Ah!quote:Op woensdag 28 december 2011 16:16 schreef SingleCoil het volgende:
[..]
Gast, die kunnen toch niet voetballen?
http://en.wikipedia.org/wiki/Tardigrade#Ecology_and_life_historyquote:Some colonies of Tardigrades are known for their loving predisposition for football [citation needed]. Tardigrades have their own football club and regularly compete for the FIFA world cup [11]. In 2010 they made it to the quarter final after winning 1 - 0 in a duel against Japan [12][14][15].
Ja Molurus, ik ben het met je eens. Overleven ,...lekker belangrijk of reëel. Succes is ook niets.quote:Op woensdag 28 december 2011 14:02 schreef Molurus het volgende:
[..]
Sja, en er zijn allerlei bacterieen die omstandigheden overleven waarin een mens geen enkele kans zou maken. Dus vraag ik me hardop af: wat maakt het een nu interessanter of beter dan het ander?
Als we voordeel uitleggen in termen van biologisch succes, het vermogen om een grote range van omstandigheden te overleven, is de mens alles behalve de meest succesvolle diersoort op aarde.
Als het je puur gaat om intellectuele vermogens, omdat dat ons axioma onze definitie van succes nu eenmaal is, dan is daar niets objectief aan. Dat is gewoon zeggen: "wij zijn de beste, omdat wij het zijn."
Ik ben nog niet tegengekomen dat andere dieren vuur 'maken'/gebruiken.quote:Op woensdag 28 december 2011 16:21 schreef Casos het volgende:
Mensen kunnen vuur maken en er mee omgaan. Of zijn er ook andere dieren die dat kunnen?
Ik zou zeggen dat het niet een kwestie van wie verovert wie is. De conclusie lijkt mij dat het zinloos en onterecht is om de mens los van de natuur te zien.quote:Op woensdag 28 december 2011 21:51 schreef RolloGreb het volgende:
De discussie met als uitkomst dat de mens niet de natuur verovert maar de natuur de mens...
Nou, wat een winst en welk een gebrek aan verbeeldingskracht!
De specifieke combinatie van eigenschappen van een inktvis maken het een inktvis.quote:Op vrijdag 23 december 2011 20:10 schreef LunaAurea het volgende:
[..]
Maar dat geeft nog geen antwoord op de vraag wat een mens tot een mens maakt en niet hetzelfde is als bijv. een chimpansee of een inktvis, het fenotype niet meegerekend
Ik kan me daar toch niet in vinden, hoor. Ik begrijp wel dat we biologisch gewoon apen zijn, maar geen enkel ander dier bekijkt dingen op zo'n grote schaal als wij mensen. Geen enkel dier probeert verder dan de Aarde te kijken, geen enkel dier weet wat er duizenden jaren geleden is gebeurd en plant tientallen jaren vooruit. Alleen mensen proberen het hele plaatje in beeld te krijgen en de scope zo groot mogelijk te maken. Alle andere dieren richten zich juist volledig op het hier en nu.quote:Op donderdag 29 december 2011 18:09 schreef ChildoftheStars het volgende:
In mijn persoonlijke opinie is de mens niet anders dan elk ander dier.
Daar waren we (ik) ondertussen al uit, maar dat blijft een biologische kijk op de dingen, wat niet helemaal de insteek was van mijn opmerking. Maar goed, dat maakt ook eigenlijk niet meer uit.quote:Op donderdag 29 december 2011 18:29 schreef UltraR het volgende:
[..]
De specifieke combinatie van eigenschappen van een inktvis maken het een inktvis.
De specifieke combinatie van eigenschappen van een chimpansee maken het een chimpansee.
De specifieke combinatie van eigenschappen van een mens maken het een mens.
Laatste twee hebben veel overeenkomende eigenschappen en worden derhalve geschaard onder de overkoepelende groep 'zoogdieren'.
Dat zou jij zeggen maar dat weerspreek ik op mijn beurt.quote:Op donderdag 29 december 2011 17:52 schreef Molurus het volgende:
[..]
Ik zou zeggen dat het niet een kwestie van wie verovert wie is. De conclusie lijkt mij dat het zinloos en onterecht is om de mens los van de natuur te zien.
Dit is een klassiek omkeren van de bewijslast. Kom eerst maar eens met een steekhoudend waarom we de mens los zouden moeten zien van andere diersoorten. 1 waar iedereen zich onvoorwaardelijk in kan vinden.quote:Op vrijdag 30 december 2011 13:28 schreef RolloGreb het volgende:
[..]
Dat zou jij zeggen maar dat weerspreek ik op mijn beurt.
Geef maar eens één bewijs (waar een ieder zich onvoorwaardelijk in zal moeten vinden) waarmee bevestigd wordt dat het zinloos en onterecht is om de mens los van de natuur te zien.
Sja, en de bidsprinkhaankreeft is de enige die zowel UV als infrarood kan zien. So what?quote:Op vrijdag 30 december 2011 13:28 schreef RolloGreb het volgende:
Je zou het ook zo kunnen zien:
De mens is het enige dier dat uit overtuiging kan zeggen dat het geen dier is.
Overigens ben ik het slechts ten dele daarmee eens.
Ik wil er aan toevoegen dat de mens het enige dier is, dat zich zo vervreemd heeft van de natuur. Denk aan alle kunstmatige producten die we produceren, genetische manipulatie (niet door toeval, maar ditmaal door ons zelf aangestuurd), de manier waarop we met de natuur omgaan etc. We misbruiken de natuur, stellen ons boven de natuur, proberen op allerlei mogelijkheden de natuur naar onze hand te sturen. Dit doen we meer dan enig ander dier.quote:Op vrijdag 30 december 2011 13:28 schreef RolloGreb het volgende:
[..]
Geef maar eens één bewijs (waar een ieder zich onvoorwaardelijk in zal moeten vinden) waarmee bevestigd wordt dat het zinloos en onterecht is om de mens los van de natuur te zien.
Je zou het ook zo kunnen zien:
De mens is het enige dier dat uit overtuiging kan zeggen dat het geen dier is.
Overigens ben ik het slechts ten dele daarmee eens.
Zie bovenstaand stuk. In dit opzicht gedragen we ons heel ander dan andere diersoorten.quote:Dit is een klassiek omkeren van de bewijslast. Kom eerst maar eens met een steekhoudend waarom we de mens los zouden moeten zien van andere diersoorten.
Kan ik hieruit concluderen dat we elke diersoort die zich op een bepaald punt fundamenteel anders gedraagt dan andere diersoorten los moeten zien van de natuur? Dan weet ik er nog wel een paar namelijk.quote:Op vrijdag 30 december 2011 13:40 schreef LunaAurea het volgende:
Zie bovenstaand stuk. In dit opzicht gedragen we ons heel ander dan andere diersoorten.
Nee, dat is niet de juiste wijze.quote:Op vrijdag 30 december 2011 13:36 schreef Molurus het volgende:
Dit is een klassiek omkeren van de bewijslast. Kom eerst maar eens met een steekhoudend waarom we de mens los zouden moeten zien van andere diersoorten. 1 waar iedereen zich onvoorwaardelijk in kan vinden.
quote:Op vrijdag 30 december 2011 14:41 schreef Tijn het volgende:
Taalkundig valt de mens sowieso niet onder de term "dier". Dat woord is er juist om een onderscheid te maken tussen ons en andere dierlijke organismen.
Het is duidelijk dat biologisch gezien de mens een diersoort is. Maar in het taalgebruik valt de mens niet onder de noemer "dier". Als je het hebt over een dierentuin, of een huisdier, of het woord 'dier' in welke andere context dan ook gebruikt, bedoel je daar nooit ook mensen mee.quote:
Een belangrijke correctie op mezelf.quote:Op vrijdag 30 december 2011 14:10 schreef RolloGreb het volgende:
Nee, dat is niet de juiste wijze.
Jij claimt dat de mens niet meer is dan een dier (daar ga ik althans vanuit) en dan dien je deze claim ook hard te maken.
Juist, en wat blijft staan is mijns inziens: scherpe geest.quote:Op vrijdag 30 december 2011 14:10 schreef RolloGreb het volgende:
[..]
Jij claimt dat de mens niet meer is dan een dier (daar ga ik althans vanuit) en dan dien je deze claim ook hard te maken. En het is daarbij nog maar de vraag of jouw claim zich überhaupt iets gelegen laat liggen aan het falsificatieprincipe.
Mijn stelling stoelt echter op een geheel andere benaderingswijze van de kwestie en die geef ik hieronder weer.
In een wat ouder topic (Mensen en dieren gelijk?) over hetzelfde onderwerp schreef ik het volgende:
Je kunt de mens zo beschrijven dat het géén dier is maar je kunt de mens ook zo beschrijven dat het wél een dier is. De vraag kent derhalve geen eenduidig en juist antwoord.
En daar sta ik nog steeds vol overtuiging achter.
Waarom praat je dan over de mens en "andere dierlijke organismen"? Daarmee zeg je juist dat een mens ook een dierlijk organisme isquote:Op vrijdag 30 december 2011 14:45 schreef Tijn het volgende:
[..]
Het is duidelijk dat biologisch gezien de mens een diersoort is. Maar in het taalgebruik valt de mens niet onder de noemer "dier". Als je het hebt over een dierentuin, of een huisdier, of het woord 'dier' in welke andere context dan ook gebruikt, bedoel je daar nooit ook mensen mee.
Plastic is natuur, en genetische manipulatie ook.quote:Op vrijdag 30 december 2011 13:40 schreef LunaAurea het volgende:
[..]
Ik wil er aan toevoegen dat de mens het enige dier is, dat zich zo vervreemd heeft van de natuur. Denk aan alle kunstmatige producten die we produceren, genetische manipulatie (niet door toeval, maar ditmaal door ons zelf aangestuurd), de manier waarop we met de natuur omgaan etc. We misbruiken de natuur, stellen ons boven de natuur, proberen op allerlei mogelijkheden de natuur naar onze hand te sturen. Dit doen we meer dan enig ander dier.
[..]
Zie bovenstaand stuk. In dit opzicht gedragen we ons heel ander dan andere diersoorten.
Zeker. Belangrijk is het om op te merken dat het biologisch (wetenschappelijk dus) allemaal wel evident is dat de mens een dier te midden van andere dieren is. Daar zou de discussie ook niet over hoeven te gaan. Waar het wel om gaat is naar het zoeken van andere te rechtvaardigen beschrijvingen van de mens waar er wel een verschil gemaakt wordt met het dier. We kunnen daarbij niet telkens vanuit de biologie als enige rechtvaardigingsgrond voor een zinvol gesprek vertrekken. Dat zou immers zoiets zijn als het spelen van schaak op boksregels.quote:Op vrijdag 30 december 2011 14:45 schreef Tijn het volgende:
[..]
Het is duidelijk dat biologisch gezien de mens een diersoort is. Maar in het taalgebruik valt de mens niet onder de noemer "dier". Als je het hebt over een dierentuin, of een huisdier, of het woord 'dier' in welke andere context dan ook gebruikt, bedoel je daar nooit ook mensen mee.
Nou ja, daar valt wel discussie over te voeren maar je kunt je daarbij niet verlaten op enige vorm van wetenschappelijke objectiviteit.quote:Op vrijdag 30 december 2011 14:50 schreef SpecialK het volgende:
Zinloosheid en onrecht zijn concepten die inherent subjectief van aard zijn.
Daar valt dus net zo min een discussie over te voeren of groen beter is dan geel.
Onrecht.quote:Op vrijdag 30 december 2011 14:50 schreef SpecialK het volgende:
Zinloosheid en onrecht zijn concepten die inherent subjectief van aard zijn.
Daar valt dus net zo min een discussie over te voeren of groen beter is dan geel.
Dit is geen wetenschappelijk vraagstuk, dus met falsificatie of het hard maken van claims heeft dit weinig te maken. Het is puur een semantische kwestie, waarbij ik me gewoon afvraag waarom je dit onderscheid zou maken.quote:Op vrijdag 30 december 2011 14:10 schreef RolloGreb het volgende:
[..]
Jij claimt dat de mens niet meer is dan een dier (daar ga ik althans vanuit) en dan dien je deze claim ook hard te maken. En het is daarbij nog maar de vraag of jouw claim zich überhaupt iets gelegen laat liggen aan het falsificatieprincipe.
Dat geldt voor elke diersoort met 1 afwijkende eigenschap.quote:Op vrijdag 30 december 2011 14:10 schreef RolloGreb het volgende:
Je kunt de mens zo beschrijven dat het géén dier is maar je kunt de mens ook zo beschrijven dat het wél een dier is. De vraag kent derhalve geen eenduidig en juist antwoord.
Kijk, dan zijn we het daarover eens!quote:Op vrijdag 30 december 2011 16:43 schreef Molurus het volgende:
Dit is geen wetenschappelijk vraagstuk, dus met falsificatie of het hard maken van claims heeft dit weinig te maken. Het is puur een semantische kwestie, waarbij ik me gewoon afvraag waarom je dit onderscheid zou maken.
Vragen naar het objectieve is met name zinvol binnen een wetenschappelijk discours. Als gezegd zijn er meerdere mogelijkheden om de mens te beschrijven zonder dat we daarbij verplicht zijn om een beroep te doen op (wetenschappelijke) objectiviteit.quote:Op vrijdag 30 december 2011 16:43 schreef Molurus het volgende:
De vraag is en blijft: waarom zouden wij een speciale waarde toekennen aan intellectuele vermogens? Is daar iets objectiefs aan?
Het is een complex samenspel van feiten, logica en voorkeuren. Wat jij doet is de samenspel splitsen in logica en voorkeur. Logica apart nemen, en concluderen dat het geen voorkeuren bevat en daarom geen oplossingen biedt. Voorkeur apart nemen, en concluderen dat het geen logica bevat en daarom geen discussie toelaat.quote:Op vrijdag 30 december 2011 16:02 schreef SpecialK het volgende:
Ja ik denk wel dat we het over elementaire ethische zaken makkelijker eens kunnen worden omdat bijna ieder mens een genetisch/aangeleerd sociale context heeft die past bij onze soort.
Neemt niet weg dat het voorkeur blijft die niet per se logisch is. Bij psychopaten is het deel van de hersenen inactief waar we dat soort sociale voorkeuren opslaan. Die hebben geen enkel probleem met het concept van moord behalve dan dat het ze slecht uit zou komen als ze gepakt worden.
Ik zoek vrij consequent naar een rechtvaardiging voor het semantische onderscheid dat een aantal mensen in dit topic zo graag wil maken. En ik ben er nog steeds niet uit a) waarom mensen dat nu eigenlijk willen, en b) wat dan die rechtvaardiging zou zijn.quote:Op vrijdag 30 december 2011 17:16 schreef RolloGreb het volgende:
[..]
Kijk, dan zijn we het daarover eens!
En om dezelfde reden hoeven we de biologie er ook niet aan de haren erbij te slepen. Semantische kwesties kunnen we niet afdoende beantwoorden door een uitsluitend exact wetenschappelijke benadering. Iets wat jij in het voorgaande nu juist wel doet. Dat is in het licht van wat je hierboven stelt op z'n minst inconsequent.
Als je stelling is dat we een onderscheid moeten maken tussen mensen en dieren op subjectieve gronde, bijvoorbeeld omdat wij mensen zijn en lekker egoistisch zijn... dan is dat in elk geval een antwoord op mijn vragen. Maar ik vraag me af of het ook een antwoord is waar de mensen die dit onderscheid willen maken achter staan. Ik heb zo mijn twijfels.quote:Op vrijdag 30 december 2011 17:16 schreef RolloGreb het volgende:
Vragen naar het objectieve is met name zinvol binnen een wetenschappelijk discours. Als gezegd zijn er meerdere mogelijkheden om de mens te beschrijven zonder dat we daarbij verplicht zijn om een beroep te doen op (wetenschappelijke) objectiviteit.
M.i. niet. Het heeft vooral geleid tot een ongecontroleerde groei van de populatie en een totale verwoesting van deze planeet. En dat in een periode van slechts enkele duizenden jaren. Dat we daarnaast ook veel vooruitgang hebben geboekt op wetenschappelijk gebied is niet meer dan een schrale troost. Laten we wel wezen: de intellectuele prestaties waarvoor wij onszelf zo op de borst kloppen is maar enkele mensen gegeven.quote:Op vrijdag 30 december 2011 17:16 schreef RolloGreb het volgende:
Laat ik de vraag eens omkeren; waarom zouden we geen speciale waarde toekennen aan intellectuele vermogens? Juist die keuzemogelijkheid om dat wel te doen is m.i. een 'kracht' van de mens.
Hmm ik denk dat je het dan verkeerd hebt begrepen. Ja ik maak die scheiding maar ik ben juist van mening dat logica het enige is wat echte bindende oplossingen bied. Zodra je het over voorkeuren hebt dan is iets niet op te lossen behalve door bijvoorbeeld een democratisch proces.quote:Op vrijdag 30 december 2011 17:58 schreef deelnemer het volgende:
[..]
Het is een complex samenspel van feiten, logica en voorkeuren. Wat jij doet is de samenspel splitsen in logica en voorkeur. Logica apart nemen, en concluderen dat het geen voorkeuren bevat en daarom geen oplossingen biedt. Voorkeur apart nemen, en concluderen dat het geen logica bevat en daarom geen discussie toelaat.
Ik denk dat je het moet zoeken in het combineren van beide aspecten.quote:Op vrijdag 30 december 2011 18:20 schreef SpecialK het volgende:
[..]
Hmm ik denk dat je het dan verkeerd hebt begrepen. Ja ik maak die scheiding maar ik ben juist van mening dat logica het enige is wat echte bindende oplossingen bied. Zodra je het over voorkeuren hebt dan is iets niet op te lossen behalve door bijvoorbeeld een democratisch proces.
Met het discussiëren over filosofische onderwerpen kom je al snel uit op de conclusie dat als je het vanuit een subjectief perspectief gaat bekijken de discussie al snel gereduceerd wordt tot: Ja maar dat is mijn mening en ik heb het recht om te denken wat ik wil.quote:Op vrijdag 30 december 2011 18:30 schreef deelnemer het volgende:
[..]
Ik denk dat je het moet zoeken in het combineren van beide aspecten.
De natuur is de enige graadmeter en waarheid die we hebben, de aarde en de natuur daarop dus.quote:Op vrijdag 30 december 2011 13:28 schreef RolloGreb het volgende:
[..]
Ik las je post uit context, omdat ik te lui was om op de vorige pagina te kijken, waar je op reageerde. In mijn lezing, was het een uitspraak over de zinloosheid van een ethische discussiequote:Op vrijdag 30 december 2011 18:47 schreef SpecialK het volgende:
[..]
Met het discussiëren over filosofische onderwerpen kom je al snel uit op de conclusie dat als je het vanuit een subjectief perspectief gaat bekijken de discussie al snel gereduceerd wordt tot: Ja maar dat is mijn mening en ik heb het recht om te denken wat ik wil.
En dat is natuurlijk ook gewoon waar. Als iemand het fijner vind om te denken dat mensen buiten de groep dieren vallen en we laten de puur technische / wetenschappelijke argumenten even varen dan is dat natuurlijk een prima houdbaar standpunt voor dat persoon.
Ik vind het juist interessanter (persoonlijke voorkeur)om mensen te confronteren met de koude harde intersubjectieve "waarheid" die oh zo vaak slecht overeen komt met iemands warme pluizige comfortabele gevoelens over hoe de wereld in elkaar zit.
Niet dat ik het dus altijd aan het rechte eind heb (verre van) maar ik probeer het vanuit die hoek te benaderen voor die reden.
Je kan mensen niet helemaal los zien van de natuur, dat ben ik met je eens. De mens kan je misschien niet los zien van de natuur, maar de invloed die ons gedrag (niet al het gedrag) heeft op de natuur staat er wel los van. Anders heb ik misschien een andere definitie van natuur nodig? (Natuur: dat wat de mens om zich heen ziet als niet door hem gewijzigd is)quote:Op vrijdag 30 december 2011 13:42 schreef Molurus het volgende:
[..]
Kan ik hieruit concluderen dat we elke diersoort die zich op een bepaald punt fundamenteel anders gedraagt dan andere diersoorten los moeten zien van de natuur? Dan weet ik er nog wel een paar namelijk.
De overeenkomsten tussen mensen en andere dieren zijn veel opvallender en talrijker.
Klopt, maar de manier waarop we het gebruiken niet.quote:Op vrijdag 30 december 2011 14:55 schreef Gebruikersnaam4 het volgende:
[..]
Plastic is natuur, en genetische manipulatie ook.
En oude sportwagens die olie verstoken ook( gelukkig)
Op de eerste pagina heb ik je daar antwoord op gegeven. Maar voor nu ben ik eigenlijk (als ik er zo over nadenk) ook wel benieuwd naar de antwoorden van anderen op deze vragen.quote:Op vrijdag 30 december 2011 18:05 schreef Molurus het volgende:
[..]
Ik zoek vrij consequent naar een rechtvaardiging voor het semantische onderscheid dat een aantal mensen in dit topic zo graag wil maken. En ik ben er nog steeds niet uit a) waarom mensen dat nu eigenlijk willen, en b) wat dan die rechtvaardiging zou zijn.
Is het zo onnatuurlijk dan om de omvgeving te vergallen, of is dat gewoon wat de diersoort doet als hij met teveel is of op de verkeerde plek?quote:Op vrijdag 30 december 2011 19:58 schreef LunaAurea het volgende:
[..]
Je kan mensen niet helemaal los zien van de natuur, dat ben ik met je eens. De mens kan je misschien niet los zien van de natuur, maar de invloed die ons gedrag(niet al het gedrag) heeft op de natuur staan er wel los van. Anders heb ik misschien een andere definitie van natuur nodig? (Natuur: dat wat de mens om zich heen ziet als niet door hem gewijzigd)
[..]
Klopt, maar de manier waarop we het gebruiken niet.
Natuurlijk plastic, zoals cellulose en rubber horen komen wel uit de natuur. Maar kunstmatige (het woord zegt het zelf al) soorten plastic niet. Nylon en polyester komen bijv. niet in de natuur voor. Hetzelfde geldt voor aardolie, dat is hartstikke natuurlijk, maar benzine bijv. weer niet.
Waarom is hetgeen de mens produceert niet natuurlijk? Is het geen natuurlijk gedrag voor mensen om nieuwe dingen te produceren?quote:Op vrijdag 30 december 2011 19:58 schreef LunaAurea het volgende:
Klopt, maar de manier waarop we het gebruiken niet.
Natuurlijk plastic, zoals cellulose en rubber horen komen wel uit de natuur. Maar kunstmatige (het woord zegt het zelf al) soorten plastic niet. Nylon en polyester komen bijv. niet in de natuur voor. Hetzelfde geldt voor aardolie, dat is hartstikke natuurlijk, maar benzine bijv. weer niet.
a) Misschien omdat mensen zich opgenomen voelen in een omgeving -of beter wellicht, een vocabulaire- waarin dat onderscheid relevant, bestaand en zinvol is. Oftewel, we zijn nu eenmaal zo groot geworden met deze gedachte van een onderscheid.quote:Op vrijdag 30 december 2011 18:05 schreef Molurus het volgende:
Ik zoek vrij consequent naar een rechtvaardiging voor het semantische onderscheid dat een aantal mensen in dit topic zo graag wil maken. En ik ben er nog steeds niet uit a) waarom mensen dat nu eigenlijk willen, en b) wat dan die rechtvaardiging zou zijn.
Het inconsequente zit 'm er volgens mij in dat je enerzijds probeert te betogen dat het slechts een semantische kwestie is (waar ik het denk ik wel mee eens ben) terwijl je anderzijds wel lijkt te vertrekken van een exact wetenschappelijk standpunt. In je reacties beschrijf je namelijk meerdere keren de mens als een louter dierlijk (biologisch) wezen. En dit doe je terwijl je tegelijkertijd aangeeft dat het geen wetenschappelijk vraagstuk is. Maar wanneer het dat niet is waarom bedien je je er dan wel van om invulling te geven aan deze semantische kwestie?quote:Op vrijdag 30 december 2011 18:05 schreef Molurus het volgende:
Als ik ergens inconsequent in bent geweest zul je me dat moeten uitleggen, ik zie het ieg niet.
Ja, dat zou kunnen maar dat is niet wat ik voor ogen had met mijn opmerking.quote:Op vrijdag 30 december 2011 18:05 schreef Molurus het volgende:
Als je stelling is dat we een onderscheid moeten maken tussen mensen en dieren op subjectieve gronde, bijvoorbeeld omdat wij mensen zijn en lekker egoistisch zijn... dan is dat in elk geval een antwoord op mijn vragen. Maar ik vraag me af of het ook een antwoord is waar de mensen die dit onderscheid willen maken achter staan. Ik heb zo mijn twijfels.
Hier heb ik toch wel moeite mee.quote:Op vrijdag 30 december 2011 18:05 schreef Molurus het volgende:
M.i. niet. Het heeft vooral geleid tot een ongecontroleerde groei van de populatie en een totale verwoesting van deze planeet. En dat in een periode van slechts enkele duizenden jaren. Dat we daarnaast ook veel vooruitgang hebben geboekt op wetenschappelijk gebied is niet meer dan een schrale troost. Laten we wel wezen: de intellectuele prestaties waarvoor wij onszelf zo op de borst kloppen is maar enkele mensen gegeven.
Hoe kom je erbij dat de natuur de waarheid is?quote:Op vrijdag 30 december 2011 19:32 schreef erodome het volgende:
De natuur is de enige graadmeter en waarheid die we hebben, de aarde en de natuur daarop dus.
Misschien net zo als een houten speelgoedtrein uit een boom voortkomt maar het niet meer is.quote:Op vrijdag 30 december 2011 19:32 schreef erodome het volgende:
Hoe kunnen wij geen natuur zijn als we uit die natuur voort komen?
ik heb dan ook nergens gesteld dat we per definitie geen natuur zijn.Wat ik probeer te betogen is dat we meerdere perspectieven op de vraag naar het onderscheid tussen mens en dier kunnen hanteren. Vanuit het ene (de wetenschappelijke) zijn we dier en vanuit het andere zijn we dat misschien niet. Dat is eigenlijk waar het op neerkomt. En natuurlijk kun je het begrip natuur zo opvatten, oprekken en uitbreiden dat we per definitie wel in die natuur opgenomen moeten zijn. Maar of dat nu zo vruchtbaar is?quote:Op vrijdag 30 december 2011 19:32 schreef erodome het volgende:
Gedragen wij ons dan niet gewoon als natuur nogsteeds, ook al beweren we keihard van niet?
(...)
Zo kan ik nog wel wat a-4tjes doorgaan, maar hoe kom je erbij dat we geen natuur zijn, als alles wat we doen, in weerwil van wat we zeggen gewoon natuurlijk gedrag is, positief en negatief?
Nee, heel onnatuurlijk is dat niet. (Maar dat was ook niet helemaal mijn punt.) We zijn zoiezo met te veel mensen op deze aarde. Het evenwicht is verstoord, wegens het gebrek aan natuurlijke vijanden en onze technische ontwikkeling waardoor de mens nu veel langer leeft dan vroeger. Gevolg --> te veel mensen, die met z'n allen de natuur verwoesten. Het is alleen jammer dat het nu ten koste gaat van de biodiversiteit. Wat op zich een natuurlijk proces, maar toch...quote:Op vrijdag 30 december 2011 21:38 schreef erodome het volgende:
[..]
Is het zo onnatuurlijk dan om de omvgeving te vergallen, of is dat gewoon wat de diersoort doet als hij met teveel is of op de verkeerde plek?
Kijk eens naar sprinkhanen, als die met teveel zijn gaan ze zwermen en kunnen enorme schade aanrichten, kijk eens naar de konijnen in australie, die op de verkeerde plaats zijn, ze vergallen het halve ecosysteem.
Kijk eens naar de druk die onze huiskatten op de biotopen in hun omgeving leggen.
Is alles opgebruiken voor eigen gewin echt zo'n onnatuurlijke gedraging?
Honing en spinsel wordt door hun eigen lichaam geproduceerd. Ze maken deze stoffen niet buiten hun lichaam, iets wat wij mensen wel doen. Daar zit het grote verschil.quote:En is het maken van stoffen die zo niet voorkomen los in de natuur ook onnatuurlijk, honing is dus onnatuurlijk, want er wordt wat gemaakt vanuit grondstoffen wat als zodanig verder niet voorkomt in de natuur noch gemaakt wordt door een andere soort.
Is het zetten van een web dan onnatuurlijk, een soorspecifieke stof die zomaar in de natuur wordt geplaatst voor het eigen gewin van de spin. Wespen die papier maken bv.
Zo zijn er vast nog wel veel meer voorbeelden, de natuur herbergt een grote variatie en alles zo'n beetje wat we ons kunnen voorstellen en nog een beetje meer komt wel voor.
Alle niet-wetenschappelijke vocabulaires zijn een vorm van navelstaren, omdat deze allemaal draaien om menselijke belangen en sentimenten. Daarmee is de mens al op voorhand apart genomen.quote:Op zaterdag 31 december 2011 00:19 schreef RolloGreb het volgende:
[..]
a) Misschien omdat mensen zich opgenomen voelen in een omgeving -of beter wellicht, een vocabulaire- waarin dat onderscheid relevant, bestaand en zinvol is. Oftewel, we zijn nu eenmaal zo groot geworden met deze gedachte van een onderscheid.
Maar misschien is het ook wel vanuit een existentiele aandrang. Zelf ben ik minder geneigd om het uitsluitend in dit laatste te zoeken.
b)Ik ga er vanuit dat het goed mogelijk is om verschillende vocabulaires weer te geven waarin dit onderscheid gerechtvaardigd wordt vanuit die vocabulaires zelf. Dat laatste is belangrijk om op te merken. Een prima voorbeeld lijkt mij de ethiek en dan meer in het bijzonder de juridische vocabulaire. Daarbinnen wordt een onderscheid tussen mens en dier gemaakt en vanuit dit vocabulaire zelf, gerechtvaardigd.
Waarom de mens?quote:Op zaterdag 31 december 2011 12:14 schreef Loppe het volgende:
De aarde en alles erop en -in is er om de mens te dienen. Zo zie ik het.
Omdat wij mensen zijn.quote:
Het gaat het er hier om: waarom dient de hele aarde de mens?quote:
Niet helemaal waar. Er zijn verschillende soorten van symbiose (het samenleven van verschillende levensvormen), bij mutalisme werken twee levensvormen samen en ze hebben er beide profijt van.quote:Mieren doen alles voor mieren, leeuwen doen alles voor leeuwen, etc.. Toch?
Zolang we eigenbelang maar niet vertalen in psychologisch egoisme (een kleingeestige vorm van eigenbelang).quote:Op zaterdag 31 december 2011 12:32 schreef LunaAurea het volgende:
Uiteindelijk draait het natuurlijk ook allemaal om eigenbelang.
Zolang dat niet leidt tot de illusie dat mensen objectief superieur zijn of dat de aarde bestaat puur met het doel een huis te bieden aan mensen is er niets aan de hand.quote:Op zaterdag 31 december 2011 12:32 schreef LunaAurea het volgende:
Uiteindelijk draait het natuurlijk ook allemaal om eigenbelang.
Ik vecht niet graag.quote:Mensen zijn welliswaar bijzonder intelligent, ze zijn en blijven dieren met beperkingen en fouten.
Dat wij mensen boven de (rest van de) natuur stellen is logisch, maar gelijktijdig juist het bewijs dat we naar onze aard gewoonweg niet anders kunnen zijn dan alle andere dieren; vechtend om te overleven zonder uiteindelijke zin of doel.
Er zit een eigenaardige gelijktijdigheid en tegenstrijdigheid in deze zin, niettemin is deze zin helemaal niet irrationeel maar hartstikke waar. Daarom is het een heel erg goede zin. Maar de logica wordt er wel tot in het uiterste getart, en de vraag komt misschien wel op of het dan nog welquote:Dat wij mensen boven de (rest van de) natuur stellen is logisch, maar gelijktijdig juist het bewijs dat we naar onze aard gewoonweg niet anders kunnen zijn dan alle andere dieren; vechtend om te overleven zonder uiteindelijke zin of doel.
Dieren steken hem altijd in het juiste gaatje, mensen doen dat vaak niet.quote:Op maandag 2 januari 2012 19:50 schreef datzegikniet het volgende:
De mens is puur biologisch niet superieur aan dieren, sterker nog wij zijn op veel vlakken inferieur aan dieren. Het is alleen maatschappelijk gezien wel wenselijk dat we doen alsof we meer zijn dan dieren.
Daarbij zijn de zintuigen van dieren vaak superieur aan ons.quote:Op maandag 2 januari 2012 20:57 schreef De_Groene_Democraat het volgende:
[..]
Dieren steken hem altijd in het juiste gaatje, mensen doen dat vaak niet.
De mens is de enige diersoort die voldoende arrogant en zelfingenomen is om er zo'n krankzinnig wereldbeeld op na te houden.quote:Op zaterdag 31 december 2011 12:14 schreef Loppe het volgende:
De aarde en alles erop en -in is er om de mens te dienen. Zo zie ik het.
Alles wat we weten, alles wat we denken, alles wat we waarnemen is natuur(en universum, maar dat bekijken we vanuit onze natuurwetten).quote:Op zaterdag 31 december 2011 00:35 schreef RolloGreb het volgende:
[..]
Hoe kom je erbij dat de natuur de waarheid is?
Volgens mij kun je dat helemaal niet stellen zonder in onzin te vervallen.
Maar we zijn niet een boom die verbouwt is, we zijn de boom, een soort boom iig.quote:Misschien net zo als een houten speelgoedtrein uit een boom voortkomt maar het niet meer is.
Merk op dat identiteit gevormd wordt door het verhaal dat we over iets vertellen, de beschrijving van een zaak of concept.
Ik persoonlijk vind dat zeer vruchtbaar, veel vruchtbaarder dan onszelf zo als anders bezien.quote:ik heb dan ook nergens gesteld dat we per definitie geen natuur zijn.Wat ik probeer te betogen is dat we meerdere perspectieven op de vraag naar het onderscheid tussen mens en dier kunnen hanteren. Vanuit het ene (de wetenschappelijke) zijn we dier en vanuit het andere zijn we dat misschien niet. Dat is eigenlijk waar het op neerkomt. En natuurlijk kun je het begrip natuur zo opvatten, oprekken en uitbreiden dat we per definitie wel in die natuur opgenomen moeten zijn. Maar of dat nu zo vruchtbaar is?
Ik heb een dier nog nooit een dam zien bouwen.quote:Op dinsdag 27 december 2011 00:05 schreef Berjan1986 het volgende:
Ik heb een dier nog nooit een dorp zien bouwen.
Slotje?
Sterker nog, beerdiertjes kunnen nu al overleven in de ruimte.quote:Op maandag 2 januari 2012 21:39 schreef Tijn het volgende:
Ik geloof er niks van dat de mens beperkt is tot het leven op Aarde. Kwestie van tijd voordat we andere planeten koloniseren en we niet langer afhankelijk zullen zijn van deze planeet.
We schieten anders helemaal niet zo erg op daarmee, sterker nog, echt reizen naar andere planeten waarop we kunnen leven valt op dit moment gewoon nog onder de noemer onmogelijk.quote:Op maandag 2 januari 2012 21:39 schreef Tijn het volgende:
Ik geloof er niks van dat de mens beperkt is tot het leven op Aarde. Kwestie van tijd voordat we andere planeten koloniseren en we niet langer afhankelijk zullen zijn van deze planeet.
We hoeven er ook niet mee op te schieten, we zijn bovendien pas net begonnen. Het is een kwestie van tijd, maar ik geloof er wel in dat het ons uiteindelijk zal lukken.quote:Op maandag 2 januari 2012 21:45 schreef erodome het volgende:
[..]
We schieten anders helemaal niet zo erg op daarmee, sterker nog, echt reizen naar andere planeten waarop we kunnen leven valt op dit moment gewoon nog onder de noemer onmogelijk.
Dat zal best. Het is de bever uiteindelijk ook gelukt om dammen te bouwen. Een opmerkelijke prestatie, daar hoefde je 10 miljoen jaar geleden niet voor aan te kloppen.quote:Op maandag 2 januari 2012 21:48 schreef Tijn het volgende:
We hoeven er ook niet mee op te schieten, we zijn bovendien pas net begonnen. Het is een kwestie van tijd, maar ik geloof er wel in dat het ons uiteindelijk zal lukken.
Dat "diersoort X kan trucje Y, en andere dieren niet, daarom is X geen dier" op zichzelf geen argument is, is hierboven al aangetoond.quote:Op maandag 2 januari 2012 22:07 schreef deelnemer het volgende:
Mensen kunnen conceptueel denken en categoriseren. Dus kunnen wij de wereld splitsen in allerlei categorieen. Zo bepalen wij dat er de levenden en het levenloze is, en dat de levenden uiteen vallen in o.a dieren en mensen. Daarom is de mens geen dier.
Vestigia terrent.quote:Daarbij zijn de zintuigen van dieren vaak superieur aan ons.
En wanneer een mens in gevecht in met een leeuw, dan moet de mens het toch echt begeven.
Dat wij dat kunnen zegt toch niet wat wij geen dieren zijn?quote:Op maandag 2 januari 2012 22:07 schreef deelnemer het volgende:
Mensen kunnen conceptueel denken en categoriseren. Dus kunnen wij de wereld splitsen in allerlei categorieen. Zo bepalen wij dat er de levenden en het levenloze is, en dat de levenden uiteen vallen in o.a dieren en mensen. Daarom is de mens geen dier (anders maak je een categorie fout)
De mens is de enigste soort op aarde die kan beslissen over het lot van de aarde.quote:Op maandag 2 januari 2012 21:26 schreef Akziom het volgende:
De mens is de enige diersoort die voldoende arrogant en zelfingenomen is om er zo'n krankzinnig wereldbeeld op na te houden.
Dus dat is wel een verschil tussen mens en dier ja.
Leg dit eens uit.quote:Op maandag 2 januari 2012 22:27 schreef Loppe het volgende:
[..]
De mens is de enigste soort op aarde die kan beslissen over het lot van de aarde.
Muah. Er zijn genoeg organismen op deze planeet geweest die de boel flink hebben weten te verknallen voor de rest.quote:Op maandag 2 januari 2012 22:34 schreef Loppe het volgende:
[..]
Atoombommen kunnen al wat schade toerichten, wie weet wat de wetenschap nog in petto heeft.
Nonsens. Als ze willen, kunnen bacteriën ook over het lot van de aarde beslissen.quote:Op maandag 2 januari 2012 22:27 schreef Loppe het volgende:
De mens is de enigste soort op aarde die kan beslissen over het lot van de aarde.
"Dier" en "mens" zijn woorden waarvan wijzelf bepalen wat het betekent.quote:Op maandag 2 januari 2012 22:23 schreef datzegikniet het volgende:
[..]
Dat wij dat kunnen zegt toch niet wat wij geen dieren zijn?
Ik snap het niet. Wat is het nut van die comic als we er niet meer zijn?quote:Op maandag 2 januari 2012 22:48 schreef Akziom het volgende:
[ link | afbeelding ]
(klik voor groot, en waarschijnlijk in je browser nog een keer klikken voor originele grootte)
Ik vermoed dat het punt is dat de mensheid het voor zichzelf onleefbaar maakt op deze planeet, maar de aarde gaat na ons gewoon door en herstelt zich uiteindelijk.quote:Op maandag 2 januari 2012 22:57 schreef Loppe het volgende:
[..]
Ik snap het niet. Wat is het nut van die comic als we er niet meer zijn?
Dat je de rol van de mens ernstig overschat als je zegt dat we "over het lot van de aarde kunnen beslissen".quote:Op maandag 2 januari 2012 22:57 schreef Loppe het volgende:
Yep, self-centeredquote:Op maandag 2 januari 2012 22:57 schreef Loppe het volgende:
[..]
En zo is hetquote:Op maandag 2 januari 2012 22:48 schreef Akziom het volgende:
[..]
[ link | afbeelding ]
(klik voor groot, en waarschijnlijk in je browser nog een keer klikken voor originele grootte)
Dat wij zo arrogant zijn om ons zelf als mensen te zien, heeft in mijn ogen niets te maken met wat wij eigenlijk echt zijn namelijk *zoogdieren*.quote:Op maandag 2 januari 2012 22:51 schreef deelnemer het volgende:
[..]
"Dier" en "mens" zijn woorden waarvan wijzelf bepalen wat het betekent.
okee.quote:Op maandag 2 januari 2012 22:07 schreef deelnemer het volgende:
Mensen kunnen conceptueel denken en categoriseren.
Even los van het feit dat jij hier weinig blijk geeft van het vermogen daadwerkelijk te categoriseren... Hoe kom je erbij dat leven en dood een menselijk concept is? Onzin.quote:Dus kunnen wij de wereld splitsen in allerlei categorieen. Zo bepalen wij dat er de levenden en het levenloze is, en dat de levenden uiteen vallen in o.a dieren en mensen.
Ahhh, in de trant van: aardappels groeien in de grond, daarom fietsband.quote:Daarom is de mens geen dier (anders maak je een categorie fout)
Dat is geen criterium, andere dieren kunnen dit onderscheid ook prima maken:quote:Op maandag 2 januari 2012 22:07 schreef deelnemer het volgende:
Zo bepalen wij dat er de levenden en het levenloze is,
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |