Ja, maar een lange nek vind ik geen voldoende classificatiecriterium, de ratio daarentegen wel.quote:Op woensdag 4 januari 2012 23:35 schreef Akziom het volgende:
[..]
Klopt. En wellicht ten overvloede, feit is ook dat de giraffe een langere nek heeft dan het gemiddelde dier -- zelfs dan het meest langnekkige dier (vooropgesteld dat de giraffe geen dier is). (if you catch my drift)
Zo is het, als je het biologisch beziet. Maar het is een filosofische discussie hier. Het komt erop neer of de mens op gelijke hoogte staat met het dier, of niet.quote:[..]
Door de definitie van dieren ook mensen te laten omvatten, en dus ratio geen reden te vinden om daar van af te wijken, plaats je geenszins mensen "op hetzelfde niveau als andere dieren". Net zoals andere dieren onderling ook niet op hetzelfde niveau worden geplaatst.
We erkennen bepaalde (zeer grote) overeenkomsten tussen bepaalde levensvormen (waaronder mensen), die vatten we samen onder de noemer "dier". We erkennen ook verschillen tussen dieren, die vatten we onder verschillende diersoorten (zoals apen, mensen, en giraffes).
De noemer "dier" is geen waardeoordeel, het is gewoon een definitie en je doet de mens daar geen tekort mee door hem, althans in taxonomisch opzicht, op één hoop te gooien met andere dieren.
Dat heeft volkomen met perspectief te maken. Elke soort ziet zijn eigen soort als belangrijkst. Alleen al het feit dat ik een mens ben, maakt mij en jou voor mijzelf bijzonder.quote:Op donderdag 5 januari 2012 10:59 schreef yarnamc het volgende:
Zo is het, als je het biologisch beziet. Maar het is een filosofische discussie hier. Het komt erop neer of de mens op gelijke hoogte staat met het dier, of niet.
Hoe bedoel je "het dier", er zijn er nogal wat verschillende.quote:Op donderdag 5 januari 2012 10:59 schreef yarnamc het volgende:
Maar het is een filosofische discussie hier. Het komt erop neer of de mens op gelijke hoogte staat met het dier, of niet.
quote:Op donderdag 5 januari 2012 11:15 schreef Murvgeslagen het volgende:
[..]
Dat heeft volkomen met perspectief te maken. Elke soort ziet zijn eigen soort als belangrijkst. Alleen al het feit dat ik een mens ben, maakt mij en jou voor mijzelf bijzonder.
Op het moment dat de mens de ziel is gaan ontkennen is het filosofische onderscheid tussen mens en dier verdwenen.
Ja, maar dat het subjectief is, is geen argument tegen het onderscheid tussen mens en dier. Elk criterium is subjectief.quote:Op donderdag 5 januari 2012 11:10 schreef jeroen25 het volgende:
Maar waarom dan ratio als maatstaf van 'hoogte' nemen?
Waarom niet lichaamslengte? Dan zijn de walvissen het hoogste wezen.
Niemand zegt dat. Net zoals koeien en dieren ook niet gelijk zijn.quote:Op donderdag 5 januari 2012 11:26 schreef yarnamc het volgende:
Waarom zeggen dat mensen en dieren gelijk zijn?
Ja, maar je kunt niet verwachten dat ik die hier allemaal even ga opsommen.quote:Op donderdag 5 januari 2012 11:25 schreef Akziom het volgende:
[..]
Hoe bedoel je "het dier", er zijn er nogal wat verschillende.
Nu hanteer je het criterium 'uiterlijk'. Waarom is het logisch, dat apen en plakdiertjes enorm van elkaar verschillen -- waarbij je je baseert op het uiterlijk-- en is het niet logisch, dat apen en mensen enorm verschillen, waarbij men zich baseert op de ratio?quote:En de mens staat praktisch op gelijke hoogte met de aap, als je hen met plakdiertjes vergelijkt. Het verschil tussen apen en plakdiertjes is zó enorm veel groter, dan op die schaal mensen en apen ongeveer hetzelfde zijn.
Dus: waarom is het logischer het uiterlijk als criterium te nemen, in plaats van de ratio? Pure willekeur dunkt me het.quote:Dus als je dan per se sommige soorten van andere wilt onderscheiden op basis van "op welke hoogte ze staan", is het véél logischer om de grens ergens tussen apen en plakdiertjes te leggen.
Ja, maar dan kunnen we dus gaan discussiëren of die definitie 'dier' wel een goede is.quote:Maar dan nog. Ook in filosofisch opzicht impliceert het label "dier" geen tekortkoming of bovengrens aan onze mentale vermogens of zo. We worden op één hoop gegooid met andere dieren omdat we onnoemelijk veel overeenkomsten hebben. Dat sluit dus niet uit dat sommige dieren veel meer mentale vermogens of veel langere nekken hebben dan anderen.
De definitie "dier" draait om een aantal gemene delers, en mensen, apen, giraffes en plakdiertjes voldoen daar allemaal 100% aan. That's it.
Ik had het ook over ratio.quote:Op donderdag 5 januari 2012 11:32 schreef yarnamc het volgende:
Nu hanteer je het criterium 'uiterlijk'. Waarom is het logisch, dat apen en plakdiertjes enorm van elkaar verschillen -- waarbij je je baseert op het uiterlijk-- en is het niet logisch, dat apen en mensen verschillen, waarbij men zich baseert op de ratio?
Niets, daarom behoren plakdiertjes, apen en mensen ook allemaal tot de categorie dieren.quote:Wat maakt jouw criterium (het uiterlijk) superieur aan mijn criterium (de ratio)?
Je kunt ook discussiëren of de definitie 'boter' wel een goede is. Er is ooit een term 'dier' bedacht die bepaalde overeenkomsten beschrijft (zonder daarbij bepaalde andere verschillen uit te sluiten), en daar doen we het mee. Die definitie is niet subjectief of zo, het spreekt ook geen waardeoordeel uit (wat sommigen wel lijken te denken, die vinden dat de classificatie 'dier' een mens tekort doetquote:Ja, maar dan kunnen we dus gaan discussiëren of die definitie 'dier' wel een goede is.
Zoals je zelf aangeeft dat alles subjectief heeft alles dus dezelfde of geen waarde behalve de waarde die je er zelf aan geeft. Zoals Akziom terecht aangeeft is de wetenschappelijke classificatie 'dier' precies dat, een classificatie. Het bevat dus geen waardeoordeel.quote:Op donderdag 5 januari 2012 11:26 schreef yarnamc het volgende:
[..]
[..]
Ja, maar dat het subjectief is, is geen argument tegen het onderscheid tussen mens en dier. Elk criterium is subjectief.
Waarom zeggen dat mensen en dieren gelijk zijn? Waarom het criterium 'ratio' als onvoldoende zien? De omgekeerde visie is ook subjectief: als men zegt dat er geen onderscheid is tussen mens en dier, waarop is dat dan gebaseerd? Evenwel op het subjectieve idee, dat de ratio onvoldoende is als classificatiecriterium. Bovendien gelooft men, dat elke eigenschap die wij hebben, onvoldoende is als classificatiecriterium. Dat is dus, op zijn minst, even subjectief.
Ja, je hebt het voorbeeld plakdiertjes goed gekozen.quote:Op donderdag 5 januari 2012 11:40 schreef Akziom het volgende:
[..]
Ik had het ook over ratio.
En zelfs als ik het over uiterlijk had gehad (of ieder ander criterium, want plakdiertjes verschillen in ieder opzicht meer van apen, dan apen van mensen), dan:
[..]
Niets, daarom behoren plakdiertjes, apen en mensen ook allemaal tot de categorie dieren.
Je doet alsof die definitie héél lang geleden uitgevonden is, ontdaan van elke vorm van subjectiviteit... In werkelijkheid is het classificatiesysteem van Whittaker iets uit de 20ste eeuw. Langer geleden zou men de mens zelfs niet durven onderverdelen bij de dieren. Whittaker heeft het opzettelijk zo geclassificeerd: hij draagt daarmee een filosofische boodschap uit.quote:[..]
Je kunt ook discussiëren of de definitie 'boter' wel een goede is. Er is ooit een term 'dier' bedacht die bepaalde overeenkomsten beschrijft (zonder daarbij bepaalde andere verschillen uit te sluiten), en daar doen we het mee. Die definitie is niet subjectief of zo, het spreekt ook geen waardeoordeel uit (wat sommigen wel lijken te denken, die vinden dat de classificatie 'dier' een mens tekort doet)
Ik heb er geen enkel filosofisch voordeel of nadeel bij, dat boter boter noemt.quote:Als ieder z'n eigen (volstrekt arbitraire) interpretatie gaat gebruiken verliest dat woord z'n betekenis. Als ik vind dat 'boter' iets is met een zadel en een stuur en wielen met spaken, en dan jouw criteria in twijfel ga trekken, waar hebben we het dan over?
De classificatie weerspiegelt nochtans de filosofie van die tijd. Als Whittaker of Linnaeus in de 15de eeuw geboren waren, had de mens nooit onderverdeeld geweest in het rijk der animalia.quote:Op donderdag 5 januari 2012 11:58 schreef Murvgeslagen het volgende:
[..]
Zoals je zelf aangeeft dat alles subjectief heeft alles dus dezelfde of geen waarde behalve de waarde die je er zelf aan geeft. Zoals Akziom terecht aangeeft is de wetenschappelijke classificatie 'dier' precies dat, een classificatie. Het bevat dus geen waardeoordeel.
Binnen het rechtsysteem heeft het weer een andere waarde, maar dan verval je dus in semantische discussies. (wat het al is)
Het antwoord op die vraag is heel eenvoudig, filosofisch gezien heeft de mens een bijzondere status, alleen al om het feit dat daar veel morele problemen mee worden getackled.quote:Op donderdag 5 januari 2012 12:14 schreef yarnamc het volgende:
[..]
De classificatie weerspiegelt nochtans de filosofie van die tijd. Als Whittaker of Linnaeus in de 15de eeuw geboren waren, had de mens nooit onderverdeeld geweest in het rijk der animalia.
Bovendien was de vraag van TS ook niet wetenschappelijk (waar is de mens ingedeeld volgens het laatste classificatiesysteem?) maar filosofisch (waar zou men de mens moeten indelen?) bedoeld.
Dan denk ik dat we het eens zijnquote:Op donderdag 5 januari 2012 12:23 schreef Murvgeslagen het volgende:
[..]
Het antwoord op die vraag is heel eenvoudig, filosofisch gezien heeft de mens een bijzondere status, alleen al om het feit dat daar veel morele problemen mee worden getackled.
Je zou inderdaad maar in de war zijn.quote:Op donderdag 5 januari 2012 12:51 schreef Gebruikersnaam4 het volgende:
Je zou maar zo in de war zijn.
Herhaling: scherpe geest. Dat is wat WAARSCHIJNLIJK de dieren missen.
Dichterbij kom je niet.
en mocht het dier een scherpe geest bezitten gelijk de mens?
Dan IS het een mens.
Wel een ander lichaam en voedsel en poep en zo.
Meld me ivm voorllopige hechtenis en andere, drukkere , bezigheden voorlopig weer afwezig.quote:Je zou inderdaad maar in de war zijn.
Ik weet niet of ze dat niet doen, ik weet wel van training met paarden en honden dat ze aardig bedreven zijn in het oplossen van "puzzels" uitvinden wat je wil dus ergens mee.quote:Op donderdag 5 januari 2012 10:56 schreef yarnamc het volgende:
[..]
Ja, ik spreek niet tegen dat ze een moreel systeem kennen, waar ik eerder op wees was het gebrek aan casuïstiek. Dus het rationeel oplossen van morele problemen, maar ik geef toe, dat het eerder muggenziften is dan. Maar ik vind de ratio op zichzelf al voldoende criterium.
We hebben geen idee hoe bewust zij dingen doen, ik neig er ook naar om te zeggen dat dat instinct is, maar is het niet ook gewoon ons instinct om te doen zoals wij doen?quote:Termieten doen dat instinctief, dat wil zeggen: zonder dat ze zelf begrijpen of beseffen dat ze het doen. Ook bijen maken zeer ingewikkelde driedimensionale structuren in hun honingraten, zodat oppervlakte minimaal is, voor een maximaal volume. Wiskundigen konden dat pas een aantal eeuwen geleden begrijpen, waarom ze die structuur hanteerden. Maakt dat van bijen enorme wiskundige genieën? Neen. Ze zijn voorgeprogrammeerd om die structuren te maken, maar begrijpen niet waarom of waartoe.
Dat kan ook helemaal niet, het zijn immers geen mensenquote:Oké, maar dat komt toch duidelijk niet in de buurt bij het menselijke denken.
Omdat de overeenkomsten tussen dieren en mensen vele malen verder gaan dan dat, we hebben dezelfde overeenkomsten als met die eukaryoot, maar daarnaast nog veel meer, van fysieke overeenkomsten tot gedragsovereenkomsten, het is zo tekenend en hoe meer we leren over dieren hoe meer we ons bewust worden van hoe klein de verschillen zijn.quote:Er zijn zeker overeenkomsten, maar wie ben jij om te ontkennen dat wij ook overeenkomsten met de eukaryoot hebben? In principe ben je niets meer dan celorganellen, alleen dat wat meer gestructureerd. Zo ook, zijn we in principe dieren, alleen iets rationeler. Maar we trekken een scheidingslijn tussen dieren en eukaryoten, waarom niet tussen mensen en dieren dan?
Voortschrijdend inzicht wordt dat ook wel genoemd.quote:Op donderdag 5 januari 2012 12:14 schreef yarnamc het volgende:
[..]
De classificatie weerspiegelt nochtans de filosofie van die tijd. Als Whittaker of Linnaeus in de 15de eeuw geboren waren, had de mens nooit onderverdeeld geweest in het rijk der animalia.
Bovendien was de vraag van TS ook niet wetenschappelijk (waar is de mens ingedeeld volgens het laatste classificatiesysteem?) maar filosofisch (waar zou men de mens moeten indelen?) bedoeld.
quote:[quote]Die Produzenten sollen nicht diskutieren, sondern ihre Energie in hoch ver-dichteter Form optimal verausgaben, damit sie in Geld verwandelt werden kann, und ansonsten das Maul halten im abstrakten Funktionsraum des Kapitals.
Henri Ford
Ik krijg zo langzamerhand uitslag over m'n hele lichaam van dit soort statements.quote:Op vrijdag 6 januari 2012 14:03 schreef wuuht het volgende:
wij hebben de kans gekregen om ons te ontwikkelen.
Inderdaad, net alsof andere dieren niet ontwikkeld zijnquote:Op zaterdag 7 januari 2012 18:49 schreef SpecialK het volgende:
[..]
Ik krijg zo langzamerhand uitslag over m'n hele lichaam van dit soort statements.
ik vind dat mensen meer ontwikkeld zijn dan een mier ofzoquote:Op zaterdag 7 januari 2012 18:52 schreef LunaAurea het volgende:
[..]
Inderdaad, net alsof andere dieren niet ontwikkeld zijn
Motiveer.quote:Op zaterdag 7 januari 2012 19:02 schreef wuuht het volgende:
[..]
ik vind dat mensen meer ontwikkeld zijn dan een mier ofzo
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |