abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  zaterdag 7 januari 2012 @ 18:49:53 #271
150517 SpecialK
No hesitation, no delay.
pi_106531945
quote:
0s.gif Op vrijdag 6 januari 2012 14:03 schreef wuuht het volgende:
wij hebben de kans gekregen om ons te ontwikkelen.
Ik krijg zo langzamerhand uitslag over m'n hele lichaam van dit soort statements.
Health In Harmony is een non-profitorganisatie die regenwoudgemeenschappen helpt met gezondheidszorg en duurzame inkomens in ruil voor bosbescherming, en zo tegelijk klimaatverandering en armoede aanpakt. - https://www.healthinharmony.org/
pi_106532043
quote:
10s.gif Op zaterdag 7 januari 2012 18:49 schreef SpecialK het volgende:

[..]

Ik krijg zo langzamerhand uitslag over m'n hele lichaam van dit soort statements.
Inderdaad, net alsof andere dieren niet ontwikkeld zijn :')
Fari argentum aurum tacere ("Spreken is zilver, zwijgen is goud")
Onthoud dat zwijgen soms het beste antwoord is
pi_106532422
quote:
0s.gif Op zaterdag 7 januari 2012 18:52 schreef LunaAurea het volgende:

[..]

Inderdaad, net alsof andere dieren niet ontwikkeld zijn :')
ik vind dat mensen meer ontwikkeld zijn dan een mier ofzo
  zaterdag 7 januari 2012 @ 19:12:39 #274
150517 SpecialK
No hesitation, no delay.
pi_106532863
quote:
0s.gif Op zaterdag 7 januari 2012 19:02 schreef wuuht het volgende:

[..]

Motiveer.

Gaan we weer, hoor.
Health In Harmony is een non-profitorganisatie die regenwoudgemeenschappen helpt met gezondheidszorg en duurzame inkomens in ruil voor bosbescherming, en zo tegelijk klimaatverandering en armoede aanpakt. - https://www.healthinharmony.org/
  zaterdag 7 januari 2012 @ 19:22:37 #275
312994 deelnemer
ff meedenken
pi_106533254
Sprak vandaag met de dieren. Ze vinden ons een bazig beest en meer van dat soort dier onwaardig gedrag. In het grote dierenbos wordt vergaderd of we er nog wel bij mogen horen of dat we worden verstoten :( .
The view from nowhere.
  zaterdag 7 januari 2012 @ 19:44:13 #276
150517 SpecialK
No hesitation, no delay.
pi_106533974
Doet me een beetje denken aan De Kleine Johannes.
pi_106544356
quote:
0s.gif Op zaterdag 7 januari 2012 19:02 schreef wuuht het volgende:

[..]

Mier kan 50x z'n eigen gewicht tillen.
Wat zijn wij mensen toch een onderontwikkelde slappelingen.
Religion taking credit for morality and ethics is like Justin Bieber taking credit for the creation of music.
pi_106556978
quote:
0s.gif Op zaterdag 7 januari 2012 23:40 schreef UltraR het volgende:

[..]

Mier kan 50x z'n eigen gewicht tillen.
Wat zijn wij mensen toch een onderontwikkelde slappelingen.
ik maak een mier helemaal kapot hoor
  zondag 8 januari 2012 @ 13:43:59 #279
12221 Tijn
Powered by MS Paint
pi_106557202
Ik snap steeds minder van dit topic.

Waarom zou je willen weerleggen dat er een verschil is tussen mensen en dieren? Het is toch compleet duidelijk dat mensen met totaal iets anders bezig zijn dan welk dier dan ook?
  zondag 8 januari 2012 @ 13:53:11 #280
167383 Molurus
ex-FOK!ker
pi_106557551
quote:
8s.gif Op zondag 8 januari 2012 13:43 schreef Tijn het volgende:
Ik snap steeds minder van dit topic.

Waarom zou je willen weerleggen dat er een verschil is tussen mensen en dieren? Het is toch compleet duidelijk dat mensen met totaal iets anders bezig zijn dan welk dier dan ook?
Dat geldt voor elke diersoort, dus de vraag blijft: waarom zou je dit onderscheid in het bijzonder willen maken? (Anders dan omdat je zelf een mens bent en graag denkt dat je bijzonder bent.)
Niet meer aanwezig in dit forum.
  zondag 8 januari 2012 @ 14:00:35 #281
12221 Tijn
Powered by MS Paint
pi_106557799
quote:
0s.gif Op zondag 8 januari 2012 13:53 schreef Molurus het volgende:

[..]

Dat geldt voor elke diersoort, dus de vraag blijft: waarom zou je dit onderscheid in het bijzonder willen maken?
Nee, dat geldt helemaal niet voor elke diersoort. Dieren zijn elke dag bezig met het verzamelen van eten om te voorkomen dat ze doodgaan. Zo leefden mensen vroeger ook, maar sinds we landbouw hebben uitgevonden, hebben we tijd gecreëerd om een groot gedeelte van onze bevolking in te zetten voor dingen die niet direct noodzakelijk zijn voor het overleven van onze soort. De mens is daar compleet uniek in.
  zondag 8 januari 2012 @ 14:16:10 #282
362927 grrrbeer
... gromt wat terug
pi_106558353
quote:
2s.gif Op zondag 8 januari 2012 14:00 schreef Tijn het volgende:

[..]

Nee, dat geldt helemaal niet voor elke diersoort. Dieren zijn elke dag bezig met het verzamelen van eten om te voorkomen dat ze doodgaan. Zo leefden mensen vroeger ook, maar sinds we landbouw hebben uitgevonden, hebben we tijd gecreëerd om een groot gedeelte van onze bevolking in te zetten voor dingen die niet direct noodzakelijk zijn voor het overleven van onze soort. De mens is daar compleet uniek in.
Geef eens wat voorbeelden.

En is dat niet gewoon een gevolg van grotere intelligentie en het vermogen te kunnen lezen en schrijven? Lijkt me wel.
'Cos boys don't cry.
  zondag 8 januari 2012 @ 14:43:08 #283
12221 Tijn
Powered by MS Paint
pi_106559579
quote:
0s.gif Op zondag 8 januari 2012 14:16 schreef grrrbeer het volgende:

[..]

Geef eens wat voorbeelden.
Élk dier op deze planeet is dagelijks bezig met overleven. Er bestaat geen enkele diersoort die kan overleven wanneer slechts een klein percentage van de populatie zich structureel bezig houdt met het verzamelen van voedsel. Het gevolg is dat er geen overcapaciteit binnen de soort is om zich met zaken bezig te houden die niet van overlevingsbelang zijn. Daarom vinden dieren nooit het wiel uit, daarom leren dieren niet met vuur omgaan etc. etc. Kortom, daarom hebben dieren geen beschaving, geen samenleving, geen maatschappij en wij wel.

quote:
En is dat niet gewoon een gevolg van grotere intelligentie en het vermogen te kunnen lezen en schrijven? Lijkt me wel.
Dat lijkt me wel ja. Grotere intelligentie, taal en ons vermogen om ons op de lange termijn te richten zijn er oorzaken van dat we onze manier van leven hebben kunnen creëren voor onszelf. Maar waarom zou dat geen valide verschil tussen mensen en dieren zijn?

Natuurlijk zijn mieren relatief sterker dan wij, natuurlijk zijn walvissen groter. Maar dat heeft niet geleid tot een beschaving onder mieren of walvissen. Wanneer 80% van de mieren/walvissen/welk dier dan ook zich niet meer zou bezighouden met overleven, sterft de hele soort uit. Bij mensen is dat niet zo. Dat is het verschil.
  zondag 8 januari 2012 @ 17:16:43 #284
167383 Molurus
ex-FOK!ker
pi_106566021
Zo'n vier miljard mensen hebben minder dan een dollar per dag te besteden en zijn wel degelijk dagelijks bezig met overleven.

Aan de andere kant zijn er ook zat dieren die daar helemaal niet mee bezig zijn. Leeuwen in Afrika, om een voorbeeld te noemen, brengen het grootste deel van hun tijd door met slapen en luieren, en niet met het verzamelen van voedsel.

Ja, we zijn een tikje intelligenter dan onze directe verwanten (laten we wel wezen: de meeste mensen hebben het helemaal niet in zich om zoiets als landbouw uit te vinden). Maar om onszelf nu 'fundamenteel anders' te noemen gaat me echt tever. Ik zie daar geen aanleiding toe. Noch zie ik een goede reden om aan intellect meer waarde te hechten dan andere fascinerende prestaties van de natuur.

[ Bericht 0% gewijzigd door Molurus op 08-01-2012 17:46:45 ]
pi_106566282
Ik heb de indruk dat veel mensen hier liever dieren graag zien dan mensen.
  zondag 8 januari 2012 @ 17:26:22 #286
167383 Molurus
ex-FOK!ker
pi_106566484
quote:
0s.gif Op zondag 8 januari 2012 17:22 schreef Loppe het volgende:
Ik heb de indruk dat veel mensen hier liever dieren graag zien dan mensen.
Daar ga ik geen ja op zeggen, want daarmee zou ik impliciet het onderscheid dat je hier maakt erkennen. Dat doe ik niet. ;)

Ik kijk wel met enige zorgen naar de impact van de menselijke soort op de planeet en de ongecontroleerde groei van populatie. Maar wat mij betreft hebben alle diersoorten, inclusief de mens, evenveel recht om te genieten van deze planeet. (En van elkaar.)

Het is wel opmerkelijk hoe snel elke vorm van kritiek op de menselijke soort wordt uitgelegd als mensenhaat. Ik heb het al vaak terug zien komen in discussies over bevolkingsgroei. Als je ook maar suggereert dat de mens een onwenselijke invloed heeft op de planeet ben je meteen een mensenhater.
  zondag 8 januari 2012 @ 17:28:47 #287
12221 Tijn
Powered by MS Paint
pi_106566612
quote:
0s.gif Op zondag 8 januari 2012 17:16 schreef Molurus het volgende:
Zo'n vier miljard mensen hebben minder dan een dollar per dag te besteden en zijn wel degelijk dagelijks bezig met overleven.
Ik wil niet ontkennen dat er honger is, maar letterlijk overal op de wereld hebben mensen beschavingen gesticht met het doel een samenleving te creëren waarin het niet nodig is dat het grootste gedeelte van de populatie elke dag bezig is met het vergaren van voedsel. Een typisch menselijke ontwikkeling, geen enkel dier doet dat.

quote:
Aan de andere kant zijn er ook zat dieren die daar helemaal niet mee bezig zijn. Leeuwen in Afrika, om een voorbeeld te noemen, brengen het grootste deel van hun tijd door met slapen en luieren, en niet met het verzamelen van voedsel.
Een significant deel van de leeuwenpopulatie is structureel bezig met het verzamelen van voedsel. Dat hoeven ze niet de hele dag te doen, maar je kunt niet zeggen dat 80% van de leeuwen nooit nadenkt over 'ie vandaag aan eten gaat komen. Voor mensen geldt dat wel.

quote:
Ja, we zijn een tikje intelligenter dan onze directe verwanten (laten we wel wezen: de meeste mensen hebben het helemaal niet in zich om zoiets als landbouw uit te vinden).
Individuele mensen hoeven dat ook niet uit te vinden. Doordat we samenwerken en onze gedachtes dmv taal en schrift met anderen kunnen communiceren hebben we niet één persoon nodig om iets revolutionairs uit te vinden, maar kunnen we de vruchten plukken van onze gezamenlijke inspanning.

quote:
Maar om onzelfs nu 'fundamenteel anders' te noemen gaat me echt tever. Ik zie daar geen aanleiding toe. Noch zie ik een goede reden om aan intellect meer waarde te hechten dan andere fascinerende prestaties van de natuur.
Het verschil zit 'em misschien ook niet in de intelligentie op zich, maar in onze eigenschap beschaving te creëren. Daarin zijn we gewoon anders dan dieren. Ik begrijp niet hoe je dat kunt ontkennen, want het lijkt me vrij evident.
pi_106566690

[ Bericht 100% gewijzigd door Loppe op 08-01-2012 17:30:35 ]
pi_106566750
quote:
0s.gif Op zondag 8 januari 2012 17:26 schreef Molurus het volgende:
Daar ga ik geen ja op zeggen, want daarmee zou ik impliciet het onderscheid dat je hier maakt erkennen. Dat doe ik niet. ;)

Ik kijk wel met enige zorgen naar de impact van de menselijke soort op de planeet en de ongecontroleerde groei van populatie. Maar wat mij betreft hebben alle diersoorten, inclusief de mens, evenveel recht om te genieten van deze planeet. (En van elkaar.)

Het is wel opmerkelijk hoe snel elke vorm van kritiek op de menselijke soort wordt uitgelegd als mensenhaat. Ik heb het al vaak terug zien komen in discussies over bevolkingsgroei. Als je ook maar suggereert dat de mens een onwenselijke invloed heeft op de planeet ben je meteen een mensenhater.
Dus toch?

[ Bericht 0% gewijzigd door Loppe op 08-01-2012 17:38:56 ]
  zondag 8 januari 2012 @ 17:31:38 #290
150517 SpecialK
No hesitation, no delay.
pi_106566769
quote:
2s.gif Op zondag 8 januari 2012 17:28 schreef Tijn het volgende:

[..]

Ik wil niet ontkennen dat er honger is, maar letterlijk overal op de wereld hebben mensen beschavingen gesticht met het doel een samenleving te creëren waarin het niet nodig is dat het grootste gedeelte van de populatie elke dag bezig is met het vergaren van voedsel. Een typisch menselijke ontwikkeling, geen enkel dier doet dat.
Termieten, bijen, mieren, apen.

Bovendien houden mieren zich bezig met landbouw... ze melken bijvoorbeeld bladluizen.
  zondag 8 januari 2012 @ 17:32:34 #291
167383 Molurus
ex-FOK!ker
pi_106566805
quote:

Een significant deel van de leeuwenpopulatie is structureel bezig met het verzamelen van voedsel. Dat hoeven ze niet de hele dag te doen, maar je kunt niet zeggen dat 80% van de leeuwen nooit nadenkt over 'ie vandaag aan eten gaat komen. Voor mensen geldt dat wel.
Evenzo kun je niet zeggen dat 80% van de mensen nooit nadenkt over of ie vandaag aan eten gaat komen. Hoe kom je daarbij? Kijk eens iets verder dan de grenzen van de westerse wereld.

En dan nog... waarom zou je hier een fundamenteel verschil van maken waar je alle andere verschillen afdoet als arbitrair?

quote:
Het verschil zit 'em misschien ook niet in de intelligentie op zich, maar in onze eigenschap beschaving te creëren. Daarin zijn we gewoon anders dan dieren. Ik begrijp niet hoe je dat kunt ontkennen, want het lijkt me vrij evident.
Dit noemen we ook wel 'cultuur', de som van gedragen die worden doorgegeven van generatie op generatie, niet door genen maar door de nieuwe generaties gedrag aan te leren. En dit zal je misschien verbazen: dit komt bij heel veel diersoorten voor.
  zondag 8 januari 2012 @ 17:33:16 #292
167383 Molurus
ex-FOK!ker
pi_106566843
quote:
7s.gif Op zondag 8 januari 2012 17:31 schreef SpecialK het volgende:

[..]

Bovendien houden mieren zich bezig met landbouw... ze melken bijvoorbeeld bladluizen.
Scherp, die was ik nog vergeten ja.
  zondag 8 januari 2012 @ 17:33:52 #293
12221 Tijn