abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  woensdag 28 november 2012 @ 01:31:32 #176
382016 Brum_brum
Brum brum bruuuum
pi_119698977
quote:
0s.gif Op woensdag 28 november 2012 01:27 schreef Shreyas het volgende:

[..]

Wel on-topic blijven, de discussie is net zo leuk ;)
Nee. Hier in dit land zijn we overgegaan op het verwoesten van de toekomst van jonge meelopertjes die normaal gesproken geen vlieg kwaad doen maar nu werden meegesleept in de menigte. Dat terwijl het goedbetaalde en nog veel duurdere tuig er met een verontschuldigende persverklaring zonder echte verontschuldiging er vanaf komt.
  woensdag 28 november 2012 @ 03:01:13 #177
379300 Snowballed
Dans omdat het kan
pi_119699741
quote:

[..]

Die normen en waarden blijven gewoon bestaan, de Nederlandse wet blijft gewoon gelden. Iedereen die op dat moment geen normen en waarden meer heeft (zoals jij zegt) of de wet overtreedt moet keihard aangepakt worden en meedogenloos worden gestraft. Ik heb het ook helemaal niet over het gevoel van onveiligheid dat er heerst, dat neem ik het tuig niet eens zo zeer kwalijk, bovendien hoeven ze daar niet voor worden gestraft wat mij betreft. Ze moeten gestraft worden voor hun zinloos geweld, vernielingen, agressie tegen de politie, plundering van de AH...dus concrete misdaden die soms zelfs zijn waargenomen door de politie.
Je kunt wel "keihard en meedogenloos" ( :') ) willen straffen, maar daarmee los je het probleem niet op.. je bent wat te kortzichtig...
De overheid heeft een concrete misdaad begaan onder jouw neus, houd zich niet aan de wet, en je wimpelt het af...
Er zijn mensen die voor hun leven gevreesd hebben en behoorlijke trauma's hebben opgelopen..

Dat de relschoppers gestraft moeten worden voor datgene wat ze misdaan hebben weten we nou wel...

quote:

Maar als dat niet gebeurt dan is elk individu dat de wet overtreedt, elk schaapje dat de over de schreef gaat, gewoon schuldig en moeten hard worden gestraft.
De verantwoordelijke ''herders'' gaan natuurlijk ook niet vrijuit, maar elk volwassen persoon, ongeacht de situatie en/of gelegenheid is verantwoordelijk voor zijn daden.
Mag jij mij vertellen hoeveel volwassen personen er onder de relschoppers waren en onder welke invloed deze verkeerden...

Het is aan de overheid om de boel in toom te houden...

Klinkt wel heel leuk, dat je je zonder toezicht ook aan de regels moet houden... alleen gebeurt het niet... en zeker niet in een massa...
One good thing about music:
When it hits, you feel no pain,
So hit me with music.. Bob Marley
pi_119716490
quote:
0s.gif Op woensdag 28 november 2012 01:31 schreef Brum_brum het volgende:

[..]

Nee. Hier in dit land zijn we overgegaan op het verwoesten van de toekomst van jonge meelopertjes die normaal gesproken geen vlieg kwaad doen maar nu werden meegesleept in de menigte. Dat terwijl het goedbetaalde en nog veel duurdere tuig er met een verontschuldigende persverklaring zonder echte verontschuldiging er vanaf komt.
Nee, hier zijn we duidelijk nog niet op over gegaan, gezien die waardeloze strafjes die gegeven worden. Bovendien heb ik in mijn betoog duidelijk gesproken over 'meerderjarigen' dus enkel mensen die 18+ zijn. Dat mensen normaal gesproken geen vlieg kwaad doen vind ik niet zo relevant, als een man 30 jaar goed leeft en daarna een kind dood schiet, is hij gewoon even schuldig en dient hij even hard gestraft te worden. In Haren hebben ze duidelijk een hoop kwaad gedaan en een hoop (emotionele) schade aangericht. Daar moeten ze dus gewoon hard voor gestraft worden.

"Worden meegesleept'' vind ik echt zo een geitenwollenssokken term, waardoor je doet klinken of de daders, het tuig, eigenlijk een beetje slachtoffer zijn van het niet hard genoeg optreden van de politie.
Op vrijdag 15 januari 2016 23:58 schreef Ajacied422 het volgende:
Feitelijk heeft Shreyas gewoon gelijk.
pi_119716699
quote:
0s.gif Op woensdag 28 november 2012 03:01 schreef Snowballed het volgende:

[..]

Je kunt wel "keihard en meedogenloos" ( :') ) willen straffen, maar daarmee los je het probleem niet op.. je bent wat te kortzichtig...
De overheid heeft een concrete misdaad begaan onder jouw neus, houd zich niet aan de wet, en je wimpelt het af...
Er zijn mensen die voor hun leven gevreesd hebben en behoorlijke trauma's hebben opgelopen..

Dat de relschoppers gestraft moeten worden voor datgene wat ze misdaan hebben weten we nou wel...
Je straft niet alleen om het probleem op te lossen hoor, maar ook om schade te verhalen bij de daders, ze iets terug laten doen voor de maatschappij en ze uit de maatschappij verwijderen zodat we even geen last meer van ze hebben en ze kunnen nadenken over hun vreselijke daden.

Verder: De overheid heeft geen misdaad begaan, als je als overheid niet goed genoeg reageert om de misdaden van anderen maakt je dat niet ineens even schuldig.
Enkel en alleen door de relschoppers hebben mensen moeten rennen voor hun leven, als de relschoppers zich aan de wet hadden gehouden was er niets aan de hand geweest in Haren en was het gewoon gezellig gebleven.

quote:
Mag jij mij vertellen hoeveel volwassen personen er onder de relschoppers waren en onder welke invloed deze verkeerden...

Het is aan de overheid om de boel in toom te houden...

Klinkt wel heel leuk, dat je je zonder toezicht ook aan de regels moet houden... alleen gebeurt het niet... en zeker niet in een massa...
Dat ze onder invloed waren is niet relevant. Alle meerderjarige personen zijn verantwoordelijk voor hun daden, ook als ze dronken zijn. Natuurlijk moet de overheid de boel in de gaten houden, dit keer is dat niet goed gegaan, deels hun schuld, deels omdat de relschoppers wel erg agressief tekeer gingen. Ik vind het best om de overheid aan te pakken, maar het één sluit het ander niet uit.

En inderdaad, met of zonder toezicht dien je je aan de regels te houden én natuurlijk weet ik dat dat zeker niet gebeurt in een massa, maar dat neemt niet weg dat je óók in die situaties elk persoon dat de regels overtreedt hard moet aanpakken en straffen.
  woensdag 28 november 2012 @ 17:15:16 #180
379300 Snowballed
Dans omdat het kan
pi_119716713
quote:
0s.gif Op woensdag 28 november 2012 17:09 schreef Shreyas het volgende:

[..]

Nee, hier zijn we duidelijk nog niet op over gegaan, gezien die waardeloze strafjes die gegeven worden. Bovendien heb ik in mijn betoog duidelijk gesproken over 'meerderjarigen' dus enkel mensen die 18+ zijn. Dat mensen normaal gesproken geen vlieg kwaad doen vind ik niet zo relevant, als een man 30 jaar goed leeft en daarna een kind dood schiet, is hij gewoon even schuldig en dient hij even hard gestraft te worden. In Haren hebben ze duidelijk een hoop kwaad gedaan en een hoop (emotionele) schade aangericht. Daar moeten ze dus gewoon hard voor gestraft worden.

"Worden meegesleept'' vind ik echt zo een geitenwollenssokken term, waardoor je doet klinken of de daders, het tuig, eigenlijk een beetje slachtoffer zijn van het niet hard genoeg optreden van de politie.
Je "betoog" _O- is niet zo rotsvast he..?
De ene dag reken je de relschoppers niet de emotionele schade aan, en nu ga je 180 graden om...

:') |:(
  woensdag 28 november 2012 @ 17:16:26 #181
379300 Snowballed
Dans omdat het kan
pi_119716767
quote:
0s.gif Op woensdag 28 november 2012 17:14 schreef Shreyas het volgende:

[..]

Je straft niet alleen om het probleem op te lossen hoor, maar ook om schade te verhalen bij de daders, ze iets terug laten doen voor de maatschappij en ze uit de maatschappij verwijderen zodat we even geen last meer van ze hebben en ze kunnen nadenken over hun vreselijke daden.

Verder: De overheid heeft geen misdaad begaan, als je als overheid niet goed genoeg reageert om de misdaden van anderen maakt je dat niet ineens even schuldig.
Enkel en alleen door de relschoppers hebben mensen moeten rennen voor hun leven, als de relschoppers zich aan de wet hadden gehouden was er niets aan de hand geweest in Haren en was het gewoon gezellig gebleven.

[..]

Dat ze onder invloed waren is niet relevant. Alle meerderjarige personen zijn verantwoordelijk voor hun daden, ook als ze dronken zijn. Natuurlijk moet de overheid de boel in de gaten houden, dit keer is dat niet goed gegaan, deels hun schuld, deels omdat de relschoppers wel erg agressief tekeer gingen. Ik vind het best om de overheid aan te pakken, maar het één sluit het ander niet uit.

En inderdaad, met of zonder toezicht dien je je aan de regels te houden én natuurlijk weet ik dat dat zeker niet gebeurt in een massa, maar dat neemt niet weg dat je óók in die situaties elk persoon dat de regels overtreedt hard moet aanpakken en straffen.
Ik heb je verhaal niet meer gelezen omdat ik wel klaar ben met je "betoog"

Veel plezier nog... :W
pi_119716808
quote:
0s.gif Op woensdag 28 november 2012 17:15 schreef Snowballed het volgende:

[..]

Je "betoog" _O- is niet zo rotsvast he..?
De ene dag reken je de relschoppers niet de emotionele schade aan, en nu ga je 180 graden om...

:') |:(
Het staat tussen haakjes omdat er sommige mensen zijn die ze die schade wel aanrekenen. Hoe dan ook is het niet de intentie van mijn betoog, ik wil het woord ''emotionele'' ook wel weglaten als je dan beter verder kan discussiëren.
pi_119716828
quote:
0s.gif Op woensdag 28 november 2012 17:16 schreef Snowballed het volgende:

[..]

Ik heb je verhaal niet meer gelezen omdat ik wel klaar ben met je "betoog"

Veel plezier nog... :W
Jammer dat je nu al opgeeft, het begint net interessant te worden :D
  woensdag 28 november 2012 @ 17:21:07 #184
379300 Snowballed
Dans omdat het kan
pi_119716961
quote:
0s.gif Op woensdag 28 november 2012 17:17 schreef Shreyas het volgende:

[..]

Het staat tussen haakjes omdat er sommige mensen zijn die ze die schade wel aanrekenen. Hoe dan ook is het niet de intentie van mijn betoog, ik wil het woord ''emotionele'' ook wel weglaten als je dan beter verder kan discussiëren.
Wat is een discussie waard als mensen hun standpunten steeds aanpassen en veranderen..?
DAT is wat maakt dat ik het opgeef om verder op je verhaaltje in te gaan...

Fijne dag/avond nog...
pi_119719629
quote:
0s.gif Op woensdag 28 november 2012 17:21 schreef Snowballed het volgende:

[..]

Wat is een discussie waard als mensen hun standpunten steeds aanpassen en veranderen..?
DAT is wat maakt dat ik het opgeef om verder op je verhaaltje in te gaan...

Fijne dag/avond nog...
Je weet zelf ook dat dat niet het geval is. Waar het omgaat is dat jij steeds terugvalt op de fouten die de overheid heeft gemaakt.En het grappige is dat dat standpunt niet eens haaks staat op dat van mij.
Stel dat de burgemeester wordt ontslagen, stel dat alle overige betrokken bewindspersonen die verantwoordelijk zijn voor de slechte (politie)organisatie worden ontslagen en worden aangepakt, dan nóg vind jij dat de relschoppers niet té streng gestraft moeten worden.

Wat jij dus in feite zegt is: Op het moment dat de overheid criminaliteit in de hand werkt, zijn de criminelen minder fout en/of dienen ze minder hard gestraft te worden. Dat is de essentie van deze discussie (en niet of er wel of geen emotionele schade is :') ) en daar ben ik het niet mee eens.
Het is niet goed als de overheid niet goed optreedt, maar elke relschopper dient gewoon hard gestraft te worden als die de wet overtreedt, ongeacht het optreden van de overheid/politie en dus ongeacht of ze daar wel of niet de mogelijkheid toe hadden.
  woensdag 28 november 2012 @ 18:36:31 #186
379300 Snowballed
Dans omdat het kan
pi_119719779
quote:
0s.gif Op woensdag 28 november 2012 18:33 schreef Shreyas het volgende:

[..]

Je weet zelf ook dat dat niet het geval is. Waar het omgaat is dat jij steeds terugvalt op de fouten die de overheid heeft gemaakt.En het grappige is dat dat standpunt niet eens haaks staat op dat van mij.
Stel dat de burgemeester wordt ontslagen, stel dat alle overige betrokken bewindspersonen die verantwoordelijk zijn voor de slechte (politie)organisatie worden ontslagen en worden aangepakt, dan nóg vind jij dat de relschoppers niet té streng gestraft moeten worden.

Wat jij dus in feite zegt is: Op het moment dat de overheid criminaliteit in de hand werkt, zijn de criminelen minder fout en/of dienen ze minder hard gestraft te worden. Dat is de essentie van deze discussie (en niet of er wel of geen emotionele schade is :') ) en daar ben ik het niet mee eens.
Het is niet goed als de overheid niet goed optreedt, maar elke relschopper dient gewoon hard gestraft te worden als die de wet overtreedt, ongeacht het optreden van de overheid/politie en dus ongeacht of ze daar wel of niet de mogelijkheid toe hadden.
Je kunt wel proberen om aandacht te zoeken door nu mijn verhaal proberen te verdraaien... Maar laat ik daar nou helemaal niet mee zitten... Je gaat je gang maar...
pi_119719899
quote:
0s.gif Op woensdag 28 november 2012 18:36 schreef Snowballed het volgende:

[..]

Je kunt wel proberen om aandacht te zoeken door nu mijn verhaal proberen te verdraaien... Maar laat ik daar nou helemaal niet mee zitten... Je gaat je gang maar...
Als je er niet mee zit, waarom reageer je dan :')
En waarom begint het voor jou steeds moeilijker te worden om het inhoudelijk te houden? Keer op keer probeer je de discussie in de kiem te smoren of snel een klein detail aan te grijpen en dan te zeggen: ''Ja, je gehele standpunt is nu anders, ik discussieer niet meer, fijne avond'' :')
pi_119721871
Wie van F0K hier zijn ook alweer allemaal aangehouden.
pi_123914496
Zij die zich "rechters" noemen, geven de daders er weer flink van langs...

quote:
'Geen celstraf voor hoofdverdachten Project X Haren’
De twee hoofdverdachten van de rellen in het Groningse Haren krijgen geen celstraf, oordeelt de rechtbank in Groningen. Wel krijgen de verdachten 240 uur taakstraf, meldt Dagblad van het Noorden.

Tegen de twee verdachten, een 18-jarige man uit Bolsward en een 25-jarige man uit Niehove, was tot een jaar cel geeïst vanwege brandstichting en openlijke geweldpleging, schrijft het dagblad. De twee staken op de dag van de rellen onder meer een auto in brand en zouden mensen hebben opgeruid, schrijft de NOS.

Volgens RTV Noord hebben de twee toegegeven betrokken geweest bij de brandstichting. Ze moeten duizend euro schadevergoeding betalen aan de eigenaar.

Rob Zijlstra, journalist voor Dagblad van het Noorden, meldt op Twitter dat de verdachten in plaats van celstraf 240 uur taakstraf krijgen
Bron: http://www.nrc.nl/nieuws/(...)ten-project-x-haren/

zittingszaal14 twitterde op maandag 11-03-2013 om 13:13:30 Verdachte rellen #Haren krijgt taakstraf van 240 uur ipv geëiste celstraf: cel betekent dat hij vaste baan verliest, zegt rechter. #z14 reageer retweet
Aanvullend:

quote:
Opnieuw werkstraffen rellen Haren
GRONINGEN - De rechtbank heeft een 18-jarige jongen uit Bolsward veroordeeld tot een taakstraf van 240 uur wegens brandstichting tijdens de rellen in Haren, in september vorig jaar. Er was een jaar celstraf geëist. Het was de zwaarste strafeis die naar aanleiding van de Facebookrellen aan de rechtbank werd voorgelegd.

De rechtbank zegt dat de jongen niet kan worden beschouwd als de aanstichter van de rellen, hoewel hij wel een wezenlijke bijdrage heeft geleverd.

Opmerkelijk is dat de verdachte voortvluchtig is. Toen hij hoorde dat hij voor de rechtbank moest verschijnen is hij gevlucht naar het buitenland. Hij is van plan nooit weer naar Nederland terug te keren, zo schreef hij in een brief aan de rechtbank.

Een tweede verdachte, een 25-jarige man uit Niehove, kreeg eveneens een werkstraf van 240 uur wegens brandstichting en openlijk geweld. Tegen hem was vier maanden geëist. Celstraf zou betekenen dat hij zijn vaste baan zou verliezen. De rechtbank vindt dat een te zware consequentie.
Bron: http://www.dvhn.nl/nieuws(...)traffen-rellen-Haren

Het is wat hè? Je zult mensen ook eens confronteren met de gevolgen van hun daden...

[ Bericht 2% gewijzigd door #ANONIEM op 11-03-2013 15:52:28 ]
  † In Memoriam † maandag 11 maart 2013 @ 15:56:20 #190
108371 sinterklaaskapoentje
Wie komt er alle jaren...
pi_123914689
:P Die auto was maar 1000 euro waard ?
:')
pi_123914745
En let wel, dit betreft hoofdverdachten: mensen tegen wie de hoogste straffen waren geëist....

quote:
HAREN IN CIJFERS

totaal aantal verdachten (aangehouden): 111
jongste verdachte: 15 jaar
oudste verdachte: 39 jaar

minderjarigen voor de rechter: 13
schadefonds: 11 x 250,-
hoogst opgelegde straf: 200 uur taakstraf

meerderjarigen voor de rechter: 55
vrijspraak: 7
sepot: 9
schadefonds: 27 x 500,- … 2 x 250,- … 1 x 200,-
hoogst opgelegde gevangenisstraf: 3 maanden

vrijwel alle veroordelingen hebben betrekking op openlijk geweld

hoogste eis: 18 maanden waarvan 6 voorwaardelijk
- wegens brandstichting (uitspraak op 11 maart)
Bron: http://robzijlstra.wordpress.com/2013/02/26/kleine-domme-puber/

Waarbij ik er dus vanuit ga dat de genoemde uitspraak op 11 maart de bovenstaande zaak uit het nieuwsbericht is.

Het signaal aan meerderjarige jongeren in Nederland: heb schijt aan alle wet- en regelgeving in dit land, negeer verboden, overtreed wetten, pleeg geweld... en kom weg met een taakstraf.
  Redactie Sport / Supervogel maandag 11 maart 2013 @ 15:58:42 #192
270182 crew  Pino112
Pino van Luna O+
pi_123914781
YOLO: You only live twice.

_O_
pi_123914796
quote:
0s.gif Op maandag 11 maart 2013 15:56 schreef sinterklaaskapoentje het volgende:
:P Die auto was maar 1000 euro waard ?
De jongen moet het tamelijk absurde boetebedrag van 1000,95 euro ophoesten. Duizend euro en 95 cent dus. Geen idee hoe ze aan dat bedrag komen...

Het betreft hier dus de 18-jarige dader, die voortvluchtig is.
pi_123914885
In plaats van een jaar cel krijg je 240 uur schoffelen, omdat
verdachte anders zijn baan zou verliezen. 8)7

Ik ben blij om te zien dat het hebben van een baan nog ergens goed voor is.
Een uitkeringstrekker was genadeloos voor een jaar de bak ingegaan.
Steun het Kiva Fok! team!
http://www.kiva.org/team/fok
pi_123915184
quote:
0s.gif Op maandag 11 maart 2013 16:01 schreef voetbalmanager2 het volgende:
In plaats van een jaar cel krijg je 240 uur schoffelen, omdat
verdachte anders zijn baan zou verliezen. 8)7

Ik ben blij om te zien dat het hebben van een baan nog ergens goed voor is.
Een uitkeringstrekker was genadeloos voor een jaar de bak ingegaan.
Ja, dat snap je toch wel, dat een rechter zo oordeelt? Er zijn niet genoeg mensen beschikbaar in dit land die de baan van deze dader kunnen overnemen als deze vrijkomt. De werkloosheid is immers zo laag dat er geen werklozen zijn te vinden met een minder imposant strafblad dan deze dader. Dus die moet koste wat het kost zijn baan houden.
pi_123915919
Wat een kak rapport, overigens. Het hoofdrapport that is. Sure, er staan interessante bevindingen in. Maar voor de rest is 't maar een beetje meh.

De 3 deelrapporten moet ik nog lezen, als ik daar aan toe kom met die 3x +200 pagina's.
pi_123941813
quote:
0s.gif Op maandag 11 maart 2013 15:57 schreef Elfletterig het volgende:
En let wel, dit betreft hoofdverdachten: mensen tegen wie de hoogste straffen waren geëist....

[..]

Bron: http://robzijlstra.wordpress.com/2013/02/26/kleine-domme-puber/

Waarbij ik er dus vanuit ga dat de genoemde uitspraak op 11 maart de bovenstaande zaak uit het nieuwsbericht is.

Het signaal aan meerderjarige jongeren in Nederland: heb schijt aan alle wet- en regelgeving in dit land, negeer verboden, overtreed wetten, pleeg geweld... en kom weg met een taakstraf.
Wat een trieste schokkende lage straffen. Niet één persoon is onvoorwaardelijk voor 6 maanden de bak in gedraaid. Van mij had iedereen die uiteindelijk veroordeeld werd wel 6 maanden gevangenisstraf kunnen krijgen + 200 uur taakstraf. Wat is er aan de hand in Nederland?

Snel hoge minimumstraffen aub!
pi_123946796
quote:
0s.gif Op maandag 11 maart 2013 23:54 schreef Shreyas het volgende:

[..]

Wat een trieste schokkende lage straffen. Niet één persoon is onvoorwaardelijk voor 6 maanden de bak in gedraaid. Van mij had iedereen die uiteindelijk veroordeeld werd wel 6 maanden gevangenisstraf kunnen krijgen + 200 uur taakstraf. Wat is er aan de hand in Nederland?

Snel hoge minimumstraffen aub!
Op elk denkbaar front hebben politie, justitie en het bestuur hun onvermogen laten zien. Onvermogen om de rellen te voorkomen, onvermogen om de situatie ter plekke te de-escaleren (onder meer door GEEN gebruik te maken van kennis die bijvoorbeeld in Hamburg was opgedaan), onvermogen om daders adequaat te bestraffen, onvermogen om de schade volledig op daders te verhalen.

En ja, er zijn mensen - ook hier op Fok! - die het bovenstaande betitelen als "recht", dat zijn beloop heeft gehad.
pi_123947293
quote:
0s.gif Op dinsdag 12 maart 2013 09:08 schreef Elfletterig het volgende:

[..]

Op elk denkbaar front hebben politie, justitie en het bestuur hun onvermogen laten zien. Onvermogen om de rellen te voorkomen, onvermogen om de situatie ter plekke te de-escaleren (onder meer door GEEN gebruik te maken van kennis die bijvoorbeeld in Hamburg was opgedaan), onvermogen om daders adequaat te bestraffen, onvermogen om de schade volledig op daders te verhalen.

En ja, er zijn mensen - ook hier op Fok! - die het bovenstaande betitelen als "recht", dat zijn beloop heeft gehad.
Maar goed er zijn hier ook mensen die op alle juridische slakken zout leggen en per defenitie alle straffen veel te laag vinden behalve als ze zelf een keer met justitie in aanraking komen dan is de wereld te klein vanwege de onredelijkeheid van het OM . :D

En als het recht zijn beloop zou hebben zouden dus ook falende instanties zichzelf moeten doorlichten en de verantwoordelijken ontslaan, dat gebeurd ook niet.
pi_123960482
quote:
0s.gif Op dinsdag 12 maart 2013 09:34 schreef Basp1 het volgende:

[..]

Maar goed er zijn hier ook mensen die op alle juridische slakken zout leggen en per defenitie alle straffen veel te laag vinden behalve als ze zelf een keer met justitie in aanraking komen dan is de wereld te klein vanwege de onredelijkeheid van het OM . :D

En als het recht zijn beloop zou hebben zouden dus ook falende instanties zichzelf moeten doorlichten en de verantwoordelijken ontslaan, dat gebeurd ook niet.
Het blijft altijd subjectief, maar wat de straffen betreft: we hadden het hier over hoofdverdachten van Project X; volwassen mensen die zich schandelijk hebben misdragen en die zich aan strafbare feiten schuldig hebben gemaakt.

Wat is precies het nut van wet- en regelgeving als je zelfs de meest ernstige overtreders niet durft te bestraffen? Maar er is goed nieuws: meneer de dader is bereid om zijn straf te komen uitvoeren. Misschien kunnen we even een rode loper voor het heerschap uitleggen?

quote:
Hij had een aanzienlijke rol in het geweld bij Haren, maar de rechter besloot vandaag dat hij daarvoor niet de cel in hoeft. Dus keert een 18-jarige jongen uit Bolsward weer terug naar Nederland, nadat hij vorige maand halsoverkop naar het buitenland vluchtte.

Een werkstraf van 240 uur, een voorwaardelijke celstraf en het betalen van een schadevergoeding. Dat is de straf die de twee jongens die als hoofdverdachten werden beschouwd van de project X-rellen in Haren vandaag kregen opgelegd. Ze kregen dus niet de celstraf van 8 en 12 maanden die het OM had geeist, onder meer voor het in de fik steken van een auto.

Uit angst voor een celstraf vluchtte een van de jongens vorige maand naar het buitenland. In een brief aan de rechter schreef hij dat niet voornemens was om ooit weer terug te keren naar Nederland. Er kwam zelfs een internationaal opsporingsbevel, maar dat is na de uitspraak van vandaag ingetrokken. Advocaat Niek Heidanus laat weten dat zijn cliënt nu snel naar Nederland terugkeert:

"Mijn cliënt is verheugd over het feit dat hij niet naar de gevangenis hoeft. Hij vindt zijn taakstraf terecht en was al aan het sparen voor de schadevergoeding. Het OM kan nog in hoger beroep gaan, maar dat vormt op dit moment geen belemmering."

In de rechtbank sprak Heidanus eerder al van "dikke ellende" na de vlucht van de jongen. Volgens het verslag van rechtbankverslaggever Rob Zijlstra liet de advocaat toen weten dat de jongen veel spijt had, veel moest huilen, tien kilo was afgevallen en zijn moeder mist.

Het is niet bekend naar welk land de 18-jarige jongen was gevlucht. Volgens Heidanus is het goed dat hij nu kan terugkeren zonder dat hij gevaar loopt om opgepakt te worden. "Als je zo'n jongen in de gevangenis zet blijft er niet veel van hem over."
Bron: http://nos.nl/op3/artikel(...)ren-keert-terug.html

Prachtig toch? De dader - we hebben het hier over één van de mensen die zich in Haren het meest ernstig heeft misdragen van alle mensen die daar aanwezig waren en rotzooi trapten - is effectief als "slachtoffer" in de markt gezet. De arme jongen moet huilen, is afgevallen en mist z'n moeder. Alsof hij verplicht naar het buitenland moest. :')

Maar goed nieuws: "zijne koninklijke hoogheid het slachtoffer" zal zijn bezwaren opzij schuiven en komt dan toch terug om 240 uurtjes te schoffelen. Ik vermoed dat hij straks ook nog zijn reiskosten kan declareren...
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')