Als je echt in God gelooft zul je deze discussie op een andere manier benaderen dan dat. Dan zul je aangeven dat God dit doet om de mens zich verder te laten ontwikkelen en dat het benadeelde volk later glorieuze tijden tegemoet gaat.quote:Op woensdag 3 augustus 2011 21:36 schreef ooge het volgende:
Als je in een god geloofd dan kun je toch niet in een kieskeurige god geloven, want dat klopt het hele concept niet meer, god is immers perfect.
Het ligt eraan wat jij als 'wonderlijk' bestempeld natuurlijk, maar de 'kleine' wonderen gebeuren nog dagelijks. Ga er maar vanuit dat die niet in de krant komen en ook bij de 'grote' wonderen zal het niet zo snel in de krant komen. Immers, zo'n groot wonder kan je niet hard maken met bewijs, enkel met ooggetuigen.quote:Op woensdag 3 augustus 2011 21:47 schreef Tokamak het volgende:
Hoevaak gebeurt er nou nog iets wonderlijks op de wereld?
Laten we eerlijk zijn. Hoe oud is hij nou eenmaal? 7000 jaar ofzo? Hij is gewoon veel te traag en te oud om nog op hoog tempo wonderen te kunnen verrichten! Allicht dat hij wat kieskeurig is geworden!
En als er nu eens niet gebeden wordt voor die wonderen?quote:Op woensdag 3 augustus 2011 21:51 schreef Supersoep het volgende:
"How can a just God forever torture those who've never heard of Him."
Die vraag valt niet echt op te lossen, als je de randvragen van zijn wel of niet bestaan wegneemt. Mensen die Jezus niet als verlosser zien, komen eeuwig in de Hel terecht; een straf wat vernietigingskampen kinderspel maakt aangezien dat tenminste nog tijdelijk van aard is. Mensen die het Christendom niet kennen omdat ze er nooit in contact mee zijn gekomen, wat dus hun schuld niet is, ontsnappen ook niet aan die straf.
Dus mag je concluderen dat God wreed is, ontzettend onlogisch en zich niet om deze wereld bekommert en dat alle gevallen van ''wonderlijke'' gebeurtenissen na gebed gevallen van "whatever happens, happens" zijn. Puur toeval. Voor elke persoon die ineens geneest na een ziekbed, zijn er ook 10 die ineens dood neervallen terwijl ze nog gezond oogden.
Het antwoord van theologen komt vaak niet verder dan "ja, voor ons is het onlogisch, maar we moeten niet arrogant genoeg zijn om te denken dat God in dezelfde morele kaders als ons denkt."
http://www.bringyou.to/CraigBradleyHellDebate.mp3
Vind ik echt totaal irrelevant. Al die kleine wonderen. Ik wil ze niet eens wonderen noemen. En waarom moeten die persé religieus van aard zijn?quote:Op woensdag 3 augustus 2011 21:51 schreef naatje_1 het volgende:
[..]
Het ligt eraan wat jij als 'wonderlijk' bestempeld natuurlijk, maar de 'kleine' wonderen gebeuren nog dagelijks. Ga er maar vanuit dat die niet in de krant komen en ook bij de 'grote' wonderen zal het niet zo snel in de krant komen. Immers, zo'n groot wonder kan je niet hard maken met bewijs, enkel met ooggetuigen.
Ja, niks? Shit happens. Met miljarden mensen heb je statistisch zoveel mogelijkheden om iets wonderbaarlijks te laten gebeuren, in iemands leven, op welk moment dan ook. In contrast zijn er dan weer veel meer voorbeelden waar het gruwelijk fout gaat.quote:Op woensdag 3 augustus 2011 21:52 schreef naatje_1 het volgende:
[..]
En als er nu eens niet gebeden wordt voor die wonderen?
Eens. De meeste dingen die op dit moment wonderen worden genoemd zijn gewoon "onverklaarbare" verschijnsels van de natuur, let maar op. Net als onweer vroeger.quote:Op woensdag 3 augustus 2011 21:53 schreef Supersoep het volgende:
[..]
Vind ik echt totaal irrelevant. Al die kleine wonderen. Ik wil ze niet eens wonderen noemen. En waarom moeten die persé religieus van aard zijn?
Is beiden genetisch te manipuleren in combinatie met talent en kunde.quote:Op woensdag 3 augustus 2011 21:53 schreef naatje_1 het volgende:
Over een muur van 2 meter springen noem ik overigens niet een gevalletje "whatever happens, happens" en meer dan 40 dagen niets eten of drinken en in leven blijven vind ik ook van een bijzonder geval...
Nogmaals, waarom wil je dat klaarblijkelijk zo graag toeschrijven aan een Goddelijk wezen? Het menselijk lichaam is onder bepaalde mentale toestanden nu eenmaal tot veel dingen in staat.quote:Op woensdag 3 augustus 2011 21:53 schreef naatje_1 het volgende:
Over een muur van 2 meter springen noem ik overigens niet een gevalletje "whatever happens, happens" en meer dan 40 dagen niets eten of drinken en in leven blijven vind ik ook van een bijzonder geval...
En god heeft hopelijk wel wat beters te doen dan een paar keer per jaar mensen nét dat extra kleine zetje te geven om over een muur te springen, zodat ze zich niet bezeren. En dat terwijl hij met dezelfde moeite ook een onschuldig kind had kunnen redden van verkrachting.quote:Op woensdag 3 augustus 2011 21:55 schreef LompeHork het volgende:
[..]
Is beiden genetisch te manipuleren in combinatie met talent en kunde.
Ook dat inderdaad, anders is het toch wel een kansloze pauper zonder enige visie. Onder een wonder versta ik het splijten van de zee of lopen op water, dat heb ik nog niet iemand zien doen.quote:Op woensdag 3 augustus 2011 21:58 schreef gamezz het volgende:
[..]
En god heeft hopelijk wel wat beters te doen dan een paar keer per jaar mensen nét dat extra kleine zetje te geven om over een muur te springen, zodat ze zich niet bezeren. En dat terwijl hij met dezelfde moeite ook een onschuldig kind had kunnen redden van verkrachting.
http://en.wikipedia.org/wiki/Chow_Yun-Fatquote:Op woensdag 3 augustus 2011 21:59 schreef naatje_1 het volgende:
De chinees waar ik het over heb ik trouwens Yun
neequote:Op woensdag 3 augustus 2011 22:00 schreef Supersoep het volgende:
[..]
http://en.wikipedia.org/wiki/Chow_Yun-Fat
Deze? Ja dan kan ik me voorstellen dat hij over muren springt. Met kabels enzo. Special effects.
Oh bah, wat een religieuze propaganda.quote:Op woensdag 3 augustus 2011 22:02 schreef naatje_1 het volgende:
[..]
nee![]()
http://www.bol.com/nl/p/n(...)002089278/index.html
Daar moest ik ook aan denkenquote:Op woensdag 3 augustus 2011 21:57 schreef Supersoep het volgende:
[..]
Nogmaals, waarom wil je dat klaarblijkelijk zo graag toeschrijven aan een Goddelijk wezen? Het menselijk lichaam is onder bepaalde mentale toestanden nu eenmaal tot veel dingen in staat.
http://en.wikipedia.org/wiki/Ursula_and_Sabina_Eriksson
Hier. Enorme kracht hadden die twee, zonder drugs. Tijdelijke waanzin. Die konden vast ook wel over een muur springen. En dan?
Je hoort wél vaker overigens dat iemand ineens weer leeft ondanks dat de persoon klinisch dood is verklaard. Levend begraven worden ofzo. Is niets wonderlijks aan btw, gewoon onkunde van de mens.quote:Dat van 40 dagen niet drinken en eten is trouwens, tot het in diep detail geobserveerd wordt door een objectief onderzoeksteam, complete onzin. Je gaat toch ook niet op woord geloven dat Jezus echt herrezen is van de dood?
Zegt mij geen reet en ik heb redelijk wat Chinese literatuur gelezen. Heb je ook nog een linkje naar een persoonlijke website van de beste man of wellicht een bron?quote:Op woensdag 3 augustus 2011 22:02 schreef naatje_1 het volgende:
[..]
nee![]()
http://www.bol.com/nl/p/n(...)002089278/index.html
Ik heb het niet over Jezus. Ik heb het dus over die Chinese man.quote:Op woensdag 3 augustus 2011 21:57 schreef Supersoep het volgende:
[..]
Nogmaals, waarom wil je dat klaarblijkelijk zo graag toeschrijven aan een Goddelijk wezen? Het menselijk lichaam is onder bepaalde mentale toestanden nu eenmaal tot veel dingen in staat.
http://en.wikipedia.org/wiki/Ursula_and_Sabina_Eriksson
Hier. Enorme kracht hadden die twee, zonder drugs. Tijdelijke waanzin. Die konden vast ook wel over een muur springen. En dan?
Dat van 40 dagen niet drinken en eten is trouwens, tot het in diep detail geobserveerd wordt door een objectief onderzoeksteam, complete onzin. Je gaat toch ook niet op woord geloven dat Jezus echt herrezen is van de dood?
Neemt ook allemaal niet weg dat je geen enkele reden hebt om dat toe te schrijven aan iets goddelijks. Je maakt dan dezelfde fout die mensen vroeger ook maakten. "Oh, ik kan dit niet zomaar verklaren, dus God heeft het gedaan." Dat is te kortzichtig.
quote:Op woensdag 3 augustus 2011 21:57 schreef Tokamak het volgende:
En het is overigens maar de vraag of die twee dingen wel echt zo gebeurd zijn zoals ze verteld worden.
quote:Op woensdag 3 augustus 2011 21:51 schreef naatje_1 het volgende:
[..]
Het ligt eraan wat jij als 'wonderlijk' bestempeld natuurlijk, maar de 'kleine' wonderen gebeuren nog dagelijks. Ga er maar vanuit dat die niet in de krant komen en ook bij de 'grote' wonderen zal het niet zo snel in de krant komen. Immers, zo'n groot wonder kan je niet hard maken met bewijs, enkel met ooggetuigen.
Omdat het misschien niet nodig was?quote:Op woensdag 3 augustus 2011 22:00 schreef LompeHork het volgende:
[..]
Ook dat inderdaad, anders is het toch wel een kansloze pauper zonder enige visie. Onder een wonder versta ik het splijten van de zee of lopen op water, dat heb ik nog niet iemand zien doen.
omdat het kan.quote:Op woensdag 3 augustus 2011 22:07 schreef renerulezzz het volgende:
Wederom zo'n punt: waarom zou je hier in godsnaam over willen filosoferen?
Nou dat is dus opgelost. Je hebt geen enkele reden om zijn ervaring, als het echt was, wat niet eens zo wonderbaarlijk zou zijn, echt toe te schrijven aan goddelijke interventie.quote:Op woensdag 3 augustus 2011 22:07 schreef naatje_1 het volgende:
[..]
Ik heb het niet over Jezus. Ik heb het dus over die Chinese man.
Dus jij vindt gemarteld worden leuk?quote:Op woensdag 3 augustus 2011 22:10 schreef Supersoep het volgende:
[..]
Nou dat is dus opgelost. Je hebt geen enkele reden om zijn ervaring, als het echt was, wat niet eens zo wonderbaarlijk zou zijn, echt toe te schrijven aan goddelijke interventie.
Hij deed iets leuks en hij schrijft het toe aan God omdat hij Christen is. Net zoals Kaká dat wel eens zal doen na een geweldig, onmogelijk ogend doelpunt. Prima. Doen wel meer mensen. Betekent niks.
Ik heb het over z'n sprong. Ga je verder nog een substantieel antwoord formuleren of heeft het eigenlijk geen zin wat we je hier vertellen? Het is hier allemaal prima weerlegd en je hebt duidelijke antwoorden ontvangen.quote:Op woensdag 3 augustus 2011 22:13 schreef naatje_1 het volgende:
[..]
Dus jij vindt gemarteld worden leuk?
'prima weerlegd'. Natuurlijk. Het wonderlijke waar ik het over heb, had ooggetuigen. Als je dat wonderlijke wilt weerleggen, dan heeft dat geen zin. Ik heb zelf het boek nog niet gelezen, dus kan alleen maar verhalen van wat ik heb gehoord. Nog een voorbeeld dan:quote:Op woensdag 3 augustus 2011 22:15 schreef Supersoep het volgende:
[..]
Ik heb het over z'n sprong. Ga je verder nog een substantieel antwoord formuleren of heeft het eigenlijk geen zin wat we je hier vertellen? Het is hier allemaal prima weerlegd en je hebt duidelijke antwoorden ontvangen.
Dus omdat hij zelf zegt dat het geen propaganda is, en er ooggetuigen zij, is het waargebeurd? Dat het een inspirerende persoonlijkheid is, dat wil ik direct geloven. Maar het is fysisch onmogelijk om 40 dagen niet te drinken. 40 dagen niet eten overleef je nog wel, maar meer dan 72 uur zonder vocht is écht onmogelijk. En hoe waar is het verhaal van het genezen? Dat hij goed kon masseren, dat zal best. Ik denk zelf eerder aan een placebo-effect op een veel kleinere schaal dan het boek wilt vertellen.quote:Op woensdag 3 augustus 2011 22:31 schreef naatje_1 het volgende:
[..]
'prima weerlegd'. Natuurlijk. Het wonderlijke waar ik het over heb, had ooggetuigen. Als je dat wonderlijke wilt weerleggen, dan heeft dat geen zin. Ik heb zelf het boek nog niet gelezen, dus kan alleen maar verhalen van wat ik heb gehoord. Nog een voorbeeld dan:
De man in kwestie zat in de gevangenis, omdat hij dus Christen was. In de gevangenis was er een zieke man, hij gaf deze man een massage. Tijdens de massage bad Yun tot God en de man genas. Vervolgens spreekt iedereen over die wonderlijke massage in de gevangenis, niet wetende dat het door het gebed kwam. Iedereen die toen een massage bij Yun kreeg werd genezen. Op deze manier kwam de man in gunst bij de gevangenisbewaarder en door de manier waarop hij omging met de rest nog meer (heel liefdevol). Gevolg was dat hij ook tijden op de andere gevangen mocht letten, die inmiddels Christen waren geworden, omdat Yun natuurlijk niet stopte met verkondigen met het evangelie. Zijn straf werd hierdoor natuurlijk niet minder, hij moest de doodstraf krijgen.
Van het moment dat hij in de gevangenis zat, at en dronk hij niet meer. Dat vonden de mensen van de gevangenis niet fijn, daarom dwongen ze hem te drinken en te eten, want stel je voor dat mensenrechtenactivisten dit zouden zien. Het kwam er echter niet in en hij bleef zo mager. Toen er 40 dagen voorbij waren had hij het gevoel alsof hij nog door moest gaan, en zo geschiede. Je mag mij lek schieten als dit niet door God is gebeurd. Dat het is gebeurd, is zeker, want er zijn ooggetuigen van.
Slechts een korte bloemlezing, ik ga het boek binnenkort lezen. Wat ik overigens nog wel weet, is dat het niet zijn bedoeling is om propaganda te doen of grote praat over wonderen te houden.
Dit bovenstaande is zó slecht, dat ik hoop dat je of van plan bent om je intellectueel denkvermogen naar boven bij te stellen of maar gewoon een simpel baantje neemt later en zeker geen filosofie gaat studeren.quote:Op woensdag 3 augustus 2011 22:31 schreef naatje_1 het volgende:
Dat het is gebeurd, is zeker, want er zijn ooggetuigen van.
Zullen er mensen zijn geweest die inderdaad baat hebben bij massages, in de loop van de historie? Natuurlijk. Hoe komt dat? Nou, misschien waren ze al een genezingsproces aan het ondergaan, los van die massage, maar wordt dat juist als de oorzaak van de genezing aangeduid omdat het in dezelfde tijdsspanne lag. [i]"Ja ik heb minder last van m'n been nu sinds gisteren. Ja 's middags had ik toen die massage. Hij heeft me vast genezen." Verder is het placebo-effect ook een soms bijzonder fenomeen (en heel vaak ook niet).quote:Op woensdag 3 augustus 2011 22:31 schreef naatje_1 het volgende:
De man in kwestie zat in de gevangenis, omdat hij dus Christen was. In de gevangenis was er een zieke man, hij gaf deze man een massage. Tijdens de massage bad Yun tot God en de man genas. Vervolgens spreekt iedereen over die wonderlijke massage in de gevangenis, niet wetende dat het door het gebed kwam. Iedereen die toen een massage bij Yun kreeg werd genezen.
Niet écht overtuigend.quote:Op woensdag 3 augustus 2011 21:29 schreef naatje_1 het volgende:
...een of andere Chinees waar ik op het moment de naam niet van weet
Dan is het toch een wonder, als het fysisch onmogelijk isquote:Op woensdag 3 augustus 2011 22:58 schreef Tokamak het volgende:
[..]
Dus omdat hij zelf zegt dat het geen propaganda is, en er ooggetuigen zij, is het waargebeurd? Dat het een inspirerende persoonlijkheid is, dat wil ik direct geloven. Maar het is fysisch onmogelijk om 40 dagen niet te drinken. 40 dagen niet eten overleef je nog wel, maar meer dan 72 uur zonder vocht is écht onmogelijk. En hoe waar is het verhaal van het genezen? Dat hij goed kon masseren, dat zal best. Ik denk zelf eerder aan een placebo-effect op een veel kleinere schaal dan het boek wilt vertellen.
Wat ik wil zeggen, je moet niet alles geloven wat er verteld wordt, je moet zelf ook nadenken. Wie is er niet in het verhaal getrapt van Calgon?
Ja dus wat is aannemelijker? Dat het een echt wonder is dat de gekende grenzen van het menselijk lichaam op absurde wijze overschrijdt of dat het niet echt 40 dagen zijn?quote:Op woensdag 3 augustus 2011 23:18 schreef naatje_1 het volgende:
[..]
Dan is het toch een wonder, als het fysisch onmogelijk isMaar het heeft geen zin verder door te gaan, want je zal blijven volharden en ik ook.
Ik wil maar al te graag dat er geen God is, dat zou het leven veel gemakkelijker maken voor mij.quote:Op woensdag 3 augustus 2011 23:21 schreef Supersoep het volgende:
[..]
Ja dus wat is aannemelijker? Dat het een echt wonder is dat de gekende grenzen van het menselijk lichaam op absurde wijze overschrijdt of dat het niet echt 40 dagen zijn?
Je wil te graag geloven in God, denk ik. Dat is de drijfveer bij wel meer mensen. Want een wereld zonder God is eng.
Nou, gefeliciteerd dan. Je leven is nu makkelijker.quote:Op woensdag 3 augustus 2011 23:28 schreef naatje_1 het volgende:
[..]
Ik wil maar al te graag dat er geen God is, dat zou het leven veel gemakkelijker maken voor mij.
Niet liever een eeuwig leven in een perfecte wereld samen met God dus?quote:Op woensdag 3 augustus 2011 23:28 schreef naatje_1 het volgende:
Ik wil maar al te graag dat er geen God is, dat zou het leven veel gemakkelijker maken voor mij.
Er is veel meer reden om aan te nemen dat de mens God verzonnen heeft dan andersom.quote:Op woensdag 3 augustus 2011 23:28 schreef naatje_1 het volgende:
[..]
Als het toch gebeurt dan is het fysisch niet onmogelijk, en daarmee nog steeds geen wonder.quote:Op woensdag 3 augustus 2011 23:18 schreef naatje_1 het volgende:
[..]
Dan is het toch een wonder, als het fysisch onmogelijk isMaar het heeft geen zin verder door te gaan, want je zal blijven volharden en ik ook.
Wat heeft het relaas van een ooggetuige nou voor waarde?quote:Op woensdag 3 augustus 2011 22:31 schreef naatje_1 het volgende:
[..]
'prima weerlegd'. Natuurlijk. Het wonderlijke waar ik het over heb, had ooggetuigen. Als je dat wonderlijke wilt weerleggen, dan heeft dat geen zin. Ik heb zelf het boek nog niet gelezen, dus kan alleen maar verhalen van wat ik heb gehoord. Nog een voorbeeld dan:
De man in kwestie zat in de gevangenis, omdat hij dus Christen was. In de gevangenis was er een zieke man, hij gaf deze man een massage. Tijdens de massage bad Yun tot God en de man genas. Vervolgens spreekt iedereen over die wonderlijke massage in de gevangenis, niet wetende dat het door het gebed kwam. Iedereen die toen een massage bij Yun kreeg werd genezen. Op deze manier kwam de man in gunst bij de gevangenisbewaarder en door de manier waarop hij omging met de rest nog meer (heel liefdevol). Gevolg was dat hij ook tijden op de andere gevangen mocht letten, die inmiddels Christen waren geworden, omdat Yun natuurlijk niet stopte met verkondigen met het evangelie. Zijn straf werd hierdoor natuurlijk niet minder, hij moest de doodstraf krijgen.
Van het moment dat hij in de gevangenis zat, at en dronk hij niet meer. Dat vonden de mensen van de gevangenis niet fijn, daarom dwongen ze hem te drinken en te eten, want stel je voor dat mensenrechtenactivisten dit zouden zien. Het kwam er echter niet in en hij bleef zo mager. Toen er 40 dagen voorbij waren had hij het gevoel alsof hij nog door moest gaan, en zo geschiede. Je mag mij lek schieten als dit niet door God is gebeurd. Dat het is gebeurd, is zeker, want er zijn ooggetuigen van.
Slechts een korte bloemlezing, ik ga het boek binnenkort lezen. Wat ik overigens nog wel weet, is dat het niet zijn bedoeling is om propaganda te doen of grote praat over wonderen te houden.
Helemaal dom te denken dat God dénkt. "O wacht even,daar moet ik even over nadenken ".quote:Het antwoord van theologen komt vaak niet verder dan "ja, voor ons is het onlogisch, maar we moeten niet arrogant genoeg zijn om te denken dat God in dezelfde morele kaders als ons denkt."
De God van de bijbel kan vaak niet tippen aan onze moraal.quote:Het antwoord van theologen komt vaak niet verder dan "ja, voor ons is het onlogisch, maar we moeten niet arrogant genoeg zijn om te denken dat God in dezelfde morele kaders als ons denkt."
Die ooggetuigen geloven in UFO's en willen maar al te graag een UFO zien, of het monster van Loch Ness, of de Yeti, etc. Het verschil met deze ooggetuigen is, dat het ongelovigen waren. Of ze dat nog steeds zijn, weet ik niet, maar ik weet wel dat ze het waren. Vervolgens komt er iemand, die ze niet kennen, die geeft een massage et voila, de man is genezen. Waar is hier het placebo effect? Het placebo effect is dat je denkt dat je een medicijn hebt, terwijl er geen medicijn was. Echter, hier is het juist andersom: je denkt geen medicijn te hebben, maar je geneest! De volgende ongelovigen zijn misschien aangetast door het placebo effect (hij is genezen door een massage, dus zullen wij nu ook genezen), maar dan nog was het niet de massage die ertoe deed. Dat was namelijk niet het genezende middel dat de man had gebruikt. De ooggetuigen in kwestie waren dus ongelovigen, die hebben er toch geen baat bij om gelovigheid te propaganderen? Jullie zijn net zo ongelovig als deze man, jullie gaan toch ook het geloof niet propaganderen? Zeker niet de wonderen, want wonderen bestaan niet...quote:Op donderdag 4 augustus 2011 11:03 schreef hoatzin het volgende:
[..]
Wat heeft het relaas van een ooggetuige nou voor waarde?
Er zijn zat mensen die met eigen ogen gezien hebben:
* het monster van Loch Ness
* de Yeti
* Maria die huilt
* UFO's
* geesten
Geloof je die ook allemaal?
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |