abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_122813681
Volgens penw en ferry mingelen hebben vvd pvda cu sgp en d66 een akkoord bereikt over de woningmarkt.

Later meer.

'Principe-akkoord over woningmarkt'
AMSTERDAM - Er is een principe-akkoord over de woningmarkt. Dat zegt minister voor Wonen Stef Blok (VVD) dinsdagavond.
Foto: ANP

Hij maakte geen details bekend, maar had het over een pakket maatregelen dat een impuls zal geven aan de bouwsector en voor doorstroming op de woningmarkt zal zorgen.

De betrokken fracties in de Tweede Kamer bespreken het akkoord woensdag.

Premier Mark Rutte (VVD) is ook aangeschoven bij het overleg over de woningmarkt.

Rutte zei voordat hij de Tweede Kamer, waar het overleg naartoe is gegaan, binnenstapte dat wordt geprobeerd dinsdagavond een stap te zetten.

Fracties

D66-leider Alexander Pechtold zei dinsdagavond dat de bespreking plaatsvindt in de Tweede Kamer om aan te geven dat het 'ook iets is van de fracties'.

Aan het overleg van Blok nemen behalve D66 ook de oppositiepartijen ChristenUnie en SGP deel. Minister van Financiën Jeroen Dijsselbloem (PvdA) is er ook bij, evenals de fractievoorzitters van de PvdA Diederik Samsom en VVD Halbe Zijlstra.

[ Bericht 82% gewijzigd door icloud op 12-02-2013 23:46:58 ]
  dinsdag 12 februari 2013 @ 23:48:06 #2
229810 hexje
Surfboard, surfboard
pi_122813987
NEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEE!!!!!!!
  dinsdag 12 februari 2013 @ 23:50:18 #3
384187 DeGemaskerdeMuchacho
Blinde paniek zij met ons.
pi_122814078
Kom maar door: spaarhypotheken terug, regeerakkoord maatregel mbt aftrek terugdraaien, en 10% boven woningwaarde kunnen lenen.
pi_122814852
quote:
0s.gif Op dinsdag 12 februari 2013 23:50 schreef DeGemaskerdeMuchacho het volgende:
Kom maar door: spaarhypotheken terug, regeerakkoord maatregel mbt aftrek terugdraaien, en 10% boven woningwaarde kunnen lenen.
Jij hebt het in elk geval door want dat is precies wat we nodig hebben. Het geld moet weer gaan rollen en daarbij maakt het niet uit of het gespaard of geleend geld is.

Dit soort afremmende maatregelen kunnen beter doorgevoerd worden in een tijd van hoogconjunctuur. Ze werken dan remmend op de dreigende zeepbellen en luchtkastelen. Huidig en vorig kabinet hebben ze op het verkeerde moment ingezet en de haperende economie kapot bezuinigd en elke consument de stuipen op het lijf gejaagd.
-
pi_122814887
Ja nog meer lenen! Mensen betalen al zo goed terug en nemen al geen risicos!

1 tegenslag en je zit met een nog grotere ongedekte schuld (als je maximaal leent).
Heel veel groetjes, Catch22
En zoals mijn opa zei: "Al is het meisje nog zo mooi, haar poep stinkt ook". Rust Zacht opa..
Met GHB nooit meer nee
Storneren een optie?
pi_122814954
Er wordt eindelijk eens een beetje rekening gehouden met de starters die het door dit kabinet nog moeilijker werd gemaakt om de woningmarkt te betreden.
pi_122815084
Als je twee, drie jaar geleden had gezegd dat VVD, PvdA, CU, D66 en SGP ooit nog eens zouden samenwerken om samen tot een akkoord te komen, was je recht in je gezicht uitgelachen en onmiddellijk afgevoerd naar een gesloten inrichting...

Maar het kan raar lopen in dit land. Hopelijk komt er nu eindelijk eens écht beleid. Daar zitten we namelijk met smart op te wachten. Aan de bak, graag.
pi_122815802
Dag ouderlijk huis :'-( De huren stijgen zoals het er naar uitziet nog met 7 procent dus binnen nu en een aantal jaar worden mijn ouders hun huis uitgejaagd waar ze al zo lang zo fijn wonen :( Zonder opties overigens, want kopen kunnen ze niet (60plus en te weinig inkomen).
En hallo enorm dalende koopkracht voor mezelf. Mijn huur (laagste inkomensgroep) gaat dus jaarlijks 4,5 procent stijgen, en huursubsidie val ik met mijn ongeveer 21500 per jaar NET buiten. Ben nu bijna een derde van m'n inkomsten kwijt aan huur, dat wordt straks dus uiteindelijk ruim de helft of meer.
Rijkere huurders gaan ook die kant op dat ze uiteindelijk zeker een derde tot de helft van hun loon aan huur kwijt zijn. Maar van een derde van 3000 houd je nog 2000 euro over, en van een derde van 1100 euro maar 733 euro. En als ik dus richting de helft ga houd ik maar 550 over om nog mijn vaste lasten en eten te kunnen betalen. Kortom: de armere huurders die net boven huursubsidiegrens zitten -like moi- zijn in dit geval gewoon heel erg fucked. Want de huursubsidiegrens zal wel niet omlaag gaan. Voor kopen verdienen ze te weinig en particulier huren is voor hen ook te duur :(

[ Bericht 13% gewijzigd door bulbjes op 14-02-2013 18:55:23 ]
pi_122816625
quote:
14s.gif Op woensdag 13 februari 2013 00:22 schreef Elfletterig het volgende:
Als je twee, drie jaar geleden had gezegd dat VVD, PvdA, CU, D66 en SGP ooit nog eens zouden samenwerken om samen tot een akkoord te komen, was je recht in je gezicht uitgelachen en onmiddellijk afgevoerd naar een gesloten inrichting...
Wat een onzin. Op sociaaleconomisch gebied heeft de SGP helemaal geen controversiële standpunten. Beetje tussen VVD en CDA in, prima partner voor een compromis dus. Daarom heb ik ook nooit de ophef gesnapt over de gedoogsteun van de SGP, in 99 % van de kwesties is het gewoon een normale partij.
pi_122816635
quote:
1s.gif Op woensdag 13 februari 2013 00:48 schreef bulbjes het volgende:
Dag ouderlijk huis :'-( De huren stijgen zoals het er naar uitziet nog met 6,5 procent dus binnen nu en een aantal jaar worden mijn ouders hun huis uitgejaagd waar ze al zo lang zo fijn wonen :( Zonder opties overigens, want kopen kunnen ze niet (60plus en te weinig inkomen). En hallo enorm dalende koopkracht voor mezelf. Mijn huur (laagste inkomensgroep) gaat dus jaarlijks 4 procent stijgen, en huursubsidie val ik met mijn ongeveer 21500 per jaar NET buiten. Ben nu bijna een derde van m'n inkomsten kwijt aan huur, dat wordt straks dus uiteindelijk ruim de helft of meer. En een derde op 1100 euro is al minder wat je overhoudt dan een derde op 3000 netto bij rijkere mensen, laat staan wat ik straks overhoud als ik de helft van mn inkomen aan huur kwijt ben. Bleh :'-(
Is het werkelijk nodig om in ieder topic over de woningmarkt je hele financiele huishouding op FOK! te spammen?
pi_122816766
Ik zie de gevolgen van die akkoord met angst en beven tegemoet. Het zal er wel op neer komen dat ik nog meer geld kwijt ben voor hetzelfde.
pi_122816791
quote:
2s.gif Op woensdag 13 februari 2013 01:48 schreef Nemephis het volgende:
Ik zie de gevolgen van die akkoord met angst en beven tegemoet. Het zal er wel op neer komen dat ik nog meer geld kwijt ben voor hetzelfde.
Welkom in de groep. :P
Optimist tot in de kist
Miniem's internetvriendinnetje :P
Bij vlagen briljant, helaas is het momenteel windstil
pi_122816795
Waarom denken jullie dat? Ik ben wel blij dat ik nog lekker in m'n studentenkamertje zit. :s) Geen gedoe en gezeik.
pi_122816964
quote:
1s.gif Op woensdag 13 februari 2013 00:48 schreef bulbjes het volgende:
Dag ouderlijk huis :'-( De huren stijgen zoals het er naar uitziet nog met 6,5 procent dus binnen nu en een aantal jaar worden mijn ouders hun huis uitgejaagd waar ze al zo lang zo fijn wonen :( Zonder opties overigens, want kopen kunnen ze niet (60plus en te weinig inkomen). En hallo enorm dalende koopkracht voor mezelf. Mijn huur (laagste inkomensgroep) gaat dus jaarlijks 4 procent stijgen, en huursubsidie val ik met mijn ongeveer 21500 per jaar NET buiten. Ben nu bijna een derde van m'n inkomsten kwijt aan huur, dat wordt straks dus uiteindelijk ruim de helft of meer. En een derde op 1100 euro is al minder wat je overhoudt dan een derde op 3000 netto bij rijkere mensen, laat staan wat ik straks overhoud als ik de helft van mn inkomen aan huur kwijt ben. Bleh :'-(
Hoezo krijg jij geen huursubsidie als je maar 1100 euro per maand verdiend?? dat is het miniumloon
pi_122816981
quote:
0s.gif Op woensdag 13 februari 2013 02:15 schreef arjan1212 het volgende:

[..]

Hoezo krijg jij geen huursubsidie als je maar 1100 euro per maand verdiend?? dat is het miniumloon
Staat er toch, hij verdiend net te veel en dan krijgt je nada.
Optimist tot in de kist
Miniem's internetvriendinnetje :P
Bij vlagen briljant, helaas is het momenteel windstil
pi_122816994
1100 euro netto is bruto 16.000 ofzo hoe komt ie dan aan een verzamel inkomen van 21500 ?

een ton spaargeld ofzo?

huh
pi_122817337
De HRA zou drastisch moeten worden ingeperkt. Dan dalen de grondprijzen, en daarmee de huizen prijzen, en kunnen starters weer een woning kopen. Maar er zijn 2 problemen:

1. Mensen die de laatste 10 - 15 jaar een huis gekocht hebben, hebben daarvoor teveel betaald en komen in de problemen als de HRA wordt ingeperkt.
2. De banken vallen om.

Daarom zijn we gegijzeld door het slechte beleid van de de laatste 15 jaar. Dit slechte beleid moeten we daarom continueren onder aanvoering van de VVD die deze zotzooi heeft veroorzaakt ( roepende dat zij financieel verantwoordelijk beleid voeren). Huurders naaien mag natuurlijk altijd, want iedereen behoort een huis te kopen.

:r
The view from nowhere.
pi_122817348
quote:
0s.gif Op woensdag 13 februari 2013 04:13 schreef deelnemer het volgende:
De HRA zou drastisch moeten worden ingeperkt. Dan dalen de grondprijzen, en daarmee de huizen prijzen, en kunnen starters weer een woning kopen.
Waarom zou een daling van datgene wat op de grond staat, namelijk huizen, leiden tot een daling van grondprijzen? Het zorgt juist voor meer vraag naar grond.

quote:
Dit slechte beleid moeten we daarom continueren onder aanvoering van de VVD die deze zotzooi heeft veroorzaakt ( roepende dat zij financieel verantwoordelijk beleid voeren).
De afgelopen 15 jaar heeft de VVD nooit een absolute meerderheid gehad. Vreemd om dus alles naar de VVD toe te schuiven.
pi_122817353
quote:
2s.gif Op woensdag 13 februari 2013 04:19 schreef Kowloon het volgende:

[..]

Waarom zou een daling van datgene wat op de grond staat, namelijk huizen, leiden tot een daling van grondprijzen? Het zorgt juist voor meer vraag naar grond.
Bouwgrond kost 350 euro per vierkante meter.
Gewone grond 6 - 8 euro per vierkante meter.

Niet een gebrek aan grond bepaald de hoge prijs voor bouwgrond.
De hoge prijs voor bouwgrond is het gevolg van de gestimuleerde koopkracht door de HRA en de beperkte mate waarin bouwgrond beschikbaar wordt gesteld.
The view from nowhere.
pi_122817354
quote:
0s.gif Op woensdag 13 februari 2013 00:11 schreef quo_ het volgende:

[..]

Jij hebt het in elk geval door want dat is precies wat we nodig hebben. Het geld moet weer gaan rollen en daarbij maakt het niet uit of het gespaard of geleend geld is.

Dit soort afremmende maatregelen kunnen beter doorgevoerd worden in een tijd van hoogconjunctuur. Ze werken dan remmend op de dreigende zeepbellen en luchtkastelen. Huidig en vorig kabinet hebben ze op het verkeerde moment ingezet en de haperende economie kapot bezuinigd en elke consument de stuipen op het lijf gejaagd.
_O-
As the officer took her away, she recalled that she asked,
"Why do you push us around?"
And she remembered him saying,
"I don't know, but the law's the law, and you're under arrest."
pi_122817355
quote:
2s.gif Op woensdag 13 februari 2013 04:19 schreef Kowloon het volgende:

De afgelopen 15 jaar heeft de VVD nooit een absolute meerderheid gehad. Vreemd om dus alles naar de VVD toe te schuiven.
De HRA heeft geleidt tot een onverantwoordelijke opdrijving van huizenprijzen en hypotheekschuld. Wie waren daar nu zo voor en probeerde daarmee kiezers te trekken tijdens de 2e kamer verkiezingen? Het CDA en de VVD. De bevolking ophitsen, maar geen enkele analyse van de macro-economische consequenties. Allemaal mogelijk omdat de bevolking het niet begrijpt en de politiek ze misleid.
The view from nowhere.
pi_122817387
quote:
0s.gif Op woensdag 13 februari 2013 04:23 schreef deelnemer het volgende:

[..]

Bouwgrond kost 350 euro per vierkante meter.
Gewone grond 6 - 8 euro per vierkante meter.

Niet een gebrek aan grond bepaald de hoge prijs voor bouwgrond.
De hoge prijs voor bouwgrond is het gevolg van de gestimuleerde koopkracht door de HRA en de beperkte mate waarin bouwgrond beschikbaar wordt gesteld.
De HRA heeft daar niks mee te maken, ja de HRA zorgt voor meer koopkracht, maar dat zou geen issue zijn als overheden niet zo zouden stoeien met de beschikbaarheid van bouwgrond.
pi_122817388
quote:
0s.gif Op woensdag 13 februari 2013 04:26 schreef deelnemer het volgende:

[..]

De HRA heeft geleidt tot een onverantwoordelijke opdrijving van huizenprijzen en hypotheekschuld. Wie waren daar nu zo voor en probeerde daarmee kiezers te trekken tijdens de 2e kamer verkiezingen? Het CDA en de VVD. De bevolking ophitsen, maar geen enkele analyse van de macro-economische consequenties. Allemaal mogelijk omdat de bevolking het niet begrijpt en de politiek ze misleid.
Vergeet de PvdA niet, die zijn pas heel recent omgeslagen. Het voortbestaan van de HRA een heeft brede basis in de politiek.
pi_122817403
quote:
2s.gif Op woensdag 13 februari 2013 04:49 schreef Kowloon het volgende:

[..]

De HRA heeft daar niks mee te maken, ja de HRA zorgt voor meer koopkracht, maar dat zou geen issue zijn als overheden niet zo zouden stoeien met de beschikbaarheid van bouwgrond.
Dat het goedkoper maken van huizen voor kopers de prijzen opdrijft, is elementaire marktlogica en tevens de sleutel voor de hele macro-economische analyse van de HRA.

Het afschaffen ervan wordt al vele jaren geadviseerd door het IMF in zijn jaarlijkse rapport voor Nederland. Het afschaffen is ook een eis van de EU. De EU heeft per land een lijst gemaakt met af te schaffen wanbeleid. Voor Nederland: (op termijn) afschaffen van de HRA.

Dat mensen in Nederland denken dat de HRA goed beleid is geweest berust op politieke misleiding. Welgeteld hadden ze de afgelopen 15 jaar 2 type opmerkingen over de HRA:
1. Daarover beantwoorden wij geen vragen (het H-woord)
2. U stemt toch ook op een partij die de HRA ongemoeid laat (tijdens de verkiezingen)

Wie kan daarin ontdekken dat men zorgvuldig tekst en uitleg heeft gegeven?

Er waren ook grote financiele belangen verbonden met grondspeculatie en hypotheekverstrekking. Er is veel geld mee verdient door bepaalde partijen.

[ Bericht 0% gewijzigd door deelnemer op 13-02-2013 05:14:10 ]
The view from nowhere.
pi_122817420
quote:
0s.gif Op woensdag 13 februari 2013 00:11 schreef quo_ het volgende:

[..]

Slechtste advies in jaren :D
#freefrederike
pi_122817432
Weet je wat ik zo gek vind, ik betaal ¤600,- aan huur iedere maand, dat doe ik al 5 jaar altijd netjes keurig op tijd. Wij willen ontzettend graag een huis kopen met dezelfde woonlasten maar het is bijna onmogelijk om een hypotheek te krijgen. Dat komt omdat het meerendeel van de starters geen vast contract heeft. Als de banken (overheid) daar wat minder streng in zouden komt de hele huizenmarkt weer in beweging.
pi_122817688
Komt goed uit als starter zijnde die in de markt is om zijn eerste huis te gaan kopen. Enig idee wanneer deze plannen doorgevoerd zullen gaan worden, indien akkoord?
pi_122817830
quote:
0s.gif Op woensdag 13 februari 2013 05:29 schreef Trebo het volgende:
Weet je wat ik zo gek vind, ik betaal ¤600,- aan huur iedere maand, dat doe ik al 5 jaar altijd netjes keurig op tijd. Wij willen ontzettend graag een huis kopen met dezelfde woonlasten maar het is bijna onmogelijk om een hypotheek te krijgen. Dat komt omdat het meerendeel van de starters geen vast contract heeft. Als de banken (overheid) daar wat minder streng in zouden komt de hele huizenmarkt weer in beweging.
Ah, ja inderdaad man. :')

Zodat als de starters hun baan verliezen, de hypotheken weer niet afbetaald kunnen worden, omdat de starters niks hebben gespaard. Is dat een goed idee?
#freefrederike
  woensdag 13 februari 2013 @ 07:40:48 #29
38496 Perrin
Toekomst. Made in Europe.
pi_122817870
quote:
14s.gif Op woensdag 13 februari 2013 00:22 schreef Elfletterig het volgende:

Maar het kan raar lopen in dit land. Hopelijk komt er nu eindelijk eens écht beleid. Daar zitten we namelijk met smart op te wachten. Aan de bak, graag.
Dat hoop ik al sinds Paars I :'(
And what rough beast, its hour come round at last,
Slouches towards Bethlehem to be born?
pi_122817910
quote:
1s.gif Op woensdag 13 februari 2013 07:36 schreef PizzaMizza het volgende:

[..]

Ah, ja inderdaad man. :')

Zodat als de starters hun baan verliezen, de hypotheken weer niet afbetaald kunnen worden, omdat de starters niks hebben gespaard. Is dat een goed idee?
Niet starters kunnen net zo goed hun baan verliezen. Niet starters kunnen net zo goed niks gespaard hebben.
  woensdag 13 februari 2013 @ 08:03:52 #31
56176 Catch22-
Ben je Blind?!
pi_122818035
quote:
1s.gif Op woensdag 13 februari 2013 07:46 schreef Trebo het volgende:

[..]

Niet starters kunnen net zo goed hun baan verliezen. Niet starters kunnen net zo goed niks gespaard hebben.
banken maken gewoon een afweging op basis van risicos. Een bank heeft niets liever dan een afbetaaldr hypotheek en als ze die kunnem verstrekken doen ze dat. Maar starters zonder ot zijn gewoon kwetsbaar.

En hogere inkomens mogen wmb prima meer gaan betalen voor hun sociale huurwoning, niets mis mee
En zoals mijn opa zei: "Al is het meisje nog zo mooi, haar poep stinkt ook". Rust Zacht opa..
Met GHB nooit meer nee
Storneren een optie?
pi_122818063
Ja dat van die scheefwoners. dat ze die aanpakken, en stel nou dat die gaan verhuizen daardoor.. dan krijg je toch wijken waar alleen mensen met de laagste inkomens wonen?

is dat de bedoeling? Waarom mogen die mensen bv. niet het huis dat ze nu huren kopen voor 75% van de woz waarde o.i.d ?
pi_122818205
Nou, ik ben benieuwd :') Wat zouden we krijgen? Gaan de ambtenaartjes de handen uit de mouwen steken en knopen doorhakken? Komt er eindelijk zekerheid, en komen we in de situatie waarin binnen 3-5 jaar starters voldoende keus hebben in betaalbare huisvesting? Of wordt het gewoon weer een pakket geneuzel zonder beslissingen, en blijven we nog 10 jaar in onzekerheid (en een volstrekt waardeloze woonsituatie) zitten :Y
pi_122818216
Betaalbaar word het nooit natuurlijk. dan moet je in een gebied met weinig inwoners en nog minder banen gaan wonen of in de derde wereld enz
  woensdag 13 februari 2013 @ 08:25:14 #35
56176 Catch22-
Ben je Blind?!
pi_122818220
Ze moeten niet weg, ze gaan alleen naar rato hetzelfde voor hun gesubsidieerde woning betalen als lage inkomens
Met GHB nooit meer nee
Storneren een optie?
pi_122818354
quote:
0s.gif Op woensdag 13 februari 2013 08:24 schreef arjan1212 het volgende:
Betaalbaar word het nooit natuurlijk. dan moet je in een gebied met weinig inwoners en nog minder banen gaan wonen of in de derde wereld enz
Waarom? In Berlijn wonen ruim 10x zoveel mensen als in utrecht, en je woont er voor de helft van het geld of minder. Men moet gewoon niet zo miereneuken, en huizen bouwen.
pi_122818395
ja duitsland is een huur-land 80% van de duitsers woont in een huurwoning
hoewel de prijzen op sommige plekken daar flink omhoog gaan

berlijn.. ja heb ooit gezocht op appartementjes daar.. voor 50.000 heb je er zat... maar in rotterdam ook..
pi_122818438
Kom! Laten we de huizenmarkt bubble intact houden.
  FOK!-Schrikkelbaas woensdag 13 februari 2013 @ 08:49:21 #39
1972 Swetsenegger
Egocentrische Narcist
pi_122818503
quote:
0s.gif Op woensdag 13 februari 2013 08:25 schreef Catch22- het volgende:
Ze moeten niet weg, ze gaan alleen naar rato hetzelfde voor hun gesubsidieerde woning betalen als lage inkomens
Eh nee, want de sociale huurgrens valt weg voor die groep. Ergo, de huizenprijzen voor die woningen kunnen doorstijgen in het oneindige... tenminste, volgens de laatst bekende plannen.

Het is dus echt mensen wegjagen.
  woensdag 13 februari 2013 @ 09:18:15 #40
56176 Catch22-
Ben je Blind?!
pi_122818963
quote:
15s.gif Op woensdag 13 februari 2013 08:49 schreef Swetsenegger het volgende:

[..]

Eh nee, want de sociale huurgrens valt weg voor die groep. Ergo, de huizenprijzen voor die woningen kunnen doorstijgen in het oneindige... tenminste, volgens de laatst bekende plannen.

Het is dus echt mensen wegjagen.
Het lijkt me dat die stijging wel een limiet heeft. Mensen zullen echt niet boven de marktprijs gaan betalen
Met GHB nooit meer nee
Storneren een optie?
pi_122819004
quote:
1s.gif Op woensdag 13 februari 2013 08:44 schreef xminator het volgende:
Kom! Laten we de huizenmarkt bubble intact houden.

*O*
Get it and Bet it
pi_122819042
Goede zaak dit. De woningmarkt lag op z'n gat.
Allah Al Watan Al Malik
pi_122819621
quote:
0s.gif Op woensdag 13 februari 2013 01:35 schreef Kowloon het volgende:

[..]

Wat een onzin. Op sociaaleconomisch gebied heeft de SGP helemaal geen controversiële standpunten. Beetje tussen VVD en CDA in, prima partner voor een compromis dus. Daarom heb ik ook nooit de ophef gesnapt over de gedoogsteun van de SGP, in 99 % van de kwesties is het gewoon een normale partij.
Alleen al de VVD en de PvdA zijn totaal verschillend. Daar komen deze drie partijen nu bij. In veel opzichten zijn D66 en SGP tegenpolen van elkaar.
  woensdag 13 februari 2013 @ 09:56:02 #44
262 Re
Kiss & Swallow
pi_122819732
weten we al concreet wat het compromis is?
04-08-11, 02-02-12, 20-06-14, 13-08-15
  FOK!-Schrikkelbaas woensdag 13 februari 2013 @ 10:26:30 #46
1972 Swetsenegger
Egocentrische Narcist
pi_122820429
quote:
11s.gif Op woensdag 13 februari 2013 09:18 schreef Catch22- het volgende:

[..]

Het lijkt me dat die stijging wel een limiet heeft. Mensen zullen echt niet boven de marktprijs gaan betalen
Nee dus. Niet in het laatste voorstel. De huurprijs bleef dan gewoon met inflatie + 'boetepercentage' stijgen. OOK als de huurprijs boven de sociale huurgrens gekomen zou zijn en je dus feitelijk niet meer in een sociale huurwoning zit (immers betaal je meer huur dan de sociale huurgrens).

Het was dus ECHT de bedoeling dat je ging verhuizen.
pi_122820507
Ff snel, op welke zender komt die persco nu? Oh nvermind...ned 1 nu dus :p Nou, inkomens na 43000 dus 4 procent excl inflatie erbij...das dus al meer dan 6.5 procent zoals ferry mingele gister zei. Inflatie is momenteel al 3 procent, dus 4 procent plus inflatie is alweer 7 procent. Gelukkig wel 'maatwerk' als je inkomen daalt nu geloof ik...maar vraag me af of dat in alle gevallen wel geldt.

[ Bericht 79% gewijzigd door bulbjes op 13-02-2013 10:39:18 ]
  woensdag 13 februari 2013 @ 10:39:33 #48
56176 Catch22-
Ben je Blind?!
pi_122820766
quote:
0s.gif Op woensdag 13 februari 2013 10:26 schreef Swetsenegger het volgende:

[..]

Nee dus. Niet in het laatste voorstel. De huurprijs bleef dan gewoon met inflatie + 'boetepercentage' stijgen. OOK als de huurprijs boven de sociale huurgrens gekomen zou zijn en je dus feitelijk niet meer in een sociale huurwoning zit (immers betaal je meer huur dan de sociale huurgrens).

Het was dus ECHT de bedoeling dat je ging verhuizen.
indien dat het geval is, lijkt het me een beetje overdreven.
Met GHB nooit meer nee
Storneren een optie?
  woensdag 13 februari 2013 @ 10:40:17 #49
56176 Catch22-
Ben je Blind?!
pi_122820786
quote:
1s.gif Op woensdag 13 februari 2013 10:29 schreef bulbjes het volgende:
Ff snel, op welke zender komt die persco nu? Oh nvermind...ned 1 nu dus :p Nou, inkomens na 43000 dus 4 procent excl inflatie erbij...das dus al meer dan 6.5 procent zoals ferry mingele gister zei. Inflatie is momenteel al 3 procent, dus 4 procent plus inflatie is alweer 7 procent. Gelukkig wel 'maatwerk' als je inkomen daalt nu geloof ik...maar vraag me af of dat in alle gevallen wel geldt.
nogmaals; met 43k heb je niets te zoeken in een sociale huurwoning.
Met GHB nooit meer nee
Storneren een optie?
pi_122820827
quote:
11s.gif Op woensdag 13 februari 2013 10:40 schreef Catch22- het volgende:

[..]

Ook niet als je daar al 30 jaar hebt gewoond en nu circa 55 jaar bent? Denk je dat je dan zomaar een huisje kan kopen, daar krijg je niet eens een hypotheek voor.
  FOK!-Schrikkelbaas woensdag 13 februari 2013 @ 10:42:03 #51
1972 Swetsenegger
Egocentrische Narcist
pi_122820834
quote:

[..]

En als je daar al zit vanaf toen je nog 43K GULDENS verdiende?
  woensdag 13 februari 2013 @ 10:43:07 #52
56176 Catch22-
Ben je Blind?!
pi_122820861
quote:
5s.gif Op woensdag 13 februari 2013 10:42 schreef Swetsenegger het volgende:

[..]

En als je daar al zit vanaf toen je nog 43K GULDENS verdiende?
dan kan je alsnog verhuizen. Het verleden doet er imo niet toe.
quote:
0s.gif Op woensdag 13 februari 2013 10:41 schreef xminator het volgende:

[..]

Ook niet als je daar al 30 jaar hebt gewoond en nu circa 55 jaar bent? Denk je dat je dan zomaar een huisje kan kopen, daar krijg je niet eens een hypotheek voor.
Dan ga je wat anders huren. 43k is een bovenmodaal salaris en niet de doelgroep van gesubsidieerde woningbouw
Met GHB nooit meer nee
Storneren een optie?
pi_122820937
quote:
11s.gif Op woensdag 13 februari 2013 10:43 schreef Catch22- het volgende:

[..]

[..]

Dan ga je wat anders huren. 43k is een bovenmodaal salaris en niet de doelgroep van gesubsidieerde woningbouw
Simpeler gezegd dan gedaan, vrije huursector is te duur. Bovendien dan ga je met pensioen en heb je niet meer genoeg geld om via de vrije sector te huren, wat dan?
  FOK!-Schrikkelbaas woensdag 13 februari 2013 @ 10:46:09 #54
1972 Swetsenegger
Egocentrische Narcist
pi_122820959
quote:

[..]

En dat willen ze nu bereiken door de huur zonder plafond door te laten stijgen en dan vind je het overdreven :? Wat wil je nou?

En waarom zou ik MOETEN verhuizen als ik hier al 15 jaar woon en naar mijn zin woon. Dat ik de downsides op de koop toe neem?

Daarnaast is er in mijn specifieke geval nog wat vreemds aan de hand. IK verhuur onder sociale huurgrens, maar als deze woningen vrijkomen gaan ze weg voor BOVEN de sociale huurgrens. Indien ik er dus uitga, komt deze woning helemaal niet vrij voor de bedoelde doelgroep.
  woensdag 13 februari 2013 @ 10:50:25 #55
56176 Catch22-
Ben je Blind?!
pi_122821080
quote:
0s.gif Op woensdag 13 februari 2013 10:46 schreef Swetsenegger het volgende:

[..]

En dat willen ze nu bereiken door de huur zonder plafond door te laten stijgen en dan vind je het overdreven :? Wat wil je nou?

En waarom zou ik MOETEN verhuizen als ik hier al 15 jaar woon en naar mijn zin woon. Dat ik de downsides op de koop toe neem?

Daarnaast is er in mijn specifieke geval nog wat vreemds aan de hand. IK verhuur onder sociale huurgrens, maar als deze woningen vrijkomen gaan ze weg voor BOVEN de sociale huurgrens. Indien ik er dus uitga, komt deze woning helemaal niet vrij voor de bedoelde doelgroep.
Door het plafond vind ik onzin, ik vind dat je met een bovenmodaal salaris niet meer gesubsidieerd hoeft te wonen. Als je een huur betaalt die hoog genoeg is om de subsidie overbodig te maken (ofwel marktconform) als je dat zou moeten kunnen betalen, dan zou ik het een prima akkoord vinden.

Wat stellen jullie voor om het scheefwonen tegen te gaan dan ?
Met GHB nooit meer nee
Storneren een optie?
pi_122821136
Van alle sociale huurwoningen de huur omhoog naar 800 euro per maand

mensen met een laag inkomen meer huursubsidie geven
pi_122821170
quote:
11s.gif Op woensdag 13 februari 2013 10:50 schreef Catch22- het volgende:
onzin, ik vind dat je met een bovenmodaal salaris niet meer gesubsidieerd hoeft te wonen. Als je een huur betaalt die hoog genoeg is om de subsidie overbodig te maken (ofwel marktconform) als je dat zou moeten kunnen betalen, dan zo
Gesubsidieerd wonen? De meeste mensen die bijvoorbeeld al 30 jaar in een appartementje wonen hebben denk ik al reeds meer betaalt qua huurkosten dan dat het zou kosten als je het nieuw koopt.

De huurprijs adhv puntensysteem verhogen inclusief een maximum plafond zou ideaal zijn of juist de huurders kans geven om de huurwoning over te kopen (met een systeem van hoe langer je daar woont des te meer korting je krijgt op de koopprijs). Betere maatregelen imo.
  woensdag 13 februari 2013 @ 10:55:22 #58
56176 Catch22-
Ben je Blind?!
pi_122821223
quote:
0s.gif Op woensdag 13 februari 2013 10:53 schreef xminator het volgende:

[..]

Gesubsidieerd wonen? De meeste mensen die bijvoorbeeld al 30 jaar in een appartementje wonen hebben denk ik al reeds meer betaalt qua huurkosten dan dat het zou kosten als je het nieuw koopt.
Dan moet je kopen, huren houdt in dat je niets zelf opbouwt. Ik snap ook niet dat je met zo'n salaris nooit hebt gekocht, want dan had je nu een eigen woning en eigen vermogen gehad.
Met GHB nooit meer nee
Storneren een optie?
pi_122821253
quote:
11s.gif Op woensdag 13 februari 2013 10:55 schreef Catch22- het volgende:

[..]

Dan moet je kopen, huren houdt in dat je niets zelf opbouwt. Ik snap ook niet dat je met zo'n salaris nooit hebt gekocht, want dan had je nu een eigen woning en eigen vermogen gehad.
Het gaat niet om mijzelf, ik relativeer alleen naar datgene wat ik zie. Mensen hadden destijds dus geen geld om een huis te kopen, anders hadden ze dat wel gedaan neem ik aan.

quote:
0s.gif Op woensdag 13 februari 2013 10:52 schreef arjan1212 het volgende:
Van alle sociale huurwoningen de huur omhoog naar 800 euro per maand

mensen met een laag inkomen meer huursubsidie geven
:'), alle sociale huurwoningen zijn ook precies hetzelfde toch :?

Alle koopwoningen naar een verkoopprijs van 150k. :')
  FOK!-Schrikkelbaas woensdag 13 februari 2013 @ 10:56:53 #60
1972 Swetsenegger
Egocentrische Narcist
pi_122821274
quote:

[..]

Door het plafond vind ik onzin, ik vind dat je met een bovenmodaal salaris niet meer gesubsidieerd hoeft te wonen. Als je een huur betaalt die hoog genoeg is om de subsidie overbodig te maken (ofwel marktconform) als je dat zou moeten kunnen betalen, dan zou ik het een prima akkoord vinden.

Wat is het nut om mensen meer huur te laten betalen dan? Daardoor komt die bijstandsmoeder nog steeds niet sneller aan een woning toch?

Dat hele scheefwonen is een belachelijke term die blijkbaar alleen op huren van toepassing is. Wat met iemand met een bovenmodaal inkomen die een klein huisje koopt en maximaal HRA geniet? Die moet nu toch ook niet opeens SNELLER HRA afbouwen dan iemand die in een groter huis woont of minder verdient?

Overigens betekent "gesubsidieerd" wonen in dit geval alleen dat je een lagere huur betaald dan volgens een punten systeem gevraagd zou kunnen worden. Het is niet alsof er daadwerkelijk een geldstroom van overheid naar huurder gaat ofzo.

Overigens mogen ze van mij bovenmodalers best verhogen naar de sociale huurgrens (momenteel 681,-)
pi_122821285
quote:
0s.gif Op [url=http://foru mijnm.fok.nl/topic/1934069/3/25#122820937]woensdag 13 februari 2013 10:45[/url] schreef xminator het volgende:

[..]

Simpeler gezegd dan gedaan, vrije huursector is te duur. Bovendien dan ga je met pensioen en heb je niet meer genoeg geld om via de vrije sector te huren, wat dan?
precies. Mijn vader verdient met zijn 2300 netto net wat boven die 43000. Hij is nu 60 en ze wonen al rond de 30 jaar in hun huis. Kopen gaat dus niet, en vrije sector is straks als mn vader met pensioen gaat ook te duur (bovendien leveren ze dan fors in op ruimte en zullen ze dus spullen -verzameling-moeten verkopen. Luxeprobleem, maar vervelend). Hoop maar dat ze de huur kunnen blijven betalen en t dan weer wat daalt als hij met pensioen gaat zodat t ook dan betaalbaar blijft.
pi_122821291
in de jaren 70 vond iedereen nog dat lenen slecht was, dat kon je beter niet doen
  FOK!-Schrikkelbaas woensdag 13 februari 2013 @ 10:58:39 #63
1972 Swetsenegger
Egocentrische Narcist
pi_122821340
quote:
11s.gif Op woensdag 13 februari 2013 10:55 schreef Catch22- het volgende:

[..]

Misschien omdat ze helemaal geen behoefte aan een eigen woning hebben? Waarom zou iedereen met een bepaald inkomen MOETEN kopen?? EN dat wat je bespaart aan maandelijkse lasten kan je natuurlijk ook sparen.

En ik ken ook zat mensen die in dikke shit zitten met een eigen woning. Niks eigen vermogen, hooguit schuld. Zeker na scheidingen en dergelijke.
  woensdag 13 februari 2013 @ 10:58:47 #64
3542 Gia
User under construction
pi_122821349
quote:

[..]

[..]

Maar wat valt allemaal onder sociale huurwoningen? Alles wat gehuurd kan worden via woonstichtingen? Of alles wat onder de grens zit voor de huursubsidie?
pi_122821369
Weet iemand of t plafond van huurverhogingen tot de waarde van je huis (waar ze het net over hadden, de 'zekerheid voor huurders') nu ook geldt voor de inkomens boven 43000? Ben ik erg benieuwd naar. Evenals dat ik benieuwd ben naar wat een huurdaling bij verlies van inkomen 'onder bepaalde omstandigheden' inhoudt. Geldt dit ook voor pensioenen of alleen als je chronisch ziek wordt of langdurig werkloos??

[ Bericht 40% gewijzigd door bulbjes op 13-02-2013 11:10:29 ]
pi_122821418
quote:
1s.gif Op woensdag 13 februari 2013 10:58 schreef Gia het volgende:

[..]

Maar wat valt allemaal onder sociale huurwoningen? Alles wat gehuurd kan worden via woonstichtingen? Of alles wat onder de grens zit voor de huursubsidie?
alles wat gehuurd kan worden bij een woningcoorperatie. Genoeg sociale huur waar je al n huurprijs betaald boven huursubsidiegrens.
  woensdag 13 februari 2013 @ 11:01:25 #67
56176 Catch22-
Ben je Blind?!
pi_122821428
quote:
0s.gif Op woensdag 13 februari 2013 10:56 schreef Swetsenegger het volgende:

[..]

Wat is het nut om mensen meer huur te laten betalen dan? Daardoor komt die bijstandsmoeder nog steeds niet sneller aan een woning toch?
Nee, maar dan komt er wel meer overheidsbudget vrij
quote:
Dat hele scheefwonen is een belachelijke term die blijkbaar alleen op huren van toepassing is. Wat met iemand met een bovenmodaal inkomen die een klein huisje koopt en maximaal HRA geniet? Die moet nu toch ook niet opeens SNELLER HRA afbouwen dan iemand die in een groter huis woont of minder verdient?
Het is imo niet alleen voor de woningmarkt, maar ook voor het budget
quote:
Overigens betekent "gesubsidieerd" wonen in dit geval alleen dat je een lagere huur betaald dan volgens een punten systeem gevraagd zou kunnen worden. Het is niet alsof er daadwerkelijk een geldstroom van overheid naar huurder gaat ofzo.
Maar wel van de overheid naar de woningbouwcoroporatie
quote:
Overigens mogen ze van mij bovenmodalers best verhogen naar de sociale huurgrens (momenteel 681,-)
Als ze voor bovenmodalers de huurprijs volgens een puntensysteem gaan berekenen, dan is de stap naar particulier huren of kopen groter.

Ik snap dat er mensen last gaan krijgen (met name ouderen), maar er moet wat veranderen. Het is gewoon onzin dat iemand met 45k in een huis van 300p/m woont omdat hij er toevallig in is gerold toen hij minder verdiende.

en bulbjes, we weten het wel.
quote:
0s.gif Op woensdag 13 februari 2013 10:58 schreef Swetsenegger het volgende:

[..]

Misschien omdat ze helemaal geen behoefte aan een eigen woning hebben? Waarom zou iedereen met een bepaald inkomen MOETEN kopen?? EN dat wat je bespaart aan maandelijkse lasten kan je natuurlijk ook sparen.

En ik ken ook zat mensen die in dikke shit zitten met een eigen woning. Niks eigen vermogen, hooguit schuld. Zeker na scheidingen en dergelijke.
ze moeten niet kopen; ze hoeven alleen niet gesponsord te worden op hun huur.
Met GHB nooit meer nee
Storneren een optie?
pi_122821477
quote:

gaat niet om salaris alleen, verzamelinkomen van box 1,2,en 3 van jou en evt partner of inwonende kinderen.
pi_122821514
Ja maar het is ook onzin dat de bovenmodalers nu zo goed als verplicht gaan worden om een huis te kopen terwijl er zo veel onzekerheid is. De overheid houdt de huizenprijzen ook kunstmatig hoog tot en met 2017, wat gaat er daarna gebeuren? Ah, dat boeit ze niet!
  woensdag 13 februari 2013 @ 11:05:02 #70
346939 Janneke141
Green, green grass of home
pi_122821554
Doordat iedereen decennia lang gewend is geweest aan het feit dat de sociale huur voor alles en iedereen was, begint er nu vanalles en nog wat te steigeren dat dat niet meer kan. Verandert niets aan het feit dat de situatie die er was onjuist was, en je dus eigenlijk zou moeten concluderen dat er veel mensen geluk hebben gehad.

Gezien de politieke realiteit was er natuurlijk weinig anders te verwachten, maar het plan dat er nu ligt is weer een lafhartig compromis dat geen duidelijke keuze maakt. Helaas.
Opinion is the medium between knowledge and ignorance (Plato)
  woensdag 13 februari 2013 @ 11:05:52 #71
346939 Janneke141
pi_122821576
quote:
0s.gif Op woensdag 13 februari 2013 11:03 schreef xminator het volgende:
Ja maar het is ook onzin dat de bovenmodalers nu zo goed als verplicht gaan worden om een huis te kopen terwijl er zo veel onzekerheid is. De overheid houdt de huizenprijzen ook kunstmatig hoog tot en met 2017, wat gaat er daarna gebeuren? Ah, dat boeit ze niet!
Als we nou eens 50-75% van de sociale huurwoningen naar de particuliere sector overhevelen, hebben ze keuze genoeg.
pi_122821617
Hoe wou je dat doen, dan ?
pi_122821710
quote:
11s.gif Op woensdag 13 februari 2013 11:01 schreef Catch22- het volgende:

Ik snap dat er mensen last gaan krijgen (met name ouderen), maar er moet wat veranderen. Het is gewoon onzin dat iemand met 45k in een huis van 300p/m woont omdat hij er toevallig in is gerold toen hij minder verdiende.
hier klinkt ook een portie afgunst uit.
Mensen maken keuzes hoe ze hun beschikbare inkomen willen besteden, dat is de essentie van de economie.
Sommige bijstandstrekker willen elk jaar een nog grote breedbeeld televisie die ze op afbetaling kopen, sommige millionairs kopen goedkoop oud brood en lopen in kleren waar de gaten inzitten
  woensdag 13 februari 2013 @ 11:11:07 #74
56176 Catch22-
Ben je Blind?!
pi_122821742
quote:
0s.gif Op woensdag 13 februari 2013 11:10 schreef computergirl het volgende:

[..]

hier klinkt ook een portie afgunst uit.
Mensen maken keuzes hoe ze hun beschikbare inkomen willen besteden, dat is de essentie van de economie.
Sommige bijstandstrekker willen elk jaar een nog grote breedbeeld televisie die ze op afbetaling kopen, sommige millionairs kopen goedkoop oud brood en lopen in kleren waar de gaten inzitten
och lieverd, ik heb net een prachtig huis gekocht ver onder mijn budget en ik gun iedereen het allerbeste, maar het kan niet zo zijn dat mensen profiteren van regelingen die niet voor hen zijn bedoeld :)

Het hoeft van mij ook echt niet zo te zijn dat die mensen hun huis uit moeten, maar wel dat ze gaan betalen naar wat het huis kost.
Met GHB nooit meer nee
Storneren een optie?
pi_122821784
de subsidies zijn in '96 al afgeschaft. daarna gingen de woco's zich in de schulden steken, toen moesten ze belasting gaan betalen, en nu zelf nog een extra heffing
  woensdag 13 februari 2013 @ 11:12:42 #76
19479 Mr.J
Train, eat, sleep. Repeat.
pi_122821790
"Om de bouw een impuls te geven is afgesproken dat het btw-tarief voor renovatiewerkzaamheden voor een jaar omlaag gaat van 21 naar 6 procent. "

Per wanneer gaat dit in?
Godfather Bodybuilding topic reeks
pi_122821811
quote:
5s.gif Op woensdag 13 februari 2013 11:12 schreef Mr.J het volgende:
"Om de bouw een impuls te geven is afgesproken dat het btw-tarief voor renovatiewerkzaamheden voor een jaar omlaag gaat van 21 naar 6 procent. "

Per wanneer gaat dit in?
Maart, dacht ik.
pi_122821836
quote:
11s.gif Op woensdag 13 februari 2013 11:11 schreef Catch22- het volgende:

[..]

och lieverd, ik heb net een huis gekocht ver onder mijn budget en ik gun iedereen het allerbeste, maar het kan niet zo zijn dat mensen profiteren van regelingen die niet voor hen zijn bedoeld.
ik ben je lieverd niet en ik profiteervolgens mij niet van een regeling.
De woningbouwvereniging heeft geen subsidie gehad toen mijn huis in 1933 werd gebouwd (was toen nog particulier initiatief) De bouwkosten zijn in de afgelopen 80 jaar echt dik terugverdiend met de huur van mijn voorgangers en mij.
Zodra ik eruit ga wordt woning verkocht
pi_122821840
en als de huren dus markt comform waren dan waren ze 2 keer zo hoog

zo van ja ik betaal al 22 jaar 300 euro huur per maand dus dat is allang afbetaald is echt onzin
ze betalen het onderhoud daarvan , sloop en nieuwbouw enz.
woco's maken geen winst..
pi_122821847
quote:
11s.gif Op woensdag 13 februari 2013 11:01 schreef Catch22- het volgende:

[..]

Nee, maar dan komt er wel meer overheidsbudget vrij

[..]

Het is imo niet alleen voor de woningmarkt, maar ook voor het budget

[..]

Maar wel van de overheid naar de woningbouwcoroporatie

[..]

Als ze voor bovenmodalers de huurprijs volgens een puntensysteem gaan berekenen, dan is de stap naar particulier huren of kopen groter.

Ik snap dat er mensen last gaan krijgen (met name ouderen), maar er moet wat veranderen. Het is gewoon onzin dat iemand met 45k in een huis van 300p/m woont omdat hij er toevallig in is ger old toen hij minder verdiende.

en bulbjes, we weten het wel.

[..]

ze moeten niet kopen; ze hoeven alleen niet gesponsord te worden op hun huur.
De meeste mensen met een inkomen boven 43000 die in hun huurwoning kwamen te wonen toen ze nog veel minder verdienden die wonen daar al twintig of dertig jaar en betalen inmiddels veel meer dan 300 pm. Huren stijgen namelijk altijd al jaarlijks met inflatie enz. Mijn ouders betalen nu zo'n 600 euro.

[ Bericht 1% gewijzigd door bulbjes op 14-02-2013 19:38:13 ]
pi_122821939
quote:

[..]

Zorgen voor meer goedkope woonruimte. Laten ze die honderdmiljoenmiljard leegstaande vierkante meter kantoorruimte eens gaan ombouwen tot woonruimte ofzo. Scheefwonen is niet een probleem dat je in het geheel op het bordje van de huurders kan pleuren, het is voornamelijk een gevolg van jarenlang wanbeleid en korte-termijnvisie.
pi_122821943
quote:
0s.gif Op woensdag 13 februari 2013 11:14 schreef arjan1212 het volgende:
en als de huren dus markt comform waren dan waren ze 2 keer zo hoog

zo van ja ik betaal al 22 jaar 300 euro huur per maand dus dat is allang afbetaald is echt onzin
ze betalen het onderhoud daarvan , sloop en nieuwbouw enz.
woco's maken geen winst..
ehh logica snap ik niet?
Als je als particulier een huis gekocht hebt in 1980 , met een hypotheek van 30 jaar dan heb je daarna al jaren toch ook alleen kosten over onderhoud?
pi_122822109
quote:
0s.gif Op woensdag 13 februari 2013 11:17 schreef computergirl het volgende:

[..]

ehh logica snap ik niet?
Als je als particulier een huis gekocht hebt in 1980 , met een hypotheek van 30 jaar dan heb je daarna al jaren toch ook alleen kosten over onderhoud?
nee. dan mag je 2 keer zoveel belasting betalen dan een huurder omdat je in een koopwoning woont. als je in een koopflat woont dan betaal je voor de vereniging van eigenaren en 2 keer zoveel belasting als een huurder.. als je dan je hypotheek hebt afgelost , betaal je nog evenveel als iemand die huurt...
pi_122822217
quote:
0s.gif Op woensdag 13 februari 2013 11:21 schreef arjan1212 het volgende:

[..]

nee. dan mag je 2 keer zoveel belasting betalen dan een huurder omdat je in een koopwoning woont. als je in een koopflat woont dan betaal je voor de vereniging van eigenaren en 2 keer zoveel belasting als een huurder.. als je dan je hypotheek hebt afgelost , betaal je nog evenveel als iemand die huurt...
ja en?
De huurder die huurt is geen huiseigenaar en bouwt geen bezit op, dat is een keuze die iedereen mag maken.
pi_122822313
Mijn punt is dat de huren bij een woningbouwcooperatie gewoon te laag zijn ; als een particuliere verhuurder hetzelfde huis zou bouwen en verhuren was de huur hoger
pi_122822368
quote:
0s.gif Op woensdag 13 februari 2013 11:27 schreef arjan1212 het volgende:
Mijn punt is dat de huren bij een woningbouwcooperatie gewoon te laag zijn ; als een particuliere verhuurder hetzelfde huis zou bouwen en verhuren was de huur hoger
ik heb ook niet zo'n probleem met meer huur betalen. Ik wil best een marktconforme huur betalen voor mijn huidige huis maar niet meer dan marktconform
pi_122822423
daar ben ik het mee eens
pi_122822465
ze tuigen nu alleen een ingewikkeld systeem op. beter zou zijn gewoon alle huren marktconform en als je dan te weinig verdiend meer huursubsidie
pi_122822761
je gaat een huis huren op je 20ste je verdiend dat 1300 euro.
vervolgens trekt 2 jaar laten je vriendin bij je in die verdiend 800 euro
een jaar later word je ontslagen en krijg je ww van 910 euro
weer een jaar later vind je een nieuwe baan en verdien je 1200 euro
2 jaar later krijg je een andere functie en ga je 1500 euro verdienen
weer een jaar later is je vriendin zwanger en stopt ze met werken
5 jaar later gaat je vriendin weer werken en verdiend 500 euro
20 jaar later ga je met pensioen en daalt je inkomen met 50%

Wat is je huur nu in elke sitouatie geweest?
pi_122822913
http://www.christenunie.n(...)ndiger-geworden.html

quote:
De ChristenUnie heeft de plannen op belangrijke punten kunnen aanpassen. De jaarlijkse huurverhoging van het kabinet is flink verlaagd, huurders betalen bij een inkomensdaling een lagere huur en chronisch zieken en gehandicapten worden ontzien bij huurverhoging. Er komt een maximum aan de huurverhoging tot de waarde van het huis

Mensen die te maken krijgen met een plotselinge onvoorziene inkomensdaling, terwijl zij eerder een inkomensafhankelijke huurverhoging hebben gekregen, krijgen recht op huurverlaging. Dit tot het niveau dat zij aan huur zouden hebben moeten betalen als zij geen inkomensafhankelijke huurverhoging zouden hebben gekregen; met een maximum van twee jaar terugwerkende kracht. En tot het niveau van de huurtoeslaggrens als de huurprijs daarboven was gestegen.

.

dus dan heb je eigenlijk alleen een probleem als je met pensioen gaat, wat dat is niet onvoorzien
pi_122823057
De overheid moet de woningmarkt op structurele wijze los laten. Laat ze eerst maar stoppen met het plakken van pleisters, de bende wordt alleen maar groter zo.
  woensdag 13 februari 2013 @ 11:48:25 #92
346939 Janneke141
pi_122823091
quote:
0s.gif Op woensdag 13 februari 2013 11:39 schreef arjan1212 het volgende:
Wat is je huur nu in elke sitouatie geweest?
Een stuk meer dan dat het zijn moet, omdat je ook de ambtenaar mag betalen die dat allemaal voor je uitrekent.
  woensdag 13 februari 2013 @ 11:52:47 #93
365087 RamboDirk
Queers 4 Palestine!
pi_122823257
is die huurverhoging van 9 procent eenmalig of per jaar? Basically wordt je dan na 3-4 jaar je huis uitgestuurd en verplicht tot kopen? :{
pi_122823368
quote:
0s.gif Op woensdag 13 februari 2013 11:52 schreef RamboDirk het volgende:
is die huurverhoging van 9 procent eenmalig of per jaar? Basically wordt je dan na 3-4 jaar je huis uitgestuurd en verplicht tot kopen? :{
Per jaar, 6.5 procent is het geworden geloof ik.
pi_122823389
het heet 'inkomensafhankelijke huurdersheffing'
pi_122823456
quote:

Dat is maar de vraag.
Ik denk namelijk niet dat iemand met een inkomen van 33600 euro een huur kan betalen van 685 euro per maand.

Als er alleen huurders overblijven met een maximaal inkomen van 33600 euro komen woningbouwverenigingen en minister Blok heel veel geld tekort.
Conclusie, scheefwonen is onzin.
pi_122823482
quote:
0s.gif Op woensdag 13 februari 2013 11:55 schreef xminator het volgende:

[..]

Nee max 4%
pi_122823504
Dus die hure verhoging heeft toch als doel dat iedereen straks wel moet kopen? Zeker als er een nieuwe aflossingsvrije variant mogelijk is.

Oftewel, de huizenmarkt ia voor even gered, de zeepbel houden we verder in stand en de huurders krijgen de deksel
pi_122823508
quote:
0s.gif Op woensdag 13 februari 2013 11:58 schreef Igen het volgende:

[..]

Nee max 4%
Inclusief inflatie maakt dat 7% dan.
pi_122823515
quote:
0s.gif Op woensdag 13 februari 2013 11:52 schreef RamboDirk het volgende:
Dat is per jaar en nu dus 6,5% bovenop de inflatie wat 3% is.
pi_122823525
quote:
1s.gif Op woensdag 13 februari 2013 11:59 schreef opgebaarde het volgende:
Dus die hure verhoging heeft toch als doel dat iedereen straks wel moet kopen? Zeker als er een nieuwe aflossingsvrije variant mogelijk is.

Oftewel, de huizenmarkt ia voor even gered, de zeepbel houden we verder in stand en de huurders krijgen de deksel
Klopt.

Onzekerheid blijft ook nog in stand.
  woensdag 13 februari 2013 @ 12:00:12 #102
365087 RamboDirk
Queers 4 Palestine!
pi_122823531
quote:
0s.gif Op woensdag 13 februari 2013 11:55 schreef xminator het volgende:

[..]

6,5 procent, nah goed het is om het even. Belachelijke maatregel. Huurders uit hun huizen jagen om de woningmarkt uit het slop te trekken :r
pi_122823567
quote:
0s.gif Op woensdag 13 februari 2013 12:00 schreef RamboDirk het volgende:

[..]

6,5 procent, nah goed het is om het even. Belachelijke maatregel. Huurders uit hun huizen jagen om de woningmarkt uit het slop te trekken :r
Eehh, wat een compassie voor de scheefhuurder, waarom?
pi_122823675
quote:
1s.gif Op woensdag 13 februari 2013 11:59 schreef opgebaarde het volgende:

De woningmarkt zat al op slot toen mensen nog aflossingvrij tot 125% van de koopsom konden lenen.
Daarna kwam het kabinet met het verplicht aflossen in 30 voor 100% en nu is dat dan 50% maar dus nog altijd duurder dan dat aflossingsvrij kopen.

Ondertussen zijn de lasten dankzij het kabinet gestegen dus koopkracht verlies en dan komt de grote vraag waarom het kabinet denkt dat mensen nu wel kunnen kopen?
pi_122823740
quote:
1s.gif Op woensdag 13 februari 2013 12:01 schreef opgebaarde het volgende:

Nogmaals, is iemand die 685 euro per maand aan huur moet betalen een scheefhuurder?
En kan iemand die 33600 per jaar ontvangt 685 euro per maand betalen?
  woensdag 13 februari 2013 @ 12:07:23 #106
365087 RamboDirk
Queers 4 Palestine!
pi_122823789
quote:
1s.gif Op woensdag 13 februari 2013 12:01 schreef opgebaarde het volgende:

[..]

Omdat ik er zelf één van ben :9 solidariteit kent geen grenzen :6

Weet je wat het is, mensen die verstandig leven worden gestrafd in dit land. Nu zit de conjuctuur tegen en verdienen de projectontwikkelaars en bouwbedrijven in ene keer stukken minder. Daar waar ze voorheen bakken met geld verdienden en overbetaald werden. Het is zuur maar zo is de marktwerking.

Dat ik in mijn sociale huurwoning ben komen wonen op het moment dat ik nog niet goed verdiende wil niet zeggen dat ik nu maar moet oprotten omdat ik de laatste jaren keihard gebikkeld heb een proper salaris te krijgen.

Straks wordt ik verplicht mijn spaargeld in waarschijnlijk een overpriced huis te stoppen en voor de bank te gaan werken om een dikke rente te betalen. oO<
pi_122823897
quote:
0s.gif Op woensdag 13 februari 2013 12:07 schreef RamboDirk het volgende:

[..]

Omdat ik er zelf één van ben :9 solidariteit kent geen grenzen :6

Weet je wat het is, mensen die verstandig leven worden gestrafd in dit land. Nu zit de conjuctuur tegen en verdienen de projectontwikkelaars en bouwbedrijven in ene keer stukken minder. Daar waar ze voorheen bakken met geld verdienden en overbetaald werden. Het is zuur maar zo is de marktwerking.

Dat ik in mijn sociale huurwoning ben komen wonen op het moment dat ik nog niet goed verdiende wil niet zeggen dat ik nu maar moet oprotten omdat ik de laatste jaren keihard gebikkeld heb een proper salaris te krijgen.

Straks wordt ik verplicht mijn spaargeld in waarschijnlijk een overpriced huis te stoppen en voor de bank te gaan werken om een dikke rente te betalen. oO<
En bij je baas blijven slijmen in de hoop dat je niet ontslagen wordt, omdat je anders de hypotheek niet meer kan afbetalen. KK zuigers jn de regering
  woensdag 13 februari 2013 @ 12:10:44 #108
346939 Janneke141
pi_122823932
quote:
0s.gif Op woensdag 13 februari 2013 12:07 schreef RamboDirk het volgende:
Ehm, jawel. Jouw sociale huurwoning is bedoeld voor iemand die nu niet goed verdiend. Vervelend voor jou, maar wel het idee achter het systeem van sociale huur. Al hebben we dat idee in de afgelopen 40 jaar compleet uit het oog verloren.
pi_122823937
Ja je moet ook een hypotheek met een levensverz. nemen, dan kan je vrouw nadat je het contrakt hebt getekend je doodschieten, en is je hypotheek afgelost
pi_122823984
quote:
0s.gif Op woensdag 13 februari 2013 12:10 schreef Janneke141 het volgende:

Ehm, jawel. Jouw sociale huurwoning is bedoeld voor iemand die nu niet goed verdiend. Vervelend voor jou, maar wel het idee achter het systeem van sociale huur. Al hebben we dat idee in de afgelopen 40 jaar compleet uit het oog verloren.
Okee, aan jou ook de vraag hoe iemand met een inkomen van 33600 euro een maandelijkse huur van 685 euro kan betalen.
pi_122824032
quote:
0s.gif Op woensdag 13 februari 2013 12:12 schreef GibsonHummingbird het volgende:

[..]

Okee, aan jou ook de vraag hoe iemand met een inkomen van 33600 euro een maandelijkse huur van 685 euro kan betalen.
Dan moet die grens van 685 euro omlaag. :)

[ Bericht 13% gewijzigd door #ANONIEM op 13-02-2013 12:14:12 ]
  woensdag 13 februari 2013 @ 12:14:40 #112
346939 Janneke141
pi_122824063
quote:
0s.gif Op woensdag 13 februari 2013 12:12 schreef GibsonHummingbird het volgende:

Het aanbod in de niet-sociale huur is veel- en veel te laag. Daarom zijn de prijzen daar te hoog.
pi_122824134
quote:
7s.gif Op woensdag 13 februari 2013 01:51 schreef Kowloon het volgende:
Waarom denken jullie dat? Ik ben wel blij dat ik nog lekker in m'n studentenkamertje zit. :s) Geen gedoe en gezeik.
Jou hadden ze er allang uit moeten trappen volgens mij als je klaar bent met je studie, ofwel plaats maken voor andere studenten
  woensdag 13 februari 2013 @ 12:17:50 #114
365087 RamboDirk
Queers 4 Palestine!
pi_122824162
quote:
0s.gif Op woensdag 13 februari 2013 12:10 schreef Janneke141 het volgende:

[..]

Eerlijk is eerlijk, je hebt gelijk, maar denk ook aan de grensgevallen van GibsonHumming. Desalniettemin betaal ik al een flinke marktcomfore prijs van iets meer dan 680 euro p.m. Daar waar mijn buurvrouw, die hier al een x-aantal jaren langer woont, maar rond de 400 euro betaald voor precies dezelfde woning. Wat is daar dan eerlijk aan? Daarnaast ontvangt ze een flink pak subsidie als bijstandsmoeder, daar heb je je sociale aspect :*

Iedereen die hier nu nieuw komt wonen gaat die 680 euro betalen. Ook behoorlijk scheef in vergelijking met de buurtjes. Hoe dan ook de woningmarkt is fucked up :D
pi_122824232
quote:

[..]

niet goed verdiend. Vervelend voor jou, maar wel het idee achter het systeem van sociale huur. Al hebben we dat idee in de afgelopen 40 jaar compleet uit het oog verloren.
[/quote] maar mensen die daarmee starten moeten wel in de vrije sector huren voor 700+ voor een klein appartement van 45m2.
:]
pi_122824247
Maar gelukkig kennen we ook de maximale huur, of je nou 100.000 en of 1.000.000 miljoen verdient.. de huur kent nog altijd de maximale huur en volgens was dat iets met 650 euro.
  woensdag 13 februari 2013 @ 12:21:18 #117
365087 RamboDirk
Queers 4 Palestine!
pi_122824283
quote:
1s.gif Op woensdag 13 februari 2013 12:19 schreef wootahH het volgende:

[..]

maar mensen die daarmee starten moeten wel in de vrije sector huren voor 700+ voor een klein appartement van 45m2.
[/quote]

of een kansloos appartement kopen in een gallerijflat :')
pi_122824333
Rambodirk. is het niet goedkoper voor jou om je huis te kopen ? 120.000 euro 5% rente... 6000 - 37% /12 = 315 + aflossing 160 ( bij 50% afl. ) 475

moet de woz waarde wel 105.000 zijn ofzo
  woensdag 13 februari 2013 @ 12:27:17 #119
365087 RamboDirk
Queers 4 Palestine!
pi_122824470
quote:
0s.gif Op woensdag 13 februari 2013 12:23 schreef arjan1212 het volgende:
Rambodirk. is het niet goedkoper voor jou om je huis te kopen ? 120.000 euro 5% rente... 6000 - 37% /12 = 315 + aflossing 160 ( bij 50% afl. ) 475

moet de woz waarde wel 105.000 zijn ofzo
Is absouluut goedkoper, maar woon je dan ook mooier? Waarschijnlijk doel jij op een appartement? Een appartement zal ik nooit kopen. Nu ik nog jong ben heb ik liever de flexibiliteit van een huurwoning, zeker in de huidige woningmarkt.
pi_122824506
nee ik bedoel het huis waar je nu woont kopen
  woensdag 13 februari 2013 @ 12:30:01 #121
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_122824557
Prima als het inkomen van mijn zoon gaat meetellen om te bepalen of ik wel of geen scheefhuurder ben, maar dan wil ik hem ook graag op het huurcontract als medehuurder.
En dat kan dan weer niet, want hij wordt geacht uit huis te gaan.
Wullie bin KOEL © Soneal
Why be difficult when, with a bit of effort, you could be impossible?
  woensdag 13 februari 2013 @ 12:32:28 #122
365087 RamboDirk
Queers 4 Palestine!
pi_122824649
quote:
0s.gif Op woensdag 13 februari 2013 12:28 schreef arjan1212 het volgende:
nee ik bedoel het huis waar je nu woont kopen
ook dat is waarschijnlijk goedkoper, maar krijg je het ooit weer verkocht, zo'n appartement in een sociaal woningcomplex? Lijkt me niet.

Wees verstandig en koop een huis als "investering" en denk niet op korte termijn aan wat het goedkoopste is. Koop een huis met potentie, en niet een kansloos appartement op één of andere gallerijflat. Soms heb je de keus helaas niet, zeker als je een grens geval bent en niet in aanmerking komt voor een sociale huurwoning, dan zul je eerder richting dat soort koopwoningen geduwd worden.
pi_122824911
quote:
0s.gif Op woensdag 13 februari 2013 12:13 schreef Igen het volgende:

Dan moet die grens van 685 euro omlaag. :)
Of de huurgrens omhoog.
pi_122824944
quote:
0s.gif Op woensdag 13 februari 2013 12:14 schreef Janneke141 het volgende:

Het aanbod in de niet-sociale huur is veel- en veel te laag. Daarom zijn de prijzen daar te hoog.
Maar ik lees net dat WBV geen winst maken dus te hoog kan dan niet.
pi_122825037
quote:
1s.gif Op woensdag 13 februari 2013 12:19 schreef wootahH het volgende:
maar mensen die daarmee starten moeten wel in de vrije sector huren voor 700+ voor een klein appartement van 45m2.
Inderdaad maar ze kunnen niet kopen met een maandbedrag van 700 euro want dan krijgen ze geen hypotheek.
pi_122825041
quote:
0s.gif Op woensdag 13 februari 2013 12:40 schreef GibsonHummingbird het volgende:

[..]

Of de huurgrens omhoog.
Nee. Het zou toch van de gekke zijn dat je met een ruimschoots bovenmodaal inkomen nog steeds gesubsidieerd zou moeten wonen.

(Ja, de woningcorporaties worden nog steeds gesubsidieerd, want de overheid staat voor hen garant zodat ze geld kunnen lenen voor minder dan de marktconforme rente)
pi_122825136
quote:
0s.gif Op woensdag 13 februari 2013 12:43 schreef Igen het volgende:

Nee. Het zou toch van de gekke zijn dat je met een ruimschoots bovenmodaal inkomen nog steeds gesubsidieerd zou moeten wonen.

(Ja, de woningcorporaties worden nog steeds gesubsidieerd, want de overheid staat voor hen garant zodat ze geld kunnen lenen voor minder dan de marktconforme rente)
Als je 685 per maand aan huur moet betalen en je krijgt een huurtoeslag dan praten we volgens mij niet over subsidie.
  woensdag 13 februari 2013 @ 12:46:28 #128
346939 Janneke141
pi_122825183
quote:
0s.gif Op woensdag 13 februari 2013 12:40 schreef GibsonHummingbird het volgende:

[..]

Kut. Dirk.
pi_122825232
quote:
0s.gif Op woensdag 13 februari 2013 12:46 schreef Janneke141 het volgende:

Kut. Dirk.
*O*
pi_122825233
quote:

[..]

Who the fuck ben jij om dat te bepalen? :7

Met 43k hoor je ook geen leensubsidie te hebben om een huis te kunnen kopen o|O
Calm down, your nervous state
I'll sing you a lullaby.
Calm down, cause no mistake
Should keep you up all night
  woensdag 13 februari 2013 @ 12:54:09 #131
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_122825457
quote:
0s.gif Op woensdag 13 februari 2013 12:43 schreef Igen het volgende:

[..]

Ware het niet dat een modaal inkomen tegenwoordig niet meer gelijk is aan het gemiddelde gezinsinkomen, omdat vrouwen tegenwoordig ook werken.
Het modale inkomen staat al jaren vrijwel stil, terwijl het gemiddelde gezinsinkomen wel gestegen is.

Als jij modaal verdient en je vrouw verdient met haar parttime baantje ¤ 800 bruto per maand dan zit je dus ook op die "ruimschoots boven modaal" grens van jou.

Met de stijging van de kosten van de kinderopvang, en de extra huurstijging die je voor je kiezen krijgt wordt het voor vrouwen steeds minder aantrekkelijk om te gaan werken.
Wullie bin KOEL © Soneal
  woensdag 13 februari 2013 @ 12:56:15 #132
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_122825523
quote:

[..]

Als ze de winst maar weer investeren maken ze geen winst, of denk je werkelijk dat die jaren 50 woningen die ze al 60 jaar hebben hen maandelijks kosten wat ze ervoor aan huur ontvangen?
Wullie bin KOEL © Soneal
pi_122825726
quote:
0s.gif Op woensdag 13 februari 2013 12:45 schreef GibsonHummingbird het volgende:

[..]

Als je 685 per maand aan huur moet betalen en je krijgt een huurtoeslag dan praten we volgens mij niet over subsidie.
Wel dus als de kapitaalkosten (een aanzienlijke kostenpost als het gaat om woningen) voor de organisatie waarvan je huurt kunstmatig laag worden gehouden door een overheidsgarantie.
pi_122825736
Alleen kijken naar het inkomen zegt overigens ook niet alles. Er zijn enorm veel mensen in Nederland met een negatief vermogen.
pi_122825841
quote:
0s.gif Op woensdag 13 februari 2013 13:02 schreef Kowloon het volgende:

[..]

Wel dus als de kapitaalkosten voor de organisatie waarvan je huurt kunstmatig laag worden gehouden door een overheidsgarantie.
alsof woningbouwverenigingen de enige bedrijven zijn die geholpen worden door de overheid.
Gelukkig kunnen de werknemers van ING en SNS nog wel hun hypotheek betalen dank zij de overheid.
Terwijl ze als medewerkers van een bank kunnen lenen tegen een niet-marktconform tarief
pi_122825866
quote:
11s.gif Op woensdag 13 februari 2013 12:48 schreef xenobinol het volgende:

[..]

Who the fuck ben jij om dat te bepalen? :7

Met 43k hoor je ook geen leensubsidie te hebben om een huis te kunnen kopen o|O
Met dat salaris is 500 euro huur een lachertje.
Je kiest er alleen voor omdat particuliere huur weer veel te duur is en je kan er een prima woning voor kopen
pi_122825870
Dat word ook afgeschaft.
pi_122825944
quote:
0s.gif Op woensdag 13 februari 2013 13:06 schreef arjan1212 het volgende:
Dat word ook afgeschaft.
Wat is dat?
pi_122825962
extra korting op hypotheekrente voor bank medewerkers
  woensdag 13 februari 2013 @ 13:14:39 #140
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_122826176
quote:
1s.gif Op woensdag 13 februari 2013 13:06 schreef opgebaarde het volgende:

[..]

Je kiest er alleen voor omdat particuliere huur weer veel te duur is en je kan er een prima woning voor kopen
Met een salaris van 43000 kun je zo'n ¤ 183.000 hypotheek krijgen, dus dan zit je qua woning aan max 175K, ik weet niet waar jij woont, maar bij mij in de regio kun je daar geen woning voor kopen, helemaal niet als je van die 43K een gezin moet onderhouden.

En ja, natuurlijk kun je dan naar noord-oost Groningen verhuizen, maar die baan die dat inkomen verschaft verhuist niet mee.
Wullie bin KOEL © Soneal
pi_122826205
quote:
0s.gif Op woensdag 13 februari 2013 12:54 schreef Leandra het volgende:
Ware het niet dat een modaal inkomen tegenwoordig niet meer gelijk is aan het gemiddelde gezinsinkomen, omdat vrouwen tegenwoordig ook werken.
Het modale inkomen staat al jaren vrijwel stil, terwijl het gemiddelde gezinsinkomen wel gestegen is.

Als jij modaal verdient en je vrouw verdient met haar parttime baantje ¤ 800 bruto per maand dan zit je dus ook op die "ruimschoots boven modaal" grens van jou.
Modaal en gemiddeld zijn sowieso twee verschillende zaken. Inkomensverdelingen zijn sterk scheef, dus daarom wordt de modus genomen als centrummaat in plaats van het gemiddelde. Overigens is het modale inkomen niet de modus van de inkomensverdeling maar een prikwaarde vastgesteld door het CPB. Het werkelijke modale inkomen ligt tegenwoordig iets hoger dan het geprikte modale inkomen, maar een groot verschil is dat niet.

En wat Igen zegt klopt gewoon, het is ronduit belachelijk dat zoveel mensen gesubsidieerd wonen. Mijns inziens is een grens van een 5% tot 10% percentiel van de gezinsinkomens een veel realistischer waarde. De rest van de gezinnen zou gewoon in staat moeten zijn commercieel te huren.

quote:
Met de stijging van de kosten van de kinderopvang, en de extra huurstijging die je voor je kiezen krijgt wordt het voor vrouwen steeds minder aantrekkelijk om te gaan werken.
Dat is toch echt je eigen probleem en naar mijn mening niet het probleem van de overheid.
pi_122826220
quote:
- Het volledig en annuitair aflossen van hypotheken binnen 30 jaar blijft de norm. Wel komt er de mogelijkheid om naast de hypotheek een tweede lening af te sluiten tot 50% van de waarde van de woning en een looptijd van maximaal 35 jaar. Deze tweede lening kan niet worden afgetrokken van de belastingen. Dit betekent dat in de eerste jaren de maandlasten lager uitvallen. Over de gehele periode zijn de kosten echter hoger wanneer de consument voor dit product kiest. Dit leidt niet tot wijziging van de Wet IB 2001.
Ehm oke... en wat hebben de starters hieraan? Kan iemand dit stuk vertalen naar normaal Nederlands?
Allah Al Watan Al Malik
pi_122826331
quote:
0s.gif Op woensdag 13 februari 2013 13:05 schreef computergirl het volgende:
alsof woningbouwverenigingen de enige bedrijven zijn die geholpen worden door de overheid.
Gelukkig kunnen de werknemers van ING en SNS nog wel hun hypotheek betalen dank zij de overheid.
Terwijl ze als medewerkers van een bank kunnen lenen tegen een niet-marktconform tarief
Als klopt wat je zegt, dan valt dat gewoon onder de secundaire arbeidsvoorwaarden, komt wel vaker voor hoor. Medisch personeel kan ook vaak een vrij goedkope ziektekostenverzekering krijgen. Maar dat heeft niets te maken met subsidie, maar met het feit dat de risicoprofielen voor deze groepen anders zijn.

Bij de woningbouwverenigingen is sprake van een algemene subsidie en dan ook nog vanuit de overheid, dat is een totaal andere situatie.
pi_122826332
quote:
9s.gif Op woensdag 13 februari 2013 13:15 schreef Mutant01 het volgende:

[..]

Ehm oke... en wat hebben de starters hieraan? Kan iemand dit stuk vertalen naar normaal Nederlands?
dat betekend dat iemand die te weinig verdiend om een huis te kopen, met die 2de lening toch een huis kan kopen... ?
pi_122826413
quote:

[..]

Je kan meer lenen dan in de oude situatie door de langere looptijd, maar voor die extra lening gelden dan wel andere voorwaarden.
pi_122826430
quote:
0s.gif Op woensdag 13 februari 2013 13:14 schreef Leandra het volgende:

[..]

Met een salaris van 43000 kun je zo'n ¤ 183.000 hypotheek krijgen, dus dan zit je qua woning aan max 175K, ik weet niet waar jij woont, maar bij mij in de regio kun je daar geen woning voor kopen, helemaal niet als je van die 43K een gezin moet onderhouden.

En ja, natuurlijk kun je dan naar noord-oost Groningen verhuizen, maar die baan die dat inkomen verschaft verhuist niet mee.
Ik woon in Den Bosch en voor dat bedrag kan je inderdaad niet in de goede (lees minder slechte) wijken zitten en is een dorp een interessant alternatief.

Begrijp me niet verkeerd, in mijn ogen zijn de prijzen van woningen nog steeds veel te hoog als je kijkt naar het gemiddelde inkomen. Maar we kunnen niet met droge ogen beweren dat je niks kan met 43K behalve een spotgoedkope aociale huurwoning
  woensdag 13 februari 2013 @ 13:22:06 #147
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_122826431
quote:
0s.gif Op woensdag 13 februari 2013 13:15 schreef Kowloon het volgende:

[..]

Modaal en gemiddeld zijn sowieso twee verschillende zaken. Inkomensverdelingen zijn sterk scheef, dus daarom wordt de modus genomen als centrummaat in plaats van het gemiddelde. Overigens is het modale inkomen niet de modus van de inkomensverdeling maar een prikwaarde vastgesteld door het CPB. Het werkelijke modale inkomen ligt tegenwoordig iets hoger dan het geprikte modale inkomen, maar een groot verschil is dat niet.
Vroeger was het verschil tussen modaal en gemiddeld veel kleiner omdat er over het algemeen maar 1 inkomen per gezin was.
Ik ben er dan ook voor dat men met het gemiddelde gezinsinkomen gaat rekenen, en niet meer met het modale inkomen.
quote:
Dat is toch echt je eigen probleem en naar mijn mening niet het probleem van de overheid.
Het is niet mijn probleem, maar en ik maak er ook geen probleem van, ik stel alleen dat dat waarschijnlijk het gevolg zal zijn, en dat is precies wat de overheid niet wil.
Wullie bin KOEL © Soneal
  woensdag 13 februari 2013 @ 13:23:10 #148
365087 RamboDirk
Queers 4 Palestine!
pi_122826465
quote:

[..]

waarschijnlijk weet die hypotheekadviseur het niet eens :') die krijgt nu elke maandagmorgen een rapportage op zijn bureau met welke wijzigingen de politiek nu weer wil gaan doorvoeren :D
pi_122826476
quote:

[..]

Niks.
Of nouja, nog even wachten tot de zeepbel wat kleiner is maar we weten eindelijk wat het kabinet zijn visie is, dat is wel veel waard
pi_122826497
quote:
0s.gif Op woensdag 13 februari 2013 13:21 schreef Kowloon het volgende:

[..]

Je kan meer lenen dan in de oude situatie door de langere looptijd, maar voor die extra lening gelden dan wel andere voorwaarden.
Is het een EXTRA lening naast de hypotheek?

Dus je hebt een reguliere hypotheek, waarbij gewoon 30 jaar/annuitair geldt. Maar stel je komt tekort, dan kan je dus extra lenen (tot 50% van de woningwaarde) maar dat kan je niet aftrekken van de belasting. Klopt dat?
Allah Al Watan Al Malik
pi_122826514
quote:

[..]

Inderdaad. Nou ja voor dat geld kan je in een kansenwijk terecht. Dan weet je zeker dat je je huis nooit meer verkoopt en/of sterk in waarde zal dalen.
pi_122826565
quote:
0s.gif Op woensdag 13 februari 2013 13:22 schreef Leandra het volgende:
Vroeger was het verschil tussen modaal en gemiddeld veel kleiner omdat er over het algemeen maar 1 inkomen per gezin was. Ik ben er dan ook voor dat men met het gemiddelde gezinsinkomen gaat rekenen, en niet meer met het modale inkomen.
Rekenen met een gemiddelde als centrummaat bij scheve verdelingen is methodologisch niet juist, een modus is veel beter als centrummaat. Als men met een gemiddelde gaat rekenen vliegt de centrummaat omhoog en verergert de situatie alleen maar omdat er dan nog veel meer mensen gesubsidieerd kunnen worden.
  woensdag 13 februari 2013 @ 13:26:13 #153
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_122826567
quote:
1s.gif Op woensdag 13 februari 2013 13:22 schreef opgebaarde het volgende:

[..]

Ik woon in Den Bosch en voor dat bedrag kan je inderdaad niet in de goede (lees minder slechte) wijken zitten en is een dorp een interessant alternatief.

Begrijp me niet verkeerd, in mijn ogen zijn de prijzen van woningen nog steeds veel te hoog als je kijkt naar het gemiddelde inkomen. Maar we kunnen niet met droge ogen beweren dat je niks kan met 43K behalve een spotgoedkope aociale huurwoning
Nee, dat stel ik ook niet, maar in grote delen van NL kun je voor 175K simpelweg geen woning kopen.

Overigens heb ik er ook weinig moeite mee als je met 43K niet voor ¤ 400,= per maand meer kunt huren, maar ik blijf benieuwd hoe ze dat gaan berekenen.
Wullie bin KOEL © Soneal
pi_122826570
quote:
0s.gif Op woensdag 13 februari 2013 13:24 schreef Mutant01 het volgende:

[..]

Dus je hebt een reguliere hypotheek, waarbij gewoon 30 jaar/annuitair geldt. Maar stel je komt tekort, dan kan je dus extra lenen (tot 50% van de woningwaarde) maar dat kan je niet aftrekken van de belasting. Klopt dat?
Yup, een bizar groot lopend krediet wat je na een aantal jaren enorm veel geld gaat kosten. Voor niemand of de banken interessant
  woensdag 13 februari 2013 @ 13:27:09 #155
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_122826599
quote:
1s.gif Op woensdag 13 februari 2013 13:24 schreef Arthur_Spooner het volgende:

[..]

Inderdaad. Nou ja voor dat geld kan je in een kansenwijk terecht. Dan weet je zeker dat je je huis nooit meer verkoopt en/of sterk in waarde zal dalen.
Bij mij in het dorp heb je geen kansenwijk.... dan moet ik toch echt flink aantal km's verhuizen, naar een stad.
Wullie bin KOEL © Soneal
pi_122826600
quote:
1s.gif Op woensdag 13 februari 2013 13:26 schreef opgebaarde het volgende:

[..]

Yup, een bizar groot lopend krediet wat je na een aantal jaren enorm veel geld gaat kosten. Voor niemand of de banken interessant
Hmm, dat gaat dan inderdaad nergens over...
Allah Al Watan Al Malik
pi_122826614
quote:
0s.gif Op woensdag 13 februari 2013 13:24 schreef Mutant01 het volgende:

[..]

Zo lees ik het wel. :Y
  woensdag 13 februari 2013 @ 13:28:52 #158
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_122826677
quote:
0s.gif Op woensdag 13 februari 2013 13:26 schreef Kowloon het volgende:

[..]

Rekenen met een gemiddelde als centrummaat bij scheve verdelingen is methodologisch niet juist, een modus is veel beter als centrummaat. Als men met een gemiddelde gaat rekenen vliegt de centrummaat omhoog en verergert de situatie alleen maar omdat er dan nog veel meer mensen gesubsidieerd kunnen worden.
Je vergeet even dat mensen met een inkomen boven de 33K nu al geen sociale huurwoning toegewezen krijgen, het aantal mensen dat naar een sociale huurwoning verhuist zal dus al drastisch afnemen, en degenen met een inkomen boven modaal gaan rap richting de sociale huurgrens.

Er kunnen dus niet "nog veel meer" mensen gesubsidieerd wonen.
Wullie bin KOEL © Soneal
pi_122826727
quote:
0s.gif Op woensdag 13 februari 2013 13:26 schreef Leandra het volgende:

[..]

Nee, dat stel ik ook niet, maar in grote delen van NL kun je voor 175K simpelweg geen woning kopen.

Overigens heb ik er ook weinig moeite mee als je met 43K niet voor ¤ 400,= per maand meer kunt huren, maar ik blijf benieuwd hoe ze dat gaan berekenen.
Zal mij ook benieuwen.
Ik had de simpele indruk dat we over een aantal jaren, sociale huurwoningen hebben die net zoveel kosten als particulier alternatieven?

Lijkt mij onwenselijk want de maand lasten zijn niet per definitie het argument om te huren ipv kopen. Ik ben een scheefhuurder die wel wil kopen
pi_122826825
quote:
0s.gif Op woensdag 13 februari 2013 13:28 schreef Leandra het volgende:

[..]

Je vergeet even dat mensen met een inkomen boven de 33K nu al geen sociale huurwoning toegewezen krijgen, het aantal mensen dat naar een sociale huurwoning verhuist zal dus al drastisch afnemen, en degenen met een inkomen boven modaal gaan rap richting de sociale huurgrens.

Klopt, zo is er de vuistregel dat je maar een derde van je netto maand lasten aan huur mag uitgeven... Dat is dus niet mogelijke in de sociale woonsector
pi_122826877
quote:
0s.gif Op woensdag 13 februari 2013 13:28 schreef Leandra het volgende:

Natuurlijk wel, het gemiddelde en de mediaan kennen bij een scheve verdeling, een inkomensverdeling bijvoorbeeld, een grote afwijking ten opzichte van elkaar. Bij een inkomensverdeling ligt het gemiddelde fors hoger dan de mediaan. Als je het gemiddelde dus als grens gaat hanteren komen mensen langer in aanmerking voor sociale huur, juist precies de situatie waar we naar mijn mening vanaf moeten.
  woensdag 13 februari 2013 @ 13:33:43 #162
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_122826882
quote:
1s.gif Op woensdag 13 februari 2013 13:30 schreef opgebaarde het volgende:

[..]

Zal mij ook benieuwen.
Ik had de simpele indruk dat we over een aantal jaren, sociale huurwoningen hebben die net zoveel kosten als particulier alternatieven?

Lijkt mij onwenselijk want de maand lasten zijn niet per definitie het argument om te huren ipv kopen. Ik ben een scheefhuurder die wel wil kopen
Het is wel grappig dat er vaak naar het "succes" in Engeland verwezen wordt, waar men de sociale huurwoning in de ban gedaan heeft, maar daar heeft het dus wel tot gevolg dat mensen huursubsidie voor een woning van 900 pond per maand krijgen....
Compleet met fijne fraudegevallen waarbij vriendje A het huis van vriendje B voor een absurd bedrag huurt en daar een enorme subsidie voor krijgt.
Wullie bin KOEL © Soneal
pi_122826908
quote:
maar in grote delen van NL kun je voor 175K simpelweg geen woning kopen.

Wat een onzin zeg, zat huizen voor die prijs hier in de randstad notabene.....

Wel top dat ze die verbouwings-BTW verlagen, ik was net van plan om flink te gaan verbouwen. *O*
Let's drop some acid and go to a titty bar.
pi_122826978
quote:
0s.gif Op woensdag 13 februari 2013 13:33 schreef Leandra het volgende:
Het is wel grappig dat er vaak naar het "succes" in Engeland verwezen wordt, waar men de sociale huurwoning in de ban gedaan heeft, maar daar heeft het dus wel tot gevolg dat mensen huursubsidie voor een woning van 900 pond per maand krijgen....
Dat is een stuk beter dan het systeem in Nederland, waar we de inkomenssubsidie deels via de woning laten lopen. Het zorgt voor een hopeloze ingewikkelde markt zoals we nu ook duidelijk zien. En die huursubsidie kun je natuurlijk gewoon maximeren, kwestie van uitvoering.
  woensdag 13 februari 2013 @ 13:36:48 #165
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_122826999
quote:
0s.gif Op woensdag 13 februari 2013 13:33 schreef Kowloon het volgende:

[..]

Natuurlijk wel, het gemiddelde en de mediaan kennen bij een scheve verdeling, een inkomensverdeling bijvoorbeeld, een grote afwijking ten opzichte van elkaar. Bij een inkomensverdeling ligt het gemiddelde fors hoger dan de mediaan. Als je het gemiddelde dus als grens gaat hanteren komen mensen langer in aanmerking voor sociale huur, juist precies de situatie waar we naar mijn mening vanaf moeten.
Nee, want die grens om in aanmerking te komen voor een sociale huurwoning is door Europa bepaald... die ¤ 33K ligt dus behoorlijk vast.
Het gaat me er juist om wat je doet als mensen die woning al hebben.

En wat voor nut heeft het om mensen die al 30 jaar (terecht) in een sociale huurwoning wonen, hij (58) een inkomen van 33K heeft en zij op haar 50ste nog een paar ochtenden per week gaat werken, en dus nog 10K per jaar binnen brengt, uit die woning te jagen?
Over een paar jaar zitten die mensen in de AOW en hebben ze peanuts.
Wullie bin KOEL © Soneal
pi_122827027
quote:
0s.gif Op woensdag 13 februari 2013 13:34 schreef PBateman1978 het volgende:

[..]

Wel top dat ze die verbouwings-BTW verlagen, ik was net van plan om flink te gaan verbouwen. *O*
Ga jij lekker in Marokkanenwijk wonen voor dat geld :')

- Woninginbraak is slecht een kwestie van tijd
- Intimiderend en overlast gevend tuig in de straat
- Brandende scooters voor je deur
pi_122827045
quote:
1s.gif Op woensdag 13 februari 2013 13:37 schreef Arthur_Spooner het volgende:

[..]

Lul niet zo dom man, zat huizen in prima wijken.

In Utrecht zelfs.
pi_122827061
quote:
1s.gif Op woensdag 13 februari 2013 13:37 schreef Arthur_Spooner het volgende:

[..]

Wat een onzin zeg.
Allah Al Watan Al Malik
pi_122827081
quote:
10s.gif Op woensdag 13 februari 2013 13:38 schreef Mutant01 het volgende:

[..]

Wat een onzin zeg.
''Ik woon in Fryslan in een durp van 200 inwoners en haal mijn allochtonen-kennis van geenstijl en telegraaf.nl''
pi_122827097
Laat banken eens de hypotheekrente met 2% verlagen, komt de markt vanzelf weer op gang. :7
Currency War, Trade War, Real War
pi_122827106
quote:
0s.gif Op woensdag 13 februari 2013 13:38 schreef PBateman1978 het volgende:

[..]

Lul niet zo dom man, zat huizen in prima wijken.

In Utrecht zelfs.
Utrecht yeah right :')
Met die prijzen zit je gegarandeerd in Kanaleneiland/overvecht/zuilen. Je moet wel knettergek zijn om daar iets te kopen.
pi_122827155
quote:
1s.gif Op woensdag 13 februari 2013 13:40 schreef Arthur_Spooner het volgende:

[..]

Utrecht yeah right :')
Met die prijzen zit je gegarandeerd in Kanaleneiland/overvecht/zuilen. Je moet wel knettergek zijn om daar iets te kopen.
:')

In Kanaleneiland en Overvecht zijn inderdaad stukken waar jij niet moet gaan wonen met je vooroordelen, maar ook stukken waar het prima toeven is.

Zuilen een Marokkanenwijk ? :D
Nee.....
pi_122827156
quote:
0s.gif Op woensdag 13 februari 2013 13:36 schreef Leandra het volgende:
Nee, want die grens om in aanmerking te komen voor een sociale huurwoning is door Europa bepaald... die ¤ 33K ligt dus behoorlijk vast.
Het gaat me er juist om wat je doet als mensen die woning al hebben.
Precies, en als mensen langer in een sociale huurwoning wonen dan komen er dus nog meer mensen die in een sociale huurwoning wonen. Een volstrekt ongewenste situatie. Wat er dan wel moet gebeuren als mensen boven het norminkomen komen (wat dus naar mijn mening ook nog eens fors omlaag moet) is hen dwingen om te verhuizen of de woning te kopen. Het aantal sociale huurders in Nederland moet drastisch omlaag of je moet afstappen van het systeem waarbij de inkomenssubsidie via de woning loopt.
  woensdag 13 februari 2013 @ 13:41:57 #174
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_122827164
quote:
0s.gif Op woensdag 13 februari 2013 13:34 schreef PBateman1978 het volgende:

[..]

Ik heb net even op Funda gekeken, maar in een straal van 10km rond mijn huis kom ik ze niet tegen, tenzij met slechts 1 slaapkamer (lijkt me geen gezinswoning) of een recreatiewoning, maar daar mag je niet permanent wonen.
Wullie bin KOEL © Soneal
pi_122827183
voor 183.000 euro kan je een prima huis in een nette buurt kopen volgens mij.

in bv rotterdam-zuid kost een benedenwoning o.i.d maar 70.000 .. dan woon je in een achterstandswijk
pi_122827190
quote:
0s.gif Op woensdag 13 februari 2013 13:41 schreef Leandra het volgende:

[..]

Ik heb net even op Funda gekeken, maar in een straal van 10km rond mijn huis kom ik ze niet tegen, tenzij met slecht 1 slaapkamer (lijkt me geen gezinswoning) of een recreatiewoning, maar daar mag je niet permanent wonen.
In een straal van 10km rond jouw huis is heel wat anders dan ''in grote delen van NL is er niets te koop voor 175k''
pi_122827199
Wat mij tegen zit is het feit dat je niet meer moet terugbetalen van wat je hebt geleend. 50% minimum, waar gaat dat over?
Volgens mij is dat de basis van een nieuwe bubbel die toch alleen maar meer gaat zorgen voor een grotere problemen.

Kan niet goed zijn, de helft terugbetalen van wat je hebt geleend...
'Je gaat het pas zien als je het doorhebt'
'Ieder nadeel heb zijn voordeel'
We zullen je nooit, nooit vergeten
1947-2016
  woensdag 13 februari 2013 @ 13:43:58 #178
346939 Janneke141
pi_122827235
quote:
0s.gif Op woensdag 13 februari 2013 13:42 schreef Red_85 het volgende:
Wat mij tegen zit is het feit dat je niet meer moet terugbetalen van wat je hebt geleend. 50% minimum, waar gaat dat over?
Volgens mij is dat de basis van een nieuwe bubbel die toch alleen maar meer gaat zorgen voor een grotere problemen.

Wat gebeurt er als je verhuist, denk je?
pi_122827268
whaha red. het was 10 jaar normaal om 130% van je woningwaarde te lenen , aflossingvrij
pi_122827272
quote:
0s.gif Op woensdag 13 februari 2013 13:42 schreef arjan1212 het volgende:
voor 183.000 euro kan je een prima huis in een nette buurt kopen volgens mij.

in bv rotterdam-zuid kost een benedenwoning o.i.d maar 70.000 .. dan woon je in een achterstandswijk
Wat versta jij onder een prima huis in een nette buurt? In de noordelijke randstad heb je daar geen fatsoenlijke woning voor. Dat begint ergens bij de 2.

Ga je in de kop van NH wonen, ja dan krijg een redelijk fatsoenlijk huis.
1947-2016
pi_122827292
quote:
0s.gif Op woensdag 13 februari 2013 13:41 schreef Leandra het volgende:

[..]

Ik heb net even op Funda gekeken, maar in een straal van 10km rond mijn huis kom ik ze niet tegen, tenzij met slechts 1 slaapkamer (lijkt me geen gezinswoning) of een recreatiewoning, maar daar mag je niet permanent wonen.
Ik kom ze zelfs in Den Bosch tegen en het is hier niet bepaald goedkoop
pi_122827308
quote:
0s.gif Op woensdag 13 februari 2013 13:44 schreef arjan1212 het volgende:
whaha red. het was 10 jaar normaal om 130% van je woningwaarde te lenen , aflossingvrij
Jup, en kijk wat er van gekomen is. Exponent van hoogconjunctuur.
1947-2016
pi_122827323
in de hele wereld is het normaal om als je een huis koopt 25% aan te betalen, behalve in nederland.
  woensdag 13 februari 2013 @ 13:46:22 #184
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_122827334
quote:
1s.gif Op woensdag 13 februari 2013 13:45 schreef opgebaarde het volgende:

[..]

Ja, dat is dan weer een stad.... als ik richting stad ga is er altijd wel een pauperwijk waar ze voor peanuts staan.... maar de stad is hiervandaan toch minimaal 20 km.
Wullie bin KOEL © Soneal
pi_122827336
quote:
0s.gif Op woensdag 13 februari 2013 13:43 schreef Janneke141 het volgende:

[..]

Wat gebeurt er als je verhuist, denk je?
Schuld blijft hangen????
1947-2016
  woensdag 13 februari 2013 @ 13:46:29 #186
365087 RamboDirk
Queers 4 Palestine!
pi_122827340
quote:
Evenwichtige aanpak van de huurmarkt

Gekozen wordt voor een evenwichtige aanpak op de huurmarkt. Het beleid blijft erop gericht om sociale huurwoningen beschikbaar te laten komen aan die mensen voor wie de woningen bedoeld zijn. De scheefheid wordt met inkomensafhankelijke huurverhogingen bestreden, maar de maximale huurverhogingen worden lager. Voor huishoudens met een inkomen tot ¤ 33.614,- geldt een maximale huurverhoging van 1,5 procent boven inflatie, inkomens tussen 33.614,- en ¤ 43.000,- krijgen maximaal een huurverhoging van 2 procent (was 2,5 procent in het Regeerakkoord) boven inflatie en inkomens boven ¤ 43.000,- krijgen te maken met maximaal 4 procent (was 6,5 procent in het Regeerakkoord) boven inflatie. Beoogd is deze huurverhogingen met ingang van 1 juli 2013 in te laten gaan. De nog in te voeren verhuurderheffing kan structureel meer dan volledig worden betaald uit de opbrengsten van de huurverhoging.

De maximale huur blijft gebaseerd op het woningwaarderingstelsel, ook voor huishoudinkomens boven de ¤ 43.000,-, in tegenstelling tot het gestelde in het Regeerakkoord. Over de vereenvoudiging van het woningwaarderingstelsel wordt voor Prinsjesdag een voorstel ingediend. Daarnaast wordt uiterlijk eind 2014 een voorstel voor toepassing van de huursombenadering gedaan.
Huurders die na inkomensafhankelijke huurverhoging geconfronteerd worden met een inkomensdaling krijgen huurverlaging. De privacy met betrekking tot de inkomensgegevens van huurders wordt verder geborgd; de huurder hoeft geen inkomensgegevens te leveren aan de verhuurder.
Oftewel lekker blijven zitten waar je zit als je al aan het maximum zit volgens het woningwaarderingsstelsel. :D

http://www.rijksoverheid.(...)p-de-woningmarkt.pdf
pi_122827351
Tsja Amsterdam is wel de duurste regio van heel het land.
pi_122827353
Het lijkt me best een redelijk plan binnen het huidig kader.

Dat doet er niet aan af dat het kader niet deugt: De bankensubsidie blijft, mensen moeten maximaal in de schulden om überhaupt te kunnen wonen, de overheid bepaalt welk deel van je inkomen naar wonen moet, en dat wordt zo groot mogelijk gemaakt. Dat vermindert niet alleen de keuzevrijheid maar ook het vrij besteedbaar inkomen en dus de welvaart, en het komt terug in de looneisen en is dus slecht voor de internationale concurrentiepositie.

Het lijkt mij normaal dat een overheid streeft naar lekker goedkoop wonen in het belang van alle burgers, en zo min mogelijk schulden voor de burgers.
Wees gehoorzaam. Alleen samen krijgen we de vrijheid eronder.
pi_122827377
quote:
0s.gif Op woensdag 13 februari 2013 13:46 schreef Leandra het volgende:

[..]

Ja, dat is dan weer een stad.... als ik richting stad ga is er altijd wel een pauperwijk waar ze voor peanuts staan.... maar de stad is hiervandaan toch minimaal 20 km.
Misschien moet je eens in de stad gaan wonen, kom je er vanzelf achter dat er zat wijken zijn die lang niet zo erg zijn als wordt gedacht....
  woensdag 13 februari 2013 @ 13:48:05 #190
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_122827390
quote:
0s.gif Op woensdag 13 februari 2013 13:46 schreef RamboDirk het volgende:

[..]

Oftewel lekker blijven zitten waar je zit als je al aan het maximum zit volgens het woningwaarderingsstelsel. :D
Ik denk dat je aan de bovengrens prima kunt overwegen om je woning te kopen (al dan niet met koopgarantregeling), dat zal netto per maand niet zoveel uitmaken.
Wullie bin KOEL © Soneal
  woensdag 13 februari 2013 @ 13:48:40 #191
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_122827409
quote:
0s.gif Op woensdag 13 februari 2013 13:47 schreef PBateman1978 het volgende:

[..]

Misschien moet je eens in de stad gaan wonen, kom je er vanzelf achter dat er zat wijken zijn die lang niet zo erg zijn als wordt gedacht....
Alsof ik nooit in een stad gewoond heb :')
Wullie bin KOEL © Soneal
pi_122827414
quote:
0s.gif Op woensdag 13 februari 2013 13:41 schreef PBateman1978 het volgende:

[..]

In Kanaleneiland en Overvecht zijn inderdaad stukken waar jij niet moet gaan wonen met je vooroordelen, maar ook stukken waar het prima toeven is.

Zuilen een Marokkanenwijk ? :D
Nee.....

Ben jij überhaupt weleens in Utrecht geweest? Zuilen is juist een Marokkanenwijk bij uitstek en er is daar toen zelfs een lesbisch stel weggepest door deze parels van de maatschappij.

Lees anders dit maar eens;
http://www.bbrussen.nl/20(...)oggetuigenverslagen/
pi_122827420
quote:
0s.gif Op woensdag 13 februari 2013 13:47 schreef PBateman1978 het volgende:

[..]

De overdrijvingen zijn niet van de lucht. Veel van de zogenaamde achterstandwijken kan je prima in wonen.
Allah Al Watan Al Malik
pi_122827465
quote:
0s.gif Op woensdag 13 februari 2013 13:46 schreef Leandra het volgende:

[..]

http://www.jaap.nl/koophu(...)am/0-175000/woonhuis
Allah Al Watan Al Malik
pi_122827500
quote:
0s.gif Op woensdag 13 februari 2013 13:48 schreef Leandra het volgende:

[..]

Alsof ik nooit in een stad gewoond heb :')
Ik vind je anders wel erg bevooroordeeld ja.

quote:
1s.gif Op woensdag 13 februari 2013 13:48 schreef Arthur_Spooner het volgende:

[..]

Ben jij überhaupt weleens in Utrecht geweest? Zuilen is juist een Marokkanenwijk bij uitstek en er is daar toen zelfs een lesbisch stel weggepest door deze parels van de maatschappij.

Lees anders dit maar eens;
http://www.bbrussen.nl/20(...)oggetuigenverslagen/
Ik WOON in Zuilen....

En dat gebied uit het artikel is maar een klein gedeelte...
  woensdag 13 februari 2013 @ 13:52:28 #196
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_122827544
quote:
Ja, wat moet ik met de regio Rotterdam?
Dan kun je net zo goed het eerder genoemde noord-oost Groningen linken..... verhuist mijn baan mee naar Rotterdam? Is daar een enorme krapte op de arbeidsmarkt zodat ik zonder problemen kan verhuizen en daar toch gelijk weer aan het werk ben?
Wullie bin KOEL © Soneal
pi_122827579
quote:
0s.gif Op woensdag 13 februari 2013 13:52 schreef Leandra het volgende:

[..]

Ja, wat moet ik met de regio Rotterdam?
Dan kun je net zo goed het eerder genoemde noord-oost Groningen noemen..... verhuist mijn baan mee naar Rotterdam? Is daar een enorme krapte op de arbeidsmarkt zodat ik zonder problemen kan verhuizen en daar toch gelijk weer aan het werk ben?
Zucht, daar gaat het niet om. Het gaat om het feit dat men stelt dat men 'geen huis fatsoenlijk huis kan vinden' voor een dergelijke prijs in de grote stad.
Allah Al Watan Al Malik
  woensdag 13 februari 2013 @ 13:54:06 #198
346939 Janneke141
pi_122827603
quote:
0s.gif Op woensdag 13 februari 2013 13:53 schreef Mutant01 het volgende:

[..]

Zucht, daar gaat het niet om. Het gaat om het feit dat men stelt dat men 'geen huis fatsoenlijk huis kan vinden' voor een dergelijke prijs in de grote stad.
Bespaar je de moeite, dit win je toch niet.
  woensdag 13 februari 2013 @ 13:54:09 #199
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_122827604
quote:
0s.gif Op woensdag 13 februari 2013 13:53 schreef Mutant01 het volgende:

[..]

Zucht, daar gaat het niet om. Het gaat om het feit dat men 'geen huis fatsoenlijk huis kan vinden' voor een dergelijke prijs in de grote stad.
Ik claim nergens dat het in de grote stad niet kan, ik claim juist dat ik minimaal 20km verderop in de stad moet gaan kijken om voor 175K een gezinswoning te vinden.....
Wullie bin KOEL © Soneal
pi_122827809
quote:
0s.gif Op woensdag 13 februari 2013 13:54 schreef Leandra het volgende:

[..]

Ik claim nergens dat het in de grote stad niet kan, ik claim juist dat ik minimaal 20km verderop in de stad moet gaan kijken om voor 175K een gezinswoning te vinden.....
Je claimde dit:

quote:
En dat is pure onzin.
pi_122827827
quote:
0s.gif Op woensdag 13 februari 2013 13:42 schreef Red_85 het volgende:

Natuurlijk moet je dat wel terugbetalen.. "Aflossingsvrij" wil niet zeggen dat je dat geld gratis krijgt :')
pi_122827998
Worden degenen die net boven de grens zitten op de één of andere manier gecompenseerd? Of moeten die nu gewoon hetzelfde betalen als een scheefwoner die het dubbele verdient? En wordt hun huur op termijn dus onbetaalbaar?

Las al een voorbeeld van mensen die op 43.000 zaten en over tien jaar twee keer zoveel kwijt zouden zijn aan huur. Voor dezelfde woning dus. 8)7
"Bijna niemand durft de islam te bekritiseren en te bespotten zoals dat met het christendom werd en wordt gedaan, terwijl daar gezien het totalitaire en onderdrukkende karakter van de islam toch alle reden toe is." ~ H.Heeresma
pi_122828297
quote:
0s.gif Op woensdag 13 februari 2013 14:04 schreef Ferdo het volgende:
Worden degenen die net boven de grens zitten op de één of andere manier gecompenseerd? Of moeten die nu gewoon hetzelfde betalen als een scheefwoner die het dubbele verdient? En wordt hun huur op termijn dus onbetaalbaar?

Las al een voorbeeld van mensen die op 43.000 zaten en over tien jaar twee keer zoveel kwijt zouden zijn aan huur. Voor dezelfde woning dus. 8)7
Voor huishoudens met een inkomen tot ¤ 33.614,- geldt een maximale huurverhoging van 1,5 procent boven inflatie, inkomens tussen 33.614,- en ¤ 43.000,- krijgen maximaal een huurverhoging van 2 procent (was 2,5 procent in het Regeerakkoord) boven inflatie en inkomens boven ¤ 43.000,- krijgen te maken met maximaal 4 procent (was 6,5 procent in het Regeerakkoord) boven inflatie
pi_122828302
quote:
1s.gif Op woensdag 13 februari 2013 13:45 schreef opgebaarde het volgende:

[..]

gezinswoningen??? dan mag jij mij een lijstje sturen. Zal mijn zoon blij mee zijn.. :9
“Loop niet voor me, want ik volg niet.
Loop niet achter me, want ik leid niet.
Loop gewoon naast me en wees mijn vriend.”
pi_122828319
Het huidige kabinet heeft in het regeerakkoord ook afgesproken dat woningcoörperaties voortaan de huurprijs voor sociale huurwoningen niet meer mogen / hoeven baseren op een puntensysteem maar dat de huurprijs gekoppeld wordt aan de WOZ waarde van de woning, en dat deze huur dan maximaal 4,5% mag bedragen (voor scheefhuurders nog meer).

Wordt dit voorstel - dat vooral de mensen die volkomen terecht in een sociale huurwoning wonen gezien hun inkomen - ook teruggedraaid? Of worden alleen de scheefwoon-maatregelen verzacht?

Want dankzij dat voorstel gaan veel bewoners van een sociale huurwoning op termijn maandelijks het dubbele betalen (bijvoorbeeld ipv ¤ 250,- netto huur per maand naar ¤ 488,- netto huur per maand, bij een woning twv ¤ 130.000).
'De neiging rijke en machtige mensen te bewonderen, zelfs welhaast te aanbidden en mensen van arme of gewone komaf te verachten dan wel te negeren is de belangrijkste en meest universele oorzaak van de corruptie van ons morele besef' Adam Smith
pi_122828429
quote:
0s.gif Op woensdag 13 februari 2013 14:12 schreef Tomatenboer het volgende:
Het huidige kabinet heeft in het regeerakkoord ook afgesproken dat woningcoörperaties voortaan de huurprijs voor sociale huurwoningen niet meer mogen / hoeven baseren op een puntensysteem maar dat de huurprijs gekoppeld wordt aan de WOZ waarde van de woning, en dat deze huur dan maximaal 4,5% mag bedragen (voor scheefhuurders nog meer).

Wordt dit voorstel - dat vooral de mensen die volkomen terecht in een sociale huurwoning wonen gezien hun inkomen - ook teruggedraaid? Of worden alleen de scheefwoon-maatregelen verzacht?

Want dankzij dat voorstel gaan veel bewoners van een sociale huurwoning op termijn maandelijks het dubbele betalen (bijvoorbeeld ipv ¤ 250,- netto huur per maand naar ¤ 488,- netto huur per maand, bij een woning twv ¤ 130.000).
De koppeling met de WOZ-waarde verdwijnt in de nieuwe plannen.
pi_122828475
quote:
0s.gif Op woensdag 13 februari 2013 14:00 schreef DonJames het volgende:

[..]

Natuurlijk moet je dat wel terugbetalen.. "Aflossingsvrij" wil niet zeggen dat je dat geld gratis krijgt :')
Wat? Wie denkt dat?
pi_122828476
quote:
0s.gif Op woensdag 13 februari 2013 14:16 schreef nikk het volgende:

[..]

De koppeling met de WOZ-waarde verdwijnt in de nieuwe plannen.
Dat zou goed nieuws zijn. Wat mij betreft is het dan een evenwichtig akkoord. ^O^
'De neiging rijke en machtige mensen te bewonderen, zelfs welhaast te aanbidden en mensen van arme of gewone komaf te verachten dan wel te negeren is de belangrijkste en meest universele oorzaak van de corruptie van ons morele besef' Adam Smith
pi_122828730
quote:
0s.gif Op woensdag 13 februari 2013 14:17 schreef Tomatenboer het volgende:

[..]

Dat zou goed nieuws zijn. Wat mij betreft is het dan een evenwichtig akkoord. ^O^
quote:
Voor Prinsjesdag zal een voorstel op tafel liggen met betrekking tot vereen-voudiging van het woningwaarderingstelsel dat gebruik maakt van een com-binatie van WOZ en WWS. Randvoorwaarde daarbij is dat dit niet mag leiden tot een beperking van de verdiencapaciteit van de verhuurders op macroniveau of andere schokeffecten. Tevens zal daarbij gelden dat ook voor de in-komens boven ¤ 43.000 een maximale huur zal gelden, in tegenstelling tot het gestelde in het regeerakkoord.

Vooralsnog blijft het Woningwaarderingstelsel van kracht. De maximale huur blijft daardoor begrensd door het puntenaantal volgens het woningwaarde-ringstelsel. Dit betekent dat er niet gewerkt wordt met 4,5% van de WOZ-waarde. Dit geldt voor alle inkomensgroepen.
M.a.w. voorlopig zal het niet doorgaan, en de bedoeling is dat het in aangepaste vorm alsnog later wordt ingevoerd (wel aangepast dus, want in de huidige vorm is er geen meerderheid voor te vinden).
pi_122828864
quote:
0s.gif Op woensdag 13 februari 2013 14:24 schreef nikk het volgende:

[..]

[..]

M.a.w. voorlopig zal het niet doorgaan, en de bedoeling is dat het in aangepaste vorm alsnog later wordt ingevoerd (wel aangepast dus, want in de huidige vorm is er geen meerderheid voor te vinden).
Ik zie het. Voorlopig lijkt het van de baan, maar het is me niet concreet genoeg. Met de VVD in het kabinet weet je het maar nooit, en de wens blijft aanwezig. Dus toch maar de vinger aan de pols blijven houden de komende jaren wat betreft dit nieuws.
pi_122829046
Geldt de btw verlaging in de bouw alleen op arbeid of ook op materialen?
pi_122829170
quote:
0s.gif Op woensdag 13 februari 2013 14:33 schreef feessie het volgende:
Alleen op arbeid vermoedelijk. Bij de Gamma betaal je nog steeds 21 procent. Althans, dat lijkt me logisch maar ik kan het mis hebben.
pi_122829259
quote:
0s.gif Op woensdag 13 februari 2013 14:27 schreef Tomatenboer het volgende:

[..]

Ik zie het. Voorlopig lijkt het van de baan, maar het is me niet concreet genoeg. Met de VVD in het kabinet weet je het maar nooit, en de wens blijft aanwezig. Dus toch maar de vinger aan de pols blijven houden de komende jaren wat betreft dit nieuws.
Het is een wens die al langer bestaat. Persoonlijk vind ik het ook niet onredelijk dat de locatie meer een rol speelt in de prijs.
pi_122829329
quote:
Arbeid is toch verreweg het duurste in de meeste gevallen. ;)
pi_122831516
quote:
0s.gif Op woensdag 13 februari 2013 14:12 schreef kaatje50 het volgende:

[..]

gezinswoningen??? dan mag jij mij een lijstje sturen. Zal mijn zoon blij mee zijn.. :9
Funda?
pi_122839321
quote:
1s.gif Op woensdag 13 februari 2013 07:46 schreef Trebo het volgende:

[..]

In theorie, ja. In praktijk komt het minder vaak voor, omdat men niet al zijn geld elke maand uitgeeft, spaar je automatisch iets op. Meer kans dat een niet starter heeft gespaard dan een starter.
#freefrederike
  woensdag 13 februari 2013 @ 20:53:30 #217
82814 BBQ-kip
never say no to panda!
pi_122845623
Is er ergens al een bron qua duidelijkheid voor wanneer die 6% in gaat?
zou met onze verbouwing behoorlijk wat centen schelen namelijk :9
Kip, het meest veelzijjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjdige stukje kaas, panda!
  woensdag 13 februari 2013 @ 20:58:51 #218
323876 michaelmoore
begin ook een voedselbos
pi_122845918
quote:
0s.gif Op woensdag 13 februari 2013 20:53 schreef BBQ-kip het volgende:
Is er ergens al een bron qua duidelijkheid voor wanneer die 6% in gaat?
zou met onze verbouwing behoorlijk wat centen schelen namelijk :9
1 april toch
Er gaat niets boven lekker in de zon zitten in de achtertuin met een heel koud glas bier , als je al 72 jaar bent en nog gezond, laat ze maar lachen de sukkels
  woensdag 13 februari 2013 @ 20:59:33 #219
82814 BBQ-kip
never say no to panda!
pi_122845950
quote:
0s.gif Op woensdag 13 februari 2013 20:58 schreef michaelmoore het volgende:

[..]

1 april toch
waar heb je dat gelezen dan?
Kip, het meest veelzijjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjdige stukje kaas, panda!
pi_122846294
1 maart. Bron : Matthijs Bouman op twitter.
  woensdag 13 februari 2013 @ 21:08:57 #221
82814 BBQ-kip
never say no to panda!
pi_122846503
quote:
0s.gif Op woensdag 13 februari 2013 21:05 schreef poemojn het volgende:
Matthijs Bouman
Kon het zo gauw niet vinden, thanks! ^O^

Even overleggen met de dakkapellenboer over datum tekenen/beginnen, scheelt veel geld O+
  woensdag 13 februari 2013 @ 21:30:45 #222
323876 michaelmoore
begin ook een voedselbos
pi_122847850
quote:
de btw die op de factuur staat he

als je het zelf doet dan heb je geen BTW, wel materialen
Er gaat niets boven lekker in de zon zitten in de achtertuin met een heel koud glas bier , als je al 72 jaar bent en nog gezond, laat ze maar lachen de sukkels
  woensdag 13 februari 2013 @ 21:35:51 #223
82814 BBQ-kip
never say no to panda!
pi_122848136
quote:
0s.gif Op woensdag 13 februari 2013 21:30 schreef michaelmoore het volgende:

[..]

de btw die op de factuur staat he

als je het zelf doet dan heb je geen BTW, wel materialen
dan betaal je toch ook BTW?

Maar goed, het gaat om het uitbesteden van renovaties e.d. dus niet als je bij de gamma een pot verf of andere losse materialen koopt nee.
  woensdag 13 februari 2013 @ 21:50:27 #224
323876 michaelmoore
begin ook een voedselbos
pi_122849043
quote:
0s.gif Op woensdag 13 februari 2013 21:35 schreef BBQ-kip het volgende:

[..]

dan betaal je toch ook BTW?

Maar goed, het gaat om het uitbesteden van renovaties e.d. dus niet als je bij de gamma een pot verf of andere losse materialen koopt nee.
waarom niet, denk het wel
  woensdag 13 februari 2013 @ 21:53:07 #225
82814 BBQ-kip
never say no to panda!
pi_122849179
quote:
0s.gif Op woensdag 13 februari 2013 21:50 schreef michaelmoore het volgende:

[..]

waarom niet, denk het wel
dat was toch voorheen bij de vorige lage BTW maatregel ook niet?
pi_122850368
quote:
0s.gif Op woensdag 13 februari 2013 13:41 schreef Kowloon het volgende:

[..]

Precies, en als mensen langer in een sociale huurwoning wonen dan komen er dus nog meer mensen die in een sociale huurwoning wonen. Een volstrekt ongewenste situatie. Wat er dan wel moet gebeuren als mensen boven het norminkomen komen (wat dus naar mijn mening ook nog eens fors omlaag moet) is hen dwingen om te verhuizen of de woning te kopen. Het aantal sociale huurders in Nederland moet drastisch omlaag of je moet afstappen van het systeem waarbij de inkomenssubsidie via de woning loopt.
Inderdaad, dat kan je bereiken door mensen die in een "sociale huurwoning" woonachtig zijn ieder jaar op hun inkomen te controleren. Wanneer men boven de inkomensgrens zit word je gesommeerd plaats te maken voor de eigenlijke doelgroep of, indien mogelijk, het huis te kopen van de woningbouwvereniging tegen de marktprijs.

Probleem is dat politiek gezien dit een dergelijke impopulaire maatregel is die te riskant is in een systeem waar je hooguit vier jaar iets voor het zeggen hebt.
pi_122851283
quote:
0s.gif Op woensdag 13 februari 2013 22:12 schreef Tem het volgende:

[..]

Inderdaad, dat kan je bereiken door mensen die in een "sociale huurwoning" woonachtig zijn ieder jaar op hun inkomen te controleren. Wanneer men boven de inkomensgrens zit word je gesommeerd plaats te maken voor de eigenlijke doelgroep of, indien mogelijk, het huis te kopen van de woningbouwvereniging tegen de marktprijs.

Probleem is dat politiek gezien dit een dergelijke impopulaire maatregel is die te riskant is in een systeem waar je hooguit vier jaar iets voor het zeggen hebt.
Huurders hebben een contract. Je kan dat niet opeens gaan veranderen als je jaren eerder een contract hebt gesloten waar geen max salaris is opgenomen.
pi_122851491
Prachtig, wat zijn ze enthousiast over het akkoord met meneer Pechtold voorop. Ik verheug me nu al op het moment dat ze zien dat deze maatregelen de woningmarkt geen reet verder helpen, Kunduz all over again.
Currency War, Trade War, Real War
  woensdag 13 februari 2013 @ 22:35:09 #229
323876 michaelmoore
begin ook een voedselbos
pi_122851681
quote:
0s.gif Op woensdag 13 februari 2013 22:31 schreef Masyl het volgende:
Prachtig, wat zijn ze enthousiast over het akkoord met meneer Pechtold voorop. Ik verheug me nu al op het moment dat ze zien dat deze maatregelen de woningmarkt geen reet verder helpen, Kunduz all over again.
Inderdaad, het haalt geen zak uit , alles is erop gericht om de huizenbubbel te sparen cq weer op te blazen.

Als men de nieuwbouw ook op 6% had gezet, in combinatie met energiezuinig bouwen en/of slopen van versleten tochtige corporatieflats dan ws het goed geweest.

Ook voor de grondvoorraad van gemeentes, maar men verdomd het om te gaan bouwen, de woningschaarste is heilig en moet nog schaarser

[ Bericht 0% gewijzigd door michaelmoore op 13-02-2013 22:51:11 ]
pi_122851814
quote:
1s.gif Op woensdag 13 februari 2013 22:28 schreef computergirl het volgende:

[..]

Huurders hebben een contract. Je kan dat niet opeens gaan veranderen als je jaren eerder een contract hebt gesloten waar geen max salaris is opgenomen.
Daar moet de politiek dus wat aan veranderen. De reden dat jij dat contract hebt kunnen tekenen was op basis van je inkomen.
  woensdag 13 februari 2013 @ 22:40:55 #231
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_122852050
quote:
0s.gif Op woensdag 13 februari 2013 21:53 schreef BBQ-kip het volgende:

[..]

dat was toch voorheen bij de vorige lage BTW maatregel ook niet?
Nee, dat was ook alleen op arbeid.
Wullie bin KOEL © Soneal
pi_122852122
quote:
0s.gif Op woensdag 13 februari 2013 22:37 schreef Tem het volgende:

[..]

Daar moet de politiek dus wat aan veranderen. De reden dat jij dat contract hebt kunnen tekenen was op basis van je inkomen.
Als dat zo makkelijk gaat kunnen we gelijk de HRA voor bestaande woningen aanpassen
pi_122853059
quote:
1s.gif Op woensdag 13 februari 2013 22:41 schreef computergirl het volgende:

[..]

Als dat zo makkelijk gaat kunnen we gelijk de HRA voor bestaande woningen aanpassen
Klopt. Maar dat soort maatregelen komen er niet want dan gaat iedereen piepen en kost de politieke partijen hun achterban. Het is nogal krom om te denken dat je recht blijft houden op welke vorm van subsidie dan ook op basis van een inkomen van jaren geleden. Uiteindelijk is het niet meer te betalen, om over het sociale aspect maar te zwijgen.
pi_122860479
quote:
0s.gif Op woensdag 13 februari 2013 22:55 schreef Tem het volgende:

[..]

Klopt. Maar dat soort maatregelen komen er niet want dan gaat iedereen piepen en kost de politieke partijen hun achterban.
lekker asociale houding weer
pi_122860706
1 van de redenen dat ik naar België ben verhuist is dat wonen hier veel goedkoper is. Wil ik hetzelfde in NL betaal ik minimaal het dubbele.
pi_122861057
quote:
0s.gif Op donderdag 14 februari 2013 09:03 schreef computergirl het volgende:

[..]

lekker asociale houding weer
Inderdaad, en voornamelijk van partijen die zeggen zo sociaal te zijn.
pi_122862894
quote:

^O^
  donderdag 14 februari 2013 @ 11:31:06 #238
3542 Gia
User under construction
pi_122864585
quote:
0s.gif Op woensdag 13 februari 2013 14:40 schreef PBateman1978 het volgende:

Arbeid is toch verreweg het duurste in de meeste gevallen. ;)
Wel als je het kopen van materiaal aan de aannemer over laat. Die betaalt 21% btw bij de bouwmarkt en zet daar nog eens 20% winst op en, nu dan, 6% btw voor de opdrachtgever.
pi_122864844
quote:
0s.gif Op woensdag 13 februari 2013 22:37 schreef Tem het volgende:

Maar dat er een limiet op dat inkomen zit is iets wat zojuist verzonnen is.
Ik vraag me dan ook af wat men gaat zeggen als alle huurder huurtoeslag nodig hebben, waar moet dat geld vandaan komen?

En verder is het ook wel vreemd dat bijvoorbeeld een directeur van de SNS bank een huis heeft wat hij kocht voor 1,6 miljoen belast is met een hypotheek van 2,2 miljoen.
Waarom is er geen inkomensgrens aan die koopsubsidie?
pi_122865349
quote:
0s.gif Op donderdag 14 februari 2013 11:39 schreef GibsonHummingbird het volgende:

[..]

Maar dat er een limiet op dat inkomen zit is iets wat zojuist verzonnen is.
Ik vraag me dan ook af wat men gaat zeggen als alle huurder huurtoeslag nodig hebben, waar moet dat geld vandaan komen?
Ik begrijp je niet helemaal, volgens mij is er al een hele tijd een inkomenstoets om in aanmerking te komen voor een sociale huurwoning.

quote:
En verder is het ook wel vreemd dat bijvoorbeeld een directeur van de SNS bank een huis heeft wat hij kocht voor 1,6 miljoen belast is met een hypotheek van 2,2 miljoen.
Waarom is er geen inkomensgrens aan die koopsubsidie?
Welke koopsubsidie? De hypotheek is gebaseerd op inkomen en toen kon je waarschijnlijk nog een stuk meer meefinancieren dan alleen 105% van het koopbedrag.
pi_122865377
"wilde gok": Koopsubsidie = HRA
pi_122865575
quote:
0s.gif Op donderdag 14 februari 2013 11:55 schreef Tem het volgende:

Ik begrijp je niet helemaal, volgens mij is er al een hele tijd een inkomenstoets om in aanmerking te komen voor een sociale huurwoning.
Maar geen inkomenstoets om je eruit te trappen.
Dat is nieuw.
quote:
Welke koopsubsidie? De hypotheek is gebaseerd op inkomen en toen kon je waarschijnlijk nog een stuk meer meefinancieren dan alleen 105% van het koopbedrag.
Maar als het dan over subsidie gaat (belastinggeld) dan is het toch gek dat huurders die zonder huurtoeslag in huizen wonen tot 685 euro als a-sociaal neergezet worden terwijl grootverdieners een extra hoge hypotheek nemen omdat dat gunstig is voor hun belastingafdracht?
pi_122865604
quote:
9s.gif Op donderdag 14 februari 2013 11:56 schreef opgebaarde het volgende:
Dat denk ik ook, en dat wordt nu dus ook afgebouwd. Daarnaast houdt een bank wel rekening met de hra bij het verstrekken van de hypotheek maar gaat voornamelijk uit van het inkomen. Daarom vind ik de relatie die hij legt wat vreemd. Als die bankier voldoen inkomen heeft om 2.2 miljoen te lenen zie ik het probleem niet zo.
pi_122865681
quote:
0s.gif Op donderdag 14 februari 2013 12:03 schreef GibsonHummingbird het volgende:

[..]

Maar geen inkomenstoets om je eruit te trappen.
Dat is nieuw.

Terecht.

Als ik ooit een kinderkaartje heb gekocht voor de dierentuin kan ik daar op mijn 30ste ook geen gebruik meer van maken.

quote:
[..]

Maar als het dan over subsidie gaat (belastinggeld) dan is het toch gek dat huurders die zonder huurtoeslag in huizen wonen tot 685 euro als a-sociaal neergezet worden terwijl grootverdieners een extra hoge hypotheek nemen omdat dat gunstig is voor hun belastingafdracht?
Die hra wordt dus afgebouwd om dit soort fratsen tegen te gaan. Lijkt me meer dan redelijk.
pi_122865682
quote:
0s.gif Op donderdag 14 februari 2013 12:04 schreef Tem het volgende:

[..]

Dat denk ik ook, en dat wordt nu dus ook afgebouwd. Daarnaast houdt een bank wel rekening met de hra bij het verstrekken van de hypotheek maar gaat voornamelijk uit van het inkomen. Daarom vind ik de relatie die hij legt wat vreemd. Als die bankier voldoen inkomen heeft om 2.2 miljoen te lenen zie ik het probleem niet zo.
Nou, hij valt lijkt mij zonder inhoudelijke kennis er wel terecht over dat het mogelijk was (is?, tot vorig jaar april kon het nog iig) om meer te lenen van de bakstenen met grond op dat moment werkelijk waard waren. Mij verbaasde het tevens dat die SNS topman (welke) maar een huis van 1.6 heeft
pi_122865709
quote:
0s.gif Op donderdag 14 februari 2013 12:06 schreef opgebaarde het volgende:

[..]

Nou, hij valt lijkt mij zonder inhoudelijke kennis er wel terecht over dat het mogelijk was (is?, tot vorig jaar april kon het nog iig) om meer te lenen van de bakstenen met grond op dat moment werkelijk waard waren. Mij verbaasde het tevens dat die SNS topman (welke) maar een huis van 1.6 heeft
Inderdaad, zo'n graaier is het niet :D
pi_122865749
quote:
0s.gif Op donderdag 14 februari 2013 12:06 schreef Tem het volgende:

Terecht.

Als ik ooit een kinderkaartje heb gekocht voor de dierentuin kan ik daar op mijn 30ste ook geen gebruik meer van maken.
Maar wat nou als jij ooit een kaartje hebt gekocht voor die dierentuin en ze noemen het ineens een kinderkaartje?
quote:
Die hra wordt dus afgebouwd om dit soort fratsen tegen te gaan. Lijkt me meer dan redelijk.
Maar als ze nu meteen gbeginnne met het straffen van de zogenaamde scheefhuurders dan is het wel vreemd dat bestaande HRA gevallen ongemoeit worden gelaten.
pi_122865864
quote:
0s.gif Op donderdag 14 februari 2013 12:08 schreef GibsonHummingbird het volgende:

[..]

Maar wat nou als jij ooit een kaartje hebt gekocht voor die dierentuin en ze noemen het ineens een kinderkaartje?

[..]

Maar als ze nu meteen gbeginnne met het straffen van de zogenaamde scheefhuurders dan is het wel vreemd dat bestaande HRA gevallen ongemoeit worden gelaten.
Nee hoor dat is neit vreemd, kijk eens naar de impact voor al die mensen met een hypotheek.
Jij valt er over dat mensen een paar tientjes per maand meer moeten betalen terwijl die groep dat makkelijk kan betalen tov de HRA...
Het lost alleen niks op, ja dat deel ik met jou
pi_122865896
quote:
0s.gif Op donderdag 14 februari 2013 12:06 schreef opgebaarde het volgende:

Het gaat erom dat je een systeem misbruikt ten koste van de samenleving.
Het kan nog erger hoor, Roel Pieper heeft landgoed Eardenhout ooit te koop gezet voor 7 miljoen euro terwijl er een hypotheek op zat van 20 miljoen.
pi_122865988
quote:
0s.gif Op donderdag 14 februari 2013 12:12 schreef GibsonHummingbird het volgende:

[..]

Het gaat erom dat je een systeem misbruikt ten koste van de samenleving.
Het kan nog erger hoor, Roel Pieper heeft landgoed Eardenhout ooit te koop gezet voor 7 miljoen euro terwijl er een hypotheek op zat van 20 miljoen.
Ja dat verschil is toch Roel Pieper zijn probleem?
Hoe heeft hij het systeem misbruikt? Ik ben geen voorstander van de HRA maar schaf dat ook het eigen woningforfait af
pi_122865995
quote:
0s.gif Op donderdag 14 februari 2013 12:08 schreef GibsonHummingbird het volgende:

[..]

Wat begrijp je niet aan het principe "sociale huurwoning" op een gegeven moment moet je toch weer plaats gaan maken voor mensen die daar recht op hebben?

quote:
[..]

Ik weet het niet zeker maar volgens mij wordt over de hele linie de HRA afgebouwd, ook over bestaande gevallen. Maar dat is me nog niet duidelijk in het nieuwe akkoord.
pi_122866007
quote:
0s.gif Op donderdag 14 februari 2013 09:15 schreef niels0 het volgende:
1 van de redenen dat ik naar België ben verhuist is dat wonen hier veel goedkoper is. Wil ik hetzelfde in NL betaal ik minimaal het dubbele.
Hou maar op met dit soorto nzin, want iedereen weet dat je liegt...
Reason is not automatic, those who deny it cannot be conquered by it, Ayn Rand
Discuseren met domme mensen verlies ik omdat ik niet genoeg ervaring heb met dom lullen.
pi_122866052
quote:
0s.gif Op donderdag 14 februari 2013 12:15 schreef opgebaarde het volgende:

[..]

Hoe heeft hij het systeem misbruikt? Ik ben geen voorstander van de HRA maar schaf dat ook het eigen woningforfait af
Omdat je vroeger, in de goede oude tijd, de hypotheek rente kon aftrekken van de gehele hypotheek (=20 miljoen).
Discuseren met domme mensen verlies ik omdat ik niet genoeg ervaring heb met dom lullen.
pi_122866053
lol, iedereen? Want jij spreekt voor een ander? Ik jok niet meneer.
pi_122866073
quote:
0s.gif Op donderdag 14 februari 2013 12:17 schreef niels0 het volgende:
lol, iedereen? Want jij spreekt voor een ander? Ik jok niet meneer.
Als er 1 land duur is qua belastingdruk en huizen, dan is dat belgie wel.
Als je belgie had vervangen door duitsland, dan kan ik er ngo wel inkomen, maar een faktor 2 is daar zelfs te veel.
pi_122866121
quote:
0s.gif Op donderdag 14 februari 2013 12:17 schreef sjorsie1982 het volgende:

[..]

Als er 1 land duur is qua belastingdruk en huizen, dan is dat belgie wel.
Ok ik betaal 600 p/m in het mooiste appartementencomplex van Oostende, 5 minuten wandelen naar het strand. In NL kost dat?
pi_122866172
quote:
0s.gif Op donderdag 14 februari 2013 12:17 schreef sjorsie1982 het volgende:

[..]

Omdat je vroeger, in de goede oude tijd, de hypotheek rente kon aftrekken van de gehele hypotheek (=20 miljoen).
Ah dus hij suggereert dat het huis nooit 20 miljoen waard is geweest en meneer Pieper de maximale hypotheek nam omdat dit met HRA voor hem persoonlijk belastingtechnisch gunstiger was? Ok ik snap, het verhaal zal wel wat ingewikkelder zijn dan die twee regels tekst
pi_122866182
Minimaal het dubbele dus.
pi_122866199
quote:
0s.gif Op donderdag 14 februari 2013 12:11 schreef opgebaarde het volgende:

Nee hoor dat is neit vreemd, kijk eens naar de impact voor al die mensen met een hypotheek.
Jij valt er over dat mensen een paar tientjes per maand meer moeten betalen terwijl die groep dat makkelijk kan betalen tov de HRA...
Het lost alleen niks op, ja dat deel ik met jou
Zoals de plannen nu liggen zou iemand met meer dan 43000 euro 7% huurverhoging per jaar kunnen krijgen.
Laten we zeggen dat zo'n persoon in een huurhuis woont van 685 euro per maand x 7% = 47,95.
Het jaar daarna krijgt hij een huurverhoging van 7% over 732,95.
Kortom dat gaat onbetaalbaar worden en de persoon vlucht dat huis uit.

Het idee achter die huurverhoging is dat WBV de 1,75 miljard kunnen betalen aan verhuurdersheffing maar wat nou als alle huurders die meer verdienen dan 33600 de sociale huurwoningen uitgetrapt worden?
Ik denk dat je dan meer kwijt bent aan huurtoeslag en je zal ook meer geld moeten geven aan de WBV om het noodzakelijke onderhoud te kunnen doen.
Dus ik snap niet erg goed wat nou de planning van Blok is.
pi_122866257
quote:
0s.gif Op donderdag 14 februari 2013 12:15 schreef opgebaarde het volgende:

Het is niet de bedoeling van de HRA om er rijker van te worden maar om er van te kunnen wonen.
Als huurders boven de 33.600 euro scheefhuurders zijn dan moet men ook eerlijk zijn en zeggen dat mensen met een riant inkomen scheefkopers zijn.
pi_122866296
quote:
0s.gif Op donderdag 14 februari 2013 12:23 schreef GibsonHummingbird het volgende:

[..]

Het is niet de bedoeling van de HRA om er rijker van te worden maar om er van te kunnen wonen.
Als huurders boven de 33.600 euro scheefhuurders zijn dan moet men ook eerlijk zijn en zeggen dat mensen met een riant inkomen scheefkopers zijn.
Vind ik ook. Alsof het iemand boeit wat mijn mening is.
pi_122866307
quote:
0s.gif Op donderdag 14 februari 2013 12:23 schreef GibsonHummingbird het volgende:

[..]

Dit snap ik niet helemaal. Waarom zijn dat scheefkopers?

Die scheefhuurder huurt een sociale huurwoning, huurt die particulier is er weer niks aan de hand
pi_122866331
quote:
0s.gif Op donderdag 14 februari 2013 12:24 schreef opgebaarde het volgende:

Mensen die de HRA niet nodig hebben om de maandlasten te betalen?
pi_122866332
Je wordt niet rijker van een HRA.....
pi_122866351
quote:
0s.gif Op donderdag 14 februari 2013 12:25 schreef GibsonHummingbird het volgende:

[..]

Mensen die de HRA niet nodig hebben om de maandlasten te betalen?
het is hypotheekrente aftrek. Je mag de rente aftrekken, je krijgt die rente niet op je rekening gestort
pi_122866389
quote:
0s.gif Op donderdag 14 februari 2013 12:21 schreef GibsonHummingbird het volgende:

Het idee achter die huurverhoging is dat WBV de 1,75 miljard kunnen betalen aan verhuurdersheffing maar wat nou als alle huurders die meer verdienen dan 33600 de sociale huurwoningen uitgetrapt worden?
Ik denk dat je dan meer kwijt bent aan huurtoeslag en je zal ook meer geld moeten geven aan de WBV om het noodzakelijke onderhoud te kunnen doen.
Dus ik snap niet erg goed wat nou de planning van Blok is.
Het probleem van Blok is dan ook niet het scheefhuren maar het scheeflenen. Van die mensen die de arme banken het brood uit de mond stoten door zich niet vast te ketenen aan een enorme schuld, dat moet voorkomen worden door ze te dwingen braaf een hypotheek te nemen. Stel je voor dat ze de vrijheid zouden nemen om minder te werken, makkelijk te verhuizen voor een andere baan of zomaar te gaan ondernemen. Dat zijn natuurlijk geen redenen om de bank te ontzeggen waar die recht op heeft. Zonder jarenlange vaste inkomsten hebben die banken natuurlijk veel te weinig geld om lekker mee te gaan gokken.
Wees gehoorzaam. Alleen samen krijgen we de vrijheid eronder.
pi_122866391
Als je zonder HRA niet kan overleven heb je maximaal geleend, lijkt me.
pi_122866441
Ik vind trouwens sowieso dat veel te normale mensen in te grote huizen wonen.
pi_122866475
quote:
0s.gif Op donderdag 14 februari 2013 12:19 schreef niels0 het volgende:

[..]

Ok ik betaal 600 p/m in het mooiste appartementencomplex van Oostende, 5 minuten wandelen naar het strand. In NL kost dat?
Geen idee, want Belgie is een ontwikkelingsland. WIst je al dat er mensen daar wonen, die nog naar buiten meoten om naar de WC te gaan.
Mooiste appartementencomplex krijgt dan in 1x een andere lading.
pi_122866499
quote:
0s.gif Op donderdag 14 februari 2013 12:28 schreef niels0 het volgende:
Ik vind trouwens sowieso dat veel te normale mensen in te grote huizen wonen.
Ik vind het vreemder dat banken dat kennelijk jarenlang prima vonden.
"Bijna niemand durft de islam te bekritiseren en te bespotten zoals dat met het christendom werd en wordt gedaan, terwijl daar gezien het totalitaire en onderdrukkende karakter van de islam toch alle reden toe is." ~ H.Heeresma
  donderdag 14 februari 2013 @ 12:31:22 #271
346939 Janneke141
pi_122866533
quote:
1s.gif Op donderdag 14 februari 2013 12:30 schreef Ferdo het volgende:

[..]

Ik vind het vreemder dat banken dat kennelijk jarenlang prima vonden.
Door de overheid mogelijk gemaakte omzet.
pi_122866537
quote:
0s.gif Op donderdag 14 februari 2013 12:26 schreef opgebaarde het volgende:

het is hypotheekrente aftrek. Je mag de rente aftrekken, je krijgt die rente niet op je rekening gestort
Maar door de HRA worden je maandlasten toch lager?
pi_122866574
quote:
0s.gif Op donderdag 14 februari 2013 12:29 schreef sjorsie1982 het volgende:

[..]

Geen idee, want Belgie is een ontwikkelingsland. WIst je al dat er mensen daar wonen, die nog naar buiten meoten om naar de WC te gaan.
Mooiste appartementencomplex krijgt dan in 1x een andere lading.
Openbare toiletten heb je in NL niet, hier wel en nog 'schoon' ook.

Ik wil België niet goed praten want dit is een sjoemelland eersteklas. Ik stel slechts dat je in NL wordt uitgewoond.
pi_122866579
quote:
0s.gif Op donderdag 14 februari 2013 12:27 schreef Weltschmerz het volgende:

Het probleem van Blok is dan ook niet het scheefhuren maar het scheeflenen. Van die mensen die de arme banken het brood uit de mond stoten door zich niet vast te ketenen aan een enorme schuld, dat moet voorkomen worden door ze te dwingen braaf een hypotheek te nemen. Stel je voor dat ze de vrijheid zouden nemen om minder te werken, makkelijk te verhuizen voor een andere baan of zomaar te gaan ondernemen. Dat zijn natuurlijk geen redenen om de bank te ontzeggen waar die recht op heeft. Zonder jarenlange vaste inkomsten hebben die banken natuurlijk veel te weinig geld om lekker mee te gaan gokken.
Je hebt wel gelijk vrees ik.
Blok is de trekpop van de banken.
pi_122866627
quote:
0s.gif Op donderdag 14 februari 2013 12:32 schreef niels0 het volgende:

[..]

Openbare toiletten heb je in NL niet, hier wel en nog 'schoon' ook.

Ik wil België niet goed praten want dit is een sjoemelland eersteklas. Ik stel slechts dat je in NL wordt uitgewoond.
In belgie net zo met deh oge belastingdruk.
Ik zocht net op waar die plaats ligt en dat kan je vergelijken met bv den helder, schagen, etc. Dus erg afgelegen en daar kan je in NL ook wel een woninkje huren dichtbij het strand voor een lagere prijs.
pi_122866632
quote:

[..]

Je vergeet de noodzakelijke PI
pi_122866790
Den Helder is niet te vergelijken, Schagen ook niet. Ik ken de wijk daar. Den Helder vlieg ik meestal van, dagje eerder in het Forest Hotel, of Beatrix. Grafplek. Schagen is wel aardig maar ook onvergelijkbaar met Oostende.
pi_122867069
Trouwens, waar hebben we het over? Ik ken elk(e) stad(je) in NL. Blijf maar lekker daar wonen dan. Ondertussen leven andere mensen verstandiger.

Alsof ik niet weet hoe het met wonen zit. Even kijken hoor, ik heb gewoond in:

Kopenhagen;
Stavanger;
Singapore;
Manila;
Mumbai.

En jij gaat het me even vertellen? hahah
pi_122874722
quote:
1s.gif Op woensdag 13 februari 2013 13:06 schreef opgebaarde het volgende:

[..]

Dus met 43k moet je ook meer geld betalen voor een brood bij de bakker? Tja... want dat kun je wel betalen. Typisch PvdA nivellering :')

Ooh wacht... de VVD is er ook niet vies van als het ze uitkomt om de scheefleners en banken de hand boven het hoofd te houden _O-

quote:
9s.gif Op donderdag 14 februari 2013 11:56 schreef opgebaarde het volgende:
Correct :7

quote:
0s.gif Op donderdag 14 februari 2013 12:24 schreef opgebaarde het volgende:

Die scheefhuurder huurt een sociale huurwoning, huurt die particulier is er weer niks aan de hand
Je bent een scheefkoper als je een HRA leensubsidie nodig hebt om te kunnen kopen.

quote:
0s.gif Op donderdag 14 februari 2013 12:26 schreef opgebaarde het volgende:

[..]

Ja... en? Je betaald je belastingen toch ook niet? Dus effectief gezien krijg je een subsidie

Scheefleners kunnen het maar moeilijk verkroppen dat ze gewoon VET gesubsidieerd worden o|O
I'll sing you a lullaby.
pi_122874798
quote:

[..]

En om de kosten van het scheeflenen te dempen gaat men de huurder straf geven, want die weigert mee te doen aan het nationale piramidespel genaamd de huizenmarkt w/

Voor de zeepbellers, laat je eens onderwijzen door Jaap van Duijn :7

I'll sing you a lullaby.
pi_122874918
Ooh en negeer het slappe geouwehoer van Betty, die blaat over het algemeen alleen maar iets over 'stimulering bezitsvorming' en andere onnozele onzin :)
I'll sing you a lullaby.
pi_122876719
quote:
0s.gif Op donderdag 14 februari 2013 12:31 schreef GibsonHummingbird het volgende:

[..]

Maar door de HRA worden je maandlasten toch lager?
Je wordt wel rijker van HRA want je houdt meer geld over dan zonder HRA
pi_122877647
Om nog maar te zwijgen over mensen die bijvoorbeeld schulden hebben, hard bezig zijn om af te betalen, en noodgedwongen huren. Die hebben huren wellicht scheef volgens de inkomensnorm, maar hun bestedingsruimte ligt wellicht op bijstandsniveau.
'And I called your name,
like an addicted to cocaine calls for the stuff he'd rather blame'
pi_122877854
quote:
0s.gif Op donderdag 14 februari 2013 17:12 schreef Me_Wesley het volgende:
Om nog maar te zwijgen over mensen die bijvoorbeeld schulden hebben, hard bezig zijn om af te betalen, en noodgedwongen huren. Die hebben huren wellicht scheef volgens de inkomensnorm, maar hun bestedingsruimte ligt wellicht op bijstandsniveau.
In deze situatie zouden ze dan niet eens in aanmerking komen voor de sociale huurwoning aangezien ze al boven de inkomensgrens zitten voor het noodgedwongen huren.
pi_122877904
quote:
0s.gif Op donderdag 14 februari 2013 17:18 schreef Tem het volgende:

[..]

In deze situatie zouden ze dan niet eens in aanmerking komen voor de sociale huurwoning aangezien ze al boven de inkomensgrens zitten voor het noodgedwongen huren.
Ik zit in die situatie nu. Woon al sinds mijn inkomen lager was in een sociale huurwoning.
Maargoed, ik snap ook wel dat je niet voor elke uitzondering een nieuwe regel kan gaan bedenken. Het is alleen wel erg zuur ;)
'And I called your name,
pi_122877969
quote:
0s.gif Op donderdag 14 februari 2013 17:20 schreef Me_Wesley het volgende:

[..]

Ik zit in die situatie nu. Woon al sinds mijn inkomen lager was in een sociale huurwoning.
Maargoed, ik snap ook wel dat je niet voor elke uitzondering een nieuwe regel kan gaan bedenken. Het is alleen wel erg zuur ;)
Ok, maar dan ben je toen niet noodgedwongen gaan huren door je schulden. Ik legde naar aanleiding van je post de relatie schulden en noodgedwongen huren. Misinterpretatie.
pi_122878015
quote:
0s.gif Op donderdag 14 februari 2013 17:21 schreef Tem het volgende:

[..]

Ok, maar dan ben je toen niet noodgedwongen gaan huren door je schulden. Ik legde naar aanleiding van je post de relatie schulden en noodgedwongen huren. Misinterpretatie.
Nee klopt, en ik ben nog steeds erg goed uit omdat particulier huren nog vele malen meer had gekost (en dan zou het echt heel erg krap gaan worden). Dus wat dat betreft weinig te klagen!
'And I called your name,
pi_122878363
quote:
0s.gif Op donderdag 14 februari 2013 17:23 schreef Me_Wesley het volgende:

[..]

Nee klopt, en ik ben nog steeds erg goed uit omdat particulier huren nog vele malen meer had gekost (en dan zou het echt heel erg krap gaan worden). Dus wat dat betreft weinig te klagen!
Klopt, maarja er zijn ook mensen die nu hun huis moeten verkopen ver onder de gekochte prijs omdat ze om een of andere reden moeten verhuizen. Dat is ook zuur en vervelend maar niets aan te doen.

[ Bericht 0% gewijzigd door #ANONIEM op 14-02-2013 17:41:01 ]
  donderdag 14 februari 2013 @ 18:45:14 #289
323876 michaelmoore
begin ook een voedselbos
pi_122881051
quote:
0s.gif Op donderdag 14 februari 2013 17:32 schreef Tem het volgende:

[..]

Klopt, maarja er zijn ook mensen die nu hun huis moeten verkopen ver onder de gekochte prijs omdat ze om een of andere reden moeten verhuizen. Dat is ook zuur en vervelend maar niets aan te doen.
nou dan gaan ze toch huren ?
want opnieuw kopen zal niet meer lukken neem ik aan
pi_122881789
quote:
0s.gif Op woensdag 13 februari 2013 02:19 schreef arjan1212 het volgende:
1100 euro netto is bruto 16.000 ofzo hoe komt ie dan aan een verzamel inkomen van 21500 ?

een ton spaargeld ofzo?

huh
Mn verzamelinkomen klopte niet, moest zijn 21384 ipv 21500.

Kan zijn dat ik net iets meer overhoud dan die 1100 die ik nu voorzichtig heb neergezet. Dat weet ik nog niet, ik heb pas sinds oktober 2012 een 'baan' en dit is geen reguliere baan. Moet dus alleen inkomstenbelasting afdragen. Hoeveel ik overhoud weet ik nog niet precies.

Wbt 2013 is het voor mij ongunstig tov normale werkenden iig:
Ik profiteer niet van de voordeeltjes voor werkenden. Werkenden hoeven in 2013 maar over 100% van hun loon 37% te betalen in de eerste schijf (was vroeger over 107% ofzo vanwege de ZVW, die ZVW is er nu voor werkenden afgehaald ter compensatie van het hogere belastingtarief in de eerste schijf), ik nog steeds over 107% want ZVW zit er bij mij gewoon bij.
Bovendien is het tarief voor de ZVW voor mij ook nog eens hoger geworden voor 'freelancers' e.d., van 5% naar 7% geloof ik.
pi_122884057
quote:
0s.gif Op woensdag 13 februari 2013 11:27 schreef arjan1212 het volgende:
Particuliere huur is denk ik ook kunstmatig hoog omdat er krapte heerst op de sociale huurmarkt. Mensen staan jarenlang op wachtlijsten en moeten dus in geval van acute woningnood noodgedwongen uitwijken naar (veel te dure) particuliere huur waar ze enorme bedragen neertellen voor een kleine ruimte.

Daarnaast zijn er misschien specifieke kosten voor particuliere verhuurders die maken dat ze hun ruimte zo duur verhuren? Dat weet ik niet....als dat zo is, moeten ze dat misschien eens aanpakken. Verhuren voor particulieren goedkoper maken.... Al weet ik niet of dat handig is, zullen vast ook weer nadelen aan kleven.
pi_122884387
quote:
0s.gif Op woensdag 13 februari 2013 11:43 schreef computergirl het volgende:
http://www.christenunie.n(...)ndiger-geworden.html

[..]

.

dus dan heb je eigenlijk alleen een probleem als je met pensioen gaat, wat dat is niet onvoorzien
Waar staat dat over die 'plotselinge onvoorziene' inkomensdaling dan precies? Want op de site van Postbus 51 en in de brief aan de tweede kamer zie ik nergens staan dat het alleen bij 'plotselinge onvoorziene' inkomensdalingen geldt, maar gewoon bij 'inkomensdalingen' (dus dan lijkt mij ook bij pensioen).

Postbus 51: http://www.rijksoverheid.(...)t-en-bouwsector.html
Mensen die te maken krijgen met een inkomensdaling, terwijl zij eerder een inkomensafhankelijke huurverhoging hebben gekregen, krijgen recht op huurverlaging. Dit tot het niveau dat zij aan huur zouden hebben moeten betalen als zij geen inkomensafhankelijke huurverhoging zouden hebben gekregen; met een maximum van twee jaar terugwerkende kracht. En tot het niveau van de huurtoeslaggrens als de huurprijs daarboven was gestegen.

Brief aan tweede kamer: http://www.rijksoverheid.(...)-de-woningmarkt.html
Huurders die na inkomensafhankelijke huurverhoging geconfronteerd worden met een inkomensdaling krijgen huurverlaging. De privacy met betrekking tot de inkomensgegevens van huurders wordt verder geborgd; de huurder hoeft geen inkomensgegevens te leveren aan de verhuurder.

Iemand die weet of bij pensioen je ook lagere huur mag gaan betalen?
pi_122890610
Het lijkt er wel op Bulbjes.
pi_122891537
quote:
0s.gif Op donderdag 14 februari 2013 19:46 schreef bulbjes het volgende:

[..]

Waar staat dat over die 'plotselinge onvoorziene' inkomensdaling dan precies? Want op de site van Postbus 51 en in de brief aan de tweede kamer zie ik nergens staan dat het alleen bij 'plotselinge onvoorziene' inkomensdalingen geldt, maar gewoon bij 'inkomensdalingen' (dus dan lijkt mij ook bij pensioen).

Ik die link van de ChristenUnie die je ook gequote had
pi_122893035
quote:
1s.gif Op donderdag 14 februari 2013 21:39 schreef computergirl het volgende:

[..]

Ik die link van de ChristenUnie die je ook gequote had
Hm verwarrend, eerst staat er dit: "De ChristenUnie heeft de plannen op belangrijke punten kunnen aanpassen. De jaarlijkse huurverhoging van het kabinet is flink verlaagd, huurders betalen bij een inkomensdaling een lagere huur en chronisch zieken en gehandicapten worden ontzien bij huurverhoging."

En even verderop dit: "•Mensen die te maken krijgen met een plotselinge onvoorziene inkomensdaling, terwijl zij eerder een inkomensafhankelijke huurverhoging hebben gekregen, krijgen recht op huurverlaging. Dit tot het niveau dat zij aan huur zouden hebben moeten betalen als zij geen inkomensafhankelijke huurverhoging zouden hebben gekregen; met een maximum van twee jaar terugwerkende kracht. En tot het niveau van de huurtoeslaggrens als de huurprijs daarboven was gestegen. "

Dus wat is het nou :S Misschien bedoelen ze het wel in de zin van dat het niet zo moet zijn dat mensen express minder gaan werken om zo minder huur te betalen, maar dat het dus met pensioen (waar je niks aan kunt doen, met je 67e moet je gewoon met pensioen) wel gewoon geldt dat je minder mag gaan betalen??
pi_122893919
quote:
0s.gif Op donderdag 14 februari 2013 19:41 schreef bulbjes het volgende:

[..]

Particuliere huur is denk ik ook kunstmatig hoog omdat er krapte heerst op de sociale huurmarkt. Mensen staan jarenlang op wachtlijsten en moeten dus in geval van acute woningnood noodgedwongen uitwijken naar (veel te dure) particuliere huur waar ze enorme bedragen neertellen voor een kleine ruimte.

Daarnaast zijn er misschien specifieke kosten voor particuliere verhuurders die maken dat ze hun ruimte zo duur verhuren? Dat weet ik niet....als dat zo is, moeten ze dat misschien eens aanpakken. Verhuren voor particulieren goedkoper maken.... Al weet ik niet of dat handig is, zullen vast ook weer nadelen aan kleven.
Particuliere huur is godsgruwelijk duur omdat sociale huur zo ontzettend goedkoop is, en vooral omdat er een enorm overaanbod van sociale huurwoningen is. In dit land is 1/3 van staatswege verklaard niet in staat te zijn om voor eigen woonruimte te zorgen. In de grote steden is dit zelfs meer dan de helft. Het zijn van uitvreter loont.
  donderdag 14 februari 2013 @ 23:42:06 #297
323876 michaelmoore
begin ook een voedselbos
pi_122898162
quote:
1s.gif Op donderdag 14 februari 2013 22:18 schreef Quiche_lorraine het volgende:

[..]

Particuliere huur is godsgruwelijk duur omdat sociale huur zo ontzettend goedkoop is, en vooral omdat er een enorm overaanbod van sociale huurwoningen is. In dit land is 1/3 van staatswege verklaard niet in staat te zijn om voor eigen woonruimte te zorgen. In de grote steden is dit zelfs meer dan de helft. Het zijn van uitvreter loont.
vrije sector is helemaal niet veel duurder dan sociale huur

ik betaal 701 euro in VS en het max soc huur is 681 euro en de meeste soc huur zit aan het max
pi_122904959
quote:
0s.gif Op donderdag 14 februari 2013 16:06 schreef xenobinol het volgende:

[..]

Dus met 43k moet je ook meer geld betalen voor een brood bij de bakker? Tja... want dat kun je wel betalen. Typisch PvdA nivellering :')

Ooh wacht... de VVD is er ook niet vies van als het ze uitkomt om de scheefleners en banken de hand boven het hoofd te houden _O-

[..]

Correct :7

[..]

Je bent een scheefkoper als je een HRA leensubsidie nodig hebt om te kunnen kopen.

[..]

Ja... en? Je betaald je belastingen toch ook niet? Dus effectief gezien krijg je een subsidie

Scheefleners kunnen het maar moeilijk verkroppen dat ze gewoon VET gesubsidieerd worden o|O
Wat een gezwets joh, werk wat harder en koop een huis
pi_122905188
quote:
0s.gif Op vrijdag 15 februari 2013 09:44 schreef opgebaarde het volgende:

[..]

Wat een gezwets joh, werk wat harder en koop een huis
Typisch een hogehuizenprijsminner :')

Gewoon lekker op mijn handen zitten en wachten totdat ze mij een huis komen brengen *O*
I'll sing you a lullaby.
pi_122905205
quote:
10s.gif Op vrijdag 15 februari 2013 09:54 schreef xenobinol het volgende:

[..]

Typisch een hogehuizenprijsminner :')

Gewoon lekker op mijn handen zitten en wachten totdat ze mij een huis komen brengen *O*
Ja arme ik, zit ik met een villa van een miljoen (WOZ) en HRA.

Ha lekker voor je, dank voor het meefinancieren, was me anders nooit gelukt :6
pi_122905223
quote:
14s.gif Op vrijdag 15 februari 2013 09:56 schreef opgebaarde het volgende:

[..]

Ja arme ik, zit ik met een villa van een miljoen (WOZ) en HRA.

Ha lekker voor je, dank voor het meefinancieren, was me anders nooit gelukt :6
Je hebt er een miljoen voor geleend maar ondertussen is hij niet eens de helft meer waard :+
I'll sing you a lullaby.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')