Die raad van toezicht van het ministerie moet richtlijnen opstellen welke zaken de directeur zelf mag doen, en de raad van commissarissen moet daar streng op toezien, opstraffe van ontslagquote:Op donderdag 16 februari 2012 08:45 schreef Dinosaur_Sr het volgende:
[..]
Waar zegt Snabbi dat gespeculeerd moet worden? Zijn punt richt zich tegen de suggestie dat dit soort zaken uitgebannen zouden worden als er een commissie is die beslist in plaats van de ene persoon (die hier gesuggereerd wordt, want wat wie precies wat bij Vestia gedaan heeft (of niet) is volgens mij nog steeds onbekend voor het publiek - behalve Bankfurt die of in het management bij Vestia, of bij ABN AMRO werkt).
Helaas hebben zelf sommige gemeentes/provincies dat zelfs wel gedaan als we het icesave debacle nog herinneren. Het is toch te bizar voor woorden dat er surplus van publiek geld wat goedkoop van de ECB/ overheden komt door publieke instanties gebruikt wordt om er wat meer geld van te maken en als het misgaat dat het publiek er vervolgens weer voor mag opdraaien.quote:Op donderdag 16 februari 2012 08:51 schreef HD9 het volgende:
[..]
Die raad van toezicht van het ministerie moet richtlijnen opstellen welke zaken de directeur zelf mag doen, en de raad van commissarissen moet daar streng op toezien, opstraffe van ontslag
We laten toch ook niet iedere burgemeester lekker gokken met de gelden van de gemeentereiniging
Met name om dat ze zelf die beslissingen nemen zonder kennis van zaken en er geen pijn van voelenquote:Op donderdag 16 februari 2012 08:58 schreef Basp1 het volgende:
[..]
Helaas hebben zelf sommige gemeentes/provincies dat zelfs wel gedaan als we het icesave debacle nog herinneren. Het is toch te bizar voor woorden dat er surplus van publiek geld wat goedkoop van de ECB/ overheden komt door publieke instanties gebruikt wordt om er wat meer geld van te maken en als het misgaat dat het publiek er vervolgens weer voor mag opdraaien.
andersom; jij bent de enige die het nog niet weet.quote:Op donderdag 16 februari 2012 08:45 schreef Dinosaur_Sr het volgende:
[..]
Waar zegt Snabbi dat gespeculeerd moet worden? Zijn punt richt zich tegen de suggestie dat dit soort zaken uitgebannen zouden worden als er een commissie is die beslist in plaats van de ene persoon (die hier gesuggereerd wordt, want wat wie precies wat bij Vestia gedaan heeft (of niet) is volgens mij nog steeds onbekend voor het publiek -
Touche, ... dat laatste had je niet moeten zeggen, shit ...quote:behalve Bankfurt die of in het management bij Vestia, of bij ABN AMRO werkt).
Dat is inderdaad mijn punt. Er wordt focus gelegd op dat het één persoon is, terwijl dat in mijn ogen niet het probleem is. Er wordt gespeculeerd ongeacht wie het doet. Daarom ook mijn vraag, verandert de kritiek heel erg wanneer het door een commissie was besloten of gaat het halve topic eigenlijk over het verkeerde onderwerp.quote:Op donderdag 16 februari 2012 08:32 schreef Basp1 het volgende:
[..]
WBV's zijn geeen financiele instellingen, dus verklap mij eens waarom er uberhaubt gespeculeerd moet worden door die organisaties. De primaire taak van die organisaties is het bouwen en onderhouden van sociale huurwoningen, daar komen ze niet aan toe omdat ze het te druk hebben met onder andere zulke dingen.
Aan wie zou de algemeen directeur en voorzitter van de RvB een aankoop moeten voorleggen?quote:Op donderdag 16 februari 2012 22:51 schreef Setting_Sun het volgende:
accountant valt wel degelijk wat te verwijten, iemand mag nooit in zijn eentje zoveel beschikking hebben tot derivaten aankoop-beleid.
Je kan hoogstens stellen dat het gebrek aan risicobeheersing gemeld moet worden, maar niet alle meldingen zijn publiekelijk en hierdoor kunnen wij niet zonder meer stellen dat hierin iets verwijtbaars is opgetreden. Daarnaast moet duidelijk blijken dat de functies gecombineerd worden uitgevoerd en ik heb geen aanleiding om aan te nemen dat dit is verzwegen.quote:Op dinsdag 31 januari 2012 17:47 schreef Bankfurt het volgende:
Ok,
Uit het Financieel Dagblad van vandaag:
Betrokken alleenheerser met robuust ego
Over Mr. Erik Th. P. Staal het volgende in het FD:
Alleenheerschappij voor 'voorzitter' Erik Staal van woningcorporatie Vestia in Rotterdam. Hij is algemeen directeur én voorzitter van de raad van bestuur.
...
Bij zijn aanstelling bij de uit het Haagse Gemeentelijk Woningbedrijf voortgekomen Vestia bedong de bestuurder dat hij de alleenheerschappij zou krijgen. Hij legt uit dat dit volgens ‘een interessante dame’ niet zou kunnen. ‘Ze kan tegen mij hooguit zeggen dat iets niet mag, want dan word ik alert. Toevallig heb ik rechten gestudeerd, dus ik vroeg haar te laten zien waar stond dat het niet kon. Ze kon het niet vinden.’
De schuld ligt dus bij de overheid met hun dwangmatige drive voor marktwerking ten koste van allesquote:Op donderdag 16 februari 2012 23:05 schreef snabbi het volgende:
[..]
Aan wie zou de algemeen directeur en voorzitter van de RvB een aankoop moeten voorleggen?
Nog even een leuke quote uit het vorige topic:
[..]
Je kan hoogstens stellen dat het gebrek aan risicobeheersing gemeld moet worden, maar niet alle meldingen zijn publiekelijk en hierdoor kunnen wij niet zonder meer stellen dat hierin iets verwijtbaars is opgetreden. Daarnaast moet duidelijk blijken dat de functies gecombineerd worden uitgevoerd en ik heb geen aanleiding om aan te nemen dat dit is verzwegen.
De accountant bepaalt het beleid niet.
Ik snap je redenering niet. Bij de overheidsorganen kan speculatie niet plaatsvinden?quote:Op donderdag 16 februari 2012 23:57 schreef michaelmoore het volgende:
[..]
De schuld ligt dus bij de overheid met hun dwangmatige drive voor marktwerking ten koste van alles
Nederland verschilt dus niet veel van Griekenland
Lijkt me niet dat politie en gemeentes gaan gokken met gelkden die gebudgeteerd zijn een vaste bestemming hebben, namelijk besteding aan publieke doelenquote:Op vrijdag 17 februari 2012 06:33 schreef snabbi het volgende:
[..]
Ik snap je redenering niet. Bij de overheidsorganen kan speculatie niet plaatsvinden?
En al die potjes die bestemd zijn voor toekomstig beleid, zoals diverse gelden die belegd zijn vanuit gemeenten en provincies?quote:Op vrijdag 17 februari 2012 07:33 schreef michaelmoore het volgende:
[..]
Lijkt me niet dat politie en gemeentes gaan gokken met gelkden die gebudgeteerd zijn een vaste bestemming hebben, namelijk besteding aan publieke doelen
Als men zegt, we gaan belasting heffen om er mee te gaan gokken, dan komt dat niet door de kamer lijkt me
die KPMG moet zich aan de opdracht houden en niet oogluikend gokken met gemeenschapsgeld toestaanquote:Op maandag 20 februari 2012 14:27 schreef ikweethetookniet het volgende:
KPMG voor rechter om ondergang slachtbedrijf Weyl
Daar was het probleem slechts 45 miljoen![]()
Waarom vind je dat een taak voor de accountant?quote:Op maandag 20 februari 2012 15:23 schreef HD9 het volgende:
[..]
die KPMG moet zich aan de opdracht houden en niet oogluikend gokken met gemeenschapsgeld toestaan
Juistquote:Op maandag 20 februari 2012 17:21 schreef Setting_Sun het volgende:
ach accountants zijn verzekerd tegen claims, kunnen ze wel hebben.
Hoe zie je voor je dat een accountant dat gaat voorkomen dan?quote:Op maandag 20 februari 2012 15:23 schreef HD9 het volgende:
[..]
die KPMG moet zich aan de opdracht houden en niet oogluikend gokken met gemeenschapsgeld toestaan
En die verzekeringspremie berekenen ze weer door aan de klantquote:Op maandag 20 februari 2012 17:21 schreef Setting_Sun het volgende:
ach accountants zijn verzekerd tegen claims, kunnen ze wel hebben.
Gewoon juist rapporteren en niet de klant naar de mond rapporteren, zodat er in het verslag staat dat er branchevreemde risico's genomen worden met publieke middelen door de directie die niet te verantwoorden zijnquote:Op maandag 20 februari 2012 21:28 schreef snabbi het volgende:
[..]
Hoe zie je voor je dat een accountant dat gaat voorkomen dan?
Een accountant rapporteert in het verslag maar 1 ding en dat is zijn eigen verklaring of het verslag een getrouwe weergave geeft. Als je het verslag van 2010 er bij pakt staan er genoeg dingen in waaruit je dit ook kunt afleiden. Ik heb de betreffende quote even wat ingekort om tot de kern van het verhaal te komen (aangezien de gehele tekst toch niet gelezen wordt)quote:Op maandag 20 februari 2012 22:11 schreef michaelmoore het volgende:
[..]
Gewoon juist rapporteren en niet de klant naar de mond rapporteren, zodat er in het verslag staat dat er branchevreemde risico's genomen worden met publieke middelen door de directie die niet te verantwoorden zijn
Dat er gespeculeerd wordt staat er in, dat er verliezen op geleden wordt en hierdoor de onderneming een liquiditeitsrisico heeft staat er in en er staat zelfs in (wat ik hier even niet gequote heb) welk bedrag nu gehedged is en dus welk bedrag gespeculeerd is.quote:Op maandag 30 januari 2012 23:15 schreef ikweethetookniet het volgende:
Hedged / afgedekte positie
Vestia dekt de variabiliteit in kasstromen voortvloeiende uit huidige en toekomstige rentebetalingen gerelateerd aan huidige en toekomstige leningen af. Hierbij worden de kasstromen van de rentebetalingen van de afgesloten respectievelijk af te sluiten leningen als groep genomen om de af te dekken positie te bepalen. Deze kasstromen worden naar kalenderjaar gegroepeerd.
De financiële instrumenten gebruikt als hedging instrument en de leningen onderliggend aan de af te dekken rentebetalingen worden tegen kostprijs op de balans opgenomen en gewaardeerd.
Hedge-ineffectiviteit wordt in de winst- en verliesrekening verwerkt.
De marktwaarde van de derivaten was per 31 december 2010 ¤ 557 miljoen negatief tegenover ¤ 149 miljoen negatief per 31 december 2009. Dit is gebaseerd op saldobevestigingen van de tegenpartijen.
De derivaten zijn in 2010 en 2009 als volgt onderverdeeld in nominale - en marktwaarde: (x ¤ 1 miljoen)
Nominaal 2010 2009
Interest rate swaps 4.855 ¤ 2.405 ¤
Gestructureerde producten (exotics) 1.155 ¤ 1.605 ¤
Swaptions 3.925 ¤ 1.325 ¤
Marktwaarde
Interest rate swaps 179 ¤ 286 ¤
Gestructureerde producten (exotics) 95- ¤ 160- ¤
Swaptions 641- ¤ 275- ¤
De af te dekken positie t/m 2020 bedraagt circa ¤ 9,8 miljard.
Als gevolg van de negatieve marktwaarde van de derivaten ultimo 2010 liep Vestia een liquiditeitsrisico.
En dat is nou precies wat er in mijn andere topic speeltquote:Op maandag 20 februari 2012 23:34 schreef snabbi het volgende:
...........
Omdat wij de dossiers van de accountant niet kunnen zien, kan het best zo zijn dat de genoemde getallen nog onjuist zijn en dat het allemaal nog erger is dan hier al gerapporteerd. De stelling dat hier (bewust) informatie wordt achtergehouden is alleen in mijn ogen niet juist.
Volgens mij zijn dat producten waarmee je de rente binnen een bepaalde bandbreedte kan houden. Mocht de rente daar buiten komen, worden de kosten vergoed door de uitgever van de derivaten.quote:Op dinsdag 21 februari 2012 01:06 schreef Godshand het volgende:
OK, even voor deze eco-kneus: wat zijn derivaten caps, tops en floors?
Punt is dat deze corporatie de uitgever is van die derivaten, dus een bankrol heeft aangenomen, hoe lager de rente hoe meer geld het kost, en de rente is nu al bijna nulquote:Op dinsdag 21 februari 2012 17:25 schreef Varkensboer het volgende:
[..]
Volgens mij zijn dat producten waarmee je de rente binnen een bepaalde bandbreedte kan houden. Mocht de rente daar buiten komen, worden de kosten vergoed door de uitgever van de derivaten.
Ben ook geen expert maar volgens mij dekt dit ongeveer de lading.
quote:di 21 feb 2012, 17:36 | lees voor
Oud-corporatiebaas Möllenkamp blijft failliet
LELYSTAD - Ex-directeur Hubert Möllenkamp van de Amsterdamse woningcorporatie Rochdale is en blijft failliet. De rechtbank sprak het faillissement vorige maand uit. Möllenkamp had daar bezwaar tegen aangetekend, maar de rechter heeft dit nu van tafel geveegd.
Rochdale ontsloeg Möllenkamp in 2009 omdat hij zich met allerlei gesjoemel zou hebben verrijkt. Hij zou zichzelf onder meer te veel pensioengeld hebben toegekend, onterecht gedeclareerde bedragen hebben ontvangen en financiële gunsten en diensten hebben gekregen van zakelijke relaties zonder aanwijsbare tegenprestaties.
Dat is het inderdaad. Dit is wenselijk voor de financiering die Vestia heeft, want daarmee weet je zeker dat al je leningen dezelfde rente houden, ongeacht wat de rente doet. Stijgt de rente, dan moet je meer betalen voor je lening, maar je krijgt geld van je derivaat. Daalt de rente, dan dalen de kosten voor je lening maar moet je geld betalen aan je derivaat.quote:Op dinsdag 21 februari 2012 17:25 schreef Varkensboer het volgende:
[..]
Volgens mij zijn dat producten waarmee je de rente binnen een bepaalde bandbreedte kan houden. Mocht de rente daar buiten komen, worden de kosten vergoed door de uitgever van de derivaten.
Ben ook geen expert maar volgens mij dekt dit ongeveer de lading.
quote:Op dinsdag 21 februari 2012 00:57 schreef ikweethetookniet het volgende:
[..]
En dat is nou precies wat er in mijn andere topic speelt![]()
Informatie achtergehouden onjuist weergegeven en dossiers accountant in willen zien![]()
Dat het hier ook KPMG betreft is puur toeval
KPMG voor rechter om ondergang slachtbedrijf Weyl![]()
Ik geloof dat Vestia vooral gegokt heeft op een stijgende rente en dus geschreven heeft op een dalende rente, dus bleef de rente gelijk dan had men toch de premie gevangen en dat loopt ook de tonnenquote:Op dinsdag 21 februari 2012 22:56 schreef snabbi het volgende:
[..]
Dat is het inderdaad. Dit is wenselijk voor de financiering die Vestia heeft, want daarmee weet je zeker dat al je leningen dezelfde rente houden, ongeacht wat de rente doet. Stijgt de rente, dan moet je meer betalen voor je lening, maar je krijgt geld van je derivaat. Daalt de rente, dan dalen de kosten voor je lening maar moet je geld betalen aan je derivaat.
Vestia heeft hier echter ook dit 'risico' afgedekt voor leningen die ze nog niet heeft. Hiermee creeer je een soort van negatief rente risico. Wanneer de rente daalt, moet jij nog steeds betalen, maar je hebt niet iets anders wat in kosten daalt.
quote:do 23 feb 2012, 05:30 | 74 reacties | lees voor
Rochdalebaas vervalste brief voor eigen bonus
AMSTERDAM - Hubert Möllenkamp, de van fraude verdachte voormalige topman van woningstichting Rochdale, heeft de handtekening van zijn terminaal zieke voorganger vervalst om zichzelf zo een jaarlijkse bonus van tienduizenden euro’s toe te eigenen.
Ook heeft hij voor duizenden euro’s privéfeestjes georganiseerd en exclusieve kleren gekocht, op kosten van de sociale woningbouwcorporatie. Dit blijkt uit een tussenvonnis van de rechtbank Lelystad, waar Rochdale via een civiele procedure de door Möllenkamp aangerichte miljoenenschade op hem tracht te verhalen.
De woningstichting ontsloeg de bestuurder in 2009, toen bleek dat hij had lopen sjoemelen met omvangrijke vastgoedtransacties om zo wat bij te verdienen in de vorm van auto’s, vakantievilla’s en contante betalingen.
Gelukkig wordt dit onderkruipsel nu stevig aangepakt.quote:Op donderdag 23 februari 2012 09:00 schreef HD9 het volgende:
Lekker sociaal, dieven zijn het van publieke middelen , deze miljarden moeten in de schatkist asap
http://www.telegraaf.nl/b(...)rvalste_brief__.html
[..]
Met een stevige gouden handdruk?quote:Op donderdag 23 februari 2012 09:09 schreef Perrin het volgende:
[..]
Gelukkig wordt dit onderkruipsel nu stevig aangepakt.
Oehoe.... dadelijk krijgt hij misschien wel een heel jaar celstrafquote:Op donderdag 23 februari 2012 09:28 schreef Perrin het volgende:
Zowel 't OM als Rochdale zit juridisch achter 'm aan. Volgens mij krijgt hij wel zijn verdiende loon.
Het is beter die corporaties te ontmantelen, de bezittingen in een centrale corporatie onder streng toezicht van de overheid en het schilderwerk en verhuur in de commerciele Corporaties, ze kunen dan helemaal commercieel gaan, naar de beurs, wat ze maar willen, alle directeuren moeten dan echt aan de slagquote:Op donderdag 23 februari 2012 10:09 schreef ComplexConjugate het volgende:
[..]
Oehoe.... dadelijk krijgt hij misschien wel een heel jaar celstraf![]()
Beter kunnen ze de man publiekelijk radbraken, heeft het plebs ook nog eens een leuke middag
of dezequote:Op donderdag 23 februari 2012 13:51 schreef tjoptjop het volgende:
Kan iemand mij vertellen wat de Rochdale zaak met Vestia te maken heeft
quote:'Ex-directeur corporatie schuldig aan fraude'
(Novum) - Een ex-directeur van een wooncorporatie in Huissen heeft zich in de jaren negentig schuldig gemaakt aan fraude. Dat heeft de corporatie Waardwonen woensdag bekendgemaakt na feitenonderzoek. De corporatie heeft aangifte gedaan.
De directeur was tussen 1996 en 1998 betrokken bij verdachte grondtransacties in Doornenburg en Millingen aan de Rijn. Daarbij werd de grond, in sommige gevallen nog op dezelfde dag, voor veel meer geld verkocht aan de woningcorporatie. De man zou een of meer bv's bezitten die bij de transacties betrokken waren.
Waardwonen is vastbesloten de zaak tot op de bodem uit te zoeken. "De corporatie wil een betrouwbare corporatie zijn voor haar huurders en samenwerkingspartners. Daarom worden misstanden, onrechtmatig handelen of fraude op geen enkele manier getolereerd."
dat er zeer ondeskundig met publieke middelen wordt omgegaan en dat het toezicht ontbrak, niet alleen daar maar overal, dat kost miljardenquote:Op donderdag 23 februari 2012 14:09 schreef tjoptjop het volgende:
En wat heeft dat met Vestia te maken?
Idd; dit soort zijn wantoestanden zijn structureel.quote:Op donderdag 23 februari 2012 16:12 schreef HD9 het volgende:
[..]
dat er zeer ondeskundig met publieke middelen wordt omgegaan en dat het toezicht ontbrak, niet alleen daar maar overal, dat kost miljarden
Ook bij de gemeentes en provincies overigens
Open lekker een topic over fraudes bij woningcorporaties ofzo. Laten we het hier gewoon over Vestia houden anders vertroebeld het enorm. Want wat bij Rochdale speelde is heel wat anders dan hier.quote:Op donderdag 23 februari 2012 16:12 schreef HD9 het volgende:
[..]
dat er zeer ondeskundig met publieke middelen wordt omgegaan en dat het toezicht ontbrak, niet alleen daar maar overal, dat kost miljarden
Ook bij de gemeentes en provincies overigens
Waterschappen en provinciesquote:Op donderdag 23 februari 2012 17:10 schreef Bankfurt het volgende:
[..]
Idd; dit soort zijn wantoestanden zijn structureel.
Bij de Gemeentes is nog heel veel interessants boven water te kijgen;
daar ben ik van overtuigd.
Al die koninkrijkjes, de vriendjespolitiek, graaien in pret-budgetten die zonder omwegen rechtstreeks uit Den Haag komen;
Altijd is er veel geld beschibaar voor mooie bestuursgebouwen, prestige projecten en franje, ten koste van service aan de burger.
Het geeft wel aan de woede bij de bevolking over de kleine konikrijkjes die door de poltiek worden beschermd cq opgericht en aan de gang aan met publieke fondsen met gokken en verbrassenquote:Op donderdag 23 februari 2012 17:30 schreef tjoptjop het volgende:
[..]
Open lekker een topic over fraudes bij woningcorporaties ofzo. Laten we het hier gewoon over Vestia houden anders vertroebeld het enorm. Want wat bij Rochdale speelde is heel wat anders dan hier.
[..]
Waterschappen en provincies
Maar goed, wederom offtopic.
Het is juist On-topic;quote:Op donderdag 23 februari 2012 17:30 schreef tjoptjop het volgende:
[..]
Open lekker een topic over fraudes bij woningcorporaties ofzo. Laten we het hier gewoon over Vestia houden anders vertroebeld het enorm. Want wat bij Rochdale speelde is heel wat anders dan hier.
[..]
Waterschappen en provincies
Maar goed, wederom offtopic.
FRAUDE, FRAUDE en FRAUDE, dat typeert de corporaties die ruim 300 miljard publiek vermogen beherenquote:Op vrijdag 24 februari 2012 08:00 schreef ikweethetookniet het volgende:
Vestia telde vermogen neer voor betonkolos
Vestia heeft eind oktober 2008 een groot, verpauperd opslag- en kantoorgebouw in Rotterdam gekocht voor een verrassend hoog bedrag.
De in opspraak geraakte Zuid-Hollandse woningcorporatie Vestia betaalde ¤ 11,1 mln, terwijl het gebouw, het zogeheten Haka-gebouw, twee jaar eerder ¤ 2,1 mln opbracht. Dat blijkt uit onderzoek van deze krant.
De prijsstijging is opmerkelijk. Tussen juni 2006 en oktober 2008 is er niets aan het pand verbouwd. Toch meent de verkoper, vastgoedhandelaar Jan Ultee uit Bergen (NH), dat er factoren zijn die het prijsverschil rechtvaardigen. Zo kon Vestia als nieuwe eigenaar profiteren van mildere milieu-eisen. Vastgoedkenners in Rotterdam typeren de prijsstijging echter als ‘een heel grove stijging’.
Een prijs die ons aanstond
Vestia is eind vorig jaar in problemen gekomen door zijn derivatenpositie. Daarop moest de corporatie enkele miljarden euro’s bijstorten, omdat zij te weinig rekening had gehouden met een sterk dalende rente. Directeur-bestuurder Erik Staal stapte 1 februari op. Zijn opvolgers moeten nu sterk saneren in Vestia’s woning- en projectenbestand.
Een van de commissarissen moest in 2009 tijdens een vergadering de rondvraag aangrijpen om een toelichting te krijgen op het aankoopbedrag van het Haka-gebouw. Tot zichtbare irritatie van bestuurder Staal, zo melden bronnen. Uiteindelijk ging de raad in latere vergaderingen unaniem akkoord met de al gedane aanschaf, zonder dat de commissarissen wisten dat in 2006 nog ¤ 2,1 mln voor het pand was betaald. Over de prijs van ¤ 11,1 mln zegt ex-voorzitter van de raad van commissarissen Siwart Kolthek: ‘Het was een prijs die ons aanstond.’
Campus voor ‘clean tech’-bedrijvigheid
Vestia heeft het Haka-pand naar eigen zeggen gekocht om positie in het gebied te krijgen met het oog op toekomstige (sociale) woningbouw. De gemeente Rotterdam wil het hele verrommelde gebied van de Stadhavens de komende jaren herinrichten en alle havengerelateerde opslag verplaatsen. Vestia wil in het Haka-gebouw een campus voor ‘clean tech’-bedrijvigheid huisvesten.
Minister Spies van Binnenlandse Zaken heeft Vestia eind november per brief gevraagd uitleg te geven over de aankoop van het Haka-gebouw omdat die mogelijk de taak van een woningcorporatie te boven gaat. Van de enorme prijsstijging van ¤ 9 mln is de minister blijkens de brief niet op de hoogte.
http://fd.nl/ondernemen/2(...)neer-voor-betonkolos
![]()
ja ga dat ding maar eens slopen ,allemaal gegoten beton, en er mogen geen eens huizen komenquote:Op vrijdag 24 februari 2012 10:29 schreef Terrorizer het volgende:
Zo fuck even opgezocht in Goolge.
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
http://hakagebouw.nl/nl
Wat een dump.
Doe eens een onderbouwd voorbeeld?quote:Op vrijdag 24 februari 2012 12:37 schreef HD9 het volgende:
[..]
ja ga dat ding maar eens slopen ,allemaal gegoten beton, en er mogen geen eens huizen komen
Er staan hypermoderne kantoren te koop op de zuidas voor dat geld die drie keer zo groot zijn
He trieste is dat het allemaal verlies oplevert, ga maar eens die resorts na die er in duitsland en turkije gebouwd worden door corporatiesquote:Op vrijdag 24 februari 2012 12:45 schreef Basp1 het volgende:
Maar dat gebeouw is dan weer aangeschaft in het projectinvesteringsvehicle wat ze gecreerd hebben: http://www.estrade.nl/
En als we dan op die website zien wat die nog meer ontwikkelen dan vraag ik me echt af hoeveel dit nog met sociale woningbouw te maken heeft.
De FIOD gaat alle bankrekeningen van ex-directeur Erik Staal vanaf het jaar 1998 controleren !quote:Op vrijdag 24 februari 2012 08:00 schreef ikweethetookniet het volgende:
Vestia telde vermogen neer voor betonkolos
Vestia heeft eind oktober 2008 een groot, verpauperd opslag- en kantoorgebouw in Rotterdam gekocht voor een verrassend hoog bedrag.
De in opspraak geraakte Zuid-Hollandse woningcorporatie Vestia betaalde ¤ 11,1 mln, terwijl het gebouw, het zogeheten Haka-gebouw, twee jaar eerder ¤ 2,1 mln opbracht. Dat blijkt uit onderzoek van deze krant.
De prijsstijging is opmerkelijk. Tussen juni 2006 en oktober 2008 is er niets aan het pand verbouwd. Toch meent de verkoper, vastgoedhandelaar Jan Ultee uit Bergen (NH), dat er factoren zijn die het prijsverschil rechtvaardigen. Zo kon Vestia als nieuwe eigenaar profiteren van mildere milieu-eisen. Vastgoedkenners in Rotterdam typeren de prijsstijging echter als ‘een heel grove stijging’.
Een prijs die ons aanstond
Vestia is eind vorig jaar in problemen gekomen door zijn derivatenpositie. Daarop moest de corporatie enkele miljarden euro’s bijstorten, omdat zij te weinig rekening had gehouden met een sterk dalende rente. Directeur-bestuurder Erik Staal stapte 1 februari op. Zijn opvolgers moeten nu sterk saneren in Vestia’s woning- en projectenbestand.
Een van de commissarissen moest in 2009 tijdens een vergadering de rondvraag aangrijpen om een toelichting te krijgen op het aankoopbedrag van het Haka-gebouw. Tot zichtbare irritatie van bestuurder Staal, zo melden bronnen. Uiteindelijk ging de raad in latere vergaderingen unaniem akkoord met de al gedane aanschaf, zonder dat de commissarissen wisten dat in 2006 nog ¤ 2,1 mln voor het pand was betaald. Over de prijs van ¤ 11,1 mln zegt ex-voorzitter van de raad van commissarissen Siwart Kolthek: ‘Het was een prijs die ons aanstond.’
Campus voor ‘clean tech’-bedrijvigheid
Vestia heeft het Haka-pand naar eigen zeggen gekocht om positie in het gebied te krijgen met het oog op toekomstige (sociale) woningbouw. De gemeente Rotterdam wil het hele verrommelde gebied van de Stadhavens de komende jaren herinrichten en alle havengerelateerde opslag verplaatsen. Vestia wil in het Haka-gebouw een campus voor ‘clean tech’-bedrijvigheid huisvesten.
Minister Spies van Binnenlandse Zaken heeft Vestia eind november per brief gevraagd uitleg te geven over de aankoop van het Haka-gebouw omdat die mogelijk de taak van een woningcorporatie te boven gaat. Van de enorme prijsstijging van ¤ 9 mln is de minister blijkens de brief niet op de hoogte.
http://fd.nl/ondernemen/2(...)neer-voor-betonkolos
![]()
quote:Op vrijdag 24 februari 2012 16:08 schreef Bankfurt het volgende:
De FIOD gaat alle bankrekeningen van ex-directeur Erik Staal vanaf het jaar 1998 controleren !
418 x 2 x 2 brieven + bijlagen + stempels + kopieen + enveloppen etc etc en vervolgdosiers etc etc etc..quote:Op vrijdag 24 februari 2012 17:58 schreef ikweethetookniet het volgende:
'Ministerie vraagt alle corporaties Vestia te helpen'![]()
Ambtenaren van het ministerie van Binnenlandse Zaken gaan alle 418 Nederlandse woningcorporaties vragen het noodlijdende Vestia te helpen. Dit doet het ministerie op verzoek van de vijf corporaties die garant staan voor de Rotterdamse corporatie.
Dat meldt de Volkskrant.
Wie heeft hier belang bij ?quote:Vestia, de grootste corporatie van het land, heeft ernstige financiële problemen door verkeerde beleggingen. De corporatie beheert bijna 90.000 huizen, vooral in de regio Rotterdam.
Garant
De corporaties Portaal, Ymere, de Alliantie Woonstad Rotterdam en Eigen Haard hebben al toegezegd garant te staan voor Vestia. Maar zij hebben de overheid gevraagd de hele sector aan te spreken. Het ministerie zou de sector kunnen dwingen Vestia van de ondergang te redden.
Ook de gemeentes Rotterdam en Den Haag moeten mogelijk miljoenen betalen vanwege de problemen bij Vestia. Zij moeten als 'achtervang' mogelijk renteloze leningen verstrekken aan het Waarborgfonds Sociale Woningbouw, dat Vestia bijspringt.
Regelgeving
Kleine corporaties voelen er weinig voor bij te springen voor het grote Vestia. De corporatie heeft bovendien altijd een agressief overnamebeleid gevoerd. Grote corporaties willen de problemen liever zelf oplossen. Zij vrezen meer regelgeving als de overheid moet ingrijpen om Vestia overeind te houden.
http://www.elsevier.nl/we(...)Vestia-te-helpen.htm
Socialize the debts werkt nog steeds
http://www.elsevier.nl/we(...)agenr=1&showall=truequote:
De overheid moet hier asap ingrijpenquote:Op vrijdag 24 februari 2012 18:09 schreef tjoptjop het volgende:
Je zou toch maar een goed gerunde corporatie zijn (die zijn er ongetwijfeld), ik had Vestia mooi de middelvinger gegeven.
Hoezo gaat publiek (?) geld verdwijnen? Welk publiek geld uberhaupt? Of vind je dat de corporaties overheidsbezit zijn?quote:Op zaterdag 25 februari 2012 00:44 schreef michaelmoore het volgende:
[..]
De overheid moet hier asap ingrijpen
Hier gaat 300 miljard publiek geld verdwijnen
Als je op dat slopen doelt, dat klopt wel. De Maassilo aan de Maashaven hebben ze laten staan omdat het nagenoeg niet te slopen is, het schijnt dat ze met springstof aan de slag moeten willen ze dat voor elkaar krijgen. Overigens vind ik die rauwe industriele panden wel bij Rotterdam passen, lekker laten staan dus en er kantoren in vestigen als daar vraag naar is.quote:Op vrijdag 24 februari 2012 12:49 schreef Dinosaur_Sr het volgende:
Doe eens een onderbouwd voorbeeld?
publiek vermogenquote:Op zaterdag 25 februari 2012 00:47 schreef tjoptjop het volgende:
[..]
Hoezo gaat publiek (?) geld verdwijnen? Welk publiek geld uberhaupt? Of vind je dat de corporaties overheidsbezit zijn?
Hoezo behoort het aan de staat toe? Dat zou nogal een grove confiscatie zijn.quote:Op zaterdag 25 februari 2012 01:51 schreef michaelmoore het volgende:
[..]
publiek vermogen
Dat hoort in de schatkist
Het gaat hier om 300 miljard
Neen, ik doelde op de bluf dat er aan de zuid-as kantoren staan die voor hetzelfde geld drie keer groter zijn.quote:Op zaterdag 25 februari 2012 01:04 schreef Bolkesteijn het volgende:
[..]
Als je op dat slopen doelt, dat klopt wel. De Maassilo aan de Maashaven hebben ze laten staan omdat het nagenoeg niet te slopen is, het schijnt dat ze met springstof aan de slag moeten willen ze dat voor elkaar krijgen. Overigens vind ik die rauwe industriele panden wel bij Rotterdam passen, lekker laten staan dus en er kantoren in vestigen als daar vraag naar is.
En erfenis belastingen dan ook maar naar 100% want ook dat kun je met een beetje fantasie wel publiek vermogen noemen.quote:Op zaterdag 25 februari 2012 01:51 schreef michaelmoore het volgende:
[..]
publiek vermogen
Dat hoort in de schatkist
Het gaat hier om 300 miljard
Nee het is publiek geld, geld van de oorspronkelijke leden van die woningbouwverenigingen, zoals ik dus was indertijd, met mijn inleg betaalde ik mee voor deelname aan de vereniging en ge investering in mijn eerste woningquote:Op zaterdag 25 februari 2012 07:16 schreef tjoptjop het volgende:
[..]
Hoezo behoort het aan de staat toe? Dat zou nogal een grove confiscatie zijn.
quote:De nieuwe autoriteit, die de opvolger zal zijn van het Centraal Fonds Volkshuisvesting, krijgt zelfstandige bevoegdheden waaronder de mogelijkheid een aanwijzing te geven. De autoriteit houdt toezicht op de circa 400 corporaties.
Voor het interne toezicht van corporaties wordt de positie van de Raad van Toezicht versterkt. Zo moet de Raad van Toezicht vooraf goedkeuring geven over omvangrijke voorstellen zoals grootschalige verkoopbesluiten. Ook moet de Raad verantwoording afleggen in het jaarverslag. De interne toezichthouder is eveneens verantwoordelijk voor een goed functionerend bestuur van de corporatie.
Pilletjes op de goede tijden slikken, anders komen de broeders je weer ophalen!quote:Op zaterdag 25 februari 2012 15:28 schreef Bankfurt het volgende:
Een bank die Vestia en de maatschappij op deze schandalige manier heeft behandeld is een criminele organisatie of erger: een terroristische organisatie.
De directie van deze bank hoort eigenlijk thuis achter slot en grendel.
Reactie van een mod.quote:Op zaterdag 25 februari 2012 15:50 schreef Dinosaur_Sr het volgende:
[..]
Pilletjes op de goede tijden slikken, anders komen de broeders je weer ophalen!
Leg dat maar eens uit.quote:kap 'ns met dat gezuig en getrol
Dat betekent nog niet dat het aan de overheid toehoort. In diezelfde lijn zouden sportverenigingen dan ook staatsbezit zijn.quote:Op zaterdag 25 februari 2012 09:10 schreef michaelmoore het volgende:
[..]
Nee het is publiek geld, geld van de oorspronkelijke leden van die woningbouwverenigingen, zoals ik dus was indertijd, met mijn inleg betaalde ik mee voor deelname aan de vereniging en ge investering in mijn eerste woning
[..]
Als ik teruglees is dat omstreeks april al eens uitgelegd.quote:Op zaterdag 25 februari 2012 15:59 schreef Bankfurt het volgende:
[..]
Reactie van een mod.
[..]
Leg dat maar eens uit.![]()
We zitten hier in het subforum beurs en economie,
mijn reactie gaf de volle ernst aan van de schadelijke consequenties bij het geval Vestia.
En dat is onze kanjerquote:Op zaterdag 25 februari 2012 15:28 schreef Bankfurt het volgende:
Een bank die Vestia en de maatschappij op deze schandalige manier heeft behandeld is een criminele organisatie of erger: een terroristische organisatie.
De directie van deze bank hoort eigenlijk thuis achter slot en grendel.
maar die Staal die is weg dus het gegok zal wel over zijn nu, we gaan nu weer gewoon de huur ophalen, zonder tycoongedrag met publiek geldquote:Op maandag 27 februari 2012 16:33 schreef ikweethetookniet het volgende:
Vestia kreeg al twee keer noodsteun
De in nood verkerende woningbouwcorporatie Vestia heeft al in september vorig jaar moeten bedelen om noodsteun. Dat blijkt uit onderzoek van de NOS.
http://nos.nl/video/34550(...)-keer-noodsteun.html
In september 2011 een miljard en nog eens een half miljard in januari van WSW
Daarna wilden ze nog meer geld maar WSW was al leeg getrokken![]()
en kon dus niet meer geven
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |