bijbelquote:Ik heb de God niet beledigd.
Ik heb geen weeskind gewelddadig behandeld.
Ik heb niet gedaan wat God verboden heeft.
Ik heb niet gedood; ik heb niemand overgeleverd aan een moordenaar.
Ik heb geen ander leed veroorzaakt...
Ik heb geen verboden seks gehad.
Ik heb de belasting niet vergroot noch verlaagd, ik heb de palm niet kleiner laten worden, ik heb niet gestolen van het land.
Ik heb niet geknoeid aan de weegschaal, ik heb niet getemperd met het schietlood der balans.
Ik heb geen melk genomen uit de mond van een klein kind, ik heb geen jonge dieren verjaagd van hun gewas.
Ik heb de stroom van het water niet gestopt tijdens de seizoenen; ik heb geen dam gebouwd tegen stromend water.
Ik heb geen vuur gedoofd terwijl het brandde.
Ik heb geen vee gehouden van Gods eigendom.
Ik heb God niet weerhouden van zijn vorderingen.
Één Godquote:Vereer naast mij geen andere goden.
Maak geen godenbeelden, geen enkele afbeelding van iets dat in de hemel hier boven is of van iets beneden op de aarde of in het water onder de aarde. Kniel voor zulke beelden niet neer, vereer ze niet, want Ik, de HEER, uw God, duld geen andere goden naast Mij. Voor de schuld van de ouders laat Ik de kinderen boeten, en ook het derde geslacht en het vierde, wanneer ze Mij haten; maar als ze Mij liefhebben en doen wat Ik gebied, bewijs Ik hun Mijn liefde tot in het duizendste geslacht.
Misbruik de naam van de HEER, uw God, niet, want wie Zijn naam misbruikt laat Hij niet vrijuit gaan.
Houd de sabbat in ere, het is een heilige dag. Zes dagen lang kunt u werken en al uw arbeid verrichten, maar de zevende dag is een rustdag, die gewijd is aan de HEER, uw God; dan mag u niet werken. Dat geldt voor u, voor uw zonen en dochters, voor uw slaven en slavinnen, voor uw vee, en ook voor vreemdelingen die bij u in de stad wonen. Want in zes dagen heeft de HEER de hemel en de aarde gemaakt, en de zee met alles wat er in leeft, en op de zevende dag rustte Hij. Daarom heeft de HEER de sabbat gezegend en heilig verklaard.
Toon eerbied voor uw vader en uw moeder. Dan wordt u gezegend met een lang leven in het land dat de HEER, uw God, u geven zal.
Pleeg geen moord.
Pleeg geen overspel.
Steel niet.
Leg over een ander geen valse getuigenis af.
Zet uw zinnen niet op het huis van een ander, en evenmin op zijn vrouw, op zijn slaaf, zijn slavin, zijn rund of zijn ezel, of wat hem ook maar toebehoort.’
Zie Kufu hosselen dan.quote:Op een dag verveelde farao Kufu zich (ja die van die grote piramide), hem werd voorgesteld een aantal jonge dames in visnetjurken te hullen en samen met die halfnaakte dames te gaan varen op de Nijl.
Het werd hem voorgesteld, dan is het niet hosselen meer toch?quote:Op woensdag 13 juli 2011 23:14 schreef MASD het volgende:
[..]
Zie Kufu hosselen dan.Player die gast.
Nogal pijnlijk ook voor de joden toe te geven dat hun ' Roerganger(s)' een farao was. Anderzijds is deze fictieve geschiedenis Exodus een samenvoegsel van memorabele feiten die meerdere 'Mose-farao's over een grotere tijdspanne.quote:Voor moses zijn geen directe bewijzen. Behalve dan dat Moses duidelijk een egyptische naam is die voor die tijd niet in het hebreeuws voorkwam.
Dit is dan weer niet het sterkste argument, borstvoeding geven is geen uniek verschijnsel en dat beeldje is ook niet uit de bijbel. En wat zijn verder de overeenkomsten van Horus met Jezus?quote:Op woensdag 13 juli 2011 22:51 schreef Daniel1976 het volgende:
En natuurlijk is Isis die borstvoeding geeft aan haar baby op een manier die wel heel erg aan Maria en Jezus doet denken.
[ afbeelding ]
Haar baby Horus heeft een verbazend aantal zaken gemeen met de latere Jezus.
Klinkt wel bekend, maar er zit wel een hele tijd tussen.quote:Op donderdag 14 juli 2011 09:15 schreef ATON het volgende:
Daniel 1976:
Het achtervoegsel moses van verschillende farao's betekend zowel 'zoon ' als ' afgezant-nakomeling'. Nadat Achnaton troonafstand gegaan had ten gunste van zijn zoon Thoet-anch-amon om een burgeroorlog te vermijden, was het in Egypte verboden zijn naam nog uit te spreken en gebruikte zijn aanhang nog enkel Mose ( de zoon ). Als we de betekenis Achnaton ontleden wil dit zeggen Anch ( de levende ) n' Aton ( Heer, wat de Hebreeuwen als Adon ( heer ) uitspreken. Zo krijgen we ' Zoon van de Heer ' ( klinkt bekend ?)
Wat wel opmerkelijk is, is dat het verhaal van jozelf zijn jonge jaren.quote:- Het eerste Mozesverhaal vinden we tijdens het bewind van Ka-Mose (1573-1570) en zijn broer Ah-Mose (1570-1550). Deze laatste verslaat de Hyksos uit Gosen en heroverd N.Egypte. Opmerkelijk is dit net in de periode dat Thera ( Santorini ) zou vergaan zijn. Door het terugtrekkende water uit de Schelfzee kunnen de vluchtende Hyksos met droge voeten oversteken richting Kanaän. Op de voet gevolgd door het leger van Ahmoses krijgen deze de tsunami te verwerken. De Nijl kleurt rood, en alle daarbij alle natuurlijke gevolgen van zo'n gigantische ramp wat de Hyksos ( latere Israëlieten ) zagen als de hulp van hun God. De stad Avaris blijft in puin achter. ( wiki : Hyksos )
- Onder farao Amonhotep III (1405-1367), de zoon van Thoet-Moses IV (1413-1405) zien we reeds de aanzet tot het Atonisme. Men weet dit doordat zijn Nijlboot Aton noemde en hij reeds een Aton-tempel ( Leontopolis ) had opgericht voor Aton. De tweede vrouw van Amonhotep III was Tey, een dochter van Yoeya de Grootvizier ( Jozef de Semiet ). Hier wordt duidelijk waar deze invloed voor dit monotheïsme vandaan komt. Ondertussen heeft DNA onderzoek uitgewezen dat Yoeya , Tey en Thoetanchamon een genealogische lijn vormen. Achnaton's mummie heeft men tot op heden niet gevonden. ( Verloren in Petra ? )
Voor jou misschien niet. Maar een vriend van mij die gids is in Egypte krijgt heel vaak de vraag wat maria daar nu precies doet, van toeristen die nog nooit eerder in Egypte zijn geweest.quote:Op zaterdag 16 juli 2011 11:48 schreef gamezz het volgende:
Dit is dus ook deels van toepassing op de andere Abrahamitische godsdiensten, de islam en het jodendom.
[..]
Dit is dan weer niet het sterkste argument, borstvoeding geven is geen uniek verschijnsel en dat beeldje is ook niet uit de bijbel. En wat zijn verder de overeenkomsten van Horus met Jezus?
Bij een oud beeld van een vrouw met een baby wordt al snel aan Maria gedacht lijkt mij.quote:Op zaterdag 16 juli 2011 11:57 schreef Daniel1976 het volgende:
[..]
Voor jou misschien niet. Maar een vriend van mij die gids is in Egypte krijgt heel vaak de vraag wat maria daar nu precies doet, van toeristen die nog nooit eerder in Egypte zijn geweest.
Zal het doorlezen.quote:
Heel juist !quote:Op zaterdag 16 juli 2011 11:48 schreef gamezz het volgende:
Dit is dus ook deels van toepassing op de andere Abrahamitische godsdiensten, de islam en het jodendom.
Heel wat overeenkomsten. Het ' Jezusverhaal ' is geënt op de Isis-cultus, en dat is ook al oud nieuws. En in de bijbel staan geen prentjes, maar gelijkaardige gelijkenis tussen ' moeder-met-kind ' is onlangs wél gebruikt op de affiche van deze thema-tentoonstelling die begin dit jaar liep in het Musée Mariemont. http://www.musee-mariemont.bequote:Dit is dan weer niet het sterkste argument, borstvoeding geven is geen uniek verschijnsel en dat beeldje is ook niet uit de bijbel. En wat zijn verder de overeenkomsten van Horus met Jezus?
Zeker als de gelijkenis zo treffend is. Maar hadden we het hier niet over Mozes en de bijbel ?quote:Op zaterdag 16 juli 2011 12:01 schreef gamezz het volgende:
[..]
Bij een oud beeld van een vrouw met een baby wordt al snel aan Maria gedacht lijkt mij.
Is dit oud nieuws ? Vertel me eens waar dit al ooit is gepubliceerd, en dan nog al eeuwen bekend ?quote:Op zaterdag 16 juli 2011 11:44 schreef helldeskr het volgende:
Misschien is het een beetje preken voor eigen parochie..
Ik vind het fijn voor je dat je deze verbanden hebt gelegd, maar dit is toch oud nieuws?
Dit is echt al eeuwen bekend.
De halve bijbel is afgeleid van oudere verhalen..
Je presenteert een latere legende over de farao als authentiek. Als ik deze website (http://www.touregypt.net/featurestories/magic.htm) mag geloven ging het bovendien om een andere farao en ging het om een meer. Hoe het ook zei, het splijten van wateren is niet zo vreemd in beschavingen waarin water een belangrijke rol speelt. De functie van het splijten van water (een ketting zoeken tegenover de oversteek van een heel volk) is ook zo verschillend dat ik mijn twijfels heb bij een direct invloed.quote:Op woensdag 13 juli 2011 22:51 schreef Daniel1976 het volgende:
Kufu (Cheops) laat de Nijl splijten.
Op een dag verveelde farao Kufu …
Dit verhaal speelde zich ergens tussen 2589 tot 2566 BCE af.
Millennia voor de exodus.
Iconografisch heb je geheel gelijk, dus kun je concluderen dat de vroege christelijke iconografie beïnvloed was door Egypte.quote:Isis
Zo was Isis de eerst beschreven figuur die iemand beter maakte door handoplegging.
En natuurlijk is Isis die borstvoeding geeft aan haar baby op een manier die wel heel erg aan Maria en Jezus doet denken.
[ afbeelding ]
Niet geheel juist, dat was Dumuzi. Voor een vertaling van de Sumerische versie van deze mythologie zie:quote:En haar man, Osiris, is trouwens de eerste figuur ooit in de historie die wederopstond uit de dood.
Zegels waren gebruikelijk in heel het midden oosten inclusief Israël, dat is een non-argument.quote:Het Jozef verhaal.
Opmerkelijk is dat de schrijver van het Jozef verhaal toch aardig goed op de hoogte was hoe het er aan toe ging in Egypte. Neem bijvoorbeeld Potifar dat lijkt een hebreeuwse verbastering van pth -ra. Of de gouden zegelring die farao aan Jozef gaf, zegelringen werden niet alleen gebruikt om brieven te verzegelen, maar ook kruiken met graan. Ook zijn er blijkbaar aanwijzingen gevonden op Elephantine voor een droogte die 7 jaar duurde.
Sorry, maar dat is ook een non-argument. Je haalt zulke essentiële zaken in de schepping aan dat een scheppingsverhaal daar moeilijk om heen kan.quote:Het scheppingsverhaal.
Het scheppingsverhaal uit Genesis lijkt een stevig potje egypten bashen.
Ik ga er even kort doorheen:
In den beginnen schiep god hemel en aarde (Noet en Geb).
En er was licht! (Amon-Ra / Aton) en 's nachts ook door de maan (Thoth)
Het lijkt er op dat dit alleen is geschreven om aan te tonen dat jaweh toch vooral beter was dan de egyptische goden.
Niet alleen de farao’s, maar alle mensen werden gemaakt met klei op het pottenbakkerswiel van Chnoem. Ook in Mesopotamië; de mens wordt gemaakt met klei. Wederom een algemeen motief uit de regio wat overal vandaan kan komen.quote:Gemaakt uit klei.
Egyptische farao's worden niet geboren, zij worden gemaakt uit klei door de goden.
Zoals adam door god is gemaakt
Dat klopt ook, aangezien Bob Brier de papyrus woord voor woord vertaald tijdens de lectures die ik heb gevolgd. Het enige waar ik niet 100% zeker van ben is of het nu Kufu of Sneferu is.quote:Op zaterdag 16 juli 2011 14:16 schreef Djaser het volgende:
Interessante post, maar wel een paar dingen:
[..]
Je presenteert een latere legende over de farao als authentiek.
Wat ieder geval blijkt is dat het verhaal van moses niet uniek was en dat er al soortgelijke verhalen bestonden millennia voor moses.quote:Als ik deze website (http://www.touregypt.net/featurestories/magic.htm) mag geloven ging het bovendien om een andere farao en ging het om een meer. Hoe het ook zei, het splijten van wateren is niet zo vreemd in beschavingen waarin water een belangrijke rol speelt. De functie van het splijten van water (een ketting zoeken tegenover de oversteek van een heel volk) is ook zo verschillend dat ik mijn twijfels heb bij een direct invloed.
Die ga ik napluizen!quote:[..]
Niet geheel juist, dat was Dumuzi. Voor een vertaling van de Sumerische versie van deze mythologie zie:
http://etcsl.orinst.ox.ac(...)t=t.1.4.1&charenc=j#
Zie ook: (:P)
http://awilum.com/?p=1446
True, maar alleen voor royals niet voor het gewone volk. Dat farao hem dus met het geven van de zegelring de functie van overziener gaf klopt dus. Wat ik bedoel te zeggen is, het verhaal rammelt niet op dat punt. Maar er is meer, herinner je je de dromen van farao? En dat hij daarmee naar zijn tempel priesters ging en dat ze zeiden, "We weten het niet?".quote:[..]
Zegels waren gebruikelijk in heel het midden oosten inclusief Israël, dat is een non-argument.
Niet als je bedenkt dat deze mensen uit Egypte komen en dat ze de Egyptische cultuur van zich af willen schudden. Bovendien hadden er makkelijk stappen in het scheppingsverhaal anders gekund.quote:Sorry, maar dat is ook een non-argument. Je haalt zulke essentiële zaken in de schepping aan dat een scheppingsverhaal daar moeilijk om heen kan.
quote:In 1887, Sayce first noted the parallels between Genesis 1 and the Egyptian cosmogony of Hermopolis: “the chaotic deep; the ‘breath’ moving on the waters; the creation of light; the emergence of the hill ‘in the middle of the waters.’” 1 Unfortunately, his work was largely ignored.
In 1933 and 1934, Yahuda identified several similarities between Genesis 1-2 and ancient Egyptian texts. He also identified Egyptian influence throughout the Pentateuch.2
In 1982, Cyrus Gordon showed similarities between the Egyptian and Hebrew traditions of the creation of man.3 He drew several parallels between the creation tradition of Khnum, the potter-god, and Genesis 2:4-25.
In 1983, James Hoffmeier also identified several striking parallels between Genesis 1-2 and ancient Egyptian cosmology.4 First, he discussed the state of the cosmos at the time when God began His creation. The Egyptian and the Hebrew share similar concepts although the words used are unrelated etymologically.5 Second, Hoffmeier mentioned similarities between “the initial acts of creation.”6 Third, Hoffmeier examined the similarities of man’s creation shared by the Egyptian and Hebrew accounts.
Ga ik bestuderen, volgens mijn info werden enkel farao's uit klei gemaakt.quote:Niet alleen de farao’s, maar alle mensen werden gemaakt met klei op het pottenbakkerswiel van Chnoem. Ook in Mesopotamië; de mens wordt gemaakt met klei. Wederom een algemeen motief uit de regio wat overal vandaan kan komen.
Ben ik met je eens. Het scheppingsverhaal ( Genesis ) hebben de Hebreeën na hun ballingschap uit Babylon meegebracht, net zoals het ' mandjesverhaal ' van Sargon.quote:Niet alleen de farao’s, maar alle mensen werden gemaakt met klei op het pottenbakkerswiel van Chnoem. Ook in Mesopotamië; de mens wordt gemaakt met klei. Wederom een algemeen motief uit de regio wat overal vandaan kan komen
Zegelen was iets voor alle klasse mensen, alleen de elite kon een zegel betalen. Voor het gewone volk was er de nagel, maar dat geeft wel aan dat de handeling bij iedereen bekend was.[/quote]quote:Op zaterdag 16 juli 2011 15:08 schreef Daniel1976 het volgende:
[..]
True, maar alleen voor royals niet voor het gewone volk.
Daar heb je waarschijnlijk helemaal gelijk in. Wel is het zo dat dergelijke droom divinatie aan de hand van protocollen in heel het midden oosten bekend was. Of het daarom na Egyptisch voorbeeld was durf ik niet te zeggen.quote:Dat farao hem dus met het geven van de zegelring de functie van overziener gaf klopt dus. Wat ik bedoel te zeggen is, het verhaal rammelt niet op dat punt. Maar er is meer, herinner je je de dromen van farao? En dat hij daarmee naar zijn tempel priesters ging en dat ze zeiden, "We weten het niet?".
Dat is an sich een raar iets dat de tempel priesters zeiden we weten het niet, als je er als buitenstaander naar kijkt. Ik bedoel iedereen kan wel een verklaring voor elke droom verzinnen en als je gezien wordt als iemand met een direct lijntje met de goden dan zal je verklaring wel goed zijn. Nou het is bijvoorbeeld perfect verklaarbaar dat de tempelpriesters de dromen niet konden verklaren. De egyptenaren hadden een aantal rollen, laten we het totaal een boek noemen, wat dromen verklaart. Daar stond bijvoorbeeld in, droom je jezelf met een dweg. Dan is de helft van je leven voorbij. De droom die farao had, daarvan stonden er geen elementen in de gevonden papyrussen, ergo ze wisten het niet.
Ik blijf heel sceptisch. Met name omdat ik er vanuit ga dat verhaal in Babylonië voor het eerst op schrift is gezet en er overeenkomsten met het Babylonische scheppingsverhaal Enuma Elish te vinden zijn. (dus eigenlijk wat Aton zegt)quote:[..]
Niet als je bedenkt dat deze mensen uit Egypte komen en dat ze de Egyptische cultuur van zich af willen schudden. Bovendien hadden er makkelijk stappen in het scheppingsverhaal anders gekund.
Dit komt wel van een reli site af, maargoed ik heb dit vaker gehoord:
[..]
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |