abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  maandag 19 september 2011 @ 20:41:42 #1
235989 greavy
Kritische VIRM-hater
pi_102154094

Welkom in alweer een nieuw deel van deze legendarische reeks.



>> Algemeen
In dit topic kun je terecht met al je vragen, opmerkingen, foto's en verslagen met betrekking tot het reizen met de trein. Voor algemene informatie over vervoersbedrijven, materieel, spoorlijnen, etc. verwijzen we je graag naar de betreffende categorie op Wikipedia.

Een korte introductie van de vaste bezoekers, die je bij dezen alvast van harte welkom heten:

danica.jpg ziggyziggyziggy, mag je de schuld geven van vertraging in het Noorden.
fokavatar.jpg Dr_Flash, heeft niet zoveel met dit soort lijstjes.
dragonfly.jpg Scarlet_Dragonfly, random betweter die een hekel heeft aan OV-chipkaart-haters.
Alstom60x60.jpg James1988, geilt op treinenbouwer Alstom en ontvangt graag PM's over Fyra naar Breda.
ToeBeer.gif Duvel, houdt van hobby's en bier.
pilsklein.jpg Yreal, vindt de infrastructuur/logistiek interessant en wordt sowieso opgewonden van alles met meer dan 1000 pk.
CIMG0149(res).gif greavy, vindt de OV-chipkaart maar niks en ziet i.p.v. het huidige materieel liever overal stoomtreinen rijden.
sepiakameeltje2.jpg bork, voor alle mooie plaatjes, kloppende info en kindvriendelijke verhalen.
Socios.jpg Socios, treinen dienen te allen tijde conform de dienstregeling te rijden.

Nietszeggende TVP's en zwaaihandjes worden niet op prijs gesteld (daar is de knop "volg topic" voor), een leuke anekdote of foto is daarentegen altijd welkom. Regelmatig terugkerende vragen zijn hieronder beantwoord, lees dit dus goed door voordat je jouw vraag alsnog in dit topic plaatst.



>> Vragen en opmerkingen over andersoortig railtransport
In dit topic komt vooral het vervoer in reizigerstreinen aan bod, maar een goederentrein tussendoor is een leuke afwisseling. Over metro's en trammetjes doen we ook niet al te moeilijk, al zijn daar wel aparte topics voor aanwezig.

>> Met de Studenten OV-Chipkaart in internationale (hogesnelheids-)treinen reizen
Met je Studenten OV-Chipkaart mag je binnen Nederland gratis reizen in de Beneluxtrein (Amsterdam - Roosendaal) en de IC Berlijn (Schiphol - Hengelo). Voor de hogesnelheidstreinen ICE (Amsterdam - Arnhem) en Fyra (Amsterdam - Breda via de HSL-Zuid) moet een toeslag worden betaald. De toeslag voor ICE bedraagt 2 euro, de toeslagen voor Fyra zijn hier te vinden. Beide toeslagen zijn in de kaartautomaat op elk station te koop. In de Thalys is je Studenten OV-Chipkaart niet geldig.
Voor algemene informatie over het reizen met je Studenten OV-Chipkaart kun je het beste op de website terecht.

>> Reizen over de HSL-Zuid
NS Hispeed rijdt ieder halfuur een pendeldienst tussen Amsterdam en Breda via de HSL-Zuid. De reistijd tussen Schiphol en Rotterdam bedraagt hierdoor nog maar 26 minuten en tussen Schiphol en Breda slechts 53 minuten. NS Hispeed voert deze dienst uit onder de naam Fyra. Voor Fyra dient, naast een gewoon kaartje, een toeslag aangeschaft te worden. Deze is verkrijgbaar in de kaartautomaat of kan je voor 10,- in de trein zelf aanschaffen. De tarieven voor Fyra zijn op deze pagina te vinden.

Ook de Thalys rijdt over de HSL-Zuid. Tussen Amsterdam en Rotterdam wordt nog met een snelheid van 160km/h gereden, vlak na Rotterdam gaan alle remmen los en rijdt hij met 300km/h richting Antwerpen. Hierdoor duurt de reis van Amsterdam naar Parijs nog maar 3:18 uur. Een rit met Thalys is alleen mogelijk met een reservering, reserveren is drie maanden van tevoren mogelijk via o.a. NsHispeed of TGV-Europe.

>> Reizen met Kruidvatkaartjes en andere (actie-)dagkaarten
Dagkaarten zijn geldig op elk traject in Nederland, ongeacht het vervoersbedrijf dat er rijdt. Net als met een Studenten OV-Chipkaart, moet ook met een dagkaart voor ICE en Fyra een toeslag aangeschaft worden en mag er niet met Thalys gereisd worden.

>> Afkortingen en treinserienummers
Er komen in dit topic regelmatig afkortingen en treinserienummers langs, die voor de nieuwe bezoeker erg verwarrend kunnen zijn. De betekenis van een afkorting vind je hier, voor een treinserie kun je hier terecht.
Voor informatie over Wijzigingsbladen wat betreft materieelinzet, LM-ritten, splitsen en combineren en dergelijke kan je op deze website terecht.

>> Geldigheid Studenten OV-chipkaart, Voordeelurenkaart, etc. op feestdagen
De feestdagen in 2011 zijn als volgt: Zaterdag 1 januari (nieuwjaarsdag), zondag 24 april (eerste paasdag), maandag 25 april (tweede paasdag), zaterdag 30 april (Koninginnedag), donderdag 5 mei (Bevrijdingsdag), donderdag 2 juni (Hemelvaartsdag), zondag 12 juni (eerste pinksterdag), maandag 13 juni (tweede pinksterdag), zondag 25 december (eerste kerstdag), maandag 26 december (tweede kerstdag).
Bovenstaand rijtje is onder voorbehoud. Kijk bij twijfel altijd nog even op de website van IB-Groep. Wanneer je hier komt klagen dat je een boete hebt gekregen op een dag die hierboven niet staat vermeld, lachen we je uit.

>> NS Dienstregeling 2011
Met ingang van Dienstregeling 2011 verschijnt het spoorboekje helaas niet meer op papier. NS biedt nu slechts losse pagina's aan als PDF. Deze zijn voor forummer greavy verzameld en hier te downloaden.

>> Waarom rijdt die kuttrein zo langzaam? :(
Misschien mag hij wel gewoon niet harder. Hier kun je precies zien hoe hard treinen waar mogen rijden ^O^

>> Hoeveel kilometer heb ik met de trein gereden?
Er zijn verschillende hulpmiddelen om te berekenen hoeveel kilometer je hebt afgelegd:
Blijbol.
• De tariefeenhedenkaart van NS met bijbehornde detailkaarten voor grootstedelijke gebieden.
• De planner van de NMBS voor België (gewoon doen alsof je een kaartje gaat kopen).
jizdenka internationaal (niet altijd even betrouwbaar).
• Als joker _O_ : De tariefcalculator van DB Netz voor binnen Duitsland.



>> Verhalen
Er worden af en toe verhalen geschreven over oude stations, spoorlijnen of huidige werkzaamheden.
De tot nu toe gemaakte verhalen staan hieronder;
Hoek van Holland Haven - von_Preussen
Kesteren - Dr_Flash
Uithuizen - Socios
Buitenpost - Peterselieman
Newcastle Central Station - bork
IJmondlijn - von_Preussen
Harlingen Haven - Socios
Harlingen (- Haven) - Greavy
Werking van procesleiding van de treindienstleider (1) - ziggyziggyziggy
Werking van procesleiding van de treindienstleider (2) - ziggyziggyziggy
Station Hoek van Holland Haven, een stuk vergane glorie - Greavy
Wat is een stop/door-schakeling en hoe werkt hij? - ziggyziggyziggy
Hoe werkt VCVL? - ziggyziggyziggy

>> Tripreports
Hieronder staan een aantal interessante (foto)reportages die door diverse topic-diehards gemaakt zijn;
Reis door België, met name op station Binche - Dr_Flash
6834 kilometer InterRail - Igen
Vakantie in Oostenrijk - Dr_Flash
Polen - Zug-Chef
Eerste Klas door Nederland - Ireyon
Zwitserland - sander89
De spoorlijn door Liechtenstein - SvMp
Monaco - KapiteinT
Koninklijke wachtkamers - Bork
NVBS Excursie naar de bruinkoolmijnen - Dr_Flash
Met Interrail door midden- en zuid-Europa - Ireyon
InterRail naar Midden-, Zuid- en Zuidoost-Europa - Irritatie100
Treinen rond Basel - Dr_Flash
Station Visé - KapiteinT
InnoTrans 2010 - James1988
Onthulling 10 jaar ICE - Ireyon
Reisje voor het goede doel - Greavy
Treinen in Japen - Deel 1 - Igen
Treinen in Japan - Deel 2 - Igen
Berlijn - Zug-Chef
Praag - Zug-Chef
Wenen - Zug-Chef
Budapest - Zug-Chef

Dan nog een welgemeende waarschuwing voor ons allen treinenfotografen:
quote:
15s.gif Op zaterdag 17 september 2011 11:55 schreef D-Mon het volgende:

[..]

Goed, gisteravond wekker gezet om vannacht stoomtrein te gaan kieken..

Mijn plan was een serie foto's te maken bij de koopmans fabriek in leeuwarden, mooi dichtbij en rijdend, daarnaast redelijk veel licht van de fabriek.

Mijn vriendin werd echter voor mij wakker van de wekker en heeft deze uitgedrukt..
  maandag 19 september 2011 @ 20:43:19 #2
35154 James1988
Schommelbotenlover
pi_102154192
Whehe, die quote in de OP O+

En waar stond je dan waar het volgens die mcn niet zou mogen?
  maandag 19 september 2011 @ 20:47:19 #3
235989 greavy
Kritische VIRM-hater
pi_102154419
Ik stond aan verkeerde kant hek.

CapTrain G1206 (de L032 ?) met een sleep schuifwandwagens, onderweg ri Kijfhoek en verder ri de havens

Ik zou daar bij die zak gestaan hebben, terwijl ik gewoon legaal stond:
http://g.co/maps/5v89a voor plaatje Streetview
Ik stond gewoon achter het hek (aan de wegzijde dus).

Verder is dit wel een leuk beeld, dat ze daar die overweg afgesloten hebben ivm onderhoud :P
En het bijhorende werkmaterieel :)
  maandag 19 september 2011 @ 20:51:27 #4
235989 greavy
Kritische VIRM-hater
pi_102154693

© Tunnelplan.nl
De tunnelbuis bij Nijverdal wordt nog steeds... aan gewerkt.
Wanneer moet dit nou gereed zijn?
  Redactie Frontpage / Sport maandag 19 september 2011 @ 20:53:48 #5
122036 crew  Peterselieman
Maffe Fries
pi_102154829
2013 toch, maar die deadline zou volgens mij niet meer gehaald worden
Altijd onderweg naar het avontuur
  maandag 19 september 2011 @ 20:55:56 #6
235989 greavy
Kritische VIRM-hater
pi_102154966
Rijkswaterstaat heeft het nu over 2014 zie ik nu (alles klaar).
Volgens Rijkswaterstaat in 2013 het nieuwe spoortrace klaar:

2013 Opening nieuw station Nijverdal en indienststelling nieuw spoortracé door Nijverdal
2013 Opheffen bestaande station Nijverdal en tijdelijke station Nijverdal
pi_102155924
Greav is die MCN nog opgepakt wegens totaal gebrek aan enig idee wat verboden terrein is en wat niet?
Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
  maandag 19 september 2011 @ 21:12:10 #8
235989 greavy
Kritische VIRM-hater
pi_102156013
_O-
Die agenten hadden wel gelijk 2 fietsers op de bon kunnen slingeren die door rood knipperend licht fietsten.
En dat terwijl er 2 agenten overduidelijk staan
  maandag 19 september 2011 @ 21:20:10 #9
235989 greavy
Kritische VIRM-hater
pi_102156518
Andere foto's van vandaag:

DBS 1613 opweg naar de Sloehaven met een staaltrein, en heeft als extra nog een ketelwagen bij zich

een DDAR+mDDM en DDAR+loc 1704

NMBS 2802 met IC 9245

ITL 189 213 met een containertrein

VIRM opweg naar Roosendaal en Vlissingen

NSR 1742+ICRm-TD10 stam opweg naar Den Haag
pi_102156548
quote:
0s.gif Op maandag 19 september 2011 20:51 schreef greavy het volgende:
[ afbeelding ]
© Tunnelplan.nl
De tunnelbuis bij Nijverdal wordt nog steeds... aan gewerkt.
Wanneer moet dit nou gereed zijn?
Gezien de breedte van de tunnel zat ik me al af te vragen of ze tegelijkertijd spoorverdubbeling doorvoerden, maar nu lees ik dat er ook nog een weg komt te lopen. Het blijft toch nogal een megalomaan plan voor zo'n dorpje. :')
  maandag 19 september 2011 @ 21:24:38 #11
235989 greavy
Kritische VIRM-hater
pi_102156802
Inderdaad. Links komt het spoor, rechts de weg.
  Redactie Sport maandag 19 september 2011 @ 21:25:24 #12
102433 crew  dennistd
FOK!sport *O*
pi_102156851
Er moet daar gewoon wat aan die weg gedaan worden, aangezien het zeker in de spits een ramp is om Nijverdal door te komen. En je kunt niet boven of onder om Nijverdal heen, want dan zit je in een natuurgebied. De enige andere mogelijkheid is dan de grond in.
PM mij!
Disclaimer: Mijn posts worden geschreven als user, en niet als crew, tenzij dit duidelijk wordt aangegeven
pi_102157019
Nijverdal donderopman. Daar willen 3 man en een kip per dag zijn :')
Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
pi_102157192
quote:
0s.gif Op maandag 19 september 2011 21:27 schreef Dr_Flash het volgende:
Nijverdal donderopman. Daar willen 3 man en een kip per dag zijn :')
Het gaat dan ook om verkeer dat dóór (in de zin van: voorbij) Nijverdal moet.

[ Bericht 1% gewijzigd door #ANONIEM op 19-09-2011 21:30:44 ]
  maandag 19 september 2011 @ 21:35:32 #15
22957 Duvel
Gevallen engel.
pi_102157569
quote:
0s.gif Op maandag 19 september 2011 20:47 schreef greavy het volgende:
Ik stond aan verkeerde kant hek.

[ afbeelding ]
CapTrain G1206 (de L032 ?) met een sleep schuifwandwagens, onderweg ri Kijfhoek en verder ri de havens

Ik zou daar bij die zak gestaan hebben, terwijl ik gewoon legaal stond:
http://g.co/maps/5v89a voor plaatje Streetview
Ik stond gewoon achter het hek (aan de wegzijde dus).

Verder is dit wel een leuk beeld, dat ze daar die overweg afgesloten hebben ivm onderhoud :P
En het bijhorende werkmaterieel :)
Fraaie schaduwplaat.
Niet alles wat geen nut heeft
heeft geen zin.
Stijn De Paepe
pi_102157910
quote:
0s.gif Op maandag 19 september 2011 21:30 schreef Igen het volgende:

[..]

Het gaat dan ook om verkeer dat dóór (in de zin van: voorbij) Nijverdal moet.
Kom kom, zo spannend zijn Heino, Raalte en Wierden bij elkaar niet. Dat is gewoon een spoorlijn die ze in 1934 vergeten zijn op te rollen. Verbus dat en er kraait geen haan naar.
Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
  Redactie Sport maandag 19 september 2011 @ 21:43:16 #17
102433 crew  dennistd
FOK!sport *O*
pi_102158078
Het gaat ook niet zo zeer om het spoor, maar meer om de weg. Het is namelijk veruit de kortste weg tussen Enschede en Zwolle. En aangezien het tussen Deventer en Apeldoorn ook nog wel eens vast staat is dat ook geen alternatief.
PM mij!
Disclaimer: Mijn posts worden geschreven als user, en niet als crew, tenzij dit duidelijk wordt aangegeven
pi_102161441
quote:
0s.gif Op maandag 19 september 2011 21:27 schreef Dr_Flash het volgende:
Nijverdal donderopman. Daar willen 3 man en een kip per dag zijn :')
Kssssst. ;( Weet je wel hoe rottig t is dat het daar enkelspoor is :')
Maar iets verderop richting Almelo is een nieuwe brug gemaakt, die bij de boskronkel. En t lijkt dat het wel mogelijk is voor dubbelspoor. ;o
  Redactie Frontpage / Sport maandag 19 september 2011 @ 23:01:26 #19
122036 crew  Peterselieman
Maffe Fries
pi_102163094
mja, ze zullen wel moeten denk ik willen ze Nijverdal-West open kunnen houden.
Altijd onderweg naar het avontuur
pi_102164464
quote:
2s.gif Op maandag 19 september 2011 23:01 schreef Peterselieman het volgende:
mja, ze zullen wel moeten denk ik willen ze Nijverdal-West open kunnen houden.
Sorrie hoor, maar wie is daarbij gebaat precies?
Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
pi_102166452
inderdaad, in de spits staat het echt vast in nijverdal.
pi_102166479
quote:
0s.gif Op maandag 19 september 2011 23:24 schreef Dr_Flash het volgende:

[..]

Sorrie hoor, maar wie is daarbij gebaat precies?
de mensen die bij het ravijn willen zwemmen :P
pi_102167093
Is dat zwembad niet allang failliet / gesloten / gesloopt?

Maar alle gekheid op een stokje, ze moeten dat spoor tussen Zwolle en Wierden gewoon laten liggen, maar alleen alle stationnetjes ertussenuit slopen.
Tijd voor een non-stop intercity Zwolle-Enschede ^O^
pi_102167268
quote:
0s.gif Op dinsdag 20 september 2011 00:50 schreef Scarlet_Dragonfly het volgende:
Is dat zwembad niet allang failliet / gesloten / gesloopt?

Maar alle gekheid op een stokje, ze moeten dat spoor tussen Zwolle en Wierden gewoon laten liggen, maar alleen alle stationnetjes ertussenuit slopen.
Tijd voor een non-stop intercity Zwolle-Enschede ^O^
gewoon verdubbelen (vaak vertraging) en er idd een ic laten rijden en laten stoppen in zwolle - nijverdal - almelo - hengelo - enschede. Maar dan word het wel erg druk tussen almelo en enschede....
pi_102167379
quote:
0s.gif Op dinsdag 20 september 2011 00:50 schreef Scarlet_Dragonfly het volgende:
Is dat zwembad niet allang failliet / gesloten / gesloopt?

Maar alle gekheid op een stokje, ze moeten dat spoor tussen Zwolle en Wierden gewoon laten liggen, maar alleen alle stationnetjes ertussenuit slopen.
Tijd voor een non-stop intercity Zwolle-Enschede ^O^
Nee, ze hebben t juist opnieuw gebouwd + een heel nieuw buitenbad eraan toegevoegd.
Oh en Fles. Als de dienstregeling eens lief zou zijn, ipv een ic naar enschede om .13 laten aankomen op Almelo terwijl de stoptrein naar Nijverdal om .12 vertrekt, dan zou ik die kant op zijn gegaan ipv iedere keer naar Nijverdal-West.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')