abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  vrijdag 19 augustus 2011 @ 00:11:52 #1
126003 Daniel1976
de omnibus dubitandum
pi_100921263
OP vorige topic:

Vaak hoor je verhalen over dat God niet goed is, omdat hij kindjes in Afrika laat verhongeren, omdat gebeden niet worden verhoord en weet ik wat niet meer. Ik ken echter ook wonderlijke verhalen over personen die vanwege hun geloof in de gevangenis zaten en er gewoon uit konden wandelen op een gegeven moment. Zou God kieskeurig zijn? De persoon die uit de gevangenis liep was een of andere Chinees waar ik op het moment de naam niet van weet, maar er zijn meerdere wonderlijke verhalen op deze manier. Zou God racistisch zijn en niet om de negertjes geven? Of alleen maar intellectuele, of juist de niet-intellectuele mensen bevoorrechten?

Even los van de vraag of God wel de oorzaak is van die wonderlijke dingen, of de vraag of God bestaat, laten we voor de discussie even aannemen dat er een God is die kan ingrijpen in het dagelijkse leven.

Laatste posts:

quote:
0s.gif Op woensdag 10 augustus 2011 17:03 schreef Modus het volgende:

[..]

Vanuit menselijk perspectief gezien misschien, en dat projecteer je dan maar zo uit de losse pols even op het redeneringsvermogen van een onkenbaar omnipotent wezen. Volkomen holle claim dus. Want als het zo uitkomt voor de discussie zal ook jij als argument aandragen dat wij niet als god kunnen denken.

En ten tweede, al vaker aangestipt, maar nooit fatsoenlijk beantwoord gekregen: als god alles kan en alles gemaakt heeft vanaf het ultieme nulpunt had hij dus ook een wereld kunnen creëren waar geen vrije wil niet automatisch betekent dat je een soort robot overhoudt. Of stonden dat soort begrippen/concepten al vast voordat hij met de schepping begon en moest hij zich dus ook aan bepaalde 'logica' houden?
quote:
14s.gif Op woensdag 10 augustus 2011 17:03 schreef naatje_1 het volgende:

[..]

Vind jij het fijn om alleen te zijn?
quote:
0s.gif Op woensdag 10 augustus 2011 17:05 schreef Haushofer het volgende:

[..]

Wat ik vind zegt weinig over God, maar er zijn mensen die als kluizenaar door het leven gaan. Ik vind het een buitengewoon antropomorfe voorstelling van God, en het is niet zo gek dat sommige mensen daar nogal argwanend tegenover staan.
quote:
3s.gif Op woensdag 10 augustus 2011 17:06 schreef naatje_1 het volgende:

[..]

'26 God zei: Laten wij mensen maken die ons evenbeeld zijn, die op ons lijken; zij moeten heerschappij voeren over de vissen van de zee en de vogels van de hemel, over het vee, over de hele aarde en over alles wat daarop rondkruipt. Genesis.

Daarom kan ik zeggen dat God relaties wilt. God heeft een vrije wil, dus mensen hebben dan ook een vrije wil.
  vrijdag 19 augustus 2011 @ 00:12:59 #2
126003 Daniel1976
de omnibus dubitandum
pi_100921314
Laatste posts uit deel 1.

quote:
0s.gif Op donderdag 18 augustus 2011 23:46 schreef Mathemaat het volgende:

[..]

De reis naar Jeruzalem staat in de Koran. Zijn opstijgen naar de hemel helemaal naar God staat in de overleveringen. Hij heeft daar met God gesproken. Ik kan me alleen niet herinneren hoe hij God ook alweer ervaren heeft, sorry.
quote:
0s.gif Op donderdag 18 augustus 2011 23:48 schreef Molurus het volgende:

[..]

Ehh, nee... niet echt. Het woord 'buitenechtelijk' is afgeleid van:

echt de; m huwelijk: in de ~ verbinden (Van Dale)

Het betekent dus letterlijk 'buiten het huwelijk'. Als je niet getrouwd bent zou je weer wel kunnen spreken van 'overspel'. :)
quote:
0s.gif Op vrijdag 19 augustus 2011 00:08 schreef Mathemaat het volgende:

[..]

Ik heb het eigenlijk ook niet over een godsbewijs, maar meer over hoe je geloof in elkaar steekt.

[..]

Nee, hij vroeg het juist aan mij tijdens zijn les wel wat indirect, maar het was duidelijk toen hij wat kritiek op de evolutietheorie vroeg van de klas, terwijl hij evolutietheorie voor het laatste keer voor de examens uitlegde dat hij mij moest hebben (vanwege mijn baard en iedereen keek uiteraard mijn kant op XD). Uit beleefdheid en luiheid heb ik het niet gedaan.

[..]

Ja, je hoeft niet getrouwd te zijn om seks buiten het huwelijk te hebben. Seks voor het huwelijk is ook buiten het huwelijk of ik snap Nederlandse voorzetsels niet.

bui·ten·ech·te·lijk bn
buiten het huwelijk om gebeurend; synoniem onwettig; antoniem echtelijk;
een buitenechtelijk kind van mensen die niet met elkaar gehuwd zijn.
- Praktijkwoordenboek Van Dale

quote:
0s.gif Op vrijdag 19 augustus 2011 00:11 schreef Daniel1976 het volgende:

[..]

Nee, dat staat niet in de koran. Er staat in de koran dat hij naar de verste moskee vloog op een paard en vanaf daar steeg hij op naar de hemel.
Tegen de tijd dat mohammed dood ging, was er in jeruzalem helemaal geen moskee.
Die claim is vals. En dat die moskee in jeruzalem toevallig al axa heet. dat heeft er weinig mee te maken. Pak de soera's er maar bij.
pi_100921358
Voor Molurus:

over·spel het
seksuele relatie met een ander dan de vaste partner,
schending van de huwelijkstrouw; synoniem echtbreuk.

bui·ten·ech·te·lijk bn
buiten het huwelijk om gebeurend; synoniem onwettig; antoniem echtelijk;
een buitenechtelijk kind van mensen die niet met elkaar gehuwd zijn.

Bron: Praktijkwoordenboek Van Dale.
Croce e delizia cor. Misterioso, Misterioso altero, croce e delizia al cor.
pi_100921469
quote:
0s.gif Op vrijdag 19 augustus 2011 00:11 schreef Daniel1976 het volgende:

[..]

Nee, dat staat niet in de koran. Er staat in de koran dat hij naar de verste moskee vloog op een paard en vanaf daar steeg hij op naar de hemel.
Tegen de tijd dat Mohammed dood ging, was er in jeruzalem helemaal geen moskee.
Die claim is vals. En dat die moskee in jeruzalem toevallig al axa heet. dat heeft er weinig mee te maken. Pak de soera's er maar bij.
Weet je zeker dat er met moskee niet gebedsplaats van Salomon wordt bedoelt? Ik ga slapen tot morgen.

PS: kun je tenminste Mohammed niet met een hoofdletter spellen, immers het is een naam van een historische figuur XD.
pi_100921964
God is niet kieskeurig. Ten eerste waren er zes werelden, waarvan ééntje onbewoond (he, als we al aannemen dat God bestaat...). Op elke wereld woonden de Aziaten, Afrikanen, Europeanen, Amerikanen en Australiërs.

Toen besloot hij een paar honderdduizend van elke te nemen, en op één planeet te dumpen: Aarde. Het is een soort spel voor hem: wat zullen de vreemden met elkaar doen. Hij besloot elk land voordelen te geven (door middel van een dobbelsteen, om het eerlijk te houden). Zo kregen de Afrikanen armoede, maar veel olie die de Westerse landen zouden willen hebben. De Europeanen kregen het meest slechte land, maar zou door slimme handel wel erg welvarend worden. De Amerikanen maakte hij oorlogszuchtig, terwijl de Chinezen geen oorlog willen.

Oftewel: het is gewoon een spelshow voor hem. En af en toe, om er gewoon een draai aan te geven, laat hij bepaalde dingen gebeuren. "Wat zou er gebeuren als ik die arrogante zak uit de buurt de jackpot laat winnen?" of "Zouden de Afrikaanse kinderen hun ouders vermoorden als ze erachter kwamen dat hun ouders AIDS hebben?"

Dan komen we nog op het Bijbel/ander Heilig boek verhaal. Dat is allemaal verzonnen, zodat we er niet zouden achter komen dat iemand een spelletje met ons speelt. Wees eens eerlijk: hoe belachelijk klinkt dit verhaal? Erg belachelijk! Hoe belachelijk zou het klinken als we die Heilige boeken niet hadden? Meer logisch, maar nog steeds wel belachelijk.

Het is gewoon een spelletje.Of misschien, voor zover wij weten, ZIJN wij een computerspel met erg goede Artificial Intelligence (of nou ja, erg goed... :9).
pi_100922560
Even een stukje teruglezen en ik moet Molurus gelijk geven. Jij vindt het praktisch onmogelijk dat iemand over water kan lopen (het kan niet worden nagedaan, behalve door dieren), maar als je Quantum Mechanica zou kunnen toepassen op grotere objecten, zou ineens heel veel mogelijk zijn. Echter, dat toepassen is niet mogelijk op grotere objecten, maar stel dat er mensen zijn die wel de kracht en de power hebben om op die manier in te grijpen in de 'natuur'? Sommigen vinden zichzelf immers God (daar hoor je trouwens niets over, althans, ik niet, over mensen die zelf God zijn en wonderen doen of meemaken).

Ik vind echter wel dat je je dan op glad ijs bevindt. Als je vanuit deze positie naar wonderen kijkt, dan neem je aan dat er enkel wetmatigheden zijn en uitzonderingen hoe dan ook niet mogelijk zijn. Dat is een even harde aanname als de aanname dat er een God is.
Hier schreef Aoibhin het volgende: Beter autist in de kist dan een feestje gemist w/ *O*
pi_100922919
quote:
Maar ik ondersteun het idee dat de islam geloofwaardiger is dan het christendom.
Misschien voor een ander topic, maar hoe kom je hierbij? De Islam is gebaseerd op 1 personage die een visioen heeft gekregen en daarna de hele bijbel heeft overgeschreven, maar totaal verdraaid... Dat noem ik niet echt geloofwaardiger dan het Christendom, die voor een groot deel is gebaseerd op het Jodendom (Oude Testament), welke ik het meest geloofwaardig vind.
Hier schreef Aoibhin het volgende: Beter autist in de kist dan een feestje gemist w/ *O*
  vrijdag 19 augustus 2011 @ 01:26:45 #8
126003 Daniel1976
de omnibus dubitandum
pi_100923500
quote:
14s.gif Op vrijdag 19 augustus 2011 01:02 schreef naatje_1 het volgende:

[..]

Misschien voor een ander topic, maar hoe kom je hierbij? De Islam is gebaseerd op 1 personage die een visioen heeft gekregen en daarna de hele bijbel heeft overgeschreven, maar totaal verdraaid... Dat noem ik niet echt geloofwaardiger dan het Christendom, die voor een groot deel is gebaseerd op het Jodendom (Oude Testament), welke ik het meest geloofwaardig vind.
jezus de halfgod / demi-god die stoffelijk wordt en zijn offer zijn erg lastig filosofisch gezien.
je kent onze discussie over een potje yahtzee toch nog wel?
  vrijdag 19 augustus 2011 @ 01:42:44 #9
126003 Daniel1976
de omnibus dubitandum
pi_100923800
quote:
14s.gif Op vrijdag 19 augustus 2011 00:47 schreef naatje_1 het volgende:
Even een stukje teruglezen en ik moet Molurus gelijk geven. Jij vindt het praktisch onmogelijk dat iemand over water kan lopen (het kan niet worden nagedaan, behalve door dieren), maar als je Quantum Mechanica zou kunnen toepassen op grotere objecten, zou ineens heel veel mogelijk zijn.
Als mijn tante kloten had, was ze mijn oom.
Mensen kunnen bijvoorbeeld niet vliegen. Nu hebben we wel technische hulpmiddelen uitgevonden om met gemak om 12 KM hoogte te komen. Maar dat is wat anders dan door de lucht zweven.
Zonder technische hulpmiddelen is en blijft dat een onmogelijkheid.

Als de wonderen in de bijbel niet bovennatuurlijk waren, dan was er geen reden om in de bijbel te geloven. Die wonderen zijn essentieel voor de godsclaim van jezus.
quote:
Echter, dat toepassen is niet mogelijk op grotere objecten, maar stel dat er mensen zijn die wel de kracht en de power hebben om op die manier in te grijpen in de 'natuur'? Sommigen vinden zichzelf immers God (daar hoor je trouwens niets over, althans, ik niet, over mensen die zelf God zijn en wonderen doen of meemaken).
Die zin mag je nader verklaren.
quote:
Ik vind echter wel dat je je dan op glad ijs bevindt. Als je vanuit deze positie naar wonderen kijkt, dan neem je aan dat er enkel wetmatigheden zijn en uitzonderingen hoe dan ook niet mogelijk zijn. Dat is een even harde aanname als de aanname dat er een God is.
Er is geen enkel bewijs voor wonderen, net zo min als voor god.
We wachten hier nog steeds op het bewijs wat jij ons zou komen bezorgen.
pi_100925713
quote:
14s.gif Op woensdag 3 augustus 2011 21:29 schreef naatje_1 het volgende:
Vaak hoor je verhalen over dat God niet goed is, omdat hij kindjes in Afrika laat verhongeren
Dat is dus in de context van deze (gevallen) aarde.
Om de vraag te beantwoorden of God goed is, zou je ook de andere contexten moeten bekijken:
- de wereld zoals bedoeld en voorgesteld in Genesis 1 en 2
- de herstelde aarde zoals beschreven in Openbaringen

quote:
Zou God racistisch zijn en niet om de negertjes geven?
Omdat mensen lijden geeft God niets om ze?
Wij hebben onze vrije wil gekregen in de hof van Eden en vanaf dat moment altijd maar gekozen om meer aan onszelf te denken dan aan de ander. En dat is vanaf het begin af aan altijd al uitgelokt en onder begeleiding geweest van Satan.
Maar dat hoeft natuurlijk niet te betekenen dat God dat allemaal zo goedkeurt.

quote:
Zou God kieskeurig zijn?
God koos ervoor mens te worden in de vorm van Jezus. Deze Jezus werd geboren in een tijd en plaats van politieke onrust en instabiliteit, en onder het bewind van Herodus. Volgens de niet christelijke geschiedschrijver Josephus Flavius was deze Herodus buitensporig wreed:
quote:
Herod was increasingly more tyrannical near the end of his career (Ant. 16. 11. 8; War 33)
(Hoewel archeologisch al wel bewezen is dat Josephus goed kon overdrijven)

Dus God koos ervoor te lijden (in de vorm van Jezus) en om z'n leven hier op aarde te beginnen met op de vlucht te slaan naar Egypte.
(zie het als hedendaags geboren worden in Irak)

Is God dus meer kieskeurig voor mensen dan dat hij is voor zichzelf?

quote:
Of alleen maar intellectuele, of juist de niet-intellectuele mensen bevoorrechten?
In de eerste eeuw zag het lever er d'r ongeveer zo uit.

Vanaf je vrijde begon je de Torah (Genesis, Exodus, Leviticus, Numeri en Deuteronomium) te bestuderen en vanaf je tiende leerde je de Torah dan uit je hoofd. Als je hier niet goed in was, dan keerde je voor je 15e weer naar huis om het werk van je vader te doen (Meer uitgebreid beschreven in http://cometozion.org/Torah%20Scholar.htm).

De discipelen van Jezus waren ongeveer 16 jaar oud toen Jezus hen vroeg hem te volgen. Hij vroeg dat terwijl ze vissers waren (oftewel ze waren niet goed genoeg geweest om bij een rabbi in de leer te gaan).
Een volleerde rabbi was zo'n 30 jaar oud, en Jezus was op dat moment zelf zo'n 32 jaar. Hier wordt dus een Jezus voorgesteld die zelf volledig rabbi (leermeester) is, maar die er d'r juist voor kiest niet intellectuele mensen te kiezen (in tegenstelling tot de andere rabbi's van die tijd die juist leerlingen kozen die en goed de geschriften wisten te onthouden, maar die ook goed waren in het verdedigen van de leer (juk) van hun meester).

Dus hier werden de niet intellectuele mensen gekozen, terwijl de apostel Paulus juist weer een voornaam Romeins burger was.
Het is dus niet makkelijk te stellen dat God juist intellectuele of niet-intellectuele mensen bevoorrecht.

Misschien zou de vraag moeten zijn, waarom lijkt het dat God kieskeurig is?
(en een antwoord zou kunnen zijn dat God een relatie met ons wil, en dat net als wij dat in onze partner waarderen, wanneer het vrijwillig en wederzijds is. En dat ons lijden hier op aarde vergoed zal worden wanneer deze wereld door God hersteld wordt)

[ Bericht 0% gewijzigd door Logical op 19-08-2011 03:59:03 ]
People will forget what you said or what you did,
but they'll never forget how you made them feel
pi_100925852
quote:
0s.gif Op vrijdag 19 augustus 2011 03:43 schreef Logical het volgende:

[..]

Misschien zou de vraag moeten zijn, waarom lijkt het dat God kieskeurig is?
(en een antwoord zou kunnen zijn dat God een relatie met ons wil, en dat net als wij dat in onze partner waarderen, wanneer het vrijwillig en wederzijds is. En dat ons lijden hier op aarde vergoed zal worden wanneer deze wereld door God hersteld wordt)
Een veel betere vraag zou zijn of die veronderstelde god uberhaupt wel bestaat. Misschien kan je je wat inlezen in de vorige topics om up to speed te komen qua gespreksstof.
pi_100925889
quote:
0s.gif Op vrijdag 19 augustus 2011 03:54 schreef TerryStone het volgende:
Een veel betere vraag zou zijn of die veronderstelde god uberhaupt wel bestaat. Misschien kan je je wat inlezen in de vorige topics om up to speed te komen qua gespreksstof.
Het eindeloos doorgaan over wonderen bedoel je?
Ik dacht, laat ik eens een insteek geven die wat dichter bij de originele stelling ligt.

Zeker vanwege:
quote:
Even los van de vraag of God wel de oorzaak is van die wonderlijke dingen, of de vraag of God bestaat, laten we voor de discussie even aannemen dat er een God is die kan ingrijpen in het dagelijkse leven.
pi_100927727
quote:
naatje_1, als je het O.T. geloofwaardiger vindt ben je zowat halfweg in dit verhaal. Als de Islam een afschrijfsel is van de Bijbel ( N.T. inbegrepen ), van wie hebben de Joden dan weer afgeschreven ? Vanwaar hebben zij hun bron vandaan ? Alle drie deze Abrahamistische religies hebben boter op hun hoofd door steeds weer opnieuw oude wijn in nieuwe vaten te gieten, en zolang men vanuit deze religies een godsbeeld tracht te distilleren blijft men aan cirkeldenken doen.

http://www.bertsgeschiede(...)/eeuw7/mohammed.html

[ Bericht 0% gewijzigd door ATON op 19-08-2011 09:13:38 ]
pi_100929706
quote:
0s.gif Op vrijdag 19 augustus 2011 03:43 schreef Logical het volgende:
Het is dus niet makkelijk te stellen dat God juist intellectuele of niet-intellectuele mensen bevoorrecht.
Tegenwoordig is toch wel duidelijk dat naarmate het gemiddelde IQ toeneemt van een groep, het gemiddeld aantal gelovigen steeds lager wordt.
  vrijdag 19 augustus 2011 @ 10:34:42 #15
126003 Daniel1976
de omnibus dubitandum
pi_100929994
quote:
0s.gif Op vrijdag 19 augustus 2011 10:25 schreef Modus het volgende:

[..]

Tegenwoordig is toch wel duidelijk dat naarmate het gemiddelde IQ toeneemt van een groep, het gemiddeld aantal gelovigen steeds lager wordt.
Tsja, je weet dat ik het daar maar half mee eens ben. Naatje is bijvoorbeeld ook niet dom.
En ik ken zeer intelligente gelovigen. En dat zou dan weer alles te maken moeten hebben met onze drang naar mysterie en religieuze gevoelens.

De conclusie die je overigens wel kan trekken uit jouw stelling is dat amerikanen een stuk dommer zijn dan europeanen. Dat klopt dan weer wel in mijn beleving ;)
pi_100930381
Je weet hoe gemiddelden werken? :P.
pi_100930565
Quote van Daniel1976 uit vorig topic over de zin van ons bestaan:
quote:
Geen zin, geen doel, geen nut, daarom niet minder leuk.
Ik neem aan, leuk, op de kap van anderen dan?
  vrijdag 19 augustus 2011 @ 11:00:12 #18
126003 Daniel1976
de omnibus dubitandum
pi_100930917
quote:
0s.gif Op vrijdag 19 augustus 2011 10:50 schreef Loppe het volgende:
Quote van Daniel1976 uit vorig topic over de zin van ons bestaan:

[..]

Ik neem aan, leuk, op de kap van anderen dan?
Als in? Ik gok maar dat je dostojewski's typisch christelijke argument bedoelde?
"Zonder god is alles geoorloofd".
Dat bestrijd ik sowieso. Het is niet alsof ik een immoreel mens ben.
En voor exact het omgekeerde, "Wanneer je in god geloofd is alles geoorloofd" valt net zo veel te zeggen. http://www.freethinker.nl(...)iew&id=142&Itemid=41

Of bedoelde je dat niet?
pi_100931366
quote:
0s.gif Op vrijdag 19 augustus 2011 11:00 schreef Daniel1976 het volgende:
Als in? Ik gok maar dat je dostojewski's typisch christelijke argument bedoelde?
"Zonder god is alles geoorloofd".
Dat bestrijd ik sowieso. Het is niet alsof ik een immoreel mens ben.
En voor exact het omgekeerde, "Wanneer je in god geloofd is alles geoorloofd" valt net zo veel te zeggen. http://www.freethinker.nl(...)iew&id=142&Itemid=41

Of bedoelde je dat niet?
Alles? Daar ben jij te slim voor.
pi_100931740
quote:

[..]

Het islamitische godsbeeld is logisch verantwoordelijker dan het christelijke godsbeeld en de Islam heeft geen last van fabricaties zoals christendom daar last van heeft. Je doet bovendien de aanname, dat het onmogelijk voor God is om zijn geloof in ere te herstellen als het aangetast is over tijd door mensen. Islam is als geloof niet meer dan in ere herstelling van het godsbeeld (geloof) van Abraham.
pi_100932747
quote:
0s.gif Op vrijdag 19 augustus 2011 10:34 schreef Daniel1976 het volgende:

[..]

Tsja, je weet dat ik het daar maar half mee eens ben. Naatje is bijvoorbeeld ook niet dom.
En ik ken zeer intelligente gelovigen. En dat zou dan weer alles te maken moeten hebben met onze drang naar mysterie en religieuze gevoelens.

De conclusie die je overigens wel kan trekken uit jouw stelling is dat amerikanen een stuk dommer zijn dan europeanen. Dat klopt dan weer wel in mijn beleving ;)
Ben ik ook mee eens. Ik denk dat de oorzaak zit bij een gebrekkige informatie die men heeft opgedaan en daar zonder verdere vragen over te stellen daar mee verder gaat. Kwestie van dit ook in vraag te durven stellen, en dit heeft dan weer te maken met die religieuze gevoelens.
  vrijdag 19 augustus 2011 @ 11:50:05 #22
126003 Daniel1976
de omnibus dubitandum
pi_100932789
quote:
0s.gif Op vrijdag 19 augustus 2011 11:19 schreef Mathemaat het volgende:

[..]

Het islamitische godsbeeld is logisch verantwoordelijker dan het christelijke godsbeeld en de Islam heeft geen last van fabricaties zoals christendom daar last van heeft. Je doet bovendien de aanname, dat het onmogelijk voor God is om zijn geloof in ere te herstellen als het aangetast is over tijd door mensen. Islam is als geloof niet meer dan in ere herstelling van het godsbeeld (geloof) van Abraham.
Tsja daar ben ik het dan weer niet mee eens. Ik weet dat jullie abraham een moslim plegen te noemen, maar dat lijkt me zekere geen realiteit.
Dat ik overigens zeg dat de islam logischer is dan het christendom, wil niet zeggen dat het niet vol met gaten zit. Alle abrahamitische godsdiensten hebben het probleem van de scheppergod.
En de god met menselijke eigenschappen.
Uiteindelijk is de islam net zo onmogelijk als de thora en het christendom.

Het hindoeisme is vele male logischer dan al die abrahamitische godsdiensten.
  vrijdag 19 augustus 2011 @ 11:51:50 #23
126003 Daniel1976
de omnibus dubitandum
pi_100932849
quote:
0s.gif Op vrijdag 19 augustus 2011 11:49 schreef ATON het volgende:

[..]

Ben ik ook mee eens. Ik denk dat de oorzaak zit bij een gebrekkige informatie die men heeft opgedaan en daar zonder verdere vragen over te stellen daar mee verder gaat. Kwestie van dit ook in vraag te durven stellen, en dit heeft dan weer te maken met die religieuze gevoelens.
Je kan wel intelligent zijn. Ik noemde even naatje die ik niet echt dom vind ofzo. Maar wat je dan altijd ziet in reli discussies is dat de rede wegvalt wanneer het om hun eigen godsdienst gaat.
Dat is een heel typisch verschijnsel. Laten we het maar onder cognitieve dissonantie scharen.
pi_100932969
quote:
0s.gif Op vrijdag 19 augustus 2011 09:07 schreef ATON het volgende:

[..]

naatje_1, als je het O.T. geloofwaardiger vindt ben je zowat halfweg in dit verhaal. Als de Islam een afschrijfsel is van de Bijbel ( N.T. inbegrepen ), van wie hebben de Joden dan weer afgeschreven ? Vanwaar hebben zij hun bron vandaan ? Alle drie deze Abrahamistische religies hebben boter op hun hoofd door steeds weer opnieuw oude wijn in nieuwe vaten te gieten, en zolang men vanuit deze religies een godsbeeld tracht te distilleren blijft men aan cirkeldenken doen.

Merkwaardig dat Mathemaat daar geen reactie op geeft en naatje_1 is ook boodschappen doen.
pi_100933146
quote:
Het islamitische godsbeeld is logisch verantwoordelijker dan het christelijke godsbeeld
Zoals in het vorige topic al gemeld: na aannemen van hetzelfde soort axioma wellicht wel, maar met dat axioma wordt elk geloof aannemelijk. Sterker nog, het is altijd de essentie van die geloven. Dat maakt echter het concept islam als geheel niet speciaal geloofwaardiger.

Ik kan ook een zeer consistent systeem bedenken met als axioma dat mijn pak vla in de ijskast magische krachten bezit. Lijkt me sterk dat jij dat concept ook maar enige geloofwaardigheid zou toedichten, ook al steekt het op basis van dat axioma logisch nog zo goed in elkaar.
pi_100934231
quote:

[..]

Het islamitische godsbeeld is logisch verantwoordelijker dan het christelijke godsbeeld...

Een Godsbeeld wat "logisch verantwoord" is? Volgens wat voor logica dan?

quote:
...en de Islam heeft geen last van fabricaties zoals christendom daar last van heeft.
Daar heeft het Christendom geen last van, dat vinden veel Christenen een waardevolle toevoeging. Jij hebt er kennelijk last van, maar da's iets heel anders :)
  vrijdag 19 augustus 2011 @ 12:38:53 #27
126003 Daniel1976
de omnibus dubitandum
pi_100934480
quote:
0s.gif Op vrijdag 19 augustus 2011 12:30 schreef Haushofer het volgende:

[..]

[..]

Daar heeft het Christendom geen last van, dat vinden veel Christenen een waardevolle toevoeging. Jij hebt er kennelijk last van, maar da's iets heel anders :)
Hij zegt niet dat het verantwoord is, maar meer verantwoord.
Ik moet hem daar tot zoverre gelijk in geven dat de drie-eenheid en jezus wel fabrikages zijn.
De joden hebben honderden jaren er over gedaan om het polytheïsme af te schudden.
En het christendom introduceert dat weer.

of om simpel te zeggen, mohammed claimde tenminste niet dat hij de zoon van god was.
(hoeverre jezus dat zelf ooit heeft gedaan daar hebben we het nu even niet over)
pi_100936446
quote:
0s.gif Op vrijdag 19 augustus 2011 12:38 schreef Daniel1976 het volgende:

Hij zegt niet dat het verantwoord is, maar meer verantwoord.
Ik moet hem daar tot zoverre gelijk in geven dat de drie-eenheid en jezus wel fabrikages zijn.
Sinds wanneer draait een religie om logische constructies?

quote:
De joden hebben honderden jaren er over gedaan om het polytheïsme af te schudden.
En het christendom introduceert dat weer.
De drie-eenheid is geen polytheïstische constructie.
  vrijdag 19 augustus 2011 @ 13:39:19 #29
126003 Daniel1976
de omnibus dubitandum
pi_100936667
quote:
0s.gif Op vrijdag 19 augustus 2011 13:31 schreef Haushofer het volgende:

[..]

Sinds wanneer draait een religie om logische constructies?
Dat wil niet zeggen dat de ene religie minder onwaarschijnlijk en minder onlogisch is dan de andere. Uiteindelijk zijn ze allemaal onwaarschijnlijk maar sommige religies maken het bonter dan anderen.
quote:
Nee en het hindoeisme is ook niet polytheïstisch want alle goden zijn tenslotte manifestaties van brahman. Tuurlijk is het wel polytheistisch. Christenen bidden tot god, tot jezus en de heilige geest.
Dan kun je religie evolutie technisch heel goed zien als een stap terug.
Eerst had men voor elk fenomeen een god, deze worden allemaal gecombineerd in één god op een gegeven moment. En vervolgens wordt dat weer gesplitst in 3'en.
pi_100936777
quote:
0s.gif Op vrijdag 19 augustus 2011 01:26 schreef Daniel1976 het volgende:

[..]

jezus de halfgod / demi-god die stoffelijk wordt en zijn offer zijn erg lastig filosofisch gezien.
je kent onze discussie over een potje yahtzee toch nog wel?
Natuurlijk, die ken ik. Ik blijf het echter geen argument vinden voor de geloofwaardigheid van een geloof.
pi_100937107
Als je God vertaalt in natuurlijke termen (mechanica, evolutieleer en markt) dan blijkt God zeer selectief en willekeurig.
The view from nowhere.
pi_100937367
quote:
0s.gif Op vrijdag 19 augustus 2011 01:42 schreef Daniel1976 het volgende:

[..]

Als mijn tante kloten had, was ze mijn oom.
Mensen kunnen bijvoorbeeld niet vliegen. Nu hebben we wel technische hulpmiddelen uitgevonden om met gemak om 12 KM hoogte te komen. Maar dat is wat anders dan door de lucht zweven.
Zonder technische hulpmiddelen is en blijft dat een onmogelijkheid.

Als de wonderen in de bijbel niet bovennatuurlijk waren, dan was er geen reden om in de bijbel te geloven. Die wonderen zijn essentieel voor de godsclaim van jezus.
Heeft Jezus ooit de godsclaim gedaan dan?
quote:
[..]

Die zin mag je nader verklaren.
Er zijn veel mensen die zichzelf God vinden. Ik hoor nooit over dit soort mensen die wonderen doen. Ik weet enkel van de godsdiensten, waarbij je zelf geen god bent, verhalen over wonderen. Maar als jij wel verhalen hebt gehoord over mensen die zichzelf God vinden en wonderen hebben verricht, show me.
quote:
[..]

Er is geen enkel bewijs voor wonderen, net zo min als voor god.
We wachten hier nog steeds op het bewijs wat jij ons zou komen bezorgen.
Ik heb geconcludeerd dat er met bewijs voor wonderen inderdaad moeilijk om is te gaan, dus ik blijf jullie de bewijzen schuldig.
pi_100937465
quote:
0s.gif Op vrijdag 19 augustus 2011 13:39 schreef Daniel1976 het volgende:

[..]

Dat wil niet zeggen dat de ene religie minder onwaarschijnlijk en minder onlogisch is dan de andere. Uiteindelijk zijn ze allemaal onwaarschijnlijk maar sommige religies maken het bonter dan anderen.
Wat zijn de regels van het spel dan?

quote:
Nee en het hindoeisme is ook niet polytheïstisch want alle goden zijn tenslotte manifestaties van brahman. Tuurlijk is het wel polytheistisch. Christenen bidden tot god, tot jezus en de heilige geest.
Dat ligt eraan hoe je de drie-eenheid opvat. Ik vind dit nogal kort door de bocht :)

quote:
Hoezo? Is er een gradatie, dan?

quote:
Eerst had men voor elk fenomeen een god, deze worden allemaal gecombineerd in één god op een gegeven moment. En vervolgens wordt dat weer gesplitst in 3'en.
Je past nu een vergevorderde vorm van reductionisme, iets wat in de wetenschap heel succesvol is geweest, toe op iets compleet anders (namelijk:religie), en velt daar vervolgens een waardeoordeel. De logica daarvan ontgaat me volkomen.
pi_100937570
quote:
0s.gif Op vrijdag 19 augustus 2011 13:39 schreef Daniel1976 het volgende:

[..]

[..]

Blijkbaar heeft Haushofer nog nooit van neteru gehoord.
http://nl.wikipedia.org/wiki/Neter
pi_100937637
quote:
0s.gif Op vrijdag 19 augustus 2011 09:07 schreef ATON het volgende:

[..]

Nou, laat ik die vraag bij jou leggen: waar hebben de Joden hun bron vandaan? Voor zover ik weet hebben Joden het niet ergens vandaan, het is bij de Jood begonnen en die heeft het niet van een andere godsdienst vandaan o.i.d.
pi_100937748
quote:
14s.gif Op vrijdag 19 augustus 2011 14:04 schreef naatje_1 het volgende:

[..]

Nou, laat ik die vraag bij jou leggen: waar hebben de Joden hun bron vandaan? Voor zover ik weet hebben Joden het niet ergens vandaan, het is bij de Jood begonnen en die heeft het niet van een andere godsdienst vandaan o.i.d.
Jij mist duidelijk geschiedkundige kennis. Toch maar eens verder informeren.
pi_100937849
quote:
0s.gif Op vrijdag 19 augustus 2011 14:08 schreef ATON het volgende:

[..]

Jij mist duidelijk geschiedkundige kennis. Toch maar eens verder informeren.
Ik heb geschiedenis gekozen als vak en het tijdsvak waarin de bijbel dan zou moeten ontstaan werd slechts voor een klein gedeelte behandeld, daar werd ik dus ook niet wijzer van. Je kunt het mij dus niet kwalijk nemen dat ik die geschiedkundige kennis niet heb, daarom vraag ik het ook aan jou.
pi_100937966
quote:
Christenen bidden tot god, tot jezus en de heilige geest.
Hohohoho, dat klopt niet. Christenen bidden tot God, in naam van Jezus en vragen aan God om de Heilige Geest. Voor zover ik weet word er niet specifiek tot Jezus gebeden.
pi_100938159
quote:
14s.gif Op vrijdag 19 augustus 2011 14:04 schreef naatje_1 het volgende:
Nou, laat ik die vraag bij jou leggen: waar hebben de Joden hun bron vandaan?
Vergelijk het scheppingsverhaal uit Genesis b.v. eens met de Enuma Elish, of het verhaal van Noach met delen uit de Gilgamesh epos :)

Een leerzaam boek hierover is "een Geschiedenis van God", van Armstrong; zij stipt verscheidene van dit soort parallellen aan.
  vrijdag 19 augustus 2011 @ 14:20:34 #40
126003 Daniel1976
de omnibus dubitandum
pi_100938199
quote:
4s.gif Op vrijdag 19 augustus 2011 14:13 schreef naatje_1 het volgende:

[..]

Hohohoho, dat klopt niet. Christenen bidden tot God, in naam van Jezus en vragen aan God om de Heilige Geest. Voor zover ik weet word er niet specifiek tot Jezus gebeden.
Hohoho, dat klopt wel. Ik weet niet in welke kerken jij komt? Misschien moet je eens een uitstapje maken naar een christengemeente of pinkstergemeente of bethelgemeente.
De snelst groeiende kerken van nl.
Zou me niets verbazen als die onderhand al in de meerderheid zijn.
pi_100938202
quote:
0s.gif Op vrijdag 19 augustus 2011 14:02 schreef ATON het volgende:
Blijkbaar heeft Haushofer nog nooit van neteru gehoord.
http://nl.wikipedia.org/wiki/Neter
Ik denk dat jij mijn punt mist. Het gaat hier niet om "wie heeft de meeste Wikipedia-kennis". Het gaat hier om "hoe waardeer je religie".Je hoeft niet te pretenderen dat je discussiepartners geen achtergrondkennis hebben, en zich niet bewust zijn van de parallellen die tussen het Christendom/Jodendom en andere religies en mythes bestaan.

Het blijft grappig hoe jij constant in discussies meent te moeten schermen met feitjes, ook al doen die er niet of nauwelijks toe. Is dat een tic ofzo?
  vrijdag 19 augustus 2011 @ 14:23:27 #42
126003 Daniel1976
de omnibus dubitandum
pi_100938306
quote:
0s.gif Op vrijdag 19 augustus 2011 14:19 schreef Haushofer het volgende:

[..]

Vergelijk het scheppingsverhaal uit Genesis b.v. eens met de Enuma Elish, of het verhaal van Noach met delen uit de Gilgamesh epos :)

Een leerzaam boek hierover is "een Geschiedenis van God", van Armstrong; zij stipt verscheidene van dit soort parallellen aan.
Ja dit.

Ik heb ook weleens wat aangestipt over de Egyptenaren en de bijbel.
De invloeden van Egypte op de bijbel
Hoewel sommige dit discutabel vinden. Zijn er ieder geval legio oudere bronnen voor deze verhalen dan de bijbel.

De egyptenaren waren tenslotte ook de eerste met 1 god.
pi_100938362
quote:

[..]

Enuma Elish ken ik niet, maar dan nog blijft het de vraag of het Gilgamesh epos de inspirator is geweest van het verhaal van Noach, want het verhaal verschilt namelijk ook op veel punten.
  vrijdag 19 augustus 2011 @ 14:25:41 #44
126003 Daniel1976
de omnibus dubitandum
pi_100938367
quote:
0s.gif Op vrijdag 19 augustus 2011 14:20 schreef Haushofer het volgende:

[..]

Ik denk dat jij mijn punt mist. Het gaat hier niet om "wie heeft de meeste Wikipedia-kennis". Het gaat hier om "hoe waardeer je religie".Je hoeft niet te pretenderen dat je discussiepartners geen achtergrondkennis hebben, en zich niet bewust zijn van de parallellen die tussen het Christendom/Jodendom en andere religies en mythes bestaan.

Het blijft grappig hoe jij constant in discussies meent te moeten schermen met feitjes, ook al doen die er niet of nauwelijks toe. Is dat een tic ofzo?
Tsja volgens mij mis jij nu even het punt over polytheïsme.
Als het christendom monotheïstisch is, dan is het hindoeïsme dat ook op exact dezelfde gronden.
pi_100938393
quote:
0s.gif Op vrijdag 19 augustus 2011 14:20 schreef Daniel1976 het volgende:

[..]

Hohoho, dat klopt wel. Ik weet niet in welke kerken jij komt? Misschien moet je eens een uitstapje maken naar een christengemeente of pinkstergemeente of bethelgemeente.
De snelst groeiende kerken van nl.
Zou me niets verbazen als die onderhand al in de meerderheid zijn.
Zijn er mensen die bidden tot de Heilige Geest?
pi_100938486
quote:
0s.gif Op vrijdag 19 augustus 2011 14:25 schreef Daniel1976 het volgende:

[..]

Tsja volgens mij mis jij nu even het punt over polytheïsme.
Als het christendom monotheïstisch is, dan is het hindoeïsme dat ook op exact dezelfde gronden.
Ja, als Hindoeïsten claimen dat er 1 God is die zich op heel veel verschillende manieren manifesteert, dan zou je dat een monotheïstische constructie kunnen noemen.

Op die manier kun je de heilige drie-eenheid ook uitleggen: de "Ousia" van God, Zijn "zijn", is onkenbaar voor de mens, maar Zijn "energeia", oftewel manifestaties, worden kenbaar gemaakt via de 3 vormen.

Op die wijze is het Christendom in mijn ogen monotheïstisch. Beetje flauw misschien, en het zijn wellicht wat gekunstelde theologische constructies, maar om het Christendom daarom maar polytheïstisch te noemen vind ik weer een ander uiterste.

[ Bericht 8% gewijzigd door Haushofer op 19-08-2011 14:34:59 ]
pi_100938581
quote:
0s.gif Op vrijdag 19 augustus 2011 12:30 schreef Haushofer het volgende:

[..]

[..]

Nou zullen christenen dat natuurlijk nooit uitleggen als 'fabricaties'. Maar uiteraard denk ik wel dat mathemaat beide religies niet geheel volgens dezelfde criteria beoordeelt. (Wat op zich niet vreemd is, de eerste gelovige die de schijn wekt geheel objectief naar elke religie te kijken moet ik nog tegenkomen.)
Niet meer aanwezig in dit forum.
  vrijdag 19 augustus 2011 @ 14:34:18 #48
126003 Daniel1976
de omnibus dubitandum
pi_100938643
quote:
0s.gif Op vrijdag 19 augustus 2011 14:32 schreef Molurus het volgende:

[..]

Nou zullen veel christenen dat natuurlijk nooit uitleggen als 'fabricaties'. Maar uiteraard denk ik wel dat mathemaat beide religies niet geheel volgens dezelfde criteria beoordeelt. (Wat op zich niet vreemd is, de eerste gelovige die de schijn wekt geheel objectief naar elke religie te kijken moet ik nog tegenkomen.)
Ik moet ook wel zeggen dat het blijkbaar een soort van propaganda of leer is. Want mijn moslim vrienden en collega's ongeacht waar ze vandaan komen herhalen allemaal hetzelfde mantra.
pi_100938682
quote:
0s.gif Op vrijdag 19 augustus 2011 14:34 schreef Daniel1976 het volgende:

[..]

Ik moet ook wel zeggen dat het blijkbaar een soort van propaganda of leer is. Want mijn moslim vrienden en collega's ongeacht waar ze vandaan komen herhalen allemaal hetzelfde mantra.
Klopt, er lijkt wel vrij duidelijk een islamitisch beeld van het christendom te bestaan. Wel eigenaardig dat ideeen over een specifieke andere religie onderdeel uitmaken van de ideologie.
  vrijdag 19 augustus 2011 @ 14:36:13 #50
126003 Daniel1976
de omnibus dubitandum
pi_100938702
quote:
0s.gif Op vrijdag 19 augustus 2011 14:29 schreef Haushofer het volgende:

[..]

Ja, als Hindoeïsten claimen dat er 1 God is die zich op heel veel verschillende manieren manifesteert, dan zou je dat een monotheïstische constructie kunnen noemen.

Op die manier kun je de heilige drie-eenheid ook uitleggen: de "Ousia" van God, Zijn "zijn", is onkenbaar voor de mens, maar Zijn "energeia", oftewel manifestaties, worden kenbaar gemaakt via de 3 vormen.

Op die wijze is het Christendom in mijn ogen monotheïstisch.
Ja dat kan, dan is het hindoeisme ook monotheistisch. Die gebruiken precies dezelfde argumentatie. Brahman is de dromende god die alles droomt wat wij zien beleven etc, heel het universum. En Shiva is bijvoorbeeld de oorlogsgod, maar hij wordt gedroomd door brahman en daardoor is hij een manifestatie van brahman. Met als aanvulling dat brahman te groot en te machtig is om te zien en daardoor zijn die +- 1 miljoen goddelijke manifestaties nodig.

Maar kom op, hoe wil jij het verschil dan duiden tussen monotheistisch jodendom / islam en het christendom?
  vrijdag 19 augustus 2011 @ 14:37:36 #51
126003 Daniel1976
de omnibus dubitandum
pi_100938769
quote:
0s.gif Op vrijdag 19 augustus 2011 14:35 schreef Molurus het volgende:

[..]

Klopt, er lijkt wel vrij duidelijk een islamitisch beeld van het christendom te bestaan. Wel eigenaardig dat ideeen over een specifieke andere religie onderdeel uitmaken van de ideologie.
Christenen worden ook genoemd in de koran. Als de mensen van het boek.
Daar wordt al iets gezegd in de trant van ze hebben ongelijk maar ze geloven wel in dezelfde allah als wij dus respecteer ze een beetje.

Christenen staan volgens de moslim filosofie hoger op de ladder dan heidenen.
pi_100938844
quote:
0s.gif Op vrijdag 19 augustus 2011 14:36 schreef Daniel1976 het volgende:

[..]

Ja dat kan, dan is het hindoeisme ook monotheistisch. Die gebruiken precies dezelfde argumentatie. Brahman is de dromende god die alles droomt wat wij zien beleven etc, heel het universum. En Shiva is bijvoorbeeld de oorlogsgod, maar hij wordt gedroomd door brahman en daardoor is hij een manifestatie van brahman.

Maar kom op, hoe wil jij het verschil dan duiden tussen monotheistisch jodendom / islam en het christendom?
Dat God zich op verschillende manieren manifesteert :) Het Christelijke Godsbeeld van een "liefhebbende vader" is b.v. in de Islam of het Jodendom veel minder aanwezig.

Ik vind het ook niet echt een veelzeggend etiketje wat dat betreft.
pi_100938885
Maar wanneer spreken we dan wel van polytheisme? Het lijkt me dat je via deze weg elke polytheistische levensbeschouwing als monotheisme kunt uitleggen.
pi_100938931
quote:
0s.gif Op vrijdag 19 augustus 2011 14:40 schreef Molurus het volgende:
Maar wanneer spreken we dan wel van polytheisme? Het lijkt me dat je via deze weg elke polytheistische levensbeschouwing als monotheisme kunt uitleggen.
Nee. Het Griekse pleroma zou ik b.v. niet monotheïstisch willen noemen; dat zijn duidelijk verschillende Goddelijke entiteiten.
  vrijdag 19 augustus 2011 @ 14:42:20 #55
126003 Daniel1976
de omnibus dubitandum
pi_100938940
quote:
0s.gif Op vrijdag 19 augustus 2011 14:40 schreef Molurus het volgende:
Nou de grieken hadden toch wel een echte vorm van polytheisme volgens mij.
Niet een van de goden was omnipotent almachtige etc.
Hoe dichter je bij de oude natuurgoden komt (god van de storm, god van de berg) hoe polytheïstischer het wordt.
pi_100938983
Het lijkt mij dat het polytheïsme om meerdere Goden gaat en monotheïsme om 1 God. Het Christendom heeft slechts 1 God en is vandaar monotheïstisch. Hoe het met het Hindoeïsme zit, weet ik niet.
pi_100939115
quote:
0s.gif Op vrijdag 19 augustus 2011 14:41 schreef Haushofer het volgende:

[..]

Nee. Het Griekse pleroma zou ik b.v. niet monotheïstisch willen noemen; dat zijn duidelijk verschillende Goddelijke entiteiten.
Je zou die toch uit kunnen leggen als verschillende manifestaties van dezelfde god? Nou zullen de grieken dat niet hebben gedaan, maar is dit nu werkelijk een kwestie van hoe je die verschillende entiteiten uitlegt?
  FOK!-Schrikkelbaas vrijdag 19 augustus 2011 @ 15:39:31 #58
862 Arcee
Look closer
pi_100940725
quote:
2s.gif Op vrijdag 19 augustus 2011 14:43 schreef naatje_1 het volgende:
Het Christendom heeft slechts 1 God en is vandaar monotheïstisch.
Ja, eigenlijk 3, maar na een paar eeuwen bloedvergieten hebben ze van die 3 er 1 weten te maken. :s)
Never in the entire history of calming down did anyone ever calm down after being told to calm down.
pi_100940776
quote:
0s.gif Op vrijdag 19 augustus 2011 14:32 schreef Molurus het volgende:

[..]

Nou zullen christenen dat natuurlijk nooit uitleggen als 'fabricaties'. Maar uiteraard denk ik wel dat mathemaat beide religies niet geheel volgens dezelfde criteria beoordeelt. (Wat op zich niet vreemd is, de eerste gelovige die de schijn wekt geheel objectief naar elke religie te kijken moet ik nog tegenkomen.)
Hoe bedoel je dat ik niet eerlijk ben?

quote:
0s.gif Op vrijdag 19 augustus 2011 15:39 schreef Arcee het volgende:

[..]

Ja, eigenlijk 3, maar na een paar eeuwen bloedvergieten hebben ze van die 3 er 1 weten te maken. :s)
Droog :')
  vrijdag 19 augustus 2011 @ 15:48:58 #60
278625 Murvgeslagen
Why are you so fuzzy?!
pi_100941055
quote:
0s.gif Op vrijdag 19 augustus 2011 15:39 schreef Arcee het volgende:

[..]

Verklaar je nader?
"Not just in commerce but in the world of ideas too our age is putting on a veritable clearance sale. Everything can be had so dirt cheap that one begins to wonder whether in the end anyone will want to make a bid." - Soren Kierkegaard
pi_100941098
quote:
0s.gif Op vrijdag 19 augustus 2011 14:37 schreef Daniel1976 het volgende:

[..]

Christenen worden ook genoemd in de koran. Als de mensen van het boek.
Daar wordt al iets gezegd in de trant van ze hebben ongelijk maar ze geloven wel in dezelfde allah als wij dus respecteer ze een beetje.
En de joden.
quote:
Christenen staan volgens de moslim filosofie hoger op de ladder dan heidenen.
Wat ontiegelijk moeilijk voor mij is omdat ik christenen niet onderling mag discrimineren. Dus moet ik ook vreemde christenen met vreemde opvattingen goed behandelen. Denk aan de christenen wie beweren dat ze door middel van de heilige geest mensen kunnen genezen en dat graag voor een publiek doen :{ .
  FOK!-Schrikkelbaas vrijdag 19 augustus 2011 @ 15:55:18 #62
862 Arcee
Look closer
pi_100941254
Never in the entire history of calming down did anyone ever calm down after being told to calm down.
  vrijdag 19 augustus 2011 @ 15:57:18 #63
126003 Daniel1976
de omnibus dubitandum
pi_100941327
quote:
0s.gif Op vrijdag 19 augustus 2011 15:50 schreef Mathemaat het volgende:

[..]

En de joden.
Jap maar over joden is de koran minder aardig.
quote:
Wat ontiegelijk moeilijk voor mij is omdat ik christenen niet onderling mag discrimineren. Dus moet ik ook vreemde christenen met vreemde opvattingen goed behandelen. Denk aan de christenen wie beweren dat ze door middel van de heilige geest mensen kunnen genezen en dat graag voor een publiek doen :{ .
En ja dat laatste, die zijn er maar genoeg.
pi_100941624
quote:
0s.gif Op vrijdag 19 augustus 2011 15:40 schreef Mathemaat het volgende:

[..]

Hoe bedoel je dat ik niet eerlijk ben?
Je lijkt een zekere vooringenomenheid te hebben t.a.v. de Islam, die ik je overigens niet kwalijk neem. Ik denk echter niet dat er veel rationele gronden zijn waarop je de Islam (of welke religie dan ook) kunt verkiezen boven alle andere religies. Het is en blijft geloof he. Als er rationele gronden waren voor (delen van) religie dan zouden we dat deel geen religie noemen.
  vrijdag 19 augustus 2011 @ 16:22:38 #65
278625 Murvgeslagen
Why are you so fuzzy?!
pi_100942306
quote:
Daar vind ik helemaal niets over bloedvergieten in combi met het dogmatiseringsproces?
"Not just in commerce but in the world of ideas too our age is putting on a veritable clearance sale. Everything can be had so dirt cheap that one begins to wonder whether in the end anyone will want to make a bid." - Soren Kierkegaard
pi_100943483
quote:
3s.gif Op vrijdag 19 augustus 2011 14:10 schreef naatje_1 het volgende:

[..]

Ik heb geschiedenis gekozen als vak en het tijdsvak waarin de bijbel dan zou moeten ontstaan werd slechts voor een klein gedeelte behandeld, daar werd ik dus ook niet wijzer van. Je kunt het mij dus niet kwalijk nemen dat ik die geschiedkundige kennis niet heb, daarom vraag ik het ook aan jou.
Dan zou ik toch iets voorzichtiger zijn voor je onderstaande uitspraak doet.
quote:
Voor zover ik weet hebben Joden het niet ergens vandaan, het is bij de Jood begonnen en die heeft het niet van een andere godsdienst vandaan.
En zo te zien was dit geen vraag.
pi_100943539
quote:

[..]

Opgelet met die boeken he Haushofer. Men weet maar nooit.
pi_100943695
quote:
0s.gif Op vrijdag 19 augustus 2011 15:50 schreef Mathemaat het volgende:
Als ze volgens de koran in dezelfde god geloven, hoe kunnen beide groepen dan tot zulke verschillende conclusies komen?

En hoe bepaal jij dat een christen die zegt d.m.v. de heilige geest iemand te kunnen genezen, dit niet kan? Die christen die dat baseert op blijkbaar dezelfde god, en het wellicht als openbaring door heeft gekregen.
  vrijdag 19 augustus 2011 @ 17:05:01 #69
126003 Daniel1976
de omnibus dubitandum
pi_100943874
quote:
0s.gif Op vrijdag 19 augustus 2011 16:59 schreef Modus het volgende:

[..]

Als ze volgens de koran in dezelfde god geloven, hoe kunnen beide groepen dan tot zulke verschillende conclusies komen?

En hoe bepaal jij dat een christen die zegt d.m.v. de heilige geest iemand te kunnen genezen, dit niet kan? Die christen die dat baseert op blijkbaar dezelfde god, en het wellicht als openbaring door heeft gekregen.
Nou de christenen hadden het niet helemaal goed begrepen (de joden al helemaal niet)
Daarom kwam mohammed en kreeg hij zijn openbaringen zodat god het allemaal even recht kon zetten. Dat is grofweg de filosofie van de islam.
pi_100944016
quote:
0s.gif Op vrijdag 19 augustus 2011 14:20 schreef Haushofer het volgende:

[..]

Vanwaar haal je dan de pretentie onderstaande als dogma te verkopen ???
quote:
We hebben het er eens een hele topic over gehad en ga dit niet nogmaals herkauwen!!
quote:
Ach zo, of het christendom nu een monotheïstische of een polytheïstische godsdienst is, is volgens jou maar een feitje, een fait divers zeg maar. Hallooo. Zit ik te dicht op je wiel, m'n beste ? Niks persoonlijk hoor.
pi_100944075
quote:
0s.gif Op vrijdag 19 augustus 2011 14:23 schreef Daniel1976 het volgende:

[..]

Ja dit.

Ik heb ook weleens wat aangestipt over de Egyptenaren en de bijbel.
De invloeden van Egypte op de bijbel
Hoewel sommige dit discutabel vinden. Zijn er ieder geval legio oudere bronnen voor deze verhalen dan de bijbel.

De egyptenaren waren tenslotte ook de eerste met 1 god.
En de leveranciers van het Mozes-epos. Niet niks.
pi_100944218
quote:
0s.gif Op vrijdag 19 augustus 2011 17:05 schreef Daniel1976 het volgende:
Nou de christenen hadden het niet helemaal goed begrepen (de joden al helemaal niet)
Daarom kwam mohammed en kreeg hij zijn openbaringen zodat god het allemaal even recht kon zetten. Dat is grofweg de filosofie van de islam.
I know. En misschien word je ook wel helemaal niet geacht daar verder over na te denken. :P.

Maar de christenen begrijpen het dan blijkbaar nog steeds niet. :'). Kan god ze niet gewoon ff een duwtje in de goede richting geven?
pi_100944382
quote:
0s.gif Op vrijdag 19 augustus 2011 14:41 schreef Haushofer het volgende:

[..]

De Egyptenaren kenden dus ook het monotheïsme als je dit criterium gebruikt ?
pi_100964293
quote:
11s.gif Op vrijdag 19 augustus 2011 14:26 schreef naatje_1 het volgende:
Zijn er mensen die bidden tot de Heilige Geest?
Ja die mensen zijn er. En dan voornamelijk met betrekking tot bijv.het direct geïnspireerd worden door de Heilige Geest of het vervuld worden met de Heilige Geest.

quote:
0s.gif Op vrijdag 19 augustus 2011 14:42 schreef Daniel1976 het volgende:
Nou de grieken hadden toch wel een echte vorm van polytheisme volgens mij.
Niet een van de goden was omnipotent almachtige etc.
Hoe dichter je bij de oude natuurgoden komt (god van de storm, god van de berg) hoe polytheïstischer het wordt.
In de ogen van de Joden zijn de Christenen polytheïstisch (zij erkennen Jezus immers niet).

De Christenen beschouwen zich monotheïstisch omdat in Genesis juist wordt uitgelegd dat in tegenstelling tot de heersende religies van die tijd er maar 1 God (alomtegenwoordig, alwetend en almachtig) is, en die de mens niet, zoals sommige andere goden, heeft gemaakt om als slaven voor hun god te dienen (de goden waren namelijk te lui om zelf het werk te doen).
De uitleg van de triniteit is dan 1 God, die zich in 3 verschillende vormen manifesteert.

En je hebt gelijk over de Grieken. Die waren in de hellenistische periode zeker polytheïstisch.

[ Bericht 2% gewijzigd door Logical op 20-08-2011 03:13:22 ]
pi_100964438
quote:
0s.gif Op vrijdag 19 augustus 2011 17:21 schreef ATON het volgende:
De Egyptenaren kenden dus ook het monotheïsme als je dit criterium gebruikt ?
Nee, want binnen het gnosticisme was vaak sprake van polytheïsme.

Interessant artikel met betrekking tot Genesis en de Egyptenaren:
http://www.gilnahirkbapti(...)iamson-genesis-1.php
Hierin worden de overeenkomsten en verschillen van het verhaal van Genesis vergeleken met de oude religies in het midden oosten.
(merk op hoeveel overeenkomsten er d'r zijn en dat de verschillen juist van cruciaal belang zijn voor het Christendom)
pi_100965029
Logical, op de vraag aan Haushofer of de Egyptenaren dan ook het monotheïsme kenden is uw antwoord:
quote:
Nee, want binnen het gnosticisme was vaak sprake van polytheïsme.
Eu ...... misschien was dit het antwoord ? :
quote:
Interessant artikel met betrekking tot Genesis en de Egyptenaren:
http://www.gilnahirkbapti(...)iamson-genesis-1.php
Hierin worden de overeenkomsten en verschillen van het verhaal van Genesis vergeleken met de oude religies in het midden oosten.
Eu .....Genesis en de Babyloniërs, daar zou je nog een verband kunnen leggen, maar Egypte ? Exodus misschien ?

En wat nu betreft de vraag of de Egyptenaren een vergelijkbaar monotheïsme kenden zoals het orthodoxe christendom :

In het boek van Mustafa Gadalla ' Egyptische kosmologie ' :

" Volgens Oud_Egyptische teksten was ' Ptah de Vader der vaderen van alle neteroe die zichzelf had gebaard en niet-geboren was '. Ptah manifesteerde zich op vele uiteenlopende manieren en in vele gedaanten: ' De neteroe hebben hun vorm in Ptah en zijn niets (anders) dan Ptah '.
De neteroe waren de verpersoonlijking van de energieën, krachten en machten die door middel van hun werkzaamheid en onderlinge wisselwerkingen het universum in stand hielden.
Om de wetenschappelijke en wijsgerige abstracties van de neteroe te vereenvoudigen, werden er vaste verpersoonlijkingen van die abstracties bedacht. Hierdoor werden figuren als Ptah, Asar, Amen, Heru , Mut enzovoort vereenzelvigd met de desbetreffende attributen, functies, krachten en energieën: zij werden er de zichtbare symbolen van.
http://wikibin.org/articles/moustafa-gadalla.html

Als de Egyptenaren polytheïstisch waren, is het christendom dat ook. Enkel als men de Vader, de Zoon en de Geest als neteru van God kan zien is het christendom monotheïstisch. Als het afzonderlijke entiteiten zijn zoals in de Griekse mythologie, is het christendom net zoals de Griekse , polytheïstisch. En gezien de Mozes-mythe uit Egypte afkomstig is, ga ik voor de Egyptische versie.

[ Bericht 1% gewijzigd door ATON op 20-08-2011 07:31:31 ]
pi_100965144
quote:
0s.gif Op zaterdag 20 augustus 2011 07:26 schreef ATON het volgende:
De neteroe waren de verpersoonlijking van de energieën, krachten en machten die door middel van hun werkzaamheid en onderlinge wisselwerkingen het universum in stand hielden.
Is dat niet gewoon pantheïsme dan?
pi_100965510
quote:
0s.gif Op zaterdag 20 augustus 2011 08:07 schreef Logical het volgende:

[..]

Is dat niet gewoon pantheïsme dan?
Ik dacht niet dat dit er iets mee te maken heeft.
- Een Egyptische tempel was het heiligdom van de neter die enkele specifieke aspecten van de Ene ( God ) belichaamde. De door de verschillende neteroe voorgestelde energieën van de Ene konden in groepen samenwerken of afzonderlijk werkzaam zijn. De eenheid van bepaalde paren van elkaar aanvullende ' energieën of attributen ' ( vrouwelijk of mannelijk aspect ) werd bewerkstelligd door een derde, verbindende energie of dito attribuut. Het oude Egypte kende talloze Drievuldigheden ( triaden ). Enkele voorbeelden:
- Amen-Mut-Khons.
- Asar-Aset-Heru.
- Ptah-Sekhmet-Nefertum.

Hetzelfde zien we in de Drievuldigheid, de triade Vader-Zoon-Geest, wat men zou kunnen vertalen als de neteroe Oorsprong-Materialisatie-Wijsheid. Uit de Vader van de Wijsheid is de Schepping ontstaan. Het Woord ( Logos ) is vlees ( materie ) geworden door de Wijsheid ( Sofia ) van de Vader ( het voorafgaande in eeuwigheid ).
  zaterdag 20 augustus 2011 @ 10:11:55 #79
137134 Iblardi
Non semper idem
pi_100966043
Net(sj)er is gewoon het Egyptische woord voor "god". Het is niet nodig om dit ingewikkelder te maken dan het is, alle theosofistische interpretatiemogelijkheden ten spijt.

[ Bericht 19% gewijzigd door Iblardi op 20-08-2011 10:19:21 ]
pi_100966283
quote:
4s.gif Op zaterdag 20 augustus 2011 10:11 schreef Iblardi het volgende:
Net(sj)er is gewoon het Egyptische woord voor "god". Het is niet nodig om dit ingewikkelder te maken dan het is, alle theosofistische interpretatiemogelijkheden ten spijt.
Ook eens wezen googlen ? Kijk wat Wiki daarover weet:
quote:
Een netjer, netcher of neter, nṯr, (meervoud netjeru, neteru) was in de Egyptische mythologie de term om het concept natuurlijke en bovennatuurlijke drijfkrachten, wetmatigheden en principes aan te duiden die in de hele kosmos functioneren.

De term werd later, bij gebrek aan een betere, door de Grieken vertaald als θέος, theos. Daarom werd de term in de westerse cultuur als 'god' of 'goden' gezien. Maar het begrip netjer is veel meer dan dat.
Heeft niks met theosofie te maken, maar eerder met archeologie. Ge moet het niet krommer trekken dan het al is zou ik denken.
  zaterdag 20 augustus 2011 @ 10:46:20 #81
126003 Daniel1976
de omnibus dubitandum
pi_100966509
quote:
4s.gif Op zaterdag 20 augustus 2011 10:11 schreef Iblardi het volgende:
quote:
The ancient Egyptian word "neter," and its feminine form "netert," have been wrongly, and possible intentionally, translated as "god" and "goddess," by almost all scholars. There is no equivalent word in meaning, to the word "neter," in the English language. Honest translation should use the native word, if they cannot find its equivalent in their language. "Neteroo" (plural of "neter/netert") are the Divine Principles and Functions that operate the Universe. They are all aspects and functions of the One Supreme God. The words "god" and "goddess" leave the impression that ancient Egyptians had a multitude of gods, which is absolutely untrue.
ATON heeft wel degelijk gelijk in deze.
pi_100968582
quote:
En gezien de Mozes-mythe uit Egypte afkomstig is, ga ik voor de Egyptische versie.
Dit begrijp ik niet zo goed?
pi_100969429
quote:
0s.gif Op zaterdag 20 augustus 2011 12:19 schreef Loppe het volgende:

[..]

Dit begrijp ik niet zo goed?
quote:
Nogal pijnlijk ook voor de joden toe te geven dat hun ' Roerganger(s)' een farao was. Anderzijds is deze fictieve geschiedenis Exodus een samenvoegsel van memorabele feiten die meerdere 'Mose-farao's over een grotere tijdspanne.

Het achtervoegsel moses van verschillende farao's betekend zowel 'zoon ' als ' afgezant-nakomeling'. Nadat Achnaton troonafstand gegaan had ten gunste van zijn zoon Thoet-anch-amon om een burgeroorlog te vermijden, was het in Egypte verboden zijn naam nog uit te spreken en gebruikte zijn aanhang nog enkel Mose ( de zoon ). Als we de betekenis Achnaton ontleden wil dit zeggen Anch ( de levende ) n' Aton ( Heer, wat de Hebreeuwen als Adon ( heer ) uitspreken. Zo krijgen we ' Zoon van de Heer ' ( klinkt bekend ?)

- Het eerste Mozesverhaal vinden we tijdens het bewind van Ka-Mose (1573-1570) en zijn broer Ah-Mose (1570-1550). Deze laatste verslaat de Hyksos uit Gosen en heroverd N.Egypte. Opmerkelijk is dit net in de periode dat Thera ( Santorini ) zou vergaan zijn. Door het terugtrekkende water uit de Schelfzee kunnen de vluchtende Hyksos met droge voeten oversteken richting Kanaän. Op de voet gevolgd door het leger van Ahmoses krijgen deze de tsunami te verwerken. De Nijl kleurt rood, en alle daarbij alle natuurlijke gevolgen van zo'n gigantische ramp wat de Hyksos ( latere Israëlieten ) zagen als de hulp van hun God. De stad Avaris blijft in puin achter. ( wiki : Hyksos )

- Onder farao Amonhotep III (1405-1367), de zoon van Thoet-Moses IV (1413-1405) zien we reeds de aanzet tot het Atonisme. Men weet dit doordat zijn Nijlboot Aton noemde en hij reeds een Aton-tempel ( Leontopolis ) had opgericht voor Aton. De tweede vrouw van Amonhotep III was Tey, een dochter van Yoeya de Grootvizier ( Jozef de Semiet ). Hier wordt duidelijk waar deze invloed voor dit monotheïsme vandaan komt. Ondertussen heeft DNA onderzoek uitgewezen dat Yoeya , Tey en Thoetanchamon een genealogische lijn vormen. Achnaton's mummie heeft men tot op heden niet gevonden. ( Verloren in Petra ? )
- De mythe van Mozes in het rieten mandje heeft men van Sargon van Akkad ( zie wiki )
om reden de ware herkomst van Mozes, Achnaton (Amenhotep IV) te verbergen. Om dezelfde reden spreekt men enkel van Mose en laat het eerste deel van de naam vallen. Het is ook zo dat men zoveel generaties later niet meer goed wist om welke Mose het nu eigenlijk ging.

- Over de laatste Mozes Achnaton heb ik hier al voldoende geschreven. Zijn verblijf in de ' woestenij, wat zijn periode in de nieuwe stad Amarna was, en waarbij hij de zon als symbool gebruikte voor de Heer ( de Aton = Adonai ). Dit symbool vinden we nog steeds terug in de vorm van de heiligen-aureool.

- Eens dat Horemheb farao wordt, moet ook Achnaton met zijn aanhang uitwijken naar het noorden, waar we de sporen terugvinden in Edom ( Petra ). De gevangen genomen Aton-volgelingen worden als dwangarbeiders ingezet om Avaris en de grensforten te heropbouwen en krijgt onder de farao Ramses I (1335-1333) deze stad de naam Pi-Ramses. Bij regelmaat kunnen groepjes semieten de vlucht nemen naar Edom en de hooglanden van Israël. Een eenmalige massale uittocht is er nooit geweest, wat archeologen ondertussen ook hebben aangetoond.
Nu wel ?
pi_100971697
quote:
0s.gif Op zaterdag 20 augustus 2011 12:56 schreef ATON het volgende:
Nu wel ?
Nu weet ik waarom je het een mythe vindt. Waarom volg je een mythe?
pi_100972871
quote:
0s.gif Op zaterdag 20 augustus 2011 14:23 schreef Loppe het volgende:

[..]

Nu weet ik waarom je het een mythe vindt. Waarom volg je een mythe?
Bij gebrek aan een historische? Dit is de enige verklaring om deze mythe geloofwaardigheid te geven door reconstructie van de feiten.

[ Bericht 2% gewijzigd door ATON op 20-08-2011 16:47:47 ]
  zondag 21 augustus 2011 @ 03:02:26 #86
137134 Iblardi
Non semper idem
pi_100992330
quote:
0s.gif Op zaterdag 20 augustus 2011 10:46 schreef Daniel1976 het volgende:

[..]

[..]

ATON heeft wel degelijk gelijk in deze.
Wat is de bron voor dat citaat?
quote:
0s.gif Op zaterdag 20 augustus 2011 10:30 schreef ATON het volgende:

[..]

Ook eens wezen googlen ? Kijk wat Wiki daarover weet:

[..]

Heeft niks met theosofie te maken, maar eerder met archeologie. Ge moet het niet krommer trekken dan het al is zou ik denken.
Waarom is er geen artikel op de Engelstalige Wikipedia dat hiermee correspondeert?
pi_100993768
Ik heb bitter weinig op Wiki gevonden wat een duidelijk beeld geeft van de oud-Egyptische religie.
Onder ' Neteru ' heb ik nog dit gevonden:

http://www.egypt-tehuti.o(...)eism-polytheism.html

Deze toch opmerkelijke zin heb ik er even uit gekopiëerd:
quote:
Toch heeft geen enkele cultuur, behalve die van de oude Egyptenaren, het bovenstaande principe toegepast. In hun totale begrip van het universum stond steeds centraal, dat de mens was geschapen naar het evenbeeld van God en dat de mensheid daarom een evenbeeld was van de gehele schepping.
pi_100995133
Dit is weer eens een stevige discussie over de tegenstrijdigheden en de overeenkomsten tussen de verschillende wereldreligies.
Ik ben van mening dat al die opvattingen, overtuigingen, dogma`s en geloofszekerheden stammen uit de tijd van toen de wereld nog plat was.
Want wat is nu het enige ware geloof?
Eeuwen lang wordt er al ruzie om gemaakt, oorlogen gevoerd, hele bevolkingsgroepen uitgemoord en het gaat tot op de dag van vandaag maar door.
En dat terwijl de oplossing zo klaar als een klontje is: Niets van dit alles is waar.
pi_100995289
quote:
0s.gif Op zondag 21 augustus 2011 10:49 schreef Schonedal het volgende:
Dit is weer eens een stevige discussie over de tegenstrijdigheden en de overeenkomsten tussen de verschillende wereldreligies.
Ik ben van mening dat al die opvattingen, overtuigingen, dogma`s en geloofszekerheden stammen uit de tijd van toen de wereld nog plat was.
Eeuwen lang wordt er al ruzie om gemaakt, oorlogen gevoerd, hele bevolkingsgroepen uitgemoord en het gaat tot op de dag van vandaag maar door.
Juist Schonedal, er daar mag nu eens een eind aan komen. Dit kan enkel met informatie en inzicht betreft de oorsprong en de historiek van alle godsdiensten en deze tot zijn essentie terug te brengen.
pi_101027425
quote:
0s.gif Op zondag 21 augustus 2011 03:02 schreef Iblardi het volgende:
Wat is de bron voor dat citaat?
Een andere bron met dezelfde conclusie:
quote:
neteru, i.e., the beings or existences which in some way partake of the nature or character of God, and are usually called "gods." The early nations that came in contact with the Egyptians usually misunderstood the nature of these beings, and several modern Western writers have done the same. When we examine these "gods" closely, they are found to be nothing more nor less than forms, or manifestations, or phases, or attributes, of one god, that god being Ra the Sun-god, who, it must be remembered, was the type and symbol of God.
http://www.jpanafrican.co(...)%20Future%20Life.pdf

Waar neter als referentie naar een vreemde god gebruikt werd, werd ook de originele naam van die god geconserveerd:
quote:
When introduced into the Egyptian world of the divine, foreign deities were qualified as netjer, “god,” like indigenous deities. In every case, their original name was preserved, transcribed into Egyptian hieroglyphic or hieratic with so-called syllabic-writing, a common method to transcribe words of Semitic origin into Egyptian.
http://escholarship.org/uc/item/7tr1814c.pdf
pi_101027859
quote:
Het antwoord daarop hangt af van de vraag hoe incompleet de wetenschap is en hoe volledig de kennis zijn kan volgens de epistemologie.
  maandag 22 augustus 2011 @ 09:12:19 #92
137134 Iblardi
Non semper idem
pi_101031305
quote:
0s.gif Op maandag 22 augustus 2011 01:14 schreef Logical het volgende:

[..]

Een andere bron met dezelfde conclusie:

[..]

http://www.jpanafrican.co(...)%20Future%20Life.pdf

Waar neter als referentie naar een vreemde god gebruikt werd, werd ook de originele naam van die god geconserveerd:

[..]

http://escholarship.org/uc/item/7tr1814c.pdf
Als het Egyptische woord voor "god" niet "god" betekent, dan ligt het voor de hand om te vragen naar welk "attribuut" of welke "manifestatie" de Kopten dan verwijzen als ze de christelijke God met noute aanduiden.
pi_101031640
quote:
0s.gif Op maandag 22 augustus 2011 09:12 schreef Iblardi het volgende:
Als het Egyptische woord voor "god" niet "god" betekent, dan ligt het voor de hand om te vragen naar welk "attribuut" of welke "manifestatie" de Kopten dan verwijzen als ze de christelijke God met noute aanduiden.
Bedoel je niet - als ' neter ' niet ' god ' - betekent. De oude Egyptenaren kenden maar één god en men aanduidde met ' De Ene ' of ' Al '.
En de vraag wat de Kopten ( = christelijke Egyptenaren ) verstaan onder ' noute ' heeft niks met de oud-Egyptische mythologie te maken. De oud-Egyptenaren kenden wél de netert ' Nut ' ( noet ), wat stond voor het ' atmosfeer/hemelkoepel '.
pi_101032312
quote:
En dat terwijl de oplossing zo klaar als een klontje is: Niets van dit alles is waar.
Of misschien dat mensen die waarheidsclaim moeten gaan relativeren :)
  maandag 22 augustus 2011 @ 10:13:14 #95
126003 Daniel1976
de omnibus dubitandum
pi_101032485
quote:
Tjsa ik ben het helemaal met je eens.

Het enige wat we ons eens moeten afvragen is, of religie de oorzaak is voor oorlog of het excuus en het kanaliseren van onze stammen en groepsdrift?

Als het laatste ook waar is (en ik denk van wel), dan is het niet zo dat er zonder religie geen oorlog meer is. Misschien minder. Maar mensen vinden toch wel iets om oorlog over te voeren.

Niet geheel onlogisch, apen voeren oorlog leeuwen voeren oorlog, mieren en bijen voeren ook oorlog. Sociale diersoorten voeren nu eenmaal oorlog zo af en toe.
pi_101032623
quote:
0s.gif Op maandag 22 augustus 2011 09:12 schreef Iblardi het volgende:
Goede vraag, maar ik vrees dat we het precieze antwoord (nog) niet weten.
quote:
the Coptic word for God is NOUTE. Like most words which describe God, the etymology of the Coptic word for God has never been analyzed. In other words the root of the word is unknown. The Coptic word for God NOUTE does not inform us who God is or what is the function of God. This poses an even greater enigma for such a fundamental word which should have retained its radical root and remained stable over the centuries since Coptic and Ancient Egyptian are said to be closely related languages.
http://www.kaa-umati.co.uk/god_ntr.htm

Het versimpelde antwoord wordt echter voorgesteld als:
quote:
The word nTr is usually translated as "god" or, as an adjective, "divine." Based on how the Egyptians themselves used the word, this translation is sound. In Greek the equivalent word is theos, and in late bilingual inscriptions where nTr and theos appear more or less side by side, it is clear that "god" is the meaning (Dunard & Zivie-Coche 2004: 8). Going in the other direction, all the way back to the dawn of state formation in Egypt (c. 3100 BCE), the meaning seems to have started in the same way. The ancient word nTr survived through pharaonic history and in the worship of Coptic Christianity became the word noute for God (ibid).
http://www.unexplained-my(...)2545&showentry=22787
pi_101034668
quote:
0s.gif Op maandag 22 augustus 2011 10:13 schreef Daniel1976 het volgende:

[..]

Tjsa ik ben het helemaal met je eens.

Het enige wat we ons eens moeten afvragen is, of religie de oorzaak is voor oorlog of het excuus en het kanaliseren van onze stammen en groepsdrift?

Als het laatste ook waar is (en ik denk van wel), dan is het niet zo dat er zonder religie geen oorlog meer is. Misschien minder. Maar mensen vinden toch wel iets om oorlog over te voeren.

Niet geheel onlogisch, apen voeren oorlog leeuwen voeren oorlog, mieren en bijen voeren ook oorlog. Sociale diersoorten voeren nu eenmaal oorlog zo af en toe.
Ik denk ook dat dit momenteel ( evolutie ) nog niet is uit te sluiten, maar een groep motiveren via een God is sterker dan via een leider. Religie is een sterkere drijfveer dan politiek. Het geeft ook een beter excuse te doden in dienst van ' een god/religie ' dan voor een pipo met een kroon op z'n kop.
  maandag 22 augustus 2011 @ 13:51:56 #98
137134 Iblardi
Non semper idem
pi_101038764
quote:
0s.gif Op maandag 22 augustus 2011 10:20 schreef Logical het volgende:

[..]

Goede vraag, maar ik vrees dat we het precieze antwoord (nog) niet weten.

[..]

http://www.kaa-umati.co.uk/god_ntr.htm

Het versimpelde antwoord wordt echter voorgesteld als:

[..]

http://www.unexplained-my(...)2545&showentry=22787
Dat tweede citaat lees ik als een bevestiging. Ik heb de indruk dat de betekenis van dat woord ntr wat overmatig wordt geproblematiseerd door sommigen. De site waarvan het eerste citaat afkomstig is heeft het bijvoorbeeld over de "mysterieuze oorsprong" van het Koptische woord noute, terwijl de consensus volgens mij toch is dat dit woord van het Oud-Egyptische ntsjr afkomstig is (door moderne Egyptologen gevocaliseerd als "netsjer" omdat in het hiëroglyfenschrift alleen de medeklinkers werden genoteerd en de oorspronkelijke klinkers vaak niet te achterhalen zijn; daarom wordt hier standaard een e ingevoegd). In het Middel-Egyptisch verdween de palatalisering van de t en werd het woord ook wel als ntr geschreven (conventioneel gevocaliseerd als "neter"). Ook een eind-r heeft in die tijd al de neiging om te verdwijnen. In de Koptische periode is het dan ook noute geworden (en nu zegt men "noete" en niet bijvoorbeeld "net", omdat het Koptische schrift, dat gebaseerd was op het Griekse alfabet, de klinkers wél noteerde en de historische uitspraak dus bekend is). Ik begrijp niet precies waar de auteur van die eerste bron nu zo moeilijk over doet. Wel is duidelijk dat hij of zij allerlei verbanden wil zien tussen het Egyptisch en de Bantoetalen, wat volgens mij totaal niet strookt met de wetenschappelijke consensus over de herkomst en verwantschappen van het Egyptisch. Dat doet mij alweer op mijn hoede zijn over de geloofwaardigheid van de informatie op die site.
  maandag 22 augustus 2011 @ 13:56:37 #99
137134 Iblardi
Non semper idem
pi_101038934
Hmm, ik dacht eigenlijk op een posting van Haushofer te reageren. :D
Jullie avatars lijken nogal op elkaar.
  maandag 22 augustus 2011 @ 13:58:31 #100
137134 Iblardi
Non semper idem
pi_101038995
quote:
0s.gif Op maandag 22 augustus 2011 09:35 schreef ATON het volgende:

[..]

Bedoel je niet - als ' neter ' niet ' god ' - betekent. De oude Egyptenaren kenden maar één god en men aanduidde met ' De Ene ' of ' Al '.
En de vraag wat de Kopten ( = christelijke Egyptenaren ) verstaan onder ' noute ' heeft niks met de oud-Egyptische mythologie te maken. De oud-Egyptenaren kenden wél de netert ' Nut ' ( noet ), wat stond voor het ' atmosfeer/hemelkoepel '.
Ja, maar dat is dus niet hetzelfde woord. (Noet/Nwt is overigens een godin.)
pi_101039820
quote:
0s.gif Op maandag 22 augustus 2011 13:51 schreef Iblardi het volgende:

[..]

Dat tweede citaat lees ik als een bevestiging. Ik heb de indruk dat de betekenis van dat woord ntr wat overmatig wordt geproblematiseerd door sommigen. De site waarvan het eerste citaat afkomstig is heeft het bijvoorbeeld over de "mysterieuze oorsprong" van het Koptische woord noute, terwijl de consensus volgens mij toch is dat dit woord van het Oud-Egyptische ntsjr afkomstig is (door moderne Egyptologen gevocaliseerd als "netsjer" omdat in het hiëroglyfenschrift alleen de medeklinkers werden genoteerd en de oorspronkelijke klinkers vaak niet te achterhalen zijn; daarom wordt hier standaard een e ingevoegd). In het Middel-Egyptisch verdween de palatalisering van de t en werd het woord ook wel als ntr geschreven (conventioneel gevocaliseerd als "neter"). Ook een eind-r heeft in die tijd al de neiging om te verdwijnen. In de Koptische periode is het dan ook noute geworden (en nu zegt men "noete" en niet bijvoorbeeld "net", omdat het Koptische schrift, dat gebaseerd was op het Griekse alfabet, de klinkers wél noteerde en de historische uitspraak dus bekend is). Ik begrijp niet precies waar de auteur van die eerste bron nu zo moeilijk over doet. Wel is duidelijk dat hij of zij allerlei verbanden wil zien tussen het Egyptisch en de Bantoetalen, wat volgens mij totaal niet strookt met de wetenschappelijke consensus over de herkomst en verwantschappen van het Egyptisch. Dat doet mij alweer op mijn hoede zijn over de geloofwaardigheid van de informatie op die site.
Zo denk ik er ook over. Evenwel is het niet zo dat men zomaar willekeurig de klinkers kon invullen. In zijn ( medklinker-) verband wist men dit zeer goed. Het is meestel de tussentijd en de dialecten die deze verschuivingen teweeg brengen.
pi_101039969
quote:
0s.gif Op maandag 22 augustus 2011 13:58 schreef Iblardi het volgende:

[..]

Ja, maar dat is dus niet hetzelfde woord. (Noet/Nwt is overigens een godin.)
Een netert zal je bedoelen.
Maar in onderstaande quote was uw vraag helemaal niet duidelijk en onsamenhangend.
quote:
Vandaar dit misverstand.
  maandag 22 augustus 2011 @ 14:30:41 #103
126003 Daniel1976
de omnibus dubitandum
pi_101040027
Tsja het koptisch is taalkundig gezien de belangrijkste bron voor uitspraak van het oud Egyptisch omdat ze oud egyptisch zijn blijven praten en ze dit in het grieks alfabet opschreven.
  maandag 22 augustus 2011 @ 14:58:51 #104
45206 Pietverdriet
Ik wou dat ik een ijsbeer was.
pi_101040941
http://www.nrcnext.nl/blo(...)straf-van-god%C2%B4/

Laat wel zien wat voor een Eikel die kieskeurige god van Bert Dorenbos is, heeft op een dag niets beters te doen dan een paar jongeren die naar muziek luisteren willen te doden en te verwonden. Maar tegelijkertijd laat ie Afrikaanse Christenen in de hoorn van afrika met miljoenen verdrijven en honger lijden.

Kortom, als je meent dat god ingrijpt in de werkelijkheid, dan is dat een soort god waarbij Stalin een soort moeder theresa is, en als je meent dat god niet ingrijpt in de werkelijkheid maar het wel zou kunnen is het net zo goed een Eikel
Ben je van mening dat god alleen het universum heeft geschapen en daarna zijn handen er van getrokken heeft, heb je geen god meer nodig omdat de oerknal het ontstaan van het universum verklaard.
Je heb dus de keuze, god is een enorme eikel, of hij bestaat niet
In Baden-Badener Badeseen kann man Baden-Badener baden sehen.
pi_101041215
quote:
0s.gif Op maandag 22 augustus 2011 14:58 schreef Pietverdriet het volgende:
Ben je van mening dat god alleen het universum heeft geschapen en daarna zijn handen er van getrokken heeft, heb je geen god meer nodig omdat de oerknal het ontstaan van het universum verklaard.
Ik vind dit een erg eigenaardige vermenging van religie en wetenschap, en het doet me sterk aan creationisme denken.
  maandag 22 augustus 2011 @ 15:07:11 #106
126003 Daniel1976
de omnibus dubitandum
pi_101041260
Ja maar die is niet helemaal goed. Erge is dat hij echt oprecht geloofd dat hij het goede doet, ingegeven door zijn boek.

Maar Doornbos is ook die van het rondsturen van die plastic embryo's ook naar mensen die een miskraam hadden gehad, ziekelijk.
  maandag 22 augustus 2011 @ 15:10:22 #107
126003 Daniel1976
de omnibus dubitandum
pi_101041376
quote:
0s.gif Op maandag 22 augustus 2011 15:06 schreef Haushofer het volgende:

[..]

Ik vind dit een erg eigenaardige vermenging van religie en wetenschap, en het doet me sterk aan creationisme denken.
Ja wat moet je dan als religieus persoon? Het lukt lang niet iedereen om zijn ogen te sluiten voor de wetenschap maar het lukt ook lang niet iedereen om afscheid te nemen van hun godsbeeld.
Dan krijg je dit soort mengvormen.
Niet dat het volgens mij stand houdt, maar verklaarbaar is het wel.
  maandag 22 augustus 2011 @ 15:12:09 #108
45206 Pietverdriet
pi_101041435
quote:
0s.gif Op maandag 22 augustus 2011 15:06 schreef Haushofer het volgende:

[..]

Ik meng niets, ik wil zeggen dat met de oerknal er helemaal geen reden meer is die god nodig te hebben
  maandag 22 augustus 2011 @ 15:16:06 #109
126003 Daniel1976
de omnibus dubitandum
pi_101041569
quote:
0s.gif Op maandag 22 augustus 2011 15:12 schreef Pietverdriet het volgende:

[..]

Ik meng niets, ik wil zeggen dat met de oerknal er helemaal geen reden meer is die god nodig te hebben
Klopt en dezelfde argumentatie die een gelovige los laat op de oerknal geldt ook net zo voor een godheid.

Wat was er dan voor de oerknal? Ja wat was er dan voor god?

Doet me denken aan die schildpad die staat op een schildpad etc.
pi_101041713
quote:
0s.gif Op maandag 22 augustus 2011 15:12 schreef Pietverdriet het volgende:
Ik meng niets, ik wil zeggen dat met de oerknal er helemaal geen reden meer is die god nodig te hebben.
Dat is een eigenaardige uitspraak. Ten eerste zou een creationist kunnen opperen dat we die oerknal nog helemaal niet goed begrijpen (wat inderdaad waar is), en dat dat ruimte overlaat voor een scheppende God. Ten tweede spreek je nu expliciet over een God die wetenschappelijke hiaten opvult. Dat is niet per sé gelijk aan, zeg, de Christelijke God. Hoewel bepaalde Christenen dat wel zo zullen opvatten, natuurlijk.
  maandag 22 augustus 2011 @ 15:20:46 #111
45206 Pietverdriet
pi_101041718
Maar Haushofer, je bent het verder wel eens met me dat als je het bestaan van god accepteert dat daaruit moet volgen dat die god een verschrikkelijke eikel is?
  maandag 22 augustus 2011 @ 15:21:26 #112
45206 Pietverdriet
pi_101041741
quote:
0s.gif Op maandag 22 augustus 2011 15:20 schreef Haushofer het volgende:

[..]

Dat is een eigenaardige uitspraak. Ten eerste zou een creationist kunnen opperen dat we die oerknal nog helemaal niet goed begrijpen (wat inderdaad waar is), en dat dat ruimte overlaat voor een scheppende God. Ten tweede spreek je nu expliciet over een God die wetenschappelijke hiaten opvult. Dat is niet per sé gelijk aan, zeg, de Christelijke God. Hoewel bepaalde Christenen dat wel zo zullen opvatten, natuurlijk.
Nee, dat wil jij er alleen maar in lezen, dat vind ik helemaal niet.
pi_101041776
quote:
0s.gif Op maandag 22 augustus 2011 15:21 schreef Pietverdriet het volgende:

[..]

Nee, dat wil jij er alleen maar in lezen, dat vind ik helemaal niet.
Over wat voor God spreek je dan?
pi_101041800
quote:
0s.gif Op maandag 22 augustus 2011 15:20 schreef Pietverdriet het volgende:
Maar Haushofer, je bent het verder wel eens met me dat als je het bestaan van god accepteert dat daaruit moet volgen dat die god een verschrikkelijke eikel is?
Omdat er honger, oorlog, etc. is?
  maandag 22 augustus 2011 @ 15:25:55 #115
45206 Pietverdriet
pi_101041877
quote:
0s.gif Op maandag 22 augustus 2011 15:22 schreef Haushofer het volgende:

[..]

Over wat voor God spreek je dan?
Ik zeg, dat als jij in god gelooft er 2 opties zijn
1. een god die het universum heeft gemaakt en daarna niets meer heeft gedaan
2. een god die het universum heeft gemaakt en daarna nog steeds ingrijpt in de werkelijkheid.

In geval van 1 is de oerknal een betere verklaring voor het bestaan van het universum, en zal je het geloof in god moeten laten vallen want er is verder geen enkele reden waarom je zou moeten menen dat ie bestaat.
  maandag 22 augustus 2011 @ 15:26:12 #116
45206 Pietverdriet
pi_101041883
quote:
0s.gif Op maandag 22 augustus 2011 15:23 schreef Haushofer het volgende:

[..]

Omdat er honger, oorlog, etc. is?
Nee, omdat ie ingrijpt in de realiteit en liever een paar belgen vermoord met onweer dan wat te doen aan de oorlog in de hoorn van afrika, zoals dorenbos zegt
pi_101041910
quote:
0s.gif Op maandag 22 augustus 2011 15:25 schreef Pietverdriet het volgende:

[..]

2. een god die het universum heeft gemaakt en daarna nog steeds ingrijpt in de werkelijkheid.

In geval van 1 is de oerknal een betere verklaring voor het bestaan van het universum, en zal je het geloof in god moeten laten vallen want er is verder geen enkele reden waarom je zou moeten menen dat ie bestaat.
Ok, maar dan behandel je het begrip "God" als een wetenschappelijke hypothese. Anders zou ik niet begrijpen waarom je het vergelijkt met een andere wetenschappelijke hypothese ("oerknal").
  maandag 22 augustus 2011 @ 15:28:15 #118
45206 Pietverdriet
pi_101041957
quote:
0s.gif Op maandag 22 augustus 2011 15:27 schreef Haushofer het volgende:

[..]

Ok, maar dan behandel je het begrip "God" als een wetenschappelijke hypothese. Anders zou ik niet begrijpen waarom je het vergelijkt met een andere wetenschappelijke hypothese ("oerknal").
Nee hoor, ik volg de redenatie van gelovigen, dat God de werkelijkheid heeft geschapen en daar al dan niet in ingrijpt
pi_101042644
quote:
0s.gif Op maandag 22 augustus 2011 15:28 schreef Pietverdriet het volgende:

[..]

Nee hoor, ik volg de redenatie van gelovigen, dat God de werkelijkheid heeft geschapen en daar al dan niet in ingrijpt
Dat zal best, maar dat doet niks af aan

quote:
Dat gelovigen dat doen snap ik ook niet :)
pi_101042664
quote:
0s.gif Op maandag 22 augustus 2011 15:26 schreef Pietverdriet het volgende:

[..]

Nee, omdat ie ingrijpt in de realiteit en liever een paar belgen vermoord met onweer dan wat te doen aan de oorlog in de hoorn van afrika, zoals dorenbos zegt
Dorenbos is een nogal gestoord iemand met een erg beperkt wereldbeeld, daar moet je niet al te veel aandacht aan geven wat mij betreft.
  maandag 22 augustus 2011 @ 15:50:10 #121
45206 Pietverdriet
pi_101042749
quote:
0s.gif Op maandag 22 augustus 2011 15:46 schreef Haushofer het volgende:

[..]

Dat zal best, maar dat doet niks af aan

[..]

Dat gelovigen dat doen snap ik ook niet :)
Waar aan af?
pi_101043133
quote:
0s.gif Op maandag 22 augustus 2011 15:50 schreef Pietverdriet het volgende:

[..]

Waar aan af?
Dat je "God bestaat en heeft het universum geschapen" als wetenschappelijke hypothese behandelt. Ik zie daar weinig wetenschappelijks in.
  maandag 22 augustus 2011 @ 16:04:14 #123
126003 Daniel1976
de omnibus dubitandum
pi_101043221
quote:
0s.gif Op maandag 22 augustus 2011 15:20 schreef Haushofer het volgende:

[..]

Hoera, gatentheologie.
  maandag 22 augustus 2011 @ 16:13:55 #124
45206 Pietverdriet
pi_101043594
quote:
0s.gif Op maandag 22 augustus 2011 16:02 schreef Haushofer het volgende:

[..]

Dat je "God bestaat en heeft het universum geschapen" als wetenschappelijke hypothese behandelt. Ik zie daar weinig wetenschappelijks in.
Zoals ik zei, ik volg slechts de redenering van gelovigen. Ik huldig de overtuiging dat er helemaal geen god bestaat, dus ook behandel ik dat god het universum heeft geschapen niet als wetenschappelijke hypothese.
  maandag 22 augustus 2011 @ 16:14:44 #125
45206 Pietverdriet
pi_101043637
quote:
0s.gif Op maandag 22 augustus 2011 16:04 schreef Daniel1976 het volgende:

[..]

Hoera, gatentheologie.
God als telkens verschuivende stoplap voor wat nog niet duidelijk is.
pi_101043914
quote:
0s.gif Op maandag 22 augustus 2011 15:20 schreef Pietverdriet het volgende:
Enkel omdat hij de menselijke verwachtingen niet wil invullen ? Omdat hij niet aan uw normen voldoet ? Ik denk dat er betere redenen te bedenken zijn om god naar de prullemand te verwijzen dan deze aanklacht.
  maandag 22 augustus 2011 @ 16:25:38 #127
126003 Daniel1976
de omnibus dubitandum
  maandag 22 augustus 2011 @ 16:27:48 #128
45206 Pietverdriet
pi_101044133
quote:
0s.gif Op maandag 22 augustus 2011 16:21 schreef ATON het volgende:

[..]

Enkel omdat hij de menselijke verwachtingen niet wil invullen ? Omdat hij niet aan uw normen voldoet ? Ik denk dat er betere redenen te bedenken zijn om god naar de prullemand te verwijzen dan deze aanklacht.
Volgens mij heb je moeite met lezen. Ik verwijs hem in die post niet naar de prullenmand, ik zeg dat hij een eikel is.
pi_101044756
quote:
0s.gif Op maandag 22 augustus 2011 16:27 schreef Pietverdriet het volgende:

[..]

Volgens mij heb je moeite met lezen. Ik verwijs hem in die post niet naar de prullenmand, ik zeg dat hij een eikel is.
Ik heb helemaal geen moeite met lezen, maar jij wél met keuzes maken. Wat zal het wezen, deze uitspraak van jou :
quote:
Nee hoor, ik volg de redenatie van gelovigen,
Waar, als men begrijpelijk kan lezen, hieruit kan worden opgemaakt dat jij daar niet bij hoort, of toch, of niet, of toch ?
Of niet = god naar de prullemand.
Maar blijft alsnog deze vraag open staan :
quote:
Enkel omdat hij de menselijke verwachtingen niet wil invullen ? Omdat hij niet aan uw normen voldoet ?
  maandag 22 augustus 2011 @ 16:45:23 #130
45206 Pietverdriet
pi_101044841
quote:
0s.gif Op maandag 22 augustus 2011 16:43 schreef ATON het volgende:

[..]

Ik heb helemaal geen moeite met lezen, maar jij wél met keuzes maken. Wat zal het wezen, deze uitspraak van jou :

[..]

Waar, als men begrijpelijk kan lezen, hieruit kan worden opgemaakt dat jij daar niet bij hoort, of toch, of niet, of toch ?
Of niet = god naar de prullemand.
Maar blijft alsnog deze vraag open staan :

[..]

Dat is een andere post dan dat je net gebruikte, even consistent blijven.

quote:
0s.gif Op maandag 22 augustus 2011 14:58 schreef Pietverdriet het volgende:
http://www.nrcnext.nl/blo(...)straf-van-god%C2%B4/

Laat wel zien wat voor een Eikel die kieskeurige god van Bert Dorenbos is, heeft op een dag niets beters te doen dan een paar jongeren die naar muziek luisteren willen te doden en te verwonden. Maar tegelijkertijd laat ie Afrikaanse Christenen in de hoorn van afrika met miljoenen verdrijven en honger lijden.

Kortom, als je meent dat god ingrijpt in de werkelijkheid, dan is dat een soort god waarbij Stalin een soort moeder theresa is, en als je meent dat god niet ingrijpt in de werkelijkheid maar het wel zou kunnen is het net zo goed een Eikel
enne

quote:
0s.gif Op maandag 22 augustus 2011 15:25 schreef Pietverdriet het volgende:

[..]

pi_101045804
quote:
0s.gif Op maandag 22 augustus 2011 16:45 schreef Pietverdriet het volgende:

[..]

Dat is een andere post dan dat je net gebruikte, even consistent blijven.

[..]

enne

[..]

Ik wacht nog steeds op je antwoord op mijn vraag :
quote:
Enkel omdat hij de menselijke verwachtingen niet wil invullen ? Omdat hij niet aan uw normen voldoet ?
  maandag 22 augustus 2011 @ 17:16:09 #132
45206 Pietverdriet
pi_101045892
quote:
0s.gif Op maandag 22 augustus 2011 17:13 schreef ATON het volgende:

[..]

Ik wacht nog steeds op je antwoord op mijn vraag :

[..]

Je vraag sluit niet aan bij wat ik schrijf, dus zou je hem willen herformuleren, dan kan ik hem beantwoorden, dank je.
pi_101046319
quote:
0s.gif Op maandag 22 augustus 2011 17:16 schreef Pietverdriet het volgende:

[..]

Je vraag sluit niet aan bij wat ik schrijf, dus zou je hem willen herformuleren, dan kan ik hem beantwoorden, dank je.
OK, hier gaan we :
quote:

quote:
quote:
quote:
En nu mijn vraag opnieuw :
quote:
Kunt ge nu al volgen, of moet ik er nog enkele prentjes bij doen ?
  maandag 22 augustus 2011 @ 17:33:29 #134
45206 Pietverdriet
pi_101046412
quote:
0s.gif Op maandag 22 augustus 2011 17:30 schreef ATON het volgende:

[..]

[..]

[..]

[..]

[..]

En nu mijn vraag opnieuw :

[..]

Kunt ge nu al volgen, of moet ik er nog enkele prentjes bij doen ?
Nee, geen plaatjes, maar vat ik je vraag goed samen dat je me vraag of god een eikel is volgens mijn normeringen? Ja, een god die ingrijpt in de werkelijkheid door een paar belgen te doden die naar muziek luisteren als straf, en niets doet aan christenen die verdreven en vermoord worden in de hoorn van afrika, dan is dat in mijn optiek idd een eikel.

Oh en als je nu komt dat het slechts mijn mening is, dat klopt, er is geen hogere moraal, er is slechts wat wij vinden.

[ Bericht 6% gewijzigd door Pietverdriet op 22-08-2011 17:39:29 ]
pi_101047140
quote:
0s.gif Op maandag 22 augustus 2011 17:33 schreef Pietverdriet het volgende:
Nee, geen plaatjes, maar vat ik je vraag goed samen dat je me vraag of god een eikel is volgens mijn normeringen? Ja, een god die ingrijpt in de werkelijkheid door een paar belgen te doden die naar muziek luisteren als straf, en niets doet aan christenen die verdreven en vermoord worden in de hoorn van afrika, dan is dat in mijn optiek idd een eikel.
Wel, dan heb jij een eng godsbeeld. Ik heb slecht nieuws voor je; god werkt niet met menselijke normen als er zijn, goed en slecht. Die werkt enkel met orde en het herstellen van orde. Zal er vast wat wanorde ontstaan zijn in het klimaat, en zo'n storm kan deze wanorde herstellen.

quote:
Oh en als je nu komt dat het slechts mijn mening is, dat klopt, er is geen hogere moraal, er is slechts wat wij vinden.
En dat is zeer juist. Maar dat maakt van god nog geen eikel, enkel in de ogen van de benadeelden. Nog even voor de goede orde : ik ben niet gelovig hoor.
  maandag 22 augustus 2011 @ 17:58:00 #136
45206 Pietverdriet
pi_101047322
quote:
0s.gif Op maandag 22 augustus 2011 17:52 schreef ATON het volgende:

[..]

Wel, dan heb jij een eng godsbeeld. Ik heb slecht nieuws voor je; god werkt niet met menselijke normen als er zijn, goed en slecht. Die werkt enkel met orde en het herstellen van orde. Zal er vast wat wanorde ontstaan zijn in het klimaat, en zo'n storm kan deze wanorde herstellen.

En dat is zeer juist. Maar dat maakt van god nog geen eikel, enkel in de ogen van de benadeelden. Nog even voor de goede orde : ik ben niet gelovig hoor.
Hoe kan jij het niet gelovig zijn combineren met de mening wat god precies doet? Ik neem aan dat je eng bedoeld als in smal, als germanisme, of bedoel je eng als scary? Ik heb geen beeld van god, want god bestaat voor mij niet. Ik trek slechts de conclusie uit een redenering, als jij meent dat god ingrijpt in de werkelijkheid is hij fout bezig gezien hoe de werkelijkheid functioneert.
pi_101047786
quote:
0s.gif Op maandag 22 augustus 2011 17:58 schreef Pietverdriet het volgende:

[..]

Hoe kan jij het niet gelovig zijn combineren met de mening wat god precies doet? Ik neem aan dat je eng bedoeld als in smal, als germanisme, of bedoel je eng als scary?
Eng als bekrompen.

quote:
Ik heb geen beeld van god, want god bestaat voor mij niet.
Als je van god geen beeld hebt, vanwaar deze uitspraak dat hij een eikel is ?
quote:
Ik trek slechts de conclusie uit een redenering, als jij meent dat god ingrijpt in de werkelijkheid is hij fout bezig gezien hoe de werkelijkheid functioneert.
Deze conclusie hangt samen met jou eng ( bekrompen-naïef ) godsbeeld. Zo doe je aan navelstaren.
  maandag 22 augustus 2011 @ 18:24:13 #138
45206 Pietverdriet
pi_101048295
quote:
0s.gif Op maandag 22 augustus 2011 18:09 schreef ATON het volgende:

[..]

Eng als bekrompen.

[..]
Gelovigen zijn bekrompen
quote:
Als je van god geen beeld hebt, vanwaar deze uitspraak dat hij een eikel is ?

[..]
Die volgt uit de redenering dat hij ingrijpt in de werkelijkheid, jeez, dat heb ik al uitgelegd, lees eens wat aandachtiger

quote:
Deze conclusie hangt samen met jou eng ( bekrompen-naïef ) godsbeeld. Zo doe je aan navelstaren.
Waarom zou die van jou beter zijn? Het is trouwens ook die van Dorenbos, een zwaar gelovig man

[ Bericht 1% gewijzigd door Pietverdriet op 22-08-2011 18:43:05 ]
pi_101049002
quote:
0s.gif Op maandag 22 augustus 2011 18:24 schreef Pietverdriet het volgende:

[..]

Gelovigen zijn bekrompen

[..]

Die volgt uit de redenering dat hij ingrijpt in de werkelijkheid, jeez, dat heb ik al uitgelegd, lees eens wat aandachtiger

[..]

Waarom zou die van jou beter zijn? Het is trouwens ook die van Dorenbos, een zwaar gelovig man
Er schort toch iets volgens mij aan je logica hoor.
  maandag 22 augustus 2011 @ 19:18:45 #140
45206 Pietverdriet
pi_101050330
quote:
0s.gif Op maandag 22 augustus 2011 18:45 schreef ATON het volgende:

[..]

Er schort toch iets volgens mij aan je logica hoor.
Dat is geen argument. Je wilde toch een discussie? Voer die dan!
pi_101052902
quote:
0s.gif Op maandag 22 augustus 2011 19:18 schreef Pietverdriet het volgende:

[..]

Dat is geen argument. Je wilde toch een discussie? Voer die dan!
Voldoende argument om dit niet verder te doen.
  maandag 22 augustus 2011 @ 21:10:31 #142
45206 Pietverdriet
pi_101055669
quote:
0s.gif Op maandag 22 augustus 2011 20:10 schreef ATON het volgende:

[..]

Voldoende argument om dit niet verder te doen.
Je weet tenminste dat geen zin heeft iets te beginnen wat je gaat verliezen,
pi_101055938
quote:
0s.gif Op maandag 22 augustus 2011 21:10 schreef Pietverdriet het volgende:

[..]

Je weet tenminste dat geen zin heeft iets te beginnen wat je gaat verliezen,
O, was hier een wedstrijd gaande ?
  FOK!-Schrikkelbaas maandag 22 augustus 2011 @ 21:24:12 #144
862 Arcee
Look closer
pi_101056371
quote:
Maar ook: 'God is in de Ridderhof geweest'

God is volstrekte willekeur en dito betekenisloos.
pi_101062156
quote:
0s.gif Op maandag 22 augustus 2011 17:52 schreef ATON het volgende:

[..]

[..]

Dat is correct. Het gebruik van het woord chaos (in de kosmogonie) betekent dan ook de afwezigheid van orde (en niet zozeer wat wij met chaos associëren).

Maar wat dan te denken van de stelling dat dit niet de best van alle mogelijke werelden is, maar wel de beste manier om tot het best van alle mogelijke werelden te komen.
(wat aan zou duiden dat God een doel heeft en het noodzakelijk kwaad dus duldt)
  FOK!-Schrikkelbaas dinsdag 23 augustus 2011 @ 21:41:26 #146
862 Arcee
Look closer
pi_101103210
Libiërs bedanken Allah en gaan op hun knieën voor hem nu Kadhaffi is verjaagd.

Waarom doen ze dat?

Had de almachtige Allah echt 42 jaar nodig om Kadhaffi te verslaan?

Wederom volstrekt nietszeggend.
  dinsdag 23 augustus 2011 @ 21:46:13 #147
45206 Pietverdriet
pi_101103491
quote:
0s.gif Op maandag 22 augustus 2011 23:00 schreef Logical het volgende:

[..]

Dat is correct. Het gebruik van het woord chaos (in de kosmogonie) betekent dan ook de afwezigheid van orde (en niet zozeer wat wij met chaos associëren).

Maar wat dan te denken van de stelling dat dit niet de best van alle mogelijke werelden is, maar wel de beste manier om tot het best van alle mogelijke werelden te komen.
(wat aan zou duiden dat God een doel heeft en het noodzakelijk kwaad dus duldt)
Beetje een prutser dus, dat ie het niet in 1 keer goed kon doen en nu vliegende keep moet spelen.
pi_101109642
quote:
0s.gif Op dinsdag 23 augustus 2011 21:41 schreef Arcee het volgende:

Waarom doen ze dat?

Ik denk dat zowel aanhangers als tegenstanders naar Allah gebeden hebben.
pi_101184747
Crosspost:
quote:
15s.gif Op donderdag 25 augustus 2011 01:56 schreef Triggershot het volgende:
Even serieus, kijk niet als je een zwakke maag hebt en niet tegen hartverscheurende pics tegen kunt. Dan ga absoluut NIET kijken.

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Moge God ze helpen.
Ja Allah luistert goed ja. :').
  FOK!-Schrikkelbaas donderdag 25 augustus 2011 @ 23:45:10 #150
862 Arcee
Look closer
pi_101195788
quote:
0s.gif Op dinsdag 23 augustus 2011 21:41 schreef Arcee het volgende:

Waarom doen ze dat?

Dit dus:

pi_101234841
God verwijten dat er zoveel doden vallen en dat er ellende is, is hetzelfde als de minister van verkeer aanklagen omdat er teveel ongelukken zijn. De minister pakt het wetboek en zegt: "Zolang er mensen zijn die deze regels overtreden, blijven er ongelukken gebeuren door schuld". Dan zeg ik niet omdat ik ooit een reep uit de winkel heb gejat gedoemd ben te mislukken. En onderschat vooral de kracht van zijn tegenstander niet, die is machtiger dan men denkt.
We hebben er zelf een zooi van gemaakt, en dan gaan we God maar de schuld geven omdat ie Almachtig is? Hij heeft niet gezegd dat we moesten zondigen. Sterker, Hij verbood Adam en Eva te eten van de boom van goed en kwaad. Dat die slang ze alsnog verleidt..Jezus werd ook op de proef gesteld, zijnde als mens. Maar Hij bleef, in tegenstelling tot Adam en Eva, wél gehoorzaam.
pi_101236283
Ah het standaard cliché christenreclamepraatje weer.
  vrijdag 26 augustus 2011 @ 22:43:08 #153
72545 Megumi
Go Rin No Sho
pi_101236508
quote:
0s.gif Op vrijdag 26 augustus 2011 22:12 schreef sweetdancegirl het volgende:
God verwijten dat er zoveel doden vallen en dat er ellende is, is hetzelfde als de minister van verkeer aanklagen omdat er teveel ongelukken zijn.
De minister is een dom sterfelijk wezen god is almachtig en alwetend en krachtig. En onsterfelijk en er van het moment toen tijd nog T=0 was er bij. Dus de laatste kan je dan wel degelijk wat verwijten. Als er wat fout gaat.

[ Bericht 2% gewijzigd door Megumi op 26-08-2011 23:02:55 ]
Wordt als iemand die voortdurend dood is. De ware volgeling van bushidõ sterft elke ochtend en avond opnieuw. En wordt niet gehinderd door angst voor de dood. Yamamoto Tsunetomo's hagakure.
pi_101238263
quote:
7s.gif Op vrijdag 26 augustus 2011 22:38 schreef Modus het volgende:
De standaard kniesoor laat ook weer van zich horen?
pi_101238315
quote:
0s.gif Op vrijdag 26 augustus 2011 23:19 schreef sweetdancegirl het volgende:

[..]

Hoe moet je anders reageren op religieuze prietpraat?
Ron Paul 2012
  vrijdag 26 augustus 2011 @ 23:22:01 #156
72545 Megumi
Go Rin No Sho
pi_101238385
quote:
0s.gif Op vrijdag 26 augustus 2011 23:19 schreef sweetdancegirl het volgende:

[..]

Ik leg je even wat eerder terug uit hoe het zit.
Wordt als iemand die voortdurend dood is. De ware volgeling van bushidõ sterft elke ochtend en avond opnieuw. En wordt niet gehinderd door angst voor de dood. Yamamoto Tsunetomo's hagakure.
pi_101243166
quote:
God verwijten dat er zoveel doden vallen en dat er ellende is, is hetzelfde als de minister van verkeer aanklagen omdat er teveel ongelukken zijn. De minister pakt het wetboek en zegt: "Zolang er mensen zijn die deze regels overtreden, blijven er ongelukken gebeuren door schuld". Dan zeg ik niet omdat ik ooit een reep uit de winkel heb gejat gedoemd ben te mislukken. En onderschat vooral de kracht van zijn tegenstander niet, die is machtiger dan men denkt.
We hebben er zelf een zooi van gemaakt, en dan gaan we God maar de schuld geven omdat ie Almachtig is? Hij heeft niet gezegd dat we moesten zondigen. Sterker, Hij verbood Adam en Eva te eten van de boom van goed en kwaad. Dat die slang ze alsnog verleidt..Jezus werd ook op de proef gesteld, zijnde als mens. Maar Hij bleef, in tegenstelling tot Adam en Eva, wél gehoorzaam.
Je vergeet gemakshalve dat er ook tig van natuurrampen plaats vinden met desastreuze gevolgen en talloze doden, ook allemaal de schuld van de mens?
Die god van jou is een incompetente, wraakzuchtige klootzak die onschuldige mensen laat lijden en dood gaan, wees er maar trots op.
  FOK!-Schrikkelbaas zaterdag 27 augustus 2011 @ 21:07:10 #158
862 Arcee
Look closer
pi_101266553

Het gaat maar door daar in Libië. Werkelijk alles komt door Allah. Alleen het goede, uiteraard. Waar Allah is als het allemaal niet goed gaat hoor je nooit iets over.
  FOK!-Schrikkelbaas zaterdag 27 augustus 2011 @ 21:08:35 #159
862 Arcee
Look closer
pi_101266616
quote:
.Jezus werd ook op de proef gesteld, zijnde als mens. Maar Hij bleef, in tegenstelling tot Adam en Eva, wél gehoorzaam.
Dat vind je een prestatie? Jezus=God, hij gehoorzaamde zichzelf dus.
  zaterdag 27 augustus 2011 @ 23:33:24 #160
126003 Daniel1976
de omnibus dubitandum
pi_101271925
quote:
quote:
7s.gif Op vrijdag 26 augustus 2011 22:38 schreef Modus het volgende:
Wanneer god iets gemaakt heeft zoals de mens dan heeft hij daar verantwoording voor.
Waarom heeft hij die verantwoording? Nou hij heeft de keuze gehad om het anders te doen en dat heeft hij willens en wetens niet gedaan. Willens en wetens want hij is almachtig, omnipotent en alwetend.
Je kunt piepen van ai ai, wij hebben er zo'n zooitje van gemaakt en het komt door ons en wij luisteren niet. Maar dat is kolderiek. Als je denkt dat god er niets aan kan doen dat wij zo "zondig" zijn. Dan heb je het mis en dan onderschat je de eigenschappen die in de bijbel worden toegekend aan god.
Dan "de tegenstander". Aangezien god aan het begin van alles staat volgens de bijbel heeft hij de duivel gecreëerd. Hij is alwetend, hij wist waar het to zou leiden. Èn toch heeft ie dat gedaan.
En als jij het leed toeschrijft aan een duivel, dan heeft god daar dus ook directe verantwoordelijkheid voor.

quote:
Dat die slang ze alsnog verleidt..Jezus werd ook op de proef gesteld, zijnde als mens. Maar Hij bleef, in tegenstelling tot Adam en Eva, wél gehoorzaam.
Bedoel je de beproeving in de woestijn, waarin wordt gesteld dat de aarde plat is?

En Adam en Eva? Ik snap niet wat een aantal sumerische / akkadische scheppingsverhalen gecombineerd en geredigeerd in Babylon zo rond 560 BCE hier nu weer mee te maken hebben?
pi_101287410
quote:
0s.gif Op zaterdag 27 augustus 2011 23:33 schreef Daniel1976 het volgende:
Wanneer god iets gemaakt heeft zoals de mens dan heeft hij daar verantwoording voor.
Waarom heeft hij die verantwoording? Nou hij heeft de keuze gehad om het anders te doen en dat heeft hij willens en wetens niet gedaan. Willens en wetens want hij is almachtig, omnipotent en alwetend.
Je kunt piepen van ai ai, wij hebben er zo'n zooitje van gemaakt en het komt door ons en wij luisteren niet. Maar dat is kolderiek. Als je denkt dat god er niets aan kan doen dat wij zo "zondig" zijn. Dan heb je het mis en dan onderschat je de eigenschappen die in de bijbel worden toegekend aan god.
Dan "de tegenstander". Aangezien god aan het begin van alles staat volgens de bijbel heeft hij de duivel gecreëerd. Hij is alwetend, hij wist waar het to zou leiden. Èn toch heeft ie dat gedaan.
En als jij het leed toeschrijft aan een duivel, dan heeft god daar dus ook directe verantwoordelijkheid voor.
De mens heeft de duivel gecreëerd. Wanneer de mens zich uitleeft door excessief gedrag en het vertikt om uit liefde te handelen dan zal men dat in dit ofwel in een ander leven bekopen. Dat is de goddelijke rechtvaardigheid die daarmee bedoeld wordt. Alles wat je uit de (goddelijke) harmonie slaat moet terug rechtgezet worden. Dit is karma en bestaat omdat jijzelf het goddelijke vertegenwoordigt en God staat voor harmonie.
  zondag 28 augustus 2011 @ 14:35:36 #162
126003 Daniel1976
de omnibus dubitandum
pi_101287661
quote:
0s.gif Op zondag 28 augustus 2011 14:29 schreef Loppe het volgende:

[..]

De mens heeft de duivel gecreëerd. Wanneer de mens zich uitleeft door excessief gedrag en het vertikt om uit liefde te handelen dan zal men dat in dit ofwel in een ander leven bekopen. Dat is de goddelijke rechtvaardigheid die daarmee bedoeld wordt. Alles wat je uit de (goddelijke) harmonie slaat moet terug rechtgezet worden. Dit is karma en bestaat omdat jijzelf het goddelijke vertegenwoordigt en God staat voor harmonie.
Karma en god, dat is dus een soort van neo-hindoeisme? of bedoel je met god echt brahman?

Maar voor het gemak hadden we het nu even over de joods-christelijke definitie van de duivel, aka satan.
http://nl.wikipedia.org/wiki/Satan
pi_101287719
Satan, Lucifer, Adam en Eva; allemaal vertelseltjes.
  zondag 28 augustus 2011 @ 14:43:01 #164
126003 Daniel1976
de omnibus dubitandum
pi_101287922
quote:
0s.gif Op zondag 28 augustus 2011 14:37 schreef Loppe het volgende:
Satan, Lucifer, Adam en Eva; allemaal vertelseltjes.
tsja god en karma ook.
  FOK!-Schrikkelbaas zondag 28 augustus 2011 @ 14:55:52 #165
862 Arcee
Look closer
pi_101288434
quote:
0s.gif Op zondag 28 augustus 2011 14:29 schreef Loppe het volgende:
De mens heeft de duivel gecreëerd. Wanneer de mens zich uitleeft door excessief gedrag en het vertikt om uit liefde te handelen dan zal men dat in dit ofwel in een ander leven bekopen. Dat is de goddelijke rechtvaardigheid die daarmee bedoeld wordt.
Is de hel ook goddelijke rechtvaardigheid?
pi_101288630
quote:
0s.gif Op zondag 28 augustus 2011 14:55 schreef Arcee het volgende:
Is de hel ook goddelijke rechtvaardigheid?
neen, de mens creëert zijn eigen hel, het is een vorm van onbewustzijn voor het goddelijke
  FOK!-Schrikkelbaas zondag 28 augustus 2011 @ 15:02:14 #167
862 Arcee
Look closer
pi_101288671
quote:
0s.gif Op zondag 28 augustus 2011 15:01 schreef Loppe het volgende:
neen, de mens creëert zijn eigen hel, het is een vorm van onbewustzijn voor het goddelijke
Ik snap het niet. :{
pi_101289149
quote:
0s.gif Op zondag 28 augustus 2011 15:02 schreef Arcee het volgende:
Ik snap het niet. :{
Een mens met een slechte geestesingesteldheid blijft die ingesteldheid hebben na z'n dood als geest en wordt aangetrokken door mensen (geesten) met dezelfde ingesteldheid. De hel moet je niet voorstellen als een plaats maar als een droomwereld. Die mensen zitten vast in hun eigen haat, woede, wrok,... ze zijn zich onbewust hoe ze zich daar kunnen van verlossen.
pi_101289199
quote:
0s.gif Op zondag 28 augustus 2011 15:15 schreef Loppe het volgende:

[..]

Een mens met een slechte geestesingesteldheid blijft die ingesteldheid hebben na z'n dood als geest en wordt aangetrokken door mensen (geesten) met dezelfde ingesteldheid. De hel moet je niet voorstellen als een plaats maar als een droomwereld. Die mensen zitten vast in hun eigen haat, woede, wrok,... ze zijn zich onbewust hoe zich daar kunnen van verlossen.
Waar baseer je dat op, welke aanwijzingen heb je dat dat gebeurt na de dood?
  zondag 28 augustus 2011 @ 15:18:31 #170
126003 Daniel1976
de omnibus dubitandum
pi_101289266
quote:
0s.gif Op zondag 28 augustus 2011 15:16 schreef TerryStone het volgende:

[..]

Waar baseer je dat op, welke aanwijzingen heb je dat dat gebeurt na de dood?
Of welke aanwijzingen heb je dat mensen buiten het lichamelijke nog iets hebben dat men ziel of geest noemt. Waar blijkt dat uit?
pi_101289476
In mijn geval zijn het kleine dingetjes die als toevalligheden overkomen maar die toch wel een impact op m'n leven hebben. Dit geeft me bvb aan dat er meer moet zijn.
  FOK!-Schrikkelbaas zondag 28 augustus 2011 @ 15:28:26 #172
862 Arcee
Look closer
pi_101289627
quote:
0s.gif Op zondag 28 augustus 2011 15:24 schreef Loppe het volgende:
In mijn geval zijn het kleine dingetjes die als toevalligheden overkomen maar die toch wel een impact op m'n leven hebben. Dit geeft me bvb aan dat er meer moet zijn.
Welke kleine dingetjes die als toevalligheden overkomen?
  FOK!-Schrikkelbaas zondag 28 augustus 2011 @ 15:29:03 #173
862 Arcee
Look closer
pi_101289654
En hoezo maak je daar dan dit van:

quote:
Een mens met een slechte geestesingesteldheid blijft die ingesteldheid hebben na z'n dood als geest en wordt aangetrokken door mensen (geesten) met dezelfde ingesteldheid. De hel moet je niet voorstellen als een plaats maar als een droomwereld. Die mensen zitten vast in hun eigen haat, woede, wrok,... ze zijn zich onbewust hoe ze zich daar kunnen van verlossen.
pi_101289669
quote:
0s.gif Op zondag 28 augustus 2011 15:24 schreef Loppe het volgende:
Je zult met wat beters en wat concretere zaken moet komen ben ik bang, want dit overtuigt me allerminst. Het is vele malen aannemelijker dat die kleine dingetjes daadwerkelijk toevalligheden zijn maar dat je door confirmation bias er meer van maakt dan het is en de stap van toevalligheden naar leven na de dood is een hele absurde stap.
pi_101297393
quote:
0s.gif Op zondag 28 augustus 2011 15:29 schreef TerryStone het volgende:
Je zult met wat beters en wat concretere zaken moet komen ben ik bang, want dit overtuigt me allerminst. Het is vele malen aannemelijker dat die kleine dingetjes daadwerkelijk toevalligheden zijn maar dat je door confirmation bias er meer van maakt dan het is en de stap van toevalligheden naar leven na de dood is een hele absurde stap.
Apprecieer jij dan geen toevalligheden?
  zondag 28 augustus 2011 @ 18:30:21 #176
45206 Pietverdriet
pi_101297484
@ sweetdancegirl

Denk jij dat god ingrijpt in de werkelijkheid? Of geloof je alleen maar in een scheppende god die de werkelijkheid heeft geschapen en sindsdien de boel op zijn beloop laat?
  FOK!-Schrikkelbaas zondag 28 augustus 2011 @ 18:33:37 #177
862 Arcee
Look closer
pi_101297637
quote:
0s.gif Op zondag 28 augustus 2011 18:28 schreef Loppe het volgende:
Antwoorden op de overige vragen komen nog?
  zondag 28 augustus 2011 @ 18:42:37 #178
319025 some1_eddy
╭∩&#95
pi_101297963
Is dit gezeik over iets wat niet bestaat nog niet afgelopen?
  FOK!-Schrikkelbaas zondag 28 augustus 2011 @ 18:50:31 #179
862 Arcee
Look closer
pi_101298223
quote:
0s.gif Op zondag 28 augustus 2011 18:42 schreef some1_eddy het volgende:
Is dit gezeik over iets wat niet bestaat nog niet afgelopen?
Nee, dat gaat al 2000 jaar.
pi_101298540
quote:
0s.gif Op zondag 28 augustus 2011 18:33 schreef Arcee het volgende:
Antwoorden op de overige vragen komen nog?
Ik vond het geen toeval dat ik die kennis gevonden heb omdat het een veel te grote impact op mijn leven heeft gehad en het eigl. aansluit op m'n leven..
  FOK!-Schrikkelbaas zondag 28 augustus 2011 @ 19:02:45 #181
862 Arcee
Look closer
pi_101298722
quote:
0s.gif Op zondag 28 augustus 2011 18:58 schreef Loppe het volgende:
Ik vond het geen toeval dat ik die kennis gevonden heb omdat het een veel te grote impact op mijn leven heeft gehad en het eigl. aansluit op m'n leven..
En deze vraag: welke kleine dingetjes die als toevalligheden overkomen?
pi_101299093
quote:
0s.gif Op zondag 28 augustus 2011 19:02 schreef Arcee het volgende:
En deze vraag: welke kleine dingetjes die als toevalligheden overkomen?
Ja, dat was een antwoord op die vraag.
  FOK!-Schrikkelbaas zondag 28 augustus 2011 @ 19:13:29 #183
862 Arcee
Look closer
pi_101299155
quote:
0s.gif Op zondag 28 augustus 2011 19:11 schreef Loppe het volgende:
Ja, dat was een antwoord op die vraag.
Daar wordt het dan echt 0,0 helderder van.
pi_101299308
quote:
0s.gif Op zondag 28 augustus 2011 19:13 schreef Arcee het volgende:
Daar wordt het dan echt 0,0 helderder van.
Ja, sorry, 'k ben er zelf nog niet helemaal uit.
  zondag 28 augustus 2011 @ 19:17:03 #185
45206 Pietverdriet
pi_101299311
@ Loppe
Denk jij dat god ingrijpt in de werkelijkheid? Of geloof je alleen maar in een scheppende god die de werkelijkheid heeft geschapen en sindsdien de boel op zijn beloop laat?
pi_101299577
quote:
0s.gif Op zondag 28 augustus 2011 19:17 schreef Pietverdriet het volgende:
@ Loppe
Als je in een leven na de dood gelooft is er enkel evolutie (=leerproces). Waarom zou ie het dan niet op z'n beloop laten gaan?
  zondag 28 augustus 2011 @ 19:25:30 #187
45206 Pietverdriet
pi_101299641
quote:
0s.gif Op zondag 28 augustus 2011 19:23 schreef Loppe het volgende:

[..]

Als je in een leven na de dood gelooft is er enkel evolutie (=leerproces). Waarom zou ie het dan niet op z'n beloop laten gaan?
Geef eens antwoord op de vraag
pi_101299829
quote:
0s.gif Op zondag 28 augustus 2011 19:25 schreef Pietverdriet het volgende:
Geef eens antwoord op de vraag
God kan niet ingrijpen want God is de werkelijkheid.
  zondag 28 augustus 2011 @ 19:36:21 #189
45206 Pietverdriet
pi_101300046
quote:
0s.gif Op zondag 28 augustus 2011 19:30 schreef Loppe het volgende:

[..]

God kan niet ingrijpen want God is de werkelijkheid.
Dat is nog steeds geen antwoord op de vraag
pi_101300255
quote:
0s.gif Op zondag 28 augustus 2011 19:36 schreef Pietverdriet het volgende:
Dat is nog steeds geen antwoord op de vraag
Dan moet ik ze jou schuldig blijven.
  zondag 28 augustus 2011 @ 19:45:21 #191
45206 Pietverdriet
pi_101300397
quote:
0s.gif Op zondag 28 augustus 2011 19:41 schreef Loppe het volgende:

[..]

Dan moet ik ze jou schuldig blijven.
Dus je hebt geen duidelijk godsbeeld.
Je opmerking dat god de werkelijkheid is, sluit uit dat god de werkelijk heeft geschapen, want hij kan zich niet zelf hebben geschapen, toch?
  FOK!-Schrikkelbaas zondag 28 augustus 2011 @ 21:25:47 #192
862 Arcee
Look closer
pi_101306368
quote:
0s.gif Op zondag 28 augustus 2011 19:23 schreef Loppe het volgende:
Als je in een leven na de dood gelooft is er enkel evolutie (=leerproces).
Evolutie als in natuurlijke selectie?
pi_101312428
quote:
0s.gif Op zondag 28 augustus 2011 18:28 schreef Loppe het volgende:

[..]

Ik apprecieer ze wel, toevalligheden blijven desondanks toch toevalligheden.
Ik kan geen logica ontdekken in de gedachtengang dat er toevalligheden zijn en er derhalve dan ook meer moet zijn. (leven na de dood)
Zo kan ik ook vanalles claimen op basis van helemaal niks.
Ik heb vanochtend mijn teen gestoten en daarom kan ik uitsluiten dat er leven na de dood is.
pi_101327511
quote:
0s.gif Op zondag 28 augustus 2011 22:46 schreef TerryStone het volgende:
Ik apprecieer ze wel, toevalligheden blijven desondanks toch toevalligheden.
Ik kan geen logica ontdekken in de gedachtengang dat er toevalligheden zijn en er derhalve dan ook meer moet zijn. (leven na de dood)
Zo kan ik ook vanalles claimen op basis van helemaal niks.
Ik heb vanochtend mijn teen gestoten en daarom kan ik uitsluiten dat er leven na de dood is.
Moest ik jou een bewijs kunnen leveren dat toeval niet bestaat, ik zou het met graagte doen maar voorlopig blijft het een aanname.
  maandag 29 augustus 2011 @ 13:00:09 #195
45206 Pietverdriet
pi_101327615
quote:
0s.gif Op maandag 29 augustus 2011 12:57 schreef Loppe het volgende:

[..]

Moest ik jou een bewijs kunnen leveren dat toeval niet bestaat, ik zou het met graagte doen maar voorlopig blijft het een aanname.
Hoe verklaar je dan Heisenberg?
pi_101327669
quote:

[..]

Daar gaat het helemaal niet om, het gaat erom dat de sprong van "toevalligheden" naar leven na de dood onlogisch is. (knettergek in mijn optiek zelfs)
pi_101328941
quote:
0s.gif Op maandag 29 augustus 2011 13:00 schreef Pietverdriet het volgende:

[..]

Hoe verklaar je dan Heisenberg?
Dat de QM op de één of andere manier een onvolledige theorie is.
pi_101328955
quote:
0s.gif Op maandag 29 augustus 2011 13:02 schreef TerryStone het volgende:
Daar gaat het helemaal niet om, het gaat erom dat de sprong van "toevalligheden" naar leven na de dood onlogisch is. (knettergek in mijn optiek zelfs)
Als je er vanuit gaat dat toeval niet bestaat wil dat zeggen dat je gelooft dat het gebeurt met een reden. Dat er iets is dat er voor zorgt dat je die dingen meemaakt. Dat je deel uitmaakt van een groter geheel, dat er een verbondenheid is, een allesomvattende eenheid.
Als je kijkt naar hoe alle materie is opgebouwd, steeds kleiner en kleiner gaat, zie je dat er geen einde aan komt (Higgs boson gaan ze nooit vinden volgens mij) dus is het jouw bewustzijn die ervoor zorgt dat je het materiële meemaakt. Dus is het goed mogelijk dat jouw bewustzijn verderleeft na jouw materiële dood.
Nu is er een eenheid in die oneindigheid, een soort van singulariteit dus.
  dinsdag 30 augustus 2011 @ 14:02:04 #199
130830 hoatzin
begint, eer ge bezint...
pi_101368918
quote:

[..]

maar aan die aanname hang je vervolgens een hele theorie op....

quote:
  dinsdag 30 augustus 2011 @ 16:11:55 #200
126003 Daniel1976
de omnibus dubitandum
pi_101373604
Toeval bestaat ook niet. Toeval is altijd een gebrek aan kennis over de omstandigheden.
  dinsdag 30 augustus 2011 @ 16:14:05 #201
45206 Pietverdriet
pi_101373669
quote:
0s.gif Op maandag 29 augustus 2011 13:46 schreef Haushofer het volgende:

[..]

Dat de QM op de één of andere manier een onvolledige theorie is.
LOL
Ja, daar heb je me, maar voorlopig zit de QM beter in het zadel dan zijn hypothese
  dinsdag 30 augustus 2011 @ 16:14:40 #202
45206 Pietverdriet
pi_101373694
quote:
0s.gif Op dinsdag 30 augustus 2011 16:11 schreef Daniel1976 het volgende:
Toeval bestaat ook niet. Toeval is altijd een gebrek aan kennis over de omstandigheden.
Zou het? Volgens de QM niet, je denkt te newtoniaans
pi_101375573
quote:
0s.gif Op dinsdag 30 augustus 2011 16:14 schreef Pietverdriet het volgende:

[..]

Zou het? Volgens de QM niet, je denkt te newtoniaans
QM was toch niet volledig? Hoe kan het dan vast staan dat er toeval is?
  dinsdag 30 augustus 2011 @ 17:00:46 #204
45206 Pietverdriet
pi_101375642
quote:
0s.gif Op dinsdag 30 augustus 2011 16:58 schreef Mathemaat het volgende:

[..]

Hij is niet weerlegt, en de onvolledigheid heeft niets met Heisenberg te maken maar met Gödel
pi_101376226
quote:
0s.gif Op dinsdag 30 augustus 2011 16:58 schreef Mathemaat het volgende:

[..]

Zie hier.
  dinsdag 30 augustus 2011 @ 17:24:43 #206
245701 naatje_1
Naatzipiraat
pi_101376499
Is de aangroei van een oorschelp ook een wonder? (geen oorschelp --> aangroei oorschelp)
pi_101376598
quote:
0s.gif Op dinsdag 30 augustus 2011 16:11 schreef Daniel1976 het volgende:
Dus wanneer je je begincondities exact zou weten zou er geen toeval meer zijn?
pi_101377236
Hebben we het over toeval als in dat dingen gewoon gebeuren of als in een statistische kans?
pi_101377922
quote:
2s.gif Op dinsdag 30 augustus 2011 17:24 schreef naatje_1 het volgende:
Is de aangroei van een oorschelp ook een wonder? (geen oorschelp --> aangroei oorschelp)
Bron?
  dinsdag 30 augustus 2011 @ 18:06:36 #210
245701 naatje_1
Naatzipiraat
pi_101378095
quote:
0s.gif Op dinsdag 30 augustus 2011 18:01 schreef Modus het volgende:

[..]

Bron?
Foto's, op de foto's (door artsen gemaakt) is te zien dat de oorschelp er niet was en toen wel. Heb de foto's nog niet gezien, dus ik wil het nog niet hard maken, daarom dus de vraag, want als dit niet tot een wonder wordt gerekend ga ik er geen moeite voor doen.
  dinsdag 30 augustus 2011 @ 18:10:29 #211
126003 Daniel1976
de omnibus dubitandum
pi_101378229
quote:
Als het familie was van een zeester of een wandelende tak, dan is het geen wonder.
http://nl.wikipedia.org/wiki/Regeneratie_(biologie)
  dinsdag 30 augustus 2011 @ 18:12:32 #212
245701 naatje_1
Naatzipiraat
pi_101378294
quote:
0s.gif Op dinsdag 30 augustus 2011 18:10 schreef Daniel1976 het volgende:

[..]

Als het familie was van een zeester of een wandelende tak, dan is het geen wonder.
http://nl.wikipedia.org/wiki/Regeneratie_(biologie)
Het was een mens :P
  dinsdag 30 augustus 2011 @ 18:13:32 #213
245701 naatje_1
Naatzipiraat
pi_101378326
En het is nog steeds een mens trouwens.
  dinsdag 30 augustus 2011 @ 18:13:53 #214
126003 Daniel1976
de omnibus dubitandum
pi_101378333
quote:
14s.gif Op dinsdag 30 augustus 2011 18:12 schreef naatje_1 het volgende:

[..]

Het was een mens :P
Het was een mens. Dus hij is inmiddels al dood?
Nou ja bewijsvoering dan maar. We hebben al vaker besproken waarop we toetsen ;)
  dinsdag 30 augustus 2011 @ 18:18:13 #215
245701 naatje_1
Naatzipiraat
pi_101378490
quote:
0s.gif Op dinsdag 30 augustus 2011 18:13 schreef Daniel1976 het volgende:

[..]

Het was een mens. Dus hij is inmiddels al dood?
Nou ja bewijsvoering dan maar. We hebben al vaker besproken waarop we toetsen ;)
Het is een zij (vrouwelijk geslacht), die bij geboorte geen oorschelp had. Pas op latere leeftijd begon deze aan te groeien (anders zou je misschien nog kunnen denken dat de groei al begonnen was van geboorte af aan) en nu heeft ze weer een complete oorschelp. Artsen weten in ieder geval niet hoe het kan.

Overigens, ik zeg nu wel dat het een oorschelp was, maar ik weet het niet precies meer, het was in ieder geval een essentieel onderdeel in het oor.

Bewijs: fotomateriaal van artsen
Kanttekening: heb het fotomateriaal nog niet gezien

Mocht ik de foto's onder ogen krijgen en het klopt inderdaad met wat ik zeg, is het dan een wonder of een nog niet ontdekte natuurwet?
  dinsdag 30 augustus 2011 @ 18:20:51 #216
126003 Daniel1976
de omnibus dubitandum
pi_101378579
quote:
14s.gif Op dinsdag 30 augustus 2011 18:18 schreef naatje_1 het volgende:

[..]

Het is een zij (vrouwelijk geslacht), die bij geboorte geen oorschelp had. Pas op latere leeftijd begon deze aan te groeien (anders zou je misschien nog kunnen denken dat de groei al begonnen was van geboorte af aan) en nu heeft ze weer een complete oorschelp. Artsen weten in ieder geval niet hoe het kan.

Overigens, ik zeg nu wel dat het een oorschelp was, maar ik weet het niet precies meer, het was in ieder geval een essentieel onderdeel in het oor.

Bewijs: fotomateriaal van artsen
Kanttekening: heb het fotomateriaal nog niet gezien

Mocht ik de foto's onder ogen krijgen en het klopt inderdaad met wat ik zeg, is het dan een wonder of een nog niet ontdekte natuurwet?
Zo kom ik nooit toe aan mijn antwoord op haushofer ;)
Als het wel zo is dan hoeft het nog helemaal geen wonder te zijn. Er zijn nog legio meer waarschijnlijke argumenten te bedenken voordat we aan een wonder zouden gaan denken.
  dinsdag 30 augustus 2011 @ 18:24:40 #217
245701 naatje_1
Naatzipiraat
pi_101378706
quote:
0s.gif Op dinsdag 30 augustus 2011 18:20 schreef Daniel1976 het volgende:

[..]

Zo kom ik nooit toe aan mijn antwoord op haushofer ;)
Als het wel zo is dan hoeft het nog helemaal geen wonder te zijn. Er zijn nog legio meer waarschijnlijke argumenten te bedenken voordat we aan een wonder zouden gaan denken.
In dat geval heeft het weinig zin om die foto's op te sporen. :+ Antwoord nu HH maar, volgens mij brand hij als een hel vol ongeduld.
pi_101378851
Dat het iets is wat we (nog) niet kunnen verklaren maakt het niet een wonder. Het is gewoon letterlijk een afwijking van wat we gewend zijn en weten. Ik zou niet weten waarom je daar meteen een soort van positief waardeoordeel aan vast zou moeten koppelen.
  dinsdag 30 augustus 2011 @ 18:31:32 #219
45206 Pietverdriet
pi_101378944
quote:
0s.gif Op dinsdag 30 augustus 2011 17:27 schreef Haushofer het volgende:

[..]

Waarbij je de assumptie maakt dat de beginconditie absoluut en exact kenbaar zou zijn. Dit is niet zo.
  dinsdag 30 augustus 2011 @ 18:36:09 #220
245701 naatje_1
Naatzipiraat
pi_101379116
quote:
0s.gif Op dinsdag 30 augustus 2011 18:29 schreef Modus het volgende:
Dat het iets is wat we (nog) niet kunnen verklaren maakt het niet een wonder. Het is gewoon letterlijk een afwijking van wat we gewend zijn en weten. Ik zou niet weten waarom je daar meteen een soort van positief waardeoordeel aan vast zou moeten koppelen.
Daarom vroeg ik of dit iets is wat we niet kunnen verklaren, want als je het een wonder noemt is het eigenlijk al verklaard.
  dinsdag 30 augustus 2011 @ 18:36:19 #221
126003 Daniel1976
de omnibus dubitandum
pi_101379126
quote:
0s.gif Op dinsdag 30 augustus 2011 17:27 schreef Haushofer het volgende:

Dat is een moeilijke vraag want dat gaan natuurlijk fout binnen de kwantummechanica.

Daarbij moet je ook nog stellen dat het feit dat je iets kunt verklaren natuurlijk niet zegt dat je er ook iets aan kunt veranderen. Zo kan het slecht weer zijn op je trouwdag. Maar we kunnen perfect verklaren waarom. (Hoewel er ook regenwolken gemanipuleerd zijn in onderzoek).

Voor het dagelijks leven gaat het altijd op dat toeval een gebrek aan kennis is.

Wat voor mij niet wil zeggen dat iemand ooit al die kennis kan bevatten en als je de kennis hebt (al is het via een supercomputer) dan schiet je er nog geen bal mee op.
  dinsdag 30 augustus 2011 @ 18:38:01 #222
126003 Daniel1976
de omnibus dubitandum
pi_101379181
quote:
0s.gif Op dinsdag 30 augustus 2011 18:31 schreef Pietverdriet het volgende:

[..]

Waarbij je de assumptie maakt dat de beginconditie absoluut en exact kenbaar zou zijn. Dit is niet zo.
Klopt. Maar daarom kun je het wel achteraf proberen te beredeneren.
We hebben het hier niet over voorspellen we hebben het over
pi_101379258
quote:
14s.gif Op dinsdag 30 augustus 2011 18:36 schreef naatje_1 het volgende:
Daarom vroeg ik of dit iets is wat we niet kunnen verklaren, want als je het een wonder noemt is het eigenlijk al verklaard.
Wonderen bestaan niet. Want wonderen zijn dingen die toch gebeuren terwijl ze niet zouden kunnen. Als ze dan gebeuren, kunnen ze dus wel.
pi_101397095
quote:
14s.gif Op dinsdag 30 augustus 2011 18:36 schreef naatje_1 het volgende:

[..]

Het komt op mij een beetje wanhopig over.
Ook al heb je een (op dit moment) onverklaarbaar fenomeen dan nog is de stap van dit naar een god (en dan ook nog eens de christelijke god) absurd.

Mocht het overigens daadwerkelijk gebeurd zijn en onverklaarbaar zijn dan claim ik alvast dat Odin de verantwoordelijke is.
pi_101398837
quote:
0s.gif Op dinsdag 30 augustus 2011 18:39 schreef Modus het volgende:

[..]

Wonderen bestaan niet. Want wonderen zijn dingen die toch gebeuren terwijl ze niet zouden kunnen. Als ze dan gebeuren, kunnen ze dus wel.
Precies. Tenslotte is:

- een natuurwet: een natuurlijke regelmatigheid die geen uitzonderingen kent.
- een wonder: een gebeurtenis die 1 of meerdere natuurwetten schendt.

En daarmee is een wonder dus een regelrechte contradictie.

(Mocht iemand zich niet kunnen vinden in deze twee definities, ik sta open voor suggesties.)
pi_101398879
"god" is gewoon een antwoord op wat onbekend was voor de mens vroeger
pi_101401002
quote:
10s.gif Op woensdag 31 augustus 2011 02:16 schreef 129383 het volgende:
Niet geheel juist. Ook als alles verklaard is zal er altijd nog een God wezen.
  woensdag 31 augustus 2011 @ 09:22:46 #228
45206 Pietverdriet
pi_101401031
quote:
14s.gif Op woensdag 31 augustus 2011 09:20 schreef naatje_1 het volgende:

[..]

Voor de mensen die het niet snappen
pi_101401129
quote:
0s.gif Op woensdag 31 augustus 2011 00:36 schreef TerryStone het volgende:

[..]

Het komt op mij een beetje wanhopig over.
Ook al heb je een (op dit moment) onverklaarbaar fenomeen dan nog is de stap van dit naar een god (en dan ook nog eens de christelijke god) absurd.

Mocht het overigens daadwerkelijk gebeurd zijn en onverklaarbaar zijn dan claim ik alvast dat Odin de verantwoordelijke is.
Het is geen wanhopige poging om een wonder te zoeken, maar meer een conclusie dat het geen zin heeft om die wonderen te zoeken. Wanneer volgens jullie een wonder niet bestaat, dan heeft het ook weinig zin om op zoek te gaan naar datgene wat niet bestaat. Daarmee is eigenlijk ook het nut van een wonder vertellen of opnemen verklaart: het is er niet. Wanneer iemand zou filmen (wat Arcee vroeg), dan nog zijn er duizenden waarschijnlijkere verklaringen dan de verklaring dat het een wonder is. Op die wijze heeft het dus geen zin om te pronken met een wonder. Stel dat een atheïst een 'wonder' zou zien, dan zou het geen indruk op hem maken: dat bestaat immers niet. Daarom zal een atheïst hoogstwaarschijnlijk nooit pronken met een wonder, want het bestaat niet en dan zou hij (denk ik) dus ook niet een filmpje maken met een wonder, want dan zou hij regelrecht worden uitgelachen door de rest van de atheïsten, want een wonder is toch onmogelijk.
  woensdag 31 augustus 2011 @ 09:30:31 #230
45206 Pietverdriet
pi_101401186
quote:
14s.gif Op woensdag 31 augustus 2011 09:27 schreef naatje_1 het volgende:

[..]

Het is geen wanhopige poging om een wonder te zoeken, maar meer een conclusie dat het geen zin heeft om die wonderen te zoeken. Wanneer volgens jullie een wonder niet bestaat, dan heeft het ook weinig zin om op zoek te gaan naar datgene wat niet bestaat. Daarmee is eigenlijk ook het nut van een wonder vertellen of opnemen verklaart: het is er niet. Wanneer iemand zou filmen (wat Arcee vroeg), dan nog zijn er duizenden waarschijnlijkere verklaringen dan de verklaring dat het een wonder is. Op die wijze heeft het dus geen zin om te pronken met een wonder. Stel dat een atheïst een 'wonder' zou zien, dan zou het geen indruk op hem maken: dat bestaat immers niet. Daarom zal een atheïst hoogstwaarschijnlijk nooit pronken met een wonder, want het bestaat niet en dan zou hij (denk ik) dus ook niet een filmpje maken met een wonder, want dan zou hij regelrecht worden uitgelachen door de rest van de atheïsten, want een wonder is toch onmogelijk.
pi_101401190
quote:
0s.gif Op woensdag 31 augustus 2011 09:22 schreef Pietverdriet het volgende:

[..]

Voor de mensen die het niet snappen
Oh, snap jij het wel dan? Kan jij voor mij het niet bestaan van God bewijzen? Of denk je dat dat ooit mogelijk is?
  woensdag 31 augustus 2011 @ 09:31:50 #232
45206 Pietverdriet
pi_101401207
quote:
3s.gif Op woensdag 31 augustus 2011 09:30 schreef naatje_1 het volgende:

[..]

Oh, snap jij het wel dan? Kan jij voor mij het niet bestaan van God bewijzen? Of denk je dat dat ooit mogelijk is?
Wie claimt bewijst. Dus bewijs het bestaan van god.
  woensdag 31 augustus 2011 @ 09:35:41 #233
45206 Pietverdriet
pi_101401280
" bewijs maar dat mijn god niet bestaat"
Lazer op zeg, moet ik de hele dag bezig met het onderuit halen van wat alle gekken in de wereld verzinnen?
pi_101401288
quote:
[insert] Not that shit again. [/insert]
pi_101401603
naatje_1:
quote:
Stel dat een atheïst een 'wonder' zou zien, dan zou het geen indruk op hem maken: dat bestaat immers niet.
Als ' wonder ' zal de atheïst een fenomeen wat uitzonderlijk is en hij niet verstaat zo niet benoemen. Maar het zal zeker ook bij hem een indruk maken. Een theïst is tevreden met ' het is een wonder ', terwijl de atheïst er een wetenschappelijke verklaring tracht in te vinden. Indien dit er nog niet voor kan gevonden worden wil nog niet zeggen dat dit er voor de toekomst niet in zit.
quote:
Daarom zal een atheïst hoogstwaarschijnlijk nooit pronken met een wonder, want het bestaat niet en dan zou hij (denk ik) dus ook niet een filmpje maken met een wonder, want dan zou hij regelrecht worden uitgelachen door de rest van de atheïsten, want een wonder is toch onmogelijk.
Beetje kromme logica. National Geographic channel staat bol van de ' wonderbaarlijke docu's', maar op geen enkel van deze docu's is er een mirakel-claim, alhoewel Nat.Geo. toch een christelijke foundation is.
pi_101401750
quote:

[..]

Daar gaan we weer voor de 1.4375.094 ste keer. Grappig.... Op de rechtbank : Rechter: " Maar er zijn 3 mensen die gezien hebben dat u de moord gepleegd hebt ". Beschuldigde: " Edelachtbare, ik ken 300.000 mensen mensen die dit niet gezien hebben."
  woensdag 31 augustus 2011 @ 11:36:20 #237
126003 Daniel1976
de omnibus dubitandum
pi_101403875
quote:

[..]

Kun jij mij het niet bestaan van eenogige seksmonsters op uranus bewijzen?

Doe niet zo dom naat. Onze fantasie is eindeloos. Denk je echt dat we alles wat uit de menselijke fantasie komt kunnen bewijzen als niet bestaand?
Dat geld voor jouw godje en voor princes leia uit starwars net zo goed.
  FOK!-Schrikkelbaas woensdag 31 augustus 2011 @ 21:01:40 #238
862 Arcee
Look closer
pi_101425232
quote:
Ja, makkelijk. Er liggen stapels bewijzen. ^O^

Maar goed, de bewijslast ligt bij degenen die God verzonnen hebben.
pi_101425815
Doen alsof de mens god heeft verzonnen en dat het komt uit het brein van fantasie is voor mij erg kort door de bocht. Daarvoor ben ik te belezen denk ik.

Maar ja, voor mensen die niet erg belezen zijn is dit een makkelijk smoesje om je er maar niet in te verdiepen.

P.S: Dan heb ik het over dit citaat:

quote:
En mensen die nog steeds denken dat de mensheid van vroeger niet wijzer was, voor hen een grote 8)7
  FOK!-Schrikkelbaas woensdag 31 augustus 2011 @ 21:22:42 #240
862 Arcee
Look closer
pi_101426489
quote:
0s.gif Op woensdag 31 augustus 2011 21:11 schreef Berjan1986 het volgende:
Maar ja, voor mensen die niet erg belezen zijn is dit een makkelijk smoesje om je er maar niet in te verdiepen.
Net als mensen die je mening niet delen niet erg belezen noemen.
  FOK!-Schrikkelbaas woensdag 31 augustus 2011 @ 21:23:21 #241
862 Arcee
Look closer
pi_101426524
Juist lezen leidt al snel tot de verpletterende conclusie dat er geen God is.
pi_101426867
Ga maar eens wat echte literatuur lezen, in plaats van Jip en Janneke.

En dan kom je terug, en praten we verder.
Afgesproken?
  FOK!-Schrikkelbaas woensdag 31 augustus 2011 @ 21:41:11 #243
862 Arcee
Look closer
pi_101427518
quote:
0s.gif Op woensdag 31 augustus 2011 21:29 schreef Berjan1986 het volgende:
Ga maar eens wat echte literatuur lezen, in plaats van Jip en Janneke.

En dan kom je terug, en praten we verder.
Afgesproken?
Ik denk niet dat ik nog terug durf te komen. Ik kijk erg tegen mensen op die zo enorm belezen zijn als jij. :@ Vooral je bescheiden houding daarover maakt indruk.
  woensdag 31 augustus 2011 @ 21:47:45 #244
45206 Pietverdriet
pi_101427826
quote:
Doen alsof de mens god heeft verzonnen en dat het komt uit het brein van fantasie is voor mij erg kort door de bocht. Daarvoor ben ik te belezen denk ik.

[..]

En mensen die nog steeds denken dat de mensheid van vroeger niet wijzer was, voor hen een grote 8)7
* Pietverdriet is zeer belezen, en god is een sprookje door mensen verzonnen
pi_101428394
quote:
0s.gif Op woensdag 31 augustus 2011 21:47 schreef Pietverdriet het volgende:
Maar niet als zodanig bedoeld denk ik. En ook niet zo ineens *poef* HA WE BEDENKEN NU EEN GOD!

Ik las ooit ergens iets als 'wanneer stieren zich zouden ontwikkelen zoals mensen zou hun godsbeeld ook op een stier lijken'. Ik denk dat een concept als een god ergens wel een 'logische' verklaring is als je heeeeel ver teruggaat in de menselijke ontwikkeling. Toen de mens nog heeel heeel veel minder snapte dan de allerallerallerdomste mensen van nu.
pi_101428491
quote:
0s.gif Op woensdag 31 augustus 2011 21:47 schreef Pietverdriet het volgende:

[..]

Wel als je alles letterlijk neemt natuurlijk. En DAT is nou net NIET de bedoeling van de mythes die men vroeger verzon.
quote:
0s.gif Op woensdag 31 augustus 2011 21:41 schreef Arcee het volgende:

[..]

Ik denk niet dat ik nog terug durf te komen. Ik kijk erg tegen mensen op die zo enorm belezen zijn als jij. :@ Vooral je bescheiden houding daarover maakt indruk.
Dat was maar een grap, dat kan je toch wel snappen?

Mij verdomd het niks dat je niet gelooft in God, want dat hoeft ook helemaal niet. Je hoeft ook niet te geloven dat het morgen donderdag is, en 1 September.

Veel mensen zien God als een mannetje op een wolk dat aanbeden moet worden anders volgt straf. Dat heeft simpelweg te maken met de hedendaagse cultuur: OF iets is ECHT OF je kan het WEGGOOIEN.

Mensen mogen van zo denken hoor, maar ik vind het zielig.
pi_101428768
Ehhh jij bent toch ook nietgelovig??
pi_101429574
quote:
0s.gif Op woensdag 31 augustus 2011 22:05 schreef Modus het volgende:
Ehhh jij bent toch ook nietgelovig??
Klopt, maar ik schaar niet alles van de "gedachtes" van de ouderen onder het mom: Fantasie of gebrek aan kennis.

Zo veel dingen die zij al wisten waar wij nu pas over weten.

Maar ik ben niet gelovig als je denkt dat ik iets aanbidt of denk dat iets mij komt redden of zo iets.
pi_101430518
quote:

[..]

Dat is onmogelijk ongeacht of er een god bestaat. Hetzelfde geldt trouwens voor smurfen.

PS: en dan is het eigenlijk nog de vraag over wat voor god we het dan hebben: er is niet 1 eigenschap die alle religies aan een god of goden toedichten.

[ Bericht 11% gewijzigd door Molurus op 31-08-2011 22:45:24 ]
  donderdag 1 september 2011 @ 10:07:31 #250
130830 hoatzin
begint, eer ge bezint...
pi_101441175
quote:
Nee natuurlijk niet.

Als die oorschelp binnen 10 seconden uit mijn handpalm groeit wel. Maar misschien is dat ook wel gewoon een kwestie van tijd.
  donderdag 1 september 2011 @ 10:10:01 #251
130830 hoatzin
begint, eer ge bezint...
pi_101441227
quote:
14s.gif Op woensdag 31 augustus 2011 09:20 schreef naatje_1 het volgende:

[..]

In de geschiedenisboekjes? :)
  donderdag 1 september 2011 @ 10:13:39 #252
130830 hoatzin
begint, eer ge bezint...
pi_101441300
quote:

[..]

Juist als je zo belezen bent zou je beter moeten (kunnen) weten.

(behalve als je met oogkleppen op leest natuurlijk.)
pi_101441395
quote:
0s.gif Op woensdag 31 augustus 2011 22:00 schreef Berjan1986 het volgende:
Wel als je alles letterlijk neemt natuurlijk. En DAT is nou net NIET de bedoeling van de mythes die men vroeger verzon.
Grappig. Dat is iets wat Karen Armstrong ook keer op keer in haar boeken beweert, maar echt een onderbouwing er voor geven doet ze niet (of ik heb ze gemist), terwijl het een nogal centraal thema is in haar ideeën over religie.

Geldt dit ook voor de Griekse mythologie? Namen mensen dat ook niet letterlijk? En hoe kun je daar zo zeker van zijn?
pi_101441486
quote:
0s.gif Op woensdag 31 augustus 2011 21:23 schreef Arcee het volgende:
Juist lezen leidt al snel tot de verpletterende conclusie dat er geen God is.
Ik zal dan ook wel niet genoeg gelezen hebben, maar hoe je die conclusie kunt trekken ontgaat me, laat staan "al snel".

Dat b.v. een hele specifieke God zoals de Joods-Christelijke God bepaalde behoeften bevredigde en dat je daarmee b.v. het primitieve karakter van die God in een historisch/sociologisch/psychologisch/... kunt verklaren, dat ben ik wel met je eens, maar hoe je van daar naar de stap "God bestaat niet" gaat begrijp ik niet. Dat is een extrapolatie, geen logische gevolgtrekking.
pi_101441529
Met andere woorden: ik verbaas me over die visie dat wanneer je maar genoeg leest, je atheïst zou moeten worden.

Een Christen zal precies het tegenovergestelde zeggen. Ook niet zo gek; het hangt veel af van met wat voor insteek je leest.
pi_101441681
Ik snap je weer eens niet HH. Dan post je weer dat gelovigen die waarheidsclaims wat meer los zouden moeten laten, wat ik wel een soort van atheïstisch standpunt vind, maar nu reageer je weer meer als een agnost.
pi_101441766
quote:
0s.gif Op donderdag 1 september 2011 10:31 schreef Modus het volgende:
Ik snap je weer eens niet HH. Dan post je weer dat gelovigen die waarheidsclaims wat meer los zouden moeten laten, wat ik wel een soort van atheïstisch standpunt vind...
Waarom? Ik bevind me in een (grote) groep Christenen die dit standpunt grotendeels hanteert :)
pi_101441789
quote:
0s.gif Op woensdag 31 augustus 2011 22:39 schreef Molurus het volgende:

[..]

Dat is onmogelijk ongeacht of er een god bestaat. Hetzelfde geldt trouwens voor smurfen.

PS: en dan is het eigenlijk nog de vraag over wat voor god we het dan hebben: er is niet 1 eigenschap die alle religies aan een god of goden toedichten.
Dat is nu juist wat ik bedoel. Jullie snappen het zogenaamd wel. Nee, jullie hebben een bepaalde insteek in het leven, waarbij je geen God wilt, behoeft, of nodig hebt. Sommige mensen hebben nu eenmaal een God nodig. Ik vergelijk religie wel eens met een 'teddybeer en een placebo effect':

Veel kinderen hebben een knuffel in huis, sommigen spreken tot de teddybeer. Ze gaan ervan uit dat de teddybeer het nog verstaat ook en jou begrijpt. Als ze dan ook nog eens gaan bidden tot die teddybeer en gaan vragen om 'iets', dan zal door middel van het placebo effect dit hoogstwaarschijnlijk ook gebeuren. Er staat niet voor niets in de bijbel dat wij een geloof als een kind zouden moeten hebben en sommigen willen dan ook maar al te graag dat er een God is.

Het 'ietsisme' is ongekend groot tegenwoordig. Men gaat ervan uit dat er iets is, maar men weet niet wat. Zou dat ietsisme ooit verdwijnen? Ik denk van niet. Als dan iemand uit komt leggen wat dat iets is, dan denk ik ook dat er nog gewoon religies blijven bestaan. Sommige mensen beredeneren die vele dode religies naar een niet bestaan van God, maar je zou ook kunnen beredeneren dat dit allemaal visies zijn op één bepaalde God. Er zijn net zoveel argumenten tegen als voor en zowat elk argument pleit voor én het atheïsme én de godsdienst.

Daarnaast: ik geloof nog steeds, waarom snap ik het dan niet? Er zijn genoeg intellectuele gelovigen, snappen al deze mensen het niet?
  donderdag 1 september 2011 @ 10:38:25 #259
130830 hoatzin
begint, eer ge bezint...
pi_101441849
quote:
0s.gif Op donderdag 1 september 2011 10:24 schreef Haushofer het volgende:
Met andere woorden: ik verbaas me over die visie dat wanneer je maar genoeg leest, je atheïst zou moeten worden.

Een Christen zal precies het tegenovergestelde zeggen. Ook niet zo gek; het hangt veel af van met wat voor insteek je leest.
Belezen zijn betekent natuurlijk niet slechts dat je veel leest of veel gelezen hebt. Ik ken mensen die jàààren hetzelfde boek lezen en nog steeds voetstoots allerlei onzin voor waar aannemen omdat ze dat al hun hele leven gehoord hebben.

Maar inderdaad, over't algemeen geldt dat hoe belezener men is, hoe minder men in een god gelooft.
  donderdag 1 september 2011 @ 10:39:43 #260
45206 Pietverdriet
pi_101441872
quote:
2s.gif Op donderdag 1 september 2011 10:36 schreef naatje_1 het volgende:

[..]

Dat is nu juist wat ik bedoel. Jullie snappen het zogenaamd wel. Nee, jullie hebben een bepaalde insteek in het leven, waarbij je geen God wilt, behoeft, of nodig hebt. Sommige mensen hebben nu eenmaal een God nodig. Ik vergelijk religie wel eens met een 'teddybeer en een placebo effect':

Veel kinderen hebben een knuffel in huis, sommigen spreken tot de teddybeer. Ze gaan ervan uit dat de teddybeer het nog verstaat ook en jou begrijpt. Als ze dan ook nog eens gaan bidden tot die teddybeer en gaan vragen om 'iets', dan zal door middel van het placebo effect dit hoogstwaarschijnlijk ook gebeuren. Er staat niet voor niets in de bijbel dat wij een geloof als een kind zouden moeten hebben en sommigen willen dan ook maar al te graag dat er een God is.

Het 'ietsisme' is ongekend groot tegenwoordig. Men gaat ervan uit dat er iets is, maar men weet niet wat. Zou dat ietsisme ooit verdwijnen? Ik denk van niet. Als dan iemand uit komt leggen wat dat iets is, dan denk ik ook dat er nog gewoon religies blijven bestaan. Sommige mensen beredeneren die vele dode religies naar een niet bestaan van God, maar je zou ook kunnen beredeneren dat dit allemaal visies zijn op één bepaalde God. Er zijn net zoveel argumenten tegen als voor en zowat elk argument pleit voor én het atheïsme én de godsdienst.

Daarnaast: ik geloof nog steeds, waarom snap ik het dan niet? Er zijn genoeg intellectuele gelovigen, snappen al deze mensen het niet?
Dus eigenlijk ben ik God
Piet2.jpg
pi_101441903
quote:
0s.gif Op donderdag 1 september 2011 10:38 schreef hoatzin het volgende:

[..]

Belezen zijn betekent natuurlijk niet dat je veel leest of veel gelezen hebt.

Maar inderdaad, over't algemeen geldt dat hoe belezener men is, hoe minder men in een god gelooft.
Omdat "veel lezen" relativeert :)
pi_101441908
quote:
0s.gif Op donderdag 1 september 2011 10:39 schreef Pietverdriet het volgende:

[..]

Dus eigenlijk ben ik God
[ afbeelding ]
Zo beredeneren veel mensen ook, dat ze zelf God zijn.
pi_101441946
quote:
14s.gif Op donderdag 1 september 2011 10:41 schreef naatje_1 het volgende:

[..]

Ik denk dat het eerder zo is dat "veel mensen" een bepaalde levenshouding hebben zonder God, die theïsten dan vervolgens bestempelen als "je leeft alsof je denkt dat je zelf God bent".

Dat zegt dus niks. :)
pi_101441950
quote:
0s.gif Op donderdag 1 september 2011 10:38 schreef hoatzin het volgende:

[..]

Belezen zijn betekent natuurlijk niet dat je veel leest of veel gelezen hebt.

Over 't algemeen geldt dit ja, mijn vader heeft een boekenkast vol met boeken waar menig atheïst jaloers op zou kunnen zijn. Nietzsche, Tolle, geschriften over taoïsme, hij heeft zich geïnteresseerd voor het Boeddhisme, en raad eens: hij gelooft nog steeds.
  donderdag 1 september 2011 @ 10:46:46 #265
45206 Pietverdriet
pi_101442023
quote:
14s.gif Op donderdag 1 september 2011 10:41 schreef naatje_1 het volgende:

[..]

Maar de vraag is eigenlijk, hoe redeneer jij? Is er voor jou een scheppende god die de realiteit heeft gemaakt, en grijpt hij in in de werkelijkheid
  donderdag 1 september 2011 @ 10:53:05 #266
130830 hoatzin
begint, eer ge bezint...
pi_101442168
quote:
14s.gif Op donderdag 1 september 2011 10:43 schreef naatje_1 het volgende:

[..]

Over 't algemeen geldt dit ja, mijn vader heeft een boekenkast vol met boeken waar menig atheïst jaloers op zou kunnen zijn. Nietzsche, Tolle, geschriften over taoïsme, hij heeft zich geïnteresseerd voor het Boeddhisme, en raad eens: hij gelooft nog steeds.
haha, dus je hebt het niet van een vreemde, zeg maar?

Ik heb ook een mooie collectie boeken. Een halve kast vol met bijbelse en christelijke lectuur, verschillende bijbels (een stuk of 12) , een complete bijbelse encyclopedie etc etc.

En raad eens? >:)
  donderdag 1 september 2011 @ 10:59:26 #267
126003 Daniel1976
de omnibus dubitandum
pi_101442333
quote:
14s.gif Op donderdag 1 september 2011 10:43 schreef naatje_1 het volgende:

[..]

Dan is het irrationele bij je pa toch sterker gebleken dan de ratio.

Waarbij jullie weer argeloos voorbij gaan aan het feit dat wanneer jouw papa moslim geweest was we nu met jou een discussie gehad zouden hebben over de goddelijke inspiratie van de profeet.
  donderdag 1 september 2011 @ 11:11:59 #268
130830 hoatzin
begint, eer ge bezint...
pi_101442689
quote:
0s.gif Op donderdag 1 september 2011 10:59 schreef Daniel1976 het volgende:

[..]

Waarbij jullie weer argeloos voorbij gaan aan het feit dat wanneer jouw papa moslim geweest was we nu met jou een discussie gehad zouden hebben over de goddelijke inspiratie van de profeet.
Dàt, mijn vriend, is een feit waar bijna alle gelovigen achteloos aan voorbijgaan.
pi_101442817
quote:

[..]

Prima insteek maar dat maakt het geheel een psychisch concept en dat staat in schril contrast met het (ook door jou ondersteunde) idee dat er iets is wat daadwerkelijk ingrijpt in de fysieke wereld om ons heen.
  donderdag 1 september 2011 @ 11:54:02 #270
126003 Daniel1976
de omnibus dubitandum
pi_101443753
quote:

"Ik denk wel dat er iets is, geen god maar ja er is toch wel iets." Dat is een groot zwaktebod.
Ernstig in de problemen komen met de godsdefinitie maar niet het gevoel los kunnen laten dat er iets is. Ietsisme is iets wat je dan vooral tegenkomt bij het brede publiek wat er verder niet over na wenst te denken.

Naast het ietsisme is de islam ook groot tegewoordig. Heb je daar toevallig ook een stelling over?
Zeker weer iets in de trant van alle geloven zijn hetzelfde. Moet je toch eens met de Navajo indianen gaan praten.
quote:
In feite komt het daar wel voor een groot deel op neer.
Gelovigen kunnen heel kritisch en rationeel zijn, behalve wanneer het betrekking heeft op hun eigen godsdienst en godsbeeld.
Vergelijk het een beetje met het gevoel van verliefdheid. Dat gevoel zorgt ook dat je niet echt kritisch over je vriendin nadenkt.
pi_101445496
Haushofer:
quote:
Geldt dit ook voor de Griekse mythologie? Namen mensen dat ook niet letterlijk?
Neen.
pi_101445555
quote:

[..]

Hahaha, ga daar maar eens aan staan.
pi_101446201
quote:
0s.gif Op donderdag 1 september 2011 12:55 schreef ATON het volgende:
Haushofer:

[..]

Neen.
Hoe weten we dit? En gold dit voor het merendeel van de mensen, het grootste deel?
  donderdag 1 september 2011 @ 13:28:01 #274
130830 hoatzin
begint, eer ge bezint...
pi_101446386
Kom Naatje jong, geef eens antwoord.....
  donderdag 1 september 2011 @ 13:29:18 #275
45206 Pietverdriet
pi_101446418
Naatje heeft geen antwoorden, daarom zoekt naatje het ook in God.
pi_101446845
quote:
0s.gif Op donderdag 1 september 2011 10:35 schreef Haushofer het volgende:
Waarom? Ik bevind me in een (grote) groep Christenen die dit standpunt grotendeels hanteert :)
Christenen die denken dat het ms wel niet waar is wat ze geloven?? Hoe pas je zoiets in de praktijk dan toe?
pi_101446988
quote:
0s.gif Op donderdag 1 september 2011 13:43 schreef Modus het volgende:
Christenen die denken dat het ms wel niet waar is wat ze geloven?? Hoe pas je zoiets in de praktijk dan toe?
Ze vertrouwen erop, maar je zult ze nooit horen zeggen "ik ben er absoluut zeker van". Belijdenis doen zien ze dan ook niet als een bevestiging, maar juist als startpunt :) Ze zien het Christendom als leidraad en inspiratiebron, niet als een handleiding die je met je laptop mee zou krijgen. Dat maakt het gelijk al een heel stuk minder krampachtig. Voor deze Christenen heeft het Christendom nog genoeg te bieden. Sterker nog: het wordt er juist een heel stuk mooier op.

Bovendien is het voor hen niet zo'n issue of b.v. God "bestaat", of wat "God nou precies is". Ik krijg ook wel es het idee dat het atheïsten die vragen veel meer bezig houden dan de groep Christenen waar ik me onder bevind.

Hoe pas je zoiets in de praktijk doe? Doe es een weekje Taizé, en vraag het mensen daar :)
  donderdag 1 september 2011 @ 14:01:08 #278
130830 hoatzin
begint, eer ge bezint...
pi_101447387
quote:
0s.gif Op donderdag 1 september 2011 13:48 schreef Haushofer het volgende:

[..]

Ze vertrouwen erop, maar je zult ze nooit horen zeggen "ik ben er absoluut zeker van". Belijdenis doen zien ze dan ook niet als een bevestiging, maar juist als startpunt :) Ze zien het Christendom als leidraad en inspiratiebron, niet als een handleiding die je met je laptop mee zou krijgen. Dat maakt het gelijk al een heel stuk minder krampachtig. Voor deze Christenen heeft het Christendom nog genoeg te bieden. Sterker nog: het wordt er juist een heel stuk mooier op.

Bovendien is het voor hen niet zo'n issue of b.v. God "bestaat", of wat "God nou precies is". Ik krijg ook wel es het idee dat het atheïsten die vragen veel meer bezig houden dan de groep Christenen waar ik me onder bevind.

Hoe pas je zoiets in de praktijk doe? Doe es een weekje Taizé, en vraag het mensen daar :)
Hoezo zul je ze dat nooit horen zeggen? Onder welke steen leef jij? Ik ken een hoop christenen die daar wel "absoluut" zeker van zijn. En voor wie de vraag of God bestaat een enorme issue is.
En die dit vervolgens aan iedereen duidelijk willen maken, of die daar nu van gediend zijn of niet.
pi_101447659
quote:
0s.gif Op donderdag 1 september 2011 14:01 schreef hoatzin het volgende:

[..]

Hoezo zul je ze dat nooit horen zeggen? Onder welke steen leef jij? Ik ken een hoop christenen die daar wel "absoluut" zeker van zijn. En voor wie de vraag of God bestaat een enorme issue is.
En die dit vervolgens aan iedereen duidelijk willen maken, of die daar nu van gediend zijn of niet.
"Ze" in mijn verhaal slaat op

quote:
0s.gif Op donderdag 1 september 2011 10:35 schreef Haushofer het volgende:
Die steen dus.
pi_101448178
Jullie hebben ook miniem geduld heh.
pi_101448205
quote:

[..]

Klopt niet, want anders zou jij geen atheïst zijn geworden.
pi_101448255
quote:
0s.gif Op donderdag 1 september 2011 10:46 schreef Pietverdriet het volgende:

[..]

Maar de vraag is eigenlijk, hoe redeneer jij? Is er voor jou een scheppende god die de realiteit heeft gemaakt, en grijpt hij in in de werkelijkheid
Er is een scheppende God, en hij grijpt in in de werkelijkheid. Rationeel gezien is dat noch te onderbouwen, noch te weerleggen.
pi_101448322
quote:
0s.gif Op donderdag 1 september 2011 10:53 schreef hoatzin het volgende:

[..]

haha, dus je hebt het niet van een vreemde, zeg maar?

Ik heb ook een mooie collectie boeken. Een halve kast vol met bijbelse en christelijke lectuur, verschillende bijbels (een stuk of 12) , een complete bijbelse encyclopedie etc etc.

En raad eens? >:)
Nou, kijk, dan gaat mijn argument dus op. Precies dezelfde boeken gelezen, en je bent van je geloof afgevallen. Jij kijkt met een ander oog naar die boeken, en omdat jij dat ene oog hebt, moeten wij jouw waarheid maar aannemen. Wie zeuren er ook alweer steeds over die waarheidsclaims? Is beweren dat mensen iets niet snappen, niet gewoon een waarheidsclaim? Want als ze het wel zouden snappen, zouden ze immers gewoon geloven in de waarheid...
  donderdag 1 september 2011 @ 14:38:28 #284
126003 Daniel1976
de omnibus dubitandum
pi_101448502
quote:
14s.gif Op donderdag 1 september 2011 14:33 schreef naatje_1 het volgende:

[..]

Nou, kijk, dan gaat mijn argument dus op. Precies dezelfde boeken gelezen, en je bent van je geloof afgevallen.
Precies dezelfde is een ongeldige aanname. Bovendien kan ik me nog afvragen hoe je die boeken hebt gelezen.
quote:
Jij kijkt met een ander oog naar die boeken, en omdat jij dat ene oog hebt, moeten wij jouw waarheid maar aannemen. Wie zeuren er ook alweer steeds over die waarheidsclaims? Is beweren dat mensen iets niet snappen, niet gewoon een waarheidsclaim? Want als ze het wel zouden snappen, zouden ze immers gewoon geloven in de waarheid...
Nou toen jij evolutie ook nog niet snapte een aantal topics geleden. Dan had je daar nog hele andere ideeën over. Nu je wel wat meer van evolutie weet ben je al gedwongen om je stellingen heel ver te nuanceren en uiteindelijk te erkennen dat de bewijzen voor evolutie overweldigend zijn.

Je kunt wetenschap niet zomaar afschuiven als weer een levensvisie of een geloof. Die discussie hebben we ook al gehad.
  donderdag 1 september 2011 @ 14:38:35 #285
45206 Pietverdriet
pi_101448507
quote:
14s.gif Op donderdag 1 september 2011 14:30 schreef naatje_1 het volgende:

[..]

Er is een scheppende God, en hij grijpt in in de werkelijkheid.
Dan is het best wel een eikel, die god van jou, zo selectief als ie ingrijpt. Al die ellende waar ie niets aan doet maar wel een onzeker moedertje op het rechte pad zetten?
pi_101448510
Volgens mij zijn deze antwoorden niet geheel goed onderbouwt, maar dat krijg je ervan als je haastig moet antwoorden. Afijn, ik moet zo weer naar school, daarna kijk ik wel weer naar jullie kritiek.
pi_101448585
quote:
1s.gif Op donderdag 1 september 2011 14:38 schreef Pietverdriet het volgende:

[..]

Dan is het best wel een eikel, die god van jou, zo selectief als ie ingrijpt. Al die ellende waar ie niets aan doet maar wel een onzeker moedertje op het rechte pad zetten?
Dat vraag ik me dus af, of het echt zo'n enorme eikel is. Bovendien vraag ik me af of hij daar niets aan doet.
  donderdag 1 september 2011 @ 14:42:14 #288
126003 Daniel1976
de omnibus dubitandum
pi_101448616
quote:
14s.gif Op donderdag 1 september 2011 14:28 schreef naatje_1 het volgende:

[..]

Klopt niet, want anders zou jij geen atheïst zijn geworden.
Dat klopt wel want 95% van de gelovigen hangt het geloof van hun ouders aan.
En overigens is atheist worden niet iets wat zomaar vanzelf gaat dat is wel een aardig weg die je af moet leggen als je gelovig bent opgevoed en je opgevoed bent met het idee dat de bijbel de waarheid is.
pi_101448643
quote:
0s.gif Op donderdag 1 september 2011 13:48 schreef Haushofer het volgende:

[..]

Jij bent er blijkbaar bekend mee dus licht eens een stukje van de sluier op? :)
Da's net ff makkelijker dan dat ik daar een week mee ga lopen. :+.
  donderdag 1 september 2011 @ 14:44:57 #290
126003 Daniel1976
de omnibus dubitandum
pi_101448697
quote:

[..]

Er is een scheppende God, en hij grijpt in in de werkelijkheid. Rationeel gezien is dat noch te onderbouwen, noch te weerleggen.
Waar zien we iets terug van die schepping van god? Waar is hij nou echt nodig geweest?
Feiten graag?

En de volgende waar grijpt god in in de wereld?
Waar was hij tijdens de 1e wereld oorlog? op vakantie? of de armeense genocide? weekendje weg? of de 2e wereldoorlog? Of de tsunami? Of om actueel te zijn waarom heeft hij die vliegtuigjes niet even omgeleid en in de hudson laten storten?

Er is geen enkel aantoonbaar bewijs voor god in deze wereld. Behalve zweverige onzin.
pi_101448748
quote:

quote:
0s.gif Op donderdag 1 september 2011 11:17 schreef Modus het volgende:
Prima insteek maar dat maakt het geheel een psychisch concept en dat staat in schril contrast met het (ook door jou ondersteunde) idee dat er iets is wat daadwerkelijk ingrijpt in de fysieke wereld om ons heen.
quote:
  donderdag 1 september 2011 @ 14:48:19 #292
126003 Daniel1976
de omnibus dubitandum
pi_101448812
quote:
5s.gif Op donderdag 1 september 2011 14:46 schreef Modus het volgende:

[..]

[..]

[..]

Ja dat is nou het gevoel voor ratio, wat spontaan verloren gaat als het over de eigen religie gaat.
Mooi voorbeeld :D
pi_101449073
quote:
0s.gif Op donderdag 1 september 2011 14:43 schreef Modus het volgende:

[..]

Jij bent er blijkbaar bekend mee dus licht eens een stukje van de sluier op? :)
Da's net ff makkelijker dan dat ik daar een week mee ga lopen. :+.
Dat tipje heb ik in mijn post al opgelicht :P Ik ben ooit es geïnterviewd door de NCRV, waarin ik mijn visie van toendertijd uiteenzette hierover en waarin ik Taizé hierin ook noem. Als je geïnteresseerd bent kan ik het je PM'en :)

Taizé is een erg mooie ervaring, ook voor mensen die niet Christelijk zijn. Alleen al de talloze gesprekken met jonge mensen in een heel breed spectrum maakt het de moeite waard, los van de erg mooie sfeer :)

Dat zal mijn visie omtrent het Christendom ook wel veranderd hebben. Ik weet dondersgoed dat er talloze Christenen zijn met een verwrongen visie of beperkt wereldbeeld. Daar wil ik mijn tijd niet meer aan verspillen, en doet voor mij ook niks af aan het Christendom zelf.
  donderdag 1 september 2011 @ 15:07:40 #294
130830 hoatzin
begint, eer ge bezint...
pi_101449427
quote:
0s.gif Op donderdag 1 september 2011 14:38 schreef Daniel1976 het volgende:

[..]

Precies dezelfde is een ongeldige aanname. Bovendien kan ik me nog afvragen hoe je die boeken hebt gelezen.

[..]

Nou toen jij evolutie ook nog niet snapte een aantal topics geleden. Dan had je daar nog hele andere ideeën over. Nu je wel wat meer van evolutie weet ben je al gedwongen om je stellingen heel ver te nuanceren en uiteindelijk te erkennen dat de bewijzen voor evolutie overweldigend zijn.

Je kunt wetenschap niet zomaar afschuiven als weer een levensvisie of een geloof. Die discussie hebben we ook al gehad.
Ssttttt....Naatje gaat nog naar school. Dat verklaart een hele hoop.
pi_101450174
quote:
0s.gif Op donderdag 1 september 2011 14:56 schreef Haushofer het volgende:
Dat tipje heb ik in mijn post al opgelicht :P Ik ben ooit es geïnterviewd door de NCRV, waarin ik mijn visie van toendertijd uiteenzette hierover en waarin ik Taizé hierin ook noem. Als je geïnteresseerd bent kan ik het je PM'en :)

Taizé is een erg mooie ervaring, ook voor mensen die niet Christelijk zijn. Alleen al de talloze gesprekken met jonge mensen in een heel breed spectrum maakt het de moeite waard, los van de erg mooie sfeer :)

Dat zal mijn visie omtrent het Christendom ook wel veranderd hebben. Ik weet dondersgoed dat er talloze Christenen zijn met een verwrongen visie of beperkt wereldbeeld. Daar wil ik mijn tijd niet meer aan verspillen, en doet voor mij ook niks af aan het Christendom zelf.
Ben wel benieuwd maar ik zal van zijn leven niet zelf naar zoiets gaan.
Ik probeer het gewoon te snappen maar zie steeds meer dat religie gewoon iets persoonlijks is, het godsbeeld is een afspiegeling van opvattingen uit opvoeding, cultuur, stukjes uit religie etc. Als ze al een duidelijk godsbeeld hebben.
  donderdag 1 september 2011 @ 15:57:16 #296
130830 hoatzin
begint, eer ge bezint...
pi_101450904
quote:
0s.gif Op donderdag 1 september 2011 15:34 schreef Modus het volgende:

[..]

Ben wel benieuwd maar ik zal van zijn leven niet zelf naar zoiets gaan.
Ik probeer het gewoon te snappen maar zie steeds meer dat religie gewoon iets persoonlijks is, het godsbeeld is een afspiegeling van opvattingen uit opvoeding, cultuur, stukjes uit religie etc. Als ze al een duidelijk godsbeeld hebben.
precies, het is gewoon weer (wéér) een variant op de hele rimram, compleet met bijbeltje, gebedsdiensten en gezang.
pi_101453178
quote:
0s.gif Op donderdag 1 september 2011 13:21 schreef Haushofer het volgende:

[..]

Hoe weten we dit? En gold dit voor het merendeel van de mensen, het grootste deel?
Doe eens niet zo sneu zeg. Ik weet niet of je ook maar iets weet over goden en "half goden" en wat de mensen daarmee bedoelden? Wij westerlingen denken dat de Hindoes en de Egyptenaren in veel goden geloofden. Niks is minder waar. Nog nooit gehoord van god en zijn eigenschappen?

Kijk, er zullen heus wel onwetenden zijn die alles letterlijk nemen en geloven in 2000 goden en ze allemaal vereren (zoals je nu bij Hindoes ook ziet gebeuren) maar dat is fout, en de schrijvers kenden die bedoeling niet.

Denk je echt dat de mensheid vroeger zo dom was, dat ze geloofden in bliksem dat het oorlog was van Zeus en dat soort dingen?
pi_101453292
quote:
0s.gif Op donderdag 1 september 2011 17:14 schreef Berjan1986 het volgende:
Doe eens niet zo sneu zeg.
*O*

quote:
Ik weet niet of je ook maar iets weet over goden en "half goden" en wat de mensen daarmee bedoelden?
Nee, ik weet helemaal niks. Onderwijs mij, oh alwetende Berjan :')

quote:
Denk je echt dat de mensheid vroeger zo dom was, dat ze geloofden in bliksem dat het oorlog was van Zeus en dat soort dingen?
Ik vraag jou naar concrete aanwijzingen, en dan kom je met een "dacht je nou echt"-drogreden? Om die met een andere drogreden te beantwoorden:

quote:
0s.gif Op donderdag 1 september 2011 17:14 schreef Berjan1986 het volgende:
Doe eens niet zo sneu zeg.
Misschien kun jij dan bijvoorbeeld deze herschrijven:

:Y
pi_101453375
quote:

'Nodig' is misschien het verkeerde woord hier, maar er zijn zeer zeker tal van cognitieve mechanismen die bijdragen aan religie en religieus denken. Het is wat mij betreft niet verrassend dat pak m beet 3/4 van de kleine kinderen er imaginaire vriendjes op nahoudt.

Een interessante lezing hierover is de volgende:

quote:
Even los van de vraag of goden daadwerkelijk bestaan... religie is zeker een complex fenomeen. En iemand die beweert dat als je maar slim of hoog opgeleid genoeg bent je automatisch atheist bent ziet de zaken toch net even te simpel. Ja, het is waar, academici zijn minder religieus en minder extreem in hun religieuze opvattingen dan de gemiddelde mens. Maar er zijn zoals je terecht aangeeft meer dan genoeg intellectuele gelovigen. Het lijkt me met name interessant om te zien hoe zij tot hun geloof komen.

(Met name het stuk vanaf 12 minuten, maar deze hele lezing is boeiend.)
  donderdag 1 september 2011 @ 17:22:09 #300
126003 Daniel1976
de omnibus dubitandum
pi_101453381
quote:
0s.gif Op donderdag 1 september 2011 14:56 schreef Haushofer het volgende:

[..]

Waar gaat het jou eigenlijk om?
Vind je de sociale structuren fijn?
Ik heb meer het gevoel dat het jou gaat om ritueel vastigheid en gezelschap.
quote:
Nee, jij maakt er jouw eigen geloof van.
pi_101453396
Je bent niet goed Haushofer, dat laat je nu wel weer blijken. Alleen maar tegen dingen pissen, en zelf met niks komen. Een beetje zoals een oud mannetje, dat ook overal vragen bij heeft en zonder antwoorden te geven. Selectief kritisch noemen we dat.

O ja, ik geef mezelf alvast wat, dan hoef jij dat niet meer te doen:

*O*
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')