quote:
Op vrijdag 12 oktober 2012 19:35 schreef Buster24 het volgende:[..]
Harder straffen, en wat is hard? Is niet DE oplossing voor criminaliteit of het moet gepaard gaan
met een verhoogde pakkans.
Zelfs in landen waar handen afgehakt worden is nog diefstal terwijl ik me een zwaardere straf niet
kan voorstellen.
Ik denk dat als je in Nederland een hand gaat afhakken voor het stelen of helen van een fiets het aantal fietsendiefstallen dramatisch afneemt.
quote:
Dan zit er nog een verschil in criminaliteit, de professionals die inderdaad calculeren pakkans, strafmaat versus opbrengst en de gelegenheids- crimineel, de student die na een avondje stappen een fiets steelt.
Het punt is dat die niet van de gelegenheid gebruik maakt om een tamelijk basale norm hoog te houden.
quote:
Het mag niet maar zou zo'n student een beter mens worden van een jaar gevangenisstraf of zou een nacht cel + een boete volstaan?
Het gaat niet alleen om die student, dat is juist mijn punt. Straf dient niet uitsluitend het belang van de dader in kwestie. Je kunt het succes of gebrek daaraan van straffen niet afmeten aan het effect op de individuele dader. Het werkt door in maatschappelijke normen en dat over vele jaren.
Ik denk dat die student wel een beter mens is als hij het niet in zijn hoofd haalt om een ander van zijn transportmiddel te beroven. Toch haalt hij het in zijn hoofd, want het geldt als normaal, zijn vrienden doen het ook, een nacht in de cel is stoer, en het signaal wat de samenleving en de autoriteiten afgeven is ook dat het weliswaar niet mag, maar wel dat het zonder echte consequenties mag blijven. De geldende norm is daarmee dat stelen slechts stout is, maar niet fout.
quote:
Ik wil persoonlijk niet wonen in een samenleving waar een student een jaar cel krijgt voor een fietsendiefstal, buiten proportioneel en volstrekt onnodig.
Na hun studententijd zijn ze vermoedelijk binnen de kortste keren modelburger met goede baan & gezin.
Modelburger aan de oppervlakte dan. Ik geloof niet in 'eens een dief altijd een dief', maar dieven moeten wel gecorrigeerd worden. Als ik dan naar het normbesef kijk met welke hufterigheid veel voormalig studenten hun beroep uitoefenen in sommige sectoren dan lijkt het me dat de moraliteit niet echt veranderd is.
Die modelburger zit dan misschien wel te kijken naar Opsporing Verzocht, waarin het achter de balie weggraaien van theaterbonnen wel ernstig genoeg is om de beelden van te publiceren om de opsporing te helpen. Eerlijk gezegd lijkt me fietsendiefstal nog wat hufteriger.
Dan zie ik niet waarom je niet zou zorgen dat zulke diefstallen ook echt consequenties hebben. Altijd voor de rechter brengen, en ik vind dat toekomstige werkgevers dat ook mogen weten. Ook zie ik niet in waarom iemand met een dergelijke moraal een 3 jaar later wel advocaat zou mogen worden of zelfs bij het OM of de rechterlijke macht zou mogen werken, in het geval van een rechtenstudent. Dat lijkt mij dan namelijk een ondergraving van een heel basale norm, gij zult niet stelen, ipv een bevestiging.
En waarom je daar geen taakstraf zou mogen krijgen van meer dan 40 uur ontgaat me ook. De carriereperspectieven zouden juist in het nadeel van zo iemand moeten pleiten, en niet in het voordeel. Met vergelding stel je gewoon een norm. Ik ben echt niet de braafste burger, maar ik denk dat er normen zijn waar iedereen het eigenlijk wel over eens is en waarvan de consequenties van overtreding ook wel echt gevoeld mogen worden. Het zou immers niet
normaal moeten zijn om een ander te bestelen, of om politie-agenten in het nauw te drijven, of om voorbijgangers in elkaar te slaan.
Wees gehoorzaam. Alleen samen krijgen we de vrijheid eronder.