Nou ik vond je post laatst daarover interessant en open, alleen zie ik het niet zoals jij het ziet. Ik ervaar ook wel eens een soort van euforische stemming met bv. de juiste muziek op het juiste moment, waar jij dan het woord mystiek gaat gebruiken.quote:Op donderdag 8 september 2011 13:58 schreef Haushofer het volgende:
"Meedoen" voor de gezelligheid is trouwens dan weer een baggatelisering waar ik me niet in kan vinden. Het is voor mij meer dan gezelligheid, maar dat lijkt niet helemaal door te willen dringen, geloof ik.
In de Roomse kerk is er veel aandacht voor decoratie, ceremonie en ander uiterlijk vertoon. De één is daar gevoelig voor, de ander niet.quote:Op donderdag 8 september 2011 14:18 schreef Modus het volgende:
[..]
Nou ik vond je post laatst daarover interessant en open, alleen zie ik het niet zoals jij het ziet. Ik ervaar ook wel eens een soort van euforische stemming met bv. de juiste muziek op het juiste moment, waar jij dan het woord mystiek gaat gebruiken.
Denk dat we een andere invulling aan dat woord geven, of onze ervaringen verschillen op dat vlak echt van elkaar.
Leg uit eens uit dan.quote:Op donderdag 8 september 2011 13:58 schreef Haushofer het volgende:
[..]
Mensen weten dat ik er "geen zier van geloof", maar zoals ik zei: ik ben lang niet de enige die er zo over denkt, dus ik ben niet bepaald een uitzondering. De pastors die er diensten doen kunnen ook weinig met de meeste dogmatiek omtrent het Christendom. Het zijn vaak ook meer filosofisch of poëtisch ingestelde mensen![]()
"Meedoen" voor de gezelligheid is trouwens dan weer een baggatelisering waar ik me niet in kan vinden. Het is voor mij meer dan gezelligheid, maar dat lijkt niet helemaal door te willen dringen, geloof ik.
Slechte ideeën verdienen geen respect.quote:Op donderdag 8 september 2011 16:44 schreef Loppe het volgende:
Toch een leuke verdraagzame bende hier.
Dus alleen een genius verdient respect?quote:Op donderdag 8 september 2011 16:54 schreef TerryStone het volgende:
[..]
Slechte ideeën verdienen geen respect.
Heb ik dat gezegd of ben je gewoon weer aan het spelen?quote:Op donderdag 8 september 2011 17:18 schreef heartz het volgende:
[..]
Dus alleen een genius verdient respect?
Kan die geen slechte ideeen hebben. Wat is een slecht idee volgens jouw?
Een goede vraag...quote:Op donderdag 8 september 2011 18:46 schreef TerryStone het volgende:
[..]
Heb ik dat gezegd of ben je gewoon weer aan het spelen?
Een idee/mening/geloof zonder onderbouwing of met een dubieuze onderbouwing waarbij onwetendheid/gebrek aan kennis een grote rol speelt (wat bij religie het geval is) is imo een slecht idee en ook een Einstein kan slechte ideeën hebben.
Zet de zwaartekrachttheorie eens tegenover het (net bedachte) idee dat onzichtbare kabouters ervoor zorgen dat dingen vallen, zijn die 2 ideeën even veel waard?
Ik bedoel uiteraard wanneer men een waarheidsclaim doet (wat religie doet), als (fantasie)verhaal kan dat idee over kabouters natuurlijk wel weer waarde hebben.quote:Op donderdag 8 september 2011 18:50 schreef heartz het volgende:
[..]
Een goede vraag...
Voor iemand die graag fantasieverhalen schrijft kan het idee over kabouters meer waard zijn.
Voor iemand die zich bezighoudt met experimentele ideeen op wetenschappelijk gebied is het idee over zwaartekrachttheorie meer waard.
Maar welk idee is daadwerkelijk meer waard. Hoe willen we de waarde ervan gaan bepalen?
Ook zo in de bevolking. Denk ik
Ik begrijp wel wat je bedoelt.quote:Op donderdag 8 september 2011 19:04 schreef TerryStone het volgende:
[..]
Ik bedoel uiteraard wanneer men een waarheidsclaim doet (wat religie doet), als (fantasie)verhaal kan dat idee over kabouters natuurlijk wel weer waarde hebben.
(on)verdraagzaamheid kennen we van gristenen en van atheisten, heeft er dus niets mee te maken.quote:Op donderdag 8 september 2011 16:44 schreef Loppe het volgende:
Toch een leuke verdraagzame bende hier.
Nee, dit zijn protestantse pastoren, en de diensten hebben een oecumenisch karakter.quote:Op donderdag 8 september 2011 14:10 schreef hoatzin het volgende:
ah, het gaat over een Roomse instelling.
Nee, dat doe ik helemaal niet:quote:Op donderdag 8 september 2011 14:18 schreef Modus het volgende:
Nou ik vond je post laatst daarover interessant en open, alleen zie ik het niet zoals jij het ziet. Ik ervaar ook wel eens een soort van euforische stemming met bv. de juiste muziek op het juiste moment, waar jij dan het woord mystiek gaat gebruiken.
quote:Op vrijdag 2 september 2011 10:57 schreef Haushofer het volgende:
Echt mystieke momenten oid zou ik het absoluut niet willen noemen.
Omdat ik het als een essentieel onderdeel van mezelf beschouwquote:
Gelukkig heb je mij wéér op het verkeerde spoor gezet. Want ik krijg de indruk dat je daar genoegen in te schept.quote:Op vrijdag 9 september 2011 11:33 schreef Haushofer het volgende:
[..]
Nee, dit zijn protestantse pastoren, en de diensten hebben een oecumenisch karakter.
Alweer het verkeerde hokje.
Waarom zou ik?quote:Op vrijdag 9 september 2011 12:12 schreef hoatzin het volgende:
[..]
Gelukkig heb je mij wéér op het verkeerde spoor gezet. Want ik krijg de indruk dat je daar genoegen in te schept.
Je hebt gelijk, dat had ik verkeerd onthouden. Maar dan nog lijkt jouw beleving anders (zonder waardeoordeel) dan die van veel anderen hier, en het is blijkbaar nog niet helemaal duidelijk wat dat dan is.quote:
Iedereen heeft verschillende belevingen/ belevenissen. Volgens mij zijn belevingen van verschillende personen zelden identiek, ook al kunnen ze op elkaar lijken.quote:Op vrijdag 9 september 2011 13:49 schreef Modus het volgende:
[..]
Je hebt gelijk, dat had ik verkeerd onthouden. Maar dan nog lijkt jouw beleving anders (zonder waardeoordeel) dan die van veel anderen hier, en het is blijkbaar nog niet helemaal duidelijk wat dat dan is.
Het woord pastor doet mij in eerst instantie denken aan de RK kerk. Ik weet dat ook in oecumenisch protestantse kringen pastors bestaan. En vrijzinnig oecumenisch vind ik inderdaad moeilijk in een hokje te plaatsen omdat "alles kan en alles mag" lijnrecht indruist tegen wat ik als kind te horen kreeg. Weliswaar ben ik nu volwassen en "verlost van het juk des geloofs" maar dat wil niet zeggen dat de indoctrinatie geen sporen heeft achtergelaten.quote:Op vrijdag 9 september 2011 12:26 schreef Haushofer het volgende:
[..]
Waarom zou ik?Ik snap ook niet op basis waarvan je de conclusie trekt dat ik me in Roomse kringen begeef. Omdat het vrijzinnig is? Ik heb mijn best gedaan om hier uiteen te zetten hoe ik religie ervaar, dus ik snap je reactie niet echt. Jij trekt voorbarige conclusies en pretendeert het zo in een hokje te kunnen duwen, niet ik
Ik vind eerlijk gezegd het simplisme waarmee hier soms naar religie wordt gekeken niet bepaald minder stuitend dan het simplisme waarmee sommige bijbelvaste Christenen naar wetenschap kijken. En ook al schiet ze soms nogal door in haar cultuurrelativering, wat dat betreft ben ik het eens met iemand als Karen Armstrong.
Mensen gaan religie anders beleven (getuige ook de populaire literatuur die hier de laatste tijd over verschenen is), en het lijkt wel alsof sommige mensen hier die kritisch tegenover het Christendom staan zich daar geen raad mee weten. Misschien omdat het niet meer zo goed in hokjes is te stoppen oid.
En dit is nu net wat men verstond/verstaat onder het ' gnostisch christendom ' voordat op het eind van de 2de eeuw het dogmatisch orthodoxe christendom zijn indrede deed.quote:En vrijzinnig oecumenisch vind ik inderdaad moeilijk in een hokje te plaatsen omdat "alles kan en alles mag" lijnrecht indruist tegen wat ik als kind te horen kreeg.
Is niet juist één van de pijlers van het gnosticisme dat de kennis niet voor iedereen toegankelijk is en dat er daarom een strenge hiërarchische structuur is ?quote:Op dinsdag 13 september 2011 12:44 schreef ATON het volgende:
hoatzin:
[..]
En dit is nu net wat men verstond/verstaat onder het ' gnostisch christendom ' voordat op het eind van de 2de eeuw het dogmatisch orthodoxe christendom zijn indrede deed.
Nee, net niet. Er bestond niet zoiets als centraal denken en bestuur en geen dogma's. Ieder kon naar eigen goeddunken zijn religieus beleven zélf invullen en gestalte geven. Er werd wel onderricht gegeven in de ' gnosis ', maar op verschillende niveau's naargelang de geestelijke/religieuze ontwikkeling van de discipel. Ook in enkele evangelies vinden we daar nog voldoende sporen van terug als het gaat om ' geheime leer ' en ' inwijdingen ', net zoals we dit vandaag ook nog zien in de vrijmetselaarsloges. Van hiërarchie was er totaal geen sprake. Een toehoorder vandaag kon morgen de spreker/ voorzegger zijn. De orthodoxen hadden wél een hiërarchie en dogma's. Net daarom hebben ze het pleit gewonnen omdat er controle van bovenaf kon geschieden en er denkregels konden worden opgelegd.quote:Op dinsdag 13 september 2011 14:36 schreef hoatzin het volgende:
[..]
Is niet juist één van de pijlers van het gnosticisme dat de kennis niet voor iedereen toegankelijk is en dat er daarom een strenge hiërarchische structuur is ?
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |