Ja, ik hecht veel waarde aan de Christelijke traditie, en bezoek ook kerkdiensten en help soms actief daarin mee. Wat is daar in hemelsnaam mis mee?quote:Op donderdag 1 september 2011 17:22 schreef Daniel1976 het volgende:
[..]
Waar gaat het jou eigenlijk om?
Vind je de sociale structuren fijn?
Ik heb meer het gevoel dat het jou gaat om ritueel vastigheid en gezelschap.
Zoals iedereen. Wat is hier mis mee? Ik claim toch geen waarheden of leg andere mensen toch mijn visie niet op? En trouwens, wat "geloof" ik dan volgens jou?quote:Nee, jij maakt er jouw eigen geloof van.
Waar moet ik mee komen, dan? Wat zou je nou graag van me willen horen? Mijn hele visie op het Christendom? Alle historische aspecten daarvan? Of spirituele aspecten?quote:Op donderdag 1 september 2011 17:22 schreef Berjan1986 het volgende:
Je bent niet goed Haushofer, dat laat je nu wel weer blijken. Alleen maar tegen dingen pissen, en zelf met niks komen. Een beetje zoals een oud mannetje, dat ook overal vragen bij heeft en zonder antwoorden te geven. Selectief kritisch noemen we dat.
Wil jij graag dat stempeltje op me plakken, Berjan? Wordt het dan wat overzichtelijker voor je?quote:Op donderdag 1 september 2011 17:29 schreef Berjan1986 het volgende:
Je bent dus wel christen Haushofer?
Namelijk?quote:Laten we dan maar ophouden met praten, en dan begrijp ik precies waar je mee bezig bent.
Misschien zou dat wel goed zijn jaquote:Op donderdag 1 september 2011 17:29 schreef Haushofer het volgende:
[..]
Waar moet ik mee komen, dan? Wat zou je nou graag van me willen horen? Mijn hele visie op het Christendom? Alle historische aspecten daarvan? Of spirituele aspecten?
Ja, ik wil dat stempeltje op je plakken. Want nu wordt alles duidelijk. Duidelijker dan een wolf in schaapskleren (zoals genoemd in de Bijbel).quote:Op donderdag 1 september 2011 17:30 schreef Haushofer het volgende:
[quote]
Wil jij graag dat stempeltje op me plakken, Berjan? Wordt het dan wat overzichtelijker voor je?
Doen alsof je wetenschappelijk bezig bent, maar dan enkel bij de zaken die jij niet wilt geloven.quote:Namelijk?
Tsja ik kan er dan weer niet bij hoe je met de poppenkast mee kan doen zonder er zelf in te geloven. Ik zou zeggen zoek dan een andere club.quote:Op donderdag 1 september 2011 17:26 schreef Haushofer het volgende:
Laatste post:
[..]
Ja, ik hecht veel waarde aan de Christelijke traditie, en bezoek ook kerkdiensten en help soms actief daarin mee. Wat is daar in hemelsnaam mis mee?
Zoals iedereen. Wat is hier mis mee? Ik claim toch geen waarheden of leg andere mensen toch mijn visie niet op? En trouwens, wat "geloof" ik dan volgens jou?
Ik snap deze kritiek echt niet
Wat maakt mij een Christen? Wat "geloof" ik dan?quote:Op donderdag 1 september 2011 17:34 schreef Berjan1986 het volgende:
[..]
Misschien zou dat wel goed zijn ja
Nu doe je iedere keer alsof je onbevooroordeeld naar de religies kijkt en dat je daarom dingen beweert die je beweert. Terwijl je in feite gewoon "christen" bent.
In wetenschappelijke kringen, de levensbeschouwelijke studentenvereniging, en de kerk inderdaadquote:Vandaar ook dat je vaak zegt: In mijn kringen zijn christenen met een andere kijk. Ik dacht dat je wetenschappelijke kringen bedoelde, maar je bedoelt gewoon de kerk.
Nou, doe wat je niet laten kunt. Ik geloof niet bepaald in een God, erken Jezus niet als de Messias, hang geen enkele dogmatiek aan, maar als jij me dan "Christen" wil noemen, ga je gang. Noem ik jou moslim, OK?quote:Ja, ik wil dat stempeltje op je plakken. Want nu wordt alles duidelijk. Duidelijker dan een wolf in schaapskleren (zoals genoemd in de Bijbel).
Oeh, alles wordt opeens duidelijk voor onze Berjanquote:Geen wonder dat bepaalde mensen continue om een bron en bewijs gevraagd wordt, en dat anderen enkel dingen hoeven te zeggen zonder bronvermelding.
Waarom, Daniel? Ik hou van de sfeer, van de muziek, van de teksten, van de mensen die daar komen. Wie ben jij om mij naar een andere "club" te verwijzen? Omdat het niet aan jouw notie van religie beleven voldoet?quote:Op donderdag 1 september 2011 17:38 schreef Daniel1976 het volgende:
[..]
Tsja ik kan er dan weer niet bij hoe je met de poppenkast mee kan doen zonder er zelf in te geloven. Ik zou zeggen zoek dan een andere club.
Ik verwijs je niet naar een andere club.quote:Op donderdag 1 september 2011 17:41 schreef Haushofer het volgende:
[..]
Waarom, Daniel? Ik hou van de sfeer, van de muziek, van de teksten, van de mensen die daar komen. Wie ben jij om mij naar een andere "club" te verwijzen? Omdat het niet aan jouw notie van religie beleven voldoet?
Sja, als het je te doen is om het genieten van muziek en poezie kun je je natuurlijk afvragen of dat dan nog wel iets met religie te maken heeft. Zelf heb ik een aardige collectie in de kast.quote:Op donderdag 1 september 2011 17:41 schreef Haushofer het volgende:
[..]
Waarom, Daniel? Ik hou van de sfeer, van de muziek, van de teksten, van de mensen die daar komen. Wie ben jij om mij naar een andere "club" te verwijzen? Omdat het niet aan jouw notie van religie beleven voldoet?
Natuurlijk mag iedereen zijn eigen 'clubje' kiezen, maar wellicht kun je dan uitleggen wat je bij de kerkelijke gemeenschap vindt, wat je elders niet vindt?quote:Op donderdag 1 september 2011 17:41 schreef Haushofer het volgende:
[..]
Da's een stomme vergelijking. Ik zeg dat ik me op meerdere fronten voel aangetrokken tot de Christelijke traditie. Dat probeer jij nu te bagatelliseren met dit voorbeeld.quote:Op donderdag 1 september 2011 17:48 schreef Daniel1976 het volgende:
Als roker heb je ook niets te zoeken bij stivoro ook al vind je de koffiemiddagjes nog zo leuk.
Waarom? Omdat "alles of niets"? Dat is jouw beleving van het Christendom, Daniel.quote:Dat is exact hetzelfde als mijn bewering over homo's en het christendom. Die houden zichzelf ook voor de gek.
Dat hangt er van af wat je onder "religie" verstaat; dat is nogal een breed begrip.quote:Op donderdag 1 september 2011 17:48 schreef Molurus het volgende:
Sja, als het je te doen is om het genieten van muziek en poezie kun je je natuurlijk afvragen of dat dan nog wel iets met religie te maken heeft.
Persoonlijk vind ik de definitie van Herman Philipse van godsdienst heel aardig:quote:Op donderdag 1 september 2011 17:52 schreef Haushofer het volgende:
[..]
Dat hangt er van af wat je onder "religie" verstaat; dat is nogal een breed begrip.
Dat is nou net HET punt Haushofer, je zegt niks. Enkel trappen tegen alles wat niet christelijk is (en tegen orthodoxe christenen overigens) maar zelf bedekt blijven. Maar je kan mij niet vertellen dat je als niet gelovige gewoon naar de kerk gaat. En dan neutraal kan blijven staan, dat al helemaal niet.quote:Wat maakt mij een Christen? Wat "geloof" ik dan?
Primaquote:In wetenschappelijke kringen, de levensbeschouwelijke studentenvereniging, en de kerk inderdaad
Je gaat je gang maar. Ik luister toch nooit naar anderen.quote:Nou, doe wat je niet laten kunt. Ik geloof niet bepaald in een God, erken Jezus niet als de Messias, hang geen enkele dogmatiek aan, maar als jij me dan "Christen" wil noemen, ga je gang. Noem ik jou moslim, OK?
Ik begrijp nu waarom je altijd zo negatief bent over andere dan de gevestigde leer van het christendom. Waarom je altijd wil dat anderen met bewijzen komen, en dat je dan die bronnen afschiet zonder het een kans te geven.quote:Oeh, alles wordt opeens duidelijk voor onze BerjanNou, goed hoor, om jouw wereldje niet teveel overhoop te gooien wil ik best in je verwachtingen meegaan
Hallelujah!
Ik heb inmiddels een betere.quote:Op donderdag 1 september 2011 17:54 schreef Molurus het volgende:
[..]
Persoonlijk vind ik de definitie van Herman Philipse van godsdienst heel aardig:
"Godsdienst is de som van menselijke pogingen om veronderstelde, niet waarneembare machten te begrijpen, te eren en te beinvloeden door vormen van communicatie."
Dat is wel ongeveer wat ik versta onder dit begrip. Wanneer mensen samenkomen in een kerkdienst dan gaat dat verder dan eenvoudig een beetje genieten van muziek en poezie. Men verwacht daarmee echt deze onwaarneembare machten te beinvloeden. En als je die verwachting niet hebt, dan vraag ik me toch echt af wat je daar dan tussen doet.
Maar als je die verwachting wel hebt, dan mag je dat gerust zeggen hoor.Uiteraard kun je dan wel verwachten dat men je gaat vragen waar je die verwachting op baseert.
Dat is alleen een probleem als ze tegelijk beweren dat al die teksten waar/geldig zijn.quote:Op donderdag 1 september 2011 17:34 schreef Bolderkar het volgende:
Het is meer zo dat de aanhangers nogal kieskeurig zijn welke teksten ze wel of niet serieus nemen.
Het idee is dat de mensen die geloven in een God onder iets andere omstandigheden in totaal andere teksten hadden kunnen geloven en zich iets anders hadden voorgesteld bij 'God'. Het hele principe slaat dus nergens meer op.quote:Op donderdag 1 september 2011 18:40 schreef Cognitor het volgende:
[..]
Dat is alleen een probleem als ze tegelijk beweren dat al die teksten waar/geldig zijn.
Welk principe?quote:Op donderdag 1 september 2011 18:43 schreef Bolderkar het volgende:
[..]
Het idee is dat de mensen die geloven in een God onder iets andere omstandigheden in totaal andere teksten hadden kunnen geloven en zich iets anders hadden voorgesteld bij 'God'. Het hele principe slaat dus nergens meer op.
Te vaak wordt alleen de laatste zin gequote en daarmee doe je onrecht aan de uitspraak van marx.quote:Religion is the sigh of the oppressed creature, the heart of a heartless world, and the soul of soulless conditions. It is the opium of the people.
En deze stelling wil ik met alle plezier verdedigen.quote:Religie is een systeem (in het grotere systeem van cultuur) van geloof en gedrag, dat een antwoord definieert op zich herhalende belangrijke levensvragen waar elke generatie wel een keer aan blootgesteld wordt. Vragen waarvoor het belangrijk is dat er een antwoord geformuleerd wordt.
Het zijn zeker mooie uitspraken, maar ik denk eerlijk gezegd toch dat de definitie van Herman Philipse zowel neutraler als breder toepasbaar is dan deze uitspraak.. van wie is ie eigenlijk? Eveneens Marx?quote:Op donderdag 1 september 2011 18:54 schreef Daniel1976 het volgende:
Maar over deze wilde ik het eigenlijk hebben:
[..]
En deze stelling wil ik met alle plezier verdedigen.
Die vind ik het mooistquote:Op donderdag 1 september 2011 18:54 schreef Daniel1976 het volgende:
Als eerste telt de uitspraak van marx ook wel:
[..]
Te vaak wordt alleen de laatste zin gequote en daarmee doe je onrecht aan de uitspraak van marx.
Als we uitgaan van deze definitie. Wat is dan het verschil tussen cultuur en religie?quote:Maar over deze wilde ik het eigenlijk hebben:
[..]
Dat weet ik niet precies. Hij is van de professor die vroeger lesgegeven heeft aan de professor van wie ik een paar lectures heb gevolgd.quote:Op donderdag 1 september 2011 18:57 schreef Molurus het volgende:
[..]
Het zijn zeker mooie uitspraken, maar ik denk eerlijk gezegd toch dat de definitie van Herman Philipse zowel neutraler als breder toepasbaar is dan deze uitspraak.. van wie is ie eigenlijk? Eveneens Marx?
Dat eren en beïnvloeden door vormen van communicatie, dat hoeft niet perse.quote:"Godsdienst is de som van menselijke pogingen om veronderstelde, niet waarneembare machten te begrijpen, te eren en te beinvloeden door vormen van communicatie."
Nee maar je hebt helemaal gelijk. Zo werkt het in ons Pastafari geloof ook.quote:Ik vind het een teken van zwakte als je iedereen die gelooft zou uitmaken voor 'iemand die het niet snapt'.
De vraag is ook niet of God bestaat, de vraag is of je God wilt.
Dus alle mensen die opzoek zijn geweest naar god en hem niet gevonden hebben, die hebben niet gezocht?quote:Als je op de laatste vraag bevestigend beantwoord, kan ik me voorstellen dat je op zoek gaat naar God.
Als je dan op zoek gaat naar God, bestaat er een kans dat je hem vindt. Als je op die laatste vraag ontkennend beantwoord, dan ga je ook niet op zoek naar God.
Ik weet niet waar dit laatste deel precies op moet slaan.quote:Als je op die laatste vraag ontkennend beantwoord en je gelooft nog in God, dan kan ik me voorstellen dat je op een zoektocht gaat om vooral bewijzen te zoeken tegen God.
Dan heb je immers een excuus om niet meer in God te geloven.
Cultuur is groter dan religie alleen en incorporeert het.quote:Op donderdag 1 september 2011 19:13 schreef deelnemer het volgende:
[..]
Die vind ik het mooist
[..]
Als we uitgaan van deze definitie. Wat is dan het verschil tussen cultuur en religie?
Dat is dus veel breder dan religie.quote:Cultuur in het algemeen verwijst naar het patroon van menselijke activiteit en de symbolische structuren, die deze activiteiten een zekere betekenis geven. Er bestaan uiteenlopende definities van "cultuur", die duiden op verschillende theoretische benaderingen voor de beeldvorming of evaluatie van de menselijke activiteit en haar producten.
Oh, maar daarvan staat al op wikipedia dat dat verhaal verzonnen is.quote:Op donderdag 1 september 2011 19:27 schreef Daniel1976 het volgende:
[..]
Nee maar je hebt helemaal gelijk. Zo werkt het in ons Pastafari geloof ook.
Als je je niet openstelt voor Hem. Dan zul je Zijn warme sappige gehaktballen van Zijne Noedeligheid ook nooit kunnen aan schouwen.
De vlucht in het irreële.
Die hebben wel gezocht, maar hem niet gevonden.quote:[..]
Dus alle mensen die opzoek zijn geweest naar god en hem niet gevonden hebben, die hebben niet gezocht?
Jij had toch een lang proces nodig om van God af te komen?quote:[..]
Ik weet niet waar dit laatste deel precies op moet slaan.
Volgens mij is dit nou een duidelijk voorbeeld van wat HH bedoelt met dat die waarheidsclaim best wat meer gerelativeerd zou mogen worden door menig gelovige.quote:Op donderdag 1 september 2011 20:09 schreef naatje_1 het volgende:
Die hebben wel gezocht, maar hem niet gevonden.
Neen, de bewijslast ligt bij degene die de claim doet.quote:Op donderdag 1 september 2011 20:09 schreef naatje_1 het volgende:
[..]
Oh, maar daarvan staat al op wikipedia dat dat verhaal verzonnen is.Er zit natuurlijk een grens. Het verwijt werd gemaakt 'de bewijslast ligt bij degene die het verzonnen heeft', de vraag is: wie heeft het verzonnen? Kan hij het ook bewijzen? Ik heb het niet verzonnen, dus ik kan het niet bewijzen.
[..]
Hij vind gewoon de waarden in het christendom erg mooi.quote:Op donderdag 1 september 2011 20:46 schreef Modus het volgende:
En ik zou HH onderhand ook bijna als een christen bestempelen (zonder daarmee een waardeoordeel uit te drukken), maar dan wel 1 die bovengemiddeld sterk waarheidsclaims weet te relativeren.
Dan zou ik denk ik een uiterst a-religieus persoon zijn.quote:Op donderdag 1 september 2011 17:54 schreef Molurus het volgende:
[..]
Persoonlijk vind ik de definitie van Herman Philipse van godsdienst heel aardig:
"Godsdienst is de som van menselijke pogingen om veronderstelde, niet waarneembare machten te begrijpen, te eren en te beinvloeden door vormen van communicatie."
Ik heb mijn visie al meerdere malen uiteengezet; mensen hebben me er vaker expliciet om gevraagdquote:Op donderdag 1 september 2011 17:55 schreef Berjan1986 het volgende:
[..]
Dat is nou net HET punt Haushofer, je zegt niks.
Dat is dan jouw beperkte voorstellingsvermogen, meer kan ik er niet van maken Berjan.quote:Enkel trappen tegen alles wat niet christelijk is (en tegen orthodoxe christenen overigens) maar zelf bedekt blijven. Maar je kan mij niet vertellen dat je als niet gelovige gewoon naar de kerk gaat.
Die indruk had ik al.quote:Je gaat je gang maar. Ik luister toch nooit naar anderen.
Hoe kun je nou een definitie verdedigen?quote:Op donderdag 1 september 2011 18:54 schreef Daniel1976 het volgende:
Als mensen mij graag als Christen willen zien omdat ik waarde hecht aan de Christelijke traditie en spiritualiteit, dan vind ik dat best hoor. Wel vind ik het frappant dat niemand dan "valt" over mijn gebrek aan godsgeloof, erkenning van Jezus als zijnde Messias, zijn opstanding, de verzoeningsleer of enige vorm van andere dogmatiek.quote:Op donderdag 1 september 2011 20:46 schreef Modus het volgende:
En ik zou HH onderhand ook bijna als een christen bestempelen (zonder daarmee een waardeoordeel uit te drukken), maar dan wel 1 die bovengemiddeld sterk waarheidsclaims weet te relativeren.
Ach, waren we alemaal maar wijs en verlicht zoals jij, dan zou de wereld er veel beter uit zien, Berjan. Moet jij je trouwens niet voorbereiden op het Suikerfeest?quote:Op donderdag 1 september 2011 21:05 schreef Berjan1986 het volgende:
Maar hij heeft geen idee waar die waarden en normen vandaan komen, anders zou hij niet zo hoog opgeven van het christendom.
Hij is nog verstrikt in hetgeen de Westerling vanaf zijn geboorte mee opgevoed is: Vroeger was de mensheid barbaars en zonder normen en waarden. Men dronk, vocht, moordde, neukte erop los.
Pas toen het christendom in opgang kwam, kwam het goed.
Dat snap ik, als je het zo uitdrukt. Maar soms zijn je uitspraken to-taal niet te plaatsen. Niet dat dat erg is an sich, maar soms lijkt het er wel eens op alsof je bewust wat vaag doet (alhoewel ik niet denk dat dat je insteek is) over hoe je dingen nou precies ziet. Zelfs na deze serie offtopic posts over jouw persoon kan ik dat eik nog niet echt plaatsen.quote:Op donderdag 1 september 2011 21:50 schreef Haushofer het volgende:
Als mensen mij graag als Christen willen zien omdat ik waarde hecht aan de Christelijke traditie en spiritualiteit, dan vind ik dat best hoor. Wel vind ik het frappant dat niemand dan "valt" over mijn gebrek aan godsgeloof, erkenning van Jezus als zijnde Messias, zijn opstanding, de verzoeningsleer of enige vorm van andere dogmatiek.
Ik zie daar weinig Christelijks in, eerlijk gezegd.
Ik zal niet gauw mijn hele spirituele belevenis op een internetforum neerzetten, inderdaad. Als mensen echt geïnteresseerd zijn doe ik er niet zo moeilijk over. Het komt denk ik ook omdat ik me in vrijzinnige kringen bevind; zoals ik zei, ken ik veel meer mensen die er ongeveer instaan zoals ik er insta.quote:Op donderdag 1 september 2011 22:06 schreef Modus het volgende:
[..]
Dat snap ik, als je het zo uitdrukt. Maar soms zijn je uitspraken to-taal niet te plaatsen. Niet dat dat erg is an sich, maar soms lijkt het er wel eens op alsof je bewust wat vaag doet (alhoewel ik niet denk dat dat je insteek is) over hoe je dingen nou precies ziet. Zelfs na deze serie offtopic posts over jouw persoon kan ik dat eik nog niet echt plaatsen.
Ja, wellichtquote:Ms is het wel de verwondering over de schoonheid van aspecten van religie die niet te plaatsen is. Als het nou zo zwartwit zou zijn als bv. 'ik vind kerken gewoon heel mooi' maar het gaat veel dieper dan dat. En het lijkt ook verder te gaan dan alleen verwondering, je zou bijna denken dat je zelf naar het mystieke neigende zaken ervaart.
En toch zijn er meer mensen die jou niet kunnen plaatsen. Verrassend he?quote:Ik heb mijn visie al meerdere malen uiteengezet; mensen hebben me er vaker expliciet om gevraagd
Jij kent alle soorten mensen, als ik jou zo moet/mag geloven.quote:Dat is dan jouw beperkte voorstellingsvermogen, meer kan ik er niet van maken Berjan.En zal ik je es wat vertellen? Ik ken nog veel meer van dit soort mensen.
Ik kijk iedere dag in de spiegel en dan kan ik je een ding zeggen: Dan schrik je niet meer zo snel.quote:Das even schrikken, hé.
Goed he? Onafhankelijk zijn van de mening van anderen, dat zouden meer mensen moeten zijn.quote:Die indruk had ik al.
Ben jij niet degene die doet alsof hij het wiel heeft uitgevonden en dat wetenschappers die niet in jouw straatje passen crackpotters zijn?quote:Ach, waren we alemaal maar wijs en verlicht zoals jij, dan zou de wereld er veel beter uit zien, Berjan. Moet jij je trouwens niet voorbereiden op het Suikerfeest?
Ach, alsof de wetenschap niet selectief is. Er is minder bewijs (boekrollen) voor het bestaan van Plato dan van het bestaan van ene Jezus (als mens op aarde).quote:Op donderdag 1 september 2011 17:34 schreef Bolderkar het volgende:
Het is meer zo dat de aanhangers nogal kieskeurig zijn welke teksten ze wel of niet serieus nemen.
Wetenschap is een systeem (in het grotere systeem van cultuur) van geloof en gedrag, dat een antwoord definieert op zich herhalende belangrijke levensvragen waar elke generatie wel een keer aan blootgesteld wordt. Vragen waarvoor het belangrijk is dat er een antwoord geformuleerd wordt.quote:Op donderdag 1 september 2011 18:54 schreef Daniel1976 het volgende:
Religie is een systeem (in het grotere systeem van cultuur) van geloof en gedrag, dat een antwoord definieert op zich herhalende belangrijke levensvragen waar elke generatie wel een keer aan blootgesteld wordt. Vragen waarvoor het belangrijk is dat er een antwoord geformuleerd wordt.
wat bedoel je eigenlijk met christelijke traditie? En waar hecht jij dan in het bijzonder zo veel waarde aan dat je zelfs meehelpt in kerkdiensten? Jouw uitspraken hier op het forum in acht genomen zou je in mijn kerk vroeger zijn aangewezen als zuivere troll.quote:Op donderdag 1 september 2011 17:26 schreef Haushofer het volgende:
Laatste post:
[..]
Ja, ik hecht veel waarde aan de Christelijke traditie, en bezoek ook kerkdiensten en help soms actief daarin mee. Wat is daar in hemelsnaam mis mee?
[..]
Zoals iedereen. Wat is hier mis mee? Ik claim toch geen waarheden of leg andere mensen toch mijn visie niet op? En trouwens, wat "geloof" ik dan volgens jou?
Ik snap deze kritiek echt niet
quote:Op vrijdag 2 september 2011 08:42 schreef hoatzin het volgende:
[..]
Jouw uitspraken hier op het forum in acht genomen zou je in mijn kerk vroeger zijn aangewezen als zuivere troll.
Zoals elke kerk claimt ook mijn vroegere kerk de ware leer te verkondigen. Anders had ze geen bestaansrecht he?quote:Op vrijdag 2 september 2011 08:49 schreef Cognitor het volgende:
[..]Ja want jouw vroegere kerk is natuurlijk de ware kerk!
Dat heb ik hier nou uiteengezet, dan moet je even teruglezenquote:Op vrijdag 2 september 2011 08:42 schreef hoatzin het volgende:
[..]
wat bedoel je eigenlijk met christelijke traditie? En waar hecht jij dan in het bijzonder zo veel waarde aan dat je zelfs meehelpt in kerkdiensten?
Onzin. Er zijn zat kerken die zeggen: zoals wij het doen vinden wij het de beste manier. Zonder te zeggen dat men de waarheid in pacht heeft of dat andere mensen geen andere kerken mogen prefereren.quote:Op vrijdag 2 september 2011 08:55 schreef hoatzin het volgende:
[..]
Zoals elke kerk claimt ook mijn vroegere kerk de ware leer te verkondigen. Anders had ze geen bestaansrecht he?
oh misschien weet jij het beter. Ik heb vroeger in de chr. geref. kerk geloofsbelijdenis gedaan en verklaard dat ik geloofde dat die leer de enige ware was. Daarmee wordt volgens mij gezegd dat andere leren dus niet de ware zijn. Later hoorde ik dat andere kerken hetzelfde beweren.quote:Op vrijdag 2 september 2011 09:09 schreef Cognitor het volgende:
[..]
Onzin. Er zijn zat kerken die zeggen: zoals wij het doen vinden wij het de beste manier. Zonder te zeggen dat men de waarheid in pacht heeft of dat andere mensen geen andere kerken mogen prefereren.
Het grappige is dat als iemand hier de hele bijbel letterlijk neemt, hij/zij gebombardeerd wordt met redenen waarom dat dom en kortzichtig zou zijn. Als een Christen dan wat vrijzinniger is, dan krijgt zo'n persoon te horen dat hij/zij aan het "cherry-picking" is. En als ik dan stel dat ik waarde hecht aan de Christelijke traditie maar mezelf niet bepaald als Christen zou bestempelen, dan vragen mensen zich af waarom ik dan niet "een ander clubje uitzoek".quote:Op donderdag 1 september 2011 17:34 schreef Bolderkar het volgende:
... en die ervaring extrapoleer je gelijk naar vrijwel alle kerken, lijkt het.quote:Op vrijdag 2 september 2011 09:14 schreef hoatzin het volgende:
[..]
oh misschien weet jij het beter. Ik heb vroeger in de chr. geref. kerk geloofsbelijdenis gedaan...
Van horen zeggen dus. Jammer dat je je niet beter laat informeren. Ik vind het wel geinig dat je als ex-christen blijkbaar nog heel veel opvattingen hebt die je vroeger ook had.quote:Op vrijdag 2 september 2011 09:14 schreef hoatzin het volgende:
[..]
oh misschien weet jij het beter. Ik heb vroeger in de chr. geref. kerk geloofsbelijdenis gedaan en verklaard dat ik geloofde dat die leer de enige ware was. Daarmee wordt volgens mij gezegd dat andere leren dus niet de ware zijn. Later hoorde ik dat andere kerken hetzelfde beweren.
Dat is natuurlijk een karikatuur, maar meer vrijzinnige kerken bestaan al ongeveer 200 jaar.quote:Ik weet dat er tegenwoordig kerken zijn die het zo nauw niet allemaal nemen. De hel bestaat niet meer en iedereen lachend de hemel in.
De indoctrinatie tijdens mijn jeugd heeft een behoorlijke impact op mijn brein gehad inderdaad.quote:Op vrijdag 2 september 2011 09:19 schreef Cognitor het volgende:
[..]
Van horen zeggen dus. Jammer dat je je niet beter laat informeren. Ik vind het wel geinig dat je als ex-christen blijkbaar nog heel veel opvattingen hebt die je vroeger ook had.
[..]
Dat is natuurlijk een karikatuur, maar meer vrijzinnige kerken bestaan al ongeveer 200 jaar.
Mwoah, wat zijn "spirituele ervaringen"? Ik kan ook compleet in vervoering raken wanneer ik muziek maak of luister; dat soort ervaringen is niet iets wat ik exclusief aan religie toedicht.quote:Op vrijdag 2 september 2011 09:22 schreef Modus het volgende:
Ja, 'christelijke traditie' is natuurlijk nogal een ruim begrip. Het lijkt in dit geval te gaan om religieuze kunst, muziek, teksten etc. Maar als ik dan lees dat HH ergens ook spirituele ervaringen lijkt te hebben die hij niet met zomaar iedereen wil delen, is het wellicht meer dan alleen dat eerste.
En daardoor ga je zelf ook niet zo gauw op zoek naar hoe andere kerken hun religie belijden en uitdragen. En da's ook niet zo gek, natuurlijk.quote:Op vrijdag 2 september 2011 09:29 schreef hoatzin het volgende:
[..]
De indoctrinatie tijdens mijn jeugd heeft een behoorlijke impact op mijn brein gehad inderdaad.
Nee hoor, da's een misvatting. Voordat God verdween uit mijn hoofd heb ik heel wat "geprobeerd"quote:Op vrijdag 2 september 2011 10:46 schreef Haushofer het volgende:
En daardoor ga je zelf ook niet zo gauw op zoek naar hoe andere kerken hun religie belijden en uitdragen. En da's ook niet zo gek, natuurlijk.
Soms wel dus?quote:Op vrijdag 2 september 2011 10:46 schreef Haushofer het volgende:
Ik kan ook compleet in vervoering raken wanneer ik muziek maak of luister; dat soort ervaringen is niet iets wat ik exclusief aan religie toedicht.
Ja, ik heb b.v. tijdens Taizédiensten wel es hele bijzondere ervaringen meegemaakt. Maar dat is denk ik een combinatie van de stilte, de gesprekken die je hebt, de muziek, en andere factorenquote:
Als ik je posts leest lijkt het alsof je denkt dat er vrijwel geen vrijzinnige kerken bestaan, dus dan heb je die kennelijk overgeslagenquote:Op vrijdag 2 september 2011 10:49 schreef hoatzin het volgende:
[..]
Nee hoor, da's een misvatting. Voordat God verdween uit mijn hoofd heb ik heel wat "geprobeerd"
Het is toch bekend dat mensen in vervoering kunnen raken van religie? Het is gewoon een gebiedje in de hersens dat ook kunstmatig geactiveerd kan worden, waardoor zelfs de meest verstokte atheïst ineens religieuze/goddelijke gevoelens krijgt.quote:
Doet dat iets af aan de ervaring?quote:Op vrijdag 2 september 2011 10:58 schreef hoatzin het volgende:
[..]
Het is toch bekend dat mensen in vervoering kunnen raken van religie? Het is gewoon een gebiedje in de hersens dat ook kunstmatig geactiveerd kan worden, waardoor zelfs de meest verstokte atheïst ineens religieuze/goddelijke gevoelens krijgt.
En dat is natuurlijk een theorie die kan bogen op een vrijwel unanieme instemming van wetenschappers. (Quod non.) En als het zo zou zijn, kun je die religieuze ervaring daar niet zomaar toe reduceren.quote:Op vrijdag 2 september 2011 10:58 schreef hoatzin het volgende:
[..]
Het is toch bekend dat mensen in vervoering kunnen raken van religie? Het is gewoon een gebiedje in de hersens dat ook kunstmatig geactiveerd kan worden, waardoor zelfs de meest verstokte atheïst ineens religieuze/goddelijke gevoelens krijgt.
In de Academische Boekengids van deze maand stond ook een stevig staaltje kritiek op Swaab; vooral omdat datgene waar hij Van Lommel beschuldigt (uitstapjes naar andere vakgebieden zoals de QM) hijzelf zonder schaamte toepast in zijn eigen boek.quote:Op vrijdag 2 september 2011 11:11 schreef Cognitor het volgende:
[..]
En dat is natuurlijk een theorie die kan bogen op een vrijwel unanieme instemming van wetenschappers. (Quod non.) En als het zo zou zijn, kun je die religieuze ervaring daar niet zomaar toe reduceren.
En Dick Swaab is natuurlijk een autoriteit op dit gebied.
Daarom refereer ik ook liever naar Lone Frank en Daniel Goleman.quote:Op vrijdag 2 september 2011 11:16 schreef Haushofer het volgende:
[..]
In de Academische Boekengids van deze maand stond ook een stevig staaltje kritiek op Swaab; vooral omdat datgene waar hij Van Lommel beschuldigt (uitstapjes naar andere vakgebieden zoals de QM) hijzelf zonder schaamte toepast in zijn eigen boek.
nee, hoezo?quote:Op vrijdag 2 september 2011 11:07 schreef Haushofer het volgende:
[..]
Doet dat iets af aan de ervaring?
Voor sommige mensen doet het dat wel; een verklaring zou het dan minder waardevol maken,als in "het is slechts een gebiedje in de hersenen wat geactiveerd wordt". Op die manier wordt het natuurlijk helemaal niet ervaren.quote:
Bedoel je dat als in "wij atheïsten zouden graag het bestaan van God willen ontkrachten"?quote:Op vrijdag 2 september 2011 11:34 schreef Daniel1976 het volgende:
[..]
Daarom refereer ik ook liever naar Lone Frank en Daniel Goleman.
Maar hoe graag wij atheisten het ook zouden willen, een gebiedje in de hersenen voor religieuze gevoelens zegt nog niets.
Dat ontkrachten is toch al voldoende gebeurd?quote:Op vrijdag 2 september 2011 12:08 schreef Haushofer het volgende:
[..]
Bedoel je dat als in "wij atheïsten zouden graag het bestaan van God willen ontkrachten"?
een ervaring is ook slechts een gevoel, wat chemie en wat elektriciteit. Een harde klap erop en de hele ervaring is foetsie.quote:Op vrijdag 2 september 2011 12:07 schreef Haushofer het volgende:
[..]
Voor sommige mensen doet het dat wel; een verklaring zou het dan minder waardevol maken,als in "het is slechts een gebiedje in de hersenen wat geactiveerd wordt". Op die manier wordt het natuurlijk helemaal niet ervaren.
"slechts een gevoel"? Mensen zijn geen puur rationele wezens, integendeel zelfs. Gevoel is een groot deel van de menselijke identiteit.quote:Op vrijdag 2 september 2011 12:25 schreef hoatzin het volgende:
[..]
een ervaring is ook slechts een gevoel, wat chemie en wat elektriciteit. Een harde klap erop en de hele ervaring is foetsie.
Aan de ervaring doet dat niets af, die is net zo echt als een glas sinas.
Emoties zijn het middel van je onderbewustzijn om te communiceren met je bewustzijn.quote:Op vrijdag 2 september 2011 12:29 schreef Murvgeslagen het volgende:
[..]
"slechts een gevoel"? Mensen zijn geen puur rationele wezens, integendeel zelfs. Gevoel is een groot deel van de menselijke identiteit.
Dat kan. Of men heeft een ander deel gevonden. Ik hoorde dat voorbeeld van die ene olifant: er zijn een paar blinden bij een olifant, die hebben alle een lichaamsdeel vast van de olifant. De ene heeft het been vast en zegt dat dat de olifant is, de ander heeft de kop vast en dat moet toch zeker wel de olifant. Maar nee, het zijn allen slechts onderdelen van de olifant. Ik denk dat elke religie op zich wel een onderdeel is van die olifant.quote:Op donderdag 1 september 2011 20:43 schreef Modus het volgende:
[..]
Volgens mij is dit nou een duidelijk voorbeeld van wat HH bedoelt met dat die waarheidsclaim best wat meer gerelativeerd zou mogen worden door menig gelovige.
En zij die gezocht hebben en een andere heilige entiteit gevonden hebben? Die waarschijnlijk dezelfde methodiek gebruikt hebben als jij? Als er daar dan blijkbaar zoveel verschillende conclusies uit te trekken zijn, kan je denk ik sterke vraagtekens zetten bij de betrouwbaarheid van deze methodiek.
Ik claim helemaal niets.quote:Op donderdag 1 september 2011 20:57 schreef TerryStone het volgende:
[..]
Neen, de bewijslast ligt bij degene die de claim doet.
Jawel, of je hangt een geloof aan dat die claim voor je doet.quote:
Als je de wetenschappelijke methode wilt volgen wel ja, maar methafysische zaken daarmee bewijzen wordt wat lastig.quote:Op vrijdag 2 september 2011 13:03 schreef Daniel1976 het volgende:
[..]
Jawel, of je hangt een geloof aan dat die claim voor je doet.
't Is wel erg christelijk om de verantwoording af te schuiven.
Maar als jij iets stelt / claimt dan moet je het ook kunnen bewijzen en je claimt en stelt hier genoeg de afgelopen maanden. Ik ga het niet recappen, maar het zal een bonte verzameling claims van jou opleveren.
Het maakt niet uit of een ander het heeft verzonnen, als jij het aanhangt dan ondersteun jij die claim en dus moet je het dan hard kunnen maken.
Ja maar naatje neemt de vlucht in het irrieële maar gedeeltelijk. Hij claimt waarneembare interventie van god in onze werkelijkheid. Daarmee moet die interventie dus wetenschappelijk toetsbaar zijn. Laat ik daarbij nog even verwijzen naar de TT en de originele OP.quote:Op vrijdag 2 september 2011 13:11 schreef Murvgeslagen het volgende:
[..]
Als je de wetenschappelijke methode wilt volgen wel ja, maar methafysische zaken daarmee bewijzen wordt wat lastig.
God als natuurwetenschappelijke verklaring wel, maar daarbuiten zie ik niet echt hoe het bestaan van God "ontkracht" isquote:Op vrijdag 2 september 2011 12:13 schreef Daniel1976 het volgende:
Dat ontkrachten is toch al voldoende gebeurd?
Die gevolgtrekking zie ik niet helemaal.quote:Anders was jij bijvoorbeeld wel een volgeling van de letterlijke bijbel geweest zoals in alle pinkster een christengemeentes gebruikelijk is.
Dat is ook zo, maar dat heeft dan een wetenschappelijke toetsing nodig op het moment dat een bepaalde interventie zichtbaar gebeurt.quote:Op vrijdag 2 september 2011 13:13 schreef Daniel1976 het volgende:
[..]
Ja maar naatje neemt de vlucht in het irrieële maar gedeeltelijk. Hij claimt waarneembare interventie van god in onze werkelijkheid. Daarmee moet die interventie dus wetenschappelijk toetsbaar zijn. Laat ik daarbij nog even verwijzen naar de TT en de originele OP.
Wel wanneer je regels gebaseerd op dat soort ideeën de wereld in wil helpen omdat je graag ziet dat iedereen zich ernaar gaat gedragen.quote:Op vrijdag 2 september 2011 13:18 schreef Murvgeslagen het volgende:
Dat is ook zo, maar dat heeft dan een wetenschappelijke toetsing nodig op het moment dat een bepaalde interventie zichtbaar gebeurt.
gelukkig heb je door dat die gelovigen allen "blind" zijn.quote:Op vrijdag 2 september 2011 12:53 schreef naatje_1 het volgende:
[..]
Dat kan. Of men heeft een ander deel gevonden. Ik hoorde dat voorbeeld van die ene olifant: er zijn een paar blinden bij een olifant, die hebben alle een lichaamsdeel vast van de olifant. De ene heeft het been vast en zegt dat dat de olifant is, de ander heeft de kop vast en dat moet toch zeker wel de olifant. Maar nee, het zijn allen slechts onderdelen van de olifant. Ik denk dat elke religie op zich wel een onderdeel is van die olifant.
Dan ga je voor het gemak maar even voorbij aan dat men verschillende entiteiten waarneemt die volgens de regels elkaar zouden moeten uitsluiten.quote:Op vrijdag 2 september 2011 12:53 schreef naatje_1 het volgende:
Dat kan. Of men heeft een ander deel gevonden. Ik hoorde dat voorbeeld van die ene olifant: er zijn een paar blinden bij een olifant, die hebben alle een lichaamsdeel vast van de olifant. De ene heeft het been vast en zegt dat dat de olifant is, de ander heeft de kop vast en dat moet toch zeker wel de olifant. Maar nee, het zijn allen slechts onderdelen van de olifant. Ik denk dat elke religie op zich wel een onderdeel is van die olifant.
En dat ze aan de hand van één onderdeel denken te erkennen, te maken hebben met een olifant.quote:Op vrijdag 2 september 2011 13:33 schreef hoatzin het volgende:
[..]
gelukkig heb je door dat die gelovigen allen "blind" zijn.![]()
Je vergeet het onderschrift, de v is voor de taalnaziquote:
Hmm ik weet niet. Ik probeer me in de analogie te verplaatsen en dan kom ik op het volgende uit,quote:Op vrijdag 2 september 2011 12:53 schreef naatje_1 het volgende:
[..]
Die potige kan anders best agressief zijn hoor!quote:Op vrijdag 2 september 2011 14:25 schreef hoatzin het volgende:
[..]
is het niet smurf?
smurfgeslagen? (klinkt niet zo symphatiek btw...zo'n klein smurfje..)
Is dat niet inherent aan het aanhanger zijn?quote:Op donderdag 1 september 2011 17:34 schreef Bolderkar het volgende:
Zie ik niet op de ipadquote:Op vrijdag 2 september 2011 14:23 schreef Murvgeslagen het volgende:
[..]
Je vergeet het onderschrift, de v is voor de taalnazi
quote:Op vrijdag 2 september 2011 08:59 schreef Haushofer het volgende:
[..]
Dat heb ik hier nou uiteengezet, dan moet je even teruglezen
vertel je dat ook in die kerken waar je meehelpt, dat je er geen zier van gelooft maar gewoon meedoet voor de gezelligheid?quote:Ik geloof niet bepaald in een God, erken Jezus niet als de Messias, hang geen enkele dogmatiek aan
Zat laatst de uitstekende serie van de EO te kijken over de kerkgeschiedenis van Nederland en was nogal verbaasd over dat er flink wat dominees zijn die openlijk niet in god gelovenquote:Op donderdag 8 september 2011 13:18 schreef hoatzin het volgende:
vertel je dat ook in die kerken waar je meehelpt, dat je er geen zier van gelooft maar gewoon meedoet voor de gezelligheid?
Mensen weten dat ik er "geen zier van geloof", maar zoals ik zei: ik ben lang niet de enige die er zo over denkt, dus ik ben niet bepaald een uitzondering. De pastors die er diensten doen kunnen ook weinig met de meeste dogmatiek omtrent het Christendom. Het zijn vaak ook meer filosofisch of poëtisch ingestelde mensenquote:Op donderdag 8 september 2011 13:18 schreef hoatzin het volgende:
vertel je dat ook in die kerken waar je meehelpt, dat je er geen zier van gelooft maar gewoon meedoet voor de gezelligheid?
Ja shocking. Ik ken een christelijke gereformeerde dominee, ooit streng in de leer, tot hij rond de geboorte van zijn zoveelste kind een relatie kreeg met een jonge deerne, zijn (overigens graflelijke) vrouw verliet, uit zijn ambt werd gezet (beste rel in de chr.geref.kerk) en aan lager wal geraakte.quote:Op donderdag 8 september 2011 13:20 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
Zat laatst de uitstekende serie van de EO te kijken over de kerkgeschiedenis van Nederland en was nogal verbaasd over dat er flink wat dominees zijn die openlijk niet in god geloven
ah, het gaat over een Roomse instelling. Nee, die zijn over't algemeen niet zo kritisch in tijden waarin de kerken leeglopen.quote:Op donderdag 8 september 2011 13:58 schreef Haushofer het volgende:
[..]
Mensen weten dat ik er "geen zier van geloof", maar zoals ik zei: ik ben lang niet de enige die er zo over denkt, dus ik ben niet bepaald een uitzondering. De pastors die er diensten doen kunnen ook weinig met de meeste dogmatiek omtrent het Christendom. Het zijn vaak ook meer filosofisch of poëtisch ingestelde mensen![]()
"Meedoen" voor de gezelligheid is trouwens dan weer een baggatelisering waar ik me niet in kan vinden. Het is voor mij meer dan gezelligheid, maar dat lijkt niet helemaal door te willen dringen, geloof ik.
Nou ik vond je post laatst daarover interessant en open, alleen zie ik het niet zoals jij het ziet. Ik ervaar ook wel eens een soort van euforische stemming met bv. de juiste muziek op het juiste moment, waar jij dan het woord mystiek gaat gebruiken.quote:Op donderdag 8 september 2011 13:58 schreef Haushofer het volgende:
"Meedoen" voor de gezelligheid is trouwens dan weer een baggatelisering waar ik me niet in kan vinden. Het is voor mij meer dan gezelligheid, maar dat lijkt niet helemaal door te willen dringen, geloof ik.
In de Roomse kerk is er veel aandacht voor decoratie, ceremonie en ander uiterlijk vertoon. De één is daar gevoelig voor, de ander niet.quote:Op donderdag 8 september 2011 14:18 schreef Modus het volgende:
[..]
Nou ik vond je post laatst daarover interessant en open, alleen zie ik het niet zoals jij het ziet. Ik ervaar ook wel eens een soort van euforische stemming met bv. de juiste muziek op het juiste moment, waar jij dan het woord mystiek gaat gebruiken.
Denk dat we een andere invulling aan dat woord geven, of onze ervaringen verschillen op dat vlak echt van elkaar.
Leg uit eens uit dan.quote:Op donderdag 8 september 2011 13:58 schreef Haushofer het volgende:
[..]
Mensen weten dat ik er "geen zier van geloof", maar zoals ik zei: ik ben lang niet de enige die er zo over denkt, dus ik ben niet bepaald een uitzondering. De pastors die er diensten doen kunnen ook weinig met de meeste dogmatiek omtrent het Christendom. Het zijn vaak ook meer filosofisch of poëtisch ingestelde mensen![]()
Slechte ideeën verdienen geen respect.quote:Op donderdag 8 september 2011 16:44 schreef Loppe het volgende:
Toch een leuke verdraagzame bende hier.
Dus alleen een genius verdient respect?quote:Op donderdag 8 september 2011 16:54 schreef TerryStone het volgende:
[..]
Slechte ideeën verdienen geen respect.
Heb ik dat gezegd of ben je gewoon weer aan het spelen?quote:Op donderdag 8 september 2011 17:18 schreef heartz het volgende:
[..]
Dus alleen een genius verdient respect?
Kan die geen slechte ideeen hebben. Wat is een slecht idee volgens jouw?
Een goede vraag...quote:Op donderdag 8 september 2011 18:46 schreef TerryStone het volgende:
[..]
Heb ik dat gezegd of ben je gewoon weer aan het spelen?
Een idee/mening/geloof zonder onderbouwing of met een dubieuze onderbouwing waarbij onwetendheid/gebrek aan kennis een grote rol speelt (wat bij religie het geval is) is imo een slecht idee en ook een Einstein kan slechte ideeën hebben.
Zet de zwaartekrachttheorie eens tegenover het (net bedachte) idee dat onzichtbare kabouters ervoor zorgen dat dingen vallen, zijn die 2 ideeën even veel waard?
Ik bedoel uiteraard wanneer men een waarheidsclaim doet (wat religie doet), als (fantasie)verhaal kan dat idee over kabouters natuurlijk wel weer waarde hebben.quote:Op donderdag 8 september 2011 18:50 schreef heartz het volgende:
[..]
Een goede vraag...
Voor iemand die graag fantasieverhalen schrijft kan het idee over kabouters meer waard zijn.
Voor iemand die zich bezighoudt met experimentele ideeen op wetenschappelijk gebied is het idee over zwaartekrachttheorie meer waard.
Maar welk idee is daadwerkelijk meer waard. Hoe willen we de waarde ervan gaan bepalen?
Ook zo in de bevolking. Denk ik
Ik begrijp wel wat je bedoelt.quote:Op donderdag 8 september 2011 19:04 schreef TerryStone het volgende:
[..]
Ik bedoel uiteraard wanneer men een waarheidsclaim doet (wat religie doet), als (fantasie)verhaal kan dat idee over kabouters natuurlijk wel weer waarde hebben.
(on)verdraagzaamheid kennen we van gristenen en van atheisten, heeft er dus niets mee te maken.quote:Op donderdag 8 september 2011 16:44 schreef Loppe het volgende:
Toch een leuke verdraagzame bende hier.
Nee, dit zijn protestantse pastoren, en de diensten hebben een oecumenisch karakter.quote:Op donderdag 8 september 2011 14:10 schreef hoatzin het volgende:
ah, het gaat over een Roomse instelling.
Nee, dat doe ik helemaal niet:quote:Op donderdag 8 september 2011 14:18 schreef Modus het volgende:
Nou ik vond je post laatst daarover interessant en open, alleen zie ik het niet zoals jij het ziet. Ik ervaar ook wel eens een soort van euforische stemming met bv. de juiste muziek op het juiste moment, waar jij dan het woord mystiek gaat gebruiken.
quote:Op vrijdag 2 september 2011 10:57 schreef Haushofer het volgende:
Echt mystieke momenten oid zou ik het absoluut niet willen noemen.
Omdat ik het als een essentieel onderdeel van mezelf beschouwquote:
Gelukkig heb je mij wéér op het verkeerde spoor gezet. Want ik krijg de indruk dat je daar genoegen in te schept.quote:Op vrijdag 9 september 2011 11:33 schreef Haushofer het volgende:
[..]
Nee, dit zijn protestantse pastoren, en de diensten hebben een oecumenisch karakter.
Alweer het verkeerde hokje.
Waarom zou ik?quote:Op vrijdag 9 september 2011 12:12 schreef hoatzin het volgende:
[..]
Gelukkig heb je mij wéér op het verkeerde spoor gezet. Want ik krijg de indruk dat je daar genoegen in te schept.
Je hebt gelijk, dat had ik verkeerd onthouden. Maar dan nog lijkt jouw beleving anders (zonder waardeoordeel) dan die van veel anderen hier, en het is blijkbaar nog niet helemaal duidelijk wat dat dan is.quote:
Iedereen heeft verschillende belevingen/ belevenissen. Volgens mij zijn belevingen van verschillende personen zelden identiek, ook al kunnen ze op elkaar lijken.quote:Op vrijdag 9 september 2011 13:49 schreef Modus het volgende:
[..]
Je hebt gelijk, dat had ik verkeerd onthouden. Maar dan nog lijkt jouw beleving anders (zonder waardeoordeel) dan die van veel anderen hier, en het is blijkbaar nog niet helemaal duidelijk wat dat dan is.
Het woord pastor doet mij in eerst instantie denken aan de RK kerk. Ik weet dat ook in oecumenisch protestantse kringen pastors bestaan. En vrijzinnig oecumenisch vind ik inderdaad moeilijk in een hokje te plaatsen omdat "alles kan en alles mag" lijnrecht indruist tegen wat ik als kind te horen kreeg. Weliswaar ben ik nu volwassen en "verlost van het juk des geloofs" maar dat wil niet zeggen dat de indoctrinatie geen sporen heeft achtergelaten.quote:Op vrijdag 9 september 2011 12:26 schreef Haushofer het volgende:
[..]
Waarom zou ik?Ik snap ook niet op basis waarvan je de conclusie trekt dat ik me in Roomse kringen begeef. Omdat het vrijzinnig is? Ik heb mijn best gedaan om hier uiteen te zetten hoe ik religie ervaar, dus ik snap je reactie niet echt. Jij trekt voorbarige conclusies en pretendeert het zo in een hokje te kunnen duwen, niet ik
Ik vind eerlijk gezegd het simplisme waarmee hier soms naar religie wordt gekeken niet bepaald minder stuitend dan het simplisme waarmee sommige bijbelvaste Christenen naar wetenschap kijken. En ook al schiet ze soms nogal door in haar cultuurrelativering, wat dat betreft ben ik het eens met iemand als Karen Armstrong.
Mensen gaan religie anders beleven (getuige ook de populaire literatuur die hier de laatste tijd over verschenen is), en het lijkt wel alsof sommige mensen hier die kritisch tegenover het Christendom staan zich daar geen raad mee weten. Misschien omdat het niet meer zo goed in hokjes is te stoppen oid.
En dit is nu net wat men verstond/verstaat onder het ' gnostisch christendom ' voordat op het eind van de 2de eeuw het dogmatisch orthodoxe christendom zijn indrede deed.quote:En vrijzinnig oecumenisch vind ik inderdaad moeilijk in een hokje te plaatsen omdat "alles kan en alles mag" lijnrecht indruist tegen wat ik als kind te horen kreeg.
Is niet juist één van de pijlers van het gnosticisme dat de kennis niet voor iedereen toegankelijk is en dat er daarom een strenge hiërarchische structuur is ?quote:Op dinsdag 13 september 2011 12:44 schreef ATON het volgende:
hoatzin:
[..]
En dit is nu net wat men verstond/verstaat onder het ' gnostisch christendom ' voordat op het eind van de 2de eeuw het dogmatisch orthodoxe christendom zijn indrede deed.
Nee, net niet. Er bestond niet zoiets als centraal denken en bestuur en geen dogma's. Ieder kon naar eigen goeddunken zijn religieus beleven zélf invullen en gestalte geven. Er werd wel onderricht gegeven in de ' gnosis ', maar op verschillende niveau's naargelang de geestelijke/religieuze ontwikkeling van de discipel. Ook in enkele evangelies vinden we daar nog voldoende sporen van terug als het gaat om ' geheime leer ' en ' inwijdingen ', net zoals we dit vandaag ook nog zien in de vrijmetselaarsloges. Van hiërarchie was er totaal geen sprake. Een toehoorder vandaag kon morgen de spreker/ voorzegger zijn. De orthodoxen hadden wél een hiërarchie en dogma's. Net daarom hebben ze het pleit gewonnen omdat er controle van bovenaf kon geschieden en er denkregels konden worden opgelegd.quote:Op dinsdag 13 september 2011 14:36 schreef hoatzin het volgende:
[..]
Is niet juist één van de pijlers van het gnosticisme dat de kennis niet voor iedereen toegankelijk is en dat er daarom een strenge hiërarchische structuur is ?
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |