abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  zondag 21 oktober 2012 @ 20:22:20 #1
360764 BMS-THAD
Thad Castle, at your service.
pi_118253262
Ik maak zelf hier en daar een website/webapplicatie voor mensen die daar behoefte aan hebben. Dit doe ik vaak als vriendendienst en gewoon zwart als bijbaantje naast m'n studie.

Nu ben ik recent (via-via) in contact gekomen met iemand die mij wel meer van dat soort opdrachten kon geven. Hij zou dan designs leveren en ik zou de 'achterkant' van de website gaan programmeren. Nou, leuk idee leek mij. De eerste opdracht zou de website van een vriend van hem zijn, een goedlopend webwinkeltje die wat speciale producten verkocht en dus een webwinkel 'op maat' moest hebben. De deadline was vrij strikt en dit gaf ik ook aan, maar toch was ik de enige op wie zij konden rekenen.

Ik heb dus in hele korte tijd meerdere nachten doorgehaald om deze webwinkel goed en op tijd af te krijgen. Een dag voor de deadline, toen alles al klaar werd gezet voor de lancering leek alles ook redelijk af te komen. Nu bleken er tijdens de lancering allerlei onvoorziene problemen te zijn met de nieuwe website en was deze dus nogal onbruikbaar. Er werd toen grote druk op mij gezet om dit te fixen want het was mijn schuld dat het nu niet af was..

Probleem is dat ik dus tentamens heb en hier geen tijd voor heb. Ik weiger dan nu ook verder te werken omdat school (voor mij) nog steeds voor gaat en dit (op het moment) nog minimaal een week full-time werk is. Ondertussen krijgen zij de 'oude' webwinkel niet meer werkend, en zeggen ze dat alle geleden schade (van het offline zijn) op mij verhaald gaat worden als ik werk blijf weigeren..

Kan dit? Er staat praktisch niks zwart op wit, ook heb ik nog geen cent betaald gekregen. Ik ben er zelf al helemaal klaar mee en wil gewoon niet meer werken voor ze, het beloofde geld mogen ze houden.
Get this guy a jockstrap and a cookie!
  zondag 21 oktober 2012 @ 20:24:11 #2
20849 Fred
Beroepschagrijn
pi_118253354
Wat staat er dan wel op papier?
So we just called him Fred
pi_118253374
Zij kunnen je sowieso niks maken als er niks op papier staat.
Karakter en zelfvertrouwen verkopen ze niet in kledingwinkels vrees ik.
pi_118253465
quote:
2s.gif Op zondag 21 oktober 2012 20:24 schreef MoneyTalks het volgende:
Zij kunnen je sowieso niks maken als er niks op papier staat.
nee hoor, ook mondelinge overeenkomsten zijn bindend

voor goed advies moet TS wat meer info geven over die overeenkomst
wat is er afgesproken?
He said how many sugars do you like in your tea?
I said forget about the sugar have a spoon full of me,
[Rhu SC]Deel 1 dus? O+
Your job is to feed me, do me and die
  zondag 21 oktober 2012 @ 20:27:51 #5
309481 Burrito
Ajax Amsterdam
pi_118253551
Waarom niet eerst getest voordat de oude webwinkel vervangen is? :?
pi_118253596
Aangezien het hier om zwart werk gaat, lijken beide partijen me niet erg sterk te staan.
pi_118253635
quote:
0s.gif Op zondag 21 oktober 2012 20:26 schreef rhubarbje het volgende:

[..]

wat is er afgesproken?
Het probleem met mondeling is, dat het zijn woord tegen de tegen partij is. Er zou dus geen rechter zijn die ts een schade vergoeding laat betalen.
  zondag 21 oktober 2012 @ 20:29:06 #8
360764 BMS-THAD
pi_118253645
quote:
0s.gif Op zondag 21 oktober 2012 20:26 schreef rhubarbje het volgende:

[..]

wat is er afgesproken?
Er is concreet met mij afgesproken dat ik de nieuwe webwinkel voor de deadline zou lanceren. Dit is dus niet gelukt en gaat mij ook niet lukken de komende dagen.

quote:
99s.gif Op zondag 21 oktober 2012 20:27 schreef Burrito het volgende:
Waarom niet eerst getest voordat de oude webwinkel vervangen is? :?
Daar was geen tijd voor, heb het hier echt over een hele strikte deadline.
  zondag 21 oktober 2012 @ 20:30:48 #9
20849 Fred
Beroepschagrijn
pi_118253765
quote:
14s.gif Op zondag 21 oktober 2012 20:29 schreef BMS-THAD het volgende:

[..]

Er is concreet met mij afgesproken dat ik de nieuwe webwinkel voor de deadline zou lanceren. Dit is dus niet gelukt en gaat mij ook niet lukken de komende dagen.
Dan kunnen ze inderdaad de schade op jou verhalen.

Dure les om te leren dat je afspraken op papier moet zetten en geen verantwoordelijkheid moet nemen over zaken die je niet kan uitvoeren.
pi_118253832
Het is zwart? Dan kunnen ze je niets maken.
  zondag 21 oktober 2012 @ 20:33:01 #11
360764 BMS-THAD
pi_118253910
quote:
0s.gif Op zondag 21 oktober 2012 20:31 schreef PicoMMP het volgende:
Het is zwart? Dan kunnen ze je niets maken.
Hun kant is helemaal wit. Mijn kant is volledig zwart. Ik heb géén Kvk nummer, géén bedrijf of wat dan ook. Ze wilden wel dat ik voor de betaling een Kvk zou aanvragen, maar dit heb ik dus nog niet gedaan.
pi_118253946
quote:
0s.gif Op zondag 21 oktober 2012 20:28 schreef practics het volgende:

[..]

Het probleem met mondeling is, dat het zijn woord tegen de tegen partij is. Er zou dus geen rechter zijn die ts een schade vergoeding laat betalen.
dat is echt een erg naïeve gedachte die veel mensen duur is komen te staan
quote:

[..]

[..]

en wat is er afgesproken over als het niet zou lukken?
kijk dat er geen tijd voor was, was jouw risico dat je nam natuurlijk
jij hebt die opdracht aan genomen, voor iemand die van die webwinkel afhankelijk is voor zijn inkomen, en dan moet je ook je deal nakomen
dat jij het zo hebt geplant dat het te strak was en dat je nu in de problemen komt is jouw zaak

ik denk niet dat je een erg sterke zaak hebt
en los daarvan is het op zijn minst niet netjes van je, die hele 'ik heb nu school dus ze zakken er verder maar in' houding
[Rhu SC]Deel 1 dus? O+
  zondag 21 oktober 2012 @ 20:35:47 #13
20849 Fred
Beroepschagrijn
pi_118254094
quote:
2s.gif Op zondag 21 oktober 2012 20:33 schreef BMS-THAD het volgende:

[..]

Hun kant is helemaal wit. Mijn kant is volledig zwart. Ik heb géén Kvk nummer, géén bedrijf of wat dan ook. Ze wilden wel dat ik voor de betaling een Kvk zou aanvragen, maar dit heb ik dus nog niet gedaan.
Dat heb je ook helemaal niet nodig.
Als jij het geld wat je hiermee hebt verdient (of zou verdienen) aangeeft bij je belastingaangifte is het nog steds wit.
pi_118254095
quote:

[..]

[..]

fout komt dus van beide kanten...
  zondag 21 oktober 2012 @ 20:35:58 #15
360764 BMS-THAD
pi_118254112
quote:
0s.gif Op zondag 21 oktober 2012 20:33 schreef rhubarbje het volgende:
[..]

en wat is er afgesproken over als het niet zou lukken?
kijk dat er geen tijd voor was, was jouw risico dat je nam natuurlijk
jij hebt die opdracht aan genomen, voor iemand die van die webwinkel afhankelijk is voor zijn inkomen, en dan moet je ook je deal nakomen
dat jij het zo hebt geplant dat het te strak was en dat je nu in de problemen komt is jouw zaak

ik denk niet dat je een erg sterke zaak hebt
en los daarvan is het op zijn minst niet netjes van je, die hele 'ik heb nu school dus ze zakken er verder maar in' houding
Hun hebben het zo strak geplanned. Ik heb van tevoren aangegeven dat deze deadline heel moeilijk te halen zou zijn voor mij. Toen werd mij gevraagd het alsnog te proberen. Heb me er ook een beetje in laten praten.

Ik snap dat het niet netjes is maar school is mij meer waard dan deze opdracht. Als ze willen huren ze zo iemand anders voor mij in, maar dat doen ze dus niet.
pi_118254184
quote:
2s.gif Op zondag 21 oktober 2012 20:33 schreef BMS-THAD het volgende:

[..]

Dus linksom of rechtsom heb jij een probleem als zij het juridisch gaan spelen.
  zondag 21 oktober 2012 @ 20:37:04 #17
20849 Fred
Beroepschagrijn
pi_118254188
quote:
14s.gif Op zondag 21 oktober 2012 20:35 schreef BMS-THAD het volgende:

[..]

Hun hebben het zo strak geplanned. Ik heb van tevoren aangegeven dat deze deadline heel moeilijk te halen zou zijn voor mij. Toen werd mij gevraagd het alsnog te proberen. Heb me er ook een beetje in laten praten.
Tja... Je hebt dus over laten halen dat het wel kan...
pi_118254191
quote:
14s.gif Op zondag 21 oktober 2012 20:35 schreef BMS-THAD het volgende:

[..]

als jij het accepteerd dan 'teken' je daar voor
dan zeg je: oke ik kan dit
anders had je het niet aan moeten nemen
[Rhu SC]Deel 1 dus? O+
  zondag 21 oktober 2012 @ 20:37:30 #19
24492 Flurry
Het was een mooie tijd
pi_118254216
Geen tijd om te testen, onverwachte problemen. Het klinkt niet alsof je de boel onder controle had.
We cross our bridges when we come to them and burn them behind us, with nothing to show for our progress except a memory of the smell of smoke, and a presumption that once our eyes watered.
  zondag 21 oktober 2012 @ 20:38:05 #20
19440 Maanvis
Centuries in a lifetime
pi_118254255
hoe kun je tijdens de oplevering nog een week fulltime werk hebben? Zet het dan niet live denk ik dan :).
Trots lid van het 👿 Duivelse Viertal 👿
Een gedicht over Maanvis
Het ONZ / [KAMT] Kennis- en Adviescentrum Maanvis Topics , voor al je vragen over mijn topiques!
  zondag 21 oktober 2012 @ 20:47:43 #21
360764 BMS-THAD
pi_118254791
De reden er zo veel onverwachte problemen waren was omdat dit mijn eerste opdracht van dit formaat was. Ik gaf ook aan dat het allemaal nieuw zou zijn voor mij, maar dat maakte ze niks uit.. Enige reden dat ik hem aannam was ook omdat hun juist nogal wanhopig waren.

En nu in een potentiële rechtzaak gaat mij dit dus vrijwel alles kosten? Heel erg kut dit. ;(
  zondag 21 oktober 2012 @ 20:51:58 #22
380998 DarkAccountant
Dark numbers, full daylight
pi_118255063
Maak het werk gewoon af en zeg dat je korting zal geven omdat ze een week inkomsten hebben gemist.

Jou kan toch niks gebeuren, behalve dat je er veel tijd in hebt gestoken.
  zondag 21 oktober 2012 @ 20:53:59 #23
19440 Maanvis
Centuries in a lifetime
pi_118255183
quote:
13s.gif Op zondag 21 oktober 2012 20:47 schreef BMS-THAD het volgende:
De reden er zo veel onverwachte problemen waren was omdat dit mijn eerste opdracht van dit formaat was. Ik gaf ook aan dat het allemaal nieuw zou zijn voor mij, maar dat maakte ze niks uit.. Enige reden dat ik hem aannam was ook omdat hun juist nogal wanhopig waren.

En nu in een potentiële rechtzaak gaat mij dit dus vrijwel alles kosten? Heel erg kut dit. ;(
ik bedoel meer; hoe kun je op de dag van oplevering nog tegen zulke onvoorziene problemen aanlopen? 1x testen is toch genoeg om dit eruit te halen lijkt me?
Een gedicht over Maanvis
Het ONZ / [KAMT] Kennis- en Adviescentrum Maanvis Topics , voor al je vragen over mijn topiques!
  zondag 21 oktober 2012 @ 20:57:50 #24
20849 Fred
Beroepschagrijn
pi_118255471
quote:
13s.gif Op zondag 21 oktober 2012 20:47 schreef BMS-THAD het volgende:

Dat ligt aan je houding...
Als jij inderdaad zegt: " ik heb school, dus zoek het maar uit" dan heb je schijn van kans.
Als jij het af maakt ten koste van je school, dan is de kans groot dat ze niks op je kunnen verhalen.

Dus, school aan de kant en afmaken die hap.
pi_118255504
Goedkoop is duurkoop blijkt maar weer.
  zondag 21 oktober 2012 @ 21:01:31 #26
360764 BMS-THAD
pi_118255733
quote:
0s.gif Op zondag 21 oktober 2012 20:51 schreef DarkAccountant het volgende:
Maak het werk gewoon af en zeg dat je korting zal geven omdat ze een week inkomsten hebben gemist.

Jou kan toch niks gebeuren, behalve dat je er veel tijd in hebt gestoken.
Het oorspronkelijke plan was dus na de opdracht nog een contract te krijgen voor het onderhoud van de website en eventuele aanvullingen e.d. Dit wil ik niet meer en het is eigenlijk gewoon beter voor hun ook dat ze iemand anders zoeken om de klus te klaren. Ik hoef echt geen geld van ze of wat dan ook, gewoon 'vrijheid'! Heb me echt kapot gewerkt de afgelopen dagen en zit er helemaal doorheen.

quote:
0s.gif Op zondag 21 oktober 2012 20:53 schreef Maanvis het volgende:

[..]

ik bedoel meer; hoe kun je op de dag van oplevering nog tegen zulke onvoorziene problemen aanlopen? 1x testen is toch genoeg om dit eruit te halen lijkt me?
De opbouw van de database blijkt niet goed genoeg, test-betalingen lukte gewoon, maar met 'echte' banken niet meer. Heel veel 'net niet' zaken. Het is gewoon niet goed.
pi_118256005
quote:
0s.gif Op zondag 21 oktober 2012 20:58 schreef Scorpie het volgende:
Goedkoop is duurkoop blijkt maar weer.
Dit. Hoe komt het overigens dat de oude webshop niet meer werkt? Als de webshop 1 dag van te voren " lijkt af te komen", wat is dan het probleem? Als er een verschil is in de omgevingen (ander OS, andere OS instellingen op de server, andere apache/db instellingen? etc) dan zou ook dit relatief makkelijk te fixen moeten zijn. Of kun je wat specifieker zijn als dit relevant is? Ik denk dat je wel een aantal lessen hieruit kunt trekken op het gebied van planning en organisatie, maar de partij die jou inhuurt onder deze omstandigheden wisten ze waaraan ze begonnen als jij ze dit hebt duidelijk gemaakt zoals je aangaf en je om hebt laten praten. Voor hen is dit net zoveel een les als voor jou.
pi_118256036
quote:

Een strikte deadline is geen excuus voor niet testen. o|O
Knapen die storneren willen moeten mannen met automatische incasso's zijn
  zondag 21 oktober 2012 @ 21:07:03 #29
380998 DarkAccountant
Dark numbers, full daylight
pi_118256131
quote:
2s.gif Op zondag 21 oktober 2012 21:01 schreef BMS-THAD het volgende:

[..]

Het oorspronkelijke plan was dus na de opdracht nog een contract te krijgen voor het onderhoud van de website en eventuele aanvullingen e.d. Dit wil ik niet meer en het is eigenlijk gewoon beter voor hun ook dat ze iemand anders zoeken om de klus te klaren. Ik hoef echt geen geld van ze of wat dan ook, gewoon 'vrijheid'! Heb me echt kapot gewerkt de afgelopen dagen en zit er helemaal doorheen.
Nou dan zeg je dat toch gewoon. Maak het werk af dat je moest doen, en geef aan dat je verder geen zaken wil doen. Registreer jezelf als zelfstandige en stuur een factuur met korting voor wat je niet op tijd afkreeg.

Vraag gewoon best niet te veel geld, ook al heb je er veel tijd in gestoken. Het is een "leermoment" voor jou. Het eerste wat je moet doen als je hier mee verder wil gaan is jezelf registreren als ZZP'er.
  zondag 21 oktober 2012 @ 21:07:32 #30
232494 Boca_Raton
Voor al uw no nonsense
pi_118256159
quote:
Probleem is dat ik dus tentamens heb en hier geen tijd voor heb. Ik weiger dan nu ook verder te werken omdat school (voor mij) nog steeds voor gaat en dit (op het moment) nog minimaal een week full-time werk is.
Dan heb je toch wel een aardige inschattingsfout gemaakt. Een week werk nog...? Dat is hén toch niet aan te rekenen?
pi_118256164
quote:

[..]

[..]

De opbouw van de database blijkt niet goed genoeg, test-betalingen lukte gewoon, maar met 'echte' banken niet meer. Heel veel 'net niet' zaken. Het is gewoon niet goed.
ja sorry maar zo simpel werkt het niet :')
verplaats je eens in de eiser?
zij hebben nu geen werkende webwinkel en geen inkomsten :?
dat vervolgcontract komt er sowieso niet meer hoor dus daar hoef je niet vanuit te gaan
maar je kunt iemand ook niet zo laten zitten omdat jij dacht dat je wel semi-proffesioneel mee kon doen maar gewoon kei hard faalt :?
je komt echt over als een puber
begrijp nou eens dat hier grotere en belangrijkere dingen mee gemoeid zijn dan alleen jij en wat jij wil :?
[Rhu SC]Deel 1 dus? O+
pi_118256178
quote:
13s.gif Op zondag 21 oktober 2012 21:05 schreef Kapt-Ruigbaard het volgende:

[..]

Een strikte deadline is geen excuus voor niet testen. o|O
Dat dus.
  zondag 21 oktober 2012 @ 21:08:20 #33
19440 Maanvis
Centuries in a lifetime
pi_118256213
quote:
En je dacht dat die ideal koppeling op 'magische wijze' opeens zou werken als j ehet live zou zetten?
Een gedicht over Maanvis
pi_118256243
Trouwens TS bedankt, door mensen zoals jij houden mensen zoals ik altijd werk.
pi_118256249
Zij zullen gefrustreerd zijn dat jij er nu onderuit probeert te komen en zetten je dus onder druk om toch resultaat te krijgen. Het lijkt me sterk dat een bedrijf die iemand als jou inhuurt de moeite doet voor een rechtszaak, maar het dreigement is al erg vervelend.

Het beste dat je kan doen is een stukje goodwill tonen en excuses aanbieden voor het niet halen van de deadline. Herinner ze eraan dat je ze hiervoor hebt gewaarschuwd, maar dat je het desondanks erg vervelend vind. Probeer dan samen een lijst op te stellen met punten die sowieso gedaan moeten worden om het af te ronden en neem je verantwoordelijkheid. Zoek desnoods een andere programmeur met wat meer verstand van zaken.

Uiteindelijk heeft je opdrachtgever alleen interesse in een goedwerkende site. Als ze daadwerkelijk bang waren voor gemiste inkomsten hadden ze meer geld moeten uitgeven aan een professional.
fotografie FTW
pi_118256364
quote:
0s.gif Op zondag 21 oktober 2012 21:08 schreef Scorpie het volgende:
Trouwens TS bedankt, door mensen zoals jij houden mensen zoals ik altijd werk.
Hear hear!! _O_
Knapen die storneren willen moeten mannen met automatische incasso's zijn
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')