Die raad van toezicht van het ministerie moet richtlijnen opstellen welke zaken de directeur zelf mag doen, en de raad van commissarissen moet daar streng op toezien, opstraffe van ontslagquote:Op donderdag 16 februari 2012 08:45 schreef Dinosaur_Sr het volgende:
[..]
Waar zegt Snabbi dat gespeculeerd moet worden? Zijn punt richt zich tegen de suggestie dat dit soort zaken uitgebannen zouden worden als er een commissie is die beslist in plaats van de ene persoon (die hier gesuggereerd wordt, want wat wie precies wat bij Vestia gedaan heeft (of niet) is volgens mij nog steeds onbekend voor het publiek - behalve Bankfurt die of in het management bij Vestia, of bij ABN AMRO werkt).
Helaas hebben zelf sommige gemeentes/provincies dat zelfs wel gedaan als we het icesave debacle nog herinneren. Het is toch te bizar voor woorden dat er surplus van publiek geld wat goedkoop van de ECB/ overheden komt door publieke instanties gebruikt wordt om er wat meer geld van te maken en als het misgaat dat het publiek er vervolgens weer voor mag opdraaien.quote:Op donderdag 16 februari 2012 08:51 schreef HD9 het volgende:
[..]
Die raad van toezicht van het ministerie moet richtlijnen opstellen welke zaken de directeur zelf mag doen, en de raad van commissarissen moet daar streng op toezien, opstraffe van ontslag
We laten toch ook niet iedere burgemeester lekker gokken met de gelden van de gemeentereiniging
Met name om dat ze zelf die beslissingen nemen zonder kennis van zaken en er geen pijn van voelenquote:Op donderdag 16 februari 2012 08:58 schreef Basp1 het volgende:
[..]
Helaas hebben zelf sommige gemeentes/provincies dat zelfs wel gedaan als we het icesave debacle nog herinneren. Het is toch te bizar voor woorden dat er surplus van publiek geld wat goedkoop van de ECB/ overheden komt door publieke instanties gebruikt wordt om er wat meer geld van te maken en als het misgaat dat het publiek er vervolgens weer voor mag opdraaien.
andersom; jij bent de enige die het nog niet weet.quote:Op donderdag 16 februari 2012 08:45 schreef Dinosaur_Sr het volgende:
[..]
Waar zegt Snabbi dat gespeculeerd moet worden? Zijn punt richt zich tegen de suggestie dat dit soort zaken uitgebannen zouden worden als er een commissie is die beslist in plaats van de ene persoon (die hier gesuggereerd wordt, want wat wie precies wat bij Vestia gedaan heeft (of niet) is volgens mij nog steeds onbekend voor het publiek -
Touche, ... dat laatste had je niet moeten zeggen, shit ...quote:behalve Bankfurt die of in het management bij Vestia, of bij ABN AMRO werkt).
Dat is inderdaad mijn punt. Er wordt focus gelegd op dat het één persoon is, terwijl dat in mijn ogen niet het probleem is. Er wordt gespeculeerd ongeacht wie het doet. Daarom ook mijn vraag, verandert de kritiek heel erg wanneer het door een commissie was besloten of gaat het halve topic eigenlijk over het verkeerde onderwerp.quote:Op donderdag 16 februari 2012 08:32 schreef Basp1 het volgende:
[..]
WBV's zijn geeen financiele instellingen, dus verklap mij eens waarom er uberhaubt gespeculeerd moet worden door die organisaties. De primaire taak van die organisaties is het bouwen en onderhouden van sociale huurwoningen, daar komen ze niet aan toe omdat ze het te druk hebben met onder andere zulke dingen.
Aan wie zou de algemeen directeur en voorzitter van de RvB een aankoop moeten voorleggen?quote:Op donderdag 16 februari 2012 22:51 schreef Setting_Sun het volgende:
accountant valt wel degelijk wat te verwijten, iemand mag nooit in zijn eentje zoveel beschikking hebben tot derivaten aankoop-beleid.
Je kan hoogstens stellen dat het gebrek aan risicobeheersing gemeld moet worden, maar niet alle meldingen zijn publiekelijk en hierdoor kunnen wij niet zonder meer stellen dat hierin iets verwijtbaars is opgetreden. Daarnaast moet duidelijk blijken dat de functies gecombineerd worden uitgevoerd en ik heb geen aanleiding om aan te nemen dat dit is verzwegen.quote:Op dinsdag 31 januari 2012 17:47 schreef Bankfurt het volgende:
Ok,
Uit het Financieel Dagblad van vandaag:
Betrokken alleenheerser met robuust ego
Over Mr. Erik Th. P. Staal het volgende in het FD:
Alleenheerschappij voor 'voorzitter' Erik Staal van woningcorporatie Vestia in Rotterdam. Hij is algemeen directeur én voorzitter van de raad van bestuur.
...
Bij zijn aanstelling bij de uit het Haagse Gemeentelijk Woningbedrijf voortgekomen Vestia bedong de bestuurder dat hij de alleenheerschappij zou krijgen. Hij legt uit dat dit volgens ‘een interessante dame’ niet zou kunnen. ‘Ze kan tegen mij hooguit zeggen dat iets niet mag, want dan word ik alert. Toevallig heb ik rechten gestudeerd, dus ik vroeg haar te laten zien waar stond dat het niet kon. Ze kon het niet vinden.’
De schuld ligt dus bij de overheid met hun dwangmatige drive voor marktwerking ten koste van allesquote:Op donderdag 16 februari 2012 23:05 schreef snabbi het volgende:
[..]
Aan wie zou de algemeen directeur en voorzitter van de RvB een aankoop moeten voorleggen?
Nog even een leuke quote uit het vorige topic:
[..]
Je kan hoogstens stellen dat het gebrek aan risicobeheersing gemeld moet worden, maar niet alle meldingen zijn publiekelijk en hierdoor kunnen wij niet zonder meer stellen dat hierin iets verwijtbaars is opgetreden. Daarnaast moet duidelijk blijken dat de functies gecombineerd worden uitgevoerd en ik heb geen aanleiding om aan te nemen dat dit is verzwegen.
De accountant bepaalt het beleid niet.
Ik snap je redenering niet. Bij de overheidsorganen kan speculatie niet plaatsvinden?quote:Op donderdag 16 februari 2012 23:57 schreef michaelmoore het volgende:
[..]
De schuld ligt dus bij de overheid met hun dwangmatige drive voor marktwerking ten koste van alles
Nederland verschilt dus niet veel van Griekenland
Lijkt me niet dat politie en gemeentes gaan gokken met gelkden die gebudgeteerd zijn een vaste bestemming hebben, namelijk besteding aan publieke doelenquote:Op vrijdag 17 februari 2012 06:33 schreef snabbi het volgende:
[..]
Ik snap je redenering niet. Bij de overheidsorganen kan speculatie niet plaatsvinden?
En al die potjes die bestemd zijn voor toekomstig beleid, zoals diverse gelden die belegd zijn vanuit gemeenten en provincies?quote:Op vrijdag 17 februari 2012 07:33 schreef michaelmoore het volgende:
[..]
Lijkt me niet dat politie en gemeentes gaan gokken met gelkden die gebudgeteerd zijn een vaste bestemming hebben, namelijk besteding aan publieke doelen
Als men zegt, we gaan belasting heffen om er mee te gaan gokken, dan komt dat niet door de kamer lijkt me
die KPMG moet zich aan de opdracht houden en niet oogluikend gokken met gemeenschapsgeld toestaanquote:Op maandag 20 februari 2012 14:27 schreef ikweethetookniet het volgende:
KPMG voor rechter om ondergang slachtbedrijf Weyl
Daar was het probleem slechts 45 miljoen![]()
Waarom vind je dat een taak voor de accountant?quote:Op maandag 20 februari 2012 15:23 schreef HD9 het volgende:
[..]
die KPMG moet zich aan de opdracht houden en niet oogluikend gokken met gemeenschapsgeld toestaan
Juistquote:Op maandag 20 februari 2012 17:21 schreef Setting_Sun het volgende:
ach accountants zijn verzekerd tegen claims, kunnen ze wel hebben.
Hoe zie je voor je dat een accountant dat gaat voorkomen dan?quote:Op maandag 20 februari 2012 15:23 schreef HD9 het volgende:
[..]
die KPMG moet zich aan de opdracht houden en niet oogluikend gokken met gemeenschapsgeld toestaan
En die verzekeringspremie berekenen ze weer door aan de klantquote:Op maandag 20 februari 2012 17:21 schreef Setting_Sun het volgende:
ach accountants zijn verzekerd tegen claims, kunnen ze wel hebben.
Gewoon juist rapporteren en niet de klant naar de mond rapporteren, zodat er in het verslag staat dat er branchevreemde risico's genomen worden met publieke middelen door de directie die niet te verantwoorden zijnquote:Op maandag 20 februari 2012 21:28 schreef snabbi het volgende:
[..]
Hoe zie je voor je dat een accountant dat gaat voorkomen dan?
Een accountant rapporteert in het verslag maar 1 ding en dat is zijn eigen verklaring of het verslag een getrouwe weergave geeft. Als je het verslag van 2010 er bij pakt staan er genoeg dingen in waaruit je dit ook kunt afleiden. Ik heb de betreffende quote even wat ingekort om tot de kern van het verhaal te komen (aangezien de gehele tekst toch niet gelezen wordt)quote:Op maandag 20 februari 2012 22:11 schreef michaelmoore het volgende:
[..]
Gewoon juist rapporteren en niet de klant naar de mond rapporteren, zodat er in het verslag staat dat er branchevreemde risico's genomen worden met publieke middelen door de directie die niet te verantwoorden zijn
Dat er gespeculeerd wordt staat er in, dat er verliezen op geleden wordt en hierdoor de onderneming een liquiditeitsrisico heeft staat er in en er staat zelfs in (wat ik hier even niet gequote heb) welk bedrag nu gehedged is en dus welk bedrag gespeculeerd is.quote:Op maandag 30 januari 2012 23:15 schreef ikweethetookniet het volgende:
Hedged / afgedekte positie
Vestia dekt de variabiliteit in kasstromen voortvloeiende uit huidige en toekomstige rentebetalingen gerelateerd aan huidige en toekomstige leningen af. Hierbij worden de kasstromen van de rentebetalingen van de afgesloten respectievelijk af te sluiten leningen als groep genomen om de af te dekken positie te bepalen. Deze kasstromen worden naar kalenderjaar gegroepeerd.
De financiële instrumenten gebruikt als hedging instrument en de leningen onderliggend aan de af te dekken rentebetalingen worden tegen kostprijs op de balans opgenomen en gewaardeerd.
Hedge-ineffectiviteit wordt in de winst- en verliesrekening verwerkt.
De marktwaarde van de derivaten was per 31 december 2010 ¤ 557 miljoen negatief tegenover ¤ 149 miljoen negatief per 31 december 2009. Dit is gebaseerd op saldobevestigingen van de tegenpartijen.
De derivaten zijn in 2010 en 2009 als volgt onderverdeeld in nominale - en marktwaarde: (x ¤ 1 miljoen)
Nominaal 2010 2009
Interest rate swaps 4.855 ¤ 2.405 ¤
Gestructureerde producten (exotics) 1.155 ¤ 1.605 ¤
Swaptions 3.925 ¤ 1.325 ¤
Marktwaarde
Interest rate swaps 179 ¤ 286 ¤
Gestructureerde producten (exotics) 95- ¤ 160- ¤
Swaptions 641- ¤ 275- ¤
De af te dekken positie t/m 2020 bedraagt circa ¤ 9,8 miljard.
Als gevolg van de negatieve marktwaarde van de derivaten ultimo 2010 liep Vestia een liquiditeitsrisico.
En dat is nou precies wat er in mijn andere topic speeltquote:Op maandag 20 februari 2012 23:34 schreef snabbi het volgende:
...........
Omdat wij de dossiers van de accountant niet kunnen zien, kan het best zo zijn dat de genoemde getallen nog onjuist zijn en dat het allemaal nog erger is dan hier al gerapporteerd. De stelling dat hier (bewust) informatie wordt achtergehouden is alleen in mijn ogen niet juist.
Volgens mij zijn dat producten waarmee je de rente binnen een bepaalde bandbreedte kan houden. Mocht de rente daar buiten komen, worden de kosten vergoed door de uitgever van de derivaten.quote:Op dinsdag 21 februari 2012 01:06 schreef Godshand het volgende:
OK, even voor deze eco-kneus: wat zijn derivaten caps, tops en floors?
Punt is dat deze corporatie de uitgever is van die derivaten, dus een bankrol heeft aangenomen, hoe lager de rente hoe meer geld het kost, en de rente is nu al bijna nulquote:Op dinsdag 21 februari 2012 17:25 schreef Varkensboer het volgende:
[..]
Volgens mij zijn dat producten waarmee je de rente binnen een bepaalde bandbreedte kan houden. Mocht de rente daar buiten komen, worden de kosten vergoed door de uitgever van de derivaten.
Ben ook geen expert maar volgens mij dekt dit ongeveer de lading.
quote:di 21 feb 2012, 17:36 | lees voor
Oud-corporatiebaas Möllenkamp blijft failliet
LELYSTAD - Ex-directeur Hubert Möllenkamp van de Amsterdamse woningcorporatie Rochdale is en blijft failliet. De rechtbank sprak het faillissement vorige maand uit. Möllenkamp had daar bezwaar tegen aangetekend, maar de rechter heeft dit nu van tafel geveegd.
Rochdale ontsloeg Möllenkamp in 2009 omdat hij zich met allerlei gesjoemel zou hebben verrijkt. Hij zou zichzelf onder meer te veel pensioengeld hebben toegekend, onterecht gedeclareerde bedragen hebben ontvangen en financiële gunsten en diensten hebben gekregen van zakelijke relaties zonder aanwijsbare tegenprestaties.
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |