Onzin. Er zijn zat kerken die zeggen: zoals wij het doen vinden wij het de beste manier. Zonder te zeggen dat men de waarheid in pacht heeft of dat andere mensen geen andere kerken mogen prefereren.quote:Op vrijdag 2 september 2011 08:55 schreef hoatzin het volgende:
[..]
Zoals elke kerk claimt ook mijn vroegere kerk de ware leer te verkondigen. Anders had ze geen bestaansrecht he?
oh misschien weet jij het beter. Ik heb vroeger in de chr. geref. kerk geloofsbelijdenis gedaan en verklaard dat ik geloofde dat die leer de enige ware was. Daarmee wordt volgens mij gezegd dat andere leren dus niet de ware zijn. Later hoorde ik dat andere kerken hetzelfde beweren.quote:Op vrijdag 2 september 2011 09:09 schreef Cognitor het volgende:
[..]
Onzin. Er zijn zat kerken die zeggen: zoals wij het doen vinden wij het de beste manier. Zonder te zeggen dat men de waarheid in pacht heeft of dat andere mensen geen andere kerken mogen prefereren.
Het grappige is dat als iemand hier de hele bijbel letterlijk neemt, hij/zij gebombardeerd wordt met redenen waarom dat dom en kortzichtig zou zijn. Als een Christen dan wat vrijzinniger is, dan krijgt zo'n persoon te horen dat hij/zij aan het "cherry-picking" is. En als ik dan stel dat ik waarde hecht aan de Christelijke traditie maar mezelf niet bepaald als Christen zou bestempelen, dan vragen mensen zich af waarom ik dan niet "een ander clubje uitzoek".quote:Op donderdag 1 september 2011 17:34 schreef Bolderkar het volgende:
Het is meer zo dat de aanhangers nogal kieskeurig zijn welke teksten ze wel of niet serieus nemen.
... en die ervaring extrapoleer je gelijk naar vrijwel alle kerken, lijkt het.quote:Op vrijdag 2 september 2011 09:14 schreef hoatzin het volgende:
[..]
oh misschien weet jij het beter. Ik heb vroeger in de chr. geref. kerk geloofsbelijdenis gedaan...
Van horen zeggen dus. Jammer dat je je niet beter laat informeren. Ik vind het wel geinig dat je als ex-christen blijkbaar nog heel veel opvattingen hebt die je vroeger ook had.quote:Op vrijdag 2 september 2011 09:14 schreef hoatzin het volgende:
[..]
oh misschien weet jij het beter. Ik heb vroeger in de chr. geref. kerk geloofsbelijdenis gedaan en verklaard dat ik geloofde dat die leer de enige ware was. Daarmee wordt volgens mij gezegd dat andere leren dus niet de ware zijn. Later hoorde ik dat andere kerken hetzelfde beweren.
Dat is natuurlijk een karikatuur, maar meer vrijzinnige kerken bestaan al ongeveer 200 jaar.quote:Ik weet dat er tegenwoordig kerken zijn die het zo nauw niet allemaal nemen. De hel bestaat niet meer en iedereen lachend de hemel in.
De indoctrinatie tijdens mijn jeugd heeft een behoorlijke impact op mijn brein gehad inderdaad.quote:Op vrijdag 2 september 2011 09:19 schreef Cognitor het volgende:
[..]
Van horen zeggen dus. Jammer dat je je niet beter laat informeren. Ik vind het wel geinig dat je als ex-christen blijkbaar nog heel veel opvattingen hebt die je vroeger ook had.
[..]
Dat is natuurlijk een karikatuur, maar meer vrijzinnige kerken bestaan al ongeveer 200 jaar.
Mwoah, wat zijn "spirituele ervaringen"? Ik kan ook compleet in vervoering raken wanneer ik muziek maak of luister; dat soort ervaringen is niet iets wat ik exclusief aan religie toedicht.quote:Op vrijdag 2 september 2011 09:22 schreef Modus het volgende:
Ja, 'christelijke traditie' is natuurlijk nogal een ruim begrip. Het lijkt in dit geval te gaan om religieuze kunst, muziek, teksten etc. Maar als ik dan lees dat HH ergens ook spirituele ervaringen lijkt te hebben die hij niet met zomaar iedereen wil delen, is het wellicht meer dan alleen dat eerste.
En daardoor ga je zelf ook niet zo gauw op zoek naar hoe andere kerken hun religie belijden en uitdragen. En da's ook niet zo gek, natuurlijk.quote:Op vrijdag 2 september 2011 09:29 schreef hoatzin het volgende:
[..]
De indoctrinatie tijdens mijn jeugd heeft een behoorlijke impact op mijn brein gehad inderdaad.
Nee hoor, da's een misvatting. Voordat God verdween uit mijn hoofd heb ik heel wat "geprobeerd"quote:Op vrijdag 2 september 2011 10:46 schreef Haushofer het volgende:
En daardoor ga je zelf ook niet zo gauw op zoek naar hoe andere kerken hun religie belijden en uitdragen. En da's ook niet zo gek, natuurlijk.
Soms wel dus?quote:Op vrijdag 2 september 2011 10:46 schreef Haushofer het volgende:
Ik kan ook compleet in vervoering raken wanneer ik muziek maak of luister; dat soort ervaringen is niet iets wat ik exclusief aan religie toedicht.
Ja, ik heb b.v. tijdens Taizédiensten wel es hele bijzondere ervaringen meegemaakt. Maar dat is denk ik een combinatie van de stilte, de gesprekken die je hebt, de muziek, en andere factorenquote:
Als ik je posts leest lijkt het alsof je denkt dat er vrijwel geen vrijzinnige kerken bestaan, dus dan heb je die kennelijk overgeslagenquote:Op vrijdag 2 september 2011 10:49 schreef hoatzin het volgende:
[..]
Nee hoor, da's een misvatting. Voordat God verdween uit mijn hoofd heb ik heel wat "geprobeerd"
Het is toch bekend dat mensen in vervoering kunnen raken van religie? Het is gewoon een gebiedje in de hersens dat ook kunstmatig geactiveerd kan worden, waardoor zelfs de meest verstokte atheïst ineens religieuze/goddelijke gevoelens krijgt.quote:
Doet dat iets af aan de ervaring?quote:Op vrijdag 2 september 2011 10:58 schreef hoatzin het volgende:
[..]
Het is toch bekend dat mensen in vervoering kunnen raken van religie? Het is gewoon een gebiedje in de hersens dat ook kunstmatig geactiveerd kan worden, waardoor zelfs de meest verstokte atheïst ineens religieuze/goddelijke gevoelens krijgt.
En dat is natuurlijk een theorie die kan bogen op een vrijwel unanieme instemming van wetenschappers. (Quod non.) En als het zo zou zijn, kun je die religieuze ervaring daar niet zomaar toe reduceren.quote:Op vrijdag 2 september 2011 10:58 schreef hoatzin het volgende:
[..]
Het is toch bekend dat mensen in vervoering kunnen raken van religie? Het is gewoon een gebiedje in de hersens dat ook kunstmatig geactiveerd kan worden, waardoor zelfs de meest verstokte atheïst ineens religieuze/goddelijke gevoelens krijgt.
In de Academische Boekengids van deze maand stond ook een stevig staaltje kritiek op Swaab; vooral omdat datgene waar hij Van Lommel beschuldigt (uitstapjes naar andere vakgebieden zoals de QM) hijzelf zonder schaamte toepast in zijn eigen boek.quote:Op vrijdag 2 september 2011 11:11 schreef Cognitor het volgende:
[..]
En dat is natuurlijk een theorie die kan bogen op een vrijwel unanieme instemming van wetenschappers. (Quod non.) En als het zo zou zijn, kun je die religieuze ervaring daar niet zomaar toe reduceren.
En Dick Swaab is natuurlijk een autoriteit op dit gebied.
Daarom refereer ik ook liever naar Lone Frank en Daniel Goleman.quote:Op vrijdag 2 september 2011 11:16 schreef Haushofer het volgende:
[..]
In de Academische Boekengids van deze maand stond ook een stevig staaltje kritiek op Swaab; vooral omdat datgene waar hij Van Lommel beschuldigt (uitstapjes naar andere vakgebieden zoals de QM) hijzelf zonder schaamte toepast in zijn eigen boek.
nee, hoezo?quote:Op vrijdag 2 september 2011 11:07 schreef Haushofer het volgende:
[..]
Doet dat iets af aan de ervaring?
Voor sommige mensen doet het dat wel; een verklaring zou het dan minder waardevol maken,als in "het is slechts een gebiedje in de hersenen wat geactiveerd wordt". Op die manier wordt het natuurlijk helemaal niet ervaren.quote:
Bedoel je dat als in "wij atheïsten zouden graag het bestaan van God willen ontkrachten"?quote:Op vrijdag 2 september 2011 11:34 schreef Daniel1976 het volgende:
[..]
Daarom refereer ik ook liever naar Lone Frank en Daniel Goleman.
Maar hoe graag wij atheisten het ook zouden willen, een gebiedje in de hersenen voor religieuze gevoelens zegt nog niets.
Dat ontkrachten is toch al voldoende gebeurd?quote:Op vrijdag 2 september 2011 12:08 schreef Haushofer het volgende:
[..]
Bedoel je dat als in "wij atheïsten zouden graag het bestaan van God willen ontkrachten"?
een ervaring is ook slechts een gevoel, wat chemie en wat elektriciteit. Een harde klap erop en de hele ervaring is foetsie.quote:Op vrijdag 2 september 2011 12:07 schreef Haushofer het volgende:
[..]
Voor sommige mensen doet het dat wel; een verklaring zou het dan minder waardevol maken,als in "het is slechts een gebiedje in de hersenen wat geactiveerd wordt". Op die manier wordt het natuurlijk helemaal niet ervaren.
"slechts een gevoel"? Mensen zijn geen puur rationele wezens, integendeel zelfs. Gevoel is een groot deel van de menselijke identiteit.quote:Op vrijdag 2 september 2011 12:25 schreef hoatzin het volgende:
[..]
een ervaring is ook slechts een gevoel, wat chemie en wat elektriciteit. Een harde klap erop en de hele ervaring is foetsie.
Aan de ervaring doet dat niets af, die is net zo echt als een glas sinas.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |