abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  dinsdag 23 oktober 2012 @ 10:46:24 #251
302853 themole
graaft totaal door.
pi_118319971
quote:
0s.gif Op dinsdag 23 oktober 2012 09:59 schreef Yreal het volgende:
[..]

maak een webshop in een week voor 550 euro.
Definieer webshop, ik kan een scriptje maken dat een soort van webshop systeem is maken waar nog wat handmatige dingen door de gebruiker moeten worden gedaan. Of ik kan een luxe webshop maken waar bijna alles geautomatiseerd is en er allemaal fancy sorteerfuncties en zoekfuncties inzitten.

'Een webshop bouwen' is geen opdracht. De opdracht moet zijn bouw een webshop met functie X, Y en Z.
Niet altijd serieus
pi_118319975
quote:
1s.gif Op dinsdag 23 oktober 2012 10:43 schreef ejfaar het volgende:

[..]

Nergens is vermeld wat de deadline is :)
Uit de OP:

quote:
...Een dag voor de deadline...
Gek dat TS dan acteert op een niet-genoemde deadline.

quote:
0s.gif Op dinsdag 23 oktober 2012 10:42 schreef Basp1 het volgende:
Dat de opdrachtgever later opeens extra functionaliteit wil toevoegen is natuurlijk ook niet normaal.
Volgens mij kan je dat los zien van de initiele oplevering, waarin het betalingsgedeelte (een zeer belangrijk onderdeel van een webshop) niet werkte. Als TS slim was geweest had hij de andere onderdelen weggemanaged ten faveure van de betalingsmodule operationeel te krijgen. Dat het idd onbegrijpelijk is dat er bepaalde functionaliteiten zoals sortering gevraagd wordt terwijl je betalingsmodule niet werkt ben ik met je eens.
pi_118319980
quote:
1s.gif Op dinsdag 23 oktober 2012 10:45 schreef ejfaar het volgende:

[..]

Zei jij net niet dat mensen zonder kennis naar ONZ moesten gaan?
in contractenrecht ben ik gelukkig wel goed. Maar ik ben weg, kneuzenkermis hier.
pi_118320029
quote:
7s.gif Op dinsdag 23 oktober 2012 10:46 schreef Scorpie het volgende:

[..]

Uit de OP:

[..]

Gek dat TS dan acteert op een niet-genoemde deadline.

ts heeft gewoon aangegeven dat de deadline nergens op papier staat hoor
pi_118320031
quote:
14s.gif Op dinsdag 23 oktober 2012 10:46 schreef themole het volgende:

[..]

Definieer webshop, ik kan een scriptje maken dat een soort van webshop systeem maken waar nog wat handmatige dingen door de gebruiker moeten worden gedaan. Of ik kan een luxe webshop maken waar bijna alles geautomatiseerd is en er allemaal fancy sorteerfuncties en zoekfuncties inzitten.

'Een webshop bouwen' is geen opdracht. De opdracht moet zijn bouw een webshop met functie X, Y en Z.
oke oke. Maar er moet toch iets zijn afgesproken? Als ik het zo hoor is de hele opdracht "maak een webshop" sowieso dus te vaag om er iets mee te kunnen?
pi_118320045
quote:
14s.gif Op dinsdag 23 oktober 2012 10:46 schreef themole het volgende:

[..]

Definieer webshop, ik kan een scriptje maken dat een soort van webshop systeem maken waar nog wat handmatige dingen door de gebruiker moeten worden gedaan. Of ik kan een luxe webshop maken waar bijna alles geautomatiseerd is en er allemaal fancy sorteerfuncties en zoekfuncties inzitten.
Dan had TS door moeten vragen en zwart op wit moeten zetten wat wel en wat niet onder een webshop valt. Een webshop zelf bevat een aantal basis functionaliteiten die iedere ontwikkelaar kan benoemen, het is niet zo moeilijk om die functionaliteit aan te wijzen als realiseerbaar.

quote:
Ik denk dat heel veel mensen het niet met je eens zijn, zoals de makers van kant-en-klare webshops.
  dinsdag 23 oktober 2012 @ 10:48:55 #257
33954 ElisaB
ook in zwart verkrijgbaar!
pi_118320052
quote:
0s.gif Op dinsdag 23 oktober 2012 10:46 schreef Yreal het volgende:

[..]

in contractenrecht ben ik gelukkig wel goed. Maar ik ben weg, kneuzenkermis hier.
Ja, zo kan je je er ook uit redden :')

Ik vind het niet erg dat je - net als zo ongeveer iedereen hier - een beetje moet gokken naar wat er nou feitelijk aan de hand is, maar dan moet je er niet zo arrogant bij naar beneden gaan schoppen. Dat is helemaal niet nodig.
Muil houwe of ik sjoel d'r eentje in!
pi_118320073
quote:
1s.gif Op dinsdag 23 oktober 2012 10:48 schreef ejfaar het volgende:

[..]

ts heeft gewoon aangegeven dat de deadline nergens op papier staat hoor
Dat is heel wat anders dan wat je net zei. Welke versie wil je aanhouden?
  dinsdag 23 oktober 2012 @ 10:49:36 #259
33954 ElisaB
pi_118320080
quote:
0s.gif Op dinsdag 23 oktober 2012 10:48 schreef Yreal het volgende:

oke oke. Maar er moet toch iets zijn afgesproken? Als ik het zo hoor is de hele opdracht "maak een webshop" sowieso dus te vaag om er iets mee te kunnen?
Nou, precies. En dat zei ik op de vorige pagina al, maar toen verwees je me naar ONZ.
pi_118320097
quote:
0s.gif Op dinsdag 23 oktober 2012 10:48 schreef ElisaB het volgende:

[..]

Ja, zo kan je je er ook uit redden :')

Ik vind het niet erg dat je - net als zo ongeveer iedereen hier - een beetje moet gokken naar wat er nou feitelijk aan de hand is, maar dan moet je er niet zo arrogant bij naar beneden gaan schoppen. Dat is helemaal niet nodig.
Mensen die de materie niet snappen moeten niet ongefundeerd lopen blaten. Dat er niks op papier staat zegt namelijk niks, dat is geen vereiste.
pi_118320121
slotje omdat er toch niet te achterhalen is wat er nou precies gebeurd is en we daarom nooit iets zinnigs kunnen zeggen.
  dinsdag 23 oktober 2012 @ 10:50:56 #262
33954 ElisaB
pi_118320132
quote:
0s.gif Op dinsdag 23 oktober 2012 10:49 schreef Yreal het volgende:

[..]

Mensen die de materie niet snappen moeten niet ongefundeerd lopen blaten. Dat er niks op papier staat zegt namelijk niks, dat is geen vereiste.
Heb je helemaal gelijk in. Maar dat was ook helemaal niet wat ik schreef.
pi_118320135
quote:

[..]

Maak een webshop is voor leken iid vaag, voor mensen die vaker met zoiets te maken hebben gehad niet zo vaag.
pi_118320150
quote:
7s.gif Op dinsdag 23 oktober 2012 10:49 schreef Scorpie het volgende:

[..]

Dat is heel wat anders dan wat je net zei. Welke versie wil je aanhouden?
Je hebt gelijk, maar ik bedoelde dat het nergens op papier staat.
  dinsdag 23 oktober 2012 @ 10:52:09 #265
302853 themole
graaft totaal door.
pi_118320166
quote:

[..]

Dat is dus de grote vraag, volgens TS is er weinig afgesproken. Je kan natuurlijk als ontwikkelaar wel zelf iets bedenken wat een webshop is, maar het is een te breed begrip. Je kan het zo uitgebreid of simpel maken als je zelf wil.

Als er voor een van onze klanten iets moet worden ontwikkeld krijgen stellen wij gewoon een hele lijst met specificaties en requirements op met de klant. Aan de hand daarvan wordt de webshop/applicatie gebouwd, uiteindelijk wordt gechecked of alle functionaliteit er in zit bij de deadline. Wil de klant nog iets meer functionaliteit dan kan dat tegen meerprijs.
Niet altijd serieus
pi_118320180
quote:
0s.gif Op dinsdag 23 oktober 2012 10:49 schreef Yreal het volgende:

[..]

Het is inderdaad geen vereiste, echter wordt het bewijzen wel erg lastig.
  dinsdag 23 oktober 2012 @ 10:52:51 #267
33954 ElisaB
pi_118320187
quote:
0s.gif Op dinsdag 23 oktober 2012 10:50 schreef Yreal het volgende:
slotje omdat er toch niet te achterhalen is wat er nou precies gebeurd is en we daarom nooit iets zinnigs kunnen zeggen.
Nee, want dat er niets écht duidelijk is afgesproken, is imho juist de kern van het hele feestje.

Webopdracht mislukt, schade bedrijf op mij verhaald?!
pi_118320210
quote:
1s.gif Op dinsdag 23 oktober 2012 10:51 schreef ejfaar het volgende:

[..]

Je hebt gelijk, maar ik bedoelde dat het nergens op papier staat.
Dat klopt, maar Opdrachtgever zal niet zoveel moeite hebben om aan te tonen dat er een deadline was, gezien TS zijn verhaal en zijn acties overeenkomstig deze deadline. Maar ik snap je punt.
  dinsdag 23 oktober 2012 @ 10:54:14 #269
302853 themole
graaft totaal door.
pi_118320227
quote:
7s.gif Op dinsdag 23 oktober 2012 10:48 schreef Scorpie het volgende:

[..]

Dan had TS door moeten vragen en zwart op wit moeten zetten wat wel en wat niet onder een webshop valt. Een webshop zelf bevat een aantal basis functionaliteiten die iedere ontwikkelaar kan benoemen, het is niet zo moeilijk om die functionaliteit aan te wijzen als realiseerbaar.
Klopt, ook die moet je idd op papier zetten dat maakt alles duidelijker voor TS als voor de klant. Hier zie je het resultaat als dat niet doet.
quote:
[..]

Ik denk dat heel veel mensen het niet met je eens zijn, zoals de makers van kant-en-klare webshops.
Daar heb je een punt mee, maar als je iets speciaal voor jouw bedrijf laat ontwikkelen is het wel handig om die specificaties wel helder te maken.
Niet altijd serieus
  dinsdag 23 oktober 2012 @ 10:54:20 #270
33954 ElisaB
pi_118320233
quote:
7s.gif Op dinsdag 23 oktober 2012 10:51 schreef Scorpie het volgende:
Maak een webshop is voor leken iid vaag, voor mensen die vaker met zoiets te maken hebben gehad niet zo vaag.
Ja, da's lekker :D

je hebt zeg maar een flinke marge:

webshop.................................................WEBSHOP

En je hebt ¤ 550.
pi_118320333
quote:
0s.gif Op dinsdag 23 oktober 2012 10:54 schreef ElisaB het volgende:

[..]

Ja, da's lekker :D

je hebt zeg maar een flinke marge:

webshop.................................................WEBSHOP

En je hebt ¤ 550.
Je denkt veel te ver door. Toen TS deze opdracht aannam had hij veel beter door moeten vragen naar *wat* er precies in een webshop dient te komen. Het is mij dan ook een raadsel waarom TS het vage randje heeft laten zitten en gewoonweg is begonnen te bouwen, terwijl bij een klein beetje onderzoek er miscshien een veel betere oplossing (kant-en-klaar-pakket bv) voorhanden was. Wat dat betreft is het gedrag van TS laakbaar, net zoals de opdrachtgever. Echter kan de opdrachtgever zich verschuilen achter het feit dat ze geen inhoudelijke kennis van de technische kant hadden en op TS zijn oordeel vaarde, TS kan daar niet zo makkelijk onderuit.
pi_118320342
Eigenlijk heeft TS zelfs voldaan aan de eis. Er is een webshop. Dat je niet met ideal kan betalen is wat anders. Je kan toch ook overboeken? Of betalen onder rembours?
  dinsdag 23 oktober 2012 @ 10:59:54 #273
302853 themole
graaft totaal door.
pi_118320422
quote:
1s.gif Op dinsdag 23 oktober 2012 10:57 schreef ejfaar het volgende:
Eigenlijk heeft TS zelfs voldaan aan de eis. Er is een webshop. Dat je niet met ideal kan betalen is wat anders. Je kan toch ook overboeken? Of betalen onder rembours?
In principe had TS ook een veredeld mailform kunnen bouwen waar je je boodschappenwagentje kan doorsturen naar de verkoper. Vervolgens moet de verkoper dit verwerken en een mailtje terugsturen naar de klant.

Of je dit een webshop kan noemen lopen de meningen over uiteen. :P
Niet altijd serieus
  dinsdag 23 oktober 2012 @ 11:00:54 #274
33954 ElisaB
pi_118320459
quote:
7s.gif Op dinsdag 23 oktober 2012 10:56 schreef Scorpie het volgende:
Je denkt veel te ver door. Toen TS deze opdracht aannam had hij veel beter door moeten vragen naar *wat* er precies in een webshop dient te komen. Het is mij dan ook een raadsel waarom TS het vage randje heeft laten zitten en gewoonweg is begonnen te bouwen, terwijl bij een klein beetje onderzoek er miscshien een veel betere oplossing (kant-en-klaar-pakket bv) voorhanden was. Wat dat betreft is het gedrag van TS laakbaar, net zoals de opdrachtgever. Echter kan de opdrachtgever zich verschuilen achter het feit dat ze geen inhoudelijke kennis van de technische kant hadden en op TS zijn oordeel vaarde, TS kan daar niet zo makkelijk onderuit.
De vraag was toch of het een leuk idee was hiermee naar de rechter te gaan?

Ik ben het helemaal met je eens dat TS dit niet slim heeft gedaan. Met een beetje mazzel zal het hem ook niet weer gebeuren.

Maar ik vraag me werkelijk af of je er als opdrachtgever ver mee komt als je stug blijft volhouden dat je volledig hebt vertrouwd op TS (die zelf al aangaf dat hij zich afvroeg of het wel zou gaan lukken, tegen wie de opdrachtgever dan vervolgens zei dat hij het maar moest proberen). Bovendien: als een webshop noodzakelijk is voor je bedrijfsvoering, dan mag je toch verondersteld enige kennis hebben van de kosten van het maken van zo'n ding.

Maar goed. We zijn geen van allen rechter :)
pi_118320487
quote:
14s.gif Op dinsdag 23 oktober 2012 10:59 schreef themole het volgende:

[..]

In principe had TS ook een veredeld mailform kunnen bouwen waar je je boodschappenwagentje kan doorsturen naar de verkoper. Vervolgens moet de verkoper dit verwerken en een mailtje terugsturen naar de klant.

Of je dit een webshop kan noemen lopen de meningen over uiteen. :P
Je moet kijken naar prijs/kwaliteitverhouding. Ik denk dat TS aan de opdracht voldaan heeft, mits de opdrachtgever niet vertelt heeft dat Ideal een eis was.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')