, dat dit een 'Vrijheidsstrijd' was - wetende dat 2 miljoen van diens onderdanen letterlijk bezit waren van anderen), toont de hele cultuur van die kortstondige natie en - de decennia na het verliezen van de Burgeroorlog - de cultuur van het Zuiden precies aan waar Libertarisme toe leidt.
Hoe dan ook ontstaat er een elite. In dit geval de aristocratische blanke bovenlaag. Tot 1964 weerde ze iedere 'inmenging vanuit de grote boze overheid' in Washington af, want dat was tirannie en vrijheidsberoving. Omdat kapitaal en ras bepaalde of je wat in de melk te brokkelen had, werd ook snel besloten dat stemmen - het mogen beïnvloeden van waar je stad, staat en land naar toe gaat - voorbehouden diende te worden aan blanken. Daar werd wel eerst over gestemd, uiteraard. En wat bleek: iedereen was het daarmee eens. Tot 1964 - toen de overheid eindelijk ingreep en burgerrechten AFDWONG - wist die elite stand te houden. Allemaal onder het mom van 'vrijheid'.
Hoe dat zal gaan in een libertarische samenleving? Degenen met geld vormen de nieuwe elite en bepalen de spelregels. En wanneer daar iets van wordt gezegd ("Is dat wel ethisch?") wordt de Freeeeeedooooooooooooom-card getrokken.

Mijn hemel.quote:Op woensdag 3 april 2013 20:49 schreef Paper_Tiger het volgende:
[..]
Het is in ieder geval niet ethisch om een ander tot slaaf te maken enkel en alleen omdat jij behoefte hebt aan de vruchten van zijn arbeid

Mijn bullshitlibertariër-alarm gaat af. Klopt dat?quote:Op woensdag 3 april 2013 20:49 schreef Paper_Tiger het volgende:
[..]
Het is in ieder geval niet ethisch om een ander tot slaaf te maken enkel en alleen omdat jij behoefte hebt aan de vruchten van zijn arbeid

Hier ook... batterijen spatten er bijna uit...quote:Op woensdag 3 april 2013 21:02 schreef DeaDLocK2K het volgende:
[..]
Mijn bullshitlibertariër-alarm gaat af. Klopt dat?

Prik het sprookje nu niet doorquote:Op woensdag 3 april 2013 20:26 schreef Ryon het volgende:
In verplegers die billen wassen zitten de kosten ook niet. Dat is een mbo 2 cursus van zes dagen en kan gedaan worden tegen het absolute minimumloon of gratis door scholieren in het kader van een maatschappelijke stage of zelfs door mensen met een taakstraf. Hoewel daar ook enige kosten bij komen kijken aan begeleiding.
Ach, het zorgprobleem was in Nederland morgen al opgelost als wij obers en kelners van cruiseschepen konden inhuren om al het werk te doen.

Uiteraard. Het riedeltje is vrij bekendquote:Op woensdag 3 april 2013 21:02 schreef DeaDLocK2K het volgende:
[..]
Mijn bullshitlibertariër-alarm gaat af. Klopt dat?

Ach, ze hebben geen invloed dus zo groot is dat probleem niet.quote:Op woensdag 3 april 2013 21:23 schreef DeaDLocK2K het volgende:
Libertariërs zijn enger dan extremistische moslims en veel schadelijker voor de economie dan wat voor bankencrisis dan ook. Om nog maar te zwijgen over de effecten van hun voorgestelde beleid op sociale mobiliteit, nivellering, zorg en onderwijs.

Nee, maar opeens is er vooral onder jongeren een vrij enge libertarische groep ontstaan die groter en groter wordt. Het enige wat ze kunnen is dogmatisch herhalen wat ze door de oudere generatie wordt ingefluisterd en blindelings achter Friedman aanloopt met z'n waanzinnige ideeën.quote:Op woensdag 3 april 2013 21:26 schreef 99.999 het volgende:
[..]
Ach, ze hebben geen invloed dus zo groot is dat probleem niet.

Ach nee, het zijn een paar pubers met een grote bek op internet en wat wazige ouderen die achter iedere hype aanhobbelen sinds Fortuyn. Ben niet zo onder de indruk van die types.quote:Op woensdag 3 april 2013 21:29 schreef DeaDLocK2K het volgende:
[..]
Nee, maar opeens is er vooral onder jongeren een vrij enge libertarische groep ontstaan die groter en groter wordt. Het enige wat ze kunnen is dogmatisch herhalen wat ze door de oudere van de generatie wordt ingefluisterd en blindelings achter Friedman aanloopt met z'n waanzinnige ideeën.

Ik voel me niet tot die groep maar toch ben ik van mening dat Fortuin misschien niet slecht geweest zou zijn, helaas niet mee kunnen maken die man.quote:Op woensdag 3 april 2013 21:30 schreef 99.999 het volgende:
[..]
Ach nee, het zijn een paar pubers met een grote bek op internet en wat wazige ouderen die achter iedere hype aanhobbelen sinds Fortuyn. Ben niet zo onder de indruk van die types.

Iemand die het over de "Puinhopen van 8 jaar paars" heeft kan je toch niet serieus nemen? Dankzij dat beleid heeft iedere tokkie nu drie plasmaTV's en zijn we een van de meest robuuste economieën ter wereld. Okay, ze hebben fouten gemaakt, hadden misschien beter moeten kijken naar hoe immigratie geregeld wordt. Ja. Kan gebeuren.quote:Op woensdag 3 april 2013 21:39 schreef john2406 het volgende:
[..]
Ik voel me niet tot die groep maar toch ben ik van mening dat Fortuin misschien niet slecht geweest zou zijn, helaas niet mee kunnen maken die man.
Wat ik wel meemaak is die generatie wat erna komt die er wel dingen van over genomen heeft, naar mijn idee niet zoals hij het gemeend zou hebben.

Mooi he, dat idealisme van die jongerenquote:Op woensdag 3 april 2013 21:29 schreef DeaDLocK2K het volgende:
[..]
Nee, maar opeens is er vooral onder jongeren een vrij enge libertarische groep ontstaan die groter en groter wordt. Het enige wat ze kunnen is dogmatisch herhalen wat ze door de oudere generatie wordt ingefluisterd en blindelings achter Friedman aanloopt met z'n waanzinnige ideeën.

Dus?quote:Op woensdag 3 april 2013 22:00 schreef DeaDLocK2K het volgende:
Juist de regeltjes en de overlegcultuur maakt het zo sterk.
Nee ik ben niet tegen bestuurlijke vernieuwing en ik heb een hekel aan vergunningen voor het kappen van bomen met een stamomvang van XXcm en aanverwant geneuzel.

Het libertarisme is nou niet bepaald een frisse wind.quote:Op woensdag 3 april 2013 21:58 schreef CafeRoker het volgende:
[..]
Mooi he, dat idealisme van die jongeren
Uiteindelijk wordt de soep nooit zo heet gegeten als ze wordt opgediend. En een frisse wind door Nederland-regeltjesland kan geen kwaad.

Dat denk ik ook. De libertarische stroming is ook opvallend genoeg alleen aanwezig op het internet. Het is een geluid dat je verder nergens tegenkomt. Terwijl je bijvoorbeeld uitgesproken marxisten (ook malloten) wel veel ziet, maar die zijn op het internet weer sterk ondervertegenwoordigd.quote:Op woensdag 3 april 2013 21:30 schreef 99.999 het volgende:
[..]
Ach nee, het zijn een paar pubers met een grote bek op internet en wat wazige ouderen die achter iedere hype aanhobbelen sinds Fortuyn. Ben niet zo onder de indruk van die types.
Nou, die kritiek is wel grens verleggend gebleken. Achteraf gezien hadden wij het allemaal beter in de jaren negentig dan dat men wist, maar Fortuyn heeft op een aantal gebieden (ja, ook immigratie natuurlijk en dat had hij wellicht beter niet kunnen doen) zijn stempel gedrukt.quote:Op woensdag 3 april 2013 21:43 schreef DeaDLocK2K het volgende:
[..]
Iemand die het over de "Puinhopen van 8 jaar paars" heeft kan je toch niet serieus nemen? Dankzij dat beleid heeft iedere tokkie nu drie plasmaTV's en zijn we een van de meest robuuste economieën ter wereld. Okay, ze hebben fouten gemaakt, hadden misschien beter moeten kijken naar hoe immigratie geregeld wordt. Ja. Kan gebeuren.

Het zal je verbazen. Maar de aanvraag van kapvergunningen (omgevingsvergunningen momenteel) zijn een van de zaken waar zelfs de braafste huismoeders plotsklaps van veranderen in fanatieke milieu activisten. Ik heb het nooit begrepen, maar bomen doen wat met Nederlanders. Geen wonder dat het zo gereguleerd is.quote:Op woensdag 3 april 2013 22:00 schreef DeaDLocK2K het volgende:
Juist de regeltjes en de overlegcultuur maakt het zo sterk.
Nee ik ben niet tegen bestuurlijke vernieuwing en ik heb een hekel aan vergunningen voor het kappen van bomen met een stamomvang van XXcm en aanverwant geneuzel.

Dat klopt. Ik ben ook de eerste om toe te geven dat er ook genoeg zinvolle regels tussen zitten, en ook dat er onder de libertariers genoeg halve garen zitten. Desondanks is de huidige tendens om meer en meer regeltjes toe te voegen en schiet het schrappen van oude bepaald niet op. Daarnaast worden los van regels op alle vlakken persoonlijke vrijheden steeds meer ingeperkt. Ik vind beide punten bijzonder ongewenst en ik zie een opkomst van het libertarisme onder jongeren als een mogelijkheid om iets van een tegenwicht hiertegen te bieden.quote:Op woensdag 3 april 2013 22:03 schreef DeaDLocK2K het volgende:
Alt-S voor ik klaar was, mijn excuses.
Maar het afschilderen van Nederland als regeltjesland is ook lekker makkelijk. In Duitsland zijn bijvoorbeeld meer regels maar omdat Duitsers veel volgzamer zijn hoor je er veel minder over dan hier.

Hangt inderdaad wel een bijzonder luchtje omheen.quote:Op woensdag 3 april 2013 22:03 schreef Monolith het volgende:
[..]
Het libertarisme is nou niet bepaald een frisse wind.

Hier mag op particulier terrein iedere boom die niet als 'monumentaal' is aangemerkt gewoon zonder enige vergunning gekapt worden. Niet iedereen trekt dat even goed inderdaadquote:Op woensdag 3 april 2013 22:06 schreef Ryon het volgende:
[..]
Het zal je verbazen. Maar de aanvraag van kapvergunningen (omgevingsvergunningen momenteel) zijn een van de zaken waar zelfs de braafste huismoeders plotsklaps van veranderen in fanatieke milieu activisten. Ik heb het nooit begrepen, maar bomen doen wat met Nederlanders. Geen wonder dat het zo gereguleerd is.

Toch gaat het voor veel regels waar mensen rechtstreeks mee te maken hebben wel op. Waar het gaat om vergunningen en bouwen zijn veel regels verdwenen of veel eenvoudiger geworden. Maar als op andere onderwerpen het weer toeneemt schiet dat nog niet echt op natuurlijkquote:Op woensdag 3 april 2013 22:07 schreef CafeRoker het volgende:
[..]
Dat klopt. Ik ben ook de eerste om toe te geven dat er ook genoeg zinvolle regels tussen zitten, en ook dat er onder de libertariers genoeg halve garen zitten. Desondanks is de huidige tendens om meer en meer regeltjes toe te voegen en schiet het schrappen van oude bepaald niet op. Daarnaast worden los van regels op alle vlakken persoonlijke vrijheden steeds meer ingeperkt. Ik vind beide punten bijzonder ongewenst en ik zie een opkomst van het libertarisme onder jongeren als een mogelijkheid om iets van een tegenwicht hiertegen te bieden.

Dat laatste is wel een beetje een rode draad nietwaar? Met daarnaast ook nog dat de overheid wel haast lijkt te zoeken naar terreinen om zich mee te bemoeien en gemaakt beleid vaak gemaakt lijkt te worden op basis van beschikbaar budget in plaats van andersom.quote:Op woensdag 3 april 2013 22:15 schreef 99.999 het volgende:
[..]
Toch gaat het voor veel regels waar mensen rechtstreeks mee te maken hebben wel op. Waar het gaat om vergunningen en bouwen zijn veel regels verdwenen of veel eenvoudiger geworden. Maar als op andere onderwerpen het weer toeneemt schiet dat nog niet echt op natuurlijk

Het is wel van belang of je er mee te maken krijgt. Op veel gebruikte terreinen trekt de overheid zich wel degelijk deels terug. Tempo en intensiteit van die terugtrekking kunnen natuurlijk veel beter maarquote:Op woensdag 3 april 2013 22:19 schreef CafeRoker het volgende:
[..]
Dat laatste is wel een beetje een rode draad nietwaar? Met daarnaast ook nog dat de overheid wel haast lijkt te zoeken naar terreinen om zich mee te bemoeien en gemaakt beleid vaak gemaakt lijkt te worden op basis van beschikbaar budget in plaats van andersom.

Dat ligt grappig genoeg iets ingewikkelder. Vanwege de kosten (en mankracht) die komt kijken bij het bemoeien, reguleren en handhaven proberen overheden dat juist vaak uit de weg te gaan.quote:Op woensdag 3 april 2013 22:19 schreef CafeRoker het volgende:
[..]
Dat laatste is wel een beetje een rode draad nietwaar? Met daarnaast ook nog dat de overheid wel haast lijkt te zoeken naar terreinen om zich mee te bemoeien en gemaakt beleid vaak gemaakt lijkt te worden op basis van beschikbaar budget in plaats van andersom.

Zeker waar. Nog een reden waarom wat meer libertarisme onder de bevolking geen kwaad zou kunnen; ik moet de eerste libertarier nog zien die naar de overheid wijst dat er een kind uit het raam gevallen is.quote:Op woensdag 3 april 2013 22:25 schreef Ryon het volgende:
Politici worden er echter op afgerekend als er iets niet goed gaat. In Nederland is het momenteel zo dat als er iets gebeurt (zoals het uit het raam vallen van een kind) de (lokale) overheid hier links- of rechtsom op aangesproken wordt door de betrokkenen (zoals de ouders). Men heeft geen positief woord over voor het functioneren van ambtenaren, maar men heeft genoeg vertrouwen in deze om te denken dat zij wonderen kunnen verrichten. Wat vervolgens ook zijn weerslag vindt op wetgeving.

Is dat onlangs gebeurd dan ?quote:Op woensdag 3 april 2013 22:25 schreef Ryon het volgende:
. In Nederland is het momenteel zo dat als er iets gebeurt (zoals het uit het raam vallen van een kind) de (lokale) overheid hier links- of rechtsom op aangesproken wordt door de betrokkenen (zoals de ouders).

Bekende uitspraak (Ruurlo) van de rechter aangaande overheidsaansprakelijkheid. Heeft te maken met falend toezicht. En ja, dat is in Nederland een hot topic.quote:Op woensdag 3 april 2013 22:51 schreef Bluesdude het volgende:
[..]
Is dat onlangs gebeurd dan ?
Is dat ooit gebeurd de laatst 10 jaar ?

Ik ken dit geval niet en het is mij ook niet bekend dat dit een hot topic is in Nederlandquote:Op woensdag 3 april 2013 23:20 schreef Ryon het volgende:
[..]
Bekende uitspraak (Ruurlo) van de rechter aangaande overheidsaansprakelijkheid. Heeft te maken met falend toezicht. En ja, dat is in Nederland een hot topic.

Zalig zijn de onwetenden.quote:Op woensdag 3 april 2013 23:25 schreef Bluesdude het volgende:
[..]
Ik ken dit geval niet en het is mij ook niet bekend dat dit een hot topic is in Nederland

Heb je een linkje hebben naar dat Ruurlo-geval?quote:

Wat verzin ik? http://www.dekempenaer.nl(...)sprakelijkheid_1.pdf De zaak wordt hier onder andere besproken samen met nog een aantal andere (bekende) gevallen waarin de gemeente een vergaande verantwoordelijkheid kent.quote:Op woensdag 3 april 2013 23:49 schreef Bluesdude het volgende:
[..]
Heb je een linkje hebben naar dat Ruurlo-geval?
Voorlopig lijkt het er op dat je maar wat verzint.

Jij verzint dat het een hot topic is dat de overheid aangeklaagd wordt als er iemand uit het raam valt.quote:Op woensdag 3 april 2013 23:56 schreef Ryon het volgende:
[..]
Wat verzin ik? http://www.dekempenaer.nl(...)sprakelijkheid_1.pdf De zaak wordt hier onder andere besproken samen met nog een aantal andere (bekende) gevallen waarin de gemeente een vergaande verantwoordelijkheid kent.

De zaak is een klassieker die als basis dient voor vele andere (niet gepubliceerde en/of geannoteerde zaken) en kent een aantal juridisch-technisch aspecten (die om andere redenen interessant zijn) als een aantal meer fundamentele aspecten.quote:Op donderdag 4 april 2013 00:08 schreef Bluesdude het volgende:
[..]
Jij verzint dat het een hot topic is dat de overheid aangeklaagd wordt als er iemand uit het raam valt.
Deze zaak was van 2008. Pufffff dus 1x in de 5 jaar is niks hot topics aan
Wat kennelijk wel gebeurd is dat in Ruurlo geen bouwvergunning was voor slaapkamers en dat de ramen niet voldeden aan de normale overheidseisen wbt de veiligheid.
Er was een bouwambtenaar die verzuimde de ramen te controleren en deze af te keuren.
Dat is nalatigheid en dan kan iemand inderdaad daarvoor aangeklaagd worden.
In dit geval was het de staat. Maar het kan in andere gevallen ook een aannemer zijn .
Ontopic: dat dergelijke aanklachten niet meer voorkomen in een libertaire utopie is inderdaad utopie.
Dagelijks zijn er aanklachten wegens nalatigheid of niet presteren van de vrije markt.

Niet de maatschappij en niet in vergaande matequote:Op donderdag 4 april 2013 00:16 schreef Ryon het volgende:
.
In dat laatste geval gaat het erom dat de maatschappij in vergaande mate verantwoordelijk is voor het welzijn en de veiligheid van de burgers.

Daarmee raak je de kern van wat ik bedoel. De overheid is inderdaad nalatig, maar dat kan alleen als zij een verantwoordelijk en een plicht heeft toebedeeld gekregen waarin zij nalatig kan zijn. In dit geval was de plicht (A) het opstellen van allerlei bouwregels zodat ramen veilig en stoeiende pubers er niet uitdonderen en (B) het controleren en handhaven dat deze regels worden nageleefd. Voor een Nederlander klinkt dat allemaal heel gewoon en alledaags. Maar dit is toch wel best wel bijzonder, maar past goed in het kader van de verzorgingsstaat. De staat draagt verantwoordelijkheid en de zorg voor het welzijn van haar burgers.quote:Op donderdag 4 april 2013 00:41 schreef Bluesdude het volgende:
[..]
Niet de maatschappij en niet in vergaande mate
In deze zaak was de ambtenaar nalatig. De overheid garandeert een zekere mate van productcontrole naar de burgers toe.
Maar als men de eigenaar of exploitant aansprakelijk had gesteld dan was er misschien ook een rechterlijke uitspraak geweest . Ik zou dat wel logisch vinden.
Zonder overheid is er geen dwingende macht die producenten kan dwingen een beter product te maken . De libertaire utopie is dat producenten vrijwillig altijd de eigen producten gaan verbeteren.
Dit kan gelden voor een meerderheid van de producenten, maar niet voor de enkelingen.
Die blijf je altijd houden en daarvoor is er een dwingende controle nodig.

Om over voortuintjes nog maar te zwijgen. Wee je gebeente als je tegels voor je huis hebt in plaats van een voortuintje.quote:Op woensdag 3 april 2013 22:06 schreef Ryon het volgende:
[..]
Het zal je verbazen. Maar de aanvraag van kapvergunningen (omgevingsvergunningen momenteel) zijn een van de zaken waar zelfs de braafste huismoeders plotsklaps van veranderen in fanatieke milieu activisten. Ik heb het nooit begrepen, maar bomen doen wat met Nederlanders. Geen wonder dat het zo gereguleerd is.
Ook iets typisch Nederland, die bemoeizucht van de overheid. Verkeerslichten voor een uitgang van de universiteit waar buiten enkele momenten van de dag geen hond op of afrijdt. Slechts ter illustratie, er staan veel overbodige verkeerslichten, veel van die verkeerslichten zouden 's nachts beter uitgeschakeld kunnen worden (oranje knipperlicht), al die zebrapaden maakt het verkeer alleen maar gevaarlijker en ook buiten het verkeer zijn er veel voorbeelden (waag het niet om 1 dag te laat de Zorgtoeslag aan te vragen, dat kost je direct 800-900 Euro. Nederland regeltjesland. Zijn Nederlanders soms bang om zelf te denken? Zo bang voor onrechtvaardigheid dat niemand zelf meer nadenkt? En juist met die schijnrechtvaardigheid onrechtvaardigheid creëren omdat perfecte modellen nu eenmaal niet bestaan voor complexe zaken.quote:Op donderdag 4 april 2013 00:16 schreef Ryon het volgende:
Dit is in Nederland gebruikelijk. Bij ongelukken wordt er gekeken naar of de overheid geen regels of toezicht had moeten stellen. In de metropolen in Afrika (waar de staat over het algemeen erg zwak is) word je rechtstreeks in je gezicht uitgelachen wanneer je zegt dat verkeersongelukken (die daar veelvuldig voorkomen) de schuld zijn van de gemeente die geen regels stelt en geen verkeerslichten plaats i.p.v de weggebruikers die elkaar doodrijden. Een hele andere wereld.

Valt mee.. Inwoners van Hong Kong, verstedelijkte gebieden van Japan, Taiwan en Singapore vertonen dergelijk gedrag niet. Dus het is op zijn minst deels cultureel erfgoed om te klagen over die postzegel die we voortuin noemen en verdedigen alsof we onder constante militaire dreiging verkeren.quote:Op donderdag 4 april 2013 01:13 schreef Bram_van_Loon het volgende:
[..]
Om over voortuintjes nog maar te zwijgen. Wee je gebeente als je tegels voor je huis hebt in plaats van een voortuintje.
Misschien een gevolg van het met te veel mensen op een te kleine ruimte leven? Dat is immers typisch voor Nederland, helaas.

SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Die gedachte kwam bij mij ook op maar misschien is de dynamiek anders wanneer in praktisch heel het land bijna iedereen in een rijtjeshuisje woont in plaats van enkel in (wereld)steden. Als je kiest voor zo'n stad dan is een aangeharkt voortuintje waarschijnlijk niet een van je hoogste prioriteiten.
ING en ABN investeerden honderden miljoenen euro in DAPL.
#NoDAPL

In grote delen van Afrika is de verkeersveiligheid eerder slechter dan beter dan in Nederland bij gelijke drukte en gelijke situaties.quote:Op donderdag 4 april 2013 01:05 schreef Ryon het volgende:
In Afrika zou als een fietser geschept wordt door een auto op een oversteekpunt bij een kruispunt de auto verantwoordelijk zijn, als wel de fietser die had moeten uitkijken. In Nederland is het de gemeente die er zorg voor had moeten dragen dat het kruispunt veilig is, er verkeerslichten zijn, politie er zorg voor draagt dat niemand te hard rijdt etc etc. Een heel andere insteek en ja, dat is in Nederland een hot topic. Wij hebben het er dagelijks over en het handelen van de overheid is er ook naar.

Een zeer uitstekend verhaal en scherp geanalyseerd. Niets mis met een Utopisch wereldbeeld maar zoals het woord al impliceert utopisch en daarom onbereikbaar. Toch is het hebben van een wereldbeeld het eerste wat je nodig hebt om tot resultaten te komen. Niemand die ik ken en zich libertarier zou kunnen noemen wil van de ene op de andere dag de verzorgingsstaat afschaffen. Er zijn afspraken en aanspraken en die kunnen niet van de ene op de andere dag verbroken worden. Het komen tot een maatschappij waar verantwoordelijkheid van de overheid in stappen wordt overgedragen aan het individu kost een generatie. Mijn dochter die nu 9 is zou in principe in zo'n maatschappij kunnen leven.quote:

Welvaart heeft lui gemaakt hé. Dat zie je aan die domme lulkoek in de OP.quote:Op donderdag 14 maart 2013 08:40 schreef truthortruth het volgende:
Nederland gaat ook naar de klote, maar alleen omdat dit volk passief geworden is. Alleen creativiteit en innovatie kunnen de welvaa die rt hoog houden. We worden globaal aan alle kanten ingehaald door landen die slimmer, goedkoper en met betere producten en diensten komen. Met andere woorden, we verdienen steeds minder geld.
Linksom of rechtsom zullen we eerst geld moeten verdienen voor we het uit kunnen geven aan bijstand gezinnetjes. Maar nee, we kijken naar de staat om voor ons te zorgen.

Klopt helemaal. En dus de enige uitweg is die luiheid weghalen en aan de slag. Maar ja, die staatshangmat ligt zo lekker he?quote:Op donderdag 4 april 2013 10:04 schreef eriksd het volgende:
[..]
Welvaart heeft lui gemaakt hé. Dat zie je aan die domme lulkoek in de OP.

| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |