abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  zondag 21 oktober 2012 @ 20:22:20 #1
360764 BMS-THAD
Thad Castle, at your service.
pi_118253262
Ik maak zelf hier en daar een website/webapplicatie voor mensen die daar behoefte aan hebben. Dit doe ik vaak als vriendendienst en gewoon zwart als bijbaantje naast m'n studie.

Nu ben ik recent (via-via) in contact gekomen met iemand die mij wel meer van dat soort opdrachten kon geven. Hij zou dan designs leveren en ik zou de 'achterkant' van de website gaan programmeren. Nou, leuk idee leek mij. De eerste opdracht zou de website van een vriend van hem zijn, een goedlopend webwinkeltje die wat speciale producten verkocht en dus een webwinkel 'op maat' moest hebben. De deadline was vrij strikt en dit gaf ik ook aan, maar toch was ik de enige op wie zij konden rekenen.

Ik heb dus in hele korte tijd meerdere nachten doorgehaald om deze webwinkel goed en op tijd af te krijgen. Een dag voor de deadline, toen alles al klaar werd gezet voor de lancering leek alles ook redelijk af te komen. Nu bleken er tijdens de lancering allerlei onvoorziene problemen te zijn met de nieuwe website en was deze dus nogal onbruikbaar. Er werd toen grote druk op mij gezet om dit te fixen want het was mijn schuld dat het nu niet af was..

Probleem is dat ik dus tentamens heb en hier geen tijd voor heb. Ik weiger dan nu ook verder te werken omdat school (voor mij) nog steeds voor gaat en dit (op het moment) nog minimaal een week full-time werk is. Ondertussen krijgen zij de 'oude' webwinkel niet meer werkend, en zeggen ze dat alle geleden schade (van het offline zijn) op mij verhaald gaat worden als ik werk blijf weigeren..

Kan dit? Er staat praktisch niks zwart op wit, ook heb ik nog geen cent betaald gekregen. Ik ben er zelf al helemaal klaar mee en wil gewoon niet meer werken voor ze, het beloofde geld mogen ze houden.
Get this guy a jockstrap and a cookie!
  zondag 21 oktober 2012 @ 20:24:11 #2
20849 Fred
Beroepschagrijn
pi_118253354
Wat staat er dan wel op papier?
So we just called him Fred
pi_118253374
Zij kunnen je sowieso niks maken als er niks op papier staat.
Karakter en zelfvertrouwen verkopen ze niet in kledingwinkels vrees ik.
pi_118253465
quote:
2s.gif Op zondag 21 oktober 2012 20:24 schreef MoneyTalks het volgende:
Zij kunnen je sowieso niks maken als er niks op papier staat.
nee hoor, ook mondelinge overeenkomsten zijn bindend

voor goed advies moet TS wat meer info geven over die overeenkomst
wat is er afgesproken?
He said how many sugars do you like in your tea?
I said forget about the sugar have a spoon full of me,
[Rhu SC]Deel 1 dus? O+
Your job is to feed me, do me and die
  zondag 21 oktober 2012 @ 20:27:51 #5
309481 Burrito
Ajax Amsterdam
pi_118253551
Waarom niet eerst getest voordat de oude webwinkel vervangen is? :?
pi_118253596
Aangezien het hier om zwart werk gaat, lijken beide partijen me niet erg sterk te staan.
pi_118253635
quote:
0s.gif Op zondag 21 oktober 2012 20:26 schreef rhubarbje het volgende:

[..]

wat is er afgesproken?
Het probleem met mondeling is, dat het zijn woord tegen de tegen partij is. Er zou dus geen rechter zijn die ts een schade vergoeding laat betalen.
  zondag 21 oktober 2012 @ 20:29:06 #8
360764 BMS-THAD
pi_118253645
quote:
0s.gif Op zondag 21 oktober 2012 20:26 schreef rhubarbje het volgende:

[..]

wat is er afgesproken?
Er is concreet met mij afgesproken dat ik de nieuwe webwinkel voor de deadline zou lanceren. Dit is dus niet gelukt en gaat mij ook niet lukken de komende dagen.

quote:
99s.gif Op zondag 21 oktober 2012 20:27 schreef Burrito het volgende:
Waarom niet eerst getest voordat de oude webwinkel vervangen is? :?
Daar was geen tijd voor, heb het hier echt over een hele strikte deadline.
  zondag 21 oktober 2012 @ 20:30:48 #9
20849 Fred
Beroepschagrijn
pi_118253765
quote:
14s.gif Op zondag 21 oktober 2012 20:29 schreef BMS-THAD het volgende:

[..]

Er is concreet met mij afgesproken dat ik de nieuwe webwinkel voor de deadline zou lanceren. Dit is dus niet gelukt en gaat mij ook niet lukken de komende dagen.
Dan kunnen ze inderdaad de schade op jou verhalen.

Dure les om te leren dat je afspraken op papier moet zetten en geen verantwoordelijkheid moet nemen over zaken die je niet kan uitvoeren.
pi_118253832
Het is zwart? Dan kunnen ze je niets maken.
  zondag 21 oktober 2012 @ 20:33:01 #11
360764 BMS-THAD
pi_118253910
quote:
0s.gif Op zondag 21 oktober 2012 20:31 schreef PicoMMP het volgende:
Het is zwart? Dan kunnen ze je niets maken.
Hun kant is helemaal wit. Mijn kant is volledig zwart. Ik heb géén Kvk nummer, géén bedrijf of wat dan ook. Ze wilden wel dat ik voor de betaling een Kvk zou aanvragen, maar dit heb ik dus nog niet gedaan.
pi_118253946
quote:
0s.gif Op zondag 21 oktober 2012 20:28 schreef practics het volgende:

[..]

Het probleem met mondeling is, dat het zijn woord tegen de tegen partij is. Er zou dus geen rechter zijn die ts een schade vergoeding laat betalen.
dat is echt een erg naïeve gedachte die veel mensen duur is komen te staan
quote:

[..]

[..]

en wat is er afgesproken over als het niet zou lukken?
kijk dat er geen tijd voor was, was jouw risico dat je nam natuurlijk
jij hebt die opdracht aan genomen, voor iemand die van die webwinkel afhankelijk is voor zijn inkomen, en dan moet je ook je deal nakomen
dat jij het zo hebt geplant dat het te strak was en dat je nu in de problemen komt is jouw zaak

ik denk niet dat je een erg sterke zaak hebt
en los daarvan is het op zijn minst niet netjes van je, die hele 'ik heb nu school dus ze zakken er verder maar in' houding
[Rhu SC]Deel 1 dus? O+
  zondag 21 oktober 2012 @ 20:35:47 #13
20849 Fred
Beroepschagrijn
pi_118254094
quote:
2s.gif Op zondag 21 oktober 2012 20:33 schreef BMS-THAD het volgende:

[..]

Hun kant is helemaal wit. Mijn kant is volledig zwart. Ik heb géén Kvk nummer, géén bedrijf of wat dan ook. Ze wilden wel dat ik voor de betaling een Kvk zou aanvragen, maar dit heb ik dus nog niet gedaan.
Dat heb je ook helemaal niet nodig.
Als jij het geld wat je hiermee hebt verdient (of zou verdienen) aangeeft bij je belastingaangifte is het nog steds wit.
pi_118254095
quote:

[..]

[..]

fout komt dus van beide kanten...
  zondag 21 oktober 2012 @ 20:35:58 #15
360764 BMS-THAD
pi_118254112
quote:
0s.gif Op zondag 21 oktober 2012 20:33 schreef rhubarbje het volgende:
[..]

en wat is er afgesproken over als het niet zou lukken?
kijk dat er geen tijd voor was, was jouw risico dat je nam natuurlijk
jij hebt die opdracht aan genomen, voor iemand die van die webwinkel afhankelijk is voor zijn inkomen, en dan moet je ook je deal nakomen
dat jij het zo hebt geplant dat het te strak was en dat je nu in de problemen komt is jouw zaak

ik denk niet dat je een erg sterke zaak hebt
en los daarvan is het op zijn minst niet netjes van je, die hele 'ik heb nu school dus ze zakken er verder maar in' houding
Hun hebben het zo strak geplanned. Ik heb van tevoren aangegeven dat deze deadline heel moeilijk te halen zou zijn voor mij. Toen werd mij gevraagd het alsnog te proberen. Heb me er ook een beetje in laten praten.

Ik snap dat het niet netjes is maar school is mij meer waard dan deze opdracht. Als ze willen huren ze zo iemand anders voor mij in, maar dat doen ze dus niet.
pi_118254184
quote:

[..]

Dus linksom of rechtsom heb jij een probleem als zij het juridisch gaan spelen.
  zondag 21 oktober 2012 @ 20:37:04 #17
20849 Fred
Beroepschagrijn
pi_118254188
quote:
14s.gif Op zondag 21 oktober 2012 20:35 schreef BMS-THAD het volgende:

[..]

Hun hebben het zo strak geplanned. Ik heb van tevoren aangegeven dat deze deadline heel moeilijk te halen zou zijn voor mij. Toen werd mij gevraagd het alsnog te proberen. Heb me er ook een beetje in laten praten.
Tja... Je hebt dus over laten halen dat het wel kan...
pi_118254191
quote:
14s.gif Op zondag 21 oktober 2012 20:35 schreef BMS-THAD het volgende:

[..]

als jij het accepteerd dan 'teken' je daar voor
dan zeg je: oke ik kan dit
anders had je het niet aan moeten nemen
[Rhu SC]Deel 1 dus? O+
  zondag 21 oktober 2012 @ 20:37:30 #19
24492 Flurry
Het was een mooie tijd
pi_118254216
Geen tijd om te testen, onverwachte problemen. Het klinkt niet alsof je de boel onder controle had.
We cross our bridges when we come to them and burn them behind us, with nothing to show for our progress except a memory of the smell of smoke, and a presumption that once our eyes watered.
  zondag 21 oktober 2012 @ 20:38:05 #20
19440 Maanvis
Centuries in a lifetime
pi_118254255
hoe kun je tijdens de oplevering nog een week fulltime werk hebben? Zet het dan niet live denk ik dan :).
Trots lid van het 👿 Duivelse Viertal 👿
Een gedicht over Maanvis
Het ONZ / [KAMT] Kennis- en Adviescentrum Maanvis Topics , voor al je vragen over mijn topiques!
  zondag 21 oktober 2012 @ 20:47:43 #21
360764 BMS-THAD
pi_118254791
De reden er zo veel onverwachte problemen waren was omdat dit mijn eerste opdracht van dit formaat was. Ik gaf ook aan dat het allemaal nieuw zou zijn voor mij, maar dat maakte ze niks uit.. Enige reden dat ik hem aannam was ook omdat hun juist nogal wanhopig waren.

En nu in een potentiële rechtzaak gaat mij dit dus vrijwel alles kosten? Heel erg kut dit. ;(
  zondag 21 oktober 2012 @ 20:51:58 #22
380998 DarkAccountant
Dark numbers, full daylight
pi_118255063
Maak het werk gewoon af en zeg dat je korting zal geven omdat ze een week inkomsten hebben gemist.

Jou kan toch niks gebeuren, behalve dat je er veel tijd in hebt gestoken.
  zondag 21 oktober 2012 @ 20:53:59 #23
19440 Maanvis
Centuries in a lifetime
pi_118255183
quote:
13s.gif Op zondag 21 oktober 2012 20:47 schreef BMS-THAD het volgende:
De reden er zo veel onverwachte problemen waren was omdat dit mijn eerste opdracht van dit formaat was. Ik gaf ook aan dat het allemaal nieuw zou zijn voor mij, maar dat maakte ze niks uit.. Enige reden dat ik hem aannam was ook omdat hun juist nogal wanhopig waren.

En nu in een potentiële rechtzaak gaat mij dit dus vrijwel alles kosten? Heel erg kut dit. ;(
ik bedoel meer; hoe kun je op de dag van oplevering nog tegen zulke onvoorziene problemen aanlopen? 1x testen is toch genoeg om dit eruit te halen lijkt me?
Een gedicht over Maanvis
Het ONZ / [KAMT] Kennis- en Adviescentrum Maanvis Topics , voor al je vragen over mijn topiques!
  zondag 21 oktober 2012 @ 20:57:50 #24
20849 Fred
Beroepschagrijn
pi_118255471
quote:
13s.gif Op zondag 21 oktober 2012 20:47 schreef BMS-THAD het volgende:

Dat ligt aan je houding...
Als jij inderdaad zegt: " ik heb school, dus zoek het maar uit" dan heb je schijn van kans.
Als jij het af maakt ten koste van je school, dan is de kans groot dat ze niks op je kunnen verhalen.

Dus, school aan de kant en afmaken die hap.
pi_118255504
Goedkoop is duurkoop blijkt maar weer.
  zondag 21 oktober 2012 @ 21:01:31 #26
360764 BMS-THAD
pi_118255733
quote:
0s.gif Op zondag 21 oktober 2012 20:51 schreef DarkAccountant het volgende:
Maak het werk gewoon af en zeg dat je korting zal geven omdat ze een week inkomsten hebben gemist.

Jou kan toch niks gebeuren, behalve dat je er veel tijd in hebt gestoken.
Het oorspronkelijke plan was dus na de opdracht nog een contract te krijgen voor het onderhoud van de website en eventuele aanvullingen e.d. Dit wil ik niet meer en het is eigenlijk gewoon beter voor hun ook dat ze iemand anders zoeken om de klus te klaren. Ik hoef echt geen geld van ze of wat dan ook, gewoon 'vrijheid'! Heb me echt kapot gewerkt de afgelopen dagen en zit er helemaal doorheen.

quote:
0s.gif Op zondag 21 oktober 2012 20:53 schreef Maanvis het volgende:

[..]

ik bedoel meer; hoe kun je op de dag van oplevering nog tegen zulke onvoorziene problemen aanlopen? 1x testen is toch genoeg om dit eruit te halen lijkt me?
De opbouw van de database blijkt niet goed genoeg, test-betalingen lukte gewoon, maar met 'echte' banken niet meer. Heel veel 'net niet' zaken. Het is gewoon niet goed.
pi_118256005
quote:
0s.gif Op zondag 21 oktober 2012 20:58 schreef Scorpie het volgende:
Goedkoop is duurkoop blijkt maar weer.
Dit. Hoe komt het overigens dat de oude webshop niet meer werkt? Als de webshop 1 dag van te voren " lijkt af te komen", wat is dan het probleem? Als er een verschil is in de omgevingen (ander OS, andere OS instellingen op de server, andere apache/db instellingen? etc) dan zou ook dit relatief makkelijk te fixen moeten zijn. Of kun je wat specifieker zijn als dit relevant is? Ik denk dat je wel een aantal lessen hieruit kunt trekken op het gebied van planning en organisatie, maar de partij die jou inhuurt onder deze omstandigheden wisten ze waaraan ze begonnen als jij ze dit hebt duidelijk gemaakt zoals je aangaf en je om hebt laten praten. Voor hen is dit net zoveel een les als voor jou.
pi_118256036
quote:

Een strikte deadline is geen excuus voor niet testen. o|O
Knapen die storneren willen moeten mannen met automatische incasso's zijn
  zondag 21 oktober 2012 @ 21:07:03 #29
380998 DarkAccountant
pi_118256131
quote:
2s.gif Op zondag 21 oktober 2012 21:01 schreef BMS-THAD het volgende:

[..]

Het oorspronkelijke plan was dus na de opdracht nog een contract te krijgen voor het onderhoud van de website en eventuele aanvullingen e.d. Dit wil ik niet meer en het is eigenlijk gewoon beter voor hun ook dat ze iemand anders zoeken om de klus te klaren. Ik hoef echt geen geld van ze of wat dan ook, gewoon 'vrijheid'! Heb me echt kapot gewerkt de afgelopen dagen en zit er helemaal doorheen.
Nou dan zeg je dat toch gewoon. Maak het werk af dat je moest doen, en geef aan dat je verder geen zaken wil doen. Registreer jezelf als zelfstandige en stuur een factuur met korting voor wat je niet op tijd afkreeg.

Vraag gewoon best niet te veel geld, ook al heb je er veel tijd in gestoken. Het is een "leermoment" voor jou. Het eerste wat je moet doen als je hier mee verder wil gaan is jezelf registreren als ZZP'er.
  zondag 21 oktober 2012 @ 21:07:32 #30
232494 Boca_Raton
Voor al uw no nonsense
pi_118256159
quote:
Probleem is dat ik dus tentamens heb en hier geen tijd voor heb. Ik weiger dan nu ook verder te werken omdat school (voor mij) nog steeds voor gaat en dit (op het moment) nog minimaal een week full-time werk is.
Dan heb je toch wel een aardige inschattingsfout gemaakt. Een week werk nog...? Dat is hén toch niet aan te rekenen?
pi_118256164
quote:

[..]

[..]

De opbouw van de database blijkt niet goed genoeg, test-betalingen lukte gewoon, maar met 'echte' banken niet meer. Heel veel 'net niet' zaken. Het is gewoon niet goed.
ja sorry maar zo simpel werkt het niet :')
verplaats je eens in de eiser?
zij hebben nu geen werkende webwinkel en geen inkomsten :?
dat vervolgcontract komt er sowieso niet meer hoor dus daar hoef je niet vanuit te gaan
maar je kunt iemand ook niet zo laten zitten omdat jij dacht dat je wel semi-proffesioneel mee kon doen maar gewoon kei hard faalt :?
je komt echt over als een puber
begrijp nou eens dat hier grotere en belangrijkere dingen mee gemoeid zijn dan alleen jij en wat jij wil :?
[Rhu SC]Deel 1 dus? O+
pi_118256178
quote:
13s.gif Op zondag 21 oktober 2012 21:05 schreef Kapt-Ruigbaard het volgende:

[..]

Een strikte deadline is geen excuus voor niet testen. o|O
Dat dus.
  zondag 21 oktober 2012 @ 21:08:20 #33
19440 Maanvis
Centuries in a lifetime
pi_118256213
quote:
En je dacht dat die ideal koppeling op 'magische wijze' opeens zou werken als j ehet live zou zetten?
Een gedicht over Maanvis
pi_118256243
Trouwens TS bedankt, door mensen zoals jij houden mensen zoals ik altijd werk.
pi_118256249
Zij zullen gefrustreerd zijn dat jij er nu onderuit probeert te komen en zetten je dus onder druk om toch resultaat te krijgen. Het lijkt me sterk dat een bedrijf die iemand als jou inhuurt de moeite doet voor een rechtszaak, maar het dreigement is al erg vervelend.

Het beste dat je kan doen is een stukje goodwill tonen en excuses aanbieden voor het niet halen van de deadline. Herinner ze eraan dat je ze hiervoor hebt gewaarschuwd, maar dat je het desondanks erg vervelend vind. Probeer dan samen een lijst op te stellen met punten die sowieso gedaan moeten worden om het af te ronden en neem je verantwoordelijkheid. Zoek desnoods een andere programmeur met wat meer verstand van zaken.

Uiteindelijk heeft je opdrachtgever alleen interesse in een goedwerkende site. Als ze daadwerkelijk bang waren voor gemiste inkomsten hadden ze meer geld moeten uitgeven aan een professional.
fotografie FTW
pi_118256364
quote:
0s.gif Op zondag 21 oktober 2012 21:08 schreef Scorpie het volgende:
Hear hear!! _O_
  zondag 21 oktober 2012 @ 21:11:05 #37
360764 BMS-THAD
pi_118256399
Ik heb trouwens een verkeerd beeld neergezet wat betreft de website:
De 'oude' webwinkel was al niet meer functioneel omdat hun laatste producten hier niet instonden en zij dus niks konden verkopen. De oude winkel terugzetten heeft dus geen zin omdat er dan alsnog geen inkomsten worden gegenereerd. Wel was de 'deadline' hun nieuwe openingsdag.
  zondag 21 oktober 2012 @ 21:14:18 #38
360764 BMS-THAD
pi_118256617
En hoe zit het dan met de website zelf? Als de betaling werkt zit naar mijn weten alle nodige functionaliteit er in. Alleen ik kreeg dus een mail met de functionaliteiten die 'hun' er in willen hebben voordat deze als 'af' wordt bestempeld. Deze functionaliteitenlijst is alleen een stuk groter dan mondeling was afgesproken, en daar komt die week extra werk vandaan!
Sorry, ik zet het allemaal wat chaotisch neer, maar ben dan ook een (klein) beetje in paniek.
  zondag 21 oktober 2012 @ 21:15:30 #39
19440 Maanvis
Centuries in a lifetime
pi_118256695
quote:
2s.gif Op zondag 21 oktober 2012 21:11 schreef BMS-THAD het volgende:
De 'oude' webwinkel was al niet meer functioneel omdat hun laatste producten hier niet instonden en zij dus niks konden verkopen. De oude winkel terugzetten heeft dus geen zin omdat er dan alsnog geen inkomsten worden gegenereerd. Wel was de 'deadline' hun nieuwe openingsdag.
de nieuwe producten toevoegen aan hun oude winkel lijkt me geen probleem toch? gewoon wat querie'tjes heen en weer ;)
Een gedicht over Maanvis
pi_118256727
quote:
:D Nou doe eens lief. Ergens is dit wel waar natuurlijk, maar fouten maken is ook een manier om te leren. Hoop ik voor TS.

quote:
2s.gif Op zondag 21 oktober 2012 21:11 schreef BMS-THAD het volgende:
Volgende keer meteen "nee" zeggen dus.

quote:
2s.gif Op zondag 21 oktober 2012 21:14 schreef BMS-THAD het volgende:
En hoe zit het dan met de website zelf? Als de betaling werkt zit naar mijn weten alle nodige functionaliteit er in. Alleen ik kreeg dus een mail met de functionaliteiten die 'hun' er in willen hebben voordat deze als 'af' wordt bestempeld. Deze functionaliteitenlijst is alleen een stuk groter, en daar komt die week extra werk vandaan!
Sorry, ik zet het allemaal wat chaotisch neer, maar ben dan ook een (klein) beetje in paniek.
Wat gaat er smis met de betaling dan? Welke taal is het? Wat voor payment modules zijn het? Als het voor testbetalingen* (edit) wel werkt zal het wel niet verschrikkelijk lastig zijn om te fixen.
pi_118256729
Je moet hun gewoon voor het blok zetten.

Contact opnemen, uitleggen dat je al had aangegeven dat de deadline krap was.

Dat je nu tentamens hebt, dus de komende dagen geen tijd hebt om het te fixen.

En dat als ze geen geduld hebben, je jouw handen er helemaal vanaf trekt.
Karakter en zelfvertrouwen verkopen ze niet in kledingwinkels vrees ik.
pi_118256754
Er spelen dus twee dingen, buggy functionaliteit en extra functionaliteit.
pi_118256849
quote:
0s.gif Op zondag 21 oktober 2012 21:07 schreef rhubarbje het volgende:

[..]

dat vervolgcontract komt er sowieso niet meer hoor dus daar hoef je niet vanuit te gaan
maar je kunt iemand ook niet zo laten zitten omdat jij dacht dat je wel semi-proffesioneel mee kon doen maar gewoon kei hard faalt :?
begrijp nou eens dat hier grotere en belangrijkere dingen mee gemoeid zijn dan alleen jij en wat jij wil :?
TS komt inderdaad over als een puber die met eurotekens in zijn ogen een klus heeft aangenomen die ver buiten zijn bereik ligt en desondanks toch (al dan niet onder druk) toezeggingen heeft gedaan die hij niet waar kan maken.
Dat is inderdaad niet erg professioneel, maar het bedrijf dat voor een dubbeltje op de eerste rij wil zitten en dus de eerste de beste beunhaas inhuurt en vervolgens vreemd opkijkt als het resultaat niet voldoet aan de verwachting kan ik toch ook niet betrappen op professioneel gedrag.
Enige wat in hun voordeel spreekt is dat zij het spel volgens de regels hebben gespeeld, waar TS juridisch geen poot heeft om op te staan (integendeel, hij gooit zijn eigen glazen in als hij het juridisch laat uitvechten).
  zondag 21 oktober 2012 @ 21:17:55 #44
360764 BMS-THAD
pi_118256856
quote:
0s.gif Op zondag 21 oktober 2012 21:15 schreef Maanvis het volgende:

[..]

de nieuwe producten toevoegen aan hun oude winkel lijkt me geen probleem toch? gewoon wat querie'tjes heen en weer ;)
Die oplossing draag ik ook aan, alleen die wordt niet geaccepteerd omdat de oude webwinkel niet geschikt genoeg is zeggen ze!
pi_118256870
quote:
2s.gif Op zondag 21 oktober 2012 21:15 schreef MoneyTalks het volgende:
Je moet hun gewoon voor het blok zetten.

Contact opnemen, uitleggen dat je al had aangegeven dat de deadline krap was.

Dat je nu tentamens hebt, dus de komende dagen geen tijd hebt om het te fixen.

En dat als ze geen geduld hebben, je jouw handen er helemaal vanaf trekt.
en dan bellen ze de rechter en verliest TS hard
top idee!
[Rhu SC]Deel 1 dus? O+
pi_118257093
quote:
0s.gif Op zondag 21 oktober 2012 21:18 schreef rhubarbje het volgende:

[..]

en dan bellen ze de rechter en verliest TS hard
top idee!
Zouden ze het nummer van de rechter hebben dan?
  zondag 21 oktober 2012 @ 21:23:44 #47
19440 Maanvis
Centuries in a lifetime
pi_118257229
quote:
0s.gif Op zondag 21 oktober 2012 21:21 schreef Kapt-Ruigbaard het volgende:

[..]

Waarschijnlijk een 18-jarig jochie dat een rechtbank runt naast z'n studie ;)
Een gedicht over Maanvis
pi_118257230
quote:
0s.gif Op zondag 21 oktober 2012 21:21 schreef Kapt-Ruigbaard het volgende:

[..]

:Y

hij heeft zelfs een eigen website waar je je aan kunt melden :o
[Rhu SC]Deel 1 dus? O+
  zondag 21 oktober 2012 @ 21:24:24 #49
380998 DarkAccountant
pi_118257269
quote:
2s.gif Op zondag 21 oktober 2012 21:14 schreef BMS-THAD het volgende:
En hoe zit het dan met de website zelf? Als de betaling werkt zit naar mijn weten alle nodige functionaliteit er in. Alleen ik kreeg dus een mail met de functionaliteiten die 'hun' er in willen hebben voordat deze als 'af' wordt bestempeld. Deze functionaliteitenlijst is alleen een stuk groter dan mondeling was afgesproken, en daar komt die week extra werk vandaan!
Neem morgen de telefoon eens en leg ze dat eens duidelijk uit. Je zit in paniek-modus, dat is nergens goed voor.

Als zij plots meer vragen, dan is dat hun probleem.
  zondag 21 oktober 2012 @ 21:26:22 #50
19440 Maanvis
Centuries in a lifetime
pi_118257406
betaling werkend maken is toch geen week fulltime werk? kopieer die functionaliteit van de oude site over?
Een gedicht over Maanvis
pi_118257461
Zo te horen heb je geen enkel contract waaruit valt op te maken dat jij een fixed price - fixed date afspraak hebt. De mensen hier noemen je een amateur en dat ben je ook, maar dat valt jou nog niet echt aan te rekenen. Je hebt vooral te maken met een partij die misbruik probeert te maken van jouw onervarenheid in planning en productierijp maken van een website. Daar hebben ze nu zelf last van, dat is alleen henzelf aan te rekenen. Heb je ergens een email o.i.d. waarin je hebt aangegeven dat deze deadline nauwelijks haalbaar is? Bewaar dat soort berichtjes!

Er is geen enkele reden om aan te nemen dat welke rechter dan ook jou in het ongelijk gaat stellen. Er is geen contract. Er is geen schriftelijke overeenkomst. Er is alleen een zo te horen vrij onduidelijke mondelinge overeenkomst. Bewaar ook alle correspondentie waarin je hen waarschuwt of waarin zij aantoonbaar onredelijk zijn.

Kortom, laat je niet door ze opnaaien. Zoek hulp bij iemand die je vertrouwd, het liefst met beetje juridische kennis en zorg dat je zo snel mogelijk van deze (ook) amateurs afkomt.
pi_118257504
quote:
0s.gif Op zondag 21 oktober 2012 21:23 schreef rhubarbje het volgende:

[..]

:Y
[ afbeelding ]
hij heeft zelfs een eigen website waar je je aan kunt melden :o
Als je gevraagd wordt hoef je niet mee te werken met de rijdende rechter
pi_118257575
Je zegt dat ze met allerlei nieuwe functionaliteiten aankomen maar zo werkt het natuurlijk niet. Mail ze dat die functionaliteiten nog niet besproken waren. Jij zorgt vervolgens dat de functionaliteiten die mondeling zijn afgesproken gewoon goed werken. Zij betalen jou en dán ga je kijken naar extra functionaliteiten :)
pi_118257632
quote:
0s.gif Op zondag 21 oktober 2012 21:27 schreef delpit het volgende:
Zo te horen heb je geen enkel contract waaruit valt op te maken dat jij een fixed price - fixed date afspraak hebt. De mensen hier noemen je een amateur en dat ben je ook, maar dat valt jou nog niet echt aan te rekenen. Je hebt vooral te maken met een partij die misbruik probeert te maken van jouw onervarenheid in planning en productierijp maken van een website. Daar hebben ze nu zelf last van, dat is alleen henzelf aan te rekenen. Heb je ergens een email o.i.d. waarin je hebt aangegeven dat deze deadline nauwelijks haalbaar is? Bewaar dat soort berichtjes!

Er is geen enkele reden om aan te nemen dat welke rechter dan ook jou in het ongelijk gaat stellen. Er is geen contract. Er is geen schriftelijke overeenkomst. Er is alleen een zo te horen vrij onduidelijke mondelinge overeenkomst. Bewaar ook alle correspondentie waarin je hen waarschuwt of waarin zij aantoonbaar onredelijk zijn.

Kortom, laat je niet door ze opnaaien. Zoek hulp bij iemand die je vertrouwd, het liefst met beetje juridische kennis en zorg dat je zo snel mogelijk van deze (ook) amateurs afkomt.
Je vergeet één klein dingetje:

quote:

[..]

zondag 21 oktober 2012 @ 21:32:43 #55
360764 BMS-THAD
pi_118257808
quote:
0s.gif Op zondag 21 oktober 2012 21:26 schreef Maanvis het volgende:
betaling werkend maken is toch geen week fulltime werk?
quote:
12s.gif Op zondag 21 oktober 2012 21:15 schreef zhor het volgende:

[..]

Wat gaat er smis met de betaling dan? Welke taal is het? Wat voor payment modules zijn het? Als het voor testbetalingen* (edit) wel werkt zal het wel niet verschrikkelijk lastig zijn om te fixen.
Het is ook niet heel lastig om te fixen denk ik (asp.net & ideal) maar vooral een database-design fout die ik heb gemaakt en alle bijbehorende fixes kost al veel tijd. (minimaal een dag)

Alleen ineens zijn er allerlei punten bijgekomen die ik niet hoefde te maken dacht ik. (Zoals een sorteer functie op de producten pagina) Alleen hun noemen het logisch dat zoiets er in hoort te zitten. Klein voorbeeld die sorteer functie, maar zo zijn er 2 A4 papieren vol met dat soort dingen die ze op/aangemerkt hebben.

Voor mij is de lijst met functionaliteiten gewoon een stuk groter geworden dan mondeling was afgesproken. (Of tenminste, wat ik daar uit geïnterpreteerd heb)
  zondag 21 oktober 2012 @ 21:36:01 #56
19440 Maanvis
Centuries in a lifetime
pi_118258026
en wat doet die database design fout dan? wat is het resultaat ervan?
Een gedicht over Maanvis
pi_118258038
Die aanvullingen zijn niet jouw verantwoordelijkheid. Wanneer jij de mondeling overeengekomen zaken hebt afgerond is de zaak klaar. Kijk dit filmpje anders eens:

2011/03 Mike Monteiro | F*ck You. Pay Me. door San Francisco Creative Mornings
fotografie FTW
pi_118258102
quote:
0s.gif Op zondag 21 oktober 2012 21:32 schreef BMS-THAD het volgende:

[..]

[..]

Het is ook niet heel lastig om te fixen denk ik (asp.net & ideal) maar vooral een database-design fout die ik heb gemaakt en alle bijbehorende fixes kost al veel tijd. (minimaal een dag)

Alleen ineens zijn er allerlei punten bijgekomen die ik niet hoefde te maken dacht ik. (Zoals een sorteer functie op de producten pagina) Alleen hun noemen het logisch dat zoiets er in hoort te zitten. Klein voorbeeld die sorteer functie, maar zo zijn er 2 A4 papieren vol met dat soort dingen die ze op/aangemerkt hebben.

Voor mij is de lijst met functionaliteiten gewoon een stuk groter geworden dan mondeling was afgesproken. (Of tenminste, wat ik daar uit geïnterpreteerd heb)
Een ideal koppeling is niet zo bijster ingewikkeld, die is inderdaad wel snel te fixen dan. Is het toevallig Mollie Ideal (Verder niet echt relevant), wat gaat hier mis mee, komt de payment niet door? Heb je een errormelding/log?

Zoals eerder gemeld, dit zal niet veel werk zijn om te fixen en zoals eerder ook gemeld is (volgens mij o.a. door jou zelf) zou ik eerst zorgen dat het werkt met alle basisfunctionaliteit zodat er in ieder geval verkopen gedaan kunnen worden en vervolgens kun je de overige punten inventariseren en doorvoeren.
  zondag 21 oktober 2012 @ 21:39:50 #59
360764 BMS-THAD
pi_118258279
quote:
0s.gif Op zondag 21 oktober 2012 21:27 schreef delpit het volgende:

Er is geen enkele (digitale) correspondentie waarin ik aangeef dat de deadline onredelijk is. Maar er is ook geen enkele (digitale) correspondentie waarin de deadline staat, of überhaubt iets van een afspraak met een bedrag.

quote:
0s.gif Op zondag 21 oktober 2012 21:36 schreef Maanvis het volgende:
en wat doet die database design fout dan? wat is het resultaat ervan?
Ik heb niet genoeg rekening gehouden met de betalingen en het halen van informatie uit deze betalingen. (Dus facturen maken, terugkoppelen naar de gebruiker e.d.)

quote:
0s.gif Op zondag 21 oktober 2012 21:36 schreef Matrixxx het volgende:
Die aanvullingen zijn niet jouw verantwoordelijkheid. Wanneer jij de mondeling overeengekomen zaken hebt afgerond is de zaak klaar. Kijk dit filmpje anders eens:

2011/03 Mike Monteiro | F*ck You. Pay Me. door San Francisco Creative Mornings
Alleen wie bepaald wat de overeengekomen functionaliteiten zijn? Hun functionaliteitenlijst is naar mijn mening ineens behoorlijk gegroeid.
pi_118258422
Ze willen je helemaal niet klem zetten, ze willen een werkende website. En door je hakken in het zand te zetten geef je ze alleen nog maar meer het idee de druk op te moeten voeren om hun zin te krijgen.
pi_118258516
quote:
Alleen wie bepaald wat de overeengekomen functionaliteiten zijn? Hun functionaliteitenlijst is naar mijn mening ineens behoorlijk gegroeid.
Zoals je zelf aangaf "hun noemen het logisch" dat is natuurlijk onzin. Zoiets zou specifiek aangegeven moeten zijn of in ieder geval naar geïnformeerd moeten zijn. Als een groot deel van die punten bestaat uit dit soort dingen, aannames etc. dan zou ik die wegschrijven als nice-to-have, maar het belangrijkste is nu om de shop werkend te hebben. Die extra functionaliteit kan je hierna achteraf met ze bespreken, als jij je uren netjes kan verantwoorden dan kom je hier vast wel uit met elkaar. Goede leermomenten, dat wel. ;)

edit: weet nog steeds niet wat er dan mis is met de db opzet, of dit fundamenteel fout is of niet. Ik moet ervan uitgaan dat je de webshop zelf hebt gebouwd en niet een instantie van bijvoorbeeld nopCommerce hebt opgezet.
pi_118258737
quote:
0s.gif Op zondag 21 oktober 2012 21:39 schreef BMS-THAD het volgende:

Je hebt duidelijk het filmpje nog niet bekeken, want dat is grotendeels waar het over gaat.
fotografie FTW
pi_118258792
quote:
0s.gif Op zondag 21 oktober 2012 21:43 schreef zhor het volgende:

[..]

Zoals je zelf aangaf "hun noemen het logisch" dat is natuurlijk onzin. Zoiets zou specifiek aangegeven moeten zijn of in ieder geval naar geïnformeerd moeten zijn. Als een groot deel van die punten bestaat uit dit soort dingen, aannames etc. dan zou ik die wegschrijven als nice-to-have, maar het belangrijkste is nu om de shop werkend te hebben. Die extra functionaliteit kan je hierna achteraf met ze bespreken, als jij je uren netjes kan verantwoorden dan kom je hier vast wel uit met elkaar. Goede leermomenten, dat wel. ;)

edit: weet nog steeds niet wat er dan mis is met de db opzet, of dit fundamenteel fout is of niet. Ik moet ervan uitgaan dat je de webshop zelf hebt gebouwd en niet een instantie van bijvoorbeeld nopCommerce hebt opgezet.
Klopt. Ik krijg ook een heel erg 1998 gevoel bij dit hele topic en bij de werkwijze. Ik snap TS' gevoel ook wel, maar dat gaat hem nu niet heel erg verder helpen. Heb je niemand in je omgeving waarmee je eens IRL naar de eisen, huidige en gewenste functionaliteit en problemen kunt kijken?

Het lijkt er op alsof je verbaal ook niet goed tegen die klant opgewassen bent en dat speelt je flink parten ben ik bang.
  zondag 21 oktober 2012 @ 21:49:55 #64
360764 BMS-THAD
pi_118258951
quote:
0s.gif Op zondag 21 oktober 2012 21:47 schreef Matrixxx het volgende:

[..]

Je hebt duidelijk het filmpje nog niet bekeken, want dat is grotendeels waar het over gaat.
Dat klopt, zit op het moment even met een hele brakke verbinding waarmee het me niet gaat lukken. Maar kijk hem asap. Thanks in ieder geval. :)
  zondag 21 oktober 2012 @ 21:51:35 #65
360764 BMS-THAD
pi_118259067
quote:
0s.gif Op zondag 21 oktober 2012 21:43 schreef zhor het volgende:
Het is zelfgebouwd, maar het moet imho gewoon anders, en ik zie met mijn huidige expertise geen andere oplossing..
pi_118259162
quote:
0s.gif

Ik heb niet genoeg rekening gehouden met de betalingen en het halen van informatie uit deze betalingen. (Dus facturen maken, terugkoppelen naar de gebruiker e.d.)

Hier heb ik overheen gelezen, sorry. Om dit van scratch op te bouwen kan inderdaad wat tijd kosten, al denk ik niet dat je de db zelf veel zou moeten aanpassen, hooguit extra tabellen erbij. Weet verder niet in hoeverre je bestaande functies hiervoor kunt hergebruiken (zoals emailen etc. moet bv. de factuur een pdf zijn of? de klantgegevens heb je al en de status van de betaling kun je afvangen middels je payment proxie die je als het goed is hebt gemaakt, middels de returnurl)
pi_118259399
quote:
0s.gif Op zondag 21 oktober 2012 21:47 schreef CafeRoker het volgende:

[..]

Het lijkt er op alsof je verbaal ook niet goed tegen die klant opgewassen bent en dat speelt je flink parten ben ik bang.
Hier ben ik ook bang voor, maar daarom is het inderdaad een goed leermoment. Mensen die geen nee kunnen zeggen hebben vooral zichzelf ermee. (spreek uit ervaring haha :'( :@)
pi_118259569
Om hoeveel transacties per dag gaat het? Is het een optie om tijdelijk een deel van het proces naar een textfile weg te laten schrijven en handmatig de vervolgstappen uit te voeren? Op die manier kan de site live terwijl je tijd koopt om een en ander echt goed op te lossen.

Uiteindelijk wil die klant vooral een draaiende winkel. Je zou op die handmatige stappen uit kunnen komen door samen te bekijken hoe hij snel live kan (en dat is dus iets anders dan zeggen 'jullie moeten dit met de hand gaan doen').
  zondag 21 oktober 2012 @ 22:01:47 #69
360764 BMS-THAD
pi_118259765
Ik krijg zojuist een belletje dat ze in ieder geval de oude website weer online willen hebben voor morgen. Ook zijn we andere opties aan het bekijken. Komt er wel op neer dat ik flink aan de bak moet voor weinig.. ook blijven ze wel dreigen met een schadeclaim als ik niet snel aan het werk ga.
Probleem is dat ik de oude (php) website niet werkend krijg op de nieuwe host, volgens mij heeft de server iets speciaals nodig ik weet het niet. Blijft wel echt ontzettend panieken dit zeg. :'(
pi_118259835
quote:
Er is geen enkele (digitale) correspondentie waarin ik aangeef dat de deadline onredelijk is. Maar er is ook geen enkele (digitale) correspondentie waarin de deadline staat, of überhaupt iets van een afspraak met een bedrag.
Klaar! Er is geen harde bindende afspraak dus! Ja mondelinge afspraken zijn ook afspraken, maar boterzacht en zeker bij dit soort overeenkomsten volstrekt niet hard te maken. Waar ligt vast wat er wanneer klaar zou zijn? Nergens dus! Waar ligt vast dat jij verantwoordelijkheid voor het geteste eindproduct neemt? Nergens dus! Waar ligt uberhaupt vast dat er sprake is van een zakelijke overeenkomst? Nergens dus! Er is geen zaak! Nu niet, en wanneer jij verder geen domme dingen doet, nooit niet. Niets toezeggen dus nu! Zeker niet per email of iets dergelijks.

Tegenpartij kan je nog een poosje bang maken met rechtszaken en dergelijke. Zonder correspondentie behoorlijk kansloos. Zeker gezien het feit dat jij geen ondernemer bent!

Dus stoppen met panieken, terugbellen en duidelijk maken dat ze zelf het probleem mogen oplossen en gaan slapen.
pi_118259931
quote:
2s.gif Op zondag 21 oktober 2012 22:01 schreef BMS-THAD het volgende:
Ik krijg zojuist een belletje dat ze in ieder geval de oude website weer online willen hebben voor morgen. Ook zijn we andere opties aan het bekijken. Komt er wel op neer dat ik flink aan de bak moet voor weinig.. ook blijven ze wel dreigen met een schadeclaim als ik niet snel aan het werk ga.
Probleem is dat ik de oude (php) website niet werkend krijg op de nieuwe host, volgens mij heeft de server iets speciaals nodig ik weet het niet. Blijft wel echt ontzettend panieken dit zeg. :'(
Ook hier; check je errorlogs. Vergelijk de configuratiefiles. Op zich wel positief nieuws, nu heb je in ieder geval wat extra tijd, al blijft het een vervelende situatie.

[ Bericht 3% gewijzigd door zhor op 21-10-2012 22:15:51 ]
pi_118260144
Bedenk goed dat het niet zo is dat hun wil wet is. Dat ze doen alsof dat zo is is een ander verhaal.

dat betekent ook weer niet dat je je helemaal voor hun mening moet afsluiten want het water kan ze best aan de lippen staan. Maar uiteindelijk zullen jullie er samen uit moeten komen en dat is iets heel anders dan dat een van de partijen de ander een dictaat oplegt. Flikker op want ik heb tentamens valt evengoed in diezelfde categorie
pi_118261476
quote:
2s.gif Op zondag 21 oktober 2012 22:01 schreef BMS-THAD het volgende:
Maak je niet zo druk! Er is NIETS vastgelegd. Zeg dat je er graag met ze uit wil komen en dat je graag je best voor ze wil doen, maar dat ze moeten ophouden je onder druk te zetten.
pi_118262147
Installeer Magento. Zij blij, jij snel klaar.
Je raekt an de dinge geweun.
pi_118262648
quote:
0s.gif Op zondag 21 oktober 2012 22:41 schreef Messina het volgende:
Installeer Magento. Zij blij, jij snel klaar.
Ja wel leuk idee, maar niet als je er geen ervaring mee hebt en in je eentje bent. Heeft sowieso al een behoorlijke server nodig (256M minimaal, wat zou betekenen dat hij hoogstwaarschijnlijk eerst van hosting(plan) moet gaan wisselen) en bij maatwerk komen ook weer een aantal dingen kijken. Zijn natuurlijk wel goede shops verder. Vernam net dat hij de oude shop iig aan het terugzetten is..
pi_118263303
Die schadeclaim is puur een middel om je onder druk te zetten. Begrijpelijk dat je je daardoor laat opnaaien maar dat is niet nodig, er staat niks op papier zoals gezegd.
En als zij echt zo snel een nieuwe webwinkel nodig hadden dan hadden ze een professioneel bedrijf in moeten schakelen en niet een student die dit voor erbij doet.
Het zal hun extra duiten gekost hebben om het onder een strakke deadline door een stel pro's te laten doen maar dan hadden ze zekerheid.
Klinkt mij alsof het bedrijf waar je voor werkt een stel ongelofelijke prutsers zijn door een amateur in te schakelen om zo voor een dubbeltje op de eerste rij te zitten.
Jij bent ook een makkelijk doelwit omdat je nog een student bent, jong en onervaren en als een bedrijf met een schadeclaim dreigt dan is inderdaad nogal indrukwekkend.
Neem contact met ze op en zeg dat je eraan wilt werken, maar pas na je tentamens.
  zondag 21 oktober 2012 @ 23:38:08 #77
33954 ElisaB
ook in zwart verkrijgbaar!
pi_118264719
Over wat voor soort vergoeding gaat het? Wat hebben ze je beloofd??
Muil houwe of ik sjoel d'r eentje in!
pi_118269303
quote:
0s.gif Op zondag 21 oktober 2012 22:41 schreef Messina het volgende:
Installeer Magento NOP . Zij blij, jij snel klaar.
Gezien TS in .net ontwikkeld is NOP commerce een beter alternatief, uberhaupt denken dat je in een week een webshop developed :') :') :')
Laat me raden, je hebt de facturatie table genormaliseerd met de producten?
Je weet dat je dan heel erg op je bek gaat wanneer de prijzen van de producten veranderen w/ w/ w/
🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️ TikTok next Block
pi_118269340
quote:
0s.gif Op zondag 21 oktober 2012 21:07 schreef rhubarbje het volgende:

[..]

Tis toch niet TS zijn probleem dat die oude webwinkel niet werkt?
Rustig aan.
pi_118269349
quote:
0s.gif Op zondag 21 oktober 2012 20:33 schreef rhubarbje het volgende:

[..]

dat is echt een erg naïeve gedachte die veel mensen duur is komen te staan
Waarom dat?

Je bent niet schuldig totdat het tegendeel bewezen is, dat is het hele idee van onze rechtstaat.
Rustig aan.
pi_118269619
quote:
0s.gif Op maandag 22 oktober 2012 02:46 schreef kingtoppie het volgende:

[..]

Waarom dat?

Je bent niet schuldig totdat het tegendeel bewezen is, dat is het hele idee van onze rechtstaat.
:')

Webdeveloper is nog steeds geen crimineel beroep ;)
r_one in WGR / [WGR] Feedback
.
Op vrijdag 20 juni 2025 08:15 schreef VEM2012 het volgende:
Misschien moet je juridische discussies gewoon overlaten aan juristen. Want je begrijpt er overduidelijk niets van.
pi_118270246
Ok, het is straks wel duidelijk dat er iets van een afspraak was, omdat jij hebt lopen devven, mailtjes over en weer zijn gegaan etc. Het is niet compleet duidelijk wat de afspraak was van jouw kant af (qua specificaties), maar van hun kant af was het duidelijk: een werkende webshop naar hun specificaties per deadline. Dit soort dingen zijn echt dodelijk trouwens.

Als je dit ooit nog eens doet:
Je stelt een offerte op met daarin de specificaties die de klant mag verwachten (niets meer, maar ook nites minder)
Je stelt een redelijke termijn waarop dit geleverd wordt
Je doet een uurtarief voor meerwerk extra/kosten.
Je doet een uurtarief voor onderhoud
Je dekt jezelf af wat betreft hacking/leaks/veiligheid of je neemt verantwoordelijkheid (en dan moet je dus niet prutsen he!)

Die onderteken je beide en dan geef je hem voor de belasting op onder "overige werkzaamheden".

Aangezien je er nu vanaf wil op stel en sprong, maar de opdrachtgever niet (al vraag ik me af waarom?!) kun je het beste in overleg gaan. Ik heb zo het idee dat zij hopen dat je hen een fiks bedrag betaald (zodat ze een prof. kunnen inhuren) of dat je het helemaal correct oplevert na veel druk van hun kant.

Opdrachtgever lijkt me in dromenland te verkeren, want een beunhaas je webshop laten bouwen is echt niet verstandig. Maar goed, sommige mensen willen liever goedkoop :{
Jij lijkt me ook in dromenland te verkeren vanwege het feit dat je denkt dat je gewoon kan zeggen: "Ik doe het niet meer als jullie me met rust laten".

Beste oplossing lijkt me als je iemand zoekt dit dit project wel goed kan opleveren binnen de gestelde termijn en dat je daarna jezelf nooit meer een project in laat lullen. Zijn er geen andere mensen die je kent die dit evt. over willen nemen?
pi_118270626
Als ze miepen over een sorteerfunctie terwijl je betalingen het niet doen zou ik ze eerst een les prioriteiten stellen aanbieden.
pi_118270811
quote:
7s.gif Op maandag 22 oktober 2012 09:01 schreef Scorpie het volgende:
Als ze miepen over een sorteerfunctie terwijl je betalingen het niet doen zou ik ze eerst een les prioriteiten stellen aanbieden.
Dit.
fotografie FTW
  maandag 22 oktober 2012 @ 09:16:47 #85
68576 eleusis
fokked op kidz
pi_118270894
Maak af wat er afgesproken is. Je kan wel afschuiven dat ze een professioneel iemand hadden moeten inhuren, en roepen dat ze in een rechtszaak een bewijsprobleem hebben, maar wat voor figuur ben je dan?

Zaken die buiten de originele requirements vallen strikt afwijzen. Functies "die elke site zou moeten hebben"? Dan had dit in de eisenlijst moeten staan. En als dat het geval was (zeg jij) was de offerte en de planning anders geworden.
Ik in een aantal worden omschreven: Ondernemend | Moedig | Stout | Lief | Positief | Intuïtief | Communicatief | Humor | Creatief | Spontaan | Open | Sociaal | Vrolijk | Organisator | Pro-actief | Meedenkend | Levensgenieter | Spiritueel
  maandag 22 oktober 2012 @ 09:22:57 #86
39474 FF
.o0O(ik typo dus ik ...)
pi_118271015
Vwb betalingen die wel op test lukken maar niet live.
Neem contact met de ideal-boer op. ABN AMRO bijvoorbeeld 'registreert' bij eerste gebruik het (sub)domein/url en als je dat aanpast bij livegang, dan moet je dit eerst nog bij hen laten aanpassen. Eén telefoontje is dan genoeg.
  maandag 22 oktober 2012 @ 09:29:55 #87
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_118271191
Heb je eigenlijk wel contact met de website-eigenaar, of alleen maar met die vriend van hem die jou ingehuurd heeft, want het klinkt mij helemaal niet alsof de website-eigenaar degene is die zo kort dag had voor de opdracht, maar dat degene die TS ingehuurd had z'n beloftes al niet waar kon maken en daarom TS erbij gehaald heeft.
Wullie bin KOEL © Soneal
Why be difficult when, with a bit of effort, you could be impossible?
  maandag 22 oktober 2012 @ 09:54:54 #88
302853 themole
graaft totaal door.
pi_118271747
Wacht even, de oude site wordt offline gehaald terwijl het nog helemaal niet duidelijk is of de nieuwe site probleemloos werkt, dat allemaal vanwege de deadline. Verder zijn er zo te horen niet echt heldere requirements opgesteld over wat er af moet voor de deadline.

Beetje :') allemaal.
Niet altijd serieus
pi_118271914
quote:
0s.gif Op maandag 22 oktober 2012 02:46 schreef kingtoppie het volgende:

[..]

Tis toch niet TS zijn probleem dat die oude webwinkel niet werkt?
nee maar wel dat ie de deadline niet haalt
en 'onschuldig tot tegendeel bewezen' het is geen strafzaak :')
[Rhu SC]Deel 1 dus? O+
  maandag 22 oktober 2012 @ 10:11:09 #90
302853 themole
graaft totaal door.
pi_118272094
Overigens kan ik me het niet voorstellen dat een webshop die binnen een week in elkaar gebeund is lekker werkt, stabiel is en vooral veilig is.
Niet altijd serieus
pi_118272153
quote:
14s.gif Op maandag 22 oktober 2012 10:11 schreef themole het volgende:
Overigens kan ik me het niet voorstellen dat een webshop die binnen een week in elkaar gebeund is lekker werkt, stabiel is en vooral veilig is.
Kan wel, maar dan mag je wel even flink wat meer neertellen. ;)
  maandag 22 oktober 2012 @ 10:15:34 #92
302853 themole
graaft totaal door.
pi_118272185
quote:
0s.gif Op maandag 22 oktober 2012 10:14 schreef Murdera het volgende:

[..]

Kan wel, maar dan mag je wel even flink wat meer neertellen. ;)
Hangt natuurlijk ook van de functionaliteit af.
Niet altijd serieus
  maandag 22 oktober 2012 @ 10:26:52 #93
206580 Luxuria
It was love at first bite
pi_118272412
Zorg er nu als eerste voor dat de webshop werkt, dat is het belangrijkste, dus los het probleem met de betalingen op.
Je zegt zelf dat dat geen week werk is.
Kijk daarna verder hoe jullie de problemen oplossen.
Als de webshop maar werkt.
All she wants and needs is just a little taste..
pi_118272684
Moet TS niet eerst in gebreke worden gesteld en 2 weken krijgen om het alsnog af te maken? Vervolgens moet hij toch nog een keer in gebreke worden gesteld?
Voor nu is een schadeclaim dus gedoemd te mislukken.
pi_118272726
quote:
Dit wil niet direct implicieren dat jij zwart werkt.

Als jij hen een factuur zou sturen (zonder BTW vermelding) en daarna deze inkomsten opgeeft bij jouw jaarlijkse belastingaangifte, werk jij gewoon geheel wit en volgens 'de regeltjes'.

Als particulier kan en mag je gewoon facturen sturen, zolang je maar geen BTW in rekening brengt of iets met BTW vermeld op de factuur.
  maandag 22 oktober 2012 @ 10:42:56 #96
293860 lipjes
Alleen van boven
pi_118272793
Ts, hint voor de oude webshop.
Als de nieuwe op ASP is gebaseerd zal de webserver geen PHP draaien.
Kwestie van PHP extenties in IIS aanknallen, heb nog wel een handleiding daarvoor, maar is wel voor IIS6.

Verder, ja, klote, ook wel eens gehad en flink moeten aanpoten, wel goed leermoment.
pi_118272811
quote:
1s.gif Op maandag 22 oktober 2012 10:03 schreef rhubarbje het volgende:

[..]

nee maar wel dat ie de deadline niet haalt
en 'onschuldig tot tegendeel bewezen' het is geen strafzaak :')
Dus als er een aanklacht ingedient wordt die niet waar is ben je gewoon de sjaak als je niet kan bewijzen dat het niet zo is?
Waar is het bewijs van de andere partij dan? Waarom wordt die gelijk geloofd? Kvind het niet heel eerlijk eerlijk gezegd.
Rustig aan.
pi_118272899
quote:
0s.gif Op maandag 22 oktober 2012 10:43 schreef kingtoppie het volgende:

[..]

Dus als er een aanklacht ingedient wordt die niet waar is ben je gewoon de sjaak als je niet kan bewijzen dat het niet zo is?
Waar is het bewijs van de andere partij dan? Waarom wordt die gelijk geloofd? Kvind het niet heel eerlijk eerlijk gezegd.
nee maar er zijn genoeg dingen waarmee zij kunnen aantonen dat die afspraak er was
waarom heeft hij anders uberhaubt die nieuwe site gemaakt en proefgedraaid? en dan is er nog de tussenpersoon van TS die alles kan bevestigen
[Rhu SC]Deel 1 dus? O+
pi_118272986
quote:
0s.gif Op maandag 22 oktober 2012 10:47 schreef rhubarbje het volgende:

[..]

nee maar er zijn genoeg dingen waarmee zij kunnen aantonen dat die afspraak er was
waarom heeft hij anders uberhaubt die nieuwe site gemaakt en proefgedraaid? en dan is er nog de tussenpersoon van TS die alles kan bevestigen
True, en met zo een afspraak ben je verplichtingen aangegaan dat het allemaal succesvol verloopt tenzij anders vermeld?

Maar er staat nergens iets vermeld.... TS zei het te proberen.
Tevens niet TS zijn probleem nog steeds dat ze hun oude inkomsten missen omdat hun oude systeem niet werkt.
Rustig aan.
pi_118273061
quote:
0s.gif Op maandag 22 oktober 2012 10:50 schreef kingtoppie het volgende:

[..]

True, en met zo een afspraak ben je verplichtingen aangegaan dat het allemaal succesvol verloopt tenzij anders vermeld?

Maar er staat nergens iets vermeld.... TS zei het te proberen.
Tevens niet TS zijn probleem nog steeds dat ze hun oude inkomsten missen omdat hun oude systeem niet werkt.
je bent een deal aan gegaan waarbij jij een (werkend) eindproduct zegt te leveren op en een bepaalde datum

en dat is wel het probleem van TS
stel ik bestel een nieuwe laptop en verkoop mijn oude
de nieuwe word geleverd op 2 november en de oude geef ik dus weg op 2 november
als dat de deal is mag je daar vanuit gaan en als ze dan niet leveren kun je ze prima in gebreke stellen omdat ze hun afspraak niet na komen
vooral als ik dan inkomsten mis omdat ik zonder laptop niet kan werken
[Rhu SC]Deel 1 dus? O+
pi_118273328
quote:
0s.gif Op maandag 22 oktober 2012 10:53 schreef rhubarbje het volgende:

[..]

je bent een deal aan gegaan waarbij jij een (werkend) eindproduct zegt te leveren op en een bepaalde datum
Probeert te leveren is dan in die zin heel anders.
Rustig aan.
pi_118273468
quote:
7s.gif Op maandag 22 oktober 2012 11:02 schreef kingtoppie het volgende:

[..]

Probeert te leveren is dan in die zin heel anders.
ja maar dat maak jij er nu van want dat was de deal helemaal niet :')
[Rhu SC]Deel 1 dus? O+
pi_118273518
quote:
1s.gif Op maandag 22 oktober 2012 11:06 schreef rhubarbje het volgende:

[..]

ja maar dat maak jij er nu van want dat was de deal helemaal niet :')
quote:
2s.gif Op zondag 21 oktober 2012 20:35 schreef BMS-THAD het volgende:

[..]

Ik snap dat het niet netjes is maar school is mij meer waard dan deze opdracht. Als ze willen huren ze zo iemand anders voor mij in, maar dat doen ze dus niet.
Rustig aan.
pi_118273589
De laatste woorden i dat gesprek zullen heus niet: 'aaah we zien wel waar het schip strand' zijn geweest
En als dat wel zo is mag TS dat natuuelijk aantonen
[Rhu SC]Deel 1 dus? O+
pi_118273633
quote:
0s.gif Op maandag 22 oktober 2012 11:10 schreef rhubarbje het volgende:
De laatste woorden i dat gesprek zullen heus niet: 'aaah we zien wel waar het schip strand' zijn geweest
En als dat wel zo is mag TS dat natuuelijk aantonen
Dat mag de andere partij aantonen die eist :P
Of gaat dit over aannemelijkheid?

Als er gezegd wordt dat ze willen dat je het ''probeert'' lijkt het mij duidelijk overigens dat er niet overeengekomen is dat het eindproduct moet werken binnen de deadline, slechts dat het geprobeerd is om het te laten werken.
Rustig aan.
  maandag 22 oktober 2012 @ 11:17:01 #106
33954 ElisaB
pi_118273815
Ben ik nou echt de enige die het interessant vindt om te weten over welke bedragen het gaat? Hoe oud TS is en hoe professioneel de opdrachtgever?

Want stel... TS is 16, kreeg ¤ 450 beloofd voor een webshop met functionaliteiten waar je op de normale markt minimaal het vijf- tot tienvoudige voor betaalt, dan zie ik de opdrachtgever nog niet heel erg sterk staan.

Of hoop ik dat alleen maar?
pi_118273869
quote:
0s.gif Op maandag 22 oktober 2012 11:11 schreef kingtoppie het volgende:

[..]

Als er gezegd wordt dat ze willen dat je het ''probeert'' lijkt het mij duidelijk overigens dat er niet overeengekomen is dat het eindproduct moet werken binnen de deadline, slechts dat het geprobeerd is om het te laten werken.
nogmaals: ze kunnen dat volgens mjj redeljjk aantonen
en dan is het dus aan TS om aan te tonen dat ze er naast zitten
[Rhu SC]Deel 1 dus? O+
pi_118273971
Als zo'n 'bedrijf' een student/beunhaas inhuurt om een site in elkaar te stampen in z'n eentje, dan kun je dat bedrijf al bij voorbaat niet serieus nemen.

Help ze eventueel met het weer online zetten van de oude site, en voor de rest gewoon je handen er van af trekken.

Jij bent op zich dom en naief geweest om de opdracht aan te nemen, terwijl dit ver boven je pet gaat, maar ook minstens zo fout van dat bedrijf dat ze zo voor een dubbeltje op de eerste rang willen gaan zitten.
٩๏̯͡๏)۶
pi_118274003
quote:
1s.gif Op maandag 22 oktober 2012 11:18 schreef rhubarbje het volgende:

[..]

nogmaals: ze kunnen dat volgens mjj redeljjk aantonen
en dan is het dus aan TS om aan te tonen dat ze er naast zitten
''Ik ben een student met beperkte tijd die dit erbij doet als extra'tje, ik doe dit niet professioneel, de opdrachtgever wist dit maar heeft me alsnog gevraagd het te proberen.''

Aannemelijk? Jawel, iemand die studentje is en beperkt ervaring heeft kan niet inschatten of het allemaal wel gaat lukken, zeker niet met een korte deadline.
Ook is het aannemelijk dat de opdrachtgever vraagt aan het studentje om het te proberen aangezien ze erg krap zaten en een beetje wanhopig waren om die nieuwe webshop open te krijgen.
Rustig aan.
pi_118274039
quote:

[..]

Dan nog is het de vraag wát TS moet "proberen". Heeft hij zeg maar een inspanningsverplichting tot de deadline (en moet hij "proberen" in die tijd zo veel mogelijk af te krijgen)? Of heeft hij de verplichting een werkende webshop af te leveren (en moet hij "proberen" dat voor de deadline te doen)?

In dat tweede geval is het woord "proberen" nog geen geldig excuus om ze na de deadline te laten barsten wegens tentamens.
pi_118274183
quote:
0s.gif Op maandag 22 oktober 2012 11:24 schreef Igen het volgende:

[..]

Dan nog is het de vraag wát TS moet "proberen". Heeft hij zeg maar een inspanningsverplichting tot de deadline (en moet hij "proberen" in die tijd zo veel mogelijk af te krijgen)? Of heeft hij de verplichting een werkende webshop af te leveren (en moet hij "proberen" dat voor de deadline te doen)?

In dat tweede geval is het woord "proberen" nog geen geldig excuus om ze na de deadline te laten barsten wegens tentamens.
Als dat niet gedefinieerd is staat het bedrijf dus nergens, of je statement klopt of niet.

Maar ok, dat voor die deadline kan opzicht wel aannemelijk gemaakt worden door het bedrijf lijkt mij inderdaad...

Dus dan zou TS inderdaad door moeten gaan met zijn werkzaamheden na de deadline.
Rustig aan.
pi_118274223
quote:
0s.gif Op maandag 22 oktober 2012 11:22 schreef kingtoppie het volgende:

[..]

''Ik ben een student met beperkte tijd die dit erbij doet als extra'tje, ik doe dit niet professioneel, de opdrachtgever wist dit maar heeft me alsnog gevraagd het te proberen.''

Aannemelijk? Jawel, iemand die studentje is en beperkt ervaring heeft kan niet inschatten of het allemaal wel gaat lukken, zeker niet met een korte deadline.
Ook is het aannemelijk dat de opdrachtgever vraagt aan het studentje om het te proberen aangezien ze erg krap zaten en een beetje wanhopig waren om die nieuwe webshop open te krijgen.
tja dat is niet wat ik haal uit dit topic
je haalt nu 1 zin aan uit 3 pagonas of zo waaruit volgens min toch wel de strekking is dat er een afspraak was
Ik denk ook niet dat de eisende partij het met het woord proberen zou omschrijven
en als dat volgens TS wel de deal was dan mag hij dat aannemelijk maken als er een zaak van komt
maar dat lijkt me lastig voor hem
maar goed het is zijn gok om te nemen, niet de mijne
[Rhu SC]Deel 1 dus? O+
pi_118274267
quote:
1s.gif Op maandag 22 oktober 2012 11:28 schreef rhubarbje het volgende:

[..]

tja dat is niet wat ik haal uit dit topic
je haalt nu 1 zin aan uit 3 pagonas of zo waaruit volgens min toch wel de strekking is dat er een afspraak was
Ik denk ook niet dat de eisende partij het met het woord proberen zou omschrijven
en als dat volgens TS wel de deal was dan mag hij dat aannemelijk maken als er een zaak van komt
maar dat lijkt me lastig voor hem
maar goed het is zijn gok om te nemen, niet de mijne
Volgens mij kan je daar nog best wat van leren zo een rechtzaak :)
Rustig aan.
pi_118279537
quote:
0s.gif Op maandag 22 oktober 2012 11:17 schreef ElisaB het volgende:
Ben ik nou echt de enige die het interessant vindt om te weten over welke bedragen het gaat? Hoe oud TS is en hoe professioneel de opdrachtgever?

Want stel... TS is 16, kreeg ¤ 450 beloofd voor een webshop met functionaliteiten waar je op de normale markt minimaal het vijf- tot tienvoudige voor betaalt, dan zie ik de opdrachtgever nog niet heel erg sterk staan.

Ik denk dat het bij hopen blijft. Tenzij TS inderdaad minderjarig is (maar ik schat van niet), maakt de beloning niet zoveel uit.

Heel veel studenten beunen bij in de IT, sommige met en sommige zonder KvK inschrijving. Als je dan naar redelijkheid gaat kijken, dan komt TS er niet zo mals af. Sommige studenten doen het voor stagevergoeding bedragen (en krijgen er dan studiepunten voor), anderen voor een hoger bedrag. Feit blijft dat het heel veel gebeurd. Prikbord van Universiteiten hangen vol met bedrijven die dit soort werk aanbieden/een werkstudent zoeken.
  maandag 22 oktober 2012 @ 13:58:26 #115
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_118279737
quote:

Dat, plus dat ik benieuwd ben wie nou werkelijk de opdrachtgever is, en wie degene is die dreigt de misgelopen inkomsten te verhalen.... de website-eigenaar of dat vriendje van de website-eigenaar die TS ingehuurd heeft.

En dan heb ik nog het idee dat dat vriendje TS ingehuurd heeft omdat hij zelfs z'n beloftes aan de website-eigenaar niet kon nakomen, en dus al wist dat het vrijwel onmogelijk was, en dus voor peanuts de boel geregeld wilde hebben.

But, when you pay peanuts....
Wullie bin KOEL © Soneal
pi_118282708
quote:

5000 euro voor een webshop?
Dan zit je inderdaad bij een 1 pitter met niveau TS.
pi_118282797
Als ik al wat bij klus zet ik me zelf niet onder druk, ik bouw wat opdrachtgever wil, is hij daar tevreden mee dan betaald hij het afgesproken bedrag, zoniet dan neem ik mijn code terug en mag hij een ander zoeken, op die manier leg je je zelf geen druk op en hou je plezier in wat je bouwt, uiteraard wel even duidelijk afspraken van te voren maken en richt data aangeven wanneer je iets af denkt te hebben.
  maandag 22 oktober 2012 @ 18:30:49 #118
360764 BMS-THAD
pi_118291862
quote:

TS is 20 en kreeg ¤550 beloofd.
  maandag 22 oktober 2012 @ 18:34:23 #119
19440 Maanvis
Centuries in a lifetime
pi_118292015
quote:
2s.gif Op maandag 22 oktober 2012 18:30 schreef BMS-THAD het volgende:

[..]

Ik schat dat jouw opdracht voor mij 3 tot 4 weken fulltime werk was geweest, dan had ik er minstens het 10voudige voor gevraagd...
Een gedicht over Maanvis
  maandag 22 oktober 2012 @ 18:39:32 #120
302853 themole
graaft totaal door.
pi_118292215
quote:

[..]

550 euro voor een webshop is echt een lachwekkend laag bedrag. Hoeveel uur heb je er aan gewerkt?
Niet altijd serieus
pi_118292406
quote:

[..]

TS heeft zich laten naaien, en hard ook.
pi_118292750
Een webshopeigenaar die voor 450 Euro een nieuwe webshop met allerhande functionaliteit verwacht is ook niet goed wijs.
pi_118293025
Dat is wss gewoon voor 5500 naar de klant doorberekend hoor ;)
pi_118293034
quote:
2s.gif Op maandag 22 oktober 2012 18:53 schreef Nemephis het volgende:
Een webshopeigenaar die voor 450 Euro een nieuwe webshop met allerhande functionaliteit verwacht is ook niet goed wijs.
dat dus. Hebben we het hier over een stelletje cowboys die wel ff een conceptje in de markt gaat zetten, of een ontzettend naieve beginner voor wie die 550 euro al veel geld was?
pi_118293326
quote:
0s.gif Op maandag 22 oktober 2012 18:59 schreef CafeRoker het volgende:

[..]

dat dus. Hebben we het hier over een stelletje cowboys die wel ff een conceptje in de markt gaat zetten, of een ontzettend naieve beginner voor wie die 550 euro al veel geld was?
Maakt alsnog niet uit. Als je een offerte opvraagt, dan merk je al dat je voor 550 euro slechts een logo krijgt :P Dan heb je al gauw door dat je daar geen werkende webshop voor gaat krijgen.

Nog steeds blijft het feit bestaan dat er voor het bedrijf mogelijkheden zijn om te bewijzen dat deze overeenkomst bestond. Ook al is het voor weinig geld. Ook al is TS weinig professioneel bezig geweest. TS is dus redelijk genaaid in deze situatie.
pi_118293374
Voor dat geld had je beter de klant kunnen overtuigen om een kant en klaar Magento CMS (veelgebruikt voor webshops) voor ze te downloaden en in te stellen naar wens (wat CSS aanpassingen naar de huisstijl, wat plaatjes erin zetten, misschien wat extra functionaliteit aan plugins erin zetten). Laat het iig een wijze les zijn voor de volgende keer dat je duidelijk moet communiceren wat wel en niet kan en wat struikelblokken zijn.

Wat ik vaak doe is op een eigen webserver de testsite draaien waarna de bugs gefixed kunnen worden en alle dummy teksten door de eigenaar aangepast worden. Als het helemaal naar tevredenheid van de klant is, en er is betaald zet ik het pas online op zijn server. Dan worden ook alleen de relevante teksten en zoekwoorden geïndexeerd door zoekmachines.
  maandag 22 oktober 2012 @ 19:12:14 #127
7306 Diepvriez
..word maar wat rustiger
pi_118293662
Als ik jou was zou ik proberen de betaling aan de praat te krijgen. En dan de rest, indien je nog met deze gasten samen wilt werken, allemaal schriftelijk laten aanleveren als wensen.
Hierop moet jij dan reageren met je tijd en je prijs.
zo goed..?
pi_118293733
quote:
0s.gif Op maandag 22 oktober 2012 19:05 schreef kahlie het volgende:

[..]

Maakt alsnog niet uit. Als je een offerte opvraagt, dan merk je al dat je voor 550 euro slechts een logo krijgt :P Dan heb je al gauw door dat je daar geen werkende webshop voor gaat krijgen.

Nog steeds blijft het feit bestaan dat er voor het bedrijf mogelijkheden zijn om te bewijzen dat deze overeenkomst bestond. Ook al is het voor weinig geld. Ook al is TS weinig professioneel bezig geweest. TS is dus redelijk genaaid in deze situatie.
Het bedrijf gaat echt niet een rechtzaak aanspannen om een laag bedrag wat nog niet eens betaald is. Het enige waar ik als TS wel achteraan zou gaan zsm is om de oude site weer in oorspronkelijke staat online te zetten. Dan is de druk voor hun ook weer van de ketel en kunnen jullie na de tentamenweek bekijken hoe jullie verder gaan.
pi_118293745
quote:
0s.gif Op maandag 22 oktober 2012 19:05 schreef kahlie het volgende:

[..]

maakt ook niet uit, maar ik ben toch nieuwsgierig naar het verhaal hierachter ;)
  maandag 22 oktober 2012 @ 19:29:05 #130
302853 themole
graaft totaal door.
pi_118294464
Snap waarom ze wanhopig opzoek waren naar iemand, welke gek maakt nou een op maat gemaakte webshop voor 550 euro.
Niet altijd serieus
  maandag 22 oktober 2012 @ 20:09:45 #131
68576 eleusis
fokked op kidz
pi_118296720
¤550 _O_
Ik in een aantal worden omschreven: Ondernemend | Moedig | Stout | Lief | Positief | Intuïtief | Communicatief | Humor | Creatief | Spontaan | Open | Sociaal | Vrolijk | Organisator | Pro-actief | Meedenkend | Levensgenieter | Spiritueel
  maandag 22 oktober 2012 @ 20:19:26 #132
33954 ElisaB
pi_118297342
quote:
0s.gif Op maandag 22 oktober 2012 13:53 schreef kahlie het volgende:
Ik denk dat het bij hopen blijft. Tenzij TS inderdaad minderjarig is (maar ik schat van niet), maakt de beloning niet zoveel uit.

Ik denk dat dat wel degelijk uitmaakt in dit geval, want het is in geen verhouding. Denk jij serieus dat een rechter TS in dit geval zou veroordelen tot het betalen van een schadevergoeding? Met alles wat je nu weet (niets op papier, allemaal erg onduidelijk en een vergoeding van 3x nix)?

Ik zou er als opdrachtgever in elk geval niet mee naar de rechter durven.

Mijn bedrijf laat ook van alles bouwen. Niets heel spannends (denk ik), maar wij betalen daar bijna ¤ 80 per uur voor. Als je als ondernemer oprecht denkt dat je voor ¤ 550 een puike webshop kunt laten bouwen, dan ben je niet serieus te nemen.

quote:
Auw!
pi_118297458
quote:
0s.gif Op maandag 22 oktober 2012 20:19 schreef ElisaB het volgende:

[..]

Ik denk dat dat wel degelijk uitmaakt in dit geval, want het is in geen verhouding. Denk jij serieus dat een rechter TS in dit geval zou veroordelen tot het betalen van een schadevergoeding? Met alles wat je nu weet (niets op papier, allemaal erg onduidelijk en een vergoeding van 3x nix)?

Mijn bedrijf laat ook van alles bouwen. Niets heel spannends (denk ik), maar wij betalen daar bijna ¤ 80 per uur voor. Als je als ondernemer oprecht denkt dat je voor ¤ 550 een puike webshop kunt laten bouwen, dan ben je niet serieus te nemen.

[..]

Auw!
Ik hoop dat de rechter TS in ieder geval verplicht tot het betalen van zijn belastingen, want ik neem aan dat hij als student al genoeg zijn hand ophoudt bij de overheid.
  maandag 22 oktober 2012 @ 20:22:16 #134
33954 ElisaB
pi_118297486
quote:
0s.gif Op maandag 22 oktober 2012 20:21 schreef Kansenjongere het volgende:

[..]

Ik hoop dat de rechter TS in ieder geval verplicht tot het betalen van zijn belastingen, want ik neem aan dat hij als student al genoeg zijn hand ophoudt bij de overheid.
Om maar eens iets met geweld bij de discussie te betrekken?

Joh, ga wieberen :{w
pi_118297557
quote:
0s.gif Op maandag 22 oktober 2012 20:22 schreef ElisaB het volgende:

[..]

Om maar eens iets met geweld bij de discussie te betrekken?

Joh, ga wieberen :{w
Het verkleint de rechtspositie van TS nogal, dat het bedrijf haar zaakjes juridisch wel op orde heeft en hij niet. Ik kan me voorstellen dat dat TS er van zal weerhouden het hard te spelen tegenover dat bedrijf.
  maandag 22 oktober 2012 @ 20:24:07 #136
33954 ElisaB
pi_118297586
quote:
0s.gif Op maandag 22 oktober 2012 20:23 schreef Kansenjongere het volgende:

[..]

Het verkleint de rechtspositie van TS nogal, dat het bedrijf haar zaakjes juridisch wel op orde heeft en hij niet. Ik kan me voorstellen dat dat TS er van zal weerhouden het hard te spelen tegenover dat bedrijf.
Waar haal je deze onzin vandaan :?
  maandag 22 oktober 2012 @ 20:26:18 #137
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_118297697
quote:
0s.gif Op maandag 22 oktober 2012 20:23 schreef Kansenjongere het volgende:

[..]

Want jij weet al dat TS deze inkomsten niet opgeeft bij z'n aangifte over 2012?
Doe mij ook zo'n glazen bol.
Wullie bin KOEL © Soneal
pi_118297722
quote:
0s.gif Op maandag 22 oktober 2012 20:24 schreef ElisaB het volgende:

[..]

Waar haal je deze onzin vandaan :?
Het lijkt me vrij evident dat als je weg wil komen met fraude dat je dat niet aan de grote klok wil hangen. Dan heb je dus toch een probleem als je het juridisch wil gaan uitvechten.
pi_118297774
quote:
1s.gif Op maandag 22 oktober 2012 20:26 schreef Leandra het volgende:

[..]

Ik kan inderdaad lezen wat TS in zijn openingspost heeft geschreven.
pi_118297811
TS is overeengekomen een website te fixen met duidelijk erbij dat hij het zou proberen.

Zoals gezegd : nauwelijks een reële vergoeding, niks op papier met daarbij ondanks een deadline - geen belofte dat hij het zou redden op zo'n korte termijn.

Laat het maar voor de rechter komen.
  maandag 22 oktober 2012 @ 20:28:56 #141
33954 ElisaB
pi_118297847
quote:
0s.gif Op maandag 22 oktober 2012 20:26 schreef Kansenjongere het volgende:

[..]

Het lijkt me vrij evident dat als je weg wil komen met fraude dat je dat niet aan de grote klok wil hangen. Dan heb je dus toch een probleem als je het juridisch wil gaan uitvechten.
Je lult echt wel zo compleet uit je nek, dat het bijna lachwekkend is. Als het niet zo irritant was, dan was het grappig.

Echt, alsjeblieft. Als je werkelijk geen idee hebt waar je over praat, blaas dan niet zo hard van de toren. Je zet jezelf voor lul en irriteert mij. Twee vliegen die je niet in een klap wilt slaan.

En verder wat Leandra zegt + dat de rechter hier helemaal geen drol mee te maken heeft.

Pffttttt :{w
  maandag 22 oktober 2012 @ 20:29:20 #142
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_118297871
quote:
0s.gif Op maandag 22 oktober 2012 20:26 schreef Kansenjongere het volgende:

[..]

Fraude?
Je hoeft geen bedrijf te zijn om legaal iets tegen betaling te doen, je moet het alleen wel opgeven bij de belastingdienst.
En op het moment dat je een rekening stuurt omdat je klant die graag wil hebben, is het ook wel zo verstandig om het op te geven.
Wullie bin KOEL © Soneal
  maandag 22 oktober 2012 @ 20:30:06 #143
33954 ElisaB
pi_118297910
quote:
1s.gif Op maandag 22 oktober 2012 20:29 schreef Leandra het volgende:

[..]

Fraude?
Je hoeft geen bedrijf te zijn om legaal iets tegen betaling te doen, je moet het alleen wel opgeven bij de belastingdienst.
En op het moment dat je een rekening stuurt omdat je klant die graag wil hebben, is het ook wel zo verstandig om het op te geven.
Maar dan nog: de rechter gaat daar helemaal niet over -O-
  maandag 22 oktober 2012 @ 20:31:25 #144
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_118298010
quote:
0s.gif Op maandag 22 oktober 2012 20:30 schreef ElisaB het volgende:

[..]

Maar dan nog: de rechter gaat daar helemaal niet over -O-
Nee, die heeft niets met de aangifteplicht van TS te maken.
Wullie bin KOEL © Soneal
  maandag 22 oktober 2012 @ 20:31:51 #145
33954 ElisaB
pi_118298030
quote:
1s.gif Op maandag 22 oktober 2012 20:31 schreef Leandra het volgende:

[..]

Nee, die heeft niets met de aangifteplicht van TS te maken.
Dat kan de BD prima zelf regelen :)
  maandag 22 oktober 2012 @ 20:33:50 #146
65960 sanger
|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|
pi_118298137
quote:
0s.gif Op maandag 22 oktober 2012 20:28 schreef TheoddDutchGuy het volgende:
TS is overeengekomen een website te fixen met duidelijk erbij dat hij het zou proberen.

Zoals gezegd : nauwelijks een reële vergoeding, niks op papier met daarbij ondanks een deadline - geen belofte dat hij het zou redden op zo'n korte termijn.

Laat het maar voor de rechter komen.
IK geef TS weinig kans. Hij heeft een opdracht aangenomen en die verknalt. Als hij de deadline niet had kunnen halen dan had hij de opdracht moeten afwijzen, of een andere deadline bedingen.

Op papier of niet op papier doet niet terzake. Mondeling is bindend. Het feit dat TS aan de site gewerkt heeft, nachten doorgehaald heeft etc wijst erop dat hij een deadline had te halen. Dat zal een rechter ook oordelen.

Of er echt een schadevergoeding aan te pas zal komen geloof ik niet, maar TS zal wel als schuldige worden aangewezen :)
Everything you want is on the other side of fear.
Ik ben niet onhandelbaar, ik ben gewoon een grote uitdaging.
  maandag 22 oktober 2012 @ 20:34:14 #147
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_118298167
quote:
0s.gif Op maandag 22 oktober 2012 20:31 schreef ElisaB het volgende:

[..]

Dat kan de BD prima zelf regelen :)
Desnoods via de rechter :')
Wullie bin KOEL © Soneal
  maandag 22 oktober 2012 @ 20:35:18 #148
65960 sanger
pi_118298232
quote:
1s.gif Op maandag 22 oktober 2012 20:34 schreef Leandra het volgende:

[..]

Desnoods via de rechter :')
NIet nodig. De BD legt een ambsthalve aanslag op en beslag :P Hoeft geen rechter aan te pas te komen.
pi_118298483
quote:
0s.gif Op maandag 22 oktober 2012 20:33 schreef sanger het volgende:

[..]

IK geef TS weinig kans. Hij heeft een opdracht aangenomen en die verknalt. Als hij de deadline niet had kunnen halen dan had hij de opdracht moeten afwijzen, of een andere deadline bedingen.

Op papier of niet op papier doet niet terzake. Mondeling is bindend. Het feit dat TS aan de site gewerkt heeft, nachten doorgehaald heeft etc wijst erop dat hij een deadline had te halen. Dat zal een rechter ook oordelen.

Of er echt een schadevergoeding aan te pas zal komen geloof ik niet, maar TS zal wel als schuldige worden aangewezen :)
Met een rechter heb je nog kans op een betere afloop.
Als die webshop gasten blijven doordrammen krijgt hij straks wellicht deurwaarder achtige praktijken.
(als ze al zo cheap zijn, hebben ze wellicht ook geen zin in allerlei juridische onkosten)
  maandag 22 oktober 2012 @ 20:41:49 #150
65960 sanger
pi_118298596
quote:
0s.gif Op maandag 22 oktober 2012 20:39 schreef TheoddDutchGuy het volgende:

[..]

Met een rechter heb je nog kans op een betere afloop.
Mwah, ik heb nog niet eerder een uitspraak gezien waarbij de rechter zei: nou meneer, u hebt de opdracht grondig verprutst maar toch is de tegenpartij de schuldige omdat ze maar 550 wilden betalen.

quote:
Als die webshop gasten blijven doordrammen krijgt hij straks wellicht deurwaarder achtige praktijken.
(als ze al zo cheap zijn, hebben ze wellicht ook geen zin in allerlei juridische onkosten)
Dat heeft niemand denk ik.
pi_118299239
quote:
0s.gif Op maandag 22 oktober 2012 20:19 schreef ElisaB het volgende:
oh, ik wel. En ik zou het doen ook.
When you're racing, it's life. Anything that happens before or after is just waiting.
pi_118299572
TS zal echt wel aan het kortste eind trekken bij een rechter.
pi_118299722
quote:
0s.gif Op maandag 22 oktober 2012 20:41 schreef sanger het volgende:

[..]

Mwah, ik heb nog niet eerder een uitspraak gezien waarbij de rechter zei: nou meneer, u hebt de opdracht grondig verprutst maar toch is de tegenpartij de schuldige omdat ze maar 550 wilden betalen.
nou ja, de rechter zal, bij gebreke van een schriftelijke overeenkomst (en over algemene voorwaarden hoeven we al helemaal niet te beginnen) toch moeten onderzoeken wat nou precies is overeengekomen. Als TS in dat geval gewoon de waarheid zou vertellen, denk ik trouwens dat partijen het daar wel redelijk over eens zijn: te weten het tegen betaling van 550 euro het voor een bepaalde datum in elkaar draaien van een bepaalde webshop.

Als TS die opdracht heeft aangenomen, dient hij na te komen. Ook voor TS geldt: 'pacta sunt servanda'. In mijn beleving is het niet zo symphatiek van TS dat hij, als het dan mis is gegaan, niet zijn verantwoordelijkheid neemt en het de wederpartij verder maar laat uitzoeken, wetende dat die wederpartij daardoor (A) schade lijdt en (B) daarvoor de deskundigheid niet in huis heeft (daarom is TS ook ingeschakeld).

Dat TS achteraf die deskundigheid ook niet blijkt te hebben, had TS zich moeten bedenken voordat hij de opdracht aannam. Weinig zakelijk. Een goede les voor de toekomst, maar hopelijk niet een al te dure.
When you're racing, it's life. Anything that happens before or after is just waiting.
  maandag 22 oktober 2012 @ 21:01:48 #154
33954 ElisaB
pi_118299829
quote:
0s.gif Op maandag 22 oktober 2012 20:51 schreef Argento het volgende:

[..]

oh, ik wel. En ik zou het doen ook.
Dat mag. Ik zou het absoluut wel uit mijn hoofd laten. Evenals ik het uit mijn hoofd zou laten om iemand voor dit soort bedragen (die duidelijk echt belachelijk laag zijn) iets te laten doen dat zo belangrijk voor me is.
pi_118299888
quote:
0s.gif Op maandag 22 oktober 2012 21:01 schreef ElisaB het volgende:

[..]

Dat mag. Ik zou het absoluut wel uit mijn hoofd laten.
waarom?
  maandag 22 oktober 2012 @ 21:03:32 #156
33954 ElisaB
pi_118299942
quote:
0s.gif Op maandag 22 oktober 2012 21:02 schreef Argento het volgende:

[..]

waarom?
Omdat ik me verrot zou schamen om mijn eigen domheid :')
pi_118299963
quote:
0s.gif Op maandag 22 oktober 2012 21:01 schreef ElisaB het volgende:

[..]

Dat mag. Ik zou het absoluut wel uit mijn hoofd laten. Evenals ik het uit mijn hoofd zou laten om iemand voor dit soort bedragen (die duidelijk echt belachelijk laag zijn) iets te laten doen dat zo belangrijk voor me is.
Dan ben je dus geen zakenvrouw.
pi_118300002
quote:
0s.gif Op maandag 22 oktober 2012 21:03 schreef ElisaB het volgende:

[..]

De domheid voor zover die er is ligt bij TS.
pi_118300054
quote:
0s.gif Op maandag 22 oktober 2012 21:03 schreef ElisaB het volgende:

[..]

nou, laat ik de vraag anders stellen dan: waarom hoeft TS zn afspraken niet na te komen?

Je stelt dat het zo onduidelijk is wat er is afgesproken. Toch is TS daar kraakhelder over in zijn openingspost. Je stelt dat er weinig betaald wordt. Dat kan, heb ik geen idee van, maar als ik voor 10.000 euro een Ferrari koop en hij wordt niet geleverd, ga ik ook wel aan de rechter nakoming vragen en reken maar dat dat wordt toegewezen. Dat ik 10% van de normale marktprijs betaal, is op zichzelf in ieder geval geen reden om de vordering af te wijzen.

Maar je schijnt er verstand van te hebben, dus nogmaals: waarom?
  maandag 22 oktober 2012 @ 21:05:34 #160
33954 ElisaB
pi_118300071
quote:
7s.gif Op maandag 22 oktober 2012 21:03 schreef Scorpie het volgende:
Dan ben je dus geen zakenvrouw.
Ow? Nou, prima hoor; dan maar geen zakenvrouw *)
  maandag 22 oktober 2012 @ 21:07:25 #161
33954 ElisaB
pi_118300179
quote:
0s.gif Op maandag 22 oktober 2012 21:05 schreef Argento het volgende:

[..]

nou, laat ik de vraag anders stellen dan: waarom hoeft TS zn afspraken niet na te komen?

Je stelt dat het zo onduidelijk is wat er is afgesproken. Toch is TS daar kraakhelder over in zijn openingspost. Je stelt dat er weinig betaald wordt. Dat kan, heb ik geen idee van, maar als ik voor 10.000 euro een Ferrari koop en hij wordt niet geleverd, ga ik ook wel aan de rechter nakoming vragen en reken maar dat dat wordt toegewezen. Dat ik 10% van de normale marktprijs betaal, is op zichzelf in ieder geval geen reden om de vordering af te wijzen.

Maar je schijnt er verstand van te hebben, dus nogmaals: waarom?
Ik zeg niet dat TS zijn afspraak niet hoeft na te komen (nog los van de vraag wat die afspraak eigenlijk was, want zo kraakhelder lijkt het allemaal niet te zijn). Ik zeg dat ik denk dat de rechter TS niet zal veroordelen tot het betalen van schadevergoeding.
pi_118300360
quote:
0s.gif Op maandag 22 oktober 2012 21:07 schreef ElisaB het volgende:

[..]

Ik zeg niet dat TS zijn afspraak niet hoeft na te komen (nog los van de vraag wat die afspraak eigenlijk was, want zo kraakhelder lijkt het allemaal niet te zijn). Ik zeg dat ik denk dat de rechter TS niet zal veroordelen tot het betalen van schadevergoeding.
Je onderbouwt het niet.
pi_118300399
quote:
0s.gif Op maandag 22 oktober 2012 21:07 schreef ElisaB het volgende:

[..]

TS geeft in zijn openingspost toch een heldere weergave van de afspraak. Ik heb geen reden om aan te nemen dat de wederpartij een andere inhoud van de gemaakte afspraak veronderstelt. Integendeel zelfs.

Los daarvan zie ik niet in waarom je enerzijds erkent dat TS de afspraken moet nakomen, maar dat je anderzijds ontkent dat TS de schade zou moeten vergoeden. Waarom moet TS wel zijn afspraken nakomen, maar is hij gevrijwaard van schadeplichtigheid indien hij zijn afspraken niet nakomt en de wederpartij daardoor schade lijdt?
  maandag 22 oktober 2012 @ 21:16:35 #164
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_118300748
Blijft de vraag of de website-eigenaar wel degene is die TS voor peanuts ingehuurd heeft.... ik denk dat het vriendje van de website-eigenaar het in eerste instantie zelf wel even zou doen, er niet uitkwam en toen TS ingehuurd had, deze klus voor weinig, en dan daarna meer klussen.

Als de website-eigenaar geen deal met TS had, maar het vriendje van de eigenaar die TS ingehuurd heeft, dan ben ik benieuwd hoe de rechter dat gaat beoordelen....
Wullie bin KOEL © Soneal
  maandag 22 oktober 2012 @ 21:20:51 #165
65960 sanger
pi_118301015
quote:
0s.gif Op maandag 22 oktober 2012 21:16 schreef Leandra het volgende:
Blijft de vraag of de website-eigenaar wel degene is die TS voor peanuts ingehuurd heeft.... ik denk dat het vriendje van de website-eigenaar het in eerste instantie zelf wel even zou doen, er niet uitkwam en toen TS ingehuurd had, deze klus voor weinig, en dan daarna meer klussen.

Als de website-eigenaar geen deal met TS had, maar het vriendje van de eigenaar die TS ingehuurd heeft, dan ben ik benieuwd hoe de rechter dat gaat beoordelen....
Dan zal alleen degene die TS aansprakelijk stelt een ander zijn, al doe je nu wel puur een aanname :P
pi_118301223
quote:
0s.gif Op maandag 22 oktober 2012 21:16 schreef Leandra het volgende:
Hoe is dat relevant voor de vraag of TS zijn afspraken moet nakomen en of en in hoeverre hij schadeplichtig is ten aanzien van de schade die het gevolg is van het niet nakomen van die afspraken?

quote:
Als de website-eigenaar geen deal met TS had, maar het vriendje van de eigenaar die TS ingehuurd heeft, dan ben ik benieuwd hoe de rechter dat gaat beoordelen...
ik snap niet wat je bedoelt. De eigenaar heeft geen deal met TS maar het vriendje van de eigenaar heeft een deal met TS? Wat voor deal? Om aan de website van de eigenaar te gaan klooien? Een soort derdenbeding?
  maandag 22 oktober 2012 @ 21:33:35 #167
232494 Boca_Raton
Voor al uw no nonsense
pi_118301659
quote:
0s.gif Op zondag 21 oktober 2012 21:08 schreef Matrixxx het volgende:
Zij zullen gefrustreerd zijn dat jij er nu onderuit probeert te komen en zetten je dus onder druk om toch resultaat te krijgen. Het lijkt me sterk dat een bedrijf die iemand als jou inhuurt de moeite doet voor een rechtszaak, maar het dreigement is al erg vervelend.
Dit dus. Ik weet echt de cijfers niet maar van alle 100 mensen die roepen dat 'er een rechtszaak van komt of dat ze juridische stappen zullen ondernemen' zullen het er misschien nog geen vijf doen. En dan zal het ook nog om grote bedragen gaan. (En dan wordt er ook nog een hoop geschikt. Een hele hoop.)

Elke Jan Doedel kan bovenstaande roepen om z'n zin te krijgen. Maar iemand die een 20-jarige inhuurt voor het maken van een nieuwe website zal zelf ook wel geen cent te makken hebben. Dus de lamme verwijt de blinde zeg maar.

Echt zulke grote onzin, die rechtszaak-dreigementen.
  maandag 22 oktober 2012 @ 21:36:05 #168
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_118301788
quote:
0s.gif Op maandag 22 oktober 2012 21:20 schreef sanger het volgende:

[..]

Dan zal alleen degene die TS aansprakelijk stelt een ander zijn, al doe je nu wel puur een aanname :P
Ja, maar als TS een deal heeft voor ¤ 550,= en zijn werk dus die waarde vertegenwoordigt, terwijl het vriendje van de website-eigenaar een deal heeft voor ¤ 5.500,= omdat het werk die waarde zou vertegenwoordigen, dan is het nog maar de vraag of je TS verantwoordelijk kunt houden voor de volledige schade....

Als ik een schilder inhuur voor ¤ 50,= per uur ex BTW, en die schilder blijkt vervolgens een stagiair aan het werk te hebben gezet voor ¤ 5,= per uur (zwart), dan ligt de verantwoordelijkheid van het prutswerk toch echt bij de schilder die ik voor ¤ 50,= per uur heb ingehuurd, niet volledig bij de zwarte stagiair.

Ik ben dus vooral benieuwd hoe het werkelijk geregeld is, en of TS wel contact heeft gehad met de website-eigenaar, of dat alles via het vriendje gaat.
Wullie bin KOEL © Soneal
pi_118301879
quote:
0s.gif Op maandag 22 oktober 2012 21:33 schreef Boca_Raton het volgende:
Elke Jan Doedel kan bovenstaande roepen om z'n zin te krijgen. Maar iemand die een 20-jarige inhuurt voor het maken van een nieuwe website zal zelf ook wel geen cent te makken hebben. Dus de lamme verwijt de blinde zeg maar.
misschien hebben ze wel een rechtsbijstandverzekering. Weet jij veel.
  maandag 22 oktober 2012 @ 21:38:24 #170
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_118301931
quote:
0s.gif Op maandag 22 oktober 2012 21:25 schreef Argento het volgende:

ik snap niet wat je bedoelt. De eigenaar heeft geen deal met TS maar het vriendje van de eigenaar heeft een deal met TS? Wat voor deal? Om aan de website van de eigenaar te gaan klooien? Een soort derdenbeding?
quote:
5s.gif Op zondag 21 oktober 2012 20:22 schreef BMS-THAD het volgende:

Nu ben ik recent (via-via) in contact gekomen met iemand die mij wel meer van dat soort opdrachten kon geven. Hij zou dan designs leveren en ik zou de 'achterkant' van de website gaan programmeren. Nou, leuk idee leek mij. De eerste opdracht zou de website van een vriend van hem zijn, een goedlopend webwinkeltje die wat speciale producten verkocht en dus een webwinkel 'op maat' moest hebben. De deadline was vrij strikt en dit gaf ik ook aan, maar toch was ik de enige op wie zij konden rekenen.
Wullie bin KOEL © Soneal
  maandag 22 oktober 2012 @ 21:40:00 #171
232494 Boca_Raton
Voor al uw no nonsense
pi_118302035
quote:
0s.gif Op maandag 22 oktober 2012 21:37 schreef Argento het volgende:

[..]

misschien hebben ze wel een rechtsbijstandverzekering. Weet jij veel.
En die maken hier gelijk een rechtszaak van? Echt niet.
pi_118302084
quote:
0s.gif Op maandag 22 oktober 2012 21:36 schreef Leandra het volgende:

[..]

Ja, maar als TS een deal heeft voor ¤ 550,= en zijn werk dus die waarde vertegenwoordigt, terwijl het vriendje van de website-eigenaar een deal heeft voor ¤ 5.500,= omdat het werk die waarde zou vertegenwoordigen, dan is het nog maar de vraag of je TS verantwoordelijk kunt houden voor de volledige schade....
Hoezo 'waarde vertegenwoordigen'? De overeengekomen prijs bepaalt niet de inhoud van de opdracht. De inhoud van de opdracht is helder. Of TS daar nou een tientje voor krijgt. Of tienduizend euro. Dat is aan TS om dat uit te onderhandelen. Daar gaat de rechter zich niet mee bezig houden.

quote:
Als ik een schilder inhuur voor ¤ 50,= per uur ex BTW, en die schilder blijkt vervolgens een stagiair aan het werk te hebben gezet voor ¤ 5,= per uur (zwart), dan ligt de verantwoordelijkheid van het prutswerk toch echt bij de schilder die ik voor ¤ 50,= per uur heb ingehuurd, niet volledig bij de zwarte stagiair.
de verantwoordelijkheid voor het geleverde werk ligt sowieso bij de schilder (6:76 BW). Ik zie de relevantie met deze casus niet. TS werkt voor zichzelf. Die heeft geen stagiairs in dienst.
pi_118302124
quote:
0s.gif Op maandag 22 oktober 2012 21:40 schreef Boca_Raton het volgende:

[..]

En die maken hier gelijk een rechtszaak van? Echt niet.
niet na de eerste brief. Ook niet na de tweede. Maar als TS dan niet over de brug komt, dan wel ja. Zeker wel.
pi_118302229
quote:
0s.gif Op maandag 22 oktober 2012 21:38 schreef Leandra het volgende:

[..]

[..]

Dat TS via via aan zijn opdrachtgever is gekomen, doet er toch niet toe? Er zijn allerlei manieren om met opdrachtgevers in contact te komen. Dit is er eentje van. Nergens blijkt uit dat die 'tussenpersoon' degene is die in vertegenwoordiging van de website eigenaar de overeenkomst met TS is aangegaan. Zijn ook helemaal geen aanknopingspunten voor om dat aan te nemen. Nog afgezien van het feit dat dat ook in het geheel niet logisch is.
  maandag 22 oktober 2012 @ 21:44:38 #175
232494 Boca_Raton
Voor al uw no nonsense
pi_118302346
quote:
0s.gif Op maandag 22 oktober 2012 21:41 schreef Argento het volgende:

[..]

niet na de eerste brief. Ook niet na de tweede. Maar als TS dan niet over de brug komt, dan wel ja. Zeker wel.
Ach welnee joh. TS heeft dan al lang en breed een advocaat en dan wordt er gewoon een deal gemaakt. Wie zit er nou te wachten op de honoraria van advocaten?? TS? TS niet. Die website-vent? Nou, die ook niet, als ie voor ¤ 550,= voor een dubbeltje op de eerste rang wil zitten.

Het klinkt heel interessant hoor allemaal, maar een rechtszaak.... :')
pi_118302571
quote:
0s.gif Op maandag 22 oktober 2012 21:44 schreef Boca_Raton het volgende:

[..]

Ach welnee joh. TS heeft dan al lang en breed een advocaat en dan wordt er gewoon een deal gemaakt.
en wat voor deal zou dat moeten zijn dan?

quote:
Wie zit er nou te wachten op de honoraria van advocaten?? TS? TS niet. Die website-vent? Nou, die ook niet, als ie voor ¤ 550,= voor een dubbeltje op de eerste rang wil zitten.

Het klinkt heel interessant hoor allemaal, maar een rechtszaak.... :')
Je denkt er net zo makkelijk over als TS, maar als de schade in de papieren loopt, reken er maar op dat er dan vlotjes een puntige dagvaarding volgt.
  maandag 22 oktober 2012 @ 21:53:08 #177
232494 Boca_Raton
Voor al uw no nonsense
pi_118302898
quote:
0s.gif Op maandag 22 oktober 2012 21:47 schreef Argento het volgende:

[..]

en wat voor deal zou dat moeten zijn dan?

[..]

Je denkt er net zo makkelijk over als TS, maar als de schade in de papieren loopt, reken er maar op dat er dan vlotjes een puntige dagvaarding volgt.
Schade in de papieren... blaas het niet zo op. TS moest onder druk een nieuwe website in elkaar zetten, zonder daarvoor de benodigde kennis in huis hebbend (want: hele verkeerde inschatting qua benodigde tijd). Voor ¤ 550,=.

Komt dit op jou professioneel over? Op mij niet. Van beide kanten niet. Maar je verwacht wel dat er een rechtszaak van komt. In wiens belang? Ze hebben geen cent te makken. Je hebt het niet over Philips of Microsoft, je hebt het over twee goedbedoelende amateurs die de hele mik verkeerd inschatten.

Nogmaals: het klinkt zo bere-interessant allemaal, die termen. Maar als puntje bij paaltje komt, bindt bijna iedereen in. Want: te duur, te langlopend, of er is allang geschikt.
pi_118303204
quote:
0s.gif Op maandag 22 oktober 2012 21:53 schreef Boca_Raton het volgende:

[..]

Schade in de papieren... blaas het niet zo op. TS moest onder druk een nieuwe website in elkaar zetten, zonder daarvoor de benodigde kennis in huis hebbend (want: hele verkeerde inschatting qua benodigde tijd). Voor ¤ 550,=.

Komt dit op jou professioneel over? Op mij niet. Van beide kanten niet. Maar je verwacht wel dat er een rechtszaak van komt. In wiens belang? Ze hebben geen cent te makken. Je hebt het niet over Philips of Microsoft, je hebt het over twee goedbedoelende amateurs die de hele mik verkeerd inschatten.

Nogmaals: het klinkt zo bere-interessant allemaal, die termen. Maar als puntje bij paaltje komt, bindt bijna iedereen in. Want: te duur, te langlopend, of er is allang geschikt.
Je moet tegenwoordig Philips of Microsoft zijn om een rechtszaak aan te spannen?

Overigens weet ik niet wat de omvang van de schade is of zal zijn. Ik zeg alleen maar dat als er forse schade wordt geleden en TS geeft geen thuis, dan zie ik niet in waarom er géén rechtszaak van zou komen. Hoezo 'te duur'? Wat kost het nou helemaal om zon dagvaarding te maken en uit te reiken? En hoezo 'te langlopend'? Waarom zou dit een slepende kwestie moeten zijn?

En nogmaals, wat versta jij onder een schikking? Ik versta daaronder dat TS in ieder geval een gedeelte van de schade betaalt. Zie jij TS dat doen?
pi_118303430
quote:
0s.gif Op maandag 22 oktober 2012 21:57 schreef Argento het volgende:

[..]

Je moet tegenwoordig Philips of Microsoft zijn om een rechtszaak aan te spannen?

Overigens weet ik niet wat de omvang van de schade is of zal zijn. Ik zeg alleen maar dat als er forse schade wordt geleden en TS geeft geen thuis, dan zie ik niet in waarom er géén rechtszaak van zou komen. Hoezo 'te duur'? Wat kost het nou helemaal om zon dagvaarding te maken en uit te reiken? En hoezo 'te langlopend'? Waarom zou dit een slepende kwestie moeten zijn?

En nogmaals, wat versta jij onder een schikking? Ik versta daaronder dat TS in ieder geval een gedeelte van de schade betaalt. Zie jij TS dat doen?
inderdaad
het is juist erg aannemelijk dat er schade is want klanten kunnen nu niets kopen
en ze hebben die webwinkel normaal natuurlijk niet voor de mooi

advocaat is niet eens verplicht in een privaatrecht zaak (zo ver ik weet) en het word waarschijnlijk een kort geding dus slepend word het ook niet bepaald
[Rhu SC]Deel 1 dus? O+
  maandag 22 oktober 2012 @ 22:04:57 #180
232494 Boca_Raton
Voor al uw no nonsense
pi_118303692
quote:

[..]

TS heeft volgens mij al aangeboden die hele 550 euro te laten voor wat ie is. Verder kan een rechtszaak nogal wat tijd in beslag nemen. En een hele hoop geld voor de eiser én gedaagde. En een heleboel rompslomp.

9 Van de 10 keer is het intimidatie. Pure intimidatie. Omdat elke Lou Loenen z'n zin wil en hoog van de toren kan blazen. Hoe vaak ik het hier niet voorbij zie komen: 'dan ga ik jurridisse stapen onderneemen!'.
  maandag 22 oktober 2012 @ 22:06:00 #181
232494 Boca_Raton
Voor al uw no nonsense
pi_118303763
quote:
1s.gif Op maandag 22 oktober 2012 22:00 schreef rhubarbje het volgende:

[..]

inderdaad
het is juist erg aannemelijk dat er schade is want klanten kunnen nu niets kopen
en ze hebben die webwinkel normaal natuurlijk niet voor de mooi

advocaat is niet eens verplicht in een privaatrecht zaak (zo ver ik weet) en het word waarschijnlijk een kort geding dus slepend word het ook niet bepaald
Gezien de werkwijze van de webwinkel-klant kan die website niet veel zijn. En gezien de tijd die TS zelf inschatte, óók niet.
pi_118303857
quote:
0s.gif Op maandag 22 oktober 2012 22:06 schreef Boca_Raton het volgende:

[..]

Gezien de werkwijze van de webwinkel-klant kan die website niet veel zijn. En gezien de tijd die TS zelf inschatte, óók niet.
Irrelevant.
  maandag 22 oktober 2012 @ 22:08:34 #183
232494 Boca_Raton
Voor al uw no nonsense
pi_118303983
quote:
7s.gif Op maandag 22 oktober 2012 22:07 schreef Scorpie het volgende:

[..]

Irrelevant.
Heeft toch met inkomensderving te maken? Een simpele site voor een simpel zaakje met vijf artikelen is minder erg dan een site met 10.000 artikelen.
pi_118304076
quote:
0s.gif Op maandag 22 oktober 2012 22:08 schreef Boca_Raton het volgende:

[..]

Heeft toch met inkomensderving te maken? Een simpele site voor een simpel zaakje met vijf artikelen is minder erg dan een site met 10.000 artikelen.
Aanname dat eiser voor inkomstenderving gaat, misschien gaan ze wel voor naleving van het contract hè. Contractbreuk enzo.

[ Bericht 1% gewijzigd door #ANONIEM op 22-10-2012 22:09:59 ]
  maandag 22 oktober 2012 @ 22:10:43 #185
232494 Boca_Raton
Voor al uw no nonsense
pi_118304141
quote:
1s.gif Op maandag 22 oktober 2012 22:09 schreef Scorpie het volgende:

[..]

Aanname dat eiser voor inkomstenderving gaat, misschien gaan ze wel voor naleving van het contract hè. Contractbreuk enzo.
Was er een contract?
pi_118304497
quote:
0s.gif Op maandag 22 oktober 2012 22:10 schreef Boca_Raton het volgende:

[..]

Was er een contract?
Heb je de OP wel gelezen?
  maandag 22 oktober 2012 @ 22:17:04 #187
232494 Boca_Raton
Voor al uw no nonsense
pi_118304585
quote:
1s.gif Op maandag 22 oktober 2012 22:15 schreef Scorpie het volgende:

[..]

Heb je de OP wel gelezen?
Dit las ik:
quote:
Er staat praktisch niks zwart op wit, ook heb ik nog geen cent betaald gekregen.
pi_118304775
quote:
0s.gif Op maandag 22 oktober 2012 22:17 schreef Boca_Raton het volgende:

[..]

Dit las ik:

[..]

TS heeft een mondelinge bindende overeenkomst bekrachtigt met meerdere email conversaties en ondersteund door getuigen waarin de deadline gesteld wordt. Dit staat nagenoeg gelijk aan een contract. Je redenatie ontgaat me dan ook volledig.Wil je het gooien ophet ontbreken van een contract?
pi_118304958
quote:

[..]

Als ik het goed begrepen heb draait de oude site niet meer (zo als het op me over komt al een tijdje niet zelfs?) en is er nu dus geen winkel. Maakt dat het niet wat lastig om aan te tonen dat er daadwerkelijk schade geleden is?
  maandag 22 oktober 2012 @ 22:23:06 #190
232494 Boca_Raton
Voor al uw no nonsense
pi_118304977
quote:
1s.gif Op maandag 22 oktober 2012 22:19 schreef Scorpie het volgende:

[..]

TS heeft een mondelinge bindende overeenkomst bekrachtigt met meerdere email conversaties en ondersteund door getuigen waarin de deadline gesteld wordt. Dit staat nagenoeg gelijk aan een contract. Je redenatie ontgaat me dan ook volledig.Wil je het gooien ophet ontbreken van een contract?
Al zat Beatrix erbij.

Op mij komende beide partijen (zó ze nog een conflict hebben, TS, mogen we een update?) amateuristisch over en de ene begint te dreigen met een rechtszaak omdat de website niet kan draaien.

Als ie écht had moeten draaien, hadden ze geen 20-jarige student met tentamens ingehuurd. Op mij komt het over als: voor een dubbeltje op de eerste rang willen zitten. Dus zó belangrijk lijkt mij die hele website al niet!
pi_118305062
quote:
0s.gif Op maandag 22 oktober 2012 22:23 schreef Boca_Raton het volgende:

[..]

Al zat Beatrix erbij.

Op mij komende beide partijen (zó ze nog een conflict hebben, TS, mogen we een update?) amateuristisch over en de ene begint te dreigen met een rechtszaak omdat de website niet kan draaien.

Als ie écht had moeten draaien, hadden ze geen 20-jarige student met tentamens ingehuurd. Op mij komt het over als: voor een dubbeltje op de eerste rang willen zitten. Dus zó belangrijk lijkt mij die hele website al niet!
Wederom boordevol aannames, meningen en weinig feiten. Leuk, maar zo redeneert een rechter niet.
pi_118305138
Even een open vraag: zijn privaatrecht-rechtzaken openbaar?
  maandag 22 oktober 2012 @ 22:25:53 #193
232494 Boca_Raton
Voor al uw no nonsense
pi_118305147
quote:
1s.gif Op maandag 22 oktober 2012 22:24 schreef Scorpie het volgende:

[..]

Wederom boordevol aannames, meningen en weinig feiten. Leuk, maar zo redeneert een rechter niet.
Daar kómen ze niet eens. Als ze tegen 'm oplopen herkennen ze 'm niet eens.

Wedden? :s)
pi_118305282
quote:
0s.gif Op maandag 22 oktober 2012 22:10 schreef Boca_Raton het volgende:

[..]

Was er een contract?
ja
pi_118305601
quote:

[..]

Dit gaat over het verschil tussen een inspanningsverplichting en een resultaatsverplichting. Met andere woorden, de aard van de verbintenis. En dat lijkt me toch meer te neigen naar een resultaatsverplichting. De opdracht is er immers op gericht om voor een bepaalde datum een werkende webshop te hebben en die opdracht heeft TS aangenomen. Of hij daarbij een voorbehoud heeft gemaakt, weet ik niet. Het is in ieder geval niet waarschijnlijk dat de wederpartij een dergelijk voorbehoud heeft geaccepteerd. Dat blijkt wel uit het feit dat nu sprake is van een conflict.
pi_118311084
quote:
1s.gif Op maandag 22 oktober 2012 20:26 schreef Leandra het volgende:

[..]

de rechter toetst niet of het zwart werk is of niet..maakt voor de uitspraak ook niks uit
pi_118311440
de vraag is of je direct in verzuim bent of niet.
als je in direct verzuim bent kunnen ze een schade vergoeding eisen of/en nakoming

zo niet moetten ze eerst nakoming moeten eisen, binnen een redelijke termijn..
pi_118311843
quote:
0s.gif Op maandag 22 oktober 2012 22:25 schreef Shodan het volgende:
Even een open vraag: zijn privaatrecht-rechtzaken openbaar?
ja
quote:
0s.gif Op maandag 22 oktober 2012 22:23 schreef Boca_Raton het volgende:

[..]

Al zat Beatrix erbij.

een contract is in de juridische zin niks anders dat A wat voor B doet en B daarvoor A betaalt. Vorm maakt niet uit.
pi_118312373
Slinger gewoon alsnog magento oid aan en maak je opdrachtgever blij :-)
  dinsdag 23 oktober 2012 @ 00:56:54 #200
130298 TheThirdMark
To what Purpose!
pi_118313212
quote:
0s.gif Op zondag 21 oktober 2012 20:28 schreef Kansenjongere het volgende:
Aangezien het hier om zwart werk gaat, lijken beide partijen me niet erg sterk te staan.
Zwart betalen is voor de opdrachtgever geen enkel probleem. Mag zelfs. Degene die betaald krijgt echter is dan gewoon verplicht zelf zijn belastingen te betalen.

Opdrachtgever van TS staat ergens wel heel sterk.
TS: jij biedt aan om tegen betaling iets uit te voeren. Jij weigert dit.
Of je nu wel of niet betaald bent ontslaat je niet van de plicht het werk uit te voeren (hoe is de afspraak mbt betaling gemaakt? Tijdens of na het opleveren etc).
pi_118313785
quote:
14s.gif Op dinsdag 23 oktober 2012 00:56 schreef TheThirdMark het volgende:

[..]

Zwart betalen is voor de opdrachtgever geen enkel probleem. Mag zelfs. Degene die betaald krijgt echter is dan gewoon verplicht zelf zijn belastingen te betalen.

Opdrachtgever van TS staat ergens wel heel sterk.
TS: jij biedt aan om tegen betaling iets uit te voeren. Jij weigert dit.
Of je nu wel of niet betaald bent ontslaat je niet van de plicht het werk uit te voeren (hoe is de afspraak mbt betaling gemaakt? Tijdens of na het opleveren etc).
Loonbelasting? Btw?
  dinsdag 23 oktober 2012 @ 01:20:35 #202
130298 TheThirdMark
To what Purpose!
pi_118313810
quote:
1s.gif Op dinsdag 23 oktober 2012 01:19 schreef Yreal het volgende:

[..]

Loonbelasting? Btw?
Dit ligt allemaal bij diegene die betaald wordt.
Heb zelf een tijd lang alles zelf ontvangen en afgedragen. De belastingdienst maakt zich niet heel druk om bedrijven die zwart uitbetalen. Verantwoording van belasting ligt bij de werknemer, niet werkgever (behalve als het bedrijf dit zegt te doen, dan is het weer een ander verhaal).
pi_118314403
Weet de uiteindelijke eigenaar wel dat jij maar 550 euro krijgt? Als hij dat niet weet zou ik dit nog wel laten weten. Desnoods als je klaar bent in een mailtje dat je per ongeluk naar de eigenaar van de webshop mailed ipv die designgast.

550 euro betalen en dan moeilijk doen :r Dan ben je wel een echte klootzak.
pi_118318105
Al die juridische fokkers hier in het topic met hun gewichtige taal :')

Kom op zeg, we hebben het hier over een amateuristisch 'bedrijf' dat even snel een webshop in elkaar gezet wil hebben voor veel te weinig geld. Het is geen bol.com of wehkamp.nl

En we hebben verder een student/beunhaas die niet in staat blijkt een webshop te maken binnen afzienbare tijd (wat volkomen logisch is).

Conclusie, de opdrachtgever moet z'n grote muil houden en niet lopen te zeiken.
٩๏̯͡๏)۶
pi_118318161
quote:
0s.gif Op dinsdag 23 oktober 2012 09:33 schreef Ronaldsen het volgende:
Al die juridische fokkers hier in het topic met hun gewichtige taal :')

Kom op zeg, we hebben het hier over een amateuristisch 'bedrijf' dat even snel een webshop in elkaar gezet wil hebben voor veel te weinig geld. Het is geen bol.com of wehkamp.nl

En we hebben verder een student/beunhaas die niet in staat blijkt een webshop te maken binnen afzienbare tijd (wat volkomen logisch is).

Conclusie, de opdrachtgever moet z'n grote muil houden en niet lopen te zeiken.
'
Gaan we weer. Op het moment dat TS dadelijk een rechtzaak aan zijn broek heeft piept hij wel anders.
pi_118318261
quote:
0s.gif Op dinsdag 23 oktober 2012 09:36 schreef Yreal het volgende:

[..]

'
Gaan we weer. Op het moment dat TS dadelijk een rechtzaak aan zijn broek heeft piept hij wel anders.
De rechter maakt hier gehakt van, TS heeft niks te vrezen. Maar goed, er gaat echt geen rechtszaak komen, compleet lachwekkend dit.
٩๏̯͡๏)۶
pi_118318303
quote:
0s.gif Op dinsdag 23 oktober 2012 09:41 schreef Ronaldsen het volgende:

[..]

De rechter maakt hier gehakt van, TS heeft niks te vrezen. Maar goed, er gaat echt geen rechtszaak komen, compleet lachwekkend dit.
En dat baseer je waarop?

Streetsmarts?
pi_118318322
quote:
0s.gif Op dinsdag 23 oktober 2012 09:41 schreef Ronaldsen het volgende:

[..]

En jij met je straatwijsheid weet dit ofzo?
  dinsdag 23 oktober 2012 @ 09:44:40 #209
33954 ElisaB
pi_118318340
quote:
1s.gif Op maandag 22 oktober 2012 21:10 schreef Scorpie het volgende:
Je onderbouwt het niet.
Ik was net terug van een late afspraak met een klant en was lekker op de bank gaan liggen. Voor de TV :@

Alles is wel zo'n beetje gezegd. Als je het wetboek erlangs wilt houden en veronderstelt dat de afspraak tussen TS en de opdrachtgever klip en klaar was, dan kun je hier ongetwijfeld in theorie hier een heel simpele zaak in zien. Met schuld voor de TS, stevige schade en een schadevergoeding voor de opdrachtgever. Daar kan ik het niet anders dan mee eens zijn.

Maar de zaak rammelt aan alle kanten. En dat zien jullie ook echt wel, maar het is leuk om een beetje te peuren en te vereenvoudigen. Maar de opdrachtgever gaat echt vastlopen in de afgesproken functionaliteiten. Want daar is wel degelijk onduidelijkheid over (althans, dat schrijft TS).

Dus volgens mij zit TS helemaal safe als hij ervoor zorgt dat er 'iets van een webshop' is en dat de betaling werkt.
  dinsdag 23 oktober 2012 @ 09:46:35 #210
33954 ElisaB
pi_118318389
Ow ja... en zet daartegenover een vergoeding van ¤ 550, dan wordt het verdomd moeilijk om geloofwaardig te bepleiten dat er toch echt was afgesproken dat het een state of the art webshop zou worden met dito functionaliteiten.
pi_118318432
quote:
0s.gif Op dinsdag 23 oktober 2012 09:46 schreef ElisaB het volgende:
Ow ja... en zet daartegenover een vergoeding van ¤ 550, dan wordt het verdomd moeilijk om geloofwaardig te bepleiten dat er toch echt was afgesproken dat het een state of the art webshop zou worden met dito functionaliteiten.
Artikel 217
1Een overeenkomst komt tot stand door een aanbod en de aanvaarding daarvan.

Wat je er dan verder omheen bakt doet niks af dat er gewoon een contract is ! Jezus, zou iedereen die absoluut geen idee heeft hoe deze materie werkt gewoon lekkere naar onz kunnen gaan?
  dinsdag 23 oktober 2012 @ 09:51:21 #212
33954 ElisaB
pi_118318502
quote:
0s.gif Op dinsdag 23 oktober 2012 09:48 schreef Yreal het volgende:
Artikel 217

Wat je er dan verder omheen bakt doet niks af dat er gewoon een contract is ! Jezus, zou iedereen die absoluut geen idee heeft hoe deze materie werkt gewoon lekkere naar onz kunnen gaan?
En jij kan niet lezen. Dus ONZ gaat niet helpen. Nijntje kleurboek dan maar?
pi_118318509
quote:
0s.gif Op dinsdag 23 oktober 2012 09:42 schreef Yreal het volgende:

[..]

En dat baseer je waarop?

Streetsmarts?
Ik ben geen jurist nee, dus noem het streetsmart.

Mijn punt is: we hebben het hier over een opdrachtgever (misschien wel de plaatselijke groenteboer) die even voor een dubbeltje op de eerste rang een webshop in elkaar geflanst wil hebben.
Dit blijkt niet te lukken door de 2e jaars student in kwestie, die heeft de opdracht onderschat.

Je denkt toch niet werkelijk dat hier een rechtszaak van komt? Totaal lachwekkend.

Je weet toch hoe dit soort dingen gaan, de lokale ondernemer wil ook met z'n tijd mee gaan, liever niet te veel investeren, maar er moet een website komen.
Nou de ene beunhaas maakt een website en een tijdje later wil meneer eigenlijk ook wel een shop.
Maar ja liever geen geld investeren he, dus via via komt hij bij een naieve student uit die wel even voor een habbekrats de opdracht wil uitvoeren.
٩๏̯͡๏)۶
pi_118318548
quote:
0s.gif Op dinsdag 23 oktober 2012 09:51 schreef Ronaldsen het volgende:

[..]

Ik ben geen jurist nee, dus noem het streetsmart.

Mijn punt is: we hebben het hier over een opdrachtgever (misschien wel de plaatselijke groenteboer) die even voor een dubbeltje op de eerste rang een webshop in elkaar geflanst wil hebben.
Dit blijkt niet te lukken door de 2e jaars student in kwestie, die heeft de opdracht onderschat.

Je denkt toch niet werkelijk dat hier een rechtszaak van komt? Totaal lachwekkend.

Je weet toch hoe dit soort dingen gaan, de lokale ondernemer wil ook met z'n tijd mee gaan, liever niet te veel investeren, maar er moet een website komen.
Nou de ene beunhaas maakt een website en een tijdje later wil meneer eigenlijk ook wel een shop.
Maar ja liever geen geld investeren he, dus via via komt hij bij een naieve student uit die wel even voor een habbekrats de opdracht wil uitvoeren.
Als de opdrachtgever er werk van maakt is TS waarschijnlijk gewoon het haasje.

De rechter is ongevoelig voor "ja maar ik ben een onwetende student"
pi_118318583
quote:
0s.gif Op dinsdag 23 oktober 2012 09:48 schreef Yreal het volgende:

[..]

Artikel 217

Redelijkheid en billijkheid dan?
Sorry dat ik het zeg, maar ben jijzelf niet pas 10 weken met rechten begonnen?
pi_118318588
quote:
0s.gif Op dinsdag 23 oktober 2012 09:53 schreef Yreal het volgende:

[..]

Dan vraagt de rechter naar een duidelijk opdracht omschrijvnig van de opdrachtgever en blijkt dat deze ook niet bestaat. :D
pi_118318660
quote:
0s.gif Op dinsdag 23 oktober 2012 09:53 schreef Yreal het volgende:

[..]

Misschien iets voor de rijdende rechter ja, zelfs die zal de opdrachtgever uitlachen
٩๏̯͡๏)۶
pi_118318672
quote:
1s.gif Op dinsdag 23 oktober 2012 09:55 schreef ejfaar het volgende:

[..]

Redelijkheid en billijkheid dan?
Sorry dat ik het zeg, maar ben jijzelf niet pas 10 weken met rechten begonnen?
Wat redelijkheid en billijkheid wat?

En nee, niet echt.

quote:
0s.gif Op dinsdag 23 oktober 2012 09:55 schreef Basp1 het volgende:

[..]

Dan vraagt de rechter naar een duidelijk opdracht omschrijvnig van de opdrachtgever en blijkt dat deze ook niet bestaat. :D
maak een webshop in een week voor 550 euro.
pi_118318703
quote:
0s.gif Op dinsdag 23 oktober 2012 09:59 schreef Ronaldsen het volgende:

[..]

Misschien iets voor de rijdende rechter ja, zelfs die zal de opdrachtgever uitlachen
Elke euro die de webshop verdiende, verminderd met normale ondernemersrisico kan op ts verhaalt worden.
pi_118318727
quote:
0s.gif Op dinsdag 23 oktober 2012 09:59 schreef Yreal het volgende:

Nou die had hij gemaakt alleen om daarna nog met extra features aan te komen dat stond nergens in die opdracht.
pi_118318740
quote:

[..]

Wat redelijkheid en billijkheid wat?
De opdrachtgever had redelijkerwijs niet kunnen vermoeden dat er een site voor 550 zou komen. Een claim wordt dus van tafel geweest.
klik
bizar dat een rechtenstudent hier nog nooit van gehoord heeft.
pi_118318793
quote:
1s.gif Op dinsdag 23 oktober 2012 10:02 schreef ejfaar het volgende:

[..]

De opdrachtgever had redelijkerwijs niet kunnen vermoeden dat er een site voor 550 zou komen. Een claim wordt dus van tafel geweest.
klik
bizar dat een rechtenstudent hier nog nooit van gehoord heeft.
Het criteria voor 6:248 is compleet onaanvaardbaar. Dan praten we over dingen als Expres dingen kapot maken als je aansprakelijkheid hebt uitgesloten. Als TS zegt, tuurlijk kan, en daarna een niet werkende site aflevert is er dus geen spraken van "kan niet"

Naar nederlands recht kan de prijs van een opdracht eigenlijk niet door de rechter worden getoetst.
pi_118318806
quote:
0s.gif Op dinsdag 23 oktober 2012 10:00 schreef Yreal het volgende:

[..]

Elke euro die de webshop verdiende, verminderd met normale ondernemersrisico kan op ts verhaalt worden.
Haha het wordt steeds mooier, alsof er überhaupt ooit een Euro verdiend is met de oude webshop voorheen. We hebben het over een opdrachtgever die geen flauw benul heeft hoe het werkt op internet.
٩๏̯͡๏)۶
pi_118318835
quote:
0s.gif Op dinsdag 23 oktober 2012 10:04 schreef Yreal het volgende:

[..]

Het criteria voor 6:248 is compleet onaanvaardbaar. Dan praten we over dingen als Expres dingen kapot maken als je aansprakelijkheid hebt uitgesloten. Als TS zegt, tuurlijk kan, en daarna een niet werkende site aflevert is er dus geen spraken van "kan niet"

Naar nederlands recht kan de prijs van een opdracht eigenlijk niet door de rechter worden getoetst.
Dude, lees nog eens door.
pi_118318855
quote:
1s.gif Op dinsdag 23 oktober 2012 10:06 schreef ejfaar het volgende:

[..]

Dude, lees nog eens door.
ik weet hoe 6:248 werkt. 550 voor een website is absoluut niet compleet onaanvaardbaar. Waar wil je het nou precies op gooien?
pi_118318884
quote:
0s.gif Op dinsdag 23 oktober 2012 10:05 schreef Ronaldsen het volgende:

[..]

Haha het wordt steeds mooier, alsof er überhaupt ooit een Euro verdiend is met de oude webshop voorheen. We hebben het over een opdrachtgever die geen flauw benul heeft hoe het werkt op internet.
We weten niet hoe de webshop liep voor dat ts de site omzette
  dinsdag 23 oktober 2012 @ 10:07:45 #227
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_118318886
Maar wie was nou de opdrachtgever van TS?
De website-eigenaar of zijn vriendje de webdesigner?
Wullie bin KOEL © Soneal
pi_118318958
quote:
0s.gif Op dinsdag 23 oktober 2012 10:07 schreef Yreal het volgende:

[..]

We weten niet hoe de webshop liep voor dat ts de site omzette
We weten in ieder geval dat het niet om een bol.com gaat.

Als je als ondernemer serieus je handel online wilt verkopen, kun je niet verwachten dat een studentje dat even in een week voor elkaar maakt voor 500 euro. Totaal onredelijk, onrealistisch, te idioot voor woorden gewoon.
٩๏̯͡๏)۶
pi_118319009
quote:
0s.gif Op dinsdag 23 oktober 2012 10:06 schreef Yreal het volgende:

[..]

ik weet hoe 6:248 werkt. 550 voor een website is absoluut niet compleet onaanvaardbaar. Waar wil je het nou precies op gooien?
Ts kan melden dat die 550 geen 550 moest zijn, maar 5500. Dat dat dus een foutje was. Aangezien 5500 een meer marktconforme prijs is dan 550 maakt dat best kans.
pi_118319144
quote:
1s.gif Op dinsdag 23 oktober 2012 10:12 schreef ejfaar het volgende:

[..]

Ts kan melden dat die 550 geen 550 moest zijn, maar 5500. Dat dat dus een foutje was. Aangezien 5500 een meer marktconforme prijs is dan 550 maakt dat best kans.
je bedoelt liegen?

En zo werkt dat niet helemaal. Dat moet je zien als , ts doet een prijsopgaven van 550 die 5500 moest zijn. Als zijn aanbod gever dat accepteert kan hij zich op redelijkheid en billikheid beroepen
pi_118319213
quote:
0s.gif Op dinsdag 23 oktober 2012 10:17 schreef Yreal het volgende:

[..]

je bedoelt liegen?

En zo werkt dat niet helemaal. Dat moet je zien als , ts doet een prijsopgaven van 550 die 5500 moest zijn. Als zijn aanbod gever dat accepteert kan hij zich op redelijkheid en billikheid beroepen
Ja klopt. Mondelinge overeenkomst, dus niets staat op papier.
Als de opdrachtgever er een zaak van maakt liegt die waarschijnlijk ook. Ts zou het namelijk proberen, dat is wat anders dan daadwerkelijk doen.
Bovendien lijkt mij dat TS eerst in gebreke gesteld dient te worden.
pi_118319236
quote:
1s.gif Op dinsdag 23 oktober 2012 10:20 schreef ejfaar het volgende:

[..]

Ja klopt. Mondelinge overeenkomst, dus niets staat op papier.
Als de opdrachtgever er een zaak van maakt liegt die waarschijnlijk ook. Ts zou het namelijk proberen, dat is wat anders dan daadwerkelijk doen.
Bovendien lijkt mij dat TS eerst in gebreke gesteld dient te worden.
Er zijn emails die de prijs afspraak vast leggen
pi_118319327
quote:
0s.gif Op zondag 21 oktober 2012 21:39 schreef BMS-THAD het volgende:

[..]

Er is geen enkele (digitale) correspondentie waarin ik aangeef dat de deadline onredelijk is. Maar er is ook geen enkele (digitale) correspondentie waarin de deadline staat, of überhaubt iets van een afspraak met een bedrag.

pi_118319363
quote:
1s.gif Op dinsdag 23 oktober 2012 10:25 schreef ejfaar het volgende:

[..]

Ah, dat had ik niet gezien
pi_118319427
quote:
0s.gif Op dinsdag 23 oktober 2012 10:26 schreef Yreal het volgende:

[..]

Vandaar dat die 550 wel aan te vechten is.
Hoewel het me beter lijkt de hele zaak te laten rusten, maar dan moet de opdrachtgever dat ook doen.
pi_118319553
quote:
0s.gif Op dinsdag 23 oktober 2012 10:26 schreef Yreal het volgende:

[..]

Wat een jurist eerst hier hoog van de toren blazen terwijl niet de gehele zaak bekeken wordt. _O-
pi_118319656
quote:
0s.gif Op dinsdag 23 oktober 2012 10:32 schreef Basp1 het volgende:

[..]

Wat een jurist eerst hier hoog van de toren blazen terwijl niet de gehele zaak bekeken wordt. _O-
Alsof ik eerst het hele topic van deze bagger ga lezen.

quote:
TS geeft ook wel toe dat de afspraak gemaakt is. Ik geef eerlijk toe dat ik geen idee heb hoe je het zou moeten spelen als je de prijs wil geen betwisten.
pi_118319698
quote:
0s.gif Op dinsdag 23 oktober 2012 10:35 schreef Yreal het volgende:

[..]

Je hoeft ook alleen de post van TS te lezen :P
pi_118319709
550 euro voor een week werk in een werkende webshop te stoppen is niet 'onmogelijk'.
pi_118319711
quote:

Het is niet zo moeilijk om toch even alles door te scannen en alleen de opmerkingen van de TS te lezen, dossierkennis heet dat.
pi_118319714
quote:
0s.gif Op dinsdag 23 oktober 2012 10:32 schreef Basp1 het volgende:

[..]

Hij is nog student, dan mag dat :D
pi_118319721
quote:
7s.gif Op dinsdag 23 oktober 2012 10:37 schreef Scorpie het volgende:
550 euro voor een week werk in een werkende webshop te stoppen is niet 'onmogelijk'.
Blijkbaar was het geen week werk
pi_118319759
quote:
1s.gif Op dinsdag 23 oktober 2012 10:37 schreef ejfaar het volgende:

[..]

Blijkbaar was het geen week werk
Aanname. Als TS dat communiceert aan opdrachtgever en het blijkt niet zo te zijn is TS degene die nalatig is geweest, niet opdrachtgever. Elke persoon die zelf wel eens een webshopje in elkaar heeft geknutseld (of een pakketje installeert) zal vertellen dat een week weliswaar krap maar goed te doen is.
  dinsdag 23 oktober 2012 @ 10:39:49 #244
33954 ElisaB
pi_118319780
quote:

TS geeft ook wel toe dat de afspraak gemaakt is. Ik geef eerlijk toe dat ik geen idee heb hoe je het zou moeten spelen als je de prijs wil geen betwisten.
Wil je dan misschien nu ook even toegeven dat je geen idee hebt hoe de opdrachtgever de omvang van de opdracht wil gaan verdedigen / aantonen? Daarover staat namelijk ook amper iets op papier.

Ja, ze waren iets overeengekomen, maar wat ze precies overeengekomen waren, is niet duidelijk. Het staat nergens netjes uitgewerkt op papier en ze zijn het er zelfs mondeling niet over eens geworden.
pi_118319855
quote:
7s.gif Op dinsdag 23 oktober 2012 10:39 schreef Scorpie het volgende:

[..]

Aanname. Als TS dat communiceert aan opdrachtgever en het blijkt niet zo te zijn is TS degene die nalatig is geweest, niet opdrachtgever. Elke persoon die zelf wel eens een webshopje in elkaar heeft geknutseld (of een pakketje installeert) zal vertellen dat een week weliswaar krap maar goed te doen is.
quote:
Dat de opdrachtgever later opeens extra functionaliteit wil toevoegen is natuurlijk ook niet normaal.
pi_118319878
quote:
7s.gif Op dinsdag 23 oktober 2012 10:39 schreef Scorpie het volgende:

[..]

Nergens is vermeld wat de deadline is :)
pi_118319899
TS heeft gewoon waardeloze afspraken gemaakt en ik heb 0.0 kennis van procesrecht
pi_118319938
quote:
10s.gif Op dinsdag 23 oktober 2012 10:44 schreef Yreal het volgende:
TS heeft gewoon waardeloze afspraken gemaakt en ik heb 0.0 kennis van verbintenissenrecht
Zei jij net niet dat mensen zonder kennis naar ONZ moesten gaan?
pi_118319942
Waar is TS? Hoe staat het ermee?
fotografie FTW
pi_118319954
quote:
0s.gif Op dinsdag 23 oktober 2012 10:45 schreef Matrixxx het volgende:
Waar is TS? Hoe staat het ermee?
Die is dag en nacht aan het beunen aan de webshop :P
  dinsdag 23 oktober 2012 @ 10:46:24 #251
302853 themole
graaft totaal door.
pi_118319971
quote:
[..]

Definieer webshop, ik kan een scriptje maken dat een soort van webshop systeem is maken waar nog wat handmatige dingen door de gebruiker moeten worden gedaan. Of ik kan een luxe webshop maken waar bijna alles geautomatiseerd is en er allemaal fancy sorteerfuncties en zoekfuncties inzitten.

'Een webshop bouwen' is geen opdracht. De opdracht moet zijn bouw een webshop met functie X, Y en Z.
Niet altijd serieus
pi_118319975
quote:
1s.gif Op dinsdag 23 oktober 2012 10:43 schreef ejfaar het volgende:

[..]

Nergens is vermeld wat de deadline is :)
Uit de OP:

quote:
...Een dag voor de deadline...
Gek dat TS dan acteert op een niet-genoemde deadline.

quote:
0s.gif Op dinsdag 23 oktober 2012 10:42 schreef Basp1 het volgende:
Dat de opdrachtgever later opeens extra functionaliteit wil toevoegen is natuurlijk ook niet normaal.
Volgens mij kan je dat los zien van de initiele oplevering, waarin het betalingsgedeelte (een zeer belangrijk onderdeel van een webshop) niet werkte. Als TS slim was geweest had hij de andere onderdelen weggemanaged ten faveure van de betalingsmodule operationeel te krijgen. Dat het idd onbegrijpelijk is dat er bepaalde functionaliteiten zoals sortering gevraagd wordt terwijl je betalingsmodule niet werkt ben ik met je eens.
pi_118319980
quote:
1s.gif Op dinsdag 23 oktober 2012 10:45 schreef ejfaar het volgende:

[..]

Zei jij net niet dat mensen zonder kennis naar ONZ moesten gaan?
in contractenrecht ben ik gelukkig wel goed. Maar ik ben weg, kneuzenkermis hier.
pi_118320029
quote:
7s.gif Op dinsdag 23 oktober 2012 10:46 schreef Scorpie het volgende:

[..]

Uit de OP:

[..]

Gek dat TS dan acteert op een niet-genoemde deadline.

ts heeft gewoon aangegeven dat de deadline nergens op papier staat hoor
pi_118320031
quote:
14s.gif Op dinsdag 23 oktober 2012 10:46 schreef themole het volgende:

[..]

Definieer webshop, ik kan een scriptje maken dat een soort van webshop systeem maken waar nog wat handmatige dingen door de gebruiker moeten worden gedaan. Of ik kan een luxe webshop maken waar bijna alles geautomatiseerd is en er allemaal fancy sorteerfuncties en zoekfuncties inzitten.

'Een webshop bouwen' is geen opdracht. De opdracht moet zijn bouw een webshop met functie X, Y en Z.
oke oke. Maar er moet toch iets zijn afgesproken? Als ik het zo hoor is de hele opdracht "maak een webshop" sowieso dus te vaag om er iets mee te kunnen?
pi_118320045
quote:
14s.gif Op dinsdag 23 oktober 2012 10:46 schreef themole het volgende:

[..]

Definieer webshop, ik kan een scriptje maken dat een soort van webshop systeem maken waar nog wat handmatige dingen door de gebruiker moeten worden gedaan. Of ik kan een luxe webshop maken waar bijna alles geautomatiseerd is en er allemaal fancy sorteerfuncties en zoekfuncties inzitten.
Dan had TS door moeten vragen en zwart op wit moeten zetten wat wel en wat niet onder een webshop valt. Een webshop zelf bevat een aantal basis functionaliteiten die iedere ontwikkelaar kan benoemen, het is niet zo moeilijk om die functionaliteit aan te wijzen als realiseerbaar.

quote:
Ik denk dat heel veel mensen het niet met je eens zijn, zoals de makers van kant-en-klare webshops.
  dinsdag 23 oktober 2012 @ 10:48:55 #257
33954 ElisaB
pi_118320052
quote:
0s.gif Op dinsdag 23 oktober 2012 10:46 schreef Yreal het volgende:

[..]

in contractenrecht ben ik gelukkig wel goed. Maar ik ben weg, kneuzenkermis hier.
Ja, zo kan je je er ook uit redden :')

Ik vind het niet erg dat je - net als zo ongeveer iedereen hier - een beetje moet gokken naar wat er nou feitelijk aan de hand is, maar dan moet je er niet zo arrogant bij naar beneden gaan schoppen. Dat is helemaal niet nodig.
pi_118320073
quote:
1s.gif Op dinsdag 23 oktober 2012 10:48 schreef ejfaar het volgende:

[..]

ts heeft gewoon aangegeven dat de deadline nergens op papier staat hoor
Dat is heel wat anders dan wat je net zei. Welke versie wil je aanhouden?
  dinsdag 23 oktober 2012 @ 10:49:36 #259
33954 ElisaB
pi_118320080
quote:
0s.gif Op dinsdag 23 oktober 2012 10:48 schreef Yreal het volgende:

oke oke. Maar er moet toch iets zijn afgesproken? Als ik het zo hoor is de hele opdracht "maak een webshop" sowieso dus te vaag om er iets mee te kunnen?
Nou, precies. En dat zei ik op de vorige pagina al, maar toen verwees je me naar ONZ.
pi_118320097
quote:
0s.gif Op dinsdag 23 oktober 2012 10:48 schreef ElisaB het volgende:

[..]

Ja, zo kan je je er ook uit redden :')

Ik vind het niet erg dat je - net als zo ongeveer iedereen hier - een beetje moet gokken naar wat er nou feitelijk aan de hand is, maar dan moet je er niet zo arrogant bij naar beneden gaan schoppen. Dat is helemaal niet nodig.
Mensen die de materie niet snappen moeten niet ongefundeerd lopen blaten. Dat er niks op papier staat zegt namelijk niks, dat is geen vereiste.
pi_118320121
slotje omdat er toch niet te achterhalen is wat er nou precies gebeurd is en we daarom nooit iets zinnigs kunnen zeggen.
  dinsdag 23 oktober 2012 @ 10:50:56 #262
33954 ElisaB
pi_118320132
quote:
0s.gif Op dinsdag 23 oktober 2012 10:49 schreef Yreal het volgende:

[..]

Mensen die de materie niet snappen moeten niet ongefundeerd lopen blaten. Dat er niks op papier staat zegt namelijk niks, dat is geen vereiste.
Heb je helemaal gelijk in. Maar dat was ook helemaal niet wat ik schreef.
pi_118320135
quote:

[..]

Maak een webshop is voor leken iid vaag, voor mensen die vaker met zoiets te maken hebben gehad niet zo vaag.
pi_118320150
quote:
7s.gif Op dinsdag 23 oktober 2012 10:49 schreef Scorpie het volgende:

[..]

Dat is heel wat anders dan wat je net zei. Welke versie wil je aanhouden?
Je hebt gelijk, maar ik bedoelde dat het nergens op papier staat.
  dinsdag 23 oktober 2012 @ 10:52:09 #265
302853 themole
graaft totaal door.
pi_118320166
quote:

[..]

Dat is dus de grote vraag, volgens TS is er weinig afgesproken. Je kan natuurlijk als ontwikkelaar wel zelf iets bedenken wat een webshop is, maar het is een te breed begrip. Je kan het zo uitgebreid of simpel maken als je zelf wil.

Als er voor een van onze klanten iets moet worden ontwikkeld krijgen stellen wij gewoon een hele lijst met specificaties en requirements op met de klant. Aan de hand daarvan wordt de webshop/applicatie gebouwd, uiteindelijk wordt gechecked of alle functionaliteit er in zit bij de deadline. Wil de klant nog iets meer functionaliteit dan kan dat tegen meerprijs.
Niet altijd serieus
pi_118320180
quote:
0s.gif Op dinsdag 23 oktober 2012 10:49 schreef Yreal het volgende:

[..]

Het is inderdaad geen vereiste, echter wordt het bewijzen wel erg lastig.
  dinsdag 23 oktober 2012 @ 10:52:51 #267
33954 ElisaB
pi_118320187
quote:
0s.gif Op dinsdag 23 oktober 2012 10:50 schreef Yreal het volgende:
slotje omdat er toch niet te achterhalen is wat er nou precies gebeurd is en we daarom nooit iets zinnigs kunnen zeggen.
Nee, want dat er niets écht duidelijk is afgesproken, is imho juist de kern van het hele feestje.

Webopdracht mislukt, schade bedrijf op mij verhaald?!
pi_118320210
quote:
1s.gif Op dinsdag 23 oktober 2012 10:51 schreef ejfaar het volgende:

[..]

Je hebt gelijk, maar ik bedoelde dat het nergens op papier staat.
Dat klopt, maar Opdrachtgever zal niet zoveel moeite hebben om aan te tonen dat er een deadline was, gezien TS zijn verhaal en zijn acties overeenkomstig deze deadline. Maar ik snap je punt.
  dinsdag 23 oktober 2012 @ 10:54:14 #269
302853 themole
graaft totaal door.
pi_118320227
quote:
7s.gif Op dinsdag 23 oktober 2012 10:48 schreef Scorpie het volgende:

[..]

Dan had TS door moeten vragen en zwart op wit moeten zetten wat wel en wat niet onder een webshop valt. Een webshop zelf bevat een aantal basis functionaliteiten die iedere ontwikkelaar kan benoemen, het is niet zo moeilijk om die functionaliteit aan te wijzen als realiseerbaar.
Klopt, ook die moet je idd op papier zetten dat maakt alles duidelijker voor TS als voor de klant. Hier zie je het resultaat als dat niet doet.
quote:
[..]

Ik denk dat heel veel mensen het niet met je eens zijn, zoals de makers van kant-en-klare webshops.
Daar heb je een punt mee, maar als je iets speciaal voor jouw bedrijf laat ontwikkelen is het wel handig om die specificaties wel helder te maken.
Niet altijd serieus
  dinsdag 23 oktober 2012 @ 10:54:20 #270
33954 ElisaB
pi_118320233
quote:
7s.gif Op dinsdag 23 oktober 2012 10:51 schreef Scorpie het volgende:
Maak een webshop is voor leken iid vaag, voor mensen die vaker met zoiets te maken hebben gehad niet zo vaag.
Ja, da's lekker :D

je hebt zeg maar een flinke marge:

webshop.................................................WEBSHOP

En je hebt ¤ 550.
pi_118320333
quote:
0s.gif Op dinsdag 23 oktober 2012 10:54 schreef ElisaB het volgende:

[..]

Ja, da's lekker :D

je hebt zeg maar een flinke marge:

webshop.................................................WEBSHOP

En je hebt ¤ 550.
Je denkt veel te ver door. Toen TS deze opdracht aannam had hij veel beter door moeten vragen naar *wat* er precies in een webshop dient te komen. Het is mij dan ook een raadsel waarom TS het vage randje heeft laten zitten en gewoonweg is begonnen te bouwen, terwijl bij een klein beetje onderzoek er miscshien een veel betere oplossing (kant-en-klaar-pakket bv) voorhanden was. Wat dat betreft is het gedrag van TS laakbaar, net zoals de opdrachtgever. Echter kan de opdrachtgever zich verschuilen achter het feit dat ze geen inhoudelijke kennis van de technische kant hadden en op TS zijn oordeel vaarde, TS kan daar niet zo makkelijk onderuit.
pi_118320342
Eigenlijk heeft TS zelfs voldaan aan de eis. Er is een webshop. Dat je niet met ideal kan betalen is wat anders. Je kan toch ook overboeken? Of betalen onder rembours?
  dinsdag 23 oktober 2012 @ 10:59:54 #273
302853 themole
graaft totaal door.
pi_118320422
quote:
1s.gif Op dinsdag 23 oktober 2012 10:57 schreef ejfaar het volgende:
Eigenlijk heeft TS zelfs voldaan aan de eis. Er is een webshop. Dat je niet met ideal kan betalen is wat anders. Je kan toch ook overboeken? Of betalen onder rembours?
In principe had TS ook een veredeld mailform kunnen bouwen waar je je boodschappenwagentje kan doorsturen naar de verkoper. Vervolgens moet de verkoper dit verwerken en een mailtje terugsturen naar de klant.

Of je dit een webshop kan noemen lopen de meningen over uiteen. :P
Niet altijd serieus
  dinsdag 23 oktober 2012 @ 11:00:54 #274
33954 ElisaB
pi_118320459
quote:
7s.gif Op dinsdag 23 oktober 2012 10:56 schreef Scorpie het volgende:
Je denkt veel te ver door. Toen TS deze opdracht aannam had hij veel beter door moeten vragen naar *wat* er precies in een webshop dient te komen. Het is mij dan ook een raadsel waarom TS het vage randje heeft laten zitten en gewoonweg is begonnen te bouwen, terwijl bij een klein beetje onderzoek er miscshien een veel betere oplossing (kant-en-klaar-pakket bv) voorhanden was. Wat dat betreft is het gedrag van TS laakbaar, net zoals de opdrachtgever. Echter kan de opdrachtgever zich verschuilen achter het feit dat ze geen inhoudelijke kennis van de technische kant hadden en op TS zijn oordeel vaarde, TS kan daar niet zo makkelijk onderuit.
De vraag was toch of het een leuk idee was hiermee naar de rechter te gaan?

Ik ben het helemaal met je eens dat TS dit niet slim heeft gedaan. Met een beetje mazzel zal het hem ook niet weer gebeuren.

Maar ik vraag me werkelijk af of je er als opdrachtgever ver mee komt als je stug blijft volhouden dat je volledig hebt vertrouwd op TS (die zelf al aangaf dat hij zich afvroeg of het wel zou gaan lukken, tegen wie de opdrachtgever dan vervolgens zei dat hij het maar moest proberen). Bovendien: als een webshop noodzakelijk is voor je bedrijfsvoering, dan mag je toch verondersteld enige kennis hebben van de kosten van het maken van zo'n ding.

Maar goed. We zijn geen van allen rechter :)
pi_118320487
quote:
14s.gif Op dinsdag 23 oktober 2012 10:59 schreef themole het volgende:

[..]

In principe had TS ook een veredeld mailform kunnen bouwen waar je je boodschappenwagentje kan doorsturen naar de verkoper. Vervolgens moet de verkoper dit verwerken en een mailtje terugsturen naar de klant.

Of je dit een webshop kan noemen lopen de meningen over uiteen. :P
Je moet kijken naar prijs/kwaliteitverhouding. Ik denk dat TS aan de opdracht voldaan heeft, mits de opdrachtgever niet vertelt heeft dat Ideal een eis was.
pi_118320529
quote:
0s.gif Op dinsdag 23 oktober 2012 11:00 schreef ElisaB het volgende:

Maar goed. We zijn geen van allen rechter :)
zitten er geen advocaten die hier verstand van hebben op FOK! ?
  dinsdag 23 oktober 2012 @ 11:41:54 #277
232494 Boca_Raton
Voor al uw no nonsense
pi_118321871
Laat TS nou eerst maar eens een update geven. Dit wordt filosoferen in de ruimte.
pi_118324772
quote:
FoK! 'helpt' FoK!? Scorpie neemt de opdracht over, en TS betaalt zijn kosten / loon?
"Pools are perfect for holding water"
pi_118324864
quote:
1s.gif Op maandag 22 oktober 2012 21:04 schreef Scorpie het volgende:

[..]

De domheid voor zover die er is ligt bij TS.
Nou ja.. verwachten dat voor 550 euro een student in z'n eentje binnen een enorm krappe deadline een hele webwinkel in elkaar draait is wellicht ook wat onrealistisch. Let wel! De fout ligt niet bij de klant hoor, maar bij TS. Al is het wel van allebei goed dom.
"Pools are perfect for holding water"
pi_118325016
quote:
14s.gif Op dinsdag 23 oktober 2012 13:03 schreef probeer het volgende:

[..]

FoK! 'helpt' FoK!? Scorpie neemt de opdracht over, en TS betaalt zijn kosten / loon?
Nee, niet echt. Ik krijg echter altijd mensen over de vloer die na een traumatische ervaring met een lidl-achtige oplossing (lees, de beunhaasjes die het voor weinugh doen) eindelijk snappen dat kwaliteit geld kost.
pi_118331569
Wat een onzin hier allemaal.

Heeft iemand hier wel is van Artikel 150 WvBR gehoord?

quote:
De partij die zich beroept op rechtsgevolgen van door haar gestelde feiten of rechten, draagt de bewijslast van die feiten of rechten, tenzij uit enige bijzondere regel of uit de eisen van redelijkheid en billijkheid een andere verdeling van de bewijslast voortvloeit.
TS heeft al duidelijk aangegeven dat de deadline niet op papier staat.

Het bedrijf dat hem aanklaagd, zal moeten bewijzen dat die afspraak er was.
Een getuige is geen bewijs. Woord tegen woord is geen bewijs.

(het morele oogpunt ga ik niet op reageren, dat wordt ook niet gevraagd)

http://www.wetboek-online.nl/wet/Rv/150.html
  dinsdag 23 oktober 2012 @ 16:32:04 #282
65960 sanger
pi_118333018
quote:
0s.gif Op dinsdag 23 oktober 2012 15:59 schreef Shotty het volgende:

[..]

Ik denk dat de opdrachtgever wel degelijk aannemelijk kan maken dat die deadline er was. Waarom zou TS anders opgeleverd hebben op die dag terwijl het niet werkte? Waarom zou anders de oude shop offline gaan?

Daarnaast zal TS in een verklaring niets anders kunnen dan verklaren dat die deadline er was, tenzij meineed.
  dinsdag 23 oktober 2012 @ 16:59:01 #283
302853 themole
graaft totaal door.
pi_118334111
Ben erg nieuwsgierig welke webshop dit nu is, vrees alleen dat TS dat niet gaat posten.
Niet altijd serieus
pi_118334162
Dat kan ie aannemelijk maken. leuk voor hem. Maar bewijzen zie ik hem nog steeds niet doen.
pi_118335254
quote:
0s.gif Op dinsdag 23 oktober 2012 15:59 schreef Shotty het volgende:

[..]

Dit brengt echt nieuw licht op de zaak ja :')
pi_118343695
quote:
0s.gif Op dinsdag 23 oktober 2012 17:00 schreef Shotty het volgende:
Dat kan ie aannemelijk maken. leuk voor hem. Maar bewijzen zie ik hem nog steeds niet doen.
De bewijswaardering is aan de rechter. En bovendien hoeven feiten die niet betwist worden, niet bewezen te worden. En volgens mij zijn partijen het er wel over eens dat er een deadline was en dat TS die niet gehaald heeft. Tenminste, dat is TS' verklaring en dan zal die van de wederpartij niet wezenlijk anders zijn, toch?
pi_118343929
quote:
0s.gif Op dinsdag 23 oktober 2012 10:10 schreef Ronaldsen het volgende:

[..]

We weten in ieder geval dat het niet om een bol.com gaat.

Als je als ondernemer serieus je handel online wilt verkopen, kun je niet verwachten dat een studentje dat even in een week voor elkaar maakt voor 500 euro. Totaal onredelijk, onrealistisch, te idioot voor woorden gewoon.
Misschien, en toch heeft TS die opdracht aangenomen en is er een overeenkomst ontstaan. De inhoud van de verbintenissen die uit die overeenkomst voortvloeien, wordt door partijen bepaald. Niet door de rechter. Die heeft zich buiten die contractsvrijheid te houden. De rechter kan, behoudens bewijsproblemen, enkel constateren dat door aanbod en aanvaarding een overeenkomst is ontstaan, wat de inhoud van die overeenkomst is, welke verbintenissen daaruit zijn voortgevloeid en of TS wel of geen wanprestatie heeft gepleegd.

Ik zie nog steeds niet in waarom het relevant zou zijn dat 500 euro geen reele prijs is. Nou en? Dat heeft TS nou eenmaal zo afgesproken.
  dinsdag 23 oktober 2012 @ 22:17:37 #288
298362 Lollertrolle
Wilt je in zijn kooi
pi_118350212
quote:
0s.gif Op dinsdag 23 oktober 2012 20:37 schreef Argento het volgende:

[..]

Misschien, en toch heeft TS die opdracht aangenomen en is er een overeenkomst ontstaan. De inhoud van de verbintenissen die uit die overeenkomst voortvloeien, wordt door partijen bepaald. Niet door de rechter. Die heeft zich buiten die contractsvrijheid te houden. De rechter kan, behoudens bewijsproblemen, enkel constateren dat door aanbod en aanvaarding een overeenkomst is ontstaan, wat de inhoud van die overeenkomst is, welke verbintenissen daaruit zijn voortgevloeid en of TS wel of geen wanprestatie heeft gepleegd.

Ik zie nog steeds niet in waarom het relevant zou zijn dat 500 euro geen reele prijs is. Nou en? Dat heeft TS nou eenmaal zo afgesproken.
Voor een student is 500 euro veel geld. Vrij reel als je het mij vraagt dus.
pi_118354669
quote:
0s.gif Op dinsdag 23 oktober 2012 22:17 schreef Lollertrolle het volgende:

[..]

Voor een student is 500 euro veel geld. Vrij reel als je het mij vraagt dus.
ik snap je punt niet.

ik vraag me af of het relevant is. niet of het reeel is.

[ Bericht 0% gewijzigd door Argento op 23-10-2012 23:13:53 ]
  woensdag 24 oktober 2012 @ 08:44:27 #290
206580 Luxuria
pi_118363161
quote:
Ik maak zelf hier en daar een website/webapplicatie voor mensen die daar behoefte aan hebben. Dit doe ik vaak als vriendendienst en gewoon zwart als bijbaantje naast m'n studie.

Ik heb dus in hele korte tijd meerdere nachten doorgehaald om deze webwinkel goed en op tijd af te krijgen. Een dag voor de deadline, toen alles al klaar werd gezet voor de lancering leek alles ook redelijk af te komen. Nu bleken er tijdens de lancering allerlei onvoorziene problemen te zijn met de nieuwe website en was deze dus nogal onbruikbaar. Er werd toen grote druk op mij gezet om dit te fixen want het was mijn schuld dat het nu niet af was..

Probleem is dat ik dus tentamens heb en hier geen tijd voor heb. Ik weiger dan nu ook verder te werken omdat school (voor mij) nog steeds voor gaat en dit (op het moment) nog minimaal een week full-time werk is. Ondertussen krijgen zij de 'oude' webwinkel niet meer werkend, en zeggen ze dat alle geleden schade (van het offline zijn) op mij verhaald gaat worden als ik werk blijf weigeren..

Kan dit? Er staat praktisch niks zwart op wit, ook heb ik nog geen cent betaald gekregen. Ik ben er zelf al helemaal klaar mee en wil gewoon niet meer werken voor ze, het beloofde geld mogen ze houden.
Waarom reageer je niet meer?
pi_118366149
Hij is óf aan het blokken voor zijn tentamens óf hij is weer bezig met webshop (of een combi daarvan) óf er is een knokploeg op hem afgestuurd.
  woensdag 24 oktober 2012 @ 10:53:29 #292
65960 sanger
pi_118366328
quote:
0s.gif Op dinsdag 23 oktober 2012 17:00 schreef Shotty het volgende:
Aannemelijk is voor een rechter veelal genoeg :Y

Ik heb weleens een rechtzaak gewonnen omdat ik aannemelijk kon maken dat ik de facturen verstuurd had. Puur omdat ik het naar alle andere klanten ook deed, binnen eenzelfde proces. De rechter vond het daarom aannemelijk dat ook deze specifieke facturen gewoon verzonden waren en beschouwde ze daarom ook als ontvangen door de debiteur :)
  donderdag 8 november 2012 @ 12:09:07 #293
19440 Maanvis
Centuries in a lifetime
pi_118973515
hoe is dit afgelopen?
Een gedicht over Maanvis
  donderdag 8 november 2012 @ 12:44:48 #294
206580 Luxuria
pi_118974684
quote:

Update??
  donderdag 8 november 2012 @ 13:25:27 #295
360764 BMS-THAD
pi_118976132
Huidige status: Oude systeem draait voorlopig goed met wat aanpassingen van mijn kant. Nu ca. een week lang geen contact meer gehad maar er word wel van mij verwacht dat ik nog met een nieuwe webwinkel aan ga komen. Ik zie dit op het moment gewoon doodbloeden aangezien de oude webwinkel naar mijn weten voldoet aan de 'nieuwe' eisen nu.

De verstandhouding tussen mij en de opdrachtgever is 'goed' te noemen nu trouwens, schadeclaims e.d. zijn sowieso uit den boze.
pi_118976284
quote:
0s.gif Op donderdag 8 november 2012 13:25 schreef BMS-THAD het volgende:
Huidige status: Oude systeem draait voorlopig goed met wat aanpassingen van mijn kant. Nu ca. een week lang geen contact meer gehad maar er word wel van mij verwacht dat ik nog met een nieuwe webwinkel aan ga komen. Ik zie dit op het moment gewoon doodbloeden aangezien de oude webwinkel naar mijn weten voldoet aan de 'nieuwe' eisen nu.

De verstandhouding tussen mij en de opdrachtgever is 'goed' te noemen nu trouwens, schadeclaims e.d. zijn sowieso uit den boze.
Kan je niet gewoon verwijzen naar je contract, waar eisen in staan en dat deze nu gewoon werken? Dan is namelijk de overeenkomst gewoon rond.
Chinaphones / andere artikelen: www.fok.nl/tag/chinaopfok
Top 5 China producten
  donderdag 8 november 2012 @ 15:47:42 #297
19440 Maanvis
Centuries in a lifetime
pi_118981621
eind goed, al goed. bedankt voor de update!
Een gedicht over Maanvis
  donderdag 8 november 2012 @ 16:10:56 #298
7306 Diepvriez
..word maar wat rustiger
pi_118982571
Dus, je neemt aan dat het wel dood zal bloeden omdat jij niks gehoord hebt? :')

Gast, neem gewoon contact op, vraag of alles naar wens is en of er van jou verwacht wordt een nieuwe webshop te maken of deze te onderhouden.
Zet alles op papier/mail dan heb je geen gepruts meer.
zo goed..?
pi_119011123
Toch wil ik nog even een argument voor TS geven. Van juridische aspecten heb ik niet voldoende verstand maar natuurlijk wel van de morele kant.

TS heeft geen officieel bedrijf, maar wordt gevraagd of hij voor een vergoeding (zoals hij zelf aangeeft; onder het motto bijklussen) een webshop wil maken.

Hierbij geeft hij zelf aan dat de deadline erg krap is maar hij het wel wil proberen. De ondernemer (webshop) pakt het vervolgens zo onprofessioneel aan dat ze niks op papier zetten. Een serieus bedrijfje dat door een externe een bedrijf in elkaar laat zetten waarbij daadwerkelijk inkomsten op het spel staan zou dit wel moeten doen lijkt me.

De eigenaren van de webshop zijn voornamelijk gewoon de appels. Tenzij TS zich heeft neergezet als een professioneel bedrijf. Maar hij geeft zelf aan dat hij dit niet zo gedaan heeft.

TS heeft hier waarschijnlijk waarschijnlijk wel lering uit kunnen trekken, maar ik vindt dat sommige mensen het veel te eenzijdig belichten.
  vrijdag 9 november 2012 @ 11:48:53 #300
238961 Stefan
Leuker wordt het niet
pi_119011203
quote:
0s.gif Op donderdag 8 november 2012 13:25 schreef BMS-THAD het volgende:
r er word wel van mij verwacht dat ik nog met een nieuwe webwinkel aan ga komen. Ik zie dit op het moment gewoon doodbloeden aangezien de oude webwinkel naar mijn weten voldoet aan de 'nieuwe' eisen nu.

Dat is geen doodbloeden, ze geven je de tijd met de nieuwe site te komen
Prutser
Combineer je intelligentie met je humor...NU!!
Geheime strandvideo's met topless meiden, zomer 2010
pi_119011401
quote:
0s.gif Op vrijdag 9 november 2012 11:46 schreef borritos het volgende:
TS heeft geen officieel bedrijf, maar wordt gevraagd of hij voor een vergoeding (zoals hij zelf aangeeft; onder het motto bijklussen) een webshop wil maken.
Maar hij zou zich wel inschrijven bij de KVK. Dus dit gaat niet meer op. Nu hangt het er ook weer vanaf, wat staat daarvan op papier....
quote:
Hierbij geeft hij zelf aan dat de deadline erg krap is maar hij het wel wil proberen. De ondernemer (webshop) pakt het vervolgens zo onprofessioneel aan dat ze niks op papier zetten. Een serieus bedrijfje dat door een externe een bedrijf in elkaar laat zetten waarbij daadwerkelijk inkomsten op het spel staan zou dit wel moeten doen lijkt me.
Fout van beide kanten. Daarom is het nu zeer onduidelijk hoe en of wat er nu afgesproken is. Waar beide last van hebben.
quote:
TS heeft hier waarschijnlijk waarschijnlijk wel lering uit kunnen trekken, maar ik vindt dat sommige mensen het veel te eenzijdig belichten.
hangt er vanaf hoe je het kan zien. Voor beide kanten is wat te zeggen. Dus wat is eenzijdig. Ik heb een vermoeden dat er vast wel het 1 en ander in de Email is besproken. Bij een reply kan je dat zien als bevestiging.

Daarom een goede les voor TS. Bevestigingen bevestigen en nog eens bevestigen.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')