nee hoor, ook mondelinge overeenkomsten zijn bindendquote:Op zondag 21 oktober 2012 20:24 schreef MoneyTalks het volgende:
Zij kunnen je sowieso niks maken als er niks op papier staat.
Het probleem met mondeling is, dat het zijn woord tegen de tegen partij is. Er zou dus geen rechter zijn die ts een schade vergoeding laat betalen.quote:Op zondag 21 oktober 2012 20:26 schreef rhubarbje het volgende:
[..]
nee hoor, ook mondelinge overeenkomsten zijn bindend
voor goed advies moet TS wat meer info geven over die overeenkomst
wat is er afgesproken?
Er is concreet met mij afgesproken dat ik de nieuwe webwinkel voor de deadline zou lanceren. Dit is dus niet gelukt en gaat mij ook niet lukken de komende dagen.quote:Op zondag 21 oktober 2012 20:26 schreef rhubarbje het volgende:
[..]
nee hoor, ook mondelinge overeenkomsten zijn bindend
voor goed advies moet TS wat meer info geven over die overeenkomst
wat is er afgesproken?
Daar was geen tijd voor, heb het hier echt over een hele strikte deadline.quote:Op zondag 21 oktober 2012 20:27 schreef Burrito het volgende:
Waarom niet eerst getest voordat de oude webwinkel vervangen is?
Dan kunnen ze inderdaad de schade op jou verhalen.quote:Op zondag 21 oktober 2012 20:29 schreef BMS-THAD het volgende:
[..]
Er is concreet met mij afgesproken dat ik de nieuwe webwinkel voor de deadline zou lanceren. Dit is dus niet gelukt en gaat mij ook niet lukken de komende dagen.
Hun kant is helemaal wit. Mijn kant is volledig zwart. Ik heb géén Kvk nummer, géén bedrijf of wat dan ook. Ze wilden wel dat ik voor de betaling een Kvk zou aanvragen, maar dit heb ik dus nog niet gedaan.quote:Op zondag 21 oktober 2012 20:31 schreef PicoMMP het volgende:
Het is zwart? Dan kunnen ze je niets maken.
dat is echt een erg naïeve gedachte die veel mensen duur is komen te staanquote:Op zondag 21 oktober 2012 20:28 schreef practics het volgende:
[..]
Het probleem met mondeling is, dat het zijn woord tegen de tegen partij is. Er zou dus geen rechter zijn die ts een schade vergoeding laat betalen.
en wat is er afgesproken over als het niet zou lukken?quote:Op zondag 21 oktober 2012 20:29 schreef BMS-THAD het volgende:
[..]
Er is concreet met mij afgesproken dat ik de nieuwe webwinkel voor de deadline zou lanceren. Dit is dus niet gelukt en gaat mij ook niet lukken de komende dagen.
[..]
Daar was geen tijd voor, heb het hier echt over een hele strikte deadline.
Dat heb je ook helemaal niet nodig.quote:Op zondag 21 oktober 2012 20:33 schreef BMS-THAD het volgende:
[..]
Hun kant is helemaal wit. Mijn kant is volledig zwart. Ik heb géén Kvk nummer, géén bedrijf of wat dan ook. Ze wilden wel dat ik voor de betaling een Kvk zou aanvragen, maar dit heb ik dus nog niet gedaan.
fout komt dus van beide kanten...quote:Op zondag 21 oktober 2012 20:29 schreef BMS-THAD het volgende:
[..]
[..]
Hun hebben het zo strak geplanned. Ik heb van tevoren aangegeven dat deze deadline heel moeilijk te halen zou zijn voor mij. Toen werd mij gevraagd het alsnog te proberen. Heb me er ook een beetje in laten praten.quote:Op zondag 21 oktober 2012 20:33 schreef rhubarbje het volgende:
[..]
en wat is er afgesproken over als het niet zou lukken?
kijk dat er geen tijd voor was, was jouw risico dat je nam natuurlijk
jij hebt die opdracht aan genomen, voor iemand die van die webwinkel afhankelijk is voor zijn inkomen, en dan moet je ook je deal nakomen
dat jij het zo hebt geplant dat het te strak was en dat je nu in de problemen komt is jouw zaak
ik denk niet dat je een erg sterke zaak hebt
en los daarvan is het op zijn minst niet netjes van je, die hele 'ik heb nu school dus ze zakken er verder maar in' houding
Dus linksom of rechtsom heb jij een probleem als zij het juridisch gaan spelen.quote:Op zondag 21 oktober 2012 20:33 schreef BMS-THAD het volgende:
[..]
Hun kant is helemaal wit. Mijn kant is volledig zwart. Ik heb géén Kvk nummer, géén bedrijf of wat dan ook. Ze wilden wel dat ik voor de betaling een Kvk zou aanvragen, maar dit heb ik dus nog niet gedaan.
Tja... Je hebt dus over laten halen dat het wel kan...quote:Op zondag 21 oktober 2012 20:35 schreef BMS-THAD het volgende:
[..]
Hun hebben het zo strak geplanned. Ik heb van tevoren aangegeven dat deze deadline heel moeilijk te halen zou zijn voor mij. Toen werd mij gevraagd het alsnog te proberen. Heb me er ook een beetje in laten praten.
als jij het accepteerd dan 'teken' je daar voorquote:Op zondag 21 oktober 2012 20:35 schreef BMS-THAD het volgende:
[..]
Hun hebben het zo strak geplanned. Ik heb van tevoren aangegeven dat deze deadline heel moeilijk te halen zou zijn voor mij. Toen werd mij gevraagd het alsnog te proberen. Heb me er ook een beetje in laten praten.
ik bedoel meer; hoe kun je op de dag van oplevering nog tegen zulke onvoorziene problemen aanlopen? 1x testen is toch genoeg om dit eruit te halen lijkt me?quote:Op zondag 21 oktober 2012 20:47 schreef BMS-THAD het volgende:
De reden er zo veel onverwachte problemen waren was omdat dit mijn eerste opdracht van dit formaat was. Ik gaf ook aan dat het allemaal nieuw zou zijn voor mij, maar dat maakte ze niks uit.. Enige reden dat ik hem aannam was ook omdat hun juist nogal wanhopig waren.
En nu in een potentiële rechtzaak gaat mij dit dus vrijwel alles kosten? Heel erg kut dit.
Dat ligt aan je houding...quote:Op zondag 21 oktober 2012 20:47 schreef BMS-THAD het volgende:
De reden er zo veel onverwachte problemen waren was omdat dit mijn eerste opdracht van dit formaat was. Ik gaf ook aan dat het allemaal nieuw zou zijn voor mij, maar dat maakte ze niks uit.. Enige reden dat ik hem aannam was ook omdat hun juist nogal wanhopig waren.
En nu in een potentiële rechtzaak gaat mij dit dus vrijwel alles kosten? Heel erg kut dit.
Het oorspronkelijke plan was dus na de opdracht nog een contract te krijgen voor het onderhoud van de website en eventuele aanvullingen e.d. Dit wil ik niet meer en het is eigenlijk gewoon beter voor hun ook dat ze iemand anders zoeken om de klus te klaren. Ik hoef echt geen geld van ze of wat dan ook, gewoon 'vrijheid'! Heb me echt kapot gewerkt de afgelopen dagen en zit er helemaal doorheen.quote:Op zondag 21 oktober 2012 20:51 schreef DarkAccountant het volgende:
Maak het werk gewoon af en zeg dat je korting zal geven omdat ze een week inkomsten hebben gemist.
Jou kan toch niks gebeuren, behalve dat je er veel tijd in hebt gestoken.
De opbouw van de database blijkt niet goed genoeg, test-betalingen lukte gewoon, maar met 'echte' banken niet meer. Heel veel 'net niet' zaken. Het is gewoon niet goed.quote:Op zondag 21 oktober 2012 20:53 schreef Maanvis het volgende:
[..]
ik bedoel meer; hoe kun je op de dag van oplevering nog tegen zulke onvoorziene problemen aanlopen? 1x testen is toch genoeg om dit eruit te halen lijkt me?
Dit. Hoe komt het overigens dat de oude webshop niet meer werkt? Als de webshop 1 dag van te voren " lijkt af te komen", wat is dan het probleem? Als er een verschil is in de omgevingen (ander OS, andere OS instellingen op de server, andere apache/db instellingen? etc) dan zou ook dit relatief makkelijk te fixen moeten zijn. Of kun je wat specifieker zijn als dit relevant is? Ik denk dat je wel een aantal lessen hieruit kunt trekken op het gebied van planning en organisatie, maar de partij die jou inhuurt onder deze omstandigheden wisten ze waaraan ze begonnen als jij ze dit hebt duidelijk gemaakt zoals je aangaf en je om hebt laten praten. Voor hen is dit net zoveel een les als voor jou.quote:
Een strikte deadline is geen excuus voor niet testen.quote:Op zondag 21 oktober 2012 20:29 schreef BMS-THAD het volgende:
Nou dan zeg je dat toch gewoon. Maak het werk af dat je moest doen, en geef aan dat je verder geen zaken wil doen. Registreer jezelf als zelfstandige en stuur een factuur met korting voor wat je niet op tijd afkreeg.quote:Op zondag 21 oktober 2012 21:01 schreef BMS-THAD het volgende:
[..]
Het oorspronkelijke plan was dus na de opdracht nog een contract te krijgen voor het onderhoud van de website en eventuele aanvullingen e.d. Dit wil ik niet meer en het is eigenlijk gewoon beter voor hun ook dat ze iemand anders zoeken om de klus te klaren. Ik hoef echt geen geld van ze of wat dan ook, gewoon 'vrijheid'! Heb me echt kapot gewerkt de afgelopen dagen en zit er helemaal doorheen.
Dan heb je toch wel een aardige inschattingsfout gemaakt. Een week werk nog...? Dat is hén toch niet aan te rekenen?quote:Probleem is dat ik dus tentamens heb en hier geen tijd voor heb. Ik weiger dan nu ook verder te werken omdat school (voor mij) nog steeds voor gaat en dit (op het moment) nog minimaal een week full-time werk is.
ja sorry maar zo simpel werkt het nietquote:Op zondag 21 oktober 2012 21:01 schreef BMS-THAD het volgende:
[..]
Het oorspronkelijke plan was dus na de opdracht nog een contract te krijgen voor het onderhoud van de website en eventuele aanvullingen e.d. Dit wil ik niet meer en het is eigenlijk gewoon beter voor hun ook dat ze iemand anders zoeken om de klus te klaren. Ik hoef echt geen geld van ze of wat dan ook, gewoon 'vrijheid'! Heb me echt kapot gewerkt de afgelopen dagen en zit er helemaal doorheen.
[..]
De opbouw van de database blijkt niet goed genoeg, test-betalingen lukte gewoon, maar met 'echte' banken niet meer. Heel veel 'net niet' zaken. Het is gewoon niet goed.
Dat dus.quote:Op zondag 21 oktober 2012 21:05 schreef Kapt-Ruigbaard het volgende:
[..]
Een strikte deadline is geen excuus voor niet testen.
En je dacht dat die ideal koppeling op 'magische wijze' opeens zou werken als j ehet live zou zetten?quote:Op zondag 21 oktober 2012 21:01 schreef BMS-THAD het volgende:
De opbouw van de database blijkt niet goed genoeg, test-betalingen lukte gewoon, maar met 'echte' banken niet meer. Heel veel 'net niet' zaken. Het is gewoon niet goed.
Hear hear!!quote:Op zondag 21 oktober 2012 21:08 schreef Scorpie het volgende:
Trouwens TS bedankt, door mensen zoals jij houden mensen zoals ik altijd werk.
de nieuwe producten toevoegen aan hun oude winkel lijkt me geen probleem toch? gewoon wat querie'tjes heen en weerquote:Op zondag 21 oktober 2012 21:11 schreef BMS-THAD het volgende:
Ik heb trouwens een verkeerd beeld neergezet wat betreft de website:
De 'oude' webwinkel was al niet meer functioneel omdat hun laatste producten hier niet instonden en zij dus niks konden verkopen. De oude winkel terugzetten heeft dus geen zin omdat er dan alsnog geen inkomsten worden gegenereerd. Wel was de 'deadline' hun nieuwe openingsdag.
quote:Op zondag 21 oktober 2012 21:08 schreef Scorpie het volgende:
Volgende keer meteen "nee" zeggen dus.quote:Op zondag 21 oktober 2012 21:11 schreef BMS-THAD het volgende:
Ik heb trouwens een verkeerd beeld neergezet wat betreft de website:
De 'oude' webwinkel was al niet meer functioneel omdat hun laatste producten hier niet instonden en zij dus niks konden verkopen. De oude winkel terugzetten heeft dus geen zin omdat er dan alsnog geen inkomsten worden gegenereerd. Wel was de 'deadline' hun nieuwe openingsdag.
Wat gaat er smis met de betaling dan? Welke taal is het? Wat voor payment modules zijn het? Als het voor testbetalingen* (edit) wel werkt zal het wel niet verschrikkelijk lastig zijn om te fixen.quote:Op zondag 21 oktober 2012 21:14 schreef BMS-THAD het volgende:
En hoe zit het dan met de website zelf? Als de betaling werkt zit naar mijn weten alle nodige functionaliteit er in. Alleen ik kreeg dus een mail met de functionaliteiten die 'hun' er in willen hebben voordat deze als 'af' wordt bestempeld. Deze functionaliteitenlijst is alleen een stuk groter, en daar komt die week extra werk vandaan!
Sorry, ik zet het allemaal wat chaotisch neer, maar ben dan ook een (klein) beetje in paniek.
TS komt inderdaad over als een puber die met eurotekens in zijn ogen een klus heeft aangenomen die ver buiten zijn bereik ligt en desondanks toch (al dan niet onder druk) toezeggingen heeft gedaan die hij niet waar kan maken.quote:Op zondag 21 oktober 2012 21:07 schreef rhubarbje het volgende:
[..]
ja sorry maar zo simpel werkt het niet
verplaats je eens in de eiser?
zij hebben nu geen werkende webwinkel en geen inkomsten![]()
dat vervolgcontract komt er sowieso niet meer hoor dus daar hoef je niet vanuit te gaan
maar je kunt iemand ook niet zo laten zitten omdat jij dacht dat je wel semi-proffesioneel mee kon doen maar gewoon kei hard faalt
je komt echt over als een puber
begrijp nou eens dat hier grotere en belangrijkere dingen mee gemoeid zijn dan alleen jij en wat jij wil
Die oplossing draag ik ook aan, alleen die wordt niet geaccepteerd omdat de oude webwinkel niet geschikt genoeg is zeggen ze!quote:Op zondag 21 oktober 2012 21:15 schreef Maanvis het volgende:
[..]
de nieuwe producten toevoegen aan hun oude winkel lijkt me geen probleem toch? gewoon wat querie'tjes heen en weer
en dan bellen ze de rechter en verliest TS hardquote:Op zondag 21 oktober 2012 21:15 schreef MoneyTalks het volgende:
Je moet hun gewoon voor het blok zetten.
Contact opnemen, uitleggen dat je al had aangegeven dat de deadline krap was.
Dat je nu tentamens hebt, dus de komende dagen geen tijd hebt om het te fixen.
En dat als ze geen geduld hebben, je jouw handen er helemaal vanaf trekt.
Zouden ze het nummer van de rechter hebben dan?quote:Op zondag 21 oktober 2012 21:18 schreef rhubarbje het volgende:
[..]
en dan bellen ze de rechter en verliest TS hard
top idee!
Waarschijnlijk een 18-jarig jochie dat een rechtbank runt naast z'n studiequote:Op zondag 21 oktober 2012 21:21 schreef Kapt-Ruigbaard het volgende:
[..]
Zouden ze het nummer van de rechter hebben dan?
quote:Op zondag 21 oktober 2012 21:21 schreef Kapt-Ruigbaard het volgende:
[..]
Zouden ze het nummer van de rechter hebben dan?
Neem morgen de telefoon eens en leg ze dat eens duidelijk uit. Je zit in paniek-modus, dat is nergens goed voor.quote:Op zondag 21 oktober 2012 21:14 schreef BMS-THAD het volgende:
En hoe zit het dan met de website zelf? Als de betaling werkt zit naar mijn weten alle nodige functionaliteit er in. Alleen ik kreeg dus een mail met de functionaliteiten die 'hun' er in willen hebben voordat deze als 'af' wordt bestempeld. Deze functionaliteitenlijst is alleen een stuk groter dan mondeling was afgesproken, en daar komt die week extra werk vandaan!
Sorry, ik zet het allemaal wat chaotisch neer, maar ben dan ook een (klein) beetje in paniek.
Als je gevraagd wordt hoef je niet mee te werken met de rijdende rechterquote:Op zondag 21 oktober 2012 21:23 schreef rhubarbje het volgende:
[..]
[ afbeelding ]
hij heeft zelfs een eigen website waar je je aan kunt melden
Je vergeet één klein dingetje:quote:Op zondag 21 oktober 2012 21:27 schreef delpit het volgende:
Zo te horen heb je geen enkel contract waaruit valt op te maken dat jij een fixed price - fixed date afspraak hebt. De mensen hier noemen je een amateur en dat ben je ook, maar dat valt jou nog niet echt aan te rekenen. Je hebt vooral te maken met een partij die misbruik probeert te maken van jouw onervarenheid in planning en productierijp maken van een website. Daar hebben ze nu zelf last van, dat is alleen henzelf aan te rekenen. Heb je ergens een email o.i.d. waarin je hebt aangegeven dat deze deadline nauwelijks haalbaar is? Bewaar dat soort berichtjes!
Er is geen enkele reden om aan te nemen dat welke rechter dan ook jou in het ongelijk gaat stellen. Er is geen contract. Er is geen schriftelijke overeenkomst. Er is alleen een zo te horen vrij onduidelijke mondelinge overeenkomst. Bewaar ook alle correspondentie waarin je hen waarschuwt of waarin zij aantoonbaar onredelijk zijn.
Kortom, laat je niet door ze opnaaien. Zoek hulp bij iemand die je vertrouwd, het liefst met beetje juridische kennis en zorg dat je zo snel mogelijk van deze (ook) amateurs afkomt.
quote:Op zondag 21 oktober 2012 20:33 schreef BMS-THAD het volgende:
[..]
quote:Op zondag 21 oktober 2012 21:26 schreef Maanvis het volgende:
betaling werkend maken is toch geen week fulltime werk?
Het is ook niet heel lastig om te fixen denk ik (asp.net & ideal) maar vooral een database-design fout die ik heb gemaakt en alle bijbehorende fixes kost al veel tijd. (minimaal een dag)quote:Op zondag 21 oktober 2012 21:15 schreef zhor het volgende:
[..]
Wat gaat er smis met de betaling dan? Welke taal is het? Wat voor payment modules zijn het? Als het voor testbetalingen* (edit) wel werkt zal het wel niet verschrikkelijk lastig zijn om te fixen.
Een ideal koppeling is niet zo bijster ingewikkeld, die is inderdaad wel snel te fixen dan. Is het toevallig Mollie Ideal (Verder niet echt relevant), wat gaat hier mis mee, komt de payment niet door? Heb je een errormelding/log?quote:Op zondag 21 oktober 2012 21:32 schreef BMS-THAD het volgende:
[..]
[..]
Het is ook niet heel lastig om te fixen denk ik (asp.net & ideal) maar vooral een database-design fout die ik heb gemaakt en alle bijbehorende fixes kost al veel tijd. (minimaal een dag)
Alleen ineens zijn er allerlei punten bijgekomen die ik niet hoefde te maken dacht ik. (Zoals een sorteer functie op de producten pagina) Alleen hun noemen het logisch dat zoiets er in hoort te zitten. Klein voorbeeld die sorteer functie, maar zo zijn er 2 A4 papieren vol met dat soort dingen die ze op/aangemerkt hebben.
Voor mij is de lijst met functionaliteiten gewoon een stuk groter geworden dan mondeling was afgesproken. (Of tenminste, wat ik daar uit geïnterpreteerd heb)
Er is geen enkele (digitale) correspondentie waarin ik aangeef dat de deadline onredelijk is. Maar er is ook geen enkele (digitale) correspondentie waarin de deadline staat, of überhaubt iets van een afspraak met een bedrag.quote:Op zondag 21 oktober 2012 21:27 schreef delpit het volgende:
Zo te horen heb je geen enkel contract waaruit valt op te maken dat jij een fixed price - fixed date afspraak hebt. De mensen hier noemen je een amateur en dat ben je ook, maar dat valt jou nog niet echt aan te rekenen. Je hebt vooral te maken met een partij die misbruik probeert te maken van jouw onervarenheid in planning en productierijp maken van een website. Daar hebben ze nu zelf last van, dat is alleen henzelf aan te rekenen. Heb je ergens een email o.i.d. waarin je hebt aangegeven dat deze deadline nauwelijks haalbaar is? Bewaar dat soort berichtjes!
Er is geen enkele reden om aan te nemen dat welke rechter dan ook jou in het ongelijk gaat stellen. Er is geen contract. Er is geen schriftelijke overeenkomst. Er is alleen een zo te horen vrij onduidelijke mondelinge overeenkomst. Bewaar ook alle correspondentie waarin je hen waarschuwt of waarin zij aantoonbaar onredelijk zijn.
Kortom, laat je niet door ze opnaaien. Zoek hulp bij iemand die je vertrouwd, het liefst met beetje juridische kennis en zorg dat je zo snel mogelijk van deze (ook) amateurs afkomt.
Ik heb niet genoeg rekening gehouden met de betalingen en het halen van informatie uit deze betalingen. (Dus facturen maken, terugkoppelen naar de gebruiker e.d.)quote:Op zondag 21 oktober 2012 21:36 schreef Maanvis het volgende:
en wat doet die database design fout dan? wat is het resultaat ervan?
Alleen wie bepaald wat de overeengekomen functionaliteiten zijn? Hun functionaliteitenlijst is naar mijn mening ineens behoorlijk gegroeid.quote:Op zondag 21 oktober 2012 21:36 schreef Matrixxx het volgende:
Die aanvullingen zijn niet jouw verantwoordelijkheid. Wanneer jij de mondeling overeengekomen zaken hebt afgerond is de zaak klaar. Kijk dit filmpje anders eens:
Zoals je zelf aangaf "hun noemen het logisch" dat is natuurlijk onzin. Zoiets zou specifiek aangegeven moeten zijn of in ieder geval naar geïnformeerd moeten zijn. Als een groot deel van die punten bestaat uit dit soort dingen, aannames etc. dan zou ik die wegschrijven als nice-to-have, maar het belangrijkste is nu om de shop werkend te hebben. Die extra functionaliteit kan je hierna achteraf met ze bespreken, als jij je uren netjes kan verantwoorden dan kom je hier vast wel uit met elkaar. Goede leermomenten, dat wel.quote:Alleen wie bepaald wat de overeengekomen functionaliteiten zijn? Hun functionaliteitenlijst is naar mijn mening ineens behoorlijk gegroeid.
Je hebt duidelijk het filmpje nog niet bekeken, want dat is grotendeels waar het over gaat.quote:Op zondag 21 oktober 2012 21:39 schreef BMS-THAD het volgende:
Alleen wie bepaald wat de overeengekomen functionaliteiten zijn? Hun functionaliteitenlijst is naar mijn mening ineens behoorlijk gegroeid.
Klopt. Ik krijg ook een heel erg 1998 gevoel bij dit hele topic en bij de werkwijze. Ik snap TS' gevoel ook wel, maar dat gaat hem nu niet heel erg verder helpen. Heb je niemand in je omgeving waarmee je eens IRL naar de eisen, huidige en gewenste functionaliteit en problemen kunt kijken?quote:Op zondag 21 oktober 2012 21:43 schreef zhor het volgende:
[..]
Zoals je zelf aangaf "hun noemen het logisch" dat is natuurlijk onzin. Zoiets zou specifiek aangegeven moeten zijn of in ieder geval naar geïnformeerd moeten zijn. Als een groot deel van die punten bestaat uit dit soort dingen, aannames etc. dan zou ik die wegschrijven als nice-to-have, maar het belangrijkste is nu om de shop werkend te hebben. Die extra functionaliteit kan je hierna achteraf met ze bespreken, als jij je uren netjes kan verantwoorden dan kom je hier vast wel uit met elkaar. Goede leermomenten, dat wel.
edit: weet nog steeds niet wat er dan mis is met de db opzet, of dit fundamenteel fout is of niet. Ik moet ervan uitgaan dat je de webshop zelf hebt gebouwd en niet een instantie van bijvoorbeeld nopCommerce hebt opgezet.
Dat klopt, zit op het moment even met een hele brakke verbinding waarmee het me niet gaat lukken. Maar kijk hem asap. Thanks in ieder geval.quote:Op zondag 21 oktober 2012 21:47 schreef Matrixxx het volgende:
[..]
Je hebt duidelijk het filmpje nog niet bekeken, want dat is grotendeels waar het over gaat.
Het is zelfgebouwd, maar het moet imho gewoon anders, en ik zie met mijn huidige expertise geen andere oplossing..quote:Op zondag 21 oktober 2012 21:43 schreef zhor het volgende:
edit: weet nog steeds niet wat er dan mis is met de db opzet, of dit fundamenteel fout is of niet. Ik moet ervan uitgaan dat je de webshop zelf hebt gebouwd en niet een instantie van bijvoorbeeld nopCommerce hebt opgezet.
Hier heb ik overheen gelezen, sorry. Om dit van scratch op te bouwen kan inderdaad wat tijd kosten, al denk ik niet dat je de db zelf veel zou moeten aanpassen, hooguit extra tabellen erbij. Weet verder niet in hoeverre je bestaande functies hiervoor kunt hergebruiken (zoals emailen etc. moet bv. de factuur een pdf zijn of? de klantgegevens heb je al en de status van de betaling kun je afvangen middels je payment proxie die je als het goed is hebt gemaakt, middels de returnurl)quote:
Ik heb niet genoeg rekening gehouden met de betalingen en het halen van informatie uit deze betalingen. (Dus facturen maken, terugkoppelen naar de gebruiker e.d.)
Hier ben ik ook bang voor, maar daarom is het inderdaad een goed leermoment. Mensen die geen nee kunnen zeggen hebben vooral zichzelf ermee. (spreek uit ervaring hahaquote:Op zondag 21 oktober 2012 21:47 schreef CafeRoker het volgende:
[..]
Het lijkt er op alsof je verbaal ook niet goed tegen die klant opgewassen bent en dat speelt je flink parten ben ik bang.
Klaar! Er is geen harde bindende afspraak dus! Ja mondelinge afspraken zijn ook afspraken, maar boterzacht en zeker bij dit soort overeenkomsten volstrekt niet hard te maken. Waar ligt vast wat er wanneer klaar zou zijn? Nergens dus! Waar ligt vast dat jij verantwoordelijkheid voor het geteste eindproduct neemt? Nergens dus! Waar ligt uberhaupt vast dat er sprake is van een zakelijke overeenkomst? Nergens dus! Er is geen zaak! Nu niet, en wanneer jij verder geen domme dingen doet, nooit niet. Niets toezeggen dus nu! Zeker niet per email of iets dergelijks.quote:Er is geen enkele (digitale) correspondentie waarin ik aangeef dat de deadline onredelijk is. Maar er is ook geen enkele (digitale) correspondentie waarin de deadline staat, of überhaupt iets van een afspraak met een bedrag.
Ook hier; check je errorlogs. Vergelijk de configuratiefiles. Op zich wel positief nieuws, nu heb je in ieder geval wat extra tijd, al blijft het een vervelende situatie.quote:Op zondag 21 oktober 2012 22:01 schreef BMS-THAD het volgende:
Ik krijg zojuist een belletje dat ze in ieder geval de oude website weer online willen hebben voor morgen. Ook zijn we andere opties aan het bekijken. Komt er wel op neer dat ik flink aan de bak moet voor weinig.. ook blijven ze wel dreigen met een schadeclaim als ik niet snel aan het werk ga.
Probleem is dat ik de oude (php) website niet werkend krijg op de nieuwe host, volgens mij heeft de server iets speciaals nodig ik weet het niet. Blijft wel echt ontzettend panieken dit zeg.
Maak je niet zo druk! Er is NIETS vastgelegd. Zeg dat je er graag met ze uit wil komen en dat je graag je best voor ze wil doen, maar dat ze moeten ophouden je onder druk te zetten.quote:Op zondag 21 oktober 2012 22:01 schreef BMS-THAD het volgende:
Ik krijg zojuist een belletje dat ze in ieder geval de oude website weer online willen hebben voor morgen. Ook zijn we andere opties aan het bekijken. Komt er wel op neer dat ik flink aan de bak moet voor weinig.. ook blijven ze wel dreigen met een schadeclaim als ik niet snel aan het werk ga.
Probleem is dat ik de oude (php) website niet werkend krijg op de nieuwe host, volgens mij heeft de server iets speciaals nodig ik weet het niet. Blijft wel echt ontzettend panieken dit zeg.
Ja wel leuk idee, maar niet als je er geen ervaring mee hebt en in je eentje bent. Heeft sowieso al een behoorlijke server nodig (256M minimaal, wat zou betekenen dat hij hoogstwaarschijnlijk eerst van hosting(plan) moet gaan wisselen) en bij maatwerk komen ook weer een aantal dingen kijken. Zijn natuurlijk wel goede shops verder. Vernam net dat hij de oude shop iig aan het terugzetten is..quote:Op zondag 21 oktober 2012 22:41 schreef Messina het volgende:
Installeer Magento. Zij blij, jij snel klaar.
Gezien TS in .net ontwikkeld is NOP commerce een beter alternatief, uberhaupt denken dat je in een week een webshop developedquote:Op zondag 21 oktober 2012 22:41 schreef Messina het volgende:
Installeer Magento NOP . Zij blij, jij snel klaar.
Tis toch niet TS zijn probleem dat die oude webwinkel niet werkt?quote:Op zondag 21 oktober 2012 21:07 schreef rhubarbje het volgende:
[..]
ja sorry maar zo simpel werkt het niet
verplaats je eens in de eiser?
zij hebben nu geen werkende webwinkel en geen inkomsten![]()
dat vervolgcontract komt er sowieso niet meer hoor dus daar hoef je niet vanuit te gaan
maar je kunt iemand ook niet zo laten zitten omdat jij dacht dat je wel semi-proffesioneel mee kon doen maar gewoon kei hard faalt
je komt echt over als een puber
begrijp nou eens dat hier grotere en belangrijkere dingen mee gemoeid zijn dan alleen jij en wat jij wil
Waarom dat?quote:Op zondag 21 oktober 2012 20:33 schreef rhubarbje het volgende:
[..]
dat is echt een erg naïeve gedachte die veel mensen duur is komen te staan
quote:Op maandag 22 oktober 2012 02:46 schreef kingtoppie het volgende:
[..]
Waarom dat?
Je bent niet schuldig totdat het tegendeel bewezen is, dat is het hele idee van onze rechtstaat.
Dit.quote:Op maandag 22 oktober 2012 09:01 schreef Scorpie het volgende:
Als ze miepen over een sorteerfunctie terwijl je betalingen het niet doen zou ik ze eerst een les prioriteiten stellen aanbieden.
nee maar wel dat ie de deadline niet haaltquote:Op maandag 22 oktober 2012 02:46 schreef kingtoppie het volgende:
[..]
Tis toch niet TS zijn probleem dat die oude webwinkel niet werkt?
Kan wel, maar dan mag je wel even flink wat meer neertellen.quote:Op maandag 22 oktober 2012 10:11 schreef themole het volgende:
Overigens kan ik me het niet voorstellen dat een webshop die binnen een week in elkaar gebeund is lekker werkt, stabiel is en vooral veilig is.
Hangt natuurlijk ook van de functionaliteit af.quote:Op maandag 22 oktober 2012 10:14 schreef Murdera het volgende:
[..]
Kan wel, maar dan mag je wel even flink wat meer neertellen.
Dit wil niet direct implicieren dat jij zwart werkt.quote:Op zondag 21 oktober 2012 20:33 schreef BMS-THAD het volgende:
Dus als er een aanklacht ingedient wordt die niet waar is ben je gewoon de sjaak als je niet kan bewijzen dat het niet zo is?quote:Op maandag 22 oktober 2012 10:03 schreef rhubarbje het volgende:
[..]
nee maar wel dat ie de deadline niet haalt
en 'onschuldig tot tegendeel bewezen' het is geen strafzaak
nee maar er zijn genoeg dingen waarmee zij kunnen aantonen dat die afspraak er wasquote:Op maandag 22 oktober 2012 10:43 schreef kingtoppie het volgende:
[..]
Dus als er een aanklacht ingedient wordt die niet waar is ben je gewoon de sjaak als je niet kan bewijzen dat het niet zo is?
Waar is het bewijs van de andere partij dan? Waarom wordt die gelijk geloofd? Kvind het niet heel eerlijk eerlijk gezegd.
True, en met zo een afspraak ben je verplichtingen aangegaan dat het allemaal succesvol verloopt tenzij anders vermeld?quote:Op maandag 22 oktober 2012 10:47 schreef rhubarbje het volgende:
[..]
nee maar er zijn genoeg dingen waarmee zij kunnen aantonen dat die afspraak er was
waarom heeft hij anders uberhaubt die nieuwe site gemaakt en proefgedraaid? en dan is er nog de tussenpersoon van TS die alles kan bevestigen
je bent een deal aan gegaan waarbij jij een (werkend) eindproduct zegt te leveren op en een bepaalde datumquote:Op maandag 22 oktober 2012 10:50 schreef kingtoppie het volgende:
[..]
True, en met zo een afspraak ben je verplichtingen aangegaan dat het allemaal succesvol verloopt tenzij anders vermeld?
Maar er staat nergens iets vermeld.... TS zei het te proberen.
Tevens niet TS zijn probleem nog steeds dat ze hun oude inkomsten missen omdat hun oude systeem niet werkt.
Probeert te leveren is dan in die zin heel anders.quote:Op maandag 22 oktober 2012 10:53 schreef rhubarbje het volgende:
[..]
je bent een deal aan gegaan waarbij jij een (werkend) eindproduct zegt te leveren op en een bepaalde datum
ja maar dat maak jij er nu van want dat was de deal helemaal nietquote:Op maandag 22 oktober 2012 11:02 schreef kingtoppie het volgende:
[..]
Probeert te leveren is dan in die zin heel anders.
quote:Op maandag 22 oktober 2012 11:06 schreef rhubarbje het volgende:
[..]
ja maar dat maak jij er nu van want dat was de deal helemaal niet
quote:Op zondag 21 oktober 2012 20:35 schreef BMS-THAD het volgende:
[..]
Ik snap dat het niet netjes is maar school is mij meer waard dan deze opdracht. Als ze willen huren ze zo iemand anders voor mij in, maar dat doen ze dus niet.
Dat mag de andere partij aantonen die eistquote:Op maandag 22 oktober 2012 11:10 schreef rhubarbje het volgende:
De laatste woorden i dat gesprek zullen heus niet: 'aaah we zien wel waar het schip strand' zijn geweest
En als dat wel zo is mag TS dat natuuelijk aantonen
nogmaals: ze kunnen dat volgens mjj redeljjk aantonenquote:Op maandag 22 oktober 2012 11:11 schreef kingtoppie het volgende:
[..]
Dat mag de andere partij aantonen die eist
Of gaat dit over aannemelijkheid?
Als er gezegd wordt dat ze willen dat je het ''probeert'' lijkt het mij duidelijk overigens dat er niet overeengekomen is dat het eindproduct moet werken binnen de deadline, slechts dat het geprobeerd is om het te laten werken.
''Ik ben een student met beperkte tijd die dit erbij doet als extra'tje, ik doe dit niet professioneel, de opdrachtgever wist dit maar heeft me alsnog gevraagd het te proberen.''quote:Op maandag 22 oktober 2012 11:18 schreef rhubarbje het volgende:
[..]
nogmaals: ze kunnen dat volgens mjj redeljjk aantonen
en dan is het dus aan TS om aan te tonen dat ze er naast zitten
Dan nog is het de vraag wát TS moet "proberen". Heeft hij zeg maar een inspanningsverplichting tot de deadline (en moet hij "proberen" in die tijd zo veel mogelijk af te krijgen)? Of heeft hij de verplichting een werkende webshop af te leveren (en moet hij "proberen" dat voor de deadline te doen)?quote:Op maandag 22 oktober 2012 11:11 schreef kingtoppie het volgende:
[..]
Als er gezegd wordt dat ze willen dat je het ''probeert'' lijkt het mij duidelijk overigens dat er niet overeengekomen is dat het eindproduct moet werken binnen de deadline, slechts dat het geprobeerd is om het te laten werken.
Als dat niet gedefinieerd is staat het bedrijf dus nergens, of je statement klopt of niet.quote:Op maandag 22 oktober 2012 11:24 schreef Igen het volgende:
[..]
Dan nog is het de vraag wát TS moet "proberen". Heeft hij zeg maar een inspanningsverplichting tot de deadline (en moet hij "proberen" in die tijd zo veel mogelijk af te krijgen)? Of heeft hij de verplichting een werkende webshop af te leveren (en moet hij "proberen" dat voor de deadline te doen)?
In dat tweede geval is het woord "proberen" nog geen geldig excuus om ze na de deadline te laten barsten wegens tentamens.
tja dat is niet wat ik haal uit dit topicquote:Op maandag 22 oktober 2012 11:22 schreef kingtoppie het volgende:
[..]
''Ik ben een student met beperkte tijd die dit erbij doet als extra'tje, ik doe dit niet professioneel, de opdrachtgever wist dit maar heeft me alsnog gevraagd het te proberen.''
Aannemelijk? Jawel, iemand die studentje is en beperkt ervaring heeft kan niet inschatten of het allemaal wel gaat lukken, zeker niet met een korte deadline.
Ook is het aannemelijk dat de opdrachtgever vraagt aan het studentje om het te proberen aangezien ze erg krap zaten en een beetje wanhopig waren om die nieuwe webshop open te krijgen.
Volgens mij kan je daar nog best wat van leren zo een rechtzaakquote:Op maandag 22 oktober 2012 11:28 schreef rhubarbje het volgende:
[..]
tja dat is niet wat ik haal uit dit topic
je haalt nu 1 zin aan uit 3 pagonas of zo waaruit volgens min toch wel de strekking is dat er een afspraak was
Ik denk ook niet dat de eisende partij het met het woord proberen zou omschrijven
en als dat volgens TS wel de deal was dan mag hij dat aannemelijk maken als er een zaak van komt
maar dat lijkt me lastig voor hem
maar goed het is zijn gok om te nemen, niet de mijne
Ik denk dat het bij hopen blijft. Tenzij TS inderdaad minderjarig is (maar ik schat van niet), maakt de beloning niet zoveel uit.quote:Op maandag 22 oktober 2012 11:17 schreef ElisaB het volgende:
Ben ik nou echt de enige die het interessant vindt om te weten over welke bedragen het gaat? Hoe oud TS is en hoe professioneel de opdrachtgever?
Want stel... TS is 16, kreeg ¤ 450 beloofd voor een webshop met functionaliteiten waar je op de normale markt minimaal het vijf- tot tienvoudige voor betaalt, dan zie ik de opdrachtgever nog niet heel erg sterk staan.
Of hoop ik dat alleen maar?
Dat, plus dat ik benieuwd ben wie nou werkelijk de opdrachtgever is, en wie degene is die dreigt de misgelopen inkomsten te verhalen.... de website-eigenaar of dat vriendje van de website-eigenaar die TS ingehuurd heeft.quote:Op maandag 22 oktober 2012 11:17 schreef ElisaB het volgende:
Ben ik nou echt de enige die het interessant vindt om te weten over welke bedragen het gaat? Hoe oud TS is en hoe professioneel de opdrachtgever?
Want stel... TS is 16, kreeg ¤ 450 beloofd voor een webshop met functionaliteiten waar je op de normale markt minimaal het vijf- tot tienvoudige voor betaalt, dan zie ik de opdrachtgever nog niet heel erg sterk staan.
5000 euro voor een webshop?quote:Op maandag 22 oktober 2012 11:17 schreef ElisaB het volgende:
TS is 20 en kreeg ¤550 beloofd.quote:Op maandag 22 oktober 2012 11:17 schreef ElisaB het volgende:
Ik schat dat jouw opdracht voor mij 3 tot 4 weken fulltime werk was geweest, dan had ik er minstens het 10voudige voor gevraagd...quote:
550 euro voor een webshop is echt een lachwekkend laag bedrag. Hoeveel uur heb je er aan gewerkt?quote:
dat dus. Hebben we het hier over een stelletje cowboys die wel ff een conceptje in de markt gaat zetten, of een ontzettend naieve beginner voor wie die 550 euro al veel geld was?quote:Op maandag 22 oktober 2012 18:53 schreef Nemephis het volgende:
Een webshopeigenaar die voor 450 Euro een nieuwe webshop met allerhande functionaliteit verwacht is ook niet goed wijs.
Maakt alsnog niet uit. Als je een offerte opvraagt, dan merk je al dat je voor 550 euro slechts een logo krijgtquote:Op maandag 22 oktober 2012 18:59 schreef CafeRoker het volgende:
[..]
dat dus. Hebben we het hier over een stelletje cowboys die wel ff een conceptje in de markt gaat zetten, of een ontzettend naieve beginner voor wie die 550 euro al veel geld was?
Het bedrijf gaat echt niet een rechtzaak aanspannen om een laag bedrag wat nog niet eens betaald is. Het enige waar ik als TS wel achteraan zou gaan zsm is om de oude site weer in oorspronkelijke staat online te zetten. Dan is de druk voor hun ook weer van de ketel en kunnen jullie na de tentamenweek bekijken hoe jullie verder gaan.quote:Op maandag 22 oktober 2012 19:05 schreef kahlie het volgende:
[..]
Maakt alsnog niet uit. Als je een offerte opvraagt, dan merk je al dat je voor 550 euro slechts een logo krijgtDan heb je al gauw door dat je daar geen werkende webshop voor gaat krijgen.
Nog steeds blijft het feit bestaan dat er voor het bedrijf mogelijkheden zijn om te bewijzen dat deze overeenkomst bestond. Ook al is het voor weinig geld. Ook al is TS weinig professioneel bezig geweest. TS is dus redelijk genaaid in deze situatie.
maakt ook niet uit, maar ik ben toch nieuwsgierig naar het verhaal hierachterquote:Op maandag 22 oktober 2012 19:05 schreef kahlie het volgende:
[..]
Maakt alsnog niet uit. Als je een offerte opvraagt, dan merk je al dat je voor 550 euro slechts een logo krijgtDan heb je al gauw door dat je daar geen werkende webshop voor gaat krijgen.
Nog steeds blijft het feit bestaan dat er voor het bedrijf mogelijkheden zijn om te bewijzen dat deze overeenkomst bestond. Ook al is het voor weinig geld. Ook al is TS weinig professioneel bezig geweest. TS is dus redelijk genaaid in deze situatie.
Ik denk dat dat wel degelijk uitmaakt in dit geval, want het is in geen verhouding. Denk jij serieus dat een rechter TS in dit geval zou veroordelen tot het betalen van een schadevergoeding? Met alles wat je nu weet (niets op papier, allemaal erg onduidelijk en een vergoeding van 3x nix)?quote:Op maandag 22 oktober 2012 13:53 schreef kahlie het volgende:
Ik denk dat het bij hopen blijft. Tenzij TS inderdaad minderjarig is (maar ik schat van niet), maakt de beloning niet zoveel uit.
Auw!quote:
Ik hoop dat de rechter TS in ieder geval verplicht tot het betalen van zijn belastingen, want ik neem aan dat hij als student al genoeg zijn hand ophoudt bij de overheid.quote:Op maandag 22 oktober 2012 20:19 schreef ElisaB het volgende:
[..]
Ik denk dat dat wel degelijk uitmaakt in dit geval, want het is in geen verhouding. Denk jij serieus dat een rechter TS in dit geval zou veroordelen tot het betalen van een schadevergoeding? Met alles wat je nu weet (niets op papier, allemaal erg onduidelijk en een vergoeding van 3x nix)?
Ik zou er als opdrachtgever in elk geval niet mee naar de rechter durven.
Mijn bedrijf laat ook van alles bouwen. Niets heel spannends (denk ik), maar wij betalen daar bijna ¤ 80 per uur voor. Als je als ondernemer oprecht denkt dat je voor ¤ 550 een puike webshop kunt laten bouwen, dan ben je niet serieus te nemen.
[..]
Auw!
Om maar eens iets met geweld bij de discussie te betrekken?quote:Op maandag 22 oktober 2012 20:21 schreef Kansenjongere het volgende:
[..]
Ik hoop dat de rechter TS in ieder geval verplicht tot het betalen van zijn belastingen, want ik neem aan dat hij als student al genoeg zijn hand ophoudt bij de overheid.
Het verkleint de rechtspositie van TS nogal, dat het bedrijf haar zaakjes juridisch wel op orde heeft en hij niet. Ik kan me voorstellen dat dat TS er van zal weerhouden het hard te spelen tegenover dat bedrijf.quote:Op maandag 22 oktober 2012 20:22 schreef ElisaB het volgende:
[..]
Om maar eens iets met geweld bij de discussie te betrekken?
Joh, ga wieberen
Waar haal je deze onzin vandaanquote:Op maandag 22 oktober 2012 20:23 schreef Kansenjongere het volgende:
[..]
Het verkleint de rechtspositie van TS nogal, dat het bedrijf haar zaakjes juridisch wel op orde heeft en hij niet. Ik kan me voorstellen dat dat TS er van zal weerhouden het hard te spelen tegenover dat bedrijf.
Want jij weet al dat TS deze inkomsten niet opgeeft bij z'n aangifte over 2012?quote:Op maandag 22 oktober 2012 20:23 schreef Kansenjongere het volgende:
[..]
Het verkleint de rechtspositie van TS nogal, dat het bedrijf haar zaakjes juridisch wel op orde heeft en hij niet. Ik kan me voorstellen dat dat TS er van zal weerhouden het hard te spelen tegenover dat bedrijf.
Het lijkt me vrij evident dat als je weg wil komen met fraude dat je dat niet aan de grote klok wil hangen. Dan heb je dus toch een probleem als je het juridisch wil gaan uitvechten.quote:
Ik kan inderdaad lezen wat TS in zijn openingspost heeft geschreven.quote:Op maandag 22 oktober 2012 20:26 schreef Leandra het volgende:
[..]
Want jij weet al dat TS deze inkomsten niet opgeeft bij z'n aangifte over 2012?
Doe mij ook zo'n glazen bol.
Je lult echt wel zo compleet uit je nek, dat het bijna lachwekkend is. Als het niet zo irritant was, dan was het grappig.quote:Op maandag 22 oktober 2012 20:26 schreef Kansenjongere het volgende:
[..]
Het lijkt me vrij evident dat als je weg wil komen met fraude dat je dat niet aan de grote klok wil hangen. Dan heb je dus toch een probleem als je het juridisch wil gaan uitvechten.
Fraude?quote:Op maandag 22 oktober 2012 20:26 schreef Kansenjongere het volgende:
[..]
Het lijkt me vrij evident dat als je weg wil komen met fraude dat je dat niet aan de grote klok wil hangen. Dan heb je dus toch een probleem als je het juridisch wil gaan uitvechten.
Maar dan nog: de rechter gaat daar helemaal niet overquote:Op maandag 22 oktober 2012 20:29 schreef Leandra het volgende:
[..]
Fraude?
Je hoeft geen bedrijf te zijn om legaal iets tegen betaling te doen, je moet het alleen wel opgeven bij de belastingdienst.
En op het moment dat je een rekening stuurt omdat je klant die graag wil hebben, is het ook wel zo verstandig om het op te geven.
Dat kan de BD prima zelf regelenquote:Op maandag 22 oktober 2012 20:31 schreef Leandra het volgende:
[..]
Nee, die heeft niets met de aangifteplicht van TS te maken.
IK geef TS weinig kans. Hij heeft een opdracht aangenomen en die verknalt. Als hij de deadline niet had kunnen halen dan had hij de opdracht moeten afwijzen, of een andere deadline bedingen.quote:Op maandag 22 oktober 2012 20:28 schreef TheoddDutchGuy het volgende:
TS is overeengekomen een website te fixen met duidelijk erbij dat hij het zou proberen.
Zoals gezegd : nauwelijks een reële vergoeding, niks op papier met daarbij ondanks een deadline - geen belofte dat hij het zou redden op zo'n korte termijn.
Laat het maar voor de rechter komen.
NIet nodig. De BD legt een ambsthalve aanslag op en beslagquote:
Met een rechter heb je nog kans op een betere afloop.quote:Op maandag 22 oktober 2012 20:33 schreef sanger het volgende:
[..]
IK geef TS weinig kans. Hij heeft een opdracht aangenomen en die verknalt. Als hij de deadline niet had kunnen halen dan had hij de opdracht moeten afwijzen, of een andere deadline bedingen.
Op papier of niet op papier doet niet terzake. Mondeling is bindend. Het feit dat TS aan de site gewerkt heeft, nachten doorgehaald heeft etc wijst erop dat hij een deadline had te halen. Dat zal een rechter ook oordelen.
Of er echt een schadevergoeding aan te pas zal komen geloof ik niet, maar TS zal wel als schuldige worden aangewezen
Mwah, ik heb nog niet eerder een uitspraak gezien waarbij de rechter zei: nou meneer, u hebt de opdracht grondig verprutst maar toch is de tegenpartij de schuldige omdat ze maar 550 wilden betalen.quote:Op maandag 22 oktober 2012 20:39 schreef TheoddDutchGuy het volgende:
[..]
Met een rechter heb je nog kans op een betere afloop.
Dat heeft niemand denk ik.quote:Als die webshop gasten blijven doordrammen krijgt hij straks wellicht deurwaarder achtige praktijken.
(als ze al zo cheap zijn, hebben ze wellicht ook geen zin in allerlei juridische onkosten)
oh, ik wel. En ik zou het doen ook.quote:Op maandag 22 oktober 2012 20:19 schreef ElisaB het volgende:
Ik zou er als opdrachtgever in elk geval niet mee naar de rechter durven.
nou ja, de rechter zal, bij gebreke van een schriftelijke overeenkomst (en over algemene voorwaarden hoeven we al helemaal niet te beginnen) toch moeten onderzoeken wat nou precies is overeengekomen. Als TS in dat geval gewoon de waarheid zou vertellen, denk ik trouwens dat partijen het daar wel redelijk over eens zijn: te weten het tegen betaling van 550 euro het voor een bepaalde datum in elkaar draaien van een bepaalde webshop.quote:Op maandag 22 oktober 2012 20:41 schreef sanger het volgende:
[..]
Mwah, ik heb nog niet eerder een uitspraak gezien waarbij de rechter zei: nou meneer, u hebt de opdracht grondig verprutst maar toch is de tegenpartij de schuldige omdat ze maar 550 wilden betalen.
Dat mag. Ik zou het absoluut wel uit mijn hoofd laten. Evenals ik het uit mijn hoofd zou laten om iemand voor dit soort bedragen (die duidelijk echt belachelijk laag zijn) iets te laten doen dat zo belangrijk voor me is.quote:Op maandag 22 oktober 2012 20:51 schreef Argento het volgende:
[..]
oh, ik wel. En ik zou het doen ook.
waarom?quote:Op maandag 22 oktober 2012 21:01 schreef ElisaB het volgende:
[..]
Dat mag. Ik zou het absoluut wel uit mijn hoofd laten.
Dan ben je dus geen zakenvrouw.quote:Op maandag 22 oktober 2012 21:01 schreef ElisaB het volgende:
[..]
Dat mag. Ik zou het absoluut wel uit mijn hoofd laten. Evenals ik het uit mijn hoofd zou laten om iemand voor dit soort bedragen (die duidelijk echt belachelijk laag zijn) iets te laten doen dat zo belangrijk voor me is.
De domheid voor zover die er is ligt bij TS.quote:Op maandag 22 oktober 2012 21:03 schreef ElisaB het volgende:
[..]
Omdat ik me verrot zou schamen om mijn eigen domheid
nou, laat ik de vraag anders stellen dan: waarom hoeft TS zn afspraken niet na te komen?quote:Op maandag 22 oktober 2012 21:03 schreef ElisaB het volgende:
[..]
Omdat ik me verrot zou schamen om mijn eigen domheid
Ik zeg niet dat TS zijn afspraak niet hoeft na te komen (nog los van de vraag wat die afspraak eigenlijk was, want zo kraakhelder lijkt het allemaal niet te zijn). Ik zeg dat ik denk dat de rechter TS niet zal veroordelen tot het betalen van schadevergoeding.quote:Op maandag 22 oktober 2012 21:05 schreef Argento het volgende:
[..]
nou, laat ik de vraag anders stellen dan: waarom hoeft TS zn afspraken niet na te komen?
Je stelt dat het zo onduidelijk is wat er is afgesproken. Toch is TS daar kraakhelder over in zijn openingspost. Je stelt dat er weinig betaald wordt. Dat kan, heb ik geen idee van, maar als ik voor 10.000 euro een Ferrari koop en hij wordt niet geleverd, ga ik ook wel aan de rechter nakoming vragen en reken maar dat dat wordt toegewezen. Dat ik 10% van de normale marktprijs betaal, is op zichzelf in ieder geval geen reden om de vordering af te wijzen.
Maar je schijnt er verstand van te hebben, dus nogmaals: waarom?
Je onderbouwt het niet.quote:Op maandag 22 oktober 2012 21:07 schreef ElisaB het volgende:
[..]
Ik zeg niet dat TS zijn afspraak niet hoeft na te komen (nog los van de vraag wat die afspraak eigenlijk was, want zo kraakhelder lijkt het allemaal niet te zijn). Ik zeg dat ik denk dat de rechter TS niet zal veroordelen tot het betalen van schadevergoeding.
TS geeft in zijn openingspost toch een heldere weergave van de afspraak. Ik heb geen reden om aan te nemen dat de wederpartij een andere inhoud van de gemaakte afspraak veronderstelt. Integendeel zelfs.quote:Op maandag 22 oktober 2012 21:07 schreef ElisaB het volgende:
[..]
Ik zeg niet dat TS zijn afspraak niet hoeft na te komen (nog los van de vraag wat die afspraak eigenlijk was, want zo kraakhelder lijkt het allemaal niet te zijn). Ik zeg dat ik denk dat de rechter TS niet zal veroordelen tot het betalen van schadevergoeding.
Dan zal alleen degene die TS aansprakelijk stelt een ander zijn, al doe je nu wel puur een aannamequote:Op maandag 22 oktober 2012 21:16 schreef Leandra het volgende:
Blijft de vraag of de website-eigenaar wel degene is die TS voor peanuts ingehuurd heeft.... ik denk dat het vriendje van de website-eigenaar het in eerste instantie zelf wel even zou doen, er niet uitkwam en toen TS ingehuurd had, deze klus voor weinig, en dan daarna meer klussen.
Als de website-eigenaar geen deal met TS had, maar het vriendje van de eigenaar die TS ingehuurd heeft, dan ben ik benieuwd hoe de rechter dat gaat beoordelen....
Hoe is dat relevant voor de vraag of TS zijn afspraken moet nakomen en of en in hoeverre hij schadeplichtig is ten aanzien van de schade die het gevolg is van het niet nakomen van die afspraken?quote:Op maandag 22 oktober 2012 21:16 schreef Leandra het volgende:
Blijft de vraag of de website-eigenaar wel degene is die TS voor peanuts ingehuurd heeft.... ik denk dat het vriendje van de website-eigenaar het in eerste instantie zelf wel even zou doen, er niet uitkwam en toen TS ingehuurd had, deze klus voor weinig, en dan daarna meer klussen.
ik snap niet wat je bedoelt. De eigenaar heeft geen deal met TS maar het vriendje van de eigenaar heeft een deal met TS? Wat voor deal? Om aan de website van de eigenaar te gaan klooien? Een soort derdenbeding?quote:Als de website-eigenaar geen deal met TS had, maar het vriendje van de eigenaar die TS ingehuurd heeft, dan ben ik benieuwd hoe de rechter dat gaat beoordelen...
Dit dus. Ik weet echt de cijfers niet maar van alle 100 mensen die roepen dat 'er een rechtszaak van komt of dat ze juridische stappen zullen ondernemen' zullen het er misschien nog geen vijf doen. En dan zal het ook nog om grote bedragen gaan. (En dan wordt er ook nog een hoop geschikt. Een hele hoop.)quote:Op zondag 21 oktober 2012 21:08 schreef Matrixxx het volgende:
Zij zullen gefrustreerd zijn dat jij er nu onderuit probeert te komen en zetten je dus onder druk om toch resultaat te krijgen. Het lijkt me sterk dat een bedrijf die iemand als jou inhuurt de moeite doet voor een rechtszaak, maar het dreigement is al erg vervelend.
Ja, maar als TS een deal heeft voor ¤ 550,= en zijn werk dus die waarde vertegenwoordigt, terwijl het vriendje van de website-eigenaar een deal heeft voor ¤ 5.500,= omdat het werk die waarde zou vertegenwoordigen, dan is het nog maar de vraag of je TS verantwoordelijk kunt houden voor de volledige schade....quote:Op maandag 22 oktober 2012 21:20 schreef sanger het volgende:
[..]
Dan zal alleen degene die TS aansprakelijk stelt een ander zijn, al doe je nu wel puur een aanname
misschien hebben ze wel een rechtsbijstandverzekering. Weet jij veel.quote:Op maandag 22 oktober 2012 21:33 schreef Boca_Raton het volgende:
Elke Jan Doedel kan bovenstaande roepen om z'n zin te krijgen. Maar iemand die een 20-jarige inhuurt voor het maken van een nieuwe website zal zelf ook wel geen cent te makken hebben. Dus de lamme verwijt de blinde zeg maar.
quote:Op maandag 22 oktober 2012 21:25 schreef Argento het volgende:
ik snap niet wat je bedoelt. De eigenaar heeft geen deal met TS maar het vriendje van de eigenaar heeft een deal met TS? Wat voor deal? Om aan de website van de eigenaar te gaan klooien? Een soort derdenbeding?
quote:Op zondag 21 oktober 2012 20:22 schreef BMS-THAD het volgende:
Nu ben ik recent (via-via) in contact gekomen met iemand die mij wel meer van dat soort opdrachten kon geven. Hij zou dan designs leveren en ik zou de 'achterkant' van de website gaan programmeren. Nou, leuk idee leek mij. De eerste opdracht zou de website van een vriend van hem zijn, een goedlopend webwinkeltje die wat speciale producten verkocht en dus een webwinkel 'op maat' moest hebben. De deadline was vrij strikt en dit gaf ik ook aan, maar toch was ik de enige op wie zij konden rekenen.
En die maken hier gelijk een rechtszaak van? Echt niet.quote:Op maandag 22 oktober 2012 21:37 schreef Argento het volgende:
[..]
misschien hebben ze wel een rechtsbijstandverzekering. Weet jij veel.
Hoezo 'waarde vertegenwoordigen'? De overeengekomen prijs bepaalt niet de inhoud van de opdracht. De inhoud van de opdracht is helder. Of TS daar nou een tientje voor krijgt. Of tienduizend euro. Dat is aan TS om dat uit te onderhandelen. Daar gaat de rechter zich niet mee bezig houden.quote:Op maandag 22 oktober 2012 21:36 schreef Leandra het volgende:
[..]
Ja, maar als TS een deal heeft voor ¤ 550,= en zijn werk dus die waarde vertegenwoordigt, terwijl het vriendje van de website-eigenaar een deal heeft voor ¤ 5.500,= omdat het werk die waarde zou vertegenwoordigen, dan is het nog maar de vraag of je TS verantwoordelijk kunt houden voor de volledige schade....
de verantwoordelijkheid voor het geleverde werk ligt sowieso bij de schilder (6:76 BW). Ik zie de relevantie met deze casus niet. TS werkt voor zichzelf. Die heeft geen stagiairs in dienst.quote:Als ik een schilder inhuur voor ¤ 50,= per uur ex BTW, en die schilder blijkt vervolgens een stagiair aan het werk te hebben gezet voor ¤ 5,= per uur (zwart), dan ligt de verantwoordelijkheid van het prutswerk toch echt bij de schilder die ik voor ¤ 50,= per uur heb ingehuurd, niet volledig bij de zwarte stagiair.
niet na de eerste brief. Ook niet na de tweede. Maar als TS dan niet over de brug komt, dan wel ja. Zeker wel.quote:Op maandag 22 oktober 2012 21:40 schreef Boca_Raton het volgende:
[..]
En die maken hier gelijk een rechtszaak van? Echt niet.
Dat TS via via aan zijn opdrachtgever is gekomen, doet er toch niet toe? Er zijn allerlei manieren om met opdrachtgevers in contact te komen. Dit is er eentje van. Nergens blijkt uit dat die 'tussenpersoon' degene is die in vertegenwoordiging van de website eigenaar de overeenkomst met TS is aangegaan. Zijn ook helemaal geen aanknopingspunten voor om dat aan te nemen. Nog afgezien van het feit dat dat ook in het geheel niet logisch is.quote:
Ach welnee joh. TS heeft dan al lang en breed een advocaat en dan wordt er gewoon een deal gemaakt. Wie zit er nou te wachten op de honoraria van advocaten?? TS? TS niet. Die website-vent? Nou, die ook niet, als ie voor ¤ 550,= voor een dubbeltje op de eerste rang wil zitten.quote:Op maandag 22 oktober 2012 21:41 schreef Argento het volgende:
[..]
niet na de eerste brief. Ook niet na de tweede. Maar als TS dan niet over de brug komt, dan wel ja. Zeker wel.
en wat voor deal zou dat moeten zijn dan?quote:Op maandag 22 oktober 2012 21:44 schreef Boca_Raton het volgende:
[..]
Ach welnee joh. TS heeft dan al lang en breed een advocaat en dan wordt er gewoon een deal gemaakt.
Je denkt er net zo makkelijk over als TS, maar als de schade in de papieren loopt, reken er maar op dat er dan vlotjes een puntige dagvaarding volgt.quote:Wie zit er nou te wachten op de honoraria van advocaten?? TS? TS niet. Die website-vent? Nou, die ook niet, als ie voor ¤ 550,= voor een dubbeltje op de eerste rang wil zitten.
Het klinkt heel interessant hoor allemaal, maar een rechtszaak....
Schade in de papieren... blaas het niet zo op. TS moest onder druk een nieuwe website in elkaar zetten, zonder daarvoor de benodigde kennis in huis hebbend (want: hele verkeerde inschatting qua benodigde tijd). Voor ¤ 550,=.quote:Op maandag 22 oktober 2012 21:47 schreef Argento het volgende:
[..]
en wat voor deal zou dat moeten zijn dan?
[..]
Je denkt er net zo makkelijk over als TS, maar als de schade in de papieren loopt, reken er maar op dat er dan vlotjes een puntige dagvaarding volgt.
Je moet tegenwoordig Philips of Microsoft zijn om een rechtszaak aan te spannen?quote:Op maandag 22 oktober 2012 21:53 schreef Boca_Raton het volgende:
[..]
Schade in de papieren... blaas het niet zo op. TS moest onder druk een nieuwe website in elkaar zetten, zonder daarvoor de benodigde kennis in huis hebbend (want: hele verkeerde inschatting qua benodigde tijd). Voor ¤ 550,=.
Komt dit op jou professioneel over? Op mij niet. Van beide kanten niet. Maar je verwacht wel dat er een rechtszaak van komt. In wiens belang? Ze hebben geen cent te makken. Je hebt het niet over Philips of Microsoft, je hebt het over twee goedbedoelende amateurs die de hele mik verkeerd inschatten.
Nogmaals: het klinkt zo bere-interessant allemaal, die termen. Maar als puntje bij paaltje komt, bindt bijna iedereen in. Want: te duur, te langlopend, of er is allang geschikt.
inderdaadquote:Op maandag 22 oktober 2012 21:57 schreef Argento het volgende:
[..]
Je moet tegenwoordig Philips of Microsoft zijn om een rechtszaak aan te spannen?
Overigens weet ik niet wat de omvang van de schade is of zal zijn. Ik zeg alleen maar dat als er forse schade wordt geleden en TS geeft geen thuis, dan zie ik niet in waarom er géén rechtszaak van zou komen. Hoezo 'te duur'? Wat kost het nou helemaal om zon dagvaarding te maken en uit te reiken? En hoezo 'te langlopend'? Waarom zou dit een slepende kwestie moeten zijn?
En nogmaals, wat versta jij onder een schikking? Ik versta daaronder dat TS in ieder geval een gedeelte van de schade betaalt. Zie jij TS dat doen?
TS heeft volgens mij al aangeboden die hele 550 euro te laten voor wat ie is. Verder kan een rechtszaak nogal wat tijd in beslag nemen. En een hele hoop geld voor de eiser én gedaagde. En een heleboel rompslomp.quote:Op maandag 22 oktober 2012 21:57 schreef Argento het volgende:
[..]
Je moet tegenwoordig Philips of Microsoft zijn om een rechtszaak aan te spannen?
Overigens weet ik niet wat de omvang van de schade is of zal zijn. Ik zeg alleen maar dat als er forse schade wordt geleden en TS geeft geen thuis, dan zie ik niet in waarom er géén rechtszaak van zou komen. Hoezo 'te duur'? Wat kost het nou helemaal om zon dagvaarding te maken en uit te reiken? En hoezo 'te langlopend'? Waarom zou dit een slepende kwestie moeten zijn?
En nogmaals, wat versta jij onder een schikking? Ik versta daaronder dat TS in ieder geval een gedeelte van de schade betaalt. Zie jij TS dat doen?
Gezien de werkwijze van de webwinkel-klant kan die website niet veel zijn. En gezien de tijd die TS zelf inschatte, óók niet.quote:Op maandag 22 oktober 2012 22:00 schreef rhubarbje het volgende:
[..]
inderdaad
het is juist erg aannemelijk dat er schade is want klanten kunnen nu niets kopen
en ze hebben die webwinkel normaal natuurlijk niet voor de mooi
advocaat is niet eens verplicht in een privaatrecht zaak (zo ver ik weet) en het word waarschijnlijk een kort geding dus slepend word het ook niet bepaald
Irrelevant.quote:Op maandag 22 oktober 2012 22:06 schreef Boca_Raton het volgende:
[..]
Gezien de werkwijze van de webwinkel-klant kan die website niet veel zijn. En gezien de tijd die TS zelf inschatte, óók niet.
Heeft toch met inkomensderving te maken? Een simpele site voor een simpel zaakje met vijf artikelen is minder erg dan een site met 10.000 artikelen.quote:
Aanname dat eiser voor inkomstenderving gaat, misschien gaan ze wel voor naleving van het contract hè. Contractbreuk enzo.quote:Op maandag 22 oktober 2012 22:08 schreef Boca_Raton het volgende:
[..]
Heeft toch met inkomensderving te maken? Een simpele site voor een simpel zaakje met vijf artikelen is minder erg dan een site met 10.000 artikelen.
Was er een contract?quote:Op maandag 22 oktober 2012 22:09 schreef Scorpie het volgende:
[..]
Aanname dat eiser voor inkomstenderving gaat, misschien gaan ze wel voor naleving van het contract hè. Contractbreuk enzo.
Dit las ik:quote:
quote:Er staat praktisch niks zwart op wit, ook heb ik nog geen cent betaald gekregen.
TS heeft een mondelinge bindende overeenkomst bekrachtigt met meerdere email conversaties en ondersteund door getuigen waarin de deadline gesteld wordt. Dit staat nagenoeg gelijk aan een contract. Je redenatie ontgaat me dan ook volledig.Wil je het gooien ophet ontbreken van een contract?quote:
Als ik het goed begrepen heb draait de oude site niet meer (zo als het op me over komt al een tijdje niet zelfs?) en is er nu dus geen winkel. Maakt dat het niet wat lastig om aan te tonen dat er daadwerkelijk schade geleden is?quote:Op maandag 22 oktober 2012 21:57 schreef Argento het volgende:
[..]
Al zat Beatrix erbij.quote:Op maandag 22 oktober 2012 22:19 schreef Scorpie het volgende:
[..]
TS heeft een mondelinge bindende overeenkomst bekrachtigt met meerdere email conversaties en ondersteund door getuigen waarin de deadline gesteld wordt. Dit staat nagenoeg gelijk aan een contract. Je redenatie ontgaat me dan ook volledig.Wil je het gooien ophet ontbreken van een contract?
Wederom boordevol aannames, meningen en weinig feiten. Leuk, maar zo redeneert een rechter niet.quote:Op maandag 22 oktober 2012 22:23 schreef Boca_Raton het volgende:
[..]
Al zat Beatrix erbij.
Op mij komende beide partijen (zó ze nog een conflict hebben, TS, mogen we een update?) amateuristisch over en de ene begint te dreigen met een rechtszaak omdat de website niet kan draaien.
Als ie écht had moeten draaien, hadden ze geen 20-jarige student met tentamens ingehuurd. Op mij komt het over als: voor een dubbeltje op de eerste rang willen zitten. Dus zó belangrijk lijkt mij die hele website al niet!
Daar kómen ze niet eens. Als ze tegen 'm oplopen herkennen ze 'm niet eens.quote:Op maandag 22 oktober 2012 22:24 schreef Scorpie het volgende:
[..]
Wederom boordevol aannames, meningen en weinig feiten. Leuk, maar zo redeneert een rechter niet.
Dit gaat over het verschil tussen een inspanningsverplichting en een resultaatsverplichting. Met andere woorden, de aard van de verbintenis. En dat lijkt me toch meer te neigen naar een resultaatsverplichting. De opdracht is er immers op gericht om voor een bepaalde datum een werkende webshop te hebben en die opdracht heeft TS aangenomen. Of hij daarbij een voorbehoud heeft gemaakt, weet ik niet. Het is in ieder geval niet waarschijnlijk dat de wederpartij een dergelijk voorbehoud heeft geaccepteerd. Dat blijkt wel uit het feit dat nu sprake is van een conflict.quote:Op maandag 22 oktober 2012 11:11 schreef kingtoppie het volgende:
[..]
de rechter toetst niet of het zwart werk is of niet..maakt voor de uitspraak ook niks uitquote:Op maandag 22 oktober 2012 20:26 schreef Leandra het volgende:
[..]
Want jij weet al dat TS deze inkomsten niet opgeeft bij z'n aangifte over 2012?
Doe mij ook zo'n glazen bol.
jaquote:Op maandag 22 oktober 2012 22:25 schreef Shodan het volgende:
Even een open vraag: zijn privaatrecht-rechtzaken openbaar?
een contract is in de juridische zin niks anders dat A wat voor B doet en B daarvoor A betaalt. Vorm maakt niet uit.quote:Op maandag 22 oktober 2012 22:23 schreef Boca_Raton het volgende:
[..]
Al zat Beatrix erbij.
Op mij komende beide partijen (zó ze nog een conflict hebben, TS, mogen we een update?) amateuristisch over en de ene begint te dreigen met een rechtszaak omdat de website niet kan draaien.
Als ie écht had moeten draaien, hadden ze geen 20-jarige student met tentamens ingehuurd. Op mij komt het over als: voor een dubbeltje op de eerste rang willen zitten. Dus zó belangrijk lijkt mij die hele website al niet!
Zwart betalen is voor de opdrachtgever geen enkel probleem. Mag zelfs. Degene die betaald krijgt echter is dan gewoon verplicht zelf zijn belastingen te betalen.quote:Op zondag 21 oktober 2012 20:28 schreef Kansenjongere het volgende:
Aangezien het hier om zwart werk gaat, lijken beide partijen me niet erg sterk te staan.
Loonbelasting? Btw?quote:Op dinsdag 23 oktober 2012 00:56 schreef TheThirdMark het volgende:
[..]
Zwart betalen is voor de opdrachtgever geen enkel probleem. Mag zelfs. Degene die betaald krijgt echter is dan gewoon verplicht zelf zijn belastingen te betalen.
Opdrachtgever van TS staat ergens wel heel sterk.
TS: jij biedt aan om tegen betaling iets uit te voeren. Jij weigert dit.
Of je nu wel of niet betaald bent ontslaat je niet van de plicht het werk uit te voeren (hoe is de afspraak mbt betaling gemaakt? Tijdens of na het opleveren etc).
Dit ligt allemaal bij diegene die betaald wordt.quote:
'quote:Op dinsdag 23 oktober 2012 09:33 schreef Ronaldsen het volgende:
Al die juridische fokkers hier in het topic met hun gewichtige taal
Kom op zeg, we hebben het hier over een amateuristisch 'bedrijf' dat even snel een webshop in elkaar gezet wil hebben voor veel te weinig geld. Het is geen bol.com of wehkamp.nl
En we hebben verder een student/beunhaas die niet in staat blijkt een webshop te maken binnen afzienbare tijd (wat volkomen logisch is).
Conclusie, de opdrachtgever moet z'n grote muil houden en niet lopen te zeiken.
De rechter maakt hier gehakt van, TS heeft niks te vrezen. Maar goed, er gaat echt geen rechtszaak komen, compleet lachwekkend dit.quote:Op dinsdag 23 oktober 2012 09:36 schreef Yreal het volgende:
[..]
'
Gaan we weer. Op het moment dat TS dadelijk een rechtzaak aan zijn broek heeft piept hij wel anders.
En dat baseer je waarop?quote:Op dinsdag 23 oktober 2012 09:41 schreef Ronaldsen het volgende:
[..]
De rechter maakt hier gehakt van, TS heeft niks te vrezen. Maar goed, er gaat echt geen rechtszaak komen, compleet lachwekkend dit.
En jij met je straatwijsheid weet dit ofzo?quote:Op dinsdag 23 oktober 2012 09:41 schreef Ronaldsen het volgende:
[..]
De rechter maakt hier gehakt van, TS heeft niks te vrezen. Maar goed, er gaat echt geen rechtszaak komen, compleet lachwekkend dit.
Ik was net terug van een late afspraak met een klant en was lekker op de bank gaan liggen. Voor de TVquote:
Artikel 217quote:Op dinsdag 23 oktober 2012 09:46 schreef ElisaB het volgende:
Ow ja... en zet daartegenover een vergoeding van ¤ 550, dan wordt het verdomd moeilijk om geloofwaardig te bepleiten dat er toch echt was afgesproken dat het een state of the art webshop zou worden met dito functionaliteiten.
En jij kan niet lezen. Dus ONZ gaat niet helpen. Nijntje kleurboek dan maar?quote:Op dinsdag 23 oktober 2012 09:48 schreef Yreal het volgende:
Artikel 217
1Een overeenkomst komt tot stand door een aanbod en de aanvaarding daarvan.
Wat je er dan verder omheen bakt doet niks af dat er gewoon een contract is ! Jezus, zou iedereen die absoluut geen idee heeft hoe deze materie werkt gewoon lekkere naar onz kunnen gaan?
Ik ben geen jurist nee, dus noem het streetsmart.quote:Op dinsdag 23 oktober 2012 09:42 schreef Yreal het volgende:
[..]
En dat baseer je waarop?
Streetsmarts?
Als de opdrachtgever er werk van maakt is TS waarschijnlijk gewoon het haasje.quote:Op dinsdag 23 oktober 2012 09:51 schreef Ronaldsen het volgende:
[..]
Ik ben geen jurist nee, dus noem het streetsmart.
Mijn punt is: we hebben het hier over een opdrachtgever (misschien wel de plaatselijke groenteboer) die even voor een dubbeltje op de eerste rang een webshop in elkaar geflanst wil hebben.
Dit blijkt niet te lukken door de 2e jaars student in kwestie, die heeft de opdracht onderschat.
Je denkt toch niet werkelijk dat hier een rechtszaak van komt? Totaal lachwekkend.
Je weet toch hoe dit soort dingen gaan, de lokale ondernemer wil ook met z'n tijd mee gaan, liever niet te veel investeren, maar er moet een website komen.
Nou de ene beunhaas maakt een website en een tijdje later wil meneer eigenlijk ook wel een shop.
Maar ja liever geen geld investeren he, dus via via komt hij bij een naieve student uit die wel even voor een habbekrats de opdracht wil uitvoeren.
Redelijkheid en billijkheid dan?quote:Op dinsdag 23 oktober 2012 09:48 schreef Yreal het volgende:
[..]
Artikel 217
1Een overeenkomst komt tot stand door een aanbod en de aanvaarding daarvan.
Wat je er dan verder omheen bakt doet niks af dat er gewoon een contract is ! Jezus, zou iedereen die absoluut geen idee heeft hoe deze materie werkt gewoon lekkere naar onz kunnen gaan?
Dan vraagt de rechter naar een duidelijk opdracht omschrijvnig van de opdrachtgever en blijkt dat deze ook niet bestaat.quote:Op dinsdag 23 oktober 2012 09:53 schreef Yreal het volgende:
[..]
Als de opdrachtgever er werk van maakt is TS waarschijnlijk gewoon het haasje.
De rechter is ongevoelig voor "ja maar ik ben een onwetende student"
Misschien iets voor de rijdende rechter ja, zelfs die zal de opdrachtgever uitlachenquote:Op dinsdag 23 oktober 2012 09:53 schreef Yreal het volgende:
[..]
Als de opdrachtgever er werk van maakt is TS waarschijnlijk gewoon het haasje.
De rechter is ongevoelig voor "ja maar ik ben een onwetende student"
Wat redelijkheid en billijkheid wat?quote:Op dinsdag 23 oktober 2012 09:55 schreef ejfaar het volgende:
[..]
Redelijkheid en billijkheid dan?
Sorry dat ik het zeg, maar ben jijzelf niet pas 10 weken met rechten begonnen?
maak een webshop in een week voor 550 euro.quote:Op dinsdag 23 oktober 2012 09:55 schreef Basp1 het volgende:
[..]
Dan vraagt de rechter naar een duidelijk opdracht omschrijvnig van de opdrachtgever en blijkt dat deze ook niet bestaat.
Elke euro die de webshop verdiende, verminderd met normale ondernemersrisico kan op ts verhaalt worden.quote:Op dinsdag 23 oktober 2012 09:59 schreef Ronaldsen het volgende:
[..]
Misschien iets voor de rijdende rechter ja, zelfs die zal de opdrachtgever uitlachen
Nou die had hij gemaakt alleen om daarna nog met extra features aan te komen dat stond nergens in die opdracht.quote:Op dinsdag 23 oktober 2012 09:59 schreef Yreal het volgende:
maak een webshop in een week voor 550 euro.
De opdrachtgever had redelijkerwijs niet kunnen vermoeden dat er een site voor 550 zou komen. Een claim wordt dus van tafel geweest.quote:Op dinsdag 23 oktober 2012 09:59 schreef Yreal het volgende:
[..]
Wat redelijkheid en billijkheid wat?
Het criteria voor 6:248 is compleet onaanvaardbaar. Dan praten we over dingen als Expres dingen kapot maken als je aansprakelijkheid hebt uitgesloten. Als TS zegt, tuurlijk kan, en daarna een niet werkende site aflevert is er dus geen spraken van "kan niet"quote:Op dinsdag 23 oktober 2012 10:02 schreef ejfaar het volgende:
[..]
De opdrachtgever had redelijkerwijs niet kunnen vermoeden dat er een site voor 550 zou komen. Een claim wordt dus van tafel geweest.
klik
bizar dat een rechtenstudent hier nog nooit van gehoord heeft.
Haha het wordt steeds mooier, alsof er überhaupt ooit een Euro verdiend is met de oude webshop voorheen. We hebben het over een opdrachtgever die geen flauw benul heeft hoe het werkt op internet.quote:Op dinsdag 23 oktober 2012 10:00 schreef Yreal het volgende:
[..]
Elke euro die de webshop verdiende, verminderd met normale ondernemersrisico kan op ts verhaalt worden.
Dude, lees nog eens door.quote:Op dinsdag 23 oktober 2012 10:04 schreef Yreal het volgende:
[..]
Het criteria voor 6:248 is compleet onaanvaardbaar. Dan praten we over dingen als Expres dingen kapot maken als je aansprakelijkheid hebt uitgesloten. Als TS zegt, tuurlijk kan, en daarna een niet werkende site aflevert is er dus geen spraken van "kan niet"
Naar nederlands recht kan de prijs van een opdracht eigenlijk niet door de rechter worden getoetst.
ik weet hoe 6:248 werkt. 550 voor een website is absoluut niet compleet onaanvaardbaar. Waar wil je het nou precies op gooien?quote:
We weten niet hoe de webshop liep voor dat ts de site omzettequote:Op dinsdag 23 oktober 2012 10:05 schreef Ronaldsen het volgende:
[..]
Haha het wordt steeds mooier, alsof er überhaupt ooit een Euro verdiend is met de oude webshop voorheen. We hebben het over een opdrachtgever die geen flauw benul heeft hoe het werkt op internet.
We weten in ieder geval dat het niet om een bol.com gaat.quote:Op dinsdag 23 oktober 2012 10:07 schreef Yreal het volgende:
[..]
We weten niet hoe de webshop liep voor dat ts de site omzette
Ts kan melden dat die 550 geen 550 moest zijn, maar 5500. Dat dat dus een foutje was. Aangezien 5500 een meer marktconforme prijs is dan 550 maakt dat best kans.quote:Op dinsdag 23 oktober 2012 10:06 schreef Yreal het volgende:
[..]
ik weet hoe 6:248 werkt. 550 voor een website is absoluut niet compleet onaanvaardbaar. Waar wil je het nou precies op gooien?
je bedoelt liegen?quote:Op dinsdag 23 oktober 2012 10:12 schreef ejfaar het volgende:
[..]
Ts kan melden dat die 550 geen 550 moest zijn, maar 5500. Dat dat dus een foutje was. Aangezien 5500 een meer marktconforme prijs is dan 550 maakt dat best kans.
Ja klopt. Mondelinge overeenkomst, dus niets staat op papier.quote:Op dinsdag 23 oktober 2012 10:17 schreef Yreal het volgende:
[..]
je bedoelt liegen?
En zo werkt dat niet helemaal. Dat moet je zien als , ts doet een prijsopgaven van 550 die 5500 moest zijn. Als zijn aanbod gever dat accepteert kan hij zich op redelijkheid en billikheid beroepen
Er zijn emails die de prijs afspraak vast leggenquote:Op dinsdag 23 oktober 2012 10:20 schreef ejfaar het volgende:
[..]
Ja klopt. Mondelinge overeenkomst, dus niets staat op papier.
Als de opdrachtgever er een zaak van maakt liegt die waarschijnlijk ook. Ts zou het namelijk proberen, dat is wat anders dan daadwerkelijk doen.
Bovendien lijkt mij dat TS eerst in gebreke gesteld dient te worden.
quote:Op zondag 21 oktober 2012 21:39 schreef BMS-THAD het volgende:
[..]
Er is geen enkele (digitale) correspondentie waarin ik aangeef dat de deadline onredelijk is. Maar er is ook geen enkele (digitale) correspondentie waarin de deadline staat, of überhaubt iets van een afspraak met een bedrag.
Vandaar dat die 550 wel aan te vechten is.quote:
Alsof ik eerst het hele topic van deze bagger ga lezen.quote:Op dinsdag 23 oktober 2012 10:32 schreef Basp1 het volgende:
[..]
Wat een jurist eerst hier hoog van de toren blazen terwijl niet de gehele zaak bekeken wordt.
TS geeft ook wel toe dat de afspraak gemaakt is. Ik geef eerlijk toe dat ik geen idee heb hoe je het zou moeten spelen als je de prijs wil geen betwisten.quote:Er is concreet met mij afgesproken dat ik de nieuwe webwinkel voor de deadline zou lanceren. Dit is dus niet gelukt en gaat mij ook niet lukken de komende dagen.
Je hoeft ook alleen de post van TS te lezenquote:Op dinsdag 23 oktober 2012 10:35 schreef Yreal het volgende:
[..]
Alsof ik eerst het hele topic van deze bagger ga lezen.
Het is niet zo moeilijk om toch even alles door te scannen en alleen de opmerkingen van de TS te lezen, dossierkennis heet dat.quote:Op dinsdag 23 oktober 2012 10:35 schreef Yreal het volgende:
Alsof ik eerst het hele topic van deze bagger ga lezen.
Hij is nog student, dan mag datquote:Op dinsdag 23 oktober 2012 10:32 schreef Basp1 het volgende:
[..]
Wat een jurist eerst hier hoog van de toren blazen terwijl niet de gehele zaak bekeken wordt.
Blijkbaar was het geen week werkquote:Op dinsdag 23 oktober 2012 10:37 schreef Scorpie het volgende:
550 euro voor een week werk in een werkende webshop te stoppen is niet 'onmogelijk'.
Aanname. Als TS dat communiceert aan opdrachtgever en het blijkt niet zo te zijn is TS degene die nalatig is geweest, niet opdrachtgever. Elke persoon die zelf wel eens een webshopje in elkaar heeft geknutseld (of een pakketje installeert) zal vertellen dat een week weliswaar krap maar goed te doen is.quote:
Wil je dan misschien nu ook even toegeven dat je geen idee hebt hoe de opdrachtgever de omvang van de opdracht wil gaan verdedigen / aantonen? Daarover staat namelijk ook amper iets op papier.quote:Op dinsdag 23 oktober 2012 10:35 schreef Yreal het volgende:
TS geeft ook wel toe dat de afspraak gemaakt is. Ik geef eerlijk toe dat ik geen idee heb hoe je het zou moeten spelen als je de prijs wil geen betwisten.
quote:Op dinsdag 23 oktober 2012 10:39 schreef Scorpie het volgende:
[..]
Aanname. Als TS dat communiceert aan opdrachtgever en het blijkt niet zo te zijn is TS degene die nalatig is geweest, niet opdrachtgever. Elke persoon die zelf wel eens een webshopje in elkaar heeft geknutseld (of een pakketje installeert) zal vertellen dat een week weliswaar krap maar goed te doen is.
Dat de opdrachtgever later opeens extra functionaliteit wil toevoegen is natuurlijk ook niet normaal.quote:En hoe zit het dan met de website zelf? Als de betaling werkt zit naar mijn weten alle nodige functionaliteit er in. Alleen ik kreeg dus een mail met de functionaliteiten die 'hun' er in willen hebben voordat deze als 'af' wordt bestempeld. Deze functionaliteitenlijst is alleen een stuk groter dan mondeling was afgesproken, en daar komt die week extra werk vandaan!
Nergens is vermeld wat de deadline isquote:Op dinsdag 23 oktober 2012 10:39 schreef Scorpie het volgende:
[..]
Aanname. Als TS dat communiceert aan opdrachtgever en het blijkt niet zo te zijn is TS degene die nalatig is geweest, niet opdrachtgever. Elke persoon die zelf wel eens een webshopje in elkaar heeft geknutseld (of een pakketje installeert) zal vertellen dat een week weliswaar krap maar goed te doen is.
Zei jij net niet dat mensen zonder kennis naar ONZ moesten gaan?quote:Op dinsdag 23 oktober 2012 10:44 schreef Yreal het volgende:
TS heeft gewoon waardeloze afspraken gemaakt en ik heb 0.0 kennis van verbintenissenrecht
Definieer webshop, ik kan een scriptje maken dat een soort van webshop systeem is maken waar nog wat handmatige dingen door de gebruiker moeten worden gedaan. Of ik kan een luxe webshop maken waar bijna alles geautomatiseerd is en er allemaal fancy sorteerfuncties en zoekfuncties inzitten.quote:Op dinsdag 23 oktober 2012 09:59 schreef Yreal het volgende:
[..]
maak een webshop in een week voor 550 euro.
Uit de OP:quote:Op dinsdag 23 oktober 2012 10:43 schreef ejfaar het volgende:
[..]
Nergens is vermeld wat de deadline is
Gek dat TS dan acteert op een niet-genoemde deadline.quote:...Een dag voor de deadline...
Volgens mij kan je dat los zien van de initiele oplevering, waarin het betalingsgedeelte (een zeer belangrijk onderdeel van een webshop) niet werkte. Als TS slim was geweest had hij de andere onderdelen weggemanaged ten faveure van de betalingsmodule operationeel te krijgen. Dat het idd onbegrijpelijk is dat er bepaalde functionaliteiten zoals sortering gevraagd wordt terwijl je betalingsmodule niet werkt ben ik met je eens.quote:Op dinsdag 23 oktober 2012 10:42 schreef Basp1 het volgende:
Dat de opdrachtgever later opeens extra functionaliteit wil toevoegen is natuurlijk ook niet normaal.
in contractenrecht ben ik gelukkig wel goed. Maar ik ben weg, kneuzenkermis hier.quote:Op dinsdag 23 oktober 2012 10:45 schreef ejfaar het volgende:
[..]
Zei jij net niet dat mensen zonder kennis naar ONZ moesten gaan?
ts heeft gewoon aangegeven dat de deadline nergens op papier staat hoorquote:Op dinsdag 23 oktober 2012 10:46 schreef Scorpie het volgende:
[..]
Uit de OP:
[..]
Gek dat TS dan acteert op een niet-genoemde deadline.
oke oke. Maar er moet toch iets zijn afgesproken? Als ik het zo hoor is de hele opdracht "maak een webshop" sowieso dus te vaag om er iets mee te kunnen?quote:Op dinsdag 23 oktober 2012 10:46 schreef themole het volgende:
[..]
Definieer webshop, ik kan een scriptje maken dat een soort van webshop systeem maken waar nog wat handmatige dingen door de gebruiker moeten worden gedaan. Of ik kan een luxe webshop maken waar bijna alles geautomatiseerd is en er allemaal fancy sorteerfuncties en zoekfuncties inzitten.
'Een webshop bouwen' is geen opdracht. De opdracht moet zijn bouw een webshop met functie X, Y en Z.
Dan had TS door moeten vragen en zwart op wit moeten zetten wat wel en wat niet onder een webshop valt. Een webshop zelf bevat een aantal basis functionaliteiten die iedere ontwikkelaar kan benoemen, het is niet zo moeilijk om die functionaliteit aan te wijzen als realiseerbaar.quote:Op dinsdag 23 oktober 2012 10:46 schreef themole het volgende:
[..]
Definieer webshop, ik kan een scriptje maken dat een soort van webshop systeem maken waar nog wat handmatige dingen door de gebruiker moeten worden gedaan. Of ik kan een luxe webshop maken waar bijna alles geautomatiseerd is en er allemaal fancy sorteerfuncties en zoekfuncties inzitten.
Ik denk dat heel veel mensen het niet met je eens zijn, zoals de makers van kant-en-klare webshops.quote:'Een webshop bouwen' is geen opdracht. De opdracht moet zijn bouw een webshop met functie X, Y en Z.
Ja, zo kan je je er ook uit reddenquote:Op dinsdag 23 oktober 2012 10:46 schreef Yreal het volgende:
[..]
in contractenrecht ben ik gelukkig wel goed. Maar ik ben weg, kneuzenkermis hier.
Dat is heel wat anders dan wat je net zei. Welke versie wil je aanhouden?quote:Op dinsdag 23 oktober 2012 10:48 schreef ejfaar het volgende:
[..]
ts heeft gewoon aangegeven dat de deadline nergens op papier staat hoor
Nou, precies. En dat zei ik op de vorige pagina al, maar toen verwees je me naar ONZ.quote:Op dinsdag 23 oktober 2012 10:48 schreef Yreal het volgende:
oke oke. Maar er moet toch iets zijn afgesproken? Als ik het zo hoor is de hele opdracht "maak een webshop" sowieso dus te vaag om er iets mee te kunnen?
Mensen die de materie niet snappen moeten niet ongefundeerd lopen blaten. Dat er niks op papier staat zegt namelijk niks, dat is geen vereiste.quote:Op dinsdag 23 oktober 2012 10:48 schreef ElisaB het volgende:
[..]
Ja, zo kan je je er ook uit redden
Ik vind het niet erg dat je - net als zo ongeveer iedereen hier - een beetje moet gokken naar wat er nou feitelijk aan de hand is, maar dan moet je er niet zo arrogant bij naar beneden gaan schoppen. Dat is helemaal niet nodig.
Heb je helemaal gelijk in. Maar dat was ook helemaal niet wat ik schreef.quote:Op dinsdag 23 oktober 2012 10:49 schreef Yreal het volgende:
[..]
Mensen die de materie niet snappen moeten niet ongefundeerd lopen blaten. Dat er niks op papier staat zegt namelijk niks, dat is geen vereiste.
Maak een webshop is voor leken iid vaag, voor mensen die vaker met zoiets te maken hebben gehad niet zo vaag.quote:Op dinsdag 23 oktober 2012 10:48 schreef Yreal het volgende:
[..]
oke oke. Maar er moet toch iets zijn afgesproken? Als ik het zo hoor is de hele opdracht "maak een webshop" sowieso dus te vaag om er iets mee te kunnen?
Je hebt gelijk, maar ik bedoelde dat het nergens op papier staat.quote:Op dinsdag 23 oktober 2012 10:49 schreef Scorpie het volgende:
[..]
Dat is heel wat anders dan wat je net zei. Welke versie wil je aanhouden?
Dat is dus de grote vraag, volgens TS is er weinig afgesproken. Je kan natuurlijk als ontwikkelaar wel zelf iets bedenken wat een webshop is, maar het is een te breed begrip. Je kan het zo uitgebreid of simpel maken als je zelf wil.quote:Op dinsdag 23 oktober 2012 10:48 schreef Yreal het volgende:
[..]
Het is inderdaad geen vereiste, echter wordt het bewijzen wel erg lastig.quote:Op dinsdag 23 oktober 2012 10:49 schreef Yreal het volgende:
[..]
Mensen die de materie niet snappen moeten niet ongefundeerd lopen blaten. Dat er niks op papier staat zegt namelijk niks, dat is geen vereiste.
Nee, want dat er niets écht duidelijk is afgesproken, is imho juist de kern van het hele feestje.quote:Op dinsdag 23 oktober 2012 10:50 schreef Yreal het volgende:
slotje omdat er toch niet te achterhalen is wat er nou precies gebeurd is en we daarom nooit iets zinnigs kunnen zeggen.
Dat klopt, maar Opdrachtgever zal niet zoveel moeite hebben om aan te tonen dat er een deadline was, gezien TS zijn verhaal en zijn acties overeenkomstig deze deadline. Maar ik snap je punt.quote:Op dinsdag 23 oktober 2012 10:51 schreef ejfaar het volgende:
[..]
Je hebt gelijk, maar ik bedoelde dat het nergens op papier staat.
Klopt, ook die moet je idd op papier zetten dat maakt alles duidelijker voor TS als voor de klant. Hier zie je het resultaat als dat niet doet.quote:Op dinsdag 23 oktober 2012 10:48 schreef Scorpie het volgende:
[..]
Dan had TS door moeten vragen en zwart op wit moeten zetten wat wel en wat niet onder een webshop valt. Een webshop zelf bevat een aantal basis functionaliteiten die iedere ontwikkelaar kan benoemen, het is niet zo moeilijk om die functionaliteit aan te wijzen als realiseerbaar.
Daar heb je een punt mee, maar als je iets speciaal voor jouw bedrijf laat ontwikkelen is het wel handig om die specificaties wel helder te maken.quote:[..]
Ik denk dat heel veel mensen het niet met je eens zijn, zoals de makers van kant-en-klare webshops.
Ja, da's lekkerquote:Op dinsdag 23 oktober 2012 10:51 schreef Scorpie het volgende:
Maak een webshop is voor leken iid vaag, voor mensen die vaker met zoiets te maken hebben gehad niet zo vaag.
Je denkt veel te ver door. Toen TS deze opdracht aannam had hij veel beter door moeten vragen naar *wat* er precies in een webshop dient te komen. Het is mij dan ook een raadsel waarom TS het vage randje heeft laten zitten en gewoonweg is begonnen te bouwen, terwijl bij een klein beetje onderzoek er miscshien een veel betere oplossing (kant-en-klaar-pakket bv) voorhanden was. Wat dat betreft is het gedrag van TS laakbaar, net zoals de opdrachtgever. Echter kan de opdrachtgever zich verschuilen achter het feit dat ze geen inhoudelijke kennis van de technische kant hadden en op TS zijn oordeel vaarde, TS kan daar niet zo makkelijk onderuit.quote:Op dinsdag 23 oktober 2012 10:54 schreef ElisaB het volgende:
[..]
Ja, da's lekker
je hebt zeg maar een flinke marge:
webshop.................................................WEBSHOP
En je hebt ¤ 550.
In principe had TS ook een veredeld mailform kunnen bouwen waar je je boodschappenwagentje kan doorsturen naar de verkoper. Vervolgens moet de verkoper dit verwerken en een mailtje terugsturen naar de klant.quote:Op dinsdag 23 oktober 2012 10:57 schreef ejfaar het volgende:
Eigenlijk heeft TS zelfs voldaan aan de eis. Er is een webshop. Dat je niet met ideal kan betalen is wat anders. Je kan toch ook overboeken? Of betalen onder rembours?
De vraag was toch of het een leuk idee was hiermee naar de rechter te gaan?quote:Op dinsdag 23 oktober 2012 10:56 schreef Scorpie het volgende:
Je denkt veel te ver door. Toen TS deze opdracht aannam had hij veel beter door moeten vragen naar *wat* er precies in een webshop dient te komen. Het is mij dan ook een raadsel waarom TS het vage randje heeft laten zitten en gewoonweg is begonnen te bouwen, terwijl bij een klein beetje onderzoek er miscshien een veel betere oplossing (kant-en-klaar-pakket bv) voorhanden was. Wat dat betreft is het gedrag van TS laakbaar, net zoals de opdrachtgever. Echter kan de opdrachtgever zich verschuilen achter het feit dat ze geen inhoudelijke kennis van de technische kant hadden en op TS zijn oordeel vaarde, TS kan daar niet zo makkelijk onderuit.
Je moet kijken naar prijs/kwaliteitverhouding. Ik denk dat TS aan de opdracht voldaan heeft, mits de opdrachtgever niet vertelt heeft dat Ideal een eis was.quote:Op dinsdag 23 oktober 2012 10:59 schreef themole het volgende:
[..]
In principe had TS ook een veredeld mailform kunnen bouwen waar je je boodschappenwagentje kan doorsturen naar de verkoper. Vervolgens moet de verkoper dit verwerken en een mailtje terugsturen naar de klant.
Of je dit een webshop kan noemen lopen de meningen over uiteen.
zitten er geen advocaten die hier verstand van hebben op FOK! ?quote:Op dinsdag 23 oktober 2012 11:00 schreef ElisaB het volgende:
Maar goed. We zijn geen van allen rechter
FoK! 'helpt' FoK!? Scorpie neemt de opdracht over, en TS betaalt zijn kosten / loon?quote:Op zondag 21 oktober 2012 21:08 schreef Scorpie het volgende:
Nou ja.. verwachten dat voor 550 euro een student in z'n eentje binnen een enorm krappe deadline een hele webwinkel in elkaar draait is wellicht ook wat onrealistisch. Let wel! De fout ligt niet bij de klant hoor, maar bij TS. Al is het wel van allebei goed dom.quote:Op maandag 22 oktober 2012 21:04 schreef Scorpie het volgende:
[..]
De domheid voor zover die er is ligt bij TS.
Nee, niet echt. Ik krijg echter altijd mensen over de vloer die na een traumatische ervaring met een lidl-achtige oplossing (lees, de beunhaasjes die het voor weinugh doen) eindelijk snappen dat kwaliteit geld kost.quote:Op dinsdag 23 oktober 2012 13:03 schreef probeer het volgende:
[..]
FoK! 'helpt' FoK!? Scorpie neemt de opdracht over, en TS betaalt zijn kosten / loon?
TS heeft al duidelijk aangegeven dat de deadline niet op papier staat.quote:De partij die zich beroept op rechtsgevolgen van door haar gestelde feiten of rechten, draagt de bewijslast van die feiten of rechten, tenzij uit enige bijzondere regel of uit de eisen van redelijkheid en billijkheid een andere verdeling van de bewijslast voortvloeit.
Ik denk dat de opdrachtgever wel degelijk aannemelijk kan maken dat die deadline er was. Waarom zou TS anders opgeleverd hebben op die dag terwijl het niet werkte? Waarom zou anders de oude shop offline gaan?quote:Op dinsdag 23 oktober 2012 15:59 schreef Shotty het volgende:
Wat een onzin hier allemaal.
Heeft iemand hier wel is van Artikel 150 WvBR gehoord?
[..]
TS heeft al duidelijk aangegeven dat de deadline niet op papier staat.
Het bedrijf dat hem aanklaagd, zal moeten bewijzen dat die afspraak er was.
Een getuige is geen bewijs. Woord tegen woord is geen bewijs.
(het morele oogpunt ga ik niet op reageren, dat wordt ook niet gevraagd)
http://www.wetboek-online.nl/wet/Rv/150.html
Dit brengt echt nieuw licht op de zaak jaquote:Op dinsdag 23 oktober 2012 15:59 schreef Shotty het volgende:
Wat een onzin hier allemaal.
Heeft iemand hier wel is van Artikel 150 WvBR gehoord?
[..]
TS heeft al duidelijk aangegeven dat de deadline niet op papier staat.
Het bedrijf dat hem aanklaagd, zal moeten bewijzen dat die afspraak er was.
Een getuige is geen bewijs. Woord tegen woord is geen bewijs.
(het morele oogpunt ga ik niet op reageren, dat wordt ook niet gevraagd)
http://www.wetboek-online.nl/wet/Rv/150.html
De bewijswaardering is aan de rechter. En bovendien hoeven feiten die niet betwist worden, niet bewezen te worden. En volgens mij zijn partijen het er wel over eens dat er een deadline was en dat TS die niet gehaald heeft. Tenminste, dat is TS' verklaring en dan zal die van de wederpartij niet wezenlijk anders zijn, toch?quote:Op dinsdag 23 oktober 2012 17:00 schreef Shotty het volgende:
Dat kan ie aannemelijk maken. leuk voor hem. Maar bewijzen zie ik hem nog steeds niet doen.
Misschien, en toch heeft TS die opdracht aangenomen en is er een overeenkomst ontstaan. De inhoud van de verbintenissen die uit die overeenkomst voortvloeien, wordt door partijen bepaald. Niet door de rechter. Die heeft zich buiten die contractsvrijheid te houden. De rechter kan, behoudens bewijsproblemen, enkel constateren dat door aanbod en aanvaarding een overeenkomst is ontstaan, wat de inhoud van die overeenkomst is, welke verbintenissen daaruit zijn voortgevloeid en of TS wel of geen wanprestatie heeft gepleegd.quote:Op dinsdag 23 oktober 2012 10:10 schreef Ronaldsen het volgende:
[..]
We weten in ieder geval dat het niet om een bol.com gaat.
Als je als ondernemer serieus je handel online wilt verkopen, kun je niet verwachten dat een studentje dat even in een week voor elkaar maakt voor 500 euro. Totaal onredelijk, onrealistisch, te idioot voor woorden gewoon.
Voor een student is 500 euro veel geld. Vrij reel als je het mij vraagt dus.quote:Op dinsdag 23 oktober 2012 20:37 schreef Argento het volgende:
[..]
Misschien, en toch heeft TS die opdracht aangenomen en is er een overeenkomst ontstaan. De inhoud van de verbintenissen die uit die overeenkomst voortvloeien, wordt door partijen bepaald. Niet door de rechter. Die heeft zich buiten die contractsvrijheid te houden. De rechter kan, behoudens bewijsproblemen, enkel constateren dat door aanbod en aanvaarding een overeenkomst is ontstaan, wat de inhoud van die overeenkomst is, welke verbintenissen daaruit zijn voortgevloeid en of TS wel of geen wanprestatie heeft gepleegd.
Ik zie nog steeds niet in waarom het relevant zou zijn dat 500 euro geen reele prijs is. Nou en? Dat heeft TS nou eenmaal zo afgesproken.
ik snap je punt niet.quote:Op dinsdag 23 oktober 2012 22:17 schreef Lollertrolle het volgende:
[..]
Voor een student is 500 euro veel geld. Vrij reel als je het mij vraagt dus.
Waarom reageer je niet meer?quote:Op zondag 21 oktober 2012 20:22 schreef BMS-THAD het volgende:
Ik maak zelf hier en daar een website/webapplicatie voor mensen die daar behoefte aan hebben. Dit doe ik vaak als vriendendienst en gewoon zwart als bijbaantje naast m'n studie.
Nu ben ik recent (via-via) in contact gekomen met iemand die mij wel meer van dat soort opdrachten kon geven. Hij zou dan designs leveren en ik zou de 'achterkant' van de website gaan programmeren. Nou, leuk idee leek mij. De eerste opdracht zou de website van een vriend van hem zijn, een goedlopend webwinkeltje die wat speciale producten verkocht en dus een webwinkel 'op maat' moest hebben. De deadline was vrij strikt en dit gaf ik ook aan, maar toch was ik de enige op wie zij konden rekenen.
Ik heb dus in hele korte tijd meerdere nachten doorgehaald om deze webwinkel goed en op tijd af te krijgen. Een dag voor de deadline, toen alles al klaar werd gezet voor de lancering leek alles ook redelijk af te komen. Nu bleken er tijdens de lancering allerlei onvoorziene problemen te zijn met de nieuwe website en was deze dus nogal onbruikbaar. Er werd toen grote druk op mij gezet om dit te fixen want het was mijn schuld dat het nu niet af was..
Probleem is dat ik dus tentamens heb en hier geen tijd voor heb. Ik weiger dan nu ook verder te werken omdat school (voor mij) nog steeds voor gaat en dit (op het moment) nog minimaal een week full-time werk is. Ondertussen krijgen zij de 'oude' webwinkel niet meer werkend, en zeggen ze dat alle geleden schade (van het offline zijn) op mij verhaald gaat worden als ik werk blijf weigeren..
Kan dit? Er staat praktisch niks zwart op wit, ook heb ik nog geen cent betaald gekregen. Ik ben er zelf al helemaal klaar mee en wil gewoon niet meer werken voor ze, het beloofde geld mogen ze houden.
Aannemelijk is voor een rechter veelal genoegquote:Op dinsdag 23 oktober 2012 17:00 schreef Shotty het volgende:
Dat kan ie aannemelijk maken. leuk voor hem. Maar bewijzen zie ik hem nog steeds niet doen.
Update??quote:Op zondag 21 oktober 2012 20:22 schreef BMS-THAD het volgende:
Ik maak zelf hier en daar een website/webapplicatie voor mensen die daar behoefte aan hebben. Dit doe ik vaak als vriendendienst en gewoon zwart als bijbaantje naast m'n studie.
Ik heb dus in hele korte tijd meerdere nachten doorgehaald om deze webwinkel goed en op tijd af te krijgen. Een dag voor de deadline, toen alles al klaar werd gezet voor de lancering leek alles ook redelijk af te komen. Nu bleken er tijdens de lancering allerlei onvoorziene problemen te zijn met de nieuwe website en was deze dus nogal onbruikbaar. Er werd toen grote druk op mij gezet om dit te fixen want het was mijn schuld dat het nu niet af was..
Probleem is dat ik dus tentamens heb en hier geen tijd voor heb. Ik weiger dan nu ook verder te werken omdat school (voor mij) nog steeds voor gaat en dit (op het moment) nog minimaal een week full-time werk is. Ondertussen krijgen zij de 'oude' webwinkel niet meer werkend, en zeggen ze dat alle geleden schade (van het offline zijn) op mij verhaald gaat worden als ik werk blijf weigeren..
Kan dit? Er staat praktisch niks zwart op wit, ook heb ik nog geen cent betaald gekregen. Ik ben er zelf al helemaal klaar mee en wil gewoon niet meer werken voor ze, het beloofde geld mogen ze houden.
Kan je niet gewoon verwijzen naar je contract, waar eisen in staan en dat deze nu gewoon werken? Dan is namelijk de overeenkomst gewoon rond.quote:Op donderdag 8 november 2012 13:25 schreef BMS-THAD het volgende:
Huidige status: Oude systeem draait voorlopig goed met wat aanpassingen van mijn kant. Nu ca. een week lang geen contact meer gehad maar er word wel van mij verwacht dat ik nog met een nieuwe webwinkel aan ga komen. Ik zie dit op het moment gewoon doodbloeden aangezien de oude webwinkel naar mijn weten voldoet aan de 'nieuwe' eisen nu.
De verstandhouding tussen mij en de opdrachtgever is 'goed' te noemen nu trouwens, schadeclaims e.d. zijn sowieso uit den boze.
Dat is geen doodbloeden, ze geven je de tijd met de nieuwe site te komenquote:Op donderdag 8 november 2012 13:25 schreef BMS-THAD het volgende:
r er word wel van mij verwacht dat ik nog met een nieuwe webwinkel aan ga komen. Ik zie dit op het moment gewoon doodbloeden aangezien de oude webwinkel naar mijn weten voldoet aan de 'nieuwe' eisen nu.
Maar hij zou zich wel inschrijven bij de KVK. Dus dit gaat niet meer op. Nu hangt het er ook weer vanaf, wat staat daarvan op papier....quote:Op vrijdag 9 november 2012 11:46 schreef borritos het volgende:
TS heeft geen officieel bedrijf, maar wordt gevraagd of hij voor een vergoeding (zoals hij zelf aangeeft; onder het motto bijklussen) een webshop wil maken.
Fout van beide kanten. Daarom is het nu zeer onduidelijk hoe en of wat er nu afgesproken is. Waar beide last van hebben.quote:Hierbij geeft hij zelf aan dat de deadline erg krap is maar hij het wel wil proberen. De ondernemer (webshop) pakt het vervolgens zo onprofessioneel aan dat ze niks op papier zetten. Een serieus bedrijfje dat door een externe een bedrijf in elkaar laat zetten waarbij daadwerkelijk inkomsten op het spel staan zou dit wel moeten doen lijkt me.
hangt er vanaf hoe je het kan zien. Voor beide kanten is wat te zeggen. Dus wat is eenzijdig. Ik heb een vermoeden dat er vast wel het 1 en ander in de Email is besproken. Bij een reply kan je dat zien als bevestiging.quote:TS heeft hier waarschijnlijk waarschijnlijk wel lering uit kunnen trekken, maar ik vindt dat sommige mensen het veel te eenzijdig belichten.
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |