Op hun manier doen ze dat wel, in het wild spreken ze onder andere "tactieken" af, hoe ze de prooi gaan vangen.quote:Op maandag 7 juni 2010 16:35 schreef Klonterpot het volgende:
Zoals wij het doen is dat natuur, hadden die stomme beesten maar moeten leren praten
Maar het is niet andersom..quote:Op maandag 7 juni 2010 16:36 schreef Gkhn het volgende:
Geloof me, als het andersom was geweest dan hadden de dieren hetzelfde gedaan met mensen.
Dit dus.quote:Op maandag 7 juni 2010 16:41 schreef A-mineur het volgende:
Maar ik vind het achterlijk als sommige mensen zeggen dat ze meer zijn dan een dier, omdat het een dier is. Wat is de mens dan.
Euhhhh... wel een national geographic gekeken?quote:Op maandag 7 juni 2010 16:37 schreef BunnyCookii het volgende:
[..]
Maar het is niet andersom..
Vroeger gingen de echte mannen ( mensen ) vechten om hun vrouw, dat doen beesten eigenlijk ook..
Het enige verschil is dan dat mensen vechten tot de ander er dood bij neer valt, en beesten doden zelden één van hun eigen soort.
quote:Op maandag 7 juni 2010 16:44 schreef Feestkabouter het volgende:
de discussie is dus eigenlijk: hoe natuurlijk is evolutie tussen mens en dier.
Ik kijk niet zoveel tv.quote:Op maandag 7 juni 2010 16:43 schreef SpecialK het volgende:
[..]
Euhhhh... wel een national geographic gekeken?
quote:Op maandag 7 juni 2010 16:37 schreef BunnyCookii het volgende:
[..]
Vroeger gingen de echte mannen ( mensen ) vechten om hun vrouw, dat doen beesten eigenlijk ook..
Het enige verschil is dan dat mensen vechten tot de ander er dood bij neer valt, en beesten doden zelden één van hun eigen soort.
Dieren doden ook wel eens hun eigen soort hoor. Van dolfijnen is bijvoorbeeld bekend dat de mannetjes soms jongen opeten zodat het vrouwtje weer vruchtbaar wordt en ze er overheen kunnen. Het idee van het "edele dier" en de slechte mens is onzin.quote:Op maandag 7 juni 2010 17:18 schreef Gkhn het volgende:
[..]. Jij weet dus duidelijk niet veel over dieren/beesten.
Maar inderdaad, de mens is de enige soort die zijn eigen soort doodt. Dieren vechten, mensen voeren oorlog.
Maar wellicht zijn we juist nu waar we zijn doordat we oorlogen hebben gevoerd. Dankzij oorlogen hebben de grootste sprongen in de technologie plaatsgevonden.
I stand corrected.quote:Op dinsdag 8 juni 2010 02:22 schreef Hard_Feesten het volgende:
[..]
Dieren doden ook wel eens hun eigen soort hoor. Van dolfijnen is bijvoorbeeld bekend dat de mannetjes soms jongen opeten zodat het vrouwtje weer vruchtbaar wordt en ze er overheen kunnen. Het idee van het "edele dier" en de slechte mens is onzin.
Correctie: dieren hebben wel degelijk een bewustzijn. Wat jij bedoelt is zelfbewustzijn. Wat bepaalde (maar niet veel) andere diersoorten trouwens ook hebben.quote:Op dinsdag 8 juni 2010 02:21 schreef Hard_Feesten het volgende:
Dieren zijn ondergeschikt aan mensen omdat ze geen bewustzijn hebben.
Daarmee wil ik natuurlijk niet zeggen dat je met dieren maar alles mag doen.
gebeurt bij heel veel mannetjes zo, als een mannetje het vrouwtje afpakt... als ik me niet zo vergis bij leeuwen gebeurt dat ook dan dood de mannetjes leeuw de welpjes waardoor het vrouwtje weer bezig wil..quote:Op dinsdag 8 juni 2010 02:22 schreef Hard_Feesten het volgende:
[..]
Dieren doden ook wel eens hun eigen soort hoor. Van dolfijnen is bijvoorbeeld bekend dat de mannetjes soms jongen opeten zodat het vrouwtje weer vruchtbaar wordt en ze er overheen kunnen. Het idee van het "edele dier" en de slechte mens is onzin.
Ik denk dat menige aap helderder kan redenerenquote:Op maandag 7 juni 2010 16:32 schreef BunnyCookii het volgende:
Wij gebruikten vroeger toen we nog niet al deze industrie en hulpmiddelen hadden als meeste stenen Enzo, als je nu naar dieren kijkt doen ze ( in het wild ) dat ook.
mensen zijn half dier half alien.quote:
Het idee dat mensen beter zijn dan dieren is puur subjectief.quote:Op dinsdag 8 juni 2010 02:21 schreef Hard_Feesten het volgende:
Dieren zijn ondergeschikt aan mensen omdat ze geen bewustzijn hebben.
Daarmee wil ik natuurlijk niet zeggen dat je met dieren maar alles mag doen.
Natuurlijk gedrag is het altijd, niets op deze aarde is onnatuurlijk, de grote vraag is of het wenselijk gedrag is, "normaal" gedrag tegenover "gestoord" gedrag.quote:Op maandag 7 juni 2010 16:42 schreef daftme het volgende:
Bewustzijn is hierin denk ik de sleutel. En dat is ook natuur. Maar of het altijd natuurlijk gedrag is kan je betwisten.
Dieren stemrecht? Misschien wordt de Partij voor de Dieren dan de grootste partij van NLquote:Op dinsdag 8 juni 2010 21:39 schreef Schonedal het volgende:
Geef de dieren ook stemrecht dan komt er pas gelijkheid.
Maar toch zullen er altijd een paar zijn die gelijker zijn dan alle anderen.
De meest gelijken worden dan de baas, en zo gaat alles dan weer opnieuw beginnen.
Dit is toch niet serieus bedoeld hoop ik.quote:Op dinsdag 8 juni 2010 21:39 schreef Schonedal het volgende:
Geef de dieren ook stemrecht dan komt er pas gelijkheid.
Maar toch zullen er altijd een paar zijn die gelijker zijn dan alle anderen.
De meest gelijken worden dan de baas, en zo gaat alles dan weer opnieuw beginnen.
Toch gebeurd het wel, zo bestaan er wilde dolfijnen die op het idee zijn gekomen samen te werken met vissers, zij drijven scholen vissen op hun netten in en krijgen dan van de vissers vis.quote:Op donderdag 10 juni 2010 11:35 schreef eldodo het volgende:
De werkelijkheid kunnen vergelijken met abstracte ideeen en op basis daarvan beslissingen nemen, lijkt me een vaardigheid die uniek voor mensen is. Dus abstract meetkunde e.d. kunnen uitwerken en desgewenst toepassen op de omgeving.
Als dieren het konden zou je verwachten dat ze ook formele logica e.d. uitgewerkt hadden en doceerden, stukjes natuur veel efficiënter zouden inrichten, pacten met elkaar sluiten (of minstens met mensen) e.d. Maargoed, ik heb dus nog nooit een intelligent abstract gesprek gehad met een dier, in gebarentaal, schriftelijke tekens of tekeningen, of wat dan ook.
Overigens zijn dieren ook heel verschillend van elkaar in vaardigheden, ik zal nooit zo goed kunnen vliegen of zien als een adelaar.
Dat kan prima. Ik bedoelde echt abstracte, algemene ideeen. Bijv. een expliciet geschreven contract met de vissers omdat ze het principe van onderhandelen en afspraken maken begrijpen, praten over hoe emoties tot stand komen en op wat voor manier het wenselijk is ermee om te gaan e.d. Dolfijnen zouden bemiddelaars of handelaren kunnen worden, bonobo's psychologen etc.quote:Op donderdag 10 juni 2010 11:54 schreef erodome het volgende:
[..]
Toch gebeurd het wel, zo bestaan er wilde dolfijnen die op het idee zijn gekomen samen te werken met vissers, zij drijven scholen vissen op hun netten in en krijgen dan van de vissers vis.
Neem de bonobo's die een symbolentaal geleerd hebben, die werkelijk comminuceren, over emotie's "praten" oa, maar ook over vele andere zaken.
Ik geloof best dat er dieren zijn die zich goed in andere dieren en ook mensen kunnen inleven. Dat is niet het soort abstracte inzicht dat ik bedoel. Het abstracte zou zijn emoties, motieven, lichamelijke processen etc. conceptueel te overdenken, beschrijven, proeven te doen en theorieën vormen. Bijv. wat er in de hersenen gebeurt bij een emotie, door wat voor prikkelingen emoties opgeroepen worden, wat de lange termijn gevolgen zijn van bepaalde prikkelingen etc.quote:De meeste dieren zijn niet instaat om een gebarentaal of een symbolentaal te kunnen uiten, gaat een beetje lastig als paard zijnde bv, toch toond een paard een diep inzicht in de mens die hij voor zich heeft, sterker nog, ze staan er om bekend om je te spiegelen, ben jij iets nerveus dan zal het paard waarmee je werkt het ook zijn en zo verder, het is vrij bijzonder hoe je met lichaamstaal, het omhooghalen van energie en het omlaag brengen van energie kan communiceren.
Kijk bv eens naar hemfling, die dat praten via lichaamstaal heel goed kan, waar het paard zijn houding/lichaamstaal volgt op zo'n extreem subtiele wijze dat je het amper meer ziet gebeuren.
En wat hou je daar dan van over?quote:Op dinsdag 8 juni 2010 13:05 schreef BenMoe het volgende:
Een heel interessant boekje over mens en dier:
Strohonden van John Gray
Hij maakt hier korte mette met het humanisme en het idee van het zelfbewustzijn. Hij brengt de mensen terug naar wat ze zijn, dus zonder al die subjectieve zelfophemelende ideeën van de mens over zichzelf.
Die bonobo's zijn het makkelijkste vb, omdat die een taal hebben leren "spreken"(tussen haakjes omdat ze niet de stembanden bezitten om te praten zoals wij), wat opvalt is dat die dus echt over emotie's praten, over manieren om conflicten tussen mens en aap, aap en aap en mens en mens op te lossen.quote:Op donderdag 10 juni 2010 15:52 schreef eldodo het volgende:
[..]
Dat kan prima. Ik bedoelde echt abstracte, algemene ideeen. Bijv. een expliciet geschreven contract met de vissers omdat ze het principe van onderhandelen en afspraken maken begrijpen, praten over hoe emoties tot stand komen en op wat voor manier het wenselijk is ermee om te gaan e.d. Dolfijnen zouden bemiddelaars of handelaren kunnen worden, bonobo's psychologen etc.
Wij hebben de behoefte het uit te pluizen omdat we het niet begrijpen, een dolfijn laat zijn sonar even over je heen gaan en er is geen geheim meer voor hem, hij weet 100% zeker hoe het met je gaat, wat er mis is met je en nog veel meer.quote:Ik geloof best dat er dieren zijn die zich goed in andere dieren en ook mensen kunnen inleven. Dat is niet het soort abstracte inzicht dat ik bedoel. Het abstracte zou zijn emoties, motieven, lichamelijke processen etc. conceptueel te overdenken, beschrijven, proeven te doen en theorieën vormen. Bijv. wat er in de hersenen gebeurt bij een emotie, door wat voor prikkelingen emoties opgeroepen worden, wat de lange termijn gevolgen zijn van bepaalde prikkelingen etc.
Kortom, een paard zou algemeen psychologisch inzicht kunnen hebben, en niet alleen empathie in het moment tegenover een ander. Het zou een wetenschapper kunnen zijn.
We hebben hier erg slimme mensen, kleine tip: stop met het kijken van world of the apes(ofzo iets)quote:Op maandag 7 juni 2010 16:36 schreef Gkhn het volgende:
Geloof me, als het andersom was geweest dan hadden de dieren hetzelfde gedaan met mensen.
quote:Op woensdag 14 juli 2010 15:20 schreef 0013379 het volgende:
ons gedrag is natuurlijk, maar dat neemt niet weg dat we een plaag zijn voor de natuur
net zoals er een insectensoort zou ontstaan die de bossen zou kaalvreten
Mensen vechten ook bijna nooit tot de ander dood is hoor, al helemaal niet als het om vrouwtjes gaat. Wij doen dat veel subtieler, door in een grotere auto te rijden, grappiger, breder en aardiger te zijn, etc. Net als die sprinkhanen (of een ander soort insecten, weet niet meer precies welke) waarbij de mannetjes ogen op steeltjes hebben die in de loop der evolutie steeds langer zijn geworden. Als er een vrouwtje in het spel is, gaan de twee mannetjes gewoon tegenover elkaar staan en degene met de wijdst uitstaande oogsprietjes mag er met het vrouwtje vandoor.quote:Op maandag 7 juni 2010 16:37 schreef BunnyCookii het volgende:
[..]
I'm a lover, not a fighterquote:Op donderdag 15 juli 2010 09:39 schreef StormWarning het volgende:
[..]
Mensen vechten ook bijna nooit tot de ander dood is hoor, al helemaal niet als het om vrouwtjes gaat. Wij doen dat veel subtieler, door in een grotere auto te rijden, grappiger, breder en aardiger te zijn, etc. Net als die sprinkhanen (of een ander soort insecten, weet niet meer precies welke) waarbij de mannetjes ogen op steeltjes hebben die in de loop der evolutie steeds langer zijn geworden. Als er een vrouwtje in het spel is, gaan de twee mannetjes gewoon tegenover elkaar staan en degene met de wijdst uitstaande oogsprietjes mag er met het vrouwtje vandoor.
Betere vraag: Olifanten en dieren gelijk?quote:Op maandag 7 juni 2010 16:32 schreef BunnyCookii het volgende:
Ik bedacht me zo.
Mensen zoals ze nu zijn, is dat wel normaal.. We doen dingen die dieren eigenlijk niet doen, maar toch hetzelfde.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |