Zo denk ik er ook over. Evenwel is het niet zo dat men zomaar willekeurig de klinkers kon invullen. In zijn ( medklinker-) verband wist men dit zeer goed. Het is meestel de tussentijd en de dialecten die deze verschuivingen teweeg brengen.quote:Op maandag 22 augustus 2011 13:51 schreef Iblardi het volgende:
[..]
Dat tweede citaat lees ik als een bevestiging. Ik heb de indruk dat de betekenis van dat woord ntr wat overmatig wordt geproblematiseerd door sommigen. De site waarvan het eerste citaat afkomstig is heeft het bijvoorbeeld over de "mysterieuze oorsprong" van het Koptische woord noute, terwijl de consensus volgens mij toch is dat dit woord van het Oud-Egyptische ntsjr afkomstig is (door moderne Egyptologen gevocaliseerd als "netsjer" omdat in het hiëroglyfenschrift alleen de medeklinkers werden genoteerd en de oorspronkelijke klinkers vaak niet te achterhalen zijn; daarom wordt hier standaard een e ingevoegd). In het Middel-Egyptisch verdween de palatalisering van de t en werd het woord ook wel als ntr geschreven (conventioneel gevocaliseerd als "neter"). Ook een eind-r heeft in die tijd al de neiging om te verdwijnen. In de Koptische periode is het dan ook noute geworden (en nu zegt men "noete" en niet bijvoorbeeld "net", omdat het Koptische schrift, dat gebaseerd was op het Griekse alfabet, de klinkers wél noteerde en de historische uitspraak dus bekend is). Ik begrijp niet precies waar de auteur van die eerste bron nu zo moeilijk over doet. Wel is duidelijk dat hij of zij allerlei verbanden wil zien tussen het Egyptisch en de Bantoetalen, wat volgens mij totaal niet strookt met de wetenschappelijke consensus over de herkomst en verwantschappen van het Egyptisch. Dat doet mij alweer op mijn hoede zijn over de geloofwaardigheid van de informatie op die site.
Een netert zal je bedoelen.quote:Op maandag 22 augustus 2011 13:58 schreef Iblardi het volgende:
[..]
Ja, maar dat is dus niet hetzelfde woord. (Noet/Nwt is overigens een godin.)
Vandaar dit misverstand.quote:Als het Egyptische woord voor "god" niet "god" betekent, dan ligt het voor de hand om te vragen naar welk "attribuut" of welke "manifestatie" de Kopten dan verwijzen als ze de christelijke God met noute aanduiden.
Ik vind dit een erg eigenaardige vermenging van religie en wetenschap, en het doet me sterk aan creationisme denken.quote:Op maandag 22 augustus 2011 14:58 schreef Pietverdriet het volgende:
Ben je van mening dat god alleen het universum heeft geschapen en daarna zijn handen er van getrokken heeft, heb je geen god meer nodig omdat de oerknal het ontstaan van het universum verklaard.
Ja wat moet je dan als religieus persoon? Het lukt lang niet iedereen om zijn ogen te sluiten voor de wetenschap maar het lukt ook lang niet iedereen om afscheid te nemen van hun godsbeeld.quote:Op maandag 22 augustus 2011 15:06 schreef Haushofer het volgende:
[..]
Ik vind dit een erg eigenaardige vermenging van religie en wetenschap, en het doet me sterk aan creationisme denken.
Ik meng niets, ik wil zeggen dat met de oerknal er helemaal geen reden meer is die god nodig te hebbenquote:Op maandag 22 augustus 2011 15:06 schreef Haushofer het volgende:
[..]
Ik vind dit een erg eigenaardige vermenging van religie en wetenschap, en het doet me sterk aan creationisme denken.
Klopt en dezelfde argumentatie die een gelovige los laat op de oerknal geldt ook net zo voor een godheid.quote:Op maandag 22 augustus 2011 15:12 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
Ik meng niets, ik wil zeggen dat met de oerknal er helemaal geen reden meer is die god nodig te hebben
Dat is een eigenaardige uitspraak. Ten eerste zou een creationist kunnen opperen dat we die oerknal nog helemaal niet goed begrijpen (wat inderdaad waar is), en dat dat ruimte overlaat voor een scheppende God. Ten tweede spreek je nu expliciet over een God die wetenschappelijke hiaten opvult. Dat is niet per sé gelijk aan, zeg, de Christelijke God. Hoewel bepaalde Christenen dat wel zo zullen opvatten, natuurlijk.quote:Op maandag 22 augustus 2011 15:12 schreef Pietverdriet het volgende:
Ik meng niets, ik wil zeggen dat met de oerknal er helemaal geen reden meer is die god nodig te hebben.
Nee, dat wil jij er alleen maar in lezen, dat vind ik helemaal niet.quote:Op maandag 22 augustus 2011 15:20 schreef Haushofer het volgende:
[..]
Dat is een eigenaardige uitspraak. Ten eerste zou een creationist kunnen opperen dat we die oerknal nog helemaal niet goed begrijpen (wat inderdaad waar is), en dat dat ruimte overlaat voor een scheppende God. Ten tweede spreek je nu expliciet over een God die wetenschappelijke hiaten opvult. Dat is niet per sé gelijk aan, zeg, de Christelijke God. Hoewel bepaalde Christenen dat wel zo zullen opvatten, natuurlijk.
Over wat voor God spreek je dan?quote:Op maandag 22 augustus 2011 15:21 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
Nee, dat wil jij er alleen maar in lezen, dat vind ik helemaal niet.
Omdat er honger, oorlog, etc. is?quote:Op maandag 22 augustus 2011 15:20 schreef Pietverdriet het volgende:
Maar Haushofer, je bent het verder wel eens met me dat als je het bestaan van god accepteert dat daaruit moet volgen dat die god een verschrikkelijke eikel is?
Ik zeg, dat als jij in god gelooft er 2 opties zijnquote:Op maandag 22 augustus 2011 15:22 schreef Haushofer het volgende:
[..]
Over wat voor God spreek je dan?
Nee, omdat ie ingrijpt in de realiteit en liever een paar belgen vermoord met onweer dan wat te doen aan de oorlog in de hoorn van afrika, zoals dorenbos zegtquote:Op maandag 22 augustus 2011 15:23 schreef Haushofer het volgende:
[..]
Omdat er honger, oorlog, etc. is?
Ok, maar dan behandel je het begrip "God" als een wetenschappelijke hypothese. Anders zou ik niet begrijpen waarom je het vergelijkt met een andere wetenschappelijke hypothese ("oerknal").quote:Op maandag 22 augustus 2011 15:25 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
Ik zeg, dat als jij in god gelooft er 2 opties zijn
1. een god die het universum heeft gemaakt en daarna niets meer heeft gedaan
2. een god die het universum heeft gemaakt en daarna nog steeds ingrijpt in de werkelijkheid.
In geval van 1 is de oerknal een betere verklaring voor het bestaan van het universum, en zal je het geloof in god moeten laten vallen want er is verder geen enkele reden waarom je zou moeten menen dat ie bestaat.
Nee hoor, ik volg de redenatie van gelovigen, dat God de werkelijkheid heeft geschapen en daar al dan niet in ingrijptquote:Op maandag 22 augustus 2011 15:27 schreef Haushofer het volgende:
[..]
Ok, maar dan behandel je het begrip "God" als een wetenschappelijke hypothese. Anders zou ik niet begrijpen waarom je het vergelijkt met een andere wetenschappelijke hypothese ("oerknal").
Dat zal best, maar dat doet niks af aanquote:Op maandag 22 augustus 2011 15:28 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
Nee hoor, ik volg de redenatie van gelovigen, dat God de werkelijkheid heeft geschapen en daar al dan niet in ingrijpt
Dat gelovigen dat doen snap ik ook nietquote:Ok, maar dan behandel je het begrip "God" als een wetenschappelijke hypothese. Anders zou ik niet begrijpen waarom je het vergelijkt met een andere wetenschappelijke hypothese ("oerknal").
Dorenbos is een nogal gestoord iemand met een erg beperkt wereldbeeld, daar moet je niet al te veel aandacht aan geven wat mij betreft.quote:Op maandag 22 augustus 2011 15:26 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
Nee, omdat ie ingrijpt in de realiteit en liever een paar belgen vermoord met onweer dan wat te doen aan de oorlog in de hoorn van afrika, zoals dorenbos zegt
Waar aan af?quote:Op maandag 22 augustus 2011 15:46 schreef Haushofer het volgende:
[..]
Dat zal best, maar dat doet niks af aan
[..]
Dat gelovigen dat doen snap ik ook niet
Dat je "God bestaat en heeft het universum geschapen" als wetenschappelijke hypothese behandelt. Ik zie daar weinig wetenschappelijks in.quote:
Hoera, gatentheologie.quote:Op maandag 22 augustus 2011 15:20 schreef Haushofer het volgende:
[..]
Dat is een eigenaardige uitspraak. Ten eerste zou een creationist kunnen opperen dat we die oerknal nog helemaal niet goed begrijpen (wat inderdaad waar is), en dat dat ruimte overlaat voor een scheppende God. Ten tweede spreek je nu expliciet over een God die wetenschappelijke hiaten opvult. Dat is niet per sé gelijk aan, zeg, de Christelijke God. Hoewel bepaalde Christenen dat wel zo zullen opvatten, natuurlijk.
Zoals ik zei, ik volg slechts de redenering van gelovigen. Ik huldig de overtuiging dat er helemaal geen god bestaat, dus ook behandel ik dat god het universum heeft geschapen niet als wetenschappelijke hypothese.quote:Op maandag 22 augustus 2011 16:02 schreef Haushofer het volgende:
[..]
Dat je "God bestaat en heeft het universum geschapen" als wetenschappelijke hypothese behandelt. Ik zie daar weinig wetenschappelijks in.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |