abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_100934231
quote:
0s.gif Op vrijdag 19 augustus 2011 11:19 schreef Mathemaat het volgende:

[..]

Het islamitische godsbeeld is logisch verantwoordelijker dan het christelijke godsbeeld...

Een Godsbeeld wat "logisch verantwoord" is? Volgens wat voor logica dan?

quote:
...en de Islam heeft geen last van fabricaties zoals christendom daar last van heeft.
Daar heeft het Christendom geen last van, dat vinden veel Christenen een waardevolle toevoeging. Jij hebt er kennelijk last van, maar da's iets heel anders :)
  vrijdag 19 augustus 2011 @ 12:38:53 #27
126003 Daniel1976
de omnibus dubitandum
pi_100934480
quote:
0s.gif Op vrijdag 19 augustus 2011 12:30 schreef Haushofer het volgende:

[..]

[..]

Daar heeft het Christendom geen last van, dat vinden veel Christenen een waardevolle toevoeging. Jij hebt er kennelijk last van, maar da's iets heel anders :)
Hij zegt niet dat het verantwoord is, maar meer verantwoord.
Ik moet hem daar tot zoverre gelijk in geven dat de drie-eenheid en jezus wel fabrikages zijn.
De joden hebben honderden jaren er over gedaan om het polytheïsme af te schudden.
En het christendom introduceert dat weer.

of om simpel te zeggen, mohammed claimde tenminste niet dat hij de zoon van god was.
(hoeverre jezus dat zelf ooit heeft gedaan daar hebben we het nu even niet over)
pi_100936446
quote:
0s.gif Op vrijdag 19 augustus 2011 12:38 schreef Daniel1976 het volgende:

Hij zegt niet dat het verantwoord is, maar meer verantwoord.
Ik moet hem daar tot zoverre gelijk in geven dat de drie-eenheid en jezus wel fabrikages zijn.
Sinds wanneer draait een religie om logische constructies?

quote:
De joden hebben honderden jaren er over gedaan om het polytheïsme af te schudden.
En het christendom introduceert dat weer.
De drie-eenheid is geen polytheïstische constructie.
  vrijdag 19 augustus 2011 @ 13:39:19 #29
126003 Daniel1976
de omnibus dubitandum
pi_100936667
quote:
0s.gif Op vrijdag 19 augustus 2011 13:31 schreef Haushofer het volgende:

[..]

Sinds wanneer draait een religie om logische constructies?
Dat wil niet zeggen dat de ene religie minder onwaarschijnlijk en minder onlogisch is dan de andere. Uiteindelijk zijn ze allemaal onwaarschijnlijk maar sommige religies maken het bonter dan anderen.
quote:
De drie-eenheid is geen polytheïstische constructie.
Nee en het hindoeisme is ook niet polytheïstisch want alle goden zijn tenslotte manifestaties van brahman. Tuurlijk is het wel polytheistisch. Christenen bidden tot god, tot jezus en de heilige geest.
Dan kun je religie evolutie technisch heel goed zien als een stap terug.
Eerst had men voor elk fenomeen een god, deze worden allemaal gecombineerd in één god op een gegeven moment. En vervolgens wordt dat weer gesplitst in 3'en.
pi_100936777
quote:
0s.gif Op vrijdag 19 augustus 2011 01:26 schreef Daniel1976 het volgende:

[..]

jezus de halfgod / demi-god die stoffelijk wordt en zijn offer zijn erg lastig filosofisch gezien.
je kent onze discussie over een potje yahtzee toch nog wel?
Natuurlijk, die ken ik. Ik blijf het echter geen argument vinden voor de geloofwaardigheid van een geloof.
Hier schreef Aoibhin het volgende: Beter autist in de kist dan een feestje gemist w/ *O*
pi_100937107
Als je God vertaalt in natuurlijke termen (mechanica, evolutieleer en markt) dan blijkt God zeer selectief en willekeurig.
The view from nowhere.
pi_100937367
quote:
0s.gif Op vrijdag 19 augustus 2011 01:42 schreef Daniel1976 het volgende:

[..]

Als mijn tante kloten had, was ze mijn oom.
Mensen kunnen bijvoorbeeld niet vliegen. Nu hebben we wel technische hulpmiddelen uitgevonden om met gemak om 12 KM hoogte te komen. Maar dat is wat anders dan door de lucht zweven.
Zonder technische hulpmiddelen is en blijft dat een onmogelijkheid.

Als de wonderen in de bijbel niet bovennatuurlijk waren, dan was er geen reden om in de bijbel te geloven. Die wonderen zijn essentieel voor de godsclaim van jezus.
Heeft Jezus ooit de godsclaim gedaan dan?
quote:
[..]

Die zin mag je nader verklaren.
Er zijn veel mensen die zichzelf God vinden. Ik hoor nooit over dit soort mensen die wonderen doen. Ik weet enkel van de godsdiensten, waarbij je zelf geen god bent, verhalen over wonderen. Maar als jij wel verhalen hebt gehoord over mensen die zichzelf God vinden en wonderen hebben verricht, show me.
quote:
[..]

Er is geen enkel bewijs voor wonderen, net zo min als voor god.
We wachten hier nog steeds op het bewijs wat jij ons zou komen bezorgen.
Ik heb geconcludeerd dat er met bewijs voor wonderen inderdaad moeilijk om is te gaan, dus ik blijf jullie de bewijzen schuldig.
Hier schreef Aoibhin het volgende: Beter autist in de kist dan een feestje gemist w/ *O*
pi_100937465
quote:
0s.gif Op vrijdag 19 augustus 2011 13:39 schreef Daniel1976 het volgende:

[..]

Dat wil niet zeggen dat de ene religie minder onwaarschijnlijk en minder onlogisch is dan de andere. Uiteindelijk zijn ze allemaal onwaarschijnlijk maar sommige religies maken het bonter dan anderen.
Wat zijn de regels van het spel dan?

quote:
Nee en het hindoeisme is ook niet polytheïstisch want alle goden zijn tenslotte manifestaties van brahman. Tuurlijk is het wel polytheistisch. Christenen bidden tot god, tot jezus en de heilige geest.
Dat ligt eraan hoe je de drie-eenheid opvat. Ik vind dit nogal kort door de bocht :)

quote:
Hoezo? Is er een gradatie, dan?

quote:
Eerst had men voor elk fenomeen een god, deze worden allemaal gecombineerd in één god op een gegeven moment. En vervolgens wordt dat weer gesplitst in 3'en.
Je past nu een vergevorderde vorm van reductionisme, iets wat in de wetenschap heel succesvol is geweest, toe op iets compleet anders (namelijk:religie), en velt daar vervolgens een waardeoordeel. De logica daarvan ontgaat me volkomen.
pi_100937570
quote:
0s.gif Op vrijdag 19 augustus 2011 13:39 schreef Daniel1976 het volgende:

[..]

[..]

Blijkbaar heeft Haushofer nog nooit van neteru gehoord.
http://nl.wikipedia.org/wiki/Neter
pi_100937637
quote:
0s.gif Op vrijdag 19 augustus 2011 09:07 schreef ATON het volgende:

[..]

naatje_1, als je het O.T. geloofwaardiger vindt ben je zowat halfweg in dit verhaal. Als de Islam een afschrijfsel is van de Bijbel ( N.T. inbegrepen ), van wie hebben de Joden dan weer afgeschreven ? Vanwaar hebben zij hun bron vandaan ? Alle drie deze Abrahamistische religies hebben boter op hun hoofd door steeds weer opnieuw oude wijn in nieuwe vaten te gieten, en zolang men vanuit deze religies een godsbeeld tracht te distilleren blijft men aan cirkeldenken doen.

http://www.bertsgeschiede(...)/eeuw7/mohammed.html
Nou, laat ik die vraag bij jou leggen: waar hebben de Joden hun bron vandaan? Voor zover ik weet hebben Joden het niet ergens vandaan, het is bij de Jood begonnen en die heeft het niet van een andere godsdienst vandaan o.i.d.
pi_100937748
quote:
14s.gif Op vrijdag 19 augustus 2011 14:04 schreef naatje_1 het volgende:

[..]

Nou, laat ik die vraag bij jou leggen: waar hebben de Joden hun bron vandaan? Voor zover ik weet hebben Joden het niet ergens vandaan, het is bij de Jood begonnen en die heeft het niet van een andere godsdienst vandaan o.i.d.
Jij mist duidelijk geschiedkundige kennis. Toch maar eens verder informeren.
pi_100937849
quote:
0s.gif Op vrijdag 19 augustus 2011 14:08 schreef ATON het volgende:

[..]

Jij mist duidelijk geschiedkundige kennis. Toch maar eens verder informeren.
Ik heb geschiedenis gekozen als vak en het tijdsvak waarin de bijbel dan zou moeten ontstaan werd slechts voor een klein gedeelte behandeld, daar werd ik dus ook niet wijzer van. Je kunt het mij dus niet kwalijk nemen dat ik die geschiedkundige kennis niet heb, daarom vraag ik het ook aan jou.
pi_100937966
quote:
Christenen bidden tot god, tot jezus en de heilige geest.
Hohohoho, dat klopt niet. Christenen bidden tot God, in naam van Jezus en vragen aan God om de Heilige Geest. Voor zover ik weet word er niet specifiek tot Jezus gebeden.
pi_100938159
quote:
14s.gif Op vrijdag 19 augustus 2011 14:04 schreef naatje_1 het volgende:
Nou, laat ik die vraag bij jou leggen: waar hebben de Joden hun bron vandaan?
Vergelijk het scheppingsverhaal uit Genesis b.v. eens met de Enuma Elish, of het verhaal van Noach met delen uit de Gilgamesh epos :)

Een leerzaam boek hierover is "een Geschiedenis van God", van Armstrong; zij stipt verscheidene van dit soort parallellen aan.
  vrijdag 19 augustus 2011 @ 14:20:34 #40
126003 Daniel1976
de omnibus dubitandum
pi_100938199
quote:
4s.gif Op vrijdag 19 augustus 2011 14:13 schreef naatje_1 het volgende:

[..]

Hohohoho, dat klopt niet. Christenen bidden tot God, in naam van Jezus en vragen aan God om de Heilige Geest. Voor zover ik weet word er niet specifiek tot Jezus gebeden.
Hohoho, dat klopt wel. Ik weet niet in welke kerken jij komt? Misschien moet je eens een uitstapje maken naar een christengemeente of pinkstergemeente of bethelgemeente.
De snelst groeiende kerken van nl.
Zou me niets verbazen als die onderhand al in de meerderheid zijn.
pi_100938202
quote:
0s.gif Op vrijdag 19 augustus 2011 14:02 schreef ATON het volgende:
Blijkbaar heeft Haushofer nog nooit van neteru gehoord.
http://nl.wikipedia.org/wiki/Neter
Ik denk dat jij mijn punt mist. Het gaat hier niet om "wie heeft de meeste Wikipedia-kennis". Het gaat hier om "hoe waardeer je religie".Je hoeft niet te pretenderen dat je discussiepartners geen achtergrondkennis hebben, en zich niet bewust zijn van de parallellen die tussen het Christendom/Jodendom en andere religies en mythes bestaan.

Het blijft grappig hoe jij constant in discussies meent te moeten schermen met feitjes, ook al doen die er niet of nauwelijks toe. Is dat een tic ofzo?
  vrijdag 19 augustus 2011 @ 14:23:27 #42
126003 Daniel1976
de omnibus dubitandum
pi_100938306
quote:
0s.gif Op vrijdag 19 augustus 2011 14:19 schreef Haushofer het volgende:

[..]

Vergelijk het scheppingsverhaal uit Genesis b.v. eens met de Enuma Elish, of het verhaal van Noach met delen uit de Gilgamesh epos :)

Een leerzaam boek hierover is "een Geschiedenis van God", van Armstrong; zij stipt verscheidene van dit soort parallellen aan.
Ja dit.

Ik heb ook weleens wat aangestipt over de Egyptenaren en de bijbel.
De invloeden van Egypte op de bijbel
Hoewel sommige dit discutabel vinden. Zijn er ieder geval legio oudere bronnen voor deze verhalen dan de bijbel.

De egyptenaren waren tenslotte ook de eerste met 1 god.
pi_100938362
quote:
0s.gif Op vrijdag 19 augustus 2011 14:19 schreef Haushofer het volgende:

[..]

Enuma Elish ken ik niet, maar dan nog blijft het de vraag of het Gilgamesh epos de inspirator is geweest van het verhaal van Noach, want het verhaal verschilt namelijk ook op veel punten.
  vrijdag 19 augustus 2011 @ 14:25:41 #44
126003 Daniel1976
de omnibus dubitandum
pi_100938367
quote:
0s.gif Op vrijdag 19 augustus 2011 14:20 schreef Haushofer het volgende:

[..]

Ik denk dat jij mijn punt mist. Het gaat hier niet om "wie heeft de meeste Wikipedia-kennis". Het gaat hier om "hoe waardeer je religie".Je hoeft niet te pretenderen dat je discussiepartners geen achtergrondkennis hebben, en zich niet bewust zijn van de parallellen die tussen het Christendom/Jodendom en andere religies en mythes bestaan.

Het blijft grappig hoe jij constant in discussies meent te moeten schermen met feitjes, ook al doen die er niet of nauwelijks toe. Is dat een tic ofzo?
Tsja volgens mij mis jij nu even het punt over polytheïsme.
Als het christendom monotheïstisch is, dan is het hindoeïsme dat ook op exact dezelfde gronden.
pi_100938393
quote:
0s.gif Op vrijdag 19 augustus 2011 14:20 schreef Daniel1976 het volgende:

[..]

Hohoho, dat klopt wel. Ik weet niet in welke kerken jij komt? Misschien moet je eens een uitstapje maken naar een christengemeente of pinkstergemeente of bethelgemeente.
De snelst groeiende kerken van nl.
Zou me niets verbazen als die onderhand al in de meerderheid zijn.
Zijn er mensen die bidden tot de Heilige Geest?
pi_100938486
quote:
0s.gif Op vrijdag 19 augustus 2011 14:25 schreef Daniel1976 het volgende:

[..]

Tsja volgens mij mis jij nu even het punt over polytheïsme.
Als het christendom monotheïstisch is, dan is het hindoeïsme dat ook op exact dezelfde gronden.
Ja, als Hindoeïsten claimen dat er 1 God is die zich op heel veel verschillende manieren manifesteert, dan zou je dat een monotheïstische constructie kunnen noemen.

Op die manier kun je de heilige drie-eenheid ook uitleggen: de "Ousia" van God, Zijn "zijn", is onkenbaar voor de mens, maar Zijn "energeia", oftewel manifestaties, worden kenbaar gemaakt via de 3 vormen.

Op die wijze is het Christendom in mijn ogen monotheïstisch. Beetje flauw misschien, en het zijn wellicht wat gekunstelde theologische constructies, maar om het Christendom daarom maar polytheïstisch te noemen vind ik weer een ander uiterste.

[ Bericht 8% gewijzigd door Haushofer op 19-08-2011 14:34:59 ]
pi_100938581
quote:
0s.gif Op vrijdag 19 augustus 2011 12:30 schreef Haushofer het volgende:

[..]

[..]

Nou zullen christenen dat natuurlijk nooit uitleggen als 'fabricaties'. Maar uiteraard denk ik wel dat mathemaat beide religies niet geheel volgens dezelfde criteria beoordeelt. (Wat op zich niet vreemd is, de eerste gelovige die de schijn wekt geheel objectief naar elke religie te kijken moet ik nog tegenkomen.)
Niet meer aanwezig in dit forum.
  vrijdag 19 augustus 2011 @ 14:34:18 #48
126003 Daniel1976
de omnibus dubitandum
pi_100938643
quote:
0s.gif Op vrijdag 19 augustus 2011 14:32 schreef Molurus het volgende:

[..]

Nou zullen veel christenen dat natuurlijk nooit uitleggen als 'fabricaties'. Maar uiteraard denk ik wel dat mathemaat beide religies niet geheel volgens dezelfde criteria beoordeelt. (Wat op zich niet vreemd is, de eerste gelovige die de schijn wekt geheel objectief naar elke religie te kijken moet ik nog tegenkomen.)
Ik moet ook wel zeggen dat het blijkbaar een soort van propaganda of leer is. Want mijn moslim vrienden en collega's ongeacht waar ze vandaan komen herhalen allemaal hetzelfde mantra.
pi_100938682
quote:
0s.gif Op vrijdag 19 augustus 2011 14:34 schreef Daniel1976 het volgende:

[..]

Ik moet ook wel zeggen dat het blijkbaar een soort van propaganda of leer is. Want mijn moslim vrienden en collega's ongeacht waar ze vandaan komen herhalen allemaal hetzelfde mantra.
Klopt, er lijkt wel vrij duidelijk een islamitisch beeld van het christendom te bestaan. Wel eigenaardig dat ideeen over een specifieke andere religie onderdeel uitmaken van de ideologie.
Niet meer aanwezig in dit forum.
  vrijdag 19 augustus 2011 @ 14:36:13 #50
126003 Daniel1976
de omnibus dubitandum
pi_100938702
quote:
0s.gif Op vrijdag 19 augustus 2011 14:29 schreef Haushofer het volgende:

[..]

Ja, als Hindoeïsten claimen dat er 1 God is die zich op heel veel verschillende manieren manifesteert, dan zou je dat een monotheïstische constructie kunnen noemen.

Op die manier kun je de heilige drie-eenheid ook uitleggen: de "Ousia" van God, Zijn "zijn", is onkenbaar voor de mens, maar Zijn "energeia", oftewel manifestaties, worden kenbaar gemaakt via de 3 vormen.

Op die wijze is het Christendom in mijn ogen monotheïstisch.
Ja dat kan, dan is het hindoeisme ook monotheistisch. Die gebruiken precies dezelfde argumentatie. Brahman is de dromende god die alles droomt wat wij zien beleven etc, heel het universum. En Shiva is bijvoorbeeld de oorlogsgod, maar hij wordt gedroomd door brahman en daardoor is hij een manifestatie van brahman. Met als aanvulling dat brahman te groot en te machtig is om te zien en daardoor zijn die +- 1 miljoen goddelijke manifestaties nodig.

Maar kom op, hoe wil jij het verschil dan duiden tussen monotheistisch jodendom / islam en het christendom?
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')