abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_103321812
quote:
0s.gif Op donderdag 20 oktober 2011 11:47 schreef RemcoDelft het volgende:

[..]

Nouja, om te beginnen zijn de eisen dus niet zomaar openbaar, hoewel ik erg nieuwsgierig ben naar hoe dit werkt.
Maar ik kan me voorstellen dat het voor een oud huis erg lastig is met een rekenmodel: je weet simpelweg niet wat voor isolatie er in zit. Dan kan je aan de hand van de meterstanden gaan schatten, maar dat hangt enorm af van de bewoners zelf. De enige werkende manier die ik zou kunnen bedenken is bij gegeven temperatuurverschil gedurende een bepaalde tijd het energieverbruik meten wat nodig is om de temperatuur constant te houden. Maar ook dat is lomp giswerk...

Als je niet weet wat voor isolatie er in zit kun je natuurlijk nooit een objectieve berekening gaan maken. ;)

Als er dan duidelijk in het rekenmodel ook de veronderstelde waardes staan hoeft dat natuurlijk nog geen probleem te zijn. Ook het rekenmodel moet dan erbij geleverd gaan worden ipv alleen een A tm F getal.

Sterker nog als ik zo denk zou ik zeggen dat bij onbekende isolaties er maar van het worst case scenario wordt uitgegaan en kan het altijd nog meevallen, maar zolang er niet bewezen kan worden dat een bepaalde isolatie erin zit hebben ze pech in de berekening.
  donderdag 20 oktober 2011 @ 13:35:00 #102
324665 meth77
to do or not to do
pi_103323186
quote:
0s.gif Op donderdag 20 oktober 2011 12:25 schreef sorcees het volgende:

[..]

Daar gaat je vrijheid!
Ach huis is groot zat, een beetje gezellige tante dan maakt het niet uit, ook wel eens leuk een vrouw die geld opbrengt
kan ik mooi de alimentatie mee betalen
pi_103325533
quote:
0s.gif Op donderdag 20 oktober 2011 10:44 schreef CoolGuy het volgende:

[..]

Jij bent nog nat achter de oortjes is 't niet? I don't give a flying fuck of mijn huis morgen 20k minder waard is dan vandaag. Ik wil er nl niet weg, ik wil niet verkopen, want ik woon er graag. Dat jij heel graag iets anders wil denken, dat mag, maar dat verandert niks aan dat 't me nog steeds geen zier interesseert.
Kijk eens goed naar een reactie als deze, neutrale lezers (als die er zijn). Dit soort reacties komen van mensen die hier ein-de-loos berichtjes plaatsen dat het helemaal niet gek is om nu te kopen, en dat een koophuis geweldig is.

Maar... als je echt lekker aan het wonen bent, en het interesseert je totaal niet wat de prijzen doen, waarom zou je dan naar dit forum toegaan? En keer op keer posten? En onvolwassen reageren ('nat achter de oortjes')? Ik zie hier mensen die eventueel zouden kopen, en mensen die eigenlijk misschien wel willen of moeten verkopen. Waarbij de laatste groep heel doorzichtig stoer probeert te doen over hun huisje.

Ik geloof er gewoon niets van. Als ik lekker in een koophuis zou wonen, dan zou ik geeneens hier komen. Laat staan wekelijks. Laat staan gepikeerd reageren. Dan was ik namelijk King of the Hill, en het gepeupel onder mij zou ik gewoon vriendelijk te woord staan... Als ik er de tijd voor zou nemen uberhaupt.
pi_103326112
quote:
0s.gif Op donderdag 20 oktober 2011 14:27 schreef Istrilyin het volgende:

[..]

Kijk eens goed naar een reactie als deze, neutrale lezers (als die er zijn). Dit soort reacties komen van mensen die hier ein-de-loos berichtjes plaatsen dat het helemaal niet gek is om nu te kopen
Bron?

quote:
Maar... als je echt lekker aan het wonen bent, en het interesseert je totaal niet wat de prijzen doen, waarom zou je dan naar dit forum toegaan? En keer op keer posten? En onvolwassen reageren ('nat achter de oortjes')?
Waarom zou je als huurder naar dit topic gaan, als je toch geen huis wilt kopen nu?

quote:
Ik zie hier mensen die eventueel zouden kopen, en mensen die eigenlijk misschien wel willen of moeten verkopen. Waarbij de laatste groep heel doorzichtig stoer probeert te doen over hun huisje.
Bron?

quote:
Ik geloof er gewoon niets van. Als ik lekker in een koophuis zou wonen, dan zou ik geeneens hier komen. Laat staan wekelijks. Laat staan gepikeerd reageren. Dan was ik namelijk King of the Hill, en het gepeupel onder mij zou ik gewoon vriendelijk te woord staan... Als ik er de tijd voor zou nemen uberhaupt.
Wil je niet of kun je niet kopen? Ik heb namelijk zo`n donkerbruin vermoeden wat jouw probleem is, en waarom je hier reageert.
pi_103327762
quote:
0s.gif Op donderdag 20 oktober 2011 14:41 schreef Scorpie het volgende:
Bron?
"Bron?" is wat mij betreft een gunst vragen. Moet je eerst tonen waard te zijn.
quote:
Wil je niet of kun je niet kopen? Ik heb namelijk zo`n donkerbruin vermoeden wat jouw probleem is, en waarom je hier reageert.
Ik kan per direct een huis kopen, financieel gezien. Maar het is de grootste uitgave van je leven (op misschien een ander huis na), dus timing is extreem belangrijk. Ik wil de bodem qua prijs. Elke maand win je zo'n 500 euro door nog niet te kopen, in deze tijd. Forum is extra info, zo af en toe. Als ik niet zou kunnen kopen, nu of binnen 2 jaar, dan zou ik hier niet komen.
  donderdag 20 oktober 2011 @ 15:28:50 #106
194833 Hanoying
vereert Zeus, zoals het hoort.
pi_103328102
quote:
0s.gif Op donderdag 20 oktober 2011 14:41 schreef Scorpie het volgende:
I hate to burst your bubble Scorpie maar vrijwel iedere randdebiel kan een huis kopen in Nederland hoor.

De één een wat groter huis dan de ander maar een klein appartementje ligt binnen het bereik van vrijwel iedereen met een vaste baan. In de regio's waar ze dat misschien net niet lagen wordt je bovendien als pseudopauper wel ondersteund met koopgarant of koopgoedkoop constructies waardoor je alsnog kan kopen als verkoopmedewerker witgoed eerste klasse.
Laat ons Δωδεκάθεον's lied'ren zingen!
pi_103328197
quote:
0s.gif Op donderdag 20 oktober 2011 13:06 schreef Basp1 het volgende:

[..]

Als je niet weet wat voor isolatie er in zit kun je natuurlijk nooit een objectieve berekening gaan maken. ;)

Als er dan duidelijk in het rekenmodel ook de veronderstelde waardes staan hoeft dat natuurlijk nog geen probleem te zijn. Ook het rekenmodel moet dan erbij geleverd gaan worden ipv alleen een A tm F getal.

Sterker nog als ik zo denk zou ik zeggen dat bij onbekende isolaties er maar van het worst case scenario wordt uitgegaan en kan het altijd nog meevallen, maar zolang er niet bewezen kan worden dat een bepaalde isolatie erin zit hebben ze pech in de berekening.
agree
pi_103328958
quote:
0s.gif Op donderdag 20 oktober 2011 10:53 schreef RemcoDelft het volgende:

Je praat wel vaker onzin, maar nu raak je m'n vakgebied!

En erg jammer dat de overheid het ontbreken van energielabels niet bestraft. Let wel: de kopers en verkopers tekenen er letterlijk voor dat ze weten dat ze de wet breken, iets wat jarenlater nog bestraft kan worden. Maar 't is ook net zo jammer dat de normen gesteld aan energielabels niet openbaar beschikbaar zijn, slechts tegen betaling... Dat zou niet moeten mogen bij wetgeving.
Jij kan je vakgebied zo niet runnen en wil dat de overheid er de werkgelegenheid komt verbeteren?

Waarom zou een potentieel koper niet gewoon lekker zelf mogen bepalen of hij het ontbreken van een energielabel belangrijk vindt?
  Moderator donderdag 20 oktober 2011 @ 15:50:31 #109
16180 crew  CoolGuy
Money makes the world go round
pi_103329045
quote:
0s.gif Op donderdag 20 oktober 2011 14:27 schreef Istrilyin het volgende:

[..]

Kijk eens goed naar een reactie als deze, neutrale lezers (als die er zijn). Dit soort reacties komen van mensen die hier ein-de-loos berichtjes plaatsen dat het helemaal niet gek is om nu te kopen, en dat een koophuis geweldig is.

Maar... als je echt lekker aan het wonen bent, en het interesseert je totaal niet wat de prijzen doen, waarom zou je dan naar dit forum toegaan? En keer op keer posten? En onvolwassen reageren ('nat achter de oortjes')? Ik zie hier mensen die eventueel zouden kopen, en mensen die eigenlijk misschien wel willen of moeten verkopen. Waarbij de laatste groep heel doorzichtig stoer probeert te doen over hun huisje.

Het is helemaal niet belangrijk wat jij wel of niet wil geloven. Ah, dus als jij lekker in je auto rondrijdt dan kom je ook nooit in PTA. Als je lekkere sex hebt kom je ook nooit in SEX etc etc.
Kijk en daar ga je de mist in. Als je een huis koopt ben je niet king of the hill, net zoals je niet king of the hill bent als je huurt. Dus over 'gepeupel' kun je m.i. niet praten. Het kopen van een huis maakt je niet beter of slechter dan welke andere persoon dan ook. Dat jij die link wel legt moet je niet iemand anders aanrekenen natuurlijk.

Dus jij ziet hier mensen die eventueel zouden kopen, en dan zie je mensen die eventueel wel willen verkopen, of moeten verkopen, waarbij je voor die laatste categorie dan nog de term 'stoer doen' hanteert. Ik mis in dat overzichtje eigenlijk de categorie mensen die niet hoeven of willen verkopen, maar die gewoon lekker wonen. Want die categorie zie ik je volgens mij niet benoemen.

Dus als jij dat niet als optie ziet, dan vraag ik me af waarom jij dan eventueel zou kopen? Want zodra je gekocht hebt dan ga je willen of moeten verkopen blijkbaar, dus waarom zou je dan in de eerste plaats überhaupt kopen, volgens die redenering?
Breitling - Instruments for Professionals
  Moderator donderdag 20 oktober 2011 @ 15:56:05 #110
16180 crew  CoolGuy
pi_103329254
quote:
0s.gif Op donderdag 20 oktober 2011 15:28 schreef Hanoying het volgende:

[..]

I hate to burst your bubble Scorpie maar vrijwel iedere randdebiel kan een huis kopen in Nederland hoor.

De één een wat groter huis dan de ander maar een klein appartementje ligt binnen het bereik van vrijwel iedereen met een vaste baan. In de regio's waar ze dat misschien net niet lagen wordt je bovendien als pseudopauper wel ondersteund met koopgarant of koopgoedkoop constructies waardoor je alsnog kan kopen als verkoopmedewerker witgoed eerste klasse.
Natuurlijk kan vrijwel iedere randdebiel een huis kopen. Alleen hebben mensen ook nog wensen, en de groep die alleen maar 'een klein appartementje' kunnen kopen, willen stiekem ook wel een groter huis kunnen kopen.

Het kopen van een huis is niet zo zeer het probleem. Het kopen van het huis dat je wíl, dat is een probleem. Natuurlijk zal vrijwel iedereen wel een 2-kamer appartementje in de bijlmer op 3 hoog kunnen kopen. De groep die dat ook daadwerkelijk wil is een stuk kleiner. Mensen die meer kunnen betalen doen dat, want die willen liever niet in de bijlmer wonen.
pi_103329746
quote:
0s.gif Op donderdag 20 oktober 2011 15:56 schreef CoolGuy het volgende:

[..]

Natuurlijk kan vrijwel iedere randdebiel een huis kopen. Alleen hebben mensen ook nog wensen, en de groep die alleen maar 'een klein appartementje' kunnen kopen, willen stiekem ook wel een groter huis kunnen kopen.

Het kopen van een huis is niet zo zeer het probleem. Het kopen van het huis dat je wíl, dat is een probleem. Natuurlijk zal vrijwel iedereen wel een 2-kamer appartementje in de bijlmer op 3 hoog kunnen kopen. De groep die dat ook daadwerkelijk wil is een stuk kleiner. Mensen die meer kunnen betalen doen dat, want die willen liever niet in de bijlmer wonen.
Ik denk dat de grootste probleem nu is dat je na het kopen tegen een onderwaarde aankijkt.
pi_103329911
quote:
0s.gif Op donderdag 20 oktober 2011 16:10 schreef Terrorizer het volgende:

[..]

Ik denk dat de grootste probleem nu is dat je na het kopen tegen een onderwaarde aankijkt.
Waarom zou dat een probleem zijn als je een hypotheek hebt die ook aflost, op den duur woon je dan gratis en alleen als je tussentijds zou willen verkopen zou je dan een probleem kunnen hebben. ;)
  donderdag 20 oktober 2011 @ 16:14:11 #113
194833 Hanoying
pi_103329919
quote:
0s.gif Op donderdag 20 oktober 2011 15:56 schreef CoolGuy het volgende:

[..]

Mensen willen altijd groter kopen dan ze kunnen maar in het verleden was de manier waarmee je een groot huis kon krijger er één van z.s.m. instappen in whatever omdat de huizen anders het jaar erop allemaal duurder waren geworden en je dan nog minder kon. Je stapte in een klein huisje in omdat je wist dat je na 5 jaar toch wel door kon schuiven en dat je dan de overwaarde kon gebruiken om een groter huis te financiëren.

Nu is die doorschuifzekerheid ineens weg en daarmee is het nut van een starterswoning grotendeels verdwenen. Opbouwen van kapitaal werkt namelijk helemaal niet meer met een starterswoning. Sterker nog, koop je nu dan heb je volgend jaar alleen maar meer onderwaarde en jaar daarna nog meer. Het huis dat je eigenlijk wilt hebben (en dat is niet je starterstussenhutje in een arbeiderswijk) raakt dus alleen maar verder uit zicht en je zet jezelf alleen maar harder vast in een hut die volledig ongeschikt is voor je komende levensfase.

De startersmarkt is niet alleen maar om zeep omdat men niet meer kan lenen maar ook omdat men niet meer wil lenen. De beste manier om een beter huis te kopen en/of een huis goedkoper te kopen is namelijk niet meer om nu te kopen maar om volgend jaar te kopen.. of het jaar daarna.. of daarna..

:)
pi_103330015
quote:
0s.gif Op donderdag 20 oktober 2011 16:14 schreef Basp1 het volgende:

[..]

Waarom zou dat een probleem zijn als je een hypotheek hebt die ook aflost, op den duur woon je dan gratis en alleen als je tussentijds zou willen verkopen zou je dan een probleem kunnen hebben. ;)
pi_103330183
quote:
0s.gif Op donderdag 20 oktober 2011 16:14 schreef Hanoying het volgende:

Je stapte in een klein huisje in omdat je wist dat je na 5 jaar toch wel door kon schuiven en dat je dan de overwaarde kon gebruiken om een groter huis te financiëren.

Dat is alleen tussen 1998 en 2008 ongeveer geweest , daarvoor nooit vertoond geweest.
  donderdag 20 oktober 2011 @ 16:26:14 #116
29444 RemcoDelft
4 8 15 16 23 42
pi_103330403
quote:
Je stapte in een klein huisje in omdat je wist dat je na 5 jaar toch wel door kon schuiven en dat je dan de overwaarde kon gebruiken om een groter huis te financiëren.
Ik heb dit nooit begrepen... Als je kleine huisje 30% meer "waard" was, was dat grote huis ook 30% duurder. Volstrekt onlogisch dus dat je kleine huisje dan helpt!
Dat hele argument is veel logischer in een dalende markt: koop nu een klein r*thuisje voor 100k, verkoop het over 4 jaar voor 60k, en tegen die tijd is je grotere huis ook aanzienlijk gedaald. Wel aflossen in die periode.
censuur :O
  Moderator donderdag 20 oktober 2011 @ 16:26:20 #117
16180 crew  CoolGuy
pi_103330406
quote:

De startersmarkt is niet alleen maar om zeep omdat men niet meer kan lenen maar ook omdat men niet meer wil lenen. De beste manier om een beter huis te kopen en/of een huis goedkoper te kopen is namelijk niet meer om nu te kopen maar om volgend jaar te kopen.. of het jaar daarna.. of daarna..

:)
Dat men niet meer koste wat kost wil lenen, dat snap ik wel. Natuurlijk, mensen die nu in de shit zitten denken 'had ik dat maar nooit gedaan'. Nee, precies, maar berouw komt na de zonden.

Ja, en wat doe je in de tussentijd? Dan maar gaan huren en geld over de schutting flikkeren? Of thuis bij papa en mama blijven wonen tot je 40 bent ofzo? Kijk, vroeg of laat wil iemand het ouderlijk huis uit, en op zichzelf gaan.

In hoeverre de droom van die persoon te verwezenlijken is hangt af van spaargeld, salaris en toekomstperspectief. Maar sparen moet je niet dan pas gaan doen, want dan woon je ondertussen nog wel even, dus dat had je al veel eerder moeten doen. Salaris en toekomstperspectief zijn (grotendeels) afhankelijk van opleiding en als dat ook allemaal maar mondjesmaat aanwezig is, dan kun je wel dromen, maar dan moet je of een klein appartementje kopen indien bereikbaar, en anders tot in den treure bij je ouders blijven wonen of gaan huren.
  donderdag 20 oktober 2011 @ 16:29:29 #118
194833 Hanoying
pi_103330548
quote:
0s.gif Op donderdag 20 oktober 2011 16:26 schreef RemcoDelft het volgende:

[..]

Ik heb dit nooit begrepen... Als je kleine huisje 30% meer "waard" was, was dat grote huis ook 30% duurder. Volstrekt onlogisch dus dat je kleine huisje dan helpt!
Dat hele argument is veel logischer in een dalende markt: koop nu een klein r*thuisje voor 100k, verkoop het over 4 jaar voor 60k, en tegen die tijd is je grotere huis ook aanzienlijk gedaald. Wel aflossen in die periode.
het alternatief was niet instappen en dan was niet alleen het grote huis 30 % duurder maar had je bovendien geen overwaarde uit je kleine huis gehaald waardoor het al helemaal onbereikbaar was geworden. Elk jaar dat je niet instapte werd het moeilijker wel in te stappen.

In het geval van een dalende markt kan je aflossen ja maar 40.000 euro aflossen doe je over het algemeen echt nog niet zo snel hoor en bovendien los je dan lucht af natuurlijk. Had je beter kunnen huren en 40 k kunnen sparen.
  donderdag 20 oktober 2011 @ 16:31:19 #119
194833 Hanoying
pi_103330641
quote:
0s.gif Op donderdag 20 oktober 2011 16:21 schreef Basp1 het volgende:

[..]

Dat is alleen tussen 1998 en 2008 ongeveer geweest , daarvoor nooit vertoond geweest.
Nah, eind jaren 80/begin jaren 90 tot 2008 en dan heb je het over bijna 20 jaar. Voor Henk en Ingrid staat dat gelijk aan "altijd"
  Moderator donderdag 20 oktober 2011 @ 16:34:43 #120
16180 crew  CoolGuy
pi_103330779
quote:
0s.gif Op donderdag 20 oktober 2011 16:31 schreef Hanoying het volgende:

[..]

Nah, eind jaren 80/begin jaren 90 tot 2008 en dan heb je het over bijna 20 jaar. Voor Henk en Ingrid staat dat gelijk aan "altijd"
Henk en Ingrid zijn dan ook niet de meest heldere lichten, want H&I zijn de mensen die in de problemen kwamen/komen door hun financieringsproduct.
pi_103330856
Strategische scenario's bij Abn Amro en Rabo gaan er nu al van uit van een 25% lagere gemiddelde huizenprijs in 2026 dan bij de huidige prijsniveau's, mits de inflatie onder de 2-2,5 % blijft tot die tijd.

Locatie en kwaliteit blijven belangrijk en zorgen voor grote fluctuaties in prijzen.
  Moderator donderdag 20 oktober 2011 @ 16:36:50 #122
16180 crew  CoolGuy
pi_103330868
quote:
0s.gif Op donderdag 20 oktober 2011 16:29 schreef Hanoying het volgende:

[..]

het alternatief was niet instappen en dan was niet alleen het grote huis 30 % duurder maar had je bovendien geen overwaarde uit je kleine huis gehaald waardoor het al helemaal onbereikbaar was geworden. Elk jaar dat je niet instapte werd het moeilijker wel in te stappen.

In het geval van een dalende markt kan je aflossen ja maar 40.000 euro aflossen doe je over het algemeen echt nog niet zo snel hoor en bovendien los je dan lucht af natuurlijk. Had je beter kunnen huren en 40 k kunnen sparen.
Ja, want als je gaat huren, inclusief alle kosten die daarbij komen (net als dat kopen een hoop geld kost kost huren dat ook) dan heb je ook nog alle financiële ruimte over om die 40k bij elkaar te sparen binnen afzienbare tijd natuurlijk.

De mensen die gaan huren (niet scheefhuren, maar gewoon huren), eventueel ook nog met subsidie zullen w.s. niet al te ruim in de slappe was zitten en dus is het sparen van 40k terwijl je ook nog huurt niet iets wat direct volgend jaar gerealiseerd is.
  donderdag 20 oktober 2011 @ 16:38:56 #123
29444 RemcoDelft
4 8 15 16 23 42
pi_103330947
quote:
0s.gif Op donderdag 20 oktober 2011 16:29 schreef Hanoying het volgende:
... en bovendien los je dan lucht af natuurlijk. Had je beter kunnen huren en 40 k kunnen sparen.
Klopt. Een van de redenen dat ik nu geen huis wil kopen in Nederland.

quote:
0s.gif Op donderdag 20 oktober 2011 16:36 schreef Bankfurt het volgende:
Strategische scenario's bij Abn Amro en Rabo gaan er nu al van uit van een 25% lagere gemiddelde huizenprijs in 2026 dan bij de huidige prijsniveau's, mits de inflatie onder de 2-2,5 % blijft tot die tijd.
Verwar scenario's niet met verwachtingen!
Daarentegen ben ik wel benieuwd wat de impact hiervan zou zijn op deze banken, maken ze dat ook bekend?
  donderdag 20 oktober 2011 @ 16:47:00 #124
194833 Hanoying
pi_103331295
quote:
0s.gif Op donderdag 20 oktober 2011 16:36 schreef CoolGuy het volgende:

[..]

Ja, want als je gaat huren, inclusief alle kosten die daarbij komen (net als dat kopen een hoop geld kost kost huren dat ook) dan heb je ook nog alle financiële ruimte over om die 40k bij elkaar te sparen binnen afzienbare tijd natuurlijk.

De mensen die gaan huren (niet scheefhuren, maar gewoon huren), eventueel ook nog met subsidie zullen w.s. niet al te ruim in de slappe was zitten en dus is het sparen van 40k terwijl je ook nog huurt niet iets wat direct volgend jaar gerealiseerd is.
duh.. natuurlijk kunnen ze dat niet. Ik gebruikt het toch ook als weerlegging van een post die stelde dat "je als je door wilt stromen toch beter 40 k verlies kan maken op je eerste huis zolang je het maar aflost?".

Leuk verhaal maar Henk en Ingrid kunnen helemaal geen 40 k aflossen. Niet binnen een paar jaar althans. Henk en Ingrid konden alleen doorstromen doordat ze overwaarde op hun eerste huis kregen en vervolgens na verkoop die overwaarde plus een nieuwe maximale hypotheek in hun tweede huis stopten om met dat huis hetzelfde riedeltje te herhalen.

Zo hebben 4 miljoen Henk en Ingrids de huizenmarkt omhoog gespeculeerd en zo lang het goed ging ging het goed.
  donderdag 20 oktober 2011 @ 16:49:04 #125
43642 Bayswater
What'sYourFunctionInLife?
pi_103331369
quote:
Locatie en kwaliteit blijven belangrijk en zorgen voor grote fluctuaties in prijzen.
Dat verwacht ik ook en is nu al aan de gang.
Life lies a slow suicide
Orthodox dreams and symbolic myths
From feudal serf to spender
This wonderful world of purchase
pi_103331386
quote:
0s.gif Op donderdag 20 oktober 2011 16:31 schreef Hanoying het volgende:

[..]

Noem mij maar kippig maar ik zie toch echt het steilste stuk (sterkste stijging) in 98 tot 2008 zitten ok vanaf 1990 begon het een beetje op te komen maar het geschetste scenario van jou dat je met je overwaarde de KK en een nieuw groter huis elke 5 jaar kon financieren zal met die mindere stijging tussen 1990 en 1998 echt niet het geval geweest zijn. ;)

En de daling die men voorspeld van 42% in 5 jaar dan moeten we nog een flinke duikeling in de komende 2 jaar gaan maken. _O-

En ja als we dit allemaal van te voren hadden geweten waren we nu allemaal vastgoedmagnaten geweest die lekker van ons geld in de tropen aan het genieten waren. Maar de daling waarmee hier sommige zich rijk aan het rekenen zijn zou toch dan ook met wat complexe financiele producten toch ook wel ten gelde gemaakt kunnen worden.

Wie van huisprijs pessimisten heeft al zulke producten aangeschaft omdat deze toch in jullie optiek goud geld gaan worden. ;)
pi_103331670
quote:
0s.gif Op donderdag 20 oktober 2011 15:50 schreef CoolGuy het volgende:
Het is helemaal niet belangrijk wat jij wel of niet wil geloven. Ah, dus als jij lekker in je auto rondrijdt dan kom je ook nooit in PTA. Als je lekkere sex hebt kom je ook nooit in SEX etc etc.

...

Dus als jij dat niet als optie ziet, dan vraag ik me af waarom jij dan eventueel zou kopen? Want zodra je gekocht hebt dan ga je willen of moeten verkopen blijkbaar, dus waarom zou je dan in de eerste plaats überhaupt kopen, volgens die redenering?
Als ik over pak 'm beet twee jaar een huis koop, dan zal ik het denk ik hier nog even melden in volle glorie, en na een weekje zie je me dan niet meer terug.

Ik ben nu happy met m'n auto, ik ga voorlopig niet kopen of verkopen. Dus ik ga zelden of nooit naar een autoforum, bijvoorbeeld. En als ik ga, dan heb ik geen uitgesproken mening. Ik heb echt nog nimmer een discussie gehad op een autoforum. Waarom zou ik?
pi_103332029
quote:
0s.gif Op donderdag 20 oktober 2011 16:49 schreef Bayswater het volgende:

[..]

Dat verwacht ik ook en is nu al aan de gang.
De huizenprijzen in Nederland waren altijd behoorlijk genivelleerd, dat wil zeggen dat de prijsverschillen tussen prime locaties als Amsterdam centrum met andere type locaties zoals Nijmegen of Tilburg relatief klein waren.
In andere landen zijn de verschillen veel groter, in Italie is Rome bijvoorbeeld vele malen duurder dan een klein stadje 200km verderop.

Ik denk met de stedentrek en krimpregio’s dat de prijsverschillen onderling weer gaan toenemen. De region groot-Amsterdam wordt steeds belangrijker, regio’s in Gronignen en Limburg zullen het onderspit delfen. Simpelweg geen economie en bevolking daar. Krijg je recreatieniveau prijzen hooguit.
pi_103332133
Als de banken niet meer willen zakken ook plaatsen als Amsterdam weg in het schuldenmoeras. In Amsterdam kan je immers net zo goed je inkomen verliezen.
"No, I do not believe in patents. I believe that patents make other people dis-incentied in coming up with new thing" - Thomas Peterffy
pi_103332144
quote:
0s.gif Op donderdag 20 oktober 2011 16:49 schreef Basp1 het volgende:

[..]

[ afbeelding ]

Noem mij maar kippig maar ik zie toch echt het steilste stuk (sterkste stijging) in 98 tot 2008 zitten ok vanaf 1990 begon het een beetje op te komen maar het geschetste scenario van jou dat je met je overwaarde de KK en een nieuw groter huis elke 5 jaar kon financieren zal met die mindere stijging tussen 1990 en 1998 echt niet het geval geweest zijn. ;)

En de daling die men voorspeld van 42% in 5 jaar dan moeten we nog een flinke duikeling in de komende 2 jaar gaan maken. _O-

En ja als we dit allemaal van te voren hadden geweten waren we nu allemaal vastgoedmagnaten geweest die lekker van ons geld in de tropen aan het genieten waren. Maar de daling waarmee hier sommige zich rijk aan het rekenen zijn zou toch dan ook met wat complexe financiele producten toch ook wel ten gelde gemaakt kunnen worden.

Wie van huisprijs pessimisten heeft al zulke producten aangeschaft omdat deze toch in jullie optiek goud geld gaan worden. ;)
Dit is het juiste plaatje idd, maar het duurt 10-15 jaar, geen 5 jaar.

Goldman Sachs heeft er nu al geld aan verdiend.
  donderdag 20 oktober 2011 @ 17:11:18 #131
194833 Hanoying
pi_103332237
quote:
0s.gif Op donderdag 20 oktober 2011 16:49 schreef Basp1 het volgende:

[..]

[ afbeelding ]

Inderdaad kippig. Je ziet toch dat hij begin jaren 90 al een stuk steiler dan de inflatie gaat lopen. Na 5 jaar had men de kk er al lang en breed uit en al minimaal een procentje of 20 winst op de originele koopprijs, dat plus een paar procent die al afgelost was gaf een aardige aanbetaling voor huis nummer 2.

Dat je beweert dat we "wel allemaal rijk waren geweest als we dat van tevoren hadden geweten" is een beetje dom natuurlijk. Iedereen die op de vastgoedmarkt heeft gezeten tussen 1990 en 2008 heeft ook sloten met geld met zijn huis verdient en iedereen wist het van tevoren. Je moest eigenlijk alleen maar het geluk hebben in het juiste jaar geboren te zijn om mee te kunnen profiteren, jij en ik waren in de jaren 90 nog wat te jong lijkt me zo :P

Tot slot is 42 % daling inflatiegecorrigeerd uiteindelijk (niet volgend jaar al) wel degelijk mogelijk, we zijn al halverwege.

Vanaf de top is er begin volgend jaar wel een procentje of 14 af. Laat er ook nog eens 8 % (en dan schat ik laag) inflatie geweest zijn in de 4 jaar die je dan al aan het dalen bent en je hebt het over 22 %. Ruim halverwege :P
pi_103334297
quote:
0s.gif Op donderdag 20 oktober 2011 17:11 schreef Hanoying het volgende:

[..]

Inderdaad kippig. Je ziet toch dat hij begin jaren 90 al een stuk steiler dan de inflatie gaat lopen. Na 5 jaar had men de kk er al lang en breed uit en al minimaal een procentje of 20 winst op de originele koopprijs, dat plus een paar procent die al afgelost was gaf een aardige aanbetaling voor huis nummer 2.

Dat je beweert dat we "wel allemaal rijk waren geweest als we dat van tevoren hadden geweten" is een beetje dom natuurlijk. Iedereen die op de vastgoedmarkt heeft gezeten tussen 1990 en 2008 heeft ook sloten met geld met zijn huis verdient en iedereen wist het van tevoren. Je moest eigenlijk alleen maar het geluk hebben in het juiste jaar geboren te zijn om mee te kunnen profiteren, jij en ik waren in de jaren 90 nog wat te jong lijkt me zo :P

Ik had in principe in midden jaren 90 wel mijn eerste huis kunnen kopen maar toen vond ik de prijzen ook al te hoog. ;)

Hoeveel transacties vonden er eigenlijk plaats in het topjaar? Als ik het goed heb ongeveer 210.000 op een totaal van 4.200.000 koop woningen zou ik dus zeggen dat iemand gemiddeld dan 20 jaar in een koophuis blijft zitten dus om de 5 jaar verkopen hebben er niet al te veel gedaan of een nog kleiner percentage heeft eigenlijk maar van de virtuele stijging geprofiteerd zou ik dan zeggen.

Verder verwacht ik niet zoveel daling omdat er nog steeds op 2 salarissen financieringen blijven plaats vinden, hierdoor krijg je dus een hogere financierbaarheid. Dat is volgens mijn vermoeden de reden geweest van die sterkere stijging sinds 1998 en nu ook geleidelijkere daling. Maar ik kan helaas nergens goede documentatie vinden om dat vermoeden te onderbouwen vanaf welk moment banken nu op 2 volledige salarissen gingen financieren.
  donderdag 20 oktober 2011 @ 18:20:35 #133
29444 RemcoDelft
4 8 15 16 23 42
pi_103335089
quote:
0s.gif Op donderdag 20 oktober 2011 17:08 schreef Bankfurt het volgende:

[..]

Dit is het juiste plaatje idd, maar het duurt 10-15 jaar, geen 5 jaar.
Historische grafieken laten zien dat de daling meestal net iets langer duurt dan de stijging.
pi_103344240
quote:

Wat betekent dat concreet voor de huizenprijs in euro's? Blijft die gelijk, en is de daling dus vooral relatief omdat de huizenprijs niet aangepast wordt voor inflatie (of tenminste, wel iets maar niet volledig) of daalt de prijs ook?
pi_103345046
quote:
0s.gif Op donderdag 20 oktober 2011 21:06 schreef poemojn het volgende:

[..]

Wat betekent dat concreet voor de huizenprijs in euro's? Blijft die gelijk, en is de daling dus vooral relatief omdat de huizenprijs niet aangepast wordt voor inflatie (of tenminste, wel iets maar niet volledig) of daalt de prijs ook?
Inflatie gaat zeker niet onder die waarders blijven, althans niet de CPI.
pi_103347305
quote:
0s.gif Op donderdag 20 oktober 2011 10:53 schreef RemcoDelft het volgende:
Je praat wel vaker onzin, maar nu raak je m'n vakgebied! Heb je enig benul wat de kostenverhouding is tussen 1 MJ opwekken met PV en 1 MJ besparen met isolatie?
Reken het eens voor zou ik zeggen. 1MJ PV kost in totaal circa ¤ 0,80 wat isolatie kost weet ik niet

quote:
Daarbij wil je toch niet serieus PV gebruiken om 's winters je huis te verwarmen?
Dat doe ik met een HR-houtkachel. Geen gas of GJ's aan stadsverwarming voor nodig.

Overigens kun je met ¤ 25.000 aan PV heel wat vermogen opwekken

[ Bericht 4% gewijzigd door Bijvlagenzinvol op 20-10-2011 22:06:02 ]
Ik ben diegene waar je moeder je altijd voor gewaarschuwd heeft...
  donderdag 20 oktober 2011 @ 22:09:14 #137
29444 RemcoDelft
4 8 15 16 23 42
pi_103348085
quote:
0s.gif Op donderdag 20 oktober 2011 21:56 schreef Bijvlagenzinvol het volgende:

[..]

Reken het eens voor zou ik zeggen. 1MJ PV kost in totaal circa ¤ 0,80 wat isolatie kost weet ik niet
1 MJ aardgas kost anderhalve cent.
Die MJ zon kan je trouwens veel eenvoudiger, directer en goedkoper gebruiken voor verwarming.

quote:
Dat doe ik met een HR-houtkachel. Geen gas of GJ's aan stadsverwarming voor nodig.
Je gaat toch niet serieus een houtkachel promoten als 'milieuvriendelijk'? Ook al heet het tegenwoordig CO2-neutraal, het is gruwelijk slecht voor het lokale milieu. Hele wijken stinken 's winters naar rook (vandaag op de fiets (voluit trappen) moest ik bij gebrek aan zuurstof nog inhouden). In de jaren '60 hadden we hetzelfde met kolen, dankzij schoon en goedkoop aardgas zijn we daar vanaf, maar nu gaan mensen weer steeds meer hout stoken omdat het aardgas zo enorm duur wordt gemaakt door belastingen. Wat mij betreft een hele slechte ontwikkeling, zeker in zeer dichtbevolkte wijken. Op het platteland zou het nog gaan, in de stad niet.
Dat gezegd hebbende: isolatie zorgt ook bij houtkachels voor een lager verbruik :)
pi_103348617
quote:
0s.gif Op donderdag 20 oktober 2011 22:09 schreef RemcoDelft het volgende:
1 MJ aardgas kost anderhalve cent.
Maar daar ging het niet om. Je had het over isolatie. Die prijs die ik noemde voor 1MJ PV is overigens de eenmalige aanschaf, voor een kleinschalig project. Elk jaar krijg je dus voor dat eenmalige bedrag 1MJ aan energie, wellicht 40 jaar lang.

(En dat eenmalige bedrag is overigens aan de hoge kant, mijn eigen PV kost eenmalig 0,30/MJ. Maar dan installeer ik wel alles zelf en heb ik de inverters voor weinig kunnen ritselen.)

quote:
Die MJ zon kan je trouwens veel eenvoudiger, directer en goedkoper gebruiken voor verwarming.
Ja. Die kun je er ook bijleggen, alleen heb je daar in de winter geen reet aan, of je legt zoveel neer dat je in de zomer 90% van de energie moet weggooien.

quote:
Je gaat toch niet serieus een houtkachel promoten als 'milieuvriendelijk'?
Een HR-houtkachel wel. Niet een openhaard of een ouderwetse potkachel natuurlijk, die moeten verboden worden.

[ Bericht 1% gewijzigd door Bijvlagenzinvol op 20-10-2011 23:41:11 ]
pi_103355339
Hebbie hem weer met z'n houtkachel. :')
pi_103355407
quote:
0s.gif Op vrijdag 21 oktober 2011 00:28 schreef asfyxiaatje123 het volgende:
Hebbie hem weer met z'n houtkachel. :')
Yep. Je laten afzetten door de energiemaatschappij en de belastingdienst laat ik graag aan jou over. :W

NB: @nu: 26,3 graden en het smeult nog gewoon een uurtje door schat ik zo. ^O^
pi_103355503
Wekt men nu ook al stroom op met de (rest)warmte of is dat een verhaal van de toekomst voor de particulier?
pi_103355642
quote:
5s.gif Op vrijdag 21 oktober 2011 00:32 schreef WammesWaggel het volgende:
Wekt men nu ook al stroom op met de (rest)warmte of is dat een verhaal van de toekomst voor de particulier?
Er zijn HRe ketels die elektriciteit kunnen opwekken. Het nut ontgaat me nog een beetje. Nog vreemder is dat die ketels spontaan tot max 1KW op een gebruikte groep mogen terugleveren, en een zonnepaneelinverter slechts de helft. (Wat feitelijk ook de enige veilige grens is)

Zo zie je maar wat een beetje lobbyen in Den Haag kan doen. :D
  vrijdag 21 oktober 2011 @ 08:24:22 #143
29444 RemcoDelft
4 8 15 16 23 42
pi_103361050
quote:
5s.gif Op vrijdag 21 oktober 2011 00:32 schreef WammesWaggel het volgende:
De ketels zijn nog erg duur (en in de experimentele fase). Het is trouwens andersom: de restwarmte van de elektriciteitsopwekking gebruik je dan voor verwarming van je huis.
  vrijdag 21 oktober 2011 @ 08:43:37 #144
324665 meth77
to do or not to do
pi_103361215
De gemeentes gaan zelf in de project- en gebiedsontwikkeling, goede zaak lijkt me, ook voor de pensioenfondsen

quote:
vr 21 okt 2011, 08:35

Gemeentes onderzoeken beleggingsfonds
AMSTERDAM - Een aantal grote gemeentes denkt erover hun krachten te bundelen om geld van beleggers aan te trekken voor gebiedsontwikkeling.

Volgens Het Financieele Dagblad onderzoeken onder meer Amsterdam, Utrecht en Eindhoven de mogelijkheid een gezamenlijk beleggingsfonds in het leven te roepen.

Ze hopen dat het op die manier voor beleggers aantrekkelijk wordt om te investeren, omdat meerdere ontwikkelingsprojecten in een mandje worden aangeboden. De gemeentes mikken op pensioenfondsen en vastgoedbeleggers
pi_103361745
quote:
0s.gif Op vrijdag 21 oktober 2011 08:43 schreef meth77 het volgende:
De gemeentes gaan zelf in de project- en gebiedsontwikkeling, goede zaak lijkt me, ook voor de pensioenfondsen

[..]

Beter dan dat er nog een paar van die graaivarkens tussen zitten...
  vrijdag 21 oktober 2011 @ 09:24:59 #146
29444 RemcoDelft
4 8 15 16 23 42
pi_103361824
quote:
0s.gif Op vrijdag 21 oktober 2011 09:19 schreef asfyxiaatje123 het volgende:

[..]

Beter dan dat er nog een paar van die graaivarkens tussen zitten...
Die zitten er toch wel... Ambtenaren zijn over het algemeen geen partij voor gewiekste ontwikkelaars. En de aanbestedingen moeten toch ergens terechtkomen, ik denk niet dat de gemeente amtenaren inzet om gebouwen neer te zetten.
pi_103362089
quote:
0s.gif Op vrijdag 21 oktober 2011 09:24 schreef RemcoDelft het volgende:

[..]

Die zitten er toch wel... Ambtenaren zijn over het algemeen geen partij voor gewiekste ontwikkelaars. En de aanbestedingen moeten toch ergens terechtkomen, ik denk niet dat de gemeente amtenaren inzet om gebouwen neer te zetten.
Laat me nou een beetje in die waan, dat er misschien wellicht hopelijk ooit iets gaat veranderen... ;)
pi_103362548
CBS cijfertjes zijn uit! Kijken?

Nog eens 0.6% van de index af, van maand op maand. Stel je was zo onverstandig om vorige maand een woning van 250k te kopen. Heb je nu 1500 euro verlies aan je broekje! HRA of niet, huren was verstandiger.
pi_103362662
quote:
0s.gif Op vrijdag 21 oktober 2011 10:02 schreef Istrilyin het volgende:
CBS cijfertjes zijn uit! Kijken?

Nog eens 0.6% van de index af, van maand op maand. Stel je was zo onverstandig om vorige maand een woning van 250k te kopen. Heb je nu 1500 euro verlies aan je broekje! HRA of niet, huren was verstandiger.
Ik onderhandel ook altijd met de CBS cijfers in de hand over huizenprijzen, dat scheelt een hoop.
  vrijdag 21 oktober 2011 @ 10:27:40 #150
324665 meth77
to do or not to do
pi_103363278
quote:
vr 21 okt 2011, 09:58
Prijs koophuis bijna 3 procent lager
DEN HAAG (AFN) - De huizenprijzen zijn in september met 2,9 procent gedaald vergeleken met dezelfde maand vorig jaar.
Ten opzichte van de voorgaande maand lagen de prijzen van bestaande koopwoningen 0,6 procent lager. Dat meldden het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS) en het Kadaster vrijdag.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')