abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_82448768
Ik bedacht me zo.
Mensen zoals ze nu zijn, is dat wel normaal.. We doen dingen die dieren eigenlijk niet doen, maar toch hetzelfde.
Wij gebruikten vroeger toen we nog niet al deze industrie en hulpmiddelen hadden als meeste stenen Enzo, als je nu naar dieren kijkt doen ze ( in het wild ) dat ook.

Wij als mensen lijken heel slim, ik bedoel. We temmen de wilde dieren, zetten ze vast in hokken, en "overheersten" dus in figuurlijke taal. Maar zijn we dan eigenlijk niet dom bezig, de dieren uit hun omgeving halen, en de natuur niet zijn gang laten gaan.

Of is dit juist de natuur, zoals wij het doen...

Wat is jullie mening hierover ?
  maandag 7 juni 2010 @ 16:35:08 #2
241730 Klonterpot
Je geld of je never
pi_82448895
Zoals wij het doen is dat natuur, hadden die stomme beesten maar moeten leren praten
The remedy is the experience.
  maandag 7 juni 2010 @ 16:36:08 #3
150517 SpecialK
No hesitation, no delay.
pi_82448960
Alles wat we doen is natuur. Anders heet het "bovennatuurlijk" en dit is geen spirituele discussie lijkt me.
Health In Harmony is een non-profitorganisatie die regenwoudgemeenschappen helpt met gezondheidszorg en duurzame inkomens in ruil voor bosbescherming, en zo tegelijk klimaatverandering en armoede aanpakt. - https://www.healthinharmony.org/
pi_82448976
Geloof me, als het andersom was geweest dan hadden de dieren hetzelfde gedaan met mensen.
Dat is mijn mening en daar moet u het maar mee doen.
pi_82448977
quote:
Op maandag 7 juni 2010 16:35 schreef Klonterpot het volgende:
Zoals wij het doen is dat natuur, hadden die stomme beesten maar moeten leren praten
Op hun manier doen ze dat wel, in het wild spreken ze onder andere "tactieken" af, hoe ze de prooi gaan vangen.
  maandag 7 juni 2010 @ 16:37:02 #6
274528 Twizu
Is al zindelijk!
pi_82449005
Dieren zijn superieur aan de mens.
Kiva FOK-team #8 Waar geld echt goed doet!
[b]Op zaterdag 26 juni 2010 18:48 schreef vosss het volgende:[/b]
6 eien
pi_82449047
quote:
Op maandag 7 juni 2010 16:36 schreef Gkhn het volgende:
Geloof me, als het andersom was geweest dan hadden de dieren hetzelfde gedaan met mensen.
Maar het is niet andersom..

Vroeger gingen de echte mannen ( mensen ) vechten om hun vrouw, dat doen beesten eigenlijk ook..

Het enige verschil is dan dat mensen vechten tot de ander er dood bij neer valt, en beesten doden zelden één van hun eigen soort.
  maandag 7 juni 2010 @ 16:41:21 #8
241330 A-mineur
Zware akkoorden.
pi_82449231
Wat wij doen is natuur, zeker. een evolutionaire kettingreactie. Maar ik vind het achterlijk als sommige mensen zeggen dat ze meer zijn dan een dier, omdat het een dier is. Wat is de mens dan .
To doom or not to doom
pi_82449281
Bewustzijn is hierin denk ik de sleutel. En dat is ook natuur. Maar of het altijd natuurlijk gedrag is kan je betwisten.
Football. Glorious football. Dont care what it looks like.
pi_82449305
quote:
Op maandag 7 juni 2010 16:41 schreef A-mineur het volgende:
Maar ik vind het achterlijk als sommige mensen zeggen dat ze meer zijn dan een dier, omdat het een dier is. Wat is de mens dan .
Dit dus.
  maandag 7 juni 2010 @ 16:43:19 #12
150517 SpecialK
No hesitation, no delay.
pi_82449324
quote:
Op maandag 7 juni 2010 16:37 schreef BunnyCookii het volgende:

[..]

Vroeger gingen de echte mannen ( mensen ) vechten om hun vrouw, dat doen beesten eigenlijk ook..

Het enige verschil is dan dat mensen vechten tot de ander er dood bij neer valt, en beesten doden zelden één van hun eigen soort.
Euhhhh... wel een national geographic gekeken?
Health In Harmony is een non-profitorganisatie die regenwoudgemeenschappen helpt met gezondheidszorg en duurzame inkomens in ruil voor bosbescherming, en zo tegelijk klimaatverandering en armoede aanpakt. - https://www.healthinharmony.org/
  maandag 7 juni 2010 @ 16:43:25 #13
128155 Fir3fly
Goodnight everybody!
pi_82449329
Het verschil is dat waardeoordelen een menselijke uitvinding zijn en dus ook alleen door mensen toegepast kunnen worden.
And if you listen very hard
The tune will come to you at last
When all are one and one is all
To be a rock and not to roll
  † In Memoriam † maandag 7 juni 2010 @ 16:44:03 #14
21636 Feestkabouter
pi_82449369
de discussie is dus eigenlijk: hoe natuurlijk is evolutie.
pi_82449434
quote:
Op maandag 7 juni 2010 16:44 schreef Feestkabouter het volgende:
de discussie is dus eigenlijk: hoe natuurlijk is evolutie tussen mens en dier.
pi_82449475
quote:
Op maandag 7 juni 2010 16:43 schreef SpecialK het volgende:

[..]

Euhhhh... wel een national geographic gekeken?
Ik kijk niet zoveel tv.
pi_82450934
Je hebt gelijk mensen zijn dieren
pi_82451185
quote:

[..]

. Jij weet dus duidelijk niet veel over dieren/beesten.

Maar inderdaad, de mens is de enige soort die zijn eigen soort doodt. Dieren vechten, mensen voeren oorlog.
Maar wellicht zijn we juist nu waar we zijn doordat we oorlogen hebben gevoerd. Dankzij oorlogen hebben de grootste sprongen in de technologie plaatsgevonden.
  maandag 7 juni 2010 @ 17:21:11 #19
136 V.
Fuck you and your eyebrows
pi_82451332
Mensen en dieren zijn niet gelijk, maar de een staat per definitie niet boven de ander. Althans volgens mij dan, hè?

Ik ben meer van het holistische. We leven allemaal op deze planeet. Laten we een beetje normaal met elkaar omgaan. Dat wij (als soort) intelligenter schijnen te zijn dan de meeste diersoorten, geeft ons ook een bepaalde verantwoordelijkheid. Die vooralsnog niet of niet voldoende wordt genomen.

Jammer genoeg.

V.
Ja inderdaad, V. ja.
pi_82479657
Dieren zijn ondergeschikt aan mensen omdat ze geen bewustzijn hebben.

Daarmee wil ik natuurlijk niet zeggen dat je met dieren maar alles mag doen.
pi_82479668
quote:
Op maandag 7 juni 2010 17:18 schreef Gkhn het volgende:

[..]

. Jij weet dus duidelijk niet veel over dieren/beesten.

Maar inderdaad, de mens is de enige soort die zijn eigen soort doodt. Dieren vechten, mensen voeren oorlog.
Maar wellicht zijn we juist nu waar we zijn doordat we oorlogen hebben gevoerd. Dankzij oorlogen hebben de grootste sprongen in de technologie plaatsgevonden.
Dieren doden ook wel eens hun eigen soort hoor. Van dolfijnen is bijvoorbeeld bekend dat de mannetjes soms jongen opeten zodat het vrouwtje weer vruchtbaar wordt en ze er overheen kunnen. Het idee van het "edele dier" en de slechte mens is onzin.
pi_82479765
quote:
Op dinsdag 8 juni 2010 02:22 schreef Hard_Feesten het volgende:

[..]

Dieren doden ook wel eens hun eigen soort hoor. Van dolfijnen is bijvoorbeeld bekend dat de mannetjes soms jongen opeten zodat het vrouwtje weer vruchtbaar wordt en ze er overheen kunnen. Het idee van het "edele dier" en de slechte mens is onzin.
I stand corrected.
  dinsdag 8 juni 2010 @ 06:57:44 #23
136 V.
Fuck you and your eyebrows
pi_82480431
quote:
Op dinsdag 8 juni 2010 02:21 schreef Hard_Feesten het volgende:

Correctie: dieren hebben wel degelijk een bewustzijn. Wat jij bedoelt is zelfbewustzijn. Wat bepaalde (maar niet veel) andere diersoorten trouwens ook hebben.

Maar met zelfbewustzijn hoort ook zelfkritiek, en dat hebben opvallend veel mensen dan ook weer niet. Het feit dat de mens zijn superieure intellect selectief en willekeurig hanteert doet wmb de zaak voor de bovengeschikte mens geen goed.

V.
Ja inderdaad, V. ja.
pi_82480452
quote:
Op dinsdag 8 juni 2010 02:22 schreef Hard_Feesten het volgende:

[..]

gebeurt bij heel veel mannetjes zo, als een mannetje het vrouwtje afpakt... als ik me niet zo vergis bij leeuwen gebeurt dat ook dan dood de mannetjes leeuw de welpjes waardoor het vrouwtje weer bezig wil..

Onder het motto; "mijn kinderen zijn beter"
Redacted
pi_82484781
Beren doen het ook.....

Veel andere dieren eten elkaar (de eigen soort) ook op, soms is dat zelfs een elementair aspect van de voortplantings cyclus.. De jongen eten bv de moeder op, of de moeder eet de vader op als zijn 'werk' gedaan is.

Dit komt vooral voor bij wat we 'lagere' dieren noemen, insecten , vissen , weekdieren. Bij zoogdieren is dit soort kanibalisme minder gebruikelijk, maar het doden van jongen komt vaak voor.
Weg met de riooljournalistiek. Klik er niet op. Ze vergiftigen de maatschappij.
pi_82487500
Mensen zijn dieren.
/thread
You sunk my battleship! :o
pi_82487608
quote:
Op maandag 7 juni 2010 16:32 schreef BunnyCookii het volgende:

Wij gebruikten vroeger toen we nog niet al deze industrie en hulpmiddelen hadden als meeste stenen Enzo, als je nu naar dieren kijkt doen ze ( in het wild ) dat ook.
Ik denk dat menige aap helderder kan redeneren
Lurf is the message and the message is Lurf
  dinsdag 8 juni 2010 @ 11:41:05 #28
134009 Killaht
Words of Wisdom
pi_82487647
quote:
Op dinsdag 8 juni 2010 11:38 schreef FBreijer het volgende:
Mensen zijn dieren.
/thread
mensen zijn half dier half alien.
"Strange times are these in which we live
when old and young are taught in falsehoods school.
And the one man that dares to tell the truth is called at once a lunatic and fool"
pi_82487888
quote:
Op dinsdag 8 juni 2010 02:21 schreef Hard_Feesten het volgende:

Het idee dat mensen beter zijn dan dieren is puur subjectief.
Beter en slechter zijn namelijk 100% subjectieve begrippen. Vanuit het waarnemingspunt van een andere waarnemer hoeft dat immers niet zo te zijn.
Mensen zijn beter dan dieren = dieren zijn beter dan mensen.
pi_82491365
Een heel interessant boekje over mens en dier:

Strohonden van John Gray

Hij maakt hier korte mette met het humanisme en het idee van het zelfbewustzijn. Hij brengt de mensen terug naar wat ze zijn, dus zonder al die subjectieve zelfophemelende ideeën van de mens over zichzelf.
  dinsdag 8 juni 2010 @ 14:24:30 #31
37769 erodome
Zweefteef
pi_82495320
quote:
Op maandag 7 juni 2010 16:42 schreef daftme het volgende:
Bewustzijn is hierin denk ik de sleutel. En dat is ook natuur. Maar of het altijd natuurlijk gedrag is kan je betwisten.
Natuurlijk gedrag is het altijd, niets op deze aarde is onnatuurlijk, de grote vraag is of het wenselijk gedrag is, "normaal" gedrag tegenover "gestoord" gedrag.
Een beest in een klein hokje dat zijn eigen staart opvreet vertoond hartstikke natuurlijk gedrag, maar geen "normaal" gedrag, het is een gestoord gedrag.

De mens vertoond heel veel normaal gedrag in een wat vreemd jasje, we zijn nogsteeds de hele dag bezig ons kostje bij elkaar te scharrelen, alleen doen we dat via werk ipv dirrect van het land te leven.
We hebben hierarchische systemen en in veel gevallen hebben we er maar van ellende een god boven geplaatst omdat het met al die verschillende hierarchische structuren niet meer duidelijk is wie nu de alpha is en het dus erg makkelijk is die ergens daarboven te plaatsen, zo voldoen we weer heerlijk aan de natuurlijke groepscultuur

We zijn wat destructief, maar hoe abnormaal is dat, we zorgen soms slecht voor ons lichaam, maar zo gek is dat niet, als de gemiddelde kat zelf mocht kiezen at hij veel slagroom, heeeeeeeeeeeeeel veel en werd hij moddervet(en erg gelukkig daarmee ook nog!).
We vinden onszelf en onze groep het belangerijkste van alles, maar ook dat is al normaal, leeuwen zeggen ook niet ah joh, laat die zebra maar liggen, hebben die arme hyena's ook nog wat.

Wij mensen vinden ons vooral zo anders, maar wie weet vinden dieren dat ook wel, ik weet wel dat onze oude kat het erg raar vond dat wij niet konden jagen, na vele pogingen ons op te voeden heeft hij het uiteindelijk opgegeven en bracht ons alleen nog maar dood spul(oh joy!).

Ik denk vooral dat we heel natuurlijk zijn, maar dat we door onze mogelijkheden wel moeten oppassen de boel niet te slopen alsof we een zwerm sprinkhanen zijn die het land kaal vreet.
Als je altijd doet wat je altijd deed zul je altijd krijgen wat je altijd kreeg.
pi_82519941
Geef de dieren ook stemrecht dan komt er pas gelijkheid.
Maar toch zullen er altijd een paar zijn die gelijker zijn dan alle anderen.
De meest gelijken worden dan de baas, en zo gaat alles dan weer opnieuw beginnen.
pi_82532456
quote:
Op dinsdag 8 juni 2010 21:39 schreef Schonedal het volgende:
De meest gelijken worden dan de baas, en zo gaat alles dan weer opnieuw beginnen.
Dieren stemrecht? Misschien wordt de Partij voor de Dieren dan de grootste partij van NL
Wat gelijkheid betreft: het klinkt leuk om mens en dier gelijk te stellen, maar het is gewoon niet waar. Mens en dier en hebben nu eenmaal verschillende capaciteiten en in die vergelijking is de mens superieur. Zelfs tussen mensen onderling is er verschil.
pi_82534336
quote:
Op dinsdag 8 juni 2010 21:39 schreef Schonedal het volgende:
Dit is toch niet serieus bedoeld hoop ik.
pi_82608101
De werkelijkheid kunnen vergelijken met abstracte ideeen en op basis daarvan beslissingen nemen, lijkt me een vaardigheid die uniek voor mensen is. Dus abstract meetkunde e.d. kunnen uitwerken en desgewenst toepassen op de omgeving.

Als dieren het konden zou je verwachten dat ze ook formele logica e.d. uitgewerkt hadden en doceerden, stukjes natuur veel efficiënter zouden inrichten, pacten met elkaar sluiten (of minstens met mensen) e.d. Maargoed, ik heb dus nog nooit een intelligent abstract gesprek gehad met een dier, in gebarentaal, schriftelijke tekens of tekeningen, of wat dan ook.

Overigens zijn dieren ook heel verschillend van elkaar in vaardigheden, ik zal nooit zo goed kunnen vliegen of zien als een adelaar.
pi_82609049
quote:
Op donderdag 10 juni 2010 11:35 schreef eldodo het volgende:
De werkelijkheid kunnen vergelijken met abstracte ideeen en op basis daarvan beslissingen nemen, lijkt me een vaardigheid die uniek voor mensen is. Dus abstract meetkunde e.d. kunnen uitwerken en desgewenst toepassen op de omgeving.

Als dieren het konden zou je verwachten dat ze ook formele logica e.d. uitgewerkt hadden en doceerden, stukjes natuur veel efficiënter zouden inrichten, pacten met elkaar sluiten (of minstens met mensen) e.d. Maargoed, ik heb dus nog nooit een intelligent abstract gesprek gehad met een dier, in gebarentaal, schriftelijke tekens of tekeningen, of wat dan ook.

Overigens zijn dieren ook heel verschillend van elkaar in vaardigheden, ik zal nooit zo goed kunnen vliegen of zien als een adelaar.
Toch gebeurd het wel, zo bestaan er wilde dolfijnen die op het idee zijn gekomen samen te werken met vissers, zij drijven scholen vissen op hun netten in en krijgen dan van de vissers vis.
Neem de bonobo's die een symbolentaal geleerd hebben, die werkelijk comminuceren, over emotie's "praten" oa, maar ook over vele andere zaken.

De meeste dieren zijn niet instaat om een gebarentaal of een symbolentaal te kunnen uiten, gaat een beetje lastig als paard zijnde bv, toch toond een paard een diep inzicht in de mens die hij voor zich heeft, sterker nog, ze staan er om bekend om je te spiegelen, ben jij iets nerveus dan zal het paard waarmee je werkt het ook zijn en zo verder, het is vrij bijzonder hoe je met lichaamstaal, het omhooghalen van energie en het omlaag brengen van energie kan communiceren.
Kijk bv eens naar hemfling, die dat praten via lichaamstaal heel goed kan, waar het paard zijn houding/lichaamstaal volgt op zo'n extreem subtiele wijze dat je het amper meer ziet gebeuren.
Als je altijd doet wat je altijd deed zul je altijd krijgen wat je altijd kreeg.
pi_82618908
koeien en dieren zijn ook niet gelijk, een koe kan dingen die een zeekomkommer niet kan.
appels en fruit ook niet want een banaan ziet er heel anders uit.

(PS: was even over logica , maar wat kenmerkt die organismen dat we hen onder de categorie dieren scharen? waarin komen dieren met elkaar overeen, los van de verschillen waardoor de categorie ook in subcategorien te verdelen is.)

[ Bericht 43% gewijzigd door barthol op 10-06-2010 15:47:10 ]
Huidige trend atmosf. CO2 Mauna Loa: 411 ppm ,10 jaar geleden: 387 ppm , 25 jaar geleden: 358 ppm
pi_82620707
quote:
Op donderdag 10 juni 2010 11:54 schreef erodome het volgende:

[..]

Toch gebeurd het wel, zo bestaan er wilde dolfijnen die op het idee zijn gekomen samen te werken met vissers, zij drijven scholen vissen op hun netten in en krijgen dan van de vissers vis.
Neem de bonobo's die een symbolentaal geleerd hebben, die werkelijk comminuceren, over emotie's "praten" oa, maar ook over vele andere zaken.
Dat kan prima. Ik bedoelde echt abstracte, algemene ideeen. Bijv. een expliciet geschreven contract met de vissers omdat ze het principe van onderhandelen en afspraken maken begrijpen, praten over hoe emoties tot stand komen en op wat voor manier het wenselijk is ermee om te gaan e.d. Dolfijnen zouden bemiddelaars of handelaren kunnen worden, bonobo's psychologen etc.
quote:
De meeste dieren zijn niet instaat om een gebarentaal of een symbolentaal te kunnen uiten, gaat een beetje lastig als paard zijnde bv, toch toond een paard een diep inzicht in de mens die hij voor zich heeft, sterker nog, ze staan er om bekend om je te spiegelen, ben jij iets nerveus dan zal het paard waarmee je werkt het ook zijn en zo verder, het is vrij bijzonder hoe je met lichaamstaal, het omhooghalen van energie en het omlaag brengen van energie kan communiceren.
Kijk bv eens naar hemfling, die dat praten via lichaamstaal heel goed kan, waar het paard zijn houding/lichaamstaal volgt op zo'n extreem subtiele wijze dat je het amper meer ziet gebeuren.
Ik geloof best dat er dieren zijn die zich goed in andere dieren en ook mensen kunnen inleven. Dat is niet het soort abstracte inzicht dat ik bedoel. Het abstracte zou zijn emoties, motieven, lichamelijke processen etc. conceptueel te overdenken, beschrijven, proeven te doen en theorieën vormen. Bijv. wat er in de hersenen gebeurt bij een emotie, door wat voor prikkelingen emoties opgeroepen worden, wat de lange termijn gevolgen zijn van bepaalde prikkelingen etc.

Kortom, een paard zou algemeen psychologisch inzicht kunnen hebben, en niet alleen empathie in het moment tegenover een ander. Het zou een wetenschapper kunnen zijn.
pi_82630345
De mens is als species niet anders dan de aap of het zeezoogdier als species.

De combinatie van opponeerbare duimen en intelligentie maakt dat de mens kan (over)heersen, maar dat maakt hem nog niet beter.
pi_82630684
quote:
Op dinsdag 8 juni 2010 13:05 schreef BenMoe het volgende:
Een heel interessant boekje over mens en dier:

Strohonden van John Gray

Hij maakt hier korte mette met het humanisme en het idee van het zelfbewustzijn. Hij brengt de mensen terug naar wat ze zijn, dus zonder al die subjectieve zelfophemelende ideeën van de mens over zichzelf.
En wat hou je daar dan van over?
pi_82637359
quote:
Op donderdag 10 juni 2010 15:52 schreef eldodo het volgende:

[..]

Dat kan prima. Ik bedoelde echt abstracte, algemene ideeen. Bijv. een expliciet geschreven contract met de vissers omdat ze het principe van onderhandelen en afspraken maken begrijpen, praten over hoe emoties tot stand komen en op wat voor manier het wenselijk is ermee om te gaan e.d. Dolfijnen zouden bemiddelaars of handelaren kunnen worden, bonobo's psychologen etc.
Die bonobo's zijn het makkelijkste vb, omdat die een taal hebben leren "spreken"(tussen haakjes omdat ze niet de stembanden bezitten om te praten zoals wij), wat opvalt is dat die dus echt over emotie's praten, over manieren om conflicten tussen mens en aap, aap en aap en mens en mens op te lossen.

Chimps bv liegen, ze kunnen letterlijk hun gezicht schoonvegen om daarna een gewenste uitdrukking erop te zetten waarmee ze kunnen krijgen wat ze willen, ook gebruiken ze hulpmiddelen, strategieen en nog veel meer.

Ik kan me een programma over een groep leeuwen herrineren die mensen aten, de eerste paar keer gewoon mensen die buiten liepen, maar de mensen werden slimmer en bleven op die gevaarlijke tijdstippen binnen.
De leeuwen bedachten daarop manieren om binnen te komen die buiten hun normale strategieen vielen, dat ik keurige samenwerking met elkaar, dus zonder die strategie door te spreken was dat niet gelukt.
Met veel succes, die groep stond in de hele omgeving bekend als gruwelijk, iedereen was doodsbang en nergens veilig, want zodra de mens wat verzon om ze weg te houden verzonnen hun weer wat om eromheen te komen.
quote:
Ik geloof best dat er dieren zijn die zich goed in andere dieren en ook mensen kunnen inleven. Dat is niet het soort abstracte inzicht dat ik bedoel. Het abstracte zou zijn emoties, motieven, lichamelijke processen etc. conceptueel te overdenken, beschrijven, proeven te doen en theorieën vormen. Bijv. wat er in de hersenen gebeurt bij een emotie, door wat voor prikkelingen emoties opgeroepen worden, wat de lange termijn gevolgen zijn van bepaalde prikkelingen etc.

Kortom, een paard zou algemeen psychologisch inzicht kunnen hebben, en niet alleen empathie in het moment tegenover een ander. Het zou een wetenschapper kunnen zijn.
Wij hebben de behoefte het uit te pluizen omdat we het niet begrijpen, een dolfijn laat zijn sonar even over je heen gaan en er is geen geheim meer voor hem, hij weet 100% zeker hoe het met je gaat, wat er mis is met je en nog veel meer.
Dat paard weet ook presies hoe je je voelt en waar dat vandaan komt, er is geen uitpluizen nodig, want hun bezitten daarin een inzicht die wij niet kennen.
Waar wij nieuwschierig zijn welke hormonen waarbij horen vindt een hond dat niet spannend, die weet het al via zijn neus, ook voor hem kan je je gemoedstoestand niet verbergen.

Tuurlijk kunnen wij dingen die dieren niet kunnen, maar zo kunnen wij ook weer zat niet wat dieren wel kunnen.
Iedere soort heeft zo zijn talenten en zijn zwaktes, keurig gespecialiseerd zoals het voor die soort het beste is, het een is niet beter dan het ander.
Vaak wilde ik dat ik mijn paarden net zo goed begreep als zij mij, hun inzicht gaat zoveel verder dan die van mij, is zo natuurlijk voor hun waar ik jaren van studie nodig heb om vergeleken met hun op een beginnersniveau te komen.
pi_82850847
quote:
Op maandag 7 juni 2010 16:36 schreef Gkhn het volgende:
We hebben hier erg slimme mensen, kleine tip: stop met het kijken van world of the apes(ofzo iets)

OT: Soms heb ik dat idee wel, want ook al zijn wij vaker/meer geëvolueerd zie ik de mens ook als een dier ,want alleen het IQ(en EQ) maakt ons verschillend van de andere dieren.
pi_84047875
ons gedrag is natuurlijk, maar dat neemt niet weg dat we een plaag zijn voor de natuur

net zoals er een insectensoort zou ontstaan die de bossen zou kaalvreten
pi_84053376
quote:
Op woensdag 14 juli 2010 15:20 schreef 0013379 het volgende:
ons gedrag is natuurlijk, maar dat neemt niet weg dat we een plaag zijn voor de natuur

net zoals er een insectensoort zou ontstaan die de bossen zou kaalvreten

Ik zeg altijd: de mens is een zoogdier met het gedrag van een parasiet
  woensdag 14 juli 2010 @ 17:23:06 #45
167383 Molurus
ex-FOK!ker
pi_84053473
Beetje een vreemde vraag. Ongeveer net zo vreemd als "zijn mensen en nederlanders gelijk?"

Mensen zijn dieren, en deze vraag suggereert dat dat niet zo is.
Niet meer aanwezig in dit forum.
  woensdag 14 juli 2010 @ 17:27:01 #46
222922 Fortune_Cookie
I sit and ponder... Huh?
pi_84053640
Dieren en mensen zijn niet 'anders', alleen zijn wij een stuk intelligenter dan andere dieren in hun algemeenheid en hebben wij ook een veel complexere sociale structuur e.d.

Maar ook zeer veel diersoorten kennen sociale structuren. Het idee dat dieren alles maar onbewust doen als ware robots is in veel gevallen onzin, maar van een bewustzijn zoals wij dat hebben is over het algemeen geen sprake.

Maar superieur? Nee. Denk dat een vrij dier het beter heeft getroffen dan een mens.
Intelligent, but fucked up.
pi_84079361
quote:

[..]

Mensen vechten ook bijna nooit tot de ander dood is hoor, al helemaal niet als het om vrouwtjes gaat. Wij doen dat veel subtieler, door in een grotere auto te rijden, grappiger, breder en aardiger te zijn, etc. Net als die sprinkhanen (of een ander soort insecten, weet niet meer precies welke) waarbij de mannetjes ogen op steeltjes hebben die in de loop der evolutie steeds langer zijn geworden. Als er een vrouwtje in het spel is, gaan de twee mannetjes gewoon tegenover elkaar staan en degene met de wijdst uitstaande oogsprietjes mag er met het vrouwtje vandoor.
  donderdag 15 juli 2010 @ 10:18:49 #48
222922 Fortune_Cookie
I sit and ponder... Huh?
pi_84080401
quote:
Op donderdag 15 juli 2010 09:39 schreef StormWarning het volgende:

[..]

Mensen vechten ook bijna nooit tot de ander dood is hoor, al helemaal niet als het om vrouwtjes gaat. Wij doen dat veel subtieler, door in een grotere auto te rijden, grappiger, breder en aardiger te zijn, etc. Net als die sprinkhanen (of een ander soort insecten, weet niet meer precies welke) waarbij de mannetjes ogen op steeltjes hebben die in de loop der evolutie steeds langer zijn geworden. Als er een vrouwtje in het spel is, gaan de twee mannetjes gewoon tegenover elkaar staan en degene met de wijdst uitstaande oogsprietjes mag er met het vrouwtje vandoor.
I'm a lover, not a fighter
Intelligent, but fucked up.
pi_84082197
quote:
Op maandag 7 juni 2010 16:32 schreef BunnyCookii het volgende:
Ik bedacht me zo.
Mensen zoals ze nu zijn, is dat wel normaal.. We doen dingen die dieren eigenlijk niet doen, maar toch hetzelfde.
Betere vraag: Olifanten en dieren gelijk?

Ik bedacht me zo.
Olifanten zoals ze nu zijn, is dat wel normaal.. Ze doen dingen die dieren eigenlijk niet doen, maar toch hetzelfde.

Ze slingeren wat rond met hun slurf en pakken er allerlei dingen mee op enzo. Dieren doen dat niet. Sterker nog dieren hebben geeneens een slurf.

Of is dat juist de natuur, zoals olifanten het doen?
Why do people with closed minds always open their mouths?
pi_84084744
Chimpansees voeren 'oorlogen' om stukken territorium, gaan patrouilleren in veroverde gebieden en na een aantal weken patrouilles gebruiken ze de nieuwe gebieden hetzelfde als hun oude territorium.

Mieren hoeden bladluis, verplaatsen ze naar verschillende bladeren, melken ze enz. enz.

Veel dieren zijn onderling verdeeld in taken, hiërarchieën en hebben zelfs onderlinge 'politiek', waarbij nieuwe leiders kunnen opkomen, kleine groepen zich afsplitsen van grote e.d.

Er zijn veel dieren die gereedschappen gebruiken, alleen niet zo ver gaand als de mens.

Conclusie, we zijn maar een piepklein stukje verheven boven de dieren. En dan nog, wij zijn door de natuur voortgebracht dus ons gedrag is natuurlijk.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')