Ah!quote:Op woensdag 28 december 2011 16:16 schreef SingleCoil het volgende:
[..]
Gast, die kunnen toch niet voetballen?
http://en.wikipedia.org/wiki/Tardigrade#Ecology_and_life_historyquote:Some colonies of Tardigrades are known for their loving predisposition for football [citation needed]. Tardigrades have their own football club and regularly compete for the FIFA world cup [11]. In 2010 they made it to the quarter final after winning 1 - 0 in a duel against Japan [12][14][15].
Ja Molurus, ik ben het met je eens. Overleven ,...lekker belangrijk of reëel. Succes is ook niets.quote:Op woensdag 28 december 2011 14:02 schreef Molurus het volgende:
[..]
Sja, en er zijn allerlei bacterieen die omstandigheden overleven waarin een mens geen enkele kans zou maken. Dus vraag ik me hardop af: wat maakt het een nu interessanter of beter dan het ander?
Als we voordeel uitleggen in termen van biologisch succes, het vermogen om een grote range van omstandigheden te overleven, is de mens alles behalve de meest succesvolle diersoort op aarde.
Als het je puur gaat om intellectuele vermogens, omdat dat ons axioma onze definitie van succes nu eenmaal is, dan is daar niets objectief aan. Dat is gewoon zeggen: "wij zijn de beste, omdat wij het zijn."
Ik ben nog niet tegengekomen dat andere dieren vuur 'maken'/gebruiken.quote:Op woensdag 28 december 2011 16:21 schreef Casos het volgende:
Mensen kunnen vuur maken en er mee omgaan. Of zijn er ook andere dieren die dat kunnen?
Ik zou zeggen dat het niet een kwestie van wie verovert wie is. De conclusie lijkt mij dat het zinloos en onterecht is om de mens los van de natuur te zien.quote:Op woensdag 28 december 2011 21:51 schreef RolloGreb het volgende:
De discussie met als uitkomst dat de mens niet de natuur verovert maar de natuur de mens...
Nou, wat een winst en welk een gebrek aan verbeeldingskracht!
De specifieke combinatie van eigenschappen van een inktvis maken het een inktvis.quote:Op vrijdag 23 december 2011 20:10 schreef LunaAurea het volgende:
[..]
Maar dat geeft nog geen antwoord op de vraag wat een mens tot een mens maakt en niet hetzelfde is als bijv. een chimpansee of een inktvis, het fenotype niet meegerekend
Ik kan me daar toch niet in vinden, hoor. Ik begrijp wel dat we biologisch gewoon apen zijn, maar geen enkel ander dier bekijkt dingen op zo'n grote schaal als wij mensen. Geen enkel dier probeert verder dan de Aarde te kijken, geen enkel dier weet wat er duizenden jaren geleden is gebeurd en plant tientallen jaren vooruit. Alleen mensen proberen het hele plaatje in beeld te krijgen en de scope zo groot mogelijk te maken. Alle andere dieren richten zich juist volledig op het hier en nu.quote:Op donderdag 29 december 2011 18:09 schreef ChildoftheStars het volgende:
In mijn persoonlijke opinie is de mens niet anders dan elk ander dier.
Daar waren we (ik) ondertussen al uit, maar dat blijft een biologische kijk op de dingen, wat niet helemaal de insteek was van mijn opmerking. Maar goed, dat maakt ook eigenlijk niet meer uit.quote:Op donderdag 29 december 2011 18:29 schreef UltraR het volgende:
[..]
De specifieke combinatie van eigenschappen van een inktvis maken het een inktvis.
De specifieke combinatie van eigenschappen van een chimpansee maken het een chimpansee.
De specifieke combinatie van eigenschappen van een mens maken het een mens.
Laatste twee hebben veel overeenkomende eigenschappen en worden derhalve geschaard onder de overkoepelende groep 'zoogdieren'.
Dat zou jij zeggen maar dat weerspreek ik op mijn beurt.quote:Op donderdag 29 december 2011 17:52 schreef Molurus het volgende:
[..]
Ik zou zeggen dat het niet een kwestie van wie verovert wie is. De conclusie lijkt mij dat het zinloos en onterecht is om de mens los van de natuur te zien.
Dit is een klassiek omkeren van de bewijslast. Kom eerst maar eens met een steekhoudend waarom we de mens los zouden moeten zien van andere diersoorten. 1 waar iedereen zich onvoorwaardelijk in kan vinden.quote:Op vrijdag 30 december 2011 13:28 schreef RolloGreb het volgende:
[..]
Dat zou jij zeggen maar dat weerspreek ik op mijn beurt.
Geef maar eens één bewijs (waar een ieder zich onvoorwaardelijk in zal moeten vinden) waarmee bevestigd wordt dat het zinloos en onterecht is om de mens los van de natuur te zien.
Sja, en de bidsprinkhaankreeft is de enige die zowel UV als infrarood kan zien. So what?quote:Op vrijdag 30 december 2011 13:28 schreef RolloGreb het volgende:
Je zou het ook zo kunnen zien:
De mens is het enige dier dat uit overtuiging kan zeggen dat het geen dier is.
Overigens ben ik het slechts ten dele daarmee eens.
Ik wil er aan toevoegen dat de mens het enige dier is, dat zich zo vervreemd heeft van de natuur. Denk aan alle kunstmatige producten die we produceren, genetische manipulatie (niet door toeval, maar ditmaal door ons zelf aangestuurd), de manier waarop we met de natuur omgaan etc. We misbruiken de natuur, stellen ons boven de natuur, proberen op allerlei mogelijkheden de natuur naar onze hand te sturen. Dit doen we meer dan enig ander dier.quote:Op vrijdag 30 december 2011 13:28 schreef RolloGreb het volgende:
[..]
Dat zou jij zeggen maar dat weerspreek ik op mijn beurt.
Geef maar eens één bewijs (waar een ieder zich onvoorwaardelijk in zal moeten vinden) waarmee bevestigd wordt dat het zinloos en onterecht is om de mens los van de natuur te zien.
Je zou het ook zo kunnen zien:
De mens is het enige dier dat uit overtuiging kan zeggen dat het geen dier is.
Overigens ben ik het slechts ten dele daarmee eens.
Zie bovenstaand stuk. In dit opzicht gedragen we ons heel ander dan andere diersoorten.quote:Dit is een klassiek omkeren van de bewijslast. Kom eerst maar eens met een steekhoudend waarom we de mens los zouden moeten zien van andere diersoorten.
Kan ik hieruit concluderen dat we elke diersoort die zich op een bepaald punt fundamenteel anders gedraagt dan andere diersoorten los moeten zien van de natuur? Dan weet ik er nog wel een paar namelijk.quote:Op vrijdag 30 december 2011 13:40 schreef LunaAurea het volgende:
Zie bovenstaand stuk. In dit opzicht gedragen we ons heel ander dan andere diersoorten.
Nee, dat is niet de juiste wijze.quote:Op vrijdag 30 december 2011 13:36 schreef Molurus het volgende:
Dit is een klassiek omkeren van de bewijslast. Kom eerst maar eens met een steekhoudend waarom we de mens los zouden moeten zien van andere diersoorten. 1 waar iedereen zich onvoorwaardelijk in kan vinden.
quote:Op vrijdag 30 december 2011 14:41 schreef Tijn het volgende:
Taalkundig valt de mens sowieso niet onder de term "dier". Dat woord is er juist om een onderscheid te maken tussen ons en andere dierlijke organismen.
Het is duidelijk dat biologisch gezien de mens een diersoort is. Maar in het taalgebruik valt de mens niet onder de noemer "dier". Als je het hebt over een dierentuin, of een huisdier, of het woord 'dier' in welke andere context dan ook gebruikt, bedoel je daar nooit ook mensen mee.quote:
Een belangrijke correctie op mezelf.quote:Op vrijdag 30 december 2011 14:10 schreef RolloGreb het volgende:
Nee, dat is niet de juiste wijze.
Jij claimt dat de mens niet meer is dan een dier (daar ga ik althans vanuit) en dan dien je deze claim ook hard te maken.
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |