De eerste straf is vandaag uitgesproken. In tegenstelling tot de hoop van velen in deze topicreeks vermoed ik, gezien de schavuit slechts 16 dagen effectieve celstraf hoeft te verpozen in een staatshotel. Een donatie in een algemeen schadefonds vond de rechter te voorbarig omdat het te onduidelijk was wat dat inhield.twitter:Politie twitterde op vrijdag 21-09-2012 om 23:05:43pls RT Foto's of filmpjes van #Haren #projectX? Upload ze op http://t.co/mj1Ic9Bp. Help ons relschoppers te herkennen. reageer retweet
nu.nlquote:Relschopper Haren veroordeeld tot 42 dagen cel
GRONINGEN - Een 34-jarige man uit Groningen is maandag veroordeeld tot een celstraf van 42 dagen, waarvan 26 voowaardelijk, wegens zijn bijdrage aan de ongeregeldheden in Haren ruim twee weken geleden.
Het is de eerste veroordeling tijdens een speciale snelrechtzitting van de rechtbank in Groningen. Maandag staan in totaal zes verdachten voor de rechter.
De 34-jarige man stond terecht voor openlijke geweldpleging tegen de politie en de mobiele eenheid en opruiing. Hij zou met stenen, flessen en blikken bier hebben gegooid en anderen ertoe hebben aangezet om dat ook te doen.
De man bekende voor een afgeladen rechtbank dat hij "twee of misschien drie blikjes bier'' heeft gegooid en dat hij veel had gedronken, de rest ontkent hij.
Verschrikkelijk
"Ik vind het verschrikkelijk wat er is gebeurd. Ik wilde achteraf dat ik gewoon naar huis was gegaan. Ik heb te doen met al die mensen in Haren.''
Volgens de rechter heeft de man een "behoorlijke bijdrage geleverd aan de escalatie in Haren." Zowel het opruien als het gooien met stenen wordt door de rechter bewezen geacht. Door de aftrek van het voorarrest komt de man maandag weer vrij.
"U wilde met eigen ogen zien wat er in Haren gebeurde. Wat er gebeurde is dit: geweld, vernielingen, plunderingen, er zijn politiemensen gewond geraakt. Inwoners van Haren hebben doodsangsten uitgestaan. U heeft bijgedragen aan de onlusten en anderen opgejut", aldus de rechter.
Schadevergoeding
Het OM eiste verder dat de man een bedrag van 500 euro zou storten in een speciaal fonds, dat wordt gebruikt om de schade die is aangericht in Haren te compenseren. Het OM zal dat ook eisen van de andere verdachten die maandag en dinsdag voor de rechter staan.
Zij waren niet de eersten en de enigen ''die de lont in het kruitvat hebben aangestoken'', zo zei de officier van justitie. ''Maar elke verdachte heeft een bijdrage geleverd aan de kleine wereldoorlog in Haren.''
De rechter besloot de 34-jarige man geen verplichte bijdrage aan het speciale fonds op te leggen omdat over de mogelijkheden nog te veel onduidelijkheid zou bestaan. Wel moet hij zich verplicht onder toezicht van de reclassering stellen.
Iets terugdoen
Het OM in Groningen wil dat relschoppers de opgelegde werkstraffen uitvoeren in Haren.
''De inwoners van Haren hebben in angst en verbijstering de nacht doorgebracht en zagen hoe hun dorp in een slagveld veranderde'', aldus de officier van justitie.
Hoeveel schade er is aangericht, is nog steeds niet duidelijk. Een werkstraf bij een maatschappelijke instelling in het Groningse dorp is daarom op zijn plaats, aldus het OM. ''Op die manier kunnen verdachten iets terugdoen voor Haren.''
Ik hoorde het net. Prachtig toch! Iets van: eigen schuld en nog wat.quote:Op maandag 8 oktober 2012 18:19 schreef remlof het volgende:
Die ene gozer die op 1 oktober zou beginnen te werken. Dat ging niet door, want hij zat in voorarrest
Prutser.
Er waren mensen in dit topic die fantaseerden over bedragen van ¤50.000. Als ¤500 al moeilijk gaat bij onvoldoende bewijsquote:Het OM eiste verder dat de man een bedrag van 500 euro zou storten in een speciaal fonds, dat wordt gebruikt om de schade die is aangericht in Haren te compenseren. Het OM zal dat ook eisen van de andere verdachten die maandag en dinsdag voor de rechter staan.
Zij waren niet de eersten en de enigen ''die de lont in het kruitvat hebben aangestoken'', zo zei de officier van justitie. ''Maar elke verdachte heeft een bijdrage geleverd aan de kleine wereldoorlog in Haren.''
De rechter besloot de 34-jarige man geen verplichte bijdrage aan het speciale fonds op te leggen omdat over de mogelijkheden nog te veel onduidelijkheid zou bestaan. Wel moet hij zich verplicht onder toezicht van de reclassering stellen.
Ja, als sinds dag 1 in HD-kwaliteit en zonder die achterlijke muziek.quote:Op maandag 8 oktober 2012 20:31 schreef ZetaOS het volgende:
Ik kwam deze video net tegen, is deze al bekend?
http://www.zideo.nl/playe(...)deo=6c5971536f6c633d
dat ene pakje peuken is helemaal het probleem niet ... plunderen is nogal een misdrijfquote:Op maandag 8 oktober 2012 21:13 schreef einschtein het volgende:
Ik moet wel zeggen dat de meeste mensen te.. euh, simpel denken. Ze vinden dat iedereen de meest hoge straf moeten krijgen; "Kijk wat voor schade ze hebben aangericht!". Terwijl de gemiddelde persoon, met uitzondering van een paar natuurlijk, maar een paar dingen gedaan hebben.
Begrijp me niet verkeerd, ze moeten gestraft worden. Maar mensen die, bijvoorbeeld, maar een pakje peuken hebben gejat bij de Appie, die hoeven toch geen 1,5jaar celstraf te krijgen?
Wtf?quote:Op maandag 8 oktober 2012 21:13 schreef einschtein het volgende:
Maar mensen die, bijvoorbeeld, maar een pakje peuken hebben gejat bij de Appie, die hoeven toch geen 1,5jaar celstraf te krijgen?
DIt serieus menenquote:Op maandag 8 oktober 2012 21:28 schreef Doodloper het volgende:
[..]
Wtf?
Ze mogen 10 jaar de bak in wat mij betreft, al hadden ze 5 eurocent uit de kassa gestolen, dat boeit me niets.
Van andermans spullen blijf je met je tengels af. Punt.
Met vriendelijke groet, Fred en Ivo.quote:Op maandag 8 oktober 2012 21:28 schreef Doodloper het volgende:
[..]
Wtf?
Ze mogen 10 jaar de bak in wat mij betreft, al hadden ze 5 eurocent uit de kassa gestolen, dat boeit me niets.
quote:Op maandag 8 oktober 2012 21:28 schreef Doodloper het volgende:
[..]
Wtf?
quote:
quote:Op maandag 8 oktober 2012 21:31 schreef Specularium het volgende:
[..]
Met vriendelijke groet, Fred en Ivo.
ja waar is het ook voor nodig he, 4 uurtjes schoffelen waarvan 3 voorwaardelijk en hop, weer naar buiten.quote:
Nee, een paar jaar de cel in voor een pakkie peukies. (bijvoorbeeld) Goed man!quote:Op maandag 8 oktober 2012 21:35 schreef Doodloper het volgende:
[..]
[..]
[..]
ja waar is het ook voor nodig he, 4 uurtjes schoffelen waarvan 3 voorwaardelijk en hop, weer naar buiten.
die arme jongens wisten ook niet wat ze deden
Man je leeft amper 10 jaar bewustquote:Op maandag 8 oktober 2012 21:35 schreef Doodloper het volgende:
[..]
[..]
[..]
ja waar is het ook voor nodig he, 4 uurtjes schoffelen waarvan 3 voorwaardelijk en hop, weer naar buiten.
die arme jongens wisten ook niet wat ze deden
Dan middelen we het en maken we er 5 jaar en 2 uur van.quote:Op maandag 8 oktober 2012 21:37 schreef einschtein het volgende:
[..]
Nee, een paar jaar de cel in voor een pakkie peukies. (bijvoorbeeld) Goed man!
Godzijdank zijn er weinig tot geen anderen die er zo over denkenquote:Op maandag 8 oktober 2012 21:38 schreef Doodloper het volgende:
[..]
hiahahoahaohhoohw ja laten we op de man spelen
quote:Op maandag 8 oktober 2012 21:39 schreef henkde_j het volgende:
[..]
Godzijdank zijn er weinig tot geen anderen die er zo over denken
Schade vergoeden +flinke boete en mogelijk werkstraf/iets terugdoen voor de maatschappij.quote:Op maandag 8 oktober 2012 21:41 schreef Doodloper het volgende:
[..]
Maar wat vind je een ideale straf dan?
6 maanden brommen + dikke boete om de AH te compenseren wel goed?
Dan hoeft er toch ook geen enorm onderzoek gedaan te worden toch als het zo simpel is..quote:Op maandag 8 oktober 2012 21:13 schreef einschtein het volgende:
Ik moet wel zeggen dat de meeste mensen te.. euh, simpel denken. Ze vinden dat iedereen de meest hoge straf moeten krijgen; "Kijk wat voor schade ze hebben aangericht!". Terwijl de gemiddelde persoon, met uitzondering van een paar natuurlijk, maar een paar dingen gedaan hebben.
Begrijp me niet verkeerd, ze moeten gestraft worden. Maar mensen die, bijvoorbeeld, maar een pakje peuken hebben gejat bij de Appie, die hoeven toch geen 1,5jaar celstraf te krijgen?
16 dagen is weer het andere uiterste. Met bijvoorbeeld het plunderen van de servicebalie in de AH hebben of het gooien van stenen ze de groep openbare orde zodanig verstoort dat voor anderen ook de grens tussen goed en kwaad verdween. Het opruien van de groep in zijn geheel mag wat mij betreft zwaar bestraft worden.quote:Op maandag 8 oktober 2012 21:13 schreef einschtein het volgende:
op zich zou het idd een aardige straf zijn als je al die gasten 50.000 euro (of zelfs 500.000) boete geeft en het gewoon na een jaar ofzo kwijtscheld als ze netjes hun termijnen gehaald hebben en op 500 euro zitten ofzoquote:Op maandag 8 oktober 2012 21:48 schreef kawotski het volgende:
[..]
Dan hoeft er toch ook geen enorm onderzoek gedaan te worden toch als het zo simpel is..
Ten eerste wisten ze donders goed waar ze aan begonnen. Ik had er ook heen kunnen gaan en lekker kunnen gaan rellen maar ik wist op voorhand wel wat de consequenties zouden zijn dus ben ik lekker saai 50 km ten zuidwesten van dat feestje gebleven. Straffen kunnen voor dit soort ongein niet hoog genoeg zijn, laat ze tenminste een boete van 50.000 euro krijgen zodat ze voorlopig zoet zijn, nee de wet is zo dat de gewone man voor dit tuig mag opdraaien..
Je kunt beter doen wat de rechter al zo'n beetje aan het doen is: plundering legaliseren.quote:Op maandag 8 oktober 2012 21:41 schreef Doodloper het volgende:
[..]
quote:Op maandag 8 oktober 2012 21:48 schreef kawotski het volgende:
[..]
Straffen kunnen voor dit soort ongein niet hoog genoeg zijn, laat ze tenminste een boete van 50.000 euro krijgen zodat ze voorlopig zoet zijn, nee de wet is zo dat de gewone man voor dit tuig mag opdraaien..
Ga terug naar je keuken aub ,tjezusquote:Op maandag 8 oktober 2012 21:38 schreef Doodloper het volgende:
[..]
Dan middelen we het en maken we er 5 jaar en 2 uur van.
Hier niet maar als het om voetbalsupporters gaat dan mag het ineens wel allemaal over 1 kam?quote:Op maandag 8 oktober 2012 21:13 schreef einschtein het volgende:
Laat ze 6 maanden oma's wassen in een verzorgingstehuis, zelfs dood wil ik die troep niet aanraken daar, behoorlijke straf dus!quote:Op maandag 8 oktober 2012 21:41 schreef Doodloper het volgende:
[..]
Ik vind het heerlijk gewoon, stoer lopen doen en dan zeuren om de foto`s.quote:Op maandag 8 oktober 2012 21:51 schreef Wokkel het volgende:
[..]
16 dagen is weer het andere uiterste. Met bijvoorbeeld het plunderen van de servicebalie in de AH hebben of het gooien van stenen ze de groep openbare orde zodanig verstoort dat voor anderen ook de grens tussen goed en kwaad verdween. Het opruien van de groep in zijn geheel mag wat mij betreft zwaar bestraft worden.
quote:Op dinsdag 9 oktober 2012 05:28 schreef Shreyas het volgende:
Verbijsterend en schokkend dit. Slechts 42 dagen cel waarvan 26 voorwaardelijk. Wat is er aan de hand in Nederland, hoe kan dat, hoe is dit mogelijk? Proberen we criminaliteit bewust in stand te houden in Nederland ofzo?
De geweldplegers en vernielers in Haren moeten minstens één jaar de bak in en minstens 80 uur taakstraf krijgen. Onbegrijpelijk dit, geen wonder dat geen mens meer vertrouwen heeft in de rechtstaat en geen wonder dat elke dwaas met alle plezier (geweldadig) gaat meerellen tegen de politie, het maximale wat je krijgt is 6 weken cel waarvan bijna 4 voorwaardelijk![]()
![]()
Leg me even uit waarom je het niet met me eens bent. Ik wil graag al die softe linkse geitenwollenssokkenfiguren snappen en begrijpen waarom ze steeds pleiten voor zeer lage milde straffen.quote:
Omdat 1 jaar cel voor wat bij veel jongeren een eenmalige impulsieve daad is geweest buiten alle proportie is. Schiet zijn doel voorbij rn doet meer schade dan goed. Nu is twee weken wel erg kort, maar meer dan genoeg tijd voor die jonge gasten om hun zonden te overdenken. Daarnaast hebben ze een strafblad en voorwaardelijk, dus bij recidive gaan ze zwaarder gestrafd worden.quote:Op dinsdag 9 oktober 2012 05:33 schreef Shreyas het volgende:
[..]
Leg me even uit waarom je het niet met me eens bent. Ik wil graag al die softe linkse geitenwollenssokkenfiguren snappen en begrijpen waarom ze steeds pleiten voor zeer lage milde straffen.
Het doet HUN meer schade ja, dat is ook de bedoeling. Maar ik kijk liever eerst naar de honderden slachtoffers in Haren en die onder de politie vielen, in plaats van naar de situatie waar de dader in verkeerd. Een jaar celstraf zou prima verdiend zijn, het kan me niets schelen dat hij het daar moeilijk meer gaat hebben, dan had hij maar minder debiel moeten zijn toen hij (hopelijk eenmalig en impulsief) al die (fysieke en emotionele) schade en vernielingen aanrichtte bij andere mensen.quote:Op dinsdag 9 oktober 2012 05:38 schreef Me_Wesley het volgende:
[..]
Omdat 1 jaar cel voor wat bij veel jongeren een eenmalige impulsieve daad is geweest buiten alle proportie is. Schiet zijn doel voorbij rn doet meer schade dan goed. Nu is twee weken wel erg kort, maar meer dan genoeg tijd voor die jonge gasten om hun zonden te overdenken. Daarnaast hebben ze een strafblad en voorwaardelijk, dus bij recidive gaan ze zwaarder gestrafd worden.
Helaas voor jou is onze rechtstaat er niet op gericht mensen kapot te maken bij een eenmalige misstap.quote:Op dinsdag 9 oktober 2012 05:43 schreef Shreyas het volgende:
[..]
Het doet HUN meer schade ja, dat is ook de bedoeling. Maar ik kijk liever eerst naar de honderden slachtoffers in Haren en die onder de politie vielen, in plaats van naar de situatie waar de dader in verkeerd. Een jaar celstraf zou prima verdiend zijn, het kan me niets schelen dat hij het daar moeilijk meer gaat hebben, dan had hij maar minder debiel moeten zijn toen hij (hopelijk eenmalig en impulsief) al die (fysieke en emotionele) schade en vernielingen aanrichtte bij andere mensen.
Maar dat die persoon die ''eenmalig en impulsief'' een misstap heeft begaan daarmee andere mensen kapot heeft gemaakt interesseert je niet? Typische gedachte van veel mensen in deze tijdsgeest, de rechtstaat moet mild zijn tegen daders zodat ze een gelukkig leven kunnen blijven leiden terwijl die daders onbehouwen honderden mensen voor lange tijd diep ongelukkig hebben gemaakt.quote:Op dinsdag 9 oktober 2012 05:49 schreef Me_Wesley het volgende:
[..]
Helaas voor jou is onze rechtstaat er niet op gericht mensen kapot te maken bij een eenmalige misstap.
Wel vreemd is het dat er geen enkele schadevergoeding hoeft te worden betaald.
Met een jaar celstraf maak je geen mensen kapot, wat een quatsch. Als we jouw redenering aanhouden is een dader het slachtoffer op het moment dat de rechter hem veroordeeld tot een serieuze straf.quote:Op dinsdag 9 oktober 2012 05:49 schreef Me_Wesley het volgende:
[..]
Helaas voor jou is onze rechtstaat er niet op gericht mensen kapot te maken bij een eenmalige misstap.
Wel vreemd is het dat er geen enkele schadevergoeding hoeft te worden betaald.
Waar zeg ik dat? Ik zeg alleen dat ik voor het gros van de daders van deze delicten een jaar celstraf buuten proportie vindt. Laat ze maar even een paar weken nadenken over hun daden en de schade vergoeden. Maar een jaar de bak in is onnodig.quote:Op dinsdag 9 oktober 2012 06:30 schreef Wokkel het volgende:
[..]
Met een jaar celstraf maak je geen mensen kapot, wat een quatsch. Als we jouw redenering aanhouden is een dader het slachtoffer op het moment dat de rechter hem veroordeeld tot een serieuze straf.
Merthe heeft haar helden een onvergetelijke avond bezorgd.quote:Op dinsdag 9 oktober 2012 06:12 schreef Shreyas het volgende:
[..]
En hoe zou Merthe zich nu voelen? Hoe gaat ze volgend jaar haar verjaardag vieren, als ze die überhaupt ooit nog durft te vieren? En als ze ooit een dochter heeft en die wordt 16, wat voor herinnering gaat dat bij haar oproepen? Maar dat vindt niemand interessant, zolang de dader maar ongeschonden blijft, daar heeft iedereen empathie mee. Triest dat dit er in Nederland zo aan toe gaat.
Het gros zullen first offenders zijn, dan is de strafmaat nog best wel aan de hoge kant zelfs.quote:Op dinsdag 9 oktober 2012 09:43 schreef De_kluizenaar het volgende:
Matige strafmaat naar mijn zin maar de uitspraak begrijp ik wel.
De vervelendste straf voor de daders is denk ik dat ze nu een strafblad hebben. Dat gaat toch tegen je werken in een sollicitatieprocedure.
Bron: http://waldnet.nl/wn/nieu(...)uit_Kortehemmen.htmlquote:Een achttienjarige jongen uit Kortehemmen heeft maandag bij de politierechter 40 uur werkstraf gekregen. De man heeft hem schuldig gemaakt aan openlijke geweldpleging tijdens het Project X feest op 21 september in Haren.
Naast een werkstraf van 40 uur kreeg hij twee weken voorwaardelijke celstraf opgelegd met een proeftijd van twee jaar en de bijzondere voorwaarde om zich verplicht te melden bij de reclassering. De schadevergoeding aan twee politieagenten werd tevens toegewezen.
andere mensen kapot heeft gemaakt?.. er is naar mijn weten 1 slachtoffer met een tegel op zijn hoofd heeft gekregen... die dader mag best een poging tot doodslag krijgen van me, maar daar hebben die andere niets mee te maken...quote:Op dinsdag 9 oktober 2012 06:12 schreef Shreyas het volgende:
[..]
Maar dat die persoon die ''eenmalig en impulsief'' een misstap heeft begaan daarmee andere mensen kapot heeft gemaakt interesseert je niet? Typische gedachte van veel mensen in deze tijdsgeest, de rechtstaat moet mild zijn tegen daders zodat ze een gelukkig leven kunnen blijven leiden terwijl die daders onbehouwen honderden mensen voor lange tijd diep ongelukkig hebben gemaakt.
En hoe zou Merthe zich nu voelen? Hoe gaat ze volgend jaar haar verjaardag vieren, als ze die überhaupt ooit nog durft te vieren? En als ze ooit een dochter heeft en die wordt 16, wat voor herinnering gaat dat bij haar oproepen? Maar dat vindt niemand interessant, zolang de dader maar ongeschonden blijft, daar heeft iedereen empathie mee. Triest dat dit er in Nederland zo aan toe gaat.
Niks mis mee, zeker inclusief de schadevergoeding.quote:Op dinsdag 9 oktober 2012 10:38 schreef GizartFRL het volgende:
Nog een "straf"
[..]
Bron: http://waldnet.nl/wn/nieu(...)uit_Kortehemmen.html
Als er een schadevergoeding is toegewezen aan 2 agenten zal het meer zijn geweest dan gewoon toekijken.quote:Op dinsdag 9 oktober 2012 10:50 schreef Me_Wesley het volgende:
[..]
Niks mis mee, zeker inclusief de schadevergoeding.
Als je zo iemand op zijn 18e een jaar in de bak gooit maak je het hem extreem lastig een toekomst op de bouwen en zal hij alleen maat eerder vervallen in zulk gedrag. 40u schoffelen geef hem lekker de tijd om zijn dronken gedrag jegens de politie te overdenken. Ook weet ik de hoogte van de vergoeding niet, maar daar zal hij op zijn 18e wel even voor moeten werken.
Sluit je de kans op herhaling meer mee uit dan met een jaar celstraf, en mocht hij toch vervallen in hetzelfde gedrag dan heeft hij een strafblad en een voorwaardelijke celstraf en dat wordt zeker meegenomen door OM/rechter.
bron: http://www.judex.nl/recht(...)trafbare-feiten-.htmquote:Openlijke geweldpleging
Openlijke geweldpleging is een strafbaar feit dat u niet in uw eentje kunt plegen, er moet altijd sprake zijn van meer dan 1 persoon. Het gaat bij openlijke geweldpleging om de verstoring van de openbare orde door in vereniging geweld tegen personen of goederen te plegen.
Bijvoorbeeld:
vechtpartij op een plein
vandalisme door een groep jongeren
baldadigheid op een station door voetbalsupporters
Let op: u kunt ook voor openlijke geweldpleging veroordeeld worden zonder dat u zelf geweld heeft gepleegd. Het klassieke voorbeeld van ‘u stond erbij en u keek ernaar' kan in sommige gevallen al voldoende zijn.
De rechter oordeelt in die gevallen dat u maar had moeten weglopen. U had zich aan de situatie moeten onttrekken of moeten voorkomen.
Voor openlijke geweldpleging hanteert de rechter de volgende strafrichtlijnen:
Een groepje jongeren (meerderjarig) dat aan aantal auto's beschadigt: 4 weken gevangenisstraf
Een groepje jongeren dat op straat geweld pleegt bestaande uit het slaan of schoppen van medemensen waarbij geen noemenswaardig letsel ontstaan is: 8 weken gevangenisstraf
Ik ken de ins en outs niet van deze uitspraak, maar wie heeft die richtlijnen vastgesteld? Elke zaak is anders.quote:Op dinsdag 9 oktober 2012 10:57 schreef GizartFRL het volgende:
[..]
Als er een schadevergoeding is toegewezen aan 2 agenten zal het meer zijn geweest dan gewoon toekijken.
Wat dat betreft zijn de strafrichtlijnen toch onduidelijk als je het volgende stukje leest:
[..]
bron: http://www.judex.nl/recht(...)trafbare-feiten-.htm
Ik dus ook niet.quote:Op dinsdag 9 oktober 2012 11:02 schreef Me_Wesley het volgende:
[..]
Ik ken de ins en outs niet van deze uitspraak, maar wie heeft die richtlijnen vastgesteld? Elke zaak is anders.
4 weken zou ik ook wel terecht hebben gevonden trouwens hoor, alleen ik ken de situatie ter plaatse niet.
http://waldnet.nl/wn/nieu(...)anw%C3%A2ldster.htmlquote:De politierechter in Groningen heeft dinsdag een werkstraf van 60 uur uitgedeeld aan een 18-jarige man uit Feanwâlden. De man zat in een groep van 36 verdachten die vrij snel na het uit de hand gelopen Facebook-feest in Haren werd aangehouden door de politie.
De schadevergoeding, die twee ME'ers in deze zaak hadden geëist, werd door de politierechter afgewezen.
Alle ander daders zijn medeverantwoordelijk dat het allemaal zo uit de hand is gelopen en dus ook medeplichtig. Het was totaal onnodig om zo ''mee'' te gaan rellen.quote:Op dinsdag 9 oktober 2012 10:46 schreef Re het volgende:
[..]
andere mensen kapot heeft gemaakt?.. er is naar mijn weten 1 slachtoffer met een tegel op zijn hoofd heeft gekregen... die dader mag best een poging tot doodslag krijgen van me, maar daar hebben die andere niets mee te maken...
Het doel van straf is leedtoevoeging ter vergelding. Sterker nog, dat is wat straf is. Daar kun je zaken als heropvoeding als doel bijverzinnen, maar dat zijn nevendoelen.quote:Op dinsdag 9 oktober 2012 05:38 schreef Me_Wesley het volgende:
[..]
Omdat 1 jaar cel voor wat bij veel jongeren een eenmalige impulsieve daad is geweest buiten alle proportie is. Schiet zijn doel voorbij rn doet meer schade dan goed. Nu is twee weken wel erg kort, maar meer dan genoeg tijd voor die jonge gasten om hun zonden te overdenken.
Ik ben het deels met je eens, al pleit ik in dit geval wel voor snelrecht. Ik vind het minder relevant wat wiens aandeel is in de rellen. Als je volledig vrijuit wilde gaan had je sowieso niet naar Haren moeten gaan. Er was voldoende gewaarschuwd om daar niet heen te gaan. Iedereen die mee is gaan rellen is medeverantwoordelijk voor dat het zo uit de hand is gelopen, ook als je bijvoorbeeld zelf geen stoeptegels hebt gegooid maar er wel aanmoedigend of lachend naast stond, ben je medeplichtig.quote:Op dinsdag 9 oktober 2012 17:48 schreef Weltschmerz het volgende:
[..]
Het doel van straf is leedtoevoeging ter vergelding. Sterker nog, dat is wat straf is. Daar kun je zaken als heropvoeding als doel bijverzinnen, maar dat zijn nevendoelen.
Verder heeft er alle schijn van dat we hier weer de onzin van snelrecht hebben. Het is überhaupt de vraag wat de ratio daarachter is, de Telegraaflezer die de draad kwijt raakt en niet meer weet waar het over gaat als er over een paar maanden iemand veroordeeld wordt of zo.
Feit is dat als je van iedereen zijn aandeel wil bepalen, en de schadevergoeding al bij de strafzaak wil regelen, dat snelrecht daar minder geschikt voor is.
Wie heeft het daar over?quote:Op dinsdag 9 oktober 2012 01:22 schreef kurk_droog het volgende:
[..]
Hier niet maar als het om voetbalsupporters gaat dan mag het ineens wel allemaal over 1 kam?![]()
quote:Op dinsdag 9 oktober 2012 19:04 schreef Shreyas het volgende:
[..]
Ik ben het deels met je eens, al pleit ik in dit geval wel voor snelrecht.
quote:Op dinsdag 9 oktober 2012 17:48 schreef Weltschmerz het volgende:
Het is überhaupt de vraag wat de ratio daarachter is, de Telegraaflezer die de draad kwijt raakt en niet meer weet waar het over gaat als er over een paar maanden iemand veroordeeld wordt of zo?
Omdat ik wil voorkomen dat het slepende procedures worden die maanden/jaren kunnen gaan duren. Straks krijgt iemand pas volgende zomer zijn straf en dan is hij zelf misschien allang niet meer bezig met het leed wat hij heeft aangericht en de media al helemaal niet. Dus de straf minder effectief omdat het Haren-incident dan al in vergetelheid is geraakt.quote:
Want in landen waar wel hogere straffen worden gegeven houdt het wel op?quote:Op dinsdag 9 oktober 2012 19:04 schreef Shreyas het volgende:
[..]
Ik ben het deels met je eens, al pleit ik in dit geval wel voor snelrecht. Ik vind het minder relevant wat wiens aandeel is in de rellen. Als je volledig vrijuit wilde gaan had je sowieso niet naar Haren moeten gaan. Er was voldoende gewaarschuwd om daar niet heen te gaan. Iedereen die mee is gaan rellen is medeverantwoordelijk voor dat het zo uit de hand is gelopen, ook als je bijvoorbeeld zelf geen stoeptegels hebt gegooid maar er wel aanmoedigend of lachend naast stond, ben je medeplichtig.
De straffen tot nog toe gegeven zijn diepschokkend en cynisch lachwekkend laag. Ik kan het niet aanzien of aanhoren dat sommige er alleen met 40 uur taakstraf van af komen. Ongelofelijk. Als de rechtelijke macht niet meer met beide benen op de grond komt, gaan mensen straks zelf het recht in eigen hand nemen en dat wilt niemand. Alle mensen die opgepakt zijn moeten sowieso al 120 uur taakstraf krijgen. Als je je gewelddadig hebt opgesteld moeten daar nog onvoorwaardelijke gevangenisstraffen bij komen tussen de 6 en 12 maanden.
Wat is Nederland toch een waardeloos land als het gaat om straffen uitdelen aan criminelen en zinloos geweldplegers. Geen wonder dat het maar niet ophoudt.
quote:Op dinsdag 9 oktober 2012 21:47 schreef Me_Wesley het volgende:
[..]
Want in landen waar wel hogere straffen worden gegeven houdt het wel op?
Kennelijk zijn er nauwelijks landen waar er hogere straffen gegeven wordenquote:Op dinsdag 9 oktober 2012 21:49 schreef Caland het volgende:
Nederland staat zo ongeveer bovenaan qua strafmaat van alle landen in Europa. De straffen zijn in de laatste 10 jaar juist explosief gestegen. Maar dat vergeten de Henk en Ingrids van deze wereld nog wel eens.
Klopt. Omdat het niet werkt. Zo zie je ook hier, waar de straffen drastisch omhoog zijn gegaan.quote:Op dinsdag 9 oktober 2012 21:51 schreef Shreyas het volgende:
[..]
[..]
Kennelijk zijn er nauwelijks landen waar er hogere straffen gegeven worden
Je gaat van strafmaat 1 naar strafmaat 3 en concludeert dat er geen verschil is in resultaat. Nogal wiedes, dat effect is wellicht te verwaarlozen. Ga van strafmaat 1 of 3 naar strafmaat 8 ofzo en kijken of dat wel werkt.quote:Op dinsdag 9 oktober 2012 21:54 schreef Caland het volgende:
[..]
Klopt. Omdat het niet werkt. Zo zie je ook hier, waar de straffen drastisch omhoog zijn gegaan.
Het blijkt dat zwaarder straffen de criminaliteitscijfers eerder negatief beïnvloed. Het blijkt dat wij hier in Nederland helemaal niets zijn opgeschoten met de 'verrechtsing' binnen het rechtssysteem. We horen inmiddels bij de top 3 qua strafmaat binnen de EU.quote:Op dinsdag 9 oktober 2012 21:58 schreef Shreyas het volgende:
[..]
Je gaat van strafmaat 1 naar strafmaat 3 en concludeert dat er geen verschil is in resultaat. Nogal wiedes, dat effect is wellicht te verwaarlozen. Ga van strafmaat 1 of 3 naar strafmaat 8 ofzo en kijken of dat wel werkt.
Niets wijst erop dat dat met de strafmaat te maken heeft. Opvoeding, levensbeschouwing en scholing speelt ook een rol bijvoorbeeld. Aangezien Nederland in de top 3 zit qua strafmaat maar niet in de top 3 hoogste criminaliteit van Europa zit geeft al aan dat er zat landen zijn met lagere straffen en hogere criminaliteitscijfers.quote:Op dinsdag 9 oktober 2012 22:02 schreef Caland het volgende:
Juist in landen waar de strafmaat het laagst is en er ook extreem veel aandacht is voor re-integratie van veroordeelden, zoals in Noorwegen, zijn de criminaliteitscijfers het laagst.
Dat is dus zijn eigen schuld. Als dat gevolgen heeft waardoor hij zich nog crimineler gaat gedragen dan zit hij voorgoed vast.quote:Op dinsdag 9 oktober 2012 22:08 schreef Me_Wesley het volgende:
En jongeren een jaar opsluiten omdat ze in een dronken bui met stenen hebben lopen gooien is echt buiten proportie en zorgt er alleen maar voor dat ze later grote problemen krijgen met het vinden van opleiding of werk. En waar gaat dat veroorzaken? Juist.
Zwaar overdreven. Twaalf maanden cel is niet hetzelfde als ''toekomst ontnemen'' als dat hun instelling is dan zou hun toekomst sowieso al niet veelbelovend zijn. Dat het de samenleving geld kost ben ik met je eens, maar ook daar kunnen we wat aan doen hoor. Bezuinigen op het gevangeniswezen of criminelen laten werken in de gevangenis bijvoorbeeld. Hoe dan ook, geld mag geen rol spelen in de strafbepaling van criminelen.quote:Op dinsdag 9 oktober 2012 22:22 schreef Caland het volgende:
Vicieuze cirkel. Mensen hun toekomst ontnemen als ze één keer in de fout gaan kost de samenleving bakken vol met geld. Maar het geeft Henk wel een tevreden gevoel, zo blijkt uit bovenstaande post. Wat is belangrijker?
Wat een onzin kraam jij uit zeg.quote:Op dinsdag 9 oktober 2012 22:19 schreef Shreyas het volgende:
[..]
Dat is dus zijn eigen schuld. Als dat gevolgen heeft waardoor hij zich nog crimineler gaat gedragen dan zit hij voorgoed vast.
Rechter: Je krijgt 12 maanden cel.
Dader: Dan vind ik straks moeilijker een baan en ik ga ik schade oplopen
Rechter: Had je eerder moeten bedenken, voor dat je andere mensen schade toebracht
Dader: Nou als ik vrijkom zal ik lekker weer de criminaliteit in en lekker nog meer misdaden plegen om nog meer mensen schade toe te brengen
Rechter: Eeh...écht?
Dader: Ja, ik ga bij elk feest flink huishouden, aangezien ik toch geen baan heb
Rechter: Nou vooruit, dan krijg je zes maanden
Dader: Dan ga ik ook de criminaliteit in hoor
Rechter: Drie maanden dan
Dader: Ook dan
Rechter: Vooruit 1 maand
Dader: Hmm... ik twijfel
Rechter: Ok 40 uur taakstraf en niet zeiken nu
Dader: Ok
Welkom in Nederland
Nou gelukkig zijn we het wel vaak met elkaar eens als het over Ajax gaatquote:Op dinsdag 9 oktober 2012 22:26 schreef GGMM het volgende:
[..]
Wat een onzin kraam jij uit zeg.
Ik heb niet eens zin om er inhoudelijk op in te gaan, maar ik vond het wel belangrijk dit even te melden. Hopelijk doe je er iets aan.
We hebben in deze casus veelal te maken met jongeren, ik schat tussen de 16 en 27 jaar. Veelal zullen ze op school zitten, studeren, of wellicht al werken. Dan heeft een jaar cel natuurlijk verstrekkende gevolgen. Die veroordeling heeft sowieso al gevolgen natuurlijk omdat je tegenwoordig bij de vuilophaaldienst al een verklaring van goed gedrag nodig hebt. Die gaan ze de komende 5 jaar al niet meer krijgen. Voor mensen die studeren zal dat in kunnen houden dat ze daar al mee kunnen stoppen. Daarboven krijgen ze een fikse boete, wordt er schade op ze verhaald en krijgen ze een werkstraf. Vaak zegt een werkstraf van 40 of 80 uur dat ze first offender zijn. Ik kan mij eigenlijk wel vinden in de uitspraken die er tot dusverre zijn gedaan.quote:Op dinsdag 9 oktober 2012 22:26 schreef Shreyas het volgende:
[..]
Zwaar overdreven. Twaalf maanden cel is niet hetzelfde als ''toekomst ontnemen'' als dat hun instelling is dan zou hun toekomst sowieso al niet veelbelovend zijn. Dat het de samenleving geld kost ben ik met je eens, maar ook daar kunnen we wat aan doen hoor. Bezuinigen op het gevangeniswezen of criminelen laten werken in de gevangenis bijvoorbeeld. Hoe dan ook, geld mag geen rol spelen in de strafbepaling van criminelen.
Straks ga je een seriemoordenaar of verkrachter nog een taakstraf geven omdat een gevangenisstraf te duur is
Voor serieuze vergrijpen nee. Moord en dergelijke straft Nederland inderdaad relatief hard. Er zijn echter zeker wel landen waar voor kleinere vergrijpen hogere straffen gegeven worden.quote:Op dinsdag 9 oktober 2012 21:51 schreef Shreyas het volgende:
[..]
[..]
Kennelijk zijn er nauwelijks landen waar er hogere straffen gegeven worden
Waarom heb je het steeds over de dader en wat voor impact de strafmaat op hem heeft? Dat vind ik echt tekenend bij veel mensen hoor, niet alleen bij jou. Nogmaals, de dader is verantwoordelijk voor zijn daden, hij heeft bewust de acties gepleegd en vele zijn met voorbedachte raden zeer agressief en gewelddadig gaan meerellen.quote:Op dinsdag 9 oktober 2012 22:31 schreef Caland het volgende:
[..]
We hebben in deze casus veelal te maken met jongeren, ik schat tussen de 16 en 27 jaar. Veelal zullen ze op school zitten, studeren, of wellicht al werken. Dan heeft een jaar cel natuurlijk verstrekkende gevolgen. Die veroordeling heeft sowieso al gevolgen natuurlijk omdat je tegenwoordig bij de vuilophaaldienst al een verklaring van goed gedrag nodig hebt. Die gaan ze de komende 5 jaar al niet meer krijgen. Voor mensen die studeren zal dat in kunnen houden dat ze daar al mee kunnen stoppen. Daarboven krijgen ze een fikse boete, wordt er schade op ze verhaald en krijgen ze een werkstraf. Vaak zegt een werkstraf van 40 of 80 uur dat ze first offender zijn. Ik kan mij eigenlijk wel vinden in de uitspraken die er tot dusverre zijn gedaan.
Het gaat niet alleen om de actie, maar ook om de impact. Als je een steen naar iemand gooit maar je mist, dan is er niet veel aan de hand nee. Als er iemand daar door dood gaat is het een heel ander verhaal. De impact die de rellen in Haren heeft gehad is enorm. Je kan niet elke kleine actie los zien van het geheel. Zoals ik al eerder aangaf, het was sowieso al verkeerd om mee te rellen tegen de politie.quote:Op dinsdag 9 oktober 2012 22:41 schreef Caland het volgende:
Een jaar cel voor iemand die misschien een steen gooit of een pakje sigaretten steelt vind ik wat veel, ja. Helemaal als het de eerste keer is dat zo iemand in aanraking komt met justitie.
Vast, al is dat is minder onverwacht en dat betreft een andere groep mensen dan die in Haren die in alle rust van hun (oude) dag willen genieten en dan ineens honderd debielen hun voortuin overhoop zien schoppen.quote:Op dinsdag 9 oktober 2012 22:49 schreef Caland het volgende:
Is de impact enorm, ja? Vind het eigenlijk wel meevallen.
Het was vooral nieuws omdat het een nieuw fenomeen was, facebookfeestjes. Maar op een willekeurig kampioenschapsfeest wordt er meer schade aangebracht.
Niet enorm? 84 jarige wordt met een baksteen in zijn eigen huis neergeslagen, alle tuinen vernield,mensen in dood angst. Jij kan makkelijk zeggen dat de impact niet enorm was, omdat jij er niet hebt gewoond.quote:Op dinsdag 9 oktober 2012 22:49 schreef Caland het volgende:
Is de impact enorm, ja? Vind het eigenlijk wel meevallen.
Het was vooral nieuws omdat het een nieuw fenomeen was, facebookfeestjes. Maar op een willekeurig kampioenschapsfeest wordt er meer schade aangebracht.
Ditquote:Op woensdag 10 oktober 2012 19:44 schreef Caland het volgende:
3 jaar mensen de cel in sturen voor wat relletjes, dan ben je echt alle realiteitszin verloren.
quote:Op woensdag 10 oktober 2012 19:44 schreef Caland het volgende:
3 jaar mensen de cel in sturen voor wat relletjes, dan ben je echt alle realiteitszin verloren.
quote:Op woensdag 10 oktober 2012 19:44 schreef Caland het volgende:
Komt beter in de buurt, 10 jaar voor diefstal in onzinnig als je tussen de 4 en 6 jaar krijgt voor eenquote:Op maandag 8 oktober 2012 21:41 schreef Doodloper het volgende:
[..]
En waarop baseer je dat "harder" straffen zin heeftquote:Op woensdag 10 oktober 2012 19:34 schreef Stephan1237 het volgende:
[..]
Waarom gooien we deze daders niet 3 jaar de cel in met een boete van 5000¤ per persoon. Nu mogen ze 40 uur schoffelen terwijl de mensen in Haren nog maanden/jaren last van angst hebben.
Hoe kom je daar nu bij?quote:Op donderdag 11 oktober 2012 21:57 schreef Kentekenplaat het volgende:
Wel lullig dat de mensen in Haren dus zelf voor de kosten kunnen opdraaien.
Wie wil je er dan voor laten opdraaien?quote:Op donderdag 11 oktober 2012 21:57 schreef Kentekenplaat het volgende:
Wel lullig dat de mensen in Haren dus zelf voor de kosten kunnen opdraaien.
kijk, als je het (wetenschappelijk onderlegde) argument "zwaarder straffen helpt niet" zou gebruiken, ja prima. goede reden om de straffen niet te verhogen.quote:Op dinsdag 9 oktober 2012 21:49 schreef Caland het volgende:
Nederland staat zo ongeveer bovenaan qua strafmaat van alle landen in Europa. De straffen zijn in de laatste 10 jaar juist explosief gestegen. Maar dat vergeten de Henk en Ingrids van deze wereld nog wel eens.
kijk, en nu maak je er een inhoudelijk argument van. bravo!quote:Op dinsdag 9 oktober 2012 22:02 schreef Caland het volgende:
[..]
Het blijkt dat zwaarder straffen de criminaliteitscijfers eerder negatief beïnvloed. Het blijkt dat wij hier in Nederland helemaal niets zijn opgeschoten met de 'verrechtsing' binnen het rechtssysteem. We horen inmiddels bij de top 3 qua strafmaat binnen de EU.
Juist in landen waar de strafmaat het laagst is en er ook extreem veel aandacht is voor re-integratie van veroordeelden, zoals in Noorwegen, zijn de criminaliteitscijfers het laagst.
Dus je kan vanuit je onderbuik wel heerlijk schreeuwen om 'zwaarderuh straffuuuhhh' maar je schiet er 0,0 mee op.
Dat komt net zo goed uit de onderbuik natuurlijk. De een zijn onderbuik doet zich wat weker voor dan de ander, maar het is in het algemeen slecht gesteld met de intellectuele onderbouwing van straf, met de motivering van rechters als een van de dieptepunten.quote:Op dinsdag 9 oktober 2012 22:08 schreef Me_Wesley het volgende:
En jongeren een jaar opsluiten omdat ze in een dronken bui met stenen hebben lopen gooien is echt buiten proportie en zorgt er alleen maar voor dat ze later grote problemen krijgen met het vinden van opleiding of werk. En waar gaat dat veroorzaken? Juist.
Dan heb ik liever wat minder onderbuik en oog-om-oog en wat meer een op correctie en reintegratie georienteerd rechtssysteem. In mijn ogen levert dat een stuk veiligere samenleving op.
Harder straffen, en wat is hard? Is niet DE oplossing voor criminaliteit of het moet gepaard gaanquote:Op vrijdag 12 oktober 2012 10:49 schreef Weltschmerz het volgende:
[..]
Straffen met het accent op vergeving en reintegratie en weinig leedtoevoeging zijn in wezen een vorm van maatschappelijke acceptatie van bepaald gedrag. Het zit in een grijs gebied van jeugdzonden en er mogen geen echte gevolgen aan verbonden worden, als je het impliciet accepteert, moet je er ook niet verontwaardigd over doen als het voorkomt.
Al die relschoppers (die opgepakt zijn) natuurlijk. En ik weet ook wel dat dat juridisch heel moeilijk ligt, maar nu komt het er weer op neer dat die huftertjes zo goed als vrijuit gaan en de inwoners zitten met de financiele gebakken peren.quote:Op vrijdag 12 oktober 2012 00:36 schreef stekelzwijn het volgende:
[..]
Wie wil je er dan voor laten opdraaien?
Je hebt het wel over Nederlandse rechters. En die kiezen voor de daders.quote:Op vrijdag 12 oktober 2012 22:28 schreef Kentekenplaat het volgende:
[..]
Al die relschoppers (die opgepakt zijn) natuurlijk. En ik weet ook wel dat dat juridisch heel moeilijk ligt, maar nu komt het er weer op neer dat die huftertjes zo goed als vrijuit gaan en de inwoners zitten met de financiele gebakken peren.
Laat ze maar opdraaien voor de schade. Dat is een gepaste straf. Een paar uurtjes schoffelen is dat in elk geval niet.quote:Op vrijdag 12 oktober 2012 19:35 schreef Buster24 het volgende:
[..]
Dan zit er nog een verschil in criminaliteit, de professionals die inderdaad calculeren pakkans, strafmaat versus opbrengst en de gelegenheids- crimineel, de student die na een avondje stappen een fiets steelt.
Het mag niet maar zou zo'n student een beter mens worden van een jaar gevangenisstraf of zou een nacht cel + een boete volstaan?
Ik wil persoonlijk niet wonen in een samenleving waar een student een jaar cel krijgt voor een fietsendiefstal, buiten proportioneel en volstrekt onnodig.
Na hun studententijd zijn ze vermoedelijk binnen de kortste keren modelburger met goede baan & gezin.
Dat staat los van elkaar, inderdaad een straf en los daarvan de schade, of hun aandeel daarin betalen.quote:Op vrijdag 12 oktober 2012 22:33 schreef stekelzwijn het volgende:
[..]
Laat ze maar opdraaien voor de schade. Dat is een gepaste straf. Een paar uurtjes schoffelen is dat in elk geval niet.
Verklaar je nader.quote:Op vrijdag 12 oktober 2012 23:23 schreef Stephan1237 het volgende:
Allemaal moraalridders hier, jullie zullen wel anders klinken als er 30 van die dronken jongeren in je huiskamer staan
Ik denk dat als je in Nederland een hand gaat afhakken voor het stelen of helen van een fiets het aantal fietsendiefstallen dramatisch afneemt.quote:Op vrijdag 12 oktober 2012 19:35 schreef Buster24 het volgende:
[..]
Harder straffen, en wat is hard? Is niet DE oplossing voor criminaliteit of het moet gepaard gaan
met een verhoogde pakkans.
Zelfs in landen waar handen afgehakt worden is nog diefstal terwijl ik me een zwaardere straf niet
kan voorstellen.
Het punt is dat die niet van de gelegenheid gebruik maakt om een tamelijk basale norm hoog te houden.quote:Dan zit er nog een verschil in criminaliteit, de professionals die inderdaad calculeren pakkans, strafmaat versus opbrengst en de gelegenheids- crimineel, de student die na een avondje stappen een fiets steelt.
Het gaat niet alleen om die student, dat is juist mijn punt. Straf dient niet uitsluitend het belang van de dader in kwestie. Je kunt het succes of gebrek daaraan van straffen niet afmeten aan het effect op de individuele dader. Het werkt door in maatschappelijke normen en dat over vele jaren.quote:Het mag niet maar zou zo'n student een beter mens worden van een jaar gevangenisstraf of zou een nacht cel + een boete volstaan?
Modelburger aan de oppervlakte dan. Ik geloof niet in 'eens een dief altijd een dief', maar dieven moeten wel gecorrigeerd worden. Als ik dan naar het normbesef kijk met welke hufterigheid veel voormalig studenten hun beroep uitoefenen in sommige sectoren dan lijkt het me dat de moraliteit niet echt veranderd is.quote:Ik wil persoonlijk niet wonen in een samenleving waar een student een jaar cel krijgt voor een fietsendiefstal, buiten proportioneel en volstrekt onnodig.
Na hun studententijd zijn ze vermoedelijk binnen de kortste keren modelburger met goede baan & gezin.
Vind ik vrij weinig, 2000 zou m.i. dichter er bij komen )quote:Op zaterdag 13 oktober 2012 11:32 schreef Kentekenplaat het volgende:
Ik las vanmorgen op teletekst dat het OM in hoger beroep gaat omdat zij wil dat de daders toch ¤500,- p.p. in een fonds storten.
Mee eens, het heeft inderdaad weinig zin jongeren jaren vast te zetten maar een fikse schadevergoeding, eventueel in termijnen te betalen, doet wel auw.quote:Op zondag 14 oktober 2012 11:03 schreef Deckard het volgende:
[..]
Vind ik vrij weinig, 2000 zou m.i. dichter er bij komen )
Waarom niet gewoon alle drie?quote:Op zondag 14 oktober 2012 11:49 schreef Buster24 het volgende:
[..]
Mee eens, het heeft inderdaad weinig zin jongeren jaren vast te zetten maar een fikse schadevergoeding, eventueel in termijnen te betalen, doet wel auw.
Wanneer is het genoeg?quote:Op maandag 15 oktober 2012 04:21 schreef Shreyas het volgende:
[..]
Waarom niet gewoon alle drie?
Een boete van 2000 euro,
Een taakstraf van 80 uur én
Een gevangenisstraf van 6 maanden + 6 maanden voorwaardelijk.
Dat zei ik net in de post die jij hebt gequoted.quote:Op maandag 15 oktober 2012 06:17 schreef Buster24 het volgende:
[..]
Wanneer is het genoeg?
Je kan ze ook 6 jaar opsluiten of 60 of levenslang.
Overigens was die ¤2000,- waar ik het over schreef een schadevergoeding en geen boete.
Er is 1 miljoen ¤ schade en die gaan ze proberen te verhalen.
Niet geheel correct, ook vergelding is een onderdeel.quote:Op zondag 14 oktober 2012 11:01 schreef Deckard het volgende:
Straffen van daders is om de maatschappij te beschermen en niet ter vergelding van de daad die de persoon heeft veroorzaakt, dat vergeten nogal een boel. Als het louter ter wraak zou zijn zouden we net zo goed de slachtoffers er bij betrekken en die de boel laten oplossen.
Ons rechtssysteem moet vooral er voor zorgen dat daden uit het verleden niet meer voor zullen komen. Daarom is het ook veel beter om in te zetten op heropvoeding dan om de zogenaamde onderbuikgevoelens van de gemiddelde burger. Het is niet voor niets dat landen die zich daar meer op richten lagere criminaliteitscijfers hebben, dan de landen met een lange zit.
quote:Op woensdag 31 oktober 2012 00:21 schreef Grijsbaard het volgende:
Ik kon er twee, dus gelijk even naar misdaad anoniem gebeld..
Belachelijke post.quote:
Was kwaliteitsuser Anno2012 daar toevallig eentje van?quote:Op woensdag 31 oktober 2012 00:21 schreef Grijsbaard het volgende:
Ik kon er twee, dus gelijk even naar misdaad anoniem gebeld..
haha geen idee waar je het over hebt.. :pquote:Op woensdag 31 oktober 2012 00:28 schreef Nemephis het volgende:
[..]
Was kwaliteitsuser Anno2012 daar toevallig eentje van?
Zie zijn reactie met dat NSB-liedje iets hierbovenquote:Op woensdag 31 oktober 2012 00:29 schreef Grijsbaard het volgende:
[..]
haha geen idee waar je het over hebt.. :p
ik weet niet.. taakstraffen kan je ook afkopen zag ik laatst bij alberto steegeman in undercover in nederland..quote:Op woensdag 31 oktober 2012 00:33 schreef Nemephis het volgende:
[..]
Zie zijn reactie met dat NSB-liedje iets hierboven
Jij hebt een voorkeur voor nazi's?quote:
Mooie manier van godwinnen! Ga ik voortaan ook maar doen op deze wijze.quote:
Ehm, je kan gewoon weglopen als je niet aangehouden bent, hoor. Dat is je recht.quote:Op vrijdag 9 november 2012 16:24 schreef El_Matador het volgende:
http://www.nu.nl/binnenla(...)en-rellen-haren.html
Een 16-jarige inwoner van Groningen liep weg tijdens zijn verhoor. ''Hij was min of meer op vrijwillige basis naar het politiebureau gekomen. Maar het gesprek zinde hem niet en vervolgens is hij opgestapt'', zegt een woordvoerder. De jongen zal later officieel worden aangehouden. ''Dan heeft hij een serieus probleem.''
De Nederlandse "sterke arm der Wet"....
Ervaringsdeskundige?quote:Op vrijdag 9 november 2012 16:35 schreef Messina het volgende:
[..]
Ehm, je kan gewoon weglopen als je niet aangehouden bent, hoor. Dat is je recht.
quote:Op vrijdag 9 november 2012 16:24 schreef El_Matador het volgende:
http://www.nu.nl/binnenla(...)en-rellen-haren.html
Een 16-jarige inwoner van Groningen liep weg tijdens zijn verhoor. ''Hij was min of meer op vrijwillige basis naar het politiebureau gekomen. Maar het gesprek zinde hem niet en vervolgens is hij opgestapt'', zegt een woordvoerder. De jongen zal later officieel worden aangehouden. ''Dan heeft hij een serieus probleem.''
De Nederlandse "sterke arm der Wet"....
Weten wat je rechten zijn.quote:
Een spellingsnazi in de waarste zin van het woordquote:
In een rechtstaat gaat dat zo. Of jij wilt Iran praktijken waar je onterecht kunt worden vastgehouden zonder bewijs? Als er duidelijk bewijs was tegen deze jongen,dan hadden ze hem meteen aangehouden.quote:Op vrijdag 9 november 2012 16:36 schreef Kentekenplaat het volgende:
[..]![]()
Dit bericht omschrijft de Nederlandse politie echt perfect.
![]()
Normale politie zou dat ventje een uitbrander geven, de Nederlandse politie gaat met een pruillipje kijken hoe de verdachte weg loopt.Zouden ze hem ook nog gesmeekt hebben of hij alstublieft nog even wilde blijven?
We maken ons allemaal -terecht- zorgen over Marokkaans straattuig dat bij gebrek aan afstraffing zich vogelvrij voelt (en dus ook IS!) om de bussen, treinen, metro's, parken, scholen en stranden van de Randstad (en daarbuiten) onveilig te maken.quote:Op vrijdag 9 november 2012 17:36 schreef Anno2012 het volgende:
[..]
In een rechtstaat gaat dat zo. Of jij wilt Iran praktijken waar je onterecht kunt worden vastgehouden zonder bewijs? Als er duidelijk bewijs was tegen deze jongen,dan hadden ze hem meteen aangehouden.
Sowiezo word ik een beetje moe van dit haren gedoe. Ga echte boeven vangen.
Sowieso.quote:Op vrijdag 9 november 2012 17:36 schreef Anno2012 het volgende:
[..]
In een rechtstaat gaat dat zo. Of jij wilt Iran praktijken waar je onterecht kunt worden vastgehouden zonder bewijs? Als er duidelijk bewijs was tegen deze jongen,dan hadden ze hem meteen aangehouden.
Sowiezo word ik een beetje moe van dit haren gedoe. Ga echte boeven vangen.
Ja,ik zeg dat ik de aandacht wel overdreven vind ,en jij zegt dat ze niet gestraft hoeven te worden. Bijna hetzelfde.quote:Op vrijdag 9 november 2012 17:39 schreef El_Matador het volgende:
[..]
We maken ons allemaal -terecht- zorgen over Marokkaans straattuig dat bij gebrek aan afstraffing zich vogelvrij voelt (en dus ook IS!) om de bussen, treinen, metro's, parken, scholen en stranden van de Randstad (en daarbuiten) onveilig te maken.
Nu hebben we idiote "belhamels" die soortgelijke dingen doen met veel schade voor onschuldigen en dan vind jij dat we die "boefjes" maar vooral niet moeten straffen voor hun wangedrag?
De aandacht overdreven? Waarom precies?quote:Op vrijdag 9 november 2012 17:43 schreef Anno2012 het volgende:
[..]
Ja,ik zeg dat ik de aandacht wel overdreven vind ,en jij zegt dat ze niet gestraft hoeven te worden. Bijna hetzelfde.
Ze hebben wel ervaring voor de Hortus.quote:Op woensdag 31 oktober 2012 00:44 schreef Prospera het volgende:
Volgens de plaatselijke krant worden de taakstraffen hoogstwaarschijnlijk uitgevoerd in de Hortus Botanicus in Haren, tijdens de decemberdagen.
De Hortus is tijdens de winterdagen beperkt open voor bezoekers; ze willen de taakstrafjongeren afgeschermd houden van de bezoekers.
Jammer, ik wilde foto's van ze maken tijdens hun schoonmaakwerkzaamheden.
Er hebben rellen plaatsgevonden door pubers. Deze pubers worden wekenlang op opsporing verzocht onder de aandacht gebracht. Velen voor misschien alleen wat te hebben gegooid.quote:Op vrijdag 9 november 2012 17:43 schreef El_Matador het volgende:
[..]
De aandacht overdreven? Waarom precies?
Die pubers bereik je alleen door ze aan de schandpaal te nagelen. Daar hebben we nu YouTube voor. Prima acties dus.quote:Op vrijdag 9 november 2012 17:47 schreef Anno2012 het volgende:
[..]
Er hebben rellen plaatsgevonden door pubers. Deze pubers worden wekenlang op opsporing verzocht onder de aandacht gebracht. Velen voor misschien alleen wat te hebben gegooid.
Pubers die mensen hebben mishandeld mogen wat mij betreft wel op TV komen,maar niet omdat ze bijv. erbij stonden te kijken,of uit stoerdoenerij een blikje bier ofzo hebben gegooid.
Die tijd kan beter worden besteed om verkrachters,overvallers,etc,etc op TV te laten zien dan wat pubers die hun grenzen opzoeken. (nogmaals, echte misdragingen mogen wat mij betreft wel op TV, maar daar versta ik niet onder bijv. een flesje bier gooien of er bij staan kijken)
Dat inderdaad. Juist bij pubers moet je dat gedrag er gelijk uit rammen. En ze moeten zeker niet het idee krijgen dat hun daden geen consequenties hebben.quote:Op vrijdag 9 november 2012 17:39 schreef El_Matador het volgende:
[..]
We maken ons allemaal -terecht- zorgen over Marokkaans straattuig dat bij gebrek aan afstraffing zich vogelvrij voelt (en dus ook IS!) om de bussen, treinen, metro's, parken, scholen en stranden van de Randstad (en daarbuiten) onveilig te maken.
Nu hebben we idiote "belhamels" die soortgelijke dingen doen met veel schade voor onschuldigen en dan vind jij dat we die "boefjes" maar vooral niet moeten straffen voor hun wangedrag?
Dat is niet alleen in Nederland zo, dat is buiten de dictaturen om, overal zo.quote:Op vrijdag 9 november 2012 16:36 schreef Kentekenplaat het volgende:
[..]![]()
![]()
Normale politie zou dat ventje een uitbrander geven, de Nederlandse politie gaat met een pruillipje kijken hoe de verdachte weg loopt.Zouden ze hem ook nog gesmeekt hebben of hij alstublieft nog even wilde blijven?
Heb jij je al gemeld?quote:Op vrijdag 9 november 2012 17:47 schreef Anno2012 het volgende:
[..]
Er hebben rellen plaatsgevonden door pubers. Deze pubers worden wekenlang op opsporing verzocht onder de aandacht gebracht. Velen voor misschien alleen wat te hebben gegooid.
Pubers die mensen hebben mishandeld mogen wat mij betreft wel op TV komen,maar niet omdat ze bijv. erbij stonden te kijken,of uit stoerdoenerij een blikje bier ofzo hebben gegooid.
Die tijd kan beter worden besteed om verkrachters,overvallers,etc,etc op TV te laten zien dan wat pubers die hun grenzen opzoeken. (nogmaals, echte misdragingen mogen wat mij betreft wel op TV, maar daar versta ik niet onder bijv. een flesje bier gooien of er bij staan kijken)
uiteindelijk betalen ze dus slechts het salaris van een onderzoekerquote:Op donderdag 22 november 2012 15:11 schreef GizartFRL het volgende:
Even een bescheiden schopje voor dit topic met nieuw nieuws waar ik even om moest lachen.
Relschoppers moeten per persoon 500 euro betalen ( indien meerderjarig).
140 relschoppers x 500 euro voor het fonds is in het gunstigste geval 70.000
Dit zal in werkelijkheid minder zijn aangezien niet iedere relschopper meerderjarig is.
Als je dan leest dat het onderzoek alleen al 400.000 gekost heeft is die boete een lachertje. :’)
Bron
Waarschijnlijk is hij weggelopen met de mededeling van de politie dat ze hem later nog zouden oppikken en dat hij dan harder de lul zou zijn dan nu als hij zou gaan. Voor de rest houdt de politie zich hier een keertje netjes aan de wet. Mensen vasthouden zonder een arrestatie is verboden in Nederland om een reden. Maar jij bent er vast voor om dat grondrecht af te schaffen omdat een of andere blaag een keertje brutaal was.quote:Op vrijdag 9 november 2012 16:36 schreef Kentekenplaat het volgende:
[..]![]()
![]()
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.One good thing about music:
When it hits, you feel no pain,
So hit me with music.. Bob Marley
Tuurlijk zijn de relschoppers in alle gevallen ZWAAR fout.... maar dat het uit de hand gelopen is en er daardoor schade is ontstaan is dus niet enkel de fout van de relschoppers.......quote:Op vrijdag 23 november 2012 12:17 schreef Iwanius het volgende:
Misschien ben ik te radicaal in mijn gedachtes maar als ik zie wat de verhouding is tussen de aangerichte schade en wat men uiteindelijk krijgt opgelegd dan denk ik: " typisch weer Nederland,
We straffen wel,maar ook weer niet zo dat het teveel pijn doet. "![]()
Ik vind dat men best de gehele schade die is aangericht zowel materieel als geestelijk mag verhalen op deze hufters. Al duurt het tot in lengte van jaren. Bedoel als ik bij wijze van als gewone arbeider een schuld maak dat weet men wel inboedelbeslag of loonbeslag te leggen al duurt dit tot mijn dood. En bij deze hufters zit er weer een limiet op.
Onbegrijpelijk!
Zeker weten wel. De relschoppers zijn hier alleen verantwoordelijk voor en ook voor het feit dat het uit de hand is gelopen, verder niemand anders. Er zijn honderden relschoppers bewust naar Haren gegaan, ook toen er berichten waren dat de boel uit de hand ging lopen, maakte ze geen rechtsomkeer maar het gaf ze extra moed en het motiveerde ze om juist lekker ''te gaan meerellen''. Ook als je zelf geen stenen hebt gegooid, geen geweld hebt gebruikt en niet hebt geplunderd uit de AH, maar er wel lachend en juichend bij stond, ben je gewoon schuldig. Helaas is dit lastig te bewijzen dus die daders gaan in principe al vrijuit, ten onrechte dus.quote:Op vrijdag 23 november 2012 15:30 schreef Snowballed het volgende:
[..]
Tuurlijk zijn de relschoppers in alle gevallen ZWAAR fout.... maar dat het uit de hand gelopen is en er daardoor schade is ontstaan is dus niet enkel de fout van de relschoppers.......
quote:Op dinsdag 27 november 2012 21:36 schreef Shreyas het volgende:
[..]
Zeker weten wel. De relschoppers zijn hier alleen verantwoordelijk voor en ook voor het feit dat het ui de hand is gelopen, verder niemand anders. Er zijn honderden relschoppers bewust naar Haren gegaan, ook toen er berichten waren dat de boel uit de hand ging lopen, maakte ze geen rechtsomkeer maar het gaf ze extra moed en het motiveerde ze om juist lekker ''te gaan meerellen''. Ook als je zelf geen stenen hebt gegooid, geen geweld hebt gebruikt en niet hebt geplunderd uit de AH, maar er wel lachend en juichend bij stond, ben je gewoon schuldig. Helaas is dit lastig te bewijzen dus die daders gaan in principe al vrijuit, ten onrechte dus.
Maar die honderd (zoveel zijn het er dacht ik) die dus gepakt zijn, omdat ze op heterdaad zijn betrapt voor openbare geweldpleging of plundering moeten natuurlijk gewoon keihard gestraft worden. Geen mededogen voor de acties die ze in Haren hebben gepleegd, tot de dag van vandaag zitten er onschuldige rustige en hardwerkende Haren-bewoners met angst en drama in huis, verschrikkelijk wat dat walgelijke tuig daar heeft aangericht.
De straffen, écht alle straffen die tot nog toe zijn gegeven aan de daders in Haren zijn diep triest en cynisch lachwekkend. Ik kan me niet voorstellen dat je in Nederland zo ver kan gaan en er zo makkelijk en licht vanaf komt. Er zou een basistemplate moeten worden samengesteld voor alles en iedereen die meerderjarig is en in Haren is opgepakt na openbare geweldpleging:
1) 1000 euro boete aan de staat, ongeacht de schade die je hebt aangericht, geweld plegen en vernielen in het openbaar hoort niet.
2) 80 uur taakstraf, even een aantal uur jezelf nuttig maken voor de maatschappij.
3) 6 maanden gevangenisstraf, waarvan slechts 3 maanden voorwaardelijk mag zijn, zodat de samenleving even geen last meer van je heeft.
Dit is dus de straf die elke (meerderjarige) relschopper die opgepakt is moet krijgen. Daar bovenop kun je nog extra straffen geven als blijkt dat hij de AH heeft geplunderd of buitenproportioneel veel schade heeft aangericht of buitenproportioneel veel geweld heeft gebruikt.
Omstandigheden van de dader vind ik pure bijzaak:
- Als je als dader net met een nieuwe studie bent begonnen aan de RUG en je zou je bindend studieadvies niet halen (als ze dat daar hebben) omdat je 3 maanden in de gevangenis moet heb je vette pech gehad.
- Als je vader bent (of wordt) en je hebt in Haren huisgehouden, mag je de Kerst fijn door brengen in de cel.
- Ben je huisarts/tandarts/medisch specialist en dreig je je praktijk de verliezen als je drie maanden niet aan het werk kan, dan zeg ik: nét goed voor je, moet je maar eerst nadenken voordat je gaat rellen.
- Als dit de eerste keer is dat je ooit over de schreef bent gegaan en het écht nooit meer gaat doen, dan hoop ik dat deze straf een extra les is voor je en je goede voornemen (en de wil die uit te voeren) alleen maar versterkt.
Geen verzachtende omstandigheden meer voor daders, maar enkel een keiharde aanpak, wanneer
leren we dat nou eens in Nederland. Ik word erg echt niet goed van dat we ons steeds zo vreselijk soft opstellen
Wat een lap tekst....quote:
Het is niet zo veel hoor, je quote hem gewoon twee keerquote:Op dinsdag 27 november 2012 21:44 schreef Snowballed het volgende:
[..]
[..]
Wat een lap tekst....![]()
Heb je daar nou de hele dag over gedaan..?
Als de overheid zo stom is om een mensen massa niet te zien aankomen dan kun je niet alle schuld op een ander afschuiven... er is genoeg gedaan om de overheid op andere gedachte te brengen maar dat werd afgewezen omdat ze het zelf wel af konden...
Het blijft dus zeker wel een fout van de overheid, die (achteraf gezien) te weinig ervaring heeft met crowdmanagement..
Ja dat kwam er ook nog bij....quote:Op dinsdag 27 november 2012 21:45 schreef Shreyas het volgende:
[..]
Het is niet zo veel hoor, je quote hem gewoon twee keer
Nee, helemaal niet.quote:Op dinsdag 27 november 2012 21:44 schreef Snowballed het volgende:
[..]
[..]
Wat een lap tekst....![]()
Heb je daar nou de hele dag over gedaan..?
Als de overheid zo stom is om een mensen massa niet te zien aankomen dan kun je niet alle schuld op een ander afschuiven... er is genoeg gedaan om de overheid op andere gedachte te brengen maar dat werd afgewezen omdat ze het zelf wel af konden...
Het blijft dus zeker wel een fout van de overheid, die (achteraf gezien) te weinig ervaring heeft met crowdmanagement..
Ik ga niet weg.. man....quote:Op dinsdag 27 november 2012 21:52 schreef Shreyas het volgende:
[..]
Nee, helemaal niet.
Stel dat de politie helemaal niets had gedaan en de boel was nóg erger uit de hand gelopen, ook dan leg ik de volledige schuld neer bij de daders. Die zijn verantwoordelijk voor hun daden, die zijn aan het rellen geslagen en richten de schade aan.
De reden dat de politie er zoveel moeite mee had was omdat de relschoppers onverwacht en volstrekt redeloos belachelijk veel geweld en agressie vertoonden, dat specifiek gericht was tegen de politie.
Je doet net of het minder erg is wat relschoppers doen als ze politie ze niet goed genoeg tegenhoudt, want dan is het mede de schuld van de politie dat de relschoppers zo ver over de schreef gaan...dat is de omgekeerde wereld, ga toch weg man
Dat maakt het gedrag van de daders dus niet minder slecht. Het liep niet daardoor uit de hand, het liep uit de hand omdat dat tuig ongegeneerd begon te rellen en er maar niet mee ophield totdat ze met pijn, moeite en tot bedaren werden gebracht. Daar moeten ze juist extra voor gestraft worden.quote:Op dinsdag 27 november 2012 22:07 schreef Snowballed het volgende:
[..]
Ik ga niet weg.. man....![]()
De politie op straat en de ME hebben er geen hol mee te maken...
Het gaat erom dat iedereen (Muzikanten, Organisatoren, en zelfs de burgemeester van Groningen, etc) het aan zag komen, de mensen met ervaring afgewimpeld werden, omdat de "driehoek" te arrogant(gewoon omdat ze het niet zagen), niet echt serieus, en daardoor te laat was met ingrijpen, waardoor het dus uit de hand liep...
Het is sowieso triest dat bij voetbalwedstrijden (zeker de risicowedstrijden) zoveel politie moet worden ingezet. Maar ja, ik snap het wel, want als je gepakt wordt dan speel je na 50 euro boete of een middagje taakstraf weer even vrolijk buiten. Er is een context gecreëerd waarin de daders meer ruimte hebben gekregen dan zou moeten, daar heb je gelijk in. Maar dat maakt de acties van de daders niet minder slecht en hun straf mag er nimmer minder door zijn.quote:Het gaat bij ieder ander evenement wel goed omdat dat van te voren gepland word..
Ergens is de fout gemaakt om te denken dat het wel met een sisser zou aflopen...
De relschoppers hadden nooit een kans gehad, als de overheid het serieus had opgepakt... en naar nu blijkt kan zo'n fout dus behoorlijk gevaarlijk zijn....
Tuurlijk een relschopper is fout en moet gestraft, maar waarom word hem geen gelegenheid gegeven bij een voetbalwedstrijd, en wel op een plek als Haren...?
Daardoor liep het WEL uit de hand... Als de driehoek goed gefunctioneerd had, was er niet 1 relschopper in haren geweest...quote:Op dinsdag 27 november 2012 22:14 schreef Shreyas het volgende:
[..]
Dat maakt het gedrag van de daders dus niet minder slecht. Het liep niet daardoor uit de hand, het liep uit de hand omdat dat tuig ongegeneerd begon te rellen en er maar niet mee ophield totdat ze met pijn, moeite en tot bedaren werden gebracht. Daar moeten ze juist extra voor gestraft worden.
Iets met appels en peren.....quote:Op dinsdag 27 november 2012 22:14 schreef Shreyas het volgende:
Als een persoon X 100% zeker weet dat er op een snelweg niet op snelheid wordt gecontroleerd en hij rijdt vervolgens 190 km/u en rijdt iemand dood, dan kun jij wel zeggen: ''Ja de schuld van de politie/overheid, hadden ze maar op snelheid moeten controleren daar, dan had persoon X nooit zo hard gereden'', maar ja in feite is alleen persoon X schuldig en niemand anders. Dus moet hij de maximale straf krijgen.
De mensen in Haren waren in eerste instantie dus geen relschoppers, dan schijn jij niet te snappen. Er waren grote groepen mensen in Haren, oké niets mis mee want aanvankelijk bleef het rustig. En het zou heel goed kunnen dat de politie en de ME niet goed waren voorbereid op rellen en dat ze niet wist waar ze moesten zijn.quote:Op dinsdag 27 november 2012 22:23 schreef Snowballed het volgende:
[..]
Daardoor liep het WEL uit de hand... Als de driehoek goed gefunctioneerd had, was er niet 1 relschopper in haren geweest...
Nu is het uitgelopen doordat er:
A: Te weinig politie/ME was,
B: Degene die er waren niet wisten waar ze moesten zijn, in een voor hun onbekend gebied..
Het begon met kijkers, toen nog meer kijkers, toen gaos, aan de hand van de berichten zijn er relschoppers af gereisd... (die dus met geen enkel ander idee kwamen dan keihard te gaan rellen..)quote:Op dinsdag 27 november 2012 22:32 schreef Shreyas het volgende:
[..]
De mensen in Haren waren in eerste instantie dus geen relschoppers, dan schijn jij niet te snappen. Er waren grote groepen mensen in Haren, oké niets mis mee want aanvankelijk bleef het rustig. En het zou heel goed kunnen dat de politie en de ME niet goed waren voorbereid op rellen en dat ze niet wist waar ze moesten zijn.
Maar in welk opzicht maakt het de acties van de relschoppers beter? Het tuig van Haren ging extra hard, fel, agressief en gewelddadig tekeer tegen de politie, volstrekt zinloos, terwijl die al (zoals jij aangeeft) niet in goede doen was, niet op volle sterkte en niet goed voorbereid. Ik zie dat eerder als een reden om de daders nog harder aan te pakken en niet zoals jij te roepen van: "De politie had dit kunnen voorkomen"
De daders hadden dit in eerste instantie kunnen voorkomen door zich gewoon aan de wet te houden en niet zinloos gewelddadig te worden. Dat hebben ze niet gedaan. Ik ben met je eens dat we in de toekomst beter moeten kijken hoe we de politie beter kunnen organiseren en de politiemacht/inzet kunnen versterken. Maar dat is helemaal niet de issue hier. Het praat het gedrag van de daders geenszins goed.
Ik was zo blij dat we eindelijk een kleine honderd van de agressieve zinloos geweldplegers te pakken hebben kunnen krijgen, die zich echt misdadig hebben gedragen en volledig los gingen, in negatieve zin, tegen de politie. Vaak zeiken we over dat de pakkans te klein is, maar nu hebben we ze, tenminste een deel van het tuig . En in plaats van dat we ze keihard afstraffen, wordt er hier en daar een speldenprikje uitgedeeld en gaan we allemaal weer over tot de orde van de dag. Om kotsmisselijk van de worden.
Dit ontken ik niet, ik snap alleen niet waarom jij de politie-organisatie en inzet bekritiseert en je je nauwelijks uitlaat over de werkelijke daders. Zoals ik al eerder aangaf is het irrelevant hoe de politie heeft gehandeld als er een straf moet worden bepaald voor de daders. Die zijn schuldig en verantwoordelijk voor de geweldplegingen, vernielen, etc.quote:Op dinsdag 27 november 2012 22:45 schreef Snowballed het volgende:
[..]
Het begon met kijkers, toen nog meer kijkers, toen gaos, aan de hand van de berichten zijn er relschoppers af gereisd... (die dus met geen enkel ander idee kwamen dan keihard te gaan rellen..)
Natuurlijk trekken die een hoop lui met zich mee, en ontvlamde de boel dus..
Je hebt werkelijk geen idee he...?quote:Op dinsdag 27 november 2012 22:56 schreef Shreyas het volgende:
[..]
Dit ontken ik niet, ik snap alleen niet waarom jij de politie-organisatie en inzet bekritiseert en je je nauwelijks uitlaat over de werkelijke daders. Zoals ik al eerder aangaf is het irrelevant hoe de politie heeft gehandeld als er een straf moet worden bepaald voor de daders. Die zijn schuldig en verantwoordelijk voor de geweldplegingen, vernielen, etc.
Ik twijfel er ook niet aan dat de daders gepakt worden, maar, de politie heeft al goed werk verricht door een aantal dader, die het meest fanatiek, agressief en zinloos geweld hebben gepleegd, op te pakken. Alleen laat de rechterlijke macht ons in deze jammerlijk in de steek.
Er moeten dus maar snel wetten komen met minimum straffen, waar rechters dus nooit onder kunnen gaan zitten. De straffen zijn vér benedenmaats. Cohen doet eveneens goed werk, maar verspild zijn tijd en moeite als je de daders niet keihard straft, als ze zijn gepakt.
Leg eens uit wat je hiermee wilt zeggen? Is criminaliteit ineens toegestaan als men er de gelegenheid voor krijgt? Zijn misdadigers ineens minder schuldig als ze er de gelegenheid voor krijgen? Als jij je huis niet op slot doet, mag iedereen dan zomaar binnenkomen?quote:Op dinsdag 27 november 2012 23:03 schreef Snowballed het volgende:
[..]
Je hebt werkelijk geen idee he...?
De echte daders zijn geen relschoppers... die hebben wel misdrijven begaan, en flink ook.. dat is wel duidelijk... maar ze kregen de gelegenheid.
Als we daarmee alle potentiële misdadigers (die dus de fout ingaan als ze de gelegenheid krijgen) uit de samenleving kunnen verbannen, dan graag, liever vandaag dan morgen.quote:Je kunt wel 100 jaar straf willen geven... maar zonder ingrijpen krijg je wel erg volle cellen...
Dat sluit ik ook zeker niet uit, ik ben hier ook helemaal niet tegen. De politie/overheid/burgemeester zal ook moeten kijken waar hij steken heeft laten vallen. Maar dat doet niets af aan mijn stelling over dat het tuig strenger aangepakt moet worden. Je kan én het tuig keihard straffen én de burgemeester/politie aanpakken.quote:De gene die voor/tijdens een crisis situatie verantwoordelijk is, en niet zijn of haar verantwoording wil nemen (er is nog niemand uit zichzelf opgestapt) is dus de grootste dader..
Als ik geen ramen in mijn huis heb dan is het VANZELFSPREKEND dat de inboedel weg raakt, dus ben ik ZELF schuldig aan het feit dat mijn inboedel weg is...quote:Op dinsdag 27 november 2012 23:12 schreef Shreyas het volgende:
Leg eens uit wat je hiermee wilt zeggen? Is criminaliteit ineens toegestaan als men er de gelegenheid voor krijgt? Zijn misdadigers ineens minder schuldig als ze er de gelegenheid voor krijgen? Als jij je huis niet op slot doet, mag iedereen dan zomaar binnenkomen?
Nee, de politie was niet foutloos in deze, maar dat maakt de daders niet minder schuldig. En het zijn wel relschoppers, want ze hebben lopen rellen. Je bent verantwoordelijk voor je daden en schuldig voor je misdaden, ongeacht de context die werd gecreëerd die dat mogelijk maakte.
Dus jij gelooft zo in de goedheid van de mens dat er dan geen misdrijf meer word begaan ondanks het ontbreken van toezicht/politie..? Ik denk dat zelfs jij ook in de bak beland nadat er voor de 15e keer is ingebroken, en ze je 15 keer overvallen hebben, omdat je alles in het zicht hebt en dus gelegenheid geeft..quote:Op dinsdag 27 november 2012 23:12 schreef Shreyas het volgende:
Als we daarmee alle potentiële misdadigers (die dus de fout ingaan als ze de gelegenheid krijgen) uit de samenleving kunnen verbannen, dan graag, liever vandaag dan morgen.
Het tuig moet gestraft zoals het hoort... niet zachter, niet harder, dat is voor rekening van de verantwoordelijke, die gelegenheid gaf...quote:Op dinsdag 27 november 2012 23:12 schreef Shreyas het volgende:
Dat sluit ik ook zeker niet uit, ik ben hier ook helemaal niet tegen. De politie/overheid/burgemeester zal ook moeten kijken waar hij steken heeft laten vallen. Maar dat doet niets af aan mijn stelling over dat het tuig strenger aangepakt moet worden. Je kan én het tuig keihard straffen én de burgemeester/politie aanpakken.
In het eerste voorbeeld is het vanzelfsprekend ja, maar de daders zijn schuldig aan diefstal en dienen daar hard voor gestraft te worden. Niet milder omdat jij toevallig geen ramen had en de gelegenheid zich voor deed.quote:Op dinsdag 27 november 2012 23:40 schreef Snowballed het volgende:
[..]
Als ik geen ramen in mijn huis heb dan is het VANZELFSPREKEND dat de inboedel weg raakt, dus ben ik ZELF schuldig aan het feit dat mijn inboedel weg is...
[..]
Dus jij gelooft zo in de goedheid van de mens dat er dan geen misdrijf meer word begaan ondanks het ontbreken van toezicht/politie..?
Enige mogelijke reactie:quote:Ik denk dat zelfs jij ook in de bak beland nadat er voor de 15e keer is ingebroken, en ze je 15 keer overvallen hebben, omdat je alles in het zicht hebt en dus gelegenheid geeft..
Hier zullen we wellicht over van mening blijven verschillen. Ik ben van mening dat politie en burgemeester fouten hebben gemaakt, maar ze hoeven er wat mij betreft geen consequenties aan te verbinden, enigszins hebben ze de situatie onderschat, maar anderzijds konden ze ook niet weten dat de relschoppers zo genadeloos en agressief zouden toeslaan.quote:Het tuig moet gestraft zoals het hoort... niet zachter, niet harder, dat is voor rekening van de verantwoordelijke, die gelegenheid gaf...
(Ik hoor die burgemeester nog zeggen: Wij zijn op ELKE situatie voorbereid... niet dus.. en neem dan (naar mijn mening) direct je verantwoordelijkheid)
De reden dat inwoners zich onveilig gevoeld hebben (en misschien nog wel) is te danken aan een falende overheid, een mensenmassa reageert op elkaar en steekt elkaar aan, op zo'n moment doen veel mensen dingen waar ze niet bij nadenken...quote:Op dinsdag 27 november 2012 23:54 schreef Shreyas het volgende:
Bovendien wat me hier niet lekker zit is dat het allemaal zo redeloos en zo zinloos is. Als men steelt, wil je iets hebben wat je kan gebruiken of verkopen voor geld, dus de daders worden er dan zelf beter van. Maar dit was gewoon onschuldige mensen aanvallen, hun spullen vernielen, de overheid lopen zieken en rechtstreeks met geweld tegen de politie in gaan terwijl niemand de relschoppers iets had gedaan.
En moet je keihard straffen als die regels en richtlijnen worden overtredenquote:Op woensdag 28 november 2012 00:15 schreef Snowballed het volgende:
[..]
De reden dat inwoners zich onveilig gevoeld hebben (en misschien nog wel) is te danken aan een falende overheid, een mensenmassa reageert op elkaar en steekt elkaar aan, op zo'n moment doen veel mensen dingen waar ze niet bij nadenken...
En er is wel meer zinloos in de horeca en evenementen branche... Maar die weten er vaak behoorlijk mee om te gaan en een situatie vroegtijdig in te schatten..
(Daarom zijn er in het uitgaansleven geen of weinig echte relschoppers)
Grote mensen massa's zijn net kids... laat je ze alleen en loop je weg, of ben je er even niet, dan is het apekooi... daarom zijn er regels en richtlijnen
Als er tijdens een openbaar evenement (want dat werd het uiteindelijk voor de rellen) geen regels en richtlijnen zijn... wat dan..?quote:Op woensdag 28 november 2012 00:19 schreef Shreyas het volgende:
[..]
En moet je keihard straffen als die regels en richtlijnen worden overtreden
De algemene regels zijn vastgelegd in de (grond)wet en gelden overal in Nederland, ongeacht de situatie of gelegenheid mag je geen zinloos geweld plegen, niet vernielen, niet plunderen, geen agenten (of ambtenaren in functie) aanvallen etc. Al die regels (wetten) zijn bewust en zinloos overtreden, dus past enkel een keiharde straf.quote:Op woensdag 28 november 2012 00:27 schreef Snowballed het volgende:
[..]
Als er tijdens een openbaar evenement (want dat werd het uiteindelijk voor de rellen) geen regels en richtlijnen zijn... wat dan..?
Als je willens en wetens de regels niet toepast en controleert ben je net zo hard schuldig...quote:Op woensdag 28 november 2012 00:42 schreef Shreyas het volgende:
[..]
De algemene regels zijn vastgelegd in de (grond)wet en gelden overal in Nederland, ongeacht de situatie of gelegenheid mag je geen zinloos geweld plegen, niet vernielen, niet plunderen, geen agenten (of ambtenaren in functie) aanvallen etc. Al die regels (wetten) zijn bewust en zinloos overtreden, dus past enkel een keiharde straf.
En als het OM weer eens 'vergeet' om camera beelden te verwijderen of zoals laatst bleek de internet database gigantisch misbruikt moeten we dan de verantwoordelijken ook een boete geven ter waarde van de miljoenen aan eigenlijk overbodige infrastructuur capaciteit die ze veroorzaken?quote:Op woensdag 28 november 2012 00:42 schreef Shreyas het volgende:
[..]
De algemene regels zijn vastgelegd in de (grond)wet en gelden overal in Nederland, ongeacht de situatie of gelegenheid mag je geen zinloos geweld plegen, niet vernielen, niet plunderen, geen agenten (of ambtenaren in functie) aanvallen etc. Al die regels (wetten) zijn bewust en zinloos overtreden, dus past enkel een keiharde straf.
Die normen en waarden blijven gewoon bestaan, de Nederlandse wet blijft gewoon gelden. Iedereen die op dat moment geen normen en waarden meer heeft (zoals jij zegt) of de wet overtreedt moet keihard aangepakt worden en meedogenloos worden gestraft. Ik heb het ook helemaal niet over het gevoel van onveiligheid dat er heerst, dat neem ik het tuig niet eens zo zeer kwalijk, bovendien hoeven ze daar niet voor worden gestraft wat mij betreft. Ze moeten gestraft worden voor hun zinloos geweld, vernielingen, agressie tegen de politie, plundering van de AH...dus concrete misdaden die soms zelfs zijn waargenomen door de politie.quote:Op woensdag 28 november 2012 00:52 schreef Snowballed het volgende:
[..]
Als je willens en wetens de regels niet toepast en controleert ben je net zo hard schuldig...
Ten eerste is dat hier niet het geval en ten tweede dan ben je medeplichtig aan het uit de hand laten lopen van de situatie maar zeker niet schuldig aan de misdaden die de relschoppers hebben gepleegd
[quote]
In een feestende (rellende) mensenmassa zijn er niet zoveel waarden meer.. als jantje ongestraft een bloempot kapot kan gooien, ziet een ander dat en denkt: dat kan ik beter... (tuurlijk verdient jantje een passende straf, maar enkel voor de kapotte bloempot, het gevoel van onveiligheid doordat het kon, is de schuld van de overheid)
Maar als dat niet gebeurt dan is elk individu dat de wet overtreedt, elk schaapje dat de over de schreef gaat, gewoon schuldig en moeten hard worden gestraft.quote:Dus als je zorgt dat die massa, of verspreid word of geconcentreerd word op een geschikte plek, is er niets aan de hand en volgen de schaapjes netjes hun herder...
Wel on-topic blijven, de discussie is net zo leukquote:Op woensdag 28 november 2012 01:08 schreef Brum_brum het volgende:
[..]
En als het OM weer eens 'vergeet' om camera beelden te verwijderen of zoals laatst bleek de internet database gigantisch misbruikt moeten we dan de verantwoordelijken ook een boete geven ter waarde van de miljoenen aan eigenlijk overbodige infrastructuur capaciteit die ze veroorzaken?
Nee. Hier in dit land zijn we overgegaan op het verwoesten van de toekomst van jonge meelopertjes die normaal gesproken geen vlieg kwaad doen maar nu werden meegesleept in de menigte. Dat terwijl het goedbetaalde en nog veel duurdere tuig er met een verontschuldigende persverklaring zonder echte verontschuldiging er vanaf komt.quote:Op woensdag 28 november 2012 01:27 schreef Shreyas het volgende:
[..]
Wel on-topic blijven, de discussie is net zo leuk
Je kunt wel "keihard en meedogenloos" (quote:Op woensdag 28 november 2012 01:27 schreef Shreyas het volgende:
[..]
Die normen en waarden blijven gewoon bestaan, de Nederlandse wet blijft gewoon gelden. Iedereen die op dat moment geen normen en waarden meer heeft (zoals jij zegt) of de wet overtreedt moet keihard aangepakt worden en meedogenloos worden gestraft. Ik heb het ook helemaal niet over het gevoel van onveiligheid dat er heerst, dat neem ik het tuig niet eens zo zeer kwalijk, bovendien hoeven ze daar niet voor worden gestraft wat mij betreft. Ze moeten gestraft worden voor hun zinloos geweld, vernielingen, agressie tegen de politie, plundering van de AH...dus concrete misdaden die soms zelfs zijn waargenomen door de politie.
Mag jij mij vertellen hoeveel volwassen personen er onder de relschoppers waren en onder welke invloed deze verkeerden...quote:Op woensdag 28 november 2012 01:27 schreef Shreyas het volgende:
Maar als dat niet gebeurt dan is elk individu dat de wet overtreedt, elk schaapje dat de over de schreef gaat, gewoon schuldig en moeten hard worden gestraft.
De verantwoordelijke ''herders'' gaan natuurlijk ook niet vrijuit, maar elk volwassen persoon, ongeacht de situatie en/of gelegenheid is verantwoordelijk voor zijn daden.
Nee, hier zijn we duidelijk nog niet op over gegaan, gezien die waardeloze strafjes die gegeven worden. Bovendien heb ik in mijn betoog duidelijk gesproken over 'meerderjarigen' dus enkel mensen die 18+ zijn. Dat mensen normaal gesproken geen vlieg kwaad doen vind ik niet zo relevant, als een man 30 jaar goed leeft en daarna een kind dood schiet, is hij gewoon even schuldig en dient hij even hard gestraft te worden. In Haren hebben ze duidelijk een hoop kwaad gedaan en een hoop (emotionele) schade aangericht. Daar moeten ze dus gewoon hard voor gestraft worden.quote:Op woensdag 28 november 2012 01:31 schreef Brum_brum het volgende:
[..]
Nee. Hier in dit land zijn we overgegaan op het verwoesten van de toekomst van jonge meelopertjes die normaal gesproken geen vlieg kwaad doen maar nu werden meegesleept in de menigte. Dat terwijl het goedbetaalde en nog veel duurdere tuig er met een verontschuldigende persverklaring zonder echte verontschuldiging er vanaf komt.
Je straft niet alleen om het probleem op te lossen hoor, maar ook om schade te verhalen bij de daders, ze iets terug laten doen voor de maatschappij en ze uit de maatschappij verwijderen zodat we even geen last meer van ze hebben en ze kunnen nadenken over hun vreselijke daden.quote:Op woensdag 28 november 2012 03:01 schreef Snowballed het volgende:
[..]
Je kunt wel "keihard en meedogenloos" () willen straffen, maar daarmee los je het probleem niet op.. je bent wat te kortzichtig...
De overheid heeft een concrete misdaad begaan onder jouw neus, houd zich niet aan de wet, en je wimpelt het af...
Er zijn mensen die voor hun leven gevreesd hebben en behoorlijke trauma's hebben opgelopen..
Dat de relschoppers gestraft moeten worden voor datgene wat ze misdaan hebben weten we nou wel...
Dat ze onder invloed waren is niet relevant. Alle meerderjarige personen zijn verantwoordelijk voor hun daden, ook als ze dronken zijn. Natuurlijk moet de overheid de boel in de gaten houden, dit keer is dat niet goed gegaan, deels hun schuld, deels omdat de relschoppers wel erg agressief tekeer gingen. Ik vind het best om de overheid aan te pakken, maar het één sluit het ander niet uit.quote:Mag jij mij vertellen hoeveel volwassen personen er onder de relschoppers waren en onder welke invloed deze verkeerden...
Het is aan de overheid om de boel in toom te houden...
Klinkt wel heel leuk, dat je je zonder toezicht ook aan de regels moet houden... alleen gebeurt het niet... en zeker niet in een massa...
Je "betoog"quote:Op woensdag 28 november 2012 17:09 schreef Shreyas het volgende:
[..]
Nee, hier zijn we duidelijk nog niet op over gegaan, gezien die waardeloze strafjes die gegeven worden. Bovendien heb ik in mijn betoog duidelijk gesproken over 'meerderjarigen' dus enkel mensen die 18+ zijn. Dat mensen normaal gesproken geen vlieg kwaad doen vind ik niet zo relevant, als een man 30 jaar goed leeft en daarna een kind dood schiet, is hij gewoon even schuldig en dient hij even hard gestraft te worden. In Haren hebben ze duidelijk een hoop kwaad gedaan en een hoop (emotionele) schade aangericht. Daar moeten ze dus gewoon hard voor gestraft worden.
"Worden meegesleept'' vind ik echt zo een geitenwollenssokken term, waardoor je doet klinken of de daders, het tuig, eigenlijk een beetje slachtoffer zijn van het niet hard genoeg optreden van de politie.
Ik heb je verhaal niet meer gelezen omdat ik wel klaar ben met je "betoog"quote:Op woensdag 28 november 2012 17:14 schreef Shreyas het volgende:
[..]
Je straft niet alleen om het probleem op te lossen hoor, maar ook om schade te verhalen bij de daders, ze iets terug laten doen voor de maatschappij en ze uit de maatschappij verwijderen zodat we even geen last meer van ze hebben en ze kunnen nadenken over hun vreselijke daden.
Verder: De overheid heeft geen misdaad begaan, als je als overheid niet goed genoeg reageert om de misdaden van anderen maakt je dat niet ineens even schuldig.
Enkel en alleen door de relschoppers hebben mensen moeten rennen voor hun leven, als de relschoppers zich aan de wet hadden gehouden was er niets aan de hand geweest in Haren en was het gewoon gezellig gebleven.
[..]
Dat ze onder invloed waren is niet relevant. Alle meerderjarige personen zijn verantwoordelijk voor hun daden, ook als ze dronken zijn. Natuurlijk moet de overheid de boel in de gaten houden, dit keer is dat niet goed gegaan, deels hun schuld, deels omdat de relschoppers wel erg agressief tekeer gingen. Ik vind het best om de overheid aan te pakken, maar het één sluit het ander niet uit.
En inderdaad, met of zonder toezicht dien je je aan de regels te houden én natuurlijk weet ik dat dat zeker niet gebeurt in een massa, maar dat neemt niet weg dat je óók in die situaties elk persoon dat de regels overtreedt hard moet aanpakken en straffen.
Het staat tussen haakjes omdat er sommige mensen zijn die ze die schade wel aanrekenen. Hoe dan ook is het niet de intentie van mijn betoog, ik wil het woord ''emotionele'' ook wel weglaten als je dan beter verder kan discussiëren.quote:Op woensdag 28 november 2012 17:15 schreef Snowballed het volgende:
[..]
Je "betoog"is niet zo rotsvast he..?
De ene dag reken je de relschoppers niet de emotionele schade aan, en nu ga je 180 graden om...
![]()
Jammer dat je nu al opgeeft, het begint net interessant te wordenquote:Op woensdag 28 november 2012 17:16 schreef Snowballed het volgende:
[..]
Ik heb je verhaal niet meer gelezen omdat ik wel klaar ben met je "betoog"
Veel plezier nog...
Wat is een discussie waard als mensen hun standpunten steeds aanpassen en veranderen..?quote:Op woensdag 28 november 2012 17:17 schreef Shreyas het volgende:
[..]
Het staat tussen haakjes omdat er sommige mensen zijn die ze die schade wel aanrekenen. Hoe dan ook is het niet de intentie van mijn betoog, ik wil het woord ''emotionele'' ook wel weglaten als je dan beter verder kan discussiëren.
Je weet zelf ook dat dat niet het geval is. Waar het omgaat is dat jij steeds terugvalt op de fouten die de overheid heeft gemaakt.En het grappige is dat dat standpunt niet eens haaks staat op dat van mij.quote:Op woensdag 28 november 2012 17:21 schreef Snowballed het volgende:
[..]
Wat is een discussie waard als mensen hun standpunten steeds aanpassen en veranderen..?
DAT is wat maakt dat ik het opgeef om verder op je verhaaltje in te gaan...
Fijne dag/avond nog...
Je kunt wel proberen om aandacht te zoeken door nu mijn verhaal proberen te verdraaien... Maar laat ik daar nou helemaal niet mee zitten... Je gaat je gang maar...quote:Op woensdag 28 november 2012 18:33 schreef Shreyas het volgende:
[..]
Je weet zelf ook dat dat niet het geval is. Waar het omgaat is dat jij steeds terugvalt op de fouten die de overheid heeft gemaakt.En het grappige is dat dat standpunt niet eens haaks staat op dat van mij.
Stel dat de burgemeester wordt ontslagen, stel dat alle overige betrokken bewindspersonen die verantwoordelijk zijn voor de slechte (politie)organisatie worden ontslagen en worden aangepakt, dan nóg vind jij dat de relschoppers niet té streng gestraft moeten worden.
Wat jij dus in feite zegt is: Op het moment dat de overheid criminaliteit in de hand werkt, zijn de criminelen minder fout en/of dienen ze minder hard gestraft te worden. Dat is de essentie van deze discussie (en niet of er wel of geen emotionele schade is) en daar ben ik het niet mee eens.
Het is niet goed als de overheid niet goed optreedt, maar elke relschopper dient gewoon hard gestraft te worden als die de wet overtreedt, ongeacht het optreden van de overheid/politie en dus ongeacht of ze daar wel of niet de mogelijkheid toe hadden.
Als je er niet mee zit, waarom reageer je danquote:Op woensdag 28 november 2012 18:36 schreef Snowballed het volgende:
[..]
Je kunt wel proberen om aandacht te zoeken door nu mijn verhaal proberen te verdraaien... Maar laat ik daar nou helemaal niet mee zitten... Je gaat je gang maar...
Bron: http://www.nrc.nl/nieuws/(...)ten-project-x-haren/quote:'Geen celstraf voor hoofdverdachten Project X Haren’
De twee hoofdverdachten van de rellen in het Groningse Haren krijgen geen celstraf, oordeelt de rechtbank in Groningen. Wel krijgen de verdachten 240 uur taakstraf, meldt Dagblad van het Noorden.
Tegen de twee verdachten, een 18-jarige man uit Bolsward en een 25-jarige man uit Niehove, was tot een jaar cel geeïst vanwege brandstichting en openlijke geweldpleging, schrijft het dagblad. De twee staken op de dag van de rellen onder meer een auto in brand en zouden mensen hebben opgeruid, schrijft de NOS.
Volgens RTV Noord hebben de twee toegegeven betrokken geweest bij de brandstichting. Ze moeten duizend euro schadevergoeding betalen aan de eigenaar.
Rob Zijlstra, journalist voor Dagblad van het Noorden, meldt op Twitter dat de verdachten in plaats van celstraf 240 uur taakstraf krijgen
Aanvullend:twitter:zittingszaal14 twitterde op maandag 11-03-2013 om 13:13:30Verdachte rellen #Haren krijgt taakstraf van 240 uur ipv geëiste celstraf: cel betekent dat hij vaste baan verliest, zegt rechter. #z14 reageer retweet
Bron: http://www.dvhn.nl/nieuws(...)traffen-rellen-Harenquote:Opnieuw werkstraffen rellen Haren
GRONINGEN - De rechtbank heeft een 18-jarige jongen uit Bolsward veroordeeld tot een taakstraf van 240 uur wegens brandstichting tijdens de rellen in Haren, in september vorig jaar. Er was een jaar celstraf geëist. Het was de zwaarste strafeis die naar aanleiding van de Facebookrellen aan de rechtbank werd voorgelegd.
De rechtbank zegt dat de jongen niet kan worden beschouwd als de aanstichter van de rellen, hoewel hij wel een wezenlijke bijdrage heeft geleverd.
Opmerkelijk is dat de verdachte voortvluchtig is. Toen hij hoorde dat hij voor de rechtbank moest verschijnen is hij gevlucht naar het buitenland. Hij is van plan nooit weer naar Nederland terug te keren, zo schreef hij in een brief aan de rechtbank.
Een tweede verdachte, een 25-jarige man uit Niehove, kreeg eveneens een werkstraf van 240 uur wegens brandstichting en openlijk geweld. Tegen hem was vier maanden geëist. Celstraf zou betekenen dat hij zijn vaste baan zou verliezen. De rechtbank vindt dat een te zware consequentie.
Bron: http://robzijlstra.wordpress.com/2013/02/26/kleine-domme-puber/quote:HAREN IN CIJFERS
totaal aantal verdachten (aangehouden): 111
jongste verdachte: 15 jaar
oudste verdachte: 39 jaar
minderjarigen voor de rechter: 13
schadefonds: 11 x 250,-
hoogst opgelegde straf: 200 uur taakstraf
meerderjarigen voor de rechter: 55
vrijspraak: 7
sepot: 9
schadefonds: 27 x 500,- … 2 x 250,- … 1 x 200,-
hoogst opgelegde gevangenisstraf: 3 maanden
vrijwel alle veroordelingen hebben betrekking op openlijk geweld
hoogste eis: 18 maanden waarvan 6 voorwaardelijk
- wegens brandstichting (uitspraak op 11 maart)
De jongen moet het tamelijk absurde boetebedrag van 1000,95 euro ophoesten. Duizend euro en 95 cent dus. Geen idee hoe ze aan dat bedrag komen...quote:Op maandag 11 maart 2013 15:56 schreef sinterklaaskapoentje het volgende:
Die auto was maar 1000 euro waard ?
Ja, dat snap je toch wel, dat een rechter zo oordeelt? Er zijn niet genoeg mensen beschikbaar in dit land die de baan van deze dader kunnen overnemen als deze vrijkomt. De werkloosheid is immers zo laag dat er geen werklozen zijn te vinden met een minder imposant strafblad dan deze dader. Dus die moet koste wat het kost zijn baan houden.quote:Op maandag 11 maart 2013 16:01 schreef voetbalmanager2 het volgende:
In plaats van een jaar cel krijg je 240 uur schoffelen, omdat
verdachte anders zijn baan zou verliezen.![]()
Ik ben blij om te zien dat het hebben van een baan nog ergens goed voor is.
Een uitkeringstrekker was genadeloos voor een jaar de bak ingegaan.
Wat een trieste schokkende lage straffen. Niet één persoon is onvoorwaardelijk voor 6 maanden de bak in gedraaid. Van mij had iedereen die uiteindelijk veroordeeld werd wel 6 maanden gevangenisstraf kunnen krijgen + 200 uur taakstraf. Wat is er aan de hand in Nederland?quote:Op maandag 11 maart 2013 15:57 schreef Elfletterig het volgende:
En let wel, dit betreft hoofdverdachten: mensen tegen wie de hoogste straffen waren geëist....
[..]
Bron: http://robzijlstra.wordpress.com/2013/02/26/kleine-domme-puber/
Waarbij ik er dus vanuit ga dat de genoemde uitspraak op 11 maart de bovenstaande zaak uit het nieuwsbericht is.
Het signaal aan meerderjarige jongeren in Nederland: heb schijt aan alle wet- en regelgeving in dit land, negeer verboden, overtreed wetten, pleeg geweld... en kom weg met een taakstraf.
Op elk denkbaar front hebben politie, justitie en het bestuur hun onvermogen laten zien. Onvermogen om de rellen te voorkomen, onvermogen om de situatie ter plekke te de-escaleren (onder meer door GEEN gebruik te maken van kennis die bijvoorbeeld in Hamburg was opgedaan), onvermogen om daders adequaat te bestraffen, onvermogen om de schade volledig op daders te verhalen.quote:Op maandag 11 maart 2013 23:54 schreef Shreyas het volgende:
[..]
Wat een trieste schokkende lage straffen. Niet één persoon is onvoorwaardelijk voor 6 maanden de bak in gedraaid. Van mij had iedereen die uiteindelijk veroordeeld werd wel 6 maanden gevangenisstraf kunnen krijgen + 200 uur taakstraf. Wat is er aan de hand in Nederland?
Snel hoge minimumstraffen aub!
Maar goed er zijn hier ook mensen die op alle juridische slakken zout leggen en per defenitie alle straffen veel te laag vinden behalve als ze zelf een keer met justitie in aanraking komen dan is de wereld te klein vanwege de onredelijkeheid van het OM .quote:Op dinsdag 12 maart 2013 09:08 schreef Elfletterig het volgende:
[..]
Op elk denkbaar front hebben politie, justitie en het bestuur hun onvermogen laten zien. Onvermogen om de rellen te voorkomen, onvermogen om de situatie ter plekke te de-escaleren (onder meer door GEEN gebruik te maken van kennis die bijvoorbeeld in Hamburg was opgedaan), onvermogen om daders adequaat te bestraffen, onvermogen om de schade volledig op daders te verhalen.
En ja, er zijn mensen - ook hier op Fok! - die het bovenstaande betitelen als "recht", dat zijn beloop heeft gehad.
Het blijft altijd subjectief, maar wat de straffen betreft: we hadden het hier over hoofdverdachten van Project X; volwassen mensen die zich schandelijk hebben misdragen en die zich aan strafbare feiten schuldig hebben gemaakt.quote:Op dinsdag 12 maart 2013 09:34 schreef Basp1 het volgende:
[..]
Maar goed er zijn hier ook mensen die op alle juridische slakken zout leggen en per defenitie alle straffen veel te laag vinden behalve als ze zelf een keer met justitie in aanraking komen dan is de wereld te klein vanwege de onredelijkeheid van het OM .![]()
En als het recht zijn beloop zou hebben zouden dus ook falende instanties zichzelf moeten doorlichten en de verantwoordelijken ontslaan, dat gebeurd ook niet.
Bron: http://nos.nl/op3/artikel(...)ren-keert-terug.htmlquote:Hij had een aanzienlijke rol in het geweld bij Haren, maar de rechter besloot vandaag dat hij daarvoor niet de cel in hoeft. Dus keert een 18-jarige jongen uit Bolsward weer terug naar Nederland, nadat hij vorige maand halsoverkop naar het buitenland vluchtte.
Een werkstraf van 240 uur, een voorwaardelijke celstraf en het betalen van een schadevergoeding. Dat is de straf die de twee jongens die als hoofdverdachten werden beschouwd van de project X-rellen in Haren vandaag kregen opgelegd. Ze kregen dus niet de celstraf van 8 en 12 maanden die het OM had geeist, onder meer voor het in de fik steken van een auto.
Uit angst voor een celstraf vluchtte een van de jongens vorige maand naar het buitenland. In een brief aan de rechter schreef hij dat niet voornemens was om ooit weer terug te keren naar Nederland. Er kwam zelfs een internationaal opsporingsbevel, maar dat is na de uitspraak van vandaag ingetrokken. Advocaat Niek Heidanus laat weten dat zijn cliënt nu snel naar Nederland terugkeert:
"Mijn cliënt is verheugd over het feit dat hij niet naar de gevangenis hoeft. Hij vindt zijn taakstraf terecht en was al aan het sparen voor de schadevergoeding. Het OM kan nog in hoger beroep gaan, maar dat vormt op dit moment geen belemmering."
In de rechtbank sprak Heidanus eerder al van "dikke ellende" na de vlucht van de jongen. Volgens het verslag van rechtbankverslaggever Rob Zijlstra liet de advocaat toen weten dat de jongen veel spijt had, veel moest huilen, tien kilo was afgevallen en zijn moeder mist.
Het is niet bekend naar welk land de 18-jarige jongen was gevlucht. Volgens Heidanus is het goed dat hij nu kan terugkeren zonder dat hij gevaar loopt om opgepakt te worden. "Als je zo'n jongen in de gevangenis zet blijft er niet veel van hem over."
Bron: http://www.volkskrant.nl/(...)straffen-Haren.dhtmlquote:OM in beroep tegen werkstraffen 'Haren'
Het Openbaar Ministerie (OM) gaat in beroep tegen de uitspraak van de rechter dat twee hoofdrolspelers van de Facebookrellen in Haren niet de cel in hoeven. Dat meldde het OM Noord-Nederland dinsdag.
De rechtbank veroordeelde de mannen uit Bolsward en Niehove maandag tot werkstraffen van 240 uur. Het OM, dat de twee als hoofddaders ziet, had celstraffen van 8 en 12 maanden geëist.
De man uit Friesland werd door de rechter vrijgesproken van het brengen van de Hitlergroet. Ook tegen die uitspraak gaat het OM in beroep.
Ik ben het hier dus niet mee eens. Je eerste alinea is ongericht op de man spelen, dus daar wil ik verder niet op in gaan.quote:Op dinsdag 12 maart 2013 09:34 schreef Basp1 het volgende:
[..]
Maar goed er zijn hier ook mensen die op alle juridische slakken zout leggen en per defenitie alle straffen veel te laag vinden behalve als ze zelf een keer met justitie in aanraking komen dan is de wereld te klein vanwege de onredelijkeheid van het OM .![]()
En als het recht zijn beloop zou hebben zouden dus ook falende instanties zichzelf moeten doorlichten en de verantwoordelijken ontslaan, dat gebeurd ook niet.
Straffen zijn er gelukkig nauwelijks op gericht om jou beter te laten slapen 's nachts, dus als dat het enige criterium is...quote:Op dinsdag 12 maart 2013 19:51 schreef Shreyas het volgende:
Wat zou het heerlijk en terecht zijn geweest als die 70-80 vandalen gewoon 6 maanden onvoorwaardelijk de bak in moesten, studievertraging zouden oplopen, ontslagen zouden worden, etc... maar ja dat kost de staat te veel geld, of het is ineens zielig voor de daders....want zo kijken we in Nederland tegenwoordig.
Het invoeren van minimumstraffen leidt over het algemeen tot een lager veroordelingspercentage én lagere straffen. Dus hoe je daar voorstander van kunt zijn als je wilt dat men zwaarder straft ontgaat me even.quote:Er moet (desnoods in de grondwet) ruimte worden gemaakt voor minimumstraffen.
Men lacht ons uit... hoe kom je precies aan die informatie?quote:Het woord is nu aan politiek Den Haag, maar ik heb er bar weinig vertrouwen in. En wederom lacht Europa weer om ons, het begint inmiddels wel een beetje zielig te worden.
Zinloos op de man spelenquote:Op dinsdag 12 maart 2013 20:05 schreef Xa1pt het volgende:
[..]
Straffen zijn er gelukkig nauwelijks op gericht om jou beter te laten slapen 's nachts, dus als dat het enige criterium is...
Hangt er dus vanaf hoe hoog je die minimumstraffen zet.quote:Het invoeren van minimumstraffen leidt over het algemeen tot een lager veroordelingspercentage én lagere straffen. Dus hoe je daar voorstander van kunt zijn als je wilt dat men zwaarder straft ontgaat me even.
http://www.bnr.nl/nieuws/(...)ester-haren-stapt-opquote:Burgemeester Rob Bats van Haren stapt toch op. Vanavond kwam de gemeenteraad van Haren bijeen naar aanleiding van het rapport-Cohen over de Facebook-rellen.
Bats moest zich dinsdagavond verantwoorden in de gemeenteraad voor zijn optreden rond de rellen.
Aan het einde van zijn verklaring maakte hij bekend per 1 april ontslag te nemen.
Of op auditie voor Project X the musical.quote:Op dinsdag 12 maart 2013 20:49 schreef einschtein het volgende:
Hij wordt gewoon partyplanner bij X Events, de smiecht.
Baasquote:Op dinsdag 12 maart 2013 21:35 schreef einschtein het volgende:
https://www.facebook.com/(...)f_t=event_mall_reply
daarom like ik het ook maar nietquote:Op dinsdag 12 maart 2013 21:49 schreef Doodloper het volgende:
[..]
volgens mij gaat de maker ervan het minder baas vinden
http://www.rtvnoord.nl/artikel/artikel.asp?p=122276quote:Binnen de noordelijke politie is wrevel ontstaan over de ME-inzet bij het Oerol-festival op Terschelling. Het gaat daarbij om ME-ers die achter de hand worden gehouden.
Waarnemend burgemeester Rob Bats heeft dat afgesproken met de korpsleiding. De oud-burgemeester van Haren stapte twee maanden geleden op naar aanleiding van de Facebookrellen, waarbij veel te weinig politie voorhanden was.
Gek genoeg snap ik hem wel. Het publiek van Oerol is niet meer hetzelfde als 5 jaar geleden.quote:Op vrijdag 21 juni 2013 19:49 schreef borisz het volgende:
[..]
http://www.rtvnoord.nl/artikel/artikel.asp?p=122276
Nee, de 55+ zijn nu 60quote:Op vrijdag 21 juni 2013 20:02 schreef gelly het volgende:
[..]
Gek genoeg snap ik hem wel. Het publiek van Oerol is niet meer hetzelfde als 5 jaar geleden.
Ik ben er zelf 6 jaar geweest en heb het publiek zien veranderen. Vooral ook veel eind twintigers-dertigers. Vriendengroepen e.d.quote:
In 2012 werd er nog gezegd: 'Schade Haren hoe dan ook verhalen op daders'.quote:Gedupeerden van de rellen in Haren die in aanmerking kwamen voor vergoeding via het schadefonds, hebben alle schade vergoed gekregen van de daders. In totaal hadden ze voor ruim zeventienduizend euro aan schade gemeld. De totale schade van de rellen in Haren liepen tot in de miljoenen, maar een groot deel was al door verzekeringsmaatschappijen uitgekeerd.
Dat meldt het ministerie van Veiligheid en Justitie. De schade varieerde van 70 tot 2500 euro. Ruim 14.000 euro was in oktober vorig jaar al uitgekeerd. In het afgelopen halfjaar hebben de laatst veroordeelde daders nog 3000 euro weten te storten in het fonds. Daardoor is toch alle schade nu vergoed, ook van slachtoffers die veel schade hebben geleden.
SCHADEFONDS GEWELDSMISDRIJVEN IN JANUARI GEËVALUEERD
Relatief gezien is de vergoeding uit het schadefonds slechts een klein bedrag. Maar volgens het ministerie is de symbolische waarde groot.
“Het was voor het eerst dat mensen met materiële schade door openlijk geweld een tegemoetkoming konden krijgen in de schade. De schadevergoeding is betaald van de boete, die de rechter heeft opgelegd aan de daders. Zij zijn hiermee verantwoordelijk gehouden voor de materiële schade die ze hebben veroorzaakt bij de rellen. De gedupeerden bleven hierdoor niet met de kosten zitten.”
Het Schadefonds Geweldsmisdrijven valt onder de Regeling openlijk geweld. De regeling werd in het leven geroepen naar aanleiding van de rellen in Haren. De regeling loopt tot 1 januari 2015 en zal daarna worden geëvalueerd.
PROJECT X HAREN
Een Facebookuitnodiging voor een feest van een meisje uit Haren dat haar zestiende verjaardag wilde vieren, werd in september 2012 per ongeluk publiekelijk verstuurd. Tienduizenden mensen meldden zich aan. Duizenden mensen gingen daadwerkelijk naar het Groningse dorp toe. Daar werd voor miljoenen euro’s aan schade aangericht door onder meer ingegooide winkelruiten, vernield straatmeubilair en in brand gestoken auto’s. Vijftien politieagenten en tientallen burgers raakten gewond, onder wie een bejaarde man die een klap kreeg met een stoeptegel.
Dat staat er toch ook? Of doel je op de miljoenen aan totale schade?quote:Op maandag 28 april 2014 22:31 schreef GizartFRL het volgende:
Een kleine schopje voor dit topic:
Bron
[..]
In 2012 werd er nog gezegd: 'Schade Haren hoe dan ook verhalen op daders'.
Alleen al de schade aan lantaarnpalen en verkeersborden was al 10.000.
Viel me vanmiddag op tijdens het nieuws.
Dat inderdaad.quote:Op maandag 28 april 2014 22:32 schreef eriksd het volgende:
[..]
Dat staat er toch ook? Of doel je op de miljoenen aan totale schade?
Dit.quote:Op woensdag 30 april 2014 00:55 schreef Hoplahopla het volgende:
Haren...
De dag waarop ik Nederland niet meer serieus nam. Als een land zijn eigen onderdanen niet onder controle kan houden, wat kan het dan nog wel?
Om nou miljoenen te verhalen op de ouders van een stel doorgeslagen pubers...quote:Op maandag 28 april 2014 22:35 schreef GizartFRL het volgende:
[..]
Dat inderdaad.
Alle schade zou uit het fonds betaald worden. Dat leverde echter maar een schamele 17:000 euro op.
Alleen het onderzoek door de Cohen en friends kostte de gemeente al fors meer.
Das de andere kant. Maar dit is slechts een pleister op de wond.quote:Op donderdag 1 mei 2014 16:50 schreef sinterklaaskapoentje het volgende:
[..]
Om nou miljoenen te verhalen op de ouders van een stel doorgeslagen pubers...
Hoe zie jij dat onder controle houden dan?quote:Op woensdag 30 april 2014 00:55 schreef Hoplahopla het volgende:
Haren...
De dag waarop ik Nederland niet meer serieus nam. Als een land zijn eigen onderdanen niet onder controle kan houden, wat kan het dan nog wel?
Schieten met traangasgranaten om te beginnen?quote:Op donderdag 1 mei 2014 17:55 schreef Specularium het volgende:
[..]
Hoe zie jij dat onder controle houden dan?
Bij iedereen preventief de ketting erover?
Ohjaquote:Op donderdag 1 mei 2014 17:53 schreef tralalala het volgende:
Dit topic toen met die livestream van die dikke gozer.![]()
Ricardoquote:Op donderdag 1 mei 2014 17:53 schreef tralalala het volgende:
Dit topic toen met die livestream van die dikke gozer.![]()
10 maanden en dan al die jaren moeilijk doen.. en alsnog gepakt worden..quote:Gevluchte relschopper Project X opgepakt in Antwerpen
Een 22-jarige man uit Sneek is door de politie in Antwerpen aangehouden vanwege zijn rol bij de Project-X-rellen in Haren in september 2012.
De man was eerder veroordeeld tot een celstraf van 10 maanden, maar had de wijk genomen naar België en stond op een internationale lijst van gezochte personen.
Actieve deelname
De man uit Sneek had actief meegedaan aan de rellen. Zo stak hij met anderen een auto in brand. Van alle betrokkenen kreeg hij de hoogste straf opgelegd. Hij werd bij verstek veroordeeld tot een celstraf van tien maanden voor brandstichting en openlijke geweldpleging.
België zal hem naar verwachting uitleveren aan Nederland.
http://www.rtvnoord.nl/ni(...)pgepakt-in-Antwerpen
Ook niet al te snuggere ouders je weet toch dat je kind daar zit. Gewoon voor iedere maand dat hij op de vlucht was een jaar erbijquote:Op maandag 22 augustus 2016 20:50 schreef Zolderkamer het volgende:
Hallo oud topic..![]()
Long time no see..![]()
[..]
10 maanden en dan al die jaren moeilijk doen.. en alsnog gepakt worden..
Kun je beter ff gaan zitten, dan was ie nu al lang en breed weer gewoon met zn leven bezig..
Maarja zo blijkt maar hoe snugger dat soort types zijn..
Ik was in Haren tijdens project X en dit nieuwsbericht doet mij oud voelen.quote:Op maandag 22 augustus 2016 20:50 schreef Zolderkamer het volgende:
Hallo oud topic..![]()
Long time no see..![]()
[..]
10 maanden en dan al die jaren moeilijk doen.. en alsnog gepakt worden..
Kun je beter ff gaan zitten, dan was ie nu al lang en breed weer gewoon met zn leven bezig..
Maarja zo blijkt maar hoe snugger dat soort types zijn..
Nee de doodstraf.quote:Op maandag 8 oktober 2012 21:13 schreef einschtein het volgende:
Goed dat je het zegt, misschien kan jij nu ook nog aan gegeven wordenquote:Op maandag 22 augustus 2016 21:40 schreef Glazenmaker het volgende:
[..]
Ik was in Haren tijdens project X en dit nieuwsbericht doet mij oud voelen.
Als ik jou was geweest, had ik 4 jaar gewacht om op zijn post te reageren. Jammer, gemist kans.quote:
Shit.quote:Op dinsdag 23 augustus 2016 17:14 schreef spijkerbroek het volgende:
[..]
Als ik jou was geweest, had ik 4 jaar gewacht om op zijn post te reageren. Jammer, gemist kans.
Rofl./quote:Op dinsdag 23 augustus 2016 16:39 schreef Godshand het volgende:
[..]
Goed dat je het zegt, misschien kan jij nu ook nog aan gegeven worden
En de NS stopte opeens met de IC in Haren. Echt genieten met het volk dat door de politie de trein in gedragen moest worden.quote:Op dinsdag 23 augustus 2016 17:15 schreef Woods het volgende:
Ik vond dit stiekem best leuk. De gemeente had als compensatie 2 velden plus verlichting opengesteld.
![]()
Hij zat bij zijn pa in Antwerpen. Een Joego-crimineel die een half jaar geleden van Antwerpen naar Zwitserland is verhuisd/gevlucht.quote:Op maandag 22 augustus 2016 21:37 schreef vipergts het volgende:
[..]
Ook niet al te snuggere ouders je weet toch dat je kind daar zit. Gewoon voor iedere maand dat hij op de vlucht was een jaar erbij
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |