abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_103275476

Welkom 'het vernieuwde' Huizenmarkt topic! De plek waar de huizenmarkt besproken word in al haar facetten, van huren tot kopen, van nieuwbouw tot renovatieproject en van woningbouwvereniging tot vastgoedmagnaten. Wat is het beste moment om te kopen? Is kopen überhaupt nog wel verstandig? Wat gaan de hypotheekrentes doen en wat gebeurt er met de HRA? Wat doen de woningbouwverenigingen en wanneer is iets "scheefhuren"? Wat gaan de gevolgen van de vergrijzing worden? Op al deze vragen en meer zijn de antwoorden (goed of fout) hier te vinden.

Deze topicreeks loopt al meer dan 150 delen. Ruim 45000 posts vol met voorspellingen, interessante (al dan niet onderbouwde) meningen en vurige betogen.
Hier is een overzicht van de hele reeks, voor zover bekend.

De eerste 150 topics (min of meer):
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
De "laatste paar" topics:
Huizenmarkttopic #151: Een nieuwe start.
Huizenmarkttopic #152: In de ban van de huizenmarkt
Huizenmarkttopic #153: Waar verhuisboetes verlagen toch helpt
Huizenmarkttopic #154: Waar makelaars geen vakantie meer kennen.
Huizenmarkttopic #155: Waar de fundateller met vakantie gaat.
Huizenmarkttopic #159: What goes down, must come up #2
Huizenmarkttopic #161: Met huurders en kopers!
Huizenmarkttopic #162: met een kwart miljoen wannabe verkopers
Huizenmarkttopic #163: waar we liever BBQ-en dan appeltaart eten
Huizenmarkttopic #164:Waar de NVM er meer van had verwacht
Huizenmarkttopic #165: Waar Donner kebab maakt van de koopmarkt
ZX spectrum > Amiga 500 > PC > PC > PC > Wii > PS3 > ICS
pi_103275593
"uitelkaar" of "uit elkaar" :P
  woensdag 19 oktober 2011 @ 12:57:59 #3
29444 RemcoDelft
4 8 15 16 23 42
pi_103275636
quote:
0s.gif Op woensdag 19 oktober 2011 12:56 schreef antfukker het volgende:
"uitelkaar" of "uit elkaar" :P
www.spatiegebruik.nl :)
censuur :O
  woensdag 19 oktober 2011 @ 12:59:30 #4
194833 Hanoying
vereert Zeus, zoals het hoort.
pi_103275689
De staat van de huizenmarkt, helder samengevat in een enkel beeld:

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Laat ons Δωδεκάθεον's lied'ren zingen!
pi_103275855
quote:
0s.gif Op woensdag 19 oktober 2011 12:59 schreef Hanoying het volgende:
De staat van de huizenmarkt, helder samengevat in een enkel beeld:

SPOILER
Dat is geen enkel beeld, dat zijn enkele beeldjes die een filmpje vormen. ;)
pi_103276332
quote:
0s.gif Op woensdag 19 oktober 2011 12:40 schreef RemcoDelft het volgende:

[..]

Veel mensen (en dan met name mensen die belang hebben bij de huidige situatie) "vergeten" dat die schaarste kunstmatig is. Kijk naar die enorme leegte in het drukstbevolkte deel van Nederland:
[ afbeelding ]
Ja laten we vooral Nederland helemaal vol bouwen met woningen :')
Vanuit mijn huis kijk ik uit over prachtige natuur, die zie ik niet graag plaats maken voor nieuwbouw.
pi_103276365
ik vind het wel fijn dat ik nu minder ''vergroeid'' ben met de verkopers, nu we wat meer uit elkaar gegroeid zijn is het toch wat makkelijker onderhandelen

quote:
10s.gif Op woensdag 19 oktober 2011 13:16 schreef LXIV het volgende:
Ik las trouwens in een oogwenk in de TT:
Huizenmarkttopic #167: waar kopers en verkopers elkaar uitroeien.
:Y

Open huizendag goed voorbereiden doe je tegenwoordig met M.E. schild en knuppel, ipv appeltaart met koffie want dat komt niet goed (zie de relevante koefnoen)

quote:
0s.gif Op woensdag 19 oktober 2011 13:17 schreef CoolGuy het volgende:

[..]

hoezo was je eerder dan meer 'vergroeid' met de verkopers, of doel je puur op de TT ? :P
ja inderdaad, en omdat ik afdingen zo zielig vind voor de meeste mensen (zij zitten ook maar in een niet vrijwillige situatie) bied ik dan maar niet wat ik ervoor over heb (erg laag bedrag) en hoop dan maar voor ze dat iemand anders het er wel voor over heeft, met wie ik dan ook weer medelijden heb, en misschien hebben die mensen nog wel kinderen ook, waar ik dan ook erg veel medelijden mee heb. STOP

[ Bericht 47% gewijzigd door Artimunor op 19-10-2011 13:23:01 ]
  woensdag 19 oktober 2011 @ 13:16:40 #8
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_103276400
Ik las trouwens in een oogwenk in de TT:
Huizenmarkttopic #167: waar kopers en verkopers elkaar uitroeien.
The End Times are wild
  Moderator woensdag 19 oktober 2011 @ 13:17:04 #9
16180 crew  CoolGuy
Money makes the world go round
pi_103276414
quote:
0s.gif Op woensdag 19 oktober 2011 13:15 schreef Artimunor het volgende:
ik vind het wel fijn dat ik nu minder ''vergroeid'' ben met de verkopers, nu we wat meer uit elkaar gegroeid zijn is het toch wat makkelijker onderhandelen
hoezo was je eerder dan meer 'vergroeid' met de verkopers, of doel je puur op de TT ? :P
Breitling - Instruments for Professionals
  woensdag 19 oktober 2011 @ 13:37:41 #10
29444 RemcoDelft
4 8 15 16 23 42
pi_103277217
quote:
0s.gif Op woensdag 19 oktober 2011 13:15 schreef Julius.Strandjutter het volgende:

[..]

Vanuit mijn huis kijk ik uit over prachtige natuur, die zie ik niet graag plaats maken voor nieuwbouw.
Leuk he, NIMBY?!
Verder wel dramatisch hoor, "volbouwen"... Bebouw 1% van de landbouwgebieden en de tekorten zijn opgelost. Daarbij hebben we geen "natuur" in Nederland (om een prof. plantjes te citeren: "Dat zijn geen bossen, dat zijn akkers!"), hooguit parken en aangelegde natuurgebieden. Laat ik een hint geven: bij echte natuur staat geen bord!
Daarbij is er helemaal geen sprake van niet meer bouwen, alleen van niet genoeg bouwen. De komende 10 jaar komen er gewoon een half miljoen huizen bij. Dat betekent dat op plaatsen waar nu niet gebouwd mag worden, over 10 jaar wel gebouwd mag worden. Dat heeft niets te maken met "niet volbouwen", dat heeft te maken met uitstel, rekken, en tekorten in stand houden.
Verder is het natuurlijk erg krom om wel mensen binnen te laten (van asielzoekers tot expats en versgeboren babies) en dat (deels) te subsidieren, en voor die mensen vervolgens steeds minder mogelijkheden te hebben. Je kan niet alles hebben! Maar goed, dat is niet besteed aan mensen die al een huis hebben en weten dat schaarste zorgt dat hun kleine dure huisje ooit duur verkocht wordt.
  Moderator woensdag 19 oktober 2011 @ 13:41:10 #11
16180 crew  CoolGuy
pi_103277370
quote:
0s.gif Op woensdag 19 oktober 2011 13:37 schreef RemcoDelft het volgende:

[..]

Leuk he, NIMBY?!
Verder wel dramatisch hoor, "volbouwen"... Bebouw 1% van de landbouwgebieden en de tekorten zijn opgelost. Daarbij hebben we geen "natuur" in Nederland (om een prof. plantjes te citeren: "Dat zijn geen bossen, dat zijn akkers!"), hooguit parken en aangelegde natuurgebieden. Laat ik een hint geven: bij echte natuur staat geen bord!
Daarbij is er helemaal geen sprake van niet meer bouwen, alleen van niet genoeg bouwen. De komende 10 jaar komen er gewoon een half miljoen huizen bij. Dat betekent dat op plaatsen waar nu niet gebouwd mag worden, over 10 jaar wel gebouwd mag worden. Dat heeft niets te maken met "niet volbouwen", dat heeft te maken met uitstel, rekken, en tekorten in stand houden.
Verder is het natuurlijk erg krom om wel mensen binnen te laten (van asielzoekers tot expats en versgeboren babies) en dat (deels) te subsidieren, en voor die mensen vervolgens steeds minder mogelijkheden te hebben. Je kan niet alles hebben! Maar goed, dat is niet besteed aan mensen die al een huis hebben en weten dat schaarste zorgt dat hun kleine dure huisje ooit duur verkocht wordt.
Ja, verschil moet er zijn.
pi_103277386
Maar remco dat doet de poltiek niet en zullen ze voorlopig ook niet gaan doen, daar kun je je wel druk over maken, maar schiet je zelf niets mee op. :D
pi_103277767
quote:
0s.gif Op woensdag 19 oktober 2011 13:15 schreef Julius.Strandjutter het volgende:

[..]

:') mensen die gecultiveerde gebieden verwarren met "natuur"
Rik: Hey guys, wouldn't it be AMAZING if all this money was real?
Vyvyan: Rik, that is the single most predictable and BORING thing anyone could ever say whilst playing Monopoly.
pi_103278105
quote:
0s.gif Op woensdag 19 oktober 2011 13:37 schreef RemcoDelft het volgende:
Maar goed, dat is niet besteed aan mensen die al een huis hebben en weten dat schaarste zorgt dat hun kleine dure huisje ooit duur verkocht wordt.
inderdaad, dat is een probleem, door partijdigheid is het niet meer mogelijk voor velen om objectief na te denken, of sommige die het nog wel kunnen weigeren het gewoon.
zelfs als ze keihard met de realiteit geconfronteerd worden steken ze alsnog hun kop in het zand.
dit is een teken dat zich en-masse voor gaat doen in een maatschappij in een vergevorderd stadium van de demoralisatie fase.
toch is juist voor het oplossen van grote problemen een objectieve blik nodig.
pi_103278607
quote:
0s.gif Op woensdag 19 oktober 2011 13:59 schreef Artimunor het volgende:

toch is juist voor het oplossen van grote problemen een objectieve blik nodig.
Over welke grote problemen hebben jullie het nu?

De huizenprijzen die in jullie ogen te hoog is en verschillende oorzaken heeft.

En dan maar objectief door jullie een groot gedeelte van de met tophypotgheken gefinancierde mensen faillliet laten gaan alleen zodat jullie wel voor een appel en een ei een huis denken te kunnen gaan kopen. Daar straalt mijns inziens ook nogal wat subjectieviteit vanaf. 8-)
  Moderator woensdag 19 oktober 2011 @ 14:12:50 #16
16180 crew  CoolGuy
pi_103278736
quote:
0s.gif Op woensdag 19 oktober 2011 14:09 schreef Basp1 het volgende:

[..]

Over welke grote problemen hebben jullie het nu?

De huizenprijzen die in jullie ogen te hoog is en verschillende oorzaken heeft.

En dan maar objectief door jullie een groot gedeelte van de met tophypotgheken gefinancierde mensen faillliet laten gaan alleen zodat jullie wel voor een appel en een ei een huis denken te kunnen gaan kopen. Daar straalt mijns inziens ook nogal wat subjectieviteit vanaf. 8-)
Ja, maar dat is natuurlijk makkelijker dan erkennen dat ze zich niet in een positie hebben weten te werken waarin het salaris toereikend is om een dergelijk huis te kunnen kopen. De hand in eigen boezem steken is niet zo leuk want dan moet je erkennen dat het gewoon niet goed genoeg voor elkaar hebt.

Nee in plaats daarvan is het veel makkelijker om gewoon te hopen op andere dingen, zodat je zelf geen enkele moeite hoeft te doen en gewoon op je kont kunt blijven zitten wachten.
pi_103280542
quote:
0s.gif Op woensdag 19 oktober 2011 14:12 schreef CoolGuy het volgende:

Ja, maar dat is natuurlijk makkelijker dan erkennen dat ze zich niet in een positie hebben weten te werken...
Haha.... dat leest alsof jij een heel achterbaks mannetje bent dat met ellebogenwerk zich in een bepaalde positie heeft gewerkt :+
"No, I do not believe in patents. I believe that patents make other people dis-incentied in coming up with new thing" - Thomas Peterffy
pi_103281075
quote:
10s.gif Op woensdag 19 oktober 2011 14:53 schreef ComplexConjugate het volgende:

[..]

Haha.... dat leest alsof jij een heel achterbaks mannetje bent dat met ellebogenwerk zich in een bepaalde positie heeft gewerkt :+
Dat je dat er uit haalt zegt meer over jouw gedachtegang dan die van hem.
  Moderator woensdag 19 oktober 2011 @ 15:09:42 #19
16180 crew  CoolGuy
pi_103281308
quote:
0s.gif Op woensdag 19 oktober 2011 15:04 schreef lutser.com het volgende:

[..]

Dit, maar Xeno weet stiekem precies wat ik bedoel, hij doet alleen alsof hij het niet snapt. :+
  Moderator woensdag 19 oktober 2011 @ 15:12:46 #20
16180 crew  CoolGuy
pi_103281434
quote:
10s.gif Op woensdag 19 oktober 2011 14:53 schreef ComplexConjugate het volgende:

[..]

Dat snap ik wel dat je dat graag zo wil lezen :+ Maar nee, een huis koop je door een hypotheek rond te krijgen. Die hypotheek is afhankelijk van een aantal factoren, waarbij je salaris de belangrijkste factor is. Als dat salaris niet hoog genoeg is, kun je geen hypotheek krijgen voor dat huis dat je graag wil.

Of je salaris hoog genoeg is hangt af van je baan, en je baan hangt in de meeste gevallen toch echt af van je opleiding, en die is weer afhankelijk van je vooropleiding. Als je er in je vooropleiding al met de pet naar hebt gegooid, dan zijn daar de problemen (in veel gevallen, niet in alle gevallen) al begonnen. Alleen toen waren die problemen nog niet echt zichtbaar, want toen was dat stoer.

Echter nu, na al die jaren, blijkt dat dat toch grotere gevolgen heeft gehad dan je toen kon overzien, en een van die gevolgen is dat het probleem is om een huis te kunnen kopen dat je graag wil.
pi_103281660
quote:

[..]

Tja, dat begrijpen wij heel goed. Dat jij dat niet wilt :-)

Misschien moeten mensen als jij dan de optie krijgen om die natuur aan te kopen. Voor dezelfde vierkante meter grondprijs waar die nieuwbouw voor zou gaan... Is dat geen fijn plan?
pi_103282315
quote:
0s.gif Op woensdag 19 oktober 2011 15:12 schreef CoolGuy het volgende:

[..]

Dat snap ik wel dat je dat graag zo wil lezen :+ Maar nee, een huis koop je door een hypotheek rond te krijgen. Die hypotheek is afhankelijk van een aantal factoren, waarbij je salaris de belangrijkste factor is. Als dat salaris niet hoog genoeg is, kun je geen hypotheek krijgen voor dat huis dat je graag wil.

Of je salaris hoog genoeg is hangt af van je baan, en je baan hangt in de meeste gevallen toch echt af van je opleiding, en die is weer afhankelijk van je vooropleiding. Als je er in je vooropleiding al met de pet naar hebt gegooid, dan zijn daar de problemen (in veel gevallen, niet in alle gevallen) al begonnen. Alleen toen waren die problemen nog niet echt zichtbaar, want toen was dat stoer.

Echter nu, na al die jaren, blijkt dat dat toch grotere gevolgen heeft gehad dan je toen kon overzien, en een van die gevolgen is dat het probleem is om een huis te kunnen kopen dat je graag wil.
Aah... we komen weer op dezelfde stokpaardjes uit... geeft niet... Wat wel geeft is dat je met hetzelfde salaris tegenwoordig minder kan lenen... dus lagere huizenprijzen... zelfs voor degene die zijn ellebogen goed heeft weten te gebruiken ;)
"No, I do not believe in patents. I believe that patents make other people dis-incentied in coming up with new thing" - Thomas Peterffy
pi_103282346
quote:
0s.gif Op woensdag 19 oktober 2011 15:19 schreef Istrilyin het volgende:

[..]

Tja, dat begrijpen wij heel goed. Dat jij dat niet wilt :-)

Misschien moeten mensen als jij dan de optie krijgen om die natuur aan te kopen. Voor dezelfde vierkante meter grondprijs waar die nieuwbouw voor zou gaan... Is dat geen fijn plan?
Weet je wat voor de mensen die 'natuur' niet belangrijk vinden bouwen we gewoon een paar honderd giga flats in lelystad en dan mag iedereen daar een appartement (met uitzicht op een andere gigaflat) voor 50K kopen.
pi_103282349
quote:
0s.gif Op woensdag 19 oktober 2011 15:04 schreef lutser.com het volgende:

[..]

Ik constateer een gebrek aan humor :|W
pi_103282427
quote:
0s.gif Op woensdag 19 oktober 2011 15:35 schreef lutser.com het volgende:

[..]

Weet je wat voor de mensen die 'natuur' niet belangrijk vinden bouwen we gewoon een paar honderd giga flats in lelystad en dan mag iedereen daar een appartement (met uitzicht op een andere gigaflat) voor 50K kopen.
Ooh noes... kijken ze vanuit hun gigagrote megaflat uit over het natuurpark Lelystad of de Oostvaardersplassen :|W
pi_103282464
quote:
0s.gif Op woensdag 19 oktober 2011 15:37 schreef ComplexConjugate het volgende:

[..]

Ooh noes... kijken ze vanuit hun gigagrote megaflat uit over het natuurpark Lelystad of de Oostvaardersplassen :|W
Precies iedereen blij toch? of denk je dat die flats leeg zullen staan en verpauperen?
pi_103282492
@TT: zou dat komen omdat de schuldenberg blijft groeien :')
  Moderator woensdag 19 oktober 2011 @ 15:42:03 #28
16180 crew  CoolGuy
pi_103282600
quote:
0s.gif Op woensdag 19 oktober 2011 15:34 schreef ComplexConjugate het volgende:

[..]

Aah... we komen weer op dezelfde stokpaardjes uit... geeft niet... Wat wel geeft is dat je met hetzelfde salaris tegenwoordig minder kan lenen... dus lagere huizenprijzen... zelfs voor degene die zijn ellebogen goed heeft weten te gebruiken ;)
Ja, lagere huizenprijzen, maar ook in verhouding net zo veel minder lenen. Dus dat huis is, hoewel goedkoper, nog steeds onbereikbaar voor jou dan.

Overigens, 'dezelfde stokpaardjes'? Xeno toch...weer iets waarmee je door de mand valt. ;)
pi_103282879
quote:
0s.gif Op woensdag 19 oktober 2011 15:42 schreef CoolGuy het volgende:

[..]

Ja, lagere huizenprijzen, maar ook in verhouding net zo veel minder lenen. Dus dat huis is, hoewel goedkoper, nog steeds onbereikbaar voor jou dan.

Overigens, 'dezelfde stokpaardjes'? Xeno toch...weer iets waarmee je door de mand valt. ;)
Voor wie spaart is het dus een stap in de goede richting, voor wie wil lenen ook, immers minder schuld, dus lager risico voor de banken, belastingbetaler en pensioenfondsen.... hoge rente == goed.
pi_103287463
Hehe, er zit weer leven in dit topic, en de standpunten worden weer ingenomen en verdedigd.
Verder ben ik van mening dat je hier geen objectiviteit moet zoeken, dit is meer bedoelt voor inzicht in de beweeg redenen en argumentatie van de verschillende groepen.
Ik zou wensen dat de banken en de politiek meelezen, leerzaam en vermakelijk.
pi_103287542
quote:
0s.gif Op woensdag 19 oktober 2011 17:27 schreef sorcees het volgende:
Hehe, er zit weer leven in dit topic, en de standpunten worden weer ingenomen en verdedigd.
Verder ben ik van mening dat je hier geen objectiviteit moet zoeken, dit is meer bedoelt voor inzicht in de beweeg redenen en argumentatie van de verschillende groepen.
Ik zou wensen dat de banken en de politiek meelezen, leerzaam en vermakelijk.
Er zullen vast de nodige lurkers zijn w/
pi_103289563
quote:
Nordin Wooter heeft geen cent meer

Oud-Ajacied Nordin Wooter is vorige maand door de rechtbank in Zwolle privé failliet verklaard. De curator in zijn faillissement, Marcel Groen, heeft de villa met zwembad van Wooter (1976) en van zijn echtgenote inmiddels verkocht voor een kleine vier ton. Wooter had de villa in Almere in 2002 voor een kleine acht ton gekocht.
:') _O-
pi_103290044
Elke maand een ex-voetballer failliet?
Is er ergens een overzichtslijstje, liefst met hun financiele adviseurs?
pi_103291020
quote:
0s.gif Op woensdag 19 oktober 2011 10:35 schreef ComplexConjugate het volgende:
Een beetje metselaar legt ook 2000 bakstenen per dag weg... waarom kost een huis in godsnaam 2 ton? Overigens zie ik de afgelopen maanden de prijzen van nieuwbouw dalen, binnenkort zakken ze denk ik door de 160k grens heen (regio Flevoland). Dat is voor soortgelijke woningen die rond 2007 voor minstens 180k...190k werden verkocht.
Ja, een beetje metselaar wel. Maar een goede metselaar zit als hij hard doorwerkt tussen de 800 en 1000 stenen per dag.
Ik ben diegene waar je moeder je altijd voor gewaarschuwd heeft...
pi_103295321
Ik weet niet of het hier al ter sprake is gekomen maar ik hoorde gisteravond in het programma Nieuwsuur dat de gemeenten Heerlen en Winschoten woningen opkopen en die vervolgens proberen te verhuren. Alles om de vrije markt te verpesten kennelijk.
pi_103295692
quote:
0s.gif Op woensdag 19 oktober 2011 18:59 schreef Bijvlagenzinvol het volgende:

[..]

Ja, een beetje metselaar wel. Maar een goede metselaar zit als hij hard doorwerkt tussen de 800 en 1000 stenen per dag.
Goed... 1000 stenen per dag... zo'n 75 stenen per m2... 1 metselaar doet dan toch even 13m2 per dag of 260m2 per salarisperiode... een metselaar verdient tussen de 1600 en 3000 euro bruto. Laat er in een rijtjeswoning eens maximaal 100m2 steen zitten... dan zijn de arbeidskosten van een woning slechts 1500 euro... in de loonkosten van de man aan de steiger kan de prijs niet zitten.
pi_103295722
quote:
0s.gif Op woensdag 19 oktober 2011 20:26 schreef announcement het volgende:
Ik weet niet of het hier al ter sprake is gekomen maar ik hoorde gisteravond in het programma Nieuwsuur dat de gemeenten Heerlen en Winschoten woningen opkopen en die vervolgens proberen te verhuren. Alles om de vrije markt te verpesten kennelijk.
Nou.... als ze die woningen dat voor een appel en een ei verhuren zijn ze goed marktverstorend bezig :D
pi_103296398
quote:
0s.gif Op woensdag 19 oktober 2011 20:33 schreef ComplexConjugate het volgende:
Goed... 1000 stenen per dag... zo'n 75 stenen per m2... 1 metselaar doet dan toch even 13m2 per dag of 260m2 per salarisperiode...
Vakanties, vorstverlet en ziekte's niet meegerekend wel ja.

quote:
een metselaar verdient tussen de 1600 en 3000 euro bruto. Laat er in een rijtjeswoning eens maximaal 100m2 steen zitten...
Huh? In mijn hoekwoning zit al bijna net zoveel, en dan heb ik nog een betonnen binnenkant.

quote:
dan zijn de arbeidskosten van een woning slechts 1500 euro...
Yeah, en het voegen doen de bewoners zelf... Zullen ze vrolijk van worden!

Doe nou niet alsof een metselaar voor 1500,- bruto even een woning in elkaar metselt en voegt, want dan begrijp ik ineens wel waarom jij en je posse denken dat het bouwen van een complete woning maar 70.000,- kost...

PS: Alleen al de isolatienormen voor een woning zijn een extra kostenpost van 25.000,-
pi_103296482
-weg-

[ Bericht 96% gewijzigd door Bolkesteijn op 24-10-2011 22:36:23 ]
pi_103297524
quote:
10s.gif Op woensdag 19 oktober 2011 20:47 schreef Scorpie het volgende:
Bwehehe, Xeno die gaat rekenen. Ik moest lachen :D
Altijd confronterend om te zien hoeveel je teveel betaald hebt voor je huisje :D
pi_103297551
quote:
0s.gif Op woensdag 19 oktober 2011 20:45 schreef Bijvlagenzinvol het volgende:

PS: Alleen al de isolatienormen voor een woning zijn een extra kostenpost van 25.000,-
Als jij dat gelooft... dan is het zo ;)
pi_103297994
quote:
0s.gif Op woensdag 19 oktober 2011 21:05 schreef ComplexConjugate het volgende:
Als jij dat gelooft... dan is het zo ;)
Don't blame the messenger...

Pak dan diegene die de regels verzonnen heeft... Waarom moet er perse zoveel geld gepropt worden in een woning tbv energieBESPARING? Leg voor dat geld de woning vol met PV en iedereen kan verbruiken wat hij wil en het is nog beter voor het milieu ook.
pi_103297998
-weg-

[ Bericht 99% gewijzigd door Bolkesteijn op 24-10-2011 22:37:31 ]
'cos here at Globo Gym, we're better than you! And we know it.
pi_103298666
-weg-

[ Bericht 56% gewijzigd door Bolkesteijn op 24-10-2011 22:37:56 ]
  donderdag 20 oktober 2011 @ 08:35:59 #45
324665 meth77
to do or not to do
pi_103313866
quote:
een metselaar verdient tussen de 1600 en 3000 euro bruto. Laat er in een rijtjeswoning eens maximaal 100m2 steen zitten...
quote:
0s.gif Op woensdag 19 oktober 2011 20:45 schreef Bijvlagenzinvol het volgende:

Huh? In mijn hoekwoning zit al bijna net zoveel, en dan heb ik nog een betonnen binnenkant.
Hij heeft hjet over een rijtjeswoning, en dat is dus 6 x 6 + minus ramen en evt betimmering / gevelplaten voor en achter, nou maximaal 40m2

Binnenmuren van gipsblokken 60M2
Paar kunstof fabriekskozijnen erin met spouwankers
Muren spuiten en dekvloer storten
draad / leidingen en CV erin , fabriektrapjes erinklaar
pi_103314735
quote:

[..]

Altijd confronterend om te zien hoeveel je teveel betaald hebt voor je huisje :D
Dit keer sloeg je de plank (de humor :D) helemaal mis..
pi_103314844
quote:
10s.gif Op woensdag 19 oktober 2011 18:25 schreef WammesWaggel het volgende:

[..]

:') _O-
Ook op de FP:

quote:
Oud-Ajacied Wooter bankroet

Oud-Ajacied Nordin Wooter is vorige maand door de rechtbank in Zwolle failliet verklaard, meldt de Volkskrant. De curator in zijn faillissement, Marcel Groen, heeft de villa met zwembad van Wooter en van zijn echtgenote inmiddels verkocht voor een kleine vier ton. Wooter had de villa in Almere in 2002 voor een kleine acht ton gekocht.

Het was volgens Groen het enige bezit wat de 35-jarige oud-profvoetballer nog had: "Ik heb verhalen voorbij horen komen over Lamborghini's, vastgoed en buitenlandse bankrekeningen, maar daar bleek allemaal niets van te kloppen. In de failliete boedel zat alleen het huis."

Ook Wooters CFK-pensioen zit daarin, een lijfrente die hij opbouwde tijdens zijn jaren bij Ajax en RBC. Na zijn periode in Amsterdam voetbalde Wooter bij een stoet andere clubs: Real Zaragoza, Watford, Sporting Braga, Anorthosis Famagusta, Panathinaikos, Sivasspor en AEK Larnaca. Tijdens die periode verdiende hij miljoenen aan salaris. De curator wil niet zeggen waardoor Wooter failliet is gegaan.
pi_103314850
quote:

[..]

Het moet toch ook wel heel vervelend zijn voor de verzuurde huurders om zoveel huur te moeten betalen voor een huis wat door de wbv in jullie beleving ook al 3* afbetaald is. :D
pi_103314939
quote:
0s.gif Op donderdag 20 oktober 2011 09:41 schreef Basp1 het volgende:

Het moet toch ook wel heel vervelend zijn voor de verzuurde huurders om zoveel huur te moeten betalen voor een huis wat door de wbv in jullie beleving ook al 3* afbetaald is. :D
Wonen kost gewoon geld, zo simpel is het. Zodra je een woning als een bron van welvaart gaat beschouwen kan het vreemde idee ontstaan dat je aan een woning kan verdienen.
pi_103315149
quote:
0s.gif Op donderdag 20 oktober 2011 09:45 schreef ComplexConjugate het volgende:

[..]

Wonen kost gewoon geld, zo simpel is het. Zodra je een woning als een bron van welvaart gaat beschouwen kan het vreemde idee ontstaan dat je aan een woning kan verdienen.
Je kunt als koper in ieder geval je maandlasten drukken door je hypotheek af te lossen en dan kost wonen opeens stukken minder, waarbij je nooit meer je jaarlijkse huurverhoging krijgen. Dus ja je kunt er op zich wel wat aan verdienen. Dat jullie dan naar de zakkende huisprijzen kijken en hopen dat mensen die tophypotheken hebben in de stront gaan zakken snap ik echt niet.
  Moderator donderdag 20 oktober 2011 @ 09:58:07 #51
16180 crew  CoolGuy
pi_103315260
quote:
0s.gif Op donderdag 20 oktober 2011 09:54 schreef Basp1 het volgende:

[..]

Je kunt als koper in ieder geval je maandlasten drukken door je hypotheek af te lossen en dan kost wonen opeens stukken minder, waarbij je nooit meer je jaarlijkse huurverhoging krijgen. Dus ja je kunt er op zich wel wat aan verdienen. Dat jullie dan naar de zakkende huisprijzen kijken en hopen dat mensen die tophypotheken hebben in de stront gaan zakken snap ik echt niet.
Afgunst en frustratie over de eigen situatie zijn daar debet aan.
pi_103315590
quote:

[..]

"If I can`t have it, no one can!!"
  donderdag 20 oktober 2011 @ 10:14:08 #53
194833 Hanoying
pi_103315708
Misschien dat ik binnenkort het huis van jullie buren maar eens koop. Van de 25 mille die ik uitspaar ten opzichte van jullie aankoop zet ik dan een gouden beeldje in de tuin. Een juichende Mickey bovenop een marmeren pillaar :Y

maar misschien dat ik ook nog een jaartje wacht... Dan zet ik Pluto er naast ^O^
pi_103315800
quote:

Ik hoop niet dat mensen in de problemen komen, ik hoop dat de markt normaliseert. Dat mensen als gevolg van de zeepbel in de problemen komen is het gevolg van meedoen aan een piramidespel. Dat ik daar geen traan om kan laten is een heel andere kwestie... wie zijn billen brand...

Af een toe een smiley om aan te geven dat we in de 'goede richting' gaan is nog geen teken dat ik als een sadist hoop dat mensen uitgezet worden. Dat ze eventueel uitgezet gaan worden is te betreuren maar wel het gevolg van hun eigen keuze om te gaan kamikazekopen :)
pi_103315812
quote:
0s.gif Op donderdag 20 oktober 2011 09:58 schreef CoolGuy het volgende:

[..]

Afgunst en frustratie over de eigen situatie zijn daar debet aan.
Hear... hear.. :7
pi_103315828
quote:
0s.gif Op donderdag 20 oktober 2011 10:09 schreef Scorpie het volgende:

[..]

"If I can`t have it, no one can!!"
Damn right _O_
pi_103315890
quote:
0s.gif Op donderdag 20 oktober 2011 10:14 schreef Hanoying het volgende:
Misschien dat ik binnenkort het huis van jullie buren maar eens koop. Van de 25 mille die ik uitspaar ten opzichte van jullie aankoop zet ik dan een gouden beeldje in de tuin. Een juichende Mickey bovenop een marmeren pillaar :Y

maar misschien dat ik ook nog een jaartje wacht... Dan zet ik Pluto er naast ^O^
Haha.... lekker het huis kopen met een dikke korting... eigenlijk zou je een bord in de tuin moeten zetten met de hoogte van de koopsom... gewoon om de buren te laten zien dat je significant minder betaald hebt :+

Misschien dat de wannabe verkopers aan de overkant dan alsnog overstag gaan :')
pi_103315916
quote:

Je moet goed zoeken wil je een huis kopen in mijn buurt. Of je moet bereid zijn 300k+ te betalen, maar, gezien jouw posts, vermoed ik niet dat je dat doet.
pi_103315934
Leuk topic om te lezen dit. Mijn vriendin wil ook erg graag verhuizen (van huur naar koop). Ik ook wel maar met deze ontwikkelingen ga ik nu de gok echt niet nemen. Ik verwacht nog wel een redelijke golf van gedwongen verkopen en verdere daling. Volgens mij zitten we nu nog steeds redelijk aan de top met de huizenprijzen.
Hoor ik die Griekse melodie...
pi_103316019
quote:
0s.gif Op donderdag 20 oktober 2011 10:21 schreef mark_dabomb het volgende:
Leuk topic om te lezen dit. Mijn vriendin wil ook erg graag verhuizen (van huur naar koop). Ik ook wel maar met deze ontwikkelingen ga ik nu de gok echt niet nemen. Ik verwacht nog wel een redelijke golf van gedwongen verkopen en verdere daling. Volgens mij zitten we nu nog steeds redelijk aan de top met de huizenprijzen.
Gedwongen verkopen zie ik niet zo snel heel veel stijgen, alleen als de werkloosheid rap zou toenemen. Wat dat betreft is Nederland nog redelijk buiten schot gebleven. Als je de tijd hebt 5 jaar te wachten kan je een buitenkansje scoren, moet je wel de tijd hebben :)
pi_103316056
quote:

[..]

Als die bedragen zouden kloppen wel ja, nu was het gewoon 5 minuten puur entertainment :D
  Moderator donderdag 20 oktober 2011 @ 10:26:17 #62
16180 crew  CoolGuy
pi_103316057
quote:

En dan stiekem achter het gordijn gaan zitten wachten en je bij voorbaat al verkneukelen om de reacties die je daar op verwacht, maar heel teleurgesteld zijn als werkelijk niemand het wat interesseert dat jij geld hebt uigespaard tov hun? :')
pi_103316093
quote:
0s.gif Op donderdag 20 oktober 2011 10:26 schreef CoolGuy het volgende:

[..]

En dan stiekem achter het gordijn gaan zitten wachten en je bij voorbaat al verkneukelen om de reacties die je daar op verwacht, maar heel teleurgesteld zijn als werkelijk niemand het wat interesseert dat jij geld hebt uigespaard tov hun? :')
Zou Hanoying dan de aankoopprijs van zijn woning op een A4tje achter het raam plakken, in bold, 84pt Arial font, ondertussen roepend "EAT THAT BITCHES!" ?
  donderdag 20 oktober 2011 @ 10:27:46 #64
194833 Hanoying
pi_103316094
Zoiets wordt het maar dan wat kleiner, meter of 5 moet genoeg zijn.

Moderator donderdag 20 oktober 2011 @ 10:32:43 #65
16180 crew  CoolGuy
pi_103316225
quote:
0s.gif Op donderdag 20 oktober 2011 10:27 schreef Hanoying het volgende:

[ afbeelding ]
Maar ondertussen ga je niet in op wat ik zeg.

Volgens mij ben jij straks oprecht verbaast als mensen het heel wat minder interessant vinden wat jij voor je huis hebt betaald t.o.v. hun dan jij denkt.
pi_103316232
De beveiliging van dat beeldje kost meer dan de hypotheek van de buren.
  Moderator donderdag 20 oktober 2011 @ 10:34:24 #67
16180 crew  CoolGuy
pi_103316271
quote:
10s.gif Op donderdag 20 oktober 2011 10:27 schreef Scorpie het volgende:

[..]

Zou Hanoying dan de aankoopprijs van zijn woning op een A4tje achter het raam plakken, in bold, 84pt Arial font, ondertussen roepend "EAT THAT BITCHES!" ?
Dat weet ik niet. Ik zie dat een beetje voor me als dat Hanoying daar nog voor staat, in z'n voortuin (naast z'n beeldje uiteraard) en daar een dansje staat te doen, zwaaiend met vlaggen, en tegen elke voorbijganger schreeuwt "ik heb 25k minder betaald! ik heb 25k minder betaald" en dat ie dan teleurgesteld gaat zitten omdat ie elke keer merkt dat niemand daar wakker van ligt.
pi_103316274
quote:

[ afbeelding ]
Daar boetseert een beetje kunstenaar op zijn xeno berekenings methodieken maar 5 uur op dus dat beeldje gaat je dan maar 300 euro kosten.

Maar als je het door een echte kunstenaar laat maken zou het zomaar opeens stukken meer als je virtuele korting zijn. :+
pi_103316306
quote:
0s.gif Op donderdag 20 oktober 2011 10:34 schreef Basp1 het volgende:

[..]

Daar boetseert een beetje kunstenaar op zijn xeno berekenings methodieken maar 5 uur op dus dat beeldje gaat je dan maar 300 euro kosten.

Maar als je het door een echte kunstenaar laat maken zou het zomaar opeens stukken meer als je virtuele korting zijn. :+
[xenocomplexmode]2 uurtjes, dus meer dan 100 euro moet het niet kosten want anders ben je opgelicht EINZ!! 111
[/xenocomplexmode]

[ Bericht 0% gewijzigd door #ANONIEM op 20-10-2011 10:36:00 ]
pi_103316344
quote:
0s.gif Op donderdag 20 oktober 2011 10:32 schreef CoolGuy het volgende:

[..]

Maar ondertussen ga je niet in op wat ik zeg.

Volgens mij ben jij straks oprecht verbaast als mensen het heel wat minder interessant vinden wat jij voor je huis hebt betaald t.o.v. hun dan jij denkt.
Man.... mensen zitten nu al te janken op TV over een lullige 9% waardedaling :')

Je moet je realiseren dat mensen van nature een groot emotioneel probleem hebben met verlies... zelfs al is dat een fictief verlies :)
pi_103316373
quote:
0s.gif Op donderdag 20 oktober 2011 10:37 schreef ComplexConjugate het volgende:

[..]

Man.... mensen zitten nu al te janken op TV over een lullige 9% waardedaling :')

Je moet je realiseren dat mensen van nature een groot emotioneel probleem hebben met verlies... zelfs al is dat een fictief verlies :)
Ik voel die pijn van je woekerpolis hoor Xeno, ik voel het.
  donderdag 20 oktober 2011 @ 10:39:03 #72
194833 Hanoying
pi_103316394
Zou ik pluto er nu eigenlijk gewoon bij zetten of zou ik hem op zijn eigen pillaar ernaast zetten?
  Moderator donderdag 20 oktober 2011 @ 10:41:59 #73
16180 crew  CoolGuy
pi_103316465
quote:
0s.gif Op donderdag 20 oktober 2011 10:37 schreef ComplexConjugate het volgende:

[..]

Nee wat jij moet realiseren is dat niemand over elkaar heen valt omdat de een een paar k meer of minder heeft betaald dan de ander.

What do I care dat jij 20k meer of minder betaald hebt als jij nu naast mij zou komen wonen? (niet dat 't kan want ze staan niet te koop maar goed, stel). Dat jij je dan komt voorstellen en dan zegt "hi, Ik ben Xeno en ik heb 20k minder betaald dan jij".

Denk je dan echt dat ik terug naar binnen zou gaan en een potje zou gaan zitten kniezen? Echt hoor, ik ben toch blij dat ik niet zo ben. Ja, dat die mensen er zijn die zich daar druk over maken snap ik wel, want jullie zitten je er hier ook druk over te maken :')
pi_103316466
Hahaha... drie eigenaars die denken dat als ze elkaar op een forum maar lang genoeg het balletje toespelen, hun huisje plotseling ophoudt met waarde verliezen. Blijf doorpraten! Het is af en toe erg vermakelijk! Morgen weer CBS cijfertjes trouwens.
pi_103316503
quote:
0s.gif Op donderdag 20 oktober 2011 10:42 schreef Istrilyin het volgende:
Hahaha... drie eigenaars die denken dat als ze elkaar op een forum maar lang genoeg het balletje toespelen, hun huisje plotseling ophoudt met waarde verliezen. Blijf doorpraten! Het is af en toe erg vermakelijk! Morgen weer CBS cijfertjes trouwens.
Haha, ja, want dat is ook echt wat de mensen die heerlijk in een huis wonen en niet van plan zijn te verhuizen boeit, een fictieve waardedaling. Haha! Je hebt me hoor meid! Het is nu vele malen beter een huurder te zijn die nog steeds niks kan kopen, die zijn veul beter af, elke maand weer!

[ Bericht 6% gewijzigd door #ANONIEM op 20-10-2011 10:43:54 ]
  Moderator donderdag 20 oktober 2011 @ 10:44:06 #76
16180 crew  CoolGuy
pi_103316515
quote:
0s.gif Op donderdag 20 oktober 2011 10:42 schreef Istrilyin het volgende:
Jij bent nog nat achter de oortjes is 't niet? I don't give a flying fuck of mijn huis morgen 20k minder waard is dan vandaag. Ik wil er nl niet weg, ik wil niet verkopen, want ik woon er graag. Dat jij heel graag iets anders wil denken, dat mag, maar dat verandert niks aan dat 't me nog steeds geen zier interesseert.
pi_103316559
quote:
0s.gif Op donderdag 20 oktober 2011 10:41 schreef CoolGuy het volgende:

[..]

Nee wat jij moet realiseren is dat niemand over elkaar heen valt omdat de een een paar k meer of minder heeft betaald dan de ander.

What do I care dat jij 20k meer of minder betaald hebt als jij nu naast mij zou komen wonen? (niet dat 't kan want ze staan niet te koop maar goed, stel). Dat jij je dan komt voorstellen en dan zegt "hi, Ik ben Xeno en ik heb 20k minder betaald dan jij".

Denk je dan echt dat ik terug naar binnen zou gaan en een potje zou gaan zitten kniezen? Echt hoor, ik ben toch blij dat ik niet zo ben. Ja, dat die mensen er zijn die zich daar druk over maken snap ik wel, want jullie zitten je er hier ook druk over te maken :')
Zelfs al zou het huis naast me 50k minder kosten, boeit het nog geen zak. Ik betaal gewoon maandelijks de hypotheek, geniet van mijn eigen huis, spaar lekker door voor de volgende stap en ga fluitend naar mijn werk, om me daar druk te maken over zaken die er wel toe doen.
  Moderator donderdag 20 oktober 2011 @ 10:45:53 #78
16180 crew  CoolGuy
pi_103316571
quote:
0s.gif Op donderdag 20 oktober 2011 10:39 schreef Hanoying het volgende:
Zou ik pluto er nu eigenlijk gewoon bij zetten of zou ik hem op zijn eigen pillaar ernaast zetten?
Nou, ik zou gewoon een pad van goud laten leggen naar je voordeur, en dan een soort van toegangspoort bouwen, en dáár dan die beeldjes opzetten. Die pilaar zet je dan in je achtertuin, en daar zet je dan een vlaggenmast op waar je dan een vlag aanhangt met de tekst "25k minder betaald dan jullie, sukkels, nananananaaaaaaa".

Want ja, anders kun je 't net zo goed niet doen natuurlijk.
pi_103316603
quote:
6s.gif Op donderdag 20 oktober 2011 10:38 schreef Scorpie het volgende:

[..]

Ik voel die pijn van je woekerpolis hoor Xeno, ik voel het.
Jij wel? Ik niet hoor... ik heb wel wat beters te doen dan daar wakker van te liggen. Gewoon je verlies nemen... leergeld. De consequenties voor mij waren zeer gering... heel wat anders dan een kamikazekoper die zijn huis gaat verliezen :|W
  Moderator donderdag 20 oktober 2011 @ 10:47:27 #80
16180 crew  CoolGuy
pi_103316626
quote:
0s.gif Op donderdag 20 oktober 2011 10:46 schreef ComplexConjugate het volgende:

[..]

Jij wel? Ik niet hoor... ik heb wel wat beters te doen dan daar wakker van te liggen. Gewoon je verlies nemen... leergeld. De consequenties voor mij waren zeer gering... heel wat anders dan een kamikazekoper die zijn huis gaat verliezen :|W
Welke consequenties? Die van je woekerpolis? Ik dacht dat jij niet Xeno was? :')
pi_103316665
quote:
0s.gif Op donderdag 20 oktober 2011 10:41 schreef CoolGuy het volgende:

Denk je dan echt dat ik terug naar binnen zou gaan en een potje zou gaan zitten kniezen? Echt hoor, ik ben toch blij dat ik niet zo ben.
Gelukkig maar :)
pi_103316686
quote:
0s.gif Op donderdag 20 oktober 2011 10:47 schreef CoolGuy het volgende:

[..]

Welke consequenties? Die van je woekerpolis? Ik dacht dat jij niet Xeno was? :')
7 miljoen woekerpolissen zijn er verkocht... ik heb er ook 2 gehad.
pi_103316712
quote:
0s.gif Op donderdag 20 oktober 2011 10:44 schreef CoolGuy het volgende:

Jij bent nog nat achter de oortjes is 't niet? I don't give a flying fuck of mijn huis morgen 20k minder waard is dan vandaag. Ik wil er nl niet weg, ik wil niet verkopen, want ik woon er graag. Dat jij heel graag iets anders wil denken, dat mag, maar dat verandert niks aan dat 't me nog steeds geen zier interesseert.
Klinkt als een knap staaltje cognitieve dissonantie :D
pi_103316777
quote:
14s.gif Op donderdag 20 oktober 2011 10:45 schreef Scorpie het volgende:

[..]

Zelfs al zou het huis naast me 50k minder kosten, boeit het nog geen zak. Ik betaal gewoon maandelijks de hypotheek, geniet van mijn eigen huis, spaar lekker door voor de volgende stap en ga fluitend naar mijn werk, om me daar druk te maken over zaken die er wel toe doen.
xeno boeit het ook geen zak wat de waarde van zijn huurwoning is, betaald iedere maand zijn huur, geniet van zijn huisvesting maar gaat niet fluitend naar zijn werk :P
  Moderator donderdag 20 oktober 2011 @ 10:52:19 #85
16180 crew  CoolGuy
pi_103316780
quote:
0s.gif Op donderdag 20 oktober 2011 10:49 schreef ComplexConjugate het volgende:

[..]

7 miljoen woekerpolissen zijn er verkocht... ik heb er ook 2 gehad.
Jij hebt 2 woekerpolissen gehad? :') Want na 1 had je nog niks geleerd? En volgens je verhaaltje onder deze kloon heb je ook een huis met hypotheek wat nu een probleem gaat worden om dat te kunnen bekostigen? Dat was zo'n beetje je intro verhaaltje.

Dat maakt samen 3. Jij bent ook niet de meest snuggere dan? Ben je soms de vriendin dan wel vrouw van Xeno? Jullie zouden goed bij elkaar passen.
  donderdag 20 oktober 2011 @ 10:53:26 #86
29444 RemcoDelft
4 8 15 16 23 42
pi_103316811
quote:
0s.gif Op woensdag 19 oktober 2011 21:13 schreef Bijvlagenzinvol het volgende:

[..]

Don't blame the messenger...

Pak dan diegene die de regels verzonnen heeft... Waarom moet er perse zoveel geld gepropt worden in een woning tbv energieBESPARING? Leg voor dat geld de woning vol met PV en iedereen kan verbruiken wat hij wil en het is nog beter voor het milieu ook.
Je praat wel vaker onzin, maar nu raak je m'n vakgebied! Heb je enig benul wat de kostenverhouding is tussen 1 MJ opwekken met PV en 1 MJ besparen met isolatie? Daarbij wil je toch niet serieus PV gebruiken om 's winters je huis te verwarmen?
Die 25k voor isolatie zou zomaar kunnen, afhankelijk van hoe creatief je gaat rekenen. Zonder isolatie heb je aan 1 laag buitenmuur genoeg, enkel glas, kieren, geen mechanische ventilatie, etc.
Je hebt dan wel een 3 keer zo grote CV-ketel nodig en een paar duizend kuub gas per jaar extra. 't Is maar net wat je wilt. Goede zaak dus dat er eisen gesteld worden aan isolatie. Erg jammer dat oude krotjes alsnog zonder isolatie bljiven bestaan en vervangen door een nieuwe woning door diverse regels vrijwel onmogelijk is.
En erg jammer dat de overheid het ontbreken van energielabels niet bestraft. Let wel: de kopers en verkopers tekenen er letterlijk voor dat ze weten dat ze de wet breken, iets wat jarenlater nog bestraft kan worden. Maar 't is ook net zo jammer dat de normen gesteld aan energielabels niet openbaar beschikbaar zijn, slechts tegen betaling... Dat zou niet moeten mogen bij wetgeving.
  Moderator donderdag 20 oktober 2011 @ 10:53:48 #87
16180 crew  CoolGuy
pi_103316822
quote:
12s.gif Op donderdag 20 oktober 2011 10:50 schreef ComplexConjugate het volgende:

[..]

Klinkt als een knap staaltje cognitieve dissonantie :D
Dat riep
SPOILER
Xeno ook altijd :D
pi_103316856
quote:
0s.gif Op donderdag 20 oktober 2011 10:52 schreef CoolGuy het volgende:

[..]

Jij hebt 2 woekerpolissen gehad? :') Want na 1 had je nog niks geleerd? En volgens je verhaaltje onder deze kloon heb je ook een huis met hypotheek wat nu een probleem gaat worden om dat te kunnen bekostigen? Dat was zo'n beetje je intro verhaaltje.

Dat maakt samen 3. Jij bent ook niet de meest snuggere dan? Ben je soms de vriendin dan wel vrouw van Xeno? Jullie zouden goed bij elkaar passen.
Met mijn beleggingshypotheek komt het nooit meer goed... geen probleem aangezien ik gewoon mijn maandlasten betaal. De bank komt niet langs om mij eruit te zetten, wonen kost geld en tegen de tijd dat ik moet aflossen is mijn huis waarschijnlijk wel genoeg waard om de bank tevreden te houden voor een verlenging. Feitelijk heb ik dus een verkapte aflossingsvrije hypotheek :)
  donderdag 20 oktober 2011 @ 10:56:35 #89
29444 RemcoDelft
4 8 15 16 23 42
pi_103316906
quote:

[ afbeelding ]
Sorry, in Nederland mag je niets bouwen in je eigen tuin(tje) zonder vergunning.
pi_103316948
quote:
0s.gif Op donderdag 20 oktober 2011 10:53 schreef RemcoDelft het volgende:
Maar 't is ook net zo jammer dat de normen gesteld aan energielabels niet openbaar beschikbaar zijn, slechts tegen betaling... Dat zou niet moeten mogen bij wetgeving.
Kun je de gegevens niet inzien bij het NEN? Voor zover ik weet kun je alle normen inzien, wil je echter een kopie dan moet je betalen, niet geheel onlogisch imo.
pi_103317025
quote:

[..]

Je praat wel vaker onzin, maar nu raak je m'n vakgebied! Heb je enig benul wat de kostenverhouding is tussen 1 MJ opwekken met PV en 1 MJ besparen met isolatie? Daarbij wil je toch niet serieus PV gebruiken om 's winters je huis te verwarmen?
Die 25k voor isolatie zou zomaar kunnen, afhankelijk van hoe creatief je gaat rekenen. Zonder isolatie heb je aan 1 laag buitenmuur genoeg, enkel glas, kieren, geen mechanische ventilatie, etc.
Je hebt dan wel een 3 keer zo grote CV-ketel nodig en een paar duizend kuub gas per jaar extra. 't Is maar net wat je wilt. Goede zaak dus dat er eisen gesteld worden aan isolatie. Erg jammer dat oude krotjes alsnog zonder isolatie bljiven bestaan en vervangen door een nieuwe woning door diverse regels vrijwel onmogelijk is.
En erg jammer dat de overheid het ontbreken van energielabels niet bestraft. Let wel: de kopers en verkopers tekenen er letterlijk voor dat ze weten dat ze de wet breken, iets wat jarenlater nog bestraft kan worden. Maar 't is ook net zo jammer dat de normen gesteld aan energielabels niet openbaar beschikbaar zijn, slechts tegen betaling... Dat zou niet moeten mogen bij wetgeving.
Wat is dan het nut van een energielabel? Het kan best handig zijn maar waarom verplichten? Mijn huis heeft enkel glas, geen muur isolatie, geen dak isolatie, etc.. iedereen kan zien dat dat niet energie zuinig is waarom dan nog geld verspillen aan een label? dat geld kan ik beter opsparen om over een tijdje te gaan isoleren.
  donderdag 20 oktober 2011 @ 11:06:32 #92
29444 RemcoDelft
4 8 15 16 23 42
pi_103317231
quote:
0s.gif Op donderdag 20 oktober 2011 11:00 schreef lutser.com het volgende:

[..]

Wat is dan het nut van een energielabel?
Dat is een andere discussie. Momenteel is het simpelweg wettelijk verplicht, en daar heb je je aan te houden.

quote:
Het kan best handig zijn maar waarom verplichten?
Tsja, ik heb het niet verzonnen.... 't Is ook erg dubieus als uit testen blijkt dat verschillende keurders verschillende labels toekennen. Puur nattevingerwerk dus.

quote:
Mijn huis heeft enkel glas, geen muur isolatie, geen dak isolatie, etc.. iedereen kan zien dat dat niet energie zuinig is waarom dan nog geld verspillen aan een label? dat geld kan ik beter opsparen om over een tijdje te gaan isoleren.
Een label zou het verschil tussen "D" en "F" duidelijk kunnen maken. Dan kan een F-label simpelweg goedkoper verkocht worden omdat het veel meer energie kost. En het idee erachter is dan natuurlijk dat de F-bezitter het gaat isoleren om dat te verbeteren.
pi_103317241
quote:
0s.gif Op donderdag 20 oktober 2011 11:00 schreef lutser.com het volgende:

Wat is dan het nut van een energielabel? Het kan best handig zijn maar waarom verplichten? Mijn huis heeft enkel glas, geen muur isolatie, geen dak isolatie, etc.. iedereen kan zien dat dat niet energie zuinig is waarom dan nog geld verspillen aan een label? dat geld kan ik beter opsparen om over een tijdje te gaan isoleren.
Waarom is een energielabel verplicht voor witgoed? Zodat je als consument kan zien wat het energieverbruik is en op basis daarvan een vergelijking kan maken.
Ik vind het vrij logisch dat je deze vergelijking ook moet kunnen maken tussen woningen, vrij logisch dat je dan een meting moet verrichten, om het makkelijk te maken hebben ze een soort van puntensysteem gemaakt, niet erg nauwkeurig maar in ieder geval beter dan de blauwe ogen van de verkoper. Uiteraard kun je ook even een kijkje werpen op de meterstanden ;)
  donderdag 20 oktober 2011 @ 11:07:11 #94
194833 Hanoying
pi_103317247
quote:
0s.gif Op donderdag 20 oktober 2011 10:56 schreef RemcoDelft het volgende:

[..]

Sorry, in Nederland mag je niets bouwen in je eigen tuin(tje) zonder vergunning.
Ik weet het :p

Maar het blijft heerlijk vermakelijk de topkopers te zien neuzelen over hun fantastische woongenot en hun desinteresse over de markt als geheel terwijl ze hier toch zeker een half uur per dag in de baas zijn tijd de juistheid van hun eigen keuze komen bevestigen.

Ik heb zelf ook wel verlies gemaakt op vastgoed hoor maar dan accepteerde ik dat als een vent :) Heb nooit het nut ingezien van oeverloos blijven benadrukken dat het allemaal wel fantastisch is als je overduidelijk geknipt en geschoren wordt.

Zelfs tijdens het scheren blijven bepaalde users wijzen en lachen om andermans vermeende gebrek aan baardgroei. (diepzinniger dan hij lijkt :P)
pi_103317451
quote:
0s.gif Op donderdag 20 oktober 2011 11:06 schreef RemcoDelft het volgende:

Tsja, ik heb het niet verzonnen.... 't Is ook erg dubieus als uit testen blijkt dat verschillende keurders verschillende labels toekennen. Puur nattevingerwerk dus.

Dat zou het toch niet hoeven te zijn, gewoon een uniform rekenmodel opstellen waaruit het energie label uit de ingevulde parameters kan rollen.

Maar onze overheid kennende heeft men ook de vage parameter die met het type huis te maken heeft ingebouwd, waardoor vrijstaande woningen ook een redelijke energie score kunnen halen, terwijl juist het hutjes mutjes bouwen van appartementen ongeveer het meest energie zuinige zou moeten zijn.
pi_103318484
quote:
Verhoging huren mag doorgaan

Laatste update: 20 oktober 2011 11:16 info.

DEN HAAG - Verhuurders mogen de huren in tien regio's gewoon verhogen. Dat heeft de rechtbank in Den Haag donderdag geoordeeld.

Foto: ANP

De Woonbond en de Huurdersvereniging Amsterdam hadden een kort geding aangespannen tegen minister Piet Hein Donner van Binnenlandse Zaken vanwege zijn besluit om de maximaal toegestane huren in deze gebieden omhoog te schroeven.

Sinds 1 oktober mogen verhuurders in tien regio's (140 gemeenten) met een schaarse woningmarkt van Donner de huur tot 123 euro verhogen.

De huurverhoging geldt voor sociale huurwoningen. Dat zijn woningen met een huurgrens van 653 euro. Door de maatregel zullen sommige woningen in de vrije sector vallen. De huurverhoging geldt alleen voor nieuwe contracten.

Wetswijziging

De huurdersverenigingen stelden tijdens het kort geding dat schaarste op de plaatselijke woningmarkt geen geldig criterium is bij het bepalen van de maximaal toegestane huurprijs. Ook heeft de minister de maatregel genomen zonder de wet te wijzigen, terwijl hij zelf zou hebben gezegd dat dat wel nodig is.

De rechtbank heeft de argumenten van de Woonbond en de Huurdersvereniging Amsterdam echter van tafel geveegd. Het besluit van Donner is rechtmatig en van onbehoorlijk bestuur is ook geen sprake, zo luidt het vonnis.

Minder doorstroming

De huurdersorganisaties vrezen onder meer dat het besluit van de minister leidt tot minder doorstroming op de woningmarkt. Zittende huurders zullen minder snel verhuizen, omdat ze dan met een hogere huur te maken krijgen.

Donner denkt echter dat de woningmarkt door zijn maatregel juist beter gaat werken. Het wordt aantrekkelijker om woningen te verhuren en verhuurders krijgen extra inkomsten en kunnen dus meer investeren. Dit leidt tot extra woningaanbod, zo is de gedachte.

Punten

De maatregel van Donner houdt in dat woningen met een WOZ-waarde tot 2900 euro per vierkante meter 15 punten extra krijgen, die met een hogere WOZ-waarde 25. Aan de hand van het aantal punten wordt de huurprijs bepaald.

In het eerste geval komt dat neer op een huurverhoging van 73 euro per maand, in het tweede is dat 123 euro.

De maatregel geldt in de tien regio’s met de grootste woningschaarste (dat zijn de gebieden met de hoogste gemiddelde WOZ-waarde). Die liggen in Noord-Holland, Utrecht, Noord-Brabant en Gelderland. De regels gelden overigens alleen voor nieuwe huurcontracten, niet voor al bestaande
Daar gaat de vrijheid van huurders nog meer achteruit om zomaar een andere woning te betrekken. Het voordeel is wel dat er meer huizen nu boven de sociale huurgrens gaan uitkomen dus wbv's meer inkomsten gaan krijgen en de bovenmodaal verdienenden ook wat meer kunnen gaan aanbieden.

Ik verwacht alleen niet dat de WBV's de meerinkomsten gaan aanwenden om het huizenaanbod te verhogen.
  donderdag 20 oktober 2011 @ 11:47:23 #97
29444 RemcoDelft
4 8 15 16 23 42
pi_103318644
quote:
0s.gif Op donderdag 20 oktober 2011 11:13 schreef Basp1 het volgende:

[..]

Dat zou het toch niet hoeven te zijn, gewoon een uniform rekenmodel opstellen waaruit het energie label uit de ingevulde parameters kan rollen.

Maar onze overheid kennende heeft men ook de vage parameter die met het type huis te maken heeft ingebouwd, waardoor vrijstaande woningen ook een redelijke energie score kunnen halen, terwijl juist het hutjes mutjes bouwen van appartementen ongeveer het meest energie zuinige zou moeten zijn.
Nouja, om te beginnen zijn de eisen dus niet zomaar openbaar, hoewel ik erg nieuwsgierig ben naar hoe dit werkt.
Maar ik kan me voorstellen dat het voor een oud huis erg lastig is met een rekenmodel: je weet simpelweg niet wat voor isolatie er in zit. Dan kan je aan de hand van de meterstanden gaan schatten, maar dat hangt enorm af van de bewoners zelf. De enige werkende manier die ik zou kunnen bedenken is bij gegeven temperatuurverschil gedurende een bepaalde tijd het energieverbruik meten wat nodig is om de temperatuur constant te houden. Maar ook dat is lomp giswerk...

quote:
0s.gif Op donderdag 20 oktober 2011 11:42 schreef Basp1 het volgende:

[..]

Daar gaat de vrijheid van huurders nog meer achteruit om zomaar een andere woning te betrekken. Het voordeel is wel dat er meer huizen nu boven de sociale huurgrens gaan uitkomen dus wbv's meer inkomsten gaan krijgen en de bovenmodaal verdienenden ook wat meer kunnen gaan aanbieden.

Ik verwacht alleen niet dat de WBV's de meerinkomsten gaan aanwenden om het huizenaanbod te verhogen.
Oftewel omdat WBV's jarenlang niet gedaan hebben wat ze zouden moeten doen (lees: zorgen voor voldoende betaalbare woonruimte) krijgen ze nu als beloning extra geld... Ik voorzie een leuke bonus voor de directeurtjes.
pi_103318960
quote:
0s.gif Op donderdag 20 oktober 2011 10:57 schreef ComplexConjugate het volgende:

[..]

Kun je de gegevens niet inzien bij het NEN? Voor zover ik weet kun je alle normen inzien, wil je echter een kopie dan moet je betalen, niet geheel onlogisch imo.
Voor de NEN moet je betalen, wat ej zou kunnen doen is naar een bibliotheek gaan waar ze die bladen hebben.
1/10 Van de rappers dankt zijn bestaan in Amerika aan de Nederlanders die zijn voorouders met een cruiseschip uit hun hongerige landen ophaalde om te werken op prachtige plantages.
"Oorlog is de overtreffende trap van concurrentie."
  donderdag 20 oktober 2011 @ 12:05:27 #99
324665 meth77
to do or not to do
pi_103319377
quote:
0s.gif Op donderdag 20 oktober 2011 11:42 schreef Basp1 het volgende:

[..]

Nou dan ga ik niet kleiner wonen, beter een kamer te verhuren dan
pi_103320165
quote:
0s.gif Op donderdag 20 oktober 2011 12:05 schreef meth77 het volgende:

[..]

Nou dan ga ik niet kleiner wonen, beter een kamer te verhuren dan
Daar gaat je vrijheid!
pi_103321812
quote:
0s.gif Op donderdag 20 oktober 2011 11:47 schreef RemcoDelft het volgende:

[..]

Nouja, om te beginnen zijn de eisen dus niet zomaar openbaar, hoewel ik erg nieuwsgierig ben naar hoe dit werkt.
Maar ik kan me voorstellen dat het voor een oud huis erg lastig is met een rekenmodel: je weet simpelweg niet wat voor isolatie er in zit. Dan kan je aan de hand van de meterstanden gaan schatten, maar dat hangt enorm af van de bewoners zelf. De enige werkende manier die ik zou kunnen bedenken is bij gegeven temperatuurverschil gedurende een bepaalde tijd het energieverbruik meten wat nodig is om de temperatuur constant te houden. Maar ook dat is lomp giswerk...

Als je niet weet wat voor isolatie er in zit kun je natuurlijk nooit een objectieve berekening gaan maken. ;)

Als er dan duidelijk in het rekenmodel ook de veronderstelde waardes staan hoeft dat natuurlijk nog geen probleem te zijn. Ook het rekenmodel moet dan erbij geleverd gaan worden ipv alleen een A tm F getal.

Sterker nog als ik zo denk zou ik zeggen dat bij onbekende isolaties er maar van het worst case scenario wordt uitgegaan en kan het altijd nog meevallen, maar zolang er niet bewezen kan worden dat een bepaalde isolatie erin zit hebben ze pech in de berekening.
  donderdag 20 oktober 2011 @ 13:35:00 #102
324665 meth77
to do or not to do
pi_103323186
quote:
0s.gif Op donderdag 20 oktober 2011 12:25 schreef sorcees het volgende:

[..]

Daar gaat je vrijheid!
Ach huis is groot zat, een beetje gezellige tante dan maakt het niet uit, ook wel eens leuk een vrouw die geld opbrengt
kan ik mooi de alimentatie mee betalen
pi_103325533
quote:
0s.gif Op donderdag 20 oktober 2011 10:44 schreef CoolGuy het volgende:

[..]

Kijk eens goed naar een reactie als deze, neutrale lezers (als die er zijn). Dit soort reacties komen van mensen die hier ein-de-loos berichtjes plaatsen dat het helemaal niet gek is om nu te kopen, en dat een koophuis geweldig is.

Maar... als je echt lekker aan het wonen bent, en het interesseert je totaal niet wat de prijzen doen, waarom zou je dan naar dit forum toegaan? En keer op keer posten? En onvolwassen reageren ('nat achter de oortjes')? Ik zie hier mensen die eventueel zouden kopen, en mensen die eigenlijk misschien wel willen of moeten verkopen. Waarbij de laatste groep heel doorzichtig stoer probeert te doen over hun huisje.

Ik geloof er gewoon niets van. Als ik lekker in een koophuis zou wonen, dan zou ik geeneens hier komen. Laat staan wekelijks. Laat staan gepikeerd reageren. Dan was ik namelijk King of the Hill, en het gepeupel onder mij zou ik gewoon vriendelijk te woord staan... Als ik er de tijd voor zou nemen uberhaupt.
pi_103326112
quote:
0s.gif Op donderdag 20 oktober 2011 14:27 schreef Istrilyin het volgende:

[..]

Kijk eens goed naar een reactie als deze, neutrale lezers (als die er zijn). Dit soort reacties komen van mensen die hier ein-de-loos berichtjes plaatsen dat het helemaal niet gek is om nu te kopen
Bron?

quote:
Maar... als je echt lekker aan het wonen bent, en het interesseert je totaal niet wat de prijzen doen, waarom zou je dan naar dit forum toegaan? En keer op keer posten? En onvolwassen reageren ('nat achter de oortjes')?
Waarom zou je als huurder naar dit topic gaan, als je toch geen huis wilt kopen nu?

quote:
Ik zie hier mensen die eventueel zouden kopen, en mensen die eigenlijk misschien wel willen of moeten verkopen. Waarbij de laatste groep heel doorzichtig stoer probeert te doen over hun huisje.
Bron?

quote:
Ik geloof er gewoon niets van. Als ik lekker in een koophuis zou wonen, dan zou ik geeneens hier komen. Laat staan wekelijks. Laat staan gepikeerd reageren. Dan was ik namelijk King of the Hill, en het gepeupel onder mij zou ik gewoon vriendelijk te woord staan... Als ik er de tijd voor zou nemen uberhaupt.
Wil je niet of kun je niet kopen? Ik heb namelijk zo`n donkerbruin vermoeden wat jouw probleem is, en waarom je hier reageert.
pi_103327762
quote:
0s.gif Op donderdag 20 oktober 2011 14:41 schreef Scorpie het volgende:
Bron?
"Bron?" is wat mij betreft een gunst vragen. Moet je eerst tonen waard te zijn.
quote:
Wil je niet of kun je niet kopen? Ik heb namelijk zo`n donkerbruin vermoeden wat jouw probleem is, en waarom je hier reageert.
Ik kan per direct een huis kopen, financieel gezien. Maar het is de grootste uitgave van je leven (op misschien een ander huis na), dus timing is extreem belangrijk. Ik wil de bodem qua prijs. Elke maand win je zo'n 500 euro door nog niet te kopen, in deze tijd. Forum is extra info, zo af en toe. Als ik niet zou kunnen kopen, nu of binnen 2 jaar, dan zou ik hier niet komen.
  donderdag 20 oktober 2011 @ 15:28:50 #106
194833 Hanoying
pi_103328102
quote:
0s.gif Op donderdag 20 oktober 2011 14:41 schreef Scorpie het volgende:
I hate to burst your bubble Scorpie maar vrijwel iedere randdebiel kan een huis kopen in Nederland hoor.

De één een wat groter huis dan de ander maar een klein appartementje ligt binnen het bereik van vrijwel iedereen met een vaste baan. In de regio's waar ze dat misschien net niet lagen wordt je bovendien als pseudopauper wel ondersteund met koopgarant of koopgoedkoop constructies waardoor je alsnog kan kopen als verkoopmedewerker witgoed eerste klasse.
pi_103328197
quote:
0s.gif Op donderdag 20 oktober 2011 13:06 schreef Basp1 het volgende:

[..]

Als je niet weet wat voor isolatie er in zit kun je natuurlijk nooit een objectieve berekening gaan maken. ;)

Als er dan duidelijk in het rekenmodel ook de veronderstelde waardes staan hoeft dat natuurlijk nog geen probleem te zijn. Ook het rekenmodel moet dan erbij geleverd gaan worden ipv alleen een A tm F getal.

Sterker nog als ik zo denk zou ik zeggen dat bij onbekende isolaties er maar van het worst case scenario wordt uitgegaan en kan het altijd nog meevallen, maar zolang er niet bewezen kan worden dat een bepaalde isolatie erin zit hebben ze pech in de berekening.
agree
pi_103328958
quote:

Je praat wel vaker onzin, maar nu raak je m'n vakgebied!

Jij kan je vakgebied zo niet runnen en wil dat de overheid er de werkgelegenheid komt verbeteren?

Waarom zou een potentieel koper niet gewoon lekker zelf mogen bepalen of hij het ontbreken van een energielabel belangrijk vindt?
  Moderator donderdag 20 oktober 2011 @ 15:50:31 #109
16180 crew  CoolGuy
pi_103329045
quote:
0s.gif Op donderdag 20 oktober 2011 14:27 schreef Istrilyin het volgende:

[..]

Kijk eens goed naar een reactie als deze, neutrale lezers (als die er zijn). Dit soort reacties komen van mensen die hier ein-de-loos berichtjes plaatsen dat het helemaal niet gek is om nu te kopen, en dat een koophuis geweldig is.

Maar... als je echt lekker aan het wonen bent, en het interesseert je totaal niet wat de prijzen doen, waarom zou je dan naar dit forum toegaan? En keer op keer posten? En onvolwassen reageren ('nat achter de oortjes')? Ik zie hier mensen die eventueel zouden kopen, en mensen die eigenlijk misschien wel willen of moeten verkopen. Waarbij de laatste groep heel doorzichtig stoer probeert te doen over hun huisje.

Het is helemaal niet belangrijk wat jij wel of niet wil geloven. Ah, dus als jij lekker in je auto rondrijdt dan kom je ook nooit in PTA. Als je lekkere sex hebt kom je ook nooit in SEX etc etc.
Kijk en daar ga je de mist in. Als je een huis koopt ben je niet king of the hill, net zoals je niet king of the hill bent als je huurt. Dus over 'gepeupel' kun je m.i. niet praten. Het kopen van een huis maakt je niet beter of slechter dan welke andere persoon dan ook. Dat jij die link wel legt moet je niet iemand anders aanrekenen natuurlijk.

Dus jij ziet hier mensen die eventueel zouden kopen, en dan zie je mensen die eventueel wel willen verkopen, of moeten verkopen, waarbij je voor die laatste categorie dan nog de term 'stoer doen' hanteert. Ik mis in dat overzichtje eigenlijk de categorie mensen die niet hoeven of willen verkopen, maar die gewoon lekker wonen. Want die categorie zie ik je volgens mij niet benoemen.

Dus als jij dat niet als optie ziet, dan vraag ik me af waarom jij dan eventueel zou kopen? Want zodra je gekocht hebt dan ga je willen of moeten verkopen blijkbaar, dus waarom zou je dan in de eerste plaats überhaupt kopen, volgens die redenering?
  Moderator donderdag 20 oktober 2011 @ 15:56:05 #110
16180 crew  CoolGuy
pi_103329254
quote:
0s.gif Op donderdag 20 oktober 2011 15:28 schreef Hanoying het volgende:

[..]

I hate to burst your bubble Scorpie maar vrijwel iedere randdebiel kan een huis kopen in Nederland hoor.

De één een wat groter huis dan de ander maar een klein appartementje ligt binnen het bereik van vrijwel iedereen met een vaste baan. In de regio's waar ze dat misschien net niet lagen wordt je bovendien als pseudopauper wel ondersteund met koopgarant of koopgoedkoop constructies waardoor je alsnog kan kopen als verkoopmedewerker witgoed eerste klasse.
Natuurlijk kan vrijwel iedere randdebiel een huis kopen. Alleen hebben mensen ook nog wensen, en de groep die alleen maar 'een klein appartementje' kunnen kopen, willen stiekem ook wel een groter huis kunnen kopen.

Het kopen van een huis is niet zo zeer het probleem. Het kopen van het huis dat je wíl, dat is een probleem. Natuurlijk zal vrijwel iedereen wel een 2-kamer appartementje in de bijlmer op 3 hoog kunnen kopen. De groep die dat ook daadwerkelijk wil is een stuk kleiner. Mensen die meer kunnen betalen doen dat, want die willen liever niet in de bijlmer wonen.
pi_103329746
quote:
0s.gif Op donderdag 20 oktober 2011 15:56 schreef CoolGuy het volgende:

[..]

Natuurlijk kan vrijwel iedere randdebiel een huis kopen. Alleen hebben mensen ook nog wensen, en de groep die alleen maar 'een klein appartementje' kunnen kopen, willen stiekem ook wel een groter huis kunnen kopen.

Het kopen van een huis is niet zo zeer het probleem. Het kopen van het huis dat je wíl, dat is een probleem. Natuurlijk zal vrijwel iedereen wel een 2-kamer appartementje in de bijlmer op 3 hoog kunnen kopen. De groep die dat ook daadwerkelijk wil is een stuk kleiner. Mensen die meer kunnen betalen doen dat, want die willen liever niet in de bijlmer wonen.
Ik denk dat de grootste probleem nu is dat je na het kopen tegen een onderwaarde aankijkt.
pi_103329911
quote:
0s.gif Op donderdag 20 oktober 2011 16:10 schreef Terrorizer het volgende:

[..]

Ik denk dat de grootste probleem nu is dat je na het kopen tegen een onderwaarde aankijkt.
Waarom zou dat een probleem zijn als je een hypotheek hebt die ook aflost, op den duur woon je dan gratis en alleen als je tussentijds zou willen verkopen zou je dan een probleem kunnen hebben. ;)
  donderdag 20 oktober 2011 @ 16:14:11 #113
194833 Hanoying
pi_103329919
quote:
0s.gif Op donderdag 20 oktober 2011 15:56 schreef CoolGuy het volgende:

[..]

Mensen willen altijd groter kopen dan ze kunnen maar in het verleden was de manier waarmee je een groot huis kon krijger er één van z.s.m. instappen in whatever omdat de huizen anders het jaar erop allemaal duurder waren geworden en je dan nog minder kon. Je stapte in een klein huisje in omdat je wist dat je na 5 jaar toch wel door kon schuiven en dat je dan de overwaarde kon gebruiken om een groter huis te financiëren.

Nu is die doorschuifzekerheid ineens weg en daarmee is het nut van een starterswoning grotendeels verdwenen. Opbouwen van kapitaal werkt namelijk helemaal niet meer met een starterswoning. Sterker nog, koop je nu dan heb je volgend jaar alleen maar meer onderwaarde en jaar daarna nog meer. Het huis dat je eigenlijk wilt hebben (en dat is niet je starterstussenhutje in een arbeiderswijk) raakt dus alleen maar verder uit zicht en je zet jezelf alleen maar harder vast in een hut die volledig ongeschikt is voor je komende levensfase.

De startersmarkt is niet alleen maar om zeep omdat men niet meer kan lenen maar ook omdat men niet meer wil lenen. De beste manier om een beter huis te kopen en/of een huis goedkoper te kopen is namelijk niet meer om nu te kopen maar om volgend jaar te kopen.. of het jaar daarna.. of daarna..

:)
pi_103330015
quote:
0s.gif Op donderdag 20 oktober 2011 16:14 schreef Basp1 het volgende:

[..]

Waarom zou dat een probleem zijn als je een hypotheek hebt die ook aflost, op den duur woon je dan gratis en alleen als je tussentijds zou willen verkopen zou je dan een probleem kunnen hebben. ;)
pi_103330183
quote:
0s.gif Op donderdag 20 oktober 2011 16:14 schreef Hanoying het volgende:

Je stapte in een klein huisje in omdat je wist dat je na 5 jaar toch wel door kon schuiven en dat je dan de overwaarde kon gebruiken om een groter huis te financiëren.

Dat is alleen tussen 1998 en 2008 ongeveer geweest , daarvoor nooit vertoond geweest.
  donderdag 20 oktober 2011 @ 16:26:14 #116
29444 RemcoDelft
4 8 15 16 23 42
pi_103330403
quote:
Je stapte in een klein huisje in omdat je wist dat je na 5 jaar toch wel door kon schuiven en dat je dan de overwaarde kon gebruiken om een groter huis te financiëren.
Ik heb dit nooit begrepen... Als je kleine huisje 30% meer "waard" was, was dat grote huis ook 30% duurder. Volstrekt onlogisch dus dat je kleine huisje dan helpt!
Dat hele argument is veel logischer in een dalende markt: koop nu een klein r*thuisje voor 100k, verkoop het over 4 jaar voor 60k, en tegen die tijd is je grotere huis ook aanzienlijk gedaald. Wel aflossen in die periode.
  Moderator donderdag 20 oktober 2011 @ 16:26:20 #117
16180 crew  CoolGuy
pi_103330406
quote:

De startersmarkt is niet alleen maar om zeep omdat men niet meer kan lenen maar ook omdat men niet meer wil lenen. De beste manier om een beter huis te kopen en/of een huis goedkoper te kopen is namelijk niet meer om nu te kopen maar om volgend jaar te kopen.. of het jaar daarna.. of daarna..

:)
Dat men niet meer koste wat kost wil lenen, dat snap ik wel. Natuurlijk, mensen die nu in de shit zitten denken 'had ik dat maar nooit gedaan'. Nee, precies, maar berouw komt na de zonden.

Ja, en wat doe je in de tussentijd? Dan maar gaan huren en geld over de schutting flikkeren? Of thuis bij papa en mama blijven wonen tot je 40 bent ofzo? Kijk, vroeg of laat wil iemand het ouderlijk huis uit, en op zichzelf gaan.

In hoeverre de droom van die persoon te verwezenlijken is hangt af van spaargeld, salaris en toekomstperspectief. Maar sparen moet je niet dan pas gaan doen, want dan woon je ondertussen nog wel even, dus dat had je al veel eerder moeten doen. Salaris en toekomstperspectief zijn (grotendeels) afhankelijk van opleiding en als dat ook allemaal maar mondjesmaat aanwezig is, dan kun je wel dromen, maar dan moet je of een klein appartementje kopen indien bereikbaar, en anders tot in den treure bij je ouders blijven wonen of gaan huren.
  donderdag 20 oktober 2011 @ 16:29:29 #118
194833 Hanoying
pi_103330548
quote:
0s.gif Op donderdag 20 oktober 2011 16:26 schreef RemcoDelft het volgende:

[..]

Ik heb dit nooit begrepen... Als je kleine huisje 30% meer "waard" was, was dat grote huis ook 30% duurder. Volstrekt onlogisch dus dat je kleine huisje dan helpt!
Dat hele argument is veel logischer in een dalende markt: koop nu een klein r*thuisje voor 100k, verkoop het over 4 jaar voor 60k, en tegen die tijd is je grotere huis ook aanzienlijk gedaald. Wel aflossen in die periode.
het alternatief was niet instappen en dan was niet alleen het grote huis 30 % duurder maar had je bovendien geen overwaarde uit je kleine huis gehaald waardoor het al helemaal onbereikbaar was geworden. Elk jaar dat je niet instapte werd het moeilijker wel in te stappen.

In het geval van een dalende markt kan je aflossen ja maar 40.000 euro aflossen doe je over het algemeen echt nog niet zo snel hoor en bovendien los je dan lucht af natuurlijk. Had je beter kunnen huren en 40 k kunnen sparen.
  donderdag 20 oktober 2011 @ 16:31:19 #119
194833 Hanoying
pi_103330641
quote:
0s.gif Op donderdag 20 oktober 2011 16:21 schreef Basp1 het volgende:

[..]

Dat is alleen tussen 1998 en 2008 ongeveer geweest , daarvoor nooit vertoond geweest.
Nah, eind jaren 80/begin jaren 90 tot 2008 en dan heb je het over bijna 20 jaar. Voor Henk en Ingrid staat dat gelijk aan "altijd"
  Moderator donderdag 20 oktober 2011 @ 16:34:43 #120
16180 crew  CoolGuy
pi_103330779
quote:
0s.gif Op donderdag 20 oktober 2011 16:31 schreef Hanoying het volgende:

[..]

Nah, eind jaren 80/begin jaren 90 tot 2008 en dan heb je het over bijna 20 jaar. Voor Henk en Ingrid staat dat gelijk aan "altijd"
Henk en Ingrid zijn dan ook niet de meest heldere lichten, want H&I zijn de mensen die in de problemen kwamen/komen door hun financieringsproduct.
pi_103330856
Strategische scenario's bij Abn Amro en Rabo gaan er nu al van uit van een 25% lagere gemiddelde huizenprijs in 2026 dan bij de huidige prijsniveau's, mits de inflatie onder de 2-2,5 % blijft tot die tijd.

Locatie en kwaliteit blijven belangrijk en zorgen voor grote fluctuaties in prijzen.
  Moderator donderdag 20 oktober 2011 @ 16:36:50 #122
16180 crew  CoolGuy
pi_103330868
quote:
0s.gif Op donderdag 20 oktober 2011 16:29 schreef Hanoying het volgende:

[..]

het alternatief was niet instappen en dan was niet alleen het grote huis 30 % duurder maar had je bovendien geen overwaarde uit je kleine huis gehaald waardoor het al helemaal onbereikbaar was geworden. Elk jaar dat je niet instapte werd het moeilijker wel in te stappen.

In het geval van een dalende markt kan je aflossen ja maar 40.000 euro aflossen doe je over het algemeen echt nog niet zo snel hoor en bovendien los je dan lucht af natuurlijk. Had je beter kunnen huren en 40 k kunnen sparen.
Ja, want als je gaat huren, inclusief alle kosten die daarbij komen (net als dat kopen een hoop geld kost kost huren dat ook) dan heb je ook nog alle financiële ruimte over om die 40k bij elkaar te sparen binnen afzienbare tijd natuurlijk.

De mensen die gaan huren (niet scheefhuren, maar gewoon huren), eventueel ook nog met subsidie zullen w.s. niet al te ruim in de slappe was zitten en dus is het sparen van 40k terwijl je ook nog huurt niet iets wat direct volgend jaar gerealiseerd is.
  donderdag 20 oktober 2011 @ 16:38:56 #123
29444 RemcoDelft
4 8 15 16 23 42
pi_103330947
quote:
0s.gif Op donderdag 20 oktober 2011 16:29 schreef Hanoying het volgende:
... en bovendien los je dan lucht af natuurlijk. Had je beter kunnen huren en 40 k kunnen sparen.
Klopt. Een van de redenen dat ik nu geen huis wil kopen in Nederland.

quote:
0s.gif Op donderdag 20 oktober 2011 16:36 schreef Bankfurt het volgende:
Strategische scenario's bij Abn Amro en Rabo gaan er nu al van uit van een 25% lagere gemiddelde huizenprijs in 2026 dan bij de huidige prijsniveau's, mits de inflatie onder de 2-2,5 % blijft tot die tijd.
Verwar scenario's niet met verwachtingen!
Daarentegen ben ik wel benieuwd wat de impact hiervan zou zijn op deze banken, maken ze dat ook bekend?
  donderdag 20 oktober 2011 @ 16:47:00 #124
194833 Hanoying
pi_103331295
quote:
0s.gif Op donderdag 20 oktober 2011 16:36 schreef CoolGuy het volgende:

[..]

Ja, want als je gaat huren, inclusief alle kosten die daarbij komen (net als dat kopen een hoop geld kost kost huren dat ook) dan heb je ook nog alle financiële ruimte over om die 40k bij elkaar te sparen binnen afzienbare tijd natuurlijk.

De mensen die gaan huren (niet scheefhuren, maar gewoon huren), eventueel ook nog met subsidie zullen w.s. niet al te ruim in de slappe was zitten en dus is het sparen van 40k terwijl je ook nog huurt niet iets wat direct volgend jaar gerealiseerd is.
duh.. natuurlijk kunnen ze dat niet. Ik gebruikt het toch ook als weerlegging van een post die stelde dat "je als je door wilt stromen toch beter 40 k verlies kan maken op je eerste huis zolang je het maar aflost?".

Leuk verhaal maar Henk en Ingrid kunnen helemaal geen 40 k aflossen. Niet binnen een paar jaar althans. Henk en Ingrid konden alleen doorstromen doordat ze overwaarde op hun eerste huis kregen en vervolgens na verkoop die overwaarde plus een nieuwe maximale hypotheek in hun tweede huis stopten om met dat huis hetzelfde riedeltje te herhalen.

Zo hebben 4 miljoen Henk en Ingrids de huizenmarkt omhoog gespeculeerd en zo lang het goed ging ging het goed.
  donderdag 20 oktober 2011 @ 16:49:04 #125
43642 Bayswater
What'sYourFunctionInLife?
pi_103331369
quote:
Locatie en kwaliteit blijven belangrijk en zorgen voor grote fluctuaties in prijzen.
Dat verwacht ik ook en is nu al aan de gang.
Life lies a slow suicide
Orthodox dreams and symbolic myths
From feudal serf to spender
This wonderful world of purchase
pi_103331386
quote:
0s.gif Op donderdag 20 oktober 2011 16:31 schreef Hanoying het volgende:

[..]

Noem mij maar kippig maar ik zie toch echt het steilste stuk (sterkste stijging) in 98 tot 2008 zitten ok vanaf 1990 begon het een beetje op te komen maar het geschetste scenario van jou dat je met je overwaarde de KK en een nieuw groter huis elke 5 jaar kon financieren zal met die mindere stijging tussen 1990 en 1998 echt niet het geval geweest zijn. ;)

En de daling die men voorspeld van 42% in 5 jaar dan moeten we nog een flinke duikeling in de komende 2 jaar gaan maken. _O-

En ja als we dit allemaal van te voren hadden geweten waren we nu allemaal vastgoedmagnaten geweest die lekker van ons geld in de tropen aan het genieten waren. Maar de daling waarmee hier sommige zich rijk aan het rekenen zijn zou toch dan ook met wat complexe financiele producten toch ook wel ten gelde gemaakt kunnen worden.

Wie van huisprijs pessimisten heeft al zulke producten aangeschaft omdat deze toch in jullie optiek goud geld gaan worden. ;)
pi_103331670
quote:
0s.gif Op donderdag 20 oktober 2011 15:50 schreef CoolGuy het volgende:
Het is helemaal niet belangrijk wat jij wel of niet wil geloven. Ah, dus als jij lekker in je auto rondrijdt dan kom je ook nooit in PTA. Als je lekkere sex hebt kom je ook nooit in SEX etc etc.

...

Dus als jij dat niet als optie ziet, dan vraag ik me af waarom jij dan eventueel zou kopen? Want zodra je gekocht hebt dan ga je willen of moeten verkopen blijkbaar, dus waarom zou je dan in de eerste plaats überhaupt kopen, volgens die redenering?
Als ik over pak 'm beet twee jaar een huis koop, dan zal ik het denk ik hier nog even melden in volle glorie, en na een weekje zie je me dan niet meer terug.

Ik ben nu happy met m'n auto, ik ga voorlopig niet kopen of verkopen. Dus ik ga zelden of nooit naar een autoforum, bijvoorbeeld. En als ik ga, dan heb ik geen uitgesproken mening. Ik heb echt nog nimmer een discussie gehad op een autoforum. Waarom zou ik?
pi_103332029
quote:
0s.gif Op donderdag 20 oktober 2011 16:49 schreef Bayswater het volgende:

[..]

Dat verwacht ik ook en is nu al aan de gang.
De huizenprijzen in Nederland waren altijd behoorlijk genivelleerd, dat wil zeggen dat de prijsverschillen tussen prime locaties als Amsterdam centrum met andere type locaties zoals Nijmegen of Tilburg relatief klein waren.
In andere landen zijn de verschillen veel groter, in Italie is Rome bijvoorbeeld vele malen duurder dan een klein stadje 200km verderop.

Ik denk met de stedentrek en krimpregio’s dat de prijsverschillen onderling weer gaan toenemen. De region groot-Amsterdam wordt steeds belangrijker, regio’s in Gronignen en Limburg zullen het onderspit delfen. Simpelweg geen economie en bevolking daar. Krijg je recreatieniveau prijzen hooguit.
pi_103332133
Als de banken niet meer willen zakken ook plaatsen als Amsterdam weg in het schuldenmoeras. In Amsterdam kan je immers net zo goed je inkomen verliezen.
pi_103332144
quote:
0s.gif Op donderdag 20 oktober 2011 16:49 schreef Basp1 het volgende:

[..]

[ afbeelding ]

Noem mij maar kippig maar ik zie toch echt het steilste stuk (sterkste stijging) in 98 tot 2008 zitten ok vanaf 1990 begon het een beetje op te komen maar het geschetste scenario van jou dat je met je overwaarde de KK en een nieuw groter huis elke 5 jaar kon financieren zal met die mindere stijging tussen 1990 en 1998 echt niet het geval geweest zijn. ;)

En de daling die men voorspeld van 42% in 5 jaar dan moeten we nog een flinke duikeling in de komende 2 jaar gaan maken. _O-

En ja als we dit allemaal van te voren hadden geweten waren we nu allemaal vastgoedmagnaten geweest die lekker van ons geld in de tropen aan het genieten waren. Maar de daling waarmee hier sommige zich rijk aan het rekenen zijn zou toch dan ook met wat complexe financiele producten toch ook wel ten gelde gemaakt kunnen worden.

Wie van huisprijs pessimisten heeft al zulke producten aangeschaft omdat deze toch in jullie optiek goud geld gaan worden. ;)
Dit is het juiste plaatje idd, maar het duurt 10-15 jaar, geen 5 jaar.

Goldman Sachs heeft er nu al geld aan verdiend.
  donderdag 20 oktober 2011 @ 17:11:18 #131
194833 Hanoying
pi_103332237
quote:
0s.gif Op donderdag 20 oktober 2011 16:49 schreef Basp1 het volgende:

[..]

[ afbeelding ]

Inderdaad kippig. Je ziet toch dat hij begin jaren 90 al een stuk steiler dan de inflatie gaat lopen. Na 5 jaar had men de kk er al lang en breed uit en al minimaal een procentje of 20 winst op de originele koopprijs, dat plus een paar procent die al afgelost was gaf een aardige aanbetaling voor huis nummer 2.

Dat je beweert dat we "wel allemaal rijk waren geweest als we dat van tevoren hadden geweten" is een beetje dom natuurlijk. Iedereen die op de vastgoedmarkt heeft gezeten tussen 1990 en 2008 heeft ook sloten met geld met zijn huis verdient en iedereen wist het van tevoren. Je moest eigenlijk alleen maar het geluk hebben in het juiste jaar geboren te zijn om mee te kunnen profiteren, jij en ik waren in de jaren 90 nog wat te jong lijkt me zo :P

Tot slot is 42 % daling inflatiegecorrigeerd uiteindelijk (niet volgend jaar al) wel degelijk mogelijk, we zijn al halverwege.

Vanaf de top is er begin volgend jaar wel een procentje of 14 af. Laat er ook nog eens 8 % (en dan schat ik laag) inflatie geweest zijn in de 4 jaar die je dan al aan het dalen bent en je hebt het over 22 %. Ruim halverwege :P
pi_103334297
quote:
0s.gif Op donderdag 20 oktober 2011 17:11 schreef Hanoying het volgende:

[..]

Inderdaad kippig. Je ziet toch dat hij begin jaren 90 al een stuk steiler dan de inflatie gaat lopen. Na 5 jaar had men de kk er al lang en breed uit en al minimaal een procentje of 20 winst op de originele koopprijs, dat plus een paar procent die al afgelost was gaf een aardige aanbetaling voor huis nummer 2.

Dat je beweert dat we "wel allemaal rijk waren geweest als we dat van tevoren hadden geweten" is een beetje dom natuurlijk. Iedereen die op de vastgoedmarkt heeft gezeten tussen 1990 en 2008 heeft ook sloten met geld met zijn huis verdient en iedereen wist het van tevoren. Je moest eigenlijk alleen maar het geluk hebben in het juiste jaar geboren te zijn om mee te kunnen profiteren, jij en ik waren in de jaren 90 nog wat te jong lijkt me zo :P

Ik had in principe in midden jaren 90 wel mijn eerste huis kunnen kopen maar toen vond ik de prijzen ook al te hoog. ;)

Hoeveel transacties vonden er eigenlijk plaats in het topjaar? Als ik het goed heb ongeveer 210.000 op een totaal van 4.200.000 koop woningen zou ik dus zeggen dat iemand gemiddeld dan 20 jaar in een koophuis blijft zitten dus om de 5 jaar verkopen hebben er niet al te veel gedaan of een nog kleiner percentage heeft eigenlijk maar van de virtuele stijging geprofiteerd zou ik dan zeggen.

Verder verwacht ik niet zoveel daling omdat er nog steeds op 2 salarissen financieringen blijven plaats vinden, hierdoor krijg je dus een hogere financierbaarheid. Dat is volgens mijn vermoeden de reden geweest van die sterkere stijging sinds 1998 en nu ook geleidelijkere daling. Maar ik kan helaas nergens goede documentatie vinden om dat vermoeden te onderbouwen vanaf welk moment banken nu op 2 volledige salarissen gingen financieren.
  donderdag 20 oktober 2011 @ 18:20:35 #133
29444 RemcoDelft
4 8 15 16 23 42
pi_103335089
quote:
0s.gif Op donderdag 20 oktober 2011 17:08 schreef Bankfurt het volgende:

[..]

Dit is het juiste plaatje idd, maar het duurt 10-15 jaar, geen 5 jaar.
Historische grafieken laten zien dat de daling meestal net iets langer duurt dan de stijging.
pi_103344240
quote:

Wat betekent dat concreet voor de huizenprijs in euro's? Blijft die gelijk, en is de daling dus vooral relatief omdat de huizenprijs niet aangepast wordt voor inflatie (of tenminste, wel iets maar niet volledig) of daalt de prijs ook?
pi_103345046
quote:
0s.gif Op donderdag 20 oktober 2011 21:06 schreef poemojn het volgende:

[..]

Wat betekent dat concreet voor de huizenprijs in euro's? Blijft die gelijk, en is de daling dus vooral relatief omdat de huizenprijs niet aangepast wordt voor inflatie (of tenminste, wel iets maar niet volledig) of daalt de prijs ook?
Inflatie gaat zeker niet onder die waarders blijven, althans niet de CPI.
pi_103347305
quote:
Je praat wel vaker onzin, maar nu raak je m'n vakgebied! Heb je enig benul wat de kostenverhouding is tussen 1 MJ opwekken met PV en 1 MJ besparen met isolatie?
Reken het eens voor zou ik zeggen. 1MJ PV kost in totaal circa ¤ 0,80 wat isolatie kost weet ik niet

quote:
Daarbij wil je toch niet serieus PV gebruiken om 's winters je huis te verwarmen?
Dat doe ik met een HR-houtkachel. Geen gas of GJ's aan stadsverwarming voor nodig.

Overigens kun je met ¤ 25.000 aan PV heel wat vermogen opwekken

[ Bericht 4% gewijzigd door Bijvlagenzinvol op 20-10-2011 22:06:02 ]
  donderdag 20 oktober 2011 @ 22:09:14 #137
29444 RemcoDelft
4 8 15 16 23 42
pi_103348085
quote:
0s.gif Op donderdag 20 oktober 2011 21:56 schreef Bijvlagenzinvol het volgende:

[..]

Reken het eens voor zou ik zeggen. 1MJ PV kost in totaal circa ¤ 0,80 wat isolatie kost weet ik niet
1 MJ aardgas kost anderhalve cent.
Die MJ zon kan je trouwens veel eenvoudiger, directer en goedkoper gebruiken voor verwarming.

quote:
Dat doe ik met een HR-houtkachel. Geen gas of GJ's aan stadsverwarming voor nodig.
Je gaat toch niet serieus een houtkachel promoten als 'milieuvriendelijk'? Ook al heet het tegenwoordig CO2-neutraal, het is gruwelijk slecht voor het lokale milieu. Hele wijken stinken 's winters naar rook (vandaag op de fiets (voluit trappen) moest ik bij gebrek aan zuurstof nog inhouden). In de jaren '60 hadden we hetzelfde met kolen, dankzij schoon en goedkoop aardgas zijn we daar vanaf, maar nu gaan mensen weer steeds meer hout stoken omdat het aardgas zo enorm duur wordt gemaakt door belastingen. Wat mij betreft een hele slechte ontwikkeling, zeker in zeer dichtbevolkte wijken. Op het platteland zou het nog gaan, in de stad niet.
Dat gezegd hebbende: isolatie zorgt ook bij houtkachels voor een lager verbruik :)
pi_103348617
quote:
0s.gif Op donderdag 20 oktober 2011 22:09 schreef RemcoDelft het volgende:
1 MJ aardgas kost anderhalve cent.
Maar daar ging het niet om. Je had het over isolatie. Die prijs die ik noemde voor 1MJ PV is overigens de eenmalige aanschaf, voor een kleinschalig project. Elk jaar krijg je dus voor dat eenmalige bedrag 1MJ aan energie, wellicht 40 jaar lang.

(En dat eenmalige bedrag is overigens aan de hoge kant, mijn eigen PV kost eenmalig 0,30/MJ. Maar dan installeer ik wel alles zelf en heb ik de inverters voor weinig kunnen ritselen.)

quote:
Die MJ zon kan je trouwens veel eenvoudiger, directer en goedkoper gebruiken voor verwarming.
Ja. Die kun je er ook bijleggen, alleen heb je daar in de winter geen reet aan, of je legt zoveel neer dat je in de zomer 90% van de energie moet weggooien.

quote:
Je gaat toch niet serieus een houtkachel promoten als 'milieuvriendelijk'?
Een HR-houtkachel wel. Niet een openhaard of een ouderwetse potkachel natuurlijk, die moeten verboden worden.

[ Bericht 1% gewijzigd door Bijvlagenzinvol op 20-10-2011 23:41:11 ]
pi_103355339
Hebbie hem weer met z'n houtkachel. :')
pi_103355407
quote:
0s.gif Op vrijdag 21 oktober 2011 00:28 schreef asfyxiaatje123 het volgende:
Hebbie hem weer met z'n houtkachel. :')
Yep. Je laten afzetten door de energiemaatschappij en de belastingdienst laat ik graag aan jou over. :W

NB: @nu: 26,3 graden en het smeult nog gewoon een uurtje door schat ik zo. ^O^
pi_103355503
Wekt men nu ook al stroom op met de (rest)warmte of is dat een verhaal van de toekomst voor de particulier?
pi_103355642
quote:
5s.gif Op vrijdag 21 oktober 2011 00:32 schreef WammesWaggel het volgende:
Wekt men nu ook al stroom op met de (rest)warmte of is dat een verhaal van de toekomst voor de particulier?
Er zijn HRe ketels die elektriciteit kunnen opwekken. Het nut ontgaat me nog een beetje. Nog vreemder is dat die ketels spontaan tot max 1KW op een gebruikte groep mogen terugleveren, en een zonnepaneelinverter slechts de helft. (Wat feitelijk ook de enige veilige grens is)

Zo zie je maar wat een beetje lobbyen in Den Haag kan doen. :D
  vrijdag 21 oktober 2011 @ 08:24:22 #143
29444 RemcoDelft
4 8 15 16 23 42
pi_103361050
quote:
5s.gif Op vrijdag 21 oktober 2011 00:32 schreef WammesWaggel het volgende:
De ketels zijn nog erg duur (en in de experimentele fase). Het is trouwens andersom: de restwarmte van de elektriciteitsopwekking gebruik je dan voor verwarming van je huis.
  vrijdag 21 oktober 2011 @ 08:43:37 #144
324665 meth77
to do or not to do
pi_103361215
De gemeentes gaan zelf in de project- en gebiedsontwikkeling, goede zaak lijkt me, ook voor de pensioenfondsen

quote:
vr 21 okt 2011, 08:35

Gemeentes onderzoeken beleggingsfonds
AMSTERDAM - Een aantal grote gemeentes denkt erover hun krachten te bundelen om geld van beleggers aan te trekken voor gebiedsontwikkeling.

Volgens Het Financieele Dagblad onderzoeken onder meer Amsterdam, Utrecht en Eindhoven de mogelijkheid een gezamenlijk beleggingsfonds in het leven te roepen.

Ze hopen dat het op die manier voor beleggers aantrekkelijk wordt om te investeren, omdat meerdere ontwikkelingsprojecten in een mandje worden aangeboden. De gemeentes mikken op pensioenfondsen en vastgoedbeleggers
pi_103361745
quote:
0s.gif Op vrijdag 21 oktober 2011 08:43 schreef meth77 het volgende:
De gemeentes gaan zelf in de project- en gebiedsontwikkeling, goede zaak lijkt me, ook voor de pensioenfondsen

[..]

Beter dan dat er nog een paar van die graaivarkens tussen zitten...
  vrijdag 21 oktober 2011 @ 09:24:59 #146
29444 RemcoDelft
4 8 15 16 23 42
pi_103361824
quote:
0s.gif Op vrijdag 21 oktober 2011 09:19 schreef asfyxiaatje123 het volgende:

[..]

Beter dan dat er nog een paar van die graaivarkens tussen zitten...
Die zitten er toch wel... Ambtenaren zijn over het algemeen geen partij voor gewiekste ontwikkelaars. En de aanbestedingen moeten toch ergens terechtkomen, ik denk niet dat de gemeente amtenaren inzet om gebouwen neer te zetten.
pi_103362089
quote:
0s.gif Op vrijdag 21 oktober 2011 09:24 schreef RemcoDelft het volgende:

[..]

Die zitten er toch wel... Ambtenaren zijn over het algemeen geen partij voor gewiekste ontwikkelaars. En de aanbestedingen moeten toch ergens terechtkomen, ik denk niet dat de gemeente amtenaren inzet om gebouwen neer te zetten.
Laat me nou een beetje in die waan, dat er misschien wellicht hopelijk ooit iets gaat veranderen... ;)
pi_103362548
CBS cijfertjes zijn uit! Kijken?

Nog eens 0.6% van de index af, van maand op maand. Stel je was zo onverstandig om vorige maand een woning van 250k te kopen. Heb je nu 1500 euro verlies aan je broekje! HRA of niet, huren was verstandiger.
pi_103362662
quote:
0s.gif Op vrijdag 21 oktober 2011 10:02 schreef Istrilyin het volgende:

Nog eens 0.6% van de index af, van maand op maand. Stel je was zo onverstandig om vorige maand een woning van 250k te kopen. Heb je nu 1500 euro verlies aan je broekje! HRA of niet, huren was verstandiger.
Ik onderhandel ook altijd met de CBS cijfers in de hand over huizenprijzen, dat scheelt een hoop.
  vrijdag 21 oktober 2011 @ 10:27:40 #150
324665 meth77
to do or not to do
pi_103363278
quote:
vr 21 okt 2011, 09:58
Prijs koophuis bijna 3 procent lager
DEN HAAG (AFN) - De huizenprijzen zijn in september met 2,9 procent gedaald vergeleken met dezelfde maand vorig jaar.
Ten opzichte van de voorgaande maand lagen de prijzen van bestaande koopwoningen 0,6 procent lager. Dat meldden het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS) en het Kadaster vrijdag.
  vrijdag 21 oktober 2011 @ 10:45:03 #151
288972 droom_econoom8
voorheen droom_econoom7
pi_103363820
quote:
0s.gif Op vrijdag 21 oktober 2011 10:02 schreef Istrilyin het volgende:

Hierbij het linkje: http://www.cbs.nl/nl-NL/m(...)1/2011-10-21-m11.htm

Toch is het merkwaardig. Verwacht was dat het verminderen van de overdrachtsbelasting in de eerste maand tot een kleine opleving zou leiden. Dat is dus niet waar.

Enfin, 3% goedkoper dan een jaar geleden. Vanaf 2008 moeten we de 10% daling zijn gepasseerd. And counting...
=Jongeren die lid zijn van een vakbond zijn matennaaiers!=
Disclaimer: Mijn uitingen zijn slechts mijn mening en niet meer dan dat. Onder geen beding mogen mijn uitingen worden opgevat als advies! Ik accepteer geen enkele aansprakelijkheid.
  vrijdag 21 oktober 2011 @ 10:45:25 #152
352371 ComplexConjugate
Are you for real?
pi_103363836
quote:
14s.gif Op vrijdag 21 oktober 2011 10:06 schreef Scorpie het volgende:

[..]

Ik onderhandel ook altijd met de CBS cijfers in de hand over huizenprijzen, dat scheelt een hoop.
In een markt waar de prijzen dalen en de rente gaat stijgen is het een hele goede optie om het wel te doen, je moet de verkopers er wel even op wijzen dat hun positie absoluut niet gaat verbeteren de komende tijd.
  vrijdag 21 oktober 2011 @ 10:47:58 #153
352371 ComplexConjugate
Are you for real?
pi_103363925
quote:
0s.gif Op vrijdag 21 oktober 2011 10:27 schreef meth77 het volgende:

[..]

We versnellen.... gaat ook nog even door denk ik. Mijn advies... koopt geen woning... er zit een nog veel lager prijsniveau in het vat.
  vrijdag 21 oktober 2011 @ 10:49:41 #154
29444 RemcoDelft
4 8 15 16 23 42
pi_103363975
quote:
0s.gif Op vrijdag 21 oktober 2011 10:45 schreef droom_econoom8 het volgende:
Toch is het merkwaardig. Verwacht was dat het verminderen van de overdrachtsbelasting in de eerste maand tot een kleine opleving zou leiden. Dat is dus niet waar.
Echt vreemd is dat niet. Een deel van die verlaging hadden de verkopers willen toe-eigenen, wat overblijft is een paar procent verlaging in een hard dalende markt.
  vrijdag 21 oktober 2011 @ 10:50:34 #155
352371 ComplexConjugate
Are you for real?
pi_103364002
quote:
0s.gif Op vrijdag 21 oktober 2011 10:45 schreef droom_econoom8 het volgende:

[..]

Hierbij het linkje: http://www.cbs.nl/nl-NL/m(...)1/2011-10-21-m11.htm

Enfin, 3% goedkoper dan een jaar geleden. Vanaf 2008 moeten we de 10% daling zijn gepasseerd. And counting...
Die verlaging van de OB was natuurlijk een compleet kansloze actie... voor Henk en Ingrid scheelt het maar een paar duizend euro... dat is natuurlijk peanuts op een gemiddelde prijs van ruim 2 ton. Er is maar 1 smaak en dat is dalende prijzen ^O^
  vrijdag 21 oktober 2011 @ 10:54:00 #156
288972 droom_econoom8
voorheen droom_econoom7
pi_103364116
Kun je nagaan wat er voor prijsdaling was geweest zonder die verlaging van de overdrachtsbelasting.

Als die verlaging van de overdrachtsbelasting echt tijdelijk is, verwacht ik overigens een extra prijsdaling van 4% op het moment dat de belasting weer terug gaat naar het oude niveau.
=Jongeren die lid zijn van een vakbond zijn matennaaiers!=
Disclaimer: Mijn uitingen zijn slechts mijn mening en niet meer dan dat. Onder geen beding mogen mijn uitingen worden opgevat als advies! Ik accepteer geen enkele aansprakelijkheid.
  vrijdag 21 oktober 2011 @ 10:56:08 #157
29444 RemcoDelft
4 8 15 16 23 42
pi_103364183
quote:
0s.gif Op vrijdag 21 oktober 2011 10:54 schreef droom_econoom8 het volgende:
Als die verlaging van de overdrachtsbelasting echt tijdelijk is, verwacht ik overigens een extra prijsdaling van 4% op het moment dat de belasting weer terug gaat naar het oude niveau.
De overheid heeft toch wel vaker bewezen dat "tijdelijk" aanzienlijk langer is dan "permanent".
  vrijdag 21 oktober 2011 @ 11:02:35 #158
352371 ComplexConjugate
Are you for real?
pi_103364409
quote:
0s.gif Op vrijdag 21 oktober 2011 10:56 schreef RemcoDelft het volgende:

[..]

De overheid heeft toch wel vaker bewezen dat "tijdelijk" aanzienlijk langer is dan "permanent".
QFT...

De verlaging word alleen afgeschaft als het aantal verkopen weer fors toeneemt. De verlaging is in feite een verkapte 'deeltijd WW' aan bedrijvigheid in de vastgoedsector w/
  vrijdag 21 oktober 2011 @ 11:15:20 #159
43642 Bayswater
pi_103364898
quote:
0s.gif Op vrijdag 21 oktober 2011 10:47 schreef ComplexConjugate het volgende:

[..]

We versnellen.... gaat ook nog even door denk ik. Mijn advies... koopt geen woning... er zit een nog veel lager prijsniveau in het vat.
In de Randstad niet als je de cijfertjes bekijkt. Zuid Holland stijgt het zelfs in september. maar als je provincies als Friesland, limburg, Flevoland en Zeeland bedoelt heb je gelijk.
Life lies a slow suicide
  vrijdag 21 oktober 2011 @ 11:20:59 #160
352371 ComplexConjugate
Are you for real?
pi_103365136
quote:
0s.gif Op vrijdag 21 oktober 2011 11:15 schreef Bayswater het volgende:

[..]

In de Randstad niet als je de cijfertjes bekijkt. Zuid Holland stijgt het zelfs in september. maar als je provincies als Friesland, limburg, Flevoland en Zeeland bedoelt heb je gelijk.
Prima dat de randstad stijgt... hoe meer mensen daar naartoe trekken hoe beter dat is voor de prijs van woningen in de rest van het land ^O^
  vrijdag 21 oktober 2011 @ 11:26:05 #161
43642 Bayswater
pi_103365355
quote:
0s.gif Op vrijdag 21 oktober 2011 11:20 schreef ComplexConjugate het volgende:

[..]

Prima dat de randstad stijgt... hoe meer mensen daar naartoe trekken hoe beter dat is voor de prijs van woningen in de rest van het land ^O^
De werkgelegenheid trekt daar voor een groot deel ook heen. Wat hier eerder genoemd werd, als je de 12 toekomstige concentratiegemeenten van de rijksoverheid bekijkt (bezitten meer dan 10 % van alle kantoorpanden in Nederland) wordt de Randstad in de toekomst nog rijker bedeeld .
Life lies a slow suicide
  vrijdag 21 oktober 2011 @ 11:28:38 #162
194833 Hanoying
pi_103365472
quote:

[..]

Bayswater vindt ook altijd wel wat positiefs in negatieve cijfers he :D

Alle 12 provincies zijn jaar op jaar gedaald hoor en maand op maand is alleen Zuid Holland 0,6 % gestegen. Erg significant inderdaad...
  vrijdag 21 oktober 2011 @ 11:43:12 #163
352371 ComplexConjugate
Are you for real?
pi_103366048
quote:
0s.gif Op vrijdag 21 oktober 2011 11:26 schreef Bayswater het volgende:

[..]

De werkgelegenheid trekt daar voor een groot deel ook heen. Wat hier eerder genoemd werd, als je de 12 toekomstige concentratiegemeenten van de rijksoverheid bekijkt (bezitten meer dan 10 % van alle kantoorpanden in Nederland) wordt de Randstad in de toekomst nog rijker bedeeld .
Op welke bedrijvigheid doel je dan?

Genoeg bedrijvigheid waarbij je niet locatie gebonden bent of juist veel ruimte nodig hebt. Ga eens kijken op de industrie terreinen van de grote steden... er staat echt mega veel bedrijfsruimte leeg. Ik denk dus dat de vraag 'welk soort bedrijvigheid' in de randstad toeneemt een interessante vraag is.
  vrijdag 21 oktober 2011 @ 11:43:45 #164
43642 Bayswater
pi_103366063
quote:
0s.gif Op vrijdag 21 oktober 2011 11:28 schreef Hanoying het volgende:

[..]
Het Kadaster is nooit zo heel boeiend in principe. Neem nu Zeeland, daar zijn in september 28 appartementjes verkocht voor een gemiddelde prijs van 123.000, in september 2010 waren er 33 verkocht voor een gemiddelde prijs van 186.000. Een paar vreemde eenden zorgen dus gelijk voor een daling van 6,5 % van Zeeland op jaarbasis terwijl er vorige maand voor Zeeland nog een stijging van 1,3 % op jaarbasis was. Beetje appels met peren dus (hoewel ze beweren een dempende correctie met de WOZ-waarde toe te passen) .
Life lies a slow suicide
  vrijdag 21 oktober 2011 @ 11:51:36 #165
43642 Bayswater
pi_103366412
quote:
0s.gif Op vrijdag 21 oktober 2011 11:43 schreef ComplexConjugate het volgende:

[..]

Op welke bedrijvigheid doel je dan?

Genoeg bedrijvigheid waarbij je niet locatie gebonden bent of juist veel ruimte nodig hebt. Ga eens kijken op de industrie terreinen van de grote steden... er staat echt mega veel bedrijfsruimte leeg. Ik denk dus dat de vraag 'welk soort bedrijvigheid' in de randstad toeneemt een interessante vraag is. Eigenlijk dezelfde ontwikkeling als bij woningen.
Binnenstedelijk is er nog steeds een tekort, aan de stadsranden is er inderdaad een flink toenemende leegstand. Geldt overig ook voor winkelpanden, de goede A-locaties in grote steden lopen nog steeds goed.
Life lies a slow suicide
  Moderator vrijdag 21 oktober 2011 @ 11:54:18 #166
16180 crew  CoolGuy
pi_103366515
quote:

[..]

Alle 12 provincies zijn jaar op jaar gedaald hoor en maand op maand is alleen Zuid Holland 0,6 % gestegen. Erg significant inderdaad...
Nee, maar 0.6% is natuurlijk wél heel significant als het wél in jouw straatje past, nietwaar? Dan is die 0.6% enorm significant, vooral afgezet tegen het doemscenario 'over 2/3/4/5 jaar', wat sommige lui hier al jaren aan 't roepen zijn.
  vrijdag 21 oktober 2011 @ 11:54:51 #167
352371 ComplexConjugate
Are you for real?
pi_103366532
quote:
0s.gif Op vrijdag 21 oktober 2011 11:51 schreef Bayswater het volgende:

[..]

Binnenstedelijk is er nog steeds een tekort, aan de stadsranden is er inderdaad een flink toenemende leegstand. Geldt overig ook voor winkelpanden, de goede A-locaties in grote steden lopen nog steeds goed.
Maar voor welke soort bedrijven maakt het uit dat je dichter bij het centrum zit? Voor industriële productie is dat in ieder geval niet het geval. Wat doen die bedrijven dat het noodzakelijk is om dichter bij het centrum te zitten?
pi_103366616
quote:
0s.gif Op vrijdag 21 oktober 2011 11:54 schreef ComplexConjugate het volgende:

[..]

Maar voor welke soort bedrijven maakt het uit dat je dichter bij het centrum zit? Voor industriële productie is dat in ieder geval niet het geval. Wat doen die bedrijven dat het noodzakelijk is om dichter bij het centrum te zitten?
Dat zijn de banken en verzekeraars :P

Ow en niet te vergeten de gemeente kantoren die ook allemaal op A locaties gevestigd moeten zijn. :D
  vrijdag 21 oktober 2011 @ 12:01:54 #169
194833 Hanoying
pi_103366785
quote:
0s.gif Op vrijdag 21 oktober 2011 11:54 schreef CoolGuy het volgende:

[..]

Nee, maar 0.6% is natuurlijk wél heel significant als het wél in jouw straatje past, nietwaar? Dan is die 0.6% enorm significant, vooral afgezet tegen het doemscenario 'over 2/3/4/5 jaar', wat sommige lui hier al jaren aan 't roepen zijn.
Wat een onzin zeg..

Ten eerste heb ik helemaal geen straatje... Ten tweede zijn 12 van de 12 procincies zijn jaar op jaar gedaald. 11 van de 12 ook nog eens maand op maand met alleen zuid-Holland met een mand op maand plusje.

Nou zegt maand op maand eigenlijk toch al geen ruk omdat je dan seizoensinvloeden niet meerekent maar als ik lees dat mensen onderstaande conclusie uit de cijfers halen dan hebben ze toch echt wel een megaroze bril...

quote:

[..]

pi_103366826
quote:
0s.gif Op vrijdag 21 oktober 2011 12:01 schreef Hanoying het volgende:

[..]

Wat een onzin zeg..

Ten eerste heb ik helemaal geen straatje... Ten tweede zijn 12 van de 12 procincies zijn jaar op jaar gedaald. 11 van de 12 ook nog eens maand op maand met alleen zuid-Holland met een mand op maand plusje.

Nou zegt maand op maand eigenlijk toch al geen ruk omdat je dan seizoensinvloeden niet meerekent maar als ik lees dat mensen onderstaande conclusie uit de cijfers halen dan hebben ze toch echt wel een megaroze bril...

[..]

Das ongeveer dezelfde strekking als 'de huizenprijzen zijn 0.6% gedaald, ik heb 1500 euro verdiend' :') Dus aan beide kanten wordt er nogal creatief omgegaan met de data.
  vrijdag 21 oktober 2011 @ 12:06:10 #171
29444 RemcoDelft
4 8 15 16 23 42
pi_103366911
quote:
10s.gif Op vrijdag 21 oktober 2011 12:03 schreef Scorpie het volgende:

[..]
Dus aan beide kanten wordt er nogal creatief omgegaan met de data.
Klopt. Misschien tijd om de OP aan te passen met een samenvatting van standpunten van "beide partijen"? :)
  vrijdag 21 oktober 2011 @ 12:10:00 #172
43642 Bayswater
pi_103367053
quote:
0s.gif Op vrijdag 21 oktober 2011 11:54 schreef ComplexConjugate het volgende:

[..]

Klopt, maar die werknemers wonen dan veelal ook in Vinexwijken, ook aan de rand of in van die suburbanisatie steden. Daar vinden dan ook binnen de Randstad de sterkste prijsdalingen plaats.
Life lies a slow suicide
pi_103367209
quote:
0s.gif Op vrijdag 21 oktober 2011 12:06 schreef RemcoDelft het volgende:

[..]

Klopt. Misschien tijd om de OP aan te passen met een samenvatting van standpunten van "beide partijen"? :)
kunnen we ook een puntensysteem gaan hanteren misschien?

"de leentokkies" VS "de scheefhuurders"

een-null voor de leentokkies!

is het trouwens een deathmatch?
pi_103368395
"een-null voor de leentokkies" :')

Ben jij soms je telraam vergeten ofzo?
  vrijdag 21 oktober 2011 @ 12:56:43 #175
43642 Bayswater
pi_103368716
quote:

[..]

Overigens staat het verkeerd in het persbericht, Zuid-Holland is 0,9 % stijging en Overijssel 0,6 %. ;)
Life lies a slow suicide
pi_103368785
quote:
0s.gif Op vrijdag 21 oktober 2011 12:14 schreef Artimunor het volgende:

[..]

kunnen we ook een puntensysteem gaan hanteren misschien?

"de leentokkies" VS "de scheefhuurders"

een-null voor de leentokkies!

is het trouwens een deathmatch?
Een paar dagen geleden heb je je proberen voro te doen als een objectief persoon maar met zulke zwart wit dingen druipt de subjectieviteit er ook vanaf. _O-
pi_103369228
quote:
10s.gif Op vrijdag 21 oktober 2011 12:49 schreef asfyxiaatje123 het volgende:
"een-null voor de leentokkies" :')

Ben jij soms je telraam vergeten ofzo?
Nee hoor, maar vanwege de marktsituatie dacht ik om het voorbeeld (dat wat had kunnen zijn als het een blade-runner-style deathmatch was) in het voordeel te schrijven van de op dit moment meest onder druk staande partij

quote:
0s.gif Op vrijdag 21 oktober 2011 12:58 schreef Basp1 het volgende:

[..]

Een paar dagen geleden heb je je proberen voro te doen als een objectief persoon maar met zulke zwart wit dingen druipt de subjectieviteit er ook vanaf. _O-
death matchen zijn zwart wit? niet discrimineren hey!
er zijn best blanke leentokkies...
hilariseren is trouwens goed voor het relativeringsvermogen
pi_103382212
quote:

[..]

wat geregistreerd wordt, zijn de transacties; dat is iets anders dan de actuele "waarde" van de huizen.

Er speelt ook nog een inhaaleffect (in de statistieken) mee.

bijvoorbeeld, huizen die in 1995 gekocht zijn en nu (nog) worden verkocht ver boven de aanschafprijs van 1995 duwen de gemiddelde koopprijs nog steeds omhoog, omdat de tijdreeksen van statisitieken van de transacties een na-ijlend effect hebben op de werkelijke prijsontwikkeling.

Het werkelijke beeld wordt veel duidelijker als we een paar jaar verder zijn, en we zullen gaan constateren dat huizen die bijvoorbeeld in het jaar 1999 zijn gekocht, dan worden verkocht onder de aanschafprijs van 1999; in dat geval wordt het plaatje (& drama) compleet.
pi_103382859
quote:
0s.gif Op donderdag 20 oktober 2011 18:20 schreef RemcoDelft het volgende:

[..]

Historische grafieken laten zien dat de daling meestal net iets langer duurt dan de stijging.
Denk ik ook, maar ik denk dat er ook grote regionale verschillen komen.
pi_103383013
quote:
0s.gif Op donderdag 20 oktober 2011 21:06 schreef poemojn het volgende:

[..]

als de Euro daalt, is er sprake van relatief meer inflatie.

De huidige crisis in de huizenmarkt is moeilijk te vergelijken met die van 1978-1983, omdat we nu een valuta hebben waarin we te maken met de Griekse toestanden, europese kapitaalmarkt voor hypotheken en een centraal europees rentebeleid.

Als Nederland de huizenmarkt van Duitsland gaat volgen (bijv. bij een keiharde sanering, harde Euro) dan kan er nog zo'n 50 procent van huidige gemiddelde woningprijzen af in 10 jaar; ik denk dat dit dan geleidelijk gebeurt..
pi_103383348
quote:
0s.gif Op vrijdag 21 oktober 2011 18:39 schreef Bankfurt het volgende:
Als Nederland de huizenmarkt van Duitsland gaat volgen (bijv. bij een keiharde sanering, harde Euro) dan kan er nog zo'n 50 procent van huidige gemiddelde woningprijzen af in 10 jaar; ik denk dat dit dan geleidelijk gebeurt..
Dat zou mooi zijn. Dan koop ik er tegen die tijd een paar bij voor de prijs van 1998, en verhuur ik ze tegen de huurprijs van 2021. ^O^
pi_103384912
quote:
0s.gif Op vrijdag 21 oktober 2011 18:49 schreef Bijvlagenzinvol het volgende:

[..]

Dat zou mooi zijn. Dan koop ik er tegen die tijd een paar bij voor de prijs van 1998, en verhuur ik ze tegen de huurprijs van 2021. ^O^
Moeten je 6 7 deposito rekeningen wel net aflopen.

[ Bericht 1% gewijzigd door Terrorizer op 21-10-2011 19:42:40 ]
pi_103385664
quote:
1s.gif Op vrijdag 21 oktober 2011 19:24 schreef Terrorizer het volgende:
Moeten je 6 deposito rekeningen wel net aflopen.
Het gaat over 10 jaar na nu, mooi de tijd om het in te plannen... :D

Wel net een uur voor ik dat bericht las, een nieuwe geopend voor 5 jaar @ 4,2%. *O* (Belastingteruggave was laat dit jaar... Volgend jaar voor de eerste waarschuwing maar weer indienen en niet de uiterste termijn van de tweede afwachten... Gelukkig maken ze de gemiste rente vanuit de belastingdienst ook nog netjes over... _O- )

En iedereen hier nog bedankt voor de sponsering natuurlijk! ^O^

[ Bericht 1% gewijzigd door Bijvlagenzinvol op 21-10-2011 19:47:19 ]
  vrijdag 21 oktober 2011 @ 20:20:00 #184
43642 Bayswater
pi_103387786
quote:
0s.gif Op vrijdag 21 oktober 2011 18:16 schreef Bankfurt het volgende:

[..]

wat geregistreerd wordt, zijn de transacties; dat is iets anders dan de actuele "waarde" van de huizen.

Er speelt ook nog een inhaaleffect (in de statistieken) mee.

bijvoorbeeld, huizen die in 1995 gekocht zijn en nu (nog) worden verkocht ver boven de aanschafprijs van 1995 duwen de gemiddelde koopprijs nog steeds omhoog, omdat de tijdreeksen van statisitieken van de transacties een na-ijlend effect hebben op de werkelijke prijsontwikkeling.

Het werkelijke beeld wordt veel duidelijker als we een paar jaar verder zijn, en we zullen gaan constateren dat huizen die bijvoorbeeld in het jaar 1999 zijn gekocht, dan worden verkocht onder de aanschafprijs van 1999; in dat geval wordt het plaatje (& drama) compleet.
Kadaster en het CBS gebruiken de SPAR methode, er wordt zodoende geen vergelijking met het huis van verkoop zelf gemaakt. Er zijn overigens modellen die dat wel doen, die geven ook andere indexcijfers.
Life lies a slow suicide
pi_103388716
quote:
0s.gif Op vrijdag 21 oktober 2011 20:20 schreef Bayswater het volgende:
Kadaster en het CBS gebruiken de SPAR methode, er wordt zodoende geen vergelijking met het huis van verkoop zelf gemaakt. Er zijn overigens modellen die dat wel doen, die geven ook andere indexcijfers.
Ik blijf dat ook maar vreemd vinden. Er werden vroeger een X aantal huizen verkocht tegen een gemiddelde prijs Y.

Nu worden er X/2 huizen verkocht, en door de strengere regels zal ongetwijfeld door (een deel van) de kopers een segment lager worden gekocht.

Dat levert natuurlijk een lagere gemiddelde prijs 'Y' op, die bovendien nog onbetrouwbaarder is door het lagere transactievolume 'X/2'.

Het kan toch niet anders dan dat dan zelfs bij een gelijkblijvende huizenprijs, het 'papieren' gemiddelde omlaag gaat?

Maar goed, hoop doet leven, en dat is ook wat waard. :D
  Moderator vrijdag 21 oktober 2011 @ 20:38:50 #186
236264 crew  capricia
pi_103388994
quote:
0s.gif Op vrijdag 21 oktober 2011 20:34 schreef Bijvlagenzinvol het volgende:

[..]

Ik blijf dat ook maar vreemd vinden. Er werden vroeger een X aantal huizen verkocht tegen een gemiddelde prijs Y.

Nu worden er X/2 huizen verkocht, en door de strengere regels zal ongetwijfeld door (een deel van) de kopers een segment lager worden gekocht.

Dat levert natuurlijk een lagere gemiddelde prijs 'Y' op, die bovendien nog onbetrouwbaarder is door het lagere transactievolume 'X/2'.

Het kan toch niet anders dan dat dan zelfs bij een gelijkblijvende huizenprijs, het 'papieren' gemiddelde omlaag gaat?

Maar goed, hoop doet leven, en dat is ook wat waard. :D
Sterker nog: het kan theoretisch zo zijn dat er in verhouding meer goedkopere huizen verkocht worden. Ook daardoor zal de gemiddelde prijs per transactie dalen.
"People that use Fiat currency as a store of value.
There is a name for it:
We call them Poor"
pi_103389081
quote:
1s.gif Op vrijdag 21 oktober 2011 20:38 schreef capricia het volgende:
Sterker nog: het kan theoretisch zo zijn dat er in verhouding meer goedkopere huizen verkocht worden. Ook daardoor zal de gemiddelde prijs per transactie dalen.
Dat zeg ik:

quote:
;)
  Moderator vrijdag 21 oktober 2011 @ 20:43:36 #188
236264 crew  capricia
pi_103389354
quote:
0s.gif Op vrijdag 21 oktober 2011 20:40 schreef Bijvlagenzinvol het volgende:

[..]

Dat zeg ik:

[..]

;)
Ah, zie ik nu ook :)
There is a name for it:
We call them Poor"
  vrijdag 21 oktober 2011 @ 20:47:12 #189
43642 Bayswater
pi_103389642
quote:
1s.gif Op vrijdag 21 oktober 2011 20:38 schreef capricia het volgende:

[..]

Dat was bijvoorbeeld vorig jaar zo, maar zou geen invloed meer mogen hebben (SPAR werkt met correctie ahv de WOZ-waarde). Vroeger gebruikte ze de NVM methode waarbij daar niet naar werd gekeken en dus inderdaad bij veel verkoop in een hoger segment het prijsindexcijfer omhoog vloog.
Ik heb nog steeds trouwens mijn twijfels of het Kadaster de SPAR methode goed uitvoert.
Life lies a slow suicide
pi_103390374
quote:
0s.gif Op vrijdag 21 oktober 2011 20:47 schreef Bayswater het volgende:
Dat was bijvoorbeeld vorig jaar zo, maar zou geen invloed meer mogen hebben (SPAR werkt met correctie ahv de WOZ-waarde).
Die WOZ waarde is niet heiligmakend. Als er 2 gelijkwaardige woningen in de buurt verkocht worden via een executieveiling dan daalt die erg rap.
  Moderator vrijdag 21 oktober 2011 @ 20:59:23 #191
236264 crew  capricia
pi_103390445
quote:
0s.gif Op vrijdag 21 oktober 2011 20:58 schreef Bijvlagenzinvol het volgende:

[..]

Die WOZ waarde is niet heiligmakend. Als er 2 gelijkwaardige woningen in de buurt verkocht worden via een executieveiling dan daalt die erg rap.
Dat was altijd al zo.
There is a name for it:
We call them Poor"
pi_103390546
quote:
1s.gif Op vrijdag 21 oktober 2011 20:59 schreef capricia het volgende:
Dat was altijd al zo.
Dat is waar, maar bij een lager transactievolume, en een gelijkblijvend aantal executieverkopen (vermoedelijk zelfs stijgend) gaat het toch harder meetellen.
  vrijdag 21 oktober 2011 @ 21:06:10 #193
43642 Bayswater
pi_103390890
quote:
0s.gif Op vrijdag 21 oktober 2011 20:58 schreef Bijvlagenzinvol het volgende:

[..]

Executieveilingen en nieuwbouw worden niet meegenomen. En de WOZ waarde is inderdaad niet altijd heiligmakend, een mogelijke zwakke schakel in de berekening.
Life lies a slow suicide
pi_103391418
quote:
0s.gif Op vrijdag 21 oktober 2011 21:06 schreef Bayswater het volgende:
Executieveilingen en nieuwbouw worden niet meegenomen.
De WOZ wordt toch bepaald aan de hand van de transactieprijs van soortgelijke woningen in de buurt? Hoe moet het CBS weten of iets is verkocht via funda, onderhands, of een openbare executieveiling? Die krijgen toch gewoon de ruwe data van het kadaster?
  vrijdag 21 oktober 2011 @ 21:36:04 #195
43642 Bayswater
pi_103392851
CBS neemt het 1 op 1 over van het Kadaster. Kadaster krijgt alles van notarissen waarbij de soort verkoop geregistreerd wordt. Staat ook op de site met een beetje zoeken dat ze bepaalde verkopen niet meenemen. De WOZ wordt door gemeenten bepaald die op zijn beurt weer gegevens van het Kadaster uitgeleverd krijgen als hulp. Die hebben tevens een koppeling met alle websites als Funda ed.
Life lies a slow suicide
pi_103393090
quote:
0s.gif Op vrijdag 21 oktober 2011 21:36 schreef Bayswater het volgende:
CBS neemt het 1 op 1 over van het Kadaster. Kadaster krijgt alles van notarissen waarbij de soort verkoop geregistreerd wordt. Staat ook op de site met een beetje zoeken dat ze bepaalde verkopen niet meenemen. De WOZ wordt door gemeenten bepaald die op zijn beurt weer gegevens van het Kadaster uitgeleverd krijgen als hulp. Die hebben tevens een koppeling met alle websites als Funda ed.
Als dat klopt is het nog niet eens zo slecht gesteld met de ICT van de overheid. :D
  vrijdag 21 oktober 2011 @ 21:49:29 #197
43642 Bayswater
pi_103393750
Banken houden momenteel bewust het aantal executieveilingen laag zodat mensen met betalingsachterstanden nog via het reguliere kanaal kunnen verkopen tegen een iets hogere prijs dan een executieverkoop. Die worden, omdat het geen executie is, wel meegenomen in het prijsindexcijfer wat een drukkend effect heeft.
Life lies a slow suicide
pi_103393885
quote:
0s.gif Op vrijdag 21 oktober 2011 21:49 schreef Bayswater het volgende:
Banken houden momenteel bewust het aantal executieveilingen laag zodat mensen met betalingsachterstanden nog via het reguliere kanaal kunnen verkopen tegen een iets hogere prijs dan een executieverkoop. Die worden, omdat het geen executie is, wel meegenomen in het prijsindexcijfer wat een drukkend effect heeft.
En het deel van de 'moetjes' dat al een huis gekocht had voor het andere verkocht is (en dus met 2 hypotheken zit) zal ook wel langzaam afzwakken.
pi_103401840
quote:
0s.gif Op vrijdag 21 oktober 2011 21:51 schreef Bijvlagenzinvol het volgende:

[..]

En het deel van de 'moetjes' dat al een huis gekocht had voor het andere verkocht is (en dus met 2 hypotheken zit) zal ook wel langzaam afzwakken.
Nu gaan we aan de onderwaardes beginnen.
pi_103402047
quote:
0s.gif Op vrijdag 21 oktober 2011 23:48 schreef GoudIsEcht het volgende:
Nu gaan we aan de onderwaardes beginnen.
Wie is 'we', en waarom zouden 'zij' aan de 'onderwaardes' willen beginnen :?
  vrijdag 21 oktober 2011 @ 23:56:49 #201
323876 michaelmoore
I want to live a hundred years
pi_103402248
quote:
0s.gif Op vrijdag 21 oktober 2011 21:49 schreef Bayswater het volgende:
Dat zal niet lang duren, ik ken zoveel mensen die diep, zeer diep in de shit zitten , terwijl de bank het niet eens weet
Er gaat niets boven lekker in de zon zitten in de achtertuin met een heel koud glas bier , als je al 72 jaar bent en nog gezond, laat ze maar lachen de sukkels
pi_103402847
quote:
0s.gif Op vrijdag 21 oktober 2011 23:56 schreef michaelmoore het volgende:
Dat zal niet lang duren, ik ken zoveel mensen die diep, zeer diep in de shit zitten , terwijl de bank het niet eens weet
Ik ken er genoeg waarvan de bank aanneemt dat ze diep in de shit zitten (of komen) terwijl dat niet het geval is. En nu?
  zaterdag 22 oktober 2011 @ 09:15:00 #203
29444 RemcoDelft
4 8 15 16 23 42
pi_103408718
quote:
0s.gif Op zaterdag 22 oktober 2011 00:08 schreef Bijvlagenzinvol het volgende:

[..]

Ik ken er genoeg waarvan de bank aanneemt dat ze diep in de shit zitten (of komen) terwijl dat niet het geval is.
Die mag je me uitleggen!
  zaterdag 22 oktober 2011 @ 09:17:17 #204
323876 michaelmoore
pi_103408735
quote:

[..]

Ik ken er genoeg waarvan de bank aanneemt dat ze diep in de shit zitten (of komen) terwijl dat niet het geval is. En nu?
een paar hoeren die niets binnenkrijgen op hun betaalrekening, dat kan
Er gaat niets boven lekker in de zon zitten in de achtertuin met een heel koud glas bier , als je al 72 jaar bent en nog gezond, laat ze maar lachen de sukkels
pi_103408933
quote:
0s.gif Op zaterdag 22 oktober 2011 09:17 schreef michaelmoore het volgende:

[..]
een paar hoeren die niets binnenkrijgen op hun betaalrekening, dat kan
Net zoals dus die mensen die jij kent en zogenaamd aan de rand van de afgeond staan. Dat kan. Maar het blijft allemaal bla bla.
  zaterdag 22 oktober 2011 @ 11:14:55 #206
35948 Whuzz
Globo Gym!
pi_103410219
-weg-

[ Bericht 98% gewijzigd door Bolkesteijn op 24-10-2011 22:27:30 ]
'cos here at Globo Gym, we're better than you! And we know it.
  Moderator zaterdag 22 oktober 2011 @ 11:19:13 #207
236264 crew  capricia
pi_103410308
quote:
0s.gif Op vrijdag 21 oktober 2011 23:56 schreef michaelmoore het volgende:

[..]

Geef eens een termijn dan..wanneer gaat de golf met gedwongen verkopen echt beginnen?
There is a name for it:
We call them Poor"
pi_103410311
quote:

[..]

Nu lieg je.
pi_103411676
quote:

[..]

Dan zal de bank erg naar gaan doen tegen die mensen :P.. Maar zolang de hypotheek word betaald zal de bank daar zijn aandacht niet gaan besteden aan deze mensen
pi_103415214
quote:
Pechtold: We hebben geen huizen, maar hypotheekschulden

Volgens D66-leider Alexander Pechtold​ is de hypotheekschuld van Nederland net zo een gevaar voor de economie als begrotingstekorten en een oplopende staatsschuld, waar het kabinet-Rutte I zich vooral op focust. Dit zei hij vrijdagavond in de VARA-talkshow Pauw & Witteman.

Pechtold: "Te grote staatsschuld, te groot begrotingstekort, dat is een deel van het probleem. Maar wat je ook bijvoorbeeld ziet is dat je inderdaad een te grote financiële sector kan hebben." Als voorbeeld noemt hij Ierland, dat op zich een gezonde economie had, maar een enorme financiële sector.

De D66-fractievoorzitter waarschuwt voor de Nederlandse hypotheekschuld, die per hoofd van de bevolking de hoogste ter wereld is. "Nederland zou op den duur bijvoorbeeld gevoelig kunnen zijn omdat wij met zijn allen meer dan 600 miljard euro aan hypotheekschuld hebben. We hebben geen huizen, nee we hebben onderpand bij de bank", zei Pechtold.
  zaterdag 22 oktober 2011 @ 15:15:50 #211
43642 Bayswater
pi_103416545
Volgens mij zat D'66 van 1994 tot en met 2006 in het kabinet met uitzondering van een paar maanden. In die tijd hadden ze de hypotheekmarkt moeten reguleren. Beetje geschreeuw van Pechtold op het verkeerde moment.
Life lies a slow suicide
pi_103416625
quote:
0s.gif Op zaterdag 22 oktober 2011 15:15 schreef Bayswater het volgende:
Volgens mij zat D'66 van 1994 tot en met 2006 in het kabinet met uitzondering van een paar maanden. In die tijd hadden ze de hypotheekmarkt moeten reguleren. Beetje geschreeuw van Pechtold op het verkeerde moment.
Beter laat dan nooit, zoals de VVD nu.
  zaterdag 22 oktober 2011 @ 15:22:02 #213
43642 Bayswater
pi_103416777
quote:
10s.gif Op zaterdag 22 oktober 2011 15:18 schreef pberends het volgende:

[..]

Beter laat dan nooit, zoals de VVD nu.
In een dalende woningmarkt en het huidige economisch klimaat is het aanzienlijk lastiger om maatregelen te nemen.
Life lies a slow suicide
  zaterdag 22 oktober 2011 @ 15:48:46 #214
352371 ComplexConjugate
Are you for real?
pi_103417813
quote:
0s.gif Op zaterdag 22 oktober 2011 11:14 schreef Whuzz het volgende:

[..]

Misschien wat minder met druggies rondhangen...
Ligt eraan.... als ze dealen...
  zaterdag 22 oktober 2011 @ 15:52:07 #215
352371 ComplexConjugate
Are you for real?
pi_103417943
quote:
0s.gif Op zaterdag 22 oktober 2011 15:22 schreef Bayswater het volgende:

[..]

In een dalende woningmarkt en het huidige economisch klimaat is het aanzienlijk lastiger om maatregelen te nemen.
Maar ook veel onvermijdelijker... Schuldenslaven zijn de nieuwe horigen, met het verschil dat de horigen vroeger maar 10% hoefde af te dragen aan zijn landheer _O-
pi_103419029
quote:
0s.gif Op zaterdag 22 oktober 2011 15:52 schreef ComplexConjugate het volgende:

[..]

Maar ook veel onvermijdelijker... Schuldenslaven zijn de nieuwe horigen, met het verschil dat de horigen vroeger maar 10% hoefde af te dragen aan zijn landheer _O-
Verzin je die 10% ter plekke of is dat ergens op gebaseerd? Tevens kregen horigen geen eigendomsrechten en waren dus eerder vergelijkbaar met huurders.
  zaterdag 22 oktober 2011 @ 16:25:13 #217
352371 ComplexConjugate
Are you for real?
pi_103419146
quote:
0s.gif Op zaterdag 22 oktober 2011 16:22 schreef lutser.com het volgende:

[..]

Verzin je die 10% ter plekke of is dat ergens op gebaseerd? Tevens kregen horigen geen eigendomsrechten en waren dus eerder vergelijkbaar met huurders.
Eigendomsrechten :')

Als je een spijker in de muur wilt slaan moet je toestemming vragen aan de bank _O-
pi_103420142
quote:
0s.gif Op zaterdag 22 oktober 2011 16:25 schreef ComplexConjugate het volgende:

[..]

Eigendomsrechten :')

Als je een spijker in de muur wilt slaan moet je toestemming vragen aan de bank _O-
Ik ga er maar van uit dat je die 10% ter plekke hebt verzonnen.
pi_103422128
quote:
0s.gif Op zaterdag 22 oktober 2011 09:15 schreef RemcoDelft het volgende:
Die mag je me uitleggen!
Zo moeilijk was ie toch niet :?

Voorbeeld: maatje van me, zelfstandig ondernemer, wereldbedrijf uit de grond gestampt in 3 jaar tijd. Kreeg echter geen hypotheek omdat zijn bedrijf op 6 weken na nog geen 3 jaar bestond. Inmiddels is het huis toch gekocht, op alleen het salaris van zijn vrouw, maar normaliter kun je geen woning kopen van 335K op 1 salaris.

Voorbeeld 2: Je mag best een huis huren voor 850,- per maand, maar met hetzelfde inkomen krijg je hooguit een hypotheek waarbij je maandlasten inclusief aflossing en ORV 500,- netto zijn.

Zie je wel, even doordenken en het valt best mee...
pi_103422162
quote:
0s.gif Op zaterdag 22 oktober 2011 11:19 schreef asfyxiaatje123 het volgende:
Nu lieg je.
Leg uit.
  zaterdag 22 oktober 2011 @ 18:03:52 #221
352371 ComplexConjugate
Are you for real?
pi_103422364
quote:
0s.gif Op zaterdag 22 oktober 2011 16:55 schreef lutser.com het volgende:

[..]

Ik ga er maar van uit dat je die 10% ter plekke hebt verzonnen.
Het zou ook 12,79% geweest kunnen zijn maar de kern is dat de relatie hypotheekgever-hypotheeknemer wel wat overeenkomsten heeft met de relatie horigen-heer :')

De vrijen? Dat zijn huurders en banksters :D
pi_103422673
quote:
0s.gif Op zaterdag 22 oktober 2011 18:03 schreef ComplexConjugate het volgende:
Het zou ook 12,79% geweest kunnen zijn maar de kern is dat de relatie hypotheekgever-hypotheeknemer wel wat overeenkomsten heeft met de relatie horigen-heer :')

Met dat verschil dat de 'horigen van nu' in een vergelijkbare woning van de landheer zitten en de huurders van nu in een vergelijkbare woning van de vroegere 'horigen'. :+
  zaterdag 22 oktober 2011 @ 18:19:39 #223
352371 ComplexConjugate
Are you for real?
pi_103422826
quote:
0s.gif Op zaterdag 22 oktober 2011 18:13 schreef Bijvlagenzinvol het volgende:

[..]

Met dat verschil dat de 'horigen van nu' in een vergelijkbare woning van de landheer zitten en de huurders van nu in een vergelijkbare woning van de vroegere 'horigen'. :+
Vrijheid heeft een prijs... je rooft of je werk voor je geld. Als nieuwe horige verkoop je gewoon je ziel aan je meester. Wel een beetje goedkoop.... je ziel voor een stapeltje stenen :D
pi_103423020
quote:
0s.gif Op zaterdag 22 oktober 2011 18:19 schreef ComplexConjugate het volgende:
Vrijheid heeft een prijs... je rooft of je werk voor je geld. Als nieuwe horige verkoop je gewoon je ziel aan je meester. Wel een beetje goedkoop.... je ziel voor een stapeltje stenen :D
Nog goedkoper is je ziel voor het stapeltje stenen van je huisbaas in te ruilen. :D
  zondag 23 oktober 2011 @ 21:05:19 #225
354343 sorcees
ouwe gamer
pi_103470518
quote:
0s.gif Op zaterdag 22 oktober 2011 18:03 schreef ComplexConjugate het volgende:

[..]

Hoe vrij is de eenzame huurder die kromgebogen voor zijn verhuurder om een gunst vraagt?
(vrij naar Boudewijn de Groot).

Als hij maar geen koper wordt, de banken zuigen hem half dood
pi_103471187
quote:
0s.gif Op zaterdag 22 oktober 2011 18:26 schreef Bijvlagenzinvol het volgende:

[..]

Nog goedkoper is je ziel voor het stapeltje stenen van je huisbaas in te ruilen. :D
Je ziel dus in te ruimen voor een woonruimte die niet eens van jezelf te noemen is _O- vroeger wilden de adel nog wel eens een trouwe boer belonen met een stuk grond voor zichzelf, daar hoeven de huidige huurders toch echt niet op te rekenen :D
  Moderator zondag 23 oktober 2011 @ 21:33:25 #227
236264 crew  capricia
pi_103472734
quote:
10s.gif Op zondag 23 oktober 2011 21:14 schreef Scorpie het volgende:

[..]

Je ziel dus in te ruimen voor een woonruimte die niet eens van jezelf te noemen is _O- vroeger wilden de adel nog wel eens een trouwe boer belonen met een stuk grond voor zichzelf, daar hoeven de huidige huurders toch echt niet op te rekenen :D
Een soort fabriekshuisje voor de arbeider :7
There is a name for it:
We call them Poor"
pi_103473542
-weg-

[ Bericht 37% gewijzigd door Bolkesteijn op 24-10-2011 22:25:45 ]
  zondag 23 oktober 2011 @ 22:19:12 #229
352371 ComplexConjugate
Are you for real?
pi_103476482
quote:
0s.gif Op zondag 23 oktober 2011 21:05 schreef sorcees het volgende:

Hoe vrij is de eenzame huurder die kromgebogen voor zijn verhuurder om een gunst vraagt?
(vrij naar Boudewijn de Groot).

Als hij maar geen koper wordt, de banken zuigen hem half dood
Maar liever dat nog dan een 'te koop' bord voor zijn kot van de makelaar :P
pi_103481488
Morgen in EenVandaag een reportage over tienduizenden huizenbezitters die in grote problemen zitten en wier huis op de veiling verkocht wordt.

Verheug me er nu al op. :P
  zondag 23 oktober 2011 @ 23:46:48 #231
354343 sorcees
ouwe gamer
pi_103481711
quote:
0s.gif Op zondag 23 oktober 2011 23:41 schreef asfyxiaatje123 het volgende:
Morgen in EenVandaag een reportage over tienduizenden huizenbezitters die in grote problemen zitten en wier huis op de veiling verkocht wordt.

Wie koper er nu op die veilingen?
De banken zelf?
  Moderator zondag 23 oktober 2011 @ 23:47:22 #232
236264 crew  capricia
pi_103481734
quote:

10.000 huizen die nu al op de veiling verkocht worden?
There is a name for it:
We call them Poor"
pi_103481860
quote:
0s.gif Op zondag 23 oktober 2011 23:46 schreef sorcees het volgende:

[..]

De banken zelf?
In Amsterdam, voornamelijk handelaren.

Wellicht binnenkort ook wel een WBV :P
pi_103481988
quote:
1s.gif Op zondag 23 oktober 2011 23:47 schreef capricia het volgende:

[..]

10.000 huizen die nu al op de veiling verkocht worden?
Die meneer van eenvandaag had het over tienduizendEN huizenbezitters, van wie de huizen noodgedwongen moeten worden verkocht.

Zie ook de laatste seconden van de laatste uitzending.
pi_103482023
quote:
0s.gif Op zondag 23 oktober 2011 23:46 schreef sorcees het volgende:

[..]

De banken zelf?
Criminelen.
  maandag 24 oktober 2011 @ 07:41:33 #236
29444 RemcoDelft
4 8 15 16 23 42
pi_103486365
quote:
10s.gif Op zondag 23 oktober 2011 21:14 schreef Scorpie het volgende:

[..]

Je ziel dus in te ruimen voor een woonruimte die niet eens van jezelf te noemen is _O-
De lenertjes in het topic beginnen steeds wanhopiger te worden! Heel typisch: hoe meer huizen er te koop staan, en hoe lager de prijzen, des te harder ze moeten roepen dat ze toch echt heel blij zijn met hun geleende huis. En ondertussen doet het toch wel pijn dat ze straks lucht moeten aflossen...
pi_103486582
quote:
0s.gif Op maandag 24 oktober 2011 07:41 schreef RemcoDelft het volgende:

[..]

De lenertjes in het topic beginnen steeds wanhopiger te worden! Heel typisch: hoe meer huizen er te koop staan, en hoe lager de prijzen, des te harder ze moeten roepen dat ze toch echt heel blij zijn met hun geleende huis. En ondertussen doet het toch wel pijn dat ze straks lucht moeten aflossen...
Ik kan natuurlijk niet voor alle 'lenertjes' spreken maar toen ik mijn woning kocht wist ik dat een verplichting voor langere tijd aanging. Dat de huizenmarkt wel eens wat moeilijker zal zijn in de periode wist ik ook. Oftewel er gebeurt niets waar ik geen rekening mee heb gehouden.

En de huizen waar ik misschien naar toe zou willen verhuizen worden ook nog goedkoper.
pi_103487290
quote:

[..]

De meeste "lenertjes" maken zich echt geen zorgen, die zitten lekker op hun "overwaarde", in een mooi huis in een fijne buurt, betalen elke maand een redelijk bedrag aan rente en aflossing en kijken een beetje meewarrig naar al die "huurdertjes" die lopen te roepen dat de huizen te duur zijn (wannabee kopers?) en hun geld voor een veel te dure, slecht onderhouden en dramatisch gelokaliseerde huurkot in de zakken van de huurbaas zien verdwijnen
  maandag 24 oktober 2011 @ 11:08:12 #239
352371 ComplexConjugate
Are you for real?
pi_103489728
quote:

Note to self: buy popcorn :9 :D
  maandag 24 oktober 2011 @ 11:09:55 #240
352371 ComplexConjugate
Are you for real?
pi_103489782
quote:

[..]

Iemand moet toch de overgewaardeerde lucht betalen, zodra de rente omhoog knalt wordt het hele dure lucht voor de meeste scheefleners :7
pi_103490017
De laatste 2 weken is er wel heel erg veel aandacht in de media voor de huizen/hypotheken problematiek, eindelijk wakker geworden, of begint men het nu echt te voelen?
pi_103490063
quote:
0s.gif Op maandag 24 oktober 2011 11:09 schreef ComplexConjugate het volgende:

[..]

Iemand moet toch de overgewaardeerde lucht betalen, zodra de rente omhoog knalt wordt het hele dure lucht voor de meeste scheefleners :7
Je vergeet de snelle huurstijgingen die bij een hoge rente en inflatie hoort. :D

De meeste leners in dit topic lossen regelmatig af of hebben alles goed afgedekt zodat de hypotheek waarde ooit afgelost gaat worden.
  maandag 24 oktober 2011 @ 11:38:46 #243
29444 RemcoDelft
4 8 15 16 23 42
pi_103490678
quote:
0s.gif Op maandag 24 oktober 2011 11:17 schreef sorcees het volgende:
De laatste 2 weken is er wel heel erg veel aandacht in de media voor de huizen/hypotheken problematiek, eindelijk wakker geworden, of begint men het nu echt te voelen?
Een backfire van de openhuizendag?
quote:
0s.gif Op maandag 24 oktober 2011 11:19 schreef Basp1 het volgende:

[..]
De meeste leners in dit topic lossen regelmatig af of hebben alles goed afgedekt zodat de hypotheek waarde ooit afgelost gaat worden.
De leners hier in het topic komen dan ook vertellen dat ze het goed voor elkaar hebben. De echte probleemgevallen kom je hier niet tegen (okee alleen ComplexConjugate met d'r beleggingshypotheek)...
pi_103491087
quote:
0s.gif Op maandag 24 oktober 2011 11:38 schreef RemcoDelft het volgende:

De leners hier in het topic komen dan ook vertellen dat ze het goed voor elkaar hebben. De echte probleemgevallen kom je hier niet tegen (okee alleen ComplexConjugate met d'r beleggingshypotheek)...
Zou het dan niet zomaar zo kunnen zijn dat de meeste leners in NL het wel redelijk goed geregeld hebben en er eigenlijk alleen maar drukte om niets gemaakt wordt door sommigen hier. ;)
  maandag 24 oktober 2011 @ 11:52:57 #245
29444 RemcoDelft
4 8 15 16 23 42
pi_103491178
quote:
0s.gif Op maandag 24 oktober 2011 11:50 schreef Basp1 het volgende:

[..]

Zou het dan niet zomaar zo kunnen zijn dat de meeste leners in NL het wel redelijk goed geregeld hebben en er eigenlijk alleen maar drukte om niets gemaakt wordt door sommigen hier. ;)
Als je met "de meeste" meer dan de helft bedoelt: ongetwijfeld!
Maar als je ziet dat slechts enkele procenten van de huizen jaarlijks verkocht wordt, is er helemaal niet veel nodig om veel invloed te hebben op de prijs.
  maandag 24 oktober 2011 @ 11:55:12 #246
352371 ComplexConjugate
Are you for real?
pi_103491272
quote:
0s.gif Op maandag 24 oktober 2011 11:19 schreef Basp1 het volgende:

[..]

Je vergeet de snelle huurstijgingen die bij een hoge rente en inflatie hoort. :D

Wie heeft het over een hoge inflatie... alle tekenen wijzen op stagflatie... m.a.w. dalende koopkracht. Wonen kost geld... huurders weten dat al jaren... binnenkort weten kopers het ook weer.
  maandag 24 oktober 2011 @ 11:59:12 #247
352371 ComplexConjugate
Are you for real?
pi_103491424
quote:
0s.gif Op maandag 24 oktober 2011 11:50 schreef Basp1 het volgende:

[..]

Natuurlijk zijn er mensen die 'slim lenen' of 'verstandig lenen'. Maar als je beseft dat de financiële goochelaars de afgelopen decennia hun klanten op grote schaal genaaid hebben mag je er vanuit gaan dat er ook op dezelfde schaal giftige hypotheken verstrekt zijn.
Ik sprak vorig jaar nog een adviseur die enkel nog uitging van aflossingsvrije hypotheken, het enige waar hij rekenschap mee hield was wat mensen aan rente konden betalen. Dit soort producten was zo'n beetje het enige wat hij mensen voorhield... want afbetalen was natuurlijk diefstal van de eigen portemonnee w/
  maandag 24 oktober 2011 @ 12:02:16 #248
352371 ComplexConjugate
Are you for real?
pi_103491535
quote:
0s.gif Op maandag 24 oktober 2011 11:52 schreef RemcoDelft het volgende:

[..]

Als je met "de meeste" meer dan de helft bedoelt: ongetwijfeld!
Maar als je ziet dat slechts enkele procenten van de huizen jaarlijks verkocht wordt, is er helemaal niet veel nodig om veel invloed te hebben op de prijs.
Scherpe voorwaarden == dalende huizenprijzen
Stijgende rente == dalende huizenprijzen
Onzekerheid HRA == dalende huizenprijzen
Lagere grens NHG == dalende huizenprijzen
Onzekerheid inkomen == dalende huizenprijzen
Hogere zorgkosten == dalende huizenprijzen
Lagere pensioenen == dalende huizenprijzen
Stijgende energienota == dalende huizenprijzen

Feitelijk is alles wat de koopkracht aantast een factor die de huizenprijzen laat dalen.
pi_103493510
quote:
0s.gif Op zondag 23 oktober 2011 23:50 schreef WammesWaggel het volgende:

[..]

In Amsterdam, voornamelijk handelaren.

Wellicht binnenkort ook wel een WBV :P
Voornamelijk corrupte handelaren in de onderwereld :)
  maandag 24 oktober 2011 @ 14:07:43 #250
29444 RemcoDelft
4 8 15 16 23 42
pi_103496205
Een hoekwoning hier in de buurt stond te koop voor 199k, sinds 4 weken. Sinds een paar dagen is-ie van Funda af, maar er ook opnieuw opgezet: "Als eenmalige tijdelijke actie worden biedingen vanaf 200k serieus genomen". Dat lijkt een slogan te zijn van 1 bepaalde makelaar... Denken ze werkelijk dat iemand daar nog intrapt?
pi_103496308
quote:
0s.gif Op maandag 24 oktober 2011 14:07 schreef RemcoDelft het volgende:
Een hoekwoning hier in de buurt stond te koop voor 199k, sinds 4 weken. Sinds een paar dagen is-ie van Funda af, maar er ook opnieuw opgezet: "Als eenmalige tijdelijke actie worden biedingen vanaf 200k serieus genomen". Dat lijkt een slogan te zijn van 1 bepaalde makelaar... Denken ze werkelijk dat iemand daar nog intrapt?
Lijkt me sterk, en zelfs al neem je het serieus dan denk je dus dat er geen onderhandelingsruimte is en je verder moet zoeken.
  maandag 24 oktober 2011 @ 14:12:22 #252
29444 RemcoDelft
4 8 15 16 23 42
pi_103496365
Het eerdergenoemde hoekhuis hier 3 huizen verder is ondertussen van 213,5k naar 199k gezakt. Hetzelfde als het huis van m'n buren dus. Zal mij benieuwen :)
pi_103496998
quote:

[..]

Waar moet het precies pijn doen? Want ik voel er toch bar weinig van, al 4 jaar niet. Lekker beetje aflossen, beetje de hypotheek betalen en ondertussen genieten. Ik kan het iedereen aanraden hoor, je financieel geen zorgen hoeven te maken en lekker te kunnen genieten van je leven, wars van huurverhogingen of huisbazen die verbouwingen dwarsbomen.
pi_103497077
quote:
0s.gif Op maandag 24 oktober 2011 08:16 schreef lutser.com het volgende:

[..]

Ik kan natuurlijk niet voor alle 'lenertjes' spreken maar toen ik mijn woning kocht wist ik dat een verplichting voor langere tijd aanging. Dat de huizenmarkt wel eens wat moeilijker zal zijn in de periode wist ik ook. Oftewel er gebeurt niets waar ik geen rekening mee heb gehouden.

En de huizen waar ik misschien naar toe zou willen verhuizen worden ook nog goedkoper.
Ik aas op een huis hier in het dorp, als zijn huis een ton in waarde zakt wordt het interessant, zeker gezien het feit dat ikzelf geen restschuld of verlies maak op mijn huidige woning. Dat is nog eens lekker overstappen als het uitkomt!
  maandag 24 oktober 2011 @ 14:41:39 #255
298713 SemperSenseo
Een geniale ramp
pi_103497405
quote:
0s.gif Op maandag 24 oktober 2011 14:12 schreef RemcoDelft het volgende:
Het eerdergenoemde hoekhuis hier 3 huizen verder is ondertussen van 213,5k naar 199k gezakt. Hetzelfde als het huis van m'n buren dus. Zal mij benieuwen :)
Een huis op de hoek bij mij staat al meer dan 3 jaar (!) te koop. Het ligt op een ongunstige, rumoerige plek, met veel inkijk en verkeer. Volgens mij staat het nu te verpauperen, en vraag mij af of het nog wel verkocht wordt :')
"Two things are infinite: the universe and human stupidity; and I'm not sure about the universe." - Albert Einstein (1879 - 1955)
"A fool thinks himself to be wise, but a wise man knows himself to be a fool." - William Shakespeare (1564 - 1616)
  maandag 24 oktober 2011 @ 15:10:06 #256
352371 ComplexConjugate
Are you for real?
pi_103498577
quote:
0s.gif Op maandag 24 oktober 2011 14:32 schreef Scorpie het volgende:

[..]

Ik aas op een huis hier in het dorp, als zijn huis een ton in waarde zakt wordt het interessant, zeker gezien het feit dat ikzelf geen restschuld of verlies maak op mijn huidige woning. Dat is nog eens lekker overstappen als het uitkomt!
Haha... dus duidelijk waarom scorpie hier lurkt... hij zit in een woning waar hij eigenlijk niet tevreden mee is :D

Goed... wat dat betreft begrijp ik je beweegredenen om flink af te lossen en straks voor een appel en een ei de markt leeg te kopen :Y)
  maandag 24 oktober 2011 @ 15:18:44 #257
29444 RemcoDelft
4 8 15 16 23 42
pi_103498928
quote:

[..]

M.a.w. je begint de voordelen van het leeglopen van de bubble in te zien. Welkom bij de club :)
  maandag 24 oktober 2011 @ 15:20:31 #258
86710 -Splash-
Ride the world!
pi_103499012
In de huidige markt kan je huren nou niet bepaald 'vrijheid blijheid' noemen lijkt me?
Tenzij je de hoofdprijs wilt betalen zit je in hetzelfde schuitje als een koper, maar dan omgekeerd.

Een koper zal eerst zijn huis moeten verkopen, maar heeft dan zo weer een nieuw huis gekocht. Een huurder kan zo zijn huur op zeggen, maar zal dan wel een nieuwe huurwoning moeten krijgen waarvoor je mag aansluiten bij de rij wachtenden.

Of zie ik dit verkeerd?
"Things can't get any worse than this", the pessimist yelled. "Ofcourse they can", the optimist replied
pi_103499259
quote:
0s.gif Op maandag 24 oktober 2011 15:20 schreef -Splash- het volgende:
In de huidige markt kan je huren nou niet bepaald 'vrijheid blijheid' noemen lijkt me?
Tenzij je de hoofdprijs wilt betalen zit je in hetzelfde schuitje als een koper, maar dan omgekeerd.

Een koper zal eerst zijn huis moeten verkopen, maar heeft dan zo weer een nieuw huis gekocht. Een huurder kan zo zijn huur op zeggen, maar zal dan wel een nieuwe huurwoning moeten krijgen waarvoor je mag aansluiten bij de rij wachtenden.

Of zie ik dit verkeerd?
Och in de particuliere sector is genoeg te huren, alleen de inkomens eisen van grote particuliere verhuurders zijn nog bizarder als de inkomenseisen voor afgifte van hypotheken. :D
  maandag 24 oktober 2011 @ 15:26:25 #260
29444 RemcoDelft
4 8 15 16 23 42
pi_103499263
quote:
0s.gif Op maandag 24 oktober 2011 15:20 schreef -Splash- het volgende:
In de huidige markt ...

Of zie ik dit verkeerd?
Tsja, de "markt" is compleet verziekt, dat is duidelijk.
pi_103503723
quote:
Over 3 jaar staat die nog te koop; maar dan voor 149k.
  maandag 24 oktober 2011 @ 18:03:40 #262
323876 michaelmoore
pi_103505741
quote:
zulke mensen blijven achter de markt aan hobbelen tot op de bodem
  maandag 24 oktober 2011 @ 18:03:57 #263
29444 RemcoDelft
4 8 15 16 23 42
pi_103505753
quote:
0s.gif Op maandag 24 oktober 2011 17:14 schreef Bankfurt het volgende:

[..]

Over 3 jaar staat die nog te koop; maar dan voor 149k.
Een van de drie wellicht, ik verwacht dat de eerste die nu 10% zakt nog wel een koper vindt. Als ze daar niet te lang mee wachten, dan is 10% inderdaad niet meer genoeg.

Even een gedachtekronkel: Stel ik koop een huis, verhuur dat, en blijf er zelf (ook) in wonen. Hoe zit dat dan met de fiscus? Is het dan box 1? Box 3? Half-half? Iemand enig idee?

quote:
0s.gif Op maandag 24 oktober 2011 18:03 schreef michaelmoore het volgende:

[..]

zulke mensen blijven achter de markt aan hobbelen tot op de bodem
Dat hoekhuis stond het eerste te koop hier in het blok. Sindsdien zijn er dus 2 bijgekomen...
pi_103507781
quote:
10s.gif Op maandag 24 oktober 2011 15:10 schreef ComplexConjugate het volgende:

[..]

Haha... dus duidelijk waarom scorpie hier lurkt... hij zit in een woning waar hij eigenlijk niet tevreden mee is :D

Goed... wat dat betreft begrijp ik je beweegredenen om flink af te lossen en straks voor een appel en een ei de markt leeg te kopen :Y)
ik rij een fijne auto, maar er bestaan auto's die ik liever zou rijden als ik de kans had. dat betekent niet dat ik niet tevreden ben met mijn huidige auto onder de huidige omstandigheden. ergo: je lult uit je nek wat alleen maar kan betekenen dat je frustie bent
pi_103507831
quote:
0s.gif Op maandag 24 oktober 2011 15:18 schreef RemcoDelft het volgende:

[..]

M.a.w. je begint de voordelen van het leeglopen van de bubble in te zien. Welkom bij de club :)
iedere koper hier ziet die voordelen in hoor, daarom is hier ook geen koper bang voor de veranderingen op de markt.
pi_103508303
quote:
0s.gif Op maandag 24 oktober 2011 18:03 schreef RemcoDelft het volgende:

Even een gedachtekronkel: Stel ik koop een huis, verhuur dat, en blijf er zelf (ook) in wonen. Hoe zit dat dan met de fiscus? Is het dan box 1? Box 3? Half-half? Iemand enig idee?

Dat zou dan vallen onder hospita verhuur volgens mij.

quote:
Dus over de eerste 4333 huurinkomsten per jaar hoef je ook geen inkomstenbelasting af te dragen. Sla je slag zou ik zeggen. :+
  maandag 24 oktober 2011 @ 19:47:47 #267
352371 ComplexConjugate
Are you for real?
pi_103510789
quote:
0s.gif Op maandag 24 oktober 2011 18:53 schreef Julius.Strandjutter het volgende:

[..]

ik rij een fijne auto, maar er bestaan auto's die ik liever zou rijden als ik de kans had. dat betekent niet dat ik niet tevreden ben met mijn huidige auto onder de huidige omstandigheden. ergo: je lult uit je nek wat alleen maar kan betekenen dat je frustie bent
Heb je ook teveel betaald voor die fijne auto? Zit je zo tot over je oren in de schuld dat je de komende 20 jaar geen andere auto kan kopen? Waarschijnlijk niet... want de automarkt is geen speculatieve zeepbel :)
pi_103511608
Het auto - huis vergelijk hebben we net 2 weken achter de rug, nu niet opnieuw a.u.b.
Maar iedereen die lekker zit moet vooral blijven zitten, eigenlijk gaat het toch daarom bij huizen, om het even of gehuurd of koop.
(doe mij maar koop, vrijwel alleen goede ervaringen).
pi_103513228
Deze reeks topics is toch wel een van de vervelendste in zijn soort. Ik vraag me af waarom ik hier toch vaak kijk...
"You can't be a real country unless you have a beer and an airline - it helps if you have some kind of football team, or some nuclear weapons, but in the very least you need a beer." (Frank Zappa)
pi_103514015
quote:

[..]

Waarom niet?
  maandag 24 oktober 2011 @ 21:37:38 #271
1986 Jane
agnostic dyslexic insomniac
pi_103518323
quote:

Voor wie het gemist heeft:

http://beta.uitzendinggemist.nl/afleveringen/1114287

Vanaf ongeveer 12 minuten.
Lying awake, wondering if there is a Dog...
Tijn won het Morlvision Songfestival 2023
  Moderator maandag 24 oktober 2011 @ 21:38:11 #272
236264 crew  capricia
pi_103518366
quote:
2s.gif Op maandag 24 oktober 2011 21:37 schreef Jane het volgende:

[..]

Voor wie het gemist heeft:

http://beta.uitzendinggemist.nl/afleveringen/1114287

Vanaf ongeveer 12 minuten.
En, was het wat?
There is a name for it:
We call them Poor"
  maandag 24 oktober 2011 @ 21:45:24 #273
1986 Jane
pi_103518864
quote:
1s.gif Op maandag 24 oktober 2011 21:38 schreef capricia het volgende:

[..]

En, was het wat?
Waren met name 2 thema's. Ten eerste dat de banken op dit moment er nog alles aan doen om niet tot executieverkoop over te gaan, om verschillende redenen, maar dat ze dat niet vol zullen kunnen blijven houden omdat er nieuwe regels aan komen.
Ten tweede ging het over de gang van zaken op veilingen en dat er aan wordt gewerkt om particulieren daar makkelijker toegang toe te geven. Werden wat risico's genoemd die je loopt als je een huis op de veiling koopt. Er werd door de eigenaar van een of andere website de tip gegeven om een 'veilingmakelaar' in de arm te nemen. (makelaars proberen hun werkterrein een beetje te verleggen, blijkbaar :P)
  Moderator maandag 24 oktober 2011 @ 21:51:51 #274
236264 crew  capricia
pi_103519292
Thanx!
There is a name for it:
We call them Poor"
pi_103519555
quote:
2s.gif Op maandag 24 oktober 2011 21:45 schreef Jane het volgende:

[..]

Waren met name 2 thema's. Ten eerste dat de banken op dit moment er nog alles aan doen om niet tot executieverkoop over te gaan, om verschillende redenen, maar dat ze dat niet vol zullen kunnen blijven houden omdat er nieuwe regels aan komen.
Nieuwe regels die zouden inhouden dat banken moeten toelichten hoeveel leningen met achterstand ze hebben uitstaan.....

Toelichten dus. Tsja, de meesten doen dat al.
OMG, we moeten het toelichten. Nou, maar vlug executeren dan.

Tot zover die revolutionaire regelgeving uit Europa.

Sommige hier zouden zeggen: wij velingnotaris raden meer veilingen aan.
  maandag 24 oktober 2011 @ 21:59:59 #276
352371 ComplexConjugate
Are you for real?
pi_103519845
-weg-

[ Bericht 99% gewijzigd door Bolkesteijn op 24-10-2011 22:23:19 ]
pi_103520934
-reactie op edit-

[ Bericht 57% gewijzigd door Bolkesteijn op 24-10-2011 22:23:29 ]
pi_103523300
-weg-

[ Bericht 49% gewijzigd door Bolkesteijn op 24-10-2011 22:58:19 ]
  Moderator maandag 24 oktober 2011 @ 22:55:48 #279
236264 crew  capricia
pi_103523451
-reactie op edit-

[ Bericht 96% gewijzigd door Bolkesteijn op 24-10-2011 22:58:30 ]
There is a name for it:
We call them Poor"
pi_103523656
We zijn weer lekker bezig...
  maandag 24 oktober 2011 @ 23:26:35 #281
352371 ComplexConjugate
Are you for real?
pi_103525682
-vragen over de moderatie kun je in het FB topic stellen-

[ Bericht 88% gewijzigd door Bolkesteijn op 24-10-2011 23:32:52 ]
pi_103526404
quote:
0s.gif Op maandag 24 oktober 2011 23:26 schreef ComplexConjugate het volgende:
Volgens mij heb ik de nodige posts gemist?
Jij mist zo links en rechts nogal wat ... :+

quote:
Wat ik bedoelde te zeggen is dat 'toelichten' een zeer creatieve bezigheid kan zijn... dat kan de nodige impact hebben op de rating van Nederlandse hypotheken.
Och, toelichten is niet meer of minder dan toelichten. Wellicht gaat de rating dan wel omhoog omdat het mee blijkt te vallen. Je kunt daar nu nog weinig over zeggen.

Hopen op meer executieverkopen lijkt me voor een koper niets op te leveren, tenzij je het geld cash hebt krijg je toch de financiering niet rond en je weet vooraf niet wat je koopt.
  maandag 24 oktober 2011 @ 23:42:26 #283
1986 Jane
pi_103526764
Weet iemand hoe dat in bijvoorbeeld Engeland gaat met veilingen? Er was (is?) zo'n huizenprogramma op de BBC waarin mensen huizen kochten op de veiling om ze op te knappen enzo. Daaruit maakte ik op dat het daar toch vrij normaal is om als particulier een huis te kopen op een veiling. Lijkt heel anders dan hier. Is dat zo? En zo ja, waarom eigenlijk?
  maandag 24 oktober 2011 @ 23:43:22 #284
352371 ComplexConjugate
Are you for real?
pi_103526824
quote:
0s.gif Op maandag 24 oktober 2011 23:36 schreef Bijvlagenzinvol het volgende:

Jij mist zo links en rechts nogal wat ... :+

soms ben ik even niet bij de les, ik heb ook nog een leven naast fok natuurlijk ;)

quote:
Och, toelichten is niet meer of minder dan toelichten. Wellicht gaat de rating dan wel omhoog omdat het mee blijkt te vallen. Je kunt daar nu nog weinig over zeggen.

Hopen op meer executieverkopen lijkt me voor een koper niets op te leveren, tenzij je het geld cash hebt krijg je toch de financiering niet rond en je weet vooraf niet wat je koopt.
Toch raar dat zo'n bank zijn eigen huis koopt op de veiling, laten ze die dan ook voor de fictieve waarde in de boeken staan? Uiteraard... want enige waarheidsvinding is momenteel taboe... als de banken dat zouden doen zouden ze allemaal failliet zijn :D

M.a.w. alle banken zijn failliet w/
pi_103527618
quote:
2s.gif Op maandag 24 oktober 2011 23:42 schreef Jane het volgende:
Daaruit maakte ik op dat het daar toch vrij normaal is om als particulier een huis te kopen op een veiling. Lijkt heel anders dan hier. Is dat zo? En zo ja, waarom eigenlijk?
Ok. Stel jij wilt een huis gaan kopen op een executieveiling voor zeg 150K.

Tenzij jij aantoonbaar 150K hebt (bankgarantie) mag je (terecht) niet eens meebieden. En geen bank geeft jou een bankgarantie (i.v.m. het kunnen krijgen van een hypotheek) als ze het onderpand nog niet hebben kunnen laten taxeren.
pi_103527634
quote:
2s.gif Op maandag 24 oktober 2011 23:42 schreef Jane het volgende:
Weet iemand hoe dat in bijvoorbeeld Engeland gaat met veilingen? Er was (is?) zo'n huizenprogramma op de BBC waarin mensen huizen kochten op de veiling om ze op te knappen enzo. Daaruit maakte ik op dat het daar toch vrij normaal is om als particulier een huis te kopen op een veiling. Lijkt heel anders dan hier. Is dat zo? En zo ja, waarom eigenlijk?
In Angelsaksische landen heeft dat ook meer traditie.
In Australie gaat het meerendeel per veiling.
Heel raar. Dan staat de veilingmeester voor het huis op straat, en dan wordt het ter plekke per opbod geveild.

Is denk ik gewoon de mores, traditie.

Nederland heeft geen veililngtraditie, wel een traditie van inschrijvingen (althans in agrarische kringen)

En natuurlijk is een veiling (of inschrijving) zinniger naar mate de huizenmarkt overspannener is.
pi_103527690
quote:
0s.gif Op maandag 24 oktober 2011 23:54 schreef Bijvlagenzinvol het volgende:

[..]

Ok. Stel jij wilt een huis gaan kopen op een executieveiling voor zeg 150K.

Tenzij jij aantoonbaar 150K hebt (bankgarantie) mag je (terecht) niet eens meebieden. En geen bank geeft jou een bankgarantie (i.v.m. het kunnen krijgen van een hypotheek) als ze het onderpand nog niet hebben kunnen laten taxeren.
Jawel, dat laatste doen ze wel. Je kan het ook zelf laten taxeren, en daar wordt aan meegewerkt door de veilingmakelaar. Op basis daarvan kan de bank je dan een verklaring afgeven dat ze het zullen financieren. Een hoop gestress, en mogelijk veel kosten voor niks, maar het kan wel.
pi_103527766
quote:
0s.gif Op maandag 24 oktober 2011 23:55 schreef Dinosaur_Sr het volgende:
Jawel, dat laatste doen ze wel. Je kan het ook zelf laten taxeren, en daar wordt aan meegewerkt. door de veilingmakelaar.
Ben je niet in de war met een onderhandse veiling (o.i.d.)? Een woning die op een executieveiling wordt verkocht kun je vooraf vaak niet eens betreden of bekijken, laat staan taxeren.
pi_103527782
quote:
0s.gif Op maandag 24 oktober 2011 23:57 schreef Bijvlagenzinvol het volgende:

[..]

Ben je niet in de war met een onderhandse veiling (o.i.d.)? Een woning die op een executieveiling wordt verkocht kun je vooraf vaak niet eens betreden.
Jawel, meestal zijn er gewoon kijkdagen hoor.
pi_103527929
Bovendien: als het een executieveiling is, is er de mogeljkheid om _voor_ de veiling een onderhands bod te doen. Met voorbehouden als je dat wil. Is het aan hypotheekhouder en -nemer om dat te accepteren of niet (dwz accepteren _voordat_ het op de veiling komt).

Bij een failissementveiling kan dat niet. Bij beslagveiling weet ik niet zeker, maar denk het ook niet.

Meeste veilingen van o.g. zijn executieveilingen.
  dinsdag 25 oktober 2011 @ 00:00:39 #291
1986 Jane
pi_103527938
quote:
0s.gif Op maandag 24 oktober 2011 23:54 schreef Dinosaur_Sr het volgende:

[..]

In Angelsaksische landen heeft dat ook meer traditie.
In Australie gaat het meerendeel per veiling.
Heel raar. Dan staat de veilingmeester voor het huis op straat, en dan wordt het ter plekke per opbod geveild.

Is denk ik gewoon de mores, traditie.

Nederland heeft geen veililngtraditie, wel een traditie van inschrijvingen (althans in agrarische kringen)

En natuurlijk is een veiling (of inschrijving) zinniger naar mate de huizenmarkt overspannener is.
Tnx voor je antwoord. :) Vroeg me gewoon ineens af hoe dat zat.
pi_103528201
quote:
2s.gif Op dinsdag 25 oktober 2011 00:00 schreef Jane het volgende:

[..]

in Belgie is een veiling helemaal een circus. Dan heeft de notaris een standaard met vijf kaarsen. Die steekt ie aan, en dan begint de veiling. Deze eindigt wanneer de biedingen staken, of de kaarsen uit zijn :)

Althans heb ik van horen zeggen, nooit bij geweest :)

In Belgie vinden ook meer veilingen plaats, maar daar treden notarissen traditioneel vaak ook als makelaars op.
  Moderator dinsdag 25 oktober 2011 @ 00:24:06 #293
236264 crew  capricia
pi_103528869
quote:
2s.gif Op dinsdag 25 oktober 2011 00:00 schreef Jane het volgende:

[..]

In de UK hebben ze toch ook zo'n systeem dat mensen een bod uitbrengen en dat ieder uitgebracht bod in een enveloppe gaat en de verkoper dan mag kiezen. Dus dat mensen niet weten wat er al geboden is, zeg maar, en zelf blind moeten bieden.
There is a name for it:
We call them Poor"
pi_103530562
quote:
1s.gif Op dinsdag 25 oktober 2011 00:24 schreef capricia het volgende:

[..]

In de UK hebben ze toch ook zo'n systeem dat mensen een bod uitbrengen en dat ieder uitgebracht bod in een enveloppe gaat en de verkoper dan mag kiezen. Dus dat mensen niet weten wat er al geboden is, zeg maar, en zelf blind moeten bieden.
Dat is in Schotland, in Engeland is het weer anders.
  dinsdag 25 oktober 2011 @ 07:40:17 #295
29444 RemcoDelft
4 8 15 16 23 42
pi_103531703
quote:
1s.gif Op dinsdag 25 oktober 2011 00:24 schreef capricia het volgende:

[..]

Dat heb ik in Nederland ook wel gehoord in hoogtij-makelaarsdagen: mensen mochten blind bieden boven de vraagprijs!
  dinsdag 25 oktober 2011 @ 08:45:31 #296
36431 bleiblei
Toogmakker:copyright:
pi_103532439
Ons huis hebben we voor de vraagprijs gekocht terwijl er een hoger bod lag :P . Maar het blijft een spelletje. Door net wat lager te zitten en bij veel bieders het gesloten enveloppen systeem te hanteren kom je vaak hoger uit dan hoog inzetten en in het biedproces te zakken.

Dat zie je sowieso veel op veilingen bij gewilde objecten. Mensen verliezen dan ineens de echte waarde uit het oog. Op bva-auctions zie je soms tweedehands gereedschap weg gaan (incl. Opgeld e.d.) voor meer dan de nieuwwaarde.
pi_103532588
quote:
0s.gif Op maandag 24 oktober 2011 20:39 schreef antfukker het volgende:

[..]

Waarom niet?
Waarom wat niet?
  dinsdag 25 oktober 2011 @ 11:45:25 #298
194833 Hanoying
pi_103536490
quote:
Huizenprijzen stijgen in steden
Laatste update: 25 oktober 2011 11:21 info .AMSTERDAM – In 20 van de 25 steden zijn de huizen duurder geworden. In de maand september waren de huizenprijzen gemiddeld 2 procent duurder dan sinds het dieptepunt.

Dit meldt het ING economisch bureau op basis van cijfers van het CBS. In Rotterdam (bodem november 2010) stegen de prijzen 7 procent, gevolgd door Amsterdam (bodem augustus 2009) met een stijging van 3,2 procent.

In Den Haag (bodem januari 2011) stegen de prijzen sinds het dal 1 procent en in Utrecht (bodem maart 2010) werden huizen 0,9 procent duurder

Landelijk is er nog geen prijsherstel. Volgens de cijfers zijn huizen sinds de zomer van 2008 gemiddeld ruim 9 procent goedkoper geworden. Dat in de grote steden inmiddels al wel herstel zichtbaar is komt mede door de snellere bevolkingsgroei.

De huizenprijzen lagen in september zo goed als 3 procent lager dan in dezelfde maand vorig jaar en dat is grootste daling op jaarbasis van dit jaar.
Wel heel erg selectief shoppen door voor elke stad afzonderlijk te vergelijken met de laagste maand van de desbetreffende stad maar hier mtoch over geneuzeld kunnen worden lijkt me zo :D
  dinsdag 25 oktober 2011 @ 11:52:51 #299
194833 Hanoying
pi_103536737
Heb zelf even een grafiekje gemaakt op de cbs site voor amsterdam, rotterdam, utrecht en den haag by the way. Het eerdere persbericht is dus gebaseerd op deze data:
  dinsdag 25 oktober 2011 @ 12:10:43 #300
29444 RemcoDelft
4 8 15 16 23 42
pi_103537303
quote:
0s.gif Op dinsdag 25 oktober 2011 11:45 schreef Hanoying het volgende:

[..]

Wel heel erg selectief shoppen door voor elke stad afzonderlijk te vergelijken met de laagste maand van de desbetreffende stad maar hier mtoch over geneuzeld kunnen worden lijkt me zo :D
Erg selectief inderdaad, en uiteraard volledig in hun eigen belang.
Als ze nou gewoon met 1995 vergelijken, kunnen ze zeggen dat in 25 van de 25 steden de huizen duurder zijn geworden ^O^
pi_103537482
quote:
0s.gif Op maandag 24 oktober 2011 23:26 schreef ComplexConjugate het volgende:
-vragen over de moderatie kun je in het FB topic stellen-
waar is het FB topic?
ik heb een vraag
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')