Hoe bedoel je?quote:
Ik zag 'waarden en normen' iets breder eigenlijk. In de context die jij hanteert, geef ik toe, dat dieren waarden en normen kennen. Maar ik bedoelde eerder dat men een dier niet direct met casuïstiek zal bezig zien.quote:Op woensdag 4 januari 2012 14:56 schreef erodome het volgende:
[..]
Dieren hebben geen normen en waarden? Blijkbaar nog nooit de moeite genomen om een groep dieren te observeren.
Ze hebben wel degelijk normen en waarden, hele stevige zelfs, anders, ja, maar niet dat ze niet aanwezig zijn. Logisch ook, want geen enkele groep kan samenleven zonder normen en waarden, zonder leefregels.
Dieren zijn nog veel meer van eerst de groep en dan het individu, hun leefregels zijn strakker dan die van mensen.
Al die dingen verbleken echter als men er menselijke prestaties bijhaalt. In tegenstelling tot dieren, hebben wij inzicht in zaken die tot miljard jaar geleden gebeurd zijn. Als een dier kan communiceren, gebruiken we het als argument voor zijn rationaliteit; bij een mens is dat gewoon vanzelfsprekend. Als water verdampt, weten wij waarom, wij konden voorspellen dat het ging verdampen op die temperatuur. Als een soort zich voortplant, weten wij exact hoe die voortplanting gebeurt, wij kunnen tot tientallen jaren voorspellen of ze zal blijven bestaan, of dat de soort tot exstinctie zal komen, met Lesliematrices, wij kunnen marktgedrag voorspellen, wij kunnen het klimaat van het precambrium bepalen, we kunnen inzicht verwerven waarom een bepaald klimaat heerst. Al deze zaken zie ik dieren niet doen, de chimpansee die ons imponeert met zijn kennis omtrent cijfers, imiteert gewoon wat hij toegereikt krijgt. Hij kan geen conclusies trekken, en kan zijn kennis niet extrapoleren. Hij gebruikt gewoon het getalstelsel, dat wij uitgevonden hebben. Een chimpansee zal zelf zo'n getalstelsel niet bedenken.quote:Ik vind mijn menselijke kwaliteiten niet onvoldoende, ik vind het een prachtige soortspecialisatie, maar meer dan dat is het gewoonweg niet.
Ik ga mezelf niet verloochenen, net doen alsof ik een demi god ben, aan dat beeld kan ik nooit voldoen noch enig ander mens, ik ga mezelf ook niet apart in een hoekje zetten, zo van ik hoor er niet bij, ik heb namelijk geen hekel aan mezelf, voel me graag verbonden.
Wat ratio betrefd, ik heb geen idee of dieren dat niet bezitten, nog nooit een onderhoudend gesprek gevoerd met een dier, maar uit alle onderzoeken die gedaan zijn blijkt keer op keer dat er een stuk meer in dieren zit dan we dachten.
We weten nu dat ratten giechelen en de hele dag door kletsen, dat ze ondanks heerlijk voedsel voor hun neus soortgenoten in nood helpen. We weten dat chimpansees liegen, dat ze bij gevaar(dierenarts met blaaspijp) de leden van de groep die ze mogen waarschuwen en leden die ze niet zo mogen niet waarschuwen.
We weten dat bonobo's instaat zijn een symbolentaal te hanteren na oefening(ze pakken het evensnel op als een klein kind), dat ze dan via die symbolentaal spreken van emotie's, bemiddelen tussen leden van de groep en de menselijke verzorgers, dat ze samen met chimps zelfs beter zijn in cijferreeksen dan wij mensen.
Er is zoveel bekend nu inmiddels en dat is nog maar heel weinig, hoe meer we leren, hoe meer we het idee van dieren zijn domme dingen die alleen instinctmatig handelen en geen enkel bewustzijn bezitten los moeten laten.
Er is weinig 'waarheid' aan, vind ik. De criteria die je hanteert om dat te bepalen, zijn namelijk louter willekeurig gekozen en de waarde die je er aan hangt, zijn ook compleet arbitrair. Je deelt de mens onder bij het dier, omdat we gelijkenissen hebben, maar ik kan evenzo argumenteren dat een ezel een eukaryoot is, omdat hij exact dezelfde bestanddelen heeft (mitochondria, ribosomen, ...). Waarom is die redenering niet geldig en die van jou wel? Complete willekeur dunkt het me.quote:Dat is een moeilijk iets, want zoveel eeuwen hebben we ons verheven gevoeld, demi goden die de heer en meester op aarde waren, anders dan al het andere.
Niets daarvan blijft overeind uiteindelijk, de waarheid is en blijft dat wij dieren zijn en dat dat goed is. Dat dat ons niet naar beneden haalt, maar juist verheft.
Fixed.quote:Op vrijdag 23 december 2011 18:15 schreef Servicemonster het volgende:
Wij denken een groot denkvermogen te hebben, waardoor we andere levensvormen kunnen onderdrukken/uitroeien...
Met uitzondering van muziek maken (en zelfs dat weet ik niet zeker) doen chimpansees dat allemaal ook hoor. En als je denkt dat dieren niet neuken omdat ze het lekker vinden maar om kindertjes te maken dan schat je ze te hoog in denk ik.quote:Op woensdag 4 januari 2012 17:35 schreef TripleP het volgende:
Als men zegt dat de mens maar een diersoort is, rechtvaardigt dat eigenlijk al onze daden. Ons empathisch vermogen, intellect en gedrag in het algemeen wijst er echter op dat we meer zijn dan dan dat. We zijn mensen, omdat we ingewikkelde gevoelens hebben, nadenken, muziek maken, en neuken omdat het lekker is.
Een groot deel van ons onderbewustzijn (verzameldrang, groepsgedrag etc.) komt wel voort uit de oertijd (toen we nog een laag IQ hadden en/of apen waren), maar de manier waarmee we er omgaan maakt ons, imho, mensen.
quote:Op woensdag 4 januari 2012 09:59 schreef SingleCoil het volgende:
Je zou wel kunnen zeggen dat de verschillen tussen mens en die door de mens soms wat groter veronderstelt worden dan ze daadwerkelijk zijn. Het feit dat wij ons bewust zijn van ons handelen wil bijvoorbeeld niet zeggen dat wij ook bewust handelen. Die vergissing wordt wel vaak gemaakt.
Maar op wat voor niveauquote:Op woensdag 4 januari 2012 18:52 schreef Molurus het volgende:
[..]
Met uitzondering van muziek maken (en zelfs dat weet ik niet zeker) doen chimpansees dat allemaal ook hoor. En als je denkt dat dieren niet neuken omdat ze het lekker vinden maar om kindertjes te maken dan schat je ze te hoog in denk ik.
Ongeveer 50% van het menselijk gemiddelde. Lager niveau, maar om nu te zeggen dat mensen fundamenteel van chimps verschillen... nee. Dat kun je eenvoudig niet zeggen.quote:
Fundamenteel niet, maar ik zeg ook:quote:Op woensdag 4 januari 2012 19:35 schreef Molurus het volgende:
[..]
Ongeveer 50% van het menselijk gemiddelde. Lager niveau, maar om nu te zeggen dat mensen fundamenteel van chimps verschillen... nee. Dat kun je eenvoudig niet zeggen.
quote:Een groot deel van ons onderbewustzijn (verzameldrang, groepsgedrag etc.) komt wel voort uit de oertijd (toen we nog een laag IQ hadden en/of apen waren), maar de manier waarop we er omgaan maakt ons, imho, mensen.
Ik begrijp niet wat jij ermee bedoeld dan, of jij begrijpt niet wat ik bedoel, kan ook maar laten we het bij het eerste houdenquote:Op woensdag 4 januari 2012 16:50 schreef yarnamc het volgende:
[..]
Ik zag 'waarden en normen' iets breder eigenlijk. In de context die jij hanteert, geef ik toe, dat dieren waarden en normen kennen. Maar ik bedoelde eerder dat men een dier niet direct met casuïstiek zal bezig zien.
Ach, wij hebben nu idd ook airco's die de temp op 1 graad nauwkeurig kunnen houden, met heel veel gedoe is ons dat gelukt, termieten doen dat al heel wat eeuwtjes, op een wijze die wij nu nog niet kunnen evenaren.quote:Al die dingen verbleken echter als men er menselijke prestaties bijhaalt. In tegenstelling tot dieren, hebben wij inzicht in zaken die tot miljard jaar geleden gebeurd zijn. Als een dier kan communiceren, gebruiken we het als argument voor zijn rationaliteit; bij een mens is dat gewoon vanzelfsprekend. Als water verdampt, weten wij waarom, wij konden voorspellen dat het ging verdampen op die temperatuur. Als een soort zich voortplant, weten wij exact hoe die voortplanting gebeurt, wij kunnen tot tientallen jaren voorspellen of ze zal blijven bestaan, of dat de soort tot exstinctie zal komen, met Lesliematrices, wij kunnen marktgedrag voorspellen, wij kunnen het klimaat van het precambrium bepalen, we kunnen inzicht verwerven waarom een bepaald klimaat heerst. Al deze zaken zie ik dieren niet doen, de chimpansee die ons imponeert met zijn kennis omtrent cijfers, imiteert gewoon wat hij toegereikt krijgt. Hij kan geen conclusies trekken, en kan zijn kennis niet extrapoleren. Hij gebruikt gewoon het getalstelsel, dat wij uitgevonden hebben. Een chimpansee zal zelf zo'n getalstelsel niet bedenken.
Komop zeg, de overeenkomsten met zoogdieren kan je niet ontkennen, dat is niet willekeurig, zelfs gedrag komt voor een fiks deel overeen en is vooral op hetzelfde gestoeld alhoewel de uitingen varieren.quote:Er is weinig 'waarheid' aan, vind ik. De criteria die je hanteert om dat te bepalen, zijn namelijk louter willekeurig gekozen en de waarde die je er aan hangt, zijn ook compleet arbitrair. Je deelt de mens onder bij het dier, omdat we gelijkenissen hebben, maar ik kan evenzo argumenteren dat een ezel een eukaryoot is, omdat hij exact dezelfde bestanddelen heeft (mitochondria, ribosomen, ...). Waarom is die redenering niet geldig en die van jou wel? Complete willekeur dunkt het me.
In de biologie zijn we inderdaad onderverdeeld in de klasse van de 'animalia', maar dat is niet echt een argument, om te zeggen dat we dieren zijn: die classificatie is namelijk ook volledig willekeurig verlopen.
Je hebt gelijk, I stand corrected. Er was al een paar keer een (m.i. onjuist) argument van die vorm voorbij gekomen, vandaar.quote:Op dinsdag 3 januari 2012 12:54 schreef RolloGreb het volgende:
Je slaat een slag in de lege ruimte. Je gaat namelijk volstrekt voorbij aan het punt dat ik probeerde te maken. En dat is deze: er is in onze natuurlijke werkelijkheid geen diepere waarheid gelegen die ons zou verplichten om op een bepaalde wijze te spreken over die natuur.
Mensen spreken en mensen bepalen derhalve of zij zichzelf als dier wensen te beschouwen of juist niet. Dat wordt dus uiteindelijk bepaalt door (menselijke) concepten, definities en conventies.
Toevoeging: Ik hanteer taal dus niet als een criterium voor de vraag of de mens een dier is of niet of wat het verschil tussen beiden zou zijn. Op dat punt heb je mij kennelijk verkeerd begrepen.
Ietwat onzorgvuldig uitgedrukt inderdaad, lees dat maar als "vermeende diersoort X" of kortweg "levensvorm X".quote:Om toch nog even in te gaan op jouw argumentatie.
De aanname is al onjuist door te veronderstellen dat de mens a priori diersoort X zou zijn.
Wat probeer je dan nog te bewijzen? Het klinkt eerder nogal tautologisch allemaal.
Klopt. En wellicht ten overvloede, feit is ook dat de giraffe een langere nek heeft dan het gemiddelde dier -- zelfs dan het meest langnekkige dier (vooropgesteld dat de giraffe geen dier is). (if you catch my drift)quote:Op woensdag 4 januari 2012 12:35 schreef yarnamc het volgende:
Feit is dat de mens rationeler is dan het gemiddelde dier -- zelfs dan het meest rationele dier (vooropgesteld dat de mens geen dier is).
Door de definitie van dieren ook mensen te laten omvatten, en dus ratio geen reden te vinden om daar van af te wijken, plaats je geenszins mensen "op hetzelfde niveau als andere dieren". Net zoals andere dieren onderling ook niet op hetzelfde niveau worden geplaatst.quote:Ik zeg niet dat dit een voldoende criterium is, om ons tot boven de dieren te verheffen, dat is namelijk van volledige willekeur en voorkeur afhankelijk. De mens die zichzelf echter op hetzelfde niveau plaatst als de (andere) dieren, toont echter dat hij de ratio geen voldoende criterium vindt.
toch welquote:Daarbij heb ik nog niet over waarden en normen gesproken, die wij mensen denken te hebben, en die de dieren in ieder geval niet kennen.
Omdat we ook sterk onderscheid maken tussen verschillende diersoorten. Dingen die je wel met muggen mag doen (lukraak doodslaan bijvoorbeeld, al dan niet met een elektrische vliegenmepper) mag je bijvoorbeeld niet met honden of paarden doen. Zijn honden of paarden om die reden ook geen dieren?quote:Op woensdag 4 januari 2012 14:14 schreef jeroen25 het volgende:
We maken wel onderscheid tussen wat we met mensen en met dieren mogen doen.
Als we een paard een kar mogen laten trekken waarom mogen we dan een neger geen katoen laten plukken?
En als we geen mensen mogen eten waarom dan wel koeien?
Hoezo 'maar' een diersoort. Je lijkt te impliceren dat de classificatie 'dier' bepaalde beperkingen impliceert. Dat 'een dier zijn' bepaalde vermogens uitsluit (en dat wij dus 'meer' zijn). Hoe of waar vind je dat in de definitie van 'dier' terug?quote:Op woensdag 4 januari 2012 17:35 schreef TripleP het volgende:
Als men zegt dat de mens maar een diersoort is, rechtvaardigt dat eigenlijk al onze daden. Ons empathisch vermogen, intellect en gedrag in het algemeen wijst er echter op dat we meer zijn dan dan dat.
Partoffeldiertjes en andere eencelligen vallen niet onder de categorie dierenquote:Op donderdag 5 januari 2012 00:40 schreef Akziom het volgende:
Nog een ander punt: sommigen lijken er een soort gevoelsmatig bezwaar tegen te hebben om mensen dieren te noemen, omdat mensen bepaalde unieke vermogens hebben (vermogens die totaal niet door de noemer 'dier' worden uitgesloten, zie boven, maar ok).
Zijn jullie het ermee eens dat de verschillen tussen apen en pantoffeldiertjes veel en VEEL groter zijn (echt onnoemelijk veel groter) dan tussen mensen en apen? Wat zeg ik, mensen en apen zijn praktisch hetzelfde, in verhouding tot pantoffeldiertjes of andere eencelligen.
Waarom er dan geen probleem mee hebben om apen en pantoffeldiertjes, wat echt een hemelsbreed verschil is in ieder opzicht, tot de categorie 'dieren' te rekenen, maar wel mensen apart willen rekenen.
En daarbij overschat menigeen de verschillen tussen mensen en apen ook nog schromelijk, want onze 'verhevenheid' ten spijt, is echt 99% van ons gedrag nog steeds dierlijk, instinctief, en primair.
Ah juist ja, fixedquote:Op donderdag 5 januari 2012 01:19 schreef LunaAurea het volgende:
Partoffeldiertjes en andere eencelligen vallen niet onder de categorie dieren![]()
Daarom zie er wel een probleem in om apen en pantoffeldiertjes onder dezelfde categorie te rekenen. Ik ben het er inderdaad mee eens dat de verschillen dus veel groter zijn.
Verder ben ik het er wel mee eens.
Veel dieren om ons heen hebben een paar van onze eigenschappen, maar geen enkele heeft ze allemaal. We hebben religies. In plaats van meer te vertrouwen op het instinct, zijn wij de soort die het voor elkaar kreeg de herseninhoud groter te krijgen, ten koste van volledige hulpeloosheid en afhankelijkheid in onze eerste levensjaren. We kunnen communiceren met ons eigen bewustzijn.quote:Op vrijdag 23 december 2011 17:41 schreef LunaAurea het volgende:
Mensen zien zich graag als suprieur wezen(/diersoort). In religies is de mens de kroon op de schepping. En in de taxonomie van de animalia staat de mens aan het einde, waardoor je bijna zou denken dat mensen het meest ontwikkeld zijn.
Verschillen we alleen qua DNA of zijn er nog andere dingen waarmee we ons onderscheiden van dieren?
Geen enkel dier heeft alle eigenschappen van een ander dier. Ze zijn allemaal uniek. What's your point. Jij vind onze collectie eigenschappen gewoon dermate bijzonder dat je vanuit die positie beredeneerd dat wij dus speciaal zijn. Dat is een drogreden.quote:Op donderdag 5 januari 2012 10:04 schreef Mr_Belvedere het volgende:
[..]
Veel dieren om ons heen hebben een paar van onze eigenschappen, maar geen enkele heeft ze allemaal.
Fijn hoor. Communes van massa-illusie. Dit pleit echt voor de superioriteit van onze soort.quote:We hebben religies.
Mijn excuses, zo wilde ik niet overkomen. Zeker niet superieur. Het ging om de vraag in waarin wij verschillen met dieren. Nou, met elke diersoort verschillen we dus.quote:Op donderdag 5 januari 2012 10:12 schreef SpecialK het volgende:
Geen enkel dier heeft alle eigenschappen van een ander dier. Ze zijn allemaal uniek. What's your point. Jij vind onze collectie eigenschappen gewoon dermate bijzonder dat je vanuit die positie beredeneerd dat wij dus speciaal zijn. Dat is een drogreden.
Er werd niet gevraagd of het een goede of slechte eigenschap is. Het heeft zeker zijn sporen nagelaten. Op gebied van religie zijn we als diersoort op aarde ontzettend superieur.quote:Fijn hoor. Communes van massa-illusie. Dit pleit echt voor de superioriteit van onze soort.
Ja, ik spreek niet tegen dat ze een moreel systeem kennen, waar ik eerder op wees was het gebrek aan casuïstiek. Dus het rationeel oplossen van morele problemen, maar ik geef toe, dat het eerder muggenziften is dan. Maar ik vind de ratio op zichzelf al voldoende criterium.quote:Op woensdag 4 januari 2012 22:00 schreef erodome het volgende:
[..]
Ik begrijp niet wat jij ermee bedoeld dan, of jij begrijpt niet wat ik bedoel, kan ook maar laten we het bij het eerste houden
Iig gaat het bij elk groepsdier op dat er gedragsregels zijn, omgangsnormen, beleefdheidsregels, manieren om juist te begroeten. Dat er dingen zijn om na te streven die als goede eigenschappen worden beschouwd, dat er fatsoensregels zijn en een naleven van de regels dmv een heel scala aan verschillende correctie's/straffen.
Normen en waarden zijn niet vreemd in het dierenrijk noch het aanvechten van onrecht(dieren in groepen met bv een wrede leider komen ook in opstand) of zelfs het liegen om het eigen hachje te beschermen of te krijgen wat je wil. Gewetenskwesties zijn er ook, prachtig zichtbaar bij veel dieren door overspronggedrag, wat even een conflict tussen 2 keuzes is.
Het is moeilijk uitleggen wat ik bedoel zonder te verzanden in heel veel gedragsvoorbeelden of in vaagheden. Maar waar het om draait is dat ook dieren in complexe samenlevingen leven en dat het meeste wat de mens vat onder normen en waarden ook daar gewoon voorkomt.
Neem bv die rat die wat ongelovelijk lekkers voorgeschoteld krijgt, maar wiens soortgenootje in een val zit. Die moet dan kiezen, lekkers of helpen? Verbazingwekkend kiezen verreweg de meeste helpen, niet allen, maar dat is bij mensen niet anders
Het laat zien dat dieren, ratten in dit geval, ook een soort van goed en kwaad systeem kennen, van gewenst sociaal gedrag, net als mensen.
Termieten doen dat instinctief, dat wil zeggen: zonder dat ze zelf begrijpen of beseffen dat ze het doen. Ook bijen maken zeer ingewikkelde driedimensionale structuren in hun honingraten, zodat oppervlakte minimaal is, voor een maximaal volume. Wiskundigen konden dat pas een aantal eeuwen geleden begrijpen, waarom ze die structuur hanteerden. Maakt dat van bijen enorme wiskundige genieën? Neen. Ze zijn voorgeprogrammeerd om die structuren te maken, maar begrijpen niet waarom of waartoe.quote:[..]
Ach, wij hebben nu idd ook airco's die de temp op 1 graad nauwkeurig kunnen houden, met heel veel gedoe is ons dat gelukt, termieten doen dat al heel wat eeuwtjes, op een wijze die wij nu nog niet kunnen evenaren.
Oké, maar dat komt toch duidelijk niet in de buurt bij het menselijke denken.quote:Je vergist je trouwens deerlijk als je denkt dat die chimp daar niets mee kan, alleen maar imiteert.
Bij de bonobo's die "les" hebben gekregen blijkt dat ze de stof oppakken en er zelf verder mee aan de slag gaan en dat ze het doorgeven aan anderen die het ook gaan toepassen.
Mooi vb, een bobono baby van een maand of 6 die net als een kind gestimuleerd is tot leren comminuceert via een symbolenbord. Er zijn verschillende symbolenborden met verschillende thema's, hier bv voedsel.
Om dingen te testen laten ze voedsel zien die het dier moet benoemen.
Zaken als banaan waar een eigen symbool voor is zijn leuk, maar kan je onder imiteren scharen.
Maar ze laten het dier een pizza zien, dit staat niet als enkel symbool op het bord noch is dit woord geoefend, alhoewel het dier de smaak wel kent van de simpele pizza die daar ligt.
Het dier kijkt even naar het symbolenbord en wijst dan brood, tomaat en kaas aan.
Zelfs bij papagaaien zie je dat ze aan de haal gaan met wat ze leren van de taal van andere dieren, mensen iig.
Met de juiste stimulatie om te leren zie je grijze roodstaarten zelf zinconstructie's gaan maken en meer dan raak reageren op hun omgeving. Ze maken zelfs grapjes, zoals zorgen dat de hond de schuld krijgt van iets dat omgevallen is. Ze zijn zich zeer bewust van wat ze doen en maken er zeer creatief gebruik van. Dat gaat echt veel verder dan alleen maar imiteren.
Er zijn zeker overeenkomsten, maar wie ben jij om te ontkennen dat wij ook overeenkomsten met de eukaryoot hebben? In principe ben je niets meer dan celorganellen, alleen dat wat meer gestructureerd. Zo ook, zijn we in principe dieren, alleen iets rationeler. Maar we trekken een scheidingslijn tussen dieren en eukaryoten, waarom niet tussen mensen en dieren dan?quote:[..]
Komop zeg, de overeenkomsten met zoogdieren kan je niet ontkennen, dat is niet willekeurig, zelfs gedrag komt voor een fiks deel overeen en is vooral op hetzelfde gestoeld alhoewel de uitingen varieren.
Natuurlijk wel.quote:Op donderdag 5 januari 2012 00:25 schreef Akziom het volgende:
Omdat we ook sterk onderscheid maken tussen verschillende diersoorten. Dingen die je wel met muggen mag doen (lukraak doodslaan bijvoorbeeld, al dan niet met een elektrische vliegenmepper) mag je bijvoorbeeld niet met honden of paarden doen. Zijn honden of paarden om die reden ook geen dieren?
Omdat we het onderscheid maken om ons gedrag te legitimeren.quote:
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |