abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_103368785
quote:
0s.gif Op vrijdag 21 oktober 2011 12:14 schreef Artimunor het volgende:

[..]

kunnen we ook een puntensysteem gaan hanteren misschien?

"de leentokkies" VS "de scheefhuurders"

een-null voor de leentokkies!

is het trouwens een deathmatch?
Een paar dagen geleden heb je je proberen voro te doen als een objectief persoon maar met zulke zwart wit dingen druipt de subjectieviteit er ook vanaf. _O-
pi_103369228
quote:
10s.gif Op vrijdag 21 oktober 2011 12:49 schreef asfyxiaatje123 het volgende:
"een-null voor de leentokkies" :')

Ben jij soms je telraam vergeten ofzo?
Nee hoor, maar vanwege de marktsituatie dacht ik om het voorbeeld (dat wat had kunnen zijn als het een blade-runner-style deathmatch was) in het voordeel te schrijven van de op dit moment meest onder druk staande partij

quote:
0s.gif Op vrijdag 21 oktober 2011 12:58 schreef Basp1 het volgende:

[..]

Een paar dagen geleden heb je je proberen voro te doen als een objectief persoon maar met zulke zwart wit dingen druipt de subjectieviteit er ook vanaf. _O-
death matchen zijn zwart wit? niet discrimineren hey!
er zijn best blanke leentokkies...
hilariseren is trouwens goed voor het relativeringsvermogen
pi_103382212
quote:
0s.gif Op vrijdag 21 oktober 2011 11:15 schreef Bayswater het volgende:

[..]

In de Randstad niet als je de cijfertjes bekijkt. Zuid Holland stijgt het zelfs in september. maar als je provincies als Friesland, limburg, Flevoland en Zeeland bedoelt heb je gelijk.
wat geregistreerd wordt, zijn de transacties; dat is iets anders dan de actuele "waarde" van de huizen.

Er speelt ook nog een inhaaleffect (in de statistieken) mee.

bijvoorbeeld, huizen die in 1995 gekocht zijn en nu (nog) worden verkocht ver boven de aanschafprijs van 1995 duwen de gemiddelde koopprijs nog steeds omhoog, omdat de tijdreeksen van statisitieken van de transacties een na-ijlend effect hebben op de werkelijke prijsontwikkeling.

Het werkelijke beeld wordt veel duidelijker als we een paar jaar verder zijn, en we zullen gaan constateren dat huizen die bijvoorbeeld in het jaar 1999 zijn gekocht, dan worden verkocht onder de aanschafprijs van 1999; in dat geval wordt het plaatje (& drama) compleet.
pi_103382859
quote:
0s.gif Op donderdag 20 oktober 2011 18:20 schreef RemcoDelft het volgende:

[..]

Historische grafieken laten zien dat de daling meestal net iets langer duurt dan de stijging.
Denk ik ook, maar ik denk dat er ook grote regionale verschillen komen.
pi_103383013
quote:
0s.gif Op donderdag 20 oktober 2011 21:06 schreef poemojn het volgende:

[..]

Wat betekent dat concreet voor de huizenprijs in euro's? Blijft die gelijk, en is de daling dus vooral relatief omdat de huizenprijs niet aangepast wordt voor inflatie (of tenminste, wel iets maar niet volledig) of daalt de prijs ook?
als de Euro daalt, is er sprake van relatief meer inflatie.

De huidige crisis in de huizenmarkt is moeilijk te vergelijken met die van 1978-1983, omdat we nu een valuta hebben waarin we te maken met de Griekse toestanden, europese kapitaalmarkt voor hypotheken en een centraal europees rentebeleid.

Als Nederland de huizenmarkt van Duitsland gaat volgen (bijv. bij een keiharde sanering, harde Euro) dan kan er nog zo'n 50 procent van huidige gemiddelde woningprijzen af in 10 jaar; ik denk dat dit dan geleidelijk gebeurt..
pi_103383348
quote:
0s.gif Op vrijdag 21 oktober 2011 18:39 schreef Bankfurt het volgende:
Als Nederland de huizenmarkt van Duitsland gaat volgen (bijv. bij een keiharde sanering, harde Euro) dan kan er nog zo'n 50 procent van huidige gemiddelde woningprijzen af in 10 jaar; ik denk dat dit dan geleidelijk gebeurt..
Dat zou mooi zijn. Dan koop ik er tegen die tijd een paar bij voor de prijs van 1998, en verhuur ik ze tegen de huurprijs van 2021. ^O^
Ik ben diegene waar je moeder je altijd voor gewaarschuwd heeft...
pi_103384912
quote:
0s.gif Op vrijdag 21 oktober 2011 18:49 schreef Bijvlagenzinvol het volgende:

[..]

Dat zou mooi zijn. Dan koop ik er tegen die tijd een paar bij voor de prijs van 1998, en verhuur ik ze tegen de huurprijs van 2021. ^O^
Moeten je 6 7 deposito rekeningen wel net aflopen.

[ Bericht 1% gewijzigd door Terrorizer op 21-10-2011 19:42:40 ]
pi_103385664
quote:
1s.gif Op vrijdag 21 oktober 2011 19:24 schreef Terrorizer het volgende:
Moeten je 6 deposito rekeningen wel net aflopen.
Het gaat over 10 jaar na nu, mooi de tijd om het in te plannen... :D

Wel net een uur voor ik dat bericht las, een nieuwe geopend voor 5 jaar @ 4,2%. *O* (Belastingteruggave was laat dit jaar... Volgend jaar voor de eerste waarschuwing maar weer indienen en niet de uiterste termijn van de tweede afwachten... Gelukkig maken ze de gemiste rente vanuit de belastingdienst ook nog netjes over... _O- )

En iedereen hier nog bedankt voor de sponsering natuurlijk! ^O^

[ Bericht 1% gewijzigd door Bijvlagenzinvol op 21-10-2011 19:47:19 ]
  vrijdag 21 oktober 2011 @ 20:20:00 #184
43642 Bayswater
What'sYourFunctionInLife?
pi_103387786
quote:
0s.gif Op vrijdag 21 oktober 2011 18:16 schreef Bankfurt het volgende:

[..]

wat geregistreerd wordt, zijn de transacties; dat is iets anders dan de actuele "waarde" van de huizen.

Er speelt ook nog een inhaaleffect (in de statistieken) mee.

bijvoorbeeld, huizen die in 1995 gekocht zijn en nu (nog) worden verkocht ver boven de aanschafprijs van 1995 duwen de gemiddelde koopprijs nog steeds omhoog, omdat de tijdreeksen van statisitieken van de transacties een na-ijlend effect hebben op de werkelijke prijsontwikkeling.

Het werkelijke beeld wordt veel duidelijker als we een paar jaar verder zijn, en we zullen gaan constateren dat huizen die bijvoorbeeld in het jaar 1999 zijn gekocht, dan worden verkocht onder de aanschafprijs van 1999; in dat geval wordt het plaatje (& drama) compleet.
Kadaster en het CBS gebruiken de SPAR methode, er wordt zodoende geen vergelijking met het huis van verkoop zelf gemaakt. Er zijn overigens modellen die dat wel doen, die geven ook andere indexcijfers.
Life lies a slow suicide
Orthodox dreams and symbolic myths
From feudal serf to spender
This wonderful world of purchase
pi_103388716
quote:
0s.gif Op vrijdag 21 oktober 2011 20:20 schreef Bayswater het volgende:
Kadaster en het CBS gebruiken de SPAR methode, er wordt zodoende geen vergelijking met het huis van verkoop zelf gemaakt. Er zijn overigens modellen die dat wel doen, die geven ook andere indexcijfers.
Ik blijf dat ook maar vreemd vinden. Er werden vroeger een X aantal huizen verkocht tegen een gemiddelde prijs Y.

Nu worden er X/2 huizen verkocht, en door de strengere regels zal ongetwijfeld door (een deel van) de kopers een segment lager worden gekocht.

Dat levert natuurlijk een lagere gemiddelde prijs 'Y' op, die bovendien nog onbetrouwbaarder is door het lagere transactievolume 'X/2'.

Het kan toch niet anders dan dat dan zelfs bij een gelijkblijvende huizenprijs, het 'papieren' gemiddelde omlaag gaat?

Maar goed, hoop doet leven, en dat is ook wat waard. :D
  Moderator vrijdag 21 oktober 2011 @ 20:38:50 #186
236264 crew  capricia
pi_103388994
quote:
0s.gif Op vrijdag 21 oktober 2011 20:34 schreef Bijvlagenzinvol het volgende:

[..]

Ik blijf dat ook maar vreemd vinden. Er werden vroeger een X aantal huizen verkocht tegen een gemiddelde prijs Y.

Nu worden er X/2 huizen verkocht, en door de strengere regels zal ongetwijfeld door (een deel van) de kopers een segment lager worden gekocht.

Dat levert natuurlijk een lagere gemiddelde prijs 'Y' op, die bovendien nog onbetrouwbaarder is door het lagere transactievolume 'X/2'.

Het kan toch niet anders dan dat dan zelfs bij een gelijkblijvende huizenprijs, het 'papieren' gemiddelde omlaag gaat?

Maar goed, hoop doet leven, en dat is ook wat waard. :D
Sterker nog: het kan theoretisch zo zijn dat er in verhouding meer goedkopere huizen verkocht worden. Ook daardoor zal de gemiddelde prijs per transactie dalen.
"People that use Fiat currency as a store of value.
There is a name for it:
We call them Poor"
pi_103389081
quote:
1s.gif Op vrijdag 21 oktober 2011 20:38 schreef capricia het volgende:
Sterker nog: het kan theoretisch zo zijn dat er in verhouding meer goedkopere huizen verkocht worden. Ook daardoor zal de gemiddelde prijs per transactie dalen.
Dat zeg ik:

quote:
;)
  Moderator vrijdag 21 oktober 2011 @ 20:43:36 #188
236264 crew  capricia
pi_103389354
quote:
0s.gif Op vrijdag 21 oktober 2011 20:40 schreef Bijvlagenzinvol het volgende:

[..]

Dat zeg ik:

[..]

;)
Ah, zie ik nu ook :)
There is a name for it:
We call them Poor"
  vrijdag 21 oktober 2011 @ 20:47:12 #189
43642 Bayswater
pi_103389642
quote:
1s.gif Op vrijdag 21 oktober 2011 20:38 schreef capricia het volgende:

[..]

Dat was bijvoorbeeld vorig jaar zo, maar zou geen invloed meer mogen hebben (SPAR werkt met correctie ahv de WOZ-waarde). Vroeger gebruikte ze de NVM methode waarbij daar niet naar werd gekeken en dus inderdaad bij veel verkoop in een hoger segment het prijsindexcijfer omhoog vloog.
Ik heb nog steeds trouwens mijn twijfels of het Kadaster de SPAR methode goed uitvoert.
Life lies a slow suicide
pi_103390374
quote:
0s.gif Op vrijdag 21 oktober 2011 20:47 schreef Bayswater het volgende:
Dat was bijvoorbeeld vorig jaar zo, maar zou geen invloed meer mogen hebben (SPAR werkt met correctie ahv de WOZ-waarde).
Die WOZ waarde is niet heiligmakend. Als er 2 gelijkwaardige woningen in de buurt verkocht worden via een executieveiling dan daalt die erg rap.
  Moderator vrijdag 21 oktober 2011 @ 20:59:23 #191
236264 crew  capricia
pi_103390445
quote:
0s.gif Op vrijdag 21 oktober 2011 20:58 schreef Bijvlagenzinvol het volgende:

[..]

Die WOZ waarde is niet heiligmakend. Als er 2 gelijkwaardige woningen in de buurt verkocht worden via een executieveiling dan daalt die erg rap.
Dat was altijd al zo.
There is a name for it:
We call them Poor"
pi_103390546
quote:
1s.gif Op vrijdag 21 oktober 2011 20:59 schreef capricia het volgende:
Dat was altijd al zo.
Dat is waar, maar bij een lager transactievolume, en een gelijkblijvend aantal executieverkopen (vermoedelijk zelfs stijgend) gaat het toch harder meetellen.
  vrijdag 21 oktober 2011 @ 21:06:10 #193
43642 Bayswater
pi_103390890
quote:
0s.gif Op vrijdag 21 oktober 2011 20:58 schreef Bijvlagenzinvol het volgende:

[..]

Executieveilingen en nieuwbouw worden niet meegenomen. En de WOZ waarde is inderdaad niet altijd heiligmakend, een mogelijke zwakke schakel in de berekening.
Life lies a slow suicide
pi_103391418
quote:
0s.gif Op vrijdag 21 oktober 2011 21:06 schreef Bayswater het volgende:
Executieveilingen en nieuwbouw worden niet meegenomen.
De WOZ wordt toch bepaald aan de hand van de transactieprijs van soortgelijke woningen in de buurt? Hoe moet het CBS weten of iets is verkocht via funda, onderhands, of een openbare executieveiling? Die krijgen toch gewoon de ruwe data van het kadaster?
  vrijdag 21 oktober 2011 @ 21:36:04 #195
43642 Bayswater
pi_103392851
CBS neemt het 1 op 1 over van het Kadaster. Kadaster krijgt alles van notarissen waarbij de soort verkoop geregistreerd wordt. Staat ook op de site met een beetje zoeken dat ze bepaalde verkopen niet meenemen. De WOZ wordt door gemeenten bepaald die op zijn beurt weer gegevens van het Kadaster uitgeleverd krijgen als hulp. Die hebben tevens een koppeling met alle websites als Funda ed.
Life lies a slow suicide
pi_103393090
quote:
0s.gif Op vrijdag 21 oktober 2011 21:36 schreef Bayswater het volgende:
CBS neemt het 1 op 1 over van het Kadaster. Kadaster krijgt alles van notarissen waarbij de soort verkoop geregistreerd wordt. Staat ook op de site met een beetje zoeken dat ze bepaalde verkopen niet meenemen. De WOZ wordt door gemeenten bepaald die op zijn beurt weer gegevens van het Kadaster uitgeleverd krijgen als hulp. Die hebben tevens een koppeling met alle websites als Funda ed.
Als dat klopt is het nog niet eens zo slecht gesteld met de ICT van de overheid. :D
  vrijdag 21 oktober 2011 @ 21:49:29 #197
43642 Bayswater
pi_103393750
Banken houden momenteel bewust het aantal executieveilingen laag zodat mensen met betalingsachterstanden nog via het reguliere kanaal kunnen verkopen tegen een iets hogere prijs dan een executieverkoop. Die worden, omdat het geen executie is, wel meegenomen in het prijsindexcijfer wat een drukkend effect heeft.
Life lies a slow suicide
pi_103393885
quote:
0s.gif Op vrijdag 21 oktober 2011 21:49 schreef Bayswater het volgende:
Banken houden momenteel bewust het aantal executieveilingen laag zodat mensen met betalingsachterstanden nog via het reguliere kanaal kunnen verkopen tegen een iets hogere prijs dan een executieverkoop. Die worden, omdat het geen executie is, wel meegenomen in het prijsindexcijfer wat een drukkend effect heeft.
En het deel van de 'moetjes' dat al een huis gekocht had voor het andere verkocht is (en dus met 2 hypotheken zit) zal ook wel langzaam afzwakken.
pi_103401840
quote:
0s.gif Op vrijdag 21 oktober 2011 21:51 schreef Bijvlagenzinvol het volgende:

[..]

En het deel van de 'moetjes' dat al een huis gekocht had voor het andere verkocht is (en dus met 2 hypotheken zit) zal ook wel langzaam afzwakken.
Nu gaan we aan de onderwaardes beginnen.
pi_103402047
quote:
0s.gif Op vrijdag 21 oktober 2011 23:48 schreef GoudIsEcht het volgende:
Nu gaan we aan de onderwaardes beginnen.
Wie is 'we', en waarom zouden 'zij' aan de 'onderwaardes' willen beginnen :?
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')