abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_108618616
quote:
Opgestapte Vestiatopman kreeg 3,5 miljoen mee
Laatste update: 1 maart 2012 20:24 info .DEN HAAG - Oud-topman van woningcorporatie Vestia Erik Staal heeft bij zijn vertrek ruim 3,5 miljoen euro meegekregen.

Foto: ANP Minister Liesbeth Spies vindt dit ongepast, zeker nu Vestia kampt met grote financiële problemen.

In antwoord op vragen van de PVV liet Spies donderdag weten dat ze ook niet te spreken is over het loon dat Staal opstreek. Hij kreeg jaarlijks bijna een half miljoen.

Staal kreeg het geld mee op grond van oude afspraken en om zijn pensioen veilig te stellen.

Spies heeft van Vestia te horen gekregen dat deze afspraken meegenomen worden bij een onderzoek of er schade te verhalen valt of er aangifte gedaan kan worden.

'Schandalig'

De PVV is nog niet tevreden met de antwoorden van Spies. "Absoluut schandalig dat zo'n man naar de Caribische zon vertrekt en een miljardenprobleem achterlaat", reageert vragensteller Eric Lucassen (PVV). De partij wil dat in dit soort gevallen de Plukze-wetgeving gaat gelden, waarbij geld dat op een criminele manier is verworven door justitie in beslag kan worden genomen.

Daarnaast wil de PVV bewerkstelligen dat bestuurders als Staal "nooit meer in een semi-publieke instelling mogen werken". Het onderzoek dat Vestia momenteel uitvoert naar de beloning van Staal moet wat Lucassen betreft uitgebreid worden naar alle bestuursleden van Vestia. "De onderste steen moet boven komen."

PvdA

PvdA Tweede Kamerlid Jacques Monasch laat weten dat zijn partij 'verbijsterd' is over de vertrekregeling. "Ronduit schandalig en immoreel. De PvdA wil dat alles in het werk wordt gesteld om de uitkering van dit bedrag onmogelijk te maken."

Daarnaast moet Staal volgens de PvdA aansprakelijk worden gesteld voor het aan de rand van het faillissement brengen van Vestia; de financiële schade en risico's voor de huurders van Vestia en andere corporaties. "Niet alleen Staal, maar ook de Raad van Commissarissen die deze regeling hebben goedgekeurd moeten zich doodschamen en op de blaren zitten."

Aedes

De koepel van woningcorporaties Aedes, waar Vestia overigens geen lid van is, reageert kort en krachtig op de hoogte van de vergoeding. "Wij vinden dit buitengewoon wrang", zegt een woordvoerder.

Villa

Spies kreeg ook de vraag voorgelegd of het klopt dat de voormalig directeur voor zichzelf "een kolossale miljoenenvilla" op Bonaire laat bouwen. Dat is haar bekend, maar "van de omvang en de kosten die met deze bouw zijn gemoeid ben ik niet op de hoogte".

Verder bevestigde Spies de berichtgeving dat Staal bij zijn aantreden bij Vestia een jaarsalaris van 447.000 euro inde, dat opliep tot 500.000 euro in 2010. Over 2011 zijn volgens Spies nog geen gegevens bekend.

Eerdere verzoeken van het Ministerie van Binnenlandse Zaken om het loon aan te passen aan de Balkendenorm legde Vestia naast zich neer. Maar Spies zegt dat de Raad van Commissarissen nu wel heeft beloofd om een nieuwe topman te belonen volgens het gemiddelde in de sector. "Ik zal de Raad aan deze toezegging houden."

Derivaten

Vestia kwam in de problemen omdat het voor miljarden euro’s aan derivaten bezit. Deze financiële producten verzekeren tegen een toekomstige rentestijging op leningen. De rente is de afgelopen tijd echter gedaald en daarom moet Vestia geld bijstorten. Vestia kreeg al steun van het Waarborgfonds Sociale Woningbouw voor ruim 1,5 miljard.
Schandalig dit!

Hoe kan het dat een man die met wanbeleid voor een miljardenprobleem zorgt hier zomaar mee wegkomen? Dit is weer een typische uitwas van het neoliberale woningbeleid. Wordt het niet eens tijd voor regels is om dit geld te kunnen terugvorderen van deze man. Dat geld kan dan gebruikt worden om slachtoffers van de crisis te kunnen helpen.
  Miss 200.000.000! vrijdag 2 maart 2012 @ 11:24:18 #2
367000 roos94
pi_108618657
Ik woon tegenover een vestia, toen ik klein was ging ik het raam ondergooien met sneeuwballen, kwam er zo'n vent boos naar buiten, ik wegrennen :9
  vrijdag 2 maart 2012 @ 11:25:17 #3
64670 Dagonet
Radicaal compromist
pi_108618684
Waarom zou hij niet zo'n contract mogen sluiten en een topman bij een ander bedrijf wel? Waarom zoubde overheid dit mogen vorderen? Wellicht dat de huurders van Vestia een zaak hebben, de overheid lijkt mij niet echt een partij.
Op woensdag 24 sept. 2008 schreef Danny het volgende:
Dagonet doet onaardig tegen iedereen. Je bent dus helemaal niet zo bijzonder als je denkt...
Mijn grootste bijdrage aan de FP.
pi_108618696
stond in z'n contract, terecht dus
pi_108618778
quote:
0s.gif Op vrijdag 2 maart 2012 11:25 schreef Roellie80 het volgende:
Lekker makkelijk

Het is toch schandalig dat dit kan?
pi_108618788
quote:
0s.gif Op vrijdag 2 maart 2012 11:24 schreef roos94 het volgende:
Ik woon tegenover een vestia, toen ik klein was ging ik het raam ondergooien met sneeuwballen, kwam er zo'n vent boos naar buiten, ik wegrennen :9
Op je enkellaarsjes?
Knapen die storneren willen moeten mannen met automatische incasso's zijn
pi_108618851
quote:
0s.gif Op vrijdag 2 maart 2012 11:28 schreef Arolsen het volgende:
Lekker makkelijk
Ja, is het ook. Maar dit zijn toch de kernwaarden van het kapitalisme? Harken, binnenhalen. Deze meneer doet niks anders als anderen welke een goed contract hebben afgesloten.

En daarbij meneer heeft er toch altijd "keihard voor gewerkt" zoals mijn rechtse vrienden zouden zeggen. Seems legit :')

[ Bericht 0% gewijzigd door #ANONIEM op 02-03-2012 11:30:56 ]
  vrijdag 2 maart 2012 @ 11:31:31 #8
11839 DemonRage
[ Eindhoven ]
pi_108618872
Zijn naam is bekend en het gruwelijke bedrag wat hij ontvangen heeft ook, dus er zijn vast wel een aantal zware criminelen hun oren spitsen bij dit nieuws.

Dus als topman in het nieuws komen omdat je zo'n bedrag ontvangen hebt, dat lijkt me geen pretje.
  Miss 200.000.000! vrijdag 2 maart 2012 @ 11:32:03 #9
367000 roos94
pi_108618891
quote:
0s.gif Op vrijdag 2 maart 2012 11:28 schreef Kapt-Ruigbaard het volgende:

[..]

Op je enkellaarsjes?
  vrijdag 2 maart 2012 @ 11:32:09 #10
61646 Copycat
I am a trigger hippie
pi_108618896
Schunnig, zulke bedragen bij zulke wanprestaties.
Curiosity cultured the cat
Hoge dames vangen veel wind
Whadda ya hear! Whadda ya say!
What is any ocean but a multitude of drops?
  vrijdag 2 maart 2012 @ 11:41:31 #11
365601 VVDer
Excuus=makkelijk
pi_108619167
Slechte resultaten is absoluut geen bonus of premie. :N

Onbegrijpelijk dit
Verantwoordelijkheid is voor veel mensen onbekend.
  vrijdag 2 maart 2012 @ 11:54:15 #12
37300 StarGazer
Anesthetize
pi_108619567
Slecht presteren en toch een exorbitante hoge bonus krijgen. Doet ie leuk.
'Wish I was old and a little sentimental'
Porcupine Tee - Normal
  vrijdag 2 maart 2012 @ 11:59:18 #13
64670 Dagonet
Radicaal compromist
pi_108619702
quote:
10s.gif Op vrijdag 2 maart 2012 11:54 schreef StarGazer het volgende:
Slecht presteren en toch een exorbitante hoge bonus krijgen. Doet ie leuk.
Hoe hoog was die bonus dan?
Op woensdag 24 sept. 2008 schreef Danny het volgende:
Dagonet doet onaardig tegen iedereen. Je bent dus helemaal niet zo bijzonder als je denkt...
Mijn grootste bijdrage aan de FP.
  vrijdag 2 maart 2012 @ 12:07:47 #14
100297 teamlead
Nu met Napoleon complex
pi_108619892
hm. valt nog best mee. Hij heeft daar een jaar of 15 gewerkt tegen een half miljoen per jaar. Dan is dit geen idiote oprotpremie
If you wish to be a success in the world, promise everything, deliver nothing.
Nothing is more difficult, and therefore more precious, than to be able to decide.
Victory belongs to the most persevering
pi_108620664
Las net dat die Duitse ex-president tot z'n dood 2 ton per jaar krijgt plus nog een dienstauto en dergelijke. En dat voor 2 jaar president zijn en met een schandaal vertrekken _O-
Als het niet wil branden moet je beter stoken.
  vrijdag 2 maart 2012 @ 12:47:02 #16
165633 eriksd
The grand facade...
pi_108621075
quote:

[..]

Lekker makkelijk

Neuh.
Op donderdag 11 oktober 2012 19:49 schreef Tem het volgende:
Bis bis bis
Op maandag 17 december 2012 22:25 schreef KoosVogels het volgende:
Wij krijgen niks voor kerst van de baas. Alleen een trap onder de reet en een stuk steenkool.
pi_108621205
quote:
10s.gif Op vrijdag 2 maart 2012 12:31 schreef du_ke het volgende:
Las net dat die Duitse ex-president tot z'n dood 2 ton per jaar krijgt plus nog een dienstauto en dergelijke. En dat voor 2 jaar president zijn en met een schandaal vertrekken _O-
Maar daar is ook in DLD ophef over. :D

Om terug te komen op meneer staal zouden de instanties gewoon eens goed moeten kijken of er in de organisatie niet op meerdere plaatsen gefraudeerd is dan kunnen ze de heer staal daarop aanspreken. Want als men op de angelsaksische manier beloond wilt worden (zoals hier het geval is) hoort er ook een hoofdelijke aansprakelijkheid van deze bestuurders bij.
pi_108621298
Ben benieuwd of dit soort uitwassen over een jaar of 10 ook nog voorkomen. Dit zijn nog contracten uit de 'gouden eeuw', toen alles nog kon en niets teveel was.
Ja, ik generaliseer.
pi_108621318
Als men nou eens de (al dan niet terechte) verontwaardiging zou richten op raden van toezicht e.d. die deze regelingen afspreken met betreffende directeuren heb je een punt. Deze meneer houdt zijn oude werkgever gewoon aan de gemaakte afspraken.
Honey ! Take me drunk, i am home !
pi_108621360
quote:

[..]

Lekker makkelijk

Wie blijft die contracten telkens afsluiten? Dat vind ik wel een belangrijke vraag. Sinds Anders Moberg van Ahold is dit toch geen novum meer.
pi_108621549
quote:
0s.gif Op vrijdag 2 maart 2012 12:54 schreef LangeTabbetje het volgende:
Als men nou eens de (al dan niet terechte) verontwaardiging zou richten op raden van toezicht e.d. die deze regelingen afspreken met betreffende directeuren heb je een punt. Deze meneer houdt zijn oude werkgever gewoon aan de gemaakte afspraken.
2 van de 5 commisarissen van vestia waren persoonlijke vreinden van de heer staal. Tot zover de onafhankelijkheid van deze commisarissen. Verder was er bij de commisarissen geen kennis aanwezig omtrent complexe financiele proudcten. 8-)
  vrijdag 2 maart 2012 @ 13:03:53 #22
100297 teamlead
Nu met Napoleon complex
pi_108621579
ach, zolang we het normaal vinden dat 6 sausjes en een whopper gedeclareerd worden door onze bewindslieden is ophef over dit soort regelingen vrij selectief natuurlijk
If you wish to be a success in the world, promise everything, deliver nothing.
Nothing is more difficult, and therefore more precious, than to be able to decide.
Victory belongs to the most persevering
  vrijdag 2 maart 2012 @ 13:15:05 #23
75043 Hexagon
Vreemd Fenomeen
pi_108621918
Hier valt nu weinig meer aan te doen. Ik denk dat het wel nodig om in de toekomst inderdaad duidelijke regels toe te passen voor dit soort contracten bij dit soort instellingen.

Dit soort akkefietjes zijn heel slecht voor het vertrouwen.
  vrijdag 2 maart 2012 @ 13:54:33 #24
342946 TweeGrolsch
Geen 18 ? Geen druppel!
pi_108623197
Arolsen topic _O_

Neoliberaal, Crisis, slachtoffers, graaiers, regels. Ja ze zijn allemaal weer aanwezig hoor. :')
  vrijdag 2 maart 2012 @ 14:07:08 #25
37300 StarGazer
Anesthetize
pi_108623593
Het zijn heerlijke trolltopics.
Porcupine Tee - Normal
pi_108623606
quote:
0s.gif Op vrijdag 2 maart 2012 13:54 schreef TweeGrolsch het volgende:
Arolsen topic _O_

Neoliberaal, Crisis, slachtoffers, graaiers, regels. Ja ze zijn allemaal weer aanwezig hoor. :')
De rechtse oneliners roeptoeters hebben zich voor de vrijdagmiddag borrelppraat dat het wel meevalt ook verzameld. _O-
  vrijdag 2 maart 2012 @ 14:08:56 #27
322645 Voorschrift
See if I care
pi_108623635
Ja leuk, hou het even bij het onderwerp graag, hoe Arolsen is en hoe z'n tegenstanders zijn is al wel duidelijk mag ik aannemen.
POL-lintjes: Stef Bloktrofee - Meest arrogante user 2011, Hans Wiegeltrofee - Meest rechtse user 2012, 2013 & 2014
Ek vir jou, Suid-Afrika.
  vrijdag 2 maart 2012 @ 14:09:25 #28
37300 StarGazer
Anesthetize
pi_108623648
Ik heb niet gezegd dat het meevalt. Wel FF goed lezen he.
Porcupine Tee - Normal
  vrijdag 2 maart 2012 @ 14:09:47 #29
322645 Voorschrift
See if I care
pi_108623665
quote:
0s.gif Op vrijdag 2 maart 2012 11:22 schreef Arolsen het volgende:

[..]

Schandalig dit!

Hoe kan het dat een man die met wanbeleid voor een miljardenprobleem zorgt hier zomaar mee wegkomen? Dit is weer een typische uitwas van het neoliberale woningbeleid. Wordt het niet eens tijd voor regels is om dit geld te kunnen terugvorderen van deze man. Dat geld kan dan gebruikt worden om slachtoffers van de crisis te kunnen helpen.
Volgens mij wouden ze er ook naar gaan kijken om iets te doen aan het geld dat is uitgekeerd. Wat dat betreft wel goed, dit is natuurlijk onterecht wat die kerel als handdruk heeft meegekregen, daar mag wel wat aan gebeuren.
POL-lintjes: Stef Bloktrofee - Meest arrogante user 2011, Hans Wiegeltrofee - Meest rechtse user 2012, 2013 & 2014
Ek vir jou, Suid-Afrika.
pi_108625453
quote:

[..]

Schandalig dit!

Er is in B&E een uitgebreid topic hierover:

Vestia in grote financiële problemen, miljarden tekort! - #2

In de Telegraaf van gisteren telde ik maar liefst meer dan 750 woedende reacties van lezers over deze buitengewone en genante graaipraktijken.

Om in politieke context te blijven;

Ik verwacht de komende tijd veel meer van dit soort "openbaringen" in de media.

De politiek heeft verschrikkelijk veel blanco cheques uitgeschreven ter waarde van tientallen miljarden euro's in de sectoren Volkshuisvesting, Zorg, Onderwijs en Sociale Zekerheid.

nu men eindelijk beseft dat het geld niet aan de bomen groeit; gaat men onderzoeken waar het geld naar toestroomt:

.. naar de graaiers en de ware topcriminelen die de publieke sectoren leegroven.

...en niet naar de mensen voor wie het geld bedoeld was.
pi_108625527
quote:
7s.gif Op vrijdag 2 maart 2012 14:09 schreef Voorschrift het volgende:

[..]

Volgens mij wouden ze er ook naar gaan kijken om iets te doen aan het geld dat is uitgekeerd. Wat dat betreft wel goed, dit is natuurlijk onterecht wat die kerel als handdruk heeft meegekregen, daar mag wel wat aan gebeuren.
Eindelijk verstandige taal ^O^
pi_108626900
quote:
7s.gif Op vrijdag 2 maart 2012 14:09 schreef Voorschrift het volgende:
Zie niet echt in wat je hieraan zou kunnen doen? Als het contractueel klopt...
Ja, ik generaliseer.
pi_108627046
quote:
0s.gif Op vrijdag 2 maart 2012 15:38 schreef Northside het volgende:

[..]

Contracten kunnen nietig zijn of vernietigd worden.

Een contract kan ook een bewijsstuk zijn van opzettelijke oplichting en medeplichtigheid aan (poging tot) oplichting.
pi_108627110
quote:
0s.gif Op vrijdag 2 maart 2012 15:38 schreef Northside het volgende:

[..]

Waarom kunnen sommige contracten wel open gebroken worden maar bij die omhoog gevallen topmensen kan het vaak blijkbaar niet. 8-)
pi_108627168
quote:
0s.gif Op vrijdag 2 maart 2012 15:41 schreef Bankfurt het volgende:
Contracten kunnen nietig zijn of vernietigd worden.

Een contract kan ook een bewijsstuk zijn van opzettelijke oplichting en medeplichtigheid aan (poging tot) oplichting.
Ja, als daar wettelijk gezien aanleiding toe is ja. En hoe schandalig dit ook is, ik zie niet hoe dat hier het geval is?
Ja, ik generaliseer.
pi_108636157
En wij blijven het maar pikken. Wanneer gaan we eens harde maatregelen eisen van onze politici??
ING en ABN investeerden honderden miljoenen euro in DAPL.
#NoDAPL
  vrijdag 2 maart 2012 @ 19:37:30 #37
165633 eriksd
The grand facade...
pi_108636501
Hoi Henk.
Bis bis bis
Wij krijgen niks voor kerst van de baas. Alleen een trap onder de reet en een stuk steenkool.
  vrijdag 2 maart 2012 @ 19:47:34 #38
294269 mlg
Ik ben groot, jij bent klein.
pi_108636941
quote:

[..]

Schandalig dit!

Een werkje van de PvdA: http://bd.nl/nieuws/tilbu(...)aris-vestia-1.141923

Typisch ook dat Staal zelf een PvdA'er is. Het corporatisme-ideaal van de PvdA is één grote corruptieschandaal.
Bonus hier, bonus daar, wat heeft de lage klasse het toch zwaar.
pi_108638067
quote:
Hoi Henk.
Zegt een CE-leerling, grappig. Tegen wie heb jij het? Kom toch eens een keer met argumenten in plaats van te trollen.

Een woningcorporatie is geen privaat bedrijf, het is een organisatie die door de maatschappij is opgericht voor de maatschappij met als doel ervoor te zorgen dat iedereen normaal kan wonen.
Een oprotpremie van miljoenen of een salaris van meer dan 2 ton past hier zeker niet bij.
Verder is het ook niet zo'n complexe organisatie, je koopt huizen en je verhuurt ze en je probeert dit op een dusdanige manier te doen dat de overheadkosten minimaal zijn en dat zoveel mogelijk mensen die dit nodig hebben een woning kunnen huren.
In vergelijking met het besturen van een bedrijf als Philips of ASML is dat een eitje.
Als zo'n man dan ook nog eens slecht heeft gepresteerd dan hoort hij helemaal geen oprotpremie te krijgen. Kwestie van geen royale oprotpremies in het contract op te nemen, of in ieder geval niet meer dan het salaris voor een beperkt aantal maanden van frictiewerkeloosheid. Iemand die dan niet het contract tekent wil je niet aan het hoofd hebben van een belangrijke maatschappelijke organisatie.
ING en ABN investeerden honderden miljoenen euro in DAPL.
#NoDAPL
  vrijdag 2 maart 2012 @ 20:29:09 #40
294269 mlg
Ik ben groot, jij bent klein.
pi_108639058
quote:
0s.gif Op vrijdag 2 maart 2012 20:09 schreef Bram_van_Loon het volgende:

[..]

Zegt een CE-leerling, grappig. Tegen wie heb jij het? Kom toch eens een keer met argumenten in plaats van te trollen.

Een woningcorporatie is geen privaat bedrijf, het is een organisatie die door de maatschappij is opgericht voor de maatschappij met als doel ervoor te zorgen dat iedereen normaal kan wonen.
Een oprotpremie van miljoenen of een salaris van meer dan 2 ton past hier zeker niet bij.
Verder is het ook niet zo'n complexe organisatie, je koopt huizen en je verhuurt ze en je probeert dit op een dusdanige manier te doen dat de overheadkosten minimaal zijn en dat zoveel mogelijk mensen die dit nodig hebben een woning kunnen huren.
In vergelijking met het besturen van een bedrijf als Philips of ASML is dat een eitje.
Als zo'n man dan ook nog eens slecht heeft gepresteerd dan hoort hij helemaal geen oprotpremie te krijgen. Kwestie van geen royale oprotpremies in het contract op te nemen, of in ieder geval niet meer dan het salaris voor een beperkt aantal maanden van frictiewerkeloosheid. Iemand die dan niet het contract tekent wil je niet aan het hoofd hebben van een belangrijke maatschappelijke organisatie.
Deze premie en zijn salaris zijn door de corporatisten vastgesteld. Het is een links ideaal, dus een linkse verantwoordelijkheid wat mij betreft.
Bonus hier, bonus daar, wat heeft de lage klasse het toch zwaar.
  vrijdag 2 maart 2012 @ 20:36:52 #41
165633 eriksd
The grand facade...
pi_108639425
quote:
0s.gif Op vrijdag 2 maart 2012 20:09 schreef Bram_van_Loon het volgende:

[..]

CE-leerling?
Bis bis bis
pi_108639888
quote:
0s.gif Op vrijdag 2 maart 2012 11:25 schreef Dagonet het volgende:
Waarom zou hij niet zo'n contract mogen sluiten en een topman bij een ander bedrijf wel? Waarom zoubde overheid dit mogen vorderen? Wellicht dat de huurders van Vestia een zaak hebben, de overheid lijkt mij niet echt een partij.
Kom op zeg dit is je reinste corruptie en zelfverrijking met semi-publiek geld. En dan de boel verneuken met je gepruts op miljardenschaal en dan nog eens ervandoor gaan met miljoenen. Dikke faal dat je dit probeert de bagataliseren.
Op woensdag 23 januari 2013 16:22 schreef gnaeus het volgende:[/b]
Je denkt serieus dat een goede opvoeding dit kan voorkomen ? Het is juist vaak de oorzaak van misdragingen.
  vrijdag 2 maart 2012 @ 21:34:56 #43
366229 Oldie57
Neoliberalisme Macht Frei
pi_108642411
quote:

[..]

Schandalig dit!

Ik denk wel eens dat 'dat seurt mensen' (ook bankiers) gewoon standrechtelijk geëxecuteerd moeten worden omdat zij de mensheid aan het vernietigen zijn met hun 'greed = good' mentaliteit.
  vrijdag 2 maart 2012 @ 22:27:07 #44
149454 GSbrder
Les extrêmes se touchent
pi_108645050
quote:
10s.gif Op vrijdag 2 maart 2012 20:36 schreef eriksd het volgende:

[..]

CE-leerling?
Haha, had jij niet ooit een troll-topic aangemaakt voor HBO Commerciele Economie in SES?
Moet ook zeggen dat ik het een henkje vond.
Power is a lot like real estate, it's all about location, location, location.
The closer you are to the source, the higher your property value.
  vrijdag 2 maart 2012 @ 22:32:05 #45
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_108645234
quote:
0s.gif Op vrijdag 2 maart 2012 11:25 schreef Roellie80 het volgende:
Als er in dat contract stond "Bij falen en miljarden verlies maken, ontvangt u 3,5 miljoen en worden de huren met 9% verhoogd" is dat gewoon een schandalig contract.
Die woningbouwstichtingen zijn van oorsprong gewoon gemeenschapsbezit. Eigenlijk is het dus van iedereen, het zijn geen commerciële huisjesbazen die deze woningen in eigendom hebben!

Ik kan ook wel bij een (voormalig) staatsbedrijf werken en samen met mijn vriendjes in de Raad van Bestuur zo'n contract opstellen om miljoenen gemeenschapsgeld bij falen in te koppen. Dat maakt het helemaal nog niet rechtvaardig.
The End Times are wild
  vrijdag 2 maart 2012 @ 22:34:24 #46
149454 GSbrder
Les extrêmes se touchent
pi_108645337
quote:
0s.gif Op vrijdag 2 maart 2012 22:32 schreef LXIV het volgende:

[..]

Als er in dat contract stond "Bij falen en miljarden verlies maken, ontvangt u 3,5 miljoen en worden de huren met 9% verhoogd" is dat gewoon een schandalig contract.
Die woningbouwstichtingen zijn van oorsprong gewoon gemeenschapsbezit. Eigenlijk is het dus van iedereen, het zijn geen commerciële huisjesbazen die deze woningen in eigendom hebben!
Sinds de bruteringsoperatie niet meer.
Dat is dan heel jammer, maar wij hebben met zijn allen besloten dat het uitkopen van collectief bezit een goed plan was. Nu gaan miepen over verzelfstandigde organen is heel leuk, maar claimen recht te hebben op die woningen feitelijk onjuist.
  vrijdag 2 maart 2012 @ 22:34:51 #47
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_108645355
Vorder eerst maar eens een deel van die anderhalf miljard terug die hij vergokt heeft. Het kan toch niet zo zijn dat iemand bij succes bonussen krijgt, maar bij falen vrijuit gaat? Dat is een loterij zonder nieten.

Als die mensen zoveel verdienen omdat ze zoveel 'verantwoordelijkheid' dragen, dan moet die verantwoordelijkheid ook echt iets inhouden. Als er geen enkele consequentie bij falen aan vast zit noem ik dit geen verantwoordelijkheid.
The End Times are wild
  vrijdag 2 maart 2012 @ 22:36:27 #48
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_108645423
quote:
0s.gif Op vrijdag 2 maart 2012 22:34 schreef GSbrder het volgende:

[..]

Sinds de bruteringsoperatie niet meer.
Dat is dan heel jammer, maar wij hebben met zijn allen besloten dat het uitkopen van collectief bezit een goed plan was. Nu gaan miepen over verzelfstandigde organen is heel leuk, maar claimen recht te hebben op die woningen feitelijk onjuist.
Met die bruteringsoperatie zijn die woningen nog niet het eigendom van de bestuurders geworden hoor! Dat zou mooi zijn. Ze zijn alleen financieel zelfstandiger geworden.
The End Times are wild
  vrijdag 2 maart 2012 @ 22:38:10 #49
149454 GSbrder
Les extrêmes se touchent
pi_108645508
quote:
0s.gif Op vrijdag 2 maart 2012 22:36 schreef LXIV het volgende:

[..]

Met die bruteringsoperatie zijn die woningen nog niet het eigendom van de bestuurders geworden hoor! Dat zou mooi zijn. Ze zijn alleen financieel zelfstandiger geworden.
Niet het eigendom van de bestuurders. Wel het eigendom van de corporaties.
Die corporaties hebben weer besloten bestuurders aan te stellen. Dan is het wel erg kort door de bocht om te stellen dat een bestuurder geld van ons steelt als hij het mandaat van een corporatie heeft gekregen die financieel zelfstandig is geworden.
  vrijdag 2 maart 2012 @ 22:43:32 #50
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_108645757
quote:
0s.gif Op vrijdag 2 maart 2012 22:38 schreef GSbrder het volgende:

[..]

Niet het eigendom van de bestuurders. Wel het eigendom van de corporaties.
Die corporaties hebben weer besloten bestuurders aan te stellen. Dan is het wel erg kort door de bocht om te stellen dat een bestuurder geld van ons steelt als hij het mandaat van een corporatie heeft gekregen die financieel zelfstandig is geworden.
Van 'wie' is die cooperatie dan? Van zichzelf als rechtspersoon? Dat zou je dan zeggen. Ik vind dat een rechtspersoon 'zonder eigenaar' die voortkomt uit collectief bezit nog steeds collectief bezit is. Die verenigingen zouden moeten doen waarvoor ze er zijn: het leveren van goede huisvesting die betaalbaar is. Niet gokken en miljarden verliezen en de falende bestuurders daarop met miljoenenbonussen naar huis sturen. Het is natuurlijk niet de eerste keer dat zoiets gebeurt.

Ik ben een groot voorstander van het eigendomsrecht, maar deze cooperaties kunnen wat mij betreft gewoon genationaliseerd worden indien nodig. Er is geen enkele persoon die daardoor benadeeld wordt.
The End Times are wild
  vrijdag 2 maart 2012 @ 22:47:12 #51
149454 GSbrder
Les extrêmes se touchent
pi_108645918
quote:
0s.gif Op vrijdag 2 maart 2012 22:43 schreef LXIV het volgende:

[..]

Van 'wie' is die cooperatie dan? Van zichzelf als rechtspersoon? Dat zou je dan zeggen. Ik vind dat een rechtspersoon 'zonder eigenaar' die voortkomt uit collectief bezit nog steeds collectief bezit is. Die verenigingen zouden moeten doen waarvoor ze er zijn: het leveren van goede huisvesting die betaalbaar is. Niet gokken en miljarden verliezen en de falende bestuurders daarop met miljoenenbonussen naar huis sturen. Het is natuurlijk niet de eerste keer dat zoiets gebeurt.
Als je ze dus nog altijd als collectief bezit wil beschouwen, zie ik graag een manier hoe jij dat denkt te gaan betalen. Eerst privatiseren en dan, na excessen zoals dit, nationaliseren omdat het uit de klauwen loopt, is niet echt daadkrachtig en consistent bestuur.
  vrijdag 2 maart 2012 @ 22:50:04 #52
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_108646048
quote:
0s.gif Op vrijdag 2 maart 2012 22:47 schreef GSbrder het volgende:

[..]

Als je ze dus nog altijd als collectief bezit wil beschouwen, zie ik graag een manier hoe jij dat denkt te gaan betalen. Eerst privatiseren en dan, na excessen zoals dit, nationaliseren omdat het uit de klauwen loopt, is niet echt daadkrachtig en consistent bestuur.
Betalen? Aan wie wil jij wat betalen?
De overheid kan die woningen gewoon vorderen en verkopen aan de huurders. Daarmee kun je de staatsschuld dan grotendeels aflossen. Prima. En ook daadkrachtig.
The End Times are wild
  vrijdag 2 maart 2012 @ 22:57:01 #53
149454 GSbrder
Les extrêmes se touchent
pi_108646324
quote:
0s.gif Op vrijdag 2 maart 2012 22:50 schreef LXIV het volgende:

[..]

Betalen? Aan wie wil jij wat betalen?
De overheid kan die woningen gewoon vorderen en verkopen aan de huurders. Daarmee kun je de staatsschuld dan grotendeels aflossen. Prima. En ook daadkrachtig.
Van 1994 tot 2000 is men bezig geweest met een grote privatiseringsoperatie, waarbij corporaties moesten betalen voor de schulden die zij hadden en de overheden zekere directe subsidies stop zetten. Nog altijd is er geen 100% afhankelijkheid; logisch met systemen zoals het WSW, CFV en de woningwet en zijn opvolgers. Woningen vorderen en verkopen aan huurders klinkt heel leuk, toch heeft dat zo zijn nadelen. Er blijven mensen die niet kunnen kopen, er blijven mensen die moeten huren of die korte tijd in woningnood verkeren, er blijven woningen onverkoopbaar, er blijven complexen oninteressant om grote groepen kopers te plaatsen.

Daarnaast weet ik niet hoe rechtmatig dergelijke vorderingen zouden zijn. Ik ben het met je eens dat de rol van de corporatie moet worden teruggedrongen, maar een tijdelijke oplossing gaat op de lange termijn niet voorkomen dat er woningen noodzakelijk blijven voor zwakke actoren op de woningmarkt. Althans; ik zie niet snel een politieke partij die niet tot deze mening is toegedaan en dergelijke zienswijzen gaan de kamer vandaag of morgen nog niet uit.
  vrijdag 2 maart 2012 @ 23:07:49 #54
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_108646812
quote:
0s.gif Op vrijdag 2 maart 2012 22:57 schreef GSbrder het volgende:

[..]

Van 1994 tot 2000 is men bezig geweest met een grote privatiseringsoperatie, waarbij corporaties moesten betalen voor de schulden die zij hadden en de overheden zekere directe subsidies stop zetten. Nog altijd is er geen 100% afhankelijkheid; logisch met systemen zoals het WSW, CFV en de woningwet en zijn opvolgers. Woningen vorderen en verkopen aan huurders klinkt heel leuk, toch heeft dat zo zijn nadelen. Er blijven mensen die niet kunnen kopen, er blijven mensen die moeten huren of die korte tijd in woningnood verkeren, er blijven woningen onverkoopbaar, er blijven complexen oninteressant om grote groepen kopers te plaatsen.

Daarnaast weet ik niet hoe rechtmatig dergelijke vorderingen zouden zijn. Ik ben het met je eens dat de rol van de corporatie moet worden teruggedrongen, maar een tijdelijke oplossing gaat op de lange termijn niet voorkomen dat er woningen noodzakelijk blijven voor zwakke actoren op de woningmarkt. Althans; ik zie niet snel een politieke partij die niet tot deze mening is toegedaan en dergelijke zienswijzen gaan de kamer vandaag of morgen nog niet uit.
Die huizen zijn niemands privébezit, dus hoeft er ook aan niemand betaalt te worden.
The End Times are wild
  vrijdag 2 maart 2012 @ 23:10:46 #55
149454 GSbrder
Les extrêmes se touchent
pi_108646922
quote:
0s.gif Op vrijdag 2 maart 2012 23:07 schreef LXIV het volgende:

[..]

Die huizen zijn niemands privébezit, dus hoeft er ook aan niemand betaalt te worden.
Die huizen zijn het bezit van een corporatie.
Ik mag er niet gaan wonen, of wel?
  vrijdag 2 maart 2012 @ 23:12:36 #56
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_108646998
quote:
0s.gif Op vrijdag 2 maart 2012 23:10 schreef GSbrder het volgende:

[..]

Die huizen zijn het bezit van een corporatie.
Ik mag er niet gaan wonen, of wel?
Die cooperatie is toch een zelfstandig rechtspersoon? Er is niemand van wie die huizen zijn.
The End Times are wild
  vrijdag 2 maart 2012 @ 23:13:05 #57
149454 GSbrder
Les extrêmes se touchent
pi_108647023
quote:
0s.gif Op vrijdag 2 maart 2012 23:12 schreef LXIV het volgende:

[..]

Die cooperatie is toch een zelfstandig rechtspersoon? Er is niemand van wie die huizen zijn.
Een huis kan niet in het bezit zijn van een rechtspersoon?
  vrijdag 2 maart 2012 @ 23:14:39 #58
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_108647077
quote:
0s.gif Op vrijdag 2 maart 2012 23:13 schreef GSbrder het volgende:

[..]

Een huis kan niet in het bezit zijn van een rechtspersoon?
Zit je nu een beetje te trollen? Je snapt toch wel wat ik bedoel. Bij nationalisering raakt geen enkele werkelijke persoon geld kwijt. Die cooperaties zijn van geen enkel werkelijk persoon. Daarom is dat heel anders dan bijv. het nationaliseren van een NV, dat wel van personen is.
The End Times are wild
  vrijdag 2 maart 2012 @ 23:15:25 #59
165633 eriksd
The grand facade...
pi_108647106
quote:
0s.gif Op vrijdag 2 maart 2012 23:12 schreef LXIV het volgende:

[..]

Die zijn inderdaad van niemand. Iedereen kan het zijn of haar eigendom noemen.

Wat denk je nou zelf?
Bis bis bis
  vrijdag 2 maart 2012 @ 23:16:53 #60
149454 GSbrder
Les extrêmes se touchent
pi_108647164
quote:
0s.gif Op vrijdag 2 maart 2012 23:14 schreef LXIV het volgende:

[..]

Zit je nu een beetje te trollen? Je snapt toch wel wat ik bedoel. Bij nationalisering raakt geen enkele werkelijke persoon geld kwijt. Die cooperaties zijn van geen enkel werkelijk persoon. Daarom is dat heel anders dan bijv. het nationaliseren van een NV, dat wel van personen is.
Oh, dus we kunnen het hele systeem met stichtingen, verenigingen en corporaties opdoeken?
Dat is zonder probleem te nationaliseren, want het is toch van geen enkel werkelijk persoon.

Handig spaarvarkentje, heb je daar gevonden!
  vrijdag 2 maart 2012 @ 23:18:57 #61
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_108647254
quote:
0s.gif Op vrijdag 2 maart 2012 23:15 schreef eriksd het volgende:

[..]

Die zijn inderdaad van niemand. Iedereen kan het zijn of haar eigendom noemen.

Wat denk je nou zelf?
Ja dat denk ik inderdaad. Noem dan eens een persoon die eigenaar is. Dat kun je niet, want die is er niet.
The End Times are wild
  vrijdag 2 maart 2012 @ 23:19:31 #62
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_108647282
quote:
10s.gif Op vrijdag 2 maart 2012 23:16 schreef GSbrder het volgende:

[..]

Oh, dus we kunnen het hele systeem met stichtingen, verenigingen en corporaties opdoeken?
Dat is zonder probleem te nationaliseren, want het is toch van geen enkel werkelijk persoon.

Handig spaarvarkentje, heb je daar gevonden!
Veel stichtingen en verenigingen zijn wel integer. Daar is niks mis mee.
The End Times are wild
  vrijdag 2 maart 2012 @ 23:20:12 #63
149454 GSbrder
Les extrêmes se touchent
pi_108647308
quote:
0s.gif Op vrijdag 2 maart 2012 23:19 schreef LXIV het volgende:

[..]

Veel stichtingen en verenigingen zijn wel integer. Daar is niks mis mee.
Maar zodra een stichting een verkeerde bestuurder heeft, moet hij meteen genationaliseerd worden, indien dit geld kan opleveren en zodoende kan bijdragen aan het aflossen van de staatsschuld?
  vrijdag 2 maart 2012 @ 23:22:07 #64
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_108647395
quote:
0s.gif Op vrijdag 2 maart 2012 23:20 schreef GSbrder het volgende:

[..]

Maar zodra een stichting een verkeerde bestuurder heeft, moet hij meteen genationaliseerd worden, indien dit geld kan opleveren en zodoende kan bijdragen aan het aflossen van de staatsschuld?
Ja, dat moet een optie zijn.
The End Times are wild
  vrijdag 2 maart 2012 @ 23:22:50 #65
165633 eriksd
The grand facade...
pi_108647426
Wat is een verkeerde bestuurder eigenlijk?
Bis bis bis
  vrijdag 2 maart 2012 @ 23:23:17 #66
149454 GSbrder
Les extrêmes se touchent
pi_108647445
quote:
0s.gif Op vrijdag 2 maart 2012 23:22 schreef LXIV het volgende:

[..]

Ja, dat moet een optie zijn.
Dus enkel het bezit van burgers, niet van verenigingen, behoeft beschermd te worden door de overheid? Ik vind het nogal wat impact hebben op de rechtszekerheid in dit land.
  vrijdag 2 maart 2012 @ 23:23:26 #67
149454 GSbrder
Les extrêmes se touchent
pi_108647453
quote:
0s.gif Op vrijdag 2 maart 2012 23:22 schreef eriksd het volgende:
Wat is een verkeerde bestuurder eigenlijk?
Iemand zoals Staal.
  vrijdag 2 maart 2012 @ 23:23:44 #68
165633 eriksd
The grand facade...
pi_108647464
quote:
0s.gif Op vrijdag 2 maart 2012 23:23 schreef GSbrder het volgende:

[..]

Iemand zoals Staal.
Is hij veroordeeld?
Bis bis bis
  vrijdag 2 maart 2012 @ 23:24:40 #69
149454 GSbrder
Les extrêmes se touchent
pi_108647506
quote:
0s.gif Op vrijdag 2 maart 2012 23:23 schreef eriksd het volgende:

[..]

Is hij veroordeeld?
Nee. Hij heeft, volgens bepaalde normen, onethisch gedrag vertoond.
  vrijdag 2 maart 2012 @ 23:25:34 #70
165633 eriksd
The grand facade...
pi_108647549
quote:
0s.gif Op vrijdag 2 maart 2012 23:24 schreef GSbrder het volgende:

[..]

Nee. Hij heeft, volgens bepaalde normen, onethisch gedrag vertoond.
Aha. Dat klinkt als een grijs gebied. Lijkt mij een wat wankele basis om te gaan nationaliseren.
Bis bis bis
  vrijdag 2 maart 2012 @ 23:26:52 #71
149454 GSbrder
Les extrêmes se touchent
pi_108647615
quote:
0s.gif Op vrijdag 2 maart 2012 23:25 schreef eriksd het volgende:

[..]

Aha. Dat klinkt als een grijs gebied. Lijkt mij een wat wankele basis om te gaan nationaliseren.
Maar als hij daadwerkelijk veroordeeld zou zijn?
Dan lijkt me de noodzaak om de volledige vereniging te nationaliseren eveneens twijfelachtig.
  vrijdag 2 maart 2012 @ 23:27:12 #72
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_108647628
quote:
11s.gif Op vrijdag 2 maart 2012 23:23 schreef GSbrder het volgende:

[..]

Dus enkel het bezit van burgers, niet van verenigingen, behoeft beschermd te worden door de overheid? Ik vind het nogal wat impact hebben op de rechtszekerheid in dit land.
Uiteindelijk is enkel de rechtszekerheid van burgers van belang. Eigenlijk hebben die bestuurders dat bezit van de gemeenschap gestolen. Het zou juist rechtszekerheid zijn wanneer de boel weer genationaliseerd werd, zodat deze fout uit het verleden werd rechtgetrokken.

Wie heeft er nu geprofiteerd van die privatiseringen? De huurders in ieder geval niet. Terwijl die verenigingen oorspronkelijk voor hen zijn opgericht. De enigen die geprofiteerd hebben zijn de bestuurders, die schaamteloos hun zakken hebben kunnen vullen.

Stel dat het waterleidingsbedrijf van de gemeente is. Op zekere dag wordt besloten tot privatisering. Toevallig ben ik de voorzitter van het bedrijf. De komende jaren haal ik exorbitante bedragen weg en vergok ik met financiële handel een miljard. Zou het dan niet terecht zijn wanneer er besloten wordt het waterleidingsbedrijf weer aan de gemeente te geven? Ik vind van wel. Het is niet zo dat die bestuurders ooit een cent betaalt hebben voor al die woningen, met andere woorden, dat ze het rechtmatig gekocht hebben en dus eigenaar zijn. Zo gedragen ze zich nu wel. Het is niet het eerste schandaal op dat gebied.
The End Times are wild
  vrijdag 2 maart 2012 @ 23:28:53 #73
165633 eriksd
The grand facade...
pi_108647696
quote:
0s.gif Op vrijdag 2 maart 2012 23:26 schreef GSbrder het volgende:

[..]

Maar als hij daadwerkelijk veroordeeld zou zijn?
Dan lijkt me de noodzaak om de volledige vereniging te nationaliseren eveneens twijfelachtig.
Ik snap sowieso de hang naar nationalisatie niet. Laat dat duidelijk zijn.
Maar dat moreel verontwaardigde geroep om iemands hoofd en in blinde woede het bestaan van rechtspersonen ontkennen, komop zeg.
Bis bis bis
  vrijdag 2 maart 2012 @ 23:29:40 #74
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_108647741
quote:
13s.gif Op vrijdag 2 maart 2012 23:28 schreef eriksd het volgende:

[..]

Ik snap sowieso de hang naar nationalisatie niet. Laat dat duidelijk zijn.
Maar dat moreel verontwaardigde geroep om iemands hoofd en in blinde woede het bestaan van rechtspersonen ontkennen, komop zeg.
Wie ontkent het bestaan van rechtspersonen dan? Niemand toch. Je moet wel lezen wat er staat.
The End Times are wild
  vrijdag 2 maart 2012 @ 23:31:17 #75
165633 eriksd
The grand facade...
pi_108647807
quote:
0s.gif Op vrijdag 2 maart 2012 23:29 schreef LXIV het volgende:

[..]

Wie ontkent het bestaan van rechtspersonen dan? Niemand toch. Je moet wel lezen wat er staat.
Door te stellen dat "de huizen" niet aan een persoon toebehoren maak je het woord toch op zijn minst aan inflatie onderhevig. Terwijl voor de wet beiden over dezelfde eigendomsrechten beschikken.

Gelukkig zou ik haast willen zeggen.
Bis bis bis
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')