Nee, heel onnatuurlijk is dat niet. (Maar dat was ook niet helemaal mijn punt.) We zijn zoiezo met te veel mensen op deze aarde. Het evenwicht is verstoord, wegens het gebrek aan natuurlijke vijanden en onze technische ontwikkeling waardoor de mens nu veel langer leeft dan vroeger. Gevolg --> te veel mensen, die met z'n allen de natuur verwoesten. Het is alleen jammer dat het nu ten koste gaat van de biodiversiteit. Wat op zich een natuurlijk proces, maar toch...quote:Op vrijdag 30 december 2011 21:38 schreef erodome het volgende:
[..]
Is het zo onnatuurlijk dan om de omvgeving te vergallen, of is dat gewoon wat de diersoort doet als hij met teveel is of op de verkeerde plek?
Kijk eens naar sprinkhanen, als die met teveel zijn gaan ze zwermen en kunnen enorme schade aanrichten, kijk eens naar de konijnen in australie, die op de verkeerde plaats zijn, ze vergallen het halve ecosysteem.
Kijk eens naar de druk die onze huiskatten op de biotopen in hun omgeving leggen.
Is alles opgebruiken voor eigen gewin echt zo'n onnatuurlijke gedraging?
Honing en spinsel wordt door hun eigen lichaam geproduceerd. Ze maken deze stoffen niet buiten hun lichaam, iets wat wij mensen wel doen. Daar zit het grote verschil.quote:En is het maken van stoffen die zo niet voorkomen los in de natuur ook onnatuurlijk, honing is dus onnatuurlijk, want er wordt wat gemaakt vanuit grondstoffen wat als zodanig verder niet voorkomt in de natuur noch gemaakt wordt door een andere soort.
Is het zetten van een web dan onnatuurlijk, een soorspecifieke stof die zomaar in de natuur wordt geplaatst voor het eigen gewin van de spin. Wespen die papier maken bv.
Zo zijn er vast nog wel veel meer voorbeelden, de natuur herbergt een grote variatie en alles zo'n beetje wat we ons kunnen voorstellen en nog een beetje meer komt wel voor.
Alle niet-wetenschappelijke vocabulaires zijn een vorm van navelstaren, omdat deze allemaal draaien om menselijke belangen en sentimenten. Daarmee is de mens al op voorhand apart genomen.quote:Op zaterdag 31 december 2011 00:19 schreef RolloGreb het volgende:
[..]
a) Misschien omdat mensen zich opgenomen voelen in een omgeving -of beter wellicht, een vocabulaire- waarin dat onderscheid relevant, bestaand en zinvol is. Oftewel, we zijn nu eenmaal zo groot geworden met deze gedachte van een onderscheid.
Maar misschien is het ook wel vanuit een existentiele aandrang. Zelf ben ik minder geneigd om het uitsluitend in dit laatste te zoeken.
b)Ik ga er vanuit dat het goed mogelijk is om verschillende vocabulaires weer te geven waarin dit onderscheid gerechtvaardigd wordt vanuit die vocabulaires zelf. Dat laatste is belangrijk om op te merken. Een prima voorbeeld lijkt mij de ethiek en dan meer in het bijzonder de juridische vocabulaire. Daarbinnen wordt een onderscheid tussen mens en dier gemaakt en vanuit dit vocabulaire zelf, gerechtvaardigd.
Waarom de mens?quote:Op zaterdag 31 december 2011 12:14 schreef Loppe het volgende:
De aarde en alles erop en -in is er om de mens te dienen. Zo zie ik het.
Omdat wij mensen zijn.quote:
Het gaat het er hier om: waarom dient de hele aarde de mens?quote:
Niet helemaal waar. Er zijn verschillende soorten van symbiose (het samenleven van verschillende levensvormen), bij mutalisme werken twee levensvormen samen en ze hebben er beide profijt van.quote:Mieren doen alles voor mieren, leeuwen doen alles voor leeuwen, etc.. Toch?
Zolang we eigenbelang maar niet vertalen in psychologisch egoisme (een kleingeestige vorm van eigenbelang).quote:Op zaterdag 31 december 2011 12:32 schreef LunaAurea het volgende:
Uiteindelijk draait het natuurlijk ook allemaal om eigenbelang.
Zolang dat niet leidt tot de illusie dat mensen objectief superieur zijn of dat de aarde bestaat puur met het doel een huis te bieden aan mensen is er niets aan de hand.quote:Op zaterdag 31 december 2011 12:32 schreef LunaAurea het volgende:
Uiteindelijk draait het natuurlijk ook allemaal om eigenbelang.
Ik vecht niet graag.quote:Mensen zijn welliswaar bijzonder intelligent, ze zijn en blijven dieren met beperkingen en fouten.
Dat wij mensen boven de (rest van de) natuur stellen is logisch, maar gelijktijdig juist het bewijs dat we naar onze aard gewoonweg niet anders kunnen zijn dan alle andere dieren; vechtend om te overleven zonder uiteindelijke zin of doel.
Er zit een eigenaardige gelijktijdigheid en tegenstrijdigheid in deze zin, niettemin is deze zin helemaal niet irrationeel maar hartstikke waar. Daarom is het een heel erg goede zin. Maar de logica wordt er wel tot in het uiterste getart, en de vraag komt misschien wel op of het dan nog welquote:Dat wij mensen boven de (rest van de) natuur stellen is logisch, maar gelijktijdig juist het bewijs dat we naar onze aard gewoonweg niet anders kunnen zijn dan alle andere dieren; vechtend om te overleven zonder uiteindelijke zin of doel.
Dieren steken hem altijd in het juiste gaatje, mensen doen dat vaak niet.quote:Op maandag 2 januari 2012 19:50 schreef datzegikniet het volgende:
De mens is puur biologisch niet superieur aan dieren, sterker nog wij zijn op veel vlakken inferieur aan dieren. Het is alleen maatschappelijk gezien wel wenselijk dat we doen alsof we meer zijn dan dieren.
Daarbij zijn de zintuigen van dieren vaak superieur aan ons.quote:Op maandag 2 januari 2012 20:57 schreef De_Groene_Democraat het volgende:
[..]
Dieren steken hem altijd in het juiste gaatje, mensen doen dat vaak niet.
De mens is de enige diersoort die voldoende arrogant en zelfingenomen is om er zo'n krankzinnig wereldbeeld op na te houden.quote:Op zaterdag 31 december 2011 12:14 schreef Loppe het volgende:
De aarde en alles erop en -in is er om de mens te dienen. Zo zie ik het.
Alles wat we weten, alles wat we denken, alles wat we waarnemen is natuur(en universum, maar dat bekijken we vanuit onze natuurwetten).quote:Op zaterdag 31 december 2011 00:35 schreef RolloGreb het volgende:
[..]
Hoe kom je erbij dat de natuur de waarheid is?
Volgens mij kun je dat helemaal niet stellen zonder in onzin te vervallen.
Maar we zijn niet een boom die verbouwt is, we zijn de boom, een soort boom iig.quote:Misschien net zo als een houten speelgoedtrein uit een boom voortkomt maar het niet meer is.
Merk op dat identiteit gevormd wordt door het verhaal dat we over iets vertellen, de beschrijving van een zaak of concept.
Ik persoonlijk vind dat zeer vruchtbaar, veel vruchtbaarder dan onszelf zo als anders bezien.quote:ik heb dan ook nergens gesteld dat we per definitie geen natuur zijn.Wat ik probeer te betogen is dat we meerdere perspectieven op de vraag naar het onderscheid tussen mens en dier kunnen hanteren. Vanuit het ene (de wetenschappelijke) zijn we dier en vanuit het andere zijn we dat misschien niet. Dat is eigenlijk waar het op neerkomt. En natuurlijk kun je het begrip natuur zo opvatten, oprekken en uitbreiden dat we per definitie wel in die natuur opgenomen moeten zijn. Maar of dat nu zo vruchtbaar is?
Ik heb een dier nog nooit een dam zien bouwen.quote:Op dinsdag 27 december 2011 00:05 schreef Berjan1986 het volgende:
Ik heb een dier nog nooit een dorp zien bouwen.
Slotje?
Sterker nog, beerdiertjes kunnen nu al overleven in de ruimte.quote:Op maandag 2 januari 2012 21:39 schreef Tijn het volgende:
Ik geloof er niks van dat de mens beperkt is tot het leven op Aarde. Kwestie van tijd voordat we andere planeten koloniseren en we niet langer afhankelijk zullen zijn van deze planeet.
We schieten anders helemaal niet zo erg op daarmee, sterker nog, echt reizen naar andere planeten waarop we kunnen leven valt op dit moment gewoon nog onder de noemer onmogelijk.quote:Op maandag 2 januari 2012 21:39 schreef Tijn het volgende:
Ik geloof er niks van dat de mens beperkt is tot het leven op Aarde. Kwestie van tijd voordat we andere planeten koloniseren en we niet langer afhankelijk zullen zijn van deze planeet.
We hoeven er ook niet mee op te schieten, we zijn bovendien pas net begonnen. Het is een kwestie van tijd, maar ik geloof er wel in dat het ons uiteindelijk zal lukken.quote:Op maandag 2 januari 2012 21:45 schreef erodome het volgende:
[..]
We schieten anders helemaal niet zo erg op daarmee, sterker nog, echt reizen naar andere planeten waarop we kunnen leven valt op dit moment gewoon nog onder de noemer onmogelijk.
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |