abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_101039820
quote:
0s.gif Op maandag 22 augustus 2011 13:51 schreef Iblardi het volgende:

[..]

Dat tweede citaat lees ik als een bevestiging. Ik heb de indruk dat de betekenis van dat woord ntr wat overmatig wordt geproblematiseerd door sommigen. De site waarvan het eerste citaat afkomstig is heeft het bijvoorbeeld over de "mysterieuze oorsprong" van het Koptische woord noute, terwijl de consensus volgens mij toch is dat dit woord van het Oud-Egyptische ntsjr afkomstig is (door moderne Egyptologen gevocaliseerd als "netsjer" omdat in het hiëroglyfenschrift alleen de medeklinkers werden genoteerd en de oorspronkelijke klinkers vaak niet te achterhalen zijn; daarom wordt hier standaard een e ingevoegd). In het Middel-Egyptisch verdween de palatalisering van de t en werd het woord ook wel als ntr geschreven (conventioneel gevocaliseerd als "neter"). Ook een eind-r heeft in die tijd al de neiging om te verdwijnen. In de Koptische periode is het dan ook noute geworden (en nu zegt men "noete" en niet bijvoorbeeld "net", omdat het Koptische schrift, dat gebaseerd was op het Griekse alfabet, de klinkers wél noteerde en de historische uitspraak dus bekend is). Ik begrijp niet precies waar de auteur van die eerste bron nu zo moeilijk over doet. Wel is duidelijk dat hij of zij allerlei verbanden wil zien tussen het Egyptisch en de Bantoetalen, wat volgens mij totaal niet strookt met de wetenschappelijke consensus over de herkomst en verwantschappen van het Egyptisch. Dat doet mij alweer op mijn hoede zijn over de geloofwaardigheid van de informatie op die site.
Zo denk ik er ook over. Evenwel is het niet zo dat men zomaar willekeurig de klinkers kon invullen. In zijn ( medklinker-) verband wist men dit zeer goed. Het is meestel de tussentijd en de dialecten die deze verschuivingen teweeg brengen.
pi_101039969
quote:
0s.gif Op maandag 22 augustus 2011 13:58 schreef Iblardi het volgende:

[..]

Ja, maar dat is dus niet hetzelfde woord. (Noet/Nwt is overigens een godin.)
Een netert zal je bedoelen.
Maar in onderstaande quote was uw vraag helemaal niet duidelijk en onsamenhangend.
quote:
Als het Egyptische woord voor "god" niet "god" betekent, dan ligt het voor de hand om te vragen naar welk "attribuut" of welke "manifestatie" de Kopten dan verwijzen als ze de christelijke God met noute aanduiden.
Vandaar dit misverstand.
  maandag 22 augustus 2011 @ 14:30:41 #103
126003 Daniel1976
de omnibus dubitandum
pi_101040027
Tsja het koptisch is taalkundig gezien de belangrijkste bron voor uitspraak van het oud Egyptisch omdat ze oud egyptisch zijn blijven praten en ze dit in het grieks alfabet opschreven.
  maandag 22 augustus 2011 @ 14:58:51 #104
45206 Pietverdriet
Ik wou dat ik een ijsbeer was.
pi_101040941
http://www.nrcnext.nl/blo(...)straf-van-god%C2%B4/

Laat wel zien wat voor een Eikel die kieskeurige god van Bert Dorenbos is, heeft op een dag niets beters te doen dan een paar jongeren die naar muziek luisteren willen te doden en te verwonden. Maar tegelijkertijd laat ie Afrikaanse Christenen in de hoorn van afrika met miljoenen verdrijven en honger lijden.

Kortom, als je meent dat god ingrijpt in de werkelijkheid, dan is dat een soort god waarbij Stalin een soort moeder theresa is, en als je meent dat god niet ingrijpt in de werkelijkheid maar het wel zou kunnen is het net zo goed een Eikel
Ben je van mening dat god alleen het universum heeft geschapen en daarna zijn handen er van getrokken heeft, heb je geen god meer nodig omdat de oerknal het ontstaan van het universum verklaard.
Je heb dus de keuze, god is een enorme eikel, of hij bestaat niet
In Baden-Badener Badeseen kann man Baden-Badener baden sehen.
pi_101041215
quote:
0s.gif Op maandag 22 augustus 2011 14:58 schreef Pietverdriet het volgende:
Ben je van mening dat god alleen het universum heeft geschapen en daarna zijn handen er van getrokken heeft, heb je geen god meer nodig omdat de oerknal het ontstaan van het universum verklaard.
Ik vind dit een erg eigenaardige vermenging van religie en wetenschap, en het doet me sterk aan creationisme denken.
  maandag 22 augustus 2011 @ 15:07:11 #106
126003 Daniel1976
de omnibus dubitandum
pi_101041260
Ja maar die is niet helemaal goed. Erge is dat hij echt oprecht geloofd dat hij het goede doet, ingegeven door zijn boek.

Maar Doornbos is ook die van het rondsturen van die plastic embryo's ook naar mensen die een miskraam hadden gehad, ziekelijk.
  maandag 22 augustus 2011 @ 15:10:22 #107
126003 Daniel1976
de omnibus dubitandum
pi_101041376
quote:
0s.gif Op maandag 22 augustus 2011 15:06 schreef Haushofer het volgende:

[..]

Ik vind dit een erg eigenaardige vermenging van religie en wetenschap, en het doet me sterk aan creationisme denken.
Ja wat moet je dan als religieus persoon? Het lukt lang niet iedereen om zijn ogen te sluiten voor de wetenschap maar het lukt ook lang niet iedereen om afscheid te nemen van hun godsbeeld.
Dan krijg je dit soort mengvormen.
Niet dat het volgens mij stand houdt, maar verklaarbaar is het wel.
  maandag 22 augustus 2011 @ 15:12:09 #108
45206 Pietverdriet
pi_101041435
quote:
0s.gif Op maandag 22 augustus 2011 15:06 schreef Haushofer het volgende:

[..]

Ik meng niets, ik wil zeggen dat met de oerknal er helemaal geen reden meer is die god nodig te hebben
  maandag 22 augustus 2011 @ 15:16:06 #109
126003 Daniel1976
de omnibus dubitandum
pi_101041569
quote:
0s.gif Op maandag 22 augustus 2011 15:12 schreef Pietverdriet het volgende:

[..]

Ik meng niets, ik wil zeggen dat met de oerknal er helemaal geen reden meer is die god nodig te hebben
Klopt en dezelfde argumentatie die een gelovige los laat op de oerknal geldt ook net zo voor een godheid.

Wat was er dan voor de oerknal? Ja wat was er dan voor god?

Doet me denken aan die schildpad die staat op een schildpad etc.
pi_101041713
quote:
0s.gif Op maandag 22 augustus 2011 15:12 schreef Pietverdriet het volgende:
Ik meng niets, ik wil zeggen dat met de oerknal er helemaal geen reden meer is die god nodig te hebben.
Dat is een eigenaardige uitspraak. Ten eerste zou een creationist kunnen opperen dat we die oerknal nog helemaal niet goed begrijpen (wat inderdaad waar is), en dat dat ruimte overlaat voor een scheppende God. Ten tweede spreek je nu expliciet over een God die wetenschappelijke hiaten opvult. Dat is niet per sé gelijk aan, zeg, de Christelijke God. Hoewel bepaalde Christenen dat wel zo zullen opvatten, natuurlijk.
  maandag 22 augustus 2011 @ 15:20:46 #111
45206 Pietverdriet
pi_101041718
Maar Haushofer, je bent het verder wel eens met me dat als je het bestaan van god accepteert dat daaruit moet volgen dat die god een verschrikkelijke eikel is?
  maandag 22 augustus 2011 @ 15:21:26 #112
45206 Pietverdriet
pi_101041741
quote:
0s.gif Op maandag 22 augustus 2011 15:20 schreef Haushofer het volgende:

[..]

Dat is een eigenaardige uitspraak. Ten eerste zou een creationist kunnen opperen dat we die oerknal nog helemaal niet goed begrijpen (wat inderdaad waar is), en dat dat ruimte overlaat voor een scheppende God. Ten tweede spreek je nu expliciet over een God die wetenschappelijke hiaten opvult. Dat is niet per sé gelijk aan, zeg, de Christelijke God. Hoewel bepaalde Christenen dat wel zo zullen opvatten, natuurlijk.
Nee, dat wil jij er alleen maar in lezen, dat vind ik helemaal niet.
pi_101041776
quote:
0s.gif Op maandag 22 augustus 2011 15:21 schreef Pietverdriet het volgende:

[..]

Nee, dat wil jij er alleen maar in lezen, dat vind ik helemaal niet.
Over wat voor God spreek je dan?
pi_101041800
quote:
0s.gif Op maandag 22 augustus 2011 15:20 schreef Pietverdriet het volgende:
Maar Haushofer, je bent het verder wel eens met me dat als je het bestaan van god accepteert dat daaruit moet volgen dat die god een verschrikkelijke eikel is?
Omdat er honger, oorlog, etc. is?
  maandag 22 augustus 2011 @ 15:25:55 #115
45206 Pietverdriet
pi_101041877
quote:
0s.gif Op maandag 22 augustus 2011 15:22 schreef Haushofer het volgende:

[..]

Over wat voor God spreek je dan?
Ik zeg, dat als jij in god gelooft er 2 opties zijn
1. een god die het universum heeft gemaakt en daarna niets meer heeft gedaan
2. een god die het universum heeft gemaakt en daarna nog steeds ingrijpt in de werkelijkheid.

In geval van 1 is de oerknal een betere verklaring voor het bestaan van het universum, en zal je het geloof in god moeten laten vallen want er is verder geen enkele reden waarom je zou moeten menen dat ie bestaat.
  maandag 22 augustus 2011 @ 15:26:12 #116
45206 Pietverdriet
pi_101041883
quote:
0s.gif Op maandag 22 augustus 2011 15:23 schreef Haushofer het volgende:

[..]

Omdat er honger, oorlog, etc. is?
Nee, omdat ie ingrijpt in de realiteit en liever een paar belgen vermoord met onweer dan wat te doen aan de oorlog in de hoorn van afrika, zoals dorenbos zegt
pi_101041910
quote:
0s.gif Op maandag 22 augustus 2011 15:25 schreef Pietverdriet het volgende:

[..]

2. een god die het universum heeft gemaakt en daarna nog steeds ingrijpt in de werkelijkheid.

In geval van 1 is de oerknal een betere verklaring voor het bestaan van het universum, en zal je het geloof in god moeten laten vallen want er is verder geen enkele reden waarom je zou moeten menen dat ie bestaat.
Ok, maar dan behandel je het begrip "God" als een wetenschappelijke hypothese. Anders zou ik niet begrijpen waarom je het vergelijkt met een andere wetenschappelijke hypothese ("oerknal").
  maandag 22 augustus 2011 @ 15:28:15 #118
45206 Pietverdriet
pi_101041957
quote:
0s.gif Op maandag 22 augustus 2011 15:27 schreef Haushofer het volgende:

[..]

Ok, maar dan behandel je het begrip "God" als een wetenschappelijke hypothese. Anders zou ik niet begrijpen waarom je het vergelijkt met een andere wetenschappelijke hypothese ("oerknal").
Nee hoor, ik volg de redenatie van gelovigen, dat God de werkelijkheid heeft geschapen en daar al dan niet in ingrijpt
pi_101042644
quote:
0s.gif Op maandag 22 augustus 2011 15:28 schreef Pietverdriet het volgende:

[..]

Nee hoor, ik volg de redenatie van gelovigen, dat God de werkelijkheid heeft geschapen en daar al dan niet in ingrijpt
Dat zal best, maar dat doet niks af aan

quote:
Dat gelovigen dat doen snap ik ook niet :)
pi_101042664
quote:
0s.gif Op maandag 22 augustus 2011 15:26 schreef Pietverdriet het volgende:

[..]

Nee, omdat ie ingrijpt in de realiteit en liever een paar belgen vermoord met onweer dan wat te doen aan de oorlog in de hoorn van afrika, zoals dorenbos zegt
Dorenbos is een nogal gestoord iemand met een erg beperkt wereldbeeld, daar moet je niet al te veel aandacht aan geven wat mij betreft.
  maandag 22 augustus 2011 @ 15:50:10 #121
45206 Pietverdriet
pi_101042749
quote:
0s.gif Op maandag 22 augustus 2011 15:46 schreef Haushofer het volgende:

[..]

Dat zal best, maar dat doet niks af aan

[..]

Dat gelovigen dat doen snap ik ook niet :)
Waar aan af?
pi_101043133
quote:
0s.gif Op maandag 22 augustus 2011 15:50 schreef Pietverdriet het volgende:

[..]

Waar aan af?
Dat je "God bestaat en heeft het universum geschapen" als wetenschappelijke hypothese behandelt. Ik zie daar weinig wetenschappelijks in.
  maandag 22 augustus 2011 @ 16:04:14 #123
126003 Daniel1976
de omnibus dubitandum
pi_101043221
quote:
0s.gif Op maandag 22 augustus 2011 15:20 schreef Haushofer het volgende:

[..]

Hoera, gatentheologie.
  maandag 22 augustus 2011 @ 16:13:55 #124
45206 Pietverdriet
pi_101043594
quote:
0s.gif Op maandag 22 augustus 2011 16:02 schreef Haushofer het volgende:

[..]

Dat je "God bestaat en heeft het universum geschapen" als wetenschappelijke hypothese behandelt. Ik zie daar weinig wetenschappelijks in.
Zoals ik zei, ik volg slechts de redenering van gelovigen. Ik huldig de overtuiging dat er helemaal geen god bestaat, dus ook behandel ik dat god het universum heeft geschapen niet als wetenschappelijke hypothese.
  maandag 22 augustus 2011 @ 16:14:44 #125
45206 Pietverdriet
pi_101043637
quote:
0s.gif Op maandag 22 augustus 2011 16:04 schreef Daniel1976 het volgende:

[..]

Hoera, gatentheologie.
God als telkens verschuivende stoplap voor wat nog niet duidelijk is.
pi_101043914
quote:
0s.gif Op maandag 22 augustus 2011 15:20 schreef Pietverdriet het volgende:
Enkel omdat hij de menselijke verwachtingen niet wil invullen ? Omdat hij niet aan uw normen voldoet ? Ik denk dat er betere redenen te bedenken zijn om god naar de prullemand te verwijzen dan deze aanklacht.
  maandag 22 augustus 2011 @ 16:25:38 #127
126003 Daniel1976
de omnibus dubitandum
  maandag 22 augustus 2011 @ 16:27:48 #128
45206 Pietverdriet
pi_101044133
quote:
0s.gif Op maandag 22 augustus 2011 16:21 schreef ATON het volgende:

[..]

Enkel omdat hij de menselijke verwachtingen niet wil invullen ? Omdat hij niet aan uw normen voldoet ? Ik denk dat er betere redenen te bedenken zijn om god naar de prullemand te verwijzen dan deze aanklacht.
Volgens mij heb je moeite met lezen. Ik verwijs hem in die post niet naar de prullenmand, ik zeg dat hij een eikel is.
pi_101044756
quote:
0s.gif Op maandag 22 augustus 2011 16:27 schreef Pietverdriet het volgende:

[..]

Volgens mij heb je moeite met lezen. Ik verwijs hem in die post niet naar de prullenmand, ik zeg dat hij een eikel is.
Ik heb helemaal geen moeite met lezen, maar jij wél met keuzes maken. Wat zal het wezen, deze uitspraak van jou :
quote:
Nee hoor, ik volg de redenatie van gelovigen,
Waar, als men begrijpelijk kan lezen, hieruit kan worden opgemaakt dat jij daar niet bij hoort, of toch, of niet, of toch ?
Of niet = god naar de prullemand.
Maar blijft alsnog deze vraag open staan :
quote:
Enkel omdat hij de menselijke verwachtingen niet wil invullen ? Omdat hij niet aan uw normen voldoet ?
  maandag 22 augustus 2011 @ 16:45:23 #130
45206 Pietverdriet
pi_101044841
quote:
0s.gif Op maandag 22 augustus 2011 16:43 schreef ATON het volgende:

[..]

Ik heb helemaal geen moeite met lezen, maar jij wél met keuzes maken. Wat zal het wezen, deze uitspraak van jou :

[..]

Waar, als men begrijpelijk kan lezen, hieruit kan worden opgemaakt dat jij daar niet bij hoort, of toch, of niet, of toch ?
Of niet = god naar de prullemand.
Maar blijft alsnog deze vraag open staan :

[..]

Dat is een andere post dan dat je net gebruikte, even consistent blijven.

quote:
0s.gif Op maandag 22 augustus 2011 14:58 schreef Pietverdriet het volgende:
http://www.nrcnext.nl/blo(...)straf-van-god%C2%B4/

Laat wel zien wat voor een Eikel die kieskeurige god van Bert Dorenbos is, heeft op een dag niets beters te doen dan een paar jongeren die naar muziek luisteren willen te doden en te verwonden. Maar tegelijkertijd laat ie Afrikaanse Christenen in de hoorn van afrika met miljoenen verdrijven en honger lijden.

Kortom, als je meent dat god ingrijpt in de werkelijkheid, dan is dat een soort god waarbij Stalin een soort moeder theresa is, en als je meent dat god niet ingrijpt in de werkelijkheid maar het wel zou kunnen is het net zo goed een Eikel
enne

quote:
0s.gif Op maandag 22 augustus 2011 15:25 schreef Pietverdriet het volgende:

[..]

pi_101045804
quote:
0s.gif Op maandag 22 augustus 2011 16:45 schreef Pietverdriet het volgende:

[..]

Dat is een andere post dan dat je net gebruikte, even consistent blijven.

[..]

enne

[..]

Ik wacht nog steeds op je antwoord op mijn vraag :
quote:
Enkel omdat hij de menselijke verwachtingen niet wil invullen ? Omdat hij niet aan uw normen voldoet ?
  maandag 22 augustus 2011 @ 17:16:09 #132
45206 Pietverdriet
pi_101045892
quote:
0s.gif Op maandag 22 augustus 2011 17:13 schreef ATON het volgende:

[..]

Ik wacht nog steeds op je antwoord op mijn vraag :

[..]

Je vraag sluit niet aan bij wat ik schrijf, dus zou je hem willen herformuleren, dan kan ik hem beantwoorden, dank je.
pi_101046319
quote:
0s.gif Op maandag 22 augustus 2011 17:16 schreef Pietverdriet het volgende:

[..]

Je vraag sluit niet aan bij wat ik schrijf, dus zou je hem willen herformuleren, dan kan ik hem beantwoorden, dank je.
OK, hier gaan we :
quote:

quote:
quote:
quote:
En nu mijn vraag opnieuw :
quote:
Kunt ge nu al volgen, of moet ik er nog enkele prentjes bij doen ?
  maandag 22 augustus 2011 @ 17:33:29 #134
45206 Pietverdriet
pi_101046412
quote:
0s.gif Op maandag 22 augustus 2011 17:30 schreef ATON het volgende:

[..]

[..]

[..]

[..]

[..]

En nu mijn vraag opnieuw :

[..]

Kunt ge nu al volgen, of moet ik er nog enkele prentjes bij doen ?
Nee, geen plaatjes, maar vat ik je vraag goed samen dat je me vraag of god een eikel is volgens mijn normeringen? Ja, een god die ingrijpt in de werkelijkheid door een paar belgen te doden die naar muziek luisteren als straf, en niets doet aan christenen die verdreven en vermoord worden in de hoorn van afrika, dan is dat in mijn optiek idd een eikel.

Oh en als je nu komt dat het slechts mijn mening is, dat klopt, er is geen hogere moraal, er is slechts wat wij vinden.

[ Bericht 6% gewijzigd door Pietverdriet op 22-08-2011 17:39:29 ]
pi_101047140
quote:
0s.gif Op maandag 22 augustus 2011 17:33 schreef Pietverdriet het volgende:
Nee, geen plaatjes, maar vat ik je vraag goed samen dat je me vraag of god een eikel is volgens mijn normeringen? Ja, een god die ingrijpt in de werkelijkheid door een paar belgen te doden die naar muziek luisteren als straf, en niets doet aan christenen die verdreven en vermoord worden in de hoorn van afrika, dan is dat in mijn optiek idd een eikel.
Wel, dan heb jij een eng godsbeeld. Ik heb slecht nieuws voor je; god werkt niet met menselijke normen als er zijn, goed en slecht. Die werkt enkel met orde en het herstellen van orde. Zal er vast wat wanorde ontstaan zijn in het klimaat, en zo'n storm kan deze wanorde herstellen.

quote:
Oh en als je nu komt dat het slechts mijn mening is, dat klopt, er is geen hogere moraal, er is slechts wat wij vinden.
En dat is zeer juist. Maar dat maakt van god nog geen eikel, enkel in de ogen van de benadeelden. Nog even voor de goede orde : ik ben niet gelovig hoor.
  maandag 22 augustus 2011 @ 17:58:00 #136
45206 Pietverdriet
pi_101047322
quote:
0s.gif Op maandag 22 augustus 2011 17:52 schreef ATON het volgende:

[..]

Wel, dan heb jij een eng godsbeeld. Ik heb slecht nieuws voor je; god werkt niet met menselijke normen als er zijn, goed en slecht. Die werkt enkel met orde en het herstellen van orde. Zal er vast wat wanorde ontstaan zijn in het klimaat, en zo'n storm kan deze wanorde herstellen.

En dat is zeer juist. Maar dat maakt van god nog geen eikel, enkel in de ogen van de benadeelden. Nog even voor de goede orde : ik ben niet gelovig hoor.
Hoe kan jij het niet gelovig zijn combineren met de mening wat god precies doet? Ik neem aan dat je eng bedoeld als in smal, als germanisme, of bedoel je eng als scary? Ik heb geen beeld van god, want god bestaat voor mij niet. Ik trek slechts de conclusie uit een redenering, als jij meent dat god ingrijpt in de werkelijkheid is hij fout bezig gezien hoe de werkelijkheid functioneert.
pi_101047786
quote:
0s.gif Op maandag 22 augustus 2011 17:58 schreef Pietverdriet het volgende:

[..]

Hoe kan jij het niet gelovig zijn combineren met de mening wat god precies doet? Ik neem aan dat je eng bedoeld als in smal, als germanisme, of bedoel je eng als scary?
Eng als bekrompen.

quote:
Ik heb geen beeld van god, want god bestaat voor mij niet.
Als je van god geen beeld hebt, vanwaar deze uitspraak dat hij een eikel is ?
quote:
Ik trek slechts de conclusie uit een redenering, als jij meent dat god ingrijpt in de werkelijkheid is hij fout bezig gezien hoe de werkelijkheid functioneert.
Deze conclusie hangt samen met jou eng ( bekrompen-naïef ) godsbeeld. Zo doe je aan navelstaren.
  maandag 22 augustus 2011 @ 18:24:13 #138
45206 Pietverdriet
pi_101048295
quote:
0s.gif Op maandag 22 augustus 2011 18:09 schreef ATON het volgende:

[..]

Eng als bekrompen.

[..]
Gelovigen zijn bekrompen
quote:
Als je van god geen beeld hebt, vanwaar deze uitspraak dat hij een eikel is ?

[..]
Die volgt uit de redenering dat hij ingrijpt in de werkelijkheid, jeez, dat heb ik al uitgelegd, lees eens wat aandachtiger

quote:
Deze conclusie hangt samen met jou eng ( bekrompen-naïef ) godsbeeld. Zo doe je aan navelstaren.
Waarom zou die van jou beter zijn? Het is trouwens ook die van Dorenbos, een zwaar gelovig man

[ Bericht 1% gewijzigd door Pietverdriet op 22-08-2011 18:43:05 ]
pi_101049002
quote:
0s.gif Op maandag 22 augustus 2011 18:24 schreef Pietverdriet het volgende:

[..]

Gelovigen zijn bekrompen

[..]

Die volgt uit de redenering dat hij ingrijpt in de werkelijkheid, jeez, dat heb ik al uitgelegd, lees eens wat aandachtiger

[..]

Waarom zou die van jou beter zijn? Het is trouwens ook die van Dorenbos, een zwaar gelovig man
Er schort toch iets volgens mij aan je logica hoor.
  maandag 22 augustus 2011 @ 19:18:45 #140
45206 Pietverdriet
pi_101050330
quote:
0s.gif Op maandag 22 augustus 2011 18:45 schreef ATON het volgende:

[..]

Er schort toch iets volgens mij aan je logica hoor.
Dat is geen argument. Je wilde toch een discussie? Voer die dan!
pi_101052902
quote:
0s.gif Op maandag 22 augustus 2011 19:18 schreef Pietverdriet het volgende:

[..]

Dat is geen argument. Je wilde toch een discussie? Voer die dan!
Voldoende argument om dit niet verder te doen.
  maandag 22 augustus 2011 @ 21:10:31 #142
45206 Pietverdriet
pi_101055669
quote:
0s.gif Op maandag 22 augustus 2011 20:10 schreef ATON het volgende:

[..]

Voldoende argument om dit niet verder te doen.
Je weet tenminste dat geen zin heeft iets te beginnen wat je gaat verliezen,
pi_101055938
quote:
0s.gif Op maandag 22 augustus 2011 21:10 schreef Pietverdriet het volgende:

[..]

Je weet tenminste dat geen zin heeft iets te beginnen wat je gaat verliezen,
O, was hier een wedstrijd gaande ?
  FOK!-Schrikkelbaas maandag 22 augustus 2011 @ 21:24:12 #144
862 Arcee
Look closer
pi_101056371
quote:
Maar ook: 'God is in de Ridderhof geweest'

God is volstrekte willekeur en dito betekenisloos.
Never in the entire history of calming down did anyone ever calm down after being told to calm down.
pi_101062156
quote:
0s.gif Op maandag 22 augustus 2011 17:52 schreef ATON het volgende:

[..]

[..]

Dat is correct. Het gebruik van het woord chaos (in de kosmogonie) betekent dan ook de afwezigheid van orde (en niet zozeer wat wij met chaos associëren).

Maar wat dan te denken van de stelling dat dit niet de best van alle mogelijke werelden is, maar wel de beste manier om tot het best van alle mogelijke werelden te komen.
(wat aan zou duiden dat God een doel heeft en het noodzakelijk kwaad dus duldt)
People will forget what you said or what you did,
but they'll never forget how you made them feel
  FOK!-Schrikkelbaas dinsdag 23 augustus 2011 @ 21:41:26 #146
862 Arcee
Look closer
pi_101103210
Libiërs bedanken Allah en gaan op hun knieën voor hem nu Kadhaffi is verjaagd.

Waarom doen ze dat?

Had de almachtige Allah echt 42 jaar nodig om Kadhaffi te verslaan?

Wederom volstrekt nietszeggend.
Never in the entire history of calming down did anyone ever calm down after being told to calm down.
  dinsdag 23 augustus 2011 @ 21:46:13 #147
45206 Pietverdriet
pi_101103491
quote:
0s.gif Op maandag 22 augustus 2011 23:00 schreef Logical het volgende:

[..]

Dat is correct. Het gebruik van het woord chaos (in de kosmogonie) betekent dan ook de afwezigheid van orde (en niet zozeer wat wij met chaos associëren).

Maar wat dan te denken van de stelling dat dit niet de best van alle mogelijke werelden is, maar wel de beste manier om tot het best van alle mogelijke werelden te komen.
(wat aan zou duiden dat God een doel heeft en het noodzakelijk kwaad dus duldt)
Beetje een prutser dus, dat ie het niet in 1 keer goed kon doen en nu vliegende keep moet spelen.
pi_101109642
quote:
0s.gif Op dinsdag 23 augustus 2011 21:41 schreef Arcee het volgende:

Waarom doen ze dat?

Ik denk dat zowel aanhangers als tegenstanders naar Allah gebeden hebben.
pi_101184747
Crosspost:
quote:
15s.gif Op donderdag 25 augustus 2011 01:56 schreef Triggershot het volgende:
Even serieus, kijk niet als je een zwakke maag hebt en niet tegen hartverscheurende pics tegen kunt. Dan ga absoluut NIET kijken.

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Moge God ze helpen.
Ja Allah luistert goed ja. :').
  FOK!-Schrikkelbaas donderdag 25 augustus 2011 @ 23:45:10 #150
862 Arcee
Look closer
pi_101195788
quote:
0s.gif Op dinsdag 23 augustus 2011 21:41 schreef Arcee het volgende:

Waarom doen ze dat?

Dit dus:

pi_101234841
God verwijten dat er zoveel doden vallen en dat er ellende is, is hetzelfde als de minister van verkeer aanklagen omdat er teveel ongelukken zijn. De minister pakt het wetboek en zegt: "Zolang er mensen zijn die deze regels overtreden, blijven er ongelukken gebeuren door schuld". Dan zeg ik niet omdat ik ooit een reep uit de winkel heb gejat gedoemd ben te mislukken. En onderschat vooral de kracht van zijn tegenstander niet, die is machtiger dan men denkt.
We hebben er zelf een zooi van gemaakt, en dan gaan we God maar de schuld geven omdat ie Almachtig is? Hij heeft niet gezegd dat we moesten zondigen. Sterker, Hij verbood Adam en Eva te eten van de boom van goed en kwaad. Dat die slang ze alsnog verleidt..Jezus werd ook op de proef gesteld, zijnde als mens. Maar Hij bleef, in tegenstelling tot Adam en Eva, wél gehoorzaam.
pi_101236283
Ah het standaard cliché christenreclamepraatje weer.
  vrijdag 26 augustus 2011 @ 22:43:08 #153
72545 Megumi
Go Rin No Sho
pi_101236508
quote:
0s.gif Op vrijdag 26 augustus 2011 22:12 schreef sweetdancegirl het volgende:
God verwijten dat er zoveel doden vallen en dat er ellende is, is hetzelfde als de minister van verkeer aanklagen omdat er teveel ongelukken zijn.
De minister is een dom sterfelijk wezen god is almachtig en alwetend en krachtig. En onsterfelijk en er van het moment toen tijd nog T=0 was er bij. Dus de laatste kan je dan wel degelijk wat verwijten. Als er wat fout gaat.

[ Bericht 2% gewijzigd door Megumi op 26-08-2011 23:02:55 ]
Wordt als iemand die voortdurend dood is. De ware volgeling van bushidõ sterft elke ochtend en avond opnieuw. En wordt niet gehinderd door angst voor de dood. Yamamoto Tsunetomo's hagakure.
pi_101238263
quote:
7s.gif Op vrijdag 26 augustus 2011 22:38 schreef Modus het volgende:
De standaard kniesoor laat ook weer van zich horen?
pi_101238315
quote:
0s.gif Op vrijdag 26 augustus 2011 23:19 schreef sweetdancegirl het volgende:

[..]

Hoe moet je anders reageren op religieuze prietpraat?
Ron Paul 2012
  vrijdag 26 augustus 2011 @ 23:22:01 #156
72545 Megumi
Go Rin No Sho
pi_101238385
quote:
0s.gif Op vrijdag 26 augustus 2011 23:19 schreef sweetdancegirl het volgende:

[..]

Ik leg je even wat eerder terug uit hoe het zit.
Wordt als iemand die voortdurend dood is. De ware volgeling van bushidõ sterft elke ochtend en avond opnieuw. En wordt niet gehinderd door angst voor de dood. Yamamoto Tsunetomo's hagakure.
pi_101243166
quote:
God verwijten dat er zoveel doden vallen en dat er ellende is, is hetzelfde als de minister van verkeer aanklagen omdat er teveel ongelukken zijn. De minister pakt het wetboek en zegt: "Zolang er mensen zijn die deze regels overtreden, blijven er ongelukken gebeuren door schuld". Dan zeg ik niet omdat ik ooit een reep uit de winkel heb gejat gedoemd ben te mislukken. En onderschat vooral de kracht van zijn tegenstander niet, die is machtiger dan men denkt.
We hebben er zelf een zooi van gemaakt, en dan gaan we God maar de schuld geven omdat ie Almachtig is? Hij heeft niet gezegd dat we moesten zondigen. Sterker, Hij verbood Adam en Eva te eten van de boom van goed en kwaad. Dat die slang ze alsnog verleidt..Jezus werd ook op de proef gesteld, zijnde als mens. Maar Hij bleef, in tegenstelling tot Adam en Eva, wél gehoorzaam.
Je vergeet gemakshalve dat er ook tig van natuurrampen plaats vinden met desastreuze gevolgen en talloze doden, ook allemaal de schuld van de mens?
Die god van jou is een incompetente, wraakzuchtige klootzak die onschuldige mensen laat lijden en dood gaan, wees er maar trots op.
  FOK!-Schrikkelbaas zaterdag 27 augustus 2011 @ 21:07:10 #158
862 Arcee
Look closer
pi_101266553

Het gaat maar door daar in Libië. Werkelijk alles komt door Allah. Alleen het goede, uiteraard. Waar Allah is als het allemaal niet goed gaat hoor je nooit iets over.
  FOK!-Schrikkelbaas zaterdag 27 augustus 2011 @ 21:08:35 #159
862 Arcee
Look closer
pi_101266616
quote:
.Jezus werd ook op de proef gesteld, zijnde als mens. Maar Hij bleef, in tegenstelling tot Adam en Eva, wél gehoorzaam.
Dat vind je een prestatie? Jezus=God, hij gehoorzaamde zichzelf dus.
  zaterdag 27 augustus 2011 @ 23:33:24 #160
126003 Daniel1976
de omnibus dubitandum
pi_101271925
quote:
quote:
7s.gif Op vrijdag 26 augustus 2011 22:38 schreef Modus het volgende:
Wanneer god iets gemaakt heeft zoals de mens dan heeft hij daar verantwoording voor.
Waarom heeft hij die verantwoording? Nou hij heeft de keuze gehad om het anders te doen en dat heeft hij willens en wetens niet gedaan. Willens en wetens want hij is almachtig, omnipotent en alwetend.
Je kunt piepen van ai ai, wij hebben er zo'n zooitje van gemaakt en het komt door ons en wij luisteren niet. Maar dat is kolderiek. Als je denkt dat god er niets aan kan doen dat wij zo "zondig" zijn. Dan heb je het mis en dan onderschat je de eigenschappen die in de bijbel worden toegekend aan god.
Dan "de tegenstander". Aangezien god aan het begin van alles staat volgens de bijbel heeft hij de duivel gecreëerd. Hij is alwetend, hij wist waar het to zou leiden. Èn toch heeft ie dat gedaan.
En als jij het leed toeschrijft aan een duivel, dan heeft god daar dus ook directe verantwoordelijkheid voor.

quote:
Dat die slang ze alsnog verleidt..Jezus werd ook op de proef gesteld, zijnde als mens. Maar Hij bleef, in tegenstelling tot Adam en Eva, wél gehoorzaam.
Bedoel je de beproeving in de woestijn, waarin wordt gesteld dat de aarde plat is?

En Adam en Eva? Ik snap niet wat een aantal sumerische / akkadische scheppingsverhalen gecombineerd en geredigeerd in Babylon zo rond 560 BCE hier nu weer mee te maken hebben?
pi_101287410
quote:
0s.gif Op zaterdag 27 augustus 2011 23:33 schreef Daniel1976 het volgende:
Wanneer god iets gemaakt heeft zoals de mens dan heeft hij daar verantwoording voor.
Waarom heeft hij die verantwoording? Nou hij heeft de keuze gehad om het anders te doen en dat heeft hij willens en wetens niet gedaan. Willens en wetens want hij is almachtig, omnipotent en alwetend.
Je kunt piepen van ai ai, wij hebben er zo'n zooitje van gemaakt en het komt door ons en wij luisteren niet. Maar dat is kolderiek. Als je denkt dat god er niets aan kan doen dat wij zo "zondig" zijn. Dan heb je het mis en dan onderschat je de eigenschappen die in de bijbel worden toegekend aan god.
Dan "de tegenstander". Aangezien god aan het begin van alles staat volgens de bijbel heeft hij de duivel gecreëerd. Hij is alwetend, hij wist waar het to zou leiden. Èn toch heeft ie dat gedaan.
En als jij het leed toeschrijft aan een duivel, dan heeft god daar dus ook directe verantwoordelijkheid voor.
De mens heeft de duivel gecreëerd. Wanneer de mens zich uitleeft door excessief gedrag en het vertikt om uit liefde te handelen dan zal men dat in dit ofwel in een ander leven bekopen. Dat is de goddelijke rechtvaardigheid die daarmee bedoeld wordt. Alles wat je uit de (goddelijke) harmonie slaat moet terug rechtgezet worden. Dit is karma en bestaat omdat jijzelf het goddelijke vertegenwoordigt en God staat voor harmonie.
  zondag 28 augustus 2011 @ 14:35:36 #162
126003 Daniel1976
de omnibus dubitandum
pi_101287661
quote:
0s.gif Op zondag 28 augustus 2011 14:29 schreef Loppe het volgende:

[..]

De mens heeft de duivel gecreëerd. Wanneer de mens zich uitleeft door excessief gedrag en het vertikt om uit liefde te handelen dan zal men dat in dit ofwel in een ander leven bekopen. Dat is de goddelijke rechtvaardigheid die daarmee bedoeld wordt. Alles wat je uit de (goddelijke) harmonie slaat moet terug rechtgezet worden. Dit is karma en bestaat omdat jijzelf het goddelijke vertegenwoordigt en God staat voor harmonie.
Karma en god, dat is dus een soort van neo-hindoeisme? of bedoel je met god echt brahman?

Maar voor het gemak hadden we het nu even over de joods-christelijke definitie van de duivel, aka satan.
http://nl.wikipedia.org/wiki/Satan
pi_101287719
Satan, Lucifer, Adam en Eva; allemaal vertelseltjes.
  zondag 28 augustus 2011 @ 14:43:01 #164
126003 Daniel1976
de omnibus dubitandum
pi_101287922
quote:
0s.gif Op zondag 28 augustus 2011 14:37 schreef Loppe het volgende:
Satan, Lucifer, Adam en Eva; allemaal vertelseltjes.
tsja god en karma ook.
  FOK!-Schrikkelbaas zondag 28 augustus 2011 @ 14:55:52 #165
862 Arcee
Look closer
pi_101288434
quote:
0s.gif Op zondag 28 augustus 2011 14:29 schreef Loppe het volgende:
De mens heeft de duivel gecreëerd. Wanneer de mens zich uitleeft door excessief gedrag en het vertikt om uit liefde te handelen dan zal men dat in dit ofwel in een ander leven bekopen. Dat is de goddelijke rechtvaardigheid die daarmee bedoeld wordt.
Is de hel ook goddelijke rechtvaardigheid?
pi_101288630
quote:
0s.gif Op zondag 28 augustus 2011 14:55 schreef Arcee het volgende:
Is de hel ook goddelijke rechtvaardigheid?
neen, de mens creëert zijn eigen hel, het is een vorm van onbewustzijn voor het goddelijke
  FOK!-Schrikkelbaas zondag 28 augustus 2011 @ 15:02:14 #167
862 Arcee
Look closer
pi_101288671
quote:
0s.gif Op zondag 28 augustus 2011 15:01 schreef Loppe het volgende:
neen, de mens creëert zijn eigen hel, het is een vorm van onbewustzijn voor het goddelijke
Ik snap het niet. :{
pi_101289149
quote:
0s.gif Op zondag 28 augustus 2011 15:02 schreef Arcee het volgende:
Ik snap het niet. :{
Een mens met een slechte geestesingesteldheid blijft die ingesteldheid hebben na z'n dood als geest en wordt aangetrokken door mensen (geesten) met dezelfde ingesteldheid. De hel moet je niet voorstellen als een plaats maar als een droomwereld. Die mensen zitten vast in hun eigen haat, woede, wrok,... ze zijn zich onbewust hoe ze zich daar kunnen van verlossen.
pi_101289199
quote:
0s.gif Op zondag 28 augustus 2011 15:15 schreef Loppe het volgende:

[..]

Een mens met een slechte geestesingesteldheid blijft die ingesteldheid hebben na z'n dood als geest en wordt aangetrokken door mensen (geesten) met dezelfde ingesteldheid. De hel moet je niet voorstellen als een plaats maar als een droomwereld. Die mensen zitten vast in hun eigen haat, woede, wrok,... ze zijn zich onbewust hoe zich daar kunnen van verlossen.
Waar baseer je dat op, welke aanwijzingen heb je dat dat gebeurt na de dood?
  zondag 28 augustus 2011 @ 15:18:31 #170
126003 Daniel1976
de omnibus dubitandum
pi_101289266
quote:
0s.gif Op zondag 28 augustus 2011 15:16 schreef TerryStone het volgende:

[..]

Waar baseer je dat op, welke aanwijzingen heb je dat dat gebeurt na de dood?
Of welke aanwijzingen heb je dat mensen buiten het lichamelijke nog iets hebben dat men ziel of geest noemt. Waar blijkt dat uit?
pi_101289476
In mijn geval zijn het kleine dingetjes die als toevalligheden overkomen maar die toch wel een impact op m'n leven hebben. Dit geeft me bvb aan dat er meer moet zijn.
  FOK!-Schrikkelbaas zondag 28 augustus 2011 @ 15:28:26 #172
862 Arcee
Look closer
pi_101289627
quote:
0s.gif Op zondag 28 augustus 2011 15:24 schreef Loppe het volgende:
In mijn geval zijn het kleine dingetjes die als toevalligheden overkomen maar die toch wel een impact op m'n leven hebben. Dit geeft me bvb aan dat er meer moet zijn.
Welke kleine dingetjes die als toevalligheden overkomen?
  FOK!-Schrikkelbaas zondag 28 augustus 2011 @ 15:29:03 #173
862 Arcee
Look closer
pi_101289654
En hoezo maak je daar dan dit van:

quote:
Een mens met een slechte geestesingesteldheid blijft die ingesteldheid hebben na z'n dood als geest en wordt aangetrokken door mensen (geesten) met dezelfde ingesteldheid. De hel moet je niet voorstellen als een plaats maar als een droomwereld. Die mensen zitten vast in hun eigen haat, woede, wrok,... ze zijn zich onbewust hoe ze zich daar kunnen van verlossen.
pi_101289669
quote:
0s.gif Op zondag 28 augustus 2011 15:24 schreef Loppe het volgende:
Je zult met wat beters en wat concretere zaken moet komen ben ik bang, want dit overtuigt me allerminst. Het is vele malen aannemelijker dat die kleine dingetjes daadwerkelijk toevalligheden zijn maar dat je door confirmation bias er meer van maakt dan het is en de stap van toevalligheden naar leven na de dood is een hele absurde stap.
pi_101297393
quote:
0s.gif Op zondag 28 augustus 2011 15:29 schreef TerryStone het volgende:
Je zult met wat beters en wat concretere zaken moet komen ben ik bang, want dit overtuigt me allerminst. Het is vele malen aannemelijker dat die kleine dingetjes daadwerkelijk toevalligheden zijn maar dat je door confirmation bias er meer van maakt dan het is en de stap van toevalligheden naar leven na de dood is een hele absurde stap.
Apprecieer jij dan geen toevalligheden?
  zondag 28 augustus 2011 @ 18:30:21 #176
45206 Pietverdriet
pi_101297484
@ sweetdancegirl

Denk jij dat god ingrijpt in de werkelijkheid? Of geloof je alleen maar in een scheppende god die de werkelijkheid heeft geschapen en sindsdien de boel op zijn beloop laat?
  FOK!-Schrikkelbaas zondag 28 augustus 2011 @ 18:33:37 #177
862 Arcee
Look closer
pi_101297637
quote:
0s.gif Op zondag 28 augustus 2011 18:28 schreef Loppe het volgende:
Antwoorden op de overige vragen komen nog?
  zondag 28 augustus 2011 @ 18:42:37 #178
319025 some1_eddy
╭∩&#95
pi_101297963
Is dit gezeik over iets wat niet bestaat nog niet afgelopen?
  FOK!-Schrikkelbaas zondag 28 augustus 2011 @ 18:50:31 #179
862 Arcee
Look closer
pi_101298223
quote:
0s.gif Op zondag 28 augustus 2011 18:42 schreef some1_eddy het volgende:
Is dit gezeik over iets wat niet bestaat nog niet afgelopen?
Nee, dat gaat al 2000 jaar.
pi_101298540
quote:
0s.gif Op zondag 28 augustus 2011 18:33 schreef Arcee het volgende:
Antwoorden op de overige vragen komen nog?
Ik vond het geen toeval dat ik die kennis gevonden heb omdat het een veel te grote impact op mijn leven heeft gehad en het eigl. aansluit op m'n leven..
  FOK!-Schrikkelbaas zondag 28 augustus 2011 @ 19:02:45 #181
862 Arcee
Look closer
pi_101298722
quote:
0s.gif Op zondag 28 augustus 2011 18:58 schreef Loppe het volgende:
Ik vond het geen toeval dat ik die kennis gevonden heb omdat het een veel te grote impact op mijn leven heeft gehad en het eigl. aansluit op m'n leven..
En deze vraag: welke kleine dingetjes die als toevalligheden overkomen?
pi_101299093
quote:
0s.gif Op zondag 28 augustus 2011 19:02 schreef Arcee het volgende:
En deze vraag: welke kleine dingetjes die als toevalligheden overkomen?
Ja, dat was een antwoord op die vraag.
  FOK!-Schrikkelbaas zondag 28 augustus 2011 @ 19:13:29 #183
862 Arcee
Look closer
pi_101299155
quote:
0s.gif Op zondag 28 augustus 2011 19:11 schreef Loppe het volgende:
Ja, dat was een antwoord op die vraag.
Daar wordt het dan echt 0,0 helderder van.
pi_101299308
quote:
0s.gif Op zondag 28 augustus 2011 19:13 schreef Arcee het volgende:
Daar wordt het dan echt 0,0 helderder van.
Ja, sorry, 'k ben er zelf nog niet helemaal uit.
  zondag 28 augustus 2011 @ 19:17:03 #185
45206 Pietverdriet
pi_101299311
@ Loppe
Denk jij dat god ingrijpt in de werkelijkheid? Of geloof je alleen maar in een scheppende god die de werkelijkheid heeft geschapen en sindsdien de boel op zijn beloop laat?
pi_101299577
quote:
0s.gif Op zondag 28 augustus 2011 19:17 schreef Pietverdriet het volgende:
@ Loppe
Als je in een leven na de dood gelooft is er enkel evolutie (=leerproces). Waarom zou ie het dan niet op z'n beloop laten gaan?
  zondag 28 augustus 2011 @ 19:25:30 #187
45206 Pietverdriet
pi_101299641
quote:
0s.gif Op zondag 28 augustus 2011 19:23 schreef Loppe het volgende:

[..]

Als je in een leven na de dood gelooft is er enkel evolutie (=leerproces). Waarom zou ie het dan niet op z'n beloop laten gaan?
Geef eens antwoord op de vraag
pi_101299829
quote:
0s.gif Op zondag 28 augustus 2011 19:25 schreef Pietverdriet het volgende:
Geef eens antwoord op de vraag
God kan niet ingrijpen want God is de werkelijkheid.
  zondag 28 augustus 2011 @ 19:36:21 #189
45206 Pietverdriet
pi_101300046
quote:
0s.gif Op zondag 28 augustus 2011 19:30 schreef Loppe het volgende:

[..]

God kan niet ingrijpen want God is de werkelijkheid.
Dat is nog steeds geen antwoord op de vraag
pi_101300255
quote:
0s.gif Op zondag 28 augustus 2011 19:36 schreef Pietverdriet het volgende:
Dat is nog steeds geen antwoord op de vraag
Dan moet ik ze jou schuldig blijven.
  zondag 28 augustus 2011 @ 19:45:21 #191
45206 Pietverdriet
pi_101300397
quote:
0s.gif Op zondag 28 augustus 2011 19:41 schreef Loppe het volgende:

[..]

Dan moet ik ze jou schuldig blijven.
Dus je hebt geen duidelijk godsbeeld.
Je opmerking dat god de werkelijkheid is, sluit uit dat god de werkelijk heeft geschapen, want hij kan zich niet zelf hebben geschapen, toch?
  FOK!-Schrikkelbaas zondag 28 augustus 2011 @ 21:25:47 #192
862 Arcee
Look closer
pi_101306368
quote:
0s.gif Op zondag 28 augustus 2011 19:23 schreef Loppe het volgende:
Als je in een leven na de dood gelooft is er enkel evolutie (=leerproces).
Evolutie als in natuurlijke selectie?
pi_101312428
quote:
0s.gif Op zondag 28 augustus 2011 18:28 schreef Loppe het volgende:

[..]

Ik apprecieer ze wel, toevalligheden blijven desondanks toch toevalligheden.
Ik kan geen logica ontdekken in de gedachtengang dat er toevalligheden zijn en er derhalve dan ook meer moet zijn. (leven na de dood)
Zo kan ik ook vanalles claimen op basis van helemaal niks.
Ik heb vanochtend mijn teen gestoten en daarom kan ik uitsluiten dat er leven na de dood is.
pi_101327511
quote:
0s.gif Op zondag 28 augustus 2011 22:46 schreef TerryStone het volgende:
Ik apprecieer ze wel, toevalligheden blijven desondanks toch toevalligheden.
Ik kan geen logica ontdekken in de gedachtengang dat er toevalligheden zijn en er derhalve dan ook meer moet zijn. (leven na de dood)
Zo kan ik ook vanalles claimen op basis van helemaal niks.
Ik heb vanochtend mijn teen gestoten en daarom kan ik uitsluiten dat er leven na de dood is.
Moest ik jou een bewijs kunnen leveren dat toeval niet bestaat, ik zou het met graagte doen maar voorlopig blijft het een aanname.
  maandag 29 augustus 2011 @ 13:00:09 #195
45206 Pietverdriet
pi_101327615
quote:
0s.gif Op maandag 29 augustus 2011 12:57 schreef Loppe het volgende:

[..]

Moest ik jou een bewijs kunnen leveren dat toeval niet bestaat, ik zou het met graagte doen maar voorlopig blijft het een aanname.
Hoe verklaar je dan Heisenberg?
pi_101327669
quote:

[..]

Daar gaat het helemaal niet om, het gaat erom dat de sprong van "toevalligheden" naar leven na de dood onlogisch is. (knettergek in mijn optiek zelfs)
pi_101328941
quote:
0s.gif Op maandag 29 augustus 2011 13:00 schreef Pietverdriet het volgende:

[..]

Hoe verklaar je dan Heisenberg?
Dat de QM op de één of andere manier een onvolledige theorie is.
pi_101328955
quote:
0s.gif Op maandag 29 augustus 2011 13:02 schreef TerryStone het volgende:
Daar gaat het helemaal niet om, het gaat erom dat de sprong van "toevalligheden" naar leven na de dood onlogisch is. (knettergek in mijn optiek zelfs)
Als je er vanuit gaat dat toeval niet bestaat wil dat zeggen dat je gelooft dat het gebeurt met een reden. Dat er iets is dat er voor zorgt dat je die dingen meemaakt. Dat je deel uitmaakt van een groter geheel, dat er een verbondenheid is, een allesomvattende eenheid.
Als je kijkt naar hoe alle materie is opgebouwd, steeds kleiner en kleiner gaat, zie je dat er geen einde aan komt (Higgs boson gaan ze nooit vinden volgens mij) dus is het jouw bewustzijn die ervoor zorgt dat je het materiële meemaakt. Dus is het goed mogelijk dat jouw bewustzijn verderleeft na jouw materiële dood.
Nu is er een eenheid in die oneindigheid, een soort van singulariteit dus.
  dinsdag 30 augustus 2011 @ 14:02:04 #199
130830 hoatzin
begint, eer ge bezint...
pi_101368918
quote:

[..]

maar aan die aanname hang je vervolgens een hele theorie op....

quote:
  dinsdag 30 augustus 2011 @ 16:11:55 #200
126003 Daniel1976
de omnibus dubitandum
pi_101373604
Toeval bestaat ook niet. Toeval is altijd een gebrek aan kennis over de omstandigheden.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')