Juist.quote:Op vrijdag 23 december 2011 17:41 schreef LunaAurea het volgende:
Of denken we alleen dat we ander zijn dan dieren, maar is dat eigelijk helemaal niet zo?
Nee.quote:Verschillen we alleen qua DNA of zijn er nog andere waarmee we ons onderscheiden van dieren?
Nee dus.quote:Of denken we alleen dat we ander zijn dan dieren, maar is dat eigelijk helemaal niet zo?
zijn DNA.quote:Wat maakt nou eigenlijk een mens tot een mens?
Eens.quote:Op vrijdag 23 december 2011 18:17 schreef Avuso. het volgende:
Biologisch gezien zijn we een gewoon een van de vele soorten binnen het dierenrijk omdat dit uit ons DNA blijkt.
Taal wordt nog wel eens als argument gebruikt. Daar tegenover staat dat andere soorten weer andere trucjes kunnen die de menselijke soort weer niet kan. Dus taal is een wat zwak argument.
Een sterker argument vindt ik persoonlijk onze ratio welke ver boven andere dierlijke soorten uitsteekt. Maar ook ratio wordt denk ik vet overgewaardeerd door de bekende "vrije" wil.
Ik denk dat een onderbewustzijn juist aan onze dierlijke kant staat en dus niet overblijft als mogelijk verschil. Maar ben het zeker met je eens dat wij vele prikkels en gevoelens delen met andere diersoorten.quote:Op vrijdag 23 december 2011 18:35 schreef grrrbeer het volgende:
[..]Blijft over een onderbewustzijn dat met veel complexere informatie werkt, maar mss wel heel gelijkende prikkels en gevoelens geeft als bij dieren.
Weten doe ik het niet natuurlijk, maar zou me weinig verbazen als we een stukje belevingswereld delen met sommige andere dieren.
Maar dat geeft nog geen antwoord op de vraag wat een mens tot een mens maakt en niet hetzelfde is als bijv. een chimpansee of een inktvis, het fenotype niet meegerekendquote:Op vrijdag 23 december 2011 18:55 schreef Molurus het volgende:
We zijn dieren, en elke diersoort onderscheidt zich van alle andere diersoorten. Anders zouden we het geen diersoort noemen.
Kleine variaties in het DNA en de daaruit opvolgende structuur van onze hersenen maakt het zo dat de diersoort mens anders is als bijvoorbeeld een chimpansee. Maar dat geldt voor elke diersoort, dus ik snap je vraag niet zo.quote:Op vrijdag 23 december 2011 20:10 schreef LunaAurea het volgende:
[..]
Maar dat geeft nog geen antwoord op de vraag wat een mens tot een mens maakt en niet hetzelfde is als bijv. een chimpansee of een inktvis, het fenotype niet meegerekend
Ik heb z'n vermoede dat je hier reageert op mijn laatste opmerkingen maar ik moet bekennen dat je verhaal me behoorlijk boven de pet gaatquote:Op vrijdag 23 december 2011 19:23 schreef declassering het volgende:
http://www.xead.nl/hoe-superieur-is-suprieur-bv
dwz wordt hier een kwalitatief of een gradueel onderscheid bedoeld ? Als hier een gradueel onderscheid wordt bedoeld dan kan er uit de ''aard' der zaak niet worden bedoeld want dan zijn er geen doeleinden, slechts blinde algorithmische processen waar selectie op wordt losgelaten, dwz confrontatie. Kwalitatief verschil betekent differentia specifica, ofwel antwoord op wezenlijke vragen cq vragen naar het wezen. Differentie existentie/essentie cq ordo essendi ordo cognoscendi cq questio juris questio facti cq als er geen verschil is dan is de wijze van spreken over het onderwerp van dezelfde orde als het onderwerp zelf, dan heb je geen zinvol perspectief meer ( zelfs dat kun je dan niet meer zeggen) Moet je dus zeggen dat kan niet en dat mag niet dus mensen zijn superieur ?
Worden wij voortgedreven door ethische verontwaardiging of door wetenschappelijk vragen en antwoorden, en hoe dan wel te spreken als de antwoorden van de wetenschap je niet bevallen?
Want de wetenschap die heeft de narcistische hoogmoedige aanspraken van de filosofie totaal onderuit gehaald. Of toch niet?
Ik ookquote:Op vrijdag 23 december 2011 19:18 schreef Avuso. het volgende:
[..]
Ik denk dat een onderbewustzijn juist aan onze dierlijke kant staat
Mensen en chimpansees lijken veel meer op elkaar dan chimpansees en inktvissen. Ik zie dan ook niet precies waarom je de lijn daar zou willen trekken. Wellicht omdat mensen de intelligentste diersoort op aarde zijn? Waarom zouden we daar een grotere waarde aan hechten dan aan andere verschillen?quote:Op vrijdag 23 december 2011 20:10 schreef LunaAurea het volgende:
[..]
Maar dat geeft nog geen antwoord op de vraag wat een mens tot een mens maakt en niet hetzelfde is als bijv. een chimpansee of een inktvis, het fenotype niet meegerekend
Misschien maak ik de denkfout dat ik er bij voorbaat al vanuit ga, dat er een verschil is, buiten de biologische begrippen om. Maar misschien zit ik er wel helemaal naast.quote:Op vrijdag 23 december 2011 20:14 schreef HostiMeister het volgende:
Kleine variaties in het DNA en de daaruit opvolgende structuur van onze hersenen maakt het zo dat de diersoort mens anders is als bijvoorbeeld een chimpansee. Maar dat geldt voor elke diersoort, dus ik snap je vraag niet zo.
Het klopt inderdaad dat dat mensen en chimpansees meer aan elkaar verwant zijn aan elkaar dan aan een inktvis. Ik wil ook niet persé de lijn trekken bij die diergroepen, maar meer in het algemeen, tussen mensen en andere diersoorten. Of mensen echt de meest intelligente diersoort op aarde is, betwijfel ik wel eens, maar dat terzijde.quote:Op vrijdag 23 december 2011 20:51 schreef Molurus het volgende:
Mensen en chimpansees lijken veel meer op elkaar dan chimpansees en inktvissen. Ik zie dan ook niet precies waarom je de lijn daar zou willen trekken. Wellicht omdat mensen de intelligentste diersoort op aarde zijn? Waarom zouden we daar een grotere waarde aan hechten dan aan andere verschillen?
Ik zie je punt. En vanuit dat oogpunt blijf ik nog even meelezen ben wel benieuwd hoe/of eea zich oplost.quote:Op vrijdag 23 december 2011 20:50 schreef declassering het volgende:
De mens is alleen maar een variant, geen wezenlijke onderscheiding in het geheel van de natuur. Maar ja nu zeg ik weer variant, hoe kan je die variatie dan zien ? enz.
Maar waarom? Waarom niet tussen "inktvissen en andere diersoorten" bijvoorbeeld? Vanwaar die interesse om van mensen een bijzonder geval te maken?quote:Op vrijdag 23 december 2011 21:08 schreef LunaAurea het volgende:
Het klopt inderdaad dat dat mensen en chimpansees meer aan elkaar verwant zijn aan elkaar dan aan een inktvis. Ik wil ook niet persé de lijn trekken bij die diergroepen, maar meer in het algemeen, tussen mensen en andere diersoorten.
Omdat ik het zo altijd gezien heb (religieuze achtergrond) 'God zei: 'laten wij mensen maken die ons evenbeeld zijn, die op ons lijken; zij moeten heerschappij voeren over de vissen van de zee en de vogels van de hemel, over het vee, over de hele aarde en over alles wat daarom rondkruipt.'' (Gen1:26) Op grond daarvan kan je zeggen dat de mens anders is dan andere diersoorten.quote:Op vrijdag 23 december 2011 23:16 schreef Molurus het volgende:
[..]
Maar waarom? Waarom niet tussen "inktvissen en andere diersoorten" bijvoorbeeld? Vanwaar die interesse om van mensen een bijzonder geval te maken?
Een ander fenotype en ander gedrag, waar weer nieuwe fenomenen uit voortkomen (bv de wet, belasting, computers). Van alles.quote:Op vrijdag 23 december 2011 17:41 schreef LunaAurea het volgende:
Mensen zien zich graag als suprieur wezen(/diersoort). In religies is de mens de kroon op de schepping. En in de taxonomie van de animalia staat de mens aan het einde, waardoor je bijna zou denken dat mensen het meest ontwikkeld zijn.
Verschillen we alleen qua DNA of zijn er nog andere dingen waarmee we ons onderscheiden van dieren?
Hangt ervan af hoever je wilt abstraheren. Als je iets verder abstraheert, wordt het: "Stof zijt gij en tot stof zult gij wederkeren."quote:Of denken we alleen dat we anders zijn dan dieren, maar is dat eigelijk helemaal niet zo?
Een 'wat' vraag is een vraag naar het wezen der dingen. De wetenschap gaat alleen over de samenhang der dingen. Deze vraag is daarom alleen te beantwoorden vanuit je eigen situatie. Mensen zijn bijzonder omdat er exemplaren tussen zitten die je erg aansprekenquote:Wat maakt nou eigenlijk een mens tot een mens?
Welk deel van de voortplanting zie je dan als onderscheidend kenmerk?quote:Voortplanting is een onderscheidend kenmerk.
Alleen nageslacht kunnen verwekken binnen eigen gelederen, zet ons apart.quote:Op zaterdag 24 december 2011 00:18 schreef LunaAurea het volgende:
[..]
Welk deel van de voortplanting zie je dan als onderscheidend kenmerk?
Volgens Van Dale:quote:Op zaterdag 24 december 2011 00:27 schreef deelnemer het volgende:
[..]
Alleen nageslacht kunnen verwekken binnen eigen gelederen, zet ons apart.
"uit eigen gelederen" is een uitdrukking.quote:Op zaterdag 24 december 2011 00:36 schreef LunaAurea het volgende:
[..]
Volgens Van Dale:
ge·le·de·ren de; mv; zie gelid (2)
2 ge·lid het; o 1 geleden, leden geleding, gewricht 2 gelederen rij soldaten: in het ~ staan
Een soort is een verzameling dieren die onderling tot voortplanting in staat zijn.quote:Dit heeft voor mij iets meer uitleg nodig, want zo begrijp ik je zin niet helemaal.
Ah, je doelt dus op het biologisch soort concept: "Een soort is een groep populaties waarvan de individuen het potentieel hebben om in de natuur levende en vruchtbare nakomelingen te produceren."quote:Een soort is een verzameling dieren die onderling tot voortplanting in staat zijn.
Als we een onderbewustzijn en een bewustzijn hebben, hebben de andere dieren die dan ook allebei? In hoeverre verschilt dit dan van mensen?quote:Ik denk dat een onderbewustzijn juist aan onze dierlijke kant staat en dus niet overblijft als mogelijk verschil. Maar ben het zeker met je eens dat wij vele prikkels en gevoelens delen met andere diersoorten.
Het is bijna alsof Aristoteles over DNA sprakquote:Op zaterdag 24 december 2011 02:11 schreef declassering het volgende:
potentie en actualisering, dat er dus iets is wat er op wacht tot ontplooiing te komen, dat schijnt dus de grootste lariekoek te zijn. Voor jou persoonlijk schijnt dat te betekenen, dat je niet meer aan zelfverwezenlijking kunt gaan doen. Erich Fromm en zo, dat kan de schroothoop op.
Is dat wel zo? De mens als soort is toch gewoon de huidige vorm van een evolutionaire lijn, tussen de andere huidige vormen, ieder met hun eigen evolutionaire lijn.quote:Op vrijdag 23 december 2011 17:41 schreef LunaAurea het volgende:
.....En in de taxonomie van de animalia staat de mens aan het einde.....
De afgelopen 40 jaar is er al veel veranderd in de manier waarop het leven op aarde indelen. Tegenwoordig spreken we over 3 domeinen: Bacteria, Archaea en Eukarya, in plaats van 3 rijken. Ik ben wel benieuwd hoe we over 20 jaar kijken naar de indeling van het leven.quote:(Indeling van de natuur in drie natuurrijken en in klassen, ordes, geslachten en soorten; met kenmerken, verschillen, synoniemen en plaatsen).
Het lijkt me logisch dat je bij geënte planten kijkt naar het gedeelte dat zich voortplant. Het onderste gedeelte, de stam, produceert in principe geen gameten. Bij geënte planten verandert het DNA van beide delen niet, elke gameet die weer uitgroeit tot een nieuwe plant zal een 'zwakke' stam hebben. Enten is een door mensen gestuurd proces en zal keer op keer herhaald moeten worden, wil je het gewenste resultaat hebben.quote:en hoe zit het met enten?
Hiermee heb je gelijk, maar sommige afbeeldingen kunnen nog wel eens een verkeerde indruk wekken.quote:Is dat wel zo? De mens als soort is toch gewoon de huidige vorm van een evolutionaire lijn, tussen de andere huidige vormen, ieder met hun eigen evolutionaire lijn.
Is het niet zo dat dieren ook kunnen aanvoelen wanneer ze dood gaan en 'rouwen' als er een soortgenoot is overleden?quote:Misschien het besef van sterfelijkheid? Dat wat zelfs de goden niet zien?
Mens betekent : scherpe geest.
Dat lijkt me voldoende.
Hiermee heb je wel een punt, want laat onze manier van voeding (ingestie en digestie), waar dus ook de ontlasting bij hoort, nou net één van de kenmerken zijn waarin we ons onderscheiden van planten en schimmels (fungi)quote:Als ik aan het schijten ben en mijn schijt zie, word ik eraan herinnerd dat ik een beest ben.
Goed punt.quote:Op zondag 25 december 2011 22:45 schreef Alfje het volgende:
Volgens mij is het grote verschil dat mensen in staat zijn tot zelfreflectie. Ze nemen niet alleen deel aan het systeem maar kunnen dat systeem ook van buitenaf analyseren.
Kunnen we wel zomaar de conclusie trekken dat dat uniek is voor de menselijke soort? Decoupled cognition, het vermogen om je te verplaatsen in situaties anders dan de huidige, is essentieel voor sociale intelligentie en zie je tenminste ook terug bij onze directe verwanten. De verschillen tussen mensen en andere primaten zijn waarschijnlijk veel minder dramatisch dan wij graag denken. En laten we wel wezen: genetisch zijn we weinig veranderd in de laatste paar duizend jaar. De gevolgen van culturele evolutie zijn dramatisch, maar de meeste basisvaardigheden die dat mogelijk hebben gemaakt zijn vrijwel net zoveel aanwezig bij de andere primaten.quote:Op zondag 25 december 2011 22:45 schreef Alfje het volgende:
Volgens mij is het grote verschil dat mensen in staat zijn tot zelfreflectie. Ze nemen niet alleen deel aan het systeem maar kunnen dat systeem ook van buitenaf analyseren.
quote:Op dinsdag 27 december 2011 00:05 schreef Berjan1986 het volgende:
Ik heb een dier nog nooit zien internetten.
slotje?
quote:Op dinsdag 27 december 2011 00:05 schreef Berjan1986 het volgende:
Ik heb een dier nog nooit een dorp zien bouwen.
Slotje?
Wat? Leg uit.quote:Op dinsdag 27 december 2011 00:14 schreef Berjan1986 het volgende:
Ik word zo moe van mensen die darwin ten koste van alles willen laten zegevieren.
"Maar"? Wij komen gewoon van apen en we zijn zelf apen. Taxonomisch gezien.quote:Hij dacht dat wij van de apen kwamen, maar wij hebben schijnbaar dezelfde voorouders.
Je mag van alles zeggen. Niemand houd jou tegen. Jij hebt de vrijheid om van alles te vinden.quote:Wanneer mogen mensen weer eens zeggen dat de mens inderdaad hoger staan dan een dier? Misschien niet qua lichaam, maar wel in bewustzijn.
Zie mijn post hierboven.quote:Een dier bouwt geen dorp,
Er zijn voldoende dieren te bedenken die echter wel een essentiële basis eigenschap voor de wetenschappelijke methode vertonen. En dat is nieuwsgierigheid. Alleen maar omdat wij het geformaliseerd hebben zijn wij ineens ... superieure dieren? Schattige drang naar superioriteit heb je.quote:een dier bedrijft geen wetenschap.
Wellicht. Maar wellicht ook niet. Maar weer erg arbitrair. Wij kunnen geen beeld maken van infrarood straling met onze tong. Slangen zijn dus superieur?quote:Een dier denkt niet na over waar hij of zij vandaan komt.
"verder". Weer zo'n waardeoordeel op basis van schijnbaar heel weinig behalve persoonlijke voorkeur.quote:Dit alleen al getuigt van een mens die verder staat dan een dier. En als het dier al ouder is dan de mens, dan wordt dit verschil alleen maar groter.
Wederom die ongegronde aanname aangezien dit wellicht bij bepaalde primaten ook voorkomt.quote:Hoe komt het dat een mens zich vanaf den beginne al afvraagt waar men vandaan komt, maar een dier niet?
Taxonomisch gezien zijn wij dieren. Het is een kwestie van definitie. En die kwestie is al een tijdje beslecht.quote:Men wil graag dat de mens een dier is en niet minder.
Wat een onzinnig argument om te poneren. Er zijn voldoende mensen die onderschrijven dat wij een dier zijn die zich prima gedragen in onze samenleving. Die verantwoordelijkheid nemen en constructief bijdragen. Zelfs als je er puur wetenschappelijk naar kijkt ontkom je er niet aan tot de conclusie te komen dat wij mensen een sociale functie hebben overgeërfd van onze voorouders en dat die functie nuttig is en hoort bij de menselijke conditie.quote:Want dan hoeft men geen verantwoordelijkheid te nemen voor hun eigen leven. Want ja, onze hersenen bepalen immers alles wat wij doen. Een eigen vrije wil hebben wij niet. Wij zijn machines volgens veel nihilisten.
Waarom wil je dat zo graag? En waarom zou hierbij het criterium intellect zwaarder moeten tellen dan andere criteria?quote:Op dinsdag 27 december 2011 00:14 schreef Berjan1986 het volgende:
Wanneer mogen mensen weer eens zeggen dat de mens inderdaad hoger staan dan een dier?
Het ontgaat me hoe het een volgt uit het ander.quote:Op dinsdag 27 december 2011 00:14 schreef Berjan1986 het volgende:
Men wil graag dat de mens een dier is en niet minder. Want dan hoeft men geen verantwoordelijkheid te nemen voor hun eigen leven.
Ehr, en dieren zouden geen vrije wil hebben ofzo? Bovendien, als onze hersenen bepalen wat wij doen - op zich een redelijke hypothese - hoe zou dat strijdig zijn met het bestaan van vrije wil?quote:Op dinsdag 27 december 2011 00:14 schreef Berjan1986 het volgende:
Want ja, onze hersenen bepalen immers alles wat wij doen. Een eigen vrije wil hebben wij niet. Wij zijn machines volgens veel nihilisten.
Scherpe geest!quote:Op zaterdag 24 december 2011 10:25 schreef Nietvandezewereld het volgende:
Misschien het besef van sterfelijkheid? Dat wat zelfs de goden niet zien?
Mens betekent : scherpe geest.
Dat lijkt me voldoende.
Voor mij is een dier, puur biologisch gezien, een dier als het voldoet aan de volgende kenmerken:quote:Op dinsdag 27 december 2011 20:30 schreef Starphus het volgende:
Heb niet alles gelezen maar wat mij opviel van wat ik wel gelezen heb is dat men voornamelijk bezig is met het definiëren van 'mens'. Mij lijkt het handig om als eerste 'dier' te definiëren.
Het blijft nog steeds een dier en dan zouden mensen volgens mijn vorige post uitblinken in het nadenken.quote:Op dinsdag 27 december 2011 21:53 schreef Starphus het volgende:
Het ene dier kan het snelst rennen, het andere dier kan het beste horen. Maakt dat ze ergens in uit blinken geen dier meer ?
Onderstaand een quote van wikipedia (omdat het daar wel mooi omschreven stond)quote:Of is het zo dat als een wezen (lees; niet dier) een of één eigenschap bezit dat geen ander wezen bezit, het niet valt onder te delen onder dezelfde noemer als die van de rest van die wezens (die dus wel allemaal één of meerdere eigenschappen in gemeen hebben) ?
Als dit waar zou zijn, kunnen we mensen en andere wezens dan nog wel onder dezelfde noemer laten vallen?quote:De ziel is de persoonlijkheid van de mens. De ziel maakt een persoon tot wat hij is, zijn karakter. De scheppingsformule houdt in dat God zijn levensademen (meervoud) in de mens blies, dit is de geest die God de mens gaf. Door het contact tussen lichaam en geest werd de ziel gevormd of geproduceerd. Dit is het wat de mens uniek maakt in de schepping. Dieren en planten hebben geen geest, en kunnen dus geen contact met God hebben, die Geest is. De ziel heeft het lichaam nodig om te zien, horen, ruiken, proeven en spreken; om tot kennis van de buitenwereld te komen. Omdat geest, ziel en lichaam van nature bij elkaar horen (voor de erfzonde bestond de dood niet) is doodgaan niet natuurlijk. De dood kwam door de scheiding tussen God en de mens. Deze dood begon in de geest, strekte zich uit tot de ziel, en bereikte uiteindelijk het lichaam. In de opstanding worden geest, ziel en lichaam weer één.
Omdat die ziel geen eigenschap van het wezen is, maar omdat het wezen eigenlijk die ziel is, oid ?quote:Op dinsdag 27 december 2011 22:07 schreef LunaAurea het volgende:
Als dit waar zou zijn, kunnen we mensen en andere wezens dan nog wel onder dezelfde noemer laten vallen?
Naar mijn mening niet, omdat de andere wezens dan iets essentieels missen. Maar ik ben benieuwd naar andere meningen hierover.
Een interessante benadering...quote:Omdat die ziel geen eigenschap van het wezen is, maar omdat het wezen eigenlijk die ziel is, oid ?
Gezien vanuit het standpunt van de quote van wikipedia eigenlijk wel, maar vanuit bovenstaande conclusie zou het dan voor alle dieren gelden en niet alleen voor de mens.quote:... maar ook voor de mens dan zou daar bij moeten;
• Het niet zijn of bezitten van een ziel.
?
Ow, op die fiets. Ja als ziel als zodoende gedefiniëerd wordt, dan zou die conclusie moeten gelden. Mits je niet gaat tornen aan wat we verstaan onder 'in leven zijn'. Wellicht leven dieren dan eigenlijk niet. Niet volgens die definitie.quote:Op dinsdag 27 december 2011 22:43 schreef LunaAurea het volgende:
Een interessante benadering...
Ik bedoelde eigenlijk meer dat als een mens wel een ziel zou hebben en andere dieren niet, maar als de ziel de levensadem zou zijn, dan is het onlogisch dat andere dieren deze (een ziel) niet zouden hebben. Hoe zouden ze anders kunnen leven? Concusie: alle dieren hebben een ziel (?)
Deze uitspraak roept bij mij gelijk de vraag op hoe het dan zit met erfelijke eigenschappen die je van je ouders erft. (dingen zoals karakter)quote:Het lichaam is als het ware het tijdelijke omhulsel om te kunnen functioneren in de natuurlijke wereld. Het lichaam kan niet zonder de ziel functioneren, omdat de ziel de ware persoon is die in het lichaam huist.
De biologische definitie van leven past inderdaad niet binnen het kader van de uitspraken van wikipedia. Ik betwijfel dus of deze uitspraken wel kloppen. Ik zal dus eerst op zoek moeten gaan naar een goede definitie van 'ziel'.quote:Op dinsdag 27 december 2011 22:48 schreef Starphus het volgende:
[..]
Ow, op die fiets. Ja als ziel als zodoende gedefiniëerd wordt, dan zou die conclusie moeten gelden. Mits je niet gaat tornen aan wat we verstaan onder 'in leven zijn'. Wellicht leven dieren dan eigenlijk niet. Niet volgens die definitie.
Raken we ook een beetje de discussie over vrije wil en onvrije wil. Een stelling die daar weer betrekking op heeft is bijvoorbeeld; een dier leeft, een mens leid een leven.
Exact. Zeer problematisch ook. Er zijn tal van opvattingen over wat de ziel is. Niet slechts eentje. Geen een definitie heeft een meer waarde tegenover alle andere. Hier zul je in metafysische en religieuze discussis terecht komen.quote:Op dinsdag 27 december 2011 23:01 schreef LunaAurea het volgende:
De biologische definitie van leven past inderdaad niet binnen het kader van de uitspraken van wikipedia. Ik betwijfel dus of deze uitspraken wel kloppen. Ik zal dus eerst op zoek moeten gaan naar een goede definitie van 'ziel'.
Dat klopt, en dat heeft eigenlijk totaal geen zin.quote:Op dinsdag 27 december 2011 23:17 schreef barthol het volgende:
Als je mensen gaat uitzonderen op grond van een specifiek kenmerk is de categorie "dieren" parafyletisch. Dan kan je ook een olifant buiten de groep "dieren" trekken op grond van een specifiek kenmerk van die soort.
Ik zal een poging gaan wagen, maar ik zie het probleem.quote:Op dinsdag 27 december 2011 23:21 schreef Starphus het volgende:
[..]
Exact. Zeer problematisch ook. Er zijn tal van opvattingen over wat de ziel is. Niet slechts eentje. Geen een definitie heeft een meer waarde tegenover alle andere. Hier zul je in metafysische en religieuze discussis terecht komen.
Uit recente studies blijkt dat kinderen zelfs "slechter" nadenken dan chimpansees.quote:Op dinsdag 27 december 2011 22:07 schreef LunaAurea het volgende:
[..]
Het blijft nog steeds een dier en dan zouden mensen volgens mijn vorige post uitblinken in het nadenken.
quote:Op woensdag 28 december 2011 11:51 schreef Gebruikersnaam4 het volgende:
Hoofd eigenschap van dieren is : onwetendheid.
Mensen: scherpe geest.
En karakter erf je niet van je ouders.
Genetische aanleg/opbouw/mapping van je hersenen erf je van je ouders.
Karakter (ook wel eens karma genoemd) heb je zelf opgebouwd/gevormd in je ontelbare vorige levens.
Dit denken sommige mensen.
Als je in dit leven onwetendheid cultiveert, wat word je dan in een volgend leven? haha?
Best leuk hé?
Je toekomst in je eigen hand hebben?
Oh ja...dat zou betekenen dat je dit leven niet zomaar hebt gekregen, maar door inspanning verdiend.
Gooi het niet achteloos weg.
Wat een onzin. Het is toch wel aangetoond dat dergelijke ongenuanceerde opmerkingen rijp voor de prullenbak zijn.quote:Op woensdag 28 december 2011 11:51 schreef Gebruikersnaam4 het volgende:
Een subjectief waardeoordeel waar ook aan valt te twijfelen als je het meetbaar gaat makenquote:Mensen: scherpe geest.
Aantoonbaar onzin.quote:En karakter erf je niet van je ouders.
Extraordinary claims require extraordinary evidencequote:Karakter (ook wel eens karma genoemd) heb je zelf opgebouwd/gevormd in je ontelbare vorige levens.
Nou lache, joh!quote:Dit denken sommige mensen.
Als je in dit leven onwetendheid cultiveert, wat word je dan in een volgend leven? haha?
Best leuk hé?
En jij hebt een boekje met regeltjes wat wel en niet achteloos is, toch?quote:Oh ja...dat zou betekenen dat je dit leven niet zomaar hebt gekregen, maar door inspanning verdiend.
Gooi het niet achteloos weg.
Zullen we eens een seance houden?quote:Op woensdag 28 december 2011 11:51 schreef Gebruikersnaam4 het volgende:
Mensen: scherpe geest.
Karakter (ook wel eens karma genoemd) heb je zelf opgebouwd/gevormd in je ontelbare vorige levens.
Best leuk hé?
Voor een deel wordt je karakter door erfelijkheid bepaald en voor een deel wordt het beïnvloed door de omgeving. Het karakter staat dus nog niet voor 100% vast. Dat je het karakter meeneemt uit een vorig leven, lijkt me erg onwaarschijnlijk. Bewijs?quote:Op woensdag 28 december 2011 11:51 schreef Gebruikersnaam4 het volgende:
Ik leef dus in mijn eigen bewijs dat ik mijn karakter heb meegenomen uit m'n vorige leven?quote:Op woensdag 28 december 2011 12:26 schreef grrrbeer het volgende:
[..]
HA! Het is moeilijk niet naar het bewijs te kijken als je er in leeft!
Het zegt verder niet zoveel over intelligentie.quote:Op woensdag 28 december 2011 00:59 schreef SpecialK het volgende:
Chimpansees lijken ook in kortetermijn geheugen met cijferspelletjes systematisch beter te scoren dan mensen.
Dat klopt. Ik noemde intelligentie in een eerder voorbeeld. Dit gaat over geheugen.quote:Op woensdag 28 december 2011 12:38 schreef SingleCoil het volgende:
[..]
Het zegt verder niet zoveel over intelligentie.
Uit de Stiptest blijkt dat Orang-oetangs en Bonobo's zeker wel een bepaald niveau van zelf-bewustzijn bezitten. Ben het wel met je eens dat dit aspect bij mensen qua amplitude ongeëvenaard is.quote:Ik denk dat een belangrijk verschil, misschien wel het belangrijkste, ons zelfbewustzijn is. Door zelfbewustzijn ontstaat bewuste zelfsturing, wat tot resultaten kan leiden die niet-zelfbewuste soorten veel lastiger kunnen realiseren. Bijv: waarom studeer ik wiskunde?
He bah, zijn we alweer niet uniek... hooguit beter.quote:Op woensdag 28 december 2011 12:42 schreef SpecialK het volgende:
[..]
Uit de Stiptest blijkt dat Orang-oetangs en Bonobo's zeker wel een bepaald niveau van zelf-bewustzijn bezitten. Ben het wel met je eens dat dit aspect bij mensen qua amplitude ongeëvenaard is.
Wat ik net al zei - ons vermogen tot zelfbewustzijn en de daardoor ontstane en benutte voordelen. Er is geen enkele soort die daarmee zo'n vlucht heeft gemaakt als de mens. Zelf-reflectie, zelfsturing, zowel op individueel als op groepsniveau, getrapt leren (ik leer verder waar jij gestopt bent), alleen al het feit dat we de voordelen van vastlegging en expliciete overdracht van kennis hebben ontdekt geeft een enorm voordeel ten opzichte van alle andere soorten die dat hooguit op een instinctief niveau doen.quote:Op woensdag 28 december 2011 12:45 schreef Molurus het volgende:
[..]
He bah, zijn we alweer niet uniek... hooguit beter.![]()
Maar even serieus... ik snap niet zo goed a) waarom mensen nu precies de behoefte te hebben om te zoeken naar iets dat mensen definitief onderscheidt van (andere!) diersoorten, en b) wat de keuze qua criteria nou meer zou maken dan volledig arbitrair.
Wellicht dat iemand die vindt dat mensen superieur of fundamenteel anders zijn dan dieren daar eens wat licht op kan/wil werpen.
Mensen zijn inderdaad hele rare dierenquote:Op woensdag 28 december 2011 13:04 schreef SingleCoil het volgende:
[..]
Wat ik net al zei - ons vermogen tot zelfbewustzijn en de daardoor ontstane en benutte voordelen. Er is geen enkele soort die daarmee zo'n vlucht heeft gemaakt als de mens. Zelf-reflectie, zelfsturing, zowel op individueel als op groepsniveau, getrapt leren (ik leer verder waar jij gestopt bent), alleen al het feit dat we de voordelen van vastlegging en expliciete overdracht van kennis hebben ontdekt geeft een enorm voordeel ten opzichte van alle andere soorten die dat hooguit op een instinctief niveau doen.
Daar kan geen Bonobo tegenop
Sja, en er zijn allerlei bacterieen die omstandigheden overleven waarin een mens geen enkele kans zou maken. Dus vraag ik me hardop af: wat maakt het een nu interessanter of beter dan het ander?quote:Op woensdag 28 december 2011 13:04 schreef SingleCoil het volgende:
[..]
Wat ik net al zei - ons vermogen tot zelfbewustzijn en de daardoor ontstane en benutte voordelen. Er is geen enkele soort die daarmee zo'n vlucht heeft gemaakt als de mens. Zelf-reflectie, zelfsturing, zowel op individueel als op groepsniveau, getrapt leren (ik leer verder waar jij gestopt bent), alleen al het feit dat we de voordelen van vastlegging en expliciete overdracht van kennis hebben ontdekt geeft een enorm voordeel ten opzichte van alle andere soorten die dat hooguit op een instinctief niveau doen.
Daar kan geen Bonobo tegenop
Taal is geen trucje, taal zorgt ervoor dat we kunnen samenwerken, wat de basis is voor alles wat de mens een mens maakt. Mensen die niet samenwerken ontstijgen het niveau van apen niet.quote:Op vrijdag 23 december 2011 18:17 schreef Avuso. het volgende:
Taal wordt nog wel eens als argument gebruikt. Daar tegenover staat dat andere soorten weer andere trucjes kunnen die de menselijke soort weer niet kan. Dus taal is een wat zwak argument.
De meeste (als niet alle) apensoorten werken samen. Ook door middel van taal. Wat is dat toch met die rare behoefte om iets ontstegen te zijn.quote:Op woensdag 28 december 2011 14:08 schreef Tijn het volgende:
[..]
Taal is geen trucje, taal zorgt ervoor dat we kunnen samenwerken, wat de basis is voor alles wat de mens een mens maakt. Mensen die niet samenwerken ontstijgen het niveau van apen niet.
Apen werken alleen maar samen met andere apen wanneer ze er zelf iets aan hebben op korte termijn. Mensen werken altijd samen, of ze er iets aan hebben of niet. Dat is het grote verschil. En dat heeft denk ik veel met taal te maken. Mensen overleggen met elkaar, wisselen ideeën uit om samen nieuwe ideeën te vormen die complexer zijn dan een enkel mens kan verzinnen. Taal zorgt ervoor dat de som meer is dan de onderdelen. En schrift is het vliegwiel dat zorgt dat we de lange termijn belangrijker maken dan de korte termijn, waardoor we uiteindelijk verder komen. Bij apen is daar allemaal totaal geen sprake van.quote:Op woensdag 28 december 2011 14:11 schreef SpecialK het volgende:
[..]
De meeste (als niet alle) apensoorten werken samen. Ook door middel van taal.
Er is bij wilde groepen chimpansees al ontdekt dat ze regelmatig als leger het gebied van andere chimpansees in trekken. Door middel van taal coördineren ze de aanval. Vechten gaat tot de dood en lijkt echt om het controle over het gebied te gaan.quote:Op woensdag 28 december 2011 14:18 schreef Tijn het volgende:
[..]
Apen werken alleen maar samen met andere apen wanneer ze er zelf iets aan hebben op korte termijn. Mensen werken altijd samen, of ze er iets aan hebben of niet. Dat is het grote verschil. En dat heeft denk ik veel met taal te maken. Mensen overleggen met elkaar, wisselen ideeën uit om samen nieuwe ideeën te vormen die complexer zijn dan een enkel mens kan verzinnen. Taal zorgt ervoor dat de som meer is dan de onderdelen. En schrift is het vliegwiel dat zorgt dat we de lange termijn belangrijker maken dan de korte termijn, waardoor we uiteindelijk verder komen. Bij apen is daar allemaal totaal geen sprake van.
Elke soort heeft zijn eigen specialisatie's, de onze zijn dus niet zozeer bijzonder, maar wel soms soortspecifiek.quote:Op vrijdag 23 december 2011 17:41 schreef LunaAurea het volgende:
Mensen zien zich graag als suprieur wezen(/diersoort). In religies is de mens de kroon op de schepping. En in de taxonomie van de animalia staat de mens aan het einde, waardoor je bijna zou denken dat mensen het meest ontwikkeld zijn.
Verschillen we alleen qua DNA of zijn er nog andere dingen waarmee we ons onderscheiden van dieren?
Of denken we alleen dat we anders zijn dan dieren, maar is dat eigelijk helemaal niet zo?
Wat maakt nou eigenlijk een mens tot een mens?
Taal is wel degelijk uniek. Je kunt wel zeggen dat apen een vorm van verbale communicatie hebben, maar dat is toch vooral het uiten van emoties en niet het communiceren van gedachten.quote:Op woensdag 28 december 2011 14:32 schreef SpecialK het volgende:
[..]
Maar wederom ligt het verschil in de amplitude en niet in de uniek...heid?? van de eigenschap.
Leg dan eens uit hoe je een aanval kan coördineren met emoties?quote:Op woensdag 28 december 2011 14:53 schreef Tijn het volgende:
[..]
Taal is wel degelijk uniek. Je kunt wel zeggen dat apen een vorm van verbale communicatie hebben, maar dat is toch vooral het uiten van emoties en niet het communiceren van gedachten.
Ik zeg toch "vooral". Het zal best dat 0.1% van de communicatie tussen apen niet is gebaseerd op het uiten van emoties, maar dat de prioriteit bij apen niet ligt bij overleggen, plannen en het delen van ideeën lijkt me evident. In tegenstelling tot de mens, waar communicatie belangrijker is dan wat dan ook.quote:Op woensdag 28 december 2011 14:54 schreef SpecialK het volgende:
[..]
Leg dan eens uit hoe je een aanval kan coördineren met emoties?
Er is al lang aangetoond dat apen ook onderling woorden en signalen hebben voor een kleine set zelfstandig naamwoorden.
Het punt is dat wij "dat ene" 1000 maal "complexer" doen. Het is al eerder aangestipt dat het arbitrair is om 1 eigenschap te kiezen en die zaligmakend te maken.quote:Op woensdag 28 december 2011 15:04 schreef Tijn het volgende:
Tsja, dat is voornamelijk semantiek. Ik zou zeggen dat wanneer het verschil zo groot is dat wij het 1000'en maler complexer doen dan andere soorten, je rustig kunt zeggen dat wij iets wel doen wat anderen niet doen.
Oh...op de maan ofzo?quote:Op woensdag 28 december 2011 14:02 schreef Molurus het volgende:
[..]
Sja, en er zijn allerlei bacterieen die omstandigheden overleven waarin een mens geen enkele kans zou maken. Dus vraag ik me hardop af: wat maakt het een nu interessanter of beter dan het ander?
Dat lijkt me nou juist niet. Er zijn wel bacterieen die bijv. in een heel koud, heel warm of heel zuur klimaat kunnen leven maar dat zijn steeds hele andere soorten. De mens daarentegen kan dat allemaal. Het is de meest univerele soort in de schepping.quote:Als we voordeel uitleggen in termen van biologisch succes, het vermogen om een grote range van omstandigheden te overleven, is de mens alles behalve de meest succesvolle diersoort op aarde.
Uiteraard, geen enkele andere soort vindt het belangrijk. Of begrijpt uberhaupt het belang van het concept.quote:Als het je puur gaat om intellectuele vermogens, omdat dat ons axioma onze definitie van succes nu eenmaal is, dan is daar niets objectief aan. Dat is gewoon zeggen: "wij zijn de beste, omdat wij het zijn."
Bacteriën zijn geen dieren, kan je dan wel een vergelijking maken tussen mensen en bacteriën?quote:Op woensdag 28 december 2011 15:29 schreef SingleCoil het volgende:
[..]
Oh...op de maan ofzo?
[..]
Dat lijkt me nou juist niet. Er zijn wel bacterieen die bijv. in een heel koud, heel warm of heel zuur klimaat kunnen leven maar dat zijn steeds hele andere soorten. De mens daarentegen kan dat allemaal. Het is de meest univerele soort in de schepping.
Muah...quote:Op woensdag 28 december 2011 15:29 schreef SingleCoil het volgende:
[..]
Oh...op de maan ofzo?
[..]
Dat lijkt me nou juist niet. Er zijn wel bacterieen die bijv. in een heel koud, heel warm of heel zuur klimaat kunnen leven maar dat zijn steeds hele andere soorten. De mens daarentegen kan dat allemaal. Het is de meest univerele soort in de schepping.
http://en.wikipedia.org/wiki/Tardigradequote:Temperature – tardigrades can survive being heated for a few minutes to 151 °C (424 K),[citation needed] or being chilled for days at -200 °C (73 K),[citation needed] or for a few minutes at -272 °C (~1 degree above absolute zero).[18]
Pressure – they can withstand the extremely low pressure of a vacuum and also very high pressures, more than 1,200 times atmospheric pressure. Tardigrades can survive the vacuum of open space and solar radiation combined for at least 10 days.[18] Some species can also withstand pressure of 6,000 atmospheres, which is nearly six times the pressure of water in the deepest ocean trench, the Mariana trench.[11]
Dehydration – tardigrades have been shown to survive nearly 10 years in a dry state.[19] When encountered by extremely low temperatures, their body composition goes from 85% water to only 3%. As water expands upon freezing, dehydration ensures the tardigrades do not get ripped apart by the freezing ice (as waterless tissues cannot freeze).[20]
Radiation – tardigrades can withstand median lethal doses of 5,000 Gy (of gamma-rays) and 6,200 Gy (of heavy ions) in hydrated animals (5 to 10 Gy could be fatal to a human).[21] The only explanation thus far for this ability is that their lowered water state provides fewer reactants for the ionizing radiation.[citation needed]
Environmental toxins – tardigrades can undergo chemobiosis—a cryptobiotic response to high levels of environmental toxins. However, these laboratory results have yet to be verified.[22][23]
Outer space – In September 2007, tardigrades were taken into low Earth orbit on the FOTON-M3 mission and for 10 days were exposed to the vacuum of space. After being rehydrated back on Earth, over 68% of the subjects protected from high-energy UV radiation survived and many of these produced viable embryos, and a handful had survived full exposure to solar radiation.[18][24] In May 2011, tardigrades were sent into space along with other extremophiles on STS-134, the final flight of Space Shuttle Endeavour.[25][26][27] In November 2011, they were among the organisms sent by the US-based Planetary Society on the Russian Fobos-Grunt mission to Phobos.
(Ik wilde net vragen naar de naam van het diertje)quote:Op woensdag 28 december 2011 15:57 schreef SpecialK het volgende:
[..]
Muah...
[ afbeelding ]
Deze diertjes (en ja die vallen onder Animalia) kunnen tegen de volgende omstandigheden
[..]
http://en.wikipedia.org/wiki/Tardigrade
Dit is overduidelijk DE kroon op de "schepping".
Wij mensen kunnen niet zonder techniek buiten de aarde leven, andere diertjes misschien wel.quote:Biologen vinden misschien de mens niet bijzonder succesvoller dan andere diersoorten, maar dat komt ook omdat ze hun scope beperken tot de Aarde. Ik zie de mieren geen warp drive uitvinden en andere planeten koloniseren. Geen enkele andere diersoort ziet daar het voordeel überhaupt van in, omdat ze geen besef hebben van de planeet waarop ze leven. Daardoor lopen zij een groot risico uit te sterven wanneer de Aarde ooit iets overkomt. Wij hebben een stuk meer kans onszelf te redden.
precies, de kroon op de ''schepping'' die bestaat al, daar hoeven we het verder niet meer over te hebben. Dus ik zou zeggen, ipv ons succes voorop te stellen en van daaruit reverse engineering te doen, ga uit van de totale onaangepastheid en beperktheid en verscharaling van ''de mens'' tov zijn omstandigheden en bekijk van daaruit hoe allerlei bizarre zaken als de mens kunnen emergeren.quote:
Gast, die kunnen toch niet voetballen?quote:Op woensdag 28 december 2011 15:57 schreef SpecialK het volgende:
[..]
Muah...
[ afbeelding ]
Deze diertjes (en ja die vallen onder Animalia) kunnen tegen de volgende omstandigheden
[..]
http://en.wikipedia.org/wiki/Tardigrade
Dit is overduidelijk DE kroon op de "schepping".
Ah!quote:Op woensdag 28 december 2011 16:16 schreef SingleCoil het volgende:
[..]
Gast, die kunnen toch niet voetballen?
http://en.wikipedia.org/wiki/Tardigrade#Ecology_and_life_historyquote:Some colonies of Tardigrades are known for their loving predisposition for football [citation needed]. Tardigrades have their own football club and regularly compete for the FIFA world cup [11]. In 2010 they made it to the quarter final after winning 1 - 0 in a duel against Japan [12][14][15].
Ja Molurus, ik ben het met je eens. Overleven ,...lekker belangrijk of reëel. Succes is ook niets.quote:Op woensdag 28 december 2011 14:02 schreef Molurus het volgende:
[..]
Sja, en er zijn allerlei bacterieen die omstandigheden overleven waarin een mens geen enkele kans zou maken. Dus vraag ik me hardop af: wat maakt het een nu interessanter of beter dan het ander?
Als we voordeel uitleggen in termen van biologisch succes, het vermogen om een grote range van omstandigheden te overleven, is de mens alles behalve de meest succesvolle diersoort op aarde.
Als het je puur gaat om intellectuele vermogens, omdat dat ons axioma onze definitie van succes nu eenmaal is, dan is daar niets objectief aan. Dat is gewoon zeggen: "wij zijn de beste, omdat wij het zijn."
Ik ben nog niet tegengekomen dat andere dieren vuur 'maken'/gebruiken.quote:Op woensdag 28 december 2011 16:21 schreef Casos het volgende:
Mensen kunnen vuur maken en er mee omgaan. Of zijn er ook andere dieren die dat kunnen?
Ik zou zeggen dat het niet een kwestie van wie verovert wie is. De conclusie lijkt mij dat het zinloos en onterecht is om de mens los van de natuur te zien.quote:Op woensdag 28 december 2011 21:51 schreef RolloGreb het volgende:
De discussie met als uitkomst dat de mens niet de natuur verovert maar de natuur de mens...
Nou, wat een winst en welk een gebrek aan verbeeldingskracht!
De specifieke combinatie van eigenschappen van een inktvis maken het een inktvis.quote:Op vrijdag 23 december 2011 20:10 schreef LunaAurea het volgende:
[..]
Ik kan me daar toch niet in vinden, hoor. Ik begrijp wel dat we biologisch gewoon apen zijn, maar geen enkel ander dier bekijkt dingen op zo'n grote schaal als wij mensen. Geen enkel dier probeert verder dan de Aarde te kijken, geen enkel dier weet wat er duizenden jaren geleden is gebeurd en plant tientallen jaren vooruit. Alleen mensen proberen het hele plaatje in beeld te krijgen en de scope zo groot mogelijk te maken. Alle andere dieren richten zich juist volledig op het hier en nu.quote:Op donderdag 29 december 2011 18:09 schreef ChildoftheStars het volgende:
In mijn persoonlijke opinie is de mens niet anders dan elk ander dier.
Daar waren we (ik) ondertussen al uit, maar dat blijft een biologische kijk op de dingen, wat niet helemaal de insteek was van mijn opmerking. Maar goed, dat maakt ook eigenlijk niet meer uit.quote:Op donderdag 29 december 2011 18:29 schreef UltraR het volgende:
[..]
De specifieke combinatie van eigenschappen van een inktvis maken het een inktvis.
De specifieke combinatie van eigenschappen van een chimpansee maken het een chimpansee.
De specifieke combinatie van eigenschappen van een mens maken het een mens.
Laatste twee hebben veel overeenkomende eigenschappen en worden derhalve geschaard onder de overkoepelende groep 'zoogdieren'.
Dat zou jij zeggen maar dat weerspreek ik op mijn beurt.quote:Op donderdag 29 december 2011 17:52 schreef Molurus het volgende:
[..]
Ik zou zeggen dat het niet een kwestie van wie verovert wie is. De conclusie lijkt mij dat het zinloos en onterecht is om de mens los van de natuur te zien.
Dit is een klassiek omkeren van de bewijslast. Kom eerst maar eens met een steekhoudend waarom we de mens los zouden moeten zien van andere diersoorten. 1 waar iedereen zich onvoorwaardelijk in kan vinden.quote:Op vrijdag 30 december 2011 13:28 schreef RolloGreb het volgende:
[..]
Dat zou jij zeggen maar dat weerspreek ik op mijn beurt.
Geef maar eens één bewijs (waar een ieder zich onvoorwaardelijk in zal moeten vinden) waarmee bevestigd wordt dat het zinloos en onterecht is om de mens los van de natuur te zien.
Sja, en de bidsprinkhaankreeft is de enige die zowel UV als infrarood kan zien. So what?quote:Op vrijdag 30 december 2011 13:28 schreef RolloGreb het volgende:
Je zou het ook zo kunnen zien:
De mens is het enige dier dat uit overtuiging kan zeggen dat het geen dier is.
Overigens ben ik het slechts ten dele daarmee eens.
Ik wil er aan toevoegen dat de mens het enige dier is, dat zich zo vervreemd heeft van de natuur. Denk aan alle kunstmatige producten die we produceren, genetische manipulatie (niet door toeval, maar ditmaal door ons zelf aangestuurd), de manier waarop we met de natuur omgaan etc. We misbruiken de natuur, stellen ons boven de natuur, proberen op allerlei mogelijkheden de natuur naar onze hand te sturen. Dit doen we meer dan enig ander dier.quote:Op vrijdag 30 december 2011 13:28 schreef RolloGreb het volgende:
[..]
Geef maar eens één bewijs (waar een ieder zich onvoorwaardelijk in zal moeten vinden) waarmee bevestigd wordt dat het zinloos en onterecht is om de mens los van de natuur te zien.
Je zou het ook zo kunnen zien:
De mens is het enige dier dat uit overtuiging kan zeggen dat het geen dier is.
Overigens ben ik het slechts ten dele daarmee eens.
Zie bovenstaand stuk. In dit opzicht gedragen we ons heel ander dan andere diersoorten.quote:Dit is een klassiek omkeren van de bewijslast. Kom eerst maar eens met een steekhoudend waarom we de mens los zouden moeten zien van andere diersoorten.
Kan ik hieruit concluderen dat we elke diersoort die zich op een bepaald punt fundamenteel anders gedraagt dan andere diersoorten los moeten zien van de natuur? Dan weet ik er nog wel een paar namelijk.quote:Op vrijdag 30 december 2011 13:40 schreef LunaAurea het volgende:
Zie bovenstaand stuk. In dit opzicht gedragen we ons heel ander dan andere diersoorten.
Nee, dat is niet de juiste wijze.quote:Op vrijdag 30 december 2011 13:36 schreef Molurus het volgende:
Dit is een klassiek omkeren van de bewijslast. Kom eerst maar eens met een steekhoudend waarom we de mens los zouden moeten zien van andere diersoorten. 1 waar iedereen zich onvoorwaardelijk in kan vinden.
quote:Op vrijdag 30 december 2011 14:41 schreef Tijn het volgende:
Taalkundig valt de mens sowieso niet onder de term "dier". Dat woord is er juist om een onderscheid te maken tussen ons en andere dierlijke organismen.
Het is duidelijk dat biologisch gezien de mens een diersoort is. Maar in het taalgebruik valt de mens niet onder de noemer "dier". Als je het hebt over een dierentuin, of een huisdier, of het woord 'dier' in welke andere context dan ook gebruikt, bedoel je daar nooit ook mensen mee.quote:
Een belangrijke correctie op mezelf.quote:Op vrijdag 30 december 2011 14:10 schreef RolloGreb het volgende:
Nee, dat is niet de juiste wijze.
Jij claimt dat de mens niet meer is dan een dier (daar ga ik althans vanuit) en dan dien je deze claim ook hard te maken.
Juist, en wat blijft staan is mijns inziens: scherpe geest.quote:Op vrijdag 30 december 2011 14:10 schreef RolloGreb het volgende:
[..]
Jij claimt dat de mens niet meer is dan een dier (daar ga ik althans vanuit) en dan dien je deze claim ook hard te maken. En het is daarbij nog maar de vraag of jouw claim zich überhaupt iets gelegen laat liggen aan het falsificatieprincipe.
Mijn stelling stoelt echter op een geheel andere benaderingswijze van de kwestie en die geef ik hieronder weer.
In een wat ouder topic (Mensen en dieren gelijk?) over hetzelfde onderwerp schreef ik het volgende:
Je kunt de mens zo beschrijven dat het géén dier is maar je kunt de mens ook zo beschrijven dat het wél een dier is. De vraag kent derhalve geen eenduidig en juist antwoord.
En daar sta ik nog steeds vol overtuiging achter.
Waarom praat je dan over de mens en "andere dierlijke organismen"? Daarmee zeg je juist dat een mens ook een dierlijk organisme isquote:Op vrijdag 30 december 2011 14:45 schreef Tijn het volgende:
[..]
Het is duidelijk dat biologisch gezien de mens een diersoort is. Maar in het taalgebruik valt de mens niet onder de noemer "dier". Als je het hebt over een dierentuin, of een huisdier, of het woord 'dier' in welke andere context dan ook gebruikt, bedoel je daar nooit ook mensen mee.
Plastic is natuur, en genetische manipulatie ook.quote:Op vrijdag 30 december 2011 13:40 schreef LunaAurea het volgende:
[..]
Ik wil er aan toevoegen dat de mens het enige dier is, dat zich zo vervreemd heeft van de natuur. Denk aan alle kunstmatige producten die we produceren, genetische manipulatie (niet door toeval, maar ditmaal door ons zelf aangestuurd), de manier waarop we met de natuur omgaan etc. We misbruiken de natuur, stellen ons boven de natuur, proberen op allerlei mogelijkheden de natuur naar onze hand te sturen. Dit doen we meer dan enig ander dier.
[..]
Zie bovenstaand stuk. In dit opzicht gedragen we ons heel ander dan andere diersoorten.
Zeker. Belangrijk is het om op te merken dat het biologisch (wetenschappelijk dus) allemaal wel evident is dat de mens een dier te midden van andere dieren is. Daar zou de discussie ook niet over hoeven te gaan. Waar het wel om gaat is naar het zoeken van andere te rechtvaardigen beschrijvingen van de mens waar er wel een verschil gemaakt wordt met het dier. We kunnen daarbij niet telkens vanuit de biologie als enige rechtvaardigingsgrond voor een zinvol gesprek vertrekken. Dat zou immers zoiets zijn als het spelen van schaak op boksregels.quote:Op vrijdag 30 december 2011 14:45 schreef Tijn het volgende:
[..]
Het is duidelijk dat biologisch gezien de mens een diersoort is. Maar in het taalgebruik valt de mens niet onder de noemer "dier". Als je het hebt over een dierentuin, of een huisdier, of het woord 'dier' in welke andere context dan ook gebruikt, bedoel je daar nooit ook mensen mee.
Nou ja, daar valt wel discussie over te voeren maar je kunt je daarbij niet verlaten op enige vorm van wetenschappelijke objectiviteit.quote:Op vrijdag 30 december 2011 14:50 schreef SpecialK het volgende:
Zinloosheid en onrecht zijn concepten die inherent subjectief van aard zijn.
Daar valt dus net zo min een discussie over te voeren of groen beter is dan geel.
Onrecht.quote:Op vrijdag 30 december 2011 14:50 schreef SpecialK het volgende:
Zinloosheid en onrecht zijn concepten die inherent subjectief van aard zijn.
Daar valt dus net zo min een discussie over te voeren of groen beter is dan geel.
Dit is geen wetenschappelijk vraagstuk, dus met falsificatie of het hard maken van claims heeft dit weinig te maken. Het is puur een semantische kwestie, waarbij ik me gewoon afvraag waarom je dit onderscheid zou maken.quote:Op vrijdag 30 december 2011 14:10 schreef RolloGreb het volgende:
[..]
Jij claimt dat de mens niet meer is dan een dier (daar ga ik althans vanuit) en dan dien je deze claim ook hard te maken. En het is daarbij nog maar de vraag of jouw claim zich überhaupt iets gelegen laat liggen aan het falsificatieprincipe.
Dat geldt voor elke diersoort met 1 afwijkende eigenschap.quote:Op vrijdag 30 december 2011 14:10 schreef RolloGreb het volgende:
Je kunt de mens zo beschrijven dat het géén dier is maar je kunt de mens ook zo beschrijven dat het wél een dier is. De vraag kent derhalve geen eenduidig en juist antwoord.
Kijk, dan zijn we het daarover eens!quote:Op vrijdag 30 december 2011 16:43 schreef Molurus het volgende:
Dit is geen wetenschappelijk vraagstuk, dus met falsificatie of het hard maken van claims heeft dit weinig te maken. Het is puur een semantische kwestie, waarbij ik me gewoon afvraag waarom je dit onderscheid zou maken.
Vragen naar het objectieve is met name zinvol binnen een wetenschappelijk discours. Als gezegd zijn er meerdere mogelijkheden om de mens te beschrijven zonder dat we daarbij verplicht zijn om een beroep te doen op (wetenschappelijke) objectiviteit.quote:Op vrijdag 30 december 2011 16:43 schreef Molurus het volgende:
De vraag is en blijft: waarom zouden wij een speciale waarde toekennen aan intellectuele vermogens? Is daar iets objectiefs aan?
Het is een complex samenspel van feiten, logica en voorkeuren. Wat jij doet is de samenspel splitsen in logica en voorkeur. Logica apart nemen, en concluderen dat het geen voorkeuren bevat en daarom geen oplossingen biedt. Voorkeur apart nemen, en concluderen dat het geen logica bevat en daarom geen discussie toelaat.quote:Op vrijdag 30 december 2011 16:02 schreef SpecialK het volgende:
Ja ik denk wel dat we het over elementaire ethische zaken makkelijker eens kunnen worden omdat bijna ieder mens een genetisch/aangeleerd sociale context heeft die past bij onze soort.
Neemt niet weg dat het voorkeur blijft die niet per se logisch is. Bij psychopaten is het deel van de hersenen inactief waar we dat soort sociale voorkeuren opslaan. Die hebben geen enkel probleem met het concept van moord behalve dan dat het ze slecht uit zou komen als ze gepakt worden.
Ik zoek vrij consequent naar een rechtvaardiging voor het semantische onderscheid dat een aantal mensen in dit topic zo graag wil maken. En ik ben er nog steeds niet uit a) waarom mensen dat nu eigenlijk willen, en b) wat dan die rechtvaardiging zou zijn.quote:Op vrijdag 30 december 2011 17:16 schreef RolloGreb het volgende:
[..]
Kijk, dan zijn we het daarover eens!
En om dezelfde reden hoeven we de biologie er ook niet aan de haren erbij te slepen. Semantische kwesties kunnen we niet afdoende beantwoorden door een uitsluitend exact wetenschappelijke benadering. Iets wat jij in het voorgaande nu juist wel doet. Dat is in het licht van wat je hierboven stelt op z'n minst inconsequent.
Als je stelling is dat we een onderscheid moeten maken tussen mensen en dieren op subjectieve gronde, bijvoorbeeld omdat wij mensen zijn en lekker egoistisch zijn... dan is dat in elk geval een antwoord op mijn vragen. Maar ik vraag me af of het ook een antwoord is waar de mensen die dit onderscheid willen maken achter staan. Ik heb zo mijn twijfels.quote:Op vrijdag 30 december 2011 17:16 schreef RolloGreb het volgende:
Vragen naar het objectieve is met name zinvol binnen een wetenschappelijk discours. Als gezegd zijn er meerdere mogelijkheden om de mens te beschrijven zonder dat we daarbij verplicht zijn om een beroep te doen op (wetenschappelijke) objectiviteit.
M.i. niet. Het heeft vooral geleid tot een ongecontroleerde groei van de populatie en een totale verwoesting van deze planeet. En dat in een periode van slechts enkele duizenden jaren. Dat we daarnaast ook veel vooruitgang hebben geboekt op wetenschappelijk gebied is niet meer dan een schrale troost. Laten we wel wezen: de intellectuele prestaties waarvoor wij onszelf zo op de borst kloppen is maar enkele mensen gegeven.quote:Op vrijdag 30 december 2011 17:16 schreef RolloGreb het volgende:
Laat ik de vraag eens omkeren; waarom zouden we geen speciale waarde toekennen aan intellectuele vermogens? Juist die keuzemogelijkheid om dat wel te doen is m.i. een 'kracht' van de mens.
Hmm ik denk dat je het dan verkeerd hebt begrepen. Ja ik maak die scheiding maar ik ben juist van mening dat logica het enige is wat echte bindende oplossingen bied. Zodra je het over voorkeuren hebt dan is iets niet op te lossen behalve door bijvoorbeeld een democratisch proces.quote:Op vrijdag 30 december 2011 17:58 schreef deelnemer het volgende:
[..]
Het is een complex samenspel van feiten, logica en voorkeuren. Wat jij doet is de samenspel splitsen in logica en voorkeur. Logica apart nemen, en concluderen dat het geen voorkeuren bevat en daarom geen oplossingen biedt. Voorkeur apart nemen, en concluderen dat het geen logica bevat en daarom geen discussie toelaat.
Ik denk dat je het moet zoeken in het combineren van beide aspecten.quote:Op vrijdag 30 december 2011 18:20 schreef SpecialK het volgende:
[..]
Hmm ik denk dat je het dan verkeerd hebt begrepen. Ja ik maak die scheiding maar ik ben juist van mening dat logica het enige is wat echte bindende oplossingen bied. Zodra je het over voorkeuren hebt dan is iets niet op te lossen behalve door bijvoorbeeld een democratisch proces.
Met het discussiëren over filosofische onderwerpen kom je al snel uit op de conclusie dat als je het vanuit een subjectief perspectief gaat bekijken de discussie al snel gereduceerd wordt tot: Ja maar dat is mijn mening en ik heb het recht om te denken wat ik wil.quote:Op vrijdag 30 december 2011 18:30 schreef deelnemer het volgende:
[..]
Ik denk dat je het moet zoeken in het combineren van beide aspecten.
De natuur is de enige graadmeter en waarheid die we hebben, de aarde en de natuur daarop dus.quote:Op vrijdag 30 december 2011 13:28 schreef RolloGreb het volgende:
[..]
Ik las je post uit context, omdat ik te lui was om op de vorige pagina te kijken, waar je op reageerde. In mijn lezing, was het een uitspraak over de zinloosheid van een ethische discussiequote:Op vrijdag 30 december 2011 18:47 schreef SpecialK het volgende:
[..]
Met het discussiëren over filosofische onderwerpen kom je al snel uit op de conclusie dat als je het vanuit een subjectief perspectief gaat bekijken de discussie al snel gereduceerd wordt tot: Ja maar dat is mijn mening en ik heb het recht om te denken wat ik wil.
En dat is natuurlijk ook gewoon waar. Als iemand het fijner vind om te denken dat mensen buiten de groep dieren vallen en we laten de puur technische / wetenschappelijke argumenten even varen dan is dat natuurlijk een prima houdbaar standpunt voor dat persoon.
Ik vind het juist interessanter (persoonlijke voorkeur)om mensen te confronteren met de koude harde intersubjectieve "waarheid" die oh zo vaak slecht overeen komt met iemands warme pluizige comfortabele gevoelens over hoe de wereld in elkaar zit.
Niet dat ik het dus altijd aan het rechte eind heb (verre van) maar ik probeer het vanuit die hoek te benaderen voor die reden.
Je kan mensen niet helemaal los zien van de natuur, dat ben ik met je eens. De mens kan je misschien niet los zien van de natuur, maar de invloed die ons gedrag (niet al het gedrag) heeft op de natuur staat er wel los van. Anders heb ik misschien een andere definitie van natuur nodig? (Natuur: dat wat de mens om zich heen ziet als niet door hem gewijzigd is)quote:Op vrijdag 30 december 2011 13:42 schreef Molurus het volgende:
[..]
Kan ik hieruit concluderen dat we elke diersoort die zich op een bepaald punt fundamenteel anders gedraagt dan andere diersoorten los moeten zien van de natuur? Dan weet ik er nog wel een paar namelijk.
De overeenkomsten tussen mensen en andere dieren zijn veel opvallender en talrijker.
Klopt, maar de manier waarop we het gebruiken niet.quote:Op vrijdag 30 december 2011 14:55 schreef Gebruikersnaam4 het volgende:
[..]
Plastic is natuur, en genetische manipulatie ook.
En oude sportwagens die olie verstoken ook( gelukkig)
Op de eerste pagina heb ik je daar antwoord op gegeven. Maar voor nu ben ik eigenlijk (als ik er zo over nadenk) ook wel benieuwd naar de antwoorden van anderen op deze vragen.quote:Op vrijdag 30 december 2011 18:05 schreef Molurus het volgende:
[..]
Ik zoek vrij consequent naar een rechtvaardiging voor het semantische onderscheid dat een aantal mensen in dit topic zo graag wil maken. En ik ben er nog steeds niet uit a) waarom mensen dat nu eigenlijk willen, en b) wat dan die rechtvaardiging zou zijn.
Is het zo onnatuurlijk dan om de omvgeving te vergallen, of is dat gewoon wat de diersoort doet als hij met teveel is of op de verkeerde plek?quote:Op vrijdag 30 december 2011 19:58 schreef LunaAurea het volgende:
[..]
Je kan mensen niet helemaal los zien van de natuur, dat ben ik met je eens. De mens kan je misschien niet los zien van de natuur, maar de invloed die ons gedrag(niet al het gedrag) heeft op de natuur staan er wel los van. Anders heb ik misschien een andere definitie van natuur nodig? (Natuur: dat wat de mens om zich heen ziet als niet door hem gewijzigd)
[..]
Klopt, maar de manier waarop we het gebruiken niet.
Natuurlijk plastic, zoals cellulose en rubber horen komen wel uit de natuur. Maar kunstmatige (het woord zegt het zelf al) soorten plastic niet. Nylon en polyester komen bijv. niet in de natuur voor. Hetzelfde geldt voor aardolie, dat is hartstikke natuurlijk, maar benzine bijv. weer niet.
Waarom is hetgeen de mens produceert niet natuurlijk? Is het geen natuurlijk gedrag voor mensen om nieuwe dingen te produceren?quote:Op vrijdag 30 december 2011 19:58 schreef LunaAurea het volgende:
Klopt, maar de manier waarop we het gebruiken niet.
Natuurlijk plastic, zoals cellulose en rubber horen komen wel uit de natuur. Maar kunstmatige (het woord zegt het zelf al) soorten plastic niet. Nylon en polyester komen bijv. niet in de natuur voor. Hetzelfde geldt voor aardolie, dat is hartstikke natuurlijk, maar benzine bijv. weer niet.
a) Misschien omdat mensen zich opgenomen voelen in een omgeving -of beter wellicht, een vocabulaire- waarin dat onderscheid relevant, bestaand en zinvol is. Oftewel, we zijn nu eenmaal zo groot geworden met deze gedachte van een onderscheid.quote:Op vrijdag 30 december 2011 18:05 schreef Molurus het volgende:
Ik zoek vrij consequent naar een rechtvaardiging voor het semantische onderscheid dat een aantal mensen in dit topic zo graag wil maken. En ik ben er nog steeds niet uit a) waarom mensen dat nu eigenlijk willen, en b) wat dan die rechtvaardiging zou zijn.
Het inconsequente zit 'm er volgens mij in dat je enerzijds probeert te betogen dat het slechts een semantische kwestie is (waar ik het denk ik wel mee eens ben) terwijl je anderzijds wel lijkt te vertrekken van een exact wetenschappelijk standpunt. In je reacties beschrijf je namelijk meerdere keren de mens als een louter dierlijk (biologisch) wezen. En dit doe je terwijl je tegelijkertijd aangeeft dat het geen wetenschappelijk vraagstuk is. Maar wanneer het dat niet is waarom bedien je je er dan wel van om invulling te geven aan deze semantische kwestie?quote:Op vrijdag 30 december 2011 18:05 schreef Molurus het volgende:
Als ik ergens inconsequent in bent geweest zul je me dat moeten uitleggen, ik zie het ieg niet.
Ja, dat zou kunnen maar dat is niet wat ik voor ogen had met mijn opmerking.quote:Op vrijdag 30 december 2011 18:05 schreef Molurus het volgende:
Als je stelling is dat we een onderscheid moeten maken tussen mensen en dieren op subjectieve gronde, bijvoorbeeld omdat wij mensen zijn en lekker egoistisch zijn... dan is dat in elk geval een antwoord op mijn vragen. Maar ik vraag me af of het ook een antwoord is waar de mensen die dit onderscheid willen maken achter staan. Ik heb zo mijn twijfels.
Hier heb ik toch wel moeite mee.quote:Op vrijdag 30 december 2011 18:05 schreef Molurus het volgende:
M.i. niet. Het heeft vooral geleid tot een ongecontroleerde groei van de populatie en een totale verwoesting van deze planeet. En dat in een periode van slechts enkele duizenden jaren. Dat we daarnaast ook veel vooruitgang hebben geboekt op wetenschappelijk gebied is niet meer dan een schrale troost. Laten we wel wezen: de intellectuele prestaties waarvoor wij onszelf zo op de borst kloppen is maar enkele mensen gegeven.
Hoe kom je erbij dat de natuur de waarheid is?quote:Op vrijdag 30 december 2011 19:32 schreef erodome het volgende:
De natuur is de enige graadmeter en waarheid die we hebben, de aarde en de natuur daarop dus.
Misschien net zo als een houten speelgoedtrein uit een boom voortkomt maar het niet meer is.quote:Op vrijdag 30 december 2011 19:32 schreef erodome het volgende:
Hoe kunnen wij geen natuur zijn als we uit die natuur voort komen?
ik heb dan ook nergens gesteld dat we per definitie geen natuur zijn.Wat ik probeer te betogen is dat we meerdere perspectieven op de vraag naar het onderscheid tussen mens en dier kunnen hanteren. Vanuit het ene (de wetenschappelijke) zijn we dier en vanuit het andere zijn we dat misschien niet. Dat is eigenlijk waar het op neerkomt. En natuurlijk kun je het begrip natuur zo opvatten, oprekken en uitbreiden dat we per definitie wel in die natuur opgenomen moeten zijn. Maar of dat nu zo vruchtbaar is?quote:Op vrijdag 30 december 2011 19:32 schreef erodome het volgende:
Gedragen wij ons dan niet gewoon als natuur nogsteeds, ook al beweren we keihard van niet?
(...)
Zo kan ik nog wel wat a-4tjes doorgaan, maar hoe kom je erbij dat we geen natuur zijn, als alles wat we doen, in weerwil van wat we zeggen gewoon natuurlijk gedrag is, positief en negatief?
Nee, heel onnatuurlijk is dat niet. (Maar dat was ook niet helemaal mijn punt.) We zijn zoiezo met te veel mensen op deze aarde. Het evenwicht is verstoord, wegens het gebrek aan natuurlijke vijanden en onze technische ontwikkeling waardoor de mens nu veel langer leeft dan vroeger. Gevolg --> te veel mensen, die met z'n allen de natuur verwoesten. Het is alleen jammer dat het nu ten koste gaat van de biodiversiteit. Wat op zich een natuurlijk proces, maar toch...quote:Op vrijdag 30 december 2011 21:38 schreef erodome het volgende:
[..]
Is het zo onnatuurlijk dan om de omvgeving te vergallen, of is dat gewoon wat de diersoort doet als hij met teveel is of op de verkeerde plek?
Kijk eens naar sprinkhanen, als die met teveel zijn gaan ze zwermen en kunnen enorme schade aanrichten, kijk eens naar de konijnen in australie, die op de verkeerde plaats zijn, ze vergallen het halve ecosysteem.
Kijk eens naar de druk die onze huiskatten op de biotopen in hun omgeving leggen.
Is alles opgebruiken voor eigen gewin echt zo'n onnatuurlijke gedraging?
Honing en spinsel wordt door hun eigen lichaam geproduceerd. Ze maken deze stoffen niet buiten hun lichaam, iets wat wij mensen wel doen. Daar zit het grote verschil.quote:En is het maken van stoffen die zo niet voorkomen los in de natuur ook onnatuurlijk, honing is dus onnatuurlijk, want er wordt wat gemaakt vanuit grondstoffen wat als zodanig verder niet voorkomt in de natuur noch gemaakt wordt door een andere soort.
Is het zetten van een web dan onnatuurlijk, een soorspecifieke stof die zomaar in de natuur wordt geplaatst voor het eigen gewin van de spin. Wespen die papier maken bv.
Zo zijn er vast nog wel veel meer voorbeelden, de natuur herbergt een grote variatie en alles zo'n beetje wat we ons kunnen voorstellen en nog een beetje meer komt wel voor.
Alle niet-wetenschappelijke vocabulaires zijn een vorm van navelstaren, omdat deze allemaal draaien om menselijke belangen en sentimenten. Daarmee is de mens al op voorhand apart genomen.quote:Op zaterdag 31 december 2011 00:19 schreef RolloGreb het volgende:
[..]
a) Misschien omdat mensen zich opgenomen voelen in een omgeving -of beter wellicht, een vocabulaire- waarin dat onderscheid relevant, bestaand en zinvol is. Oftewel, we zijn nu eenmaal zo groot geworden met deze gedachte van een onderscheid.
Maar misschien is het ook wel vanuit een existentiele aandrang. Zelf ben ik minder geneigd om het uitsluitend in dit laatste te zoeken.
b)Ik ga er vanuit dat het goed mogelijk is om verschillende vocabulaires weer te geven waarin dit onderscheid gerechtvaardigd wordt vanuit die vocabulaires zelf. Dat laatste is belangrijk om op te merken. Een prima voorbeeld lijkt mij de ethiek en dan meer in het bijzonder de juridische vocabulaire. Daarbinnen wordt een onderscheid tussen mens en dier gemaakt en vanuit dit vocabulaire zelf, gerechtvaardigd.
Waarom de mens?quote:Op zaterdag 31 december 2011 12:14 schreef Loppe het volgende:
De aarde en alles erop en -in is er om de mens te dienen. Zo zie ik het.
Omdat wij mensen zijn.quote:
Het gaat het er hier om: waarom dient de hele aarde de mens?quote:
Niet helemaal waar. Er zijn verschillende soorten van symbiose (het samenleven van verschillende levensvormen), bij mutalisme werken twee levensvormen samen en ze hebben er beide profijt van.quote:Mieren doen alles voor mieren, leeuwen doen alles voor leeuwen, etc.. Toch?
Zolang we eigenbelang maar niet vertalen in psychologisch egoisme (een kleingeestige vorm van eigenbelang).quote:Op zaterdag 31 december 2011 12:32 schreef LunaAurea het volgende:
Uiteindelijk draait het natuurlijk ook allemaal om eigenbelang.
Zolang dat niet leidt tot de illusie dat mensen objectief superieur zijn of dat de aarde bestaat puur met het doel een huis te bieden aan mensen is er niets aan de hand.quote:Op zaterdag 31 december 2011 12:32 schreef LunaAurea het volgende:
Uiteindelijk draait het natuurlijk ook allemaal om eigenbelang.
Ik vecht niet graag.quote:Mensen zijn welliswaar bijzonder intelligent, ze zijn en blijven dieren met beperkingen en fouten.
Dat wij mensen boven de (rest van de) natuur stellen is logisch, maar gelijktijdig juist het bewijs dat we naar onze aard gewoonweg niet anders kunnen zijn dan alle andere dieren; vechtend om te overleven zonder uiteindelijke zin of doel.
Er zit een eigenaardige gelijktijdigheid en tegenstrijdigheid in deze zin, niettemin is deze zin helemaal niet irrationeel maar hartstikke waar. Daarom is het een heel erg goede zin. Maar de logica wordt er wel tot in het uiterste getart, en de vraag komt misschien wel op of het dan nog welquote:Dat wij mensen boven de (rest van de) natuur stellen is logisch, maar gelijktijdig juist het bewijs dat we naar onze aard gewoonweg niet anders kunnen zijn dan alle andere dieren; vechtend om te overleven zonder uiteindelijke zin of doel.
Dieren steken hem altijd in het juiste gaatje, mensen doen dat vaak niet.quote:Op maandag 2 januari 2012 19:50 schreef datzegikniet het volgende:
De mens is puur biologisch niet superieur aan dieren, sterker nog wij zijn op veel vlakken inferieur aan dieren. Het is alleen maatschappelijk gezien wel wenselijk dat we doen alsof we meer zijn dan dieren.
Daarbij zijn de zintuigen van dieren vaak superieur aan ons.quote:Op maandag 2 januari 2012 20:57 schreef De_Groene_Democraat het volgende:
[..]
Dieren steken hem altijd in het juiste gaatje, mensen doen dat vaak niet.
De mens is de enige diersoort die voldoende arrogant en zelfingenomen is om er zo'n krankzinnig wereldbeeld op na te houden.quote:Op zaterdag 31 december 2011 12:14 schreef Loppe het volgende:
De aarde en alles erop en -in is er om de mens te dienen. Zo zie ik het.
Alles wat we weten, alles wat we denken, alles wat we waarnemen is natuur(en universum, maar dat bekijken we vanuit onze natuurwetten).quote:Op zaterdag 31 december 2011 00:35 schreef RolloGreb het volgende:
[..]
Hoe kom je erbij dat de natuur de waarheid is?
Volgens mij kun je dat helemaal niet stellen zonder in onzin te vervallen.
Maar we zijn niet een boom die verbouwt is, we zijn de boom, een soort boom iig.quote:Misschien net zo als een houten speelgoedtrein uit een boom voortkomt maar het niet meer is.
Merk op dat identiteit gevormd wordt door het verhaal dat we over iets vertellen, de beschrijving van een zaak of concept.
Ik persoonlijk vind dat zeer vruchtbaar, veel vruchtbaarder dan onszelf zo als anders bezien.quote:ik heb dan ook nergens gesteld dat we per definitie geen natuur zijn.Wat ik probeer te betogen is dat we meerdere perspectieven op de vraag naar het onderscheid tussen mens en dier kunnen hanteren. Vanuit het ene (de wetenschappelijke) zijn we dier en vanuit het andere zijn we dat misschien niet. Dat is eigenlijk waar het op neerkomt. En natuurlijk kun je het begrip natuur zo opvatten, oprekken en uitbreiden dat we per definitie wel in die natuur opgenomen moeten zijn. Maar of dat nu zo vruchtbaar is?
Ik heb een dier nog nooit een dam zien bouwen.quote:Op dinsdag 27 december 2011 00:05 schreef Berjan1986 het volgende:
Ik heb een dier nog nooit een dorp zien bouwen.
Slotje?
Sterker nog, beerdiertjes kunnen nu al overleven in de ruimte.quote:Op maandag 2 januari 2012 21:39 schreef Tijn het volgende:
Ik geloof er niks van dat de mens beperkt is tot het leven op Aarde. Kwestie van tijd voordat we andere planeten koloniseren en we niet langer afhankelijk zullen zijn van deze planeet.
We schieten anders helemaal niet zo erg op daarmee, sterker nog, echt reizen naar andere planeten waarop we kunnen leven valt op dit moment gewoon nog onder de noemer onmogelijk.quote:Op maandag 2 januari 2012 21:39 schreef Tijn het volgende:
Ik geloof er niks van dat de mens beperkt is tot het leven op Aarde. Kwestie van tijd voordat we andere planeten koloniseren en we niet langer afhankelijk zullen zijn van deze planeet.
We hoeven er ook niet mee op te schieten, we zijn bovendien pas net begonnen. Het is een kwestie van tijd, maar ik geloof er wel in dat het ons uiteindelijk zal lukken.quote:Op maandag 2 januari 2012 21:45 schreef erodome het volgende:
[..]
We schieten anders helemaal niet zo erg op daarmee, sterker nog, echt reizen naar andere planeten waarop we kunnen leven valt op dit moment gewoon nog onder de noemer onmogelijk.
Dat zal best. Het is de bever uiteindelijk ook gelukt om dammen te bouwen. Een opmerkelijke prestatie, daar hoefde je 10 miljoen jaar geleden niet voor aan te kloppen.quote:Op maandag 2 januari 2012 21:48 schreef Tijn het volgende:
We hoeven er ook niet mee op te schieten, we zijn bovendien pas net begonnen. Het is een kwestie van tijd, maar ik geloof er wel in dat het ons uiteindelijk zal lukken.
Dat "diersoort X kan trucje Y, en andere dieren niet, daarom is X geen dier" op zichzelf geen argument is, is hierboven al aangetoond.quote:Op maandag 2 januari 2012 22:07 schreef deelnemer het volgende:
Mensen kunnen conceptueel denken en categoriseren. Dus kunnen wij de wereld splitsen in allerlei categorieen. Zo bepalen wij dat er de levenden en het levenloze is, en dat de levenden uiteen vallen in o.a dieren en mensen. Daarom is de mens geen dier.
Vestigia terrent.quote:Daarbij zijn de zintuigen van dieren vaak superieur aan ons.
En wanneer een mens in gevecht in met een leeuw, dan moet de mens het toch echt begeven.
Dat wij dat kunnen zegt toch niet wat wij geen dieren zijn?quote:Op maandag 2 januari 2012 22:07 schreef deelnemer het volgende:
Mensen kunnen conceptueel denken en categoriseren. Dus kunnen wij de wereld splitsen in allerlei categorieen. Zo bepalen wij dat er de levenden en het levenloze is, en dat de levenden uiteen vallen in o.a dieren en mensen. Daarom is de mens geen dier (anders maak je een categorie fout)
De mens is de enigste soort op aarde die kan beslissen over het lot van de aarde.quote:Op maandag 2 januari 2012 21:26 schreef Akziom het volgende:
De mens is de enige diersoort die voldoende arrogant en zelfingenomen is om er zo'n krankzinnig wereldbeeld op na te houden.
Dus dat is wel een verschil tussen mens en dier ja.
Leg dit eens uit.quote:Op maandag 2 januari 2012 22:27 schreef Loppe het volgende:
[..]
De mens is de enigste soort op aarde die kan beslissen over het lot van de aarde.
Muah. Er zijn genoeg organismen op deze planeet geweest die de boel flink hebben weten te verknallen voor de rest.quote:Op maandag 2 januari 2012 22:34 schreef Loppe het volgende:
[..]
Atoombommen kunnen al wat schade toerichten, wie weet wat de wetenschap nog in petto heeft.
Nonsens. Als ze willen, kunnen bacteriën ook over het lot van de aarde beslissen.quote:Op maandag 2 januari 2012 22:27 schreef Loppe het volgende:
De mens is de enigste soort op aarde die kan beslissen over het lot van de aarde.
"Dier" en "mens" zijn woorden waarvan wijzelf bepalen wat het betekent.quote:Op maandag 2 januari 2012 22:23 schreef datzegikniet het volgende:
[..]
Dat wij dat kunnen zegt toch niet wat wij geen dieren zijn?
Ik snap het niet. Wat is het nut van die comic als we er niet meer zijn?quote:Op maandag 2 januari 2012 22:48 schreef Akziom het volgende:
[ link | afbeelding ]
(klik voor groot, en waarschijnlijk in je browser nog een keer klikken voor originele grootte)
Ik vermoed dat het punt is dat de mensheid het voor zichzelf onleefbaar maakt op deze planeet, maar de aarde gaat na ons gewoon door en herstelt zich uiteindelijk.quote:Op maandag 2 januari 2012 22:57 schreef Loppe het volgende:
[..]
Ik snap het niet. Wat is het nut van die comic als we er niet meer zijn?
Dat je de rol van de mens ernstig overschat als je zegt dat we "over het lot van de aarde kunnen beslissen".quote:Op maandag 2 januari 2012 22:57 schreef Loppe het volgende:
Yep, self-centeredquote:Op maandag 2 januari 2012 22:57 schreef Loppe het volgende:
[..]
En zo is hetquote:Op maandag 2 januari 2012 22:48 schreef Akziom het volgende:
[..]
[ link | afbeelding ]
(klik voor groot, en waarschijnlijk in je browser nog een keer klikken voor originele grootte)
Dat wij zo arrogant zijn om ons zelf als mensen te zien, heeft in mijn ogen niets te maken met wat wij eigenlijk echt zijn namelijk *zoogdieren*.quote:Op maandag 2 januari 2012 22:51 schreef deelnemer het volgende:
[..]
"Dier" en "mens" zijn woorden waarvan wijzelf bepalen wat het betekent.
okee.quote:Op maandag 2 januari 2012 22:07 schreef deelnemer het volgende:
Mensen kunnen conceptueel denken en categoriseren.
Even los van het feit dat jij hier weinig blijk geeft van het vermogen daadwerkelijk te categoriseren... Hoe kom je erbij dat leven en dood een menselijk concept is? Onzin.quote:Dus kunnen wij de wereld splitsen in allerlei categorieen. Zo bepalen wij dat er de levenden en het levenloze is, en dat de levenden uiteen vallen in o.a dieren en mensen.
Ahhh, in de trant van: aardappels groeien in de grond, daarom fietsband.quote:Daarom is de mens geen dier (anders maak je een categorie fout)
Dat is geen criterium, andere dieren kunnen dit onderscheid ook prima maken:quote:Op maandag 2 januari 2012 22:07 schreef deelnemer het volgende:
Zo bepalen wij dat er de levenden en het levenloze is,
Als jij dat arrogant vindt, zegt dat mss iets meer over jou.quote:Op dinsdag 3 januari 2012 10:43 schreef datzegikniet het volgende:
Dat wij zo arrogant zijn om ons zelf als mensen te zien, heeft in mijn ogen niets te maken met wat wij eigenlijk echt zijn namelijk *zoogdieren*.
Dus het tegendeel zou het geval zijn?quote:Op dinsdag 3 januari 2012 10:46 schreef grrrbeer het volgende:
Even los van het feit dat jij hier weinig blijk geeft van het vermogen daadwerkelijk te categoriseren... Hoe kom je erbij dat leven en dood een menselijk concept is? Onzin.
Wie of wat zou het anders kunnen zeggen?quote:Op maandag 2 januari 2012 22:23 schreef datzegikniet het volgende:
Dat wij dat kunnen zegt toch niet wat wij geen dieren zijn?
Voor de zoveelste keer:quote:Op dinsdag 3 januari 2012 12:00 schreef RolloGreb het volgende:
Wie of wat zou het anders kunnen zeggen?
De natuur spreekt immers niet.
Wij doen dat.
Deelnemer heeft in dezen volstrekt gelijk.
En overigens "spreken" veel andere dieren ook, zoals bijen: (die bovendien aan vectoralgebra doen)quote:Op maandag 2 januari 2012 22:11 schreef Akziom het volgende:
Dat "diersoort X kan trucje Y, en andere dieren niet, daarom is X geen dier" op zichzelf geen argument is, is hierboven al aangetoond.
Zo ongeveer iedere diersoort kan wel een uniek trucje dat andere dieren niet kunnen. Je moet ook even uitleggen waarom dat specifieke trucje voldoende reden is om een soort geen dier te noemen. Helemaal als 99.9% van alle eigenschappen van die soort wél overeenkomen met talloze andere diersoorten.
Je slaat een slag in de lege ruimte. Je gaat namelijk volstrekt voorbij aan het punt dat ik probeerde te maken. En dat is deze: er is in onze natuurlijke werkelijkheid geen diepere waarheid gelegen die ons zou verplichten om op een bepaalde wijze te spreken over die natuur.quote:
quote:Op maandag 2 januari 2012 22:51 schreef deelnemer het volgende:
[..]
"Dier" en "mens" zijn woorden waarvan wijzelf bepalen wat het betekent.
Beide zienswijzen hebben een kern van waarheid. Rollogrep en ik hebben er al uitgebreid over gedicusseerd in een ander topic, tot Rollogrep er moe van werdquote:Op zaterdag 31 december 2011 11:52 schreef deelnemer het volgende:
[..]
Alle niet-wetenschappelijke vocabulaires zijn een vorm van navelstaren, omdat deze allemaal draaien om menselijke belangen en sentimenten. Daarmee is de mens al op voorhand apart genomen.
De wetenschappelijke objectiviteit is noodzakelijk om daarbuiten te kunnen treden. En wat blijkt? Er is een onmiskenbare continuiteit tussen levensvormen en de mens is nauw verwant met dieren.
Is er een reden waarom het ene taalspel geschikter is dan het andere? Als je mensen en dieren met elkaar wilt vergelijken, dan past een zienswijze die niet vanuit menselijke vooringenomenheid vertrekt. Het juridische vocabulaire is zeker vooringenomen/ partijdig in deze, want het is recht gemaakt voor mensen.
Dat heeft dan ook geen fuck te maken met... Wat dan ook!quote:Op dinsdag 3 januari 2012 11:58 schreef RolloGreb het volgende:
[..]
Dus het tegendeel zou het geval zijn?
Leven en dood zijn concepten die een natuurlijke oorsprong hebben?
Alsof een steen zou zeggen 'ik ben dood' en een pissebed verkondigt ons 'ik ben levend!'
Over onzin gesproken...
Het DNA waarmee we soorten kunnnen onderscheiden en hun oorsprong herleiden is geen menselijk concept.quote:Op dinsdag 3 januari 2012 12:54 schreef RolloGreb het volgende:
[..]
Je slaat een slag in de lege ruimte. Je gaat namelijk volstrekt voorbij aan het punt dat ik probeerde te maken. En dat is deze: er is in onze natuurlijke werkelijkheid geen diepere waarheid gelegen die ons zou verplichten om op een bepaalde wijze te spreken over die natuur.
Mensen spreken en mensen bepalen derhalve of zij zichzelf als dier wensen te beschouwen of juist niet. Dat wordt dus uiteindelijk bepaalt door (menselijke) concepten, definities en conventies.
Toevoeging: Ik hanteer taal dus niet als een criterium voor de vraag of de mens een dier is of niet of wat het verschil tussen beiden zou zijn. Op dat punt heb je mij kennelijk verkeerd begrepen.
Om toch nog even in te gaan op jouw argumentatie.
De aanname is al onjuist door te veronderstellen dat de mens a priori diersoort X zou zijn.
Wat probeer je dan nog te bewijzen? Het klinkt eerder nogal tautologisch allemaal.
Tevens is jouw argumentatie een bevestiging van de rol van menselijke concepten en de definities daarvan.
Dit wil ik wel onderschrijven en dan met name dat van die vermoeidheid.quote:Op dinsdag 3 januari 2012 14:01 schreef deelnemer het volgende:
Beide hebben een kern van waarheid. Rollogrep en ik hebben er al uitgebreid over gedicusseerd in een ander topic, tot Rollogrep er moe van werd.
(...)
Wat wij wensen te onderscheiden en wat we op één hoop gooien is onze zaak.
Dan wens ik je een spoedig herstel toequote:Op dinsdag 3 januari 2012 14:07 schreef RolloGreb het volgende:
[..]
Dit wil ik wel onderschrijven en dan met name dat van die vermoeidheid.
Dat is een wetenschappelijk (en dus menselijk) construct om iets in de natuurlijke werkelijkheid te kunnen verklaren. Bovendien is het een menselijke keuze om op basis van het DNA geen onderscheid te maken tussen mens en dier. En inderdaad is het binnen de wetenschap niet bepaald verstandig om de mens als geen dier te beschouwen.quote:Op dinsdag 3 januari 2012 14:07 schreef grrrbeer het volgende:
Het DNA waarmee we soorten kunnnen onderscheiden en hun oorsprong herleiden is geen menselijk concept.
Oh, ik was er niet ziek van hoor!quote:Op dinsdag 3 januari 2012 14:14 schreef deelnemer het volgende:
Dan wens ik je een spoedig herstel toe. Maakt deze aanslag op je gezondheid van mij een terrorist?
Waarom voel jij jezelf meer dan een dier terwijl je er zelf een bent?quote:Op dinsdag 3 januari 2012 11:19 schreef Loppe het volgende:
[..]
Als jij dat arrogant vindt, zegt dat mss iets meer over jou.
Het grappige is, dat de mens de definitie van 'dier' heeft vastgelegd -of tenminste een aantal mensen, zoals bijvoorbeeld Whittaker-- en aldus zelf beslissen dat ze al dan niet tot de dieren behoren.quote:Op dinsdag 3 januari 2012 21:13 schreef datzegikniet het volgende:
[..]
Waarom voel jij jezelf meer dan een dier terwijl je er zelf een bent?
Vind dat niet pessimistisch of verbitterd, integendeel juist, ik vind dat erboven stellen getuigen van een zekere wanhoop.quote:Op woensdag 4 januari 2012 09:52 schreef yarnamc het volgende:
[..]
Het grappige is, dat de mens de definitie van 'dier' heeft vastgelegd -of tenminste een aantal mensen, zoals bijvoorbeeld Whittaker-- en aldus zelf beslissen dat ze al dan niet tot de dieren behoren.
Er is helemaal niets rationeel aan die discussie van 'mens of dier' dunkt me, het is net zoals alle andere classificatieproblemen gebaseerd op pure willekeur.
Het zegt in ieder geval wel iets van onze psyche: de mens die zich boven het dier dunkt, getuigt van zelfzekerheid. De mens die zich als gelijke van het dier bestempelt, is mijn inziens eerder pessimistisch of verbitterd tegen de ratio.
Feit is dat de mens rationeler is dan het gemiddelde dier -- zelfs dan het meest rationele dier (vooropgesteld dat de mens geen dier is).quote:Op woensdag 4 januari 2012 11:03 schreef erodome het volgende:
[..]
Vind dat niet pessimistisch of verbitterd, integendeel juist, ik vind dat erboven stellen getuigen van een zekere wanhoop.
Nu zeg ik niet dat eigen soort niet voor gaat, maar dat betekend niet dat we echt zoveel anders zijn, dat we geen dieren zijn.
We maken wel onderscheid tussen wat we met mensen en met dieren mogen doen.quote:Op woensdag 4 januari 2012 13:41 schreef Murvgeslagen het volgende:
Stel, we stellen met zijn alle vast dat de mens een dier is. Wat zijn dan de consequenties van de discussie?
Als die er niet of weinig zijn is het vooral een onderbuikgevoel kwestie.
Dieren hebben geen normen en waarden? Blijkbaar nog nooit de moeite genomen om een groep dieren te observeren.quote:Op woensdag 4 januari 2012 12:35 schreef yarnamc het volgende:
[..]
Feit is dat de mens rationeler is dan het gemiddelde dier -- zelfs dan het meest rationele dier (vooropgesteld dat de mens geen dier is).
Ik zeg niet dat dit een voldoende criterium is, om ons tot boven de dieren te verheffen, dat is namelijk van volledige willekeur en voorkeur afhankelijk. De mens die zichzelf echter op hetzelfde niveau plaatst als de (andere) dieren, toont echter dat hij de ratio geen voldoende criterium vindt. Daarbij heb ik nog niet over waarden en normen gesproken, die wij mensen denken te hebben, en die de dieren in ieder geval niet kennen.
Iemand die zijn eigen kwaliteiten onvoldoende vindt, noemt men over het algemeen een pessimist. Iemand die trots is op zijn kwaliteiten een optimist. Het heeft niets met de ratio te maken, want of je nu onze kwaliteiten als voldoende criterium ziet of niet, is puur arbitrair, en dus afhankelijk van subjectieve voorkeur.
Daaruit blijkt dus al dat het de kwalificatie als dier puur wetenschappelijk is, anders loop je tegen onoverkomelijke morele problemen.quote:Op woensdag 4 januari 2012 14:14 schreef jeroen25 het volgende:
[..]
We maken wel onderscheid tussen wat we met mensen en met dieren mogen doen.
Als we een paard een kar mogen laten trekken waarom mogen we dan een neger geen katoen laten plukken?
En als we geen mensen mogen eten waarom dan wel koeien?
Door onderscheid te maken tussen mensen en dieren geven we onszelf een bepaalde onaantastbaarheid.
Integendeel, het is politiek.quote:Op woensdag 4 januari 2012 15:48 schreef Murvgeslagen het volgende:
Daaruit blijkt dus al dat het de kwalificatie als dier puur wetenschappelijk is,
Hoe bedoel je?quote:
Ik zag 'waarden en normen' iets breder eigenlijk. In de context die jij hanteert, geef ik toe, dat dieren waarden en normen kennen. Maar ik bedoelde eerder dat men een dier niet direct met casuïstiek zal bezig zien.quote:Op woensdag 4 januari 2012 14:56 schreef erodome het volgende:
[..]
Dieren hebben geen normen en waarden? Blijkbaar nog nooit de moeite genomen om een groep dieren te observeren.
Ze hebben wel degelijk normen en waarden, hele stevige zelfs, anders, ja, maar niet dat ze niet aanwezig zijn. Logisch ook, want geen enkele groep kan samenleven zonder normen en waarden, zonder leefregels.
Dieren zijn nog veel meer van eerst de groep en dan het individu, hun leefregels zijn strakker dan die van mensen.
Al die dingen verbleken echter als men er menselijke prestaties bijhaalt. In tegenstelling tot dieren, hebben wij inzicht in zaken die tot miljard jaar geleden gebeurd zijn. Als een dier kan communiceren, gebruiken we het als argument voor zijn rationaliteit; bij een mens is dat gewoon vanzelfsprekend. Als water verdampt, weten wij waarom, wij konden voorspellen dat het ging verdampen op die temperatuur. Als een soort zich voortplant, weten wij exact hoe die voortplanting gebeurt, wij kunnen tot tientallen jaren voorspellen of ze zal blijven bestaan, of dat de soort tot exstinctie zal komen, met Lesliematrices, wij kunnen marktgedrag voorspellen, wij kunnen het klimaat van het precambrium bepalen, we kunnen inzicht verwerven waarom een bepaald klimaat heerst. Al deze zaken zie ik dieren niet doen, de chimpansee die ons imponeert met zijn kennis omtrent cijfers, imiteert gewoon wat hij toegereikt krijgt. Hij kan geen conclusies trekken, en kan zijn kennis niet extrapoleren. Hij gebruikt gewoon het getalstelsel, dat wij uitgevonden hebben. Een chimpansee zal zelf zo'n getalstelsel niet bedenken.quote:Ik vind mijn menselijke kwaliteiten niet onvoldoende, ik vind het een prachtige soortspecialisatie, maar meer dan dat is het gewoonweg niet.
Ik ga mezelf niet verloochenen, net doen alsof ik een demi god ben, aan dat beeld kan ik nooit voldoen noch enig ander mens, ik ga mezelf ook niet apart in een hoekje zetten, zo van ik hoor er niet bij, ik heb namelijk geen hekel aan mezelf, voel me graag verbonden.
Wat ratio betrefd, ik heb geen idee of dieren dat niet bezitten, nog nooit een onderhoudend gesprek gevoerd met een dier, maar uit alle onderzoeken die gedaan zijn blijkt keer op keer dat er een stuk meer in dieren zit dan we dachten.
We weten nu dat ratten giechelen en de hele dag door kletsen, dat ze ondanks heerlijk voedsel voor hun neus soortgenoten in nood helpen. We weten dat chimpansees liegen, dat ze bij gevaar(dierenarts met blaaspijp) de leden van de groep die ze mogen waarschuwen en leden die ze niet zo mogen niet waarschuwen.
We weten dat bonobo's instaat zijn een symbolentaal te hanteren na oefening(ze pakken het evensnel op als een klein kind), dat ze dan via die symbolentaal spreken van emotie's, bemiddelen tussen leden van de groep en de menselijke verzorgers, dat ze samen met chimps zelfs beter zijn in cijferreeksen dan wij mensen.
Er is zoveel bekend nu inmiddels en dat is nog maar heel weinig, hoe meer we leren, hoe meer we het idee van dieren zijn domme dingen die alleen instinctmatig handelen en geen enkel bewustzijn bezitten los moeten laten.
Er is weinig 'waarheid' aan, vind ik. De criteria die je hanteert om dat te bepalen, zijn namelijk louter willekeurig gekozen en de waarde die je er aan hangt, zijn ook compleet arbitrair. Je deelt de mens onder bij het dier, omdat we gelijkenissen hebben, maar ik kan evenzo argumenteren dat een ezel een eukaryoot is, omdat hij exact dezelfde bestanddelen heeft (mitochondria, ribosomen, ...). Waarom is die redenering niet geldig en die van jou wel? Complete willekeur dunkt het me.quote:Dat is een moeilijk iets, want zoveel eeuwen hebben we ons verheven gevoeld, demi goden die de heer en meester op aarde waren, anders dan al het andere.
Niets daarvan blijft overeind uiteindelijk, de waarheid is en blijft dat wij dieren zijn en dat dat goed is. Dat dat ons niet naar beneden haalt, maar juist verheft.
Fixed.quote:Op vrijdag 23 december 2011 18:15 schreef Servicemonster het volgende:
Wij denken een groot denkvermogen te hebben, waardoor we andere levensvormen kunnen onderdrukken/uitroeien...
Met uitzondering van muziek maken (en zelfs dat weet ik niet zeker) doen chimpansees dat allemaal ook hoor. En als je denkt dat dieren niet neuken omdat ze het lekker vinden maar om kindertjes te maken dan schat je ze te hoog in denk ik.quote:Op woensdag 4 januari 2012 17:35 schreef TripleP het volgende:
Als men zegt dat de mens maar een diersoort is, rechtvaardigt dat eigenlijk al onze daden. Ons empathisch vermogen, intellect en gedrag in het algemeen wijst er echter op dat we meer zijn dan dan dat. We zijn mensen, omdat we ingewikkelde gevoelens hebben, nadenken, muziek maken, en neuken omdat het lekker is.
Een groot deel van ons onderbewustzijn (verzameldrang, groepsgedrag etc.) komt wel voort uit de oertijd (toen we nog een laag IQ hadden en/of apen waren), maar de manier waarmee we er omgaan maakt ons, imho, mensen.
quote:Op woensdag 4 januari 2012 09:59 schreef SingleCoil het volgende:
Je zou wel kunnen zeggen dat de verschillen tussen mens en die door de mens soms wat groter veronderstelt worden dan ze daadwerkelijk zijn. Het feit dat wij ons bewust zijn van ons handelen wil bijvoorbeeld niet zeggen dat wij ook bewust handelen. Die vergissing wordt wel vaak gemaakt.
Maar op wat voor niveauquote:Op woensdag 4 januari 2012 18:52 schreef Molurus het volgende:
[..]
Met uitzondering van muziek maken (en zelfs dat weet ik niet zeker) doen chimpansees dat allemaal ook hoor. En als je denkt dat dieren niet neuken omdat ze het lekker vinden maar om kindertjes te maken dan schat je ze te hoog in denk ik.
Ongeveer 50% van het menselijk gemiddelde. Lager niveau, maar om nu te zeggen dat mensen fundamenteel van chimps verschillen... nee. Dat kun je eenvoudig niet zeggen.quote:
Fundamenteel niet, maar ik zeg ook:quote:Op woensdag 4 januari 2012 19:35 schreef Molurus het volgende:
[..]
Ongeveer 50% van het menselijk gemiddelde. Lager niveau, maar om nu te zeggen dat mensen fundamenteel van chimps verschillen... nee. Dat kun je eenvoudig niet zeggen.
quote:Een groot deel van ons onderbewustzijn (verzameldrang, groepsgedrag etc.) komt wel voort uit de oertijd (toen we nog een laag IQ hadden en/of apen waren), maar de manier waarop we er omgaan maakt ons, imho, mensen.
Ik begrijp niet wat jij ermee bedoeld dan, of jij begrijpt niet wat ik bedoel, kan ook maar laten we het bij het eerste houdenquote:Op woensdag 4 januari 2012 16:50 schreef yarnamc het volgende:
[..]
Ik zag 'waarden en normen' iets breder eigenlijk. In de context die jij hanteert, geef ik toe, dat dieren waarden en normen kennen. Maar ik bedoelde eerder dat men een dier niet direct met casuïstiek zal bezig zien.
Ach, wij hebben nu idd ook airco's die de temp op 1 graad nauwkeurig kunnen houden, met heel veel gedoe is ons dat gelukt, termieten doen dat al heel wat eeuwtjes, op een wijze die wij nu nog niet kunnen evenaren.quote:Al die dingen verbleken echter als men er menselijke prestaties bijhaalt. In tegenstelling tot dieren, hebben wij inzicht in zaken die tot miljard jaar geleden gebeurd zijn. Als een dier kan communiceren, gebruiken we het als argument voor zijn rationaliteit; bij een mens is dat gewoon vanzelfsprekend. Als water verdampt, weten wij waarom, wij konden voorspellen dat het ging verdampen op die temperatuur. Als een soort zich voortplant, weten wij exact hoe die voortplanting gebeurt, wij kunnen tot tientallen jaren voorspellen of ze zal blijven bestaan, of dat de soort tot exstinctie zal komen, met Lesliematrices, wij kunnen marktgedrag voorspellen, wij kunnen het klimaat van het precambrium bepalen, we kunnen inzicht verwerven waarom een bepaald klimaat heerst. Al deze zaken zie ik dieren niet doen, de chimpansee die ons imponeert met zijn kennis omtrent cijfers, imiteert gewoon wat hij toegereikt krijgt. Hij kan geen conclusies trekken, en kan zijn kennis niet extrapoleren. Hij gebruikt gewoon het getalstelsel, dat wij uitgevonden hebben. Een chimpansee zal zelf zo'n getalstelsel niet bedenken.
Komop zeg, de overeenkomsten met zoogdieren kan je niet ontkennen, dat is niet willekeurig, zelfs gedrag komt voor een fiks deel overeen en is vooral op hetzelfde gestoeld alhoewel de uitingen varieren.quote:Er is weinig 'waarheid' aan, vind ik. De criteria die je hanteert om dat te bepalen, zijn namelijk louter willekeurig gekozen en de waarde die je er aan hangt, zijn ook compleet arbitrair. Je deelt de mens onder bij het dier, omdat we gelijkenissen hebben, maar ik kan evenzo argumenteren dat een ezel een eukaryoot is, omdat hij exact dezelfde bestanddelen heeft (mitochondria, ribosomen, ...). Waarom is die redenering niet geldig en die van jou wel? Complete willekeur dunkt het me.
In de biologie zijn we inderdaad onderverdeeld in de klasse van de 'animalia', maar dat is niet echt een argument, om te zeggen dat we dieren zijn: die classificatie is namelijk ook volledig willekeurig verlopen.
Je hebt gelijk, I stand corrected. Er was al een paar keer een (m.i. onjuist) argument van die vorm voorbij gekomen, vandaar.quote:Op dinsdag 3 januari 2012 12:54 schreef RolloGreb het volgende:
Je slaat een slag in de lege ruimte. Je gaat namelijk volstrekt voorbij aan het punt dat ik probeerde te maken. En dat is deze: er is in onze natuurlijke werkelijkheid geen diepere waarheid gelegen die ons zou verplichten om op een bepaalde wijze te spreken over die natuur.
Mensen spreken en mensen bepalen derhalve of zij zichzelf als dier wensen te beschouwen of juist niet. Dat wordt dus uiteindelijk bepaalt door (menselijke) concepten, definities en conventies.
Toevoeging: Ik hanteer taal dus niet als een criterium voor de vraag of de mens een dier is of niet of wat het verschil tussen beiden zou zijn. Op dat punt heb je mij kennelijk verkeerd begrepen.
Ietwat onzorgvuldig uitgedrukt inderdaad, lees dat maar als "vermeende diersoort X" of kortweg "levensvorm X".quote:Om toch nog even in te gaan op jouw argumentatie.
De aanname is al onjuist door te veronderstellen dat de mens a priori diersoort X zou zijn.
Wat probeer je dan nog te bewijzen? Het klinkt eerder nogal tautologisch allemaal.
Klopt. En wellicht ten overvloede, feit is ook dat de giraffe een langere nek heeft dan het gemiddelde dier -- zelfs dan het meest langnekkige dier (vooropgesteld dat de giraffe geen dier is). (if you catch my drift)quote:Op woensdag 4 januari 2012 12:35 schreef yarnamc het volgende:
Feit is dat de mens rationeler is dan het gemiddelde dier -- zelfs dan het meest rationele dier (vooropgesteld dat de mens geen dier is).
Door de definitie van dieren ook mensen te laten omvatten, en dus ratio geen reden te vinden om daar van af te wijken, plaats je geenszins mensen "op hetzelfde niveau als andere dieren". Net zoals andere dieren onderling ook niet op hetzelfde niveau worden geplaatst.quote:Ik zeg niet dat dit een voldoende criterium is, om ons tot boven de dieren te verheffen, dat is namelijk van volledige willekeur en voorkeur afhankelijk. De mens die zichzelf echter op hetzelfde niveau plaatst als de (andere) dieren, toont echter dat hij de ratio geen voldoende criterium vindt.
toch welquote:Daarbij heb ik nog niet over waarden en normen gesproken, die wij mensen denken te hebben, en die de dieren in ieder geval niet kennen.
Omdat we ook sterk onderscheid maken tussen verschillende diersoorten. Dingen die je wel met muggen mag doen (lukraak doodslaan bijvoorbeeld, al dan niet met een elektrische vliegenmepper) mag je bijvoorbeeld niet met honden of paarden doen. Zijn honden of paarden om die reden ook geen dieren?quote:Op woensdag 4 januari 2012 14:14 schreef jeroen25 het volgende:
We maken wel onderscheid tussen wat we met mensen en met dieren mogen doen.
Als we een paard een kar mogen laten trekken waarom mogen we dan een neger geen katoen laten plukken?
En als we geen mensen mogen eten waarom dan wel koeien?
Hoezo 'maar' een diersoort. Je lijkt te impliceren dat de classificatie 'dier' bepaalde beperkingen impliceert. Dat 'een dier zijn' bepaalde vermogens uitsluit (en dat wij dus 'meer' zijn). Hoe of waar vind je dat in de definitie van 'dier' terug?quote:Op woensdag 4 januari 2012 17:35 schreef TripleP het volgende:
Als men zegt dat de mens maar een diersoort is, rechtvaardigt dat eigenlijk al onze daden. Ons empathisch vermogen, intellect en gedrag in het algemeen wijst er echter op dat we meer zijn dan dan dat.
Partoffeldiertjes en andere eencelligen vallen niet onder de categorie dierenquote:Op donderdag 5 januari 2012 00:40 schreef Akziom het volgende:
Nog een ander punt: sommigen lijken er een soort gevoelsmatig bezwaar tegen te hebben om mensen dieren te noemen, omdat mensen bepaalde unieke vermogens hebben (vermogens die totaal niet door de noemer 'dier' worden uitgesloten, zie boven, maar ok).
Zijn jullie het ermee eens dat de verschillen tussen apen en pantoffeldiertjes veel en VEEL groter zijn (echt onnoemelijk veel groter) dan tussen mensen en apen? Wat zeg ik, mensen en apen zijn praktisch hetzelfde, in verhouding tot pantoffeldiertjes of andere eencelligen.
Waarom er dan geen probleem mee hebben om apen en pantoffeldiertjes, wat echt een hemelsbreed verschil is in ieder opzicht, tot de categorie 'dieren' te rekenen, maar wel mensen apart willen rekenen.
En daarbij overschat menigeen de verschillen tussen mensen en apen ook nog schromelijk, want onze 'verhevenheid' ten spijt, is echt 99% van ons gedrag nog steeds dierlijk, instinctief, en primair.
Ah juist ja, fixedquote:Op donderdag 5 januari 2012 01:19 schreef LunaAurea het volgende:
Partoffeldiertjes en andere eencelligen vallen niet onder de categorie dieren![]()
Daarom zie er wel een probleem in om apen en pantoffeldiertjes onder dezelfde categorie te rekenen. Ik ben het er inderdaad mee eens dat de verschillen dus veel groter zijn.
Verder ben ik het er wel mee eens.
Veel dieren om ons heen hebben een paar van onze eigenschappen, maar geen enkele heeft ze allemaal. We hebben religies. In plaats van meer te vertrouwen op het instinct, zijn wij de soort die het voor elkaar kreeg de herseninhoud groter te krijgen, ten koste van volledige hulpeloosheid en afhankelijkheid in onze eerste levensjaren. We kunnen communiceren met ons eigen bewustzijn.quote:Op vrijdag 23 december 2011 17:41 schreef LunaAurea het volgende:
Geen enkel dier heeft alle eigenschappen van een ander dier. Ze zijn allemaal uniek. What's your point. Jij vind onze collectie eigenschappen gewoon dermate bijzonder dat je vanuit die positie beredeneerd dat wij dus speciaal zijn. Dat is een drogreden.quote:Op donderdag 5 januari 2012 10:04 schreef Mr_Belvedere het volgende:
[..]
Veel dieren om ons heen hebben een paar van onze eigenschappen, maar geen enkele heeft ze allemaal.
Fijn hoor. Communes van massa-illusie. Dit pleit echt voor de superioriteit van onze soort.quote:We hebben religies.
Mijn excuses, zo wilde ik niet overkomen. Zeker niet superieur. Het ging om de vraag in waarin wij verschillen met dieren. Nou, met elke diersoort verschillen we dus.quote:Op donderdag 5 januari 2012 10:12 schreef SpecialK het volgende:
Geen enkel dier heeft alle eigenschappen van een ander dier. Ze zijn allemaal uniek. What's your point. Jij vind onze collectie eigenschappen gewoon dermate bijzonder dat je vanuit die positie beredeneerd dat wij dus speciaal zijn. Dat is een drogreden.
Er werd niet gevraagd of het een goede of slechte eigenschap is. Het heeft zeker zijn sporen nagelaten. Op gebied van religie zijn we als diersoort op aarde ontzettend superieur.quote:Fijn hoor. Communes van massa-illusie. Dit pleit echt voor de superioriteit van onze soort.
Ja, ik spreek niet tegen dat ze een moreel systeem kennen, waar ik eerder op wees was het gebrek aan casuïstiek. Dus het rationeel oplossen van morele problemen, maar ik geef toe, dat het eerder muggenziften is dan. Maar ik vind de ratio op zichzelf al voldoende criterium.quote:Op woensdag 4 januari 2012 22:00 schreef erodome het volgende:
[..]
Ik begrijp niet wat jij ermee bedoeld dan, of jij begrijpt niet wat ik bedoel, kan ook maar laten we het bij het eerste houden
Iig gaat het bij elk groepsdier op dat er gedragsregels zijn, omgangsnormen, beleefdheidsregels, manieren om juist te begroeten. Dat er dingen zijn om na te streven die als goede eigenschappen worden beschouwd, dat er fatsoensregels zijn en een naleven van de regels dmv een heel scala aan verschillende correctie's/straffen.
Normen en waarden zijn niet vreemd in het dierenrijk noch het aanvechten van onrecht(dieren in groepen met bv een wrede leider komen ook in opstand) of zelfs het liegen om het eigen hachje te beschermen of te krijgen wat je wil. Gewetenskwesties zijn er ook, prachtig zichtbaar bij veel dieren door overspronggedrag, wat even een conflict tussen 2 keuzes is.
Het is moeilijk uitleggen wat ik bedoel zonder te verzanden in heel veel gedragsvoorbeelden of in vaagheden. Maar waar het om draait is dat ook dieren in complexe samenlevingen leven en dat het meeste wat de mens vat onder normen en waarden ook daar gewoon voorkomt.
Neem bv die rat die wat ongelovelijk lekkers voorgeschoteld krijgt, maar wiens soortgenootje in een val zit. Die moet dan kiezen, lekkers of helpen? Verbazingwekkend kiezen verreweg de meeste helpen, niet allen, maar dat is bij mensen niet anders
Het laat zien dat dieren, ratten in dit geval, ook een soort van goed en kwaad systeem kennen, van gewenst sociaal gedrag, net als mensen.
Termieten doen dat instinctief, dat wil zeggen: zonder dat ze zelf begrijpen of beseffen dat ze het doen. Ook bijen maken zeer ingewikkelde driedimensionale structuren in hun honingraten, zodat oppervlakte minimaal is, voor een maximaal volume. Wiskundigen konden dat pas een aantal eeuwen geleden begrijpen, waarom ze die structuur hanteerden. Maakt dat van bijen enorme wiskundige genieën? Neen. Ze zijn voorgeprogrammeerd om die structuren te maken, maar begrijpen niet waarom of waartoe.quote:[..]
Ach, wij hebben nu idd ook airco's die de temp op 1 graad nauwkeurig kunnen houden, met heel veel gedoe is ons dat gelukt, termieten doen dat al heel wat eeuwtjes, op een wijze die wij nu nog niet kunnen evenaren.
Oké, maar dat komt toch duidelijk niet in de buurt bij het menselijke denken.quote:Je vergist je trouwens deerlijk als je denkt dat die chimp daar niets mee kan, alleen maar imiteert.
Bij de bonobo's die "les" hebben gekregen blijkt dat ze de stof oppakken en er zelf verder mee aan de slag gaan en dat ze het doorgeven aan anderen die het ook gaan toepassen.
Mooi vb, een bobono baby van een maand of 6 die net als een kind gestimuleerd is tot leren comminuceert via een symbolenbord. Er zijn verschillende symbolenborden met verschillende thema's, hier bv voedsel.
Om dingen te testen laten ze voedsel zien die het dier moet benoemen.
Zaken als banaan waar een eigen symbool voor is zijn leuk, maar kan je onder imiteren scharen.
Maar ze laten het dier een pizza zien, dit staat niet als enkel symbool op het bord noch is dit woord geoefend, alhoewel het dier de smaak wel kent van de simpele pizza die daar ligt.
Het dier kijkt even naar het symbolenbord en wijst dan brood, tomaat en kaas aan.
Zelfs bij papagaaien zie je dat ze aan de haal gaan met wat ze leren van de taal van andere dieren, mensen iig.
Met de juiste stimulatie om te leren zie je grijze roodstaarten zelf zinconstructie's gaan maken en meer dan raak reageren op hun omgeving. Ze maken zelfs grapjes, zoals zorgen dat de hond de schuld krijgt van iets dat omgevallen is. Ze zijn zich zeer bewust van wat ze doen en maken er zeer creatief gebruik van. Dat gaat echt veel verder dan alleen maar imiteren.
Er zijn zeker overeenkomsten, maar wie ben jij om te ontkennen dat wij ook overeenkomsten met de eukaryoot hebben? In principe ben je niets meer dan celorganellen, alleen dat wat meer gestructureerd. Zo ook, zijn we in principe dieren, alleen iets rationeler. Maar we trekken een scheidingslijn tussen dieren en eukaryoten, waarom niet tussen mensen en dieren dan?quote:[..]
Komop zeg, de overeenkomsten met zoogdieren kan je niet ontkennen, dat is niet willekeurig, zelfs gedrag komt voor een fiks deel overeen en is vooral op hetzelfde gestoeld alhoewel de uitingen varieren.
Natuurlijk wel.quote:Op donderdag 5 januari 2012 00:25 schreef Akziom het volgende:
Omdat we ook sterk onderscheid maken tussen verschillende diersoorten. Dingen die je wel met muggen mag doen (lukraak doodslaan bijvoorbeeld, al dan niet met een elektrische vliegenmepper) mag je bijvoorbeeld niet met honden of paarden doen. Zijn honden of paarden om die reden ook geen dieren?
Omdat we het onderscheid maken om ons gedrag te legitimeren.quote:
Ja, maar een lange nek vind ik geen voldoende classificatiecriterium, de ratio daarentegen wel.quote:Op woensdag 4 januari 2012 23:35 schreef Akziom het volgende:
[..]
Klopt. En wellicht ten overvloede, feit is ook dat de giraffe een langere nek heeft dan het gemiddelde dier -- zelfs dan het meest langnekkige dier (vooropgesteld dat de giraffe geen dier is). (if you catch my drift)
Zo is het, als je het biologisch beziet. Maar het is een filosofische discussie hier. Het komt erop neer of de mens op gelijke hoogte staat met het dier, of niet.quote:[..]
Door de definitie van dieren ook mensen te laten omvatten, en dus ratio geen reden te vinden om daar van af te wijken, plaats je geenszins mensen "op hetzelfde niveau als andere dieren". Net zoals andere dieren onderling ook niet op hetzelfde niveau worden geplaatst.
We erkennen bepaalde (zeer grote) overeenkomsten tussen bepaalde levensvormen (waaronder mensen), die vatten we samen onder de noemer "dier". We erkennen ook verschillen tussen dieren, die vatten we onder verschillende diersoorten (zoals apen, mensen, en giraffes).
De noemer "dier" is geen waardeoordeel, het is gewoon een definitie en je doet de mens daar geen tekort mee door hem, althans in taxonomisch opzicht, op één hoop te gooien met andere dieren.
Dat heeft volkomen met perspectief te maken. Elke soort ziet zijn eigen soort als belangrijkst. Alleen al het feit dat ik een mens ben, maakt mij en jou voor mijzelf bijzonder.quote:Op donderdag 5 januari 2012 10:59 schreef yarnamc het volgende:
Zo is het, als je het biologisch beziet. Maar het is een filosofische discussie hier. Het komt erop neer of de mens op gelijke hoogte staat met het dier, of niet.
Hoe bedoel je "het dier", er zijn er nogal wat verschillende.quote:Op donderdag 5 januari 2012 10:59 schreef yarnamc het volgende:
Maar het is een filosofische discussie hier. Het komt erop neer of de mens op gelijke hoogte staat met het dier, of niet.
quote:Op donderdag 5 januari 2012 11:15 schreef Murvgeslagen het volgende:
[..]
Dat heeft volkomen met perspectief te maken. Elke soort ziet zijn eigen soort als belangrijkst. Alleen al het feit dat ik een mens ben, maakt mij en jou voor mijzelf bijzonder.
Op het moment dat de mens de ziel is gaan ontkennen is het filosofische onderscheid tussen mens en dier verdwenen.
Ja, maar dat het subjectief is, is geen argument tegen het onderscheid tussen mens en dier. Elk criterium is subjectief.quote:Op donderdag 5 januari 2012 11:10 schreef jeroen25 het volgende:
Maar waarom dan ratio als maatstaf van 'hoogte' nemen?
Waarom niet lichaamslengte? Dan zijn de walvissen het hoogste wezen.
Niemand zegt dat. Net zoals koeien en dieren ook niet gelijk zijn.quote:Op donderdag 5 januari 2012 11:26 schreef yarnamc het volgende:
Waarom zeggen dat mensen en dieren gelijk zijn?
Ja, maar je kunt niet verwachten dat ik die hier allemaal even ga opsommen.quote:Op donderdag 5 januari 2012 11:25 schreef Akziom het volgende:
[..]
Hoe bedoel je "het dier", er zijn er nogal wat verschillende.
Nu hanteer je het criterium 'uiterlijk'. Waarom is het logisch, dat apen en plakdiertjes enorm van elkaar verschillen -- waarbij je je baseert op het uiterlijk-- en is het niet logisch, dat apen en mensen enorm verschillen, waarbij men zich baseert op de ratio?quote:En de mens staat praktisch op gelijke hoogte met de aap, als je hen met plakdiertjes vergelijkt. Het verschil tussen apen en plakdiertjes is zó enorm veel groter, dan op die schaal mensen en apen ongeveer hetzelfde zijn.
Dus: waarom is het logischer het uiterlijk als criterium te nemen, in plaats van de ratio? Pure willekeur dunkt me het.quote:Dus als je dan per se sommige soorten van andere wilt onderscheiden op basis van "op welke hoogte ze staan", is het véél logischer om de grens ergens tussen apen en plakdiertjes te leggen.
Ja, maar dan kunnen we dus gaan discussiëren of die definitie 'dier' wel een goede is.quote:Maar dan nog. Ook in filosofisch opzicht impliceert het label "dier" geen tekortkoming of bovengrens aan onze mentale vermogens of zo. We worden op één hoop gegooid met andere dieren omdat we onnoemelijk veel overeenkomsten hebben. Dat sluit dus niet uit dat sommige dieren veel meer mentale vermogens of veel langere nekken hebben dan anderen.
De definitie "dier" draait om een aantal gemene delers, en mensen, apen, giraffes en plakdiertjes voldoen daar allemaal 100% aan. That's it.
Ik had het ook over ratio.quote:Op donderdag 5 januari 2012 11:32 schreef yarnamc het volgende:
Nu hanteer je het criterium 'uiterlijk'. Waarom is het logisch, dat apen en plakdiertjes enorm van elkaar verschillen -- waarbij je je baseert op het uiterlijk-- en is het niet logisch, dat apen en mensen verschillen, waarbij men zich baseert op de ratio?
Niets, daarom behoren plakdiertjes, apen en mensen ook allemaal tot de categorie dieren.quote:Wat maakt jouw criterium (het uiterlijk) superieur aan mijn criterium (de ratio)?
Je kunt ook discussiëren of de definitie 'boter' wel een goede is. Er is ooit een term 'dier' bedacht die bepaalde overeenkomsten beschrijft (zonder daarbij bepaalde andere verschillen uit te sluiten), en daar doen we het mee. Die definitie is niet subjectief of zo, het spreekt ook geen waardeoordeel uit (wat sommigen wel lijken te denken, die vinden dat de classificatie 'dier' een mens tekort doetquote:Ja, maar dan kunnen we dus gaan discussiëren of die definitie 'dier' wel een goede is.
Zoals je zelf aangeeft dat alles subjectief heeft alles dus dezelfde of geen waarde behalve de waarde die je er zelf aan geeft. Zoals Akziom terecht aangeeft is de wetenschappelijke classificatie 'dier' precies dat, een classificatie. Het bevat dus geen waardeoordeel.quote:Op donderdag 5 januari 2012 11:26 schreef yarnamc het volgende:
[..]
[..]
Ja, maar dat het subjectief is, is geen argument tegen het onderscheid tussen mens en dier. Elk criterium is subjectief.
Waarom zeggen dat mensen en dieren gelijk zijn? Waarom het criterium 'ratio' als onvoldoende zien? De omgekeerde visie is ook subjectief: als men zegt dat er geen onderscheid is tussen mens en dier, waarop is dat dan gebaseerd? Evenwel op het subjectieve idee, dat de ratio onvoldoende is als classificatiecriterium. Bovendien gelooft men, dat elke eigenschap die wij hebben, onvoldoende is als classificatiecriterium. Dat is dus, op zijn minst, even subjectief.
Ja, je hebt het voorbeeld plakdiertjes goed gekozen.quote:Op donderdag 5 januari 2012 11:40 schreef Akziom het volgende:
[..]
Ik had het ook over ratio.
En zelfs als ik het over uiterlijk had gehad (of ieder ander criterium, want plakdiertjes verschillen in ieder opzicht meer van apen, dan apen van mensen), dan:
[..]
Niets, daarom behoren plakdiertjes, apen en mensen ook allemaal tot de categorie dieren.
Je doet alsof die definitie héél lang geleden uitgevonden is, ontdaan van elke vorm van subjectiviteit... In werkelijkheid is het classificatiesysteem van Whittaker iets uit de 20ste eeuw. Langer geleden zou men de mens zelfs niet durven onderverdelen bij de dieren. Whittaker heeft het opzettelijk zo geclassificeerd: hij draagt daarmee een filosofische boodschap uit.quote:[..]
Je kunt ook discussiëren of de definitie 'boter' wel een goede is. Er is ooit een term 'dier' bedacht die bepaalde overeenkomsten beschrijft (zonder daarbij bepaalde andere verschillen uit te sluiten), en daar doen we het mee. Die definitie is niet subjectief of zo, het spreekt ook geen waardeoordeel uit (wat sommigen wel lijken te denken, die vinden dat de classificatie 'dier' een mens tekort doet)
Ik heb er geen enkel filosofisch voordeel of nadeel bij, dat boter boter noemt.quote:Als ieder z'n eigen (volstrekt arbitraire) interpretatie gaat gebruiken verliest dat woord z'n betekenis. Als ik vind dat 'boter' iets is met een zadel en een stuur en wielen met spaken, en dan jouw criteria in twijfel ga trekken, waar hebben we het dan over?
De classificatie weerspiegelt nochtans de filosofie van die tijd. Als Whittaker of Linnaeus in de 15de eeuw geboren waren, had de mens nooit onderverdeeld geweest in het rijk der animalia.quote:Op donderdag 5 januari 2012 11:58 schreef Murvgeslagen het volgende:
[..]
Zoals je zelf aangeeft dat alles subjectief heeft alles dus dezelfde of geen waarde behalve de waarde die je er zelf aan geeft. Zoals Akziom terecht aangeeft is de wetenschappelijke classificatie 'dier' precies dat, een classificatie. Het bevat dus geen waardeoordeel.
Binnen het rechtsysteem heeft het weer een andere waarde, maar dan verval je dus in semantische discussies. (wat het al is)
Het antwoord op die vraag is heel eenvoudig, filosofisch gezien heeft de mens een bijzondere status, alleen al om het feit dat daar veel morele problemen mee worden getackled.quote:Op donderdag 5 januari 2012 12:14 schreef yarnamc het volgende:
[..]
De classificatie weerspiegelt nochtans de filosofie van die tijd. Als Whittaker of Linnaeus in de 15de eeuw geboren waren, had de mens nooit onderverdeeld geweest in het rijk der animalia.
Bovendien was de vraag van TS ook niet wetenschappelijk (waar is de mens ingedeeld volgens het laatste classificatiesysteem?) maar filosofisch (waar zou men de mens moeten indelen?) bedoeld.
Dan denk ik dat we het eens zijnquote:Op donderdag 5 januari 2012 12:23 schreef Murvgeslagen het volgende:
[..]
Het antwoord op die vraag is heel eenvoudig, filosofisch gezien heeft de mens een bijzondere status, alleen al om het feit dat daar veel morele problemen mee worden getackled.
Je zou inderdaad maar in de war zijn.quote:Op donderdag 5 januari 2012 12:51 schreef Gebruikersnaam4 het volgende:
Je zou maar zo in de war zijn.
Herhaling: scherpe geest. Dat is wat WAARSCHIJNLIJK de dieren missen.
Dichterbij kom je niet.
en mocht het dier een scherpe geest bezitten gelijk de mens?
Dan IS het een mens.
Wel een ander lichaam en voedsel en poep en zo.
Meld me ivm voorllopige hechtenis en andere, drukkere , bezigheden voorlopig weer afwezig.quote:Je zou inderdaad maar in de war zijn.
Ik weet niet of ze dat niet doen, ik weet wel van training met paarden en honden dat ze aardig bedreven zijn in het oplossen van "puzzels" uitvinden wat je wil dus ergens mee.quote:Op donderdag 5 januari 2012 10:56 schreef yarnamc het volgende:
[..]
Ja, ik spreek niet tegen dat ze een moreel systeem kennen, waar ik eerder op wees was het gebrek aan casuïstiek. Dus het rationeel oplossen van morele problemen, maar ik geef toe, dat het eerder muggenziften is dan. Maar ik vind de ratio op zichzelf al voldoende criterium.
We hebben geen idee hoe bewust zij dingen doen, ik neig er ook naar om te zeggen dat dat instinct is, maar is het niet ook gewoon ons instinct om te doen zoals wij doen?quote:Termieten doen dat instinctief, dat wil zeggen: zonder dat ze zelf begrijpen of beseffen dat ze het doen. Ook bijen maken zeer ingewikkelde driedimensionale structuren in hun honingraten, zodat oppervlakte minimaal is, voor een maximaal volume. Wiskundigen konden dat pas een aantal eeuwen geleden begrijpen, waarom ze die structuur hanteerden. Maakt dat van bijen enorme wiskundige genieën? Neen. Ze zijn voorgeprogrammeerd om die structuren te maken, maar begrijpen niet waarom of waartoe.
Dat kan ook helemaal niet, het zijn immers geen mensenquote:Oké, maar dat komt toch duidelijk niet in de buurt bij het menselijke denken.
Omdat de overeenkomsten tussen dieren en mensen vele malen verder gaan dan dat, we hebben dezelfde overeenkomsten als met die eukaryoot, maar daarnaast nog veel meer, van fysieke overeenkomsten tot gedragsovereenkomsten, het is zo tekenend en hoe meer we leren over dieren hoe meer we ons bewust worden van hoe klein de verschillen zijn.quote:Er zijn zeker overeenkomsten, maar wie ben jij om te ontkennen dat wij ook overeenkomsten met de eukaryoot hebben? In principe ben je niets meer dan celorganellen, alleen dat wat meer gestructureerd. Zo ook, zijn we in principe dieren, alleen iets rationeler. Maar we trekken een scheidingslijn tussen dieren en eukaryoten, waarom niet tussen mensen en dieren dan?
Voortschrijdend inzicht wordt dat ook wel genoemd.quote:Op donderdag 5 januari 2012 12:14 schreef yarnamc het volgende:
[..]
De classificatie weerspiegelt nochtans de filosofie van die tijd. Als Whittaker of Linnaeus in de 15de eeuw geboren waren, had de mens nooit onderverdeeld geweest in het rijk der animalia.
Bovendien was de vraag van TS ook niet wetenschappelijk (waar is de mens ingedeeld volgens het laatste classificatiesysteem?) maar filosofisch (waar zou men de mens moeten indelen?) bedoeld.
quote:[quote]Die Produzenten sollen nicht diskutieren, sondern ihre Energie in hoch ver-dichteter Form optimal verausgaben, damit sie in Geld verwandelt werden kann, und ansonsten das Maul halten im abstrakten Funktionsraum des Kapitals.
Henri Ford
Ik krijg zo langzamerhand uitslag over m'n hele lichaam van dit soort statements.quote:Op vrijdag 6 januari 2012 14:03 schreef wuuht het volgende:
wij hebben de kans gekregen om ons te ontwikkelen.
Inderdaad, net alsof andere dieren niet ontwikkeld zijnquote:Op zaterdag 7 januari 2012 18:49 schreef SpecialK het volgende:
[..]
Ik krijg zo langzamerhand uitslag over m'n hele lichaam van dit soort statements.
ik vind dat mensen meer ontwikkeld zijn dan een mier ofzoquote:Op zaterdag 7 januari 2012 18:52 schreef LunaAurea het volgende:
[..]
Inderdaad, net alsof andere dieren niet ontwikkeld zijn
Motiveer.quote:Op zaterdag 7 januari 2012 19:02 schreef wuuht het volgende:
[..]
ik vind dat mensen meer ontwikkeld zijn dan een mier ofzo
Mier kan 50x z'n eigen gewicht tillen.quote:Op zaterdag 7 januari 2012 19:02 schreef wuuht het volgende:
[..]
ik vind dat mensen meer ontwikkeld zijn dan een mier ofzo
ik maak een mier helemaal kapot hoorquote:Op zaterdag 7 januari 2012 23:40 schreef UltraR het volgende:
[..]
Mier kan 50x z'n eigen gewicht tillen.
Wat zijn wij mensen toch een onderontwikkelde slappelingen.
Dat geldt voor elke diersoort, dus de vraag blijft: waarom zou je dit onderscheid in het bijzonder willen maken? (Anders dan omdat je zelf een mens bent en graag denkt dat je bijzonder bent.)quote:Op zondag 8 januari 2012 13:43 schreef Tijn het volgende:
Ik snap steeds minder van dit topic.
Waarom zou je willen weerleggen dat er een verschil is tussen mensen en dieren? Het is toch compleet duidelijk dat mensen met totaal iets anders bezig zijn dan welk dier dan ook?
Nee, dat geldt helemaal niet voor elke diersoort. Dieren zijn elke dag bezig met het verzamelen van eten om te voorkomen dat ze doodgaan. Zo leefden mensen vroeger ook, maar sinds we landbouw hebben uitgevonden, hebben we tijd gecreëerd om een groot gedeelte van onze bevolking in te zetten voor dingen die niet direct noodzakelijk zijn voor het overleven van onze soort. De mens is daar compleet uniek in.quote:Op zondag 8 januari 2012 13:53 schreef Molurus het volgende:
[..]
Dat geldt voor elke diersoort, dus de vraag blijft: waarom zou je dit onderscheid in het bijzonder willen maken?
Geef eens wat voorbeelden.quote:Op zondag 8 januari 2012 14:00 schreef Tijn het volgende:
[..]
Nee, dat geldt helemaal niet voor elke diersoort. Dieren zijn elke dag bezig met het verzamelen van eten om te voorkomen dat ze doodgaan. Zo leefden mensen vroeger ook, maar sinds we landbouw hebben uitgevonden, hebben we tijd gecreëerd om een groot gedeelte van onze bevolking in te zetten voor dingen die niet direct noodzakelijk zijn voor het overleven van onze soort. De mens is daar compleet uniek in.
Élk dier op deze planeet is dagelijks bezig met overleven. Er bestaat geen enkele diersoort die kan overleven wanneer slechts een klein percentage van de populatie zich structureel bezig houdt met het verzamelen van voedsel. Het gevolg is dat er geen overcapaciteit binnen de soort is om zich met zaken bezig te houden die niet van overlevingsbelang zijn. Daarom vinden dieren nooit het wiel uit, daarom leren dieren niet met vuur omgaan etc. etc. Kortom, daarom hebben dieren geen beschaving, geen samenleving, geen maatschappij en wij wel.quote:
Dat lijkt me wel ja. Grotere intelligentie, taal en ons vermogen om ons op de lange termijn te richten zijn er oorzaken van dat we onze manier van leven hebben kunnen creëren voor onszelf. Maar waarom zou dat geen valide verschil tussen mensen en dieren zijn?quote:En is dat niet gewoon een gevolg van grotere intelligentie en het vermogen te kunnen lezen en schrijven? Lijkt me wel.
Daar ga ik geen ja op zeggen, want daarmee zou ik impliciet het onderscheid dat je hier maakt erkennen. Dat doe ik niet.quote:Op zondag 8 januari 2012 17:22 schreef Loppe het volgende:
Ik heb de indruk dat veel mensen hier liever dieren graag zien dan mensen.
Ik wil niet ontkennen dat er honger is, maar letterlijk overal op de wereld hebben mensen beschavingen gesticht met het doel een samenleving te creëren waarin het niet nodig is dat het grootste gedeelte van de populatie elke dag bezig is met het vergaren van voedsel. Een typisch menselijke ontwikkeling, geen enkel dier doet dat.quote:Op zondag 8 januari 2012 17:16 schreef Molurus het volgende:
Zo'n vier miljard mensen hebben minder dan een dollar per dag te besteden en zijn wel degelijk dagelijks bezig met overleven.
Een significant deel van de leeuwenpopulatie is structureel bezig met het verzamelen van voedsel. Dat hoeven ze niet de hele dag te doen, maar je kunt niet zeggen dat 80% van de leeuwen nooit nadenkt over 'ie vandaag aan eten gaat komen. Voor mensen geldt dat wel.quote:Aan de andere kant zijn er ook zat dieren die daar helemaal niet mee bezig zijn. Leeuwen in Afrika, om een voorbeeld te noemen, brengen het grootste deel van hun tijd door met slapen en luieren, en niet met het verzamelen van voedsel.
Individuele mensen hoeven dat ook niet uit te vinden. Doordat we samenwerken en onze gedachtes dmv taal en schrift met anderen kunnen communiceren hebben we niet één persoon nodig om iets revolutionairs uit te vinden, maar kunnen we de vruchten plukken van onze gezamenlijke inspanning.quote:Ja, we zijn een tikje intelligenter dan onze directe verwanten (laten we wel wezen: de meeste mensen hebben het helemaal niet in zich om zoiets als landbouw uit te vinden).
Het verschil zit 'em misschien ook niet in de intelligentie op zich, maar in onze eigenschap beschaving te creëren. Daarin zijn we gewoon anders dan dieren. Ik begrijp niet hoe je dat kunt ontkennen, want het lijkt me vrij evident.quote:Maar om onzelfs nu 'fundamenteel anders' te noemen gaat me echt tever. Ik zie daar geen aanleiding toe. Noch zie ik een goede reden om aan intellect meer waarde te hechten dan andere fascinerende prestaties van de natuur.
Dus toch?quote:Op zondag 8 januari 2012 17:26 schreef Molurus het volgende:
Daar ga ik geen ja op zeggen, want daarmee zou ik impliciet het onderscheid dat je hier maakt erkennen. Dat doe ik niet.
Ik kijk wel met enige zorgen naar de impact van de menselijke soort op de planeet en de ongecontroleerde groei van populatie. Maar wat mij betreft hebben alle diersoorten, inclusief de mens, evenveel recht om te genieten van deze planeet. (En van elkaar.)
Het is wel opmerkelijk hoe snel elke vorm van kritiek op de menselijke soort wordt uitgelegd als mensenhaat. Ik heb het al vaak terug zien komen in discussies over bevolkingsgroei. Als je ook maar suggereert dat de mens een onwenselijke invloed heeft op de planeet ben je meteen een mensenhater.
Termieten, bijen, mieren, apen.quote:Op zondag 8 januari 2012 17:28 schreef Tijn het volgende:
[..]
Ik wil niet ontkennen dat er honger is, maar letterlijk overal op de wereld hebben mensen beschavingen gesticht met het doel een samenleving te creëren waarin het niet nodig is dat het grootste gedeelte van de populatie elke dag bezig is met het vergaren van voedsel. Een typisch menselijke ontwikkeling, geen enkel dier doet dat.
Evenzo kun je niet zeggen dat 80% van de mensen nooit nadenkt over of ie vandaag aan eten gaat komen. Hoe kom je daarbij? Kijk eens iets verder dan de grenzen van de westerse wereld.quote:Op zondag 8 januari 2012 17:28 schreef Tijn het volgende:
Een significant deel van de leeuwenpopulatie is structureel bezig met het verzamelen van voedsel. Dat hoeven ze niet de hele dag te doen, maar je kunt niet zeggen dat 80% van de leeuwen nooit nadenkt over 'ie vandaag aan eten gaat komen. Voor mensen geldt dat wel.
Dit noemen we ook wel 'cultuur', de som van gedragen die worden doorgegeven van generatie op generatie, niet door genen maar door de nieuwe generaties gedrag aan te leren. En dit zal je misschien verbazen: dit komt bij heel veel diersoorten voor.quote:Op zondag 8 januari 2012 17:28 schreef Tijn het volgende:
Het verschil zit 'em misschien ook niet in de intelligentie op zich, maar in onze eigenschap beschaving te creëren. Daarin zijn we gewoon anders dan dieren. Ik begrijp niet hoe je dat kunt ontkennen, want het lijkt me vrij evident.
Scherp, die was ik nog vergeten ja.quote:Op zondag 8 januari 2012 17:31 schreef SpecialK het volgende:
[..]
Bovendien houden mieren zich bezig met landbouw... ze melken bijvoorbeeld bladluizen.
Voor al die voorbeelden geldt dat veruit het grootste gedeelte van de groep bezig is met het vergaren van voedsel. Er zijn vele werkbijen en één koningin, niet andersom.quote:
Je bent juist een mensenhater als je vindt dat we niet anders dan andere dieren zijn.quote:Op zondag 8 januari 2012 17:16 schreef Molurus het volgende:
Ja, we zijn een tikje intelligenter dan onze directe verwanten (laten we wel wezen: de meeste mensen hebben het helemaal niet in zich om zoiets als landbouw uit te vinden). Maar om onzelfs nu 'fundamenteel anders' te noemen gaat me echt tever. Ik zie daar geen aanleiding toe. Noch zie ik een goede reden om aan intellect meer waarde te hechten dan andere fascinerende prestaties van de natuur.
Ten eerste zie ik niet waarom je het feit dat ik jou niet volg in het aanbidden van de menselijke soort zou uitleggen als mensenhaat. Ten tweede zeg ik niet dat wij hetzelfde zijn als andere dieren. Wat ik zeg is dat alle dieren verschillend zijn en dat ik geen reden zie om meer waarde te hechten aan die zaken waarin de menselijke soort zich onderscheidt.quote:Op zondag 8 januari 2012 17:35 schreef Tijn het volgende:
[..]
Je bent juist een mensenhater als je vindt dat we niet anders dan andere dieren zijn.
Zelfs de werkbijen zijn soms bezig met andere dingen dan werken.quote:Op zondag 8 januari 2012 17:33 schreef Tijn het volgende:
[..]
Voor al die voorbeelden geldt dat veruit het grootste gedeelte van de groep bezig is met het vergaren van voedsel. Er zijn vele werkbijen en één koningin, niet andersom.
Heb je het over de dienstensector? Die kennen chimpansees en bonobo's ook.quote:Ik zou het knap vinden als je een voorbeeld weet te vinden van een diersoort waarvan slechts 10, 20 of 30% van de populatie zich structureel bezig houdt met het zorgen dat de totale populatie kan overleven, terwijl het overige deel van de populatie zich met minder prangende zaken bezighoudt.
Onzin.quote:Op zondag 8 januari 2012 17:35 schreef Tijn het volgende:
[..]
Je bent juist een mensenhater als je vindt dat we niet anders dan andere dieren zijn.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |