abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_82448768
Ik bedacht me zo.
Mensen zoals ze nu zijn, is dat wel normaal.. We doen dingen die dieren eigenlijk niet doen, maar toch hetzelfde.
Wij gebruikten vroeger toen we nog niet al deze industrie en hulpmiddelen hadden als meeste stenen Enzo, als je nu naar dieren kijkt doen ze ( in het wild ) dat ook.

Wij als mensen lijken heel slim, ik bedoel. We temmen de wilde dieren, zetten ze vast in hokken, en "overheersten" dus in figuurlijke taal. Maar zijn we dan eigenlijk niet dom bezig, de dieren uit hun omgeving halen, en de natuur niet zijn gang laten gaan.

Of is dit juist de natuur, zoals wij het doen...

Wat is jullie mening hierover ?
  maandag 7 juni 2010 @ 16:35:08 #2
241730 Klonterpot
Je geld of je never
pi_82448895
Zoals wij het doen is dat natuur, hadden die stomme beesten maar moeten leren praten
The remedy is the experience.
  maandag 7 juni 2010 @ 16:36:08 #3
150517 SpecialK
No hesitation, no delay.
pi_82448960
Alles wat we doen is natuur. Anders heet het "bovennatuurlijk" en dit is geen spirituele discussie lijkt me.
There are no things, but as a consequence there are as many things as we like
pi_82448976
Geloof me, als het andersom was geweest dan hadden de dieren hetzelfde gedaan met mensen.
Dat is mijn mening en daar moet u het maar mee doen.
pi_82448977
quote:
Op maandag 7 juni 2010 16:35 schreef Klonterpot het volgende:
Zoals wij het doen is dat natuur, hadden die stomme beesten maar moeten leren praten
Op hun manier doen ze dat wel, in het wild spreken ze onder andere "tactieken" af, hoe ze de prooi gaan vangen.
  maandag 7 juni 2010 @ 16:37:02 #6
274528 Twizu
Is al zindelijk!
pi_82449005
Dieren zijn superieur aan de mens.
Kiva FOK-team #8 Waar geld echt goed doet!
[b]Op zaterdag 26 juni 2010 18:48 schreef vosss het volgende:[/b]
6 eien
pi_82449047
quote:
Op maandag 7 juni 2010 16:36 schreef Gkhn het volgende:
Geloof me, als het andersom was geweest dan hadden de dieren hetzelfde gedaan met mensen.
Maar het is niet andersom..

Vroeger gingen de echte mannen ( mensen ) vechten om hun vrouw, dat doen beesten eigenlijk ook..

Het enige verschil is dan dat mensen vechten tot de ander er dood bij neer valt, en beesten doden zelden één van hun eigen soort.
  maandag 7 juni 2010 @ 16:41:21 #8
241330 A-mineur
Zware akkoorden.
pi_82449231
Wat wij doen is natuur, zeker. een evolutionaire kettingreactie. Maar ik vind het achterlijk als sommige mensen zeggen dat ze meer zijn dan een dier, omdat het een dier is. Wat is de mens dan .
To doom or not to doom
pi_82449281
Bewustzijn is hierin denk ik de sleutel. En dat is ook natuur. Maar of het altijd natuurlijk gedrag is kan je betwisten.
Football. Glorious football. Dont care what it looks like.
pi_82449305
quote:
Op maandag 7 juni 2010 16:41 schreef A-mineur het volgende:
Maar ik vind het achterlijk als sommige mensen zeggen dat ze meer zijn dan een dier, omdat het een dier is. Wat is de mens dan .
Dit dus.
  maandag 7 juni 2010 @ 16:43:19 #12
150517 SpecialK
No hesitation, no delay.
pi_82449324
quote:
Op maandag 7 juni 2010 16:37 schreef BunnyCookii het volgende:

[..]

Vroeger gingen de echte mannen ( mensen ) vechten om hun vrouw, dat doen beesten eigenlijk ook..

Het enige verschil is dan dat mensen vechten tot de ander er dood bij neer valt, en beesten doden zelden één van hun eigen soort.
Euhhhh... wel een national geographic gekeken?
There are no things, but as a consequence there are as many things as we like
  maandag 7 juni 2010 @ 16:43:25 #13
128155 Fir3fly
Goodnight everybody!
pi_82449329
Het verschil is dat waardeoordelen een menselijke uitvinding zijn en dus ook alleen door mensen toegepast kunnen worden.
And if you listen very hard
The tune will come to you at last
When all are one and one is all
To be a rock and not to roll
  † In Memoriam † maandag 7 juni 2010 @ 16:44:03 #14
21636 Feestkabouter
pi_82449369
de discussie is dus eigenlijk: hoe natuurlijk is evolutie.
pi_82449434
quote:
Op maandag 7 juni 2010 16:44 schreef Feestkabouter het volgende:
de discussie is dus eigenlijk: hoe natuurlijk is evolutie tussen mens en dier.
pi_82449475
quote:
Op maandag 7 juni 2010 16:43 schreef SpecialK het volgende:

[..]

Euhhhh... wel een national geographic gekeken?
Ik kijk niet zoveel tv.
pi_82450934
Je hebt gelijk mensen zijn dieren
pi_82451185
quote:
Op maandag 7 juni 2010 16:37 schreef BunnyCookii het volgende:

[..]

. Jij weet dus duidelijk niet veel over dieren/beesten.

Maar inderdaad, de mens is de enige soort die zijn eigen soort doodt. Dieren vechten, mensen voeren oorlog.
Maar wellicht zijn we juist nu waar we zijn doordat we oorlogen hebben gevoerd. Dankzij oorlogen hebben de grootste sprongen in de technologie plaatsgevonden.
  maandag 7 juni 2010 @ 17:21:11 #19
136 V.
Fuck you and your eyebrows
pi_82451332
Mensen en dieren zijn niet gelijk, maar de een staat per definitie niet boven de ander. Althans volgens mij dan, hè?

Ik ben meer van het holistische. We leven allemaal op deze planeet. Laten we een beetje normaal met elkaar omgaan. Dat wij (als soort) intelligenter schijnen te zijn dan de meeste diersoorten, geeft ons ook een bepaalde verantwoordelijkheid. Die vooralsnog niet of niet voldoende wordt genomen.

Jammer genoeg.

V.
Ja inderdaad, V. ja.
pi_82479657
Dieren zijn ondergeschikt aan mensen omdat ze geen bewustzijn hebben.

Daarmee wil ik natuurlijk niet zeggen dat je met dieren maar alles mag doen.
pi_82479668
quote:
Op maandag 7 juni 2010 17:18 schreef Gkhn het volgende:

[..]

. Jij weet dus duidelijk niet veel over dieren/beesten.

Maar inderdaad, de mens is de enige soort die zijn eigen soort doodt. Dieren vechten, mensen voeren oorlog.
Maar wellicht zijn we juist nu waar we zijn doordat we oorlogen hebben gevoerd. Dankzij oorlogen hebben de grootste sprongen in de technologie plaatsgevonden.
Dieren doden ook wel eens hun eigen soort hoor. Van dolfijnen is bijvoorbeeld bekend dat de mannetjes soms jongen opeten zodat het vrouwtje weer vruchtbaar wordt en ze er overheen kunnen. Het idee van het "edele dier" en de slechte mens is onzin.
pi_82479765
quote:
Op dinsdag 8 juni 2010 02:22 schreef Hard_Feesten het volgende:

[..]

Dieren doden ook wel eens hun eigen soort hoor. Van dolfijnen is bijvoorbeeld bekend dat de mannetjes soms jongen opeten zodat het vrouwtje weer vruchtbaar wordt en ze er overheen kunnen. Het idee van het "edele dier" en de slechte mens is onzin.
I stand corrected.
  dinsdag 8 juni 2010 @ 06:57:44 #23
136 V.
Fuck you and your eyebrows
pi_82480431
quote:
Op dinsdag 8 juni 2010 02:21 schreef Hard_Feesten het volgende:
Dieren zijn ondergeschikt aan mensen omdat ze geen bewustzijn hebben.

Daarmee wil ik natuurlijk niet zeggen dat je met dieren maar alles mag doen.
Correctie: dieren hebben wel degelijk een bewustzijn. Wat jij bedoelt is zelfbewustzijn. Wat bepaalde (maar niet veel) andere diersoorten trouwens ook hebben.

Maar met zelfbewustzijn hoort ook zelfkritiek, en dat hebben opvallend veel mensen dan ook weer niet. Het feit dat de mens zijn superieure intellect selectief en willekeurig hanteert doet wmb de zaak voor de bovengeschikte mens geen goed.

V.
Ja inderdaad, V. ja.
pi_82480452
quote:
Op dinsdag 8 juni 2010 02:22 schreef Hard_Feesten het volgende:

[..]

gebeurt bij heel veel mannetjes zo, als een mannetje het vrouwtje afpakt... als ik me niet zo vergis bij leeuwen gebeurt dat ook dan dood de mannetjes leeuw de welpjes waardoor het vrouwtje weer bezig wil..

Onder het motto; "mijn kinderen zijn beter"
Redacted
pi_82484781
Beren doen het ook.....

Veel andere dieren eten elkaar (de eigen soort) ook op, soms is dat zelfs een elementair aspect van de voortplantings cyclus.. De jongen eten bv de moeder op, of de moeder eet de vader op als zijn 'werk' gedaan is.

Dit komt vooral voor bij wat we 'lagere' dieren noemen, insecten , vissen , weekdieren. Bij zoogdieren is dit soort kanibalisme minder gebruikelijk, maar het doden van jongen komt vaak voor.
Weg met de riooljournalistiek. Klik er niet op. Ze vergiftigen de maatschappij.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')