abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_101039820
quote:
0s.gif Op maandag 22 augustus 2011 13:51 schreef Iblardi het volgende:

[..]

Dat tweede citaat lees ik als een bevestiging. Ik heb de indruk dat de betekenis van dat woord ntr wat overmatig wordt geproblematiseerd door sommigen. De site waarvan het eerste citaat afkomstig is heeft het bijvoorbeeld over de "mysterieuze oorsprong" van het Koptische woord noute, terwijl de consensus volgens mij toch is dat dit woord van het Oud-Egyptische ntsjr afkomstig is (door moderne Egyptologen gevocaliseerd als "netsjer" omdat in het hiëroglyfenschrift alleen de medeklinkers werden genoteerd en de oorspronkelijke klinkers vaak niet te achterhalen zijn; daarom wordt hier standaard een e ingevoegd). In het Middel-Egyptisch verdween de palatalisering van de t en werd het woord ook wel als ntr geschreven (conventioneel gevocaliseerd als "neter"). Ook een eind-r heeft in die tijd al de neiging om te verdwijnen. In de Koptische periode is het dan ook noute geworden (en nu zegt men "noete" en niet bijvoorbeeld "net", omdat het Koptische schrift, dat gebaseerd was op het Griekse alfabet, de klinkers wél noteerde en de historische uitspraak dus bekend is). Ik begrijp niet precies waar de auteur van die eerste bron nu zo moeilijk over doet. Wel is duidelijk dat hij of zij allerlei verbanden wil zien tussen het Egyptisch en de Bantoetalen, wat volgens mij totaal niet strookt met de wetenschappelijke consensus over de herkomst en verwantschappen van het Egyptisch. Dat doet mij alweer op mijn hoede zijn over de geloofwaardigheid van de informatie op die site.
Zo denk ik er ook over. Evenwel is het niet zo dat men zomaar willekeurig de klinkers kon invullen. In zijn ( medklinker-) verband wist men dit zeer goed. Het is meestel de tussentijd en de dialecten die deze verschuivingen teweeg brengen.
pi_101039969
quote:
0s.gif Op maandag 22 augustus 2011 13:58 schreef Iblardi het volgende:

[..]

Ja, maar dat is dus niet hetzelfde woord. (Noet/Nwt is overigens een godin.)
Een netert zal je bedoelen.
Maar in onderstaande quote was uw vraag helemaal niet duidelijk en onsamenhangend.
quote:
Als het Egyptische woord voor "god" niet "god" betekent, dan ligt het voor de hand om te vragen naar welk "attribuut" of welke "manifestatie" de Kopten dan verwijzen als ze de christelijke God met noute aanduiden.
Vandaar dit misverstand.
  maandag 22 augustus 2011 @ 14:30:41 #103
126003 Daniel1976
de omnibus dubitandum
pi_101040027
Tsja het koptisch is taalkundig gezien de belangrijkste bron voor uitspraak van het oud Egyptisch omdat ze oud egyptisch zijn blijven praten en ze dit in het grieks alfabet opschreven.
  maandag 22 augustus 2011 @ 14:58:51 #104
45206 Pietverdriet
Ik wou dat ik een ijsbeer was.
pi_101040941
http://www.nrcnext.nl/blo(...)straf-van-god%C2%B4/

Laat wel zien wat voor een Eikel die kieskeurige god van Bert Dorenbos is, heeft op een dag niets beters te doen dan een paar jongeren die naar muziek luisteren willen te doden en te verwonden. Maar tegelijkertijd laat ie Afrikaanse Christenen in de hoorn van afrika met miljoenen verdrijven en honger lijden.

Kortom, als je meent dat god ingrijpt in de werkelijkheid, dan is dat een soort god waarbij Stalin een soort moeder theresa is, en als je meent dat god niet ingrijpt in de werkelijkheid maar het wel zou kunnen is het net zo goed een Eikel
Ben je van mening dat god alleen het universum heeft geschapen en daarna zijn handen er van getrokken heeft, heb je geen god meer nodig omdat de oerknal het ontstaan van het universum verklaard.
Je heb dus de keuze, god is een enorme eikel, of hij bestaat niet
In Baden-Badener Badeseen kann man Baden-Badener baden sehen.
pi_101041215
quote:
0s.gif Op maandag 22 augustus 2011 14:58 schreef Pietverdriet het volgende:
Ben je van mening dat god alleen het universum heeft geschapen en daarna zijn handen er van getrokken heeft, heb je geen god meer nodig omdat de oerknal het ontstaan van het universum verklaard.
Ik vind dit een erg eigenaardige vermenging van religie en wetenschap, en het doet me sterk aan creationisme denken.
  maandag 22 augustus 2011 @ 15:07:11 #106
126003 Daniel1976
de omnibus dubitandum
pi_101041260
Ja maar die is niet helemaal goed. Erge is dat hij echt oprecht geloofd dat hij het goede doet, ingegeven door zijn boek.

Maar Doornbos is ook die van het rondsturen van die plastic embryo's ook naar mensen die een miskraam hadden gehad, ziekelijk.
  maandag 22 augustus 2011 @ 15:10:22 #107
126003 Daniel1976
de omnibus dubitandum
pi_101041376
quote:
0s.gif Op maandag 22 augustus 2011 15:06 schreef Haushofer het volgende:

[..]

Ik vind dit een erg eigenaardige vermenging van religie en wetenschap, en het doet me sterk aan creationisme denken.
Ja wat moet je dan als religieus persoon? Het lukt lang niet iedereen om zijn ogen te sluiten voor de wetenschap maar het lukt ook lang niet iedereen om afscheid te nemen van hun godsbeeld.
Dan krijg je dit soort mengvormen.
Niet dat het volgens mij stand houdt, maar verklaarbaar is het wel.
  maandag 22 augustus 2011 @ 15:12:09 #108
45206 Pietverdriet
pi_101041435
quote:
0s.gif Op maandag 22 augustus 2011 15:06 schreef Haushofer het volgende:

[..]

Ik meng niets, ik wil zeggen dat met de oerknal er helemaal geen reden meer is die god nodig te hebben
  maandag 22 augustus 2011 @ 15:16:06 #109
126003 Daniel1976
de omnibus dubitandum
pi_101041569
quote:
0s.gif Op maandag 22 augustus 2011 15:12 schreef Pietverdriet het volgende:

[..]

Ik meng niets, ik wil zeggen dat met de oerknal er helemaal geen reden meer is die god nodig te hebben
Klopt en dezelfde argumentatie die een gelovige los laat op de oerknal geldt ook net zo voor een godheid.

Wat was er dan voor de oerknal? Ja wat was er dan voor god?

Doet me denken aan die schildpad die staat op een schildpad etc.
pi_101041713
quote:
0s.gif Op maandag 22 augustus 2011 15:12 schreef Pietverdriet het volgende:
Ik meng niets, ik wil zeggen dat met de oerknal er helemaal geen reden meer is die god nodig te hebben.
Dat is een eigenaardige uitspraak. Ten eerste zou een creationist kunnen opperen dat we die oerknal nog helemaal niet goed begrijpen (wat inderdaad waar is), en dat dat ruimte overlaat voor een scheppende God. Ten tweede spreek je nu expliciet over een God die wetenschappelijke hiaten opvult. Dat is niet per sé gelijk aan, zeg, de Christelijke God. Hoewel bepaalde Christenen dat wel zo zullen opvatten, natuurlijk.
  maandag 22 augustus 2011 @ 15:20:46 #111
45206 Pietverdriet
pi_101041718
Maar Haushofer, je bent het verder wel eens met me dat als je het bestaan van god accepteert dat daaruit moet volgen dat die god een verschrikkelijke eikel is?
  maandag 22 augustus 2011 @ 15:21:26 #112
45206 Pietverdriet
pi_101041741
quote:
0s.gif Op maandag 22 augustus 2011 15:20 schreef Haushofer het volgende:

[..]

Dat is een eigenaardige uitspraak. Ten eerste zou een creationist kunnen opperen dat we die oerknal nog helemaal niet goed begrijpen (wat inderdaad waar is), en dat dat ruimte overlaat voor een scheppende God. Ten tweede spreek je nu expliciet over een God die wetenschappelijke hiaten opvult. Dat is niet per sé gelijk aan, zeg, de Christelijke God. Hoewel bepaalde Christenen dat wel zo zullen opvatten, natuurlijk.
Nee, dat wil jij er alleen maar in lezen, dat vind ik helemaal niet.
pi_101041776
quote:
0s.gif Op maandag 22 augustus 2011 15:21 schreef Pietverdriet het volgende:

[..]

Nee, dat wil jij er alleen maar in lezen, dat vind ik helemaal niet.
Over wat voor God spreek je dan?
pi_101041800
quote:
0s.gif Op maandag 22 augustus 2011 15:20 schreef Pietverdriet het volgende:
Maar Haushofer, je bent het verder wel eens met me dat als je het bestaan van god accepteert dat daaruit moet volgen dat die god een verschrikkelijke eikel is?
Omdat er honger, oorlog, etc. is?
  maandag 22 augustus 2011 @ 15:25:55 #115
45206 Pietverdriet
pi_101041877
quote:
0s.gif Op maandag 22 augustus 2011 15:22 schreef Haushofer het volgende:

[..]

Over wat voor God spreek je dan?
Ik zeg, dat als jij in god gelooft er 2 opties zijn
1. een god die het universum heeft gemaakt en daarna niets meer heeft gedaan
2. een god die het universum heeft gemaakt en daarna nog steeds ingrijpt in de werkelijkheid.

In geval van 1 is de oerknal een betere verklaring voor het bestaan van het universum, en zal je het geloof in god moeten laten vallen want er is verder geen enkele reden waarom je zou moeten menen dat ie bestaat.
  maandag 22 augustus 2011 @ 15:26:12 #116
45206 Pietverdriet
pi_101041883
quote:
0s.gif Op maandag 22 augustus 2011 15:23 schreef Haushofer het volgende:

[..]

Omdat er honger, oorlog, etc. is?
Nee, omdat ie ingrijpt in de realiteit en liever een paar belgen vermoord met onweer dan wat te doen aan de oorlog in de hoorn van afrika, zoals dorenbos zegt
pi_101041910
quote:
0s.gif Op maandag 22 augustus 2011 15:25 schreef Pietverdriet het volgende:

[..]

Ik zeg, dat als jij in god gelooft er 2 opties zijn
1. een god die het universum heeft gemaakt en daarna niets meer heeft gedaan
2. een god die het universum heeft gemaakt en daarna nog steeds ingrijpt in de werkelijkheid.

In geval van 1 is de oerknal een betere verklaring voor het bestaan van het universum, en zal je het geloof in god moeten laten vallen want er is verder geen enkele reden waarom je zou moeten menen dat ie bestaat.
Ok, maar dan behandel je het begrip "God" als een wetenschappelijke hypothese. Anders zou ik niet begrijpen waarom je het vergelijkt met een andere wetenschappelijke hypothese ("oerknal").
  maandag 22 augustus 2011 @ 15:28:15 #118
45206 Pietverdriet
pi_101041957
quote:
0s.gif Op maandag 22 augustus 2011 15:27 schreef Haushofer het volgende:

[..]

Ok, maar dan behandel je het begrip "God" als een wetenschappelijke hypothese. Anders zou ik niet begrijpen waarom je het vergelijkt met een andere wetenschappelijke hypothese ("oerknal").
Nee hoor, ik volg de redenatie van gelovigen, dat God de werkelijkheid heeft geschapen en daar al dan niet in ingrijpt
pi_101042644
quote:
0s.gif Op maandag 22 augustus 2011 15:28 schreef Pietverdriet het volgende:

[..]

Nee hoor, ik volg de redenatie van gelovigen, dat God de werkelijkheid heeft geschapen en daar al dan niet in ingrijpt
Dat zal best, maar dat doet niks af aan

quote:
Dat gelovigen dat doen snap ik ook niet :)
pi_101042664
quote:
0s.gif Op maandag 22 augustus 2011 15:26 schreef Pietverdriet het volgende:

[..]

Nee, omdat ie ingrijpt in de realiteit en liever een paar belgen vermoord met onweer dan wat te doen aan de oorlog in de hoorn van afrika, zoals dorenbos zegt
Dorenbos is een nogal gestoord iemand met een erg beperkt wereldbeeld, daar moet je niet al te veel aandacht aan geven wat mij betreft.
  maandag 22 augustus 2011 @ 15:50:10 #121
45206 Pietverdriet
pi_101042749
quote:
0s.gif Op maandag 22 augustus 2011 15:46 schreef Haushofer het volgende:

[..]

Dat zal best, maar dat doet niks af aan

[..]

Dat gelovigen dat doen snap ik ook niet :)
Waar aan af?
pi_101043133
quote:
0s.gif Op maandag 22 augustus 2011 15:50 schreef Pietverdriet het volgende:

[..]

Waar aan af?
Dat je "God bestaat en heeft het universum geschapen" als wetenschappelijke hypothese behandelt. Ik zie daar weinig wetenschappelijks in.
  maandag 22 augustus 2011 @ 16:04:14 #123
126003 Daniel1976
de omnibus dubitandum
pi_101043221
quote:
0s.gif Op maandag 22 augustus 2011 15:20 schreef Haushofer het volgende:

[..]

Hoera, gatentheologie.
  maandag 22 augustus 2011 @ 16:13:55 #124
45206 Pietverdriet
pi_101043594
quote:
0s.gif Op maandag 22 augustus 2011 16:02 schreef Haushofer het volgende:

[..]

Dat je "God bestaat en heeft het universum geschapen" als wetenschappelijke hypothese behandelt. Ik zie daar weinig wetenschappelijks in.
Zoals ik zei, ik volg slechts de redenering van gelovigen. Ik huldig de overtuiging dat er helemaal geen god bestaat, dus ook behandel ik dat god het universum heeft geschapen niet als wetenschappelijke hypothese.
  maandag 22 augustus 2011 @ 16:14:44 #125
45206 Pietverdriet
pi_101043637
quote:
0s.gif Op maandag 22 augustus 2011 16:04 schreef Daniel1976 het volgende:

[..]

Hoera, gatentheologie.
God als telkens verschuivende stoplap voor wat nog niet duidelijk is.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')