Welnee, hun huizenvoorraad dienen een maatschappelijk nut. De corporatie zelf niet. Als ze failliet gaan dan verandert er gewoon wat in de eigendomsstructuur. Het is niet zo dat die huizen opeens ophouden met bestaan. De gevolgen van dat faillissement zijn imho prima overkomelijk.quote:Op donderdag 9 februari 2012 21:25 schreef Bus12 het volgende:
Een woningcorperaties zoals Vestia dient een groot maatschappelijk nut. Daarom mogen ze niet omvallen. Laat die banken maar water bij de wijn doen.
ING is meer van de grappen met slechte particuliere hypotheken en internetbankierenquote:Op vrijdag 10 februari 2012 08:34 schreef ikweethetookniet het volgende:
Hommen bekritiseert Vestia-bankiers
Jan Hommen, de topman van ING, heeft kritiek geuit op de banken die aan Vestia renteswaps hebben verkocht zonder dat er een krediet onder lag voor woningbouw. ING sluit dergelijke contracten niet af, stelt Hommen. Vestia wilde middels een veelheid aan renteswaps profiteren van de lage rente. (FD, p.1)
En laat graaiende directeuren als Erik Staal maar lekker mooie huizen bouwen op Bonaire van de centenquote:Op donderdag 9 februari 2012 21:25 schreef Bus12 het volgende:
Een woningcorperaties zoals Vestia dient een groot maatschappelijk nut. Daarom mogen ze niet omvallen. Laat die banken maar water bij de wijn doen.
Het probleem is dat er wel gegokt is met publiek geld en dat de gokkers dat niet persoonlijk voelenquote:Op vrijdag 10 februari 2012 00:26 schreef tjoptjop het volgende:
[..]
Welnee, hun huizenvoorraad dienen een maatschappelijk nut. De corporatie zelf niet. Als ze failliet gaan dan verandert er gewoon wat in de eigendomsstructuur. Het is niet zo dat die huizen opeens ophouden met bestaan. De gevolgen van dat faillissement zijn imho prima overkomelijk.
Hoe heeft dat te maken met wat ik schrijf? Ik ging in op een post van iemand die stelde dat Vestia niet om zou mogen vallen (too big to fail).quote:Op vrijdag 10 februari 2012 15:19 schreef HD9 het volgende:
[..]
Het probleem is dat er wel gegokt is met publiek geld en dat de gokkers dat niet persoonlijk voelen
ING wilt even goedkoop scorenquote:Op vrijdag 10 februari 2012 08:34 schreef ikweethetookniet het volgende:
Hommen bekritiseert Vestia-bankiers
Jan Hommen, de topman van ING, heeft kritiek geuit op de banken die aan Vestia renteswaps hebben verkocht zonder dat er een krediet onder lag voor woningbouw. ING sluit dergelijke contracten niet af, stelt Hommen. Vestia wilde middels een veelheid aan renteswaps profiteren van de lage rente. (FD, p.1)
Vestia mag wel omvallen, maar die miljarden zijn dan ook allang in andermans zakken en blijven daarquote:Op vrijdag 10 februari 2012 15:39 schreef tjoptjop het volgende:
[..]
Hoe heeft dat te maken met wat ik schrijf? Ik ging in op een post van iemand die stelde dat Vestia niet om zou mogen vallen (too big to fail).
Dat staat los van de hele oorzaak discussie
@Dinosaur_sr,quote:Op vrijdag 10 februari 2012 13:55 schreef ikweethetookniet het volgende:
Zorgplicht banken
Het financiële debacle bij woningcorporatie Vestia roept terechte vragen op over de zorgplicht van de banken. ING-topman Jan Hommen sneert naar de banken die woningcorporatie Vestia hebben opgezadeld met wat nu blijkt een onverantwoord hoeveelheid rentederivaten. ING zou dat nooit hebben gedaan, aldus Hommen.
Of dat zo is, is lastig te zeggen. Maar feit is dat Hommen met zijn kritiek de discussie over de Vestia-rel van een nieuwe laag voorziet. Ja, de woningcorporatie heeft zijn hand overspeeld door onnodige risico’s te nemen. Maar hoe zit het dan met de zorgplicht van de banken? Hadden zij niet moeten onderzoeken in hoeverre Vestia zich bewust was van de risico’s die het nam?
'Zorgplicht'
De wet blijkt hier niet kraakhelder over te zijn. Bij een professionele wederpartij mag er meer kennis verondersteld worden, en reikt de zorgplicht van de bank dus minder ver. Maar er wordt verder geen onderscheid gemaakt tussen bijvoorbeeld Shell, een bedrijf waarbij derivatenhandel tot de dagelijkse business behoort, en een woningcorporatie die, met alle respect, minder knowhow in huis heeft.
Dat wringt en vraagt om een herbezinning over het begrip ‘zorgplicht’ en uiteindelijk waarschijnlijk een duidelijker afbakening
http://fd.nl/ondernemen/444528-1202/zorgplicht-banken
Gerrit Zalmheeft er weer een probleem bij
![]()
En om ze schadeloos te stellen haalt hij gewoon wat extra geld uit Den Haag![]()
![]()
Zo draait de belastingbetaler er alsnog voorop
Waarom denk je dat?quote:Op vrijdag 10 februari 2012 16:06 schreef HD9 het volgende:
Ik denk inderdaad dat als men er een zaak van maakt dat de ABN AMRO heel erg fout zit
Lees je eigenlijk het 'artikel' wat je quote wel?quote:Op vrijdag 10 februari 2012 16:05 schreef Bankfurt het volgende:
[..]
@Dinosaur_sr,
Wat schreef ik vorige week ? zorgplicht
Dat is een probleem wat je hier meer ziet. Niet lezen, reageren met losse flarden en feiten + aannames op één hoop gooien. Bijvoorbeeld: het lijkt er op dat men denkt dat een positie gelijk is aan verlies, niet begrijpt dat posities tegengesteld kunnen zijn en tevens niet doorheeft dat bepaalde risico's op derivaten geen invloed hebben op de bedrijfsvoering omdat dit in het kader van hedging werd gebruikt.quote:Op vrijdag 10 februari 2012 21:59 schreef Dinosaur_Sr het volgende:
[..]
Lees je eigenlijk het 'artikel' wat je quote wel?
het is allemaal een uitvloeisel van de marktwerking manie , we zijn bereid miljarden euro's en onze vrijheid en alles op te offeren als er maar marktwerking isquote:Op zaterdag 11 februari 2012 19:10 schreef Bankfurt het volgende:
Ik heb eigenlijk wel grote bewondering voor die ex-directeur van Vestia, Dhr. Erik Staal;![]()
Hij zet in zijn eentje toch maar even de hele Nederlandse politiek en het financiele systeem voor schut;
Hij goochelt wat met een miljardje hier en een miljardje daar; en geen aap in de Raad van Toezicht of suffe accountant die hem dwars zit;
Mooi gedaan Erik,![]()
ik heb er lekker hard om kunnen lachen.
Lucassen heeft aan een normaal formaat brievenbus genoeg hoor, als ik z'n buren mag geloven.quote:Op zaterdag 11 februari 2012 17:11 schreef ikweethetookniet het volgende:
PVV wil beslag op miljoenenvilla ex-topman Vestia![]()
Nu maar hopen dat zijn brievenbus groot genoeg is voor alle gerechtelijke stukken![]()
Zal best als Lucassen er maar door heen kan pissen is hij al blijquote:Op zaterdag 11 februari 2012 21:32 schreef Freak188 het volgende:
Lucassen heeft aan een normaal formaat brievenbus genoeg hoor, als ik z'n buren mag geloven.
Wie gaat die huizen dan opkopen volgens jou?quote:Op vrijdag 10 februari 2012 00:26 schreef tjoptjop het volgende:
[..]
Welnee, hun huizenvoorraad dienen een maatschappelijk nut. De corporatie zelf niet. Als ze failliet gaan dan verandert er gewoon wat in de eigendomsstructuur. Het is niet zo dat die huizen opeens ophouden met bestaan. De gevolgen van dat faillissement zijn imho prima overkomelijk.
Die worden gewoon overgeheveld naar een andere woningcorporatie in de buurt, tegen boekwaarde, simpel zatquote:Op zondag 12 februari 2012 15:46 schreef Bus12 het volgende:
[..]
Wie gaat die huizen dan opkopen volgens jou?
We hebben het hier wel over 90.000 woningen x gemiddeld 100.000 euro= 9.000.000.000 euroquote:Op zondag 12 februari 2012 15:49 schreef michaelmoore het volgende:
[..]
Die worden gewoon overgeheveld naar een andere woningcorporatie in de buurt, tegen boekwaarde, simpel zat
Of de overheid gaat ze uitponden aan investeerders en bewoners
Geen idee, is ook niet zo relevant. Of denk jij dat al die 90.000+ huurders op straat gezet worden en de huizen vervolgens leeg komen te staan?quote:Op zondag 12 februari 2012 15:46 schreef Bus12 het volgende:
[..]
Wie gaat die huizen dan opkopen volgens jou?
Och, genoeg partijen hoor, zeker nu de rente zo laag staat. Maar dat is nogmaals niet zo interessant.quote:Op zondag 12 februari 2012 16:44 schreef Bus12 het volgende:
[..]
We hebben het hier wel over 90.000 woningen x gemiddeld 100.000 euro= 9.000.000.000 euro
9 miljard dus. Wie kan in deze tijden dit soort bedragen op tafel krijgen?
Over het algemeen zal gewoon een curator zich over de verdeling van de boedel buigen. Ook zal de curator in dat geval in de tussentijd de onderneming draaiende houden.quote:Op zondag 12 februari 2012 16:44 schreef Bus12 het volgende:
[..]
We hebben het hier wel over 90.000 woningen x gemiddeld 100.000 euro= 9.000.000.000 euro
9 miljard dus. Wie kan in deze tijden dit soort bedragen op tafel krijgen?
Je was me net voor met de vraag, de curator dus. Vestia draait dan gewoon door, net zoals DSB nu ook gewoon door gaat voor de afwikkeling.quote:Op zondag 12 februari 2012 17:04 schreef Bus12 het volgende:
En wie gaat die 90.000 woningen in de tussentijd onderhouden? Lekkages oplossen? Nieuwe huurders erin en eruit?
Mij lijkt het zeer onwaarschijnlijk dat je nu 9 miljard in de markt kunt "ophalen"quote:Op zondag 12 februari 2012 17:04 schreef snabbi het volgende:
[..]
Over het algemeen zal gewoon een curator zich over de verdeling van de boedel buigen. Ook zal de curator in dat geval in de tussentijd de onderneming draaiende houden.
Dus je bent het met me eens dat er opzich geen probleem is aangezien je nu begint over bijzaken als onderhoud?quote:Op zondag 12 februari 2012 17:04 schreef Bus12 het volgende:
En wie gaat die 90.000 woningen in de tussentijd onderhouden? Lekkages oplossen? Nieuwe huurders erin en eruit?
Het hoeft niet allemaal bij 1 partij vandaan te komen. Ook hoeft het niet in 1 maand opgebracht te worden. Er zijn zat partijen zoals levensverzekeraars, pensioenfondsen etc die zich hier op zullen storten.quote:Op zondag 12 februari 2012 17:06 schreef Bus12 het volgende:
[..]
Mij lijkt het zeer onwaarschijnlijk dat je nu 9 miljard in de markt kunt "ophalen"
Als er niet wordt onderhouden hoeven huurders geen huur te betalen en leegstand? ook een bijzaak?quote:Op zondag 12 februari 2012 17:07 schreef tjoptjop het volgende:
[..]
Dus je bent het met me eens dat er opzich geen probleem is aangezien je nu begint over bijzaken als onderhoud?
Degene die de huurpenningen ontvangt hier gewoon verantwoordelijk voor. Daar veranderd echt niets aan hoor. het is niet zo dat de huurwet opeens terzijde geschoven wordt.quote:Op zondag 12 februari 2012 17:09 schreef Bus12 het volgende:
[..]
Als er niet wordt onderhouden hoeven huurders geen huur te betalen en leegstand? ook een bijzaak?
In de kern is Vestia niet een verliesgevende onderneming, waardoor het alleen maar in het belang is van de schuldeisers om de huidige onderneming voort te laten bestaan. Een rechter wijst een curator toe die ook de afdelingen van onderhoud etc gewoon laat doordraaien. Er verandert dus eigenlijk helemaal niets. Alleen dat het allemaal heel snel door een andere partij uitgevoerd kan worden.quote:Op zondag 12 februari 2012 17:09 schreef Bus12 het volgende:
[..]
Als er niet wordt onderhouden hoeven huurders geen huur te betalen en leegstand? ook een bijzaak?
lijkt me niet dat die daarin zullen stappen. Te weinig rendement.quote:Op zondag 12 februari 2012 17:07 schreef snabbi het volgende:
[..]
Het hoeft niet allemaal bij 1 partij vandaan te komen. Ook hoeft het niet in 1 maand opgebracht te worden. Er zijn zat partijen zoals levensverzekeraars, pensioenfondsen etc die zich hier op zullen storten.
Hangt van de prijs af. Zelfs onze notoire zwartkijkers hier zouden graag een huisje voor weinig oppikken....quote:Op zondag 12 februari 2012 17:13 schreef Bus12 het volgende:
[..]
lijkt me niet dat die daarin zullen stappen. Te weinig rendement.
Ligt aan de prijsquote:Op zondag 12 februari 2012 17:13 schreef Bus12 het volgende:
[..]
Het rendement hangt af voor het bedrag waar het voor verkocht wordt. Als de curator de zaak snel wil afwikkelen, dan zal de verkoopprijs lager uitvallen. Als de curator denkt dat hij er beter aan doet om de zaak draaiende te houden, dan zal hij dat doen.quote:Op zondag 12 februari 2012 17:13 schreef Bus12 het volgende:
[..]
En wie gaat de bank(ABN) overeindhouden die met de failliete boedel en miljarden aan openstaande schuldposities blijft zitten?quote:Op zondag 12 februari 2012 17:11 schreef Dinosaur_Sr het volgende:
Alleen de derivaten blijven in een failliete boedel over.
De derivatenpositie is niet gelijk aan het verlies.quote:Op zondag 12 februari 2012 17:19 schreef Bus12 het volgende:
[..]
En wie gaat de bank(ABN) overeindhouden die met de failliete boedel en miljarden aan openstaande schuldposities blijft zitten?
DIt klinkt aannemelijk. Jammer voor degene die maar al te graag een woningcorperatie onderuit zien gaan want dat sentiment klinkt toch wel door in de reacties hier.quote:Op zondag 12 februari 2012 17:24 schreef Ryon het volgende:
Het 'verlies' op de derivaten gaat niet om vele miljarden euro's, maar het gaat om enkele miljoenen die misgelopen worden op de rente. Het geld dat moet dienen als onderpand is niet verdwenen, en komt wellicht snel ook weer terug, maar kan op dit moment niet worden uitgegeven, terwijl er wel kosten zijn. 90.000 woningen onderhouden kost nou eenmaal een berg centjes per maand.
De situatie is nou niet bepaald onoplosbaar (allerminst zelfs) het moet alleen wel links of rechtsom gedaan worden. Een faillissement is dan ook helemaal niet aan de orde.
En die bedragen slaan ook allemaal op de onderliggende waarde. Maar "derivatenportefeuille van ¤5 miljard" klinkt nu eenmaal beter in de media.quote:Op zondag 12 februari 2012 17:38 schreef snabbi het volgende:
Het feit dat mensen zeggen dat een faillissement niet het einde is, betekent niet dat men dit als ideale oplossing ziet. Mijn boodschap in dit topic is juist dat het allemaal niet zo zwart wit is.
De problemen worden in mijn ogen veel groter voorgesteld dan ze werkelijk zijn. De mega grote bedragen die worden genoemd moet angst inboezemen. Wat ik vanuit de berichtgeving kan herleiden is dat ongeveer 40% van de derivaten een hedge vormen voor de huidige leningen. Dat houdt in dat voor 40% van de 10 mld het niet zo heel veel uitmaakt wat er met de rente gebeurt. Op het moment dat de rente zakt, moet er geld naar die derivaten maar dat geld hoeft weer niet naar de leningen die er zijn (en andersom). De speculatie gaat dus over 6 mld aan nog af te sluiten leningen, waarop nu wel een rente risico wordt geleden. Hierbij gaat het ook nog om risico's die zich afspelen over vele jaren.
Uiteraard is er een liquiditeitsrisico, want de posities zorgen wel dat de huidige kasstromen verstoort worden, maar de sensatiezucht in de media en van een aantal gebruikers die daar graag smileys bij plakt geeft geen transparant beeld hierover.
Dat mensen niet willen dat er een bailout komt betekent niet dat ze willen dat Vestia failliet gaat. Dat sentiment maak jij ervan...quote:Op zondag 12 februari 2012 17:28 schreef Bus12 het volgende:
[..]
DIt klinkt aannemelijk. Jammer voor degene die maar al te graag een woningcorperatie onderuit zien gaan want dat sentiment klinkt toch wel door in de reacties hier.
Waaruit blijkt dat 'miljardenverliezen afgewenteld worden op de belastingbetaler'? Want allereerst kan Vestia met haar eigen vermogen die verliezen dekken, en ten tweede kunnen de banken het verlies pakken. Nergens heb ik gelezen dat ook maar in de verste verte de Nederlandse schatkist ook maar voor een euroduppie dreigt te worden aangesproken.....quote:Op zondag 12 februari 2012 17:46 schreef Bus12 het volgende:
Ik snap ook wel dat een hoop mensen het zat zijn dat er weer miljardenverliezen afgewenteld worden op de belastingbetaler na de bankencrisis en de nu nog actuele landencrisis.
Maar het is echt niet in het belang van de onder- en middenklasse in Nederland om de woningcorperaties te ontmantelen.
Het is inderdaad voornamelijk sensatiezucht. Mensen kijken alleen naar de grote bedragen (vele miljarden euro's) terwijl de eventuele schade daar maar een fractie van is, en helaas, een risico is dat bij bedrijfsvoering van een corporatie om de hoek komt kijken. Directeuren van woningbouwcorporaties zijn echter altijd een geliefd mikpunt geweest van volkswoede, omdat het nou eenmaal zo lekker schelden is op de 'hoge heren die vele tonnen verdienen maar mijn HR ketel niet komen maken'.quote:Op zondag 12 februari 2012 17:38 schreef snabbi het volgende:
Het feit dat mensen zeggen dat een faillissement niet het einde is, betekent niet dat men dit als ideale oplossing ziet. Mijn boodschap in dit topic is juist dat het allemaal niet zo zwart wit is.
De problemen worden in mijn ogen veel groter voorgesteld dan ze werkelijk zijn. De mega grote bedragen die worden genoemd moet angst inboezemen. Wat ik vanuit de berichtgeving kan herleiden is dat ongeveer 40% van de derivaten een hedge vormen voor de huidige leningen. Dat houdt in dat voor 40% van de 10 mld het niet zo heel veel uitmaakt wat er met de rente gebeurt. Op het moment dat de rente zakt, moet er geld naar die derivaten maar dat geld hoeft weer niet naar de leningen die er zijn (en andersom). De speculatie gaat dus over 6 mld aan nog af te sluiten leningen, waarop nu wel een rente risico wordt geleden. Hierbij gaat het ook nog om risico's die zich afspelen over vele jaren.
Uiteraard is er een liquiditeitsrisico, want de posities zorgen wel dat de huidige kasstromen verstoort worden, maar de sensatiezucht in de media en van een aantal gebruikers die daar graag smileys bij plakt geeft geen transparant beeld hierover.
Wat ook niet uit de berichtgeving naar voren komt is dat er inderdaad wel gegokt werd met geld van de WBV, maar dat de WBV het geld gebruikt voor verbetering van wijken en bouw van nieuwe woningen. De woede is gericht op het zakkenvullen, terwijl er hier vooral risico werd genomen om de wens van de gemeenschap in te vullen.quote:Op zondag 12 februari 2012 17:57 schreef Ryon het volgende:
[..]
Het is inderdaad voornamelijk sensatiezucht. Mensen kijken alleen naar de grote bedragen (vele miljarden euro's) terwijl de eventuele schade daar maar een fractie van is, en helaas, een risico is dat bij bedrijfsvoering van een corporatie om de hoek komt kijken. Directeuren van woningbouwcorporaties zijn echter altijd een geliefd mikpunt geweest van volkswoede, omdat het nou eenmaal zo lekker schelden is op de 'hoge heren die vele tonnen verdienen maar mijn HR ketel niet komen maken'.
De situatie bij Vestia is echter complexer dan de gemiddelde PVV'r of SP'r kan begrijpen en een vrij financieel-technische aangelegenheid. Meteen termen roepen als 'wanbeleid' of 'Pietje en Annemiek moeten gaan hangen' of er 'wordt gegokt met ons geld' is aanlokkelijk, maar zal vrij weinig oplossen.
precies en dat ligt bij de gemiddelde zakenbank heel anders want daar gaat het wel degelijk om de grote bonussen.quote:Op zondag 12 februari 2012 18:03 schreef snabbi het volgende:
[..]
Wat ook niet uit de berichtgeving naar voren komt is dat er inderdaad wel gegokt werd met geld van de WBV, maar dat de WBV het geld gebruikt voor verbetering van wijken en bouw van nieuwe woningen. De woede is gericht op het zakkenvullen, terwijl er hier vooral risico werd genomen om de wens van de gemeenschap in te vullen.
Juist. Dat vergeten mensen regelmatig. Het doel van een WBC is niet om aan de 'shareholders' tegemoet te komen door zoveel mogelijk winst te maken maar aan de zogenaamde 'stakeholders'. Namelijk de doelgroep van de WBC. Die hebben huizen nodig - geen winst- waar ze in kunnen wonen en verwachten van de WBC dat die het op een of andere manier regelt.quote:Op zondag 12 februari 2012 18:03 schreef snabbi het volgende:
[..]
Wat ook niet uit de berichtgeving naar voren komt is dat er inderdaad wel gegokt werd met geld van de WBV, maar dat de WBV het geld gebruikt voor verbetering van wijken en bouw van nieuwe woningen. De woede is gericht op het zakkenvullen, terwijl er hier vooral risico werd genomen om de wens van de gemeenschap in te vullen.
dat laatste is nog niet bewezen.quote:Op zondag 12 februari 2012 17:46 schreef Bus12 het volgende:
Ik snap ook wel dat een hoop mensen het zat zijn dat er weer miljardenverliezen afgewenteld worden op de belastingbetaler na de bankencrisis en de nu nog actuele landencrisis.
Maar het is echt niet in het belang van de onder- en middenklasse in Nederland om de woningcorperaties te ontmantelen.
Wat een suffe redenering. Zoiets als de Nederlandse Spoorwegen die dan al voor 5 miljard Euro olie en elektriciteit mogen gaan inkopen, omdat de energieprijzen naar verwachting zullen gaan stijgen.quote:Op zondag 12 februari 2012 18:03 schreef snabbi het volgende:
[..]
Dat je niet hebt begrepen waar de posts hierboven over gaan was al langer duidelijk. Er is niemand die speculatie goedpraat.quote:Op zondag 12 februari 2012 19:12 schreef Bankfurt het volgende:
[..]
Wat een suffe redenering. Zoiets als de Nederlandse Spoorwegen die dan al voor 5 miljard Euro olie en elektriciteit mogen gaan inkopen, omdat de energieprijzen naar verwachting zullen gaan stijgen.![]()
Too big to fail is hier niet van toepassing en het feit dat het een logge organisatie zou betreffen wordt eerder veroorzaakt doordat WBV allemaal kleine monopolie organisaties zijn. De invloed op de woningmarkt is volgens mij het bestaansrecht van de WBV, want zij bieden sociale huurwoningen aan en niet de vrije huurwoningen.quote:Bovendien is 90.000 woningen veel te groot als WBV, dat is dan to big to fail en wordt dan een log klantonvriendelijk monster met veel te veel invloed op de woningmarkt.
Onze heldquote:Op zondag 12 februari 2012 17:19 schreef Bus12 het volgende:
En wie gaat de bank(ABN) overeindhouden die met de failliete boedel en miljarden aan openstaande schuldposities blijft zitten?
Dat kan wel, maar dat vermogen is illiquide, bewoonde sociale huurwoningen kun je niet verkopen, tenzij de staat de corporatie weer nationaliseertquote:Op zondag 12 februari 2012 17:56 schreef Dinosaur_Sr het volgende:
Want allereerst kan Vestia met haar eigen vermogen die verliezen dekken, en ten tweede kunnen de banken het verlies pakken.
Maak je maar geen zorgen, ik begrijp alles.quote:Op zondag 12 februari 2012 19:59 schreef snabbi het volgende:
[..]
Dat je niet hebt begrepen waar de posts hierboven over gaan was al langer duidelijk. Er is niemand die speculatie goedpraat.
WBV's zijn asociaal en zij bieden alleen wachtlijsten aan.quote:Too big to fail is hier niet van toepassing en het feit dat het een logge organisatie zou betreffen wordt eerder veroorzaakt doordat WBV allemaal kleine monopolie organisaties zijn. De invloed op de woningmarkt is volgens mij het bestaansrecht van de WBV, want zij bieden sociale huurwoningen aan en niet de vrije huurwoningen.
Door de regering doordat die te weinig bouwt en de grond te duur maaktquote:Op zondag 12 februari 2012 21:44 schreef Bankfurt het volgende:
[..]
Maak je maar geen zorgen, ik begrijp alles.
[..]
[..]
WBV's zijn asociaal en zij bieden alleen wachtlijsten aan.
Laat ze de huurpenningen maar verpanden. Laat ze de zooi maar herfinancieren.quote:Op zondag 12 februari 2012 21:28 schreef michaelmoore het volgende:
[..]
Dat kan wel, maar dat vermogen is illiquide, bewoonde sociale huurwoningen kun je niet verkopen, tenzij de staat de corporatie weer nationaliseert
Dus ze hebben de hypotheek met 50% opgehoogd terwijl ze niet aan de betalingsverplichtingen met hun vast inkomen kunnen voldoen. Het lijken wel grieken met een financieringstekort dat men laat oplopen door maar financieringen door te rollen en op den duur er niet meer uit te komen.quote:Op maandag 13 februari 2012 08:11 schreef Dinosaur_Sr het volgende:
[..]
Laat ze de huurpenningen maar verpanden. Laat ze de zooi maar herfinancieren.
Je hebt het hier in verhouding over iemand die een huis met een waarde van 250k heeft, daar 100k hypotheek op heeft, een vast inkomen heeft, en die tijdelijk 50k nodig heeft.
Neen, ze kunnen prima aan hun betalingsverplichtingen voldoen -als je op een zwaar gesubsidieerde portefeuille zit als verhuurder in Nederland is het bijkans onmogelijk om dat niet te kunnen-, maar ze hebben een gokje op de beurs gewaagd, waardoor ze eenmalig moeten herfinancieren. Denk niet dat ze dat elk jaar gaan doenquote:Op maandag 13 februari 2012 08:16 schreef Basp1 het volgende:
[..]
Dus ze hebben de hypotheek met 50% opgehoogd terwijl ze niet aan de betalingsverplichtingen met hun vast inkomen kunnen voldoen. Het lijken wel grieken met een financieringstekort dat men laat oplopen door maar financieringen door te rollen en op den duur er niet meer uit te komen.
Volgens mij wordt in dit bericht weinig nieuws gemeld.Of mis ik wat?quote:Op maandag 13 februari 2012 17:51 schreef michaelmoore het volgende:
http://www.telegraaf.nl/d(...)_weg_of_niet___.html
ma 13 feb 2012, 15:43
Is het Vestia-geld nu weg of niet?
Dit is de boodschap, voor de een is het nieuws voor de ander nietquote:Op maandag 13 februari 2012 20:02 schreef Bus12 het volgende:
[..]
Volgens mij wordt in dit bericht weinig nieuws gemeld.Of mis ik wat?
quote:De liquiditeitspositie van Vestia had nooit aan zo’n groot risico blootgesteld mogen worden.
Net zo goed als het berekenen van de gewenste renteafdekking mogelijk is, was het destijds eenvoudig mogelijk om te bepalen waar de noodrem moest zitten. Het installeren van die noodrem kostte op dat moment maar een klein beetje geld. Maar blijkbaar vonden ze dat teveel.
Zo te lezen ben jij van het Vestia-webcare-team..quote:Op maandag 13 februari 2012 21:24 schreef Bus12 het volgende:
Onzin, heeft niets met elkaar te maken. Natuurlijk moet Vestia zorgen dat de woningen technisch voldoen maar zo te lezen is dat probleem grotendeels al verholpen. Nu de rest nog![]()
Haha je zou het bijna denken. Je wordt af en toe wel een beetje moe van al die politieke partijen en media die overal opduiken om vooral zelf in de belangsstelling te komen. Daarbij wordt vaak maar een kant van het verhaal belicht. Volgens mij ben je met een woningcorperatie nog altijd veel beter af dan een particuliere huisbaas. Al was het alleen maar om de fatsoenlijke huurprijzen.quote:Op maandag 13 februari 2012 21:26 schreef GoudIsEcht het volgende:
[..]
Zo te lezen ben jij van het Vestia-webcare-team..![]()
In bovendstaand bericht lees ik in elk geval dat Vestia de huurders zo goed tegemoet gekomen is dat ze de rechtbank hebben ingeschakeld.
Dat is nou niet hoe ik de ideale relatie met een huisbaas voor me zie
Dat is natuurlijk ook waar.quote:Op maandag 13 februari 2012 21:31 schreef Bus12 het volgende:
Je wordt af en toe wel een beetje moe van al die politieke partijen en media die overal opduiken om vooral zelf in de belangsstelling te komen.
Reken maar vanquote:Op maandag 13 februari 2012 17:51 schreef michaelmoore het volgende:
http://www.telegraaf.nl/d(...)_weg_of_niet___.html
Is het Vestia-geld nu weg of niet?
quote:KPMG voorzag een zorgeloze toekomst voor woningstichting Vestia, die nu op de rand van de afgrond verkeert dankzij speculatieve derivatentransacties.
Laat maar zien waaruit bleek dat KPMG een zorgeloze toekomst voor Vestia voorzag....quote:Op maandag 13 februari 2012 23:35 schreef ikweethetookniet het volgende:
Errol Keyner: Accountants grootste prutsers
[..]
Het beste is om Vestia op te heffen en de woningen bij een andere woningbouwvereniging onder te brengen.quote:Op dinsdag 14 februari 2012 07:24 schreef Dinosaur_Sr het volgende:
[..]
Laat maar zien waaruit bleek dat KPMG een zorgeloze toekomst voor Vestia voorzag....
KPMG zit al te zwetenquote:Op dinsdag 14 februari 2012 07:24 schreef Dinosaur_Sr het volgende:
Laat maar zien waaruit bleek dat KPMG een zorgeloze toekomst voor Vestia voorzag....
heeft die accountant geen plicht om misstanden te melden bij de toezichthouder bij volkshuisvesting???quote:Op dinsdag 14 februari 2012 10:47 schreef ikweethetookniet het volgende:
[..]
KPMG zit al te zweten![]()
Onderzoek KPMG naar rol bij Vestia
Controlerend accountant KPMG stelt niet tekort te zijn geschoten bij het toezicht op Vestia. De woningcorporatie is in zware financiële problemen gekomen door grote derivatenposities.
‘Je kunt uit de jaarrekening 2010 halen dat er in die derivatenposities een gevoeligheid zit. Dat er een liquiditeitsrisico is, staat er’, aldus bestuurder Jan Gijsbert Bakker, hoofd van de controleactiviteiten bij KPMG in een gesprek met Het Financieele Dagblad.
Intern onderzoek
Hoewel de KPMG-bestuurder vindt dat de jaarrekening voldoet aan de normen, wordt er toch een intern onderzoek gedaan naar de manier waarop Vestia door KPMG is behandeld. Dat is volgens de accountant standaardprocedure als een dossier in opspraak is. Toezichthouder AFM kijkt over de schouder mee en bepaalt volgens Bakker afhankelijk van de uitkomsten van het KPMG-onderzoek of het zelf nog een onderzoek houdt: ‘We hebben een team samengesteld die gaat kijken wat er gebeurd is. Er worden serieuze gesprekken gevoerd met de verantwoordelijke accountant.’
Werkelijke rol KPMG
In 2011 zijn er volgens de bestuurders zaken bij Vestia gebeurd waar nog geen accountantscontrole op is gedaan. Dat KPMG toch meteen op de korrel wordt genomen, komt volgens Bakker vanwege ‘het gat tussen wat de maatschappij van ons verwacht en onze werkelijke rol. Het is niet onze taak om het beleid van een instelling ter discussie te stellen.’
http://fd.nl/ondernemen/3(...)-vestia?visited=true
Dat gaat lekker daar bij kpmg![]()
![]()
Als er strafbare feiten zijn wel.quote:Op dinsdag 14 februari 2012 11:17 schreef HD9 het volgende:
[..]
heeft die accountant geen plicht om misstanden te melden bij de toezichthouder bij volkshuisvesting???
Dat lijkt me nu zo een simpel regeltje
Is fraude / gokken met publieke gelden niet strafbaar ??quote:Op dinsdag 14 februari 2012 12:16 schreef Dinosaur_Sr het volgende:
[..]
Als er strafbare feiten zijn wel.
quote:Toezicht op functioneren woningcorporaties
Nieuwsbericht | 29-04-2011
Een nieuwe autoriteit gaat extern financieel toezicht houden op de woningcorporaties in Nederland en op de naleving van de regels voor staatssteun.
Het wordt een beetje eentoning, maar waar zie jij fraude?quote:Op dinsdag 14 februari 2012 12:23 schreef HD9 het volgende:
[..]
Is fraude / gokken met publieke gelden niet strafbaar ??
Waar is anders de toezichthouder voor bij volkshuisvesting
ik heb het over toezicht !!!quote:Op dinsdag 14 februari 2012 12:24 schreef Dinosaur_Sr het volgende:
[..]
Het wordt een beetje eentoning, maar waar zie jij fraude?
Jij begint over Fraude, ik zeg de toezichthouder doet het werk niet goed, die moet de accountant controleren, dan is het cirkeltje rondquote:
quote:Op dinsdag 14 februari 2012 12:28 schreef HD9 het volgende:
[..]
Jij begint over Fraude, ik zeg de toezichthouder doet het werk niet goed, die moet de accountant controleren, dan is het cirkeltje rond
http://www.rijksoverheid.(...)ningcorporaties.html
Moet ik aan een andere bril?quote:Op dinsdag 14 februari 2012 12:23 schreef HD9 het volgende:
[..]
Is fraude / gokken met publieke gelden niet strafbaar ??
Waar is anders de toezichthouder voor bij volkshuisvesting
[..]
nee de woningbouwvereniging wordt gecontroleert door de accountant en de acountant moet de bevindingen rapporteren aan de toezichthouder net als gemeentesquote:Op dinsdag 14 februari 2012 12:30 schreef Dinosaur_Sr het volgende:
[..]
[..]
Moet ik aan een andere bril?
En sinds wanneer controleert de accountant de toezichthouder, ipv omgekeerd?
Enkel als de bevinding fraude (als strafbaar cf. het burgerlijk wetboek) is, hetgeen jij betoogt dat hier het geval is.quote:Op dinsdag 14 februari 2012 12:33 schreef HD9 het volgende:
[..]
nee de woningbouwvereniging wordt gecontroleert door de accountant en de acountant moet de bevindingen rapporteren aan de toezichthouder net als gemeentes
hoeft niet fraude te zijn, kan ook grove misstanden zijn, en die moet de acountant opnemen in het rapport en dat is kennelijk niet gebeurdquote:Op dinsdag 14 februari 2012 12:34 schreef Dinosaur_Sr het volgende:
[..]
Enkel als de bevinding fraude (als strafbaar cf. het burgerlijk wetboek) is, hetgeen jij betoogt dat hier het geval is.
Dus waar zie jij de fraude?
En waaruit blijkt dat 'grove misstanden' moeten opgenomen in een rapport? En wat zijn dat dan? En moet/mag een accountant die dan op eigen initiatief melden aan een derde? Altijd bereid om wat bij te leren.quote:Op dinsdag 14 februari 2012 12:36 schreef HD9 het volgende:
[..]
hoeft niet fraude te zijn, kan ook grove misstanden zijn, en die moet de acountant opnemen in het rapport en dat is kennelijk niet gebeurd
De accounatnt moet namens de toezichthouder werken , lijkt me logisch, ander doet de toezichthouder het werk niet goedquote:Op dinsdag 14 februari 2012 12:40 schreef Dinosaur_Sr het volgende:
[..]
En waaruit blijkt dat 'grove misstanden' moeten opgenomen in een rapport? En wat zijn dat dan? En moet/mag een accountant die dan op eigen initiatief melden aan een derde? Altijd bereid om wat bij te leren.
Dat doet ie niet, dat mag ie tot zekere hoogte ook niet, en de toezichthouder verricht zelfstandig toezicht, en dat lijkt me ook beter dan dat toezichthouder zich verstopt achter een derde die door een andere derde betaald wordt.quote:Op dinsdag 14 februari 2012 12:46 schreef HD9 het volgende:
[..]
De accounatnt moet namens de toezichthouder werken , lijkt me logisch, ander doet de toezichthouder het werk niet goed
nou gokken danquote:Op dinsdag 14 februari 2012 13:11 schreef Dinosaur_Sr het volgende:
[..]
Dat doet ie niet, dat mag ie tot zekere hoogte ook niet, en de toezichthouder verricht zelfstandig toezicht, en dat lijkt me ook beter dan dat toezichthouder zich verstopt achter een derde die door een andere derde betaald wordt.
In Jip en Janneke taal: anders heb je geen toezichthouder meer nodig, als deze geen toezicht houdt.
Lees deze eens: http://www.st-ab.nl/wette(...)de_fraudemelding.htm
Dat is wat een accountant moet.
Let op de defintie van fraude (artikel 1 tweede gedachtenstreepje -om je het zo eenvoudig mogelijik te maken). Nogmaals: waar zie jij de fraude?
Beter nog, dat de raad van Toezicht zelf de accountant aansteltquote:De minister van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties houdt toezicht op onder meer governance, integriteit en de prestaties van de corporaties.
Positie Raad van Toezicht versterkt
De nieuwe autoriteit, die de opvolger zal zijn van het Centraal Fonds Volkshuisvesting, krijgt zelfstandige bevoegdheden waaronder de mogelijkheid een aanwijzing te geven.
De autoriteit houdt toezicht op de circa 400 corporaties.
Voor het interne toezicht van corporaties wordt de positie van de Raad van Toezicht versterkt.
De Raad van Toezicht moet vooraf goedkeuring geven over omvangrijke voorstellen zoals grootschalige verkoopbesluiten, verantwoording afleggen in het jaarverslag.
is verantwoordelijk voor een goed functionerend bestuur van de corporatie.
De minister kan bij slecht functioneren een of meer leden van de Raad van Toezicht ontslaan.
Deze staat nog open, ikweethetookniet.quote:Op dinsdag 14 februari 2012 07:24 schreef Dinosaur_Sr het volgende:
[..]
KPMG luistert teveel naar de man die de rekening tekent, simpel, dus die moet de rekening niet tekenen, maar de toezichthouderquote:Op dinsdag 14 februari 2012 14:27 schreef ikweethetookniet het volgende:
Tweede Kamer is niet behulpzaam bij verbeteren kwaliteit accountantsvak’
KPMG is niet blij met de loop van de Haagse discussie over de sector![]()
. Maar accountants hebben het ook wel een beetje aan zichzelf te danken.
De grote accountantskantoren in Nederland zitten in de hoek waar de klappen vallen. Publiek en politiek rekent hun de boekhoudschandalen en hun rol bij de financiële crisis van 2008 zwaar aan. De Tweede Kamer staat op het punt om een paar ingrijpende veranderingen in de sector door te voeren.
KPMG doet huilie
Ik zou graag je onderbouwing willen zien van wat er precies bij de accountant valt aan te rekenen en hoe de voorgestelde maatregelen dit in de toekomst zullen voorkomen.quote:Op dinsdag 14 februari 2012 14:27 schreef ikweethetookniet het volgende:
Tweede Kamer is niet behulpzaam bij verbeteren kwaliteit accountantsvak’
KPMG is niet blij met de loop van de Haagse discussie over de sector![]()
. Maar accountants hebben het ook wel een beetje aan zichzelf te danken.
De grote accountantskantoren in Nederland zitten in de hoek waar de klappen vallen. Publiek en politiek rekent hun de boekhoudschandalen en hun rol bij de financiële crisis van 2008 zwaar aan. De Tweede Kamer staat op het punt om een paar ingrijpende veranderingen in de sector door te voeren.
KPMG doet huilie
Een toezichthouder kan nooit een jaarrekening aftekenen natuurlijk. Daarmee wordt deze namelijk verantwoordelijk voor het gevoerde beleid en kan deze per definitie geen toezicht meer houden. Je zou hoogstens kunnen stellen dat de accountant niet meer moet worden ingehuurd door bedrijven, maar via een andere constructie betaald moet worden. Overigens zie ik het hele probleem hierin niet, aangezien een accountant met het aantasten van dit beginsel zijn hele bestaan op het spel zet.quote:Op dinsdag 14 februari 2012 17:17 schreef michaelmoore het volgende:
[..]
KPMG luistert teveel naar de man die de rekening tekent, simpel, dus die moet de rekening niet tekenen, maar de toezichthouder
Je mag van een professionele accountant toch wel iets meer verwachten dan het domweg steekproefsgewijs natellen van overwerkbriefjes.quote:Op dinsdag 14 februari 2012 21:57 schreef snabbi het volgende:
Het is al langer bekend dat de maatschappij een heel andere beeld heeft van wat de accountant doet ten opzichte van wat deze werkelijk doet. Ik zal het nog eenmaal proberen in Jip en Janneke taal.
Vestia stelt de jaarrekening op en voor het jaarverslag stelt deze ook alle teksten op.
De accountant pakt uit de jaarrekening de belangrijkste posten en stelt voor deze posten vast dat deze juist zijn (binnen een bepaalde foutmarge). Wanneer de accountant van mening is dat het goed is, dan geeft hij een goedkeurende verklaring af.
Voor de belangrijkste bevindingen maakt de accountant een verslag dat gaat naar het management en de toezichthouder(s). Dit verslag is niet openbaar. In veel gevallen stelt de accountant nog een uitgebreidere rapportage op dat niet naar de toezichthouder gaat.
De accountant heeft geen plicht om fraude op te sporen, maar moet wel de posten identificeren waarop de kans bestaat dat fraude gepleegd wordt en beoordeeld het interne beheersstelsel om te zien hoe fraude wordt voorkomen. Wanneer het vermoeden op fraude bestaat, moet dit wel worden onderzocht.
Een goedkeurende verklaring zegt niets over het feit of een onderneming failliet kan gaan of niet. In bijna alle gevallen is een bedrijf dat failliet gaat wel in staat om op de lange termijn aan zijn verplichtingen te voldoen (solvabiliteit) en zit alleen op de korte termijn met een geld tekort (liquiditeit). Wel moet de accountant (cf BW) een paragraaf opnemen in het accountantsverslag over de continuïteit van een onderneming.
In de praktijk zie je (helaas) dat men er vanuit gaat dat een bedrijf alleen een goedkeurende verklaring krijgt, wanneer het bedrijf er goed voor staat. Dit is niet zo. Wanneer het bedrijf in de cijfers laat zien dat ze er slecht voor staan, krijgen ze ook een goedkeurende verklaring. De verklaring zegt namelijk dat de cijfers juist zijn.
Een verandering in het beroep (mijn beroep) is wat mij betreft prima, maar ik ben van mening dat de huidige voorstellen niet bijdragen in het verkleinen van het gat van de verwachting en wat er geleverd wordt. Zelf ben ik dan ook geen voorstander van de ingediende wetsvoorstellen.
een accountant kost genoeg hoor, bij ons komt ook KPMGquote:Op dinsdag 14 februari 2012 22:24 schreef Basp1 het volgende:
Als we nu van de accounts ambtenaren banen maken met bonussen voor extra belasting afdracht dan komt het wel goed.
Nee, de accountant beoordeelt de interne beheersing en beoordeelt wanneer dat efficient is een proces ipv een post, maar dit kan je prima samenvatten met de door jou genoemde steekproef.quote:Op dinsdag 14 februari 2012 22:23 schreef michaelmoore het volgende:
[..]
Je mag van een professionele accountant toch wel iets meer verwachten dan het domweg steekproefsgewijs natellen van overwerkbriefjes.
Een accountant moet een oordeel geven aan de toezichthouder als die daarom vraagt, en dat doet ie
Dus de toezichthouder (Raad vn Toezicht) moet zelf een beter boekenonderzoek laten doen, wel jammer dat zulke mensen elkaar proberen te belazerenquote:Op dinsdag 14 februari 2012 22:35 schreef snabbi het volgende:
[..]
Nee, de accountant beoordeelt de interne beheersing en beoordeelt wanneer dat efficient is een proces ipv een post, maar dit kan je prima samenvatten met de door jou genoemde steekproef.
Een toezichthouder (lees even voor het gemakt CFV, AFM, DNB etc) vraagt geen oordeel aan een accountant. De accountant deelt zijn bevindingen. Het oordeel van de toezichthouder is gebaseerd op haar eigen onderzoek. De toezichthouder als in de raad van commissarissen baseert zich natuurlijk wel op het oordeel van de accountant in het accountantsverslag.
Overigens prima als daar veranderingen in (moeten) worden doorgevoerd, maar het is wel goed dat de duidelijk verkeerde verwachting de wereld uit geholpen wordt.
Het probleem met dit soort onderwerpen is dat termen veel door elkaar heen gebruikt worden. In het algemeen wordt onder de Raad van Toezicht verstaan de Raad van Commissarissen. Deze baseert zich dus mede op het oordeel van de accountant. Als je het over toezichthouders hebt, heb je het zeker over organisaties als Vestia meestal over het CFV, dat namens de overheid toezicht houdt op de branch. Het CFV krijgt bepaalde rapportages, maar bepaalt primair haar eigen strategie.quote:Op dinsdag 14 februari 2012 23:01 schreef michaelmoore het volgende:
[..]
Dus de toezichthouder (Raad vn Toezicht) moet zelf een beter boekenonderzoek laten doen, wel jammer dat zulke mensen elkaar proberen te belazeren
Nee dit is de Raad van Toezicht, aangesteld door het ministeriequote:Op dinsdag 14 februari 2012 23:25 schreef snabbi het volgende:
[..]
Het probleem met dit soort onderwerpen is dat termen veel door elkaar heen gebruikt worden. In het algemeen wordt onder de Raad van Toezicht verstaan de Raad van Commissarissen. Deze baseert zich dus mede op het oordeel van de accountant. Als je het over toezichthouders hebt, heb je het zeker over organisaties als Vestia meestal over het CFV, dat namens de overheid toezicht houdt op de branch. Het CFV krijgt bepaalde rapportages, maar bepaalt primair haar eigen strategie.
quote:Kabinet stemt in met voorstel beter toezicht corporaties
Persbericht | 29-04-2011
Een nieuwe autoriteit gaat extern financieel toezicht houden op de woningcorporaties in Nederland en op de naleving van de regels voor staatssteun. Daarnaast moeten corporaties een scheiding aanbrengen tussen de taken die zij met staatssteun uitvoeren en commerciële activiteiten zonder staatssteun. De minister van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties houdt toezicht op onder meer governance, integriteit en de prestaties van de corporaties.
De nieuwe autoriteit, die de opvolger zal zijn van het Centraal Fonds Volkshuisvesting, krijgt zelfstandige bevoegdheden waaronder de mogelijkheid een aanwijzing te geven.
De autoriteit houdt toezicht op de circa 400 corporaties.
Voor het interne toezicht van corporaties wordt de positie van de Raad van Toezicht versterkt. Zo moet de Raad van Toezicht vooraf goedkeuring geven over omvangrijke voorstellen zoals grootschalige verkoopbesluiten. Ook moet de Raad verantwoording afleggen in het jaarverslag. De interne toezichthouder is eveneens verantwoordelijk voor een goed functionerend bestuur van de corporatie. Een sterk functionerend intern toezicht is belangrijk. Daarmee kunnen incidenten die zich in het verleden hebben voorgedaan worden verminderd.
De minister kan bij slecht functioneren een of meer leden van de Raad van Toezicht ontslaan.
Ok (voor BVs geldt dat er een Raad van Toezicht is en dit is de Raad van Commissarissen) maar hierin verwijs je dus naar de opvolger van het CFV. Zoals ik al zei, te veel gebruik van dezelfde termen. Hiervoor geldt dus inderdaad dat zij een deel van de bevindingen van de accountant krijgt en tevens een controle kan uitvoeren op de accountant om te zien hoe zij tot een oordeel is gekomen (onderbouwing).quote:Op dinsdag 14 februari 2012 23:41 schreef michaelmoore het volgende:
[..]
Nee dit is de Raad van Toezicht, aangesteld door het ministerie
http://www.rijksoverheid.(...)cht-corporaties.html
[..]
Het is de overheid die verzaakt in het toezicht, opzet / kwader trouw????quote:Op woensdag 15 februari 2012 14:31 schreef Bankfurt het volgende:
Weet je wat nou zo bijzonder is van dit Vestia schandaal ?
Dat de banken hier HEEL fout en met OPZET op SCHADE gericht hebben gehandeld (want daar zijn die derivaten speciaal voor ontworpen);![]()
met OPZET en 100% BEWUST een maatschappelijke semi-overheidsorganisatie, een bedrijf, dat geleid wordt door 1 (verward, incapabel) persoon totaal de vernieling in te helpen, met alle maatschappelijke gevolgrisico's van dien;![]()
alleen maar om er wat commissie aan te kunnen verdienen, zonder dat er ook maar een bankdirecteur of bankbestuurder het fatsoen kan poneren om de grote sociale belanghebbenden en toezichthoudende instanties te waarschuwen of meneer Erik Staal tegen zichzelf te beschermen.
Komt nog bij dat ik me afvraag in hoeverre de bankiers zichzelf reflecteren van collega tot collega, in zo'n nucleaire derivaattransactie.![]()
Notabene o.m. onze eigen ABN AMRO !
Onze genationaliseerde bank die ook nog eens overeind gehouden worden gehouden door de Nederlandse belastingbetaler.![]()
![]()
Hoe diep kan een mens vallen ? wordt toch bankdirecteur bij ABN AMRO !![]()
(Ik zal het verder hier maar niet over die accountant van Vestia hebben; bij de banken vergeleken is hij nog heilig.)
wellicht ook indirect bij ABN AMRO; maar de overheid mag toch zeker wel verwachten dat ze bij ABN AMRO, notabene een nationale systeem-BANK, werken met fatsoenlijke mensen ?quote:Op woensdag 15 februari 2012 14:34 schreef HD9 het volgende:
[..]
Het is de overheid die verzaakt in het toezicht, opzet / kwader trouw????
Wat verwacht je dan ook? Het zijn banksters!!! Die kennen geen fatsoen en geven al helemaal niets om het algemeen belang, alleen het eigen gewin staat bovenaan.quote:Op woensdag 15 februari 2012 14:44 schreef Bankfurt het volgende:
[..]
wellicht ook indirect bij ABN AMRO; maar de overheid mag toch zeker wel verwachten dat ze bij ABN AMRO, notabene een nationale systeem-BANK, werken met fatsoenlijke mensen ?
Nu blijkt het bij die bank een bende gajes te zijn, dat geleid wordt door gangsters van het allerergste soort, niet al te beroerd om Nederlandse WBV met 90.000 woningen/huurders te gaan vernielen.
Hoe weten we dat het ABN was? Rabobank is ook groot in stenen en grond...quote:Op woensdag 15 februari 2012 14:44 schreef Bankfurt het volgende:
[..]
wellicht ook indirect bij ABN AMRO; maar de overheid mag toch zeker wel verwachten dat ze bij ABN AMRO, notabene een nationale systeem-BANK, werken met fatsoenlijke mensen ?
Nu blijkt het bij die bank een bende gajes te zijn, dat geleid wordt door gangsters van het allerergste soort, niet al te beroerd om Nederlandse WBV met 90.000 woningen/huurders te gaan vernielen.
He, een deja-vu.quote:Op woensdag 15 februari 2012 14:31 schreef Bankfurt het volgende:
Weet je wat nou zo bijzonder is van dit Vestia schandaal ?
Dat de banken hier HEEL fout en met OPZET op SCHADE gericht hebben gehandeld (want daar zijn die derivaten speciaal voor ontworpen);![]()
met OPZET en 100% BEWUST een maatschappelijke semi-overheidsorganisatie, een bedrijf, dat geleid wordt door 1 (verward, incapabel) persoon totaal de vernieling in te helpen, met alle maatschappelijke gevolgrisico's van dien;![]()
alleen maar om er wat commissie aan te kunnen verdienen, zonder dat er ook maar een bankdirecteur of bankbestuurder het fatsoen kan poneren om de grote sociale belanghebbenden en toezichthoudende instanties te waarschuwen of meneer Erik Staal tegen zichzelf te beschermen.
Komt nog bij dat ik me afvraag in hoeverre de bankiers zichzelf reflecteren van collega tot collega, in zo'n nucleaire derivaattransactie.![]()
Notabene o.m. onze eigen ABN AMRO !
Onze genationaliseerde bank, die ook nog eens overeind gehouden worden gehouden door de Nederlandse belastingbetaler.![]()
![]()
Hoe diep kan een mens vallen ? wordt toch bankdirecteur bij ABN AMRO !![]()
(Ik zal het verder hier maar niet over die accountant van Vestia hebben; bij de banken vergeleken is hij nog heilig.)
In zekere zin? Wat is dat? Is dat een beetje, is dat wel wat, is dat ongeveer?quote:Op woensdag 15 februari 2012 15:08 schreef GoudIsEcht het volgende:
[..]
Hoe weten we dat het ABN was? Rabobank is ook groot in stenen en grond...
Overigens, over ABN gesproken, Fortis:
http://www.nu.nl/economie(...)idden-beleggers.html
Je mag beleggers dus niet misleiden. We hadden het daar eerder over. Accountants geven in zekere zin een zekerheid dat er niet misleid wordt in de jaarrekening.
Misschien wordt het zo wat duidelijker voor de mensen die dat tot nu toe niet wilden begrijpen?
3 jaar bankencrisis, 3 weken media beroer om Vestia, krantenberichten, verontruste politici en huurders, versies van dit topic volgeschreven over Vestia.quote:Op woensdag 15 februari 2012 15:15 schreef Dinosaur_Sr het volgende:
[..]
He, een deja-vu.
Kom maar eens met een flintertje bewijs voor je geschreeuw?
Nope, als user vraag ik dat. Veel gepapegaai, suggestie en linkdumps naar ingezonden columns maakt iets nog niet waar.quote:Op woensdag 15 februari 2012 15:36 schreef Bankfurt het volgende:
[..]
3 jaar bankencrisis, 3 weken media beroer om Vestia, krantenberichten, verontruste politici en huurders, versies van dit topic volgeschreven over Vestia.
en jij, als moderator, ... vraagt een bewijs
Als je over de term wil struikelen prima, dan nemen we jouw definitie. Hoe dan ook vraag ik me af of de accountants bij Foertis en Vestia zuiver hebben gehandeld.quote:Op woensdag 15 februari 2012 15:18 schreef Dinosaur_Sr het volgende:
[..]
In zekere zin? Wat is dat? Is dat een beetje, is dat wel wat, is dat ongeveer?
Dat is volgens mij dat gebaseerd op de feiten die bekend zijn danwel redelijkerwijs bekend hadden moeten zijn op dat moment de jaarrekening niet misleidend was. Niet meer, niet minder, en niet een beetje.
"In zekere zin" is niet-bestaand.
Op zich een leuke stelling.quote:Op woensdag 15 februari 2012 15:25 schreef HD9 het volgende:
De staatstoezichthouder heeft zijn taak niet gedaan, zodat miljarden van de corporatie kon worden overgeheveld naar de ABN AMRO , duidelijke zaak
De een barst van het geld, de ander moet gespekt worden
Een accountant heeft geen invloed of inspraak op het beleid. Wel kan zij melden dat dingen niet conform de wet zijn of onjuist zijn verantwoord. Omdat ze geen inspraak heeft, kan een accountant ook geen uitspraak doen over de toekomst. Een bewering van het management dat ze niet van plan zijn nieuwe aandelen uit te geven kan niet door een accountant worden getoetst. Ook over de belofte voor dividendbeleid is weinig te zeggen. De accountant kan hoogstens toetsen of het huidige dividendbeleid is gevolgd bij de (laatste) uitbetaling.quote:Op woensdag 15 februari 2012 15:54 schreef GoudIsEcht het volgende:
[..]
Als je over de term wil struikelen prima, dan nemen we jouw definitie. Hoe dan ook vraag ik me af of de accountants bij Foertis en Vestia zuiver hebben gehandeld.
Als user zou je kunnen wachten op wat komen gaat; maar ik weet wel wat er is gebeurt.quote:Op woensdag 15 februari 2012 15:40 schreef Dinosaur_Sr het volgende:
[..]
Nope, als user vraag ik dat. Veel gepapegaai, suggestie en linkdumps naar ingezonden columns maakt iets nog niet waar.
Als moderator zou ik je iets heel anders vragen
Het schandaal is zo gigantisch groot, dat het het voorstellingsvermogen van politici te boven gaat.quote:Op woensdag 15 februari 2012 22:53 schreef michaelmoore het volgende:
Het is wel een schandaal dat een publiek koningkje zonder meer een paar miljard kan verkwanselen zonder dat er veel gebeurt
Terwijl de politiek zich geen raad weet waar te gaan snijden
Ja, als ie een miljoen of zestig had kwijt gemaakt net als de sukkel van Woonbron met de boot of die oplichter van Rochdale of SGBB was de reactie hetzelfde geweestquote:Op woensdag 15 februari 2012 23:11 schreef Bankfurt het volgende:
[..]
Het schandaal is zo gigantisch groot, dat het het voorstellingsvermogen van politici te boven gaat.
quote:Oplichting
Maandag begint de strafzaak tegen oud-directeur Gerard van der Z. van woningcorporatie SGBB en een aantal medeverdachten. Van der Z. wordt verdacht van ondermeer oplichting, witwassen en valsheid in geschrifte. Hij zou een groot aantal projecten op stapel hebben gezet met een vaste zakenpartner, Richard S. van AZ Wonen.
Voor die projecten zou ouderenhuisvester SGBB teveel hebben betaald, en een deel van de winst zou terecht zijn gekomen in een bv, die op naam stond van de schoonzus van Van der Z. Maar volgens officier van justitie Frouke Heus had Van der Z. het voor het zeggen in die bv, "en kon hij dus ook over de criminele winst beschikken.
Zo'n commissie zou denk ik minder snel beginnen aan een spelletje risk management voor dummies.quote:Op woensdag 15 februari 2012 23:27 schreef snabbi het volgende:
Wat was je reactie geweest wanneer er een commissie van 5 man had besloten om dergelijke posities in te nemen? Was je reactie echt heel anders geweest? In mijn ogen wordt de focus gelegd op de verkeerde punten. Eén persoon is niet het probleem, wat het management verdient is niet het probleem, hier gaat het over risk management.
In het andere topic had je het nog over 'alles sneller en beter' te maken. Zo'n vergadering is toch alleen maar bureaucratie. Bovendien krijg je door zo'n vergadering alleen maar dat men naar elkaar wijst. Ik had toch wel verwacht dat je het wel kan waarderen dat één persoon de beslissingen neemt.quote:Op woensdag 15 februari 2012 23:48 schreef Bankfurt het volgende:
[..]
Zo'n commissie zou denk ik minder snel beginnen aan een spelletje risk management voor dummies.
WBV's zijn geeen financiele instellingen, dus verklap mij eens waarom er uberhaubt gespeculeerd moet worden door die organisaties. De primaire taak van die organisaties is het bouwen en onderhouden van sociale huurwoningen, daar komen ze niet aan toe omdat ze het te druk hebben met onder andere zulke dingen.quote:Op donderdag 16 februari 2012 00:09 schreef snabbi het volgende:
Maar for the sake of the argument, het management team van een WBV neemt een besluit om te speculeren in financiële producten. Zijn het dan geen 'onverantwoorde risico's die met publiek geld' worden genomen?
Waar zegt Snabbi dat gespeculeerd moet worden? Zijn punt richt zich tegen de suggestie dat dit soort zaken uitgebannen zouden worden als er een commissie is die beslist in plaats van de ene persoon (die hier gesuggereerd wordt, want wat wie precies wat bij Vestia gedaan heeft (of niet) is volgens mij nog steeds onbekend voor het publiek - behalve Bankfurt die of in het management bij Vestia, of bij ABN AMRO werktquote:Op donderdag 16 februari 2012 08:32 schreef Basp1 het volgende:
[..]
WBV's zijn geeen financiele instellingen, dus verklap mij eens waarom er uberhaubt gespeculeerd moet worden door die organisaties. De primaire taak van die organisaties is het bouwen en onderhouden van sociale huurwoningen, daar komen ze niet aan toe omdat ze het te druk hebben met onder andere zulke dingen.
Die raad van toezicht van het ministerie moet richtlijnen opstellen welke zaken de directeur zelf mag doen, en de raad van commissarissen moet daar streng op toezien, opstraffe van ontslagquote:Op donderdag 16 februari 2012 08:45 schreef Dinosaur_Sr het volgende:
[..]
Waar zegt Snabbi dat gespeculeerd moet worden? Zijn punt richt zich tegen de suggestie dat dit soort zaken uitgebannen zouden worden als er een commissie is die beslist in plaats van de ene persoon (die hier gesuggereerd wordt, want wat wie precies wat bij Vestia gedaan heeft (of niet) is volgens mij nog steeds onbekend voor het publiek - behalve Bankfurt die of in het management bij Vestia, of bij ABN AMRO werkt).
Helaas hebben zelf sommige gemeentes/provincies dat zelfs wel gedaan als we het icesave debacle nog herinneren. Het is toch te bizar voor woorden dat er surplus van publiek geld wat goedkoop van de ECB/ overheden komt door publieke instanties gebruikt wordt om er wat meer geld van te maken en als het misgaat dat het publiek er vervolgens weer voor mag opdraaien.quote:Op donderdag 16 februari 2012 08:51 schreef HD9 het volgende:
[..]
Die raad van toezicht van het ministerie moet richtlijnen opstellen welke zaken de directeur zelf mag doen, en de raad van commissarissen moet daar streng op toezien, opstraffe van ontslag
We laten toch ook niet iedere burgemeester lekker gokken met de gelden van de gemeentereiniging
Met name om dat ze zelf die beslissingen nemen zonder kennis van zaken en er geen pijn van voelenquote:Op donderdag 16 februari 2012 08:58 schreef Basp1 het volgende:
[..]
Helaas hebben zelf sommige gemeentes/provincies dat zelfs wel gedaan als we het icesave debacle nog herinneren. Het is toch te bizar voor woorden dat er surplus van publiek geld wat goedkoop van de ECB/ overheden komt door publieke instanties gebruikt wordt om er wat meer geld van te maken en als het misgaat dat het publiek er vervolgens weer voor mag opdraaien.
andersom; jij bent de enige die het nog niet weet.quote:Op donderdag 16 februari 2012 08:45 schreef Dinosaur_Sr het volgende:
[..]
Waar zegt Snabbi dat gespeculeerd moet worden? Zijn punt richt zich tegen de suggestie dat dit soort zaken uitgebannen zouden worden als er een commissie is die beslist in plaats van de ene persoon (die hier gesuggereerd wordt, want wat wie precies wat bij Vestia gedaan heeft (of niet) is volgens mij nog steeds onbekend voor het publiek -
Touche, ... dat laatste had je niet moeten zeggen, shit ...quote:behalve Bankfurt die of in het management bij Vestia, of bij ABN AMRO werkt).
Dat is inderdaad mijn punt. Er wordt focus gelegd op dat het één persoon is, terwijl dat in mijn ogen niet het probleem is. Er wordt gespeculeerd ongeacht wie het doet. Daarom ook mijn vraag, verandert de kritiek heel erg wanneer het door een commissie was besloten of gaat het halve topic eigenlijk over het verkeerde onderwerp.quote:Op donderdag 16 februari 2012 08:32 schreef Basp1 het volgende:
[..]
WBV's zijn geeen financiele instellingen, dus verklap mij eens waarom er uberhaubt gespeculeerd moet worden door die organisaties. De primaire taak van die organisaties is het bouwen en onderhouden van sociale huurwoningen, daar komen ze niet aan toe omdat ze het te druk hebben met onder andere zulke dingen.
Aan wie zou de algemeen directeur en voorzitter van de RvB een aankoop moeten voorleggen?quote:Op donderdag 16 februari 2012 22:51 schreef Setting_Sun het volgende:
accountant valt wel degelijk wat te verwijten, iemand mag nooit in zijn eentje zoveel beschikking hebben tot derivaten aankoop-beleid.
Je kan hoogstens stellen dat het gebrek aan risicobeheersing gemeld moet worden, maar niet alle meldingen zijn publiekelijk en hierdoor kunnen wij niet zonder meer stellen dat hierin iets verwijtbaars is opgetreden. Daarnaast moet duidelijk blijken dat de functies gecombineerd worden uitgevoerd en ik heb geen aanleiding om aan te nemen dat dit is verzwegen.quote:Op dinsdag 31 januari 2012 17:47 schreef Bankfurt het volgende:
Ok,
Uit het Financieel Dagblad van vandaag:
Betrokken alleenheerser met robuust ego
Over Mr. Erik Th. P. Staal het volgende in het FD:
Alleenheerschappij voor 'voorzitter' Erik Staal van woningcorporatie Vestia in Rotterdam. Hij is algemeen directeur én voorzitter van de raad van bestuur.
...
Bij zijn aanstelling bij de uit het Haagse Gemeentelijk Woningbedrijf voortgekomen Vestia bedong de bestuurder dat hij de alleenheerschappij zou krijgen. Hij legt uit dat dit volgens ‘een interessante dame’ niet zou kunnen. ‘Ze kan tegen mij hooguit zeggen dat iets niet mag, want dan word ik alert. Toevallig heb ik rechten gestudeerd, dus ik vroeg haar te laten zien waar stond dat het niet kon. Ze kon het niet vinden.’
De schuld ligt dus bij de overheid met hun dwangmatige drive voor marktwerking ten koste van allesquote:Op donderdag 16 februari 2012 23:05 schreef snabbi het volgende:
[..]
Aan wie zou de algemeen directeur en voorzitter van de RvB een aankoop moeten voorleggen?
Nog even een leuke quote uit het vorige topic:
[..]
Je kan hoogstens stellen dat het gebrek aan risicobeheersing gemeld moet worden, maar niet alle meldingen zijn publiekelijk en hierdoor kunnen wij niet zonder meer stellen dat hierin iets verwijtbaars is opgetreden. Daarnaast moet duidelijk blijken dat de functies gecombineerd worden uitgevoerd en ik heb geen aanleiding om aan te nemen dat dit is verzwegen.
De accountant bepaalt het beleid niet.
Ik snap je redenering niet. Bij de overheidsorganen kan speculatie niet plaatsvinden?quote:Op donderdag 16 februari 2012 23:57 schreef michaelmoore het volgende:
[..]
De schuld ligt dus bij de overheid met hun dwangmatige drive voor marktwerking ten koste van alles
Nederland verschilt dus niet veel van Griekenland
Lijkt me niet dat politie en gemeentes gaan gokken met gelkden die gebudgeteerd zijn een vaste bestemming hebben, namelijk besteding aan publieke doelenquote:Op vrijdag 17 februari 2012 06:33 schreef snabbi het volgende:
[..]
Ik snap je redenering niet. Bij de overheidsorganen kan speculatie niet plaatsvinden?
En al die potjes die bestemd zijn voor toekomstig beleid, zoals diverse gelden die belegd zijn vanuit gemeenten en provincies?quote:Op vrijdag 17 februari 2012 07:33 schreef michaelmoore het volgende:
[..]
Lijkt me niet dat politie en gemeentes gaan gokken met gelkden die gebudgeteerd zijn een vaste bestemming hebben, namelijk besteding aan publieke doelen
Als men zegt, we gaan belasting heffen om er mee te gaan gokken, dan komt dat niet door de kamer lijkt me
die KPMG moet zich aan de opdracht houden en niet oogluikend gokken met gemeenschapsgeld toestaanquote:Op maandag 20 februari 2012 14:27 schreef ikweethetookniet het volgende:
KPMG voor rechter om ondergang slachtbedrijf Weyl
Daar was het probleem slechts 45 miljoen![]()
Waarom vind je dat een taak voor de accountant?quote:Op maandag 20 februari 2012 15:23 schreef HD9 het volgende:
[..]
die KPMG moet zich aan de opdracht houden en niet oogluikend gokken met gemeenschapsgeld toestaan
Juistquote:Op maandag 20 februari 2012 17:21 schreef Setting_Sun het volgende:
ach accountants zijn verzekerd tegen claims, kunnen ze wel hebben.
Hoe zie je voor je dat een accountant dat gaat voorkomen dan?quote:Op maandag 20 februari 2012 15:23 schreef HD9 het volgende:
[..]
die KPMG moet zich aan de opdracht houden en niet oogluikend gokken met gemeenschapsgeld toestaan
En die verzekeringspremie berekenen ze weer door aan de klantquote:Op maandag 20 februari 2012 17:21 schreef Setting_Sun het volgende:
ach accountants zijn verzekerd tegen claims, kunnen ze wel hebben.
Gewoon juist rapporteren en niet de klant naar de mond rapporteren, zodat er in het verslag staat dat er branchevreemde risico's genomen worden met publieke middelen door de directie die niet te verantwoorden zijnquote:Op maandag 20 februari 2012 21:28 schreef snabbi het volgende:
[..]
Hoe zie je voor je dat een accountant dat gaat voorkomen dan?
Een accountant rapporteert in het verslag maar 1 ding en dat is zijn eigen verklaring of het verslag een getrouwe weergave geeft. Als je het verslag van 2010 er bij pakt staan er genoeg dingen in waaruit je dit ook kunt afleiden. Ik heb de betreffende quote even wat ingekort om tot de kern van het verhaal te komen (aangezien de gehele tekst toch niet gelezen wordt)quote:Op maandag 20 februari 2012 22:11 schreef michaelmoore het volgende:
[..]
Gewoon juist rapporteren en niet de klant naar de mond rapporteren, zodat er in het verslag staat dat er branchevreemde risico's genomen worden met publieke middelen door de directie die niet te verantwoorden zijn
Dat er gespeculeerd wordt staat er in, dat er verliezen op geleden wordt en hierdoor de onderneming een liquiditeitsrisico heeft staat er in en er staat zelfs in (wat ik hier even niet gequote heb) welk bedrag nu gehedged is en dus welk bedrag gespeculeerd is.quote:Op maandag 30 januari 2012 23:15 schreef ikweethetookniet het volgende:
Hedged / afgedekte positie
Vestia dekt de variabiliteit in kasstromen voortvloeiende uit huidige en toekomstige rentebetalingen gerelateerd aan huidige en toekomstige leningen af. Hierbij worden de kasstromen van de rentebetalingen van de afgesloten respectievelijk af te sluiten leningen als groep genomen om de af te dekken positie te bepalen. Deze kasstromen worden naar kalenderjaar gegroepeerd.
De financiële instrumenten gebruikt als hedging instrument en de leningen onderliggend aan de af te dekken rentebetalingen worden tegen kostprijs op de balans opgenomen en gewaardeerd.
Hedge-ineffectiviteit wordt in de winst- en verliesrekening verwerkt.
De marktwaarde van de derivaten was per 31 december 2010 ¤ 557 miljoen negatief tegenover ¤ 149 miljoen negatief per 31 december 2009. Dit is gebaseerd op saldobevestigingen van de tegenpartijen.
De derivaten zijn in 2010 en 2009 als volgt onderverdeeld in nominale - en marktwaarde: (x ¤ 1 miljoen)
Nominaal 2010 2009
Interest rate swaps 4.855 ¤ 2.405 ¤
Gestructureerde producten (exotics) 1.155 ¤ 1.605 ¤
Swaptions 3.925 ¤ 1.325 ¤
Marktwaarde
Interest rate swaps 179 ¤ 286 ¤
Gestructureerde producten (exotics) 95- ¤ 160- ¤
Swaptions 641- ¤ 275- ¤
De af te dekken positie t/m 2020 bedraagt circa ¤ 9,8 miljard.
Als gevolg van de negatieve marktwaarde van de derivaten ultimo 2010 liep Vestia een liquiditeitsrisico.
En dat is nou precies wat er in mijn andere topic speeltquote:Op maandag 20 februari 2012 23:34 schreef snabbi het volgende:
...........
Omdat wij de dossiers van de accountant niet kunnen zien, kan het best zo zijn dat de genoemde getallen nog onjuist zijn en dat het allemaal nog erger is dan hier al gerapporteerd. De stelling dat hier (bewust) informatie wordt achtergehouden is alleen in mijn ogen niet juist.
Volgens mij zijn dat producten waarmee je de rente binnen een bepaalde bandbreedte kan houden. Mocht de rente daar buiten komen, worden de kosten vergoed door de uitgever van de derivaten.quote:Op dinsdag 21 februari 2012 01:06 schreef Godshand het volgende:
OK, even voor deze eco-kneus: wat zijn derivaten caps, tops en floors?
Punt is dat deze corporatie de uitgever is van die derivaten, dus een bankrol heeft aangenomen, hoe lager de rente hoe meer geld het kost, en de rente is nu al bijna nulquote:Op dinsdag 21 februari 2012 17:25 schreef Varkensboer het volgende:
[..]
Volgens mij zijn dat producten waarmee je de rente binnen een bepaalde bandbreedte kan houden. Mocht de rente daar buiten komen, worden de kosten vergoed door de uitgever van de derivaten.
Ben ook geen expert maar volgens mij dekt dit ongeveer de lading.
quote:di 21 feb 2012, 17:36 | lees voor
Oud-corporatiebaas Möllenkamp blijft failliet
LELYSTAD - Ex-directeur Hubert Möllenkamp van de Amsterdamse woningcorporatie Rochdale is en blijft failliet. De rechtbank sprak het faillissement vorige maand uit. Möllenkamp had daar bezwaar tegen aangetekend, maar de rechter heeft dit nu van tafel geveegd.
Rochdale ontsloeg Möllenkamp in 2009 omdat hij zich met allerlei gesjoemel zou hebben verrijkt. Hij zou zichzelf onder meer te veel pensioengeld hebben toegekend, onterecht gedeclareerde bedragen hebben ontvangen en financiële gunsten en diensten hebben gekregen van zakelijke relaties zonder aanwijsbare tegenprestaties.
Dat is het inderdaad. Dit is wenselijk voor de financiering die Vestia heeft, want daarmee weet je zeker dat al je leningen dezelfde rente houden, ongeacht wat de rente doet. Stijgt de rente, dan moet je meer betalen voor je lening, maar je krijgt geld van je derivaat. Daalt de rente, dan dalen de kosten voor je lening maar moet je geld betalen aan je derivaat.quote:Op dinsdag 21 februari 2012 17:25 schreef Varkensboer het volgende:
[..]
Volgens mij zijn dat producten waarmee je de rente binnen een bepaalde bandbreedte kan houden. Mocht de rente daar buiten komen, worden de kosten vergoed door de uitgever van de derivaten.
Ben ook geen expert maar volgens mij dekt dit ongeveer de lading.
quote:Op dinsdag 21 februari 2012 00:57 schreef ikweethetookniet het volgende:
[..]
En dat is nou precies wat er in mijn andere topic speelt![]()
Informatie achtergehouden onjuist weergegeven en dossiers accountant in willen zien![]()
Dat het hier ook KPMG betreft is puur toeval
KPMG voor rechter om ondergang slachtbedrijf Weyl![]()
Ik geloof dat Vestia vooral gegokt heeft op een stijgende rente en dus geschreven heeft op een dalende rente, dus bleef de rente gelijk dan had men toch de premie gevangen en dat loopt ook de tonnenquote:Op dinsdag 21 februari 2012 22:56 schreef snabbi het volgende:
[..]
Dat is het inderdaad. Dit is wenselijk voor de financiering die Vestia heeft, want daarmee weet je zeker dat al je leningen dezelfde rente houden, ongeacht wat de rente doet. Stijgt de rente, dan moet je meer betalen voor je lening, maar je krijgt geld van je derivaat. Daalt de rente, dan dalen de kosten voor je lening maar moet je geld betalen aan je derivaat.
Vestia heeft hier echter ook dit 'risico' afgedekt voor leningen die ze nog niet heeft. Hiermee creeer je een soort van negatief rente risico. Wanneer de rente daalt, moet jij nog steeds betalen, maar je hebt niet iets anders wat in kosten daalt.
quote:do 23 feb 2012, 05:30 | 74 reacties | lees voor
Rochdalebaas vervalste brief voor eigen bonus
AMSTERDAM - Hubert Möllenkamp, de van fraude verdachte voormalige topman van woningstichting Rochdale, heeft de handtekening van zijn terminaal zieke voorganger vervalst om zichzelf zo een jaarlijkse bonus van tienduizenden euro’s toe te eigenen.
Ook heeft hij voor duizenden euro’s privéfeestjes georganiseerd en exclusieve kleren gekocht, op kosten van de sociale woningbouwcorporatie. Dit blijkt uit een tussenvonnis van de rechtbank Lelystad, waar Rochdale via een civiele procedure de door Möllenkamp aangerichte miljoenenschade op hem tracht te verhalen.
De woningstichting ontsloeg de bestuurder in 2009, toen bleek dat hij had lopen sjoemelen met omvangrijke vastgoedtransacties om zo wat bij te verdienen in de vorm van auto’s, vakantievilla’s en contante betalingen.
Gelukkig wordt dit onderkruipsel nu stevig aangepakt.quote:Op donderdag 23 februari 2012 09:00 schreef HD9 het volgende:
Lekker sociaal, dieven zijn het van publieke middelen , deze miljarden moeten in de schatkist asap
http://www.telegraaf.nl/b(...)rvalste_brief__.html
[..]
Met een stevige gouden handdruk?quote:Op donderdag 23 februari 2012 09:09 schreef Perrin het volgende:
[..]
Gelukkig wordt dit onderkruipsel nu stevig aangepakt.
Oehoe.... dadelijk krijgt hij misschien wel een heel jaar celstrafquote:Op donderdag 23 februari 2012 09:28 schreef Perrin het volgende:
Zowel 't OM als Rochdale zit juridisch achter 'm aan. Volgens mij krijgt hij wel zijn verdiende loon.
Het is beter die corporaties te ontmantelen, de bezittingen in een centrale corporatie onder streng toezicht van de overheid en het schilderwerk en verhuur in de commerciele Corporaties, ze kunen dan helemaal commercieel gaan, naar de beurs, wat ze maar willen, alle directeuren moeten dan echt aan de slagquote:Op donderdag 23 februari 2012 10:09 schreef ComplexConjugate het volgende:
[..]
Oehoe.... dadelijk krijgt hij misschien wel een heel jaar celstraf![]()
Beter kunnen ze de man publiekelijk radbraken, heeft het plebs ook nog eens een leuke middag
of dezequote:Op donderdag 23 februari 2012 13:51 schreef tjoptjop het volgende:
Kan iemand mij vertellen wat de Rochdale zaak met Vestia te maken heeft
quote:'Ex-directeur corporatie schuldig aan fraude'
(Novum) - Een ex-directeur van een wooncorporatie in Huissen heeft zich in de jaren negentig schuldig gemaakt aan fraude. Dat heeft de corporatie Waardwonen woensdag bekendgemaakt na feitenonderzoek. De corporatie heeft aangifte gedaan.
De directeur was tussen 1996 en 1998 betrokken bij verdachte grondtransacties in Doornenburg en Millingen aan de Rijn. Daarbij werd de grond, in sommige gevallen nog op dezelfde dag, voor veel meer geld verkocht aan de woningcorporatie. De man zou een of meer bv's bezitten die bij de transacties betrokken waren.
Waardwonen is vastbesloten de zaak tot op de bodem uit te zoeken. "De corporatie wil een betrouwbare corporatie zijn voor haar huurders en samenwerkingspartners. Daarom worden misstanden, onrechtmatig handelen of fraude op geen enkele manier getolereerd."
dat er zeer ondeskundig met publieke middelen wordt omgegaan en dat het toezicht ontbrak, niet alleen daar maar overal, dat kost miljardenquote:Op donderdag 23 februari 2012 14:09 schreef tjoptjop het volgende:
En wat heeft dat met Vestia te maken?
Idd; dit soort zijn wantoestanden zijn structureel.quote:Op donderdag 23 februari 2012 16:12 schreef HD9 het volgende:
[..]
dat er zeer ondeskundig met publieke middelen wordt omgegaan en dat het toezicht ontbrak, niet alleen daar maar overal, dat kost miljarden
Ook bij de gemeentes en provincies overigens
Open lekker een topic over fraudes bij woningcorporaties ofzo. Laten we het hier gewoon over Vestia houden anders vertroebeld het enorm. Want wat bij Rochdale speelde is heel wat anders dan hier.quote:Op donderdag 23 februari 2012 16:12 schreef HD9 het volgende:
[..]
dat er zeer ondeskundig met publieke middelen wordt omgegaan en dat het toezicht ontbrak, niet alleen daar maar overal, dat kost miljarden
Ook bij de gemeentes en provincies overigens
Waterschappen en provinciesquote:Op donderdag 23 februari 2012 17:10 schreef Bankfurt het volgende:
[..]
Idd; dit soort zijn wantoestanden zijn structureel.
Bij de Gemeentes is nog heel veel interessants boven water te kijgen;
daar ben ik van overtuigd.
Al die koninkrijkjes, de vriendjespolitiek, graaien in pret-budgetten die zonder omwegen rechtstreeks uit Den Haag komen;
Altijd is er veel geld beschibaar voor mooie bestuursgebouwen, prestige projecten en franje, ten koste van service aan de burger.
Het geeft wel aan de woede bij de bevolking over de kleine konikrijkjes die door de poltiek worden beschermd cq opgericht en aan de gang aan met publieke fondsen met gokken en verbrassenquote:Op donderdag 23 februari 2012 17:30 schreef tjoptjop het volgende:
[..]
Open lekker een topic over fraudes bij woningcorporaties ofzo. Laten we het hier gewoon over Vestia houden anders vertroebeld het enorm. Want wat bij Rochdale speelde is heel wat anders dan hier.
[..]
Waterschappen en provincies
Maar goed, wederom offtopic.
Het is juist On-topic;quote:Op donderdag 23 februari 2012 17:30 schreef tjoptjop het volgende:
[..]
Open lekker een topic over fraudes bij woningcorporaties ofzo. Laten we het hier gewoon over Vestia houden anders vertroebeld het enorm. Want wat bij Rochdale speelde is heel wat anders dan hier.
[..]
Waterschappen en provincies
Maar goed, wederom offtopic.
FRAUDE, FRAUDE en FRAUDE, dat typeert de corporaties die ruim 300 miljard publiek vermogen beherenquote:Op vrijdag 24 februari 2012 08:00 schreef ikweethetookniet het volgende:
Vestia telde vermogen neer voor betonkolos
Vestia heeft eind oktober 2008 een groot, verpauperd opslag- en kantoorgebouw in Rotterdam gekocht voor een verrassend hoog bedrag.
De in opspraak geraakte Zuid-Hollandse woningcorporatie Vestia betaalde ¤ 11,1 mln, terwijl het gebouw, het zogeheten Haka-gebouw, twee jaar eerder ¤ 2,1 mln opbracht. Dat blijkt uit onderzoek van deze krant.
De prijsstijging is opmerkelijk. Tussen juni 2006 en oktober 2008 is er niets aan het pand verbouwd. Toch meent de verkoper, vastgoedhandelaar Jan Ultee uit Bergen (NH), dat er factoren zijn die het prijsverschil rechtvaardigen. Zo kon Vestia als nieuwe eigenaar profiteren van mildere milieu-eisen. Vastgoedkenners in Rotterdam typeren de prijsstijging echter als ‘een heel grove stijging’.
Een prijs die ons aanstond
Vestia is eind vorig jaar in problemen gekomen door zijn derivatenpositie. Daarop moest de corporatie enkele miljarden euro’s bijstorten, omdat zij te weinig rekening had gehouden met een sterk dalende rente. Directeur-bestuurder Erik Staal stapte 1 februari op. Zijn opvolgers moeten nu sterk saneren in Vestia’s woning- en projectenbestand.
Een van de commissarissen moest in 2009 tijdens een vergadering de rondvraag aangrijpen om een toelichting te krijgen op het aankoopbedrag van het Haka-gebouw. Tot zichtbare irritatie van bestuurder Staal, zo melden bronnen. Uiteindelijk ging de raad in latere vergaderingen unaniem akkoord met de al gedane aanschaf, zonder dat de commissarissen wisten dat in 2006 nog ¤ 2,1 mln voor het pand was betaald. Over de prijs van ¤ 11,1 mln zegt ex-voorzitter van de raad van commissarissen Siwart Kolthek: ‘Het was een prijs die ons aanstond.’
Campus voor ‘clean tech’-bedrijvigheid
Vestia heeft het Haka-pand naar eigen zeggen gekocht om positie in het gebied te krijgen met het oog op toekomstige (sociale) woningbouw. De gemeente Rotterdam wil het hele verrommelde gebied van de Stadhavens de komende jaren herinrichten en alle havengerelateerde opslag verplaatsen. Vestia wil in het Haka-gebouw een campus voor ‘clean tech’-bedrijvigheid huisvesten.
Minister Spies van Binnenlandse Zaken heeft Vestia eind november per brief gevraagd uitleg te geven over de aankoop van het Haka-gebouw omdat die mogelijk de taak van een woningcorporatie te boven gaat. Van de enorme prijsstijging van ¤ 9 mln is de minister blijkens de brief niet op de hoogte.
http://fd.nl/ondernemen/2(...)neer-voor-betonkolos
![]()
ja ga dat ding maar eens slopen ,allemaal gegoten beton, en er mogen geen eens huizen komenquote:Op vrijdag 24 februari 2012 10:29 schreef Terrorizer het volgende:
Zo fuck even opgezocht in Goolge.
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
http://hakagebouw.nl/nl
Wat een dump.
Doe eens een onderbouwd voorbeeld?quote:Op vrijdag 24 februari 2012 12:37 schreef HD9 het volgende:
[..]
ja ga dat ding maar eens slopen ,allemaal gegoten beton, en er mogen geen eens huizen komen
Er staan hypermoderne kantoren te koop op de zuidas voor dat geld die drie keer zo groot zijn
He trieste is dat het allemaal verlies oplevert, ga maar eens die resorts na die er in duitsland en turkije gebouwd worden door corporatiesquote:Op vrijdag 24 februari 2012 12:45 schreef Basp1 het volgende:
Maar dat gebeouw is dan weer aangeschaft in het projectinvesteringsvehicle wat ze gecreerd hebben: http://www.estrade.nl/
En als we dan op die website zien wat die nog meer ontwikkelen dan vraag ik me echt af hoeveel dit nog met sociale woningbouw te maken heeft.
De FIOD gaat alle bankrekeningen van ex-directeur Erik Staal vanaf het jaar 1998 controleren !quote:Op vrijdag 24 februari 2012 08:00 schreef ikweethetookniet het volgende:
Vestia telde vermogen neer voor betonkolos
Vestia heeft eind oktober 2008 een groot, verpauperd opslag- en kantoorgebouw in Rotterdam gekocht voor een verrassend hoog bedrag.
De in opspraak geraakte Zuid-Hollandse woningcorporatie Vestia betaalde ¤ 11,1 mln, terwijl het gebouw, het zogeheten Haka-gebouw, twee jaar eerder ¤ 2,1 mln opbracht. Dat blijkt uit onderzoek van deze krant.
De prijsstijging is opmerkelijk. Tussen juni 2006 en oktober 2008 is er niets aan het pand verbouwd. Toch meent de verkoper, vastgoedhandelaar Jan Ultee uit Bergen (NH), dat er factoren zijn die het prijsverschil rechtvaardigen. Zo kon Vestia als nieuwe eigenaar profiteren van mildere milieu-eisen. Vastgoedkenners in Rotterdam typeren de prijsstijging echter als ‘een heel grove stijging’.
Een prijs die ons aanstond
Vestia is eind vorig jaar in problemen gekomen door zijn derivatenpositie. Daarop moest de corporatie enkele miljarden euro’s bijstorten, omdat zij te weinig rekening had gehouden met een sterk dalende rente. Directeur-bestuurder Erik Staal stapte 1 februari op. Zijn opvolgers moeten nu sterk saneren in Vestia’s woning- en projectenbestand.
Een van de commissarissen moest in 2009 tijdens een vergadering de rondvraag aangrijpen om een toelichting te krijgen op het aankoopbedrag van het Haka-gebouw. Tot zichtbare irritatie van bestuurder Staal, zo melden bronnen. Uiteindelijk ging de raad in latere vergaderingen unaniem akkoord met de al gedane aanschaf, zonder dat de commissarissen wisten dat in 2006 nog ¤ 2,1 mln voor het pand was betaald. Over de prijs van ¤ 11,1 mln zegt ex-voorzitter van de raad van commissarissen Siwart Kolthek: ‘Het was een prijs die ons aanstond.’
Campus voor ‘clean tech’-bedrijvigheid
Vestia heeft het Haka-pand naar eigen zeggen gekocht om positie in het gebied te krijgen met het oog op toekomstige (sociale) woningbouw. De gemeente Rotterdam wil het hele verrommelde gebied van de Stadhavens de komende jaren herinrichten en alle havengerelateerde opslag verplaatsen. Vestia wil in het Haka-gebouw een campus voor ‘clean tech’-bedrijvigheid huisvesten.
Minister Spies van Binnenlandse Zaken heeft Vestia eind november per brief gevraagd uitleg te geven over de aankoop van het Haka-gebouw omdat die mogelijk de taak van een woningcorporatie te boven gaat. Van de enorme prijsstijging van ¤ 9 mln is de minister blijkens de brief niet op de hoogte.
http://fd.nl/ondernemen/2(...)neer-voor-betonkolos
![]()
quote:Op vrijdag 24 februari 2012 16:08 schreef Bankfurt het volgende:
De FIOD gaat alle bankrekeningen van ex-directeur Erik Staal vanaf het jaar 1998 controleren !
418 x 2 x 2 brieven + bijlagen + stempels + kopieen + enveloppen etc etc en vervolgdosiers etc etc etc..quote:Op vrijdag 24 februari 2012 17:58 schreef ikweethetookniet het volgende:
'Ministerie vraagt alle corporaties Vestia te helpen'![]()
Ambtenaren van het ministerie van Binnenlandse Zaken gaan alle 418 Nederlandse woningcorporaties vragen het noodlijdende Vestia te helpen. Dit doet het ministerie op verzoek van de vijf corporaties die garant staan voor de Rotterdamse corporatie.
Dat meldt de Volkskrant.
Wie heeft hier belang bij ?quote:Vestia, de grootste corporatie van het land, heeft ernstige financiële problemen door verkeerde beleggingen. De corporatie beheert bijna 90.000 huizen, vooral in de regio Rotterdam.
Garant
De corporaties Portaal, Ymere, de Alliantie Woonstad Rotterdam en Eigen Haard hebben al toegezegd garant te staan voor Vestia. Maar zij hebben de overheid gevraagd de hele sector aan te spreken. Het ministerie zou de sector kunnen dwingen Vestia van de ondergang te redden.
Ook de gemeentes Rotterdam en Den Haag moeten mogelijk miljoenen betalen vanwege de problemen bij Vestia. Zij moeten als 'achtervang' mogelijk renteloze leningen verstrekken aan het Waarborgfonds Sociale Woningbouw, dat Vestia bijspringt.
Regelgeving
Kleine corporaties voelen er weinig voor bij te springen voor het grote Vestia. De corporatie heeft bovendien altijd een agressief overnamebeleid gevoerd. Grote corporaties willen de problemen liever zelf oplossen. Zij vrezen meer regelgeving als de overheid moet ingrijpen om Vestia overeind te houden.
http://www.elsevier.nl/we(...)Vestia-te-helpen.htm
Socialize the debts werkt nog steeds
http://www.elsevier.nl/we(...)agenr=1&showall=truequote:
De overheid moet hier asap ingrijpenquote:Op vrijdag 24 februari 2012 18:09 schreef tjoptjop het volgende:
Je zou toch maar een goed gerunde corporatie zijn (die zijn er ongetwijfeld), ik had Vestia mooi de middelvinger gegeven.
Hoezo gaat publiek (?) geld verdwijnen? Welk publiek geld uberhaupt? Of vind je dat de corporaties overheidsbezit zijn?quote:Op zaterdag 25 februari 2012 00:44 schreef michaelmoore het volgende:
[..]
De overheid moet hier asap ingrijpen
Hier gaat 300 miljard publiek geld verdwijnen
Als je op dat slopen doelt, dat klopt wel. De Maassilo aan de Maashaven hebben ze laten staan omdat het nagenoeg niet te slopen is, het schijnt dat ze met springstof aan de slag moeten willen ze dat voor elkaar krijgen. Overigens vind ik die rauwe industriele panden wel bij Rotterdam passen, lekker laten staan dus en er kantoren in vestigen als daar vraag naar is.quote:Op vrijdag 24 februari 2012 12:49 schreef Dinosaur_Sr het volgende:
Doe eens een onderbouwd voorbeeld?
publiek vermogenquote:Op zaterdag 25 februari 2012 00:47 schreef tjoptjop het volgende:
[..]
Hoezo gaat publiek (?) geld verdwijnen? Welk publiek geld uberhaupt? Of vind je dat de corporaties overheidsbezit zijn?
Hoezo behoort het aan de staat toe? Dat zou nogal een grove confiscatie zijn.quote:Op zaterdag 25 februari 2012 01:51 schreef michaelmoore het volgende:
[..]
publiek vermogen
Dat hoort in de schatkist
Het gaat hier om 300 miljard
Neen, ik doelde op de bluf dat er aan de zuid-as kantoren staan die voor hetzelfde geld drie keer groter zijn.quote:Op zaterdag 25 februari 2012 01:04 schreef Bolkesteijn het volgende:
[..]
Als je op dat slopen doelt, dat klopt wel. De Maassilo aan de Maashaven hebben ze laten staan omdat het nagenoeg niet te slopen is, het schijnt dat ze met springstof aan de slag moeten willen ze dat voor elkaar krijgen. Overigens vind ik die rauwe industriele panden wel bij Rotterdam passen, lekker laten staan dus en er kantoren in vestigen als daar vraag naar is.
En erfenis belastingen dan ook maar naar 100% want ook dat kun je met een beetje fantasie wel publiek vermogen noemen.quote:Op zaterdag 25 februari 2012 01:51 schreef michaelmoore het volgende:
[..]
publiek vermogen
Dat hoort in de schatkist
Het gaat hier om 300 miljard
Nee het is publiek geld, geld van de oorspronkelijke leden van die woningbouwverenigingen, zoals ik dus was indertijd, met mijn inleg betaalde ik mee voor deelname aan de vereniging en ge investering in mijn eerste woningquote:Op zaterdag 25 februari 2012 07:16 schreef tjoptjop het volgende:
[..]
Hoezo behoort het aan de staat toe? Dat zou nogal een grove confiscatie zijn.
quote:De nieuwe autoriteit, die de opvolger zal zijn van het Centraal Fonds Volkshuisvesting, krijgt zelfstandige bevoegdheden waaronder de mogelijkheid een aanwijzing te geven. De autoriteit houdt toezicht op de circa 400 corporaties.
Voor het interne toezicht van corporaties wordt de positie van de Raad van Toezicht versterkt. Zo moet de Raad van Toezicht vooraf goedkeuring geven over omvangrijke voorstellen zoals grootschalige verkoopbesluiten. Ook moet de Raad verantwoording afleggen in het jaarverslag. De interne toezichthouder is eveneens verantwoordelijk voor een goed functionerend bestuur van de corporatie.
Pilletjes op de goede tijden slikken, anders komen de broeders je weer ophalen!quote:Op zaterdag 25 februari 2012 15:28 schreef Bankfurt het volgende:
Een bank die Vestia en de maatschappij op deze schandalige manier heeft behandeld is een criminele organisatie of erger: een terroristische organisatie.
De directie van deze bank hoort eigenlijk thuis achter slot en grendel.
Reactie van een mod.quote:Op zaterdag 25 februari 2012 15:50 schreef Dinosaur_Sr het volgende:
[..]
Pilletjes op de goede tijden slikken, anders komen de broeders je weer ophalen!
Leg dat maar eens uit.quote:kap 'ns met dat gezuig en getrol
Dat betekent nog niet dat het aan de overheid toehoort. In diezelfde lijn zouden sportverenigingen dan ook staatsbezit zijn.quote:Op zaterdag 25 februari 2012 09:10 schreef michaelmoore het volgende:
[..]
Nee het is publiek geld, geld van de oorspronkelijke leden van die woningbouwverenigingen, zoals ik dus was indertijd, met mijn inleg betaalde ik mee voor deelname aan de vereniging en ge investering in mijn eerste woning
[..]
Als ik teruglees is dat omstreeks april al eens uitgelegd.quote:Op zaterdag 25 februari 2012 15:59 schreef Bankfurt het volgende:
[..]
Reactie van een mod.
[..]
Leg dat maar eens uit.![]()
We zitten hier in het subforum beurs en economie,
mijn reactie gaf de volle ernst aan van de schadelijke consequenties bij het geval Vestia.
En dat is onze kanjerquote:Op zaterdag 25 februari 2012 15:28 schreef Bankfurt het volgende:
Een bank die Vestia en de maatschappij op deze schandalige manier heeft behandeld is een criminele organisatie of erger: een terroristische organisatie.
De directie van deze bank hoort eigenlijk thuis achter slot en grendel.
maar die Staal die is weg dus het gegok zal wel over zijn nu, we gaan nu weer gewoon de huur ophalen, zonder tycoongedrag met publiek geldquote:Op maandag 27 februari 2012 16:33 schreef ikweethetookniet het volgende:
Vestia kreeg al twee keer noodsteun
De in nood verkerende woningbouwcorporatie Vestia heeft al in september vorig jaar moeten bedelen om noodsteun. Dat blijkt uit onderzoek van de NOS.
http://nos.nl/video/34550(...)-keer-noodsteun.html
In september 2011 een miljard en nog eens een half miljard in januari van WSW
Daarna wilden ze nog meer geld maar WSW was al leeg getrokken![]()
en kon dus niet meer geven
het wordt steeds gekker met zulke getallen....quote:Op maandag 27 februari 2012 16:33 schreef ikweethetookniet het volgende:
Vestia kreeg al twee keer noodsteun
De in nood verkerende woningbouwcorporatie Vestia heeft al in september vorig jaar moeten bedelen om noodsteun. Dat blijkt uit onderzoek van de NOS.
http://nos.nl/video/34550(...)-keer-noodsteun.html
In september 2011 een miljard en nog eens een half miljard in januari van WSW
Daarna wilden ze nog meer geld maar WSW was al leeg getrokken![]()
en kon dus niet meer geven
Ik heb nog nooit van de waterschapsbank gehoord, maar het zal wel wat met waterschappen te maken hebben, omdat die nu meer rente krijgen gaan we dan volgens jaar iets minder waterschapsbelasting betalen.quote:Vestia krijgt miljardenlening Waterschapsbank
Laatste update: 27 februari 2012 19:46 info.
RIJSWIJK - De woningcoöperatie Vestia heeft een lening van 1,7 miljard euro gekregen van de Nederlandse Waterschapsbank.
Foto: ANP
Met het geld kan Vestia andere leningen, gedekt met zogenoemde derivaten, herfinancieren.
Vestia kwam in de financiële problemen doordat de corporatie voor miljarden euro's aan derivaten bezit. Deze financiële producten verzekeren tegen een toekomstige rentestijging op leningen.
De rente is de afgelopen tijd echter gedaald en daarom moet Vestia geld bijstorten als onderpand.
Door het omzetten van de leningen beschikt Vestia over 500 miljoen euro aan extra liquiditeit. ''We zijn opgelucht'', aldus een woordvoerder van de coöperatie maandag, naar aanleiding van berichtgeving van de NOS. ''Mocht de rente nog meer dalen, dan hebben we extra ruimte.''
En dan nog een bericht dat het eingelijk onverantwoordeijk is waar ze mee bezig zijn om maar de zeggen dat ze elkaar dekken.quote:'Corporaties staan te gemakkelijk borg voor elkaar'
Laatste update: 28 februari 2012 07:02 info.
AMSTERDAM - Woningcorporaties staan via het Waarborgfonds Sociale Woningbouw (WSW) veel te gemakkelijk borg voor elkaar.
Foto: ANP
Dat zeggen de directeuren van vier corporaties dinsdag anoniem in Trouw.
In het WSW staan alle vierhonderd corporaties borg voor elkaars leningen. Zo kunnen ze goedkoper geld lenen. Degene die het uitleent loopt dan namelijk minder risico.
Vijftien corporaties behartigen in de deelnemersraad de belangen van de rest. Vier van die vijftien corporaties zeggen nu problemen te zien.
Project
"Je hoefde als corporatie tegenover het WSW eigenlijk alleen te zeggen dat je geld wilde lenen voor 'een project' of voor 'herfinanciering'. Zij stonden dan wel garant. Dat kan natuurlijk niet langer zo", zegt een van de directeuren in de krant.
Vorig jaar kwam de grootste woningcorporatie van het land, Vestia, in financiële problemen. Het WSW stond sinds september borg voor anderhalf miljard euro aan extra leningen die Vestia om die reden moest afsluiten.
Maandag bleek dat de Nederlandse Waterschapsbank 1,7 miljard euro beschikbaar stelt, geborgd door het WSW. De eerdere garantstelling van anderhalf miljard zou daarmee komen te vervallen.
Problemen
Als meer corporaties in de problemen komen, is het de vraag of het WSW nog wel garant kan staan. Volgens een directeur zijn alarmbellen niet op tijd afgegaan.
Hij wijst erop dat de opstapte Vestia-topman Erik Staal in interviews trots verkondigde dat hij een procent goedkoper leende dan collega's. "Dan ben je óf geniaal óf je speculeert."
Directeuren
De deelnemersraad van het WSW komt 8 maart bijeen. De vier directeuren willen dan voorstellen dat corporaties voortaan precies aan moeten geven waarvoor ze geld nodig hebben.
De vraag is volgens de krant of dat lukt. Momenteel staat het WSW borg voor 85,3 miljard euro aan leningen, maar er werken maar 45 mensen. Als iedere lening onder de loep moet worden genomen is veel meer personeel nodig
http://www.nu.nl/economie(...)anciele-risicos.htmlquote:24 corporaties kampen met financiële risico's
Laatste update: 28 februari 2012 16:29 info
DEN HAAG - Van de woningcorporaties die net als Vestia zogenoemde derivaten bezitten, hebben er 24 waarschijnlijk niet genoeg geld om bij te betalen al de rente gaat dalen.
Dat blijkt uit een onderzoek van het Centraal Fonds Volkshuisvesting (CFV). Minister Liesbeth Spies (Binnenlandse Zaken) heeft de conclusies dinsdag naar de Tweede Kamer gestuurd.
Vestia kwam in de problemen omdat het voor miljarden euro’s aan derivaten bezit. Deze financiële producten verzekeren tegen een toekomstige rentestijging op leningen. De rente is de afgelopen tijd echter gedaald en daarom moet Vestia geld bijstorten.
Van de 148 corporaties die derivaten hebben, moeten er 51 bijstorten als de rente daalt. De anderen hebben dit niet in de voorwaarden op laten nemen. Bij 27 corporaties is er genoeg geld om een rentedaling van 1 procent op te vangen, bij de andere 24 is het nog maar de vraag of dit zo is. Het CFV neemt deze groep nu nog verder onder de loep.
Vestia kreeg al steun van het Waarborgfonds Sociale Woningbouw voor ruim 1,5 miljard.
Al die accountants zijn rot tot op het bot, geen eentje die de vinger op de zere plek gaat leggen.quote:Op woensdag 29 februari 2012 07:35 schreef ikweethetookniet het volgende:
Ben benieuwd wie dat onderzoek gaat doen![]()
Het zal toch niet kpmg zijn die hun eigen werk gaat controleren![]()
Die driehonderdmiljard aan publieke bezittingen is over tien jaar gewoon verdwenen, cruiseboten en betonkolosssen en onverkoopbare landbouwgrondquote:Op woensdag 29 februari 2012 08:46 schreef ComplexConjugate het volgende:
[..]
Al die accountants zijn rot tot op het bot, geen eentje die de vinger op de zere plek gaat leggen.
en wie ben jij om dat zomaar te kunnen zeggen?quote:Op woensdag 29 februari 2012 08:46 schreef ComplexConjugate het volgende:
[..]
Al die accountants zijn rot tot op het bot, geen eentje die de vinger op de zere plek gaat leggen.
Oke andere bron danquote:Op woensdag 29 februari 2012 13:31 schreef Setting_Sun het volgende:
en wie ben jij om dat zomaar te kunnen zeggen?
Ik denk dat ze gelijk heeft. Betonrot,quote:Op woensdag 29 februari 2012 13:31 schreef Setting_Sun het volgende:
[..]
en wie ben jij om dat zomaar te kunnen zeggen?
Heerlijk lezen dit, n.b. onze eigen Driecteur CPB die dit zegt.quote:Op dinsdag 28 februari 2012 08:54 schreef ikweethetookniet het volgende:
De door Teulings voorgestelde omwenteling ligt ‘politiek heel erg moeilijk’. ‘Het is een sector met een groot maatschappelijk netwerk, beheerst door CDA en vooral PvdA.’ De corporaties zijn nauw verbonden met het lokaal bestuur, dat de corporaties graag als ‘jackpot’ gebruikt. Ze zijn ook een bron van baantjes voor oud-wethouders. ‘Dat zie ik niet gemakkelijk veranderen.’
‘Meer toezicht helpt alleen als je weet waarop je toezicht moet houden’
Coen Teulings: ‘Als er een kans is voor een ingrijpende heroriëntatie, is die nu.’
http://fd.nl/Print/krant/(...)spelen_bron_fd_krant
Dat dus, het duurde 5 weken, maar het is er nu uit.quote:Op donderdag 1 maart 2012 18:48 schreef ikweethetookniet het volgende:
Oud-topman van woningcorporatie Vestia Erik Staal heeft bij zijn vertrek ruim 3,5 miljoen euro meegekregen.![]()
![]()
Minister Liesbeth Spies vindt dit ongepast, zeker nu Vestia kampt met grote financiële problemen.
In antwoord op vragen van de PVV liet Spies donderdag weten dat ze ook niet te spreken is over het loon dat Staal opstreek. Hij kreeg jaarlijks bijna een half miljoen.
Staal kreeg het geld volgens Spies mee op grond van oude afspraken en om zijn pensioen veilig te stellen. Volgens haar gaat het niet om een vertrekregeling.
Spies heeft van Vestia te horen gekregen dat deze afspraken meegenomen worden bij een onderzoek of er schade te verhalen valt of er aangifte gedaan kan worden.
http://www.z24.nl/economi(...)3_5_miljoen_mee.html
Gelukkig maar
Bla bla bla bla...............quote:Op donderdag 1 maart 2012 18:48 schreef ikweethetookniet het volgende:
Spies heeft van Vestia te horen gekregen dat deze afspraken meegenomen worden bij een onderzoek of er schade te verhalen valt of er aangifte gedaan kan worden.
Dat had je kunnen weten he ze is tenslotte van het CDAquote:Op donderdag 1 maart 2012 19:19 schreef klaaskippegaas het volgende:
Bla bla bla bla...............
Die Spies is dus ook al net zo corrupt als de rest van Den Haag.
quote:Op donderdag 1 maart 2012 19:25 schreef ikweethetookniet het volgende:
Geen vertrekregeling
Naast deze pensioen- en vertrekafspraken ‘in depot’ krijgt Staal geen vertrekregeling mee, aldus de minister. Dat heeft de raad van commissarissen van Vestia de minister laten weten, aldus Spies. Verder wil de raad daarover niet veel kwijt aan de minister, ‘want de bestaande afspraken tussen de raad van commissarissen van Vestia en de bestuurder omtrent zijn dienstverband zijn vertrouwelijk’, aldus de raad. Staal krijgt geen vertrekregeling mee wegens ‘de wijze van vertrek’,waardoor hij ‘geen aanspraak kan maken op een in zijn arbeidsovereenkomst opgenomen vertrekregeling’, aldus de minister in de brief.
Al in 2006 kaartte de Tweede Kamer het hoge salaris van Staal aan bij toenmalig minister van Volkshuisvesting Sybilla Dekker. Die sprak daar de raad van commissarissen op aan, die haar meedeelde aan deze arbeidsrechtelijke overeenkomst niets te kunnen veranderen. Wel zegde de raad toe Staals opvolger gewoon volgens de branchecode te zullen belonen.
De grootste woningcorporatie Vestia kwam de afgelopen maanden in de problemen door haar enorm grote derivatenportefeuille. Die was niet bestand tegen een rentedaling, waardoor de corporatie in grote liquiditeitsproblemen kwam. Ze moest enkele miljarden bijstorten op haar portefeuille. Bestuurder Staal moest begin februari opstappen, en de raad van commissarissen benoemde twee interim-bestuurders.
http://fd.nl/economie-pol(...)eeft-zichzelf-35-mln
QFT.... die man verdient de doodstraf maar krijgt 3,5 miljoen..... De bv NL is niet alleen moreel faillietquote:Op donderdag 1 maart 2012 21:02 schreef Freak188 het volgende:
Als de overheid garant moet staan omdat de rest het niet meer kan, worden ze vanzelf een partij.
3,5 miljoen euro... wat zijn dit voor een idiote bedragen. Echt totaal van de pot gerukt.
Is dat een doodsverwensing, heer?quote:Op donderdag 1 maart 2012 22:15 schreef ComplexConjugate het volgende:
[..]
QFT.... die man verdient de doodstraf maar krijgt 3,5 miljoen..... De bv NL is niet alleen moreel failliet
Nope.. ik doe niet aan doodsverwensingen, ik zeg alleen wat hij verdient en constateer wat hij in werkelijkheid krijgt. Gewoon om aan te geven hoe groot het contrast isquote:Op donderdag 1 maart 2012 22:17 schreef Dinosaur_Sr het volgende:
[..]
Is dat een doodsverwensing, heer?
doe eens normaal
Ah, en dat noopt tot de doodstraf, omdat?quote:Op donderdag 1 maart 2012 22:18 schreef ComplexConjugate het volgende:
[..]
Nope.. ik doe niet aan doodsverwensingen, ik zeg alleen wat hij verdient en constateer wat hij in werkelijkheid krijgt. Gewoon om aan te geven hoe groot het contrast is
Het is toch wel heel opmerkelijk hoe wij in Nederland omgaan met mensen die de maatschappij opzadelen met een enorme ravage... maar zorg er wel voor dat je je belastingen betaald of die parkeerboete want de overheid zal je tot in de hel achtervolgen om zijn poen te halen.
De conclusie die je mag trekken is dat als je het toch wil verzieken dan moet je het gewoon groot aanpakken, als dan blijkt dat iedereen heeft zitten slapen durft men achteraf niemand meer ter verantwoording te roepen. Merkwaardig....![]()
Of het is Erik Staal zelf, of het is zijn toezichthouder. Misbruik van vertrouwen, misbruik van omstandigheden. Bewuste en opzettelijke benadeling (subs. de intentie) van de Vestia-organisatie voor eigen gewin met medeplichtigen in de Raad van Toezicht. Oplichting.quote:Op donderdag 1 maart 2012 22:18 schreef ComplexConjugate het volgende:
[..]
Nope.. ik doe niet aan doodsverwensingen, ik zeg alleen wat hij verdient en constateer wat hij in werkelijkheid krijgt. Gewoon om aan te geven hoe groot het contrast is
Het is toch wel heel opmerkelijk hoe wij in Nederland omgaan met mensen die de maatschappij opzadelen met een enorme ravage... maar zorg er wel voor dat je je belastingen betaald of die parkeerboete want de overheid zal je tot in de hel achtervolgen om zijn poen te halen.
De conclusie die je mag trekken is dat als je het toch wil verzieken dan moet je het gewoon groot aanpakken, als dan blijkt dat iedereen heeft zitten slapen durft men achteraf niemand meer ter verantwoording te roepen. Merkwaardig....![]()
Goed.... laat ik het anders zeggen, de wereld zou een betere plek geweeest zijn zonder Erik Staal. Helaas kunnen we de schade die hij heeft aangericht niet meer terugdraaien, toch vind ik niet dat hij hier ongestraft mee weg kan komen, indien dat toegestaan wordt is herhaling in ieder geval gegarandeerd. De volgende Erik Staal staat dan al weer in de startblokken om de maatschappij soortgelijke diensten te bewijzenquote:Op donderdag 1 maart 2012 22:26 schreef Dinosaur_Sr het volgende:
[..]
Ah, en dat noopt tot de doodstraf, omdat?
Tot de hel, hmmm?
Het zal allemaal wel weer met goede bedoelingen geweest zijn... immers dit soort mensen draagt de maatschappij een warm hart toe.... geld speelt eigenlijk geen rol in hun motivatie, het belang van de samenleving stond altijd voorop... echt waarquote:Op donderdag 1 maart 2012 22:57 schreef Bankfurt het volgende:
[..]
Of het is Erik Staal zelf, of het is zijn toezichthouder. Misbruik van vertrouwen, misbruik van omstandigheden. Bewuste en opzettelijke benadeling (subs. de intentie) van de Vestia-organisatie voor eigen gewin met medeplichtigen in de Raad van Toezicht. Oplichting.
Afh. van de intentie; of de bedoeling; er moet veel dieper gegraven worden waarom dit is gebeurd.
Dit akkefietje maakt het in 1 richting makkelijker Erik Staal c.s. persoonlijk aansprakelijk te stellen in hun hele prive vermogen, w.b.t. de Vestia beerput.
Er zijn nu volop redenen om hem c.s. te arresteren wegens oplichting en misbruik van vertrouwen(misdrijf WBvSR).
De Raad van Toezicht als criminele organisatie in een vonnis wellicht, of het zover komt ..? ... zou goed zijn als voorbeeld.
Als jij voor een paar honderd eurotjes denkt in de hel te komen.....quote:Op donderdag 1 maart 2012 23:04 schreef ComplexConjugate het volgende:
[..]
Goed.... laat ik het anders zeggen, de wereld zou een betere plek geweeest zijn zonder Erik Staal. Helaas kunnen we de schade die hij heeft aangericht niet meer terugdraaien, toch vind ik niet dat hij hier ongestraft mee weg kan komen, indien dat toegestaan wordt is herhaling in ieder geval gegarandeerd. De volgende Erik Staal staat dan al weer in de startblokken om de maatschappij soortgelijke diensten te bewijzen![]()
En euh.... tot in de hel ja... want dat zullen ze van je leven maken als je niet betaald. Want je hebt immers de verkeerswet overtreden of net een paar honderd eurotjes te weinig aan belastingen betaald en daarmee heb je aangetoond een groot gevaar te zijn voor de maatschappij.... dat kunnen we niet toestaan met zijn allen
Als het op mensen als Staal aankomt, komt men graag gemaakte afspraken na.... over het functioneren zijn de afspraken echter minder duidelijk...quote:Op donderdag 1 maart 2012 23:17 schreef Bankfurt het volgende:
Erik Staal is van de PvdA.
U weet wel, de partij die staat voor eerlijk delen, voor nivelleren, de partij die opkomt voor de zwakkere en hardwerkende mensen die op het bestaansminimum leven....
quote:Op vrijdag 2 maart 2012 22:28 schreef suri het volgende:
Het gewone werkvolk mag weer de lasten dragen, terwijl anderen ons geld vergooien!
quote:
Vervang "nieuwe huurders" door burgers en Vestia door "de overheid" en de link met het huidige beleid van de heren in den haag is gemaakt.quote:Op vrijdag 2 maart 2012 23:12 schreef ikweethetookniet het volgende:
Volgens hem worden de nieuwe huurders de dupe van de verliezen van Vestia.
quote:vr 02 mrt 2012, 22:25 | 33 reacties | lees voor
D66: minster moet beleid Vestia blokkeren
DEN HAAG - Minister Liesbeth Spies van Binnenlandse Zaken moet de plannen van woningcorporatie Vestia om nieuwe huurders 9 procent meer huur te vragen blokkeren. Dat zegt D66-Tweede Kamerlid Kees Verhoeven.
Volgens hem worden de nieuwe huurders de dupe van de verliezen van Vestia. De corporatie zit diep in de problemen door handel in derivaten. Daar kwam donderdag nog het nieuws bij dat de vertrokken topman Erik Staal bij zijn vertrek 3,5 miljoen euro meer kreeg.
„Dit is een onrechtvaardige en daarmee onaanvaardbare weg”, zegt Verhoeven. „Wij verwachten dat minister Spies dit resoluut blokkeert.”
Aan een investeerder die de huren met 30% verhoogt (om kostendekkend te kunnen verhuren)?quote:Op zaterdag 3 maart 2012 09:18 schreef michaelmoore het volgende:
Nee dit kan niet, laat Vestia dan maar het vastgoed verkopen
[..]
Wil je hiermee impliceren dat vestia verplicht was om zulke bizzarre leenconstructies aan te gaan omdat ze anders jaarlijks verlies draaiden?quote:Op zaterdag 3 maart 2012 11:42 schreef Dinosaur_Sr het volgende:
[..]
Aan een investeerder die de huren met 30% verhoogt (om kostendekkend te kunnen verhuren)?
Nee. Maar wel dat het afstoten van een deel van hun portefeuille aanzielijk slechter nieuws is voor de huurders. Of dat het tweede kamerlid ook doorheeft?quote:Op zaterdag 3 maart 2012 11:50 schreef Basp1 het volgende:
[..]
Wil je hiermee impliceren dat vestia verplicht was om zulke bizzarre leenconstructies aan te gaan omdat ze anders jaarlijks verlies draaiden?
Dat afstoten van hun portefeuille is maar de vraag hoe men dat doet. Wanneer die huizen aan particulieren verkocht worden geeft dat een ander beeld (in ieder geval voor de buitenwereld) dan dat deze huizen idd aan grote particuliere investeerders verkocht worden.quote:Op zaterdag 3 maart 2012 11:53 schreef Dinosaur_Sr het volgende:
[..]
Nee. Maar wel dat het afstoten van een deel van hun portefeuille aanzielijk slechter nieuws is voor de huurders. Of dat het tweede kamerlid ook doorheeft?
Ja, ik begrijp ook wel dat er weer wat mensen staan warm te lopen om een huis met korting uit de boedel te kopenquote:Op zaterdag 3 maart 2012 11:58 schreef Basp1 het volgende:
[..]
Dat afstoten van hun portefeuille is maar de vraag hoe men dat doet. Wanneer die huizen aan particulieren verkocht worden geeft dat een ander beeld (in ieder geval voor de buitenwereld) dan dat deze huizen idd aan grote particuliere investeerders verkocht worden.
Ik zag gisteren op de Telegraaf meer dan 750 woedende reacties over Vestia.quote:Op vrijdag 2 maart 2012 22:28 schreef suri het volgende:
Het gewone werkvolk mag weer de lasten dragen, terwijl anderen ons geld vergooien!
Ja goh, een klein dorpje dus.quote:Op zaterdag 3 maart 2012 18:33 schreef Bankfurt het volgende:
[..]
Ik zag gisteren op de Telegraaf meer dan 750 woedende reacties over Vestia.
Vandaag alweer meer dan 475 woedende reacties over Vestia op de Telegraaf site.
Tenzij je meer dan 43000 per jaar verdient, verandert het dus niet heel veel voor je.quote:Op zaterdag 3 maart 2012 19:46 schreef Kaas- het volgende:
Kutzooi, ik huur een studentenwoning van Vestia (Stadswonen) in Rotterdam.
Wat is in hemelsnaam het verschil tussen een bedrijf dat door wanbeleid zijn slechte resultaten verhaalt op de klanten (huurders) en bijvoorbeeld een bank die hetzelfde doet? Of een overheid die wegens een niet sluitende begroting ook weer hetzelfde doet? Of de NS die de prijzen verhoogt waar ook altijd over gezeken wordt. Dat is het risico van privatiseren of van private bedrijven, duh!quote:Op zaterdag 3 maart 2012 09:18 schreef michaelmoore het volgende:
Nee dit kan niet, laat Vestia dan maar het vastgoed verkopen
Er is nog eb tekort aan woonruimte dus moet men eerst meer landbouwgrond aanwendden voor woningbouwquote:Op maandag 5 maart 2012 09:26 schreef _VoiD_ het volgende:
[..]
Wat is in hemelsnaam het verschil tussen een bedrijf dat door wanbeleid zijn slechte resultaten verhaalt op de klanten (huurders) en bijvoorbeeld een bank die hetzelfde doet? Of een overheid die wegens een niet sluitende begroting ook weer hetzelfde doet? Of de NS die de prijzen verhoogt waar ook altijd over gezeken wordt. Dat is het risico van privatiseren of van private bedrijven, duh!
Vestia is gewoon een bedrijf, punt. Dat ze hun verliezen proberen te compenseren is dan ook logisch. Wilde je dat niet? Dan had je als overheid de sociale huurmarkt lekker zelf moeten beheren.
Ik word echt zo kotsbeu van dat belerende vingertje steeds. Beetje scoren met oneliners. Als de huurverhoging binnen de gestelde eisen valt dan kun je er als overheid gewoon geen reet aan doen.
Dat het ethisch niet helemaal lekker is is een compleet andere discussie.
Is ook pas redelijk kort geleden overgenomen door Vestia. Het is dat ze hierover een mailtje hebben gestuurd, maar verder merk je er niets van.quote:Nooit geweten dat Stadswonen van Vestia was.
WTFquote:Op maandag 5 maart 2012 16:43 schreef ikweethetookniet het volgende:
PvdA: vertreksom Vestia-directeur moet teruggehaald worden
De PvdA zal “het hele juridische arsenaal” uit de kast halen om de vertreksom die Vestia-directeur Erik Staal bij zijn vertrek heeft meegekregen terug te halen.
Nou ja, in de soundbyte staat natuurlijk niet dat het een leeg arsenaal is, dus 'alles uit het arsenaal' klinkt vet goedquote:
Het is natuurlijk populistisch dat hij dat roept maar is er geen stok achter de deur nodig voor directeuren die keihard falen met hun beleid en toch een vette vertreksom meekrijgen?quote:
Maar: is dat een politiek probleem?quote:Op maandag 5 maart 2012 18:17 schreef JimmyJames het volgende:
[..]
Het is natuurlijk populistisch dat hij dat roept maar is er geen stok achter de deur nodig voor directeuren die keihard falen met hun beleid en toch een vette vertreksom meekrijgen?
Je kunt alletwee doen, maar het één is wel 3,5 miljoen keer belangrijker en effectiever dan het andere, maar het krijgt precies omgekeerde aandacht, enkel alleen om dat 'scoort'. Lijkt me zonde. En verkeerd.quote:Op maandag 5 maart 2012 18:50 schreef JimmyJames het volgende:
Je kunt toch ook alle twee doen?
Misschien is het voor de sociale cohesie van de maatschappij wel belangrijk dat de burger niet het gevoel krijgt dat deze bestuurders overal weg mee kunnen komen.
Neen, dat zijn ze niet.quote:Op maandag 5 maart 2012 20:11 schreef JimmyJames het volgende:
Woningcorporaties zijn semi-publieke instanties?
Huh? ING is ook geen prive eigendom van wie dan ook eigenlijk, is dat dan ook geen privaat bedrijf? Wat is dan de grens?quote:Op maandag 5 maart 2012 21:35 schreef LXIV het volgende:
Ik wil nog wel discussieren over de mate van privaatheid van woningbouwverenigingen. Het is in ieder geval geen privé-eigendom van de bestuurders. Ze hebben deze bedrijven nooit gekocht en ze al helemaal niet zelf opgericht. Wat dat betreft zijn ze niet vergelijkbaar met échte private bedrijven.
Ik mijn ogen wel. Als een poppetje/naampje hangt zijn ze blij, maar het eigenlijke probleem is niet mediageil genoeg. Wie heeft dat contract met de man afgesloten? Waar zijn de checks-and-balances? Wat is er uberhaupt gebeurd, en hoe kan het anders. Dat vind ik onmetelijk veel boeiender (en belangrijker) dan of je iemand kapot kunt maken of niet.quote:Dat de mensen er schande van spreken dat een bestuurder hard faalt en toch 3,5 miljoen meekrijgt vind ik niks meer dan terecht. Dat maakt ze nog geen droeftoeters in mijn ogen.
ING is van de aandeelhouders. Die hebben daarvoor betaald. Dat is toch anders.quote:Op maandag 5 maart 2012 21:56 schreef Dinosaur_Sr het volgende:
[..]
Huh? ING is ook geen prive eigendom van wie dan ook eigenlijk, is dat dan ook geen privaat bedrijf? Wat is dan de grens?
Ik had begrepen dat deze man in de RvB vooral zijn vrienden had zitten.quote:Ik mijn ogen wel. Als een poppetje/naampje hangt zijn ze blij, maar het eigenlijke probleem is niet mediageil genoeg. Wie heeft dat contract met de man afgesloten? Waar zijn de checks-and-balances? Wat is er uberhaupt gebeurd, en hoe kan het anders. Dat vind ik onmetelijk veel boeiender (en belangrijker) dan of je iemand kapot kunt maken of niet.
De grote vraag is of dat niet in de meeste raden van bestuur zo is met het old boys network.quote:Op maandag 5 maart 2012 22:03 schreef LXIV het volgende:
Ik had begrepen dat deze man in de RvB vooral zijn vrienden had zitten.
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
[ Bericht 91% gewijzigd door Hephaistos. op 06-03-2012 09:31:29 (.) ]
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |